[Auzen X-Fi Prelude 7.1] ervaringen/info?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 20.493 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:14
Heeft iemand al informatie over de nieuwe kaart van Auzen die gerbuikmaakt van Creative's X-FI chip? Ik zag hem in het X-Fi topic (en in de headlines) staan en vroeg me af of mensen er al een hebben.
Het gaat dus om deze kaart:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarecanucks.com/imagehosting/240465dfef32a29f.jpg

Op de website van Auzen stond het volgende:
Auzen X-FI™ Prelude 7.1 Coming Soon

Santa Clara, CA -April 16, 2007: Auzentech, Inc. (www.auzentech.com), developer of the world's first Dolby® Digital Live and DTS® Connect PCI sound card, announces today a new sound card series based on the Creative X-FI™ chipset.

The Auzen X-FI™ Prelude 7.1 is scheduled for release near the end of May 2007. It will fully support EAX 5.0 and have the same expandability as the Auzen X-Meridian™ 7.1. Support for Dolby® Digital Live real time encoding for Vista is scheduled for Q4 of this year.
The Auzen X-Fi™ Prelude marks the first time Creative has permitted a third-party soundcard vendor to use the Creative X-FI™ chipset in its own soundcard design.

“By building a soundcard based upon Creative's high-quality X-Fi™ chipset, we are fulfilling one of the most common feature requests from our customers,” said Stephane Bae, President of Auzentech, Inc. "When you're playing games, the Auzen X-Fi Prelude soundcard will output the best 3D audio and latest EAX® effects. And when you're listening to music or watching movies, you'll enjoy an audiophile-quality experience."

"We’re excited to provide Auzentech with our award-winning X-Fi audio chipset and technology to provide an outstanding audio experience for Auzentech’s customers,” said Steve Erickson, VP of audio for Creative.

About Auzentech, Inc.
AUZENTECH, Inc. is a provider of quality consumer electronics products, which is headquartered in Santa Clara, CA. AUZENTECH developed the World's first Dolby® Digital Live Sound card (X-Mystique 7.1 Gold) and the World's first DTS® Connect Sound Card (X-Plosion 7.1 DTS Connect) and continues to bring innovative audio products to the market.
PR Contact: pr@auzentech.com

About Creative Technology Ltd.
Creative (NASDAQ: CREAF) is a worldwide leader in digital entertainment products. Famous for its Sound Blaster sound cards and for launching the multimedia revolution, Creative is now driving digital entertainment on the PC platform with products like its highly acclaimed ZEN™ portable audio and media players.

Technologies
EAX® is Creative’s sound card technology that creates 3D sound ambience during gameplay. Real time encoding technology allows any audio signal to be delivered as a digital bitstream to your home theater system. Dolby® Digital Live is a real time encoding technology is provided by Dolby®. For more on these and other sound card technologies, see the Auzentech Sound Card Glossary:
De verschillen met Creative X-Fi's zijn oa. de aanluitingen:
De Creative's:
  • uitgang voor front
  • uitgang voor rear/side right
  • uitgang voor sub/center/side left
  • FlexiJack voor microfoon, line in óf SPDIF I/O
De Auzen:
  • uitgang voor front
  • uitgang voor rear
  • uitgang voor subwoofer/center
  • uitgang voor side
  • ingang voor microfoon
  • lijningang
  • SPDIF uitgang (coaxiaal óf Toslink dmv. convertertje).
  • SPDIF ingang (coaxiaal óf Toslink dmv. convertertje).
Ook heb ik begrepen dat de DAC's beter zijn dan die van Creative.
De prijs weet ik ook nog niet.

Zou deze kaart beter zijn dan de Creative's? Als je kijkt naar bijvoorbeeld mogelijkheden, geluidskwaliteit of gebruik in games?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag me eerder af of je de drivers ook op de creative versie kunnen worden gebruikt?
En zo ja hebben ze dan wel normaal drivers voor windows vista

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tha Ra schreef op maandag 04 juni 2007 @ 14:34:
Heeft iemand al informatie over de nieuwe kaart van Auzen die gerbuikmaakt van Creative's F-FI chip? Ik zag hem in het X-Fi topic (en in de headlines) staan en vroeg me af of mensen er al een hebben.
Ik betwijfel of er al gebruikers van die kaart zijn. Auzentech heeft volgens hun site geen Nederlandse importeur. Volgens de pricewatch is er in Nederland maar 1 bedrijf wat Auzentech kaarten verkoopt en dan nog alleen een low-end model van hun.

Ook de Amerikaanse webshops (ik heb een handjevol bezocht) vermelden deze kaart nog niet wat, en ik heb er ook nog geen reviews van gezien, wat vermoedelijk betekent dat ie nog niet uit is. Aangezien Auzentech 'm wel voor eind mei aankondigde zou je verwachten dat ie elk moment in de winkels kan liggen.
Zou deze kaart beter zijn dan de Creative's? Als je kijkt naar bijvoorbeeld mogelijkheden, geluidskwaliteit of gebruik in games?
Dat is afwachten zo zonder reviews. Ik ben zelf een beetje op zoek naar een opvolger voor mijn Audigy 2 en de belangrijkste eisen zijn 64-bits Vista-support, hoogwaardige muziekweergave (waar de X-Fi onderdoet voor merken als M-Audio en de Auzentech X-Meridian), en S/PDIF of Toslink digitale in- en uitgangen, naast een aantal minder belangrijke eisen. Maar ik heb nog geen enkele kaart gevonden die aan al mijn eisen voldoet. Vooral die 64-bits Vista support is een enorm probleem.

Als Auzentech erin slaagt met de gamesupport van de X-Fi te combineren met betere I/O en hogere geluidskwaliteit, en misschien zelfs betere drivers (al vermoed ik dat ze gewoon rebadged Creative drivers gaan gebruiken), dan levert dat tot dusver het beste compromis op. Desnoods wil ik zo'n kaart dan wel in de VS bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:47
@Tha Ra

Het voordeel van die kaart is DDL. Iets wat de creative kaarten niet hebben, dit betekend dus EAX 5.0 (beste voor games) in combinatie met DDL (beste voor game serround) in een kaartje. Dus EAX 5.0 via glasvezel of coax, dat vind ik zeer mooit om te horen. Waneer je geen mogelijkheid hebt om je speakers via glas of coax aan te sluiten voldoet creative ook genoeg, maar de dac's die op deze kaarten zitten zijn wel erg goed. En de opamps zijn meestal ook nog upgreadebaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
kippy schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:14:
@Tha Ra

Het voordeel van die kaart is DDL. Iets wat de creative kaarten niet hebben, dit betekend dus EAX 5.0 (beste voor games) in combinatie met DDL (beste voor game serround) in een kaartje.
+ De supersnelle X-Fi chip die geen enkele ander niet-Creative kaart heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Nieuwe informatie van de Auzentech site:
Auzen X-FI™ Prelude 7.1 Release Update

Santa Clara, CA -June 4, 2007: Auzentech, Inc., developer of the world's first Dolby® Digital Live and DTS® Connect PCI sound card, announced today a revised shipping date of the end of June for the company's new sound card based on the Creative X-FI™ chipset.

The revised June 2007 release date for the Auzen X-FI™ Prelude 7.1 is a response to confirmed parts availability. The original date -- based on projected parts availability -- had placed the ship date near the end of May.
Eind juni maar helaas niet een concrete datum. Nog even wachten op de eerste reviews dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Op de site stond dat hij $200 gaat kosten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:36

GaMeOvEr

Is een hork.

Tja, dat komt door die supersnelle X-fi chip. :P

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:42

XanderDrake

Build the future!

Ik vond iets veel goedkopers van Auzen, maar ik denk dat het niet compleet hetzelfde is :P

The Theatron Agrippa DTS 7.1
http://www.fudzilla.com/i...ask=view&id=1315&Itemid=1
Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2007/May/general%20news/club3d-theatron_agrippa.jpg

Slechts 70€ maar zo te zien is dit een DTS/7.1 home theatre kaart, en niet voor gamen.
Maar ik wist niet waar ik het anders moest posten :P

[ Voor 10% gewijzigd door XanderDrake op 06-06-2007 01:01 ]

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

XanderDrake schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 01:00:
Ik vond iets veel goedkopers van Auzen, maar ik denk dat het niet compleet hetzelfde is :P
Da's een Club3D Theatron en die is (vrijwel?) identiek aan de Auzentech X-Plosion die stukken goedkoper is dan de X-Fi Prelude.
Voor die kaarten kun je beter het C-Media 8788 topic bekijken waar beide kaarten regelmatig worden genoemd al gebruiken ze niet de 8788 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:06
Er is meer info te vinden op de Auzentech site!
http://www.auzentech.com/site/products/x-fi_prelude.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Wow, LM5462 opamps voor de front channels :D 'T is duidelijk dat men niet bespaart op kwalitiet. Jammer van de X-fi chip, 't was anders een mooi kaartje geweest :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:06
voodooless schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 09:28:
Wow, LM5462 opamps voor de front channels :D 'T is duidelijk dat men niet bespaart op kwalitiet. Jammer van de X-fi chip, 't was anders een mooi kaartje geweest :+
Wat is er mis met de X-FI chip dan? Het is alleen te hopen dat de driver support goed komt want de drivers voor deze kaart zullen naar alle waarschijnlijkheid gewoon bij Creative wegkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Remcor2000 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 09:36:
Wat is er mis met de X-FI chip dan?
Prima voor games en entertainment, maar voor highend audio doet het ding gewoon veel teveel, zelf al zet je de processing zooi zoveel mogelijk uit. Voor mij is zo'n kaar dus niet weggelegd.
Het is alleen te hopen dat de driver support goed komt want de drivers voor deze kaart zullen naar alle waarschijnlijkheid gewoon bij Creative wegkomen.
S/W and drivers

* Creative X-Fi Driver
100% creative drivers dus voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodemannetje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:40
Voodooless, kun je technisch onderbouwen waarom de x-fi chip (de chip, dus niet de rest) niet geschikt is voor high end apparatuur?

[ Voor 16% gewijzigd door rodemannetje op 14-06-2007 23:09 ]

i7 860 3.94ghz/mugen 2b/lancool k62/corsair hx650/vertex II/asus p7p55e pro/msi gtx570 oc/ OCZ3G1866LV6GK /xfi pro elite/Samsung 214t tft/3 hd's/plex dvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

rodemannetje schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 23:08:
Voodooless, kun je technisch onderbouwen waarom de x-fi chip (de chip, dus niet de rest) niet geschikt is voor high end apparatuur?
't probleem met het ding is dat ie altijd wel wat doet met het geluid. Sample rate conversion is altijd aanwezig en alleen uit te zetten voor SPDIF output. Het scheelt dat de SRC van de Xfi erg goed is, maar het is niet iets wat de audiofielen graag zien :)

Neemt niet weg dat deze kaart meer dan prima geluidskwaliteit zal bieden voor 99% van de mensen :)

Maar waarom zou een audiofiel ook een dergelijke kaart kopen:? Die mensen games niet, en hebben ook lak aan 7.1 De functies van de Xfi zijn dus totaal nutteloos. Geld kun je dus ergens anders beter uitgeven.

[ Voor 23% gewijzigd door voodooless op 15-06-2007 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:53

Patriek

edit koning

Heren, als het goed is is vandaag de dag aangebroken waar we een geluidkaart hebben met volledige EAX ondersteuning én hardware AC3 encoding. De Auzentech Prelude is released!

Alhoewel:
Support for Dolby® Digital Live real time encoding for Vista is scheduled for Q4 of this year.
Maar ik wil `m hebben!!

http://www.auzentech.com/...i_prelude.php#releasedate
http://www.auzentech.com/site/company/press.php

[ Voor 28% gewijzigd door Patriek op 03-08-2007 05:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Eindelijk! X-Fi én maar één kabeltje naar je speakerset. Waarom dat Creative dat weigert in te bouwen, het blijft me een raadsel. Eens de drivers er zijn, ga ik hem ook halen denk ik.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsventje
  • Laatst online: 02-08 17:36
Volgens de laatste berichtjes op hun site, zou deze kaart een week geleden gereleased moeten zijn ... Iemand al iets opgevangen/gehoord, ergens?

Ik heb alleszins een Belgische computerwinkel op jacht gestuurd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ik zoek zelf ook een goed kwaliteits kaartje die ik vooral wil gebruiken voor passtrough SPDIF, en kijken of ik meer uit analoog geluid kan halen als digitaal.
Ik vind op het moment mijn geluid veels te schel en rommelig de versterker ingaan (onboard Soundmax DTS connect chip) ik zoek dus vooral iets met (redlijke) audiofiele kwaliteiten, maar ook niet super duur.
Is de Audiotrak Prodigy 7.1 HIFI wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik MOET er een hebben.

Ik heb nu een X-Fi XtremeMusic en ben daar zeer tevreden over, alleen de DAC en OpAmp's kunnen een stuk beter.
Maar voor spellen is de X-Fi meer dan perfect. EAX HD 5.0 klinkt echt way beter dan DDL of DTS Connect.

Offtopic: ik snap niet waar iedereen over zeurt. Koop een goede AVR met 6/8 channel direct input en een stel goede kabels en je hebt perfect geluid.

Digitaal naar analoog gaat via de X-Fi Prelude 4 maal "AKM AK-4396" DAC naar de "LM4562NA" OpAmp voor links/rechts en via de 3 overige "TI OPA2134" OpAmp naar de surround channels.
Daarna gaat het analoog signaal naar de AVR die het alleen maar versterkt.

Hier wat er gebeurt met de een digitaal signaal:
De meeste van jullie hebben niet eens een AVR, en de gene die er wel een hebben, hebben er een die over minderwaardige DAC's en OpAmps beschikt. (uitzonderingen nagelaten)
Dus het "perfecte" digitalen signaal word in de AVR omgezet naar een analoog signaal middels die midderwaardige DAC's en OpAmps.

Dus mijn advies koop een X-Fi Prelude en stel goede kabels en sluit die aan op de 6/8 channel direct input van de AVR (Hoeft niet eens een hele goede AVR te zijn).

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2007 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Opde website staat nu meer informatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.auzentech.com/site/images/xfi/xfi_prelude_box.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.auzentech.com/site/images/xfi/xfi_prelude_soundcard_0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.auzentech.com/site/images/xfi/xfi_prelude_soundcard_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.auzentech.com/site/images/xfi/xfi_prelude_soundcard_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.auzentech.com/site/images/xfi/xfi_prelude_soundcard_3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.auzentech.com/site/images/xfi/xfi_prelude_soundcard_4.jpg

Specs:
  • 24-bit Analog-to-Digital conversion of analog inputs at 96kHz sample rate
  • 24-bit Digital-to-Analog conversion of digital sources at 96kHz to analog 7.1 speaker output
  • 24-bit Digital-to-Analog conversion of stereo digital sources at 96kHz to stereo output
  • 16-bit to 24-bit recording sampling rates:32, 44.1, 48 and 96kHz
  • ASIO 2.0 support at 16-bit/44.1kHz, 16-bit/48kHz, 24-bit/44.1kHz 24-bit/48kHz and 24-bit/96kHz with direct monitoring.
  • Enhanced SoundFont support of up to 24-bit resolution
  • 64MB of X-RAM
  • Rear panel connectors for MIC, line input, channel line output, S/PDIF input and output
  • Front panel connectors for MIC input and headphone
  • On-board connectors for AUX and digital extension header
  • Swappable OPAMP Socket (Front L/R only)
Maar nog steeds Creative drivers :'(

Er gaat trouwens een gerucht dat er binnenkort een extension board uitkomt met HDMI ! Dan kan je dus 7.1-formaten als Dolby TrueHD en DTS-HD digitaal naar je receiver zenden! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 19:56:
De meeste van jullie hebben niet eens een AVR, en de gene die er wel een hebben, hebben er een die over minderwaardige DAC's en OpAmps beschikt. (uitzonderingen nagelaten)
Speak for yourself.
M'n Marantz AV9000/MM9000 combinatie heeft toch wel DAC's en versterkercirquits (en de bijbehorende voeding en afscherming om die dingen hun werk goed te laten doen) die een BAK beter zijn dan welke geluidskaart ook. En zo zijn er hier nog een hele hoop mensen met goed audio-spul, kijk maar 's goed rond in dit forum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 22:49:
[...]
Speak for yourself.
M'n Marantz AV9000/MM9000 combinatie heeft toch wel DAC's en versterkercirquits (en de bijbehorende voeding en afscherming om die dingen hun werk goed te laten doen) die een BAK beter zijn dan welke geluidskaart ook. En zo zijn er hier nog een hele hoop mensen met goed audio-spul, kijk maar 's goed rond in dit forum...
Lees: (uitzonderingen nagelaten) !!!! )44|* 5(_)>|>|31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:28
De verschillen met Creative X-Fi's zijn oa. de aanluitingen:
De Creative's:
uitgang voor front
uitgang voor rear/side right
uitgang voor sub/center/side left
FlexiJack voor microfoon, line in óf SPDIF I/O
De Auzen:
uitgang voor front
uitgang voor rear
uitgang voor subwoofer/center
uitgang voor side
ingang voor microfoon
lijningang
SPDIF uitgang (coaxiaal óf Toslink dmv. convertertje).
SPDIF ingang (coaxiaal óf Toslink dmv. convertertje).

dus dan sluit je bij deze zet een anoloog surround setje anders aan, moet die ook maar ondersteunen dan....

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Wat ik niet begrijp is dat Auzentech met zo'n nieuwe kaart niet voor 24/192 heeft gekozen. Het is voor veel mensen een klein detail wellicht, omdat je het toch niet kunt horen, maar als ik een DVD-Audio heb en er is opgenomen in 24/192, dan wil ik dat ook volledig uitbuiten.

Is de kwaliteit van de Audiotrak gelijk aan die van Auzentech, want de Audiotrak heeft de Prodigy 7.1 HiFi die wel 24/192 ondersteund.
Helaas is de X-Meridian van Auzentech gediscontinueerd. Deze had wel 24/192 ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsventje
Is 't niet zo dat ze wel 24/192 ondersteunt voor de front kanalen? Ik dacht dat dat met de Creative's toch zo was ... 't Staat idd niet in de spec-sheets van de Auzentech, maar wel bij de Creative's: link

Trouwens, nieuws vanop de Auzentech website:
Auzentech X-Fi Prelude Manuals

EDIT: Via andere thread dit gevonden:
Current Estimate

Now Shipping
Date available for sale: August 28, 2007
More info: Shipments to Auzentech distributors have been shipped and are waiting to clear customs.

Where to buy:
- US: Newegg and the Auzentech online store.
- Canada:NCIX.
- Europe: Retailers in several European countries (starting the first week of Sept).
bron

[ Voor 34% gewijzigd door Fietsventje op 26-08-2007 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Guinhill
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-07 07:35
Op de where to buy pagina van Auzens website staat een duitse webwinkel die de Prelude verkoopt.
Heb geen directe link omdat het geloof ik niet is toegestaan dat te plaatsen , reclame en zo.
Je moet wel even op de bewuste site zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Sir Guinhill op 04-09-2007 15:10 . Reden: extra verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsventje
Eerste review:More to come, I hope ...

[ Voor 26% gewijzigd door Fietsventje op 04-09-2007 19:28 . Reden: Slechts één review, andere was link naar dezelfde ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:10
Mja, als je geinteresseerd bent in de geluidsweergave, zou ik toch gebruikservaringen op hydrogenaudio in de gaten houden. Als je een review met Rightmark ziet weet je al hoe laat het is. Edoch, ik geloof niet dat dit een interessante kaart gaat worden. Veel te duur.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsventje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Guinhill
Ik heb 'm vandaag binnen gekregen :D, eerste indrukken, geluid klinkt goed, on par, zo niet beter dan mijn nu kapotte Audigy 2 ZS ( anders had ik nog geen nieuwe geluidskaart gekocht ).
De DTS en Dolby direct functies zijn nog niet beschikbaar, maar dat was al bekend ( leve creative die pushed voor release ), al is het wel een belangrijk punt waarom ik deze kaart kocht.
De Fiber die je er bij krijgt is netjes, 2 meter nogwat lang, dacht aan de plaatjes te zien niet dat ik het zou halen naar mijn speaker set.
Kan verders nog niet iets nieuws en zinnigs zeggen. Zal als er DTS en Dolby support is kijken of ik een review wil schrijven ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Sir Guinhill schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 12:54:
Ik heb 'm vandaag binnen gekregen :D, eerste indrukken, geluid klinkt goed, on par, zo niet beter dan mijn nu kapotte Audigy 2 ZS ( anders had ik nog geen nieuwe geluidskaart gekocht ).
De DTS en Dolby direct functies zijn nog niet beschikbaar, maar dat was al bekend ( leve creative die pushed voor release ), al is het wel een belangrijk punt waarom ik deze kaart kocht.
De Fiber die je er bij krijgt is netjes, 2 meter nogwat lang, dacht aan de plaatjes te zien niet dat ik het zou halen naar mijn speaker set.
Kan verders nog niet iets nieuws en zinnigs zeggen. Zal als er DTS en Dolby support is kijken of ik een review wil schrijven ;-).
Hartelijk gefeliciteerd! :)
Je zal één van de eerste Nederlanders zijn denk ik, ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Guinhill
ok, alle "oude" truucjes met ac3 filter en spdif passthrough / encoding voor films werken prima, in Vista.
Moet wel de SPDIF uit als standaard instellen, voor games moet ik nog wel terug schakelen naar analoog.
Ow en de Creative Alchemy support is nog erg brak. volgende maand moet daar een update voor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Sir Guinhill schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 17:28:
Moet wel de SPDIF uit als standaard instellen, voor games moet ik nog wel terug schakelen naar analoog.
Waarom? De kaart ondersteunt toch Dolby Digital Live en DTS Connect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:36

GaMeOvEr

Is een hork.

Ja, maar de drivers nog niet. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Guinhill
Jammer genoeg nog niet.
Auzen heeft wel aangegeven dit jaar nog Dolby direct connect in de driver te verwerken, de andere 2 komen pas begin volgend jaar.
Nou hebben alle digitale speaker setjes Dolby ondersteuning dus is het niet zo vreemd dat deze eerst komt.

Verwijderd

Sir Guinhill schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 17:28:
Hoe is de DAC van je Z5500's? Ik heb de voorloper van die set, de Z-680, en die vermoordt m'n geluid als ik 'm digitaal aansluit; vooral muziek verliest alle details. Als je erover denkt een review te schrijven, dan kun je beter eerst even checken of de analoge uitgang van je kaart niet beter is (en ik zeg je nu alvast: dat is ie) dan je digitaal via je surround set.
Ik ga deze kaart ook halen, maar ik ga 'm echt alleen analoog aansluiten, anders is het zonde van het geld...

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:43

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hmm, volgens mij zit het wel snor bij de Z5500. Ik heb er iig geen last van bij mn Z5400.

I am the great Cornholio!

• Tha Ra
De DACs van de X-Fi Prelude zijn echt stukken beter dan die van de Z-5500/Z-4500. En de opamps ook.

• Sir Guinhill
Zeker met de DAC van de Z-5500 heb ik geen problemen, vind zelfs dat de bas er beter van gaat klinken, maar daar is voor de geïntereseerde vast meer over te vinden elders in het forum.
Ik las zojuist op de auzen website dat de eerste production run van de Prelude kaarten allemaal naar distributeurs zijn verscheept en dat auzen zelf er geen meer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsventje
Eindelijk een volwaardige en deftige review:

http://www.guru3d.com/article/sound/456

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu vraag ik me af kan ik mijn Z-5500 nu eindelijk op deze kaart aansluiten via SPDIFF zodat ik via die weg 5.1 krijg of gaat deze ook via analoog (mini-jack) zo als bij de creative zelf ?

want dat kon ik nog niet vinden of ik heb er overheen gekeken.

ikke heb de review gelezen:
Eindelijk een volwaardige en deftige review:

http://www.guru3d.com/article/sound/456
maar nog nog niet lezen of dat mogelijk is.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2007 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Ja, dat kan. Maar de Auzen-drivers zijn er nog niet, dus je kan voorlopig alleen geluid van films in 5.1 over SPDIF verzenden. Games worden stereo. Dat komt omdat de kaart wel Dolby Digital Live ondersteund, maar de Creative drivers die er nu bijzitten niet. Dus je kan hem wel gewoon analoog aansluiten (dan heb je wel 5.1 in games) of wachten totdat er drivers uitkomen met Dolby Digtal Live (DDL) ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tha Ra schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 08:26:
Ja, dat kan. Maar de Auzen-drivers zijn er nog niet, dus je kan voorlopig alleen geluid van films in 5.1 over SPDIF verzenden. Games worden stereo. Dat komt omdat de kaart wel Dolby Digital Live ondersteund, maar de Creative drivers die er nu bijzitten niet. Dus je kan hem wel gewoon analoog aansluiten (dan heb je wel 5.1 in games) of wachten totdat er drivers uitkomen met Dolby Digtal Live (DDL) ondersteuning.
Additional X-Fi Prelude Features Coming Soon

Dolby® Digital Live
for Vista and XP
Scheduled for Q4 of 2007
About DDL

DTS® Interactive
for Vista and XP
Scheduled for Q1 of 2008
About DTS Interactive

DTS NEO:PC™
for Vista and XP
Scheduled for Q1 of 2008
About DTS NeoPC

Linux Driver
for X-Fi Prelude
Scheduled for Q1 of 2008
(limited feature set)
More info

Creative ALchemy
for Vista. Next release
scheduled for Oct 2007
Download Info
About ALchemy
bron: http://www.auzentech.com/site/products/x-fi_prelude.php
dus in het 4e kwartaal van dit jaar zouden ze eigen drivers moeten hebben die games via SPDIFF in 5.1 er uit sturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Dragon
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-07 12:08
Ja, dat is wel de bedoeling in ieder geval, er staat inmiddels:

Dolby® Digital Live
for Vista and XP
Coming Soon

Kan bijna niet wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nette opties. Ik ga er zeker over denken om deze kaart aan te schaffen.Jammer alleen dat ze hun drivers nog niet op orde hebben. Kaart kost 200 dollar, zou je daarom wel verwachten. Ook jammer dat de X-tension DIN niet standaard meegeleverd worden. Leek mij ook geen overbodige luxe voor zo'n prijs. Nu moet je hem voor 40 euro los kopen.

[ Voor 30% gewijzigd door Paquito op 02-11-2007 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het goed is komt mijn X-Fi Prelude aankomende woensdag binnen.
Is de kaart echt zo goed als dat men zegt ?
Ik hang hem namelijk analoog aan een Harman/Kardon AVR135 + klipsch F1 en JBL speakers om gebruikt te kunnen maken van de DAC's en OpAmps op de X-Fi.
Nu heb ik nog een XtremeMusic maar deze klinkt een beetje plat en metaalachtig als ik hem analoog beluister via de 6 channel direct input op HK AVR135.

Kan iemand mij vertellen hoe zijn X-Fi prelude ervaringen tot nu toe zijn ?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2007 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Dragon
Analoog klinkt hij prima over mn razer barracuda hp-1 headset, opname niveau van de mic is echter wel erg laag. Digitaal klinkt hij nog niet geweldig, maar dat komt door drivers, nu upmixt mn versterker het naar dolby pro-logic II, maar zodra Dolby Digital Live ondersteuning daar is, dan moet dat heerlijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

Kan iemand me vertellen of de preulde ook Vista x64 drivers heeft. Kan ik namelijk niet op de site ontdekken.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Dragon
Zover ik weet heeft auzentech gewoon 1 unified driver (en nog een update voor die driver),
die in ieder geval werkt in zowel XP als Vista 32 bit.
Ik neem eigenlijk aan dat die driver het ook wel doet in Vista 64 bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twisted schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 09:52:
Kan iemand me vertellen of de preulde ook Vista x64 drivers heeft. Kan ik namelijk niet op de site ontdekken.
Ik draai hem hier op Vista Home Premium 64bit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 06:56

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Vandaag deze kaart rechtstreeks van Auzentech USA ontvangen.

1e ervaringen zijn erg goed geluid klinkt heerlijk warm (heb hem op me NAD installatie aangesloten) en hoor wel degelijk dat dit zuiverder klinkt als de X-Fi Fatal1ty die ik heb gehad alsmede de Auzentech HD-Xplosion.

Trouwens een tip voor wie deze kaart zoekt.
Bestel hem via Auzentech zelf inc. "High Priority FedEx" verzenden komt deze kaart door de lage dollar koers op +/- €155 wat ongeveer 15 euro cheaper is als de shops uit de pricewatch en dan nog ZONDER verzenden en vaak niet eens op voorraad 8)

En de naam is goed ..... rijd namelijk zelf in een Honda Prelude :+ :P

Turn it off and on again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
Handig als ie kapot gaat.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 06:56

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Wordt lastig me auto past niet in mijn pc :P

Nu wachten op de nieuwste drivers want met de huidige drivers kan je veel minder als met de Vista drivers voor de HD-Xplosion maar dat zal als het goed is niet veel langer meer moeten duren :) Q1 2008 ;)

Turn it off and on again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 14:27
Ik heb zojuist deze kaart aangeschaft. Hiervoor had ik de Creative X-fi fatality, alleen deze is defect geraakt. Op het laatst produceerde die alleen nog zwaar vervormd geluid. Ermee terug gaan naar de winkel gaat niet meer want die is failliet (icomputers). En bij Creative blijk je niet op een normale manier een RMA nummer aan te kunnen vragen :( Omdat ik ook al slechte ervaringen had met een defect geraakte Gigaworks S750, heb ik niet zoveel vertrouwen meer in Creative.

Omdat ik echter wel EAX 5 wil, werd het tijd om Auzen maar eens te proberen :)

Dus bij deze even een kleine vergelijking tot nu toe:

* Het geluid vind ik niet beter of slechter klinken dan de Creative X-fi. (Toen ie het nog deed). Wat me wel opvalt is dat de Auzen X-fi een zachter uitgangsvolume heeft dan de Creative X-fi.

* Bij de Auzen X-fi is de meegeleverde software zeer beperkt. Feitelijk heb je alleen de mixer en de audio-console. Bij de Creative zit er nog een hele zooi extra software bij (die ik overigens nooit gebruikte, m.u.v. Creative wavestudio). Eventueel kan ik nog wel eens proberen of die software niet achteraf nog te installeren en te gebruiken is.

* Bij de Auzen X-fi heb je geen mogelijk om het bij de Creative kaarten meegeleverde frontpaneel aan te sluiten. Wel zit er een aansluiting op de kaart waarmee je een aantal connectors die op sommige computerkasten zitten, aan te sluiten.

* Mensen met een Creative Gigaworks S750 dienen een extra audiokabeltje te kopen voor de zij-luidsprekers, aangezien deze bij de Auzen kaart op een aparte connector zit. (Is volgens mij bij iedere audioboer of mediamarkt te koop).

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeroen O schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 15:47:
Ik heb zojuist deze kaart aangeschaft. Hiervoor had ik de Creative X-fi fatality, alleen deze is defect geraakt. Op het laatst produceerde die alleen nog zwaar vervormd geluid. Ermee terug gaan naar de winkel gaat niet meer want die is failliet (icomputers). En bij Creative blijk je niet op een normale manier een RMA nummer aan te kunnen vragen :( Omdat ik ook al slechte ervaringen had met een defect geraakte Gigaworks S750, heb ik niet zoveel vertrouwen meer in Creative.

Omdat ik echter wel EAX 5 wil, werd het tijd om Auzen maar eens te proberen :)

Dus bij deze even een kleine vergelijking tot nu toe:

* Het geluid vind ik niet beter of slechter klinken dan de Creative X-fi. (Toen ie het nog deed). Wat me wel opvalt is dat de Auzen X-fi een zachter uitgangsvolume heeft dan de Creative X-fi.

* Mensen met een Creative Gigaworks S750 dienen een extra audiokabeltje te kopen voor de zij-luidsprekers, aangezien deze bij de Auzen kaart op een aparte connector zit. (Is volgens mij bij iedere audioboer of mediamarkt te koop).
Hier uit begrijp ik dat je je Auzentech X-Fi aan heb gesloten op een Gigaworks S750 set.
Hoogst waarschijnlijk hoor je geen verschil kwa geluidskwaliteit omdat je set geen high end set is.
De componenten op de Prelude zijn namelijk top of the line en om het verschil te horen moet je namelijk zo wie zo de kaart analoog aansluiten en je set alleen als eindversterker gebruiken.
Als je hem aansluit via de S/PDIF gebruikt de Prelude de DAC's en OpAmps niet die op de kaart zitten maar de van de versterker waar je het signaal naar toe stuurt. En dan hoor je inderdaad geen verschil met de Creative kaarten.

Mijn advies koop een goede koptelefoon zoals de Sennheiser 595, 500 of 650. Luister hier maar eens mee naar een goed stukje muziek en je zult het verschil zeker horen.

P.S S750 mag dan wel THX certified zijn maar ik ken genoeg HiFi spullen die niet THX certified zijn en velemalen beter klinken als een S750 setje. (niet om je af te kraken hoor, maar staar je niet blind op certified spul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Ik gebruik inderdaad de gigaworks S750. Die is analoog aangesloten op de geluidskaart. (Dat kan trouwens ook niet anders).

Overigens staar ik me niet blind op THX spul. De S750 is goed genoeg voor mij. Een koptelefoon wil ik echter nog wel eens kopen dus toch bedankt voor het advies. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 17:13:
[...]

Hier uit begrijp ik dat je je Auzentech X-Fi aan heb gesloten op een Gigaworks S750 set.
Hoogst waarschijnlijk hoor je geen verschil kwa geluidskwaliteit omdat je set geen high end set is.
De componenten op de Prelude zijn namelijk top of the line en om het verschil te horen moet je namelijk zo wie zo de kaart analoog aansluiten en je set alleen als eindversterker gebruiken.
Als je hem aansluit via de S/PDIF gebruikt de Prelude de DAC's en OpAmps niet die op de kaart zitten maar de van de versterker waar je het signaal naar toe stuurt. En dan hoor je inderdaad geen verschil met de Creative kaarten.

Mijn advies koop een goede koptelefoon zoals de Sennheiser 595, 500 of 650. Luister hier maar eens mee naar een goed stukje muziek en je zult het verschil zeker horen.

P.S S750 mag dan wel THX certified zijn maar ik ken genoeg HiFi spullen die niet THX certified zijn en velemalen beter klinken als een S750 setje. (niet om je af te kraken hoor, maar staar je niet blind op certified spul).
Auzentech Prelude + Little Dot MKIII + HD 595 = WIN _/-\o_ !!!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 22:11

B_S

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 15:03:
[...]

Waarom dacht ik nou vrijwel hetzelfde? :P

De review van Guru3d heeft me overtuigd van deze kaart. Helaas zal ik nog even moeten wachten met de aanschaf... iets met niet al te veel centjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-09 20:26

el-jorge

turn around and feel the vibe

Na al een tijdje op zoek te zijn geweest naar een wat meer audiofiele geluidskaart, ben ik nu toch bij creative uitgekomen.
Ik had eerst op het lijstje staan een Club3D agrippa, of de M-audio revolution.
Ik ben echter de laatste dagen tot de conclusie gekomen dat gamen en internetten het belangrijkste zijn voor de geluidskaart, en dat muziek een heel erg goede 2e is. En dan komen toch de X-Fi kaarten om de hoek kijken.
Nu heb ik dus interesse in de X-Fi prelude. Het ziet eruit als een hele mooie kaart, die kan voldoen aan al mijn eisen.
Ik wil graag mijn 2.0 Creative T20, een Sennheiser HD595 en mijn reciever (digitaal) aansluiten. Als het goed is is dit allemaal mogelijk toch??

Ik heb wel een vraag, als ik MP3 afspeel wil ik dat de geluidskaart/chip dit gewoon (via S/PDIF) als 44,1kHz doorgeeft aan mijn receiver en als ik een DVD afspeel moet ie 48kHz doorgeven. Ik wil niet elke keer hoeven te switchen. Is dat mogelijk?
En moet je dan ook switchen als je games gaat spelen (via de sennheiser meestal) of als je muziek gaat luisteren (via s/pdif naar een Marantz)?

En de driver ondersteuning wordt steeds beter, hebben veel mensen moeite om de kaart aan de praat te krijgen? Hij doet het gewoon onder XP32 of XP64?? En onder Vista 64??

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 12:00

TheNephilim

Wtfuzzle

Kheb hem ook sinds vandaag.

Hij bevalt opzich goed, kom alleen nog wat rare dingetjes tegen. Maar tis beetje met de knopjes spelen nu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenw00t
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-09 21:15
el-jorge schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 12:36:...

En de driver ondersteuning wordt steeds beter, hebben veel mensen moeite om de kaart aan de praat te krijgen? Hij doet het gewoon onder XP32 of XP64?? En onder Vista 64??
Bij mij werkt de driver perfect onder Vista x64. Je moet trouwens de laatste drivers van de site halen. Laat de drivers op de CD maar links liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Kenw00t schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 15:24:
[...]
Bij mij werkt de driver perfect onder Vista x64. Je moet trouwens de laatste drivers van de site halen. Laat de drivers op de CD maar links liggen.
Mmm die CD links laten liggen heb ik ook geprobeerd, alleen miste ik de consoles toen. Dus heb ik eerst de cd geinstalleerd en toen die van de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenw00t
Bernardo schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 17:15:
[...]

Mmm die CD links laten liggen heb ik ook geprobeerd, alleen miste ik de consoles toen. Dus heb ik eerst de cd geinstalleerd en toen die van de site.
Ik heb het ook zo gedaan hoor. Eerst de CD en dan de patch, maar later las ik op de site dat je eerst de oude moest verwijderen voor je de patch installeerde. Vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Kenw00t schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 22:09:
[...]
Ik heb het ook zo gedaan hoor. Eerst de CD en dan de patch, maar later las ik op de site dat je eerst de oude moest verwijderen voor je de patch installeerde. Vaag.
Ja, maar dat heb ik niet gedaan. Gewoon eroverheen geinstalleerd en het werkt prima nu :D

Khad alleen wat last van overstuurde boxen, maar het hoofdvolume van de X-Fi wat zachter loste het probleem op XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ymetro
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-08 17:24
Bij de X-Fi van Creative had ik decoder-opties. Zo kon ik films met Media Player Classic afspelen onder Windows XP en dan het geluid in AC3Filter via S/PDIF-uit direct doorsturen naar de S/PDIF-in van de Audio Console zodat de kaart het kon decoderen naar de analoge T7700 speakers. Zo kon ik zonder externe decoder/receiver ook m'n consoles via Optical-in laten horen, hetzij overbelast in 5.1 modus. Heel het Creative forum stond vol met dat laatste dillemma zonder oplossing van Creative, dus gebruikte ik maar stereo over optisch.

Mijn vraag is eigenlijk, als X-Fi Prelude bezitter, of deze functies weer terug komen op deze kaart met de DDL en DTS:I of heb ik dan toch een externe decoder met speakers nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Volgens de website van Auzentech gaat er in het begin van 2008 wel een update uitkomen met daarbij extra DD en DTS functionaliteit.

Ik hoop ook dat daar het op de kaart decoderen van DD en DTS signalen bij zit. Op mijn Creative kaart had ik dat inderdaad ook. Nu moet ik het doen met softwarematige decodering door middel van PowerDVD. (Wat opzich ook wel werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge

el-jorge

Ik heb gisteren de prelude binnen gekregen.
Optisch een mooie kaart. De componenten die erop zitten zien er goed uit, en zoals ik uit reviews al had gelezen zijn het dan ook kwaliteit componenten. De aansluitingen zelf zien er ook goed uit. De kaart komt met 2 coax - optisch converter stukjes, en een (volgens mij) digitale kabel. Ik weet dit echter niet zeker aangezien ik die nog niet uitgepakt heb.

Gelijk in het MB geprikt. Clean install van windows, driver geinstalleerd, patch erover. Ging allemaal prima, ik draai WinXP32. Het geluid over de analoge verbinding naar de reciever is er een boel op vooruit gegaan tov de audigy2ZS die ik had. Het geluid lijkt minder vlak, meer detail, goed midden en hoog, en een redelijk strakke baslijn. De verschillende modussen zijn ook echt wel relaxed. Je kan volgens mij alleen niet over de sp/dif een 44,1Khz uitsturen. Ik heb nog geen lang genoeg digi kabel om dit uit te proberen, dat komt binnenkort

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:37

FutureCow

(C) FutureCow

Ik heb even een vraag m.b.t. het Dolby Digital Live en DTS Connect.

Als met de nieuwe drivers deze fucties wel ondersteund worden in vista, wordt WMA Pro Audio dan ook realtime gedecodeerd naar DTS, zonder dat je de kanaal informatie mist.

Op dit moment worden bij mij WMV-HD bestanden met WMA-Pro op mijn HTPC met VMC omgezet naar PCM 2.0 geluid, dit omdat mijn reciever geen WMAPro aan kan(zijn zeer weinig die dit kunnen) Nu heb ik deze kaart gekocht met de hoop dit realtime om te zetten naar DD of DTS. Gaat dat lukken?

En wordt dan niet het PCM2.0 signaal naar DD gedecodeerd ipv het WMAPro signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
Dolby Digital Live support is uit! :D

http://www.auzentech.com/site/company/press.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenw00t
Inderdaad!

Hier nog even wat meer info:

http://www.auzentech.com/site/download/updates.php

New features
ㆍDigital Live SW Feature
ㆍALchemy Application
ㆍVolume Control Panel
ㆍSW Bug Fixes requested by Auzentech.

Changes
ㆍDDL license notice and trademark acknowledgements
ㆍInput window fix
ㆍ DDL plugin update
ㆍ Driver bug fix on the BSOD during clock switch

File Information:
ㆍSize: 150 mb
ㆍRelease Date: 12/21/2007

En alweer: "Installation of this driver will require removal of any previous X-Fi Prelude drivers."
Ook dit: "The ALchemy application is included in this installation."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 01:56

HKS-Skyline

Vroooom ?

en het werkt als een dolle, gisteren de kaart binnen gekregen, geinstalleerd, werkte niet, kaart werd niet herkend door de meegeleverde drivers :?
maargoed, nieuwe drivers gedownload, en voila, we hebben geluid, klinkt waanzinnig mooi, via mijn z5500 niet veel anders dan de X-Fi, maar over de koptelefoon is het heel duidelijk merkbaar, petje af voor Auzentech, nu nog een goed koptelefoon versterkertje hebben, een Little Dot is misschien wat duur, maar er is nog zat te krijgen dat ook goed is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenw00t
HKS-Skyline schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 12:22:
en het werkt als een dolle, gisteren de kaart binnen gekregen, geinstalleerd, werkte niet, kaart werd niet herkend door de meegeleverde drivers :?
maargoed, nieuwe drivers gedownload, en voila, we hebben geluid, klinkt waanzinnig mooi, via mijn z5500 niet veel anders dan de X-Fi, maar over de koptelefoon is het heel duidelijk merkbaar, petje af voor Auzentech, nu nog een goed koptelefoon versterkertje hebben, een Little Dot is misschien wat duur, maar er is nog zat te krijgen dat ook goed is :p
Ik las net op een ander forum dat een versterker bij deze kaart helemaal niet nodig is.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Doet de kaart met de nieuwe drivers nou nog steeds aan upsampling? Ik wil namelijk ooit eens mijn Soundblaster Audio PCI 128 :$ vervangen door een X-FI Prelude óf een X-Meridian. Weet iemand welke beter geluid heeft? De X-Meridian heeft iig replacable OPAMPs voor alle kanalen ipv. alleen front. Maar geen EAX 5.0 support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Guinhill
Sinds de 28e Zijn er nieuwe Drivers!!!
RC5
Heb de RC4 driver gemist geloof ik, Maar het is ze dan wel gelukt, DDL voor het eind van dit jaar ( 17-12 voor RC4 met DDL ) maar goed.
Ik ben aan het downloaden en ga eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenw00t
Sir Guinhill schreef op zondag 30 december 2007 @ 15:55:
Sinds de 28e Zijn er nieuwe Drivers!!!
RC5
Heb de RC4 driver gemist geloof ik, Maar het is ze dan wel gelukt, DDL voor het eind van dit jaar ( 17-12 voor RC4 met DDL ) maar goed.
Ik ben aan het downloaden en ga eens testen.
Inderdaad, hoewel er tussen RC4 en RC5 maar 1 bugfix is..
Ik wacht dus nog even aangezien ik er geen last van heb 8) .
Ook leuk dat ze hun website eens een nieuwe layout gegeven hebben, blijkbaar gaan de zaken goed :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 12:37

TMV

Tha Ra schreef op zondag 30 december 2007 @ 14:27:
Doet de kaart met de nieuwe drivers nou nog steeds aan upsampling? Ik wil namelijk ooit eens mijn Soundblaster Audio PCI 128 :$ vervangen door een X-FI Prelude óf een X-Meridian. Weet iemand welke beter geluid heeft? De X-Meridian heeft iig replacable OPAMPs voor alle kanalen ipv. alleen front. Maar geen EAX 5.0 support.
Tenzij je een adresje weet denk ik dat het zowieso de prelude zal worden. Dit staat nl. op de site van auzentech:

Limited Edition
No Longer Available

Thank you to all the audiophiles who made the X-Meridian a success.

As of June 2007, this soundcard is no longer in production due to limited chipset availability. Some retailers may have inventory on hand for a limited time.

Ik liep daar zelf laatst ook tegenaan toen ik voor deze keuze stond. Prelude is een hemels ding trouwens als je onboard gewend bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Volgens de pricewatch hebben 2 winkels hem nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

Tha Ra schreef op maandag 31 december 2007 @ 19:06:
Volgens de pricewatch hebben 2 winkels hem nog.
Perfect Systems kan em niet meer leveren (daar heb ik nl. ook al geïnformeerd), 4launch zou ik niet weten, maar gezien de meridian al een half jaar niet meer wordt geproduceerd lijkt me de kans relatief klein dat ze de kaart daadwerkelijk nog op voorraad hebben of kunnen leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

ik zit met een klein probleempje, ik heb een logitech simpel microfoontje, deze gaf prima geluid op een audigy 2 en onboard audio, maar op de auzentech kaart is het geluid veel te zacht, ik heb de mic boost aangezet, zowel in windows als de auzentech software, maar niets helpt, bij de mic tester van battlefield 2 krijg ik bijvoorbeeld geen hoger volume op de indicator als 5%, ik hoor mezelf wel, maar veel te zacht, en ik kan nergens iets vinden om t volume nog hoger te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

HKS-Skyline schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 18:48:
ik zit met een klein probleempje, ik heb een logitech simpel microfoontje, deze gaf prima geluid op een audigy 2 en onboard audio, maar op de auzentech kaart is het geluid veel te zacht, ik heb de mic boost aangezet, zowel in windows als de auzentech software, maar niets helpt, bij de mic tester van battlefield 2 krijg ik bijvoorbeeld geen hoger volume op de indicator als 5%, ik hoor mezelf wel, maar veel te zacht, en ik kan nergens iets vinden om t volume nog hoger te zetten.
Ik zat ongeveer met het zelfde probleem met een logitech headset. Het microfoon volume was niet fatsoenlijk te krijgen, zelfs niet met boost enz. Gezien ik al van plan was een ander headset te kopen gezien m'n logitech (Stereo Premium Headset) vrij oncomfortabel was na een uurtje dragen ben ik maar meteen overgeschakeld naar een Plantronics Audio 350. Dit headset geeft wel voldoende signaal op de microfoon input.

Ik vermoed zelf dat dit te maken heeft met de output/input levels van de kaart zelf. Gezien de outputs allemaal van 0-5V zijn denk ik dat dit ook wel eens het geval kan zijn bij de microfoon input, dus dat er gewoon niet voldoende signaal binnenkomt. Daarnaast kan het ook nog een impedantiekwestie zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

ik heb nog wat betere mics liggen, ik ga eens wat proberen, thnx!

edit: oplossing gevonden: onboard audio voor de mic input, beetje zonde van de geluidskaart, maargoed jammer dan, het is toch maar voor voip in battlefield 2 :p

[ Voor 55% gewijzigd door HKS-Skyline op 01-01-2008 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philotra
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-01-2022

philotra

Hier had uw tekst kunnen staan

Hoe zit het eigenlijk met de DACs van de Prelude? Is het het waard om bijvoorbeeld een Z5500 het digitale 5.1 geluid naar analoog te laten converteren ipv dat op de kaart te laten gebeuren en zo gewoon met 3,5mm jacks aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Laatst online: 21:31

The Zep Man

🏴‍☠️

philotra schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 00:41:
Hoe zit het eigenlijk met de DACs van de Prelude? Is het het waard om bijvoorbeeld een Z5500 het digitale 5.1 geluid naar analoog te laten converteren ipv dat op de kaart te laten gebeuren en zo gewoon met 3,5mm jacks aan te sluiten?
De vuistregel is dat je het geluid beter kan omzetten van digitaal naar analoog buiten de PC. De Prelude moet wel hele goede DAC's hebben al wil het beter zijn dan 5.1 DTS gecomprimeerd geluid (eerste kwartaal van 2008...) wat buiten de kast gedecodeerd wordt.

Al hoor je het verschil niet, gebruik dan gewoon een digitaal kabeltje. Hoef je er maar één te trekken. :)

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philotra
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-01-2022

philotra

Hier had uw tekst kunnen staan

The Zep Man schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 09:43:
[...]
De vuistregel is dat je het geluid beter kan omzetten van digitaal naar analoog buiten de PC. De Prelude moet wel hele goede DAC's hebben al wil het beter zijn dan 5.1 DTS gecomprimeerd geluid (eerste kwartaal van 2008...) wat buiten de kast gedecodeerd wordt.

Al hoor je het verschil niet, gebruik dan gewoon een digitaal kabeltje. Hoef je er maar één te trekken. :)
Hier: http://www.hardware.info/...or_Auzentech_XFi_Prelude/

Beweert iemand het tegendeel, op welke bronnen berust je je en ben je het nog steeds eens met je standpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Laatst online: 21:31

The Zep Man

🏴‍☠️

philotra schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 00:01:
[...]

Hier: http://www.hardware.info/...or_Auzentech_XFi_Prelude/

Beweert iemand het tegendeel, op welke bronnen berust je je en ben je het nog steeds eens met je standpunt?
Ik weet niet waar 'iemand' naar refereert.

Al bedoel je de persoon die het volgende geschreven heeft:
Leuk dat DD Live, maar dan vooral op goedkopere kaartjes. Deze geluidskaart koop je eigenlijk voor zn analoge uitgangen. Dit omdat de DACs beter zijn dan menig versterker, en dmv DD live/DTS connect gebruik je dus de DACs van je versterker ipv de geluidskaart.
DAC's op de geluidskaart kunnen misschien beter zijn (ligt er weer aan wat voor versterker je hebt). Echter, een geluidskaart blijft in je PC kast zitten, waardoor het gevoeliger blijft voor storingen. Als je het signaal digitaal je PC uit kan krijgen naar een apparaat wat er specifiek voor gemaakt is, des te beter.

Ook vergelijkt deze persoon alleen maar 'DD Live' (ondanks dat hij DTS Connect in zijn post noemt zonder dat hij daar een mening over geeft), terwijl mijn post het over DTS (Connect) had. Hierdoor is zijn mening zowieso niet vergelijkbaar met mijn mening, omdat ik het nergens over DD had.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

philotra schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 00:41:
In jouw geval zou ik kiezen om het signaal analoog naar je Z5500 te sturen. De DAC van de X-Fi Prelude zijn echt heel erg goed. Luister maar een met een goed Koptelefoon naar een mooi stukje muziek via de X-Fi Prelude.

zie deze reply:
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 15:03:
[...]

Waarom dacht ik nou vrijwel hetzelfde? :P

De review van Guru3d heeft me overtuigd van deze kaart. Helaas zal ik nog even moeten wachten met de aanschaf... iets met niet al te veel centjes ;)
Verwijderd schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 17:13:
[...]

O ja over interne stooring op de je geluidskaart van ander PC onderdelen is niet merkbaar. De X-Fi filtert er alles uit. Het Probleem van interne stooring heb je eigenlijk alleen maar met onboard en goedkopen geluidskaartjes. De oorzaak is heel simpel, kijk naar het aantal onderdelen die er op de X-Fi zitten en het aantal onderdelen die op je moederbord zitten en voor het geluid zorgen.
De onderdelen van de meeste geluidskaarten zijn velemalen beter als het spul wat onboard zit.
Ik heb laatst zelf een test gedaan: de X-Fi Prelude vs. de onboard Realtek ALC885 audio codec bij de X-Fi hoor je helemaal geen achtergrondruis en piepjes. Bij de Realtek ALC885 hoor je veel achtergrondruis en allerlei hoge piepjes op de achtergrond.
Vind je het gek dat de onboard troep vaak externe ruis oppikt het is gewoon een goedkopen audio oplossing. Er zijn niet voor niets dedicated geluidskaarten. Zie de Asus Xonar D2 geluidskaart deze heeft een schild om externe signalen buiten te houden.
The Zep Man schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 09:43:
[...]

Dude wat :?
Een DTS signaal is altijd digitaal, Anders weet de AVR namelijk niet dat het DTS is, en een omgezet DTS signaal is gewoon analoog geluid. Je kan dan wel DTS via de SPDIF naar je AVR sturen maar dan moet je AVR het DTS (digitaal signaal) omzetten naar een Analoog signaal wat dus door de DAC's gedaan wordt. En je moet wel een heel erg goede AVR hebben met DAC's die beter zijn als de DAC's van de X-Fi Prelude. (DAC's die beter zijn als de X-Fi Preludes zie DAC lijst)

Dus als ik jouw was zou ik ff goed checken welke DAC/'s beter zijn.
Ik heb gegoogled naar welke DAC/'s er in de Logitech Z-5500 zitten en heb niks gevonden, maar ik denk dat de DAC/'s van de Z-5500 inferieur zijn aan die van de X-Fi Prelude.

Ten eerste heeft de X-Fi 4 DAC's, 1 DAC voor elk stereo kanaal, dat is altijd beter als 1 DAC voor 4 stereo kanalen zoals de X-Fi XtremeMusic/XtremeGamer/Fatal1ty/Platinum alleen de X-Fi Elite Pro heeft 4 aparte DAC's.

Als laatste: geluid is net als smaak en daar valt niet over te twisten. Als jij je Z-5500 set beter vind klinken als de de X-Fi in analoge mode moet je gewoon lekker je X-Fi digitaal aansluiten. ben jij van meening dat de X-Fi in analoge mode briljant klinkt zoals (ik durf te zeggen) iedereen vind. Moet je lekker je X-Fi met 3 of 4 analoge kabels analoog aansluiten.

Zelf heb ik mijn X-Fi zowel digitaal als analoog aangesloten. Analoog voor games en digitaal voor films en muziek.
Analoog = Multichannel direct input Onkyo 805, DAC en Opamps van de X-Fi Prelude klinken warmer en voller. Dit is trouwens tot voor kort ook de eninge manier om EAX te horen in een 5.1/6.1/7.1 setup. Nu met DDL zou EAX ook via de SPDIF te gebruiken zijn (heb ik zelf nog niet getest, als er mensen die nu EAX via de SPDIF gebruiken zou ik graag hun ervaringen willen horen.)
Digitaal = SPDIF Coax in Onkyo 805, DAC en Opamps van de Onkyo 805 klinken Zuiverder en helderder. Dolby Digital en DTS klinken ook beter als het gedecodeerd word door de 3 DSP's van de Onkyo 805.

Hoop dat nu wat analoog/digitaal/dts/dolby/eax/dac vragen/problemen beantwoord/verholpen zijn.

Een paar voorbeeld van DAC's die beter of gelijk zijn aan die van de Prelude.

Audio ding - DAC
X-Fi Prelude = AKM AK-4396. 120 dB Dynamic Range.
Onkyo 805/875/905 = Burr Brown PCM1796. 123 dB Dynamic Range.
Marantz SR9600 = Cirrus Logic CS4397. 120 dB Dynamic Range.
Asus Xonar D2 = Burr Brown PCM1796. 123 dB Dynamic Range.
SB X-Fi Elite Pro = Cirrus Logic CS4398. 120 dB Dynamic Range.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2008 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Follie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 10:25
Respect voor je uitleg sarge_mango :o . Vooral die lijst met DAC's is interessant, dit had ik zelf namelijk nog nooit opgezocht.

30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge

el-jorge

Ik heb de auzentech en een Marantz 8500 nu via de goedkoopst mogelijke verbinding, analoog minijack-stereo (rood zwart) kabeltje van EUR 12,- voor 10meter verbonden met elkaar. Wat valt mij nu op, ik hoor het geratel van mijn HD (Raptor) in mijn speakers terug, als de raptor ratelt dan ruist er wat in de speaker. Mijn conclusie is simpel gemaakt, het zal wel door de kabel komen. Mijn vraag is of dat zo is, ik heb geen/weinig verstand van electrische verbindingen, maar ik denk dat het met de afscherming van de kabel te maken heeft?

Ik heb daarnaast gewoon nog een computersetje, een creative T20, aangesloten op de auzentech, en speel dus altijd 4 kanaals stereo (marantz en T20). Als ik de koptelefoon wil gebruiken plug ik die altijd in de speaker van de T20, geeft dit extra verlies? Kan ik beter de koptelefoon direct op de auzentech aansluiten, en zo ja is het dan mogelijk om te switchen tussen koptelefoon en speakers.

@Sarge _Mango
Even wat vragen aan jou, welke kabels gebruik je voor de analoge en digitale verbinding?
Daarnaast waar staat die DAC lijst, ik ben wel benieuwd, ik heb een Marantz 8500, welke DAC's beter zijn?
Daarnaast zie ik dat je nog een extra hoofdtelefoon versterker hebt, geeft dit nog veel extra verbetering? En waar heb je die gehaald?

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

el-jorge schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:43:
Ik heb de auzentech en een Marantz 8500 nu via de goedkoopst mogelijke verbinding, analoog minijack-stereo (rood zwart) kabeltje van EUR 12,- voor 10meter verbonden met elkaar. Wat valt mij nu op, ik hoor het geratel van mijn HD (Raptor) in mijn speakers terug, als de raptor ratelt dan ruist er wat in de speaker. Mijn conclusie is simpel gemaakt, het zal wel door de kabel komen. Mijn vraag is of dat zo is, ik heb geen/weinig verstand van electrische verbindingen, maar ik denk dat het met de afscherming van de kabel te maken heeft?
tussen koptelefoon en speakers.
Confirmed. Hier heb ik het ook, met winrarren/quickparren hoor ik geribbel/ratel/ruisjes door mijn speakers. Ik kan de harddrive activiteit horen zeg maar. Heb hier p35-ds4 onboard stereo analoog op wat speakers. Ik hoop dat het weg is met een optic cable naar een z5500 toe :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenw00t
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 21:41:
[...]

Confirmed. Hier heb ik het ook, met winrarren/quickparren hoor ik geribbel/ratel/ruisjes door mijn speakers. Ik kan de harddrive activiteit horen zeg maar. Heb hier p35-ds4 onboard stereo analoog op wat speakers. Ik hoop dat het weg is met een optic cable naar een z5500 toe :X
Raar. Ik heb een Prelude waar een Teufel set analoog op aangesloten is net als mijn hoofdtelefoon. Ik gebruik deze combinatie nu toch al bijna 2 maand en ondanks mijn zware winrar-activiteiten op mijn Raptor heb ik nog nooit last gehad van ruis. Aan wat kan het dan wel liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

el-jorge schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:43:

Ik heb daarnaast gewoon nog een computersetje, een creative T20, aangesloten op de auzentech, en speel dus altijd 4 kanaals stereo (marantz en T20). Als ik de koptelefoon wil gebruiken plug ik die altijd in de speaker van de T20, geeft dit extra verlies? Kan ik beter de koptelefoon direct op de auzentech aansluiten, en zo ja is het dan mogelijk om te switchen tussen koptelefoon en speakers.

@Sarge _Mango
Even wat vragen aan jou, welke kabels gebruik je voor de analoge en digitale verbinding?
Daarnaast waar staat die DAC lijst, ik ben wel benieuwd, ik heb een Marantz 8500, welke DAC's beter zijn?
Daarnaast zie ik dat je nog een extra hoofdtelefoon versterker hebt, geeft dit nog veel extra verbetering? En waar heb je die gehaald?
Kwa geluidskwaliteit niet.. Je moet m gewoon rechtstreeks op je Front panel van je kast aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 16:14
Ik lees hier het volgende.
Optical / Coaxial COMBO Port
The SPDIF Output port has 25mbps bandwidth and supports DTS-
HD/DolbyTrue HD. It is possible to shift between Optical and Coaxial in this port.
Afbeeldingslocatie: http://www.auzentech.com/site/images/combo_port.jpg
Hieruit maak ik op dat Auzentech (na aanpassingen?) blijkbaar een manier heeft gevonden om DTS-HD en Dolby True HD audiosignalen digitaal door te sturen via de S/PDIF. Kan iemand bevestigen dat dit werkt? Zo ja, dan is dit en tweede manier om de nieuwe audioformaten digitaal door te sturen naar een AVR. De eerste manier schijnt de HDMI-uitgang van een G35 mobo te zijn. Ondanks dat LPCM 7.1 geluid (volledig ongecomprimeerd geluid) niet in het rijtje staat en ik derhalve aanneem dat de Prelude dat signaal niet digitaal door kan geven lijkt het me een mooie oplossing. Zelf heb ik de neiging om nog even af te wachten totdat er een digitale standaard is voor alle HD-audiosignalen.

Overigens vraag ik mij af of de Prelude in de zogenoemde passthrough mode zonder enige bewerking het signaal digitaal (coaxiaal of optisch) kan doorsturen naar een receiver. Dus geen sample conversies of andere bewerkingen die het bronsignaal wijzigen. Wie weet hier meer over wat betreft de Prelude?

[ Voor 13% gewijzigd door -Moondust- op 10-01-2008 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 21:50:
Audio ding - DAC
X-Fi Prelude = AKM AK-4396. 120 dB Dynamic Range.
Onkyo 805/875/905 = Burr Brown PCM1796. 123 dB Dynamic Range.
Marantz SR9600 = Cirrus Logic CS4397. 120 dB Dynamic Range.
Asus Xonar D2 = Burr Brown PCM1796. 123 dB Dynamic Range.
SB X-Fi Elite Pro = Cirrus Logic CS4398. 120 dB Dynamic Range.
Dynamisc range is verre van een handige parameter om de kwaliteit van een DAC aan te geven. Dingen als ruis, THD+N, ripple en filter diepte zijn veel belangrijker. Daarnaast is ook het analoge deel aan de uitgang van de DAC van groot belang, om nog maar te zwijgen van dingen als voeding. Ga dus niet op die paar getalletjes DAC's met elkaar vergelijken, want het is gewoon zinloos.

En voor de mensen die de frontpage niet lezen: nieuws: Auzentech breidt geluidskaart uit met hdmi
Auzentech heeft op de CES een prototype van zijn Auzen X-Tension HDMI 1.3-uitbreidingskaart aan de pers getoond. Dankzij de hdmi-interface kan de kaart diverse surroundformaten naar tv's en andere randapparatuur doorsturen.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge

el-jorge

Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:40:
[...]

Kwa geluidskwaliteit niet.. Je moet m gewoon rechtstreeks op je Front panel van je kast aansluiten
Ik neem aan dat je het hebt over het aansluiten van mijn koptelefoon. Front Panel kast.... hoe bedoel je, de auzentech heeft geen front panel, alleen maar achter, en dat is dus vervelend om daar de hele tijd te moeten switchen en dus plug ik hem in de T20.

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

el-jorge schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 20:29:
[...]

Ik neem aan dat je het hebt over het aansluiten van mijn koptelefoon. Front Panel kast.... hoe bedoel je, de auzentech heeft geen front panel, alleen maar achter, en dat is dus vervelend om daar de hele tijd te moeten switchen en dus plug ik hem in de T20.
Wel hoor, kijk maar: http://www.auzentech.com/site/support/FAQ.php#frontpanelconn
Op die pinnen sluit je de AC97 connector aan van je frontpanel in je kast.. En dan kun je de Hoofdtelefoon / Microfoon aansluitingen aan de voorkant van je kast gebruiken. Gaat je gegarandeerd een veel beter geluid geven dan de aansluiting via de T20

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 15:52:
[...]

Dynamisc range is verre van een handige parameter om de kwaliteit van een DAC aan te geven. Dingen als ruis, THD+N, ripple en filter diepte zijn veel belangrijker. Daarnaast is ook het analoge deel aan de uitgang van de DAC van groot belang, om nog maar te zwijgen van dingen als voeding. Ga dus niet op die paar getalletjes DAC's met elkaar vergelijken, want het is gewoon zinloos.
Dat was om het simpel te houden. Tuurlijk wegen de dingen als THD+N en ruis zwaar mee, maar de dynamic range is maar om aan te geven in hoe verre de DAC een beetje een kwalitieits DAC is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 08:26:maar de dynamic range is maar om aan te geven in hoe verre de DAC een beetje een kwalitieits DAC is.
En precies dat is dus volledige onzin. Op die parameter kun je simpelweg een DAC niet beoordelen.

Om maar even een voorbeeld te nemen: CS4398 vs PCM1796. De PCM heeft 3 dB meer dynamic range, maar ook THD is 2 dB slechter t.o.v de CS. Passband ripple van de PCM is ook beter even als de stopband.

Zo zie je maar weer dat iets beoordelen op een getalletje onzin is. Zelfs bovenstaande is lang niet genoeg om de kwaliteit van een DAC te beoordelen, maar 't in ieder geval beter dan kijken naar een dynamic range die je toch nooit zal gebruiken.

[ Voor 41% gewijzigd door voodooless op 11-01-2008 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge

el-jorge

@Sarge _Mango, kun je mij de onderstaande vragen nog beantwoorden??

Spielerei...

Pagina: 1 2 3 4 Laatste