Kirpeknots schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 17:26:
Mijn T61 heeft wat probleempjes.
Nu klapt hij vast bij enige GPU belasting. Ik heb GPU-Z laten loggen en 4dmark aangekickt. De GPU was 110 graden toen hij vast sloeg! Ik denk dat de koeler dus geen goed contact had.
Hier precies hetzelfde GPU probleem. 81 graden IDLE op mijn quadro 140 en 3Dmark 06 klapt er na 3 minuten uit en de laptop schakelt zichzelf uit. Heb geen garantie meer. Zal hem binnenkort maar eens openschoeven want IDLE 81 graden lijkt mij bizar hoog.
Overigens kan het natuurlijk zijn dat de koelpasta na 2 jaar wat uitgedroogd is. Zal er eens wat nieuwe opsmeren en alles netjes schoonmaken
[EDIT]
Alles losgemaakt, koeler losgemaakt (zit de CPU GPU en chipset op vast).
Tot mijn grote verbazing zaten er zeer dikke lagen koelpasta op (zo dik dat ze bij de GPU naast de chip zaten) en bij de GPU was de pasta behoorlijk uitgedroogd.
- Koelpasta die aan de zijkant van de chip zit werkt zeer negatief voor de temperaturen omdat de koelpasta de warmte geleidt naar de chip zelf.
- Koelpasta die te dik is aangesmeerd gaat snel verkorrelen wat dus ook zeer negatief voor de temperaturen werkt. Bovendien krijgt het bij een te grote dikte een isolerende werking in plaats van een geleidende.
De dikke lagen koelpasta verwijderd van die 3 chips en een dun maar dekkend laagje over de chips gesmeerd (zoals het hoort).
3Dmark 06 test:
- IDLE is de CPU
van 53 naar 48 gegaan.
- IDLE is de GPU
van 79 naar 59 gegaan.
- Stressed is de CPU
van 72 naar 60 gegaan.
- Stressed is de GPU
van 110 (moment dat hij afsloeg na 3 minuten 3Dmark al) naar 68.
De test kwam uit op
2067 3Dmarks wat ik toch erg netjes vind voor een 140 quadro
De windows prestatie-index is ook omhoog gegaan met respectivelijk;
-
5.1 processor
-
5.1 geheugen
-
4.1 grafisch
-
5.3 grafisch weergave spellen
-
5.9 harddisk
Probleem opgelost

Er schijnen meerdere mensen met een T61 en 140s quadro last van te hebben. Het probleem ligt dus bij de slechte manier van de koelpasta assembleren.
[
Voor 70% gewijzigd door
Barre_Code op 05-03-2010 15:35
]