IBM/Lenovo Thinkpad T6../R6../Z6../X6.. Series Topic

Pagina: 1 ... 18 ... 22 Laatste
Acties:
  • 94.021 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 97 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn accu heeft nog maar 30Wh over :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 15:50

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

ThinkPadd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:01:
Nice idd, alleen snap ik het nut van die intel kaart dan niet :P Zuipen als een malle doet hij toch al door die dikke CPU, dus zet er dan ook gelijk een dikke GPU in zodat je nog wat prestatie hebt :P
Alleen ging het hem om de hitte-afvoer van de GPU ;) Tevens is de Penryn op 45nm wat er voor zorgt dat deze minder slurpt.

Moet zeggen dat ik dankzij de modificaties het wel een ubernotebook vind :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Beuzelarij schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 14:35:
[...]
Een T510 is tegen meerprijs (in de USA, kon het zo snel niet op de Nederlandse website vinden) te leveren met een 15,6" 'HD+'-scherm (1600x900) of zelfs een 15,6" 'FHD'-scherm (1920x1080). Dat zal voor 800 euro zeer waarschijnlijk niet gaan lukken, maar je kunt dus nog wat meer verticale resolutie krijgen al zul je geen 1200 halen, zoals ooit wel mogelijk was op 15 inch. Daarvoor moet je nu volgens mij naar een W met 17 inch scherm.
Mja alles is mogelijk ja, alleen ligt dat helaas echt buiten mijn budget. Dit is gewoon een buitenkansje met die T61, maar ik twijfel nog een beetje vanwege de grafische kaart. :/ Het hoeft niet per se fout te gaan en als het fout gaat, dan heb ik hoogstws. nog garantie erop, maar toch moet ik nog even de beslissende opmerking/antwoord vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 12:17
ThinkPadd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:01:
Nice idd, alleen snap ik het nut van die intel kaart dan niet :P Zuipen als een malle doet hij toch al door die dikke CPU, dus zet er dan ook gelijk een dikke GPU in zodat je nog wat prestatie hebt :P
Ik zou ook voor dezelfde configuratie kiezen... aangezien die Nvidia videokaart het vroeg of laat gaat begeven. En zuipen door die CPU valt misschien nog wel mee, aangezien het een Penryn op 45nm is.
SChief schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:35:
[...]
Mja alles is mogelijk ja, alleen ligt dat helaas echt buiten mijn budget. Dit is gewoon een buitenkansje met die T61, maar ik twijfel nog een beetje vanwege de grafische kaart. :/ Het hoeft niet per se fout te gaan en als het fout gaat, dan heb ik hoogstws. nog garantie erop, maar toch moet ik nog even de beslissende opmerking/antwoord vinden. :)
Over welk bedrag hebben we het nu dan waarvoor je die T61 kan kopen?
Persoonlijk zou ik niet voor een model met Nvidia kaart gaan, hij begeeft het de 1e keer wellicht binnen de garantieperiode, maar wat als de 2e keer dit buiten de garantie gebeurt? Daarnaast ben je hem dan een tijdje kwijt als hij voor reparatie weg is... Voor mij is dat genoeg reden om de Nvidia modellen als 'no-go' te beschouwen.

Op eBay heb je rond de 400 euro een (tweedehandse) T61 met vergelijkbare configuratie, alleen dan vaak een T7500 ipv een T8300. Als je graag een Penryn cpu wil kun je die er ook zelf inzetten voor €120 tot €185 afhankelijk van welk model je pakt, variërend van de T8300 tot de T9500. Zet er een nieuw toetsenbordje in en eventueel een nieuwe accu en je hebt een zo goed als nieuwe laptop :)

edit: Bedenk me net dat je dan net zo goed voor een tweedehands T500 kan gaan van zo'n 600 euro :)

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
T61 kost €599,- nieuw in doos met 3 jaar garantie. Ben het overigens nu met je eens wat betreft de Nvidia kaarten, heb net even rustig gekeken op het internet, en het stikt er inderdaad van:
http://forum.lenovo.com/t...roblem/td-p/46469/page/31 (32 pagina's!)

http://www.tomshardware.c...ips-overheating,6121.html

http://www.theinquirer.ne...3/all-nvidia-g84-g86s-bad

http://www.engadget.com/2...8400m-8600m-chips-faulty/

http://forums.lenovo.com/...Nvidia-Problem/m-p/347411

Wpeo! :') *&%&*^%%^*&^%^& Nvidia, dat moest er even uit.

Weet nu eigenlijk even niet wat ik ga doen, dit was zo'n beetje de enige laptop die mij goed beviel en ook nog eens goed te betalen was. Ben persoonlijk meer fan van nieuwe, ongebruikte laptops dan tweedehandse laptops (ligt aan mij, niet aan het product).

Edit voordat ik het post: Terwijl ik dit bericht typ heb ik (met toch wel wat pijn) het aanbod van de T61 afgeslagen. Kan het niet maken om een laptop te kopen waarvan ik weet dat het vroeg of laat kapot zal gaan. Iedereen hartelijk bedankt voor alle informatie en moeite. :)
Zal de T500 zeker in de gaten houden (bedrijfsoverschot bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:52
Zo te zien ga ik mijn T61 met Nvidia kaart dus nooit meer kwijtraken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Kijk voor de grap eens naar deze T500 op eBay.
P8600(2.4GHz), 4GB RAM, 320GB 5400rpm HD, 15.4in 1680x1050 LCD, Intel X4500HD, CDRW/DVDRW, Intel 802.11agn wireless, Bluetooth, Modem, 1Gb Ethernet, Fingerprint reader, 6c Li-Ion, WinXp Pro

600 euro met 1 jaar garantie. Slechts mini gebruikerssporen en wordt gereinigd afgeleverd. Wel even een nieuw US keyboard kopen :P Dit lijkt me een betere deal dan die T61, dus lang hoef je niet te treuren :)
Lang niet iedereen gaat voor aankoop al forums afstruinen naar problemen, dus er is hoop :+

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

offtopic:
Ik mod wel wat posts weg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik wist dat er problemen waren met de GPU, maar dat dit sowieso gaat optreden na verloop van tijd had ik geen notie van, ik dacht dat het een grote loterij was net als de GPU problemen bij de T4x serie. Daar waren namelijk ook mensen die geen last hadden van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 19:36:
Ik wist dat er problemen waren met de GPU, maar dat dit sowieso gaat optreden na verloop van tijd had ik geen notie van, ik dacht dat het een grote loterij was net als de GPU problemen bij de T4x serie. Daar waren namelijk ook mensen die geen last hadden van het probleem.
Oeps, sorry, het was dus niet de bedoeling om je verkoop te verpesten. :X Nja buiten de NVidia kaart om blijven het gewoon geniale dingen. :)
BackSlash schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 19:28:
Kijk voor de grap eens naar deze T500 op eBay.
P8600(2.4GHz), 4GB RAM, 320GB 5400rpm HD, 15.4in 1680x1050 LCD, Intel X4500HD, CDRW/DVDRW, Intel 802.11agn wireless, Bluetooth, Modem, 1Gb Ethernet, Fingerprint reader, 6c Li-Ion, WinXp Pro

600 euro met 1 jaar garantie. Slechts mini gebruikerssporen en wordt gereinigd afgeleverd. Wel even een nieuw US keyboard kopen :P Dit lijkt me een betere deal dan die T61, dus lang hoef je niet te treuren :)
[...]
Je begint me over te halen om 2e hands te gaan, toch. :+ Dat is wel een heel net exemplaar ja, mooie specs ook. Denk dat ik die T500 ook maar 2e hands even in de gaten ga houden, damn. :+

[ Voor 44% gewijzigd door S_Chief op 01-02-2011 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
ThinkPadd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 19:36:
Nou of gegarandeerd elk exemplaar de problemen krijgt durf ik niet te zeggen, maar de kans lijkt me groot genoeg om het model met Nvidia videokaart te vermijden als je op het punt staat er eentje aan te schaffen. Ik heb verhalen gelezen van mensen die tot 2x toe het moederbord hebben laten vervangen, en de problemen maar terug bleven komen. Het probleem is gewoon inherent aan de Nvidia videokaart.

Als je het probleem echt wil oplossen moet je het moederbord vervangen door een moederbord met Intel IGP.
SChief schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 19:58:
[...]
Je begint me over te halen om 2e hands te gaan, toch. :+ Dat is wel een heel net exemplaar ja, mooie specs ook. Denk dat ik die T500 ook maar 2e hands even in de gaten ga houden, damn. :+
Hehe, nou overhalen zou ik het niet willen noemen, ik wijs je alleen op andere opties wat je ook voor je geld kan kopen ;) Ik zou bij voorbaat de optie van een tweedehands laptop in ieder geval niet afschrijven, helemaal gezien het een Thinkpad T serie laptop betreft :)

Er zijn op eBay diverse (Duitse) bedrijven actief die in 2ehands Thinkpads handelen. Deze knappen de laptops op voor verkoop en die zien er dan ook zeer net uit. Mijn model was zo'n 2 jaar oud maar dat zag je er absoluut niet aan af, je zou het ding eerder een half jaartje oud inschatten.

Zij geven dan vaak ook nog een jaar garantie, dus zulke laptops lijken me een prima deal. Als je voor 2ehands gaat zou ik eentje gaan van zo'n handelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BackSlash schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 20:58:
[...]

Nou of gegarandeerd elk exemplaar de problemen krijgt durf ik niet te zeggen, maar de kans lijkt me groot genoeg om het model met Nvidia videokaart te vermijden als je op het punt staat er eentje aan te schaffen. Ik heb verhalen gelezen van mensen die tot 2x toe het moederbord hebben laten vervangen, en de problemen maar terug bleven komen. Het probleem is gewoon inherent aan de Nvidia videokaart.
Ik heb verhalen gelezen over mensen die 5 keer een nieuw moederbord hebben gehad... Vermijden die nvidia kaarten, als de pest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
ff wat anders, ik het atm een Intel 3750 (?) das een 2ghz core2duo die heb ik een tijd terug erin gepropt om mn werkgeheugen op zn max te laten lopen (1066mhz). maar nu heb ik hier nog een cpu liggen van 2.2 ghz en een bus van 800mhz. Wat is wijs cpu laten zitten of wisselen met de andere.

Bij intresse, de cpu is te koop voor weinig...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Start CPU-Z eens op, maak er screenshot van en post die hier.

Een Intel 3750 bestaat namelijk niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
WELLES! :P Mare nej je hebt gelijk 't is am. een P7350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Het verschil tussen de P7350 en de CPU die je noemt is verwaarloosbaar. Het is niet zo dat de 200MHz extra een revolutionaire performanceboost geeft. En de snellere frontsidebus van de P7350 zal ook geen wonderen opleveren.

Overigens zou ik als ik jou was de P7350 in de notebook laten zitten. Deze is zuiniger dan de andere CPU die je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Eventjes tussendoor een fotootje plaatsen van een al wat ouder thinkpadje (ik dacht een PII):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LVwXOwaTl8tv3vVQKM66xf4A/full.jpg

Word nog steeds gebruikt, voornamelijk voor de configuratie van onze switches ter plaatse. Draait nog steeds zalig, behalve de batterij is een beetje keidood.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 21:03:
Ik heb verhalen gelezen over mensen die 5 keer een nieuw moederbord hebben gehad... Vermijden die nvidia kaarten, als de pest.
Dit is Tweakers : Wij bakken gewoon 8)

En anders zijn er nog bedrijven die alleen de GPU voor je kunnen vervangen !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
De T400 van m'n broer is nu zo'n 2,5 jaar oud en de accu heeft het begeven. De manager geeft aan dat dit het gevolg is van normale slijtage. De cyclus count stond uit m'n hoofd op 830 ofzo. Hij vertelde dat hij de laptop altijd van netstroom ontkoppelde omdat hij bang was om over te laden. Ik vertelde dat hij juist beter gewoon op netstroom kon blijven zitten omdat je niet overlaadt en je dan minder accu slijt...

Is dit inderdaad de levensduur van een accu?

Er zit 3 jaar on site garantie op de laptop, maar ik vrees slechts 1 jaar op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om precies die reden zit er "maar" 1 jaar garantie op de accu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
830 cycles is wel ENORM veel. Geen wonder dat de accu het dus heeft begeven, die is gewoon op.

Hoogste wat ik ooit heb gezien is 340 cycles dat is de Panasonic accu in mijn T60 die nu nog 70Wh van de 82Wh Design Capacity heeft... Panasonic powerrrrrrrrrrrrrrrr 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Lol. Dus dat ding heeft het juist goed gedaan. Dat moet een hel geweest zijn om meer dan 800 keer gebruikt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-08 18:41
Ook ik ben inmiddels als bijna 5 jaar in het bezit van een IBM T60.

Hoewel de batterij al lang dood is, presteert ie nu na een herinstallatie van windows7 weer heel aardig.

Dit is dan ook het moment waarop ik aan het overwegen ben om in plaats van een nieuwe desktop aan te schaffen misschien toch de harde schijf te vervangen (grotere schijf) en extra RAM geheugen toe te voegen, als dit voor niet al te veel geld aangeschaft kan worden.

Ik weet alleen niet wat voor soort harde schijf er nu in zit... SATA, PATA en IDE zijn dingen waarvan ik wel heb gehoord, maar ik weet niet precies wat het inhoud en of het een nou op het ander werkt of niet.

Afbeeldingslocatie: http://i79.photobucket.com/albums/j127/diedo2006/HDTune_Info_FUJITSU_MHV2080BH.png

Ik heb in HD Tune het volgende screenshot gemaakt, en vroeg me af of iemand me hieruit kan vertellen wat voor soort schijf er in mij T60 zit en wat voor soort schijf ik hierin kan stoppen.

Ik zou graag naar 320GB willen gaan, omdat ik dan niet meer afhankelijk ben van een externe HDD.
Zou deze of deze er bijvoorbeeld in passen?

Of gaat dat helemaal niet werken en moet ik een veel oudere soort zoeken?

Qua RAM zit er nu 1GB DDR2 667MHz in. Ik dacht ik aan deze uitbreiding: 2GB Kingston ValueRam.
Dat zou in totaal op 3GB RAM komen. Zou dit kunnen?

Misschien niet helemaal op zn plek hier, maar toch bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

uit je screen shot en uit ervaring met mijn t60p, heb je een sata schijf (sata 1) staat er...daarnaast kun je waarschijnlijk max 3 gb in je modules stoppen (ik heb op het mobo 2 sloten, waarbij er van de 2x 2gb maar 3 wordt herkend ondanks dat ik w7 64bit draai; het mobo ondersteunt niet meer).

Als je je schijf eruit haalt en naar de winkel gaat weet je zeker dat je met de juiste terug komt.

Ik had per toeval exact dezelfde merk en type gekocht als dat die erin zat (seagate momentus) alleen dan van 80gb naar 320gb 7200rpm. Ik zou voor je 2e optie gaan omdat dat een 7200 rpm schijf is die je hoogstwarschijnlijk nu ook hebt..scheelt een hoop in prestatie (merkbaar i.i.g.)

Geheugen zou moeten passen!

[ Voor 11% gewijzigd door Seesar op 04-02-2011 01:44 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
Seesar schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 01:42:
uit je screen shot en uit ervaring met mijn t60p, heb je een sata schijf (sata 1) staat er...daarnaast kun je waarschijnlijk max 3 gb in je modules stoppen (ik heb op het mobo 2 sloten, waarbij er van de 2x 2gb maar 3 wordt herkend ondanks dat ik w7 64bit draai; het mobo ondersteunt niet meer).

Als je je schijf eruit haalt en naar de winkel gaat weet je zeker dat je met de juiste terug komt.

Ik had per toeval exact dezelfde merk en type gekocht als dat die erin zat (seagate momentus) alleen dan van 80gb naar 320gb 7200rpm. Ik zou voor je 2e optie gaan omdat dat een 7200 rpm schijf is die je hoogstwarschijnlijk nu ook hebt..scheelt een hoop in prestatie (merkbaar i.i.g.)

Geheugen zou moeten passen!
Hartelijk dank! Ik werd nogal verward doordat zowel ATA als SATAI stond.
Als het goed is zou het dus moeten passen, dat is fijn.

Op dit moment zit er een 5400rpm schijf in (dat is wel makkelijk terug te vinden :) ), dus 7200 leek mij ook een betere optie.
Die snelheden zouden dan toch hoger moeten zijn dan mijn +- 30MB/s, die ik nu haal met mijn schijf, omdat SATAI toch tot 1,5Gb/s ondersteunt?

Dat van er maximaal 3,2GB wordt ondersteund wist ik inderdaad. Ik wist alleen niet of 1GB+2GB zou werken. Ik lees vaak dat mensen juist 2x2GB doen voor Dual Channel. (klok horen luiden maar geen idee waar de klepel hangt, maar ik ga er wel naar op zoek). 2x2GB leek me echter overdreven als het toch niet allemaal wordt ondersteund.

Hartelijk dank!

Diedo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Diedo70 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 09:53:
Die snelheden zouden dan toch hoger moeten zijn dan mijn +- 30MB/s, die ik nu haal met mijn schijf, omdat SATAI toch tot 1,5Gb/s ondersteunt?

Dat van er maximaal 3,2GB wordt ondersteund wist ik inderdaad. Ik wist alleen niet of 1GB+2GB zou werken.
Die WD3200BEVT is een fijn schijfje, ik heb hem ook in mijn T60 (maar dan op de plek van de DVD drive met zo'n Ultrabay adapter van eBay). Ik heb op de normale plek van de HDD een 40GB Intel SSD zitten, daardoor vliegt hij er helemaal over :*)

Benchmark van mijn WD3200BEVT: http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/14249/11374.jpg Die is dus een stuk sneller dan je huidige schijfje.

En over dat geheugen, je moet even uitzoeken (volgens mij kan dat wel met CPU-Z) hoeveel stripjes er nu in je laptop zitten. De T60 heeft 2 geheugensloten namelijk. Het kan best dat er nu 1x 1GB in zit, maar het zou ook kunnen dat er 2x 512MB in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Diedo70 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 01:23:
Ook ik ben inmiddels als bijna 5 jaar in het bezit van een IBM T60.

Hoewel de batterij al lang dood is, presteert ie nu na een herinstallatie van windows7 weer heel aardig.

Dit is dan ook het moment waarop ik aan het overwegen ben om in plaats van een nieuwe desktop aan te schaffen misschien toch de harde schijf te vervangen (grotere schijf) en extra RAM geheugen toe te voegen, als dit voor niet al te veel geld aangeschaft kan worden.
(...)
Een nieuwe harde schijf zorgt ook voor een iets sneller systeem, maar een SSD voelt pas echt als een vooruitgang. Als je meer opslag nodig hebt dan 60GB dan is de optie die Thinkpad aandraagt een goede; SSD als primaire schijf, gewone harddisk in de Ultrabay voor massaopslag.

Wat voor CPU heb je op dit moment in je T60? Wellicht kun je die ook nog upgraden.
Diedo70 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 09:53:
Ja, tot ongeveer 150 MB/s is nog mogelijk met SATA 1.
Dat van er maximaal 3,2GB wordt ondersteund wist ik inderdaad. Ik wist alleen niet of 1GB+2GB zou werken. Ik lees vaak dat mensen juist 2x2GB doen voor Dual Channel. (klok horen luiden maar geen idee waar de klepel hangt, maar ik ga er wel naar op zoek). 2x2GB leek me echter overdreven als het toch niet allemaal wordt ondersteund.
Yep, dual channel kan in het meest gunstigste geval 5% sneller zijn dan single channel, maar in de praktijk is het amper 1 procent sneller. Gewoon 1 + 2GB doen, mits je inderdaad nu 1 reep hebt van 1 gb ipv 2x 512.

edit: Vandaag is de T9500 binnengekomen, + een card cage voor de T61 mod :) Nu nog wachten tot het moederbord binnen komt... die fijne vent van eBay had na 10 dagen nog niks opgestuurd, dus had ik hem maar eens gemaild... moederbord is nu wel verstuurd, maar zal nog wel 1-2 weken duren voordat ik hem heb :z Can't wait :+

[ Voor 10% gewijzigd door BackSlash op 04-02-2011 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
Op dit moment zit er een T2400 in (1,83GHz).

Het is niet echt mijn doel om deze laptop weer helemaal up te graden zodat ie er weer jaren tegenaan kan. De inzet was eerder dat als ik voor niet al te veel geld (zeg 60 euro) de opslag capaciteit en RAM geheugen flink kan uitbreiden, dat ik dan weer tevreden ben.
Als ik er meer geld in zou gaan stoppen, dan kies ik er liever voor om dat te sparen voor een desktop.
Zeker nu AMD binnenkort weer met iets nieuws komt, lijkt me dat ook wel interessant. Wachten tot AM3+ uit is en dan wellicht een nieuw systeem.

Tot die tijd zal dit al een heel aardige vooruitgang zijn. Dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Iemand toevallig in het bezit van een 65W 20V adapter, die hij wil ruilen tegen een 90W 20V adapter?

Bij mijn T60 zat een 90W adapter, maar dat is onnodig aangezien ik Intel graphics heb, en een 65W dus ook prima is. De 65W is iets kleiner en dat scheelt weer ruimte in m'n laptoptas.

Als niemand wil ruilen dan moet ik misschien maar hier naar kijken: http://cgi.ebay.com/65W-2...m35aaa79c35#ht_2566wt_905
Ik vraag me alleen af hoe de kwaliteit is van zo'n no-name adapter :? Iemand ervaring?

Heb er eentje gekocht voor mux die gaat hem open maken en analyseren. Wordt wel interessant, aangezien hij nogal wat verstand van geschakelde voedingen heeft. Zie z'n tweakblog: Over kunst, cultuur en techniek

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 04-02-2011 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Ik ben voor mezelf een plan van onderhoud aan het opstellen voor de nieuw te bestellen accu's en kom tot nu toe tot de volgende conclusies.

Ten eerste geldt natuurlijk, hoe meer cycles hoe minder capaciteit. Slijtage door tijd van een lithium-ion accu wordt verder versneld door warmte en is mede afhankelijk van de staat waarin deze geladen is. Hoe warmer en indien continu te vol opgeladen, hoe sneller de capaciteit vermindert.

Uit (betrouwbare?) bronnen komt dan ook het advies naar voren de accu rond de 40% tot 50% geladen te houden en zo koel mogelijk (niet koeler dan 5 graden) te houden.
Bron 1
Bron 2

Nu is mijn vraag de volgende. Ik neem aan dat de laptops van tegenwoordig de accu niet zullen overladen als deze op 100% zit. Echter, wanneer je vanwege onvermijdelijk regelmatig gebruik de accu niet los van de laptop koel bewaart en daarom via Power Manager regelt dat de accu bijvoorbeeld bij 40% gaat laden tot 45% (zoals jcvjcvjcvjcv), zal de laptop ook in zo'n geval de accu volledig met rust laten bij bijv. 45%?

Edit: uit de eerste bron volgt overigens ook dat je eens per 30 cycles volledig moet laden en ontladen, om te voorkomen dat de power manager indicator inaccuraat wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Tommy The Cat op 04-02-2011 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, want als 'ie hem zou overladen op 45%... zou dat oplopen tot 46%

Als de adapter is aangesloten gebruikt 'ie de accu als het goed is helemaal niet. Die accu kun je ook altijd zo eruit trekken, als 'ie op de netstroom draait.

Bij een telefoon kan dat niet: accu eruit tijdens het laden = telefoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Ik ben van plan om voor mijn R500 een scherm aan te schaffen met een hogere reso. Nu worden er op EBAY een paar aangeboden vooral uit de UK, iemand ervaring met die schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 07:53:
Ja, want als 'ie hem zou overladen op 45%... zou dat oplopen tot 46%

Als de adapter is aangesloten gebruikt 'ie de accu als het goed is helemaal niet. Die accu kun je ook altijd zo eruit trekken, als 'ie op de netstroom draait.

Bij een telefoon kan dat niet: accu eruit tijdens het laden = telefoon uit.
Ja precies. Hoe zou de accu kunnen worden overladen als de laptop wordt gesommeerd te stoppen met laden bij 45%. Daarom gebruikte ik ook de omschrijving 'volledig met rust laten' vooral in verband met warmteproductie. En jouw redenering dat dat zo is, omdat de laptop zonder accu door blijft werken maakt dat wel aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Isidor Buchmann heeft het boek Batteries in a Portable World: A Handbook on Rechargeable Batteries for Non-Engineers geschreven. En deze informatie heeft hij (gedeeltelijk) vrij beschikbaar gesteld op zijn website.

Link naar relevant gedeelte.

Deze informatie bevestigt wat hiervoor al is gezegd. Echter met als verschil dat je de accu vaak moet opladen, behalve als je de accu voor langere tijd niet gebruikt (dan op 40% bewaren). Daar staat dan bij dat je diepe ontladingen dient te voorkomen.

Dat wekt bij mij toch onduidelijkheid over de vraag wat beter is als je ervoor kiest de accu niet voor langere tijd buiten de laptop te bewaren. De accu in je laptop laten zitten en zo weinig mogelijk gebruiken (behalve eens per maand dan wel 30 cycles volledig gebruiken), of de accu in je laptop regelmatig gebruiken zolang je maar niet de laptop te ver oplaadt en te diep ontlaadt... (wat m.i. de levensduur zou aantasten omdat de accu maar zoveel cycles meegaat).

[ Voor 4% gewijzigd door Tommy The Cat op 05-02-2011 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij, maar dat weet is niet zeker, is het schadelijk om de accu gedurende lange tijd niet te ontladen, de accu van een desktopvervanger is doorgaans na een jaar of 2 dood. Een accu welke elke dag word gebruikt heeft dan meestal nog een hogere capaciteit (again, in mijn ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Het is dat ik er zelf niet teveel tijd in wil steken, maar een apart topic over dit onderwerp is geheel niet overbodig. Waarschijnlijk dat veel laptop gebruikers niet weten dat ze geld kunnen besparen door hun accu wat beter te onderhouden.

Wellicht dat iemand bereid is om er wat dieper in te duiken en een mooi topic te maken...

Edit: er is al wet wat, zoals dit topic en de informatie waar daar naar verwezen wordt, maar het is niet overal eenduidig. Dus het loont mijns inziens als iemand zich daar even in vastbijt.

[ Voor 45% gewijzigd door Tommy The Cat op 05-02-2011 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was al langer van plan een [ervaringen] aftermarket batterijen topic te starten, maar vanwege een gebrek aan diezelfde batterijen is dat nog niet gebeurd.

Vijwilligers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat wil je weten? Ik heb een eBay accu gekocht voor de Lenovo N100 van m'n zusje en die werkt tot nu toe prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Aftermarket producten is wel een andere dialoog. Wat dat betreft zou het vooral interessant zijn om te weten hoe in z'n algemeen de kwaliteit is van die producten t.o.v. de originele producten en of er tussen verschillende aanbieders een duidelijk verschil van kwaliteit ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik neem dat toch allemaal wel met een korreltje zout aangaande de accu's voor laptops;

ik bedoel, enerzijds valt het allerzins mee hoe die dingen achteruit gaan: voor mijn 4 jaar oude T60p, waarbij de batterij echt mishandelt wordt, gaat de accu van 4.5 nog zo'n 2.5 uur mee. (9 cells).

Onder mishandelen versta ik dan ook dat ik nooit nadenk wanneer ik hem aan de tiet leg, en wanneer ik hem ontkoppel; kan zo zijn dat ik hem op een avond 5 keer koppel en weer ontkoppel om even door het huis te banjeren. Op werk weer aankoppelen, in auto aanlaten en weer thuis aan de tiet.....het gaat zo maar door.

Daarnaast neem ik het met een korrel zout omdat ik mijn leven niet aan een accu ga aanpassen. Ik ga niet 'plannen' wannee rik hem mag/kan ontkoppelen en wanneer ik hem echt aan de tiet moet leggen als ik nog 1.5 uur capaciteit heb.

Ik zie vele van deze discussies, maar via ebay koop je voor 70 euro een nieuwe (origineel!). Dat is veel geld voor een veredelde batterij, maar ik heb er 4 jaar en nog steeds plezier van...dan ga ik dus echt niet rekening houden wat het beestje 'fijn' vind....en al helemaal niet omgaan met omgevingstemperaturen.

Komt erop neer dat je jezelf met die restricties van 40% en niet overladen jezelf al restrict op een capaciteit van 2 jaar oud.......immers je gebruikt maar 60% van je daadwerkelijke capaciteit voordat je weer naar de lader rent.

Tis geen flame, maar tis relatief; als je ziet wat de slijtage is, dan ben je sowieso wel weer op zoek naar een nieuwe laptop.
Het 'gezeik' heb ik wel leren kennen met de accu's van de boormachine. dat zijn die NiMh accu's en die zijn dus wel na 1 jaar kapot.....althans ze gaan nog geen 5 minuten meer mee.....dat noem ik gebruikersonvriendelijk en dan snap ik dat je eens gaat nadenken hoe die dingen behandelt moeten worden.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Jij hebt er waarschijnlijk ook een Panasonic in zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

geen clue, maar hoezo? zijn die beter of slechter? Of doel je op de accu's van mijn accuboor? (die zijn echt te gaar voor woorden...daar kun je echt helemaal niets mee na een jaar....ff ranten: Bosch jah)

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De thread gaat over ThinkPads, en jij begint over boormachines 8)7 |:(

Natuurlijk bedoel ik de accu van je laptop. Ik heb er een Panasonic accu in zitten, en die heeft na 340 cycles nogsteeds 70Wh van de orignele 84Wh aan capaciteit over.

Op forum.thinkpads.com is ook wel gebleken dat Panasonic accu's de beste accu's zijn bij ThinkPads.

Sanyo en Sony accu's houden het een stuk minder lang uit qua levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Zo heb ik mijn accu's de laatste jaren ook gebruikt. Omdat ik dus net als jou net zo makkelijk dat ding ontkoppelde om 'door het huis heen te banjeren' heb ik op m'n X300 van 1,5 jaar al 575 cycles staan en zoals ik eerder al vermelde m'n broer met zijn ruim 2 jaar oude T400 (die eerst door mij is mishandeld) bijna 900 :p. Die laatste is nu overleden en mijn accu heeft nog 47 procent.

Als ik vervolgens 130 euro respectievelijk 100 euro moet neertellen voor een originele 6-cells accu (via IBM parts shop), ben ik geneigd om er wat voorzichtiger mee te doen, mede omdat ik die lange accuduur som juist nodig heb. Maar twee accu's geeft natuurlijk wel de luxe om met de ene lomp te doen en de goede te gebruiken voor lange sessies. Accu's via Ebay zie ik overigens niet zitten.

Via Power manager > Battery kun je achterhalen wat de fabrikant van je cellen is. Bij mij Sanyo. Over Panasonic hoor ik betere berichten qua behoud van capaciteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Tommy The Cat op 07-02-2011 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

ThinkPadd schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 20:57:
De thread gaat over ThinkPads, en jij begint over boormachines 8)7 |:(

Natuurlijk bedoel ik de accu van je laptop. Ik heb er een Panasonic accu in zitten, en die heeft na 340 cycles nogsteeds 70Wh van de orignele 84Wh aan capaciteit over.

Op forum.thinkpads.com is ook wel gebleken dat Panasonic accu's de beste accu's zijn bij ThinkPads.

Sanyo en Sony accu's houden het een stuk minder lang uit qua levensduur.
lolbroek, ik schreef dat in mijn laatste deel van mijn betoogje, dat ik met dat soort accu's wel problemen heb..... 8) wijsneus ;).

Maar ok, nooit bij still gestaan wat voor merk ikheb....maakt me niets, want al was het sony, wat zou ik eraan kunnen doen?? :D.

Overigens aan het kijken voor een nieuwe. Destijds heb ik die van mij bij Euclid gehaald, maar die bestaat niet meer....zijn er andere goede retailers in de U.S. behalve Amazone? Blijft een heikelpunt om een goede web/retailer te vinden in de V.S., als in, best onmogelijk, niet veel winkels met veel aanbod zoals Bluelink dat heeft.

Bluelink in Nederland ken ik wel, maar die is behoorlijk duur vind ik. Scheelde me destijds 1200 euro (hier kostte die 2500 eur, in de VS destijds 2000$ en met die koers dus voor mij 1300 euro.

Jammer dat Euclid niet meer bestaat :(.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Over die accu's gesproken. Bluelink en notebooktotaal zijn te duur. Ebay ben ik wat huiverig voor. Dan blijft IBM parts over. Prijs 6 cells voor T400 en X300 resp. +/- 100 en 130 euro. Nou daar ben ik dan nog toe bereid, als er dan ook fatsoenlijk garantie op wordt gegeven om gedoe te voorkomen als zo'n accu bij voorbeeld binnen een jaar faalt. Maar IBM parts hanteert voorwaarden waarmee er 3 maanden garantie wordt gegeven (ook wel: negatieve garantie). Dus ik heb even gebeld met de vraag waarom, maar dan komt je slechts uit bij de boodschapper die dat 'verklaart' door een uniforme afspraak.

Met andere woorden, dat brengt me weer aan het twijfelen. Gaan voor IBM parts met 3 maanden garantie of uitwijken naar andere handelaren die 20 tot 30 euro duurder zijn, maar dan met een jaar...

P.s.: anders dan de voorwaarden doen vermoeden zijn de geleverde accu's gewoon nieuw. Logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

ik snap je probleem niet helemaal om de volgende redenen:

1. waarom wantrouw je ebay? Ik heb er in het verleden 3 besteld en alleen genuine IBM accu's die hun kwaliteit bewezen hebben. Je moet ff de feedback doorlezen en zorgen dat deze genuine is.
Het scheelt je namelijk 60 euro, dus al zouden ze niet zo heel goed zijn; dan kun je na een jaar een nieuwe kopen voor het zelfde geld.
2. waarom wil je 1 jaar garantie? Een accu werkt of werkt niet, en de capaciteit is in 3 maanden wel bekend of hij voldoet aan je verwachtingen.

Ik zou er niet zo moeilijk over doen; er zitten geen bewegende delen in, en zoals gezegd binnen 1 week is wel duidelijk of ie werkt of niet.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Mja die tweede gedachte is bij mij ook opgekomen, maar juist daarom was ik benieuwd naar waarom IBM de garantie inperkt. Immers als die accu's na een paar weken niet meer falen voor de komende 2/3 jaar, dan is er m.i. geen reden om die garantie in te perken. Wellicht gemakzucht (uniform beleid).

Ik zal Ebay eens afspeuren.

edit
Oja ik herken mijn angst weer. Rotzooi te krijgen dat je laptop molt of garantie verneukt. Om het even plat te zeggen.

edit
Thinkpad, hoe ben je aan je Panasonic cellen gekomen? Toeval? Of heeft een bepaalde part (te identificeren aan het nummer zoals 42T4643) altijd dezelfde cellen, zodat je wellicht kunt achterhalen of er een part in omloop is met Panasonic cellen.

edit
http://www.laptop-battery.org/LENOVO/ThinkPad_X300_6478.htm
Hm. Deze acccu is niet origineel, maar wel scherp geprijsd en men beweert met Panasonic cells. Wat moet ik hiervan denken? Oh ze verzenden alleen binnen US.

edit
Een interessante post op het thinkpad forum in dit kader
I have a chinese T60 battery with panasonic cells. Design capacity is 48.8 Wh but after almost 1 year use the battery full capacity has been slowly raising above the nominal capacity. Currently its shows capacity of 53.1 Wh. It is the highest I've seen so far. The battery was cheap but it was promised to be with japanese cells. I'm pretty happy.
bron

En verder in datzelfde topic nadat gevraagd werd naar de bron van zijn magische accu.
For sure. Ebay: http://myworld.ebay.com/cmppower168

But seems he is inactive nowadays?

Edit: I think this is the manufacturer of the battery: http://www.cmp-laptopbattery.com/index.asp
There you can find a seller in ebay: http://myworld.ebay.co.uk/cmpbattery but notihing listed right now. Maybe because of Chinese Lunar New Year Holiday (Feb 1st, 2011 to Feb 7th).
bron

[ Voor 88% gewijzigd door Tommy The Cat op 08-02-2011 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seesar schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 20:41:
Het 'gezeik' heb ik wel leren kennen met de accu's van de boormachine. dat zijn die NiMh accu's en die zijn dus wel na 1 jaar kapot.....althans ze gaan nog geen 5 minuten meer mee.....dat noem ik gebruikersonvriendelijk en dan snap ik dat je eens gaat nadenken hoe die dingen behandelt moeten worden.
Dan heb je een slechte accuboor gekocht en/of in een fout klimaat opgeslagen.

Veel accuboormachines worden tegenwoordig geleverd met Lipo accu's. Onder andere Makita, Protool, Festool, Metabo.

Die dingen van de bouwmarkt van 40 euro met "twee 12V 3.0Ah accu's" is pure troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Tommy The Cat schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 17:09:

edit
Thinkpad, hoe ben je aan je Panasonic cellen gekomen? Toeval? Of heeft een bepaalde part (te identificeren aan het nummer zoals 42T4643) altijd dezelfde cellen, zodat je wellicht kunt achterhalen of er een part in omloop is met Panasonic cellen.
Ik heb de T60 2ehands gekocht, en daar zat deze accu (FRU 92P1133) in. Ik heb er niet naar gezocht ofzo maar had gewoon geluk 8)

Lenovo noemt wel de makers van de cellen op deze pagina: http://www-307.ibm.com/pc...ent.do?lndocid=MIGR-68420 (gaat over T60 / T61) maar ik weet niet of accu's met Panasonic cellen nogsteeds gemaakt worden eigenlijk (na T60 / T61 bedoel ik). Ik dacht (voordat ik deze Panasonic accu had) dat ze daar na de T4x serie al mee waren gestopt, maar dat is dus blijkbaar niet zo.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 08-02-2011 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Jammer dat ze hier niet even de cellen fabrikant erbij hebben gezet.
http://www-307.ibm.com/pc...nt.do?lndocid=MIGR-4TCMN7
Wel bij system service parts (niet bij alle notebooks)
http://www-307.ibm.com/pc...te.wss/MIGR-69373.html#11

Naast Sanyo, Sony en Panasonic nu ook LGC?
http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?p=614210#p614210
Voorbeeld voor de X60, X60s, X61, X61s
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-62906.html#8
Verder las ik dat er ook T400's zijn gesignaleerd met LGC cellen.

[ Voor 62% gewijzigd door Tommy The Cat op 08-02-2011 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-08 19:47
De 9 cells accu die bij m'n Thinkpad T500 is ook van Panasonic. Evenals de 6 cells accu die z'n voorganger de T60 zat.

De Panasonic accu's worden dus nog wel gebruikt door Lenovo.

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Even een voorbeeld. Het lijkt erop dat Lenovo niet teveel informatie wil prijsgeven. Zo stond achter onderstaande lijst eerst nog vermeld wie de fabrikant van de accu was, terwijl dat nu is weggehaald.

Lijst en wat er eerst stond.

Dit initiatief is nuttig en zou breder kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Tommy The Cat op 08-02-2011 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
/me Warhamstr heeft ook panasonic cellen! *O*

FRU 42T4671

In een Thinkpad R500 btw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Indien er meer mensen zijn met Thinkpads die dit lezen, wil ik je vragen een opgave te doen van je batterij-eigenschappen.

Machine type
FRU onderdeel nummer accu
Fabrikant cellen accu (Sanyo, Sony, Panasonic, LGC)

en eventueel;

Ontwerp capaciteit
Huidige capaciteit
Cycli
Eerste gebruik
Fabricage datum

Je vindt de informatie onder Power Manager > Battery > en dan onder battery details.

Dank.

Edit; wellicht dat hier beter een apart topic voor kan komen. Zou hier vervuilend werken.

Nieuw topic aangemaakt. Zie:
Tommy The Cat in "IBM/Lenovo accu verzamel topic"

[ Voor 63% gewijzigd door Tommy The Cat op 09-02-2011 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Thinkpad X300 6478-14G

FRU 42T4522
Sanyo

Ontwerp capaciteit: 43,20 Wh
Huidige capaciteit: 20,31 Wh
Cycli: 576
Eerste gebruik: 2009-07
Fabricage datum: 2008-04-15

-------------------

Thinkpad T400 2765-22G

FRU 42T5262
Sanyo

Ontwerp capaciteit: 56,16 Wh
Huidige capaciteit: 20,45 Wh
Cycli: 853
Eerste gebruik: 2008-11
Fabricage datum: 2008-08-26
Overleden begin 2011

[ Voor 42% gewijzigd door Tommy The Cat op 09-02-2011 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zep
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:56

zep

Thinkpad t61P
92P1139
Panasonic

en eventueel;

Ontwerp capaciteit: 56.16
Huidige capaciteit: 39.64
Cycli: 923
Eerste gebruik 2007-10
Fabricage datum 2007-08-21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-08 06:44

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Thinkpad R61 8198-5QG

FRU 42T5231
Sanyo

Ontwerp capaciteit: 51,8 Wh
Huidige capaciteit: 24,0 Wh (=46,3% :( )
Cycli: 714
Eerste gebruik: 2007-07-02
Fabricage datum: 2007-004-11

|_____vakje______|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou een nieuw topic aanmaken ja :P

Vandaag trouwens US keyboard binnengekregen voor m'n T60, ziet er nu weer nice uit, beter dan dat Deense toetsenbord met QWERTY stickertjes erop, wat er eerst in zat :+

[ Voor 69% gewijzigd door ThinkPad op 09-02-2011 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Zojuist een nieuw topic aangemaakt: Tommy The Cat in "IBM/Lenovo accu verzamel topic"

[reclame-modus]Schroom niet en laat nu je gegevens achter, iedere Thinkpad houder is welkom en maakt kans op grote waardering!!![/reclame-modus] ;)

CyberSnooP, zep & warhamstr, misschien dat jullie de al verstrekte info daar nog even willen plaatsen :).

[ Voor 59% gewijzigd door Tommy The Cat op 09-02-2011 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 21:03:
[...]

Ik heb een ThinkPad T61 uit begin 2008 met nVidia kaart.
Ik werk tot op heden met het originele moederbord en game er ook nog geregeld op.
Het hoeft dus niet persé een probleem te zijn :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idem dito hier. Heb een van de eerste ThinkPads T61 in Nederland, met de Quadro NVS 140m, en geen problemen... of toch wel? M'n scherm gaat af en toe op zwart, maar dan hapert het geluid ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hmm ik vind m'n T60 aardig warm worden qua CPU temperatuur.

CPU temperatuur is nu 73 graden terwijl ik alleen Chrome en MSN open heb

CPU is een T1300 en wordt morgen vervangen door een T5500. Ik had bij deze T1300 de koelpasta ook al vervangen (en ventilator + koelblok uitgezogen), maar ik denk dat m'n koelpasta niet echt goed spul is, het is van dat witte spul wat ze ook voor transistoren enzo gebruiken. Ik denk dat ik beter even tubetje Arctic Silver 5 kan halen :P

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 11-02-2011 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Lenovo schijnt T61 moederborden met een Nvidia GPU die problemen heeft nu zelfs buiten garantie nog te vervangen omdat ze het probleem erkend hebben ofzo.

Ik weet nog niet precies hoe het zit, heb de volledige thread nog niet doorgelezen.

Meer info: http://forum.thinkpads.co....php?f=29&t=93357&start=0

• ThinkPad
Kan iemand met een T60 (liefst ook met Intel 950 video zodat meting beetje vergelijkbaar is) eens met TPFanControl kijken hoe warm zijn/haar processor wordt?

Ik klaagde namelijk al eerder over dat mijn CPU (T5500) te warm wordt naar mijn idee (75c graden bij redelijk idle (Chrome + MSN), maar ik heb nu net de koelpasta vervangen door Spire CPU koelpasta Zilver maar het heeft niks geholpen :S

Ik begin haast te twijfelen of er iets niet goed meer klemt ofzo. Heb alle schroefjes wel goed strak aangedraaid namelijk :?

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:45
Momenteel Linux op m'n T60 (intel 950), dus kan niet checken met TPFancontrol.

T2300 quasi idle nu 40 en 38. Als ik iets compileerde onder Gentoo ging hij ook heel vlotjes richting de 65°C. Fan doet hier niet overmatig z'n best. Ook niet bij 65°.

Idle 75° is wel veel. :)

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Koelpasta is geen wondermiddel; dat scheelt hooguit 2 a 3 graden. Verschil tussen hele goede en slechte is mss 5 graden. Dus geen 10+ ofzo.

Mijn T60P met T7200 wordt ook knap heet op deze leeftijd. Volgens mij ligt dat aan W7 want sinds ik van XP naar W7 gaan, staat mijn fan continu en is mijn bodemplaat zo warm dat ik hem niet graag op ontblote bovenbenen leg.

Kep geen waardes, maar het is wel meer dan 50 graden ook alleen 'idle' in desktop; gamen is helemaal erg; als ik hand voor uitlaat houd voelt het echt als een oven: zeker 70 graden.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

DaWaN schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 20:30:
[...]

Ik heb een ThinkPad T61 uit begin 2008 met nVidia kaart.
Ik werk tot op heden met het originele moederbord en game er ook nog geregeld op.
Het hoeft dus niet persé een probleem te zijn :)
Hoeft niet, maar die van mij uit 11-2007 kreeg in 09-2010, nog net binnen de garantie dus wel problemen. Hoop dat het huidige mobo het voorlopig nog wel ff blijft doen.

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Iemand toevallig nog een fan liggen voor een T60 ?

Ik denk namelijk dat bij mij de heatpipe niet goed (meer) werkt.

Heb er topic over lopen op forum.thinkpads.com : http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?f=29&t=93663

Als de processor 74 graden is volgens CoreTemp & TPfancontrol dan komt er maar lauwe lucht uit de koelopening. En zoals in topic uit bovenstaand linkje valt te lezen wordt de heatpipe ook niet echt warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
BackSlash schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 08:35:
Naar aanleiding van een topic op het Thinkpads forum ben ik nu een nieuw projectje begonnen, ik ga een T61p moederbord inbouwen in mijn T60p >:)
Waarom in hemelsnaam, zul je je afvragen?
  • Geen 3GB geheugen limitatie meer, 8GB intern geheugen wordt mogelijk
  • Optie om te gaan voor een Penryn CPU (45nm; zuiniger en sneller dan Merom cpu's op 65nm)
  • Met Bios hack mogelijk om je SATA2 SSD op volle snelheid te gebruiken
  • Intel onboard graphics + Penryn + SSD zorgt voor een zowel snelle, stille en koele combinatie
  • Het beste van 2 werelden; een 4:3 IPS scherm op 1600x1200 gecombineerd met snellere hardware
De meeste onderdelen zijn inmiddels besteld en onderweg, alleen de CPU moet ik nog bestellen. Ik wilde eerst gaan voor een X9000 (Intel Core2Extreme op 2,8 Ghz), maar aangezien die wel 300 euro kosten voor een OEM exemplaar ga ik voor een T9500 (2,6 Ghz) die bijna de helft kosten.

Is dit kostentechnisch te verantwoorden? Eigenlijk niet, maar dit project vind ik zo intrigerend dat ik het toch ga doen. Aangezien IBM/Lenovo geen nieuwe laptops meer levert met IPS paneel is dit de enige optie om meer prestatie te krijgen in combinatie met een hoog resolutie IPS scherm :) Zo verantwoord ik het tenminste voor mezelf :P

Als jullie dit interessant vinden zal ik updates posten van mijn project in dit topic.
Hierbij een statusupdate. De volgende onderdelen staan/stonden op de plank:
[list]• 42w7872 motherboard (with Intel X3100)
• Intel Core2Duo T9500 cpu (2,6Ghz Penryn)
• 42W3436 PC Card cage
• 42W2821 T61 fan
• 2* 2GB geheugen

Afgelopen vrijdag kwam eindelijk, 4 weken na het bestellen, het moederbord binnen. Euforie! _/-\o_
Al was de €45 importheffing wel een kleine domper, maargoed, de set was eindelijk compleet :D

De euforie sloeg helaas al binnen enkele seconden om in verbazing. Op de zijkant van de doos stond namelijk met pen geschreven 42w7873... Ik dacht direct "volgens mij eindigde het typenummer toch op een 2? Ach, misschien is dat verkeerd opgeschreven."

Ik heb vervolgens de doos maar voorzichtig open gemaakt, moederbord zag er erg netjes uit. Ik zag echter ook een chip waar wat koelpasta overheen zat. "Het zal toch niet he...". Deze koelpasta heb ik toen met wat keukenrol weggeveegd, en ja hoor... Nvidia stond daar :'(

Ik heb dus echt het verkeerde moederbord ontvangen... Na 4 weken wachten en nog even €45 importheffingen te hebben meegepakt.

Heb dat ding gister weer retour gestuurd en zondag een nieuwe besteld op eBay (nu bij een verkoper uit Indonesië), waar bijstond dat er 5 exemplaren beschikbaar waren. Verzending ging daar met FedEx, dus verzending in 3 dagen was een reële optie :D Ding dus gelijk besteld en betaald.

Echter... krijg ik maandagochtend een mailtje van die verkoper:
hi..im run out of stock on 42w7872 (intel based motherboard), i ship you higher board which is 42w7873 (nvidia based motherboard), tnx

Nooo!! :X Het zit ook niet echt mee :P Ik direct maar gemaild dat ik die niet wil hebben. Wel idioot, als in de eBay advertentie staat dat er "5 units available" zijn verwacht je toch dat er 5 moederborden op de plank liggen daar ?? Blijkbaar had ik het mis.

Maargoed, de levertijd is 2 weken, dan krijg ik eindelijk het goede moederbord opgestuurd. Dus de mod is weer met 3 weken uitgesteld... :/

To be continued... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Waarom wil je perse geen Nvidia chip hebben? Voor 't stroomverbruik of om de bekende problemen ermee? Is het dan geen optie om je GPU te laten reballen? Dit lost de problemen volgens mij helemaal op.

NVM :)
Intel onboard graphics + Penryn + SSD zorgt voor een zowel snelle, stille en koele combinatie

[ Voor 24% gewijzigd door warhamstr op 23-02-2011 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Hehe inderdaad. De grafische chip heb ik eigenlijk niet nodig. De FireGL V5200 die nu in m'n T60p zit wordt idle al rond de 67~70 graden, wat ervoor zorgt dat mijn fan constant aan staat. Dat probleem heb ik straks niet meer, plus inderdaad het lagere stroomverbruik, dus langere accuduur.

Daar komen de 'horror' verhalen over de Nvidia chip in de T60 serie nog eens bij. Dat is voor mij genoeg reden om geen moederbord met Nvidia chip aan te schaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Van wie kan ik wat geduld lenen?

Ik heb in de V&A een veiling gewonnen van een WSXGA-paneel maar de verkoper heeft nog niets van zich laten horen... Inmiddels gereageerd

/me warhamstr gaat naar 1680*1050 pixels kijken :P

Ik heb trouwens ook een probleem met mijn Bluetooth: ik krijg met geen mogelijkheid een foto of wat dan ook van m'n N900 op mijn ThinkPad via Bluetooth. Het heeft ook nooit lekker gewerkt. Het enige dat ik weet is dat de Bluetooth daugtercard er niet vanaf nieuw in zat maar later met het vervangen van de inverter gemonteerd is (wel door de door Lenovo gestuurde monteur) Standaard Windows driver of Lenovo driver maakt geen verschil... :?

[ Voor 58% gewijzigd door warhamstr op 27-02-2011 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mijn T60 is niet lief met standby ;(

Soms als ik hem in standby gooi (Fn + F4, of gewoon dichtklappen) dan gaat hij niet goed in standby.

Het maan LEDje brand dan wel, maar het batterij LEDje ook, terwijl hij dan niet aan de oplader hangt. Ook blijft de fan gewoon draaien. Het scherm blijft zwart, en hij reageert dan nergens op. Ik moet dan de powerbutton ingedrukt houden zodat hij 'hard' uitgezet wordt.

Iemand een idee hoe dat kan? Ik heb ThinkVantage System Update al gedraaid, en die kwam met een nieuwe Power Management driver, dus ik dacht dat het daarna verholpen zou zijn, maar helaas ;(

Nieuwste BIOS staat er zviw ook al op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 21:04

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Enkele jaren terug kocht ik ter vervanging van mijn brakke Acer laptop een tweedehands IBM T40. Geweldige machine, oerdegelijk maar helaas ging ie na 6 maanden kapot met het bekende probleem; videochip defect. Uit sentiment en om wat mee te prutsen ergens twee jaar terug nog een T20 gekocht welke perfect werkt maar echt niet meer kan technisch gezien. Toen kreeg ik van een collega zijn oude IBM T42 en ik ben weer besmet met het virus der degelijke zwarte laptops. Aangezien mijn Dell D410 ook wat traag begint te worden, en ik bang ben dat de T42 ook op z'n laatste poten loopt (LCD is roze als 'ie koud is, trekt wel weg na een paar seconde) wil ik wat snellers. Nu dacht ik zelf aan een IBM T60, die is betaalbaar en leverbaar geweest met een high res IPS scherm. Ik wil namelijk geen breedbeeld. Weet iemand welke configuratie (CPU/LCD/VGA etc) het meest aan te bevelen is? Ik hoef er niet per se op te gamen, maar af en toe een potje GTA San Andreas ofzo moet wel te doen zijn.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
@mentalmadnizz
Wil je IPS, dan moet je een T60(p) 15" nemen met hoge resolutie, 1400x1050 of 1600x1200, dan heb je eentje met IPS te pakken.

Wil je incidenteel wat gamen, dan is eentje met Ati videokaart aan te raden.
Je hebt de keuze uit Core Duo of Core 2 Duo CPU. Snelheidsverschil tussen beide is niet supergroot, al is de C2D uiteraard een tikje sneller, maar ook iets duurder.
Ik zou minimaal 2 GB geheugen nemen.

Kijk voor de grap eens op de Duitse webshop Lapstore.de, hier heb ik zelf inmiddels 3 T60's besteld (voor familie en vrienden die een goede laptop zochten ;)). Wat mij betreft een aanrader. Uitgebreide keuze in specs en goede prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Hierbij een (en tevens laatste :P) update wat betreft mijn T61 in T60p mod :)

Vorige week vrijdag eindelijk nu het goede moederbord ontvangen vanuit Indonesië. Ik ben eigenlijk direct aan de slag gegaan om 12u 's middags, en bezig geweest tot ongeveer 18u. Ik moest toen weg, ik ben zaterdag nog een klein uurtje bezig geweest om het project af te ronden.

Vrijdag 12:00: De T60p in originele staat:
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/IMG_0332.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/IMG_0333.JPG

Dankzij de Lenovo service training filmpjes is het eigenlijk een koud kunstje om je T60 uit elkaar te halen. Gewoon filmpje voor filmpje kijken om zorgvuldig je laptop te strippen.

Even later ziet het er dan zo uit zonder accu, dvd drive, ssd, toetsenbord, geheugen, wifi kaart, modem kaart, palm rest en bezel:
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/IMG_0335.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/IMG_0334.JPG
Nog even later gaat het LCD scherm eraf:
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/IMG_0336.JPG
En dan de behuizing lostrekken van het moederbord met magnesium frame:
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/IMG_0338.JPG
Tot slot moet het frame nog los van het moederbord:
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/IMG_0340.JPG
Tot hier was het vrij rechttoe, rechtaan stripwerk. Ik gok dat ik ondanks dat toch zo'n 1,5 a 2 uur verder was op dit punt. Als het T60p en T61 moederbord identiek zouden zijn, zou het hele simpele mod zijn. De moederborden zijn dan ook voor 95% identiek, maar wijken op 2 punten af (naast het ontbreken van een grafische chip op het T61 bord):

T60p bord:
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/IMG_0343_red.jpg
Klik voor grotere versie
T61 bord:
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/IMG_0342_red.jpg
Klik voor grotere versie

De 2 mounting holes komen niet overeen. Zo heeft de T61 een mounting hole dichtzitten, en de andere is smaller waardoor het niet past in het T60p frame. Ook zit naast dat dichte mounting hole die witte modem connector wat meer in de weg.
Het grotere omcirkelde deel aan de rechterkant op de T60p foto is een gedeelte wat je los kan klikken en zo over kan zetten op het T61 bord. Dit is de aansluiting voor het multibay slot.

Wat ik ook apart heb aangeschaft is de zilverkleurige PC card kooi linksonder op het moederbord. De aansluiting is op het ene bord male en op het andere female, dus die kun je niet overzetten.

Vanaf hier ben ik aardig wat tijd verloren. Ik ben eerst een tijdje bezig geweest met uitzoeken waar nu exact de verschillen zaten. Het T61 bord kun je namelijk wel in het frame leggen, alleen wiebelde hij wat meer vergeleken met het T60p bord. Het paste gewoon niet zo goed.

Toen ik deze 2 verschillen eenmaal had gevonden moest ik nog bedenken hoe hiermee om te gaan. Ik heb op het Thinkpad forum gelezen dat ik eigenlijk 2 opties had, of het modem socket los solderen, of het magnesium frame aanpassen zodat deze niet in de weg zit met het modem socket. Diegene op dat forum had het modem socket los gesoldeerd en met een dremel het frame bewerkt. Hij gaf wel aan dat de dremel eigenlijk overkill was omdat het magnesium vrij soft was.

Aangezien ik geen ervaring heb met een soldeerbout viel die 1e optie gelijk al weg. Na een korte snuffelronde in de schuur kwam ik tot de conclusie dat ik geen gereedschap had om het magnesium frame te bewerken. Dus op naar de bouwmarkt! :P

Hier heb ik ook een tijdje rondgehangen met het idee een soort schuurmachine te kopen. In de bouwmarkt zag ik dat die dingen eigenlijk veel te groot waren. Om een lang verhaal kort te maken, hier kwam ik mee thuis:
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/IMG_0347.JPG
Een ijzerzaag en een veil. Ik kon verder met mijn avontuur.

Zo zag het frame eruit na een ontmoeting met mijn 2 nieuwe vrienden :P :
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/IMG_0348_reds.jpg
Klik voor grotere versie
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/IMG_0350_reds.jpg
Klik voor grotere versie
De bovenste mounting hole heb ik in zijn geheel verwijderd. Deze zat voor het modem socket en dat dichte mounting hole op het moederbord in de weg.
De onderste heb in korter gemaakt, deze maakte namelijk direct contact met het moederbord en dat kan kortsluiting veroorzaken. Ik heb hier denk ik zo'n halve centimeter afgezaagd en geveild.

Zo ziet dat eruit met het moederbord weer bevestigd op het frame:
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/IMG_0351.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/IMG_0352.JPG

Vanaf hier was het weer de filmpjes volgen en de laptop weer dichtschroeven. Het enige wat ik op heb moeten offeren was de modem aansluiting. Deze moet met 2 kabels worden aangesloten, maar de aansluiting zit op het T61 bord op een andere plek. De kabel is hierdoor niet lang genoeg om erbij te kunnen.
Voor mij geen probleem aangezien ik die toch nooit gebruik.

Toch bijzonder, ondanks dat ik alle schroefjes apart heb bewaard heb ik er nu 4 over :P

Eenmaal in mekaar geschroefd zie je helemaal niks aan de buitenkant van de mod:
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/IMG_0365.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/IMG_0366.jpg

Zo ziet de config er dan uit:
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/everest_overview.png
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/everest_cpu.png
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/cpuz.png

Grappig genoeg springt de CPU snelheid soms op 2,8 Ghz, terwijl het officieel een 2,6 Ghz CPU is. Dit heeft geloof ik iets met Powerstate ofzoiets te maken, een soort Turbo Modus :)

Tenslotte heb ik nog een (hacked) Bios update gedaan waarin o.a. Sata2 speed wordt enabled:
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/CDM_score.png
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/CDM_score2.png

Ik ben erg blij met het resultaat. Het is weer een flink snelle laptop waar ik weer een paar jaartjes mee vooruit kan. Hij is nu erg stil, de fan staat geregeld uit. Ook blijft hij dus vrij koel, de cpu zit meestal rond de 45 graden, daar waar ik 65 graden gewend was bij de T7600. Ook gaat de accu nu nog langer mee dan met mijn vorige configuratie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BackSlash schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 14:22:
Grappig genoeg springt de CPU snelheid soms op 2,8 Ghz, terwijl het officieel een 2,6 Ghz CPU is. Dit heeft geloof ik iets met Powerstate ofzoiets te maken, een soort Turbo Modus :)
IDA ofwel intel dynamic accelation. Wellicht de meest onbekende feature ooit. Dit zorgt ervoor dat er met een single core load een core hoger gaat draaien en de andere op het minima. Met wat hacking kun je het ook op beide cores tegelijk activeren. Maar als je dat doet gaat de accu flink korter mee omdat het voltage onder IDA extreem veel hoger ligt.
Bovendien moet je dan altijd throttlestop op de achtergrond laten draaien. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Ik had er vooraf inderdaad nog niks over gelezen of van gehoord. Wel grappig, omdat ik ook getwijfeld heb om voor de X9000 CPU te gaan, die standaard op 2,8Ghz loopt. Ik ben blij dat ik nu eentje heb die vrij zuinig en snel is die ook af en toe 2,8 Ghz doet :P

Dat op beide cores activeren lijkt me niet zo nuttig voor een laptop. Ik vind het juist wel mooi dat hij automatisch terug kan springen wanneer er weinig cpu power nodig is. Tijdens rustig surfen geeft de power meter dit nu aan mij mouse over:
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/battery.png

(hij sprong door wat alt-tab en printscreen acties hier even op 2,8ghz, maar hij stond de hele tijd op 800 mhz, 43 graden voor de cpu en cpufan draaide niet :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb ik laatst nog wat over geschreven: de beste snelheid is niet de laagste, maar zo hoog mogelijk zonder het voltage vel ver verhogen:
.: EIST onder de loep

Wellicht dat jij daar ook een keer mee wilt prutsen, 800mhz blijkt igg zeer onzuinig. Volgens mij de reden dat de volgende generatie core procesoren op 1600mhz idle't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus je hebt nu een T60P met 1600x1200 15" Flexview scherm en de hardware van een high-end T61?

Echt mooi. Gefeliciteerd!

Heb je de 9 cell accu erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Weet iemand waar ik de recovery CDs van een Lenovo R61 kan krijgen behalve bij IBM/Lenovo zelf?

Ik wil hem nml wat sneller hebben dan via hen mogelijk is.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De officiele CD's of de inhoud?

De inhoud stond volgens mij wel op site's als rapidshare enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True maar dan weet je nooit wat je aan exploits binnentrekt.
Het gaat om de inhoud; ik heb toch al een licentie van die dingen.

Ik heb een R61 voor een klant geherinstalleerd en na installatie krijg je gewoon meteen een BSOD als winXP opstart. Ook in safe mode, ook na reinstall.
Maw: ik gok dat de cd niet jofel is, ondanks dat hij nog verzegeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 23:12:
Weet iemand waar ik de recovery CDs van een Lenovo R61 kan krijgen behalve bij IBM/Lenovo zelf?

Ik wil hem nml wat sneller hebben dan via hen mogelijk is.
Helpt éen van deze twee links je verder:

http://www-307.ibm.com/pc...enovo&lndocid=MIGR-4M7HWZ
http://www-307.ibm.com/pc...nt.do?lndocid=MIGR-4Q2QAK ?

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja maar de machine is dus geformatteeerd. Kan even kijken of ik een nieuwe cd aan kan maken.

Bedankt voor de tip :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 01:03:
True maar dan weet je nooit wat je aan exploits binnentrekt.
Het gaat om de inhoud; ik heb toch al een licentie van die dingen.

Ik heb een R61 voor een klant geherinstalleerd en na installatie krijg je gewoon meteen een BSOD als winXP opstart. Ook in safe mode, ook na reinstall.
Maw: ik gok dat de cd niet jofel is, ondanks dat hij nog verzegeld was.
Lijkt wel een beetje op hoe mijn T61 uit de doos kwam.

Ik heb geen recovery CD gezien bij mijn exemplaar, en die recovery partitie heb ik er al vrij snel afgegooid. Het ding stond vol met eerste versie drivers, en was totaal _niet_ stabiel. Ik heb hem toen zelf geïnstalleerd en later nog een keer opnieuw, en hij draait nu al een paar jaar prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True maar het is niet mijn laptop en de laptop is 3 jaar oud. Ik kost geld per uur en het is al snel niet meer rendabel om het door mij te laten doen ;).

Daarom dus liever geen losse install met een standaard XP cd, dat kost me teveel tijd aan driver-ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 23:06:
Dus je hebt nu een T60P met 1600x1200 15" Flexview scherm en de hardware van een high-end T61?

Echt mooi. Gefeliciteerd!

Heb je de 9 cell accu erbij?
Ja zo kan je het wel stellen :D Thanks! Ik heb mijn specs.to pagina ook even geüpdatet.
Yep, ook een 9 cell accu, Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Geile mod BackSlash :9

Heb je trouwens AHCI aangezet bij de SATA instellingen in de BIOS ?

Hij zegt op je screenshot van Apparaatbeheer namelijk "OCZ-Vertex ATA" . Als je AHCI aan hebt staan dan zou hij dat niet moeten zeggen, en met AHCI aan is de schijf NOG sneller :9

Accuduur is wel netjes denk ik. Ik heb met mijn T60 met 9 cells Panasonic op de zuinigste stand ongeveer 5:30 volgens het metertje, maarja ik heb dan ook een 14.1" XGA paneeltje en geen 15" IPS ;)

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 12-03-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Ja AHCI staat wel aan :) Daar ben ik vrij zeker van.
Ik heb die batterystatus ook wel eens op 7 uur zien staan toen hij 5 min niks stond te doen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Waar heb je die SSD zitten dan? Ik heb mijn SSD (Intel 40GB) op de normale HDD plek zitten, en nog een WD 320GB in de Ultrabay en bij mij zegt hij in apparaatbeheer alleen bij die Ultrabay dat het een ATA device is

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Z3FLbLpVzVPlccF3tbNiZvms/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Ik heb het nog even nagekeken, in bios stond AHCI wel aan. Ik ben even verder gaan kijken en kwam erachter dat ik de Intel Matrix Storage Driver nog niet had geïnstalleerd.
Dit is nu mijn score:
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/cdm3.png
ter vergelijking nog even de vorige:
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/CDM_score2.png

De score is dus een tikkie beter :) In de tussentijd heb ik overigens wel 1GB onder gepartitioneerd, dus het is niet helemaal een 1 op 1 vergelijking. Ik weet overigens niet of dit invloed heeft op de benchmark.

Maar na het installeren van die driver staat er inderdaad geen ATA device meer achter :) Dus bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Lenovo komt binnenkort met de X1.

Afbeeldingslocatie: http://shop.tell-it.ch/media/images/popup/X1-FrontViewSideLeft.png
Afbeeldingslocatie: http://shop.tell-it.ch/media/images/popup/X1-RearView.png
Afbeeldingslocatie: http://shop.tell-it.ch/media/images/popup/X1-KbdDetail.png
Afbeeldingslocatie: http://shop.tell-it.ch/media/images/popup/X1-FlatViewFromSide.png
Afbeeldingslocatie: http://shop.tell-it.ch/media/images/popup/X1-FlatViewFromDown.png
Afbeeldingslocatie: http://shop.tell-it.ch/media/images/popup/X1-T4xThicknessComparsion.png

Het laatste plaatje maakt duidelijk hoe dun deze machine is. De T420s is al een afgeslankt model, de X1 duikt daar flink onder. Bovendien liegen de specs er niet om. Het toetsenbord zal naar mijn verwachting, gezien de redelijk positieve reacties op het toetsenbord van de X100e/x120e, van bovengemiddelde kwaliteit zijn.

De X300/X301 wordt hiermee in de herinnering geroepen. De X1 zal m.i. wederom een 'Macbook Air-killer' zijn. Echter de X300/301 had een dvd drive en een makkelijk vervangbare accu, iets wat de X1 mist. Voor deze gemakken kom je dan terecht bij de T420s, die ook eigenschappen van de X300/301 heeft geadopteerd, maar toch een slag dikker is.

Lenovo werkt m.i. dus om de X300/301 heen terwijl ik denk dat ze veel beter hierop hadden kunnen voortbouwen. Qua design biedt deze serie nog steeds ongeëvenaarde verhoudingen:
-Licht en dun (mobiel), maar met full size toetsenbord en 13,3 inch scherm (comfortabel), alsmede een dvd-drive en verwisselbare accu (gebruikersgemak). Bovendien in hoogste Thinkpad kwaliteit, geleverd in een aantrekkelijk jasje ;).

[ Voor 17% gewijzigd door Tommy The Cat op 25-04-2011 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Mijn T61 in T60p mod is nu voltooid :+

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc125480/t61_mod/IMG_0366.jpg

Nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~backslash/t61/t61_logo.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~backslash/t61/t61_logo2.jpg

Net dàt puntje op de i :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Uiteindelijk toch de juiste sticker kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:30

_Arthur

blub

Vind de resolutie erg tegen vallen. Mijn X300 doet 1440x900 in 13.3". Nu krijg je een stuk minder hoogte op het scherm. De X1 had die 1440x900 ook minimaal moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
_Arthur schreef op maandag 25 april 2011 @ 22:15:
[...]

Vind de resolutie erg tegen vallen. Mijn X300 doet 1440x900 in 13.3". Nu krijg je een stuk minder hoogte op het scherm. De X1 had die 1440x900 ook minimaal moeten hebben.
Om die reden is de keuze (indien de info juist is) inderdaad niet begrijpelijk. Hoewel ik door dagelijks intensief werk toch bij 1440x900/13,3 de letters heb moeten vergroten om vermoeide ogen tegen te gaan. Bovendien lijkt het scherm glossy te zijn!!

Iets anders. Wat is je cpu temp? Ik gebruik TPfancontrol. Mijn temp is met dit weer toch standaard zo'n 53 graden @ 5000rpm. Ga ik video kijken (youtube/dumpert): 63 graden @ 5800rpm (sommige video's: 68 graden).
Dat vraag ik, omdat ik de indruk heb dat de ventilator niet zo hard meer blaast. Wellicht dat er stof zit. Dat durf ik door angst voor beschadigingen echter nog niet te ontdekken door de zaak open te schroeven of er pers-lucht doorheen te blazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
ThinkPadd schreef op maandag 25 april 2011 @ 18:10:
Uiteindelijk toch de juiste sticker kunnen vinden?
Ja :) De T61 14" wide sticker is even breed als bij de T60 15" en 14" 4:3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Zou iemand kunnen vertellen waarom een laptop met een IGP 350 euro duurder is dan precies dezelfde laptop, maar dan met een ATi Mobility Radeon HD6630 1GB? 8)7

ATi: http://shop.lenovo.com/SE...97B824876B193FE3E9AE025D6

Intel IGP: http://shop.lenovo.com/SE...97B824876B193FE3E9AE025D6
Pagina: 1 ... 18 ... 22 Laatste