Wat is beter...Homer.J schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 21:31:
-- knip --
Kortom, is de Theatron Agrippa DTS wel een betere kaart dan de Theatron DTS ? Of zou het verhaal van de duurdere C-media chipset (zie hier) inderdaad waar zijn en is Club 3D genoodzaakt om een goedkopere chip op zijn geluidskaarten te plakken, en proberen ze een mindere geluidskaart te verkopen als betere?
Het is maar net wat je zoekt. Als het je om de audio kwaliteiten (klankmatig) gaat, dan is de Theatron Agrippa een stuk beter dan de Theatron DTS. Dit zit hem in de gebruikte componenten in het Analoge deel van de kaart. Dus gebruik je een PC speakersysteem of gebruik je de analoge uitgangen, dan is hier zeker sprake van een beter product.
Gebruik je uitsluitend de DTS Connect functie dan kun je spreken over een identiek product.
Ben je geinteresseerd in 192kHz digitaal, dan loop je tegen beperkingen aan met de Theatron Agrippa. (misschien kan iemand mij uitleggen waarom 192kHz belangrijk is, aangezien ik niet de reden kan vinden hiervoor) Naar mijn weten klinkt 44.1/48 kHz heel goed en wordt gezegd dat veel apparatuur problemen krijgt wanneer je hoger gaat in sampling frequentie i.v.m. storingen (jitter en dergelijke i.v.m. met de hoge kloksnelheid). Dus 96kHz moet volgens mij toch voldoende zijn, of zie ik dat verkeerd? Je moet al uitzonderlijk hoogwaardige apparatuur hebben willen die ongevoelig zijn voor deze hoge frequenties. Ik meen me te herinneren dat een oude en beroemde DAC7 van philips al gesplitst werd om deze reden in de meer high-end audio apparatuur. (i.v.m. de hoge kloksnelheden van de sampling)
Beoordeel je de geluidskwaliteit van een product op specificaties van de chipset, dan wordt het een ander verhaal. Je moet je altijd wel goed beseffen dat papieren specificaties niet per definitie betekenen dat het uiteindelijke product ook beter klinkt. Kaarten die gebruik maken van SMD kunnen meestal de specificaties die voor de chipset op papier staan niet halen. (signaal ruis, dynamisch bereik etc.) Maar daar zullen waarschijnlijk pagina's lange disucssies over gevoerd zijn, en die wil ik hier ook niet starten. (dus bij deze niet reageren s.v.p, dit is mijn persoonlijke mening en zeker geen feit)
IMHO zit het vaak tussen de oren. Omdat veel content waar we naar luisteren/kijken gecomprimeerd is.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2007 13:52 ]