Hoe strikt is de 4,5x bruto voor starters voor een hypotheek

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 14.769 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:33
Ze doen wel onnodig moeilijk hoor, we zitten samen op 56.500 en zouden dus max. 254.000 kunnen lenen volgens de 4,5 regel. Vind daar maar eens een nette eensgezinswoning voor in de randstad! 8)7 Gek zijn ze in Den Haag...

[ Voor 5% gewijzigd door Cobb op 25-07-2007 21:06 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Cobb schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 21:06:
Ze doen wel onnodig moeilijk hoor, we zitten samen op 56.500 en zouden dus max. 254.000 kunnen lenen volgens de 4,5 regel. Vind daar maar eens een nette eensgezinswoning voor in de randstad! 8)7 Gek zijn ze in Den Haag...
Er zijn wel verstrekkers die hoger zitten hoor, zeker bij de RABO geweest?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Zo gek vind ik dat niet. Alle jonge starters denken altijd dat bij hen nooit iets zal gaan gebeuren als scheiding, ontslag, arbeidsongeschiktheid, of leuker: kinderen en hiervoor minder willen werken. En geloof me: ook echt niet elke jonge veelbelovende academicus maakt daadwerkelijk die glanzende carrièrre. Meer dan 4,5 keer op twee volle maandsalarissen vind ik zelf ook echt onverantwoord.

En die 4,5 is natuurlijk wel ergens op gebaseerd, nml een woonquote van 33% van het bruto jaarsalaris. Dat betekend dat je dus een derde van je bruto maandsalaris, dus nog een hoger percentage van je netto salaris, aan je hypotheek kwijt bent.
Uit budgetonderzoek van oa het Nibud blijkt dit toch wel ongeveer het maximale te zijn wat veel mensen kunnen verstouwen en ook nog normaal te kunnen leven.

Een beetje de excessen afremmen lijkt me wel degelijk een nuttige maatregel.

Vind het altijd erg vreemd dat iedereen aan de ene kant vind dat Den Haag zich niet zo paternalistisch moet opstellen, maar dezelfde mensen dan vervolgens wel vinden dat mensen die willens en wetens uit hebberigheid zijn gaan lenen voor beleggen in leasepolissen vinden dat dit de fout van Den Haag is, zij door regels beschermd hadden moeten worden en ze al het geld terug willen.
Het is of het één of het ander lijkt mij.

Zou zeggen: stel je eisen voor een eerste huis iets lager en stroom over een jaar of vijf eens verder. Dan neem je met een beetje mazzel ook nog eens overwaarde naar je volgende huis meer, wat dan de hypotheekgesprekken weer een stuk makkelijker maakt.

[ Voor 28% gewijzigd door xahmol op 26-07-2007 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik blijf mijn eisen omlaag stellen. Ik woon nu reeds 3 / 4 jaar in een koop appartementje in Rotterdam, we hebben hier oa. de keuken, badkamer en WC verbouwd. Maar de overwaarde is praktisch niehiel, ik mag in mijn handjes wrijven als ik 10.000 overwaarde heb opgebouwd.
Dit wordt dus ook niet meegenomen met de hyptheek gesprekken!
Ik wil nu wel eens een fatsoenlijke woning waar ik me goed in voel en niet gelijk hoef te verhuizen als ik over 5 a 6 jaar twee kleintjes heb rondlopen...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 22:24

MrSleeves

You'll thank me later.

*knip offtopic* de huizenmarkt van Klazienaveen staat hier niet ter discussie noch dat je een tientje weet te besparen op je energierekening.

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 26-07-2007 18:09 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik heb nu een woning op het oog voor 279.000, naar mijn idee een vrij hoge vraagprijs. Het nadeel is echter die huizen gaan in Pijnacker als een jecko, het lijkt wel of iedereen gewoon maar koopt daar. Als ik die woning voor 260.000 kan krijgen, dan betaal ik 10.000 uit eigenzak gelijk af dan moet dat toch te financieren zijn met een inkomen van 56.500 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Cobb schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 16:56:
Ik heb nu een woning op het oog voor 279.000, naar mijn idee een vrij hoge vraagprijs. Het nadeel is echter die huizen gaan in Pijnacker als een jecko, het lijkt wel of iedereen gewoon maar koopt daar. Als ik die woning voor 260.000 kan krijgen, dan betaal ik 10.000 uit eigenzak gelijk af dan moet dat toch te financieren zijn met een inkomen van 56.500 per jaar.
Als je 10.000 eigen geld inbrengt denk ik sowieso dat de bank een stuk soepeler wordt, het risico (verschil hypotheekbedrag en executiewaarde) is dan toch weer aardig afgetopt.

*knip* biedingsstrategien doen er hier niet toe

[ Voor 33% gewijzigd door Rukapul op 26-07-2007 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:30

Boss

+1 Overgewaardeerd

*knip* hoeveel boven/onder de vraagprijs je kan bieden is offtopic

Nu nog een bank zoeken die mij op basis van 2x jaarcijfers een fatsoenlijke hypotheek wil geven :) Bij de Rabo waren ze erg soepel, daar krijg ik 4.7x mijn geschatte inkomen. Die schatting is gebaseerd op harde cijfers van vorig jaar en een prognose van dit jaar. Denk dat ze wel soepel zijn omdat ik al 30 jaar al mijn rekeningen daar heb ondergebracht... De 4.5x is dus in ieder geval niet heel erg hard.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 26-07-2007 18:05 ]

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:30
Modbreak:
Rukapul schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 17:47:
Houd het aub een beetje ontopic, nl. de financieerbaarheid van huizen door banken of anderssinds. Welke voorwaarden je wel of niet mee kan nemen, de rentepercentages die je toevallig hebt, etc. etc. doen er hier niet toe tenzij direct gerelateerd aan de financierbaarheid van een nieuwe hypotheek.

Ik zou iedereen op willen roepen een beetje zelfdiscipline te hanteren en niet elk topic waar het woord huis of hypotheek in valt te beschouwen als een algemene vergaarbak.
Zojuist zijn een hele reeks reacties naar /dev/nul verhuisd. Biedingsstrategien, stijging van huizenprijzen, de overwaarde van je oma's huis, de absurde woningmarkt in dorp X, de mate van isolatie, etc. zijn niet ontopic.

Dit topic is voor het onderwerp dat volgt uit de titel. Ervaringen kunnen afhankelijk van het onderwerp in Ervaring met huis kopen deel 3 of in Ervaring met het financieren van een huis gedeeld worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 26-07-2007 18:12 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste