Hoge geluidskwaliteit met de C-Media 8788 chipset

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 23.829 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Homer.J schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 21:31:

-- knip --

Kortom, is de Theatron Agrippa DTS wel een betere kaart dan de Theatron DTS ? Of zou het verhaal van de duurdere C-media chipset (zie hier) inderdaad waar zijn en is Club 3D genoodzaakt om een goedkopere chip op zijn geluidskaarten te plakken, en proberen ze een mindere geluidskaart te verkopen als betere?
Wat is beter...

Het is maar net wat je zoekt. Als het je om de audio kwaliteiten (klankmatig) gaat, dan is de Theatron Agrippa een stuk beter dan de Theatron DTS. Dit zit hem in de gebruikte componenten in het Analoge deel van de kaart. Dus gebruik je een PC speakersysteem of gebruik je de analoge uitgangen, dan is hier zeker sprake van een beter product.
Gebruik je uitsluitend de DTS Connect functie dan kun je spreken over een identiek product.
Ben je geinteresseerd in 192kHz digitaal, dan loop je tegen beperkingen aan met de Theatron Agrippa. (misschien kan iemand mij uitleggen waarom 192kHz belangrijk is, aangezien ik niet de reden kan vinden hiervoor) Naar mijn weten klinkt 44.1/48 kHz heel goed en wordt gezegd dat veel apparatuur problemen krijgt wanneer je hoger gaat in sampling frequentie i.v.m. storingen (jitter en dergelijke i.v.m. met de hoge kloksnelheid). Dus 96kHz moet volgens mij toch voldoende zijn, of zie ik dat verkeerd? Je moet al uitzonderlijk hoogwaardige apparatuur hebben willen die ongevoelig zijn voor deze hoge frequenties. Ik meen me te herinneren dat een oude en beroemde DAC7 van philips al gesplitst werd om deze reden in de meer high-end audio apparatuur. (i.v.m. de hoge kloksnelheden van de sampling)

Beoordeel je de geluidskwaliteit van een product op specificaties van de chipset, dan wordt het een ander verhaal. Je moet je altijd wel goed beseffen dat papieren specificaties niet per definitie betekenen dat het uiteindelijke product ook beter klinkt. Kaarten die gebruik maken van SMD kunnen meestal de specificaties die voor de chipset op papier staan niet halen. (signaal ruis, dynamisch bereik etc.) Maar daar zullen waarschijnlijk pagina's lange disucssies over gevoerd zijn, en die wil ik hier ook niet starten. (dus bij deze niet reageren s.v.p, dit is mijn persoonlijke mening en zeker geen feit)
IMHO zit het vaak tussen de oren. Omdat veel content waar we naar luisteren/kijken gecomprimeerd is.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2007 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Ik heb zelf de Club3d Theatron DTS en heb hier een klein probleempje mee in Vista 32b.
Eerst ging al het geluid netjes via me optische kabel als DTS signaal naar me versterker.
Alleen op de 1 of andere dag is dat Dolby geworden met PCM indeling. Dit alles terwijl ik niets had veranderd. Het gebeurd overigens zowel in WinAmp als in WMP.
System Input heb ik op 2 kanalen staan. Heb alle 3 de opties van DSP's al geprobeerd (Virtual 7.1, DTS NEO en Dolby Prologic 2).
Verder heb ik de SPdif output op DTS interactive staan natuurlijk ;)

02-07-07
edit:

Net ff beta drivers geinstalleerd en DTS doet het weer

[ Voor 7% gewijzigd door The-Source op 02-07-2007 20:16 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:42
Nou, ik heb de Theotron DTS via ebay.de besteld (wel 80euro totaal) ... ik ben benieuwd!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
maurits82 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 08:54:
Nou, ik heb de Theotron DTS via ebay.de besteld (wel 80euro totaal) ... ik ben benieuwd!! :)
Ik heb hem bij salland besteld en daar koste hij 60euro. Overigens hebben ze dacht ik nu alleen maar de Agrippa DTS en deze was dacht ik 10euro duurder.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
klaasbram schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 20:19:
[...]

Ik heb hem bij salland besteld en daar koste hij 60euro. Overigens hebben ze dacht ik nu alleen maar de Agrippa DTS en deze was dacht ik 10euro duurder.
Klopt, die wil ik niet. Ik wil de oude met de betere chipset.

Ik heb het nog even uitezocht, die oude is iid beter voor als je alleen SPDIF gebruikt (wat ik doe). Als je analoog gebruikt is die nieuwe weer beter.

Maar ben blij dat ik nog zo'n oude heb kunnen vinden!

[ Voor 5% gewijzigd door Whiskey48 op 29-06-2007 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer.J
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 09:34:
[...]Het is maar net wat je zoekt. Als het je om de audio kwaliteiten (klankmatig) gaat, dan is de Theatron Agrippa een stuk beter dan de Theatron DTS. Dit zit hem in de gebruikte componenten in het Analoge deel van de kaart. Dus gebruik je een PC speakersysteem of gebruik je de analoge uitgangen, dan is hier zeker sprake van een beter product.
Gebruik je uitsluitend de DTS Connect functie dan kun je spreken over een identiek product.
Ik ben het met je eens dat er weinig verschil tussen beide kaarten zal zijn. Ik kan me ook voorstellen dat de analoge output van de Agrippa iets beter zal zijn dan van de oude Theatron. Een test van een van de kaarten is helaas erg moeilijk te vinden. Maar er zijn wel een aantal tests te vinden van andere C-Media 8788 kaarten (Club3D DTS, Bluegears b-Enspirer en Sondigo Inferno), die heel erg op de Theatron DTS lijken. Waarschijnlijk hebben deze kaarten allemaal het reference design van C-Media gevolgd.
Als het inderdaad zo is dat de Club3D Theatron Agrippa identiek is aan de Auzentech X-Plosion, en als het zo is dat de Club3D Theatron gelijk is aan de Bluegears b-Enspirer (zoals ook al gezegd door The Zep Man), dan zijn deze 2 reviews van Elite Bastards wel interessant: klik en klik.
Uit deze testen komt de Bluegears b-Enspirer toch iets beter uit de test dan de Auzentech X-Plosion. Zou dat dus ook betekenen dat de Theatron DTS beter is dan de Theatron Agrippa ???

Voor mij is de analoge output ook niet zo heel belangrijk, die gaat toch maar naar 2 simpele €10 PC speakertjes. Ik ga dus maar eens snel op zoek naar een oude Theatron DTS...

[ Voor 4% gewijzigd door Homer.J op 29-06-2007 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Homer.J schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 17:00:
[...]

Ik ben het met je eens dat er weinig verschil tussen beide kaarten zal zijn. Ik kan me ook voorstellen dat de analoge output van de Agrippa iets beter zal zijn dan van de oude Theatron. Een test van een van de kaarten is helaas erg moeilijk te vinden. Maar er zijn wel een aantal tests te vinden van andere C-Media 8788 kaarten (Club3D DTS, Bluegears b-Enspirer en Sondigo Inferno), die heel erg op de Theatron DTS lijken. Waarschijnlijk hebben deze kaarten allemaal het reference design van C-Media gevolgd.
Als het inderdaad zo is dat de Club3D Theatron Agrippa identiek is aan de Auzentech X-Plosion, en als het zo is dat de Club3D Theatron gelijk is aan de Bluegears b-Enspirer (zoals ook al gezegd door The Zep Man), dan zijn deze 2 reviews van Elite Bastards wel interessant: klik en klik.
Uit deze testen komt de Bluegears b-Enspirer toch iets beter uit de test dan de Auzentech X-Plosion. Zou dat dus ook betekenen dat de Theatron DTS beter is dan de Theatron Agrippa ???

Voor mij is de analoge output ook niet zo heel belangrijk, die gaat toch maar naar 2 simpele €10 PC speakertjes. Ik ga dus maar eens snel op zoek naar een oude Theatron DTS...
www.ebay.de ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hebben andere mensen hier al ervaring met de Auzentech X-Meridian of andere kaarten met de CMI8788 chip? Ik heb de mijne nu een paar dagen binnen en heb 'm nu eindelijk werkend.
In mijn W2003 systeem leidde het herkennen van de kaart en laden van de drivers direct tot een BSOD met een Bad Pool Caller :(

Het heeft een paar dagen geduurd voor ik tijd en zin had om te gaan troubleshooten maar ik ben vanavond toch maar eens gaan sleutelen nadat ik de kaart in een ouder systeem (met minder geheugen) wel werkend had.
Na wat testen blijkt dit probleem alleen te bestaan wanneer ik 4GB gebruik. Met minder geheugen (ik heb met 2GB en 3GB getest) werkt ie wel. Nu vraag ik me af of dit iets specifieks voor mijn configuratie is of dat dit probleem altijd optreedt met 4GB RAM.

Ter info: Het moederbord is een Intel D975XBX met 4x Corsair 1GB bankjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 09:28
Hoe verhoud deze chip zich ten opzichte van de av200 (die asus op zn geluidskaarten plakt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
whiteguy schreef op maandag 02 juli 2007 @ 21:44:
Hoe verhoud deze chip zich ten opzichte van de av200 (die asus op zn geluidskaarten plakt)?
Dat is vooralsnog denk ik onmogelijk te zeggen. Ik ben er nog geen reviews van tegengekomen en ik denk dat die voorlopig niet te verkrijgen is. Verder meen ik dat de asus kaart over een chip van analog devices beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bezig met het samenstellen van een mediacenter die ik ook wil gebruiken om te gamen (EAX).

Dit alles gaat aangesloten worden via een spdif (coax of optisch) naar een boxenset met eigen versterker zoals de teufel concept F + decoderstation 3 of bijvoorbeeld een logitech Z5500.

Is het met de club3d kaarten mogelijk om het game geluid (en het film geluid) in DTS naar de speakers te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, met de Theatron Agrippa DTS 7.1 kun je EAX, A3D en DirectSound content digitaal als DTS of Dolby Digital naar de versterker sturen. Ook kun je de DTS of Dolby Digital van een DVD of ander medium rechtstreeks doorsturen naar de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de agrippa en sinds kort staan er nieuwe drivers op de site van club 3d.
deze werken bij mij perfect en nu werkt ook DTS-interactive/connect erg goed.
hulde aan club 3D :D, ik heb het idee dat creative hier wel een voorbeeld aan kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blu-fox
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-09 22:05
Heb gisteren te horen gekregen dat mijn X-Meridian weer opgestuurt wordt.
Nu weet ik alleen niet of ik dezelfde gerepareerde terugkrijg of een nieuwe...

#FFTB #CRO validator Kingstaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat zo eens te kijken en er blijken dus (vrijwel) geen kaarten meer geleverd te worden met de (nieuwste) CMI8788 chip. Ik heb gelezen dat dit komt of doordat C-Media haar licentiebeleid heeft aangepast en/of dat ze gewoon erg slecht leverbaar zijn.

Maar de CMI8770 chip die op de Theatron Agrippa kaart zit staat niet (meer?) op de C-Media website tussen de modellen. Zou dit dus een chip zijn die niet meer geproduceerd word ofzo? Dus dat ze nu de restjes van de CMI8770 chips verkopen.

Ik vraag dit omdat ik graag een kaart wil kopen die real-time DTS kan encoden maar ik wil wel graag zekerheid hebben op goede support (drivers).
Weet misschien iemand hier meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de drivers van club d3 vind ik erg goed, en de Club 3d Agrippa is als het goed is nog goed te krijgen, DTS encoden werkt bij mij erg goed sinds de (erg verse) nieuwe drivers, lees mijn post hierboven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer.J
  • Niet online
Ik heb de Club3D Theatron (niet agrippa) besteld uit Duitsland en inmiddels ontvangen. Hij zit in mijn PC alleen werkt niet naar behoren. Alle audio wordt om een of andere reden vertraagd afgespeeld. Alles klinkt veel te traag en daardoor ook te laag. Dit is met alle programma's het geval; winamp, media player, de windows geluiden zelf en ook het Xear 3D configuratie panel.
Ik heb inmiddels een paar verschillende drivers geprobeerd; de Club 3D drivers, de drivers van de C-Media website, en ook drivers van de Auzentech Meridian (die ook de C-Media 8788 heeft). Tot nu toe heb ik het probleem niet kunnen oplossen. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 14:15

The Zep Man

🏴‍☠️

OK, even een iets mindere ervaring noteren:

Nadat ik een aantal maanden met mijn Club3D Theatron DTS heb liggen stoeien, ben ik erachter gekomen dat het een goede kaart is. Ik heb zelf echter 1 probleem en vermoed dat mijn kaart defect is:

Zodra ik een spel start welke gebruik maakt van Direct3D Hardware effecten (of EAX 2) en er bepaalde geluidseffecten afgespeeld worden, komt er een zeer hoog kras/ruis geluid naast het gewone geluid uit mijn speakers. Het ligt niet aan de speakers/decoder (getest), niet aan de drivers (vele verschillende CMI8788 drivers getest: Club3D, Auzentech, Bluegears... zelfs een herinstallatie van Windows XP x64 op een schone partitie gaf geen oplossing) en komt niet voor wanneer ik Hardware acceleration (Control Panel -> Sounds and Audio Devices -> Audio -> Sound playback -> Advanced -> Performance) op basic zet. Met basic heb je geen 5.1 geluid (en, volgens mij, Directsound hardware acceleratie). Dit is dus geen oplossing.

Bij Salland verkopen ze ook de Club3D Theatron Agrippa DTS (gebaseerd op de CMI8770). Het enige verschil met de 'gewone' Theatron DTS is dat de Agrippa een slag goedkoper is, voorzien is van een coaxiale uitgang naast de optische uitgang, geen enkele digitale ingang heeft en geen ondersteuning voor Dolby Headphones (of hoe dat ook heet). Van deze functies maak ik toch geen gebruik. Ik overweeg dus om zo'n kaartje te halen ter vervanging van mijn huidige kaart. Tenzij iemand natuurlijk een oplossing weet voor bovengenoemd probleem. ;)

[edit]
Ik besef net dat Windows Vista geen gebruik meer maakt van hardwarematige Directsound functies. Misschien dat dat een oplossing biedt. Binnenkort maar eens testen.

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 20-07-2007 16:46 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ik heb ondertussen mijn installatie wat geupgrade, en merk dat mijn geluidskaart toch wat tekortschiet kwa muziek kwaliteiten, een onboard soundmax (asus p5b deluxe).
Echter heb ik alles wel optisch aangesloten, zit er ondanks dat toch nog aanzienlijke verschillen met de duurdere kaarten als die van auzentech of aankomende Asus kaart, als je het optisch gebruikt?
Of worden vooral de analoge uitgangen geoptimaliseerd.
Ik vind optisch namelijk wel fijn, aangezien mij dit geen aardbrommen etc. oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

duncanvdlinden schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 17:45:
Ik heb ondertussen mijn installatie wat geupgrade, en merk dat mijn geluidskaart toch wat tekortschiet kwa muziek kwaliteiten, een onboard soundmax (asus p5b deluxe).
Echter heb ik alles wel optisch aangesloten, zit er ondanks dat toch nog aanzienlijke verschillen met de duurdere kaarten als die van auzentech of aankomende Asus kaart, als je het optisch gebruikt?
Of worden vooral de analoge uitgangen geoptimaliseerd.
Ik vind optisch namelijk wel fijn, aangezien mij dit geen aardbrommen etc. oplevert.
Als je maar een 2.0/2.1 set hebt, dan maakt het soort geluidskaart niet veel uit, zolang hij maar een digitale uitgang heeft.

Als je een 5.1 set hebt en je wilt deze vanaf je computer digitaal aanspreken, dan heb je een kaart nodig die een 5.1 signaal kan coderen (naar Dolby Digital of naar DTS). Alle kaarten die gebaseerd zijn op de CMI8788 en de CMI8770 kunnen dit (de goedkope en de dure varianten). Als het jou alleen maar gaat om het afspelen van geluid (dus niet digitaal opnemen) dan kan je bijvoorbeeld de Club3D Agrippa Theatron DTS nemen. Deze kaart is gebouwd rond de CMI8770.

Het verschil in prijs komt voornamelijk door de gebruikte chipset welke verschilt in functies (geen digitale ingang of Dolby Headphone met de CMI8770, wel met de CMI8788), de aangeboden aansluitingen voor uitbreidingen op de kaart zelf en de geleverde DAC's en ADC's. Als je je kaart alleen gebruikt voor het afspelen van geluid dan maken die DAC's je natuurlijk niet zoveel uit.

De Club3D Theatron DTS die ik heb mist onboard connectors voor een front panel (koptelefoon/microfoon). Oplossing? Dat gewoon via onboard geluid doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Ik heb een 5.1 setup, echter vormen de front speakers en de receiver het belangrijste deel voor de upgrade, ik wil muziek er gewoon nog lekkerder uit de speakers hebben. Ik heb het gevoel dat daar een grote bottleneck zit. Bijvoorbeeld Kernel streaming klinkt al een stuk fijner als gewoon Direct Sound. Echter kan ik dan alleen 16bit instellen. Het is wat aan de gladde kant allemaal, ik mist die bite een beetje dat het echt gaat sprankelen. Aan de componenten ligt het niet (Marantz SR5001 (bi-amped) + Wharfedale 9.5 speakers).
Onboard audio is dan gewoon not done, aangezien een X-fi al een stuk beter moet klinken dan onboad (met name die soundmax chip die ik heb schijnt abnormaal slecht te presteren), en dan de Auzentech daar zelfs nog een schepje bovenop doen.
Primair voor mij belangrijk is de stereo geluidskwaliteit over de digitale output (wellicht met ASIO, als dat beter is).

Volgensmij maakt het wel uit welke geluidskaart je hebt voor stereo weergave over de digitale output, anders zouden dure of goedkope dvd-spelers/cd-spelers ook geen verschil meer met elkaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

duncanvdlinden schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 18:43:
Volgensmij maakt het wel uit welke geluidskaart je hebt voor stereo weergave over de digitale output, anders zouden dure of goedkope dvd-spelers/cd-spelers ook geen verschil meer met elkaar maken.
Ik kan je uit de droom helpen: digitaal is digitaal. 1 bit erin, 1 bit eruit. Vooral met DVD spelers maakt het absoluut niets uit als je een DVD afspeelt. De stream (DD/DTS) wordt vanaf de DVD direct verzonden via de S/PDIF uitgang.

Soms maakt het verschil nog uit over het aantal KHz dat je digitaal verzend als je gebruik maakt van ongecomprimeerd stereo geluid. Moderne geluidskaarten (CMI8788 gebaseerd, bijvoorbeeld) ondersteunen de meest gangbare formaten (44.1, 48, 96 en 192 KHz) zodat omvorming niet meer nodig is. Echter, als je daar al over begint dan spuug je waarschijnlijk op lossy compressiemogelijkheden zoals Dolby Digital en DTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Verschil in DD of DTS streams waarschijnlijk niet nee, maar een pcm stream bij het afspelen van WAV/FLAC/MP3 weldegelijk. Er vind altijd een omzetting plaats. Tenminste ik hoor duidelijk verschil digitaal tussen verschillende geluidskaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

duncanvdlinden schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 10:40:
Verschil in DD of DTS streams waarschijnlijk niet nee,
Niet waarschijnlijk. Is zo. Goedkope DVD spelers bevatten geen decoder voor DTS geluid en sturen dit puur over de S/PDIF port (net als AC3, maar dit even terzijde). Duurdere DVD spelers decoderen het geluid naar 5.1 analoog, maar sturen het nog steeds op exact dezelfde manier door de S/PDIF port heen. Ik ken maar weinig (geen) DVD spelers die het geluid decoderen naar PCM, modificeren en dan opnieuw encoderen naar het originele formaat (AC3/DTS) om dit vervolgens te versturen naar de decoder.
maar een pcm stream bij het afspelen van WAV/FLAC/MP3 weldegelijk. Er vind altijd een omzetting plaats. Tenminste ik hoor duidelijk verschil digitaal tussen verschillende geluidskaarten.
De enige omzetting die plaats kan vinden is de resampling van het geluid. Bijvoorbeeld: oude nForce 2 moedeborden (met de beroemde Soundstorm functie) konden alleen maar PCM over de S/PDIF port versturen in 48Khz. 44Khz geluid moest hierdoor geresampled worden. Dit kan ervaren worden als kwaliteitsverlies in het geluid.

Echter, al heb jij een moderne geluidskaart (die alle bekende PCM modes kan versturen over de S/PDIF port) en een softwareprogramma welke geen modificaties doet tijdens het afspelen van een WAV bestand, dan wordt het geluid 1:1 verzonden naar je decoder. Als je dit niet gelooft, dan geloof je waarschijnlijk ook niet dat er geen verschil is in geluidskwaliteit tussen de goedkoopste en duurste TOSLINK kabel op de markt. In dat geval kan ik nu net zo goed ophouden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 20:18
Ik wilde mijn systeem binnenkort gaan aansluiten op mijn receiver, zo kan ik namelijk mijn DVD's digitaal opslaan zodat ik via MediaCenter ze allemaal kan afspelen in plaats van iedere keer de DVD te hoeven wisselen.

Nu wilde ik hiervoor de Club3D halen met DTS, alleen nu zag ik op de Asus website het volgende:

DTS Connect™
This feature is consists of two elements: DTS interactive and DTS NEO:PC. DTS interactive re-encodes your stereo or multi-channel sound into a DTS audio signal and send it out from your PC to any DTS enabled system. While DTS NEO:PC turns your stereo audio such as MP3, WMA, CD, and other sound format into a convincing multi-channel audio experience.

Dit gaat over het moederbord wat ik heb. Kan ik hiermee dus eigenlijk hetzelfde als de Club3D, alleen dan met wat meer processor belasting?

Enigste wat ik in principe wil is een DVD op mijn PC zetten en vervolgens vanaf mijn PC afspelen met behoud van DTS. Via een SPDIF kabeltje zou ik het dan naar de receiver sturen (die DTS ondersteund).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodsy schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 16:30:
Ik wilde mijn systeem binnenkort gaan aansluiten op mijn receiver, zo kan ik namelijk mijn DVD's digitaal opslaan zodat ik via MediaCenter ze allemaal kan afspelen in plaats van iedere keer de DVD te hoeven wisselen.

Nu wilde ik hiervoor de Club3D halen met DTS, alleen nu zag ik op de Asus website het volgende:

DTS Connect™
This feature is consists of two elements: DTS interactive and DTS NEO:PC. DTS interactive re-encodes your stereo or multi-channel sound into a DTS audio signal and send it out from your PC to any DTS enabled system. While DTS NEO:PC turns your stereo audio such as MP3, WMA, CD, and other sound format into a convincing multi-channel audio experience.

Dit gaat over het moederbord wat ik heb. Kan ik hiermee dus eigenlijk hetzelfde als de Club3D, alleen dan met wat meer processor belasting?

Enigste wat ik in principe wil is een DVD op mijn PC zetten en vervolgens vanaf mijn PC afspelen met behoud van DTS. Via een SPDIF kabeltje zou ik het dan naar de receiver sturen (die DTS ondersteund).
Ik vraag mij het zelfde af, aldus dat denk ik.

Mijn te komen surround receiver digitaal aansluiten en op de computer een dvd draaien, wat gebeurd er dan met het geluid?

Verder vraag ik me dan af, is zo'n kaart wel nodig? Ik heb momenteel de x-fi, maar die is theoretisch toch ook niet nodig? (ik heb de ds3 met onboard digital out)... Dat zou dan toch niks uitmaken? Gezien de dac's van de receiver worden gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Homer.J schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 00:03:
Ik heb de Club3D Theatron (niet agrippa) besteld uit Duitsland en inmiddels ontvangen. Hij zit in mijn PC alleen werkt niet naar behoren. Alle audio wordt om een of andere reden vertraagd afgespeeld. Alles klinkt veel te traag en daardoor ook te laag. Dit is met alle programma's het geval; winamp, media player, de windows geluiden zelf en ook het Xear 3D configuratie panel.
Ik heb inmiddels een paar verschillende drivers geprobeerd; de Club 3D drivers, de drivers van de C-Media website, en ook drivers van de Auzentech Meridian (die ook de C-Media 8788 heeft). Tot nu toe heb ik het probleem niet kunnen oplossen. Iemand een idee?
Gevalletje RMA lijkt mij, erg gekke ervaring, net alsof het door een mixer gehaald is.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Woodsy schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 16:30:
Wat jij wilt is 'passthrough' en geen encoding. Dit kan je praktisch met elke PCI geluidskaart met een optische uitgang doen met zowel AC3 als DTS streams. Als het niet werkt: controleer de instellingen van je driver en van je DVD afspeelsoftware. Let op dat als je DVD's ript dat je niet de geluidsstream converteert naar een ander formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Ik heb eens in de drivers zitten neuzen van de nieuwe Asus Xonar D2 geluidskaart. Daar zou een zogenaamde AV200 geluidschip opzitten.

Als ik echter in de driver bestanden kijk blijkt uit het PCIID en DEVICEID dat het echter gewoon een CMI8788 chipset is.

[ Voor 19% gewijzigd door Shuriken op 29-07-2007 22:24 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Ik heb de oude clubed (8788 chipset) kunnen vinden op ebay.de ... Ik ben er erg blij mee!!!! Wat een verschil met de onboard van mn K8N32 !!!! Ook spdif, maar dit klinkt toch echt beter!! ... Dacht dat spdif onbewerkt doorgestuurd zou worden, dat het dus geen ruk uit zou maken hoe je het doorstuurd, maar verschil is er wel zeker!! ... Het komt nu ook lekker automatisch binnen via DTS, eerst gewoon stereo, tenzij ik 5.1 of DTS aanzette.

Ik gebruikte eerst stereo, en dan via mn versterker Dolby Prologic II Music .... die van club3d vind ik echter ook prima ... klinkt netjes. Minder gespeel met het geluid dan prologic ... minder gebruik van de achterspeakers ... maar ben er eigenlijk wel blij mee, klinkt prima.

... Goede ervaringen hier dus!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er iemand die hier van een envy24 chipset komt en mij kan vertellen of het waard is te upgraden/wat het verschil in kwaliteit is?
Nu ik dit kaartje al 3 jaar heb ken ik het best aardig, doet alles hardwarematig, en was mijn eerste kaart waar ik absoluut geen ruis op kon waarnemen, kraakhelder.
Laatste tijd steeds vaker begin ik voor mijn gevoel meer detail te missen.

Nu heb ik wel wat reviews gelezen, alleen waar ik niet over uit kom, moet ik gewoon naar een kaart met dacs overstappen omdat dat het probleem is wat ik mis, zoals de X-Plosion 7.1 DTS of de full fledged geen consessies hebbende X-Meridian 7.1?
Bij azerty zijn ze te koop tegen zeer goede prijzen kan ik ze niet voor imorteren met garantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 16:14
Ik heb thuis een aparte Home Theater ruimte met een Home Cinema beamer (Optoma Themescene H57), een 7.1 Denon receiver en een 6.1 speaker opstelling (Mission M5-serie vloerstaanders met een Velodyne DD12 subwoofer). Binnenkort wil ik een highend htpc gaan bouwen. Over de meeste hardware ben ik er wel uit, maar wat betreft geluidshardware mis ik de nodige kennis om een goede keuze te kunnen maken. Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren ten aanzien van een geluidskaart voor mijn htpc.

Ik ga in mij HT de volgende bronnen afspelen via de htpc:
- lossless audio (FLAC, APE) -> PCM 2.0 (stereo)
- High Definition materiaal (720p/1080p, x264) -> 2.0, 5.1 of 6.1 DTS- of DD-geluidsspoor

Het doel is een zo goed mogelijke geluidskwaliteit EN -beleving te creëren. De htpc zal enkel via een digitale coaxiale kabel worden verbonden met mijn receiver. Ik wil zowel het PCM signaal (2.0) als de DD- en DTS-signalen (2.0, 5.1 of 6.1) onbewerkt doorgeven aan de receiver. Ik wil dus alleen een (digitale) passthrough van alle bronsignalen naar de receiver.

Is het nodig om een kwalitatief goede geluidskaart aan te schaffen of kan ik volstaan met een moederbord met een SPDIF erop? En als een aparte (highend) geluidskaart beter is, welke kunnen jullie mij adviseren met het oog op bovenstaande doeleinden?

Uitleg/toelichting wordt gewaardeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door -Moondust- op 11-08-2007 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-09 08:56
Ik heb onlangs een Club 3D Theatron DTS aangeschaft. Eerst onder windows xp geinstaleerd zonder problemen. Als ik de output op DTS Interactive zette dan kwam er enkel een DTS signaal door naar mijn versterker.

Omdat ik zag dat er gewoon drivers voor vista beschikbaar waren heb ik windows vista geinstaleerd, en sindsdien krijg ik (bijna) geen DTS signaal meer door naar mijn versterker.

In de vista driver lijkt DTS Neo niet te werken, er komt namelijk een gewoon dolby digital 5,1 signaal door ipv DTS. Zelfs als ik een dvd film kijk waar enkel dts geluid op staat.

Heel af en toe geeft hij uit het niets wel ineens een dts signaal door, maar elke keer als er dan een windows geluid afspeelt (zoals een map openen of sluiten) dan veranderd dit signaal weer in een dd 5.1 signaal. En omdat er een verandering van het signaal plaats vind gaat dit gepaard met een geklik/kraak uit mijn speakers omdat de versterker dan ook om moet schakelen.

Ik draai op de nieuwste vista drivers die er beschikbaar zijn. Ik heb ook de Auzen X-meridian en de Bluegears B-enspire drivers geprobeerd maar deze zijn exact het zelfde.

Zijn er meerdere mensen hier met deze problemen en is er een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Heeft het voor mij nut een Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1 aan te schaffen? Het moet als vervanging dienen va een Live!, die coaxiaal zijn werk doorstuurt naar mijn DD/DTS versterker.

Als ik het goed begrijp kan ik echter met deze kaart bronnen als bijv. MP3 met DTS connect laten afspelen in een multi-kanaals omgeving. Aangezien deze PC in mijn woonkamer staat, en dienst doet als HTPC, leek me dat een leuke oplossing. Ook evt. games *speel ik echter zelden op dat ding* kunnen dan ook voorzien worden van een DTS/DD codering? Is het verschil goed merkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Heb bovengenoemde kaart aangeschaft, werkt perfect. Alleen snap ik iets niet zo goed :P

Ik heb de settings nu staan op DTS:Interactive 5.1, dus alle bronnen worden geencodeerd naar DTS. Mn versterker geeft ook netjes DTS aan (Pioneer 516, coaxiaal aangesloten). Maar, als ik PowerDVD start (die staat ingesteld op SPDIF), spelen alleen DTS bronnen probleemloos af. Als ik een film kijk die alleen Dolby Digital 5.1 heeft, hakkelt het geluid zo nu en dan. Iemand die denkt dat ik iets fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unneoetech
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 10:10
Exorcist schreef op maandag 03 september 2007 @ 19:18:
Heb bovengenoemde kaart aangeschaft, werkt perfect. Alleen snap ik iets niet zo goed :P

Ik heb de settings nu staan op DTS:Interactive 5.1, dus alle bronnen worden geencodeerd naar DTS. Mn versterker geeft ook netjes DTS aan (Pioneer 516, coaxiaal aangesloten). Maar, als ik PowerDVD start (die staat ingesteld op SPDIF), spelen alleen DTS bronnen probleemloos af. Als ik een film kijk die alleen Dolby Digital 5.1 heeft, hakkelt het geluid zo nu en dan. Iemand die denkt dat ik iets fout doe?
Misschien probeert ie die DD nog eens met dts te encoden en werkt het daarom niet? Dus even handmatig op 'gewoon' zetten voordat je de film afspeelt. En je weet ook zeker dat je versterker een dd stream aan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Unneoetech schreef op maandag 03 september 2007 @ 20:20:
[...]

Misschien probeert ie die DD nog eens met dts te encoden en werkt het daarom niet? Dus even handmatig op 'gewoon' zetten voordat je de film afspeelt. En je weet ook zeker dat je versterker een dd stream aan kan?
Ik heb een Pioneer VSX516, voor DD, DTS, DD-EX en DTS:ES. Mijn versterker verspringt gewoon naar DD als ik in PowerDVD een DVD ga kijken, dus encodeert op dat moment niet meer naar DTS. Ik hoop eigenlijk dat het iets anders is, en niet dat als ik een DVD wil kijken ik handmatig wat settings moet gaan veranderen. De meeste DVD''s zijn namelijk DD, en weinig met DTS. Ik wil wel in de originele bron luisteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 07:38

HaterFrame

Well... Poo came out!

Exorcist schreef op maandag 03 september 2007 @ 22:45:
[...]

Ik heb een Pioneer VSX516, voor DD, DTS, DD-EX en DTS:ES. Mijn versterker verspringt gewoon naar DD als ik in PowerDVD een DVD ga kijken, dus encodeert op dat moment niet meer naar DTS. Ik hoop eigenlijk dat het iets anders is, en niet dat als ik een DVD wil kijken ik handmatig wat settings moet gaan veranderen. De meeste DVD''s zijn namelijk DD, en weinig met DTS. Ik wil wel in de originele bron luisteren..
Als de stream DD is dan zal deze gewoon via de optische uitgaan alszijnde DD worden verzonden. De Encoder die je kaartje aan boord heeft doet niets meer met dat signaal aangezien het al een digitaal signaal is en zal hem dus niet omzetten naar DTS.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:17
Ik wil opzich een Club3D Theatron Agrippa DTS aanschaffen, maar ik vraag me af in hoe verre het nodig is. Ik wil hem namelijk in mijn HTPC schuiven en dan via SPDIF optisch naar mijn versterker gooien. Met name bedoeld voor DVD dus, maar het lijkt mij dat 2 kanaals stereo ook gewoon over optisch kan.

Maar mijn vraag is dus hoe boeiend is dan nog de s/n ratio en alles van een kaart als hij eigenlijk alleen maar alles digitaal door moet zetten naar mijn reciever?

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

MetaFrame schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 11:21:
[...]

Als de stream DD is dan zal deze gewoon via de optische uitgaan alszijnde DD worden verzonden. De Encoder die je kaartje aan boord heeft doet niets meer met dat signaal aangezien het al een digitaal signaal is en zal hem dus niet omzetten naar DTS.
Ja, dat klopt ook, technisch gezien. Maar, ik had hiervoor een Creative SB Live! coaxiaal verbonden met mn versterker, die geen problemen gaf. En nu met deze kaart hapert deze als hij DD doorstuurt naar mn versterker. Vind het toch een tikkeltje vreemd, want wat je zegt klopt, en zou er in principe geen hapering mogen komen.

/edit

Net maar Club gemaild. Blijft namelijk een raar verhaal IMHO.

[ Voor 5% gewijzigd door Exorcist op 06-09-2007 19:24 ]

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
Mijn Club3D Theatron DTS happert ook soms tijdens DTS maar met DD is dat weer minder, heb de nieuwste drivers gedownt maar weinig verschil, gewoon Club3d foutje? Zijn er ook mensen met een theatron DTS die wel DTS in vista kunnen gebruiken bij een gewoon mp3tje, of is dit onmogelijk? nog 1 vraagje, ik heb op mijn computerkast een paneeltje zitten met geluidwieltje hoofdtelefoonaansluiting enz.. en daaraan weer een VU gauge, is er een manier dat werkende te krijgen(softwarematig misschien) als je een pci geluidskaart hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

LlamaWereldOver schreef op donderdag 06 september 2007 @ 21:07:
Mijn Club3D Theatron DTS happert ook soms tijdens DTS maar met DD is dat weer minder, heb de nieuwste drivers gedownt maar weinig verschil, gewoon Club3d foutje? Zijn er ook mensen met een theatron DTS die wel DTS in vista kunnen gebruiken bij een gewoon mp3tje, of is dit onmogelijk? nog 1 vraagje, ik heb op mijn computerkast een paneeltje zitten met geluidwieltje hoofdtelefoonaansluiting enz.. en daaraan weer een VU gauge, is er een manier dat werkende te krijgen(softwarematig misschien) als je een pci geluidskaart hebt?
Heb het al eerder aangekaart in dit topic, ik had ook haperent geluid onder Vista, en dat kwam doordat mijn processor in de energiespaarstand gezet werd, en daar kan de Vista driver van de club3d waarschijnlijk niet mee omgaan. Als je bij configuratiescherm, energiebeheer voor performance kiest, dan werkte ie bij mij iig als een zonnetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 11:10
Wat absurd dat daar zo'n work around voor nodig is. Zijn er eigenlijk wel kaarten op de markt met DD-Live / DTS-Interactive die wel vlekkeloos werken onder vista?
Ik gebruik nu een onboard van de P5B Deluxe die officieel ook DTS Interactive heeft, maar dat wordt ook al niet ondersteund in vista. Dat is wel balen want ik wil dat wel eigenlijk allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Laatst online: 12-09 07:38

HaterFrame

Well... Poo came out!

Mn Razer Barracuda werkt vlekkeloos onder Vista, al ligt 9 van de 10 het probleem dus bij vista en de drivers. Denk dat de fabrikanten en de driver techneutjes nog ff moeten wennen aan de manier waarop Vista met geluid om gaat.

I am the great Cornholio!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op het moment heb ik een M-Audio Revolution 7.1. De kwaliteit is top, nu loop ik alleen tegen een probleempje aan, er zit geen Dolby/DTS encoder op, dus hij kan alleen passtroughen.

Ik ben nu erg geinteresseerd in de Club3D Theatron Agrippa DTS, omdat die dan dus ook DTS on-the-fly kan encoden.

Nu is mijn vraag alleen met die kaart, kan die ook SA-CD/DVD-A recoden naar DTS (eigelijk passtroughen, maar zit soort van beveiliging overheen, want die schijven zijn gewoon DTS 1536kbps)? Want mijn huidige kaart stuurt allemaal rare ruis uit over digitaal. PowerDVD kan het wel decoden, maar over digitaal krijg ik dan alleen 2.0 geluid.
Over analoog werkt het wel gewoon. Maar mijn Yamha receiver staat nu mooi via 1 digitale kabel aangesloten.

Moet er bij de Club3D Theatron alsnog gebruikt worden van de analoge poorten? En zijn die kwalitatief vergelijkbaar met de M-Audio kaart die ik heb? Want anders is het nogal nutteloos voor mij.

In de huiskamer heb ik een DVD speler van Yamaha + Receiver van Yamaha, die dus probleemloos over digitale optische kabel SACD afspelen, dit komt denk ik doordat die dvdspeler een interne DTS decoder heeft?

Ik game bijna niet, dus voor 5.1 Game geluid over digitaal is het niet persé nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door BiG-GuY op 15-09-2007 22:41 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Niemand ervaring met SACD/DVD-A?

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hé?!

Begrijp ik nou uit je verhaal dat je SACD via een interne DVD-drive van je pc wil laten lopen? Ik kan me voorstellen dat je een externe DVD-speler hebt die ook SACD-compatibel is, maar er bestaat geen SACD-drive voor de pc. BTW; SACD is voor zover ik weet geen DTS, maar DCD (ongecomprimeerd audio-spoor vergelijkbaar met PCM). Audio-DVD is een ander verhaal, omdat het (bijv.) 5.1 24/96 PCM is en vaak via de DVD-speler afgespeeld kan worden, maar SACD 'is a whole different ballgame'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevenhuis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-09 16:42
Je kunt alleen 16-bit 44.1 khz of 48 Khz met een Club3D Theatron DTS of vergelijkbaar encoderen.
En dus geen 24 Bit 96 Khz hi-end naar DTS-HD of DTS-Lossless, wel natuurllijk met een pro-encoder van ik denk dat ze bij een euro'tje of 200.000 beginnen.
Voor SACD gebruik je een SACD speler en DVD-Audio is wel mogelijk en als je gaat proberen dit realtime te encoderen naar DTS ben je een mafkees die beter een blokfluit kan aanschaffen.
Dat wil niet zeggen dat dit met toekomstige chipsets wel mogelijk zal zijn. maar voorlopig nog effe niet.

Wat betreft de geluidkwaliteit en surround effecten met de C-Media 8788 chipset, het klinkt allemaal meer als gesimuleerd surround dan de betreffende surround upmix technieken op mijn Club 3D Theatron 7.1. De kwaliteit van het upmixen etc. van de driversoftware is veel beter van SRS (zoals op de M-Audio Revlution en vergelijkbare Envy24 HT chipset gebaseerde geluidskaarten), alleen ontbreekt dan de DD en DTS encodering en zal het over analoge kabels moeten.
Een echte versterker doet alles veel beter dan een C-Media Chip, verwacht dan ook geen hi-end geluidsprestaties van een goedkope C-Media geluidskaart. Over de dure versies met Chips is nog weinig bekent, behalve enthousiaste beginnersmenigen en matige objectieve luistertest uitslagen.

Willekeurige Hi-end geluid onderdelen (versterker/speaker/speler) beginnen meestal met een prijskaartje van de duurste C-Media Chipset geluidskaart (X-Meridian).
U koopt het kaartje van een dubbeltje en op welke rang denkt u dat u zit ?

[ Voor 12% gewijzigd door fevenhuis op 21-09-2007 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of ik met de theatron Agrappa DTS ook gewoon via de analoge aansluitingen een 5.1 Teufel setje kan aansturen? Ik wil gewoon Dolby Digital, DTS afspelen vanaf dvdtjes. Voor de rest alleen af en toe een spelletje spelen oid.
Doe ik er goed aan te kiezen voor deze kaart ipv een xfi XtremeMusic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iavak
  • Laatst online: 02-02-2024

Iavak

no savegame

Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 19:06:
Ik zat zo eens te kijken en er blijken dus (vrijwel) geen kaarten meer geleverd te worden met de (nieuwste) CMI8788 chip. Ik heb gelezen dat dit komt of doordat C-Media haar licentiebeleid heeft aangepast en/of dat ze gewoon erg slecht leverbaar zijn.

Maar de CMI8770 chip die op de Theatron Agrippa kaart zit staat niet (meer?) op de C-Media website tussen de modellen. Zou dit dus een chip zijn die niet meer geproduceerd word ofzo? Dus dat ze nu de restjes van de CMI8770 chips verkopen.
Hoi, misschien is dit beetje een late reply. Maar ik zat dus ook naar deze chip te zoeken op Google, en kwam erachter dat dit een chip was die speciaal aangepast was voor Auzentech (HDA).

Dit vond ik:
SpecificationWhile HDA's X-Mystique part was based around C-Media's CMI8768 chip (a chip which has more recently
appeared in Diamond Multimedia's new discrete sound solution), the X-Plosion moves on to make use of a new C-Media
part, the CMI8770. This is actually a customised design created for HDA, so this time around it seems unlikely that other
companies will also release boards with the exact same featureset as the X-Plosion has on offer.
As with the X-Mystique,
the X-Plosion's chip is an 8-channel affair that supports up to 24-bit, 96KHz playback and 16-bit, 48KHz recording, while
still giving support for Dolby Digital Live technology to allow for the encoding of audio into a Dolby Digital bitstream on the
fly.
Bron

Ben namelijk van plan om van de week de Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1 te gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit nog steeds met twee prangende issues omtrent mijn Club 3D Theatron DTS.

Wat is de woordlengte van het LPCM-signaal uit de SPDIF? 16 bit of altijd de max van 24 bit?

AC3Filter ondersteunt nog steeds geen LPCM passthrough, wat voor DD en DTS wél mogelijk is. Heeft dit misschien een technische reden? Ik wil namelijk liefst audio met zo weinig mogelijk tussenstappen naar m'n receiver sturen. Bovendien hoef ik dan niet steeds de spdif output settings te switchen tussen 44 en 48 kHz als ik respectievelijk muziek luister dan wel films/tv kijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2007 03:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klein vraagje...

Heb hier en realtek ALC883 op m'n ds3 zitten... Nu gaat deze coaxiaal naar mijn harman kardon HD970 en deze gaat uiteraard naar de versterker (nad c352). Heeft het voor mij nog nut om een dergelijk kaartje te kopen? Ik meen dat een digitale verbinding gewoon een puur signaal door stuurd... Hoewel ik hier lees dat het wel invloed heeft...

Niks doen met het signaal en door sturen moet toch lukken? Zelfs met trust enz. ??

Het is voor puur stereo weergave... Verder geen DTS, dolby enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 15:02:
Hé?!

Begrijp ik nou uit je verhaal dat je SACD via een interne DVD-drive van je pc wil laten lopen? Ik kan me voorstellen dat je een externe DVD-speler hebt die ook SACD-compatibel is, maar er bestaat geen SACD-drive voor de pc. BTW; SACD is voor zover ik weet geen DTS, maar DCD (ongecomprimeerd audio-spoor vergelijkbaar met PCM). Audio-DVD is een ander verhaal, omdat het (bijv.) 5.1 24/96 PCM is en vaak via de DVD-speler afgespeeld kan worden, maar SACD 'is a whole different ballgame'.
SACD wordt toch echt door PowerDVD gedecode naar audio die ik over de analoge poorten kan afspelen van mijn geluidskaart... (Het zijn geen originele CD's overigens, weet niet of dat uitmaakt? Mijn DVD speler herkent ze als SACD en PowerDVD ook) Hij stuurt het blijkbaar uit als LPCM, daarom was mijn vraag vooral, of die Club3D kaart al het PCM geluid kan encoden naar DTS? Mijn receiver ondersteund geloof ik geen LPCM 5.1 audio, zou niet weten hoe ik dat kan doorsturen overigens...

Ik weet overigens niet wat mijn DVD speler dan doet, (is wel SACD/DVD-A compatible) maar mijn receiver geeft aan dat het een 1536kbps DTS signaal is tijdens het afspelen van een SACD.

Op het moment zit ik ook te kijken naar de Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect, is die beter dan de Club3D? En zoja, wat is er dan beter aan, dan weet ik of ik het waard vind om die 20 euro meer te betalen ervoor.

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 01-11-2007 11:30 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:36
Club 3d Theatron Agrippa

Vraag 1:
Kan ik stereo signaal (mp3'tjes) door de geluidskaart of de driversoftware upmixen zodat het uit alle 5 kanalen komt?

Vraag 2:
Vanavond heb ik m'n Club 3d Theatron Agrippa geluidskaart geinstalleerd onder Windows Vista 64 (optisch aangesloten). Geluidset is een Creative Inspire 5.1 Digital 5700.

Ik krijg e.e.a. alleen nog niet aan de praat. Huidige instelling: System input 6 CH (ook andere channels geprobeerd), en Output mode staat op S/PIF-uitvoer / DTS Interactive (andere modussen maken geen verschil).

Ik heb bijvoorbeeld van hier een DTS sample gedownload:
http://www.diatonis.com/downloads_dts_ac3.html
Daarnaast heb ik getracht Pulp Fiction af te spelen door in het hoofdmenu DTS te selecteren.

Bij elke DTS sample en andere surround samples hoor ik enkel veel gekraak en gepiep of ruis, bij Pulp Fiction hoorde ik niets als ik DTS instel (toen ik nog werkte met m'n onboard audio hoorde ik wel geluid bij DTS).

M'n versterker geeft wel weer dat er een DTS signaal wordt gevoed, dus ik begrijp niet waar het aan ligt...

(Drivers van club-3d website, dus up to date)

Edit:
Van bovenstaande website werkt de WMA sample wel en netjes 5.1.

Edit2:
Aanpassingen aan het volume door middel van de volumemixer rechtsonder in de werkbalk hebben geen effect. Wel wordt daar de Agrippa genoemd en gaat er een groene balk heen en weer afhankelijk van het volume van bijvoorbeeld een stukje muziek...

[ Voor 34% gewijzigd door Tommy The Cat op 03-11-2007 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:55

Priet

To boldly do what no one has..

Tommy The Cat schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 00:19:
Club 3d Theatron Agrippa

Vraag 1:
Kan ik stereo signaal (mp3'tjes) door de geluidskaart of de driversoftware upmixen zodat het uit alle 5 kanalen komt?
Je kunt de DSP-modus proberen aan te zetten, zet 'm dan op '7.1 virtual speaker shifter', je kunt vervolgens de boxen in het plaatje verslepen op een zodanige manier dat je overal geluid uit hoort. Ik gebruik het zelf om een soort 'clone' van front naar rear te maken. Of is dit niet wat je zoekt?

Ik vind het zelf een drama-kaart. Of een drama combinatie met Vista :(

Ik ben laatst geupgrade (...?) van Windows XP Pro met nForce 2 Soundstorm (O+) naar Windows Vista 64bit Ultimate NL met Club3d Theatron Agrippa.

Conclusie: mag ik m'n Soundstorm weer terug??

De Soundstorm / XP combi was geweldig:
  • Perfecte drivers
  • Clone modus
  • Geniaal control panel met equalizer en grafiekjes om signaal per speaker te bekijken
De Agrippa / Vista combi is om te huilen:
  • Een of ander gaar configuratiescherm
  • Geen mogelijkheid om te zien de output per speakerkanaal te zien
  • Geen clone-mogelijkheid
  • Drivers zijn waardeloos
Om dat laatste toe te lichten: als ik een DVD met Dolby Digitale 5.1 bekijk wil ik dat het audio signaal direct over de SPDIF naar m'n (DD/DTS) reciever wordt verstuurd, zonder versie conversies door de geluidskaart. In PowerDVD is de SPDIF aansluiting niet eens te zien en met andere mediaspelers (GOM Player, KMPlayer) krijg ik het ook niet voor elkaar: het enige wat dan gebeurt is dat het originele DD signaal omgezet wordt naar een DTS signaal. Uiteraard niet de bedoeling en je mag maar hopen dat de scheiding van de kanalen hetzelfde blijft. Ik heb overal SPDIF als uitvoer opgegeven, maar het wil maar niet lukken.

Ben ik de enige met dit probleem of klinkt dit sommige mensen bekend in de oren? Suggesties om dit op te lossen zijn altijd welkom :)

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

• xs4me
  • Laatst online: 28-08 01:11
Ik zit met hetzelfde probleem als Moondust al eerder poste. Ik ben op zoek naar een geluidskaart die gewoon geluid in originele format doorstuurt naar m'n Marantz receiver. Daar heb ik hem immers voor. Ik ben dus niet op zoek naar een kaart die van stereo mooi DTS maakt, maar puur doorstuurt (passthrough). Dus geen upmixing en dat soort zaken.

Ik lees veel gemengde berichten over de Theatron en als ik de documentatie op de site lees haal ik eruit dat het men name de encodeer technieken het grote voordeel zijn. Maargoed, als ik dat niet wil / nodig heb omdat ik een goede receiver heb die dat al kan is het zonde natuurlijk. Of kun je dit ook instellen?

Ik kijk nu ook naar de Auzentech, maar die schijnt eigenlijk psies hetzelfde te zijn.

Andere optie is de M-Audio Revolution 7.1, maar die is erg lastig te vinden en wat duurder. Dat maakt me niet zoveel uit als het maar doet wat ik graag wil :) Wel schijnt deze kaart (zoals zo velen overigens) moeite te hebben met Vista nog, maargoed, Vista dan nog maar even vermijden. XP gaat ook prima.

Zijn er nog andere opties die aan mijn wensen voldoen ?

Verwijderd

Aan de ene kant heb je inderdaad die DTS/DD-encoding niet nodig. Als mijn receiver dergelijke signalen ontvangt, is het altijd als passthrough. DTS encoding is hooguit leuk om bijv games met EAX op een receiver in discreet surroundgeluid te kunnen laten klinken. Overigens kan realtime DTS encoderen nu ook prima met gratis software zoals (nieuwere versies van) AC3Filter dus ook daarvoor hoef je geen dure geluidskaart meer te kopen. Aan de andere kant, als je al genoeg geld hebt uitgegeven aan goede HIFI-apparatuur dan zou ik niet gaan besparen op de geluidskaart. De Theatron-kaarten (en aanverwanten) kunnen bijvoorbeeld zonder resampling muziek weergeven terwijl onboard oplossingen maar ook kaarten van Creative alle audio standaard omrekent naar 48 kHz. Wel iets om rekening mee te houden als je veel 44,1kHz-materiaal afspeelt.

Het enige manco dat ik al een paar keer heb aangekaart, is het ontbreken van (L)PCM passthrough. Dat blijf ik een groot gemis vinden omdat ook ik het PCM-signaal liefst 100% zuiver en onbewerkt naar de receiver stuur. Plus dat je dan van het ongemak verlost ben van het steeds moeten switchen tussen 44.1 en 48 kHz in de SP/DIF output settings.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2007 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-09 20:26

el-jorge

turn around and feel the vibe

Is er dan een alternatief voor de Theatron? Ik zoek hetzelfde als moondust xs4me.

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
De enige kaart die ik heb kunnen vinden die passthroughed is de M-Audio Revolution, maar of PCM ook gaat is een beetje lastig als je de specs leest:

• PCI solution for high-quality surround sound up to 7.1
• 24-bit/192kHz audio playback on up to 8 channels
• digital out transmits PCM, plus passthrough of AC-3 and DTS
• supports DTS(ES) output and Dolby Digital 5.1 (or EX 6.1) decoding using
• 8 analog line outs (4 stereo 1/8" mini jacks)

Betekent digital out transmits PCM dan ook passthrough of niet ?

Dan is er ook nog de M-Audio AudioPhile 192:

• up to 24-bit/192kHz audio
• 2 balanced analog inputs (1/4” TRS)
• 2 balanced analog outputs (1/4” TRS)
• S/PDIF digital I/O (coaxial RCA connectors) with 2-channel PCM
• SCMS copy protection control
• digital I/O supports surround-encoded AC-3 and DTS pass-through**

** Windows XP required for Dolby Digital and DTS “pass-through”; Mac OS 10.3.4 required for Dolby Digital and DTS “pass-through” with Apple DVD Player

Specifications:
algemeen
• sample rates (kHz): 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192

Die specificeerd in ieder geval 44.1kHz. Alleen zie ik verder niks over (L)PCM. Prijskaartje is echter wel € 175,-

Nadeel blijft dat er geen Vista support is.

Dit vond ik ook nog:
HDA/Auzentech/Bluegear X-Mystique
For the audio enthusiast, keeping things bit accurate is a must, which is why this soundcard also features PCM passthrough in a variety of formats (16 bit/44.1 kHz, 16 bit/48 kHz, and 24 bit/96 kHz).
Bron: Link >>

Auzentech X-Meridian
The digital output, whether it is PCM, DD 5.1, or DTS, has more to do with the receiver than the card itself. If the user has a budget receiver with inexpensive components, the soundcard will not sound that great when sending out the digital stream. In a higher quality setup, the tables will turn and people who enjoy listening to digitally encoded content will certainly appreciate the strengths of the X-Meridian.

Bluegears b-Enspirer
PCM playback is outstanding. It ranges from 16 bit/44 KHz to a whopping 24 bit/192 KHz. The 24/192 setting is somewhat bittersweet, as most PC class decoders do not support sampling rates that high. Higher end home receivers do though, so the merits of this product as a HTPC component are really self evident.

[ Voor 34% gewijzigd door xs4me op 23-11-2007 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij wat wordt er 192khz gebruikt ? DVD bluray ?

en er is een voorgaande interresante vraag onbeantwoord gebleven
wat is het verschil van zon kaartje met onboardgeluid dat digitaal over optische kabel wordt doorgestuurd ?sorry voor de miss debiele vraag maar ik zou het toch graag weten :$

ik heb zelf een DD reciever en wil alles benutten ervan mits ik altijd een aduigy gehad heb en nu deze nimmer gebruik omdat ik een optische uitgang wil gebruiken die ik danheb op men onboard mobogeluid, asus DH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
xs4me schreef op donderdag 22 november 2007 @ 20:36:
Ik zit met hetzelfde probleem als Moondust al eerder poste. Ik ben op zoek naar een geluidskaart die gewoon geluid in originele format doorstuurt naar m'n Marantz receiver. Daar heb ik hem immers voor. Ik ben dus niet op zoek naar een kaart die van stereo mooi DTS maakt, maar puur doorstuurt (passthrough). Dus geen upmixing en dat soort zaken.

Ik lees veel gemengde berichten over de Theatron en als ik de documentatie op de site lees haal ik eruit dat het men name de encodeer technieken het grote voordeel zijn. Maargoed, als ik dat niet wil / nodig heb omdat ik een goede receiver heb die dat al kan is het zonde natuurlijk. Of kun je dit ook instellen?

Ik kijk nu ook naar de Auzentech, maar die schijnt eigenlijk psies hetzelfde te zijn.

Andere optie is de M-Audio Revolution 7.1, maar die is erg lastig te vinden en wat duurder. Dat maakt me niet zoveel uit als het maar doet wat ik graag wil :) Wel schijnt deze kaart (zoals zo velen overigens) moeite te hebben met Vista nog, maargoed, Vista dan nog maar even vermijden. XP gaat ook prima.

Zijn er nog andere opties die aan mijn wensen voldoen ?
Ik heb mijn HTPC (Win XP MCE, want ik switch toch niet naar Vista voorlopig) met de M-audio Revolution 7.1 nu reeds een tijdje in de lucht en ben zeeeeer tevreden over de geluidskaart. De Revolution switcht automatisch naar de frequentie van de bron. Dat heb ik vastgesteld aan de hand van de opties van de Revolution software. Indien ik de output op 48kHz zet en ik speel een CD (of in mijn geval een FLAC-bestand) af, dan switcht hij realtime naar 44.1kHz. Andersom precies hetzelfde. In de options van de Revolution software kan je dan ook instellen dat je geen sound processing wil en nog meer van dat soort zaken. Bij mijn weten stuurt de S/PDIF gewoon PCM door bij CD's/FLAC-bestanden. DTS-ES en DD-EX worden ook prima doorgegeven. Kortom, ik heb geen enkele reden om te denken dat het bronsignaal door de geluidskaart wordt bewerkt. Indien iemand een manier heeft om te controleren of ook PCM wordt doorgegeven, dan hou ik mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Thanks Moondust. Handig om te weten. Inmiddels heb ik al een audiokaart besteld en het is de Audiotrak Prodigy 7.1 HiFi geworden. Ik zal een ervaring plaatsen als ik hem in huis heb en er even mee heb kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strike_2
  • Laatst online: 08-09 20:17
Ik heb nu al 3 vragen gezien van mensen die alleen passthrough zoeken, maar ik heb nog niet veel gezien wat op een antwoord lijkt.

Ik heb al meerdere geluidskaarten met Digitale Output geprobeerd, maar alleen de Nforce2 op mijn oude moederbord werkte echt naar behoren.
Mijn huidige moederbord met ALC882 heeft nog steeds problemen met DTS. (na veel schakelen tussen passthrough en decode, met enkele reboots, wil het -af en toe- werken).
Ik heb, zelfs een Soundblaster Live 5.1 USB gekocht (ook met Optische uitgang), maar deze stuurt 192Khz -stereo- naar mijn receiver, ongeacht de instellingen in AC3Filter.

Ik heb het ge-etter een beetje zat en ik zoek nu een kaart die gewoonweg werkt.

Wat kan ik (en de 3 andere posters) het beste kopen, als je alleen maar een digitale lijn naar een receiver gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is een nieuwe driver gepost voor de Club 3D Theatron DTS.

De VISTA driver heeft nu de D3DDGX. Een emulatie programma voor EAX en D3D onder Vista zodat DDL en DTS-Connect weer zou moeten werken in games.

Theatron Agrippa update wordt medio januari verwacht, omdat het een andere chipset is CM8770. Het wachten is even op C-media tot ze deze bijgewerkt hebben.

• xs4me
Ik ben gegaan voor de AudioTrak Prodigy 7.1 HiFi en ik ben er zeer tevreden mee. Het geluid is echt heel goed. Enige wat ik nog even moet testen is DTS, maar ik verwacht geen problemen. Alleen met HD releases heb ik AC3 Filter nodig, maar daar ontkom je niet aan.

Passthrough gaat perfect als het eenmaal in de afspeel software juist is ingesteld. Gewoon onbewerkt doorsturen die hap.

Wat ik wel een beetje storend vind is het control panel wat erbij zit / software dus. Dit werkt wel prettig, maar heeft wat kleine dingen die erg irritant kunnen zijn, maargoed, misschien wordt dat allemaal nog ge-update.

[ Voor 11% gewijzigd door xs4me op 20-12-2007 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een theatron Club3d gekocht. Voornamelijk voor DD 5.1/DTS passthrough. Dolby Digital Live werkt hier niet. Ik hoor niks uit mijn rear speakers, alleen uit front en sub. (Receiver geeft wel Dolby Digital aan) En de mixer crashed ook vaak met een runtime error, voornamelijk als ik met DD Live zit te prutsen. Laatste drivers of course en Win XP. Aan de receiver etc ligt het niet, want mijn andere spullen doen het wel prima. En passthrough DD/DTS via the theatron is ook prima.

Erg soepel werkt die kaart hier niet, maar goed passthrough doet het.

[ Voor 34% gewijzigd door Paquito op 18-01-2008 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 08:40
Strike_2 ga voor de M-audio Revolution 7.1. Die zal precies doen wat jij wilt. Daarbij zijn de drivers rock solid (Windows XP). En het geluid klinkt uitstekend. Inmiddels zijn er ook (beta)drivers voor Vista.

Review M-audio 7.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
et36s schreef op zondag 20 januari 2008 @ 00:50:
Strike_2 ga voor de M-audio Revolution 7.1. Die zal precies doen wat jij wilt. Daarbij zijn de drivers rock solid (Windows XP). En het geluid klinkt uitstekend. Inmiddels zijn er ook (beta)drivers voor Vista.

Review M-audio 7.1
Dit kan ik bevestigen. Ik wilde ook een volledig onbewerkt bronsignaal naar mijn speakers en de M-audio Revolution 7.1 doet dat uitstekend.

Overigens heb ik iemand laatst het volgende horen roepen over de Pure Audio codec.
Voor optimale geluidsweergave in Mediaportal kun je de Pure Audio codec installeren.. Hiermee wordt de interne soundmixer van Windows omzeild en wordt de geluidsstroom direct over SPDIF naar buiten gegooid. Veel geluidskaarten hebben ASIO drivers, anders kun je de ASIO4ALL driver gebruiken. Dit doe ik bijvoorbeeld voor m'n Mac Mini (die XP met mediaportal draait)..
Ik kan die codec echter niet vinden. Iemand hier bekend mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Will
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2021

Review M-audio 7.1
Kan je me vertellen waar ik de drivers van de Revolution 7.1 voor Vista kan vinden? Op de site van M-Audio staan ze namelijk niet. Er is wel een Vista 32-bit driver voor de Revolution 5.1, maar voor de 7.1 zie ik alleen een beta XP 64-bit driver.

Assumption is the mother of all fuckups|Check out The Boondocks|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat heeft die M-Audio kaart met C-Media 8788? Zover ik kan zien zit daar een heel andere chipset in, en drivers zullen dan zeker niet compatible zijn.
Het lijkt er overigens op alsof de 8788 compleet uitgerangeerd is, er staan beta drivers op het C-Media forum, maar die zijn nog steeds niet officieel gereleased. Ik ben heel tevreden over de Theatron DTS, maar die driver mag nog wel wat meer doorontwikkeld worden. Krijg het namelijk niet goed voor elkaar om AC3 in een avi via SPDIF passthrough door te geven, het is of PCM, of DD Live / DTS Interactive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ben overgestapt naar Vista op mn HTPC. In eerste instantie had ik nergens last van, tot gisteren. Ineens kraakte mn geluid (coaxiaal aangesloten op versterker), ongeacht de instellingen. Herinstallatie drivers van de soundcard, VGA card en chipset baatten niet.

Het vreemde is..het geluid kraakt als de CPU belasting toeneemt, vanaf een procent of 50/60. Dus bijv. bij scrollen over een webpagina, of het openen van een programma. Erg irritant, vooral omdat ik het eerst niet had in Vista. DVD's via PowerDVD (SP/DIF) gaan wel zonder kraken, of de CPU belasting nu hoog is of niet.

Iemand met zelfde ervaringen? De MultiMediaClassSchudler service uitschalelen/inschakelen heeft geen effect (behalve het positieve effect dat het afspelen van een film via het netwerk niet meer inkakt, omdat Vista CPU prioriteit geeft aan audio boven de NIC.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

In Power Management staat ie op high performance? Bij mij ging ie kraken/stotteren doordat ie de cpu op een lager pitje ging zetten. Welke kaart met de 8788 chipset gaat het om? En welke drivers gebruik je? Ik heb zelf de beta drivers van het club3d forum, en het draait prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 11:11:
In Power Management staat ie op high performance? Bij mij ging ie kraken/stotteren doordat ie de cpu op een lager pitje ging zetten. Welke kaart met de 8788 chipset gaat het om? En welke drivers gebruik je? Ik heb zelf de beta drivers van het club3d forum, en het draait prima :)
Het betreft een Theatron Agrippa. In Energiebeheer staat het ding op gebalanceerd, maar ik moet dan wel zeggen dat er geen CPU inzit die kan terugclocken (Intel P4 3,0 GHz). Heb je een linkje naar die drivers, die zou ik graag eens proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Big Will schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 02:13:
[...]

Kan je me vertellen waar ik de drivers van de Revolution 7.1 voor Vista kan vinden? Op de site van M-Audio staan ze namelijk niet. Er is wel een Vista 32-bit driver voor de Revolution 5.1, maar voor de 7.1 zie ik alleen een beta XP 64-bit driver.
Er is geen Vista driver voor de 7.1 heb ik vernomen, maar je kan M-audio eens mailen erover. Wellicht is de Vista voor de 5.1 ook geschikt voor de 7.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Ik gebruik dit topic maar even om een vraag te stellen:

In de computerkamer bij ons wordt veel naar muziek geluisterd. Dit gaat via B&W DM2a speakerboxen en een Denon PMA-1060 versterker. Op het moment hebben wij een Creative Audigy geluidskaart. Zou er veel verbetering haalbaar zijn in het aanschaffen vaan een betere (duurdere) geluidskaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Exorcist schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 11:15:
[...]

Het betreft een Theatron Agrippa. In Energiebeheer staat het ding op gebalanceerd, maar ik moet dan wel zeggen dat er geen CPU inzit die kan terugclocken (Intel P4 3,0 GHz). Heb je een linkje naar die drivers, die zou ik graag eens proberen?
Je post in het verkeerde topic ben ik bang, de Agrippa gebruikt een andere chipset dan de 8788, namelijk de CMI8770. De 8788 is uit productie geloof ik doordat deze te duur was ivm licentiekosten, staat wel ergens in dit topic. De betreffende drivers zijn volgens mij voor de 8788.
Zie hier, in het sticky topic bovenaan staan de drivers: http://www.cmedia.com.tw/forums/viewforum.php?f=6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

TB schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 21:26:
Ik gebruik dit topic maar even om een vraag te stellen:

In de computerkamer bij ons wordt veel naar muziek geluisterd. Dit gaat via B&W DM2a speakerboxen en een Denon PMA-1060 versterker. Op het moment hebben wij een Creative Audigy geluidskaart. Zou er veel verbetering haalbaar zijn in het aanschaffen vaan een betere (duurdere) geluidskaart?
Sorry, maar je vraag heeft geen fluit te maken met de 8788 chipset.. Een Audigy kaart is heel behoorlijk, ten opzichte van onboard realtec rommel een wereld van verschil, ik denk niet dat je veel gaat winnen met een duurdere kaart, je versterker heeft zo te zien ook geen digitale ingangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

CyBeRSPiN schreef op zondag 03 februari 2008 @ 17:52:
[...]

Je post in het verkeerde topic ben ik bang, de Agrippa gebruikt een andere chipset dan de 8788, namelijk de CMI8770. De 8788 is uit productie geloof ik doordat deze te duur was ivm licentiekosten, staat wel ergens in dit topic. De betreffende drivers zijn volgens mij voor de 8788.
Zie hier, in het sticky topic bovenaan staan de drivers: http://www.cmedia.com.tw/forums/viewforum.php?f=6
Je hebt gelijk..heb me vergist :). Ik dank je wel voor de link, wellicht dat ik op dat forum soortgelijke problemen tegenkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds kort draait Vista op m'n pc. De Club3D Theatron DTS doet het op zich prima, ware het niet dat het contron panel van de kaart geen effect heeft. 44, 48 of 96 kHz, de kaart schakelt niet over. Live DD en DTS werken evenmin. Wat is hier aan de hand? De drivers van Auzentech zijn dezelfde versie. Hebben die hetzelfde probleem? Ik draai Vista Ultimate 32-bit. Control panel heeft admin-rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
  • Laatst online: 09-05 18:07
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 06:18:
Sinds kort draait Vista op m'n pc. De Club3D Theatron DTS doet het op zich prima, ware het niet dat het contron panel van de kaart geen effect heeft. 44, 48 of 96 kHz, de kaart schakelt niet over. Live DD en DTS werken evenmin. Wat is hier aan de hand? De drivers van Auzentech zijn dezelfde versie. Hebben die hetzelfde probleem? Ik draai Vista Ultimate 32-bit. Control panel heeft admin-rechten.
Met Theatron Agrippa geen Dolby Digital Live en DTS Connect?

Heb ik ook, ga nu de aangedragen oplossing daar proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 20:00
The Zep Man schreef op maandag 12 februari 2007 @ 09:46:
[...]
De meeste stervelingen hebben geen set van € 500 of meer. Diegenen die dat wel hebben gebruiken geen geluidskaart van minder dan 100 euro, welke alleen maar compressed (=verlies) over de digitale uitgang een 5.1 signaal kunnen versturen naar een € 1000 kostende versterker, en welke misschien 'redelijke' DAC's heeft.

Het is dus wel terecht dat ze de geluidskwaliteit op een 'gemiddelde' set testen. En wat voor speakers worden er meestal aangesloten op geluidskaarten? Juist ja, PC speakers. :z
Ik kan mijzelf hier goed in vinden. Ik heb een Denon de AVC-A11XVA, waaraan mijn huidige HTPC hangt. Hierin heb togenblik een Creative XFI Extreme Music kaart, maar ben daar niet echt happy mee. Ik heb oa jouw uitleg over FFDshow gelezen, waarvan ik nu een degelijk handleiding zoek, hoe dat mogelijk allemaal moet instellen. Heb hier mogelijk al iets gevonden: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=719041

Mijn grootste probleem is/was om DD/DTS direct (onbewerkt) op de Denon te krijgen. Na lang zoeken, kwam uit bij PowerDVD welke het signaal direct doorstuurt. Maar al het overige zoals VLC player lukt dat nog steeds niet. Maar mogelijk heeft dat weer te maken met FFDshow???

Zodoende ben ik aan onderzoeken wat beter zal gaan worden. Ik heb nog een P5W DH Deluxe liggen met een SPdif aansluiting onboard. Maar weet niet of deze net zo goed zal gaan werken als voorbeeld een nieuwe geluidskaart. Na wat tweakersnet lezen zal het mogelijk een Auzentech kaart worden, alhoewel M-audio het ook goed schijnt te doen.

Dus welke expert kan mij helpen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Symptomen zijn hier toch iets anders. Opties zijn bijvoorbeeld niet greyed out maar hebben simpelweg geen effect. Een ander zegt in dat topic dat er dit kwartaal nieuwe drivers uitkomen. Even afwachten dus.
chocka schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 10:54:
Mijn grootste probleem is/was om DD/DTS direct (onbewerkt) op de Denon te krijgen. Na lang zoeken, kwam uit bij PowerDVD welke het signaal direct doorstuurt. Maar al het overige zoals VLC player lukt dat nog steeds niet. Maar mogelijk heeft dat weer te maken met FFDshow???
Weet niet of je wat aan dit advies hebt maar als het om onbewerkt DD/DTS doorgeven gaat dan is wat mij betreft AC3Filter onmisbaar. FFDshow vind ik persoonlijk behoorlijke bloatware. Ik installeer liever alleen de codecs die ik nodig heb (zoals xvid koepi's build). Ik kijk tv via Media Center en zelfs dan werkt dat helemaal perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 14:33:
[...]

Symptomen zijn hier toch iets anders. Opties zijn bijvoorbeeld niet greyed out maar hebben simpelweg geen effect. Een ander zegt in dat topic dat er dit kwartaal nieuwe drivers uitkomen. Even afwachten dus.
Ik heb tegenwoordig ook geen last meer van greyed out meer, maar inderdaad moeten we maar wachten op de drivers (die overigens ook al voor 3e kwartaal 2007 waren aangekondigd, maar ach :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Klein vraagje, hoe gaan deze kaarten om met de combinatie analoog uit en optisch out?

Ik heb nu een audigy platinum in mijn mediacenter zitten. Hiervan gaat er analoog stereo geluid naar mijn tv, en via de breakoutbox optisch naar een DD/DTS receiver. Tv geluid gaat over beide en ik kan dus door het geluid van de tv of receiver uit of aan te zetten kiezen op welke manier ik het geluid wil horen. Dvd's en ander ac3 spul speelt enkel via de receiver af.
Op zich bevalt het allemaal prima hoe het nu werkt. Alleen heb ik eigenlijk geen ruimte meer voor de breakoutbox(nieuwe MCE casing) en ben ik dus op zoek naar een nieuwe (goedkope) geluidskaart.
De analoge outputs hoeven niet van speciaal goede kwaliteit te zijn want die gebruik ik toch enkel met de tv erop aangesloten.

Ik heb begrepen dat deze geluidschip dus alles van stereo naar 5.1 dts kan omvormen, maar stuurt hij tegelijkertijd ook nog analoog uit? Of kan het op zijn minst zo werken zoals hierboven beschreven?

En welk merk/type/uitvoering is dan aan te raden(auzentech / club 3d / X)?

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wols
  • Laatst online: 11-10-2024
chocka schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 10:54:
[...]
Dit is eveneens mogelijk met ffdshow. Vroeger kon je bij de audioinstellingen bij Output, SPDIF selecteren, waaronder 2 keuzevakjes stonden. Tegenwoordig gaat dit niet meer met de meer recente versies. Er blijft nog slechts 1 keuzevakje (enkel multichannel) over, en dit laat helaas niet toe om je DTS of AC3 onverandert door te sturen.
Je kan dit echter wel oplossen door bij de audioinstellingen onder Codecs (1ste helemaal bovenaan) Bij zowel DTS als bij AC3 ipv libdts of liba52 te selecteren, te kiezen voor S/PDIF. Hiermee zou het moeten werken. Bij mij lukt het althans op deze manier. En hiervoor heb je dan geen AC3filter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Laatst online: 12-09 12:20
Is hier al iemand die met succes WMV-HD bestanden afspeelt in windows vista mediacenter met een geluidspoor wma 10 pro..en 5.1 geluid op zijn receiver via SPIF???

ik zit er aan te denken om ook een extra geluidskaart te kopen die wma pro 10 bestanden codeert naar dts.(dus met dts connect).maar die club3d is geen optie als ik het zo lees hier :'(

kan ook altijd nog een moederbordje nemen met de nieuwe realtek ALC889a deze is ook voorzien van dts connect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 10:25:
Er is een nieuwe driver gepost voor de Club 3D Theatron DTS.

De VISTA driver heeft nu de D3DDGX. Een emulatie programma voor EAX en D3D onder Vista zodat DDL en DTS-Connect weer zou moeten werken in games.

Theatron Agrippa update wordt medio januari verwacht, omdat het een andere chipset is CM8770. Het wachten is even op C-media tot ze deze bijgewerkt hebben.
Kunnen ze niet dat emulatie programma gewoon even compatibel maken met de agrippa? Ik heb verdorie al een jaar niet datgene waar ik die kaart in eerste instantie voor had gekocht! Ik heb het idee dat het niet zo zeer driver gerelateerd is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_density
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 16:07
Vraag mij af of er nu nog online winkels zijn in NL die een kaart verkopen met de C-Media 8788 chipset.
Zie dat alleen in het buitenland deze kaarten te koop zijn.

Wel las ik dat de Asus Xonar D2 veel weg heeft van de c-media 8788 chipset, schijnt ook dat c-media heeft meegeholpen de asus chipset te bouwen.

Heeft iemand hier al ervaring met deze Asus Xonar D2 (PCI) kaart?

[ Voor 57% gewijzigd door mr_density op 07-03-2008 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 14:27
Ik las in de review van de Razor dat die drivers ook zijn te gebruiken icm een Club3d Theatron. Is dit waar? Ik kan het nergens vinden. Het is erg interessant omdat de Razor en Club3d nogal wat in prijs verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strike_2
Strike_2 ga voor de M-audio Revolution 7.1. Die zal precies doen wat jij wilt.
Had ik dat nou -net- iets eerder gelezen...

Ik heb in de tussentijd een Theatron Agrippa gekocht...
Na een beetje instellen werkt(e) alles exact zoals ik het wilde.

Na een tijdje had ik, echter, geen geluid meer over mijn links-voor-speaker.
Nu krijg ik een BSOD als ik iets met DTS autio doe.
(DTS passthrough of 5.1 encoden naar DTS)

Ik denk dat de kaart is overleden :(

misschien dat een driver-update of een re-install nog iets kan betekenen,
maar ik zie het somber in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strike_2
thettes schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 03:10:
[...]
Kunnen ze niet dat emulatie programma gewoon even compatibel maken met de agrippa? Ik heb verdorie al een jaar niet datgene waar ik die kaart in eerste instantie voor had gekocht! Ik heb het idee dat het niet zo zeer driver gerelateerd is toch?
Het tekort aan 5.1 DirectSound3D in Vista is niet de fout van de fabrikant, maar van Microsoft.
Die heeft besloten dat alle geluid van sleppetjes door de (stereo) mixer van Vista heen moet,
zodat Vista beslist of iemand het geluid kan aftappen / afluisteren.
(iets mer DRM enzo)

Die DS3D hack is waarschijnlijk een DS3D-naar-ASIO hack, omdat geluidskaarten via ASIO
(een speciale vorm van geluidskaarten aansturen) nog wel met 5.1 geluid kunnen worden aangestuurd.

Het komt er dus op neer dat ze voor die exacte chip ASIO moeten implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik zoek nog steeds een x-meridian, en die lijkt echt sinds een half jaar nergens meer te krijgen.
Iemand nog ideeen om te zoeken?
ebay is hopeloos en mp enzo ook :/.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

schopje :).

ik ben nog steeds enorm op zoek, maar ook in de USA lijkt alles uitverkocht :/.
Weet iemand mischien iets over een opvolger van deze kaartjes met weer een goede chipset itt de x-fi prut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Boudewijn schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 18:23:
schopje :).

ik ben nog steeds enorm op zoek, maar ook in de USA lijkt alles uitverkocht :/.
Weet iemand mischien iets over een opvolger van deze kaartjes met weer een goede chipset itt de x-fi prut.
De Asus Xonar D2X-serie schijnt een rebranded CMI8788 te bevatten (met EAX 5.0-ondersteuning in software). Het budgetbroertje (de CMI8770, heeft ondersteuning voor DDL en DTSI) is nog verkrijgbaar als (onder andere) de Club3D Theatron Agrippa.

• hattorihanzo
  • Laatst online: 19-05-2024
Afgelopen maandag had ik er echt een keer genoeg van dat de Surround mixer van mijn Audigy niet op wilde starten en heb ik meteen een Club3D Theatron DD gekocht, weliswaar met 8768+ chip, maar toch DD Live. En bovendien erg betaalbaar. Nog voordat ik mijn schoenen uit had heb ik m in mijn pc gedrukt en met een TOSLINK kabel aangesloten op mijn versteker. De achterspeakertjes begonnen opeens te werken en ik had geen flauw idee dat al die supergecomprimeerde MP3'tjes zo mooi konden klinken. Helder en toch met een volle bas. Dat zo'n goedkope upgrade zo'n enorm verschil maakt zeg. Echt een aanrader als je de nieuwste games toch niet op je pc draait.

• SoundWave729
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-08 17:10
Edit: Te snel gesproken :X

[ Voor 93% gewijzigd door SoundWave729 op 20-09-2008 19:22 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmmm ik geloof niet in een 'beter' geluid bij mp3's door een fancy geluidskaart.

Ik kan sinds vandaag zeggen dat ik een heel mooie X-Meridian heb O+ .
Met alles erop en eraan.

Ik ga hem straks eens aan wat meetapparatuur hangen denk ik zo, maar hij ziet er sowieso al geniaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een meting van beide mijn Onboard en mijn Theatron DTS met CM8788.

Afbeeldingslocatie: http://www.glamdring.se/files/MasterTemplar.2008.12.17.04.43.23.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waar heb je dat mee gemeten als ik vragen mag?
En wat wil je ermee zeggen, behalve dat die C-Media aardig rocks.

Ik zal het eens met mijn x-meridian doen trouwens, kunnen we kijken hoeveel beter die scoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://audio.rightmark.org/index_new.shtml

Ik wou gewoon eventjes laten zien aan mensen wat het theoretische verschill is.
Btw- met Direct sound haal ik betere scores beetje vreemd.

Simple handleiding : plug een 3.5mm kabel tussen Line-In en Line-Out en druk op Playback/Recording.
Dit meet dus alle verstoring tussen wat je uitstuurd en ontvangt. Het is dus niet niet alleen Playback wat je meet.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2008 17:28 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste