Voor mijn studie (die ik midden september ga aanvangen), zou ik mij graag een Thinkpad aanschaffen. Omdat het bier alleen maar duurder belooft te worden, probeer ik zoveel mogelijk op andere zaken te besparen (

), en, met een magere portefeuille in het achterhoofd, overweeg ik momenteel de volgende twee modellen:
de
ThinkPad R61 NF55QMH en de
ThinkPad T61 NF55QMH (de links leiden naar de specifieke Bluelink.nl-productpagina's).
Die eerste kost (bij Bluelink.nl, incl. btw) momenteel een 1165 euro, de tweede een 1305 euro.
Het grootste verschil lijkt mij de grafische kaart (een nVIDIA Quadro NVS 140M in de R61 vs een Intel X3100 in de T61), en daarbij de schermresolutie (1680x1050 bij de nVIDIA Quadro en 1280x800 bij de X3100). Hoewel dat natuurlijk mooi meegenomen is, blijft dat toch veel geld voor wat extra pixels. Gamen ga ik waarschijnlijk toch niet gaan doen.
Maar dat is eigenlijk niet de reden van deze post. Ik ga er immers Ubuntu op gaan draaien, en lees eigenlijk niet al te veel al te positieve berichten hieromtrent. Het voornaamste probleem zou zijn dat Ubuntu nog niet geheel gereed is voor het Santa Rosa-platform, waardoor het nog prullen is met graka-, wifi-drivers
en dies meer (link naar een thread op ubuntuforums.org).
Probleem is dat ik niet zo 'n linuxguru ben, en al helemaal niet hou van overdreven veel gepruts. Ik ga er wel vanuit dat de ondersteuning voor deze nieuwere hardware in orde zal komen (beschikbare drivers -- in het geval van de Intel-graka overigens open-source, wat natuurlijk wel mooi is -- zouden goeden werken), maar ik vrees dat dat in september nog niet het geval zal zijn. Met de release van Ubuntu 7.10 zullen veel euvels waarschijnlijk wel van de baan zijn, maar dat is pas in oktober...
Is dat reden genoeg om toch maar voor een T/R60 (ipv 61) te gaan? Zijn er hier toevallig mensen met een *61 en een goeddraaiende linuxinstallatie die het een en 't ander kunnen ophelderen?
T60-alternatief zal dan waarschijnlijk de 2008ZWA zijn; met een Core 2 Duo T5600 (1,8 GHz) voor 1410 euro incl. btw (ik vind wel nergens -- ook niet op de
Bluelinksite -- wat voor grafische kaart daarin zit). De T61 lijkt vooralsnog voordeliger.
Verder nog wat (kortere) vraagjes, waarop iemand hopelijk een antwoord heeft:
- zit er nu wel of geen rollcage in de 15.4" R61-modellen? Het internet spreekt zichzelf voor de verandering nog eens tegen

- zou het mogelijk zijn een vergoeding te krijgen voor het niet-gebruiken van het meegeleverde Windows-OS? 't Lijkt me van niet, maar wie weet, vallen hier nog wel wat welgekomen euro's uit te slaan...