Is er ondertussen ook al een fix voor het VoIP probleem? Mijn microfoon valt namelijk steeds uit (met zowel ventrilo als skype) als ik tijdens het praten een spelletje ga spelen. Als ik de settings van ventrilo of skype weer reset (de input settings) doet de microfoon het weer voor een aantal minuten. Iemand een idee, of moet ik toch echt gewoon wachten op de nieuwe drivers? En wanneer worden die verwacht?
Je post mist helaas wat kritieke informatie. Zoals: welk OS gebruik je, welke driverversie gebruik je, is de microfoon aangesloten via de AC'97 aansluiting of op de MIC-IN aan de achterkant, etc.T-mo-T schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 09:54:
Is er ondertussen ook al een fix voor het VoIP probleem? Mijn microfoon valt namelijk steeds uit (met zowel ventrilo als skype) als ik tijdens het praten een spelletje ga spelen. Als ik de settings van ventrilo of skype weer reset (de input settings) doet de microfoon het weer voor een aantal minuten. Iemand een idee, of moet ik toch echt gewoon wachten op de nieuwe drivers? En wanneer worden die verwacht?
En nieuwe drivers zullen verschijnen 'when they're done'. Auzentech heeft het niet zo erg op het zetten van vaste datums. Wel beloven ze dat DTS Interactive-ondersteuning (en NEO : PC, maar dat boeit mij niet zo erg) in Q2 2008 moet verschijnen. Dat zou dus voor het einde van deze maand zijn. Eerder beloofde ze dit nog voor Q1 2008, dus hier kan je geen garantie uit halen.
[edit]
Van de driver-pagina van Auzentech:
Even over hun slechte spelling heen gelezen: 'Enhanced download system' klinkt bij mij als 'meer controle hebben over wie wat download'. Nou goed, het is daar nu bijna 12 uur 's nachts, dus dat kan nog zo'n 9 uur duren (als we 'early morning hours' mogen geloven).New Driver Coming Soon
Auzentech is putting the fnal touches on an enhanced download system that will include a new X-Fi Prelude driver. Projected launch is the early morning hours of THursday, June 12 (USA Pacific time).
[ Voor 44% gewijzigd door The Zep Man op 12-06-2008 08:53 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Er zijn nieuwe drivers beschikbaar. Versienummer is 1.02.5 (of driverversie 6.0.1.1281). Registratie is verplicht om hem te downloaden.
Vanaf nu is er kennelijk ook een sleutel nodig om Dolby Digital Live te activeren. Deze sleutel schijn je te krijgen wanneer je een account registreert (waarvoor weer het serienummer van je geluidskaart nodig is). Dit is waarschijnlijk gedaan omdat Creative's drivers de laatste tijd nogal gehacked worden om Dolby Digital Live-functionaliteit toe te voegen aan andere geluidskaarten.
[edit]
Bevestiging over dat dit vanuit Creative komt.
Het ziet er naar uit dat de driver zelf nog niet op hun site is gezet. Wanneer die er wel is, zal hij wel weer op de mirror verschijnen.
[edit2]
De nieuwe drivers zijn reeds toegevoegd aan de mirror.
Vanaf nu is er kennelijk ook een sleutel nodig om Dolby Digital Live te activeren. Deze sleutel schijn je te krijgen wanneer je een account registreert (waarvoor weer het serienummer van je geluidskaart nodig is). Dit is waarschijnlijk gedaan omdat Creative's drivers de laatste tijd nogal gehacked worden om Dolby Digital Live-functionaliteit toe te voegen aan andere geluidskaarten.
[edit]
Bevestiging over dat dit vanuit Creative komt.
Creative maakt het wel weer lekker bond voor third-party leveranciers.Q: I'm not about to open up my computer to find the serial number... Email it to me.
A: We understand that opening your PC is an inconvenience. Unfortunately, we are unable to e-mail you a serial number because we are required to protect our own and our partners' intellectual property. If you no longer have your product box, then you will need to look at the soundcard to find the serial number.
Het ziet er naar uit dat de driver zelf nog niet op hun site is gezet. Wanneer die er wel is, zal hij wel weer op de mirror verschijnen.
[edit2]
De nieuwe drivers zijn reeds toegevoegd aan de mirror.
[ Voor 114% gewijzigd door The Zep Man op 12-06-2008 21:49 ]
Ik krijg een 404 als ik op download klik.
Ik heb ondertussen wel geregistreerd (hoewel je ook die pagina moest zoeken aangezien ze alleen naar de login linken vanaf hun driver pagina).
Ik heb ondertussen wel geregistreerd (hoewel je ook die pagina moest zoeken aangezien ze alleen naar de login linken vanaf hun driver pagina).
Het ziet ernaar uit dat ze bij Auzentech weer een stapje terug zijn gegaan. Op hun driver-pagina is nu alleen nog maar de oude driver te vinden. De nieuwe driver staat op de eerder genoemde mirror.
[edit]
Ze hebben het nieuwe downloadsysteem maar onder het kopje 'beta' gepubliceerd. Nieuwe drivers kan je daar ophalen of van de mirror. Let op dat je voor Dolby Digital Live hier een account moet registreren en het serienummer van je geluidskaart moet invoeren. Met behulp van de activatiecode die eruit volgt kan je DDL gebruiken in de nieuwste drivers.
Het zal wel even duren (totdat Creative zelf dit systeem voor hun nieuwe geluidskaarten implementeert) voordat dit systeem gehackt wordt .
[edit]
Ze hebben het nieuwe downloadsysteem maar onder het kopje 'beta' gepubliceerd. Nieuwe drivers kan je daar ophalen of van de mirror. Let op dat je voor Dolby Digital Live hier een account moet registreren en het serienummer van je geluidskaart moet invoeren. Met behulp van de activatiecode die eruit volgt kan je DDL gebruiken in de nieuwste drivers.
Het zal wel even duren (totdat Creative zelf dit systeem voor hun nieuwe geluidskaarten implementeert) voordat dit systeem gehackt wordt .
[ Voor 55% gewijzigd door The Zep Man op 13-06-2008 13:35 ]
Ze hebben dus een nieuw downloadsysteem (beta):
http://www.auzentech.com/site/download/updatesv2.php
http://www.auzentech.com/site/download/updatesv2.php
Changes in this Driver
Fixed 'Audio Distortion with DDL..
Fixed memory leak.
Increased MIC gain.
Addition of the SFBM (Sound Font Bank Manager) into the software.
DDL component requires a Key to activate it before use. Key provided automatically when registering.
Verwijderd
Auzentech gaat een nieuwe X-Fi HDMI 1.3 combi kaart uitbrengen, de: Auzen X-Fi HomeTheater 7.1 .
http://www.auzentech.com/site/company/press.php
http://www.vr-zone.com/ar...udio_Combo_Card/5873.html
http://www.overclock3d.ne...se_x-fi_hometheater_7_1/1
Hoe deze kaart gaat worden... wie weet?
Ik wacht tot de X-Tension HDMI 1.3 uitkomt en ga dan kiezen tussen de X-Fi HomeTheater 7.1 en de X-Tension HDMI 1.3, ik hecht namelijk heel veel waarde aan de 7.1 channel analoge output die op de X-Fi Prelude 7.1 zit en de HDMI 1.3 uitbreidings kaart zou een mooie aanvulling zijn op de X-Fi Prelude.
Ik vraag me namelijk af hoe het analoge deel van X-Fi HomeTheater 7.1 er uit komt te zien... heeft deze kaart wel analoge output mogelijkhedenof word er alleen aandacht besteed aan de HDMI 1.3 output.
http://www.auzentech.com/site/company/press.php
http://www.vr-zone.com/ar...udio_Combo_Card/5873.html
http://www.overclock3d.ne...se_x-fi_hometheater_7_1/1
Hoe deze kaart gaat worden... wie weet?
Ik wacht tot de X-Tension HDMI 1.3 uitkomt en ga dan kiezen tussen de X-Fi HomeTheater 7.1 en de X-Tension HDMI 1.3, ik hecht namelijk heel veel waarde aan de 7.1 channel analoge output die op de X-Fi Prelude 7.1 zit en de HDMI 1.3 uitbreidings kaart zou een mooie aanvulling zijn op de X-Fi Prelude.
Ik vraag me namelijk af hoe het analoge deel van X-Fi HomeTheater 7.1 er uit komt te zien... heeft deze kaart wel analoge output mogelijkhedenof word er alleen aandacht besteed aan de HDMI 1.3 output.
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2008 12:21 ]
Laat ze eerst maar eens alle beloofde functies voor de X-Fi Prelude ontwikkelen. Ze hebben nog 2 weken om DTS Connect toe te voegen volgens de huidige planning.Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 12:13:
Auzentech gaat een nieuwe X-Fi HDMI 1.3 combi kaart uitbrengen, de: Auzen X-Fi HomeTheater 7.1 .
Kleine bump.
Bericht van Auzentech waarom ze het nieuwe downloadsysteem hebben ingevoerd.
Hoewel het niet letterlijk gezegd wordt, is tussen de lijnen door te lezen dat Creative ze geforceerd heeft en dat de andere redenen uit de brief eigenlijk onzin zijn. Voornamelijk het gebash richting daniel_k duidt hierop.
Creative heeft natuurlijk ook een lichte hekel aan daniel_k omdat hij hun marktsysteem overhoop gooit (nieuwe drivers met volledige en nieuwe functionaliteit aanbieden voor nieuwe besturingssystemen voor hun oude geluidskaarten, iets wat Creative zelf niet doet). Dit is een indirecte manier om hem terug te pakken.
Afijn, ze hebben nog tot het einde van de maand om de beloofde DTS Connect-functionaliteit toe te voegen.
Bericht van Auzentech waarom ze het nieuwe downloadsysteem hebben ingevoerd.
Hoewel het niet letterlijk gezegd wordt, is tussen de lijnen door te lezen dat Creative ze geforceerd heeft en dat de andere redenen uit de brief eigenlijk onzin zijn. Voornamelijk het gebash richting daniel_k duidt hierop.
Volgens mij worden de drivers nog steeds geschreven door Creative (gekeken naar het Dolby Digital Live registratiesysteem, wat gewoon via Creative loopt) en modificeert Auzentech ze lichtjes. Waarom zijn anders de meeste (alle?) binaries gesigned door Creative en niet door Auzentech.Daniel's actions also did not take into consideration the effort required to make Dolby Digital Live available. We work hard to provide drivers such as Dolby Digital Live and the soon-to-be-released DTS Interactive to our customers. These things don't just happen; we work long hours, and we can only continue to do so with the support of the audiophile community.
Creative heeft natuurlijk ook een lichte hekel aan daniel_k omdat hij hun marktsysteem overhoop gooit (nieuwe drivers met volledige en nieuwe functionaliteit aanbieden voor nieuwe besturingssystemen voor hun oude geluidskaarten, iets wat Creative zelf niet doet). Dit is een indirecte manier om hem terug te pakken.
Afijn, ze hebben nog tot het einde van de maand om de beloofde DTS Connect-functionaliteit toe te voegen.
[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 21-06-2008 09:59 ]
Interessante quote uit het persbericht over de X-Fi HomeTheater
Overigens ben ik ook best benieuwd wat de audiokwaliteit van deze kaart zal zijn tegenover de aanstaande Xonar geluidskaart met AV300 chipset
HDMI video én audio support zonder aan de achterzijde de boel te hoeven doorlussen door intern een kabeltje op een nog aan te kondigen Nforce moederbord te prikken, zodat video daardoor naar de HomeTheater wordt gevoerd? Klinkt op papier erg mooiMoreover, the internal connection will exclusively support upcoming NVIDIA products, to create the ultimate in audio and visual entertainment.
Overigens ben ik ook best benieuwd wat de audiokwaliteit van deze kaart zal zijn tegenover de aanstaande Xonar geluidskaart met AV300 chipset
[ Voor 3% gewijzigd door mindcrash op 21-06-2008 13:16 ]
"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)
Ok, besloot vandaag de Driver update pagina van auzen te bezoeken, en ik was blij verrast te zien dat er een nieuwe driver beschikbaar is.
Een met DTS® Interactive.
Ik ga er zo dadelijk wat mee testen.
Een met DTS® Interactive.
Ik ga er zo dadelijk wat mee testen.
Ik lees het ook net en verwacht dat de mirror spoedig van update voorzien zal worden. Ze hebben hun deadline echt op de valreep gehaald (of gewoon gewacht, natuurlijk).Sir Guinhill schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 16:12:
Ok, besloot vandaag de Driver update pagina van auzen te bezoeken, en ik was blij verrast te zien dat er een nieuwe driver beschikbaar is.
Ik zal zometeen mijn bevindingen posten.
Overigens zijn er wel wat known bugs in deze driver (die waarschijnlijk ook betrekking hebben op de vorige drivers):
[edit]Dolby® Digital Live (DDL)
Below is a list of DDL-driver bug reports that we are working on.
* DDL sound stops
* DDL sound "pops or crackles"
* Mic sound problem (MSN, SKype, TeamSpeak during gamepley, Ventrilo)
The projected release date for these updates is July 9, with the understanding that bug fixes by their very nature can require additional development time.
Getest onder XP 64-bit. Drivers werken, maar geen DTS Interactive-ondersteuning. Nu stond er op de site van Auzentech hetzelfde over DTS Interactive als over DTS NEO:PC: "for Vista Coming Soon".
Kan iemand anders dit bevestigen? Zo ja, dan zijn er valse beloftes gemaakt over dit product. Op de doos staat namelijk "Coming soon: Dolby Digital Live, DTS Interactive, DTS Neo:PC for Windows XP and Vista".
[ Voor 57% gewijzigd door The Zep Man op 01-07-2008 17:34 ]
Ik heb het zelfde, na installatie wordt mij wel gevraagd voor registratie van DDL en DTS maar hierna is het nergens terug te vinden.
De Creative Media Toolbox 6 is een 30d demo, dus je hoeft dat niet te instaleren.
Ik gebruik Vista x64
Heb het probleem ondertussen opgelost ;-) zie een paar posts lager
De Creative Media Toolbox 6 is een 30d demo, dus je hoeft dat niet te instaleren.
Ik gebruik Vista x64
Heb het probleem ondertussen opgelost ;-) zie een paar posts lager
[ Voor 14% gewijzigd door Sir Guinhill op 01-07-2008 21:19 ]
Weet je dit zeker? Probeer eens deze screenhot te volgen. Al zou je DDL en/of DTSI moeten hebben, dan zou je geen "Dolby Digital Live"-knop meer hebben. De opties voor DDL/DTSI staan waarschijnlijk onder de knop voor de digitale uitgang.Sir Guinhill schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 17:51:
Ik heb het zelfde, na installatie wordt mij wel gevraagd voor registratie van DDL en DTS maar hierna is het nergens terug te vinden.
Onder XP heb je nog wel een knop genaamd 'Dolby Digital Live'. De werking is net als in voorgaande versies (alleen DDL is ermee te activeren).
[edit]
Had die toolbox niet eens geïnstalleerd. Klaagde erover dat ik Flash niet had. Gelukkig mis ik niets.
[ Voor 36% gewijzigd door The Zep Man op 01-07-2008 17:59 ]
Ja, ik weet het zeker, ik heb het niet.
Ik kreeg bij de installatie wel een fout melding ( pop-up venster met de tekst fout, en een ok knop )
Ik had geen oude driver geïnstalleerd, verse vista
Ik kreeg bij de installatie wel een fout melding ( pop-up venster met de tekst fout, en een ok knop )
Balen.Sir Guinhill schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 18:35:
Ja, ik weet het zeker, ik heb het niet.
Ik zal binnenkort even Vista (64-bit) apart installeren en kijken wat mijn resultaten zijn. Klinkt als een buggy driver.
Hmm, Ik ben de oude driver gaan installeren. Maar daar heb ik het probleem ook, en die oude driver werkte op mijn systeem wel. dus het kan best wel eens aan mijn vista liggen.
hoe of waarom, weet k niet.
Ik heb een systeem restore gedaan naar een punt voor de installatie van de geluidskaart, maar dat heeft ook niet geholpen, ;-) ook het systeem log geeft weinig info:
[quote]Kan de beschrijving van gebeurtenis-id 101 van bron Creative Labs SC niet vinden. Het onderdeel dat de gebeurtenis heeft gestart is mogelijk niet op de lokale computer geïnstalleerd, of de installatie is beschadigd. U kunt het onderdeel op de lokale computer installeren of herstellen.
EDIT:
OK ik heb al gevonden wat het probleem was, Ik had ONDER EEN ANDERE ACCOUNT
Vista SP 1 geïnstalleerd. En ik had nog niet in de account ingelogd na dat die installatie afgelopen was.
Dus Vista dacht nogsteeds bezig te zijn met die upgrade... Hierdoor konden de Drivers niet goed worden geïnstalleerd.
Heb de oude drivers ondertussen werkende, Ik ga zo de nieuwe serieus testen.
wat voor een vage problemen je al niet kan tegenkomen, door je eigen schuld 
EDIT2:
Geen problemen met microfoon gevonden ( wat wel in de buglist staat )
De microfoon klappert als een uitlaatpijp zonder knaldemper.
En DTS werkt "vooralsnog" prima
Ik heb een systeem restore gedaan naar een punt voor de installatie van de geluidskaart, maar dat heeft ook niet geholpen, ;-) ook het systeem log geeft weinig info:
[quote]Kan de beschrijving van gebeurtenis-id 101 van bron Creative Labs SC niet vinden. Het onderdeel dat de gebeurtenis heeft gestart is mogelijk niet op de lokale computer geïnstalleerd, of de installatie is beschadigd. U kunt het onderdeel op de lokale computer installeren of herstellen.
EDIT:
OK ik heb al gevonden wat het probleem was, Ik had ONDER EEN ANDERE ACCOUNT

Dus Vista dacht nogsteeds bezig te zijn met die upgrade... Hierdoor konden de Drivers niet goed worden geïnstalleerd.
Heb de oude drivers ondertussen werkende, Ik ga zo de nieuwe serieus testen.
EDIT2:
Geen problemen met microfoon gevonden ( wat wel in de buglist staat )
De microfoon klappert als een uitlaatpijp zonder knaldemper.
En DTS werkt "vooralsnog" prima
[ Voor 98% gewijzigd door Sir Guinhill op 04-07-2008 11:17 ]
Inderdaad geen DTS voor windows xp, beetje raar als je het mij vraagt aangezien op de doos glashelder staat DTS coming soon for windows xp and vista.
Afijn ik heb zelf deze kaart analoog aangesloten zitten op mijn receiver en gebruikte de thx console unlocker, maar dat grapje lijkt niet meer te werken.
Heeft iemand een nieuwe versie zodat de thx console weer beschikbaar word?
Afijn ik heb zelf deze kaart analoog aangesloten zitten op mijn receiver en gebruikte de thx console unlocker, maar dat grapje lijkt niet meer te werken.
Heeft iemand een nieuwe versie zodat de thx console weer beschikbaar word?
Ik heb al een ticket geopend hierover bij Auzentech. Als blijkt dat er geen DTSI ondersteuning komt voor Windows XP zal ik vragen wat Auzentech gaat doen om deze niet waargemaakte belofte te compenseren.gri- schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 13:37:
Inderdaad geen DTS voor windows xp, beetje raar als je het mij vraagt aangezien op de doos glashelder staat DTS coming soon for windows xp and vista.
Ik ben benieuwd wat het antwoord gaat zijn, was zelf ook in de veronderstelling dat DTSI ook onder XP zou werken.
Verwijderd
Hoe is de bass op deze kaart tegenover een Creative X-Fi (XtremeGamer) ? Geeft de Prelude een meer diepere krachtigere dynamische bass dan de Creative X-Fi? Of zit er bijna geen verschil in deze 2 kaarten op het gebied van bass? Ik vind die van de Creative X-Fi standaard nogal boemerig namelijk. Mss dat de Prelude een wat meer zwaardere diepe gedetaileerde bass heeft..
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2008 22:15 ]
Misschien een paar domme vraag maar ik stel ze toch.
Ik zat dus ook uit te kijken naar deze kaart, met name omdat ik EAX5.0 geluid op m'n AV-Reciever wil laten afspelen via een S/PDIF kabel. (kan ik lekker gamen op de bank op m'n Bravia LCD TV)
1 Als ik het goed begrijp gaat dat via Dolby Digital Live.
Zit dat nu wel geactiveerd in de nieuwst drivers voor Win XP of niet.?
2 Of, heb (ook) DTSI nodig om dat EAX5.0 geluid naar m'n AVR te sturen via een S/PDIF kabel.
Ik begrijp dat er voor WindowsXP nog steeds geen DTSI ondersteuning is en voor DDL wel.
Desnoods sluit ik ik met 6 kabels m'n AVR aan op deze kaart zoals hier eerder werd geopperd.
3 Kan ik nu wel of niet gamen met deze kaart met meerkanaals EAX5.0 geluid?
Ik zat dus ook uit te kijken naar deze kaart, met name omdat ik EAX5.0 geluid op m'n AV-Reciever wil laten afspelen via een S/PDIF kabel. (kan ik lekker gamen op de bank op m'n Bravia LCD TV)
2 Of, heb (ook) DTSI nodig om dat EAX5.0 geluid naar m'n AVR te sturen via een S/PDIF kabel.
Ik begrijp dat er voor WindowsXP nog steeds geen DTSI ondersteuning is en voor DDL wel.
Desnoods sluit ik ik met 6 kabels m'n AVR aan op deze kaart zoals hier eerder werd geopperd.
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
Dolby Digital Live is beschikbaar voor Windows XP 32-bit en 64-bit. DTS Interactive is niet beschikbaar voor Windows XP en ik heb het vermoeden dat dat er ook niet komt.Demon_Eyez schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:09:
Misschien een paar domme vraag maar ik stel ze toch.
Da's geen vraag.2 Of, heb (ook) DTSI nodig om dat EAX5.0 geluid naar m'n AVR te sturen via een S/PDIF kabel.
Ja, je kan met deze kaart spellen met 6-kanaals geluid spelen met EAX 5.0 en Dolby Digital Live.Desnoods sluit ik ik met 6 kabels m'n AVR aan op deze kaart zoals hier eerder werd geopperd.
[edit]
Nieuwe drivers (beta 1.1) zijn uit. De enige wijziging is een bugfix voor het geluid van de microfoon in Teamspeak en Ventrilo (en vermoedelijk ook andere VoIP programma's).
[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 10-07-2008 18:36 ]
Thanx voor de heldere antwoorden
Met 2 bedoelde ik of je ook DTS Interactive nodig had, maar nee dus, DDL volstaat. Ik zit alleen nu wel te dubben wat ik zal doen.
Ik vind het nogal tegenvallen van Auzentech dat ze nu opeens geen support voor DTS Interactive stoppen in hun drivers voor Windows Xp. (Vista ga ik voorlopig toch echt niet draaien) Ik kan me toch echt herinneren dat dit wel was aangekondigd. ik snap niet wat het probleem is. Asus heeft het met z'n Xonar kaarten allang voor elkaar.
Lijkt wel alsof ze of moeite hebben het voor elkaar te krijgen, of dat ze gezeur hebben met Creative? Daar krijgen ze toch de drivers van? Ik vind dat ze de mensen erg lang aan het lijntje houden, en dat voor een kaart van 150 euro...
Misschien wordt het nu eerst toch een Xonar DX voor 65 euro. Dan heb ik realtime DDL en EAX5.0 geluid (weliswaar geemuleerd, maar schijnt toch vrij goed te zijn volgens de reviews) naar al m'n
reciever.
Dan wacht ik nog wel even of ze niet toch met DTS Interactive komen,. want het is wel een erg mooie kaart die X-Fi Prelude. Maar 150 euro voor een half werkende kaart onder XP zie ik nu even niet zitten. Ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen zich nu een beetje belazerd voelen door Auzentech of niet? Echt uitsluitsel geven ze niet. Er staat niets op de site en op de mail wordt niet gereageerd (al drie keer gemaild hierover)...
Met 2 bedoelde ik of je ook DTS Interactive nodig had, maar nee dus, DDL volstaat. Ik zit alleen nu wel te dubben wat ik zal doen.
Ik vind het nogal tegenvallen van Auzentech dat ze nu opeens geen support voor DTS Interactive stoppen in hun drivers voor Windows Xp. (Vista ga ik voorlopig toch echt niet draaien) Ik kan me toch echt herinneren dat dit wel was aangekondigd. ik snap niet wat het probleem is. Asus heeft het met z'n Xonar kaarten allang voor elkaar.
Lijkt wel alsof ze of moeite hebben het voor elkaar te krijgen, of dat ze gezeur hebben met Creative? Daar krijgen ze toch de drivers van? Ik vind dat ze de mensen erg lang aan het lijntje houden, en dat voor een kaart van 150 euro...
Misschien wordt het nu eerst toch een Xonar DX voor 65 euro. Dan heb ik realtime DDL en EAX5.0 geluid (weliswaar geemuleerd, maar schijnt toch vrij goed te zijn volgens de reviews) naar al m'n
reciever.
Dan wacht ik nog wel even of ze niet toch met DTS Interactive komen,. want het is wel een erg mooie kaart die X-Fi Prelude. Maar 150 euro voor een half werkende kaart onder XP zie ik nu even niet zitten. Ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen zich nu een beetje belazerd voelen door Auzentech of niet? Echt uitsluitsel geven ze niet. Er staat niets op de site en op de mail wordt niet gereageerd (al drie keer gemaild hierover)...
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
Kijk eens op de voorkant van de doos.Demon_Eyez schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 23:45:
Thanx voor de heldere antwoorden![]()
Ik vind het nogal tegenvallen van Auzentech dat ze nu opeens geen support voor DTS Interactive stoppen in hun drivers voor Windows Xp. (Vista ga ik voorlopig toch echt niet draaien) Ik kan me toch echt herinneren dat dit wel was aangekondigd.
Tot zover ik begrijp worden eigenlijk alle drivers geprogrammeerd door Creative. Kijk maar eens naar de handtekeningen op de bestanden van de drivers. Ik heb dan ook het idee dat dit een keuze is van Creative. Op mijn ticket heb ik in ieder geval nog geen antwoord gehad. Ik ga er nu wel één maken met hoge prioriteit.ik snap niet wat het probleem is. Asus heeft het met z'n Xonar kaarten allang voor elkaar.
Ehm... je hebt nu ook realtime DDL en EAX5.0.Misschien wordt het nu eerst toch een Xonar DX voor 65 euro. Dan heb ik realtime DDL en EAX5.0 geluid (weliswaar geemuleerd, maar schijnt toch vrij goed te zijn volgens de reviews) naar al m'n
reciever.
'Half' werkende kaart is overdreven. Eén of twee (DTS NEO PC) functies zullen waarschijnlijk niet werken onder Windows XP. Echter, deze functies waren wel beloofd ten tijde dat ik deze geluidskaart kocht. Hierom ben ik benieuwd naar een eventuele compensatie voor de missende functies, al worden deze niet meer toegevoegd.Dan wacht ik nog wel even of ze niet toch met DTS Interactive komen,. want het is wel een erg mooie kaart die X-Fi Prelude. Maar 150 euro voor een half werkende kaart onder XP zie ik nu even niet zitten.
Och, 'belazerd'... ze schoppen Creative tenminste aan het werk en brengen zelf meer (en volledigere) drivers uit dan dat Creative ooit heeft gedaan. Probeer jij maar eens één volledige driver te vinden voor Windows XP die op alle Sound Blaster Live's werkt op de site van Creative (dus ook de OEM-kaarten).Ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen zich nu een beetje belazerd voelen door Auzentech of niet? Echt uitsluitsel geven ze niet. Er staat niets op de site en op de mail wordt niet gereageerd (al drie keer gemaild hierover)...
Eerst maar kijken of ze met een passende compensatie willen komen. Anders wordt het tijd voor een re-review van deze geluidskaart.
Misschien was ik wat onduidelijk maar ik heb dus geen Prelude kaart. Wilde hem gaan aanschaffen maar nu bekend is dat er nog steeds geen DTS Interactive ondersteiunig op zit voor XP, weet ik het nog niet zo zeker.
Vandaar dat ik naar die Asus Xonar aan het kijken ben. Heb ik tenminste DDL + EAX for the time being
Ik zeg ook een 'beetje' belazerd.:) Maar feit is dat er eerst XP en Vista wordt beloofd en in ene ligt de nadruk nog alleen op Vista. Dat klopt niet in mijn ogen, en zeker niet voor het bedrag dat je moet neerleggen.
Ja wie weet dat hoe meer mensen gaan mailen hoe sneller ze gaan reageren. lk heb al drie keer gemaild, maar nog steeds niets gehoord.
Vandaar dat ik naar die Asus Xonar aan het kijken ben. Heb ik tenminste DDL + EAX for the time being
Ik zeg ook een 'beetje' belazerd.:) Maar feit is dat er eerst XP en Vista wordt beloofd en in ene ligt de nadruk nog alleen op Vista. Dat klopt niet in mijn ogen, en zeker niet voor het bedrag dat je moet neerleggen.
Ja wie weet dat hoe meer mensen gaan mailen hoe sneller ze gaan reageren. lk heb al drie keer gemaild, maar nog steeds niets gehoord.
De X-Fi Prelude heeft ook DDL + EAX (voor XP en Vista). Ik snap nog steeds het probleem niet hierover. De ASUS Xonar D2 heeft echter wel (tot zover ik weet) ook DTSI + EAX, zowel onder XP als Vista. Dit, gecombineerd met de lagere prijs, zou wel een goed argument maken om een verschil te trekken met de X-Fi Prelude. Hiertegenover staat wel dat de kaart alles in software doet (omdat de chipset gebaseerd is op de C-Media CMI8788), terwijl een X-Fi in ieder geval EAX in hardware doet. Of en hoe je dit merkt weet ik echter niet. Feit is wel dat ik de Asus Xonar-serie in de gaten hou (die PCI Express 1x-variant is ook wel interessant voor een ongebruikt slot in een toekomstige computer). Door problemen die er nog steeds zijn met de drivers (terwijl de kaart al lang uit is) en door de nog steeds hoge prijs zal ik in ieder geval geen X-Fi-kaart meer kopen. Ik zit nu nog met de X-Fi Prelude, dus hoop op het beste.Demon_Eyez schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 10:50:
Misschien was ik wat onduidelijk maar ik heb dus geen Prelude kaart. Wilde hem gaan aanschaffen maar nu bekend is dat er nog steeds geen DTS Interactive ondersteiunig op zit voor XP, weet ik het nog niet zo zeker.
Het bedrag wat je ervoor moet neerleggen is niet van belang: er wordt (letterlijk op de voorkant van de doos) iets beloofd wat niet waar wordt gemaakt.Ik zeg ook een 'beetje' belazerd.:) Maar feit is dat er eerst XP en Vista wordt beloofd en in ene ligt de nadruk nog alleen op Vista. Dat klopt niet in mijn ogen, en zeker niet voor het bedrag dat je moet neerleggen.
Op mijn vorige tickets werd redelijk snel gereageerd vanuit Auzentech. Het is echter nu plots best wel stil geworden. Grote kans dat ze het gedrag van hun 'partner in crime' (Creative) gaan na-apen.Ja wie weet dat hoe meer mensen gaan mailen hoe sneller ze gaan reageren. lk heb al drie keer gemaild, maar nog steeds niets gehoord.
[ Voor 24% gewijzigd door The Zep Man op 12-07-2008 22:32 ]
Ik heb inmiddels de Asus Xonar DX bestelt via een webshop in Duitsland. Die kaartjes zijn PCIe en kosten 65 euro. Geen DTS ,maar wel DDL + EAX5.0 (weliswaar software geemuleerd, maar wordt erg goed bevonden in de reviews) in XP en Vista.
Als ik er erg over tevreden ben dan gaat die er weer uit en koop ik de Xonar DX2 die wel DTS Interactive heeft.
Als ik er erg over tevreden ben dan gaat die er weer uit en koop ik de Xonar DX2 die wel DTS Interactive heeft.
Ik heb inmiddels antwoord gehad op mijn ticket.
Kort samengevat: het lijkt op een algemeen antwoord dat ze geven aan iedereen die problemen met DTSI heeft ervaren. Er staat echter niet in of het ook specifiek over mijn probleem gaat (geen DTSI in XP). Wel claimen ze dat ze de 'DTS driver zo spoedig mogelijk zullen vrijgeven', wat dat ook mag betekenen...
We zullen zien.
Kort samengevat: het lijkt op een algemeen antwoord dat ze geven aan iedereen die problemen met DTSI heeft ervaren. Er staat echter niet in of het ook specifiek over mijn probleem gaat (geen DTSI in XP). Wel claimen ze dat ze de 'DTS driver zo spoedig mogelijk zullen vrijgeven', wat dat ook mag betekenen...
We zullen zien.
Dit is wat ik terug kreeg:
Dear DemonEyez,
Thank you for contacting Auzentech.
As you know, the DTS feature can not be supported in XP at this time.
However, we are discussing it with Creative Lab again.
If it is possible, we will inform you as soon as it is available.
We appreciate your support and patience.
Trek zelf je conclusies maar....
Dear DemonEyez,
Thank you for contacting Auzentech.
As you know, the DTS feature can not be supported in XP at this time.
However, we are discussing it with Creative Lab again.
If it is possible, we will inform you as soon as it is available.
We appreciate your support and patience.
Trek zelf je conclusies maar....

Maar heb je perse DTS nodig om 5.1 geluid (over optisch!) naar je versterker te sturen? Want ik lees vaak dat DDL etc wel ondersteund wordt, maar ik krijg maar geen 5.1 geluid uit me speakers.
Is dit gewoon een instelling die ik verkeerd heb staan? Of heb je gewoon echt DTS nodig voor 5.1?
(ik heb het dus aangesloten via optisch he, over mijn pc speaker setje wat aangesloten is via analoog krijg ik natuurlijk wel 5.1)
Is dit gewoon een instelling die ik verkeerd heb staan? Of heb je gewoon echt DTS nodig voor 5.1?
(ik heb het dus aangesloten via optisch he, over mijn pc speaker setje wat aangesloten is via analoog krijg ik natuurlijk wel 5.1)
DDL wordt nu ondersteund om real-time een 5.1 signaal te coderen en live te versturen over een digitale uitgang.Deismyna schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 13:56:
Maar heb je perse DTS nodig om 5.1 geluid (over optisch!) naar je versterker te sturen? Want ik lees vaak dat DDL etc wel ondersteund wordt, maar ik krijg maar geen 5.1 geluid uit me speakers.
DTSI (DTS Interactive) is de tegenhanger van DDL, maar dan met DTS. Nee, al heb je DDL dan heb je DTSI niet nodig om een real-time gecodeerd 5.1 signaal te versturen over de digitale uitgang. Echter, volgens sommigen heeft DTS meer geluidskwaliteit door meer bandbreedtegebruik en betere compressie. En of het nu wel of niet nodig is maakt niet uit: tijdens de aanschaf van dit product wordt DTSI ondersteuning onder Windows XP je beloofd. Het staat zelfs op de voorkant van de doos.Is dit gewoon een instelling die ik verkeerd heb staan? Of heb je gewoon echt DTS nodig voor 5.1?
Al had ik geweten dat ik geen DTSI voor XP zou krijgen op deze kaart, had ik net zo goed mijn oude Club3D Theatron Agrippa (CMI8770-based) weer onder het stof vandaan kunnen trekken. Deze ondersteund DTSI onder XP namelijk wel (en al zeer lang), terwijl het toch een goedkoop kaartje is. Enige extra voor mij van deze kaart is de EAX 5.0 ondersteuning. De luxe DAC's gebruik ik namelijk niet.
Nog even de reactie van Auzentech afwachten na wat Demon_Eyez heeft geschreven. Daarna (indien deze functie niet komt) maar vragen om een refund?
[edit]
En kom niet met de reactie van 'upgrade maar naar Vista'. Ik heb een OS wat nog ondersteund wordt, zowel door de fabrikant van het OS als door de geluidskaartenbakker.
[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 18-07-2008 22:43 ]
Dank
Ik dacht dus dat 5.1 niet mogelijk was via optisch, simpelweg omdat ik geen 5.1 geluid had in mijn films. Net dus maar even het testtooltje van Auzentech geprobeerd en daar hoorde ik wel ruis over alle 5 de speakers.
Weer ff een filmpje proberen... Weer 2.1 geluid. Dan maar eens proberen met VLC, en jah hoor, 5.1 geluid. Blijkt dus dat al die tijd mijn codec filters in MPC verkeerd stonden ingesteld.

Morgen dan maar eens genieten van een HD filmpje in 5.1
Let op dat als je DDL of DTSI gebruikt op de X-Fi Prelude, dat 'passthrough' niet werkt: de computer kan niet een 5.1 DD of DTS signaal dat in de film zit direct op de S/PDIF-poort zetten omdat deze wordt gelocked door de service die DDL/DTSI regelt.Deismyna schreef op zondag 20 juli 2008 @ 01:10:
[...]
Weer ff een filmpje proberen... Weer 2.1 geluid. Dan maar eens proberen met VLC, en jah hoor, 5.1 geluid. Blijkt dus dat al die tijd mijn codec filters in MPC verkeerd stonden ingesteld.![]()
Morgen dan maar eens genieten van een HD filmpje in 5.1
Het enige wat je dus kan doen al staat DDL of DTSI aan op je X-Fi Prelude is: 5.1 DD/DTS signaal wat in de film zit decoderen, om vervolgens daarna meteen weer het geluid te encoderen naar DD/DTS via DDL/DTSI. Of de geluidskwaliteit merkbaar minder wordt durf ik niet te zeggen, maar het is wel een overbodige stap (decoderen en encoderen).
Kleine bump...
Ik heb een nieuw antwoord gehad van Auzentech:
Wilt niet zeggen dat de fout compleet bij Creative ligt: Auzentech deed een belofte naar hun klanten terwijl ze (kennelijk) geen goede communicatie hadden hierover naar hun leverancier. Zo zonde. Het valt nog maar te bezien of DTSI nog voor XP zal komen met de X-Fi Prelude. Creative's koppigheid kennende zou ik maar niet teveel hopen.
Ik heb een nieuw antwoord gehad van Auzentech:
Ik was al blij dat er een ander bedrijf was die de X-Fi op een kaart wilde prikken en hierdoor gaf ik deze hardware één kans. Het is jammer dat je zelfs via third-party geluidskaartbouwers door Creative genaaid wordt.We have discussed it with Creative Lab and concluded that the DTS feature can not be supported in Windows XP due to some internal reason. We appreciate your support and patience.
Wilt niet zeggen dat de fout compleet bij Creative ligt: Auzentech deed een belofte naar hun klanten terwijl ze (kennelijk) geen goede communicatie hadden hierover naar hun leverancier. Zo zonde. Het valt nog maar te bezien of DTSI nog voor XP zal komen met de X-Fi Prelude. Creative's koppigheid kennende zou ik maar niet teveel hopen.

Ik had dus echt geen flauw idee wat je bedoelde he, tot vandaag dan.The Zep Man schreef op zondag 20 juli 2008 @ 08:35:
[...]
Let op dat als je DDL of DTSI gebruikt op de X-Fi Prelude, dat 'passthrough' niet werkt: de computer kan niet een 5.1 DD of DTS signaal dat in de film zit direct op de S/PDIF-poort zetten omdat deze wordt gelocked door de service die DDL/DTSI regelt.
Het enige wat je dus kan doen al staat DDL of DTSI aan op je X-Fi Prelude is: 5.1 DD/DTS signaal wat in de film zit decoderen, om vervolgens daarna meteen weer het geluid te encoderen naar DD/DTS via DDL/DTSI. Of de geluidskwaliteit merkbaar minder wordt durf ik niet te zeggen, maar het is wel een overbodige stap (decoderen en encoderen).
Tot vandaag namelijk alleen maar .mkv films gekeken en dat ging gewoon prima. Zonet maar eens een .wmv (hd) gaan kijken en idd, ik merkte al snel dat er geen 5.1 geluid was.
Beetje gezocht op internet (schijnt erg bekend probleem te zijn) en wat lopen prutsen met mijn codec settings in MPC en heb het uiteindelijk toch werkend gekregen. Passthrough zorgde idd alleen maar voor ruis uit mijn speakers
Iemand enig idee of en wat het verschil is tussen DTS14 en DTS16? Schijnt iets met ruis te maken te hebben of zo, maar wat kan ik het beste gebruiken?
Even kort samengevat over de vraag van Demon_Eyez.
Het is mogelijk om via S/PDIF de Prelude aan te sluiten op een AV-reciever met daarom 5.1 speakers. Dit gaat via DDL. Heb ik het zo goed? Ik wil namelijk ongeveer dezelfde setup gaan gebruiken, maar ik wil wel zeker weten dat ik EAX5.0 werkend krijg over 1 kabel tussen versterker en geluidskaart.
Het is mogelijk om via S/PDIF de Prelude aan te sluiten op een AV-reciever met daarom 5.1 speakers. Dit gaat via DDL. Heb ik het zo goed? Ik wil namelijk ongeveer dezelfde setup gaan gebruiken, maar ik wil wel zeker weten dat ik EAX5.0 werkend krijg over 1 kabel tussen versterker en geluidskaart.
2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701
Je hebt het goed. Met de X-Fi Prelude krijg je 5.1 geluid met EAX 5.0 over een enkele digitale kabel (met behulp van DDL of DTSI).DjDuivert schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 15:10:
Even kort samengevat over de vraag van Demon_Eyez.
Mooi, heb ik dat ook eindelijk zwart op wit, staat overal net zo dat ik niet 100% zeker weet dat het zo werkt, maar nu wel. Wordt tijd dat ik er een ga bestellen dan. Bedankt!
2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701
ik zit in hetzelfde scenario, Wil het liefste gamen via de digitale poort maar ik draai XP.. dus dat zou DDL worden.. Terwijl ik in films DTS mooier vind..
De grote vraag is nu, is het verschil tussen DDL en DTSI te merken in games? met al die interactie?
In films vind ik DTS vaak ruimtelijiker en dynamischer klinken.. Dit is bij games ook belangrijk.. maar nu heb ik in heel veel reviews gelezen dat het verschil nauwelijks hoorbaar is..
Het blijft een feit dat Auzentech hier een flinke misser maakt.. Van Creative ben ik het ondertussen wel gewend..
De grote vraag is nu, is het verschil tussen DDL en DTSI te merken in games? met al die interactie?
In films vind ik DTS vaak ruimtelijiker en dynamischer klinken.. Dit is bij games ook belangrijk.. maar nu heb ik in heel veel reviews gelezen dat het verschil nauwelijks hoorbaar is..
Het blijft een feit dat Auzentech hier een flinke misser maakt.. Van Creative ben ik het ondertussen wel gewend..
R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38
De nieuwe drivers zijn er, vrij te downloaden: klik hier (hotlinken werkt helaas niet, je moet even zelf op die pagina naar de download gaan)
Helaas is het nog geen final, maar een release candidate. Ook nog geen DTS trouwens (niet dat dat veel verschil maakt met Dolby Digital, volgens mij kunnen alleen audiofielen met echte audiofielen-apparatuur verschil horen).
Helaas is het nog geen final, maar een release candidate. Ook nog geen DTS trouwens (niet dat dat veel verschil maakt met Dolby Digital, volgens mij kunnen alleen audiofielen met echte audiofielen-apparatuur verschil horen).
Changes in this Driver
1. The DDL stop issue fixed
2. The DDL component does not need activation
3. MIC performance with Ventrilo and Teamspeak improved
Known Bugs
Windows Vista (32bit)
* Changing Mode resets all settings to default and requires re-setting by the user.
* Default value mutes the MIC in all modes.
Windows XP
* The 'Bass Settings' and 'Advanced' in Entertainment mode to be added in next driver.
* No other specific issues in Windows XP.
[ Voor 16% gewijzigd door Wildfire op 13-08-2008 10:47 ]
Die nieuwe drivers hebben een leuk bijkomend voordeel voor mij. Voorheen zat er namelijk altijd vertraging tussen het beeld op me TV en het geluid via optisch. (geluid was iets van 200ms trager).
Dit was altijd wel op te lossen door met MPC het geluid iets vroeger af te laten spelen, en aangezien ik de optische uitgang toch alleen voor films gebruikt, was dit niet zo een heel groot probleem.
Met de nieuwe drivers is dit echter niet meer nodig, omdat het geluid vrijwel gelijk loopt met het beeld. Ik merk alleen een hele korte vertraging als ik bijvoorbeeld een mp3tje via zowel de optische als de analoge speakerset. Deze vertraging is echter zo klein dat je er niets van merkt met een film.
Vraag me nou af of dit aan de drivers ligt of dat er gewoon 1 of andere instelling fout stond.
Dit was altijd wel op te lossen door met MPC het geluid iets vroeger af te laten spelen, en aangezien ik de optische uitgang toch alleen voor films gebruikt, was dit niet zo een heel groot probleem.
Met de nieuwe drivers is dit echter niet meer nodig, omdat het geluid vrijwel gelijk loopt met het beeld. Ik merk alleen een hele korte vertraging als ik bijvoorbeeld een mp3tje via zowel de optische als de analoge speakerset. Deze vertraging is echter zo klein dat je er niets van merkt met een film.
Vraag me nou af of dit aan de drivers ligt of dat er gewoon 1 of andere instelling fout stond.
Ik heb gisteren de RC6 drivers geïnstalleerd en vervolgens een paar potjes Kane's Wrath gespeeld. Het Dolby Digital probleem (het geluid viel soms even weg) lijkt inderdaad opgelost te zijn, dus dat is mooi 
Nu nog wachten op de beloofde DTS ondersteuning.
Nu nog wachten op de beloofde DTS ondersteuning.
Ik heb de nieuwste drivers nog niet geïnstalleerd, maar je hebt waarschijnlijk de nieuwe drivers zomaar over de oude geïnstalleerd. Dat mag zomaar niet, je moet eerst de hele troep verwijderen om vervolgens de nieuwe te installeren.nFo schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 22:34:
De opstart-console doet het niet ?![]()
Bij jullie ook ?
Werkt anders probleemloos hier. Ik ga echt niet elke keer de oude drivers verwijderen, kom op zeg.Kenw00t schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 15:06:
[...]
Ik heb de nieuwste drivers nog niet geïnstalleerd, maar je hebt waarschijnlijk de nieuwe drivers zomaar over de oude geïnstalleerd. Dat mag zomaar niet, je moet eerst de hele troep verwijderen om vervolgens de nieuwe te installeren.
Dat ze het zeggen is meer voor de zekerheid, maar in de meeste gevallen kun je gewoon over de oude heen installeren, na een reboot is de installatie dan wel voltooid.
Is een nieuwe installatie, oude onboard drivers eerst eraf gegooid.Kenw00t schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 15:06:
[...]
Ik heb de nieuwste drivers nog niet geïnstalleerd, maar je hebt waarschijnlijk de nieuwe drivers zomaar over de oude geïnstalleerd. Dat mag zomaar niet, je moet eerst de hele troep verwijderen om vervolgens de nieuwe te installeren.
Dit kan heel vaak goed gaan.. maar toch komt het afentoe voor dat nieuwe en oude drivers met elkaar in conflict raken.. voor de zekerheid kan je altijd gewoon beter eerst even de oude drivers verwijderen.. dit sluit eventuele toekomstige problemen daarmee uit..Wildfire schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 21:17:
[...]
Werkt anders probleemloos hier. Ik ga echt niet elke keer de oude drivers verwijderen, kom op zeg.
Dat ze het zeggen is meer voor de zekerheid, maar in de meeste gevallen kun je gewoon over de oude heen installeren, na een reboot is de installatie dan wel voltooid.
Als ik ergens mee bezig ben doe ik het liever in 1 keer goed.. dat ik 100% zeker weet dat als er zich een fout voordoet dat ik bepaalde dingen kan uitsluiten.. Dit gaat eigenlijk voor al het doe-het-zelven..
Als ik een motorblok van een auto in elkaar zet doe ik het ook liever in 1 keer goed.. zou zonde zijn dat je later het hele blok weer uit elkaar moet halen om dat je laks bent geweest..
Dus oude drivers eerst even verwijderen raad ik aan!
Doet het al, alleen zie ik dit nog staan bij apparaat beheer.nFo schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 22:54:
[...]
Is een nieuwe installatie, oude onboard drivers eerst eraf gegooid.

Mijn glazen bol zegt dat je aan de hand van het Plug & Play ID kan uitzoeken over welk onderdeel van je systeem dat 'Onbekend apparaat' gaat.nFo schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 18:47:
[...]
Doet het al, alleen zie ik dit nog staan bij apparaat beheer.
[afbeelding]
Afgezien van DTS ondersteuning, is er ook veel verschil qua kwaliteit tussen:
Driver name: RC6
Driver Version: X-Fi Prelude - 6.0.1.1281
Release Candidate driver
Release Date: 08/12/2008
en
Driver name: Beta1.1
Experimental Driver
Release Date: 07/09/2008
Volgens een kameraad van mij is de beta v1.1 versie een stuk beter dan de RC versie.
Driver name: RC6
Driver Version: X-Fi Prelude - 6.0.1.1281
Release Candidate driver
Release Date: 08/12/2008
en
Driver name: Beta1.1
Experimental Driver
Release Date: 07/09/2008
Volgens een kameraad van mij is de beta v1.1 versie een stuk beter dan de RC versie.
[ Voor 6% gewijzigd door maspro op 18-08-2008 15:20 ]
Kan iemand mij tevens de onderstaande post uitleggen welke iemand in de meuktracker als commentaar heeft gegeven:
Hier is de volledige quote:maar het verschil tussen discrete 5.1/7.1 en DDL is vele malen hoger dan tussen DDL en DTSI
Beter is dus zowel discrete 5.1/7.1 aan te sluiten (voor muziek) + optisch/coax voor DD/DTS passtrough (voor films).
Ik snap eerlijk gezegd niet wat al die fuzz is rond Dolby Digital Live of DTS Interactive. Ja, het voordeel is dat je slechts één kabel lopen hebt van je geluidskaart naar je versterker of speakerset, maar dat is dan ook alles.
Vele leken denken dat DDL en DTSI voor een verbeterde geluidskwaliteit zorgen, maar niets is minder waar! DD en DTS zijn lossy compressieformaten (te vergelijken met MP3), dus je verliest kwaliteit. MP3's bijvoorbeeld worden dus nogmaals ge-encodeerd - en je verliest dus data.
Het is wel zo dat DTSI ietwat beter is dan DDL (omdat DTS niet niet zoveel compresseert als DD), maar het verschil tussen discrete 5.1/7.1 en DDL is vele malen hoger dan tussen DDL en DTSI.
Beter is dus zowel discrete 5.1/7.1 aan te sluiten (voor muziek) + optisch/coax voor DD/DTS passtrough (voor films).
Hij bedoeld dat je met DTS live een betere geluidskwaliteit (in de zin van: minder kwaliteitsverlies) hebt in vergelijking met Dolby Digital live.
Echter door gewoon een discrete 5.1 of 7.1 verbinding (analoog) aan te leggen tussen versterker en geluidskaart bereik je een nog veel betere geluidskwaliteit (minder kwaliteitsverlies) dan met DTS live of DD live. Puur vanwege het feit dat je het signaal dan niet hoeft te comprimeren en weer te decomprimeren.
Als ik het goed begrijp, probeert hij dit met deze post duidelijk te maken.
Kort samengevat:
DD live = kwaliteitsverlies
DTS live = iets minder kwaliteitsverlies
Analoog 7.1 = veel minder / bijna geen kwaliteitsverlies
Verschil tussen analoog (discreet) 7.1 en DTS live is groter dan DTS live en DD live.
Ik hoop dat het zo duidelijk is
Echter door gewoon een discrete 5.1 of 7.1 verbinding (analoog) aan te leggen tussen versterker en geluidskaart bereik je een nog veel betere geluidskwaliteit (minder kwaliteitsverlies) dan met DTS live of DD live. Puur vanwege het feit dat je het signaal dan niet hoeft te comprimeren en weer te decomprimeren.
Als ik het goed begrijp, probeert hij dit met deze post duidelijk te maken.
Kort samengevat:
DD live = kwaliteitsverlies
DTS live = iets minder kwaliteitsverlies
Analoog 7.1 = veel minder / bijna geen kwaliteitsverlies
Verschil tussen analoog (discreet) 7.1 en DTS live is groter dan DTS live en DD live.
Ik hoop dat het zo duidelijk is
[ Voor 20% gewijzigd door Jeroen O op 18-08-2008 17:56 ]
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Maar zegt hij dan eigenlijk ook dat het mogelijk is om de geluidskaart zowel analoog (standaard meegeleverde kabels) en digitaal (optisch/coax) tegelijkertijd op de versterker/boxen aan te sluiten??
Het is simpel: DDL en DTSI kunnen allebei 6 kanalen geluid geven, waar 'discrete' (of hoe je het ook noemt) alleen wat simuleert. Voor spellen is dit erg handig, zodat je ook zeker weet waar een vijand achter je zit. En waarom dan DTSI boven DDL? Omdat DTS volgens sommigen veel betere kwaliteit geeft dan DD.
De Xbox 1 ondersteunde al Dolby Digital Live voor elk spel dat er voor uitkwam en dit was een groot succes. De hardware die dit regelde was gebaseerd op de nForce Soundstorm (de eerste Dolby Digital Live-implementatie voor de PC, volledig in hardware).
Al wil je de muziekpurist spelen dan gebruik je gewoon een el-cheappo geluidskaart met een digitale uitgang welke in alle populaire sample rates PCM over de uitgang kan spugen. De X-Fi Prelude is dit zowieso niet (spuugt alleen 48Khz of 96Khz uit, waardoor puristen deze geluidskaart eigenlijk zouden moeten laten liggen).
De Xbox 1 ondersteunde al Dolby Digital Live voor elk spel dat er voor uitkwam en dit was een groot succes. De hardware die dit regelde was gebaseerd op de nForce Soundstorm (de eerste Dolby Digital Live-implementatie voor de PC, volledig in hardware).
Al wil je de muziekpurist spelen dan gebruik je gewoon een el-cheappo geluidskaart met een digitale uitgang welke in alle populaire sample rates PCM over de uitgang kan spugen. De X-Fi Prelude is dit zowieso niet (spuugt alleen 48Khz of 96Khz uit, waardoor puristen deze geluidskaart eigenlijk zouden moeten laten liggen).
Bij discreet wordt er niks gesimuleerd want deze kaart kan acht geluidskanalen verwerken en heeft dan ook acht analoge uitgangen. Dus ook bij analoog hoor je of de vijand achter je staat.The Zep Man schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 18:20:
Het is simpel: DDL en DTSI kunnen allebei 6 kanalen geluid geven, waar 'discrete' (of hoe je het ook noemt) alleen wat simuleert. Voor spellen is dit erg handig, zodat je ook zeker weet waar een vijand achter je zit. En waarom dan DTSI boven DDL? Omdat DTS volgens sommigen veel betere kwaliteit geeft dan DD.
Het voordeel van DD live of DTS live is dat je maar één kabel tussen je geluidskaart en eindversterker hoeft neer te leggen, i.p.v. acht kabels. Nadeel is dat bij spelletjes een extra conversieslag met compressie noodzakelijk is doordat je van bijvoorbeeld EAX naar DD live moet gaan, met de nodige geluidskwaliteitsverlies (hoe gering ook) als gevolg. Dat heb je niet bij de analoge uitgangen want het wordt analoog gemaakt en daarmee klaar.
Enige uitzondering is voor het afspelen van films met DD of DTS geluid. Dan hoeft er niks geconverteerd te worden want dan gaat de bitstroom rechtstreeks van de DVD door de kabel heen naar je versterker. Zonder kwaliteitsverlies wel te verstaan.
Mij boeit het persoonlijk niet zo of er nou een paar kabeltjes extra naar de versterker lopen. Er liggen hier toch al genoeg kabels over de grond dus een paar extra kunnen er ook nog wel bij.De Xbox 1 ondersteunde al Dolby Digital Live voor elk spel dat er voor uitkwam en dit was een groot succes. De hardware die dit regelde was gebaseerd op de nForce Soundstorm (de eerste Dolby Digital Live-implementatie voor de PC, volledig in hardware).
Kan je dit nader uitleggen? Is 96 kHz al niet genoeg meer voor muziekpuristen?Al wil je de muziekpurist spelen dan gebruik je gewoon een el-cheappo geluidskaart met een digitale uitgang welke in alle populaire sample rates PCM over de uitgang kan spugen. De X-Fi Prelude is dit zowieso niet (spuugt alleen 48Khz of 96Khz uit, waardoor puristen deze geluidskaart eigenlijk zouden moeten laten liggen).
Bovendien beschikt de X-Fi prelude over een verwisselbare opamp voor de voorste twee kanalen. Dus als je betere geluidskwaliteit wil dan plug je er een andere opamp in en gebruik je de analoge uitgang en niet de digitale.
Oke, het is me nog steeds niet geheel duidelijk.... stel ik wil optimale geluidskwaliteit in muziek, games en films, hoe bereik ik dit? Aangezien muziek en games lang niet altijd digitale geluid ondersteunen en je naar mijn weten films liever niet analoog wil afspelen terwijl het digitaal kan.
Dus kun je zowel analoog als digitaal ook tegelijkertijd gebruiken?
Dus kun je zowel analoog als digitaal ook tegelijkertijd gebruiken?
Gewoon een analoge verbinding aanleggen tussen je geluidskaart en versterker. Werkt altijd, zowel met films als met games.
Het geluid zal toch een keer analoog moeten worden en of dat nou in je versterker of in je geluidskaart gebeurd, dat maakt niet zoveel uit. (Nouja, welke de beste D/A converters heeft).
Of je analoog en digitaal tegelijkertijd kan gebruiken weet ik niet. Mijn speakerset (Creative Gigaworks S750) heeft alleen analoge ingangen.
Het geluid zal toch een keer analoog moeten worden en of dat nou in je versterker of in je geluidskaart gebeurd, dat maakt niet zoveel uit. (Nouja, welke de beste D/A converters heeft).
Of je analoog en digitaal tegelijkertijd kan gebruiken weet ik niet. Mijn speakerset (Creative Gigaworks S750) heeft alleen analoge ingangen.
[ Voor 5% gewijzigd door Jeroen O op 18-08-2008 20:36 ]
Even aangenomen dat je versterker een analoge 5.1 ingang (vrij) heeft. Of je moet het met stereo doen. En al heb je stereo, kan je het net zo goed digitaal doen, omdat het dan PCM (=lossless) kan.Jeroen O schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 20:35:
Gewoon een analoge verbinding aanleggen tussen je geluidskaart en versterker. Werkt altijd, zowel met films als met games.
Overigens heb ik een bug gevonden in de X-Fi Prelude driver. Getest met verschillende versies, inclusief de meest recente, allemaal op Windows XP x64. Als je 8 GB of meer aan fysiek geheugen in je machine hebt dan kan de geluidskaart geen geluid meer afspelen via software buffers, alleen via hardware. Hierdoor werken bijvoorbeeld Windows-geluidjes niet en geluiden uit sommige computerspellen ook niet meer. Het is te testen door dxdiag op te starten en de geluidstest te doen. Geef bij software buffers aan dat je geluid hoort (ondanks dat je niets hoort). Bij software buffers hoor je geen geluid. Later bij hardware buffers wel.Mijn onboard Realtek HD geluidskaart werkt wel goed. Ik heb een ticket geopend bij Auzentech.
Overigens, ik heb het ook getest onder Vista x64 met 8 GB geheugen. Lijkt er geen last van te hebben (misschien door het nieuwe geluidssysteem en daardoor een andere driver architectuur).
[ Voor 53% gewijzigd door The Zep Man op 18-08-2008 22:12 ]
Ik zal mijn specifieke situatie even verduidelijken.
Ik heb een Logitech Z-5500 Digital 5.1 speakerset die hardwarematig DD en DTS kan decoden, morgen krijg ik tevens mijn Auzentech X-Fi Prelude die ik in mijn Windows Vista systeem ga inbouwen. Het liefst sluit ik het geheel met de bijgeleverde optische kabel aan, maar zoals ik hier het één en ander lees kan ik dat beter niet doen?
Ik heb een Logitech Z-5500 Digital 5.1 speakerset die hardwarematig DD en DTS kan decoden, morgen krijg ik tevens mijn Auzentech X-Fi Prelude die ik in mijn Windows Vista systeem ga inbouwen. Het liefst sluit ik het geheel met de bijgeleverde optische kabel aan, maar zoals ik hier het één en ander lees kan ik dat beter niet doen?
[ Voor 6% gewijzigd door maspro op 18-08-2008 22:26 ]
Je kan het gewoon optisch aansluiten en met de nieuwste beta driver zal het met real-time DTS encoding werken. Al klinkt dat goed voor jou, dan kan je dat gerust door blijven gebruiken. Test het eerst zelf en trek je niet teveel aan van de mening van anderen als het gaat over geluidskwaliteit.maspro schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 22:23:
Ik zal mijn specifieke situatie even verduidelijken.
Dank je wel.
Af en toe begint het geheel in deze thread behoorlijk verwarrend te worden. Ik ben namelijk niet een audiofiel die veel verstand heeft van het optimaal aansluiten van dit soort zaken.
Af en toe begint het geheel in deze thread behoorlijk verwarrend te worden. Ik ben namelijk niet een audiofiel die veel verstand heeft van het optimaal aansluiten van dit soort zaken.
Maar om ff terug te komen op mijn vraag:
Kan ik ook zowel de analoge kabels EN de digitale optische kabel tegelijkertijd aansluiten vanaf mijn Auzentech Prelude naar mijn Logitech Z5500? Dit zou dan als nut moeten hebben dat bijvoorbeeld bij MP3's het analoge gedeelte wordt gebruikt en bij DVD's het digitale gedeelte. Of zeg ik nu iets raars?
Ik heb het hele internet al rond gegoogled, maar niemand geeft echt een eenduidig straight-to-the-point antwoord. Als ik bijvoorbeeld nu het geheel alleen digitaal zou aansluiten, hoe gaat het dan met analoge bronnen doorsturen vanaf de computer naar de speakers?
Kan ik ook zowel de analoge kabels EN de digitale optische kabel tegelijkertijd aansluiten vanaf mijn Auzentech Prelude naar mijn Logitech Z5500? Dit zou dan als nut moeten hebben dat bijvoorbeeld bij MP3's het analoge gedeelte wordt gebruikt en bij DVD's het digitale gedeelte. Of zeg ik nu iets raars?
Ik heb het hele internet al rond gegoogled, maar niemand geeft echt een eenduidig straight-to-the-point antwoord. Als ik bijvoorbeeld nu het geheel alleen digitaal zou aansluiten, hoe gaat het dan met analoge bronnen doorsturen vanaf de computer naar de speakers?
Analoog en digitaal werken niet tegelijkertijd. Je hebt dus of het een, of het ander. Wil je digitaal, dan schakel je Dolby Digital Live in. Wil je analoog, dan schakel je Dolby Digital Live weer uit.maspro schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 14:06:
Analoog en digitaal werken wel tegelijk als je de digitale uitgang gebruikt voor PCM.Wildfire schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 14:10:
[...]
Analoog en digitaal werken niet tegelijkertijd. Je hebt dus of het een, of het ander. Wil je digitaal, dan schakel je Dolby Digital Live in. Wil je analoog, dan schakel je Dolby Digital Live weer uit.
En wanneer Dolby Digital Live wel aanstaat, werkt een analoge koptelefoon (via de front panel connector) nog perfect. Heb alleen niet getest of iets analoogs op de back panel ook nog geluid geeft als DDL aanstaat. Overigens is dit allemaal getest onder Windows XP x64. Onder Windows Vista kunnen de resultaten anders zijn, door het vernieuwde geluidssysteem. Veel mensen vergeten het kleine doch kritische details over welk OS ze draaien aan te geven wanneer ze iets vragen of beantwoorden over geluidskaarten.
Kort antwoord: ja, je kan ze tegelijkertijd aansluiten. Of er uit allebei tegelijkertijd geluid komt hangt af van verschillende factoren. Dat is echter geen onderdeel van je vraag.maspro schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 14:06:
Kan ik ook zowel de analoge kabels EN de digitale optische kabel tegelijkertijd aansluiten vanaf mijn Auzentech Prelude naar mijn Logitech Z5500?
Als je alleen MP3's afspeelt zonder Dolby Digital Live dan wordt het geluid via de digitale uitgang verstuurd als PCM (=zonder verlies), zodat je versterker het kan omzetten naar analoog. Over het algemeen is het verstandig om het signaal zo lang mogelijk digitaal zonder compressie te houden. Echter, er zijn altijd mensen die dan zullen claimen dat het eraan ligt welk apparaat betere DAC's heeft (en welke kabels je dan het beste kan gebruiken, zoals die zilveren kabels geproduceerd door elfen bij maanlicht...). Al praten we over PC speakersets, dan maakt het eigenlijk weinig uit en kan je de boel beter alleen digitaal aansluiten (wat een wirwar aan kabels vermijd).Dit zou dan als nut moeten hebben dat bijvoorbeeld bij MP3's het analoge gedeelte wordt gebruikt en bij DVD's het digitale gedeelte. Of zeg ik nu iets raars?
Analoge bronnen werken digitaal (zonder Dolby Digital Live in ieder geval) hetzelfde als over de analoge uitgang.Ik heb het hele internet al rond gegoogled, maar niemand geeft echt een eenduidig straight-to-the-point antwoord. Als ik bijvoorbeeld nu het geheel alleen digitaal zou aansluiten, hoe gaat het dan met analoge bronnen doorsturen vanaf de computer naar de speakers?
Als je zo twijfelt, probeer het dan eens eerst en oordeel zelf wat je handiger vindt.
[ Voor 48% gewijzigd door The Zep Man op 19-08-2008 16:27 ]
Thx voor alle info.
Maar ik moet wel toegeven dat het nogal een gedoe was om alles juist in te stellen, maar nu ik een tijdje met de settings heb gespeeld ben ik eruit gekomen. Achteraf gezien was het best simpel, maar het was in het begin nogal verwarrend, omdat ik dingen kon instellen op de Control Center van mijn Logitech Z5500 boxen, de Audio Console van Auzentech, de geluidsopties in het configuratiescherm van Vista en dan ook nog de settings in diverse multimedia programma's. Het was niet even zo simpel dat je alles gewoon op 1 plek kan instellen en dat het daarmee klaar was.
Maar ik ben eruit gekomen!
Maar ik moet wel toegeven dat het nogal een gedoe was om alles juist in te stellen, maar nu ik een tijdje met de settings heb gespeeld ben ik eruit gekomen. Achteraf gezien was het best simpel, maar het was in het begin nogal verwarrend, omdat ik dingen kon instellen op de Control Center van mijn Logitech Z5500 boxen, de Audio Console van Auzentech, de geluidsopties in het configuratiescherm van Vista en dan ook nog de settings in diverse multimedia programma's. Het was niet even zo simpel dat je alles gewoon op 1 plek kan instellen en dat het daarmee klaar was.
Maar ik ben eruit gekomen!
Ik heb ook een Z5500 setje op mijn Prelude hangen.. en nu heb ik op meerdere plekken gelezen dat de DAC's op de Prelude vele malen beter zijn dan die in mijn Z5500.. een aangezien ik op XP draai en DDL teveel kwaliteits verlies heeft en er voor DTSI geen XP support is, heb ik de hele meuk maar zowel digitaal als analoog in geschakeld..
Analoog voor games en muziek
Digitaal voor films
Dit werkt echt prachtig naar mijn idee.. Volgens mij is de hele reut dan met zo min mogelijk kwaliteits verlies aangesloten.. Mijn oren vinden dit in ieder geval zeer prettig!
Digitaal voor films
Dit werkt echt prachtig naar mijn idee.. Volgens mij is de hele reut dan met zo min mogelijk kwaliteits verlies aangesloten.. Mijn oren vinden dit in ieder geval zeer prettig!
Als jij vindt dat de DAC's op je Prelude beter zijn dan die op je Z5500, dan zou ik niet de DAC's gebruiken van de Z5500 om je geluid om te zetten bij films. Laat dat AC3/DTS signaal dan maar decoderen door software of door je geluidskaart zelf.Cidious schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 18:24:
Ik heb ook een Z5500 setje op mijn Prelude hangen.. en nu heb ik op meerdere plekken gelezen dat de DAC's op de Prelude vele malen beter zijn dan die in mijn Z5500.. een aangezien ik op XP draai en DDL teveel kwaliteits verlies heeft en er voor DTSI geen XP support is, heb ik de hele meuk maar zowel digitaal als analoog in geschakeld..
Digitaal voor films
Toch wel?
Dat was het laatste kleine onzekerheidje.. dus films ook analoog aansluiten? ga ut eens even proberen.. heb films eigenlijk nog niet analoog afgespeeld.. Vraag me af of je het verschil zal horen.. ik bedoel de DAC's op de Prelude zijn veruit superieur aan die van de logitech.. maar de logitech set zit goed doordacht in elkaar en ik neem aan dat logitech er geen DAC's in heeft gezet die hoorbaar slechter presteren dan de speakers zelf.. En DTS en Dolby Digital is toch al gecomprimeerd.. dus ik vraag me af of dit zo'n enorm verschil zou maken..
maar we shall test!
Dat was het laatste kleine onzekerheidje.. dus films ook analoog aansluiten? ga ut eens even proberen.. heb films eigenlijk nog niet analoog afgespeeld.. Vraag me af of je het verschil zal horen.. ik bedoel de DAC's op de Prelude zijn veruit superieur aan die van de logitech.. maar de logitech set zit goed doordacht in elkaar en ik neem aan dat logitech er geen DAC's in heeft gezet die hoorbaar slechter presteren dan de speakers zelf.. En DTS en Dolby Digital is toch al gecomprimeerd.. dus ik vraag me af of dit zo'n enorm verschil zou maken..
maar we shall test!
[ Voor 10% gewijzigd door Cidious op 22-08-2008 14:25 ]
Verwijderd
ik heb dus prelude bestelt tis maar afw8 hoe lang gaat duren status onbekend nog.
iemand enig ervaring met crackling popping issues.
is dat minder met auzentech off het zelfde ?.
mwah zou je er niet gewoon plakertje op kunnen doen offzo vraag me af zo dat minder iriteert ;>
ja is normaal had ik gehoort nogal iritant is als je open side panel hebt bv met window.nFo schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 17:02:
Knippert een groen ledje op de kaart ?![]()
Is dat normaal ?
mwah zou je er niet gewoon plakertje op kunnen doen offzo vraag me af zo dat minder iriteert ;>
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2008 00:43 ]
Ja, dat is normaal. Alhoewel ik me wel afvraag wat dat LEDje in godsnaam voor nut heeftnFo schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 17:02:
Knippert een groen ledje op de kaart ?![]()
Is dat normaal ?
Nieuwe drivers al geïnstalleerd?Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 00:42:
ik heb dus prelude bestelt tis maar afw8 hoe lang gaat duren status onbekend nog.
[ Voor 38% gewijzigd door Wildfire op 03-09-2008 08:03 ]
Verwijderd
ik zit nog te wachten lol status onbekend nog.Wildfire schreef op woensdag 03 september 2008 @ 08:02:
[...]
Ja, dat is normaal. Alhoewel ik me wel afvraag wat dat LEDje in godsnaam voor nut heeft
[...]
Nieuwe drivers al geïnstalleerd?
dus weet niet wanneer ik hem bezorgt heb ;>
Oeps, sorry, ff niet goed gelezenVerwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 17:10:
[...]
ik zit nog te wachten lol status onbekend nog.
dus weet niet wanneer ik hem bezorgt heb ;>
Ik gebruik zelf pas sinds kort de digitale output van de Auzentech, met de voorgaande drivers viel het geluid af en toe eventjes weg maar met de nieuwe RC6 drivers heb ik tot nu geen problemen gehad via de digitale output. Niet met SPDIF en niet met DDL.
Zo te zien is dat het enige verschil, dus RC7 sla ik maar over. Mijn computer zet ik nooit in de slaapstand, mijn computer staat eigenlijk gewoon 24 uur per dag aan. Hij gaat alleen uit voor hardware-onderhoudThe Zep Man schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 09:53:
Versie RC7 is eergisteren uitgekomen en lost een bug op met betrekking tot het ontwaken uit sleep mode. Deze versie is ook te vinden op deze mirror.
Met RC6 heb ik, tot nu toe, iig geen problemen gehad. DDL Werkt goed (geen haperingen meer) dus dat is een flinke verbetering.
Is dat die bug dat Dolby Digital het niet meer/half deed nadat je je pc uit slaapstand haalde?The Zep Man schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 09:53:
Versie RC7 is eergisteren uitgekomen en lost een bug op met betrekking tot het ontwaken uit sleep mode. Deze versie is ook te vinden op deze mirror.
Ja dus
Changes in this Driver
* DDL audio operational after system wakes from sleep mode.
Heb ik namelijk ook last van.
---> RC7 downloadende
[ Voor 11% gewijzigd door Deismyna op 05-09-2008 10:46 ]
Oke ik heb een vraag.
Ik heb hieronder een opsomming gemaakt tussen 3 opties waarbij ik 5.1 geluid in een dvd film kan krijgen. Bij optie 1 en optie 3 heb ik begrepen van de Auzentech website dat die in principe hetzelfde zijn, zowel qua geluidsoort als volume. Als ik optie 1 en 3 met elkaar vergelijk in een film dan hoor ik precies hetzelfde geluid. Maar als ik optie 2 gebruik als instelling dan is het geluid ineens een stuk minder hard bij hetzelfde volume. Als ik dan weer naar optie 1 terugschakel dan klinkt het geluid ineens een stuk harder bij hetzelfde volume, het lijkt wel alsof bij optie 1 het geluid versterkt wordt.
Dus wat is nou precies het verschil tussen de onderstaande 3 opties?
Optie 1:
Windows Vista geluidsopties: Luidsprekers ingeschakeld als standaard output.
Auzentech Prelude Audio Console: Dolby Digital Live ingeschakeld.
Logitech Z5500 Controlcenter: Optical modus ingeschakeld.
Optie 2:
Logitech Z5500 Controlcenter: Direct 6 channel modus ingeschakeld.
Optie 3:
Windows Vista geluidsopties: SPDIF Out ingeschakeld als standaard output.
Auzentech Prelude Audio Console: Dolby Digital Live uitgeschakeld.
Ik heb hieronder een opsomming gemaakt tussen 3 opties waarbij ik 5.1 geluid in een dvd film kan krijgen. Bij optie 1 en optie 3 heb ik begrepen van de Auzentech website dat die in principe hetzelfde zijn, zowel qua geluidsoort als volume. Als ik optie 1 en 3 met elkaar vergelijk in een film dan hoor ik precies hetzelfde geluid. Maar als ik optie 2 gebruik als instelling dan is het geluid ineens een stuk minder hard bij hetzelfde volume. Als ik dan weer naar optie 1 terugschakel dan klinkt het geluid ineens een stuk harder bij hetzelfde volume, het lijkt wel alsof bij optie 1 het geluid versterkt wordt.
Dus wat is nou precies het verschil tussen de onderstaande 3 opties?
Optie 1:
Optie 2:
Logitech Z5500 Controlcenter: Direct 6 channel modus ingeschakeld.
Optie 3:
Windows Vista geluidsopties: SPDIF Out ingeschakeld als standaard output.
Auzentech Prelude Audio Console: Dolby Digital Live uitgeschakeld.
Optie 3 is sowieso het beste, omdat het geluid rechtstreeks vanaf DVD naar je Logitech set wordt doorgestuurd. Bij optie 1 decodeert je PC eerst het Dolby Digital signaal, om het vervolgens via Dolby Digital Live weer naar Dolby Digital om te zetten. Beetje onpraktisch nietwaar
Ja oke, maar waarom wordt het geluid ineens een stuk zwakker en minder hard bij hetzelfde volume als ik optie 2 gebruik? Is optie 2 nou analoog of digitaal? En waarom klinkt bij optie 1 en 3 het geluid harder bij hetzelfde volume in vergelijking met optie 2?
Hoezo is optie 3 het beste?? het lijkt mij dat als je een prelude in je bezit hebt dat het veel beter is om de DAC's van de prelude te gebruiken dan die van de Z5500..Wildfire schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 19:57:
Optie 3 is sowieso het beste, omdat het geluid rechtstreeks vanaf DVD naar je Logitech set wordt doorgestuurd. Bij optie 1 decodeert je PC eerst het Dolby Digital signaal, om het vervolgens via Dolby Digital Live weer naar Dolby Digital om te zetten. Beetje onpraktisch nietwaar
het moet toch een keer omgezet worden naar digitaal.. en de kabels van de z5500 naar de prelude zijn prima over die kleine afstan..
Ik kijk films ook gewoon nu over de analoge kabels en laat de prelude het de D/A omzetting doen..
Oh en dolby digital live kan gewoon uitblijven.. das leuk voor games.. maar films kan je prima doen zoals ik hier boven beschrijf OF passthrough via optical en de Console het werk laten doen.
Even op een rijtje:
Digitaal:
+ Geen transport verlies
+ 1 kabel
- Compressie verlies, aangezien DD en DTS gecomprimeerde streams zijn.
- Logitech DAC('s) van mindere kwaliteit dan van Auzentech
Analoog:
- Transport verlies vooral over lange afstanden en met slechte kabels
- Meerdere kabels
+ Geen compressie verlies
+ Superieure DAC's ten opzichte van de DAC('s) in de Z5500
Ik vind persoonlijk dat het geluid analoog op de prelude een stuk warmer en voller klinkt dan digitaal.. het klinkt wel hardstikke zuiver.. maar leeg..
Het is ook maar net waar je de voorkeur aan geeft.. ik hou ook meer van buizenversterkers (warmer geluid)
[ Voor 25% gewijzigd door Cidious op 06-09-2008 02:22 ]
Bij optie 3 laat je de geluidskaart via SPDIF de originele AC3 bitstream meteen doorsluizen naar je Z5500... waarom zou je eerst je PC het laten decoden om het vervolgens weer te encoden naar AC3? Je begon immers al met de originele AC3 bitstream vanaf DVD, stuur die dan toch ook gewoon meteen door naar de Z5500Cidious schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 01:59:
[...]
Hoezo is optie 3 het beste?? het lijkt mij dat als je een prelude in je bezit hebt dat het veel beter is om de DAC's van de prelude te gebruiken dan die van de Z5500..
het moet toch een keer omgezet worden naar digitaal.. en de kabels van de z5500 naar de prelude zijn prima over die kleine afstan..
Ik kijk films ook gewoon nu over de analoge kabels en laat de prelude het de D/A omzetting doen..
En wat betreft dit probleempje dan?maspro schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 20:04:
Ja oke, maar waarom wordt het geluid ineens een stuk zwakker en minder hard bij hetzelfde volume als ik optie 2 gebruik? Is optie 2 nou analoog of digitaal? En waarom klinkt bij optie 1 en 3 het geluid harder bij hetzelfde volume in vergelijking met optie 2?
Hoezo encodeert hij het weer? ik heb mijn logitech set analoog aangesloten op mijn prelude.. heb de console op direct 6ch staan en laat de prelude het decodeer werk doen.. dat is maar 1 conversie slag hoor.. het moet toch ooit omgezet worden naar analoog waarom zou je dat niet laten doen op de plek waar dat het beste kan? Of denk je dat hij door de analoge kabels een geencodeerd signaal stuurt? dacht ut niet.. hiermee heb ik het logitech kastje buiten spel gezet.. op de volume regeling na dan..Wildfire schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 02:21:
[...]
Bij optie 3 laat je de geluidskaart via SPDIF de originele AC3 bitstream meteen doorsluizen naar je Z5500... waarom zou je eerst je PC het laten decoden om het vervolgens weer te encoden naar AC3? Je begon immers al met de originele AC3 bitstream vanaf DVD, stuur die dan toch ook gewoon meteen door naar de Z5500
ik kan het wel voor je uittekenen..
Het blijft zo dat als je een prelude hebt dat het gewoon beter is om de prelude de conversie slagen te laten doen.. (EDIT: TENZIJ je natuurlijk een dure High-End digitale versterker hebt waarvan de DAC's beter zijn dan die van de prelude.. maar dit gaat niet op bij de Z5500)
omdat je volume beheer van de analoge aansluitingen op de prelude waarschijnlijk op half staat
[ Voor 19% gewijzigd door Cidious op 06-09-2008 17:10 ]
Bleh, dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, ik had alles op 70% volume staat. Met alles bedoel ik dus in Windows, in Auzentech en in de multimedia applicatie. Alleen op mijn logitech Controlcenter niet, daar heb ik hem lager staan omdat ik zeg maar daar de uiteindelijke hoofdvolume in wil regelen, terwijl ik de rest op 70% laat staan. Maar in de Auzentech Console valt het me op dat als ik de grote volume knop op 70% zet en dan kijk in Entertainment Mode onder de eerste knop "Speakers"en dan onder "advanced", dat alles daar op 54% volume staat....[b][message=30694665,noline]Cidious schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 15:49
omdat je volume beheer van de analoge aansluitingen op de prelude waarschijnlijk op half staat
Hmm, als ik alles op SPDIF heb staan, dan worden alle volume opties in de software uitgeschakeld, dit wist ik. Maar houdt dat in dat het volume in de software dan zegmaar op 100% wordt gesteld? En als ik alles op analoog zet en de volume opties in de software weer werken en ik alles op 70% zet dat ik dan dus automatisch 30% minder volume gebruik dan wanneer ik alles op SPDIF zet?
met het volume moet je maar een beetje rommelen.. er zijn zoveel manieren om dit goed te krijgen zoals jij het graag zou willen.. dit is nou niet echt een enorm probleem..
Je moet het niet zien op de manier dat ik het een enorm probleem vind, ik probeer alleen te begrijpen hoe het precies werkt. Maar mensen geven vage antwoorden op mijn vragen... ik stel een vraag en krijg vervolgens een antwoord waar ik niet zo veel mee kan en de eigenlijke vraag helemaal niet beantwoord... de FAQ schiet ik ook niet veel mee op, omdat die links niet schijnen te werken.
Dat ligt misschien aan de vraag.. de vraag over het volume vind ik nou niet echt een voor tweakers boeiende vraag.. en het lijkt me dat daar ook niet al te veel mensen daar uitgebreid op zullen reageren.. omdat het allemaal eigenlijk wel voor zich spreekt.. je legt het namelijk zelf al uit hoe het werkt in een paar posts hierboven..
Maargoed nu even ontopic:
Is er hier iemand die Windows Vista draait met een Z5500 en een Prelude?
Want in vista heb je namelijk Bass Control in de drivers zitten.. (in XP staat dit pas gepland voor de volgende driver release)
Onder vista zou je met de prelude drivers de Bass Redirection op 80Hz kunnen zetten met een Z5500 set en dit zou het geluid aanzienelijk beter verdelen over de speakers en sub.
Misschien een tip.. en voor mensen die het al geprobeert hebben misschien leuk om even de bevindingen te posten..
Maargoed nu even ontopic:
Is er hier iemand die Windows Vista draait met een Z5500 en een Prelude?
Want in vista heb je namelijk Bass Control in de drivers zitten.. (in XP staat dit pas gepland voor de volgende driver release)
Onder vista zou je met de prelude drivers de Bass Redirection op 80Hz kunnen zetten met een Z5500 set en dit zou het geluid aanzienelijk beter verdelen over de speakers en sub.
Misschien een tip.. en voor mensen die het al geprobeert hebben misschien leuk om even de bevindingen te posten..
Hmm... ziet er interessant uit, maar als ik een beetje met de twee schuiven van de frequentie en level speel, hoor ik eigenlijk helemaal geen verschil, of is er ergens een knopje dat je je gemaakte instelling moet bevestigen voordat je het 'verschil' hoort?
30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40
Hoe kan ik zo'n Prelude kaart via 5.1 discreet analoog verbinden met mijn 5.1 discreet analoge versterker?
Ik verwacht 6 separate discreet analoge uitgangen op zo'n geluidskaart, maar iedere keer vind ik er maar 3 of 4 gecombineerde kanalen. Wat is hiermee aan de hand?
Kan ik een gecombineerd kanaal opsplitsen naar discrete kanalen?
Ik heb geen subwoofer, kan ik dat aangeven met de software van de Prelude? Op me DVD speler heb ik dat gedaan en alles wordt doorgeleid naar de front speakers die zat bass hebben.
Ik verwacht 6 separate discreet analoge uitgangen op zo'n geluidskaart, maar iedere keer vind ik er maar 3 of 4 gecombineerde kanalen. Wat is hiermee aan de hand?
Kan ik een gecombineerd kanaal opsplitsen naar discrete kanalen?
Ik heb geen subwoofer, kan ik dat aangeven met de software van de Prelude? Op me DVD speler heb ik dat gedaan en alles wordt doorgeleid naar de front speakers die zat bass hebben.
Dit bedoel ik met gecombineerde kanalen, de spec. van de kaart:
One 3.5mm MIC input connector in rear panel
One 3.5mm line input connector in rear panel
One 4-pin AUX connector on board
Four 3.5mm 8 channel line output connectors in rear panel (FL/FR/C/SW/RL/RR/RSL/RSR)
One S/PDIF combo input connector in rear panel for receiving either coaxial or optical digital
One S/PDIF combo output connector in rear panel for transmitting either coaxial or optical digital
One 10-1pin front panel connector on board for MIC input and headphone: more
One 40-pin digital extension header on board to support AD-Link and other digital functionality
http://www.auzentech.com/...relude.php#featuresummary
One 3.5mm MIC input connector in rear panel
One 3.5mm line input connector in rear panel
One 4-pin AUX connector on board
Four 3.5mm 8 channel line output connectors in rear panel (FL/FR/C/SW/RL/RR/RSL/RSR)
One S/PDIF combo input connector in rear panel for receiving either coaxial or optical digital
One S/PDIF combo output connector in rear panel for transmitting either coaxial or optical digital
One 10-1pin front panel connector on board for MIC input and headphone: more
One 40-pin digital extension header on board to support AD-Link and other digital functionality
http://www.auzentech.com/...relude.php#featuresummary
Misschien kunnen prelude eigenaren hier nog even een kijkje nemen.. zou ik enorm waarderen..
[Auzentech X-Fi Prelude] kraken met Z5500's op 680i SLI
[Auzentech X-Fi Prelude] kraken met Z5500's op 680i SLI
Een nieuwe drives is beschikbaar: RC8.
En nu ook beschikbaar op de mirror.
[edit]Changes in this Driver
* DTS encoding available in Vista.
* Driver enhancements in XP and Vista
* Default value mutes the MIC in all modes.
* The "Bass Settings" in Entertainment mode is available in XP.
* Additional software
- Creative Media Toolbox 6
- Sound Font Bank Manager
- Creative MediaSource 5 Organizer
- Creative MediaSource 5 Player
- Creative MediaSource 5 Audio Converter
En nu ook beschikbaar op de mirror.
[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 25-09-2008 13:04 ]
Ik dacht dat DTS allang uitwas voor Vista?
Maarja, nu nog ff voor XP, ook al zal dat er waarschijnlijk toch nooit komen

Alleen in een paar beta's van de driver. Check de mirror al wil je die oude drivers nog vinden. Hun 'experimental drivers'-pagina is namelijk verdwenen.Deismyna schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 21:35:
[...]
Ik dacht dat DTS allang uitwas voor Vista?
De tijd zal het leren. Het leuke is dat het nog steeds letterlijk op de voorkant van de doos staat dat DTS Interactive er ook voor XP zal komen.Maarja, nu nog ff voor XP, ook al zal dat er waarschijnlijk toch nooit komen
Op het moment gebruik ik een Club3D Theatron DTS (niet de Agrippa), welke gelijk is aan de Auzentech X-Meridian. Dit doe ik nog totdat ze de 8 GB memory-bug in XP x64 oplossen. Als ze deze bug niet gaan oplossen dan verkoop ik mijn X-Fi Prelude. Voorlopig heb ik namelijk geen reden om over te stappen op Vista. En ik ga die overstap niet doen alleen maar omdat een geluidskaartbakker zijn afspraken met zijn leveranciers niet in orde heeft.
Ik hoop ten zeerste dat jullie me kunnen helpen met volgend probleem...
In het control panal van Auzentech heb je de mogelijkheid om je speakers te testen. Als ik dit doe, komt er slechts ruis uit twee van de 5 speakers (Z5500). Nochtans, als ik muziek, films, of wat dan ook afspeelt komt er uit die andere speakers ook wel geluid uit. Echter, als ik een spel speel hoor ik sommige geluiden in het spel niet, zoals onlangs in Dead Space. Daar kan ik, als ik de instelling op Surround 5.1 zet, bv geen audio bestanden die ik in het spel opraap besluiten. Zet ik het op stereo, dan hoor ik dit dan dan weer wel...
Iemand een idee waar het probleem aan te wijden valt ?
Bedank bij voorbaad alleszins
Mvg
Edit: als ik mijn speakers test in Vista, dus de mogelijkheid 'test speakers' selecteer dan werkt de test ook maar op twee van de 5 speakers...
In het control panal van Auzentech heb je de mogelijkheid om je speakers te testen. Als ik dit doe, komt er slechts ruis uit twee van de 5 speakers (Z5500). Nochtans, als ik muziek, films, of wat dan ook afspeelt komt er uit die andere speakers ook wel geluid uit. Echter, als ik een spel speel hoor ik sommige geluiden in het spel niet, zoals onlangs in Dead Space. Daar kan ik, als ik de instelling op Surround 5.1 zet, bv geen audio bestanden die ik in het spel opraap besluiten. Zet ik het op stereo, dan hoor ik dit dan dan weer wel...
Iemand een idee waar het probleem aan te wijden valt ?
Bedank bij voorbaad alleszins
Mvg
Edit: als ik mijn speakers test in Vista, dus de mogelijkheid 'test speakers' selecteer dan werkt de test ook maar op twee van de 5 speakers...
[ Voor 9% gewijzigd door Addiction op 03-11-2008 21:14 ]