Nieuwe PC, +/- €1500-1600

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 778 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-07-2024
Changelog:
-Logitech X-540,Zwart, €72,28 genomen i.p.v. de T6060 omdat de T6060 niet meer leverbaar is.
-Definitieve lijst op pagina 4 gezet.
-Azerty Montage volledig systeem 1 jaar garantie, €48,99 genomen i.p.v. de 3 jaar.
-OEM 3,5 diskettestation, Zwart, €9,04 toegevoegd.
-Club3D HD2900XT verandert voor Asus HD2900XT omdat Asus de game S.T.A.L.K.E.R. erbij levert en die wilde ik sowieso al kopen, dat scheelt me weer wat geld.
-Cardreader toegevoegd: Apacer 15-in-1 card reader, Zwart. € 9,09.
-Speakerset verandert in Creative Inspire T6060.
-Nexus 120MM Case Fan Zwart Wit, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED, € 8,45 toegevoegd.
-Pixelgarantie eruit gehaald. 8 Dagen lijkt me genoeg om te controleren op dode/defecte pixels en dat scheelt me weer €90.

Hallo Tweakers,

Nu mijn huidige pc een jaartje of 6 jaar oud is wordt het toch echt tijd voor een nieuwe pc. Ik heb al geruime tijd op de BBG's en het tweakers forum zitten rondneuzen voor een goede configuratie. Toch heb ik nog een aantal vraagjes voordat ik wil gaan bestellen, daarom dit topic.

Budget, doeleinde en webwinkel

Het budget van de nieuwe PC is circa €1600,-. (Mag natuurlijk altijd minder zijn ;) ). Met de nieuwe PC wil ik kunnen internetten, office documenten maken, muziek luisteren/films kijken, foto's bewerken, een LAN leggen met de huidige PC én goed kunnen gamen. Ik wil niet overclocken. Bovendien moet de PC, wanneer er niet gegamed wordt, niet al te luidruchtig zijn. Deze PC is voor een heel gezin en is daarom ook bedoeld voor de toekomst. Dat wil zeggen, mijn ouders moeten op deze PC nog héél wat jaartjes kunnen werken en ik wil op deze PC nog een aantal jaartjes goed kunnen gamen totdat het tijd is om het nest te verlaten of een eigen computer aan te schaffen. Ik ben van plan om de PC te bestellen bij Azerty aangezien ik een aantal goede dingen heb gelezen over de shop en de prijzen niet aan de dure kant liggen. Aan of opmerkingen over dit zijn natuurlijk altijd welkom.

De PC

Nu het leukste van alles, de onderdelen :D. Het is een redelijke standaard set-up die jullie vast al tientallen keren hebben gezien, toch heb ik nog een aantal vraagjes. Maar geen getreuzel, hier het lijstje:

Kast:
-Antec Sonata III,Zwart. € 109,22.

Mooie kast. 500 Watt voeding inbegrepen. Voordelige prijs. Is hij stil genoeg? Passen al mijn onderdelen hierin? Is de air-flow goed?

Alternatieven:
-?

Processor:
-Intel Core 2 Duo, E6600, Socket 775, Boxed. € 200,87

Veel hoef ik hiervoor natuurlijk niet uit te leggen. Goede CPU, veel bang-for-buck.

Alternatieven
-Intel Core 2 Duo,Boxed, E6750, Socket 775. € 182,81

Binnenkort komt de E6750 uit. Ik heb gelezen dat deze sneller is dan de E6600, en hij is goedkoper. Dit vind ik verwarrend. Dus mijn vragen: Is de E6750 inderdaad sneller dan de E6600? Is het een beter alternatief dan de E6600? Wanneer komt deze CPU ongeveer uit?

Moederbord:
-GigaByte GA-965P-DS3, Retail. € 98,29.

Gelezen dat dit een goed en relatief goed geprijsd moederbord is. Er zijn nogal wat verschillende types GigaByte DS3 borden, heb ik de juiste geselecteerd?
Mocht ik gaan voor de E6750 heb ik natuurlijk een ander moederbord nodig. Ook hier zijn weer verschillende types GigaByte P35 borden met verschillende prijzen. Welke moet ik dan nemen met in gedachte dat ik niet ga OC'en en geen RAID ga gebruiken? En als ik een P35 bord neem, ben ik dan meteen klaar voor het geval dat ik over een x aantal tijd wil overstappen op een Quad-Core?

Alternatieven:
-GigaByte GA-P35-DS3R,Retail. € 127,48.
-GigaByte GA-P35C-DS3R,Retail. € 135,39.
-GigaByte GA-P35-DS4,Retail. € 152,05.
-GigaByte GA-P35-DS3P,Retail. € 137,36.

CPU Koeler:
-Arctic Freezer 7 pro. € 16,97.

Aangezien ik niet ga OC'en dacht ik dat deze koeler wel goed genoeg was. Is dit ook zo? Past deze in mijn kast?

Alternatieven:
-Scythe SCNJ-1100P Ninja Rev. B + 120MM fan. € 35,56.
-Scythe Infinity. € 38,21.

Case-fan:
-Nexus 120MM Case Fan Zwart Wit, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED. € 8,45.

Op aanraden van Exphy.

Geheugen:
-Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x. € 60,11.

Aangezien ik niet ga OC'en leek mij PC5300 wel genoeg. Maar ik vroeg me af of ik wel het goede geheugen heb geselecteerd? Aangezien er van de 2048 MB van Kingston nogal wat verschillende types bestaan en er bij sommige nauwelijks prijsverschil in zit.

Alternatieven
-Bijvoorbeeld een ander (voordeliger?) merk?

Videokaart:
-Asus EAH2900XT/G/HTVDI/512,GDDR3, PCI Express x16, 512MB. € 382,31.
-Club3D Radeon HD2900XT,GDDR3, PCI Express x16, 512MB. € 364,52.

Deze videokaart heb ik gekozen omdat ik graag een aantal jaar goed wil kunnen gamen, natuurlijk straks ook op DX10. De 8800GTX heb ik niet gekozen omdat ik deze te duur vond in verhouding met zijn prestaties. Toen stond ik voor de keuze tussen een 8800GTS 640MB of de HD2900XT. Ik ben voor de HD2900XT gegaan omdat het prijsverschil niet al te groot is en ik her en der heb gelezen dat de 2900XT de 8800GTS 640MB vaak (niet altijd?) verslaat. Nu vraag ik me af of dit een goede keuze is? Doet de 8800GTS 640 echt onder voor de HD2900XT? Is de 2900XT idle wel stil? Dat hij wat meer geluid maakt tijdens gamen maakt me niet zoveel uit, dan is er toch geluid/muziek van games maar wanneer ik of andere mensen gewoon aan het internetten e.d. zijn moet de kaart toch niet al te veel geluid maken. Ook vroeg ik me af waar het grote prijs verschil tussen Asus, Club3D en Sapphire 2900XT in zit? Komt dit door de meegeleverde games? Zo ja, welke games zitten dan bij de verschillende merken? Hier ben ik nl. niet achter gekomen.

Alternatieven:
-Club3D GeForce 8800GTS, 640 MB, DDR3, PCI Express x16. € 347,27.
-Ander merk HD2900XT?

Geluidskaart:
-Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic, OEM€ 69,89

Dit was een lastige keuze voor mij. Ik ben wel gemakkelijk voor de XtremeMusic gegaan omdat er weinig tot geen verschil in zit met de XtremeGamer terwijl de Gamer duurder is. Maar het lastige punt was: Heb ik het wel nodig? Ik heb begrepen dat onboard sound tegenwoordig van goede kwaliteit is(?). Ik wil met de PC mooi muziek kunnen luisteren en leuk kunnen gamen, en ik vind geluid in games ook heel belangrijk. Maar omdat de kwaliteit van de onboard sound ook goed zou zijn, en ik voor online gamen waarschijnlijk toch een headset ga gebruiken (TeamSpeak) vraag ik me af of ik de geluidskaart nodig heb? Hoor je echt het verschil?

Alternatieven:
-Onboard sound

Hardeschijf:
-Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II. € 69,13.

Hoef ik niet veel voor uit te leggen. Goede HD. En 1x 320 GB lijkt mij genoeg aangezien we het nu net aan redden met 39GB :P.

Alternatieven:
-Samsung Spintpoint

DVD-Writer:
-NEC AD-7170S, Serial ATA150, Zwart, OEM. € 28,77.

Ik heb voor de NEC gekozen omdat ik in de BBG las dat de samsung last had van lead-in problemen (Wat is dit?). Klopt dit? Want de Samsung is goedkoper.

Alternatieven:
-Samsung SH-S183A, Serial ATA150, Zwart, OEM. € 26,58.
-Samsung SH-S183L, Serial ATA150, Zwart, OEM.€ 29,64.
(Wat is het verschil tussen de SH-S183A en SH-S183L?)

DVD-Speler:
-Samsung SH-D163C, S-ATA, Zwart, OEM€ 15,92.

Weinig uitleg nodig. Goede DVD speler.

Scherm:
-Samsung 226BW. €329,11. + €90,- pixelgarantie = €419,11

Prachtig scherm, breedbeeld en 2 ms. Aangezien je bij Azerty €90,- moet betalen voor pixel garantie kreeg ik de tip om hem bij de media markt te halen omdat je hier je product binnen 8 dagen kan omruilen als je een defect hebt. Weet iemand toevallig of ik bij de MM voordeliger uit ben dan bij Azerty incl pixelgarantie?

Luidsprekers:
-Logitech X-540,Zwart. €72,28
-Creative Inspire T6060. € 67,45.
-Creative Inspire T7900,Zwart. € 99,81.

Hier hetzelfde probleem als bij de geluidskaart: Is het echt nodig? De PC komt in een tamelijk kleine kamer te staan en is 7 boxen dan niet overkill? Ik ben voor deze boxen gegaan omdat het goede boxen zijn, maar ook omdat er een (bedrade) 'afstandbediening' bijzit waar je gemakkelijk je headset in plugt. Op de huidige PC heb ik ook Creative boxen zitten (5.1) maar als ik een headset wil gebruiken moet ik eerst achter de pc alle kabels van de boxen losmaken en dan de plug van de headset in 1 input doen (wat dus zorgt voor geen 100% geluid). Dit vind ik onhandig. Een 5.1 setje of misschien zelfs minder zou misschien ook goed zijn als het maar goede boxen met mooi geluid zijn en er zo'n 'afstandbediening' bijzit waardoor je gemakkelijk en meteen alle geluid door je headset krijgt.

Alternatieven:
-5.1 of 2.1 setje van goede kwaliteit met 'afstandbediening' voor headset. Iemand een idee?

Cardreader:
-Apacer 15-in-1 card reader, Zwart. € 9,09.

Hier heb ik geen verstand van. Ik zoek een goede en voordelige cardreader die veel cards pakt. Overigens wil ik ook een Diskette station omdat dit nog wel eens van pas komt. Maar als je bij Azerty een Diskette en Cardreader in 1 neemt is het duurder dan appart, en is het maar een 7 in 1 cardreader terwijl als je de diskette station en cardreader los neemt je goedkoper uit bent en de cardreader 15 in 1 is. Iemand tips?

Diskette station:
-OEM 3,5 diskettestation, Zwart. €9,04.

Keyboard:
-Logitech Media Keyboard, Zwart, Retail. € 11,79.

Mooi keyboard. Heb geen overdreven duur Gaming keyboard nodig.

Alternatieven:
-?

Muis:
-Logitech MX518, Zwart, zilver, Retail. € 45,86.

Goede dingen over gehoord. Leek me een lekkere game muis. Iemand aanmerkingen?

Alternatieven:
-Logitech G5 Laser Mouse, Zwart, zilver, Retail. € 59,98.

OS
-Ik heb nog een legaal WinXP liggen. Ik hoorde dat het verstandig was om alvast een Vista x64 OEM te nemen bij een nieuwe computer. Wat is OEM precies? Waarom is het verstandig om nu een OEM Vista te bestellen? En waarom x64?

Assemblage:
-Azerty Montage volledig systeem 1 jaar garantie. €48,99.
-Assemblage + 3 jaar garantie. €100,-.

Heeft iemand ervaring met assemblage bij een webshop (Azerty?). Krijg je wel alle dozen + handleidingen + kabels + cd's enz. mee geleverd? Wordt dit alles goedgedaan? Aan of opmerkingen?

Totale prijs:
€1623,23. Zie pagina 4 voor totale prijs.

Zo ik denk dat dit het ongeveer was 8) . Alle, maar dan ook echt alle aan of opmerkingen zijn welkom. Ik hoop dat jullie al mijn vragen kunnen beantwoorden (Het zijn er nogal wat :P).

Met vriendelijke groet,

Arno.

[ Voor 7% gewijzigd door Arno89 op 19-06-2007 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Vista OEMwil zeggen dat het een licentie is die alleen verkrijgbaar is bij de aankoop van een nieuwe pc. Dit is vaak goedkoper.

De E6750 is trouwens sneller t.o.v de E6600. Die is nl. 2,4 ghz, terwijl de E6750 op 2,66 ghz loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Whizzkid92 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 17:07:
Vista OEMwil zeggen dat het een licentie is die alleen verkrijgbaar is bij de aankoop van een nieuwe pc. Dit is vaak goedkoper.
Dus het is een goed idee om bij deze nieuwe PC Vista OEM te bestellen ook al ga ik nog WinXP gebruiken? Krijg je dan wel Vista gewoon op een CD/DVD meegeleverd? En moet ik dan x64 of x32 Vista nemen?
De E6750 is trouwens sneller t.o.v de E6600. Die is nl. 2,4 ghz, terwijl de E6750 op 2,66 ghz loopt.
Waarom is de E6750 dan goedkoper dan de E6600? En weet je misschien wanneer de E6750 uit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Niet online

Fox

Behuizing
Let wel op bij dat je bij de Sonata III een extra 120mm kast koeler installeert, zonder dit zal de kast nogal warm worden, wat de levensduur doet dalen.

Processor
Als processor zou ik voor de e6750 gaan, niet alleen is deze sneller als de e6600, maar dan ook nog eens goedkoper, wel moet bij deze een moederbord die 1333Mhz ondersteund.

Moederbord
Als je voor de e6750 gaat is de GA-P35-DS3R als moederbord een perfecte keus, dit mede omdat deze 1333Mhz ondersteund.
anders zal je huidige voldoen.

Geheugen
Goede keuze en goed merk.

Video kaart
Erg goeie videokaart en is toekomst gericht.

Geluids kaart
Uitstekende keus en geeft vele malen beter geluid dan een onboard, als je veel belang heb bij goed geluid.

Hard Disk
Met de harddisk zou ik een Samsung Spinpoint overwegen, deze blijken stiller en zuiniger te zijn dan 7200.10's en zijn even snel.

Operating System
OEM betekend een editie waarbij je geen extra accessoires krijgt bij geleverd, bij deze krijg je dus alleen de CD en de licentie, je mag alleen een OEM os kopen bij een bestelling van een systeem.
Een 64bit OS is wel toekomst gericht omdat je hierop meer dan 3.2GB geheugen tegelijk kan gebruiken, bij 32bit is het niet mogelijk om meer dan 3.2GB geheugen te gebruiken.
Maar een nadeel van een 64bit OS is dat sommige applicaties het niet meer zullen doen, denk aan oude spellen.

Beeldscherm
Weet je wel zeker dat je pixel garantie neemt?
Je betaald erg veel geld terwijl dode pixels bij een qualiteits scherm zoals samsung vrijwel nooit voorkomen.
Ook mag je naar mijn weten de koop van het scherm ongedaan maken binnen acht dagen.

Verder ziet je systeem er goed uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Fox op 12-06-2007 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Niet online
[b]SniperFox schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 17:19:

...
Ook mag je naar mijn weten de koop van het scherm ongedaan maken binnen acht dagen.
....
Voor alle kopen via internet gelden een wettelijke afkoelingsperiode van 8 dagen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-03-2023
Ik denk dat na 22 Juni ook de E6600 in prijs zal dalen tot onder de prijs van de E6750. Anders wel erg domme actie van Intel.

En over geluidskaart tja, ik zelf zou het alleen nemen met een goede speaker set, anders hoor je weinig verschil. Verder ken ik die speakers niet, dus weet niwet of die goed zijn.-

Voor OS zou ik zeker 64 bit nemen aangezien 4GB ram echt geen gekke keuze meer is tegenwoordig.

Ondersteund dat moederbord wel een FSB van 1.333 MHz? Volgens Azerty niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:08
Moederbord: ik heb zelf ook het moederbord Gigabyte P965 DS3 en deze ondersteunt zeer zeker wel 1333 MHz FSB. Staat zelfs ontzettend duidelijk op de voorkant van de doos. Hier is ook geen speciale BIOS update voor nodig oid, het werkt gewoon "out of the box". Als je zou willen, kun je hier dus gewoon de 6750 in prikken. Maar wie weet zijn de P35-chipset moederborden ook wel weer goedkoper, tegen de tijd dat die processor goed leverbaar is. Dan kun je weer beter voor een P35-moederbord gaan en zo gaat het maar door in de computerwereld :P.

Misschien verkopen ze bij Azerty nog de oudere revisie die dit nog niet ondersteunt. Als dit zo is, zou ik dat moederbord niet bij Azerty bestellen als ik jou was. Ondersteuning voor 1333 MHz FSB is namelijk niet het enige wat nieuw is in de nieuwere revisie. Voor de duidelijkheid: je hebt revisie 3.3 nodig, dat is de nieuwste. Vraag dus even na bij Azerty of je zeker weten een rev. 3.3 zult krijgen.

Verder een zeer goed moederbord, en dat voor die prijs! Naar mijn ervaring zijn ze van hogere kwaliteit dan de bordjes van Asus, daar heb ik nog weleens problemen mee gehad. Maargoed, dat kan bij elk merk weleens gebeuren, natuurlijk.

Speakerset: bij zo'n 7.1 set moet je er wel zeker van zijn dat je de speakers allemaal goed kunt opstellen, anders gaat het hele surround effect toch wel makkelijk verloren. Ik zou eerder gaan voor een stereo-set voor hetzelfde geld als die 7.1 set, je hebt dan veel mooier geluid. Vooral omdat er waarschijnlijk wel wat muziek op de computer geluisterd gaat worden (familiecomputer) is een stereoset (2.1 dus) wel aan te raden. Klinkt beter voor muziek dan een surroundset. Je geeft aan vooral te gaan gamen met een headset op, dus dan zou ik al helemaal niet voor surround gaan.

Monitor: we gaan natuurlijk niet voor je opzoeken of ze dit scherm ook bij de mediamarkt verkopen, en zoja, hoe duur dat scherm daar dan is. En of je op die manier geld bespaart. Dit moet je allemaal zelf opzoeken. Eventjes een telefoontje plegen naar de MM bij jou in de buurt (op hun website zie je alleen de aanbiedingen, niet het gehele assortiment).

DVD-brander: ook het antwoord op de vraag wat het verschil is tussen de twee DVD-branders, is makkelijk zelf op te zoeken. Ik denk in ieder geval dat het iets te maken heeft met de functies LightScribe en LabelFlash, wat de ene wel ondersteunt en de ander niet, en vice versa (zoek dit na)

Processorkoeler: ook goed. Ninja/Infinity zullen misschien wat stiller zijn, maar aangezien je al over je budget zit, zal ik deze niet nemen. De E6600 is niet zo'n heethoofd, de Freezer 7 Pro is zat. Je hebt eigenlijk niet eens een aparte koeler nodig, aangezien je de boxed-versie hebt gekozen van de E6600. Hier zit al een prima koeler bij. Je kunt kijken of de non-boxed versie goedkoper is, dan kun je daarvoor gaan.

Muis: gewoon voor de MX518 gaan, is een zeer fijne muis, en ik kan het zeggen. Ik heb zelf de MX510 en mijn broertje heeft de MX518. Ik heb 'm alweer anderhalf jaar en nog geen slijtage te zien.

OS: ik zou nog even Win XP gebruiken. Je zit al over je budget heen, dus eigenlijk kun je Vista op dit moment ook niet financieren, toch? Het is onzin dat het slim is om nu OEM Vista te kopen, aangezien sinds Windows Vista de OEM versies ook (legaal!) los verkocht worden. Zonder computer erbij te kopen, dus.

Assemblage: heb je ervaring met knutselen aan de PC? Heb je weleens een videokaart vervangen in de oude computer oid? Dan kun je ook zelf een computer assembleren. Voor de moederbord-aansluitingen is het gewoon een kwestie van het boekje volgen, en de rest is gewoon piece of cake. Weet je gelijk dat het GOED gebeurt, je krijgt logischerwijs alle dozen, boekjes, en cd's, en je bent weer (een ervaring) rijker.

[ Voor 10% gewijzigd door FreddyFish op 12-06-2007 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Allereerst heel erg bedankt voor jullie antwoorden.

-De pixel garantie laat ik eruit, 8 dagen lijkt mij genoeg om te controleren op dode pixels en dat scheelt weer 90 euro op m'n budget.

-Als je tegenwoordig ook OEM legaal zonder nieuwe pc kunt kopen wacht ik nog even met Vista, aangezien ik al over mijn budget heen zit.

-Nieuw vraagje over de extra 120mm case-fan: Zit er nog verschil in merken van case fans of moet ik gewoon de goedkoopste 120mm case-fan nemen?

-Over de CPU ben ik nog niet uit. Aangezien de E6600 waarschijnlijk nog wel goedkoper wordt dan de E6750 kan ik keuze nemen om toch voor de E6600 te gaan om wat geld te besparen. Aan de andere kant is de E6750 wel weer sneller, plus als ik die CPU neem ga ik voor een P35 moederbord wat me weer de mogelijkheid geeft om in de toekomst te upgraden naar een Quad-core toch? Lastig, lastig..

-Is het zeker dat de Samsung Spinpoint stiller zijn dan de Seagate's? Want dan ga ik voor de Samsung Spinpoint T166, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II. Aangezien deze bijna hetzelfde kost. (€ 70,44).

-Over de speakerset: Als ik voor een kleiner setje ga dan 7.1 wil ik niet hetzelfde geld betalen omdat ik al wat over mijn budget heen zit. Is er een 5.1 of een 2.1 setje met zo'n 'afstandbediening' waar je gemakkelijk je headset in plugt waar ik het over had? Heb ik niet kunnen vinden namelijk.

-Over de processor koeler: Bij Azerty kan ik alleen Boxed CPU E6600 en E6750 vinden. Maar ik zou dus ook zonder betere koeler af kunnen? Hij wordt niet (te) warm met die standaard koeler? (Ik klok niet over.)

-Over assembleren: Niet echt ervaring met knutselen aan een pc, wel eens een internetkaart erin gezet maar dat was een kwestie van klikken en klaar-is-kees :P. De assemblatie toevoeging gaat ook niet zo zeer over het assembleren zelf, meer heb ik die genomen omdat je er 3 jaar garantie bij kreeg. We willen graag 3 jaar garantie. En ik kon bij Services niets vinden over garantie zonder assembleren. Heb ik dit fout gezien?
Edit: Assemblage blijft erin :p

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Pixelgarantie gaat eruit en assembleren blijft erin. Changelog toegevoegd. Er staan wel nog wat vraagjes :).

[ Voor 18% gewijzigd door Arno89 op 12-06-2007 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Laatst online: 02-07 17:28
over de 120mm fans, ik raad je nexus aan. Die zijn niet duur en behoorlijk stil

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Exphy schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 20:43:
over de 120mm fans, ik raad je nexus aan. Die zijn niet duur en behoorlijk stil
Ok thanks. Nexus 120MM Case Fan Zwart Wit, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED, € 8,45 toegevoegd. Kan deze fan maar op 1 plek of moet hij bijvoorbeeld voor/achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
De Nexus fans kun je ophangen zoals je zelf wilt. Dus op elke geschikte plaats in de kast kun je bepalen of 'ie koele lucht naar binnen moet zuigen, of dat 'ie juist warme lucht naar buiten moet blazen. Niet voor zomaar de goedkoopste 120mm fan gaan, want die maken vaak nogal herrie. Aangezien je een redelijk stille PC wilt wanneer je niet aan het gamen bent, lijkt me dat niet optimaal :+

De Seagate en Samsung harde schijven staan allebei bekend als 'stille' harde schijven, waarbij Samsung geloof ik nog net iets stiller is. Maar de Seagate 7200.10 serie staat ook heel goed bekend. Is dan meer een persoonlijke keuze. Je kunt in ieder geval geen miskoop doen met 1 van deze producten.

Processorkoeler is echt zeker weten voldoende als je niet gaat overclocken, ze doen zo'n koeler er niet voor de gein bij ;) Hij is natuurlijk niet zo stil als een Freezer 7 Pro, en al helemaal niet zo stil als een Ninja/Infinity, maar hij koelt de processor in ieder geval prima. Mocht je later toch een stillere koeler willen, kun je die altijd nog aanschaffen, als je weer wat centjes bij elkaar gesprokkeld hebt.

En over de speakers: wil je van de headset alleen het geluid, of ook de mic kunnen aansluiten aan de 'afstandbediening'? Voor zover ik weet zijn er niet zulke kastjes waar je ook je mic op kunt aansluiten, dus ik gok op alleen het geluid. Is dit inderdaad het geval, dan zou het vinden van zo'n setje niet zo'n probleem moeten zijn. Bijvoorbeeld de speakerset die ik hier nu heb staan van een paar jaar geleden: Creative Inspire T5400.

Dat is een 5.1 setje met ook zo'n zelfde afstandbediening waar je oordopjes of headset in kunt pluggen. Het geluid van de speakers wordt dan automatisch 'gemute'. Deze set is momenteel in de aanbieding bij Informatique, zelfs met twee gratis vloerstandaards voor de achterspeakers erbij. Echt een koopje! Zijn niet de nieuwste speakers meer, en misschien zijn er inmiddels wel betere deals te vinden. Voor gamen en films kijken voldoet het setje in ieder geval prima voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

FreddyFish schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 18:05:
Moederbord: ik heb zelf ook het moederbord Gigabyte P965 DS3 en deze ondersteunt zeer zeker wel 1333 MHz FSB. Staat zelfs ontzettend duidelijk op de voorkant van de doos. Hier is ook geen speciale BIOS update voor nodig oid, het werkt gewoon "out of the box". Als je zou willen, kun je hier dus gewoon de 6750 in prikken. Maar wie weet zijn de P35-chipset moederborden ook wel weer goedkoper, tegen de tijd dat die processor goed leverbaar is. Dan kun je weer beter voor een P35-moederbord gaan en zo gaat het maar door in de computerwereld :P.

Misschien verkopen ze bij Azerty nog de oudere revisie die dit nog niet ondersteunt. Als dit zo is, zou ik dat moederbord niet bij Azerty bestellen als ik jou was. Ondersteuning voor 1333 MHz FSB is namelijk niet het enige wat nieuw is in de nieuwere revisie. Voor de duidelijkheid: je hebt revisie 3.3 nodig, dat is de nieuwste. Vraag dus even na bij Azerty of je zeker weten een rev. 3.3 zult krijgen.

Verder een zeer goed moederbord, en dat voor die prijs! Naar mijn ervaring zijn ze van hogere kwaliteit dan de bordjes van Asus, daar heb ik nog weleens problemen mee gehad. Maargoed, dat kan bij elk merk weleens gebeuren, natuurlijk.

..knip..
Zelf laatst mijn resterende onderdelen voor mijn nieuwe pc ontvangen en ik had ook rev. 3.3 :) (niet gevraagd btw).
Vragen kan maar een tijdje terug deed Azerty de mond er niet over open, zeker veel tweakers die er opeens naar vroegen :9

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
FreddyFish schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 21:34:
En over de speakers: wil je van de headset alleen het geluid, of ook de mic kunnen aansluiten aan de 'afstandbediening'? Voor zover ik weet zijn er niet zulke kastjes waar je ook je mic op kunt aansluiten, dus ik gok op alleen het geluid. Is dit inderdaad het geval, dan zou het vinden van zo'n setje niet zo'n probleem moeten zijn.
Ik bedoelde beide :p. Dus een Headset met mic eraan. Een vriend van mij heeft een Logitech Speaker-setje en hij plugt dus z'n headset met mic in zo'n 'afstandbediening' en alles om hem heen wordt gemute en hij gebruikt TeamSpeak. Maar ik ga dus even op onderzoek voor een 5.1 setje met zo'n ding erbij. Ik houd die set van jou in gedachten. In ieder geval weer hartelijk dank voor je antwoorden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:28
Videokaart:

Veel mensen klagen over de hoge temperaturen van de kaart of het lawaai. Als je de HiS versie neemt heb je daar minder last van omdat hun het ontwerp van Ati hebben aangepast.

Verder toppie d:)b

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:05
goede startpost, verder is er niet veel te verbeteren in dit rig, ik zou zeggen gewoon bestellen!

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoptolemos
  • Laatst online: 17-12-2024
SOEPSTENGEL13 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 17:29:
Ik denk dat na 22 Juni ook de E6600 in prijs zal dalen tot onder de prijs van de E6750. Anders wel erg domme actie van Intel.
Juli, niet juni.

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje over die Nexus-fans: als je bvb in een P182 de Antec TriCool-fans vervangt door Nexus, kan je deze dan ook op de 3 standen laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:28
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:20:
Vraagje over die Nexus-fans: als je bvb in een P182 de Antec TriCool-fans vervangt door Nexus, kan je deze dan ook op de 3 standen laten lopen?
Nee, de fancontroller zit ingebouwt in de tri-cool fan. Nadeel van de tri-cool fans is dat ze in low mode nog wel hoorbaar zijn. Ik heb bv al mijn tri-cool fans in mijn Antec 900 vervangen door Arctic Cooling fans deze zijn een stuk stiller.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Speakersetje gevonden: Creative Inspire T6060. 5.1 set inclusief zo'n remote control waar je je headset incl mic in kan pluggen. Dit scheelt me weer €40 op m'n budget :).

Kheb nog wel een aantal vraagjes:

1.Ik zit nog steeds te twijfelen tussen E6600 en E6750 met p35 mobo. De E6600 is op dit moment snel zat en die is het goedkoopst omdat ik dan geen duurder mobo hoef te nemen. Aan de andere kant als ik een E6750 neem, en dus een p35 mobo, kan ik in de toekomst upgraden naar een Quad-core. Maar ik vraag me af of dit echt nodig is. Is een quadcore niet overdreven voor een doorsnee gebruiker (Die wel 3 a 4 jaar goed wilt kunnen gamen!)? Als de E6600 de komende 3 a 4 jaar nog wel goed blijft voor games, ga ik denk ik voor de E6600. Maar als games over 1 a 2 jaar al Quadcore's nodig hebben zal ik misschien toch voor de E6750 met p35 mobo moeten gaan? Lastig lastig..

2. Zit er echt duidelijk verschil tussen de HiS HD2900XT en de Club3D HD2900XT? Want er zit wel een prijsverschil in (en ik zit al over m'n budget).

3. Iemand nog een aanrader voor een card-reader? Er komt ook nog een apparte diskette-drive aangezien het voordeliger is om het los te kopen.

4. Iemand ervaringen met de assemblage van Azerty? Is dit goed gedaan? Kreeg je alle dozen incl. alle boekjes/kabels/cd's e.d. mee?

Dat was het even voor nu :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf zou ik toch de Gamer versie nemen en niet de Music.
Lees het topic van de X-fi maar eens door, er is veel te doen over de Music versie, schijnt een opgevoerde chip te zijn, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 12:16:
Zelf zou ik toch de Gamer versie nemen en niet de Music.
Lees het topic van de X-fi maar eens door, er is veel te doen over de Music versie, schijnt een opgevoerde chip te zijn, etc.
Zou je misschien even kunnen uitleggen wat je precies bedoeld? Ik heb het X-fi topic even door gescanned maar kon niet echt vinden wat je bedoelde. Er zit tussen de Music en Gamer versie ~€18,- verschil en ik had begrepen dat er niet of nauwelijks verschil was + dat de Music ook een prima kaart was. Maar als dit niet zo is hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
Arno89 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 12:02:
Speakersetje gevonden: Creative Inspire T6060. 5.1 set inclusief zo'n remote control waar je je headset incl mic in kan pluggen. Dit scheelt me weer €40 op m'n budget :).

1.Ik zit nog steeds te twijfelen tussen E6600 en E6750 met p35 mobo. De E6600 is op dit moment snel zat en die is het goedkoopst omdat ik dan geen duurder mobo hoef te nemen. Aan de andere kant als ik een E6750 neem, en dus een p35 mobo, kan ik in de toekomst upgraden naar een Quad-core. Maar ik vraag me af of dit echt nodig is. Is een quadcore niet overdreven voor een doorsnee gebruiker (Die wel 3 a 4 jaar goed wilt kunnen gamen!)? Als de E6600 de komende 3 a 4 jaar nog wel goed blijft voor games, ga ik denk ik voor de E6600. Maar als games over 1 a 2 jaar al Quadcore's nodig hebben zal ik misschien toch voor de E6750 met p35 mobo moeten gaan? Lastig lastig..

2. Zit er echt duidelijk verschil tussen de HiS HD2900XT en de Club3D HD2900XT? Want er zit wel een prijsverschil in (en ik zit al over m'n budget).

3. Iemand nog een aanrader voor een card-reader? Er komt ook nog een apparte diskette-drive aangezien het voordeliger is om het los te kopen.
1: zo'n vaart zal het echt niet lopen met die quadcore's hoor, er zijn nu nog nauwelijks programma's die 'echt' gebruik maken van de dualcore techniek, laat staan games. Quadcore is echt nog lang niet nodig, en wordt nog niet eens goed gebruik van gemaakt. Ik zou als ik jou was gewoon voor een dualcore processor gaan. Dan de keuze tussen E6600 en E6750. Als je nog even wilt wachten op de E6750 zou ik dat doen, of wachten op de introductie en dan de E6600 voor wat goedkoper meepakken. De E6750 kan trouwens gewoon op een Gigabyte P965-DS3 moederbord hoor! Dat is geen enkel probleem. Je hoeft dus qua processorkeuze geen rekening te houden met het moederbord. DS3 is prima.

2: deze kaarten zijn allebei gewoon HD2900XT's, veel verschil kan er dus nooit in zitten. De featureset (meegeleverde games en kabels etc.) kan natuurlijk wat verschillen per fabrikant, maar de kaart is verder gewoon hetzelfde. In een enkel geval wil een fabrikant de kaart nog wel eens vantevoren ietsje overclocken, maar dit is heel eenvoudig ook zelf te doen. Maar waarschijnlijk is daar bij deze twee fabrikanten niet eens sprake van, en zijn de kaarten dus allebei even snel. Ik zou gewoon voor de HiS gaan, aangezien die het goedkoopst is.

3: waarom heb je zo'n moeite met een geschikte card-reader te vinden? Er zijn toch op Azerty genoeg alles-in-1 cardreaders te vinden voor onder de 10 euro (hier dus (klikken))? Gewoon een goedkope uitkiezen die veel ondersteunt. Merk zal wel niet (veel) uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
FreddyFish schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 12:54:
[...]

1: zo'n vaart zal het echt niet lopen met die quadcore's hoor, er zijn nu nog nauwelijks programma's die 'echt' gebruik maken van de dualcore techniek, laat staan games. Quadcore is echt nog lang niet nodig, en wordt nog niet eens goed gebruik van gemaakt. Ik zou als ik jou was gewoon voor een dualcore processor gaan. Dan de keuze tussen E6600 en E6750. Als je nog even wilt wachten op de E6750 zou ik dat doen, of wachten op de introductie en dan de E6600 voor wat goedkoper meepakken. De E6750 kan trouwens gewoon op een Gigabyte P965-DS3 moederbord hoor! Dat is geen enkel probleem. Je hoeft dus qua processorkeuze geen rekening te houden met het moederbord. DS3 is prima.
Super duidelijk en handig antwoord, thanks! Ik wist dus niet dat de E6750 wel op een P965-DS3 bord kon. Ik denk dat ik dan voor de E6600 ga, maar dat ga ik nog even overleggen. Wanneer kwam de E6750 precies uit? 22 Juli dacht ik ergens gelezen te hebben, klopt dit?
2: deze kaarten zijn allebei gewoon HD2900XT's, veel verschil kan er dus nooit in zitten. De featureset (meegeleverde games en kabels etc.) kan natuurlijk wat verschillen per fabrikant, maar de kaart is verder gewoon hetzelfde. In een enkel geval wil een fabrikant de kaart nog wel eens vantevoren ietsje overclocken, maar dit is heel eenvoudig ook zelf te doen. Maar waarschijnlijk is daar bij deze twee fabrikanten niet eens sprake van, en zijn de kaarten dus allebei even snel. Ik zou gewoon voor de HiS gaan, aangezien die het goedkoopst is.
Ik vroeg dit omdat Solid_Aapie zei dat bij de HiS versie minder last was van 'hoge temperaturen en lawaai'. Als volgens jou er dus nauwelijks verschil in zit ga ik denk ik voor de Club3D omdat die bij Azerty goedkoper is dan de HiS en er bij de Club3D een leuke game bij zit.
3: waarom heb je zo'n moeite met een geschikte card-reader te vinden? Er zijn toch op Azerty genoeg alles-in-1 cardreaders te vinden voor onder de 10 euro (hier dus (klikken))? Gewoon een goedkope uitkiezen die veel ondersteunt. Merk zal wel niet (veel) uitmaken.
Ik ben een grote noob op het gebied van Cardreaders en ik wist dus niet of het merk er toe deed. Ik wilde niet dezelfde fout maken als bij de case-fans, toen dacht ik ook "ik neem de goedkoopste" maar het merk deed er daar wel toe. Dus ik dacht ik vraag het maar even voordat ik een verkeerde cardreader kies. Maar ik zal dan even een goedkope uitzoeken :).

Hartelijk dank voor je antwoorden, ze zijn zeer van pas gekomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arno89 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 12:32:
[...]

Zou je misschien even kunnen uitleggen wat je precies bedoeld? Ik heb het X-fi topic even door gescanned maar kon niet echt vinden wat je bedoelde. Er zit tussen de Music en Gamer versie ~€18,- verschil en ik had begrepen dat er niet of nauwelijks verschil was + dat de Music ook een prima kaart was. Maar als dit niet zo is hoor ik het graag.
Heb een paar kaarten door elkaar gehaald, betrof de Audio niet de Music.
De Music is al wel end of live.

Zie ook vanaf deze post (lees ff door naar beneden toe)
Verwijderd in "\[X-Fi] Nieuwe geluidschip van Creative d..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
psychoclown schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:37:
[...]

Zoals ik als eens eerder had aangegeven, tussen die 2 (XtremeMusic en Xtreme Gamer) zit geen verschil qua functionaliteit.
Het enige verschil is de pcb size die is bij de xtrememusic full- en bij de xtremegamer half-sized.
Neem gewoon de goedkoopste van die 2.
Dan ga ik dus toch voor de XtremeMusic (Ook al is die end of life). Want volgens mij is het verschil tussen half-sized en full-sized pcb niet 18 euro waard. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Arno89 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 14:43:
[...]

Dan ga ik dus toch voor de XtremeMusic (Ook al is die end of life). Want volgens mij is het verschil tussen half-sized en full-sized pcb niet 18 euro waard. Toch?
Gewoon de goedkoopste van de twee ze zijn qua specs toch gelijk en of je nou half-size of full-size pcb hebt maakt geen zak uit alleen dat de full-size er mooier uitziet (vind ik) :P

-Edit-

Hehe had niet gezien dat je mijn post van X-Fi topic gequote had :9.. nouja beetje extra nadruk leggen kan geen kwaad :P

[ Voor 12% gewijzigd door psychoclown op 13-06-2007 14:49 ]

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Hehe idd. Elke aan of opmerking is welkom. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Nieuw vraagje: De E6600 loopt op 2.4 Ghz en de E6750 op 2,66 Ghz. Is 0,26 Ghz een (groot) merkbaar verschil? Want als het te verwaarlozen is heb ik geen zin om anderhalve maand te wachten op iets wat je nauwelijks merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
De FSB van de E6750 is ook hoger, namelijk 1333MHz. Ik weet niet wat voor invloed die hogere FSB heeft, maar 0,26GHz verschil is in ieder geval niet veel. Je kunt je E6600 ook makkelijk tot deze kloksnelheid klokken, mocht je dat nodig achten. Je zult het snelheidsverschil in ieder geval niet merken. Benchmarks scoren net ietsje hoger, en winrar doet er misschien een halve seconde korter over om iets uit te pakken :P

Edit: ik doel op de kloksnelheid als ik zeg dat je het verschil tussen de E6600 en de E6750 niet zult gaan 'voelen'. Wat de invloed van de hogere FSB is weet ik verder niet. Misschien is dit wel een merkbaar verschil.

[ Voor 20% gewijzigd door FreddyFish op 13-06-2007 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Weet misschien je hoe ik erachter kan komen of die hogere FSB een merkbaar verschil is? Of is er toevallig iemand die dit weet? Want als het geen merkbaar verschil is ga ik niet 1.5 maand wachten.

[ Voor 21% gewijzigd door Arno89 op 14-06-2007 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:05
Arno89 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 14:57:
Weet misschien je hoe ik erachter kan komen of die hogere FSB een merkbaar verschil is? Of is er toevallig iemand die dit weet? Want als het geen merkbaar verschil is ga ik niet 1.5 maand wachten.
Een lage multiplier i.c.m. een hoger FSB is het snelst, maar aangezien de multipliers vast staan is de 6750 gewoon een OCde 6600 als het ware, voor minder geld dus. En misschien zelfs beter OCbaar, maar daar moet je zelf dan achter komen.
Corrent me if i'm wrong

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 07:32
Er wordt hier gepraat over de HiS HD2900XT, ben ik nu zo dom dat ik hem niet kan vinden in de pricewatch of staat hij er niet in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Dekar1 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 16:04:
[...]

Een lage multiplier i.c.m. een hoger FSB is het snelst, maar aangezien de multipliers vast staan is de 6750 gewoon een OCde 6600 als het ware, voor minder geld dus. En misschien zelfs beter OCbaar, maar daar moet je zelf dan achter komen.
Corrent me if i'm wrong
Maar het is dus geen merkbaar verschil waar je beter 1.5 maand op kan wachten als ik het zo begrijp? (Overigens ga ik niet OC'en)

[ Voor 61% gewijzigd door Arno89 op 14-06-2007 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
Arno89 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 16:26:
[...]

Maar het is dus geen merkbaar verschil waar je beter 1.5 maand op kan wachten als ik het zo begrijp? (Overigens ga ik niet OC'en)
Je hoeft niet zozeer op de E6750 te wachten, maar wel op de prijsdalingen die de introductie van die processor teweeg zal brengen. Je kunt tegen die tijd ook altijd nog review's van de E6750 lezen, om tot een beslissing te komen. Maar of jij anderhalve maand wilt wachten voor een prijsbesparing van een paar tientjes (of misschien toch voor de processor) is een geheel persoonlijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Ik vroeg me even af: Kan ik met het moederbord wat ik nu heb geselecteerd in de toekomst gewoon mijn videokaart upgraden? Omdat PCI-e 2.0 eraan komt en de kaarten toch wel anders gebakken worden denk ik. Ook worden videokaarten steeds groter, passen toekomst-kaarten nog wel in huidige kasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
Arno89 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 17:58:
Ik vroeg me even af: Kan ik met het moederbord wat ik nu heb geselecteerd in de toekomst gewoon mijn videokaart upgraden? Omdat PCI-e 2.0 eraan komt en de kaarten toch wel anders gebakken worden denk ik. Ook worden videokaarten steeds groter, passen toekomst-kaarten nog wel in huidige kasten?
Who knows? Maar hoe lang is het nu al geleden dat PCI-e zijn intrede deed? En er werden tot voor kort nog steeds videokaarten voor AGP ontwikkeld, dus dat zal echt geen probleem zijn. Mocht een toekomstige kaart niet in je kast passen, koop je toch een nieuwe kast? Kun je nu toch niks aan doen, dat zal met elke kast zo zijn. Zelfde geldt voor het moederbord, hoe wil je rekening kunnen houden met de ontwikkelingen in PC-land?

Btw: komt PCI-e er echt alweer bijna aan? Zo'n nieuwe standaard introduceren duurt toch altijd een hele poos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Ja daar heb je gelijk in, en ze zullen natuurlijk niet ineens een kaart introduceren die de hele markt verplicht een nieuwe kast te kopen. Ik zat een beetje te ver vooruit te denken :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LET OP!
Er zijn inmiddels een boel belangrijke zaken rond de HD 2900 besproken, maar ik heb nog niemand over het feit gehoord dat 'ie nogal wat prik lust. Een zeer krachtige voeding is een absoluut vereiste en ik vraag me eerlijk gezegd af of de voeding die standaard in de behuizing zit zal voldoen. Bovendien moet je je realiseren dat de HD 2900 TWEE pci-e stroomconnectoren nodig heeft en lang niet elke voeding is daarvan voorzien. Zoek dus even uit hoeveel Ampere de HD 2900 nodig heeft (op de 12 volt-lijn) en hoeveel de voeding in de door jou gekozen behuizing kan leveren. Kijk ook of die voeding twee pci-e connectoren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Het lukt me niet om die informatie te vinden. Het enige wat ik kan vinden is: http://ati.amd.com/products/Radeonhd2900/requirements.html. Daar staat dat de HD2900XT aangesloten moet zijn aan een 550W voeding. Maar over die Ampere en 12 volt lijn en die pci-e connectoren kan ik niets vinden. :(

Edit:

Op de site van Antec http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=04650 vind ik over de voeding dit lijstje:
PCI-E connector: one for 380W and 430W, two for 500W
en als ik op 'connectors' klik krijg ik dit plaatje: http://www.antec.com/conn...p?ProdID=04650&SetZone=en

Het lijkt erop dat hij dus wel 2 pci-e connectoren heeft. Maar nu weet ik niet of hij genoeg power levert.

Edit 2: Het is zo-ie-zo al geen goed teken dat op de ati site staat dat de 2900XT moet hangen aan een 550W voeding aangezien de voeding die ik nu geselecteerd heb 500W is. Bovendien wil ik wel de mogelijkheid hebben om in de toekomst mijn graka te kunnen upgraden en misschien hebben toekomstige kaarten nog wel meer power nodig(?). Conclusie moet ik een andere kast en voeding? :/

[ Voor 68% gewijzigd door Arno89 op 14-06-2007 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Arno89,

'Ben zelf ook voor/samen met iemand bezig met de Sonata III. Momenteel gaat de voorkeur uit naar een 8800GTS (de Earthwatts 500W kan 1 GTX aan, zo blijkt uit een review opstelling). De 2900XT blijft evt. een alternatief. Interessante vraag dus. Idd. 2 PCI-e aansluitingen, maar hoe zit dat met Ampere en voltages? Ben daar ook geen held in. Heb je Ati link wat doorgeklikt en de Eartwatts is i.i.g. niet certified. Volgens de PSU calculator zou het wel gewoon moeten kunnen, maar jah - lijkt me ook niet het meest bevredigende bewijs. Gelukkig hebben we op GoT onze eigen 'PSU calculator' die wel helemaal betrouwbaar is: theodouma :) ! Plaats je vraag in Welke voeding heb ik nodig? Deel 17 zou ik zeggen!

Edit: Tja, sowieso geen "enhanced performance with ATI Overdrive™" mogelijk, whatever that may be. Relevant?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2007 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geen overdrive ondersteuning betekent simpelweg dat je de kaart niet met de ATi-drivers kunt overclocken. Hiervoor heb je namelijk een 8-pins pci-e connector nodig, die nog vrij zeldzaam zijn (de meeste zijn 6-pins). Maar aangezien onze TS niet wil overclocken, is dit niet echt relevant.

@ Arno89
Naast het kiezen van een andere case en voeding kun je natuurlijk ook voor een zuinigere kaart kiezen. Bijvoorbeeld een kaart uit de 8800-serie. Wat je ook kunt doen is tijdelijk even een budgetkaart erin stoppen en wachten op de 60nm opvolger van de HD 2900, die tegen het einde van het jaar verwacht ma g worden. Die zal stukken zuiniger zijn. Dit laat overigens onverlet dat 500 Watt gewoon niet erg veel is. Voor een systeem zoals jij dat voor ogen hebt is een 600 Watt voeding absoluut geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:41:
Voor een systeem zoals jij dat voor ogen hebt is een 600 Watt voeding absoluut geen overbodige luxe.
Dat is het zeker wel hoor. Ik draai met een zwaardere configuratie en mijn Nexus NX-5000 van 500 Watt trekt het 100% probleemloos.

Wil je me anders even voorrekenen waarom een 600 Watt beter is?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
Wordt dat nou allemaal niet flink overdreven met die wattages, tegenwoordig? Zolang de Antec 500W-voeding genoeg Ampere levert op de 12V-lijn ben ik er eigenlijk vrijwel zeker van dat 'ie dat systeem moet gaan trekken.

De TS gebruikt maar 1 hardeschijf en heeft geen gekke frutsels in zijn kast (lichtjes, LED-fans etc.). Dat de HD2900XT een 550W voeding vereist kan gewoon niet waar zijn. Dat zal dan wel ruim genomen zijn, omdat zwaardere voedingen ook (vaak) meer Amperes kunnen leveren op de 12V lijn. Nee, de tijd dat een complete PC 550W uit de muur trekt moet nog komen. Maar ik denk dat tegen die tijd de hardware al wel weer zuiniger wordt.

Uiteraard niet enkel op deze en voorgaande posts afgaan, gewoon zoals eerder gezegd even een post plaatsen in het topic 'Welke voeding heb ik nodig deel 17'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Timaniac_NL,

'Overdrive'... 'overklok'.. ik had het mezelf eigenlijk wel kunnen bedenken, nie? 8)7 ! Makes sence i.i.g.!

Tja, 'heb met die bovengenoemde PSU calculator het systeem van de TS ingevoerd (+ nog wat extra toeters & bellen voor evt. uitbreidingen, zoals een 2e schijf, extra USB dingetjes, etc.) en kwam uit op 404W... Nu zijn de meningen sterk verdeeld over de betrouwbaarheid van die calculator, vandaar mijn verwijzing naar theodouma in Welke voeding heb ik nodig? Deel 17

Feit blijft wel dat Ati op z'n minst 550W adviseert. Of zou dat gewoon extra voorzichtigheid zijn van Ati om aansprakelijkheid te voorkomen bij opgeblazen GPU's door B-merk PSUtjes??

[OT: @GA, Volg je topic [CSL] Nieuw systeem samengesteld met enige regelmaat. Mijn creatieve vondsten zijn al enkele malen door anderen gesuggereerd, kortom: 'heb nog niets weten bij te dragen. Het loopt wel een beetje errug hard de laatste weken hier, hè? Hoezo vakantiegeld binnen!]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

offtopic:
De discussie in LA is bedoeld om dit soort -overbodige- topics een halt toe te roepen. Het leukste van een systeem samenstellen en configureren is juist het vooronderzoek. Dáár leer je het meeste van en je wordt gelukkig niet in twijfels gebracht door reacties die soms nergens op slaan. Ik reageer vrijwel alleen nog als ik pure onzin zie staan waardoor een TS in verwarring kan worden gebracht.

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 14-06-2007 22:36 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Guardian Angel: Het ligt natuurlijk volledig aan de efficientie van de betreffende PSU of 600 Watt te veel is. Je hebt daarom in zoverre gelijk, dat er inderdaad voedingen van 500 Watt zullen zijn die het systeem trekken. Echter, dat zullen over het algemeen wel de wat duurdere zijn en uit het feit dat de TS in eerste instantie koos voor een PSU die hij standaard bij de case krijgt, maakte ik op dat hij geen grote kostenpost van de PSU wil maken.

Zonder dat ik er nu een exacte doorrekening van heb, leert mijn praktijkervaring me dat je er beter aan doet om wat speling met je PSU te hebben, dan dat het allemaal net aan is. Met name met het oog op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De voeding die meegeleverd wordt bij de Sonata III is de Earthwatts 500W van Antec.

Review 1
Review 2
Review 3
Review 4

Ik wil die tekst van de laatste wel vertalen hoor (met Babelfish kom je al een eind). Belangrijker is dat de testmethode correct is uitgevoerd. Maar jah, 4 maal los van elkaar concluderen dat de efficientie dik okay is en een stickertje met 80+ op je PSU schijnt voor sommigen nog steeds niet voldoende te zijn :) !

Nogmaals, uitgaand van de CPU calculator kom ik zelfs met een lichte OC (en genoemde toeters en bellen) nog steeds een stuk onder de 500W

Hmm... dit hoort toch echt in en het OH forum thuis :?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2007 03:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arno89 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 14:57:
/me hoopt dat iemand de FSB wil toelichten...

[ Voor 243% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2007 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Offtopic:Ik voel me bijna genoodzaakt om te reageren op de opmerking dat dit topic nutteloos is en dat ik niet genoeg vooronderzoek heb gedaan maar ik wil het graag zo ontopic mogelijk houden.

Ontopic: Oké nu ben ik wel een beetje in de war. Aan de ene kant wordt gezegt dat 500W wellicht niet voldoende is, en voor de toekomst waarschijnlijk niet. Aan de andere kant wordt gezegt dat er overdreven wordt en dat 500W wél voldoende is. Nu heb ik geen enkel verstand van ampere e.d. dus ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Ik ga sowieso even in het "Welke voeding heb ik nodig" topic een kijkje nemen. (Zo nutteloos is dit topic toch niet GA :P)
Maar zoals gezegt weet ik nu nog niet of de voeding genoeg is voor deze configuratie, laat staan voor de toekomst waarin ik wellicht nog wat dingen wil upgraden (HDD, graka etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Arno89 schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 11:56:
Maar zoals gezegt weet ik nu nog niet of de voeding genoeg is voor deze configuratie, laat staan voor de toekomst waarin ik wellicht nog wat dingen wil upgraden (HDD, graka etc.).
Het is net genoeg maar het is toch slimmer om een betere voeding te zoeken. Betaal je trouwens je eigen electriciteit? Dan zou ik voor een andere videokaart gaan ;)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Juup schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:09:
[...]

Het is net genoeg maar het is toch slimmer om een betere voeding te zoeken. Betaal je trouwens je eigen electriciteit? Dan zou ik voor een andere videokaart gaan ;)
Mijn ouders betalen de electriciteit :+ . Trouwens, in het 'HD2900XT vs. 8800' topic is te lezen dat het totale energie verbruik van de HD2900XT ongeveer gelijk ligt aan de 8800GTS 640 omdat de 2900 idle minder verbruikt dan de 8800. (Onder load natuurlijk veel meer).
Zou ik zacht de vraag kunnen stellen welke voeding (550W? / 600W?) aangeraden kan worden die m'n prijs niet al te veel omhoog duwt?

[ Voor 10% gewijzigd door Arno89 op 15-06-2007 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, volgens mij zoek je best het één en ander uit. Dat blijkt al uit je PCI-e aansluitingen vraag... :)

In je topicstart geef je aan € 1500,-/€ 1600,- uit te willen geven. Met je eigen voorkeuren zit je al aan die € 1600,-, waar bij je het spul bij Azerty wil later assembleren, zag ik.

Daarnaast is stilte niet geheel onbelangrijk voor je, toch? Dat betekent dat als je een A-merk - ik noem maar: 600W voeding wil en een goede, stille behuizing, je moet rekenen op € 180,-/€ 200,-. Kijk maar bij de voedingen en ga verder zoeken op 600W, etc. Blijven er 8 a 9 tientjes over voor een behuizing en kom je uit bij bijvoorbeeld: Antec Solo, Coolermaster Mystique of de Lian Li PC-7 Plus II (om nog maar wat te noemen).

Ook een mogelijkheid dus - moet je wel verder kijken naar waar je dan op zou kunnen besparen. Wat mij in het oog springt is de assemblage met 3 jaar garantie. Die zou je terug kunnen zetten op 1 jaar (ik meen overigens dat je sowieso aanspraak kunt maken op 2 jaar, volgens europeese wetgeving). Scheelt weer € 50,-. De pixelgarantie heb je al laten schieten: scheelt ook weer € 90,-. Daarnaast kun je eventueel kijken naar andere shops en wat zij te bieden hebben.

Qua voedingen zijn deze heel populair:

Antec NeoHE 550W
Corsair CMPSU-(520/)620HXEU
Seasonic S12 serie
Zalman ZM600-HP

Meen dat je bij sommigen met het "overdrive gebeuren" aan de slag kunt :) .

Ja, andere opties zijn er dus. Al vond ik die Sonata III helemaal zo gek nog niet.

Btw: je kunt natuurlijk ook weer eens kijken naar een 8800GTS 640MB

[Edit: SilentPCReview erbij houden wil ook vaak helpen bij het maken van een keuze]

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2007 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop jezelf een kwaliteitsvoeding, zoals de Earthwatts 500 of een Seasonic en je hoeft niet meer dan 500 W te nemen voor dat systeem.

Wat betreft de toekomst: de fabrikanten proberen hun spullen steeds energiezuiniger te maken, wat meestal aardig lukt, dus geen probleem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iGreen's zijn lekker zuinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

En zet bij de goede voeding ook maar de Nexus neer. :) Welke voeding heb ik nodig? Deel 17

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Ik heb even zitten rondneuzen naar voedingen, dat gaat me helaas flink wat extra geld kosten :/ . Helemaal als je bedenkt dat er ook nog een nieuwe kast bij komt. Ik wacht in ieder geval even een antwoord op mijn bericht in het 'Welke voeding heb ik nodig' topic af.
Hoe dan ook, wederom bedankt voor jullie hulp, het is weer van pas gekomen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Wat is veel geld als je daarvoor een stabiel draaiend systeem voor in de plaats krijgt?

Er wordt te vaak en te veel op de voeding bezuinigd.

Ik heb zelf op dit moment 2 configuraties draaien en elk met een Nexus-5000. Sommige componenten hevel ik soms over en nog nooit heeft een van de systemen me qua voeding mij in de steek gelaten. Overigens ook niet door een andere oorzaak. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Guardian Angel schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 15:34:
Wat is veel geld als je daarvoor een stabiel draaiend systeem voor in de plaats krijgt?
Veel geld = over je budget heen zitten :+ . Maar serieus: Ja je hebt gelijk, bezuinigen op een voeding is natuurlijk ook niet slim. Daarom sluit ik de optie voor een betere voeding ook totaal niet uit, ik wacht alleen eventjes af in het bovengenoemde topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Je budget kan sowieso omlaag door van de on-board geluidchip gebruik te maken. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20

1.Ik zit nog steeds te twijfelen tussen E6600 en E6750 met p35 mobo. De E6600 is op dit moment snel zat en die is het goedkoopst omdat ik dan geen duurder mobo hoef te nemen.
Ik zou enige duurdere cooler dan de boxed cooler schrappen...
De boxed coolers bij de E6xxx serie van intel zijn stil genoeg, sterker nog bij de juiste mobo's biossen kun je ze zelfs stil laten zetten, aangezien de E6xxx serie idle niet warmer is dan hooguit een graad of 35. Hij gaat dan pas draaien bij load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Guardian Angel schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 16:04:
Je budget kan sowieso omlaag door van de on-board geluidchip gebruik te maken. :)
Zat ik ook al over na te denken. Maar aangezien er veel muziek geluisterd wordt, er een mooi box-setje bij zit en ik surround geluid tijdens single player games wel belangrijk vind leek me het verstandiger om de geluidskaart erin te laten.
Ik zat zelf te denken om, misschien, heel misschien, over te gaan op een 8800GTS 640. Dit is nog steeds een erg goede kaart, wel ietsje minder (en misschien met de toekomstige drivers van ATI wel nog meer minder) maar nog steeds goed. De kaart is op zichzelf al 18 euro goedkoper, maar op die manier hoef ik niet over te schakelen op een duurdere voeding (en kast). En dan moet ik maar hopen dat het bericht hierboven klopt, dat de toekomstige videokaarten zuiniger zijn zodat ik wel kán upgraden maar niet alsnog een duurdere voeding (+kast) moet halen. Maar dat moet ik eerst even overleggen met de prijsschieter :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mwoah... denk dat 17 euries nu niet echt een wereldbesparing is voor de CPU koeler. Maar toch, je hebt een punt rdfeij.

[Edit: onderstaande geschreven voor jouw laatste reactie Arno...]

Vind niemand die servicegarantie van 3 jaar bij Azerty een beetje overdreven? Je hebt toch ook gewooon fabrieksgarantie op de onderdelen, vrijwel altijd langer dan een jaar. Bij dat Kingston geheugen levenslang zelfs. Aangezien je koopcontract bij Azerty loopt dienen zij toch ook zorg te dragen voor de afhandeling daarvan. Of zie ik het nou verkeerd?

Het lijkt me dat als er een fout gemaakt is bij de assemblage dat dit toch wel binnen een jaar naar boven komt. Vergeet ik misschien een vervangend leenproduct bij afhandeling van een RMA, ofzo?

Daarnaast kun je idd. je monitor bij euhh.. de mediamarkt ofzo kopen en die pixelgarantie van € 90,- laten schieten. Ding kost daar ietsjes duurder, zeg € 30,-. Kun je bijelkaar € 110,- van je oorspronkelijke budget afhalen. Plus de € 110,- van de Sonata III houd je dus € 220,- over voor kast + voeding... Maar jah, zoals je TS al doet vermoeden: Liever € 1500,- dan € 1600,-

Hmm... excuses Arno89!.

Het lijkt wel alsof ik je financiele coach ben :r ! 'Heb natuurlijk niet het recht om in je portomonee te kijken.

Sowieso ff wachten idd. op wat de PSU experts van de Eartwatt 500W in combi met de 2900XT vinden...

'k Las overigens wel in je TS dat je niet te veel lawaai bij het gamen wou hebben. Sure about die kaart? [Edit: je twijfelt dus al....]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 16:29:
Mwoah... denk dat 17 euries nu niet echt een wereldbesparing is voor de CPU koeler. Maar toch, je hebt een punt rdfeij.
De cooler blijft er denk ik in want 17 euro extra kan ik wel ophoesten ;).
[Edit: onderstaande geschreven voor jouw laatste reactie Arno...]

Vind niemand die servicegarantie van 3 jaar bij Azerty een beetje overdreven? Je hebt toch ook gewooon fabrieksgarantie op de onderdelen, vrijwel altijd langer dan een jaar. Bij dat Kingston geheugen levenslang zelfs. Aangezien je koopcontract bij Azerty loopt dienen zij toch ook zorg te dragen voor de afhandeling daarvan. Of zie ik het nou verkeerd?

Het lijkt me dat als er een fout gemaakt is bij de assemblage dat dit toch wel binnen een jaar naar boven komt. Vergeet ik misschien een vervangend leenproduct bij afhandeling van een RMA, ofzo?
Goed punt, dat ga ik even overleggen.
Daarnaast kun je idd. je monitor bij euhh.. de mediamarkt ofzo kopen en die pixelgarantie van € 90,- laten schieten. Ding kost daar ietsjes duurder, zeg € 30,-. Kun je bijelkaar € 110,- van je oorspronkelijke budget afhalen. Plus de € 110,- van de Sonata III houd je dus € 220,- over voor kast + voeding... Maar jah, zoals je TS al doet vermoeden: Liever € 1500,- dan € 1600,-
Pixel garantie is er al vanaf getrokken, dit gaat dus helaas niet op. Bovendien is het scherm duurder bij de MM (Kheb gebeld).
Hmm... excuses Arno89!.

Het lijkt wel alsof ik je financiele coach ben :r ! 'Heb natuurlijk niet het recht om in je portomonee te kijken.
Geen probleem joh, ik vind het juist zeer welkom dat je me zo helpt! ;)
Sowieso ff wachten idd. op wat de PSU experts van de Eartwatt 500W in combi met de 2900XT vinden...

'k Las overigens wel in je TS dat je niet te veel lawaai bij het gamen wou hebben. Sure about die kaart? [Edit: je twijfelt dus al....]
Dat moet zijn niet te veel lawaai als er niet gegamed wordt. (Bij gamen is er toch muziek/geluid van de game dus dan is het geen probleem. Voor ander werk moet de pc niet al te lawaaierig zijn)

Goed punt van die assemblage iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat die pixelgarantie niet bij die €1605,- zat. Ik had ff zelf het rekensommetje moeten maken. Zo zie je maar weer: 'k zou dus sowieso een lousy financiële coach zijn geweest...
Dat moet zijn niet te veel lawaai als er niet gegamed wordt. (Bij gamen is er toch muziek/geluid van de game dus dan is het geen probleem. Voor ander werk moet de pc niet al te lawaaierig zijn)
Voorleesmamma valt voor mij als beroepskeuze dus ook af :'( (Ik lees het nu, idd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie dat de reply is gekomen op je voedingvraag gister ;)
Als jij de cpu gaat overklokken tot 3.0 Ghz heeft jouw totale systeem ongeveer 340 watt nodig en zal er 23 amperres van de 12 volt moeten komen. Jouw voeindg kan totaal 500 watt leveren waarvan er 34 amperres van de 12 volt af kan komen. Jouw voedindg kan jouw systeem dus makkelijk aan.

Plaats je twe extra HD's in jouw systeem en je vervangt de videokaart voor één welke 200 watt nodig heeft (is enorm veel) heeft jouw systeem totaal 410 watt nodig en zal er 28 amperres van de 12 volt moeten komen. Ook dit moet jouw voeding nog kunnen elveren.

Jouw voeindg is dus geschikt voor jouw systeem, ook als je later wilt upgraden of biojplaatsen ( Crossfire met twee maal een X2900XT is alleen niet mogelijk)
Ik zou je toch nog aanraden de geluidskaart te wegdoen als je krap bent in je budget. Ik luister ook vaak muziek en mijn onboard geluid van een 4 jaar oude HP voldoet nog prima :P Bovendien is je moederbord een prima keuze waardoor de onboard ook van kwaliteit zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Goed nieuws! Quote uit het 'Welke voeding heb ik nodig?' topic:
theodouma schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 21:06:
Als jij de cpu gaat overklokken tot 3.0 Ghz heeft jouw totale systeem ongeveer 340 watt nodig en zal er 23 amperres van de 12 volt moeten komen. Jouw voeindg kan totaal 500 watt leveren waarvan er 34 amperres van de 12 volt af kan komen. Jouw voedindg kan jouw systeem dus makkelijk aan.

Plaats je twe extra HD's in jouw systeem en je vervangt de videokaart voor één welke 200 watt nodig heeft (is enorm veel) heeft jouw systeem totaal 410 watt nodig en zal er 28 amperres van de 12 volt moeten komen. Ook dit moet jouw voeding nog kunnen elveren.

Jouw voeindg is dus geschikt voor jouw systeem, ook als je later wilt upgraden of biojplaatsen ( Crossfire met twee maal een X2900XT is alleen niet mogelijk)
De voeding is dus wel voldoende :). Het systeem is nu ongeveer wel zeker. Ik kan (op dit moment) in ieder geval geen vragen meer bedenken. Dus ik wil iedereen even hartelijk, hartelijk, hartelijk bedanken voor alle hulp! Credits voor jullie :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

... Weet je, als die PSU en de GPU (2900XT) niet samen zouden gaan, dan mag men toch aannemen dat Azerty ze niet in 1 kast stopt, toch? Zien zij (en theodouma & ik) iets over het hoofd dan kan je dus aanspraak maken op die servicegarantie van een...? Nie? Orthos draaien en vet gamen... kom je er snel genoeg achter.

Btw: plaats je nog een definitieve samenstelling hier?

[En toch zou ik voor de 8800GTS 640 MB gegaan zijn...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 20:06:
... Weet je, als die PSU en de GPU (2900XT) niet samen zouden gaan, dan mag men toch aannemen dat Azerty ze niet in 1 kast stopt, toch? Zien zij (en theodouma & ik) iets over het hoofd dan kan je dus aanspraak maken op die servicegarantie van een...? Nie? Orthos draaien en vet gamen... kom je er snel genoeg achter.
Goed punt, mocht het toch nog niet kunnen kan ik aanspraak maken op die servicegarantie. Wat is Orthos? :P
Ja, zodra mijn vader goedkeuring heeft gegeven (hij is immers de geldschieter ;)) zal ik het definitieve systeem even neerzetten.
[En toch zou ik voor de 8800GTS 640 MB gegaan zijn...]
Vertel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 14:13

HeepH

Dope Rapper

Vertel :).
Hitte/Verbruik , Prestatie/Prijs , Evt : Drivers (imho van nvidia beter, anders toch zeker in linux als dat geld)

500 Watt is _zeker_ genoeg voor dit systeem. Hekel aan al die onruststokers die blijven schreeuwen dat het niet genoeg is. Persoonlijk zou ik de I-Green niet snel kopen, die maakt nogal wat geluid,uit eigen ervaring (alles is relatief) maar vergeleken met de zalman HP-500/600 (let wel, de HP versies enkel) , de tagan voedingen, en verscheidene andere merken (nexus bijvoorbeeld) is het geen stille voeding.

VERDER.

Ik zou _zeker_ een scythe infinity met 2 extra nexus fans kopen, dan kun je de standaard fan vervangen door 2 extra nexus fans, die dan kunnen samenwerken op een laag toerental om de boel stil te houden :) soort van vele-handen-maken-ligt-werk-fan-constructie ...

kort maar krachtige reply, ik denk dat de ts dat wel kan gebruiken na zulke lappen tekst zonder harde argumenten

[ Voor 85% gewijzigd door HeepH op 16-06-2007 20:24 ]

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heephstan schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 20:20:
[...]
500 Watt is _zeker_ genoeg voor dit systeem. Hekel aan al die onruststokers die blijven schreeuwen dat het niet genoeg is. Persoonlijk zou ik de I-Green niet snel kopen,
Lijkt mij ook. Het ging overigens om de Sonata III met de Earthwatts PSU - of was je tip nu bedoeld vanwege de post van tweakernick?? Heb van ervaringsdeskundigen mee mogen krijgen dat iGreens bij volle belasting nogal luidruchtig zouden kunnen zijn, dus dat kan ik wel onderstrepen.
Vertel...
Zie deze post van mij.

Meteen een evt. antwoord op wat we in de toekomst qua energiezuinigheid mogen verwachten, lijkt me.

Aanvullend (om mezelf toch maar te quoten):

"Ik zelf zou voor die 8800GTS gaan. De meningen over 8800GTS 640MB vs HD 2900 XT qua prestates/benchmarks zijn verdeeld, eveneens als over het stroomverbruik. Waar geen controverse over bestaat is de geluidsproductie van de 2900XT"

Orthos is een stress test, btw!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2007 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Heephstan schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 20:20:
[...]
Ik zou _zeker_ een scythe infinity met 2 extra nexus fans kopen, dan kun je de standaard fan vervangen door 2 extra nexus fans, die dan kunnen samenwerken op een laag toerental om de boel stil te houden :) soort van vele-handen-maken-ligt-werk-fan-constructie ...
Dat laat mijn budget niet echt toe.

Over de kwestie 8800GTS 640 vs. HD2900XT: Ik heb me uiteraard zeer verdiept in deze twee kaarten. Dus ik weet ervan dat de HD2900XT meer geluid maakt en tijdens load/stress meer stroom verbruikt. Maar op dit moment preseert de HD2900XT wat beter dan de 8800GTS. (Zo ver ik weet. De review van [H] zegt weliswaar iets anders maar daar trek ik mijn twijfels bij aangezien er wat vreemde dingen in voorkomen. Overigens sta ik volkomen buiten fanboyisme aangezien ik in mijn hele leven 1 kaart heb gehad: Geforce 2 :+ . Mij maakt het niet uit of de kaart groen of rood is, ik wil gewoon de beste kaart die mijn budget toe laat.) En ik reken daarbij mee dat de drivers van de HD2900XT niet voltooid zijn. De drivers van de 8800GTS zijn in een verder stadium. Daardoor heb ik het gevoel dat de 2900 nog wat beter kan gaan presteren en verder kan uitlopen ten opzichte van de 8800. En aangezien ze ong. evenveel kosten neem ik dan maar het extra geluid en stroom voor lief aangezien ik toch uiteindelijk ga voor de prestatie. Ook wil ik toch minimaal 2 jaar met mijn graka gamen. En aangezien de HD2900 nu al wat beter presteert dan de 8800 lijkt het mij dat hij ook langer mee gaat. Dit was de argumentatie voor mijn keuze voor de HD2900XT. Maar ik kan het ook totaal mis hebben natuurlijk. Ik wil hier overigens geen 2900 vs 8800 topic van maken, ook geen ATI vs nVidea a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arno89 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 23:09:
[...]

Over de kwestie 8800GTS 640 vs. HD2900XT:

[Uitgebreide onderbouwing van keuze]

Ik wil hier overigens geen 2900 vs 8800 topic van maken, ook geen ATI vs nVidea a.u.b.
Ik ook niet hoor :) ! Maar jij nodigde me toch zelf uit om mijn voorkeur voor de 8800GTS te onderbouwen :? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Arno89 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 23:09:
[...]
Ik wil hier overigens geen 2900 vs 8800 topic van maken, ook geen ATI vs nVidea a.u.b.
Tja, die komt vanzelf als je wat cijfertjes achterelkaar zet die, hoe toevallig, een typenummer van iets vormen.

Het leuke is dat je in de praktijk nauwelijks verschil zult zien. Neems eens de proef op de som, zet 2 kaarten die redelijk dicht bij elkaar zitten in twee identieke systemen en laat dan een gamer zeggen welke kaart waarin zit. Nee, die paar frames meer of minder ziet men absoluut niet.

Natuurlijk, als je honderden Euro's meer hebt betaald dan wíl je dat zien. Desnoods dan maar door een tellertje ergens op he beeldscherm dat de FPS weergeeft omdat je er anders niets van merkt.

Het gaat niet om de erg vaak nauwelijks waarneembare en minimale kwaliteitsverbetering, het gaat om..... om.... hmmm waar gaat het eigenlijk over? Patsen, mijn PC is sneller?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 23:36:
[...]

Ik ook niet hoor :) ! Maar jij nodigde me toch zelf uit om mijn voorkeur voor de 8800GTS te onderbouwen :? ?
Haha sorry ik bedoelde het niet tegen jou :p. Ik wilde inderdaad weten waarom je die voorkeur had. Maar ik dacht ik zeg dat even voordat er fanboys hier komen, want die zijn niet echt objectief.
Kon je je een beetje vinden in mijn onderbouwing trouwens?

@ GA: Misschien heb je een beetje gelijk maar ik denk dat je het verschil tussen een 8800 gts en een 2900xt wel gaat merken. Zoniet ga ik voor de 8800 want ik heb totaal geen behoefte om te patsen met mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Arno89,

Okay :) ! Ik wilde er eigenlijk van maken: [Uitgebreide goede onderbouwing]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Defenitieve samenstelling:

-Antec Sonata III. €109.22
-Intel Core 2 Duo, E6600, Socket 775, Boxed. €193,34
-GigaByte GA-965P-DS3, Retail. €99,61
-Arctic Freezer 7 pro. €16,93
-Nexus 120MM Case Fan, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED. €8,45
-Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz. €64,38
-Asus EAH2900XT/G/HTVDI/512,GDDR3, PCI Express x16, 512MB. €380,31 / (De 2900 is niet leverbaar (gaat 21-28 dagen duren), dus als ik niet wil wachten): -Club3D GeForce 8800GTS, 640 MB, DDR3, PCI Express x16. € 347,27
-Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic, OEM. €69,61
-Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II. €69,13
-NEC AD-7170S, Serial ATA150, Zwart, OEM. €28,77
-Samsung SH-D163C, S-ATA, Zwart, OEM. €15,92
-Samsung 226BW. €328,95
-Logitech X-540,Zwart. €72,28
-Apacer 15-in-1 card reader, Zwart. €9,09
-OEM 3,5 diskettestation, Zwart. €9,04
-Logitech Media Keyboard, Zwart, Retail. €11,79
-Logitech MX518, Zwart, zilver, Retail. €45,86
-Azerty Montage volledig systeem 1 jaar garantie. €48,99

Totaal (met de 2900XT): €1581,67

Totaal (met de 8800) : €1548,63

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Cool : 4 Pagina's aan posts en niemand die de arme jongen vertelt dat een 2900XT misschien niet echt bepaald goed past in zo'n arm klein Sonata'tje :)

TIP : Neem een grote kast als je met High-End kaarten gaat stoeien. Denk dan aan kasten zoals de Cooler Master Stacker serie of liever nog groter en dan vooral dieper !!!

Als je dat systeem propt in een Sonata dan kan je erop barbecuen ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
nero355 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 16:23:
Cool : 4 Pagina's aan posts en niemand die de arme jongen vertelt dat een 2900XT misschien niet echt bepaald goed past in zo'n arm klein Sonata'tje :)

TIP : Neem een grote kast als je met High-End kaarten gaat stoeien. Denk dan aan kasten zoals de Cooler Master Stacker serie of liever nog groter en dan vooral dieper !!!

Als je dat systeem propt in een Sonata dan kan je erop barbecuen ;)
En als ik ga voor de 8800GTS 640MB? Past alles dan wel goed? Mijn keuze verschuift een beetje naar de 8800 aangezien hij koeler, goedkoper en meteen leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De warmte in en op de kast zal wel meevallen hoor.

Wat betreft het al of niet passen, zoek de lengtemaat eens op van de kaart en de kast. Meten is weten. Mijn 1950XT zou ook niet in mijn P180 passen maar ik hou net voldoende over. Misschien 2 mm maar dat is voldoende.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Guardian Angel schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 16:49:De warmte in en op de kast zal wel meevallen hoor.

Wat betreft het al of niet passen, zoek de lengtemaat eens op van de kaart en de kast. Meten is weten. Mijn 1950XT zou ook niet in mijn P180 passen maar ik hou net voldoende over. Misschien 2 mm maar dat is voldoende.
Sorry, maar ben het helemaal niet met je eens : Als ik de warmte van mijn Antec 1035B II vergelijk met de warmte van mijn Stacker ST-T01 dan is een normale kast gewoon niet geschikt voor een High End systeem.

Ik denk dat pas bij kaarten zoals de 7600GT en nu misschien de 8600GT kasten zoals de P180 / Sonata enz... normaal voldoen, maar daarboven echt niet :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Ik kan alleen de afmeting van de 8800GTS 640 en de Sonata III vinden:
8800GTS 640: (NL site) (BxDxH) 22.9 cm x 11.1 cm x 3.8 cm
Sonata III: (Eng. site) 42,5cm (H) x 46.3cm (D) x 20.6 cm (W)

Wat zijn de afmetingen van de 2900?

Edit: Klopt niet helemaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Arno89 op 19-06-2007 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Arno89 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 17:18:
Ik kan alleen de afmeting van de 8800GTS 640 en de Sonata III vinden:
8800GTS 640: (NL site) (BxDxH) 22.9 cm x 11.1 cm x 3.8 cm
Sonata III: (Eng. site) 42,5cm (H) x 46.3cm (D) x 20.6 cm (W)

Wat zijn de afmetingen van de 2900?
Kijk bijvoorbeeld eens naar deze pagina :
Een 1900XTX in een Sonata I <= Dat wil je toch niet hebben of ben ik gek :?
Niks mis hoor met die kast, maar hij is gewoon niet voor dit soort grote kaarten gemaakt !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Sonata I is wel een stukje anders ingedeelt dan de 2 en 3 hoor!
Zo zijn de hdd racks dwars geplaatst zodat je daar iig niet mee in de knoei komt.
Verder zou ik even kijken in het geforce 8*** topic waar netjes instaat wat waar in past.

Verder een goede config, en ik zou ook zeker voor de 640 MB 8800GTS gaan! Maar neem wel Asus of bijvoorbeeld Gigabyte die hebben toch een iets betere driver support + betere meegeleverde software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
nero355 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 17:26:
[...]

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze pagina :
Een 1900XTX in een Sonata I <= Dat wil je toch niet hebben of ben ik gek :?
Niks mis hoor met die kast, maar hij is gewoon niet voor dit soort grote kaarten gemaakt !!
Ten eerste: Dat is een Sonata I. Ik neem aan dat er wel een verschil tussen de Sonata I en III zit. Ten tweede: Als het niet past, waarom raad de Tweakers BBG dan in de Mei editie een Sonata II aan i.c.m. een 8800GTX (Zover ik weet is de 8800GTX het grootst.) Lijkt me vreemd dat tweakers iets aanraadt wat niet past. Maar je kan natuurlijk gelijk hebben.

Edit: Kalten was me voor. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 17:49:
Verder een goede config, en ik zou ook zeker voor de 640 MB 8800GTS gaan! Maar neem wel Asus of bijvoorbeeld Gigabyte die hebben toch een iets betere driver support + betere meegeleverde software.
Oh ik wist niet dat er verschil in zat. Vraagje: Je zegt betere driver support, maar de drivers komen toch van ATI? Daar doen Club3D, Asus, Gigabyte etc. toch niets mee? Ik dacht dat het enige verschil zat in de games die erbij werden geleverd. Of niet?

[ Voor 27% gewijzigd door Arno89 op 19-06-2007 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
8800GTS past in de Sonata III: Link
I received the following response from Antec customer support (Jeff Smith) : "Just as with the Sonata II, the 8800GTX will not fit in the Sonata III chassis." I replied asking if the 8800GTS will fit in this case. Kind of surprising since the case is a mid-tower and doesn't seem that small. Here is Antec's response to my question re: will the 8800GTS fit in the Sonata III case:
"Yes, the 8800 GTS should fit not a problem. Depending on the size of the card, it may or may not fit. The GTX is 11 inches long, the GTS is supposed to be around 8-9 inches if i remember right. Check with your card manufacturer, as long as it is less than 10 inches it should not be a problem." I checked some specs - the EVGA 8800GTS is 9" long, so it should fit ok.
Nu moet ik nog weten of de HD2900XT erin past.

Edit: Link
The Radeon HD 2900 XT measures 9.5 inches in length, 3.75 inches in width and is a standard two-card slot in height. In comparison the GeForce 8800 GTS 640MB is .5 inches shorter at 9 inches in length. The GeForce 8800 GTX is 1 inch longer at 10.5 inches in length.
2900 is dus volgens [H] 9.5 inch. De medewerker van Antec zegt dat zolang de kaart minder dan 10 inch is hij erin past. Dat zou dus betekenen dat hij er wel in past? Kan iemand dit bevestigen?

[ Voor 23% gewijzigd door Arno89 op 19-06-2007 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

nero355 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 16:57:
[...]
Sorry, maar ben het helemaal niet met je eens
Geeft niets hoor. Maar je wekt de indruk dat de kast gloeiend heet zou worden. Misschien overdreef je met de omschrijving BBQ of bedoelde je EKK?

De ongeveer gelijkwaardige P180B die hier naast me staat, volgepropt met HD's en heel wat warmte afgevende hardware, is gewoon koeler dan de omgeving waarin hij staat. Ik zou er bijna een biertje op kunnen koelen ware het niet dat ik dat niet drink.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5f664458bee4619521747d9226bf91a3/thumb.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Guardian Angel op 19-06-2007 19:10 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kreeg een beetje een déjà vu gevoel bij dat GTS verhaal ... maar goed :) !

Het zou natuurlijk prettiger voor je zijn als iemand z'n kast open trok en een meetlat bij z'n 2900 XT voor je hield... De specs bij verschillende fabrikanten geven idd. geen maten weer.

Wat ik ondertussen heb kunnen vinden is dit plaatje op deze link.

Welnu: 24,1 cm delen door 2,54 = 9,488 inch

De Sapphire Radion staat in de pre-order bij Azerty: Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 19:10:
Ik kreeg een beetje een déjà vu gevoel bij dat GTS verhaal ... maar goed :) !

Het zou natuurlijk prettiger voor je zijn als iemand z'n kast open trok en een meetlat bij z'n 2900 XT voor je hield... De specs bij verschillende fabrikanten geven idd. geen maten weer.

Wat ik ondertussen heb kunnen vinden is dit plaatje op deze link.

Welnu: 24,1 cm delen door 2,54 = 9,488 inch
Ja ik was inmiddels achter de lengte maar thanks dat je dat nog ff bevestigt. In principe zou het dus moeten passen toch? Want de medewerker van Antec zegt dat als het minder dan 10" is, het geen probleem moet zijn. Dus de 2900 kán wel hè?
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 19:10:
De Sapphire Radion staat in de pre-order bij Azerty: Link
Ja dat stonden de Asus en Club3D ook, die veranderden in niet leverbaar (21-28 dagen). Hmm misschien moet ik toch voor de 8800 gaan.. Ik ben van plan om de graka na 1-2 jaar te verkopen om dan weer een nieuwe te kopen. En aangezien de 2900 een slecht imago heeft gekregen door het energieverbruik en warmte productie is het misschien makkelijker om een 8800 te verkopen. Man wat zijn dit toch moeilijke keuzes :p.

Edit: Hmm de Sapphire 2900 levert ook gewoon de coupon voor HL: Black Box. En voor 350 euro is hij nog goedkoper dan de Asus 8800GTS. Als hij zeker past en geen BBQ van mijn kast maak ga ik dan toch voor de 2900.

[ Voor 6% gewijzigd door Arno89 op 19-06-2007 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arno89 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 19:43:
Ja ik was inmiddels achter de lengte maar thanks dat je dat nog ff bevestigt. In principe zou het dus moeten passen toch? Want de medewerker van Antec zegt dat als het minder dan 10" is, het geen probleem moet zijn. Dus de 2900 kán wel hè?
De vraag alleen is of dit alleen zo is zonder de optional intake fan, die in verschillende case reviews wordt aangeraden. Zie bijvoorbeeld deze videoreview. Tja, heb daar ff helaas geen antwoord op. 'k Blijf met je meedenken...
Ja dat stonden de Asus en Club3D ook, die veranderden in niet leverbaar (21-28 dagen). Hmm misschien moet ik toch voor de 8800 gaan.. Ik ben van plan om de graka na 1-2 jaar te verkopen om dan weer een nieuwe te kopen. En aangezien de 2900 een slecht imago heeft gekregen door het energieverbruik en warmte productie is het misschien makkelijker om een 8800 te verkopen. Man wat zijn dit toch moeilijke keuzes .

Edit: Hmm de Sapphire levert ook gewoon de coupon voor HL: Black Box. En voor 350 euro is hij nog goedkoper dan de Asus 8800GTS. Als hij zeker past en geen BBQ van mijn kast maak ga ik dan toch voor de 2900
Tja. das dan niet zo mooi voor de Asus en Club3D. Vraag blijft ook: hoe lang is pre-order? De hier en elders geplaatste op- en aanmerkingen over de warmteproductie van de 2900 XT, samen met de wat krappe interne afmetingen doen mij neigen naar het plaatsen van een intake fan (en/of die 8800GTS... maar die discussie zouden we niet meer voeren, hè?).

Wat het afstellen van de Tricool fan achter dien je ook rekeniing te houden met wat Guardian Angel in "GamePC €1400 incl. monitor" hierover zegt. De hoogste stand maakt van je kast een stofzuiger, als ik de reviews mag geloven. Tenminste, best wel luid dus.

Sorry hoor, ik scheep je alleen maar op met nog meer vragen. Hopelijk zinvolle vragen :) !

Edit.. nog meer vragen! Misschien voel je er niets voor, maareh... als je dan toch van plan bent om je GPU over 1 of 2 jaar te verkopen, hè? Is het dan een idee (als je nu aan je budget zit) om dan voor een 8800GTS 320 MB en toch een kwalitatief goede losse kast + losse PSU te gaan? Dat zijn onderdelen die langer blijven staan en waarvan je dus absolute kwaliteit wil. Ben zelf nogmaals errug fan van die door mij gesuggereerde Lian Li kast (49 cm diep): Link. Is leverbaar voor € 92,37 bij Azerty 'Kun je wellicht tegen die tijd een R650 GPU kopen ter vervanging??

Nogmaals, misschien voel je er niets voor. Het lijkt mij alleen een logische afweging, vandaar. Levertijd van een gunstig geprijsde 8800 320MB is wel 14(+) dgn...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2007 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 20:13:
Edit.. nog meer vragen! Misschien voel je er niets voor, maareh... als je dan toch van plan bent om je GPU over 1 of 2 jaar te verkopen, hè? Is het dan een idee (als je nu aan je budget zit) om dan voor een 8800GTS 320 MB en toch een kwalitatief goede losse kast + losse PSU te gaan? Dat zijn onderdelen die langer blijven staan en waarvan je dus absolute kwaliteit wil. Ben zelf nogmaals errug fan van die door mij gesuggereerde Lian Li kast (49 cm diep): Link. Is leverbaar voor € 92,37 bij Azerty 'Kun je wellicht tegen die tijd een R650 GPU kopen ter vervanging??
Die GTS320 zal niet gaan, die kaart kan niet 2 jaar fatsoenlijk preseteren op een 226bw. Hij heeft nu al moeite met hoge resoluties, laat staan over 1.5 jaar.

Die extra intake fan had ik al geselecteerd (de nexus) en ik ben bang dat het dan allemaal niet meer gaat passen. Het lijkt me dus een goed plan om voor een kwalitatief goede kast en apparte voeding te gaan. Wanneer ik de Sapphire 2900XT neem zit ik op ~1550 euro. Als ik hier dan de €109.22 aftrek van de Sonata III kom ik op €1440,78. Dat betekent dat ik dus ongeveer €160 kan besteden aan de nieuwe kast + voeding. Dit lijkt mij toch het beste plan. Het "probleem" is nu dat ik me weer moet gaan verdiepen in kasten en voedingen..... Maarja de Sapphire 2900 staat toch nog in pre-order :+

PS: Ik hou die Lian kast van je in gedachten, weer bedankt voor al je/jullie hulp. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha.. ik maak mijn reputatie als slechte lezer weer helemaal waar :$ ! Die Nexus fan(s) is/zijn al lang besproken. Eveneens het feit dat je een 22 Inch beeldscherm gebruikt. Oops... sorry!

Speelt de te verwachten prijsverlaging voor de E6600, of de keuze voor een E6750 CPU nog (of beter: weer) een rol? Zeker omdat de wachttijd voor die GPU lang kan zijn... Kun je weer wat spelen met het budget voor je PSU + behuizing. Dat zou nèt het verschil kunnen maken, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 23:00:
Haha.. ik maak mijn reputatie als slechte lezer weer helemaal waar :$ ! Die Nexus fan(s) is/zijn al lang besproken. Eveneens het feit dat je een 22 Inch beeldscherm gebruikt. Oops... sorry!
Geen probleem ;).
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 23:00:
Speelt de te verwachten prijsverlaging voor de E6600, of de keuze voor een E6750 CPU nog (of beter: weer) een rol? Zeker omdat de wachttijd voor die GPU lang kan zijn... Kun je weer wat spelen met het budget voor je PSU + behuizing. Dat zou nèt het verschil kunnen maken, lijkt me.
Het speelt een rol in de zin van: "Ik moet wachten op de GPU. Als dan toevallig de prijs van de E6600 verlaagt is, is dat mooi mee genomen." Ik ga dus niet speciaal wachten tot 22 juli voor die prijsverlaging/introductie E6750. Maar als ik tot die tijd moet wachten op de GPU, is die prijsdaling mooi mee genomen.

Over de voeding + kast:
Ik heb mijn oog laten vallen op de
-Antec TruePower Trio, 550 Watt. €85,86
-Antec P180B. €109,92

Nee ik heb niet blind hiervoor gekozen omdat ik met mijn vorige kast ook het merk Antec had :p. Op de site silentpcreview.com (Bedankt Alunno voor die link _/-\o_ ) stond de P180B als aangeraden kast i.v.m. stilte en behuizing. Daarbij komt dat ik hem ook nog eens super mooi vind en hij volgens mij genoeg ruimte heeft (50.7 cm diep). (Is dit ook zo?)
De TruePower Trio viel mij op omdat deze het voordeligst is in de 550Watt klasse van A-merken, en deze ook goed gereviewed is op Silentpcreview. Hierdoor kom ik wel boven mijn vader's budget uit. In iedergeval wilde ik weten of ik een goede keuze heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zoals hierboven al ergens staat, ik heb de P180 en met een 1950XT en dat is erg krap behalve als je geen HD's in het bovenste brackets hebt zitten.

In deze kast is een Nexus bijv. de NX-5000 als voeding ideaal.

[ Voor 18% gewijzigd door Guardian Angel op 19-06-2007 23:23 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno89
Guardian Angel schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 23:18:
Zoals hierboven al ergens staat, ik heb de P180 en met een 1950XT en dat is erg krap behalve als je geen HD's in het bovenste brackets hebt zitten.
De Sonata III is 46 cm diep en daarin past de 2900 nét aan. Vreemd dat het dan krap is in de p180 met 51 cm. diepte... Aan wat voor (te dure) case moet ik dan wel niet denken :?
In deze kast is een Nexus bijv. de NX-5000 als voeding ideaal.
Zou je kunnen uitleggen waarom a.u.b.?

[ Voor 5% gewijzigd door Arno89 op 20-06-2007 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reizende o Roel
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-08-2024
Arno89 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 23:13:

Over de voeding + kast:
Ik heb mijn oog laten vallen op de
-Antec TruePower Trio, 550 Watt. €85,86
-Antec P180B. €109,92
denk dat je dan voor een tientje meer beter voor de Antec P 182 kunt gaan. Die heeft veel betere mogelijkheden om de kabels goed weg te werken. Zit wel wachttijd op, iig bij Azerty volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Arno89 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 01:19:
[...]
De Sonata III is 46 cm diep en daarin past de 2900 nét aan. Vreemd dat het dan krap is in de p180 met 51 cm. diepte... Aan wat voor (te dure) case moet ik dan wel niet denken :?
[...]
Zou je kunnen uitleggen waarom a.u.b.?
De maten van de kaart is opgegeven zónder de molexstekker erin, die komt er nog bij en met een beetje pech zijn de draden niet kort genoeg om te buigen. Bij mij lukte het maar net omdat in mijn P180 het bovenste HD bracket maar deels wordt gebruikt. Zit die vol en past het maar net en drukken de stekker van de VGA en de HD tegen elkaar.

Waarom de Nexus?
1. NL product
2. Gebruiken de beste onderdelen
3. Zeer betrouwbaar en een effectief groot vermogen
4. Zeer stil en de opgave van de producent zelf blijkt wel te kloppen in tegenstelling tot anderen
5. Ik heb er twee en hiervoor nog andere Nexus-modellen gehad. Dát is pas een reden. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Arno89 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 17:54:
Ten eerste: Dat is een Sonata I. Ik neem aan dat er wel een verschil tussen de Sonata I en III zit. Ten tweede: Als het niet past, waarom raad de Tweakers BBG dan in de Mei editie een Sonata II aan i.c.m. een 8800GTX (Zover ik weet is de 8800GTX het grootst.) Lijkt me vreemd dat tweakers iets aanraadt wat niet past. Maar je kan natuurlijk gelijk hebben.

Edit: Kalten was me voor. :p
Ik zeg niet dat het niet past, maar dat het IMHO niet gezond is om zulke kaarten in zo'n doorsnee kastje te proppen.

En voor zover ik weet is het verschil tussen de Sonata versies alleen de voeding :

- Sonata I : 380 Watt.
- Sonata II : 450 Watt. (Deze heb ik voor een vriend gekocht en daar past een X800 Pro prima in, maar die is ook klein vergeleken met de kaarten die daarna gemaakt zijn. )
- Sonata III : 500 Watt.

Mocht dit niet waar zijn dan ben ik een hele slechte Antec Fanboy :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb een X2900XT in mijn Sonata II zitten en daar is gewoon ruimte voor. Ja, natuurlijk is de kaart erg groot, maar zonder kreunen en steunen ging de kaart er in.

De kaart is IDLE zeer! stil, maar tijdens gamen komt er wel veel geluid af, wat ik totaal geen probleem vind, omdat ik dan ook geluid aan heb staan. Tijdens het kijken van een DVD hoor je niets..

Voor de rest zijn er 2 ASUS versies van de X2900XT die allebei even duur zijn. 1 zonder en 1 met STALKER.....
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.