Hoge geluidskwaliteit met de C-Media 8788 chipset

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 23.828 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 01:56
Ik ben op zoek naar een goede geluidskaart en kwam bij deze chip terecht, veel positieve reviews over te vinden, onderandere over de Auzentech X-Meridian 7.1 en Bluegear b-Enspirer 7.1.
De Auzentech gebruikt kwalitatief hoogwaardige onderdelen en is misschien een beetje overkill, veel meer geluidskaarten met de 8788 chip kan ik niet vinden, de meeste hebben een wat oudere Via chip, zoals de M-Audio revolution en Terratec kaarten, ook niet slecht, maar de nieuwe C-Media chip schijnt beter te zijn en bied meer ondersteuning voor dingen als DTS
Ik heb gezocht, maar zover ik kan vinden zijn deze kaarten niet in nederland verkrijgbaar, dat is zonde want gezien de specs zijn het zeer aantrekkelijke kaarten voor bijvoorbeeld HTPC's

dit zijn een paar specs, complete lijst op de site van Auzentech en die van Bluegears
DTS® Interactive - A real-time 5.1 channel encoder.
DTS® Neo:PC - An upmix matrix technology.
Dolby® Digital Live (DDL) - A real-time 5.1 channel encoding.
Dolby® ProLogic IIx surround processor spreading stereo audio into 7.1 channel surround sound.
Dolby® Headphone technology, conveying 5.1 surround and 3D gaming audio over stereo headphones.
Dolby® Virtual Speaker solution, bringing amazing virtual surround sound fields via general two speakers.
De Auzentech X-Meridian, kwalitatief hoogwaardige onderdelen duidelijk zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: http://www.auzentech.com/site/images/xmeridian_angle_med.jpg
Groot plaatje
En van boven

prijs op Newegg.com: $189,-

De Bluegears b-Enspirer gebruikt de zelfde chip, iets mindere kwaliteit onderdelen, maar scheelt bijna de helft in prijs, en schijnt ook erg indrukwekkend te zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.bluegears.com/b-enspirer_gallery/images/b-enspirer_01.jpg

prijs op Newegg.com: $109,-

doel van dit topic: discussie over de nieuwe C-media chip en vergelijking met bijvoorbeeld creative kaarten, en eventueel de verkrijgbaarheid in de Benelux van geluidskaarten met de 8788 chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wil je hem gaan gebruiken voor muziek? Dan zijn er veel betere kaarten beschikbaar. Wat moet je met serieus muziek maken met 3,5 inch jacks :S

Voor games lijkt me dit wel ok.

En die specs zeggen me niks, zou wel eens een test willen zien met rightmark analyzer

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2007 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
het gaat niet om muziek maken, het gaat om beluisteren, films kijken enz, daar in is deze kaart beter dan bijvoorbeeld een X-Fi van creative.

ik ben op zoek naar een kaart met 5.1/7.1 en gewoon hoge kwaliteit geluid bij het bekijken/beluisteren van muziek en films, voor spellen heb je meer aan een X-Fi, die haalt hogere framerates omdat die beter het systeem ontlast, ik had een xfi, maar daar ben ik klaar mee, te veel gezeur met driverproblemen enz.

qua specs is de C-Media 8788 zeer goed, en volgens reviews klinkt hij velen malen beter dan de X-fi met films en soms ook met spellen, hangt af van de instellingen.
Het 3d positioneringssysteem voor koptelefoons schijnt ook veel beter te zijn, dus films met dts geluid over een goede koptelefoon is dus ook mogelijk wat ik een handige optie vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Absolut
  • Laatst online: 12-09 15:31
Ben op zoek naar hetzelfde als jij, blijf dit topic even volgen...

In de BeNeLux is de Auzentech niet verkrijgbaar, het andere merk had ik nog niet van gehoord. Ik wil zo'n kaart om 5.1 surround optisch naar mijn toekomstige versterker te sturen :D

Edit: 2 vraagjes:
1)
De Auzentech heeft gold plated outputs, de andere kaart niet. Zou dit veel / iets van verschil maken bij optische output?

2)
Auzentech gaat zorgen voor Vista drivers. Dit is een vereiste voor mijn kaart, doet de andere kaart dit ook?

Thx

[ Voor 35% gewijzigd door Absolut op 24-01-2007 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
Absolut schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 14:11:
Ben op zoek naar hetzelfde als jij, blijf dit topic even volgen...

In de BeNeLux is de Auzentech niet verkrijgbaar, het andere merk had ik nog niet van gehoord. Ik wil zo'n kaart om 5.1 surround optisch naar mijn toekomstige versterker te sturen :D

Edit: 2 vraagjes:
1)
De Auzentech heeft gold plated outputs, de andere kaart niet. Zou dit veel / iets van verschil maken bij optische output?

2)
Auzentech gaat zorgen voor Vista drivers. Dit is een vereiste voor mijn kaart, doet de andere kaart dit ook?

Thx
1: nee, met een optische aansluiting maakt het niet uit, al zijn ze van steen, zolang het optische signaal maar goed door komt, daar zal niet veel verschil tussen zitten denk ik.

2, Auzentech heeft nog geen heel goed werkende vista drivers, maar die komen inderdaad wel, de drivers bij de Bluegear worden ondersteund door vista als ik deze review mag geloven.
http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=975&pageID=2644

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Absolut
Als de drivers geen probleem worden, ga ik de Bluegear kopen denk ik.
De kaart moet in mijn nog te kopen HTPC komen met Vista erop, dus tot er goed werkende drivers (geen designed for XP, maar ontworpen voor het nieuwe audiomodel van Vista) uitkomen ga ik nog even de kat uit de boom zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
dan blijft de vraag, waar koop je het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
Volgens mij is de beste manier om de D/A conversie buiten de PC te houden. Dus een eenvoudige kaart in de PC zetten met een digitale uitgang en het geld dan steken in de apparatuur daarbuiten. Afhankelijk van het doel kom je dan uit op bijv. een losse D/A convertor voor stereo, of bijvoorbeeld een AV receiver met digitale ingang voor surround 5.1 of 7.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
is ook zo, maar dat heeft een ander prijskaartje, zeker als je toch al een speakerset hebt staan met analoge aansluitingen.

ik zat net een review van de razer geluidskaart te lezen, en hij lijkt nogal veel op de Bluegear als ik dit zo zie, ik neem eigenlijk aan dat deze ook de cmedia chip gebruikt, maargoed omdat er razer op staat is hij duurder.
de Bluegear is voor zijn features een zeer aantrekkelijk geprijsde kaart heb ik het idee.

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-hideout.net/reviews/Razer_AC1/pc240576.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L3TUC3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09 22:44

L3TUC3

GoT vegetable?

Ik heb eventjes de grote dealers voor mijn hardwarefix bekeken en volgens mij verscheept Tigerdirect.com internationaal. Ze hebben een beetje rommelige website t.o.v. Newegg maar tot dusver zijn al mijn bestellingen goed doorgekomen. Ik weet alleen niet hoe het gaat internationaal, ik woon namelijk in de VS.

Auzentech X-Meridan 7.1 Sound Card op tigerdirect.com

Je moet helaas wel bellen om je order te laten opnemen maar dat is meestal geen probleem.

Meer info over internationale bestellingen daaro kan je hier vinden.

Empires Mod | RTS voor HL2 | How to ask questions the smart way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Absolut
Nog een mogelijkheid is de Club3D Theatron DTS.
Linkje

Staat in de pricewatch voor 42 euro en heeft ook de C-Media 8788 Oxigen HD chip! :D

EDIT: 62 euro, direct link in de pricewatch van EMPC is verkeerd...

[ Voor 14% gewijzigd door Absolut op 25-01-2007 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
dat zijn goede opties, erg bedankt!
Ondanks de prijs van de Auzentech blijft hij aanlokkelijk :P
60 euro voor de club 3D is ook zeer gunstig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Absolut
Ja idd, de auzentech is :9~
Maar voor een derde van de prijs heb die de club3D, waarvan ik echter weinig kan vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 14:15

The Zep Man

🏴‍☠️

Absolut schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 12:55:
Ja idd, de auzentech is :9~
Maar voor een derde van de prijs heb die de club3D, waarvan ik echter weinig kan vinden op internet.
Ik heb de Club3D Theatron DTS (CMS-THDTS) hier liggen, en ik kan je zeggen dat hij exact gelijk is aan de Bluegears E-Enspirer. Ze hebben beiden het referentiemodel van C-media overgenomen. Het enige verschil is de kleur van de PCB (zwart bij de Club3D Theatron DTS, rood bij de Bluegears E-Enspirer). De meer up-to-date drivers van de Bluegears E-Enspirer (welke zelfs nieuwer zijn dan de drivers van C-Media zelf, op het moment) zijn zelfs te gebruiken met de Club3D Theatron DTS. Ook kan je de Club3D Theatron DTS gewoon in de pricewatch vinden (let niet op de bovenste foutieve entry van EMPC in de pricewatch, dat is de vorige geluidskaart van Club3D met de CMI8768+ chipset).

Het enige dat ik tot nu toe getest heb is de AC3 en DTS encoding. Beide werken, maar moet er nog wat meer mee testen. Reviews van de Club3D versie heb ik nog niet gezien, maar wel van de Bluegears variant van dezelfde kaart.

Wel een klein gemis (voor sommigen zeer groot): de Club3D/Bluegears planken hebben geen ondersteuning voor een front panel of andere 'interne' outputs. Het enige dat ze hebben is AUX en CD-IN (beiden analoog stereo). De plank van Auzentech heeft dit wel (niet inbegrepen). Echter, de Club3D kaart is wel beter verkrijgbaar in verhouding met de beschikbaarheid van de Auzentech in Nederland. Ook is de Club3D variant goedkoper (~60 euro of minder, in verhouding met de Meridian welke je rond de 85 euro kan krijgen in Duitsland).

[edit]
Voor de mensen die zich zorgen maken over Vista compatibiliteit, bij Auzentech (en dus zeer waarschijnlijk ook bij C-Media zelf, en dus zeer waarschijnlijk ook voor de andere kaarten) worden er drivers ontwikkeld. Bij Auzentech verwachten ze een release in de eerste week van februari. Ook zijn ze bezig met OpenAL ondersteuning.

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 28-01-2007 00:58 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Absolut
The Zep Man schreef op zondag 28 januari 2007 @ 00:53:
[...]
Ik heb de Club3D Theatron DTS (CMS-THDTS) hier liggen, en ik kan je zeggen dat hij exact gelijk is aan de Bluegears E-Enspirer. Ze hebben beiden het referentiemodel van C-media overgenomen. Het enige verschil is de kleur van de PCB (zwart bij de Club3D Theatron DTS, rood bij de Bluegears E-Enspirer). De meer up-to-date drivers van de Bluegears E-Enspirer (welke zelfs nieuwer zijn dan de drivers van C-Media zelf, op het moment) zijn zelfs te gebruiken met de Club3D Theatron DTS. Ook kan je de Club3D Theatron DTS gewoon in de pricewatch vinden (let niet op de bovenste foutieve entry van EMPC in de pricewatch, dat is de vorige geluidskaart van Club3D met de CMI8768+ chipset).

Het enige dat ik tot nu toe getest heb is de AC3 en DTS encoding. Beide werken, maar moet er nog wat meer mee testen. Reviews van de Club3D versie heb ik nog niet gezien, maar wel van de Bluegears variant van dezelfde kaart.

Wel een klein gemis (voor sommigen zeer groot): de Club3D/Bluegears planken hebben geen ondersteuning voor een front panel of andere 'interne' outputs. Het enige dat ze hebben is AUX en CD-IN (beiden analoog stereo). De plank van Auzentech heeft dit wel (niet inbegrepen). Echter, de Club3D kaart is wel beter verkrijgbaar in verhouding met de beschikbaarheid van de Auzentech in Nederland. Ook is de Club3D variant goedkoper (~60 euro of minder, in verhouding met de Meridian welke je rond de 85 euro kan krijgen in Duitsland).

[edit]
Voor de mensen die zich zorgen maken over Vista compatibiliteit, bij Auzentech (en dus zeer waarschijnlijk ook bij C-Media zelf, en dus zeer waarschijnlijk ook voor de andere kaarten) worden er drivers ontwikkeld. Bij Auzentech verwachten ze een release in de eerste week van februari. Ook zijn ze bezig met OpenAL ondersteuning.
Als jij me een site kan vinden voor een X-Meridian van 85 euro (dus 100 euro inclusief verzenden ofzo) dan ben je mijn GOD! _/-\o_ :D

Verder tevreden over de kaart? Kwaliteit? Mogelijkheden? Gebruik je optisch en DTS encoding naar een AV-Receiver?

Verder zeer nuttige post! Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Absolut schreef op zondag 28 januari 2007 @ 15:32:
[...]

Als jij me een site kan vinden voor een X-Meridian van 85 euro (dus 100 euro inclusief verzenden ofzo) dan ben je mijn GOD! _/-\o_ :D
Ik haalde de Auzen X-Plosion 7.1 DTS Connect en de Auzen X-Meridian 7.1 door elkaar heen bij mijn zoektocht naar de prijzen. Het goedkoopste waar ik de X-Meridian in het buitenland kan vinden is iets van € 180,- . Excuses voor de valse hoop. :'(
Verder tevreden over de kaart? Kwaliteit? Mogelijkheden? Gebruik je optisch en DTS encoding naar een AV-Receiver?
Ik ben een PC aan het bouwen en heb nog niet alles binnen. Eigenlijk was die geluidskaart het eerste wat binnenkwam en mijn vingers begonnen al te jeuken dankzij mijn vorige ervaringen met de nForce2 chipset en Dolby Digital Live. Hierom heb ik hem eigenlijk maar een halfuurtje getest.

Voor de test had ik hem aangesloten op een Creative DDTS-100. Daaraan is weer een Logitech X-530 5.1 set mee verbonden. Deze set ga ik eerdaags terugsturen naar Logitech voor een refund, omdat ik last heb van de beruchte 'ploppen' wanneer het licht in mijn kamer aan/uit gaat. Het is eigenlijk maar heel zacht, maar mijn plan is om met de refund de Logitech X-540 aan te schaffen.

Voor mijn gevoel (ik ben geen extreme audiofiel, maar kan vertellen hoe het voor mij klonk) klonk het geluid met Dolby Digital Live hetzelfde als met de geluidskaart van een nForce2 met Soundstorm (wat best wel goed klinkt). Met DTS Interactive klonk het geluid wat 'zuiverder'. Ik heb hem alleen met wat muziek getest, niet met spellen. Wat opvalt is dat zodra je geen geluidsstream aan hebt staan, er geen encodering plaatsvind (je versterker zal 'PCM' aangeven). Pas al start je iets op op je computer dat geluid produceert (spel, film, muziek, etc.) begint hij meteen te encoderen. Als je een film of muziek op pauze zet, blijft hij gewoon door encoderen. Pas al sluit je de media afspeler af, stopt hij met encoderen (als er geen andere geluidsstream bezig is). Je hebt dus geen last van oudere decoders/versterkers, welke soms een halve seconde nodig hebben om over te schakelen van PCM naar Dolby Digital of DTS.

Al wil jij alleen maar een geluidskaart om digitaal 5.1 uit te spugen naar je versterker, dan kan je gerust de X-Meridian links laten liggen en voor de goedkopere Club3D/Bluegears variant gaan, als je interesse hebt in DTS encodering. Al boeit dat jou niet, of je decoder/versterker ondersteund alleen Dolby Digital, dan kan je ook gaan voor een iets goedkopere kaart gaan. De Club 3D Theatron DD ondersteund, zoals je uit de naam kan afleiden, alleen Dolby Digital Live (omdat hij op de oudere CMI8768+ is gebaseerd) en kost iets meer dan 40 euro (20 euro minder dan de Theatron DTS). Op dit moment zijn de andere kaarten (Auzentech en Bluegears) slecht/niet te verkrijgen in Nederland zonder te importeren.

Het grootste gemis bij de Club 3D Theatron DTS en de Bluegears b-Enspirer is dat er geen ondersteuning is voor extra in- en uitgangen. Er is zelfs geen mogelijkheid voor een joystick/MIDI-poort, terwijl de CMI8788 MPU-401 ondersteund. Al bouw je een computer met deze geluidskaart in het ontwerp en je hebt behoefte aan het gebruik van de extra koptelefoonuitgang en microfoon-ingang op je kast, moet je er rekening meehouden dat dit via het moederbord zal moeten gebeuren (of via een andere geluidskaart...). Controleer of het moederbord ook daadwerkelijk de interne geluidskaart tegelijk kan gebruiken met een PCI geluidskaart. Een aantal kunnen dit namelijk niet. Meestal kan je het zien doordat je in de BIOS bij de geluidskaart de opties 'Disable', 'Auto' en 'Enable' hebt.

Ik heb alleen geen ervaring met de DAC's of de ADC's. Ik heb wel een review gelezen welke claimt (bij de Bluegears kaart, de Club3D kaart bevat dezelfde DAC's en ADC's) dat deze van goede kwaliteit zijn.
Verder zeer nuttige post! Bedankt :)
Graag gedaan. ;)

[edit]
Voor de ware tweakers, hier kan je de datasheets vinden van de chips van C-Media.

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 28-01-2007 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 13:09
zitten deze chips niet gewoon onboard op veel moederborden of bega ik hier een grote fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

jozy schreef op maandag 29 januari 2007 @ 00:28:
zitten deze chips niet gewoon onboard op veel moederborden of bega ik hier een grote fout?
Ik weet niet waar jij met 'deze chips' specifiek naar verwijst. Al praten wij over de C-Media 8788: ik heb hem nog nooit op een moederbord gezien.

Wel heeft C-Media een hele reeks chips specifiek voor op moederborden, de 9xxx series. De 8xxx series zijn gemaakt voor PCI kaarten.

[edit]
Er zijn enkele moederborden met een CMI8738(+) chip onboard.

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 29-01-2007 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevenhuis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-09 16:42
Er is ook nog de HT Omega Claro 7.1 die vergelijkbaar is met de X-Meridian.
Voorlopig alleen verkrijgbaar in de US vermoed ik voor $138.
HT Omega Claro Review
In de review vallen ook de mogelijkheden van CMI8788 chipset nog eens mooi te zien.
HT Omega Claro website

De website van Club3d geeft aan de dat de kaart GEEN: 192 Khz Digital Output, DTS Neo PC, DolbyD Live, PLII ondersteunt, ik weet niet of dit klopt, in dat geval zou de club3d dus een stuk minder interressant zijn.
Wellicht kan iemand die in het bezit is van een Club3d Theatron dit even verduidelijken.

Tevens komt er een uitbreidingskaartje verkrijgbaar voor de X-Meridian voor microfoons, en de standaard optical output gebruikt een adapter ? Beetje dubieuze aansluiting.

Ik denk dat de boot met CMI8788 geluidskaarten nog aan moet komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

fevenhuis schreef op zondag 04 februari 2007 @ 14:22:
De website van Club3d geeft aan de dat de kaart GEEN: 192 Khz Digital Output, DTS Neo PC, DolbyD Live, PLII ondersteunt, ik weet niet of dit klopt, in dat geval zou de club3d dus een stuk minder interressant zijn.
Wellicht kan iemand die in het bezit is van een Club3d Theatron dit even verduidelijken.
Dat kan ik. Al deze functies worden wel ondersteund. Het lijkt mij een fout op hun site (en in de PDF). Volgens mij hebben ze veel gegevens gekopieerd van hun vorige (CMI8738+ gebaseerde) geluidskaart, de CMS-THDD.

Echter, ik moet bekennen dat ik de drivers van de Bluegears B-Enspirer gebruik omdat die meer up-to-date zijn. Ook zou het niet uitmaken of hij wel/niet 192 Khz Digital Output ondersteund, tenzij jij de digitale uitgang alleen maar gebruikt als PCM (stereo) uitgang. Het heeft geen betrekking op Dolby Digital of DTS encoding.
Tevens komt er een uitbreidingskaartje verkrijgbaar voor de X-Meridian voor microfoons, en de standaard optical output gebruikt een adapter ? Beetje dubieuze aansluiting.
Net als bij andere geluidskaarten met uitbreidingskaarten denk ik dat dat komt omdat de extra DAC's en ADC's op die extensiekaart zullen zitten, en niet op de geluidskaart zelf.
Ik denk dat de boot met CMI8788 geluidskaarten nog aan moet komen :)
Het gaat traag maar gestaag. De markt is (nog?) niet zo groot, mede omdat de meeste gamers een Sound Blaster X-Fi Ultra 1337 Whoepiedoe editie kopen. De rest van de massa houdt het nog volg met de onboard mogelijkheden.

[edit]
Ik vergat te vertellen dat ik 192Khz geluid niet heb kunnen testen, omdat mijn decoder dat niet ondersteund. De rest van de functies welke jij genoemd heb werken wel. Het lijkt mij echter sterk dat de Club3D Theatron DTS geen 192Khz zou ondersteunen, omdat het in feite dezelfde kaart is als de Bluegears B-Enspirer en de CMI8788 al native deze ondersteuning heeft.
To facilitate the connection with the existing home audio electronics, the CMI8788 has incorporated the S/PDIF transmitter and receiver with 192k sampling rate in it.

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 04-02-2007 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkommeren
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-08 18:02
Ik heb mijn kaart na kort zoeken gekocht (X-Plosion) bij een duitse winkel:

http://www2.computeruniverse.net/info.asp?id=90155751

Binnen 3 dagen in huis na creditcardbetaling, echt super!

N.b. de X-plosion en Meridian zijn in principe hetzelfde, maar de Analoge output van de Meridian is vele malen beter, hangt er dus vanaf waar je op uit bent:

Als je gebruik maakt van de analoge outputs (wat zonde is aangezien hij DTS encode) dan is de Meridian beter.
Professionele opname: Meridian beter
Digitale inputs: Alleen op de Meridian.

In alle andere gevallen is de X-Plosion net zo goed! Hij encode ook DTS en DD Live. Ik heb daarom gewoon de X-Plosion gekocht :) en ben er heeel tevreden mee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 14:56

Offtrack

Ondertitel

Ik twijfel er ook over om de Club3D Theatron DTS te kopen. Ik ben namelijk opzoek naar een geluidskaart van een redelijke kwaliteit, met een optische uitgang.
Want ik heb bij m'n computer een setje Gigaworks T20 en een glasvezelkabel naar mijn surround receiver. Daarom wil ik dus graag de analoge stereo uitgang en de optische uitgang tegelijk kunnen gebruiken. Dus niet softwarematig hoeven omschakelen of iets dergelijks.

Ik heb kort een Terratec Aureon 7.1 PCI gehad, maar die heb ik terug gestuurd omdat hij heel brak klonk. Ook moet je met die kiezen tussen analoge óf digitale uitvoer.

Daarom hoop ik dat iemand die de Club3D al heeft, hier iets zinnigs over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:19
Ik heb zojuist de Club3D besteld als vervanger voor m'n Audigy 2 Platinum. Ik moet nog wel verzinnen hoe ik in het vervolg m'n hoofdtelefoon aan ga sluiten, want dat ging zo makkelijk bij de Platinum. Misschien dat ik n hoofdtelefoonversterker in elkaar knutsel voor in een 5.25" slot.
Nu nog hopen dat ze snel met 64bit Vista drivers komen, want dat is wat ik draai :)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevenhuis
Nog een CMI 8788 Geluidskaart, de Sondigo Inferno (vermoedelijk alleen in US $149)
De Sondigo Inferno lijkt exact gelijk aan de Theathron en de b-Enspirer.
Website:
http://www.sondigo.com/inferno
Bit-Tech Review:
http://www.bit-tech.net/h...erno_pci_soundcard/1.html
Viperlair Review:
http://www.viperlair.com/...imedia/soundcard/inferno/
Hier een vergelijkende test met de Auzentech X-Meridian en Creative X-Fi Fatal1ty op The Tech Report
http://techreport.com/rev...-sound-cards/index.x?pg=1
Er wordt hier dus niet met de X-Fi Platinum vergeleken, maar met een van de mindere X-Fi's.
En er wordt vreemd genoeg op pc speakers (Logitech Z680) geluistert, niet echt een logische review met het oog op geluidskwaliteit, eerder een prijsklasse vergekijking.
Niet zo'n nuttige test maar toch met leuke getallen en vergelijkingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-edit: nevermind ; )

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2007 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

fevenhuis schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 02:11:En er wordt vreemd genoeg op pc speakers (Logitech Z680) geluistert, niet echt een logische review met het oog op geluidskwaliteit, eerder een prijsklasse vergekijking.
De meeste stervelingen hebben geen set van € 500 of meer. Diegenen die dat wel hebben gebruiken geen geluidskaart van minder dan 100 euro, welke alleen maar compressed (=verlies) over de digitale uitgang een 5.1 signaal kunnen versturen naar een € 1000 kostende versterker, en welke misschien 'redelijke' DAC's heeft.

Het is dus wel terecht dat ze de geluidskwaliteit op een 'gemiddelde' set testen. En wat voor speakers worden er meestal aangesloten op geluidskaarten? Juist ja, PC speakers. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Absolut
The Zep Man schreef op maandag 12 februari 2007 @ 09:46:
[...]
De meeste stervelingen hebben geen set van € 500 of meer. Diegenen die dat wel hebben gebruiken geen geluidskaart van minder dan 100 euro, welke alleen maar compressed (=verlies) over de digitale uitgang een 5.1 signaal kunnen versturen naar een € 1000 kostende versterker, en welke misschien 'redelijke' DAC's heeft.

Het is dus wel terecht dat ze de geluidskwaliteit op een 'gemiddelde' set testen. En wat voor speakers worden er meestal aangesloten op geluidskaarten? Juist ja, PC speakers. :z
Dit soort kaarten zijn toch juist bedoelt om er via een optische verbinding een versterker - met redelijke luidsprekers en geen pc speakers - op aan te sluiten...
Hoop ik toch, want ik heb me juist voor bijna 500 euro speakers aangeschaft >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Absolut schreef op maandag 12 februari 2007 @ 09:57:
[...]

Dit soort kaarten zijn toch juist bedoelt om er via een optische verbinding een versterker - met redelijke luidsprekers en geen pc speakers - op aan te sluiten...
Hoop ik toch, want ik heb me juist voor bijna 500 euro speakers aangeschaft >:)
Dan maak je geen gebruik van de DAC's die op de kaart zitten, wat het onderwerp was van de discussie en de review.

Lezen, lezen, lezen... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-co
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 10:09

M-co

Arf!

Reviews van de Club3D versie heb ik nog niet gezien,
Heb er eentje gevonden. Is wel in het Duits.

http://www.hardware-mag.de/hardware.php?id=418

[ Voor 8% gewijzigd door M-co op 16-02-2007 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevenhuis
The Zep Man schreef op maandag 12 februari 2007 @ 09:46:
[...]

Er zijn momenteel geen andere geluidskaarten (dan genoemden in deze thread) die digitale surround output (natuurlijk wel throughput) mogelijkheid hebben zoals DTS-connect, in wat voor prijsklasse dan ook (uitgezonderd van wat professionele studio aparatuur).
Het verlies door compressie van een formaat als DTS-Connect kan best een stuk minder zijn dan het verlies van analoge kabels liggend langs computerkabels (nee ik heb geen goedkope kabels).
De meeste mensen met een redelijke versterker de analoge surround input al voor het afspelen van DVD-A of SACD en vrijwel alle versterkers onder de €2000 hebben maar 1 analoge surround input, dan blijft alleen dus de mogelijkheid over om surround via digitale input te sturen met formaten als DTS-connect en DD-Live (waarbij DD-Live natuurlijk een wat minder formaat is)
Ik beschik dus wel over een meer dan € 500 set en was al geruime tijd aan het wachten op deze mogelijkheid.
Dit soort kaarten met Digital Surround output zijn juist minder interressant voor mensen met pc speakersetjes, aangezien er vrijwel geen speakersets zijn die dit (nog) ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Helaas. Dat is een review van de CMS-DD, niet de CMS-DTS. Die kaart is op de 8768+ chip gebaseerd, welke geen DTS Interactive kan uitspugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dat is de DD versie, niet de nieuwste DTS.
Zoals al eerder genoemd lijkt de Sondigo Inferno precies gelijk aan de DTS versie van club3d: http://www.bit-tech.net/h...erno_pci_soundcard/1.html

Ik overweeg ook de Club3d Theatron DTS kaart. Heb net een mooie Yamaha 7.1 AV receiver met een leuke speakerset, en wil eigenlijk wel de standaard divxjes met AC3 geluid kunnen kijken met geluid via die receiver.
Het gaat me iig om een zo goed mogelijke overdracht van geluid van pc naar receiver, dus kom je uit op TOSLINK (of coax). En als ik ooit een spel speel, zou ik ook wel graag de surroundeffecten willen horen.
Iemand trouwens ervaring met deze kaart icm Vista, zijn er al drivers voor? Kan dat zo snel niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:49
Deze Club-3D lijkt me ook wel een leuke optie voor mij, enkel ik vraag me toch af of ik hier wat aan heb. Ik hoop dat iemand wat licht op mijn situatie kan schijnen:

Heb atm een Asus VPM moederbord met een realtek 880 geluidskaart onboard. Welke via een optische kabel is aangesloten op mijn sony entertainment system " ss32 " (300 - 400 euro budget HIFI setje).

Nu vind ik het geluid vrij matig.. en ben ik aan het overwegen om een " Harman Kordan Cinestart 200" aan te schaffen. 5.1 films zijn namelijk zeer brak op mijn systeem.. geluid uit de rear speakers zijn gewoon erg matig en je krijgt niet echt een feeling van WOW.. vandaar de HK set. Maar zal dit verschil maken en zou een geluidskaart als de club3D DTS hier bij helpen of is mijn onboard Realtek voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevenhuis
@Blowfish
Voor films heb je meer aan een goede Home Theather Set (ipv. een budget sony system), helaas zal je naast de genoemde harman kardon set ook nog goede speakers moeten hebben wil je echt wat merken (een goede versterker op kartonnen speakers helpt niet zo veel).
En ik zou eerder losse componenten aaraden dan een complete set.
Het verschil met een betere geluidskaart zal merkbaar zijn, maar zal zeker niet de upgrade van matig geluid naar goed geluid opleveren op een budget audioset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

BlowFish schreef op maandag 19 februari 2007 @ 19:02:
Deze Club-3D lijkt me ook wel een leuke optie voor mij, enkel ik vraag me toch af of ik hier wat aan heb.

(...)

Heb atm een Asus VPM moederbord met een realtek 880 geluidskaart onboard. Welke via een optische kabel is aangesloten op mijn sony entertainment system

(...)

zou een geluidskaart als de club3D DTS hier bij helpen of is mijn onboard Realtek voldoende?
Nee en dat ligt eraan wat je eisen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevenhuis
@Blowfish again
Ooops. ik keek nog even verder en zag dat de harman kardon cinestart 200 set een STEREO set is en geen SURROUND set, ik zou de set dus ten sterkste afraden voor het kijken van films :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Dat zijn interesante kaartjes.

Deze kaartje kunnen dus van een Mp3 signaal 5.1 AC-3 of 2.0 AC-3 maken en dit via een optische uitgang naar een reciever sturen ?

zo ja gaan wij er morgen maar eens eentje bestellen dat is een functie waar ik al een tijdje op wacht.

heb nog on-board sound optiche aangesloten op mijn reviever klinkt oke maar zou graag 3D geluid uit spellen Ed ook echt 3D op mijn suround instaltie horen.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevenhuis
@cactusman JA, van mp3 naar 2.0 of surround AC-3 (DD) of DTS (beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:49
fevenhuis schreef op maandag 19 februari 2007 @ 21:21:
@Blowfish again
Ooops. ik keek nog even verder en zag dat de harman kardon cinestart 200 set een STEREO set is en geen SURROUND set, ik zou de set dus ten sterkste afraden voor het kijken van films :)
dan kijk je toch echt verkeerd het is toch echt een 5.1 DTS surround systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

cactusman schreef op maandag 19 februari 2007 @ 21:32:
Dat zijn interesante kaartjes.

Deze kaartje kunnen dus van een Mp3 signaal 5.1 AC-3 of 2.0 AC-3 maken en dit via een optische uitgang naar een reciever sturen ?
Kaarten met de CMI8788 chipset kunnen van elk geluidssignaal wat normaals over een 5.1 analoge uitgang zou kunnen gaan comprimeren naar AC-3 (5.1, Dolby Digital Live) of DTS (5.1, DTS Interactive) en dit direct over de digitale uitgang versturen. Dat telt dus ook voor MP3's, films, spellen...

Voor MP3's heeft het echter niet zoveel nut, tenzij jij ze zelf upmixed naar 5.1 (bijvoorbeeld met ffdshow audio decoder). Al speel je MP3's alleen maar af in stereo, kan je het beter met PCM doen zodat het niet opnieuw gecomprimeerd wordt. Voor spellen/films/muziek met 5.1 geluid is deze kaart wel erg handig. Het is jammer dat Creative deze markt links laat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevenhuis
The Zep Man schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 11:10:
[...]Voor MP3's heeft het echter niet zoveel nut, tenzij jij ze zelf upmixed naar 5.1 (bijvoorbeeld met ffdshow audio decoder). Al speel je MP3's alleen maar af in stereo, kan je het beter met PCM doen zodat het niet opnieuw gecomprimeerd wordt. Voor spellen/films/muziek met 5.1 geluid is deze kaart wel erg handig. Het is jammer dat Creative deze markt links laat liggen.
Het upmixen van Stereo (mp3 of PCM of whatever) naar 5.1 gaat met de drivers en kan in verschillende formaten zoals bijv. Dolby Prologic, de driversoftware zal waarschijnlijk een hogere kwaliteit upmix leveren dan software als FFDshow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

fevenhuis schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:49:
[...]

Het upmixen van Stereo (mp3 of PCM of whatever) naar 5.1 gaat met de drivers en kan in verschillende formaten zoals bijv. Dolby Prologic, de driversoftware zal waarschijnlijk een hogere kwaliteit upmix leveren dan software als FFDshow.
Ah ja, was vergeten wat je allemaal met de drivertool kan doen. Merci.

Maar, hoe kom jij erop dat 'de driversoftware waarschijnlijk een hogere kwaliteit upmix zal leveren'? Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 17:15
Kun je met een van deze kaarten ook het uitvoersignaal automatisch laten kiezen aan de hand van wat je afspeelt?

Dus als ik een AC3 of DTS DVD afspeel, dat dat signaal dan onaangepast doorgestuurd wordt, bij een CD blijft het PCM, een mp3 wordt PCM, etc?

Dus als de bron digitaal is, dan wordt dit signaal gewoon doorgestuurd (bij zowel 44.1 als 48kHz); de versterker zoekt het dan wel uit verder. Als de bron niet digitaal is, wordt er PCM van gemaakt.

[ Voor 28% gewijzigd door THM0 op 20-02-2007 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De CLUB3D Theatron DTS vind ik een zeer interessant kaartje om aan te sluiten op mijn pas gekochte JVC-versterker, met name vanwege de DTS encoding feature. M'n versterker ondersteunt namelijk DTS 96/24. Als je met deze kaart regulier 44.1/16 PCM stereo (mp3 met name) upmixt naar DTS 96/24 wordt er dan ook gebruik gemaakt van een slim soort interpolatie om de extra kHz'en en bitjes op te vullen? Het resultaat hoeft niet eens per se 5.1 te zijn. Liever gewoon stereo in maximale kwaliteit want de versterker maakt er eventueel zelf wel 5.1 van.

Als dergelijke interpolatie wordt toegepast, kan de chip dan hetzelfde trucje toepassen op LPCM? Dus meer bits en Hz'en naar de spdif in LPCM-formaat?

Ik neem aan dat de kaart ook gewoon DTS, DD en LPCM kan doorgeven zonder enige bewerking?
Ja dus volgens de manual. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 06:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 12-09 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 05:54:Als je met deze kaart regulier 44.1/16 PCM stereo (mp3 met name) upmixt naar DTS 96/24 wordt er dan ook gebruik gemaakt van een slim soort interpolatie om de extra kHz'en en bitjes op te vullen? Het resultaat hoeft niet eens per se 5.1 te zijn. Liever gewoon stereo in maximale kwaliteit want de versterker maakt er eventueel zelf wel 5.1 van.
Dergelijke upsampling dingen brengen niet meer kwaliteit. Dat is een illusie. Sterker nog, in veel gevallen gebeurt het zo slecht dat het er zeker niet beter op wordt. Verder kun je dat natuurlijk ook in software zoals foobar doen. Die doet dat best aardig naar verhouding.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 05:54:
Als je met deze kaart regulier 44.1/16 PCM stereo (mp3 met name) upmixt naar DTS 96/24 wordt er dan ook gebruik gemaakt van een slim soort interpolatie om de extra kHz'en en bitjes op te vullen? Het resultaat hoeft niet eens per se 5.1 te zijn. Liever gewoon stereo in maximale kwaliteit want de versterker maakt er eventueel zelf wel 5.1 van.
Als je alleen maar stereo wilt, gebruik dan PCM. Geen lossy compressie = geen verlies.

De kaart schakelt keurig netjes over naar (en terug van) bronnen die gebruik kunnen maken van AC3/DTS passthrough.

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 21-02-2007 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Dit kaartje (of beter gezegd: deze chipset) ziet er zo wel aardig uit!

Ik heb nu een SB audigy, en vanaf deze kaart via de digitale uitgang naar mn yamaha reciever. Nu doet die audigy totaal niks met dat signaal natuurlijk, en DD en DTS troughput kan ik vista al helemaal vergeten volgens mij.

Hoe zit het met deze chipset, doet hij al het encoden handmatig, of gebruikt hij hier ook CPUkracht voor? (of is dit zowat te verwaarlozen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 08:33:
Dergelijke upsampling dingen brengen niet meer kwaliteit. Dat is een illusie. Sterker nog, in veel gevallen gebeurt het zo slecht dat het er zeker niet beter op wordt. Verder kun je dat natuurlijk ook in software zoals foobar doen. Die doet dat best aardig naar verhouding.
CD upsampling in sommige standalones schijnt anders best aardig te klinken. Ik snap dat je geen DVD-audio kwaliteit kunt halen met een cd of mp3 maar als het slim wordt gedaan zou het geluid net iets ronder, iets meer gepolijst klinken. Ik vergelijk het altijd met het uitvergroten van een wat te kleine foto naar bijv A4-formaat: als je de juiste interpolatiemethode gebruikt, kun je een heel behoorlijk resultaat bereiken.
The Zep Man schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 09:52:
Als je alleen maar stereo wilt, gebruik dan PCM. Geen lossy compressie = geen verlies.

De kaart schakelt keurig netjes over naar (en terug van) bronnen die gebruik kunnen maken van AC3/DTS passthrough.
DTS in extra hoge bitrate, desnoods DTS HD indien mogelijk, lijkt mij op een consumentenluidsprekerset niet slechter dan LPCM. Daarbij kan DTS volgens de DTS HD-standaard zelfs lossless.

Wat heeft trouwens een beter 5.1 upmix resultaat: DTS NeoPC of Dolby Prologic 2? Prologic 2 benadert in mijn ervaring, bij een goed gedownmixte stereobron, al aardig het oorspronkelijke 5.1 geluid. Is er voor DTS NeoPC nog ruimte voor verbetering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
De C-Media 8788 kan geen DTS HD, als je dat bedoelt. Ik heb sinds n paar dagen ook de Club3d kaart als vervanger van mn Audigy Platinum onder Vista Business x64. Alles werkt prima en ik ben zeer tevreden over de drivers.
Zelf kies ik liever de "All channel stereo" functie van mn receiver dan een Dpl of DTS upmix functie.

[ Voor 18% gewijzigd door FatalError op 21-02-2007 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:38:
CD upsampling in sommige standalones schijnt anders best aardig te klinken. Ik snap dat je geen DVD-audio kwaliteit kunt halen met een cd of mp3 maar als het slim wordt gedaan zou het geluid net iets ronder, iets meer gepolijst klinken. Ik vergelijk het altijd met het uitvergroten van een wat te kleine foto naar bijv A4-formaat: als je de juiste interpolatiemethode gebruikt, kun je een heel behoorlijk resultaat bereiken.
Helaas gaat die vergelijking niet op. Verreweg de meeste DAC's zijn oversampling types met 32 tot 128x oversampling. Dat is dus gewoon upsampling die je er gratis bij krijgt :) Hoef je niets voor te doen.

Anyway, rond maakt het digitale en analoge output filter het geluid wel. Daar heb je geen upsampling voor nodig.

Upsampling in DAC's en CD spelers heeft alleen nut als het goed gebeurt. Dergelijke chipjes kosten dan ook naar verhouding flink geld. Van deze software oplossingen hoor je nooit wat nu de daadwerkelijke prestaties zijn. Hoogstwaarschijnlijk een stuk slechter dan de hardware chipjes.

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 21-02-2007 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

RonnieB82 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 10:13:
(..)
Nu doet die audigy totaal niks met dat signaal natuurlijk, en DD en DTS troughput kan ik vista al helemaal vergeten volgens mij.
Geen DD/DTS througput in Vista in general, of met je Audigy?
FatalError schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 16:45:
De C-Media 8788 kan geen DTS HD, als je dat bedoelt. Ik heb sinds n paar dagen ook de Club3d kaart als vervanger van mn Audigy Platinum onder Vista Business x64. Alles werkt prima en ik ben zeer tevreden over de drivers.
Zelf kies ik liever de "All channel stereo" functie van mn receiver dan een Dpl of DTS upmix functie.
Dank! Heb zelf 32-bits Vista Business, en was benieuwd of dat ging werken met dit kaartje :) Binnenkort maar eens bestellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Ik moet wel opmerken dat ik bij de eerste keer aanzetten van de computer met deze kaart via F8 de optie "negeer driver signing" ofzo moet kiezen. Maar ik geloof dat dat enkel iets van de 64bit versie is.
Nadat je dat gedaan hebt werkt alles perfect.
Er zullen binnenkort signed drivers komen, dus dan heb je daar sowieso geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

CyBeRSPiN schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 20:37:
[...]

Geen DD/DTS througput in Vista in general, of met je Audigy?
Met de Audigy... uiteraard door de super driver ondersteuning van creative :(

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2024

AlbertTCB

swing it baby

Ik heb onboard AC97 audio, heb toen een Xi-Fi geluidskaart genomen, weer verkocht en terug naar onboard. Nu heb ik toch maar de Club3D Theater DTS gekocht gisteren (was toch niet helemaal tevreden over onboard). Ben benieuwd hoe die nieuwe kaart bevalt.

I'm just taking care of business

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
De Auzentech X-Meridian, kwalitatief hoogwaardige onderdelen duidelijk zichtbaar.
Ik zie het eigenlijk niet.De 'gouden' connectors?
Als je die condensatoren bedoelt, dat heeft weinig met kwaliteit te maken. :?
Dit zijn nog steeds allemaal consumentenkaartjes.

Echt hoogwaardige geluidskaarten zijn vele malen duurder en het kwaliteitsverschil zit hem voornamelijk in de voorversterker en ADC/DAC convertor die gebruikt wordt. :)
Dat soort kaarten hebben eigenlijk praktisch geen DTS/DOLBY/veel-kanalen outputs.....

Laat je niet teveel verleiden door alle marketingpraatjes. :)

Senile! Senile Oekaki

• McRubz
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mr. TCB schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:11:
Ik heb onboard AC97 audio, heb toen een Xi-Fi geluidskaart genomen, weer verkocht en terug naar onboard. Nu heb ik toch maar de Club3D Theater DTS gekocht gisteren (was toch niet helemaal tevreden over onboard). Ben benieuwd hoe die nieuwe kaart bevalt.
Waar heb jij die gekocht? Ik heb hem toevallig gisteren ook besteld bij de KijkshopICT. Af te halen in 4 plekken in Nederland voor 66 euro. Ze hebben hem nog op voorraad ook itt Salland bijvoorbeeld.

Verwijderd

-=bas=- schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:19:
Ik zie het eigenlijk niet.De 'gouden' connectors?
Als je die condensatoren bedoelt, dat heeft weinig met kwaliteit te maken. :?
Dit zijn nog steeds allemaal consumentenkaartjes.

Echt hoogwaardige geluidskaarten zijn vele malen duurder en het kwaliteitsverschil zit hem voornamelijk in de voorversterker en ADC/DAC convertor die gebruikt wordt. :)
Dat soort kaarten hebben eigenlijk praktisch geen DTS/DOLBY/veel-kanalen outputs.....

Laat je niet teveel verleiden door alle marketingpraatjes. :)
Zolang je dit soort 'prosumer'-kaartjes gebruikt als throughput naar een receiver heb je weinig last lijkt me van de mindere kwaliteit t.o.v. echte pro-kaarten. Daarbij vraag ik me af wat een professional eigenlijk heeft aan zo'n dure geluidskaart als je het beste resultaat nog altijd bereikt met losse apparatuur via toslink aan de pc. Ik bedoel, een pro zal toch nooit een actief luidsprekersetje aansluiten op de analoge uitgangen van de geluidskaart, hoe hoogwaardig die verder ook mag zijn? Is het niet juist marketingpraat om mensen een geluidskaart van honderden €€ (en misschien nog meer...) aan te praten? ;)

Om nog even terug te komen op dat upsamplingverhaal: als het DTS-model, in mijn geval binnenkort de Club3D Theatron DTS :), een willekeurig signaal omzet naar DTS dan kan dat ook met behoud van samplingrate en bitlengte? In hoeverre is dat allemaal in te stellen?

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Volgens mij gebruiken pro's juist wel active (monitor) speakers die zij analoog aansluiten op de hoogwaardige analoge uitgang van de geluidskaart. Of ze gebruiken de digitale uitgang van een kaart met een losse DAC.

Ik weet in ieder geval zeker dat ze niet gaan goochelen met het lossy AC3 of DTS.

Verwijderd

Slogra schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 17:43:
Volgens mij gebruiken pro's juist wel active (monitor) speakers die zij analoog aansluiten op de hoogwaardige analoge uitgang van de geluidskaart. Of ze gebruiken de digitale uitgang van een kaart met een losse DAC.
De kans op het tweede lijkt mij een stuk groter. Pro's hier? :)
Slogra schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 17:43:
Ik weet in ieder geval zeker dat ze niet gaan goochelen met het lossy AC3 of DTS.
Nee maar dat heeft verder niet zoveel met hoogwaardige hardware te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevenhuis
Ik vermoedt dat de meeste pro's een verterker met speakers gebruiker ipv. actieve speakers tenzij ze in de studio zitten, dit is geen pro kaart voor in een studio.
Dit soort kaarten zal een pro in zijn vrije tijd gebruiken, anders een echte dure als de M-Audio Audophile 192. Tenminste de pro's en audiofielen die ik ken ,`-)
The Zep Man schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 17:12:
[...]
Ah ja, was vergeten wat je allemaal met de drivertool kan doen. Merci.

Maar, hoe kom jij erop dat 'de driversoftware waarschijnlijk een hogere kwaliteit upmix zal leveren'? Bron?
Ervaring met FFDShow en driversoftware van CMedia.
En ik gebruik nu bijv. M-audio Revolution met een goede upmix kwaliteit met Circle Surround II (mijn persoonlijke favoriet, al ken ik DTS:NEO niet zo goed en ik weet de beperkingen niet van de PC variant)

Beste Stereo geluidskwaliteit is zonder twijfel:
Foobar2000 v0.9 met 16-bit (of bitdiepte van hetgeen je afspeelt) GEEN upsampling, Kernel streaming output.
Eventueel levert ASIO output ook hoge geluidskwaliteit, maar aleen kernel stream is BitPerfect.

Kan iemand mij vertellen of er ook asio drivers bij de Theatron (evt. ook de anderen) zitten, of dat asio4all erop werkt ?

[ Voor 15% gewijzigd door fevenhuis op 23-02-2007 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Absolut
Is de Theatron DTS ook ergens in België beschikbaar? Kan hem nergens vinden! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertTCB

AlbertTCB

swing it baby

McRubz schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:08:
[...]

Waar heb jij die gekocht? Ik heb hem toevallig gisteren ook besteld bij de KijkshopICT. Af te halen in 4 plekken in Nederland voor 66 euro. Ze hebben hem nog op voorraad ook itt Salland bijvoorbeeld.
Ik heb 'm voor 15:00 uur besteld bij Informatique (ik meen ook 66 euro) en had 'm de volgende dag thuis. Moet de kaart alleen vanmiddag er nog in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de kaart eergisteren bij hardwaretotaal besteld in Hilversum. Hoop 'm vandaag af te kunnen halen. Heb hoge verwachtingen. Toslink ligt al klaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Wordt meegeleverd. :z

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 24-02-2007 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vast geen 10 meter lang ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
  • Laatst online: 09-09 18:46
waar blijven de ervaringen?? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
De kaart doet het nog steeds goed :)
N klein nadeeltje vind ik dat je geen geluid hebt op de analoge uitgangen als je de DD of DTS encoder aan hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRubz
  • Niet online
Ervaring na er even mee gespeeld te hebben. Ik heb het over de Club3d DTS-variant.

Kaart geeft om te beginnen prima geluid. Ik draai vista en heb de drivers van Bluebear geinstalleerd. Deze werken inderdaad met de Club3d-kaart. Ik vind ze onder Vista nog niet optimaal presteren. Als ik vb iTunes open heb staan terwijl deze muziek afspeeld en vervolgens het controlpanel van de kaart open stopt het geluid en is het pas weer aan te krijgen door iTunes af te sluiten en weer op te starten. Door eerst het controlpanel te openen en vervolgens iTunes (of mediaplayer) kun je wel met spelende muziek de instellingen testen. Dit is erg onhandig natuurlijk. Het is me ook al een keer gelukt de driver te laten crashen. Dit heb ik nog niet kunnen reproduceren.

Nog meer ervarigen met deze kaart onder Vista?

edit:

Nog een erg hinderlijk nadeel:
Je hebt alleen DDLive of DTS-connect output over optical als je de analoge output als standaardspeakers insteld in Vista :? Als je dan vervolgens een DVD of avi met DolbyDigital start, geeft deze dan natuurlijk geen geluid omdat de analoge output staat geselecteerd.

Met mijn onboard-chip werkt het zo: digital output staat als default in Vista. Alle muziek wordt gewoon doorgestuurd over de optische digitale uitgang. Als ik een film start met DolbyDigital stopt de muziek en wordt automatisch de DD-stream doorgegeven.

Ik vind het een beetje onzinnig om elke keer te switchen naar digitale output als ik een film wil kijken. Ik wil geoon standaard de digitale output gebruiken, maar dan ook mét DTS-connect.

Voor de duidelijkheid:

* versterker alleen met optische kabel aangesloten op line-out van de kaart
* bij Vista-instelling: Digital Output: geen geluid voor gewone muziek en geen DTS-connect of DDL, wél throughput van DTS en DD bij afspelen films.
* bij Vista-instelling: Speaker (dus analoog): geen geluid voor films, dus geen throughput van DTS en DD, wel DTS-connect en DDL

[ Voor 41% gewijzigd door McRubz op 28-02-2007 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
  • Laatst online: 09-09 18:46
Ik heb gister de DD versie gekocht, dus met C-Media 8768 chipset. Ik heb zelf genoeg aan Dolby Digital. Deze kaart is (volgens Club3D) gelijk aan de DTS versie, op de DTS output na dan natuurlijk.

Ervaring:
-Erg goed geluid vergeleken met mn oude soundblaster. EAX omzetten in DD werkt ook super! Nadeel: voor muziek moet via software weer teruggeswitcht worden naar Digital PCM, aangezien hij anders via het 5.1 signaal 2 maal stereo doorgeeft wat niet echt mooi klinkt naar mijn mening. Jammer dat dit niet automatisch gebeurd of er een optie voor is om automatisch te switchen OF desnoods een snelkoppelingstoets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lev
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-02-2018

Lev

Oldskool Tweaker

hey guys

ik heb zojuist mijn club3d theatron dts kaart binnen gekregen en heb twee vraagjes.

wanneer ik de s/pdif output op de dolby digital live encoder zet en vervolgens een dvd afspeel met een dts track geeft mijn receiver aan dat hij een dts signaal binnen krijgt. hoe komt dat? ik vind het niet erg ofzo maar ik begrijp het niet.

zodra ik dts of dolby digital live als output selecteer voor de s/pdif worden de analoge outputs uitgeschakeld. als ik het goed begrijp kan deze kaart geen surround signaal over de digitale uitgangen versturen en tegelijktijd stereo signalen over de analoge outputs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertTCB

AlbertTCB

swing it baby

Welke beperking heeft het wanneer je deze kaart via de drie analoge aansluitingen (front/rear/center) aansluit op je versterker t.o.v. de digitale spdif uitgang? Geeft de kaart via deze aansluitingen wel gewoon dts en DD door (incl de opties als Neo6)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lev
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-02-2018

Lev

Oldskool Tweaker

het gaat om een receiver van een draadloze surround headset (pioneer sir-800c) die alleen toslink en coax input heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRubz
  • Niet online
Lev schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:44:
wanneer ik de s/pdif output op de dolby digital live encoder zet en vervolgens een dvd afspeel met een dts track geeft mijn receiver aan dat hij een dts signaal binnen krijgt. hoe komt dat? ik vind het niet erg ofzo maar ik begrijp het niet.
Dat is toch juist de bedoeling? Normaal DolbyDigitalLive over s/pdif en als er dan een signaal verstuurd wordt dat al DD of DTS is moet ie die gewoon doorgeven ipv eerst de (in jouw geval) DTS decoderen en vervolgens weer encoderen naar DD zodat je versterker het weer gaat decoderen.

Draai je Vista of XP? Ik krijg het onder Vista juist nog niet zoals jij het hebt:
Standaard DTS-connect
indien dvd of avi met DD of DTS -> gewoon doorgeven en niet er her(de/en)conderen.
zodra ik dts of dolby digital live als output selecteer voor de s/pdif worden de analoge outputs uitgeschakeld. als ik het goed begrijp kan deze kaart geen surround signaal over de digitale uitgangen versturen en tegelijktijd stereo signalen over de analoge outputs?
Het idee is dat je de kaart gewoon aansluit via één optische kabel op je versterker. DoblyDigitalLive en DTS-connect zorgen er dan voor dat het surroundsignaal dan geencodeerd wordt naar respectivelijk DD en DTS zodat je surround hebt over je optische kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 17:10:
[...]

Helaas gaat die vergelijking niet op. Verreweg de meeste DAC's zijn oversampling types met 32 tot 128x oversampling. Dat is dus gewoon upsampling die je er gratis bij krijgt :) Hoef je niets voor te doen.

Anyway, rond maakt het digitale en analoge output filter het geluid wel. Daar heb je geen upsampling voor nodig.

Upsampling in DAC's en CD spelers heeft alleen nut als het goed gebeurt. Dergelijke chipjes kosten dan ook naar verhouding flink geld. Van deze software oplossingen hoor je nooit wat nu de daadwerkelijke prestaties zijn. Hoogstwaarschijnlijk een stuk slechter dan de hardware chipjes.
Het upsamplingverhaal laat me nog niet los :). Heb me even wat ingelezen in deze materie. Het verschil tussen oversampling en upsampling snap ik niet helemaal. Ik weet inmiddels dat je een 24bit-signaal met bijv een 20-bit DAC kunt omzetten zonder signaalverlies door oversampling maar hóe dat precies zit, wordt nergens goed uitgelegd. Zelfde verhaal: hoe kan de 1bit DAC in mijn cd-speler een cd zomaar weergeven door oversampling? Is een échte 16bit-DAC niet beter en waarom? Verder snap ik niet helemaal wat in deze context de samenhang tussen samplingrate en bitlengte niet helemaal.

Ik snap inmiddels dat een grotere woordlengte, bijv 24 bit, de afrondingsfout in een ADC kleiner maakt. Er zijn immers meer discrete stappen mogelijk om het geluidsvolume in uit te drukken. Daarbij is toevoegen van een paar bits aan een reeds bestaand 16bit-signaal een relatief eenvoudige handeling en als je het geluid van bijv een cd wilt bewerken kun je dat beter in het 24bit-domein doen en eventueel aan het eind pas weer bits weglaten. Maar heeft het zin om de bitlengte van een bestaand 16bit-signaal naar 24 bit te verhogen en dan pas naar een DAC te sturen of wordt dat in feite al door interne oversampling door de DAC gedaan?

Tot slot: je schrijft dat oversampling door dure apparatuur tóch zin kan hebben. Wat is er dan wezenlijk anders aan bijv een 24bit/96kHz signaal vergeleken met het oorspronkelijke 16bit/48kHz signaal na het 'dure' upsamplingproces? Beetje vage materie dit alles :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:19:
Ik weet inmiddels dat je een 24bit-signaal met bijv een 20-bit DAC kunt omzetten zonder signaalverlies door oversampling maar hóe dat precies zit, wordt nergens goed uitgelegd.
Bron? Samplerate heeft niets met bits te maken. dat die 24 bits in 20 bits passen zonder veel verlies komt door correcte dithering. Resultaat is dan wel een iets hoger ruisvloer, maar de effectieve resolutie blijft behouden. Samplerates komen daar niet in het spel.
Zelfde verhaal: hoe kan de 1bit DAC in mijn cd-speler een cd zomaar weergeven door oversampling? Is een échte 16bit-DAC niet beter en waarom? Verder snap ik niet helemaal wat in deze context de samenhang tussen samplingrate en bitlengte niet helemaal.
Check eens wat meer over de Delta Sigma modulator.
Maar heeft het zin om de bitlengte van een bestaand 16bit-signaal naar 24 bit te verhogen en dan pas naar een DAC te sturen of wordt dat in feite al door interne oversampling door de DAC gedaan?
Nee, het heeft geen enkel nut.

Verder moet je twee dingen onderscheiden: met vergroten van de resolutie (dus het aantal bits), en het vergroten van het frequentiebereik (samplerate).
Tot slot: je schrijft dat oversampling door dure apparatuur tóch zin kan hebben. Wat is er dan wezenlijk anders aan bijv een 24bit/96kHz signaal vergeleken met het oorspronkelijke 16bit/48kHz signaal na het 'dure' upsamplingproces? Beetje vage materie dit alles :p.
Oke, dit is inderdaad wat ik gewikkeld, en heeft minder met upsampling te maken, maar meer met de digitale filters. Ook wil je dan het liefst een non-oversampling DAC gebruiken achter je losse upsampling filter. De winst zit hier in je stopband diepte, filter steilheid en je bandpass ripple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:45:
Bron? Samplerate heeft niets met bits te maken. dat die 24 bits in 20 bits passen zonder veel verlies komt door correcte dithering. Resultaat is dan wel een iets hoger ruisvloer, maar de effectieve resolutie blijft behouden. Samplerates komen daar niet in het spel.
Volgens wikipedia heeft oversampling invloed op de verwerkbare bitlengte:
In practice, oversampling is implemented in order to achieve cheaper higher-resolution A/D and D/A conversion. For instance, to implement a 24-bit converter, it is sufficient to use a 20-bit converter that can run at 256 times the target sampling rate. Averaging a group of 256 consecutive 20-bit samples adds 4 bits to the resolution of the average, producing a single sample with 24-bit resolution.
Hoe maakt de DAC van 1 24bit-sample 256 20bit-samples om die vervolgens te middelen?
Verder moet je twee dingen onderscheiden: met vergroten van de resolutie (dus het aantal bits), en het vergroten van het frequentiebereik (samplerate).
Het onderscheid begrijp ik maar het verband tussen de twee wordt vaak onduidelijk op sites die upsampling, oversampling e.d. pogen te beschrijven. De samplingrate heeft daarbij toch niet alleen invloed op het frequentiebereik? Het is immers ook een soort van "resolutie in de tijd". Hoe hoger de samplingrate des te nauwkeuriger kan de oorspronkelijke geluidsgolf vastgelegd worden. Dat er ook hogere frequenties mogelijk worden, lijkt mij bijzaak. Ons gehoor gaat immers toch maar tot 20 kHz.
Oke, dit is inderdaad wat ik gewikkeld, en heeft minder met upsampling te maken, maar meer met de digitale filters. Ook wil je dan het liefst een non-oversampling DAC gebruiken achter je losse upsampling filter. De winst zit hier in je stopband diepte, filter steilheid en je bandpass ripple.
Oversampling begrijp ik nog steeds niet (ik zal nog wat bronnen checken) dus ik kan hier geen zinnig antwoord op geven. Ik vermoed dat je met non-oversampling DAC een echte 24 bit 'recht-toe-recht-aan'-DAC bedoelt die verder geen 'trucjes' uithaalt en simpelweg sample voor sample decodeert naar de bijbehorende waarde.

Dit is overigens allemaal vreselijk offtopic. Als dit verder uit de hand loopt, zal ik een apart topic openen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2007 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Theatron DTS doet het hier geweldig maar ik zit nog met wat vragen.

In het configuratiescherm kun je de sampling rate kiezen van de LPCM output. Is het echter mogelijk om deze instelling te omzeilen door audio rechtstreeks naar de spdif te sturen? Als ik nu mp3's beluister, moet ik telkens de output op 44,1 kHz zetten terwijl bij overige bronnen 48 kHz gewenst is. Een automatische omschakeling zou veel praktischer zijn.

Wat is de bitlengte die naar de spdif wordt gestuurd? Wordt automatisch alles naar 24 bit omgezet? Wat als ik een 24 bit wavebestand afspeel: 24 bit als output?

Dat bijgeleverde toslinkkabeltje is trouwens wel érg fragiel. De kabel die ik nu heb liggen is veel dikker en soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand die bovenstaande vragen kan verhelderen? :)

Iets anders. Momenteel speel ik een dvd-audio af in lossless MLP 4.1 formaat mbv PowerDVD 7. Werkt op zich prima, PowerDVD geeft netjes MLP 4.1 aan. Volgens m'n versterker is het signaal over de spdif echter gewoon stereo LPCM. De muziek klinkt verder prima maar is inderdaad duidelijk stereo (en automatisch geupmixt naar 5.1 met prologic 2). PowerDVD is ingesteld als "use spdif" voor het audiogedeelte. DTS en DD worden gewoon als zodanig doorgegeven. Kan de Theatron DTS misschien geen MLP doorgeven via spdif? Dat zou dan wel erg zonde zijn! En als dat zo is, wat gebeurt er dan met het MLP-signaal?

*edit*
Het blijkt dat MLP passthrough waarschijnlijk niet ondersteund wordt door de geluidskaart vanwege hoge licentiekosten. Daarbij is het maar de vraag of de versterker het wel ondersteunt. Ik heb nu DTS encoding van de geluidskaart aangezet als tussenoplossing. De output is nu echter 5.1 terwijl de dvd-audio in MLP 4.1 is gecodeerd. Hoe maakt de geluidskaart er nu precies 5.1 van? Simpelweg een centerkanaal toevoegen door matrix decoding zoals prologic dat doet?

/me gaat maar eens op zoek naar DTS HD materiaal. 8)

*edit2*
Het afspelen van een tv-opname van media center met powerdvd gaat niet goed. Prima beeld maar geen geluid. Het geluid is in mpeg2-formaat en mijn versterker ondersteunt dat formaat niet. Echter, de instelling "use spdif" veranderen naar gewoon 6-kanaals heeft geen resultaat. Normaal gesproken zou de geluidskaart het geluid nu in ongecomprimeerd stereo LPCM op de SPDIF moeten zetten. Dat gebeurt echter niet. Ook realtime omzetten naar DD of DTS heeft geen effect terwijl de versterker wel naar deze formaten springt. De balkjes in de "audio system status" van het control panel van de geluidskaart doen helemaal niks. Doe ik iets verkeerd?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2007 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb de Theatron DTS nu een weekje, onder Vista merk ik wel dat de driver support beter kan. De load knalt omhoog tijdens het afspelen van muziek (kwam ook door een bug mbt SearchIndexer overigens), waardoor de muziek af en toe haperde. (AMD64 3500+, 1GB DDR2).

Ook kan ik niet meer de geluidsinstellingen aanpassen zonder dat het geluid stopt met afspelen. iTunes crasht dan, en mediaplayer geeft een foutmelding dat de geluidskaart gedisabled is oid, waarna hij daarna weer werkt.

Heb gewone PCM output via de optische uitgang ook nog niet voor elkaar, en vind (vreemd genoeg) DD lekkerder klinken dan DTS, met name omdat bij de DD codering de bas beter naar voren komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 14:41

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Zou dit nou een goede vervanger zijn voor een SB X-Fi XtremeMusic?
En dan vooral als je games speelt en muziek luisterd op een 2.1 setje en af en toe een DVD film bekijkt.

Als ik dit topic zo lees krijg ik wel een goede indruk namelijk, en hoe zijn de drivers voor Vista/XP voor deze kaart, zijn die wel volwassen al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Aangezien je een 2.1 setje hebt en (veel?) games speelt zou ik lekker bij die X-Fi blijven. Ik denk niet dat er grote voordelen zijn voor jou bij een C-Media 8788 kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Daantje: zoals gezegd kan de driver support onder Vista wel beter, daar wordt echter nog volop aan gewerkt heb ik het idee. Doordat meerdere fabrikanten gelijke kaartjes maken kun je de drivers door elkaar heen gebruiken :)
Voor als je veel games speelt en een niet zo hoogwaardige geluidsset hebt dan denk ik niet dat deze kaart wat is, aangezien hij toch wel wat vraagt van je CPU. Denk dat je liever meer FPS hebt dan wat beter geluid (als je dat al kunt horen bij games en met je speakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 14:41

Daantje20

Je moet leven om te leren.

@CyBeRSPiN:
Met een kaartje als deze op een Creative 2.1 setje analoog heeft dus totaal geen zin, kan dan net zo goed wachten tot Creative de drivers voor de X-Fi op orde heeft dan.

Dan weet ik genoeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

FatalError schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 12:20:Aangezien je een 2.1 setje hebt en (veel?) games speelt zou ik lekker bij die X-Fi blijven. Ik denk niet dat er grote voordelen zijn voor jou bij een C-Media 8788 kaart.
Ben ik niet met je eens : Zelf gebruik ik al jaren non-Creative kaarten wegens 1 simpele reden : Driver support bij Creative is gewoon onbeschoft beneden peil :/

Ik heb daarom veel liever een RealTek/C-Media chip of een ander merk die WEL goede support heeft :)

En ja ik ben gamer ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af hoe de praktijkervaringen zijn met Dolby Headphone van deze CMI8788. Metname spellen zouden daar wel eens erg mooi gebruik van kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@nero355: Ik denk dat je geen volledige kijk op de zaken hebt. Voor gamers is het over het algemeen erg belangrijk dat zaken als EAX en andere 3D-geluidstechnieken goed worden ondersteund. Daarin lopen deze geluidskaarten erg achter. De C-Media 8788 chip komt bijv niet verder dan EAX 2 terwijl we alweer een paar versies verder zijn. Creative is geen uitblinker op gebied van muziekkwaliteit maar voor games zou ik juist voor een mid of high end Creativekaart gaan. Met hun drivers heb ik als niet-gamer weinig ervaring maar volgens mij is het lang zo erg niet als jij het stelt. :)

De ideale geluidskaart ondersteunt de nieuwste 3D-technieken, DD/DTS Live en doet niet aan interne upsampling naar 48 kHz. In feite is de C-Media 8788 een halfslachtige kaart omdat je zonder goede 3D-ondersteuning niet zoveel hebt aan realtime coderen van DTS en DD. Voor mij is het voorlopig een redelijke tussenoplossing om toch formaten als MLP in digitale vorm naar de versterker te kunnen sturen. Voor de rest is de lage prijs-kwaliteitverhouding van de Theatron DTS voor mij de belangrijkste factor geweest om voor deze kaart te kiezen. Voor het 44.1-48-kHz-verhaal moet ik nog een oplossing verzinnen (steeds moeten omschakelen is écht niet handig) maar het alleszins beter dan aan 48 kHz vast te zitten. Iemand trouwens een idee waarom Creative daar na al die jaren nog steeds niks aan heeft veranderd?

Weet iemand de bitrates van DD/DTS Live streams uit de spdif? De hoogst mogelijke kwaliteit mag ik hopen, respectievelijk 448 en 1500 kbps dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 04:40:
@nero355: Ik denk dat je geen volledige kijk op de zaken hebt. Voor gamers is het over het algemeen erg belangrijk dat zaken als EAX en andere 3D-geluidstechnieken goed worden ondersteund. Daarin lopen deze geluidskaarten erg achter. De C-Media 8788 chip komt bijv niet verder dan EAX 2 terwijl we alweer een paar versies verder zijn. Creative is geen uitblinker op gebied van muziekkwaliteit maar voor games zou ik juist voor een mid of high end Creativekaart gaan. Met hun drivers heb ik als niet-gamer weinig ervaring maar volgens mij is het lang zo erg niet als jij het stelt. :)
Geloof me : Verschil in games tussen een X-Fi/Audigy/SoundBlaster en mijn RealTek kon ik niet horen in meerdere games en mijn OnBoard slurpt ook nog een dankzij DFI weinig CPU ;)

Wat ik wel heb gemerkt en duidelijk ook meerdere keren : Driver Support van Creative voor zowat al hun spullen is een ramp en bij de geluidskaarten ben je "screwed" als je de originele CD kwijtraakt :X

Ik hoop trouwens ook dat er zo snel mogelijk een goede concurrent komt wat betreft "Game Geluid" zeg maar.

Daarnaast heeft de X-Fi zoveel power dat die makkelijk dingen als DD/DTS enz... zou kunnen doen, maar ja Creative is weer eens lekker koppig |:(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 09:10:
[...]

Geloof me : Verschil in games tussen een X-Fi/Audigy/SoundBlaster en mijn RealTek kon ik niet horen in meerdere games en mijn OnBoard slurpt ook nog een dankzij DFI weinig CPU ;)
Misschien moet je dan een goede kwaliteit headphone of 5.1/6.1/7.1 AVR + boxen proberen dan hoor dus echt wel ruis op de achtergrond en gekraak wat allemaal uit je onboard geluids chip komt.

De X-Fi heeft betere DAC's en filters onboard dan je onboard geluids gedeelte op je moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 09:29:Misschien moet je dan een goede kwaliteit headphone of 5.1/6.1/7.1 AVR + boxen proberen dan hoor dus echt wel ruis op de achtergrond en gekraak wat allemaal uit je onboard geluids chip komt.

De X-Fi heeft betere DAC's en filters onboard dan je onboard geluids gedeelte op je moederbord
Klopt ja was bij mijn vorige moederbord zo, maar bij mijn DFI hoor je 0,0 omdat daar echt op gelet is en alles noise/storing vrij gemaakt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net de meest recente versie van AC3Filter geïnstalleerd. AC3 spdif passthrough naar de geluidskaart werkt nu prima bij het afspelen van avi's. Omdat deze geluidskaart niet vastzit aan 48kHz heb ik de sample rate restrictie in AC3Filter uitgeschakeld. Door een extra hoge meritwaarde wordt AC3Filter nu standaard voor alle content op de pc gebruikt met een handig configuratie-icoontje in de taakbalk tijdens het afspelen van mp3, avi e.d. Nu blijkt trouwens ook dat AC3Filter realtime AC3-encoding ondersteunt en het klinkt nog goed ook...

Wat ik uiteindelijk voor elkaar wil krijgen is passthrough van PCM naar de spdif. Nu gaat in principe al het computergeluid via de drivers van de geluidskaart in 1 sampling rate naar de spdif. Het idee is om, net als bij afspelen van AC3 software, ook LPCM-bronnen rechtstreeks naar de spdif te sturen. Niet alleen om het geluid zo zuiver mogelijk te krijgen maar ook om het telkens moeten omschakelen tussen 44.1 en 48 kHz te omzeilen. Helaas ondersteunt AC3Filter (nog?) geen LPCM passthrough. Ik zal hier zeker een feature request voor indienen maar weet iemand ondertussen een alternatief om dit voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:00
http://www.guru3d.com/article/sound/399/1/

Goed om te weten dat sommige websites ook echt kijken naar de kwaliteit van het geluid en niet alleen naar de FPS in games.

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijf het irritant vinden dat LPCM-bronnen niet rechtstreeks naar de spdif gestuurd kunnen worden. Nu heeft de geluidsdriver nog invloed op het signaal, onder meer op het volume wat natuurlijk alleen maar een quantization error tot gevolg heeft. Heb al een LPCM passthrough feature request gedaan op de site van AC3Filter maar daar is nog geen reactie op gekomen.

De driver heeft ook de eigenaardigheid om het geluid uit de spdif wat zachter te laten klinken als het aantal speakers is ingesteld op 4, 6 of 8. Staat nu maar op 2 speakers omdat muziek toch niet als meerkanaals doorgestuurd hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:16
Ik heb afgelopen week een Club3D Thearon DTS aangeschaft, ik heb de beta drivers van hun site geinstalleerd, alleen hij kraakt en stotterd gigantisch in Vista Media Center :'( Onder Windows zelf werkt de kaart prima.

Als OS gebruik ik Vista Ultimate 32 Bits.

Ik gebruik de volgende hardware:

-Asus P4S533-MX <-- laatste bios
-P4 2.66 GHZ
-Geforce TI 5200
-Hauppage PVR-150
-1GB DDR
-Seagate 7200.10 320GB

Ik heb ook de Bluegear drivers geprobeerd, maar dat loste het probleem niet op!

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Op internet is er niet veel over dit probleem te vinden!

[ Voor 10% gewijzigd door Danielson op 30-03-2007 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48
Kaartje van club3d zojuist besteld. Gebruikte tot nu toe nog soundstorm voor DD encoding, maar wilde nu een ander systeem op mijn DD/DTS versterker aansluiten en ook in de nieuwste games 5.1 geluid.
"DD/DTS encoding" in topic titel zou wel informatief zijn in de topictitel.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Danielson schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 13:07:
Ik heb afgelopen week een Club3D Thearon DTS aangeschaft, ik heb de beta drivers van hun site geinstalleerd, alleen hij kraakt en stotterd gigantisch in Vista Media Center :'( Onder Windows zelf werkt de kaart prima.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Op internet is er niet veel over dit probleem te vinden!
Probeer de laatste driver van Club3D. Hetzelfde probleem? Probeer dan de drivers voor de X-Meridian van Auzentech. Deze zijn twee maanden nieuwer, volgens de datum.

Ondersteuning voor Windows Vista is helaas nog niet optimaal met de CMI8788. Kijk maar eens op het (ietwat dode) forum van CMedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 16:47
Heeft er ondertussen al iemand ervaring met Dolby Headphone via deze kaarten?
Ik gebruik vaak m'n Sennheiser hoofdtelefoon of Shure oordopjes ipv boxen en ben wel benieuwd naar het effect van deze techniek bij films/games.
Op het moment heb ik een Fortissimo III geluidskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:16
The Zep Man schreef op maandag 02 april 2007 @ 12:29:
[...]
Probeer de laatste driver van Club3D. Hetzelfde probleem? Probeer dan de drivers voor de X-Meridian van Auzentech. Deze zijn twee maanden nieuwer, volgens de datum.

Ondersteuning voor Windows Vista is helaas nog niet optimaal met de CMI8788. Kijk maar eens op het (ietwat dode) forum van CMedia.
Het probleem is ondertussen opgelost, het lag niet aan de geluidskaart, maar aan de videokaart :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 15:29
Vanwege een upgrade van nForce 2 / AthlonXP naar 680i / Core 2 Duo ben ik op zoek naar de perfecte vervanger voor m'n oude Soundstorm 2 en heb nu de Club 3D Theatron DTS besteld.

Ik was niet zo blij met de mogelijkheden van m'n onboard sound (ADI1988B op een Asus P5N32-E SLI) en dat het niet hardware accelerated is. Het lukte al niet om geluid op de rear speakers te krijgen met Rightmark Audio Analyzer, of een dxdiag geluidstest te draaien met 'full acceleration' (vastlopers!).

Wat vinden jullie, is de CMI-8788 een goede stap vooruit of is het weggegooid geld? Is het de ideale Soundstorm 2 vervanger?

[ Voor 1% gewijzigd door Cascade op 09-04-2007 00:04 . Reden: was er maar een soundstorm 2... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uradius
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-02 18:49
Ik heb nu een terratec sixpack kaart in mijn pc hangen en deze middels de s/pdif op mijn Onkyo TX-NR900E Integra hangen en vraag me nu af of de Club 3D Theatron DTS een waardige vervanger is voor deze kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Danielson schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 09:41:
[...]

Het probleem is ondertussen opgelost, het lag niet aan de geluidskaart, maar aan de videokaart :X
Late reactie, maar wat zijn je ervaringen met de kaart onder Vista (32-bit)? Werkt hij soepel? Gebruik je hem digitaal m.b.v. Dolby Digital Live of DTS Interactive?
Cascade schreef op zondag 08 april 2007 @ 21:29:
Wat vinden jullie, is de CMI-8788 een goede stap vooruit of is het weggegooid geld? Is het de ideale Soundstorm 2 vervanger?
Eén van mijn machines heeft nog een nForce 2 chipset met Soundstorm erop. Ja, het is een volwaardige vervanger als je kijkt naar de specificaties: ondersteund ook EAX 2, kan 5.1 geluid realtime in Dolby Digital of in (volgens sommigen superieure) DTS encoderen en versturen over de digitale uitgang. Ik gebruik hem (ironisch genoeg) met een Creative DDTS-100, welke ook gebruikt werd met de Soundstorm. Het geluid klinkt goed voor mij, maar ben geen extreme purist. Ik luister liever naar muziek of speel liever een spelletje dan dat ik zeik over de kwaliteit, omdat deze maar zeer goed is i.p.v. extreem goed.

De enige reden dat ik een Theatron DTS heb genomen is dat ik het zeer irritant vind al hoor ik het geluid van mijn voeding/mijn muis/whatever door mijn speakers heen. Zelfs de duurste Creative kaarten kunnen daar last van hebben. Helaas ondersteunen deze dure Creative kaarten geen 5.1 encodering over de digitale uitgang, waardoor ik er niet eens naar omkijk.
Uradius schreef op woensdag 11 april 2007 @ 20:14:
Ik heb nu een terratec sixpack kaart in mijn pc hangen en deze middels de s/pdif op mijn Onkyo TX-NR900E Integra hangen en vraag me nu af of de Club 3D Theatron DTS een waardige vervanger is voor deze kaart?
Wat wil je met de Theatron DTS gaan doen? Muziek luisteren? Spellen spelen? Gebruiken in je media center? Geef eens wat meer informatie. :?

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 13-04-2007 14:31 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste