Wat ik zou aanraden een 240mm rad of een 360mm rad.Da_Teach schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 14:30:
Afgelopen week een nieuwe PC gekocht en dan komen toch de waterkoel kriebels weer omhoog. Ik had mijn vorige PC al met een Asetek set gekoeld ooit, maar daar was toen de pomp van lek gegaan en was het toen eigenlijk wel weer zat en is die pc terug gegaan op lucht koeling.
Maar me nieuwe PC (een QX6800 met een Asus 8800 Ultra) wordt toch wel erg warm, op de processor zit nu een Artic Freezer 7 en deze krijgt de QX6800 niet lekker koel onder load (load gaat de processor naar +70c en heb de koeler toch al een keer opnieuw gefit enzo, idle is rond de 30-40c). En de 8800 Ultra kan er toch ook wel wat van met hitte (50-60c idle 80+ load).
Dus ik denk, tijd voor weer wat water in mijn PC
Nu zijn mijn 2 belangrijkste componenten de QX6800 en de 8800 Ultra en zat nu te denken aan de volgende waterkoel componenten :
* Swiftech Apogee GTX (s775)
* Innovatek G80 GTX (welke volgens wat forums hier/daar op de Ultra zou moeten passen)
* Een laing pomp (nog niet echt een idee welke)
* Een reservoir (nog geen idee welke)
* 2x Blackice Stealth GT 120mm
Dan komen er toch 2 vragen, gaan de 2 radiatoren het trekken kwa warme? De keuze voor 2x 120mm is omdat ik deze in mijn kast kwijt zou moeten kunnen zonder relatief veel aanpassingen. Maar de vraag is of deze twee het voor elkaar krijgen het zooitje koel te houden. Als deze twee het niet redden was het een idee om een passieve radiator bij te plaatsen aan de buitenkant van de PC.
En is het het waard om geheugen te waterkoelen? Het gaat hier om 4x 1Gb Geil DDR2 PC8500 Low Cas geheugen (wat op 2.4v moet draaien), deze jongens worden behoorlijk warm maar de vraag is of het niet net zo goed is om hier een kleine luchtkoeler op te gooien ipv een +80 euro 4-ram module waterkoel blok.
Ook zat ik er nog aan te denken om mijn 2 Raptor 150gb's te waterkoelen, maar dan heb ik het idee dat de 2x 120mm het zeker niet gaan trekken. Dus denk ik dat ik op de raptors gewoon een kleine lucht koeler plaats. Gezien de airflow in de kast behoorlijk daalt ben ik bang dat zonder extra airflow die jongens het toch wat te warm krijgen.
Dus jongens, any tips?
(gaarne rekening houdend dat geld niet echt een rol speeld, mijn nieuwe systeem was al 3800+ en daar mag best een paar 100 bij voor een goeie (stille) koeling).
Plaats em achterop, dan hoef je bijna geen ruimte in de kast zelf op te offeren voor de waterkoeling.
Zie namelijk dat je kast niet echt ideaal is om rad in te bouwen...
HDD's en Ram koelen heeft geen nut, het gaat ten koste van je flow...
Idd een fan op laag voltage doet al wonderen!
Zelf heb ik een DCC ultra met een swiftech micro reservoir.
Werkt ideaal moet ik zeggen! Lekker klein reservoir, maar werkt perfect met de pomp!
Kan zelf thermochill radiatoren aanraden, echt het beste wat er is!