[Auzentech X-Fi Prelude] kraken met Z5500's op 680i SLI

Pagina: 1
Acties:

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 05:02

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Mijn Auzentech X-Fi Prelude kraakt met mijn Z5500's en Sennheiser HD595 via de analoge aansluitingen op mijn 680i SLI moederbord. Het is een soort van gekraak dat je ook hoord als je el-cheapo oordopjes te hard probeert te zetten.. maar dan hoor ik het ook bij lage volume niveau's

Sluit ik mijn Z5500's digitaal aan dan lijkt er niks meer aan de hand te zijn op het een beetje kale geluid na.. maar dat zal wel komen omdat het digitaal is..

In iedergeval is het met Passthrough als ik DTS films kijk helemaal kraak helder!

Het gebeurt met alles wat ik doe eigenlijk.. Muziek, Films, Games.. maar vooral bij muziek is het enorm storend.. en sommige stijlen muziek lijden er meer onder dan andere.. het lijkt erop dat vooral de midden en lage tonen vervormd uit mijn satelieten komen..

Setup:

EVGA nForce 680i SLI
Intel C2D E8400 @ 3.6Ghz
4GB Kingston HyperX PC6400 SLI-Ready
2x 8800GT SLI (waarvan 1 er nu momenteel naast ligt om problemen uit te sluiten)
Auzentech X-Fi Prelude
4x Sasmung F1 (2x 640GB & 2x 320GB Raid0)
Cooler Master iGreen 600watt

OS's - Windows Professional x64, Windows Vista x64 Ultimate

Het probleem is in beide gevallen hetzelfde.

Wat heb ik al gedaan om het probleem te achterhalen:

- Alle audio kabels vervangen door dubbel afgeschermde
- Speakers getest met onboard Realtek (geen gekraak of gepop.. op de onzuiverheden van de slechte kwaliteit van de chip na dan..)
- PCI Slot gewisseld
- Kaart afgeschermd met ESD paper (Metal-in)
- Drivers opnieuw geinstalleerd
- PC geaard
- PCI Latency Clock van 32 naar 64 veranderd (in bios) en van 64 naar 128 en 32 in windows met PCI Latency Tool 3.1
- Schone installaties van beide Windows versies en daarna de verse RC7 driver geinstalleerd
- Bios gereset en alle standaard waarden geprobeerd.. (dus ook on-overklokt)

Ik heb al een ticket geopend bij Auzentech en daar zeggen ze dat het een bekend probleem is.. maar de enige oplossing die ze me mee geven was om de drivers nog een keer opnieuw te installeren en de oude goed te verwijderen wat dus niet opgaat omdat ik verse installaties gebruik, maargoed nog een keer geprobeerd.. en uiteraard geen succes..

Ik ben ECHT ten EINDE raad...

Als iemand nog informatie nodig heeft dan hoor ik het wel..

Ik hoop echt dat ik snel van mijn 160 euro kostende geluidskaartje kan gaan genieten want hier baal ik echt van..

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Ik ben er uit!

Het is Winamp en Windows Media Player.. want PowerDVD gebruikt het de volume control van windows zelf en media player en winamp gebruiken hun eigen volume beheer.. en zet ik het volume beheer in winamp naar 50%, in WMP naar 10% en zet ik daarna het volume op alle overige plekken op 100 en regel daarna het volume beheer met mijn Control Pod van de Z5500 dan is het kraken weg..

Heel vreemd..

andersom werkt het niet.. volume beheer in winamp op 100% en op andere plekken op 50%..

Lijkt erop dat mijn prelude het niet leuk vind als er teveel digitaal gerommeld wordt met het volume niveau..

Dit lijkt vooralsnog op een bug.. in de drivers..

EDIT: Het probleem is nog steeds niet helemaal weg.. het is wel aanzienelijk verminderd..

[ Voor 6% gewijzigd door Cidious op 11-09-2008 02:38 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Niet toevallig ergens equalizers ingesteld? Zoja, zet die eens uit!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Alle equalizers uit.. ik weet wat je bedoeld.. sommige DSP plugins geven hetzelfde effect...

Oh en PowerDVD lijkt het beter te doen dan programma's met een eigen volume beheer.. (PowerDVD gebruikt het volume beheer van de Audio Console)

[ Voor 45% gewijzigd door Cidious op 11-09-2008 13:23 ]

• maspro
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Cidious schreef op donderdag 11 september 2008 @ 02:26:
...en zet ik het volume beheer in winamp naar 50%, in WMP naar 10% en zet ik daarna het volume op alle overige plekken op 100 en regel daarna het volume beheer met mijn Control Pod van de Z5500 dan is het kraken weg..

Heel vreemd..

andersom werkt het niet.. volume beheer in winamp op 100% en op andere plekken op 50%..

Lijkt erop dat mijn prelude het niet leuk vind als er teveel digitaal gerommeld wordt met het volume niveau..
Ik was in de veronderstelling dat als je alle softwarematige volumes (WMP, Winamp, etc.) op 100% zet dat er dan helemaal niet digitaal gerommeld wordt met het geluid...

• maspro
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Cidious schreef op donderdag 11 september 2008 @ 02:26:
...en zet ik daarna het volume op alle overige plekken op 100

...en op andere plekken op 50%..
Welke "andere plekken"...

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Audio console en Logitech Z5500 console

Misschien moet ik het geluid nog eens beter beschrijven:

Het kraakt vooral bij de aanzet van stemmen en elektrische gitaren.. het zijn vooral middentonen en de hoge tonen die kraken.. lage tonen komen er goed uit..

De hoge tonen zijn heel schel..

Rustige nummers lijden er minder onder..

EDIT: Oh en tussen de nummers hoor ik ook vaak een tik..

[ Voor 8% gewijzigd door Cidious op 11-09-2008 19:56 ]

Verwijderd

ik heb dit probleem ook maar heb dan een Z5400 set van logitech.

tevens chrashed winamp de laatste tijd vaak. het 50% werkt niet, maar verminderd het in iedergeval wel.

ik wacht nog op de volgende drivers, hoewel de RC7 nog niet zo lang uit zijn. tevens mis ik ook opeen features, om de subwoofer ed. te regelen ????

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Precies!

Maar ik heb afgelopen dagen contact opgenomen met Auzentech en een ticket geopend.. en zij zeggen dat er problemen zijn met nVidia SLI moederborden.. maar de prelude doet het ook in mijn AMD Athlon 1100+ machine met via chipset.. dus ik vermoed dat hij stuk is..

Waarop Auzentech antwoord met:
Nou we sturen je morgen een nieuwe door ons geteste Prelude op en dan moet je maar even testen of die het beter doet en zo ja dan moet je je oude kaart maar terug sturen..

WOW! wat een service.. ik heb de tracking code van FedEx al binnen.. pakketje is nou nog in de VS..

Ik weet niet of ik beide Preludes ook mag houden als het probleem niet wordt opgelost.. als schade vergoeding ofzo :P haha

Maar ik vind dit in ieder geval grote klasse van Auzentech! 100x beter dan Creative!

Oh en Auzentech zegt wel dat het een bekend probleem is en dat hun het niet in de hand hebben maar er alles aan doen om Creative te activeren om betere drivers te leveren..

@ Failure: Wat zijn jouw specs dan eigenlijk?

Verwijderd

haha erg leuk, moet ik ook maar eens proberen

specs:

GA-M59SLI-S4 dus 590 nforce SLI chipset
AMD Athlon x2 3800+ @ 2.43Ghz
4GB Kingston Value ram
8800GTX van XFX
Voeding Coolermaster Realpower 550
Windows XP Home 32Bit (binnen kort komt Vista Home premieum 64 Bit erbij, misschien dan minder / meer problemen)

Maar waarom zou Creative de drivers moeten leveren voor een kaart die zelf maken?
Ze zeggen dat de kaarten van hun anders zijn dan die van Creative op de X-Fi chip na.

/edit:
Over die functies gesproken, ik heb ooit eens een driver gehad (van Auzentech site) waarin ik een heleboel meer options had. na een of andere update voor altijd spoorloos verdwenen.
en dan heb ik het over features als:
- Kanalen appart beheren (volume)
- Subwoofer aanpassen
- Bassboost voor Headphones in Entertainment mode

Deze opties vielen onder Opties voor luidsprekers.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2008 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, problem solved.

de nieuwe RC8 driver zijn alle problemen weg.
behalve dat mijn geluid wat raar klinkt bij bepaalde settings. het overstemd dan een beetje.

EQ aanpasen of SVM aanzetten en het is gefixt.

DTS connect is ook wel mooie feature ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Bij mij verandert er niks met de nieuwe drivers..

Pagina: 1