En we BLIJVEN er op hameren dat RAID, welke versie ook, GEEN backup is... In het geval van Nomad had hij geen "backup" nodig, alleen een tweede medium waar de data ook op stond (zoals bij RAID 1 bv), maar toch wordt er altijd aangeraden om backups te nemen... Duh
Onderstaand is dus ook geen backup. Je kan een RAID-volume wel gebruiken als backupmedium/volume, maar RAID op zich is geen backup.
Hiervoor zul je raid 1 moeten gebruiken bij een 2disk nas en je kan ook nog raid 5 gebruiken bij een 4 disk nas of groter. Deze keuze moet je zelf maken. Ook een netbook met 2 of 3 externe hdd heeft geen zin omdat deze alleen in JBOD (just a bunch of disk) en als hier dus een van kapot gaat dan is je data ook weg.
Niet noodzakelijk, notebooks met 2 disks kunnen bijna altijd RAID 0 of 1 draaien, dus je hebt keus.
My bad, had even over "externe hdd's" gelezen, met externe hDD's gaat het idd niet...
Dus samenvattend alles vanaf raid 1 kun je hardeschijven kun een kappote hardeschijf hebben zonder data loss.
Hier ben ik wel eens over, je beschermt met RAID de fysieke uitval van 1 of meerdere disks afhankelijk van je RAID-level
Heb je een 2 bay en wil je redundantie, dan kan je RAID 1 nemen, valt er dan een disk uit dan heb je nog een andere waar de data op staat... Maar wederom, het is geen backup, het is een bescherming tegen fysieke uitval van een disk.
Bijna elke nas heeft een mode waarin je gewoon kan instellen welke mappen gekopierd moeten worden of welke backups belangrijk zijn.
Het is ook niet mogelijk om een pc zonder hardeschijf te runnen (i.v.m besturingssyteem)
Niet noodzakelijk, dat kan wel

maar je kan rustig al je data (foto's) op de nas zetten. De snelheden zijn 50mb/s ze zijn zelfs genoeg om Full hd blueray te steamen dus ik neem aan ook genoeg om steaming foto's te bekrijgen.
Verder hebben veel nassen een ftp server.
Maar eerst moet je deze vraag voor jezelf beantwoorden:
wil je een 2 disk nas of een 4 disk nas.
Welke budget heb je.
Eerste vraag is eigenlijk hoe hij de data wil opslaan.
Nomad schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 20:51:
Ik meld me hier ook maar

.
Vandaag is voor de 3e keer in 2 jaar tijd een HDD gecrasht en alledrie de keren betrof het een back-up HDD of een andersoort niet belangrijke HDD. Kortom, ik heb stevig geluk gehad, want als fulltime fotograaf kan ik me niet veroorloven data te verliezen.
Op dit moment werk ik qua fotospul hdd's met 1x 1TB intern (waar 800gb data op staat), die met syncback af en toe gesynct wordt met een externe usb hdd van 1.5TB en die 1.5TB wordt incidenteel in de studio gesynct met de pc in mijn fotografiestudio.
Nu wil ik voor thuis een betere oplossing, want nu synchroniseer ik handmatig, wat er rustig een maand niet gebeurd en dat is onacceptabel natuurlijk professioneel gezien.
Volgens mij moet je nooit willen werken vanaf een NAS met je bestanden, dus ik zal nog een steeds een lokale hdd in de pc voor foto's moeten hebben, right?
Ik sla bv alle bestanden rechtstreeks op mijn NAS op: films, foto's, muziek, documenten. Maar ik sluit een keer per week een externe HDD via eSATA aan waarnaar mijn NAS (na instellen) automatisch een backup/kopie van predefined shares maakt naar die externe HDD
Dan heb ik een NAS nodig die op raid0 draait, zodat hij data mooi veilig kan opslaan en iets van software die die NAS up to date houd denk ik zo.
Tot zover is elke NAS wel acceptabel geloof ik. De enige andere eis is dat hij FTP benaderbaar is zodat ik vanaf de studio er ook bij kan (voor back-up van studio foto's).
De meeste recente NAS'en hebben deze functie wel aan boord.
Ik heb er verder de ballen verstand van die dingen, maar het lijkt erop dat die NAS dingen niet retesnel zijn en ik heb hier nog een netbook liggen die ik eigenlijk ook wel over heb (N450, 1gb geheugen, 250gb hdd). Heeft een NAS nog voordelen, of kan ik die netbook ook wel als NAS gebruiken door er 2x usb externe hdd's aan te hangen en die met software raid in te stellen? Is dat ook een optie, of ben ik een dompie

?
Dat is niet echt aan te raden, je zit dan met een interne disk en USB, en volgens mij gaat een software raid zelfs niet met USB-disks, plus de performance gaat dan ook om te huilen zijn, het is dan weer kluswerk en niet bepaald "degelijk", dus ik zou daar mijn data toch niet opzetten...
Nomad schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 22:02:
thanks voor je uitgebreide info

iets van software raid iets draaien is er niet blijkbaar? (dus externe hdd's die windows als 1 hdd ziet en de andere automatisch mirrored?)
Budget is ongeveer 150 euro voor een NAS zonder hdd's en ongeveer 250/275 als er meteen bruikbare hdd ruimte bij zit (2TB)
Ik heb wat oudere cat5 kabels (in de muur verwerkt, dus vervangen geen optie), maakt dat nog wat uit, of is het alleen belangrijk dat de router gbit is?
Aangeraden wordt om de volle gigabit te halen dat je cat5e hebt, maar cat5 zal je ook wel tegen gigabit kunnen werken, misschien net iets minder als bij cat5e...
2Disk NAS is momenteel denk ik genoeg. Ligt er geheel aan of ik rechtstreeks vanaf de NAS ga werken of dat ik alleen erop back-up en op een losse hdd werk in de pc.
Ik vind het leuk dat al mijn data centraal staat en up to date is op een plek, ik verzorg dan zelf de backup van die NAS wel. Het ligt er maar aan als je de NAS als backup-medium wilt gebruiken of als main storage die je op zijn beurt zelf backupt...
Ik kom in winkels zoals Computerland vaak Netgear NAS'sen tegen en die zijn lekker cheap, maar hier op tweakers is het een minder populair merk lijkt het?
Het ligt er maar aan wat populair is...
Tip: reviews lezen en eens kijken op smallnetbuilder