[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Pagina: 1 ... 32 ... 41 Laatste
Acties:
  • 777.437 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 60 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi
Heb net een gecrashte Buffalo Live station teru gestuurd en wil nu naar een serieuze, stabielere thuis oplossing kijken.
Heb forum af gestruind en ben wil kiezen tussen de QNAP 419P Turbo of de Synology DS410

Zie helaas geen test die beide vergelijkt. Iemand ervaring in vergelijking tussen deze 2?
groet
JB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:33
Wederom, kijk eens op smallnetbuilder of zoek gewoon op "review [insert_naam_nas]", normaal kom je dan wat tegen. Hier ga je in ieder geval geen pure vergelijkingen vinden tussen specifieke NAS'en...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 08:26
Even nog een aantal leuke nieuwtjes in de NAS wereld.

Marvell gebaseerde NAS'en krijgen NTFS snelheidsboost
http://www.smallnetbuilde...o-get-an-ntfs-speed-boost
Qnap gebruikt Paragon's NTFS software al en dat merk je in de snelheid, wanneer zou SYnology Paragon's NTFS technology gebruiken om NTFS snelheid te verhogen ?

Zou je TLER HDD's wel in je NAS willen gebruiken ?
http://www.smallnetbuilde...r-drives-in-your-raid-nas

Sommige Cisco NAS'en zijn eigenlijk een Qnap
http://www.smallnetbuilde...-new-small-business-nases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
En er is weer een update voor de qnaps: 3.3.1!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik denk dat je wat achterloopt, die was toch al een tijdje uit...

http://forum.qnap.com/rss/news_eng.xml

[ Voor 24% gewijzigd door HyperBart op 18-08-2010 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
Inderdaad, zie het nu ook..

Heb trouwens sinds vorige week een 6-tal VM's verplaatst naar een iscsi store op de Qnap maar niets dan problemen ermee... bij het minste of geringste aan IO (bijv een virus full-scan) klapt de verbinding eruit en wil de qnap daarna niet meer met de esxi reconnecten. Problemen zijn bekend op het qnap forum maar een oplossing is er nog niet... hoe ze die dingen dan ook met vmware durven aan te raden...?

Schandalig! Ga maar weer terug moven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben van plan om een NAS te gaan aanschaffen. Nu vraag ik mijn vraag aan de studenten die in studentenhuizen wonen onder ons hoe beveilig je jou NAS en je gegevens die je daarop hebt staan? Aangezien deze aan het ethernet moet vastzitten zodat je hem kan aansluiten op het internet (meeste studentenhuizen hebben neem ik aan gewoon draadloos internet in huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Wouser schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 15:49:
Ik ben van plan om een NAS te gaan aanschaffen. Nu vraag ik mijn vraag aan de studenten die in studentenhuizen wonen onder ons hoe beveilig je jou NAS en je gegevens die je daarop hebt staan? Aangezien deze aan het ethernet moet vastzitten zodat je hem kan aansluiten op het internet (meeste studentenhuizen hebben neem ik aan gewoon draadloos internet in huis).
Bij mijn nicht in Diepenbeek hadden ze vroeger een NAS staan, iedereen had daar een persoonlijk mapje op (één beheerder, de lokale informatica-student, was ook een betrouwbaar type) en verder een share met alle films waar de grote downloaders hun films en series op zetten. Iedereen had dan een quota op zijn persoonlijke mapje (denk zoiets van 100 GB ofzo) en die permissies stonden goed ingesteld zodat niemand op je persoonlijke map kon...
Iedereen kon ook inloggen op de download interface en downloads starten in een gemeenschappelijke map, de beheerder hield dat wat in de gaten, in die gemeenschappelijke map stonden afzonderlijke mapjes per gebruiker (daar kon natuurlijk iedereen wel in, aangezien het een share was) en daar kon iedereen in downloaden in zijn daarvoor bedoelde map (natuurlijk kon je als je wou gewoon je downloads neerplempen in iemand anders zijn foldertje van de globale downloadfolder, maar het werd regelmatig opgeruimd en op die share stond een klein quota zodat je zelf nooit meer dan X aantal GB's in die downloadshare kon laten staan.

Werkte goed daar, mooi systeem (op aanraden van mij ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ok, maar mijn probleem is een beetje dat ik hem alleen voor mezelf nodig heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Wouser schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 16:47:
Ok, maar mijn probleem is een beetje dat ik hem alleen voor mezelf nodig heb...
Owh, gewoon aansluiten met UTP op je ethernetswitch en dan kan je er ook draadloos aan hoor.

Verder alle shares dichtgooien en een veilig wachtwoord kiezen dat niet iedereen op je NAS zit te kloten...

Als je er echt veilig mee wilt gaan: de kabel die op jouw kamer aankomt aansluiten op een routertje, daar je nas op en daar je PC's op... Niemand kan door dat routertje en je zit veilig in je eigen netwerkje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben niet zo thuis in netwerken, dus wellicht een domme vraag;

In de openingspost staat het volgende:
Voor het overzicht zijn de NAS´sen in 3 categorieën opgedeeld :
- Simpele Single Disk NAS, een disk die je op het netwerk kan aansluiten voor opslag;
- Uitgebreide Single disk NAS, extra mogelijkheden zoals PHP&MySQL, Printserver, etc.;
Wat is nu het precieze verschil tussen deze twee ?

Want kun je op een Simpele Single Disk NAS niet gewoon Apache/PHP/mySQL installeren zodat je alsnog je eigen webservertje hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 08:27:
In de openingspost staat het volgende:
[...]

Wat is nu het precieze verschil tussen deze twee ?

Want kun je op een Simpele Single Disk NAS niet gewoon Apache/PHP/mySQL installeren zodat je alsnog je eigen webservertje hebt ?
Een algemeen antwoord is niet te geven. De firmware ondersteunt het installeren hiervan niet direct, maar sommige firmwares hebben een achterdeur, of zijn gehacked om meer functionaliteit te hebben.
Voorbeelden zijn de D-Link DNS-323 die een achterdeur heeft, waarbij je door middel van fun_plug en ffp enorm veel functionaliteit kan toevoegen, en de Iomega Home Media Network, die in feite gewoon Debian draait, en waar je met een simpele hack toegang krijgt tot alle 25000 Debian pakketten.
Bij andere NASsen kan dit veel lastiger zijn.

Verder speelt de processor en geheugencapaciteit een rol. Er zijn 'simpele' NASsen met slechts 16MB geheugen (de Lacie Networkspace 1 bijvoorbeeld). Dat is net voldoende voor Linux+Samba, maar veel meer kun je niet draaien zonder excessief swappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rde
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-01-2024

Rde

Er is mij iets niet helemaal duidelijk:
Als een nas dlna support heeft kan die dan eenders welke video file op de nas streamen naar een speler die dlna support heeft ? Of moet die speler die bestandsformaten en encodering van de files begrijpen ?
Bvb kan een ipad een mkv file vanop een nas afspelen of kan de nas zelf deze niet reencoden naar een mp4 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Rde schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 12:52:
Er is mij iets niet helemaal duidelijk:
Als een nas dlna support heeft kan die dan eenders welke video file op de nas streamen naar een speler die dlna support heeft ? Of moet die speler die bestandsformaten en encodering van de files begrijpen ?
Bvb kan een ipad een mkv file vanop een nas afspelen of kan de nas zelf deze niet reencoden naar een mp4 ?
De speler moet de bestandsformaten kunnen decoderen. De NAS met DLNA support kent de bestandformaten alleen maar ten behoeve van een juiste indexering en kunnen aanbieden aan de speler, maar kan zelf niets decoderen. Dus wat betreft je ipad, als deze het mkv formaat niet kent zal die 'm ook niet afspelen, ondanks dat je NAS het formaat wel kent.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokvisy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-09 12:32
Hallo

Ik wil graag een nas server kopen om films naar mijn Xbox360 testreamen , is dit mogelijk?
zo ja wat raden jullie aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-07 21:24
Stokvisy schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 17:14:
Hallo

Ik wil graag een nas server kopen om films naar mijn Xbox360 testreamen , is dit mogelijk?
zo ja wat raden jullie aan
Ja dit is mogelijk.
Hoeveel data wil je? Wat voor risico's wil je afdekken ivm dataverlies door schijffailure (RAID0,1,5)? Hoeveel disks wil je in je NAS?
De NAS'sen die hierboven staan zijn van prima merken. Zelf heb ik een NV+ van netgear, doet ook prima zijn werk.

Ik kan prima films streamen van mijn NAS naar mijn xbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-07 21:24
Wat is technisch het best voor een NAS (zonder energieverbruik mee te tellen):
A.) continue aanstaan
B.) alleen aan staan wanneer nodig, rest uit laten staan? (continue opstarten en afsluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokvisy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-09 12:32
NielsStevens schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:09:
[...]

Ja dit is mogelijk.
Hoeveel data wil je? Wat voor risico's wil je afdekken ivm dataverlies door schijffailure (RAID0,1,5)? Hoeveel disks wil je in je NAS?
De NAS'sen die hierboven staan zijn van prima merken. Zelf heb ik een NV+ van netgear, doet ook prima zijn werk.

Ik kan prima films streamen van mijn NAS naar mijn xbox.
Ik dacht zo 1TB , maar ik ben niet echt handig met computers enzo.
En ik heb dus eigelijk geen idee wat RAID0, 1 5 is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-10 16:27
NielsStevens schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:10:
A.) continue aanstaan
B.) alleen aan staan wanneer nodig, rest uit laten staan? (continue opstarten en afsluiten)
Tsja, hoe vaak gaat 'ie dan aan en uit? Eens per dag of eens per 5 minuten; dat zal nogal schelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een betrekkelijke leek op NAS-gebied, dus ik houd me aanbevolen voor adviezen.

ik heb mede vanwege studerende kinderen 3 pc's en 2 laptops. Wekelijks (min of meer) wordt een back-up gemaakt (met image). Dit is natuurlijk niet echt efficiënt. Bovendien worden de laptops elders gebruikt en staat er net niet de file op die wel op een "thuis-pc" staat. Verder wil mijn broer (die 10 km verder woont) graag ook een kopie van zijn files elders hebben.

Het leek mij dan ook een goede oplossing een NAS in huis te halen, geplaatst achter een Sitecom gigabit 300N router.
- De totaal gewenste opslagcapaciteit is op dit moment bijna 1 Tb, dus ik wil voor alle zekerheid 2Tb.
- Bovendien wil ik een tweede schijf die een kopie is van de eerste.
- Ik wil regelmatig een schijf bij mijn broer bewaren, dus ik heb 3 schijven nodig, waarvan 1 elders ligt
- Er moet een mogelijkheid zijn voor image-back-ups.
- Er moeten op een simpele manier nieuwe gebruikers toe te voegen zijn (ik heb nog wat familieleden :) ).
- Uiteraard moeten de verbindingen veilig zijn.
- ik wil er ook een printserver van maken
- De NAS gaat uit als de router uit gaat, en dat is bij mij als er niemand meer achter zijn pc zit.

Bij mijn zoektocht werd mij "dringend" een Qmotion Home server aanbevolen, maar volgens mij is dat hetzelfde als de Microsoft Home server.Verder hebben verkopers het met mij gehad over de LG N2R1DD2 en N2R1D, QNAP TS219P 2bay NAS, Synology DS 710, QNAP TS-259 PRO. En toen ging bij mij het licht uit en sta ik tussen allemaal bomen zonder bos.

Wat is mijn geval aan te bevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-09 16:18
Ik zou gaan voor de TS-210 Turbo NAS of voor de Synology DS210.
De QNAP ken ik niet zo maar hoor er erg positieve berichten over.
De Synology is een fijn apparaat, met een uitgebreid Nederlandstalig forum.Zelf heb ik een DS207+ en die draait al jaren zonder problemen.En een externe Harddisk kun je er zomaar op aan sluiten.
Nadeel ervan is dat in ieder geval bij de Synology het bestandssysteem die hij opzet op de externe HD, weer niet leesbaar is voor een andere pc. Hij werkt bij mij althans het beste als hij aan de NAS vast blijft zitten. Daar moet ik zelf ook nog eens achteraan.

Ik zou dan in jouw geval kiezen voor 2x1GB schijven (bv WD 1000GB Caviar GP - SATA II - 64MB) en eens contact opnemen met: http://shop.rshaarlem.nl
Daar zitten erg enthousiaste jongens die je graag helpen.Wellicht is het ergens anders net iets goedkoper, maar hun service is top.

Suck6 ermee

PS zie ook: http://www.synology.com.tw/nld/products/DS210j/index.php

[ Voor 24% gewijzigd door Retort308 op 01-09-2010 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik volg dit topic al een tijdje omdat ook ik aan de NAS wil gaan. Ik wil een goede NAS kopen, maar niet een zwaar professioneel (en daarmee duur geval).

De wensen zijn:
  • Een 2 bay NAS waarvan de 2e schijf een kopie maakt van de 1e. Dit in verband met belangrijke data die ik echt niet kwijt wil raken.
  • Ik wil er media op kunnen streamen via mijn Netgear 3700 router naar mijn Tv (Sony Bravia met DLNA en mijn PS3) Dit is echter niet prioriteit nummer 1.
  • Er MOET een squeezebox server functionaliteit in beschikbaar zijn. Ik wil eindelijk eens serieus gebruik gaan maken van mijn mp3 collectie en dit makkelijk gaan ontsluiten via een squeezebox (i.v.m. digibete vrouw).
Ik zit te kijken naar een Synology 209, een Netgear Readynas Duo (lekker goedkoop) of misschien de nog uit te komen Readynas Ultra 2-bay. Die laatse zal redelijk aan de prijs worden gok ik (ik verwacht leeg 250-300 euro), maar heeft behoorlijk wat power aan boord en is helemaal ingericht op het multimedia gedeelte.

Graag advies of ik een goede selectie heb gemaakt of dat ik wezenlijke spelers vergeet.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

ppaddo schreef op woensdag 01 september 2010 @ 12:52:

De wensen zijn:
[list]
• Een 2 bay NAS waarvan de 2e schijf een kopie maakt van de 1e. Dit in verband met belangrijke data die ik echt niet kwijt wil raken.
Als je je data echt niet kwijt wilt raken helpt mirroring niet echt. Dit is alleen makkelijk als je bij een defecte schijf weer snel up-and-running wilt zijn. Een virus of blikseminslag kunnen beide schijven, dus al je data, in 1x vernielen. Je zult dus periodiek een backup moeten maken. Wil je bescherming tegen diefstal, brand en ander plaatselijk onheil dan zul je deze backup bovendien buitenshuis moeten opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Wie heeft er ervaring met kruislings, via Internet synchroniseren van de Readynas Duo? (RND2000)

Mijn plan is om
* 2 readynassen aan te schaffen, eentje thuis te plaatsen en eentje bij schoonouders.
* voorlopig aan beide kanten 1x 2TB te plaatsen. Aan beide kanten is er dan 1TB voor eigen data en 1TB als remote data voor de ander.
* te synchroniseren via Rsync; initieel via het LAN ivm internet bandbreedte en daarna dus over het internet

Is dat een beetje makkelijk te realiseren en onderhouden? Is het bovendien eenvoudig om, als de dataomvang toeneemt, een extra schijf in de readynas te stoppen zonder helemaal opnieuw in te richten? Voor zover ik heb begrepen zou de nieuwere firmware dit ondersteunen ('flex-raid'). Is dat juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

JPS schreef op woensdag 01 september 2010 @ 21:33:
[...]

Als je je data echt niet kwijt wilt raken helpt mirroring niet echt. Dit is alleen makkelijk als je bij een defecte schijf weer snel up-and-running wilt zijn. Een virus of blikseminslag kunnen beide schijven, dus al je data, in 1x vernielen. Je zult dus periodiek een backup moeten maken. Wil je bescherming tegen diefstal, brand en ander plaatselijk onheil dan zul je deze backup bovendien buitenshuis moeten opslaan.
Uiteraard heb je helemaal gelijk. Misschien is mijn zin 'echt niet kwijt' iets te sterk aangezet. Een lokale kopie is veilig genoeg voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsStevens schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:10:
A.) continue aanstaan
Definieer het beste :) Flauw, maar waarschijnlijk wel een gepaste vraag. Van wat ik begrijp is het voor harde schijven vooral funest om veel temperatuurswisselen te ondergaan, daar zal in- en uitschakelen ook onder vallen. Ik kan me echter bij andere onderdelen weer voorstellen dat die meer lineair slijten en dus gewoon na een X aantal uur (plus nog ongetwijfeld wel wat andere factoren hoor) kapot gaan.

Ik denk dat wanneer je het niet te gek maakt af en toe aflsluiten niet erg is, maar dat het op termijn wel extra slijtage gaat opleveren (ook omdat opstarten een relatief intensief proces is. Als je aan de andere kant stroomkosten meerekent denk ik dat je daar voor jezelf een mooie tussenweg in kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 00:53
Ik ben op zoek naar een eenvoudige NAS en overweeg om deze aan te schaffen: pricewatch: Conceptronic Grab'n'Go Dualbay NAS Media Store 2TB Zwart

Iemand toevallig ervaring hiermee? Ik heb niet heel veel eisen:

- NAS zal voornamelijk gebruikt worden als backup schijf
- Moet overal binnen het netwerk benaderbaar zijn
- Zou mooi zijn als ik m'n MP3 collectie er vanaf kon streamen

Zou deze NAS hier voldoende voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Dat lijkt me wel. De taken die omschrijft zijn eenvoudig genoeg voor een lichte processor, iedere moderne NAS zou dat aan moeten kunnen.

• .GoO
  • Laatst online: 27-09 00:53
Heb even gebeld met de betreffende winkel, ze kunnen me helaas alleen niet vertellen wat voor harddisks er precies in de NAS meegeleverd worden (behalve dat het 2x 1 TB is).

Maar denk dat ik 'm toch ga bestellen eerdaags.

• Predator Nico
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik ben op zoek naar een NAS voor thuisgebruik. Heb al aardig wat rondgelezen en gegoogled maar kwam er nog niet helemaal uit. Mijn voornaamste doel is het op 1 plek hebben van, en het stream van films (dvd/blurays) en muziek/foto's. Zit momenteel te denken aan de QNAP TS-410 Turbo NAS. De enige eisen die ik heb: 2 (liefst meer) plek voor harde schijven, "makkelijke" software die er al standaard opzit (liefst iedereen zijn eigen map geven en een shared map voor alle films/foto's) en waar ik het meest moeite mee heb met uitzoeken is de performance. Ik wil dat meerdere (soms wel 5 tegelijk op laptops/pc/mediacenter) 1080P films kunnen streamen en dan nog andere power over hebben voor andere dingen. Is dit iets wat de meeste NAS kunnen? (Zoals de QNAP TS-410 Turbo NAS). Of moet ik daarvoor een krachtigere hebben? Zit ook nog te twijfelen tussen een mico itx systeem, zelf bouwen is geen probleem. Alleen zit ik dan met hoe ik het makkelijkste alles instel/accounts maak/alles beschikbaar maak. En het stroomverbruik moet niet veel meer zijn dan een NAS (het is de bedoeling dat ie gewoon 24/7 aanstaat.)
(Dit is mijn eerste post op het forum, als ik onduidelijk ben of me niet houd aan bepaalde regels laat het me dan even weten.)

• HyperBart
Kijk, voor wat jij vraagt voldoet een gewone NAS (niet zelfbouw) perfect, het enige waar je dan een vraag kan bij stellen is of hij de load die je vraagt wel aankan. (btw, when the fuck wordt er bij jou 5 HD films en nog extra applicaties gedraaid?).
Ik denk dat de 410 iets te licht is qua RAM. Ik zou zeker 1 GB nemen, dan zit je bij de modellen à la TS 439 Pro II en hoger:
http://qnap.com/images/pr...n/Comparison_4BayNAS.html

• Predator Nico
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-07-2024
5 HD films tegelijk is dan ook wel het uiterste wat er zal gebeuren. (Groot gezin met overal PC's en laptops.) Meestal zal het toch gewoon 1 HD film en een paar dvdtjes streamen zijn. Maar vroeg me gewoon af wat zo ding nou max aankan. Die pro ziet er inderdaad interessant uit, maar volgens de pricewatch (de gewone 330 en de pro toch 600+) zit er toch een flink prijsverschil in. Zou in dit geval (realistiser) de QNAP TS-410 Turbo NAS wel voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JPS schreef op woensdag 01 september 2010 @ 21:43:
Wie heeft er ervaring met kruislings, via Internet synchroniseren van de Readynas Duo? (RND2000)
Zou het niet doen. Hoewel rsync er prima op draait, is die RND2000 een sterk verouderd ontwerp. Ik heb er 1 in gebruik en het ding heeft veel beperkingen vanwege dat verdomde sparc platform en lastige harddisk-support..
Daarnaast maakt de fan me toch een herrie, dat hoeft echt niet. Iedereen vervangt hem: http://www.readynas.com/f...php?f=24&t=22612&start=32

Als je per sé een netgear wilt hebben, ga dan een stapje hoger zitten in prijs. Je zult er echt geen spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Dank voor je reactie. Ik ben al een stapje hoger aan het kijken, naar de Synology 210j. Dit zou moeten voldoen.

• Hendrik55
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:19
Welke schijven moet ik nou kiezen??????

Ik zit al een tijd te worstelen met schijfkeuze. Voorlopig zet ik in op de Synology ds210j, maar het zou ook nog een QNAP kunnen worden. Ik ga die in een thuis-situatie inzetten als centrale opslag, en ga dagelijks een back-up van maken naar een pc.

De grote vraag is echter welke schijven stop ik daar in. Ik denk 2 keer 1,5 Tb, maar het zouden ook overeenkomstige 2 Tb schijven kunnen worden, afhankelijk van de prijs per Tb.

Ik heb keuze uit:
  • SAMSUNG Spinpoint F2EG HD154UI EcoGreen SATA II 32MB
  • Seagate Barracuda LP ST31500541AS SATA II 32MB LP (Low Power)
  • Western Digital WD15EARS GP SATA II, 64MB, Power Saving
  • Of heel misschien ook een Hitachi schijf.
Als ik diverse fora en sites raadpleeg zijn er met elk van deze schijven wel eens probleempjes of heeft iemand er minder goede ervaringen mee. Ik heb inmiddels al zoveel gelezen, soms ook verouderde informatie, dat ik het nu helemaal niet meer weet.
Van diverse kanten wordt mij de WD geadviseerd. Daar zou een probleem met LCC (head parking na 8 sec) kunnen zijn, dat dan weer door het gebruik van WDIDLE3 en op 300 sec. zetten, op te lossen zou zijn.

Ik heb 3 vragen:
  • Hoe denken jullie over die WD schijven? Hebben lezers van dit topic daar ervaringen mee? Welke? Heeft iemand WDIDLE3 gebruikt op de parkeertijd op b.v. 300 sec te zetten.
  • Wat denken jullie van de andere genoemde schijven?
  • Heeft iemand nog betere suggesties voor schijven? Enterprise versies?
Ik wil gewoon een degelijke geen problemen oplossing, waar ik jaren plezier van hoop te hebben. Bij voorbaat dank voor elke reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-10 16:13
Ik heb zojuist de Conceptronics CH3HNAS van harde schijven voorzien en inmiddels ook de funplug geïnstalleerd en getest met telnet.
Verder is mijn kennis m.b.t. het installeren onder Linux/unix nihil.

Eigenlijk is mijn doel om een programma zoals NZBget te draaien i.c.m NZBGetWeb.
Kan dit sowieso wel met deze NAS?

Ik heb al gezocht maar is er een duidelijke tutorial ergens op internet te vinden of wil iemand mij helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door B___MAN op 17-09-2010 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-10 16:13
Niemand die me hiermee kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Hier staat er vast wel iets..... ;)
Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 3

[ Voor 16% gewijzigd door Shaggie_NB op 21-09-2010 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Beertjeman schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:21:
Niemand die me hiermee kan helpen?
Hier staat er vast wel iets..... ;)
Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

Guys, ik heb een Neatgear ReadyNas NV+. Netjes shares op aangemaakt en nu probeer ik verbinding te maken met één van de shares waar ik tevens een wachtwoord op heb gezet. Hij vraagt nu alleen om een username en password. Waar kan ik in hemels naam de username vinden? Password weet ik wel 8)7

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:36

lier

MikroTik nerd

Ik neem aan (geen ervaring met Netgear NAS-sen) dat je op de NAS gebruikers kan/moet aanmaken !? Of kan je op een share "echt alleen" een wachtwoord zetten ?

Heb je al een keer geprobeerd met de username waarmee je op de NAS ingelogd bent in combinatie met het wachtwoord dat je ingesteld hebt ?
Of heb je al een keer geprobeerd om de username leeg te laten (en alleen het wachtwoord in te vullen) ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 17:05

murphsy

Product Monkey

Niet zozeer een vraag maar misschien meer een bevestiging. Ik aas momenteel op de Synology DS-110 (of DS210). Belangrijkste taken van de NAS zouden voor mij het aanbieden van films aan mijn xbox360 (welke bestandsformaten pakt de 360 eigenlijk? ;)) en het downloaden van zojuist genoemde films zijn. Daarnaast wil ik er bestanden op opslaan die ik vervolgens via het internet kan benaderen (denk aan to-do lijsten en afbeeldingen).

Dit kan allemaal. Juist.

Maar nu speelde ik met de gedachte om de NAS mogelijk ook als kleinschalige mySQL en PHP server te gebruiken. Ik heb totaal geen ervaringen met een server in eigen beheer, daarom leek dit me de uitgemeten kans om er eens mee te experimenteren (zonder meteen met een volwaardige server in het diepe te springen).

Zou een DS-110 (of 210) geschikt zijn om een php site te draaien, een kleine mySQL database te bevatten en af en toe een feed dmv php te verwerken? Is de installatie en het updaten van PHP en mySQL gemakkelijk op de NAS?

Of vraag ik nu iets van een apparaat dat daar absoluut niet voor bedoeld is?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:36

lier

MikroTik nerd

Misschien is het handiger om deze vraag in het Het grote Synology topic deel 2 te stellen ?

[ Voor 2% gewijzigd door lier op 22-09-2010 09:23 . Reden: mooier is beter ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 17:05

murphsy

Product Monkey

Dat dacht ik eerst ook, maar ik voel me niet perse gebonden aan de Synology. Als een andere NAS beter geschikt zou zijn voor wat ik eignelijk wil dan zal ik ook die overwegen. Daarnaast denk ik dat de vragen met betrekking tot het gebruik van mySQL en PHP meer algemeen NASsig zijn dan Synology exclusief. Google leverde me vooral overdreven technische informatie op.

Gelukkig las ik toen ergens over de 'nederlandse synology community' en daar heb ik een afdoende antwoord gevonden.

Antwoord: ja, php en mysql zijn geen probleem. In te stellen via de webinterface zelfs. Een kind kan de was doen. ;)

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

lier schreef op woensdag 22 september 2010 @ 08:44:
Ik neem aan (geen ervaring met Netgear NAS-sen) dat je op de NAS gebruikers kan/moet aanmaken !? Of kan je op een share "echt alleen" een wachtwoord zetten ?

Heb je al een keer geprobeerd met de username waarmee je op de NAS ingelogd bent in combinatie met het wachtwoord dat je ingesteld hebt ?
Of heb je al een keer geprobeerd om de username leeg te laten (en alleen het wachtwoord in te vullen) ?
Ik kan in de admin interface bij de share alleen een password invoeren. admin als gebruikersnaam heb ol al geprobeerd. Ik snap er niks meer van. Niemand met een Readynas NV+?

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Heb thuis ook een nv+, nog niet zelf getest met paswoorden, maar probeer als login eens de naam van de share op te geven?
ik dacht van de week een lijst met usernames gezien te hebben (ook om quota af te dwingen) die overeenkwam met de lijst van shares.

Moest het niet werken zal ik vanavond eens kijken.

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 02:08
Is er iemand met een QNAP die het volgende kan nagaan: Ik wil een harddisk aansluiten via eSATA op een NAS en die vervolgens als iSCSI target op het netwerk delen. Bij Synology kan het niet.

Heb gezocht op internet maar het schijnt een vrij specifieke situatie te zijn. Op het Synology forum wordt expliciet gezegd dat het onmogelijk is omdat eSATA niet stabiel genoeg is (kans op lostrekken, omvallen etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-10 18:03

D-rez

dexels

hele simpele korte vraag.

is de meerprijs het echt waard?:

Netgear ReadyNAS NV+ VS QNAP TS-410 Turbo NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een instapmodel NAS (onder de 150eu) en twijfel tussen de buffalo linkstation live ls-chl en de WD mybook World edition, beide in de 1 TB uitvoering. De websites van fabrikanten maken het er niet duidelijker op dus hier de vraag of mensen ervaring hebben met 1 of beide schijven wat betreft gebruiksgemak (films van je schijf kijken op tv met ethernetaansluiting), doorvoersnelheid, stroomverbruik en torrent-mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-10 16:27
D-rez schreef op maandag 27 september 2010 @ 10:17:
hele simpele korte vraag.
is de meerprijs het echt waard?:
Netgear ReadyNAS NV+ VS QNAP TS-410 Turbo NAS
Simpel kort antwoord: voor sommige mensen wel, voor anderen niet. Hangt van je eisen af.
(m.a.w.: is zo gesteld niet te beantwoorden)

• D-rez

D-rez

dexels

tnx arjan.

Ik wil dus eigenlijk gewoon een oerdegelijk apparaat waar ik op kan vertrouwen.

doeleinden:
- fileserver voor autocad (blocks), 3Dsmax (moddelen, textures....), Photoshop.
- streamen van muziek (+ evt film).
- 2 - 4 users
- USB/Netwerk printer

....

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02
D-rez schreef op woensdag 29 september 2010 @ 09:02:
tnx arjan.

Ik wil dus eigenlijk gewoon een oerdegelijk apparaat waar ik op kan vertrouwen.

doeleinden:
- fileserver voor autocad (blocks), 3Dsmax (moddelen, textures....), Photoshop.
- streamen van muziek (+ evt film).
- 2 - 4 users
- USB/Netwerk printer

....
Uhm, tja... dat zegt nog niet veel meer dan je vorige bericht om heel eerlijk te zijn. Deze features worden door andere NAS-en namelijk ook ondersteunt, van de goedkoopste tot de duurste.

Heb je eisen die gaan over de zekerheid van je files? Dus backup mogelijkheden, harddisk falen. Of heb je eisen die te maken hebben met lage access tijden, of snelle throughput ivm grote files.
Ik kan immers niet gokken hoe je bestanden worden benaderd. Als je op de NAS de files wil laten staan en er vanaf werken is dat al heel anders dan dat je de files naar je desktop/laptop kopieert om er mee te werken.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• D-rez

D-rez

dexels

Ik wil vanaf de NAS werken met m'n workstation. En tuurlijk wil ik ook wel wat veiligheid wat betreft dataverlies.
Het is een voledig bekabeld netwerk met een nog een wifi punt.

Het is de bedoeling om wekelijks op nog een extern device automagisch te backuppen (als dat kan).
Het is niet de bedoeling om als download machientje te dienen. Het zou ook wel leuk zijn om het via internet te kunnen benaderen, maar dat is eigenlijk niet echt balangrijk.

Moet dus denk ik gewoon een leuk klein betrouwbaar fileservertje zijn. (Heb geen zin om zelf een server in elkaar te prieken)

• HyperBart
Capaciteit? RAID 5 of 1 ?

Neem een 2 of 4 bay NAS, bij voorkeur van betrouwbare merken zoals Qnap of Synology, en zet op een andere kamer een 1 disk NAS, backup via Rsync.

Of doe zoals ik thuis doe: Qnap TS 439 Pro II (moet niet dat model zijn) met eSATA, ik heb 'm zo geconfigureerd dat als ik een bepaalde eSATA schijf (1TB) aansluit dat hij begint met een filecopy van predefined shares. Disk loskoppelen, gaat de kast in. Genoeg backup voor mij :) , nog beter zou zijn als ik 'm meenam naar mijn werk en daar liet liggen... Nog beter zou zijn met twee disks te werken, gebeurt er iets met de ene terwijl hij getransporteerd wordt, dan heb je nog de andere, maar ja, hoe extreem kun je gaan...

[ Voor 60% gewijzigd door HyperBart op 29-09-2010 14:29 ]

Verwijderd

Iemand ervaring met de WD mybook World edition in combinatie met een Tv met ethernetaansluiting? Kun je zonder haperingen (HD)films bekijken op je tv vanaf deze NAS?

• D-rez

D-rez

dexels

capaciteit is niet priortair. Gaan in eerste instantie 4 disks in van 1TB wat dus max ca 4TB zou zijn, maar met 2TB heb ik ook nog steeds meer dan voldoende voor de komende tijd. (Tegen dat ik meer nodig zou hebben zal ik daar ook de financiën voor hebben.....hoop ik)
Denk toch maar voor de Qnap te gaan (mocht ik ooit groter willen gaan geeft Qnap nog een groot aanbod en dan ben ik al bekend met hun systeem.

Die backup suggestie is een goed idee. Ga mezelf ook zo'n "quickport" met Esata kopen, kan ik die gewoon aangeplugt houden en de schijven er uit tillen.. :D

[ Voor 17% gewijzigd door D-rez op 29-09-2010 14:34 ]

• HyperBart
Ga dan bij voorkeur voor een 2 Bay nas met esata, zoals de Qnap TS 210 (=heeft geen eSATA) of de 219 (das wel een top apparaat in de 2 bay markt). Heb je later de finances, kan je een 4 bay zetten, de 210 of de 219 dan in RAID 0 zetten, genoeg capaciteit en lekker snel en het is toch het backup medium, dus dat kan je in RAID 0 zetten. Ideaal dan...

Heb ik ook gedaan, mijn grootste schijf van vroeger is nu de backupschijf...

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 29-09-2010 15:32 ]

• D-rez

D-rez

dexels

dacht om 4 bay te neme zodat ik m'n 3d + fotoshop hobby/proff stuff ook fysiek los kan houden van de documentjes en fotos van de rest van het gezin.

• HyperBart
Maakt snelheid wat uit? Ga je er live op werken?
Of is het echt een datastore waar je je files op stockeert als je gedaan hebt? Dan kan je wel wat goedkoper gaan met de Qnap's.

Ik ben heel tevreden van mijn Qnap TS 439 Pro II, ik blijf erbij dat dat een geweldig ding is, al vind ik het een beetje spijtig dat hij net niet SPC-3 compatibel is voor Hyper-V Cluster Shared Volumes... Maar hij is wel ook nog VMware certified, das mooi.

Tip: Koop een nette main storage NAS zoals de TS 439 Pro II en vul aan met een heel goedkope backup-nas

Maar aangezien je eerst een 2 bay wou en daarna pas stevig wou investeren zou ik voor een midrange geprijsde Qnap gaan, de 219 en later dan een upgrade doen...

[ Voor 27% gewijzigd door HyperBart op 29-09-2010 15:47 ]

• D-rez

D-rez

dexels

tnx, heb dan toch besloten om nu een 2-bay en later dan een 4 of 8 bay te kopen.

• HyperBart
en welke wordt het?

• D-rez

D-rez

dexels

pricewatch: QNAP Turbo Station TS-219P Turbo NAS

hoogstwaarschijnlijk

[ Voor 7% gewijzigd door D-rez op 30-09-2010 10:53 ]

• HyperBart
Beest :9
Laat me per DM of per review je ervaringen maar eens horen ;)

[ Voor 77% gewijzigd door HyperBart op 30-09-2010 11:48 ]

• D-rez

D-rez

dexels

we zullen zien.

en dan als m'n "bedrijfje" wat van de grond komt ga ik me een grote broer van deze aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 19:41
Ik ben van plan om de QNAP TS-410 te kopen.

Wat ik ermee wil doen is het volgende:
1. 4x 1.5 TB HDDs plaatsen
2. 3 computers backuppen
3. Downloading torrents
4. Optioneel: gebruik voor VMware opslag

Wat het moet kunnen:
1. RAID5
2. Backup naar externe opslag
3. Laag geluidsniveau
4. Optioneel: Printers delen

De QNAP TS-410 voldoet aan de eisen maar ik was benieuwd of er een beter (goedkoper) alternatief is.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exCite1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09 09:17
Als je hem als VMware opslag wil gebruiken ga je denk ik best naar een hogere categorie.
Als je dat niet wil doen kan je ook eens naar de Synology DS-410j kijken, goedkoop en heel goed voor zijn prijs.
Mentox schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 10:57:
Ik ben van plan om de QNAP TS-410 te kopen.

Wat ik ermee wil doen is het volgende:
1. 4x 1.5 TB HDDs plaatsen
2. 3 computers backuppen
3. Downloading torrents
4. Optioneel: gebruik voor VMware opslag

Wat het moet kunnen:
1. RAID5
2. Backup naar externe opslag
3. Laag geluidsniveau
4. Optioneel: Printers delen

De QNAP TS-410 voldoet aan de eisen maar ik was benieuwd of er een beter (goedkoper) alternatief is.

Mijn Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit dat precies met het verhaal dat die disks de data nog hebben na een crash?

Wil ook een NAS aan gaan schaffen en een verkoper vertelde mij dat als er een NAS schijf crasht de andere disks de data hebben opgevangen. Ik ben zelf onbekend met NAS, maar aangezien hier laatst een "ouderwetse" USB-schijf is gecrashed moet ik zoek betrouwbaar systeem voor meerdere schijven/partities. 1 voor werk, 1 voor muziek en 1 voor foto's. Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

dat is dus afhankelijk van welke RAID versie je gebruikt, maar zoals al door velen aangegeven RAID is GEEN backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-10 14:22

MikeWazowski

Look into my eye

Ok, ik weet niet zeker of ik hier goed zit .....

Om mijn bestanden te backuppen wil ik bij een vriend een goedkope 1-disk oplossing neerzetten die ik via internet kan bereiken om geregeld mijn bestanden te syncen, bij voorkeur zonder speciale fabrikantspecifieke software te installeren. De bedoeling is dus dat deze direct aan de router komt te hangen. 1Tb is ruim voldoende. Andere services als mediaserver, printerserver, websiteserver etc zijn niet nodig, ik hoef er alleen via internet naartoe te schrijven/lezen. Richtprijs incl disk 100-150 euro.

Wat kan ik hier het best voor gebruiken? Iets als een WD My Book World Edition lijkt af te vallen omdat deze niet gemakkelijk/zonder kosten via het internet te bereiken is lees ik in reviews (fabrikant specifieke software kost geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
MikeWazowski schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 21:17:
Ok, ik weet niet zeker of ik hier goed zit .....

Om mijn bestanden te backuppen wil ik bij een vriend een goedkope 1-disk oplossing neerzetten die ik via internet kan bereiken om geregeld mijn bestanden te syncen, bij voorkeur zonder speciale fabrikantspecifieke software te installeren. De bedoeling is dus dat deze direct aan de router komt te hangen. 1Tb is ruim voldoende. Andere services als mediaserver, printerserver, websiteserver etc zijn niet nodig, ik hoef er alleen via internet naartoe te schrijven/lezen. Richtprijs incl disk 100-150 euro.

Wat kan ik hier het best voor gebruiken? Iets als een WD My Book World Edition lijkt af te vallen omdat deze niet gemakkelijk/zonder kosten via het internet te bereiken is lees ik in reviews (fabrikant specifieke software kost geld).
Veel NAS-en kunnen wat je vraagt, maar heb je nog veiligheidseisen aan het transport over het wilde-westen van het internet? SFTP of FTP-SSL. Of durf je de Samba/Windows Share/CIFS online door te koppelen of de normale FTP misschien? Een andere optie is nog rsync of middels SSH. Kaal een Samba of normale FTP aan je router hangen is niet bepaald de veiligste oplossing trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

VisionMaster schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 21:57:
Veel NAS-en kunnen wat je vraagt, maar heb je nog veiligheidseisen aan het transport over het wilde-westen van het internet? SFTP of FTP-SSL. Of durf je de Samba/Windows Share/CIFS online door te koppelen of de normale FTP misschien? Een andere optie is nog rsync of middels SSH. Kaal een Samba of normale FTP aan je router hangen is niet bepaald de veiligste oplossing trouwens.
In principe wil ik via een vergelijkingsprogramma binnen Windows (a la Synctoy of FileSync) mijn bestanden kopieren die verandert of nieuw zijn, meer niet. Hoe dat dan precies moet wil ik nog uitzoeken en is natuurlijk afhankelijk van de mogelijkheden die de NAS biedt.
Over veiligheid had ik nog niet echt nagedacht en daar weet ik ook (nog) niet veel van. Voor thuis kan ik mijn Win7 server WOLen, via RDC bedienen en met FTP bezoeken, allemaal via custom poorten en passwords, maar of dat nu veilig is - i really don't know :? (dit is GEEN uitnodiging aan personen om die veiligheid te gaan uittesten ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

In geval van rsync / SSH zou ik in ieder geval niet voor de Mybook WE gaan, de processor die daar in zit heeft nogal moeite met het en/decrypten. Bij mij zorgt dat voor een throughput van ongeveer 900-1000 KB/s, wat voor een flinke backup nogal langzaam is.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
MikeWazowski schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 22:25:
[...]

In principe wil ik via een vergelijkingsprogramma binnen Windows (a la Synctoy of FileSync) mijn bestanden kopieren die verandert of nieuw zijn, meer niet. Hoe dat dan precies moet wil ik nog uitzoeken en is natuurlijk afhankelijk van de mogelijkheden die de NAS biedt.
Over veiligheid had ik nog niet echt nagedacht en daar weet ik ook (nog) niet veel van. Voor thuis kan ik mijn Win7 server WOLen, via RDC bedienen en met FTP bezoeken, allemaal via custom poorten en passwords, maar of dat nu veilig is - i really don't know :? (dit is GEEN uitnodiging aan personen om die veiligheid te gaan uittesten ;) )
Wat je doet in je eigen netwerk met je machines is geheel afhankelijk van je eisen en wensen. ;) Op het interweb is het soms spannender. RDC is redelijk veilig. Er zijn wat hacks voor beschikbaar, maar ik ken daar het fijne niet van. Als je het niet nodig hebt, of middels een VPN kan beveiligen, dan zou ik dat doen.

Met normaal FTP-en op het internet is gaat je gebruikersnaam en wachtwoord in plain-text over het internet. Dus het is een kwestie van tijd tot iemand je volgt op een open Wifi, of dat iemand halverwege het internet het leuk vind om dit soort dingen op te vangen en te misbruiken.

De oplossing: Als je aan FTP vasthoudt, dan zou ik alleen de FTP+SSL (beveiligde FTP) aanzetten en de normale uitlaten, of enkel voor intern verkeer toelaten op je LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballantines
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10-2024
Ik ben op zoek naar een NAS voor thuisgebruik.

Gebruik:
- Downloadstation
- Time Machine backup
- evt. webserver
- Delen van foto's

Wat is hiervoor een goede oplossing?
Ik twijfel tussen de Qnap TS-110 (slechtere processor, meer ram) en de Synology DS109 (betere processor minder ram)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
MikeWazowski schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 21:17:

Je zou de Iomega Home Media kunnen overwegen. Dit is zowat de goedkoopste NAS uit de pricewatch, en deze heeft als grote voordeel dat hij gewoon Debian draait, dus je kunt installeren wat je wilt, uit 25000 pakketten of zo, na een simpele hack. Meer hier.
Verwacht geen hoge snelheden, het is maar een simpel dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Spuybroek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:37
Predator Nico schreef op donderdag 09 september 2010 @ 17:02:
5 HD films tegelijk is dan ook wel het uiterste wat er zal gebeuren. (Groot gezin met overal PC's en laptops.) Meestal zal het toch gewoon 1 HD film en een paar dvdtjes streamen zijn. Maar vroeg me gewoon af wat zo ding nou max aankan. Die pro ziet er inderdaad interessant uit, maar volgens de pricewatch (de gewone 330 en de pro toch 600+) zit er toch een flink prijsverschil in. Zou in dit geval (realistiser) de QNAP TS-410 Turbo NAS wel voldoen?
Het streamen van HD films bedoel je dan naar je PC's / Laptops? of ook naar je TV? In mijn geval Sony NX700 kan met behulp van DLNA niet veel films afspelen. Ik gebruik hier PS3 mediaserver voor. Hoe doe jij dit met het streamen? Doe jij alles eerst converteren naar een geschikt formaat of zorgt de QNAP dat het af te spelen is op de TV? Ik ben benieuwd want als dit kan dan koop ik zeker een NAS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no00waa
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-09 16:59
Aangezien ik onlangs een leuke 46" tv + blu-ray speler met DLNA heb gekocht en mijn Netgear wndr3700 toch niet echt gaat voldoen als volwaardige NAS zit ik er ook over te denken om een wat beter systeem te kopen.

Een vereiste voor mij is dat de NAS ( QNAP en Synology zien er wel leuk uit? ) :

1. DLNA ondersteunt
2. Minimaal 2 schijven ondersteunt
3. Minstens 2 blu-ray .mkv films tegelijkertijd kan streamen ( over een gigabit netwerk dus )
4. Gewoon goede software moet hebben en makkelijk in gebruik zijn aangezien ik hier 0.0 ervaring mee heb en nu dus eigenlijk ook gewoon opnoem wat in me opkomt.

Ik maak veel gebruik van nieuwsgroepen ( Unison / Newsleecher ) dus ik wil deze programma's graag gelijk naar de schijf laten uploaden. Een pre zou iso mounting zijn maar dat is niet persee nodig.

Ik wil niet al te veel geld uitgeven eigenlijk, maximaal rond de 300 zonder schijven maar minder is natuurlijk beter en zeker aangezien ik het voornamelijk ga gebruiken om films/series te streamen naar verschillende dingen en niet heel erg veel meer.

Iemand een goede suggestie voor me welk merk/model hier het beste voor zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat mijn Buffalo NAS vol is ben ik op zoek naar een nieuwe NAS welke in RAID-5 zal moeten komen te draaien.

De belangrijkste punten:
-1080P film streamen naar mediaplayer
-FTP server
-compatible met Sonos
-back-up van pc
-overweg kunnen met nzb/par/rar (usenet)
-zowel met Apple als met Windows overweg kunnen

Hij zal tegelijkertijd met usenet kunnen werken terwijl deze een 1080P film aan het streamen is.
Omdat ik verder niet weet wat voor prosessor/geheugen hiervoor nodig is ben ik al wat op zoek gegaan, graag hierin jullie reactie.

Enkele kanshebbers zijn:
-Synology DS-410j
-QNAP TS-419P
-Qnap TS 439 Pro II Turbo

Ik wil er weer voor de komende jaren voorlopig niet meer naar hoeven om te kijken om hem weer te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

Mijzelf schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 13:43:
Je zou de Iomega Home Media kunnen overwegen. Dit is zowat de goedkoopste NAS uit de pricewatch, en deze heeft als grote voordeel dat hij gewoon Debian draait, dus je kunt installeren wat je wilt, uit 25000 pakketten of zo, na een simpele hack. Meer hier.
Verwacht geen hoge snelheden, het is maar een simpel dingetje.
Dat is de eerste die ik bekeek, maar op CNet zeggen ze "The Iomega Home Media Network Drive lacks many advanced features you'd expect to find in a NAS server. Common, but missing, features include: FTP, HTTP servers, download station, support for an IP camera, and remote over-the-Internet access" - FTP en over-the-internet access lijkt me nu net wat ik wil. Ik begrijp uit jouw woorden dat ik dat dus zelf moet gaan regelen (als totale Linux-n00b)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
MikeWazowski schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 19:14:
[...]

Dat is de eerste die ik bekeek, maar op CNet zeggen ze "The Iomega Home Media Network Drive lacks many advanced features you'd expect to find in a NAS server. Common, but missing, features include: FTP, HTTP servers, download station, support for an IP camera, and remote over-the-Internet access" - FTP en over-the-internet access lijkt me nu net wat ik wil. Ik begrijp uit jouw woorden dat ik dat dus zelf moet gaan regelen (als totale Linux-n00b)?
Hmm, ik weet niet welke firmware versie het daar over gaat, iig FTP is nu wel supported, verder is er een of andere constructie om via internet aan je files te komen via een externe website, maar daar heb ik verder nooit naar gekeken.

Maar basically komt het daar wel op neer, ja. Je hebt NASsen met erg veel functionaliteit standaard ondersteund, maar iedere functie moet de NAS bouwer dan wel in de webinterface opnemen, wat paradoxaal de mogelijkheden beperkt (de meeste Linux pakketten hebben een zillioen instelopties, die krijg je nooit in een webpagina) en de NAS duur maakt.
Met een basic Debian servertje heb je al die mogelijkheden ook, en nog *veel* meer. Maar ja, je moet wel zelf pakketten installeren en configuratie files aanpassen. De mogelijkheden zijn eindeloos. (Wat dacht je van een samba share waarvan de inhoud op een google server in een gmail mailbox staat?)
Dat je een Linux-n00b bent hoeft geen probleem te zijn. Iedere guru is zo begonnen. De online documentatie van de meeste pakketten is behoorlijk uitgebreid, en er zijn veel fora waar je hulp kunt krijgen, indien nodig. Het meest lastige is nog het kiezen van de pakketten. Ik kijk net even welke ftp servers er beschikbaar zijn voor Debian (apt-cache search ftpd), dat zijn er 16, waarvan een aantal in verschillende smaken. Zoek maar eens uit welke voor jouw doeleinden het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Laatst online: 14-07 13:45

shades

huh ?

Verwijderd schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 18:53:
Omdat mijn Buffalo NAS vol is ben ik op zoek naar een nieuwe NAS welke in RAID-5 zal moeten komen te draaien.

De belangrijkste punten:
-FTP server
-compatible met Sonos
-back-up van pc

Hij zal tegelijkertijd met usenet kunnen werken terwijl deze een 1080P film aan het streamen is.
Omdat ik verder niet weet wat voor prosessor/geheugen hiervoor nodig is ben ik al wat op zoek gegaan, graag hierin jullie reactie.

Enkele kanshebbers zijn:
-Synology DS-410j
-QNAP TS-419P

Ik wil er weer voor de komende jaren voorlopig niet meer naar hoeven om te kijken om hem weer te vervangen.
Ik heb de TS419P van 4 green schijven (5400rpm) in raid5 en wat je wilt kan dat ding echter Sonos ken ik niet. Streamen van 1080p gaat prima maar je moet niet van de single core ARM 1,2Ghz gaan verwachten dat ie dan ook nog lekker soepeltjes gaat parren/unrarren.... Kan je beter de 439 nemen (dual core 1,66Ghz atom) maar die is gelijk zoveel duurder dat ik mijn bedenkingen heb. Je kan sabnzbd+ (want die wil je gaan gebruiken) natuurlijk ook even pauzeren als je wilt streamen... Dat kost niets. Wat wel belangrijk is is dat er voor de atom veel meer support is (lijkt te zijn) vanuit qnap. Er worden (en kunnen ook) meer qpkg gemaakt voor de atom dan voor arm... Zou voor mij wel een reden zijn om toch voor de atom te gaan. Dat is het enige wat ik echt jammer vind. Evengoed blijft het een prima apparaat..

Mocht je in de toekomst nog meer (zowel functioneel als belasting) gaan doen met je NAS -> Atom Atom Atom..

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

Bedanken hoeft geloof ik niet (net als groeten), maar ik doe het toch: bedankt VisionMaster, Garyu en Mijzelf - ik ga verder neuzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shades schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 07:58:
[...]

Ik heb de TS419P van 4 green schijven (5400rpm) in raid5 en wat je wilt kan dat ding echter Sonos ken ik niet. Streamen van 1080p gaat prima maar je moet niet van de single core ARM 1,2Ghz gaan verwachten dat ie dan ook nog lekker soepeltjes gaat parren/unrarren.... Kan je beter de 439 nemen (dual core 1,66Ghz atom) maar die is gelijk zoveel duurder dat ik mijn bedenkingen heb. Je kan sabnzbd+ (want die wil je gaan gebruiken) natuurlijk ook even pauzeren als je wilt streamen... Dat kost niets. Wat wel belangrijk is is dat er voor de atom veel meer support is (lijkt te zijn) vanuit qnap. Er worden (en kunnen ook) meer qpkg gemaakt voor de atom dan voor arm... Zou voor mij wel een reden zijn om toch voor de atom te gaan. Dat is het enige wat ik echt jammer vind. Evengoed blijft het een prima apparaat..

Mocht je in de toekomst nog meer (zowel functioneel als belasting) gaan doen met je NAS -> Atom Atom Atom..
Bedankt Shades voor je bovenstaande antwoord.

Helaas is de Intel Atom D410 maar een single core processor.

Tevens zit ik nog met 3 vragen:
Is het interne geheugen van een NAS altijd uit te bereiden?
Is het ook mogelijk om prioriteiten in te stellen in de Qnap NAS op basis van het runnen van programma's/streamen?
Is er verschil te merken tussen de 5400rpm en de 7200rpm schijven?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2010 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, na lang wikken en wegen, afgeleid worden door andere zaken en weet ik wat, heb ik toch maar besloten voor mijn backups voor een NAS te gaan. Nu misschien wat overkill, maar ik denk dat het op termijn structureel de beste oplossing is. Geen geklooi met externe HDD's die weer vol raken en backups die je vergeet te draaien, gewoon netjes in het netwerk ingebouwd en zonder dat je er daarna nog al te veel over na hoeft te denken.

Het idee is dat ik op mijn HDD gewoon mijn data heb staan en daar dan een backup van maak op de NAS. Het idee is dit geautomatiseerd te doen via Wake-up on LAN, om vergeetachtigheid van mijn kant uit te sluiten. Mijn shortlist lijstje van eisen is inmiddels:

- Twee of meer harde schijven (uit te breiden als de eerste schijf vol is)
- Torrent mogelijkheden
- Laag verbruik
- Extreem laag standby verbruik (denk aan de ijsberen)
- Wake-up on LAN (voor het automatisch draaien van backups)

Mijn grote voorkeur heeft:

- Stilte (al kan een fan makkelijk gemod worden)\
- Een degelijk kastje
- Een visueel enigszins aantrekkelijke kast

Iemand misschien nog meer suggesties voor handige dingen? Ftp enzo is op zich wel grappig, maar hoeft allemaal niet zo van mij. Als het erop zit vind ik het ook niet erg. DLNA lijkt me wel grappig, maar daar heb ik voorlopig nog niets aan aangezien mijn overige apparatuur daar niets aan heeft (en relatief nieuw is, dus dat gaat niet noodzakelijk veranderen. Misschien dat er binnenkort een smartphone komt die er wat mee kan. Ik zou het denk ik wel leuk vinden, voor de toekomst.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2010 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 18:53:

De belangrijkste punten:
-FTP server
-compatible met Sonos
-back-up van pc

Enkele kanshebbers zijn:
-Synology DS-410j
-QNAP TS-419P

komt ongeveer overeen met mijn wensen:
usenet en torrent
(full)HD media streamen naar de ps3
itunes lib geen must maar wel handig
niet te duur of enorm groot, mijn voorkeur is 2 disks

ik lees met interesse mee...

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 15:33
Ik heb even een vraagje,

Ik sta op het punt een netgear rnd2000 aan te schaffen

en als schijven zat ik te denken aan 2x wd10ears 1tb schijven, is dit een verstandige keuze voor deze nas?
De bedoeling is dat het puur als opslag gebruikt zal worden, en zo af en toe rechtstreeks aan de data gewerkt worden die erop staat, maar dat zijn maar kleine bestanden.

En de raid functie (mirroring) werkt dat ook goed? dit zou ik graag gebruiken als "veiligheidje" voor als er 1 harde schijf uitvalt

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Laatst online: 05:19
Synology DS1010 + 5 * 2TB 24/7 Hitachi schijven zijn besteld :9~ _/-\o_

Hopelijk ergens volgende week binnen !

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Prijs van dat speelgoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
....

[ Voor 100% gewijzigd door oldsmelly op 13-10-2010 18:14 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

MaD_co schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:35:
en als schijven zat ik te denken aan 2x wd10ears 1tb schijven, is dit een verstandige keuze voor deze nas?
Perfecte schijven vind ik :) Ik heb een tijd een 1TB EADS in m'n NAS gebruikt totdat die vol werd en toen vervangen door een 2TB EARS. Ze zijn stil/zuinig/koel en niet duur.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kunnen alle NASsen die geschikt zijn voor DLNA ook 1080P streamen? Of verschilt dat weer per model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Niet online
MaD_co schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:35:
Ik heb even een vraagje,

Ik sta op het punt een netgear rnd2000 aan te schaffen

De bedoeling is dat het puur als opslag gebruikt zal worden, en zo af en toe rechtstreeks aan de data gewerkt worden die erop staat, maar dat zijn maar kleine bestanden.

En de raid functie (mirroring) werkt dat ook goed? dit zou ik graag gebruiken als "veiligheidje" voor als er 1 harde schijf uitvalt
ik heb net een RN2000 besteld, goedkoopste site van de pricewatch. 138 euro zonder schijven, vooral voor deze gegaan omdat de hardware toch iets moderner is dan de dlink 323-analoge modellen. heb er gelijk een 1.5TB schijfje bij besteld, nog geen 2e maar misschien doe ik dat alsnog wel. raid-1 ga ik toch niet doen, en de raid opties van deze nas zijn behalve de snelheidswinst eerder een handicap als er iets misgaat (geloof ik, maar ik begeef me op gebied waar ik weinig van weet).
ik hang m in een gigabit switched netwerk met name om usenet/torrents te downloaden, en om HD ready filmpjes naar de PS3 te streamen. zal laten weten hoe het bevalt!

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 18:58:
Kunnen alle NASsen die geschikt zijn voor DLNA ook 1080P streamen? Of verschilt dat weer per model?
Zal van de bitrate afhangen, maar als ze het alleen maar hoeven te streamen denk ik dat weining NASen daar een probleem mee hebben. Denk dat je eerder een probleem zult hebben met verschillende formaten/containers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

NAS is nog altijd niet aangekomen :(
Ook nog altijd niet binnen bij de shop, maar heb wel gezien dat de prijs bij de shop al flink (10%) omhoog is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Als je dat moet vragen, kan je het vast niet betalen zouden ze bij Rolls Royce zeggen! :)

Mooie stevige setup, maar een beetje overkill imho voor thuisgebruik! (maar daar is het dan ook niet voor bedoeld).

Het gaat er op lijken dat mijn NAS binnen nu en niet al te lange tijd gaat komen. Ik ben inmiddels down to earth en ga voor een 1 bay systeem en maak dan wel een backup op een usb disk.

Nu heb je de diverse Synology's, 109j, 109 en 110. Zou het nu voor huis tuin en keukengebruik (opslag, streamen van mp3 met squeezebox en video nu nog wezenlijk uitmaken welke ik neem. Ik werk denk ik wel rechtstreeks op de NAS, maar dat is niet veel meer dan Word en Powerpoint. Dat soort taken zou toch prima moeten lukken op een van die NASjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Spullen zijn binnen....

Morgen ophalen en dan kan dit weekend de boel aan de praat worden gebracht :-)

Wordt gebruikt voornamelijk voor opslag foto's en sources (ben fotograaf en ontwikkelaar)
daarnaast voor streamen van films.
Nu nog naar mijn mac mini maar wellicht zo ook om te decoderen naar een nieuwe apple TV...

Zal best enige overkill inzitten, echter ben ik zo iemand die, na iets goedkopers te hebben gekocht, er altijd
weer achter komt dat ik toch weer die dure nodig had >:)

[ Voor 69% gewijzigd door oldsmelly op 14-10-2010 21:35 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:39:
Het idee is dat ik op mijn HDD gewoon mijn data heb staan en daar dan een backup van maak op de NAS. Het idee is dit geautomatiseerd te doen via Wake-up on LAN, om vergeetachtigheid van mijn kant uit te sluiten. Mijn shortlist lijstje van eisen is inmiddels:

- Twee of meer harde schijven (uit te breiden als de eerste schijf vol is)
- Torrent mogelijkheden
- Laag verbruik
- Extreem laag standby verbruik (denk aan de ijsberen)
- Wake-up on LAN (voor het automatisch draaien van backups)

Mijn grote voorkeur heeft:

- Stilte (al kan een fan makkelijk gemod worden)\
- Een degelijk kastje
- Een visueel enigszins aantrekkelijke kast

Iemand misschien nog meer suggesties voor handige dingen?
Wil iemand hier misschien nog op reageren (klik de link voor het volledige bericht)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-10 18:19
Verwijderd schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 01:13:
[...]

Wil iemand hier misschien nog op reageren (klik de link voor het volledige bericht)?
Ik heb zelf een Thecus N0503 gehad http://www.thecus.com/pro...t_language=english](link). Hij is zuinig omdat hij een Intel ATOM heeft. Het is een 3-bay zodat je eventueel altijd nog naar een RAID5 kunt migreren.

Als je echt zuinig wilt gaan kun je er ook 2.5" (kunnen er 5 in) HDD's in stoppen. Maar de prijs per GB is dan misschien wat aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WouterHelm schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 08:58:
Ik heb zelf een Thecus N0503 gehad http://www.thecus.com/pro...t_language=english](link). Hij is zuinig omdat hij een Intel ATOM heeft. Het is een 3-bay zodat je eventueel altijd nog naar een RAID5 kunt migreren.

Als je echt zuinig wilt gaan kun je er ook 2.5" (kunnen er 5 in) HDD's in stoppen. Maar de prijs per GB is dan misschien wat aan de hoge kant.
Bedankt voor je reactie, maar ik zit nu nog in het stadium dat ik de benodigde features aan het benoemen ben. Daarna ga ik zoeken naar NASsen die daaraan voldoen :)

Nu is die NAS misschien ook wat boven budget, maargoed, alle input is welkom.
Pagina: 1 ... 32 ... 41 Laatste