Hoge geluidskwaliteit met de C-Media 8788 chipset

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 23.831 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRubz
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
The Zep Man schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 14:28:
[...]
Late reactie, maar wat zijn je ervaringen met de kaart onder Vista (32-bit)? Werkt hij soepel? Gebruik je hem digitaal m.b.v. Dolby Digital Live of DTS Interactive?
[...]
De vraag is niet aan mij gericht, maar ik kan hem ook beantwoorden. Ik gebruik de kaart in combinatie met Vista 32-bit. De driverondersteuning is nog verre van optimaal. Ik gebruik de optie DTS Interactive, maar DTS Neo (=~ Dolby Prologic) werkt nog niet. Ook stoppen programma's die geluid produceren (iTunes) met het produceren van geluid als het configuratiescherm van de kaart wordt geopend. iTunes moet worden afgesloten en opnieuw gestart om weer te kunnen spelen. Als je eerst dat controlpanel en daarna iTunes opent gaat wel alles goed.

Verder is het ook wel 'vervelend' dat als er geen geluid wordt afgespeeld er ook geen signaal 'DTS' naar de decoder wordt verstuurd. Hierdoor hoor je foutmeldingen bijvoorbeeld, of klikjes in bijvoorbeeld IE maar half, omdat de decoder nog wat tijd nodig heeft om het binnenkomend signaal als DTS te herkennen en over te gaan op DTS modus. Ik heb overigens een Logitech Z5400 speakersetje aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Was ik weer :)

Ik heb woensdag mijn nieuwe reciever binnengekregen, een Harman/Kardon AVR-245, deze heb ik via een Toslink kabel aangesloten op de Thearon DTS.

De drivers werken volgens mij nog niet helemaal 100% onder vista, ik heb nog niet veel tijd gehad om er mee te spelen.

Het vreemde is dat DTS en Dolby Digital prima werkt, maar als ik bv mp3's in het Vista MediaCenter af wil spelen dan blijft het stil :/ ook opgenomen tv geeft geen geluid, net als divx/xvid :?

Ik ga er straks weer even verder mee spelen, mijn mijn eerste ervaringen met de Thearon ICM Vista 32-Bits zijn (nog) niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 14:15

The Zep Man

🏴‍☠️

Danielson schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 16:12:
Het vreemde is dat DTS en Dolby Digital prima werkt, maar als ik bv mp3's in het Vista MediaCenter af wil spelen dan blijft het stil :/ ook opgenomen tv geeft geen geluid, net als divx/xvid :?
Ik heb nog niet veel ervaringen met de Vista MediaCenter, maar je kan controleren of je MP3's afspelen in 'mplayer2' (Windows Media Player 6.4) of, indien niet aanwezig, een recentere WMP. Zoniet, heb je een codec probleem.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 09:59
FatalError schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 12:20:
Aangezien je een 2.1 setje hebt en (veel?) games speelt zou ik lekker bij die X-Fi blijven. Ik denk niet dat er grote voordelen zijn voor jou bij een C-Media 8788 kaart.
Wanneer heeft iemand over het algemeen er wel voordeel aan?

Enne, jongens even heel eerlijk, als je geblinddoekt bent, zou je het verschil horen tussen de Club3d/X-Fi/ Realtek onboard bij muziek/films? (bij games geloof ik het wel, ivm met zoveel extra snufjes, maar begrijp uit sommige reacties dat zelfs dat reuze tegenvalt). En als je dan al een (wellicht klein) verschil hoort, wordt dat verschil groter of juist nog kleiner als je er een gemiddelde versterker aan hangt?

[ Voor 37% gewijzigd door Illidan op 14-04-2007 09:23 ]

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blu-fox
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-09 22:05
Ondersteund de C-Media 8788 chip ook Dolby TrueHD en DTS HD?

#FFTB #CRO validator Kingstaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:34
Nee

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48
Ik heb hem binnen. Ben weer blij zonder ruis verder te kunnen. Ik mis wel de per speaker VU meters en het instellen daarvan gaat ook niet zo gemakkelijk als bij soundstorm. Maar DTS klinkt ook leuk (waarschijnlijk psychisch (hoe schrijf je dat?) Toch maar een keertje nieuwe speakers regelen, want dat is toch duidelijk de bottleneck.
Hoe hebben jullie de instellingen staan en welke drivers gebruiken jullie? Ik heb de nieuwste van club3d nu. En zijn er nog wat tools beschikbaar.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Illidan schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 09:07:
[...]

Wanneer heeft iemand over het algemeen er wel voordeel aan?

Enne, jongens even heel eerlijk, als je geblinddoekt bent, zou je het verschil horen tussen de Club3d/X-Fi/ Realtek onboard bij muziek/films? (bij games geloof ik het wel, ivm met zoveel extra snufjes, maar begrijp uit sommige reacties dat zelfs dat reuze tegenvalt). En als je dan al een (wellicht klein) verschil hoort, wordt dat verschil groter of juist nog kleiner als je er een gemiddelde versterker aan hangt?
Over het algemeen is mijn antwoord (met 5.1 geluid): ja.

Onboard Realtek: overspraak van andere componenten komt voor. Irritant bij rustige scenes (vooral al kan je je muis 'horen' bewegen door je speakers).
X-Fi: zelfde probleem, maar iets minder (getest met een geleend exemplaar). Voor het feit dat je zoveel geld betaald voor een geluidskaart en nog steeds brakke DAC's, shielding en drivers hebt maakt het idee wat ik over deze kaarten heb wel duidelijk.
CMI8788/Soundstorm/andere chipset met Dolby Digital Live/DTS Interactive: doordat 5.1 digitaal verstuurd kan worden geen last meer van overspraak. 'Stil' is 'stil' op mijn speakers en geen zachte ruis meer.

Nu zeg ik niet dat een onboard Realtek zuigt, integendeel. Ik heb mijn speakers echter altijd op een harde stand staan en ruis/overspraak is dan gewoon irritant. Als je je PC gebruikt als media center en je moederbord heeft voor het geluid een digitale uitgang, kan je net zo goed gebruik maken van ffdshow audio decoder om het geluid in realtime softwarematig te encoderen naar AC3. De CMI8788 (en gelijken) hebben het voordeel dat ze het encoderen voor al het geluid kunnen doen (niet alleen naar AC3, maar ook naar DTS). Er is software beschikbaar voor Creative kaarten zodat zij ook softwarematig al het geluid kunnen encoderen naar AC3 (via ASIO), maar de drivers van Creative zijn zo brak dat ik het er niet voor over heb.

Overigens, EAX5 is naar mijn mening leuk, maar overbodig. Steeds meer spellen zijn tegenwoordig niet meer afhankelijk van EAX en kunnen softwarematig de gewenste effecten genereren. Het is het niet waard om alleen daarvoor een Creative kaart te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

The Zep Man schreef op maandag 16 april 2007 @ 13:01:
Over het algemeen is mijn antwoord (met 5.1 geluid): ja.

Onboard Realtek: overspraak van andere componenten komt voor. Irritant bij rustige scenes (vooral al kan je je muis 'horen' bewegen door je speakers).
X-Fi: zelfde probleem, maar iets minder (getest met een geleend exemplaar). Voor het feit dat je zoveel geld betaald voor een geluidskaart en nog steeds brakke DAC's, shielding en drivers hebt maakt het idee wat ik over deze kaarten heb wel duidelijk.
CMI8788/Soundstorm/andere chipset met Dolby Digital Live/DTS Interactive: doordat 5.1 digitaal verstuurd kan worden geen last meer van overspraak. 'Stil' is 'stil' op mijn speakers en geen zachte ruis meer.

Nu zeg ik niet dat een onboard Realtek zuigt, integendeel. Ik heb mijn speakers echter altijd op een harde stand staan en ruis/overspraak is dan gewoon irritant.
Wat betreft RealTek en ruis : nero355 in "Hoge geluidskwaliteit met de C-Media 878..." dus niet altijd zo te zijn ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Ik quote dan maar even wat je in de post zei:
Klopt ja was bij mijn vorige moederbord zo, maar bij mijn DFI hoor je 0,0 omdat daar echt op gelet is en alles noise/storing vrij gemaakt is :)
Dan heb jij kennelijk geluk.

Op mijn DFI heb behoorlijke storing over de analoge uitgang, voornamelijk de bewegingen van de muis zijn erg vervelend. Gelukkig speel ik bijna alles af via mijn versterker dus dan word het digitaal uitgepoept door mijn moederbord en heb ik nergens last van. Alleen een enkele keer als ik een headset op heb met microfoon moet ik die op mijn PC zelf aansluiten, dan stoort het me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uradius
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-02 18:49
Ik heb op dit moment af en toe het probleem dat mijn computer vastslaat, dit word volgens de computer veroorzaakt door de geluidskaart. Ik heb wil de kaart voornamelijk gebruiken voor films, muziek en af en toe een spel. Ik heb mijn computer via mijn versterker op mijn tv aangesloten, hij is dus onderdeel van de 'installatie' zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Laatst online: 12-09 15:29
Wimpy006 schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 17:16:
Ik heb hem binnen. Ben weer blij zonder ruis verder te kunnen. Ik mis wel de per speaker VU meters en het instellen daarvan gaat ook niet zo gemakkelijk als bij soundstorm. Maar DTS klinkt ook leuk (waarschijnlijk psychisch (hoe schrijf je dat?) Toch maar een keertje nieuwe speakers regelen, want dat is toch duidelijk de bottleneck.
Hoe hebben jullie de instellingen staan en welke drivers gebruiken jullie? Ik heb de nieuwste van club3d nu. En zijn er nog wat tools beschikbaar.
Heb hem ook binnen (Club 3D Theatron DTS). Erg tevreden mee, 'voelt' net zo goed aan als m'n vertrouwde Soundstorm. Blij om van Soundmax af te zijn.

En ja, mis ook die per speaker VU meters wel. En ik ben nog niet helemaal overtuigd van de FlexBass in vergelijking met de 'LFE crossover' bij Soundstorm. Bij die laatste klinkt het toch iets voller op m'n setup (Yamaha v630 + Wharfedale 8.3 / 8.2 / center, geen subwoofer).

Ik gebruik nu de (WinXP) drivers van C-Media (v8.17.8) , moet nog even kijken of die van Auzentech of Bluegears nog voordelen hebben. Die van Club 3D zelf zijn nogal oud dacht ik. Geen Vista ervaringen, nog steeds alleen maar beta drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

aapenootjes schreef op maandag 16 april 2007 @ 16:24:
Ik quote dan maar even wat je in de post zei:

Dan heb jij kennelijk geluk.

Op mijn DFI heb behoorlijke storing over de analoge uitgang, voornamelijk de bewegingen van de muis zijn erg vervelend. Gelukkig speel ik bijna alles af via mijn versterker dus dan word het digitaal uitgepoept door mijn moederbord en heb ik nergens last van. Alleen een enkele keer als ik een headset op heb met microfoon moet ik die op mijn PC zelf aansluiten, dan stoort het me wel.
Zou het liggen aan het feit dat ik de Venus Edition heb ?? Of misschien aan de kast waar het in zit ??

Raar ... dacht dat alle nForce4 DFI LanParty moederborden er geen last van hadden namelijk :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevenhuis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-09 16:42
Audiofielen (en wellicht iedereen) kunnen misschien beter even wachten op de:
Club-3D Theatron Agrippa
http://www.club3d.nl/index.php/products/theatron/item/14

welke beschikt over een C-Media CMI8770 chip (huh?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Laatst online: 12-09 15:29
Auzentech heeft net de Auzentech X-Fi Prelude 7.1 aangekondigd... zie: http://www.auzentech.com/site/company/press.php

Dus met een X-Fi chip en Dolby Digital Live encoding (vraag is of dat laatste softwarematig is)... exit C-Media chipsets voor Auzentech?

Ben eigenlijk wel benieuwd wat ze gaan doen. De X-Fi versie voor 'gamers' en de C-Media 8788 als 'home entertainment' / '(semi-)professional audio'?

[ Voor 21% gewijzigd door Cascade op 19-04-2007 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Is er al iets bekend waneer de final vista 32-bits drivers voor de C-Media 8788 uitkomen? Ik kan er iig nog niets over vinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevenhuis
@The Zep Man Als je de muis bewegingen kunt horen en je beschikt over een Nvidia videokaart moet je eens proberen de prestatieinstellingen van de Nvidia driver omlaag te zetten.
Bij mij resulteerde de "hoge kwaliteit" instellingen ook in bijgeluiden van de grafische kaart, o.a. de muis bewegingen. Dus staat nu op "kwaliteit".

Voor iedereen met een 64-bit OS (en vermoedlijk vista) die overweegt een Theatron DTS aan te schaffen, ik heb hem momenteel een week of twee op Windows XP Pro X64 draaien en de kaart is voorlopig werkelijk onbruikbaar door voortdurende stotteringen die elk lekker stukje muziek compleet verprutsen.
Ik ga eens kijken of het aan het moederbord ligt door even de gewone XP te proberen.
Maar alles wijst erop dat de drivers gewoon nog niet klaar zijn voor deze OS'en.

Vooralsnog ben ik nog steeds niet zeer onder de indruk van de kaart vergeleken met een M-Audio revolution 7.1 die toch veel aangenamer geluid lijkt te produceren, dit kan ook aan mijn ietwat verouderde versterker liggen wat nog geen 192 kHz model (die wat beter met geluid met zeer hoge bandbreete om kunnen gaan) is. Ik kan het nog niet goed vergelijken door de problemen die ik met de kaart heb, de stotteringen in het geluid verpesten elk objectief luistered oor. Ook ben ik niet (nog) niet onder de indruk van de kwaliteit van de DTS:interactive output en DTS:NEO PC surround upmixing. Als je het geld hebt ben je waarschijnlijk beter af met de Auzentech dan jezelf in je portomonnee te knijpen.
Ik weet verder niet in hoeverre de M-Audio revolution drivers voor Vista en/of X64 werken, weet iemand dit ?

Voor de mensen met de multichannel SPDIF output verwarring:
SPDIF output is UITSLUITEND STEREO,
al speel je dus multichannel muziek (MLP,DVD-A, Surround game) er komt alleen maar stereo uit de optische uitgang als je een SPDIF instelling kiest.
Wil je dus multichannel muziek over de optische uitgang afspelen moet je DD:Live of DTS:interactive kiezen en luister je dus niet meer naar lossless geluid maar naar gecomprimeerd geluid. Het voordeel is dat je niet 3 of 4 dure analoge kabels nodig hebt, het nadeel dat de geluidskwaliteit minder is, maar vermoedelijk nog steeds beter dan 3 of 4 goedkope (standaard) audiokabels.
LOSSLESS multichannel muziek is uitsluitend mogelijk over analoge kabels en dan nog heb je goede kabels (bijv profigold) nodig voor een goede geluidskwaliteit, er bestaat alleen multichannel digitale output op hyperdure professionele studio apparatuur en is NIET beschikbaar voor consumenten vanaf een PC. Het is wel mogelijk vanaf bepaalde standalone (niet PC) hi-end SACD/DVD-A spelers.

De prijs van de kaart is dus ook de prijs van 3 hi-end analoge geluidskabels (als je de analoge multichannel surround input van je versterker nog niet gebruikt voor je DVD(-A) speler) de meeste versterkers hebben maar 1 analoge surround input en dat is nou net het gat wat deze geluidskaarten opvullen door digitale surround output m.b.v. DD en DTS.
De voordelen van de 120db S/N chip komen er vermoedelijk alleen goed uit met de hoge kwaliteit onderdelen zoals die van de Auzentech in combinatie met hoge kwaliteit kabels.
Met een kaart als de Theatron DTS kun je allicht iets van proeven en het is zeker stukken beter dan standaard onboard geluid, maar verwacht toch geen hi-end audiowonder voor een budgetprijs (dakkenie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Ik gebruik deze kaart al een hele tijd onder Vista x64. Eerst gebruikte ik de winxp x64 driver onder vista met een truukje. Dit werkte al stabieler dan iedere Creative kaart ooit gedaan heeft. Nu gebruik ik de beta Vista x64 driver, wederom zonder enig probleem.
Ik ben echt zeer tevreden over deze kaart! :D

Over de geluidskwaliteit heb ik niets te klagen. Ik ben redelijk kritisch met geluid en heb dan ook een prima versterker en heel behoorlijke speakers. Deze is overigens via de digitale uitgang aangesloten.

[ Voor 25% gewijzigd door FatalError op 09-05-2007 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevenhuis
Ik vergat er nog even bij te vermelden dat ik een nogal zware surroundset heb met 850 Watt aan DCM speakers en Onkyo versterker met zeer goede geluidskwaliteit (ik kan de hele straat van geluid voorzien als ik dat wens) en voolopig komt er leuk geluid uit de Theatron DTS (mits ik de oorzaak van de problemen kan vinden) met de Asio Drivers, maar voorlopig heb ik mijn M-Audio Revolution er nog niet mee verslagen aan geluidskwaliteit op laag en zeer hoog volume (up to 11).

Kleine extra wetenswaardigheden:

Standaard wordt het geluids dus intern geresampled om van de functies van de kaart gebruik te kunnen maken (bitperfect kernel streaming is wellicht onmogelijk met deze kaart ?)

Het geluid van de analoge output veranderd als er een andere Samplerate wordt gebruikt en als de SPDIF wordt uitgeschakeld (met SPDIF aan is het geluid iets scheller ? in mijn ervaring)
Subjectief gebruik ik de 96khz instelling, ik weet verder niet of dit daadwerkelijk de beste kwaliteit op levert, wellicht hebben anderen ook een mening hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
@ tevenhuis, ik ben geen hifi kenner maar volg dit forum wel eens, ik heb verschillende keren zien staan dat bijv. cd's standaard op (ergens in de 44 khz zijn), d.w.z. dat 96khz een upmix is en alleen nadelig zou zijn. ik weet niet precies of dit helemaal klopt maar dit is hoe ik het kan volgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevenhuis
Ik ben geen beginner, mijn info over de SPDIF output en 96 khz was meer bedoelt voor de meer gevorderde audiotweakers.
Het gaat o.a. over dat ik vermoedt dat de kaart geen bitperfect audio output doet en waarschijnlijk altijd intern resampled.
Dit is voorlopig nog alleen een vermoeden en vereist een wat gedetaillerder onderzoek, iets waar ik voorlopig even geen tijd voor heb.

[ Voor 3% gewijzigd door fevenhuis op 09-05-2007 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
ik wel een beetje :P even een vraagje dan, zou ik beter zo'n theatron kunnen kopen en die dan digitaal aan mn receiver koppelen?(yamaha rx-v459 budget:254 euro) of is het met zo'n goedkope receiver een beter idee om een m-audio of auzentech te gaan kopen en die dan analoog aansluiten. dus eigenlijk welke dac zou waarschijnlijk beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevenhuis
Als je het geld heb en je bent op zoek naar audiofiele geluidskwaliteit moet je Auzentech kopen, dat is de enigste met de technische gegevens om daadwerkelijk de hoge 120 s/n waar te maken en Auzentech inversteert VEEL in ontwikkeling (ze hebben net als eerste de X-fi chipset gekocht, daar zal een hoop geld mee gemoeit zijn geweest), vermoedelijk zal er ook meer geïnversteerd worden in de driverontwikkeling van Auzentech. Het kan ook zijn dat ze failliet zijn van al die uitgaven :)

Nu zie ik dat ik sinds kort de Auzentech X64 driver van windows update kan dl'en (wellicht met basis functionaliteit, zonder dts en dd etc.) met mijn Theatron.

Wellicht zullen de Theatron DTS met C-Media drivers ooit eens de de Auzentech gaan evenaren met de digitale uitgang, voorlopig is dat muziek in de toekomst.
Qua geluidskwaliteit van de Theatron DTS hoor ik dat de deze voorlopig nog een aantal minder attractieve eigenschappen vertoont, welke wellicht er dus ooit eruit gewerkt zullen worden met driververbeteringen.

De Auzentech is beter en betaal je dan ook voor, als je niet schrikt van het bedrag van de Auzentech moet je die gewoon nemen want je breidt er een mid-range set uit naar hi-end, MITS je er ook minimaal 2 redelijke speakers aan hebt hangen, als je een kleine surround speakers met een subwoofertje setje hebt zal het verschil met de auzentech wellicht niet zo groot zijn (maar het zal nooit zo zijn dat de Theatron beter is dan de Auzentech).
Persoonlijk vindt ik het een erg hoog bedrag, voor mijzelf heb ik de Theatron genomen omdat een geluidskaart voor een tweede systeem betreft en ik had verder niet verwacht (wel gehoopt) meteen al beter zou klinken dan de M-Audio Revolution.
Tevens zit de Auzentech dus qua prijsklasse wel erg zware concurrentie in mijn ogen met de pro-audiokaarten als bij. de M-Audio Audiophile en nota bene de Creative X-FI Platinum 7.1 welke gewoon zeer goede geluidskaarten zijn alleen zonder de leuke surround gimmicks.
De surround gimmicks zijn dus wel van beperkte relevantie in audiofiele zin omdat we het hier om compressed formaten hebben of over upmixing technieken die veelal beter worden verricht op versterkers dan in driversoftware.
En het feit dat Club3d een speciale audifiele geluidskaart heeft aangekondigt (Agrippa) lijkt erop te wijzen dat de Theatron DTS dus geen audiofiele geluidskaart is.
Heen en weer gaat de pendulum....
De club3d is een leuke alleskunner voor een leuk bedrag waarvoor je nooit zult kunnen klagen zonder als een zeikerd te klinken, de Auzentech is een vette alleskunner voor ca$h.
Ik kan verder niet voor anderen beslissen, je moet zelf kiezen .'-)

[ Voor 3% gewijzigd door fevenhuis op 09-05-2007 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
maar als je naar de explosion gaat zoeken of de mystique valt het prijskaartje toch nog wel mee? zie prijzen staan rond de 100 euro(duitse webshop). Ik heb hier 2 B&W DM2's staan dus ik hoop wel op verbetering :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Wellicht zullen de Theatron DTS met C-Media drivers ooit eens de de Auzentech gaan evenaren met de digitale uitgang, voorlopig is dat muziek in de toekomst.
De drivers van Auzentech en CMedia zelf zijn anders exact hetzelfde, op de logo's en naampjes na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevenhuis
Jaja maar de onderdelen van de Auzentech zijn iets beter hé, de Club3d zal er alleen in de buurt kunnen komen d.m.v. uitvoerige driververbeteringen om het verschil te verkleinen vermoedt ik zo.

@LlamaWereldOver die kaarten bevatten toch alleen weer geen CM8788.
Het ligt eraan verbetering op wat ?
Ik luister nog eens naar het verschil met de M-Audio Revolution 7.1 hmmf nee de Theatron DTS is voorlopig nog bepaalt geen verbetering op de M-Audio...
Het geluid van de Theatron is inderdaad een stuk helderder maar met een redelijke bak onaangename vervorming :-( De M-Audio valt verder niks op aan te merken, klinkt gewoon goed, niks irritants en een veel beter stereobeeld.
Met de Virtual 7.1 komt de Theatron dichterbij de Revolution maar met NOG meer vervorming.
De leuke DSP speeltjes in de drivers laten het geluid niet bepaalt heel.
Tja ik kan de Theatron nog echt niet aanraden als Hi-End kaart of of vervanging van een goede geluidskaart. Wel levert het een fikse verbetering op Onboard gepruts, maar dannog, wil je muziekkwaliteit en kun je zonder digitale uitgang met surround upmix dan raadt ik een Revolution aan voor hetzelfde geld.
De Revolution heeft overigens een Coaxiale digitale uitgang i.p.v. Optical en geen digital input.

[ Voor 47% gewijzigd door fevenhuis op 10-05-2007 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
had tijdje geleden zitten kijken naar de revolution kaarten (5.1 vooral) en was er vanuit gegaan half dat alle kanidaten uit de pricewatch hem ook echt op voorrad zouden hebben. echter toen ik dat nakeek heb ik niet echt hoop meer dat hij te leveren valt daar.. welke kaart moet ik dan naar zoeken? 'goedkope' Auzentech maar dan moet ik zoiezo weer even verder sparen :P of is de Theatron ook goed genoeg voor zn geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRubz
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De drivers voor deze C-Media 8788 voor Vista 32bit zijn geupdate en eindelijk werkt alles zoals het zou moeten werken!

http://www.club3d.nl/index.php/support/drivers (theatron - dts en downloaden)

of

http://www.bluegears.com/download_b-Enspirer.html (en dan hier de nieuwste downloaden en installeren)

Beide zijn de zelfde drivers met dus de zelfde drivernummers.

DTS Neo:PC werkt itt de vorige versie nu wel
iTunes en andere audioprogramma's crashen niet meer bij het opstarten van de Configuratietool van C-Media.

Oude versienummer:
5.1201.0008.17.13
Nieuwe versienummer:
5.12.01.0008.17.17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevenhuis
@LlamaWereldOver in de € 60 is er geen enkele geluidskaart met dezelfde kwaliteit als de M-Audio Revolution, in de €100 prijsklasse heb je de Audiotrak prodigy LT (vergelijkbaar met de revolution) en de M-Audio Audiophile9624 (vergelijkbaar met de revolution maar alleen 96Khz).
Nee de Club3D is geen weggegooit geld, maar de geluidskwaliteit van de Revolution is momenteel nog steeds beter, wellicht kan dit veranderen met driversaanpassingen in de toekomst, misschien ook niet, de club3d is aan te raden als je de extra multichannel-opties nodig hebt (digital multichannel output). En voor betere geluidskwaliteit en dubbel de prijs kom je bij audiophile192 en de X-Fi platinum. Of je wacht af wat de Club3D Agrippa gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blu-fox
De club3d agrippa, kwam ik net achter, is EXACT hetzelfde als de Auzentech X-plosion DTS Connect. Dat zie je als je de twee images vergelijkt:

Afbeeldingslocatie: http://www.club3d.nl/ThemaFiles/THAGR.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elitebastards.com/hanners/hda-xplosion/images/board_front_tn.jpg

Dus, als je wacht op de theatron agrippa, kun je ook een Auzentech X-plosion kopen.
Alleen wat zou het prijsverschil zijn?
Hier kost hij 86 euro.

[ Voor 22% gewijzigd door blu-fox op 20-05-2007 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
waat haal ik die prodigy vandaan? en is de auzentech xplosion gelijk of meer/minder aan de LT? ik ben ondertussen een nieuw topic begonnen^^ zie geluidskaarten topic^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevenhuis
De Auzentech X-Plosion is met 100dB S/N ratio en max 96Khz afspeel mogelijkheid weer een vrij zwakke kaart en duidelijk minder dan een Revolution of Prodigy LT.
Tja het blijft hangen bij goedkope hoge kwaliteit van de revolution of goedkope leuke kwaliteit met uitgebreide functies vande Theatron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
heb nu toch maar de theatron besteld omdat ik niet echt in een goede 'spaarpositie' zit.. nou hopen dat hij een beetje bevalt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blu-fox
fevenhuis schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 19:53:
De Auzentech X-Plosion is met 100dB S/N ratio en max 96Khz afspeel mogelijkheid weer een vrij zwakke kaart en duidelijk minder dan een Revolution of Prodigy LT.
Tja het blijft hangen bij goedkope hoge kwaliteit van de revolution of goedkope leuke kwaliteit met uitgebreide functies vande Theatron.
Wat houdt die S/N ratio dan in? en waarom zou max 96Khz een bezwaar zijn?
Ben een beetje een noob...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:59
Ook ik ben op zoek naar een geluidskaart als vervanger voor de geïntegreerde Soundmax AD1988b op m'n P5B deluxe, onder Vista is dit geen lekker kaartje, en DTS werkt sowieso al niet.

De keuze is eigenlijk:
- Club3D Theatron DTS
- Club3D Theatron Agrippa
- Auzentech X-plosion

Wat ik me afvraag:
De CMedia 8788 chip staat op de site van Cmedia als topmodel vermeldt. De Agrippa is een nieuwe kaart, met een 8770 chip, die al niet meer (?) op de site staat, maar waarvan de persberichten ook al van eind 2005 zijn. Ook zie ik dat de X-plosion al van eind 2005/begin 2006 is. En nu we gezien hebben dat de Agrippa hetzelfde is als de X-plosion: is deze wel de moeite waard als het mij eigenlijk alleen maar om de digitale uitgang gaat? Waarschijnlijk niet dus, heb ik me net bedacht, tenzij iemand anders daar nog een visie over heeft.

Als ik zo de laatste berichten lees, lijken de laatste drivers onder Vista 32bit het prima te doen met de Theatron DTS, klopt dat? Welke problemen zijn er nog?

Verder was ik met m'n Soundstorm gewend om tegelijk analoog (boxjes op m'n bureau) en digitaal (in de woonkamer, een paar meter verderop) geluid te krijgen, dit kan nu dus niet meer?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Je kan wel tegelijk digitaal (SPDIF) en analoog gebruiken, maar je kan niet analoog met DTS of DD over de digitale aansluiting tegelijk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen ik heb een vraag, ik heb de Club 3D Theatron DTS en draai windwos vista 64bit. De bijgeleverde kabel heb ik dan ook van me receiver naar mijn kaart lopen (S/PDIF out) verder heb ik een 7.1 installatie, de Oxygen HD audio configuration van de Theatron DTS software ziet alleen 5.1 hij herkend of ziet mijn andere twee boxen dus niet. Maar als ik virtual 7.1 aanzet en in de WINDOWS audio configuratie een test ga uitvoeren komt uit al mijn boxen (7.1) een test geluid, ook als ik power DVD gebruik om een DTS film te gaan kijken en mijn receiver op DTS + PLX 2 zet dan hoor ik DTS uit al mijn 7.1 boxen. Verder als ik Windows media center gebruik kan ik ze alleen instellen op 5.1 en werkt DTS niet..... Ik hoop dat mijn probleem een beetje heb kunnen beschrijven want ik ben best wel een LAKE hierin. Verder weet ik wel wat mooi geluid is en zeker geen spijt heb dat ik deze kaart heb gekocht, alleen werkt hij nog niet zoals hij zou moeten werken. Ik hoop dat iemand mijn kan helpen, misschien heb ik iets verkeerd ingesteld of ligt het toch aan mijn receiver. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 13:07:
Mensen ik heb een vraag, ik heb de Club 3D Theatron DTS en draai windwos vista 64bit. De bijgeleverde kabel heb ik dan ook van me receiver naar mijn kaart lopen (S/PDIF out) verder heb ik een 7.1 installatie, de Oxygen HD audio configuration van de Theatron DTS software ziet alleen 5.1 hij herkend of ziet mijn andere twee boxen dus niet.
De reden hiervoor is dat 7.1 alleen analoog bruikbaar is. Digitaal kan het alleen indien je een 'stream' ervoor hebt (bijvoorbeeld op een DVD) die m.b.v. passthrough direct door de digitale uitgang gestuurd kan worden.

Zowel Dolby Digital Live als DTS Connect kunnen alleen maar 5.1 (=6 kanaals) geluid encoderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Club3D Theatron DTS heb ik zojuist aangeschaft om me HTPC zo goed als af te krijgen.
Ook gelijk nog ff 2GB extra ram besteld want voor 56 euro is dat natuurlijk geen geld (PC5300)
Ik hoop dat ik straks wel alles via DTS kan draaien ipv 6channel input op me versterker ;) (klinkt overigens ook niet verkeerd hoor)
Want dat scheeld toch weer een digitaal -> analoog conversie :)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:59
Ik heb m ook besteld, hoop m morgen te kunnen ophalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
ik heb hem al een tijdje terug bij empc besteld samen met een andere geluidskaart voor mn broertje maar die is niet op voorraad dus ik wacht al een tijdje en ze maillen niet terug.. was dus meteen laatste order bij empc :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok dan,

Ik was ook op zoek naar een geluidskaart i.c.m mijn Z-5500. Ik zat dus de hele tijd in dat X-fi Forum. Dan post je daar wat, zegt iedereen ja XtremeMusic moet je nemen. Kom je hiero, blijkt dat X-fi helemaal niet zo geweldig is voor muziek. Je kunt verschillende forums nagaan. Bij de één raden ze X-fi aan, bij de ander M-audio, en hier lijkt de Club3d Theatron weer helemaal goed te zijn..

Ik bedoel, ik wil gewoon goede muziek-geluidskaart met een digitale uitgang (either coax, or optical). Budget van 60 tot 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
Nou als ik een tijdje terug een M-audio kaart had kunnen vinden in een online-shop had ik die genomen hoor ;) en fevenhuis zegt ook dat in ieder geval nu zijn M-audio nog beter klinkt. Wellicht dat threatron de toekomst heeft tegenover M-audio maar ik weet het nog niet.

De X-fi zal vast ook niet barslecht zijn, op een computerspeakersetje :P maar voor andere doeleinden als gamen is hij iets minder geschikt, misschien dat je het niet hoort, misschien dat ik het niet hoor maar ik wil in ieder geval iets goed voor mn geld en niet extra uitgeven aan extra's die als ze wat teweegbrengen alleen het geluid minder maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrym71
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 19:13
Ik heb gisteren mijn X-FI kaart ingebouwd en met mijn Creative Digital 5500 speakers heb ik dus alleen geluid uit mijn voorste speakers. Ik heb sinds vorige week een Dual Core systeem en ook ik kom van een moederbord met een Soundstorm chip die alles doorgaf naar alle speakers. Ik ga die X-FI weer inleveren want ik wil hetzelfde als wat die Soundstorm kon. Ik luister muziek en speel games en kijk films natuurlijk maar ik maak geen muziek, welke van deze kaarten is het beste voor mij?
Ik heb heel veel gelezen overal maar toch wil ik deze vraag dus stellen, ik zie ook door de bomen het bos niet meer en ik wil niet weer een foute aankoop doen.

- Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect
- AuzenTech Meridian 7.1
- AuzenTech Mystique
- Club3D Theatron DD
- Terratec Aureon

Zijn er nog meer goede kaarten met DD encoding?

Eigenlijk heb ik geen DTS nodig omdat ik dat niet heb op die decoder van mij maar ik heb m er toch maar bij gezet. Ik heb net 160 euri voor die X-FI betaald en meer wil ik niet kwijt zijn voor een andere kaart.
Wat ik ook belangrijk vind is de kwaliteit van de drivers en de ondersteuning voor Vista als ik besluit over te stappen. Als iemand mij hierop een antwoord kan geven dan ben ik erg blij want dan kan ik die knoop doorhakken.
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Thrym71

Ik zit ongeveer met hetzelfde probleem, alleen vind ik de muziek-kwaliteit het belangrijkst.
Maar je prijzen lopen wel uiteen. Als je het zo stelt is waarschijnlijk de AuzenTech Meridian 7.1 het beste, maar ook het duurst. (ommenabij de 170 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrym71
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 20:10:
@Thrym71

Ik zit ongeveer met hetzelfde probleem, alleen vind ik de muziek-kwaliteit het belangrijkst.
Maar je prijzen lopen wel uiteen. Als je het zo stelt is waarschijnlijk de AuzenTech Meridian 7.1 het beste, maar ook het duurst. (ommenabij de 170 euro)
Muziek is voor mij ook belangrijk, daarom vind ik het ook niet erg om dit bedrag eraan te spenderen. Ik had al weer wat reviews kunnen lezen en die Meridian is ook de nieuwste. En wat game performance betreft komt ie ook nog als beste eruit van de Auzentech producten. Ik heb m alleen in Belgie en Duitsland kunnen vinden voor inderdaad 169 euro. Is niet erg. Ik neem aan dat jij die ook daar gezien hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]Thrym71 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 21:36Muziek is voor mij ook belangrijk, daarom vind ik het ook niet erg om dit bedrag eraan te spenderen. Ik had al weer wat reviews kunnen lezen en die Meridian is ook de nieuwste. En wat game performance betreft komt ie ook nog als beste eruit van de Auzentech producten. Ik heb m alleen in Belgie en Duitsland kunnen vinden voor inderdaad 169 euro. Is niet erg. Ik neem aan dat jij die ook daar gezien hebt?
Ja, toffe kaart ( als hij niet te veel CPU gebruikt). Maar zou graag iets goedkoper uit willen zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2007 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verdomme, dan heb je toch het gevoel dat je het forum hebt doodgemaakt. Als niemand meer reageert ná jou..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrym71
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:46:
Verdomme, dan heb je toch het gevoel dat je het forum hebt doodgemaakt. Als niemand meer reageert ná jou..
Ik wil wel maar heb verder even niets te melden, ik ben aan t wachten op mijn centen die ik terug krijg van die X-FI kaart zodat ik de Meridian kan halen. Zodra ik die binnen heb vertel ik mijn bevindingen hier wel...

[ Voor 33% gewijzigd door Thrym71 op 05-06-2007 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blu-fox
Heb zojuist dan toch maar de knoop doorgehakt en een X-Meridian besteld, voor 177 euries incl. verzendkosten. Weet iemand hoe deze kaart klingt tegenover andere kaarten, bijv. de Theatron DTS en M-Audio Revolution?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 07:38

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hey ligt het aan mij of word in dit topic het relatief onbekende Barracuda AC1 audio kaartje van Razer vergeten? :P

Deze heb ik en moet zeggen dat er heerlijk geluid in zit :) (natuurlijk CM8788 based)
http://www.razerzone.com/...cPath=2_16&products_id=41

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaNiC_MiNd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 19:10:
Hey ligt het aan mij of word in dit topic het relatief onbekende Barracuda AC1 audio kaartje van Razer vergeten? :P

Deze heb ik en moet zeggen dat er heerlijk geluid in zit :) (natuurlijk CM8788 based)
http://www.razerzone.com/...cPath=2_16&products_id=41
199 euro. De tering.. Nog duurder. Ik vind de Meredian toch wel de hoogste grens, qua prijs.

En diegene die de Meredian in bestelling hebben. Ik ben idd zeer benieuwd naar de ervaringen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik was dan ook heel blij dat ik mn belastingscentjes had ontvangen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Muziek is voor mij ook belangrijk, daarom vind ik het ook niet erg om dit bedrag eraan te spenderen. Ik had al weer wat reviews kunnen lezen en die Meridian is ook de nieuwste. En wat game performance betreft komt ie ook nog als beste eruit van de Auzentech producten. Ik heb m alleen in Belgie en Duitsland kunnen vinden voor inderdaad 169 euro. Is niet erg. Ik neem aan dat jij die ook daar gezien hebt?
Ik kwam er zojuist achter dat Salland zowel de Auzentech X-Meridian als de Razer Barracuda AC-1 verkoopt. Aangezien ik toch al een tijdje twijfelde welke kaart ik zou kopen heb ik de knoop nu maar doorgehakt en de Auzentech besteld. Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 03:36:
[...]
Ik kwam er zojuist achter dat Salland zowel de Auzentech X-Meridian als de Razer Barracuda AC-1 verkoopt. Aangezien ik toch al een tijdje twijfelde welke kaart ik zou kopen heb ik de knoop nu maar doorgehakt en de Auzentech besteld. Ben benieuwd...
Daar 222 euro! Teringjantjee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Voor de Razer. De Auzentech is wel een stuk goedkoper. Meer dan 200 euro zou ik niet aan een geluidskaart willen uitgeven tenzij 't echt de ultieme kaart is waar echt geen enkel minpunt aan te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 08:40
Een alternatief voor degene die 175 nogal een groot bedrag vinden zouden de nieuwe Club3D Theatron Agrippa DTS kunnen overwegen. +/- 65,- Gebasseerd op de 8770 chip van CMedia.

Die wordt ook gebruikt in de Auzentech Xplosion. Het ontwerp komt zelfs overeen met de Auzentech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
theatron is toch een type, en agrippa een ander type? of ligt dat nu aan mij? :P ik heb in ieder geval vandaag de theatron dts binnen gehad en ga over een paar dagen een review posten denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

LlamaWereldOver schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 21:27:
theatron is toch een type, en agrippa een ander type? of ligt dat nu aan mij? :P ik heb in ieder geval vandaag de theatron dts binnen gehad en ga over een paar dagen een review posten denk ik :P
Theatron is de naam van een reeks geluidskaarten, en niet een bepaald type, zoals Geforce een reeks videokaarten aangeeft en Macintosh een reeks computers. Zo heb je ook de Theatron DD, de Theatron GTS, en de Theatron Agrippa DTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zat vandaag een beetje naar geluidskaarten te kijken op verschillende sites (heb zelf momenteel een X-Fi XGamer Fatal Pro) en kwam deze tegen (ja ik weet het, het is Sweex ;) ): http://www.sweex.com/prod...ectie&item=57&artikel=751

Er stond dat er een C-Media chip op zat, maar er stond niet welke, totdat ik deze foto vond van de kaart:

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/29332.jpg

Kijk maar eens heel goed naar de chipset en volgens mij zie ik CMI8788. _/-\o_
20 euro voor dat ding. ;) Een maat van mij gaat hem kopen en ik laat jullie weten welke chipset erop zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2007 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

Uit het INF-bestand van de driver:

code:
1
%CMI8738.DeviceDesc%=CMI8738

Dus ik denk dat het toch geen 8788 is... ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tachyon schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 15:15:
Uit het INF-bestand van de driver:

code:
1
%CMI8738.DeviceDesc%=CMI8738

Dus ik denk dat het toch geen 8788 is... ;)
Het is ook bijna te mooi om waar te zijn, maar m'n maat krijgt hem maandag of dinsdag. Ben toch benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 15:17:
[...]
Het is ook bijna te mooi om waar te zijn, maar m'n maat krijgt hem maandag of dinsdag. Ben toch benieuwd.
Als vervolgens de uitgangen niet netjes gebalanceerd zijn of geen op-amps hebben en de rest van de aansluitingen en elektronica niet 'je van het' zijn dan is het net een Porsche motor in een Ford Ka en schiet het alsnog niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey5times
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
De Theatron Agrippa is bijna identiek aan de eerder geintroduceerde Theatron DTS.

De chipset op de Theatron DTS is niet meer voor een fatsoenlijke prijs leverbaar. (als gevolg van een licentie beleid van CMEDIA) Het komt erop neer dat de Theatron DTS meer dan 2x zo duur gaat worden, wanneer dit model gecontinueerd zou worden.

De Theatron Agrippa gebruikt een andere chipset waardoor de basis functionaliteit van de Theatron DTS overeind blijft. Dit is dus DTS Connect (on-the-fly encoderen van bijvoorbeeld EAX naar DTS) Dit is een erg belangrijke feature voor personen die hun computer aangesloten hebben op een AV Receiver.

Verwacht dat zeer binnenkort alle geluidskaarten met een C-media Oxygen HD chipset end-of-life gaan of fors duurder gaan worden. Dus mocht je nog opzoek zijn naar een Theatron DTS, dan moet je haast maken want binnenkort is deze niet meer leverbaar. Mogelijk komt er een wederopstanding als C-media zijn licentie beleid aanpast. Maar dat lijkt niet erg waarschijnlijk.
Dit geeft iemand als commentaar op hardware.info bij het introductie-bericht van de theatron DTS. Geen bronvermelding of iets dergelijks helaas. Het lijkt er wel op of die theatron DTS bij steeds meer webshops is uitverkocht....

Ik heb van de week nog een theatron DTS bij een maat geinstalleerd. Soepele installatie, geweldig geluid, en een erg mooie driver voor XP. Die van vista leek nog niet helemaal af, maar hij werkte wel goed iig.

Ik vraag me af of die Agrippa nog nadelen heeft t.o.v. de theatron DTS. Hij ziet er iets meer high-end uit, en hij heeft ook veel interne aansluitingen, de DTS heeft er geen één. Qua prijs scheelt het niet veel. De features lijken ook hetzelfde. Er zit dan wel een oudere chip in (C-Media CMI8770), maar of dat in de praktijk uitmaakt? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Mikey5times op 11-06-2007 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:37

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb effe de pdf van deze chip doorgespit, en daaruit blijkt basically dat ALLE speciale features in software worden gedaan. De chip bevat eigenlijk enkel een geavanceerde mixer, de rest is gewoon software :'(

Dat is op zich wel leuk, want dat zou inhouden dat deze features heel makkelijk overzetbaar zouden moeten zijn naar andere geluidsplatformen ;)

[ Voor 25% gewijzigd door voodooless op 11-06-2007 17:14 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blu-fox
@voodooless: Over welke chip heb je het? De 8870 neem ik aan?

Zojuist gezien dat mijn x-meridian naar me op weg is, dus ik denk dat hij vandaag wel zal aankomen.
Ik zal een reviewtje schrijven als ik hem heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nee, ik heb het natuurlijk over de CMI8788 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blu-fox
Welke chips zouden dan wel alles zelf doen, en het niet door de software laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen enkele :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

ik zal van de week eens een review plaatsen van de Razer Barracuda :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blu-fox
Volgens de DHL website zou ik vandaag mn pakket binnen moeten krijgen. Maar dat gebeurde dus niet. Totdat een half uurtje geleden de buurman het langs kwam brengen. Ik blij, de X-Meridian was er.
Maar toen maakte ik de doos open en...

Afbeeldingslocatie: http://www.wiiwinnen.nl/x-meridian.jpg

ARGH!! :'( Een condensator was niet goed vastgesoldeerd en losgekomen...
Nu kan ik het misschien wel zelf proberen te solderen, maar dan ben ik mn garantie kwijt dus ik ga maar een mailtje sturen naar Norsk-IT (een duitse webwinkel dus).
Weet iemand hoe de garantie nu in zn werk gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

So dat is ruk, als het goed is moet dit vallen onder de DOA (dead on Arival) en zijn ze verplicht om het kostenloos te vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
Ik heb nu de Theatron DTS al een tijdje en soms als ik een dsp instelling aanzet hoor ik af en toe en plof/tikje maar al staat die uit is het niet meer, wat is hier de oorzaak van? is het alleen op te lossen door ze niet te gebruiken? (Wat ik toch zonde vind) of een softwarefout misschien? of kan de chip het rekenwerk gewoon niet aan dat hij daarom af en toe een steekje laat vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blu-fox
Hoe moet ik nu zorgen dat ik een nieuwe krijg? Is de webwinkel verplicht om mij kostenloos een nieuwe te zenden en dat ik de kosten voor het terugzenden vergoed krijg? Of moet ik het naar Auzentech versturen? Die zitten in de VS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Het moet via de webwinkel gaan tenzij die je doorsturen naar de fabrikant dacht ik.
Gewoon even mailen en dan komt het wel goed lijkt mij. :)

offtopic:
"Norsk-IT (een duitse webwinkel dus)."
Rare conclusie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barney
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 21:22

Barney

nee, ik kan niet darten

Ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om in windows Vista met een Auzentech X-Plosion geluid uit de achterste speakers te krijgen, zowel met DDL als DTS connect. Bij de speaker test in de Auzentech software krijg ik wel uit alle speakers geluid, maar in games of bij het luisteren van muziek heb ik enkel stereo. Eerst dacht ik dat het kwam doordat Vista die directsound layer mist, maar vervolgens las ik weer dat je daar met deze geluidskaarten geen last van hebt.

Hiernaast heb ik ook nog het probleem dat mijn verterker het soms niet meer lijkt te snappen en het geluid voor de rear speakers ook naar de front speakers stuurt. Als ik een aantal instellingen op mijn versterker verander en vervolgens alles weer terug zet, dan doet hij het wel weer goed.
In Windows XP had ik wel gewoon surround geluid (zolang mijn versterker deed wat hij hoorde te doen), maar in windows Vista lukt het me absoluut niet om het werkende te krijgen.

Werkt bij jullie in Vista alles wel gewoon zoals het hoort of moeten jullie het ook doen met enkel stereo geluid?

PW5 DH Deluxe | Conroe 6600 @ 3,4 GHz (380x9) | Zalman 8000 | 2GB DDR2 GEIL pc6400 | Sapphire 1900XTX | 2x Maxtor 250GB RAID0 | Acer 1951c |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

heb je in Vista ingesteld dat je een 5.1 setje hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barney

Barney

nee, ik kan niet darten

MaNiC_MiNd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:58:
heb je in Vista ingesteld dat je een 5.1 setje hebt?
Ja, en die instelling verandert ook automatisch mee met wat je in de auzentech software instelt.

PW5 DH Deluxe | Conroe 6600 @ 3,4 GHz (380x9) | Zalman 8000 | 2GB DDR2 GEIL pc6400 | Sapphire 1900XTX | 2x Maxtor 250GB RAID0 | Acer 1951c |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hmmm vaag, normaal gesproken zou die moeten kunnen upscalen naar 5.1 maar ik ken de software van die kaart niet. De Barracuda doet het volgens mij wel prima in Vista icm games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barney

Barney

nee, ik kan niet darten

Volgens mij heb ik het eindelijk opgelost! Het was blijkbaar een combinatie van de verkeerde instellingen op m'n versterker en daarnaast ook de verkeerde instellingen in de Auzentech software.
Mijn versterker blijkt de 'listen mode' regelmatig op stereo te zetten ipv DTS. Je ziet dan nog wel alle speakers actief in het display staan, maar er komt maar geluid uit twee speakers. Ik dacht dus dat ik het probleem gevonden had, maar helaas werkte dit ook niet.
Toen ik echter het aantal input speakers op 8 ipv 6 speakers zette in de software van m'n geluidskaart, toen had ik ineens wel surround geluid in games!

Heeft een flink aantal weken geduurd, maar ik ben weer happy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een club 3d theatron agrippa, op windows xp
hij werkt er goed, alleen kan ik nergens DTS connect aanzetten. ik heb hem optisch en met coax aangesloten
in het menu'tje van de driver kan ik kiezen voor analoge en digitale uitgangen.
de analoge zet ik uit, bij de digitale kan ik kiezen uit:
dolbly digital live(deze werkt goed)
stereo digitaal 44.1Khz
stereo digitaal 48Khz
stereo digitaal 96Khz ( hier klinkt het geluid niet zo vol, het lijkt of de lage tonen hier missen)
spdif in naar spdif uit ( hier krijg ik helemaal geen geluid door)

ik kan ergens iets over DTS connect vinden, hoe zet ik dit aan?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2007 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als hier iemand ook de agrippa heeft, kan die mij dan vertellen wat voor drivers diegene heeft en hoe hij DTS connect aan kan zetten?
BvD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Ik heb de Agrippa nu 1 week draaien als vervanging van de Creative XFi platinum. Ik ben zeer tevreden over de geluidkwaliteit en de instel mogelijkheden. Geen gedoe met modussen die switchen tussen entertainment en game, etc, etc...

De geluidskwaliteit is helder en met meer definitie en geeft een lekker warm geluid. Of het beter of slechter is dan de Creative kan ik nu niet zeggen. En als het beter is zal het niet superveel beter of in de tientallen procenten lopen.

@ MathijsB...

Kijk eens bij de DSP modus! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij DSP modus kan ik kiezen uit none en DSP
als ik hem dan op DSP zet zie ik alleen knoppen voor 7.1 viritual speaker shifter en DTS:neo pc, als ik die aanzet ontvangt mijn reciever nogsteeds geen DTS maar blijft gewoon stereo ontvangen.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 07:05:
bij DSP modus kan ik kiezen uit none en DSP
als ik hem dan op DSP zet zie ik alleen knoppen voor 7.1 viritual speaker shifter en DTS:neo pc, als ik die aanzet ontvangt mijn reciever nogsteeds geen DTS maar blijft gewoon stereo ontvangen.?
Even een mailtje naar Club3D dan...Is gewoon een NL's bedrijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

okay bedankt voor je hulp ik wist niet of het aan mij lag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit heb ik terug gekregen op mijn mailtje:

Geachte,

Dit is een fout in de Windows XP 32bits driver, we zijn al bezig deze te corrigeren. Begin volgende week moet deze beschikbaar zijn voor download.

nu dus afwachten op de nieuwe drivers ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:20:
dit heb ik terug gekregen op mijn mailtje:

Geachte,

Dit is een fout in de Windows XP 32bits driver, we zijn al bezig deze te corrigeren. Begin volgende week moet deze beschikbaar zijn voor download.

nu dus afwachten op de nieuwe drivers ;)
Kijk dat is nog eens support ;) Snelle jongens daar! Die zullen wel met een hamertje achter Cmedia aan hollen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 20:02
Ik heb een PC met Vista Ultimate (deze wordt gebruikt voor Media center)
(ik heb mijn pc via coaxiaal aangesloten naar mijn AV receiver)

Nu heb ik op dit moment een brakke kaart en wilde deze vervangen voor de Club3d Theatron DTS 7.1.
Echter zie ik nu dat er ook een nieuwe variant is: Theatron Agrippa DTS 7.1

Echter ik zie niet echte verschillen in performance. Beide kunnnen hetzelfde.
Toch is de chip verschillend, voor de DTS 7.1= CMI8788 en voor de Agrippa DTS 7.1 CMI8770

Ik gebruik de PC niet voor spellen, maar puur voor muziek en films. Wat is de slimste keuze vwb de twee kaarten? (Interne aansluitingen op zo'n kaart als mic/koptelefoon gebruik ik niet.)

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de agrippa en volgensmij is het zo dat de agrippa met iets betere kwaliteit onderdelen word gemaakt en is daardoor de geluids kwaliteit iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 20:02
Ik denk die Agrippa die haal ik wel even.... maar dat ding is zowat nergens verkrijgbaar. En al helemaal nergens op voorraad :'(

Wie weet waar ik zo'n Agrippa DTS 7.1 kan halen??

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij www.sallandautomatisering.nl kun je ze wel krijgen. Ze hebben deze kaarten ook heel snel binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TH0R
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 09:48
Al de kaarten die hier genoemd worden, decoderen audiobronnen naar DTS/DD/etc. Of ze outputten over de analoge aansluitingen.

Maar welke kaart moet ik nu hebben, als ik gewoon S/PDIF passthrough wil? Mijn versterker decode dat (eventueel) wel, en die kan dat veel beter dan een geluidskaart! En dan verdwijnt er ook geen kwaliteit...

Ik zag dat een standaard trust dat niet kan, dat er alleen stereo uitkomt?

Trotse vader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bedoeld van een DVD die je afspeelt in je PC?

Dat lijkt me nou toch iets wat elke moderne geluidskaart wel zou moeten kunnen. In elk geval de modellen die hier besproken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TH0R
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 09:48
DVD, matroska containers met 720p/DD5.1/DTS/etc afspelen
En stereo cd-geluid moet gewoon 44.1 blijven, moet of niet, of heel goed naar 48Hz overgezet worden.

Geen games, het is alleen nodig voor htpc-geluid door te voeren naar de versterker.

Eventueel on-board van een moederbord ook?

[ Voor 21% gewijzigd door TH0R op 21-06-2007 17:13 ]

Trotse vader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:53
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 14:07:
Zat vandaag een beetje naar geluidskaarten te kijken op verschillende sites (heb zelf momenteel een X-Fi XGamer Fatal Pro) en kwam deze tegen (ja ik weet het, het is Sweex ;) ): http://www.sweex.com/prod...ectie&item=57&artikel=751

Er stond dat er een C-Media chip op zat, maar er stond niet welke, totdat ik deze foto vond van de kaart:

[afbeelding]

Kijk maar eens heel goed naar de chipset en volgens mij zie ik CMI8788. _/-\o_
20 euro voor dat ding. ;) Een maat van mij gaat hem kopen en ik laat jullie weten welke chipset erop zit.
CMI8768

Op www.sweex.com/sc005 had je 'm ook kunnen zien, bij images staan links naar hi-res EPSjes en vaanf daar kun je prima de chip lezen

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/sweexchip.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

Gebruik de Theotron DTS nu al een flinke tijd, maar begin me er steeds meer aan te ergeren.
Ik draai Vista, maar het is een constant gekraak en het tempo van nummers is verre van constant.
Zowel via SP/DIF als analoog, zowel PCM als DTS interactive.. Heb de nieuwste drivers, en een systeem dat het toch wel zou moeten trekken (AMD64 3500+, 1 GB DDR2).
Bah.. en de reden van aanschaf was dat er voor mn SB Live! 5.1 geen Vista support was.. nu maar eens kijken of dat er inmiddels wel weer is..

Edit: na wat gekloot kwam ik tot de volgende ontdekking: mijn CPU kan dynamisch teruggeklokt worden om stroom te besparen (kunnen de meeste tegenwoordig), ik vermoed dat dit icm Vista en geluid een probleem vormt, waarschijnlijk wordt de kloksnelheid als een constante gebruikt voor het afspelen, maar dat was in mijn geval dus verre van constant.
Heb nu bij power settings minimum cpu performance op 100% gezet (ipv 5%), en de kaart draait beter dan ooit :)

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-06-2007 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer.J
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Hallo mensen,

Ik ben op zoek naar een goede geluidskaart om mijn PC digitaal (via spdif coax of optisch) aan te sluiten om mijn 5.1 home cinema set. Omdat geluid in spellen voor mij niet zo heel belangrijk is, laat ik de X-fi kaarten maar even voor wat ze zijn.
Ik ben nu vooral geinteresseerd in de Club3d (Agrippa) DTS 7.1. Mede omdat deze vrij netjes geprijsd zijn, en omdat ze redelijk leverbaar lijken te zijn. (In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Auzentech X-plosion).
Ik vraag me alleen af of het volgende mogelijk is:
Ik wil graag zowel de 5.1 set als 2 simpele PC speakertjes tegelijk aansluiten. Standaard wil ik dan bijvoorbeeld gewoon de PC speakertjes gebruiken om te gamen, en snel een simpel mp3-tje luisteren, e voor de windows "ping" :) . Als ik dan echt goede muziek wil luisteren wil ik de 5.1 set aanzetten en dan de muziek daarop afluisteren. Kan dit?
Kun je gewoon op beide uitgangen (spdif digitaal out en jack naar PC speakers) tegelijk hetzelfde signaal zetten, om moet je kiezen?

Ik kan trouwens vrij weinig informatie vinden over de Club3D Agrippa DTS 7.1, misschien omdat deze nog vrij nieuw is. Volgens deze pagina is de Agrippa exact dezelfde kaart als de Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect. Dit zou heel erg mooi zijn, want deze staat volgens mij bekend als een erg goede kaart, alleen slecht verkrijgbaar en duur. Alleen vind ik het wel een beetje vreemd dat de Agrippa de CMI8770 chip heeft ipv de CMI8788. Zou de Agrippa niet stiekum een goedkopere kaart zijn dan de normale DTS 7.1?

[ Voor 23% gewijzigd door Homer.J op 26-06-2007 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Homer.J schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 11:58:
Volgens deze pagina is de Agrippa exact dezelfde kaart als de Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect. Dit zou heel erg mooi zijn, want deze staat volgens mij bekend als een erg goede kaart, alleen slecht verkrijgbaar en duur. Alleen vind ik het wel een beetje vreemd dat de Agrippa de CMI8770 chip heeft ipv de CMI8788. Zou de Agrippa niet stiekum een goedkopere kaart zijn dan de normale DTS 7.1?
Ik denk dat je in de war bent. De X-Plosion 7.1 DTS Connect heeft ook een CMI8770 chip. Alleen de X-Meridian 7.1 (die inderdaad een stuk duurder is) heeft de CMI8788.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer.J
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik bedoelde de CMI8788 chip die de "gewone" Theatron DTS heeft.
Ik zal even uitleggen wat ik bedoel; het volgende vind ik vreemd:

De Auzentech X-Plosion 7.1 DTS Connect heeft de C-Media CMI8770 chip aan boord,
De Auzentech X-Meridian 7.1 heeft de C-Media Oxygen HD CMI8788 chip aan boord.
De X-Meridian is dan inderdaad ook en stuk duurder dan de X-Plosion, dus niks geks hier.

De Club 3D Theatron DTS heeft de C-Media CMI8788, en
de Club 3D Theatron Agrippa DTS heeft de C-Media CMI8770 chip.
Terwijl ik de indruk krijg dat de Theatron Agrippa DTS op de website van Club3D gepresenteerd wordt als een betere kaart dan de Theatron DTS. Hij is in elk geval nieuwer. En hier kun je zien dat de Agrippa wel heel erg veel op de Auzentech X-Plosion lijk.

Kortom, is de Theatron Agrippa DTS wel een betere kaart dan de Theatron DTS ? Of zou het verhaal van de duurdere C-media chipset (zie hier) inderdaad waar zijn en is Club 3D genoodzaakt om een goedkopere chip op zijn geluidskaarten te plakken, en proberen ze een mindere geluidskaart te verkopen als betere?

[ Voor 3% gewijzigd door Homer.J op 26-06-2007 21:32 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste