Die 4,5 x zetten ze meestal meteen overboord. Als je HBO/uni hebt afgerond (wel een fatsoenlijke studie), jong bent, redelijk eigen vermogen, geen BKR, etc hebt dan kun je heel ver komen.Zerveza schreef op zondag 03 juni 2007 @ 22:19:
Sinds Januari 2007 geld voor hyptheekverstrekkers de richtlijn dat ze voor starters niet meer dan 4,5x het bruto inkomen aan hypotheek verstrekken.
Ik ben me als starter wat aan het orrienteren op de hyptheekmarkt (independer.nl) en vroeg me af of hier misschien mensen zijn met recente ervaring in het afsluiten van een hypotheek.
Vragen waar ik mee rond loop:
- waar wordt die 4,5 op gebasseerd?
- hoeveel speelruimte heb ik?
- wil ik wel meer dan 4,5x?
De meeste banken hanteren een woonquote. Je mag een bepaald percentage (meestal 30-35%) van je brutojaarsalaris aan je brutojaarlasten voor je hypotheek besteden. Neem je aflossingsvrij dan kun je misschien wel 6-7x je salaris lenen, neem je 100% spaar/leven dan zit je misschien op 4x.
Ik heb 7x gekregen (6,4x overwerk meergerend).
Als je veel wilt lenen zijn SNS en ING aan te raden. NN en Postbank zijn ook wel redelijk.
Variabel loon zoals overwerk, bonussen, provisies, eigen zaak, etc, worden meestal gemiddeld over 3 jaar.Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 03:19:
Ik werk als account manager en een groot deel van mijn loon is variabel. Kan ik dit ook gebruiken bij een hypotheek aanvraag?
+ vast gedeelte salaris
+ variabel gedeelte salaris
+ 13de maand
+ winstuitkering bedrijf
+ vakantiegeld
=====
totaal x 12 x 4,5 of 5 = dus mijn maximale hypotheek?
[/q]
Hoe groot moet je spaarpot(spaargeld) zijn om van de 4,5 een 5,5 te kunnen maken? [/q]Ligt aan verstrekker en soort hypotheek, met 10.000 euro ben je al een heel eind.
Zij lopen zeer veel risico. Ze staan garant voor de hele hypotheek!!! Ook al kom jij maar een paar duizend euro te kort. Mijn advies is niet doen. Dan kun je beter een onderhandse lening bij je ouders afsluiten. Is belastingtechnisch ook interessanter.Wat voor risico's lopen je ouders wanneer zij garant staan op je hypotheek en wat voor een toegevoegde waarde heeft bij de verstrekkers? (ga je dan qua bedrag met 20k omhoog?).
[/q]
Moet je overigens ook een VAST CONTRACT hebben of mag is dit ook mogelijk bij een 1-jarig contract?
[/quote]1 jaar kan, maar het verslechtert je kansen en mogelijkheden gewoon. En je moet het ook nog willen.