Ik ben een betrekkelijke leek op NAS-gebied, dus ik houd me aanbevolen voor adviezen.
ik heb mede vanwege studerende kinderen 3 pc's en 2 laptops. Wekelijks (min of meer) wordt een back-up gemaakt (met image). Dit is natuurlijk niet echt efficiënt. Bovendien worden de laptops elders gebruikt en staat er net niet de file op die wel op een "thuis-pc" staat. Verder wil mijn broer (die 10 km verder woont) graag ook een kopie van zijn files elders hebben.
Het leek mij dan ook een goede oplossing een NAS in huis te halen, geplaatst achter een Sitecom gigabit 300N router.
- De totaal gewenste opslagcapaciteit is op dit moment bijna 1 Tb, dus ik wil voor alle zekerheid 2Tb.
- Bovendien wil ik een tweede schijf die een kopie is van de eerste.
- Ik wil regelmatig een schijf bij mijn broer bewaren, dus ik heb 3 schijven nodig, waarvan 1 elders ligt
- Er moet een mogelijkheid zijn voor image-back-ups.
- Er moeten op een simpele manier nieuwe gebruikers toe te voegen zijn (ik heb nog wat familieleden

).
- Uiteraard moeten de verbindingen veilig zijn.
- ik wil er ook een printserver van maken
- De NAS gaat uit als de router uit gaat, en dat is bij mij als er niemand meer achter zijn pc zit.
Bij mijn zoektocht werd mij "dringend" een Qmotion Home server aanbevolen, maar volgens mij is dat hetzelfde als de Microsoft Home server.Verder hebben verkopers het met mij gehad over de LG N2R1DD2 en N2R1D, QNAP TS219P 2bay NAS, Synology DS 710, QNAP TS-259 PRO. En toen ging bij mij het licht uit en sta ik tussen allemaal bomen zonder bos.
Wat is mijn geval aan te bevelen?