Het wordt ondertussen wel tijd om actie te gaan ondernemen, zou ik zo zeggen. Lees de rest van de thread en vooral de jaarrekeningen van de grote uitgevers.
Euhm, zoveel jaarrekeningen zijn er helemaal niet beschikbaar? Als die er dan al wel zijn zijn ze vaag en in al die vaagheid kan men ten hoogste vaststellen dat de PC het iets minder doet. Dan nog valt dat te relativeren aangezien ik niet kan zeggen dat de PS3 het 'zoveel' beter doet dan de PC...
Overgens, er wordt ondertussen wel degelijk actie ondernomen, de namen die SirNobax vernoemd zijn dan ook niet vreemd. Ondertussen (en dit nieuws heeft ook op Tweakers gestaan) is de PC-Gaming Alliance (PCGA) opgericht(
http://www.pcgamingalliance.org/en/about/members.asp staat zopas online). Zoals je kan lezen op hun site: grote namen.
Het punt waartoe ik wil komen (en ik heb het nog gezegd, maar toen was de PCGA er nog niet): er zijn bedrijven die nu eenmaal teveel belang hebben bij PC-gaming.(en die zich nu hebben verenigt in de PCGA) Ik vraag me vooral af wat Microsoft gaat doen eigenlijk, want als ik naar de Xbox360 kijk is die console, naast het rake klappen geven aan de PS3, er evengoed in geslaagd rake klappen te geven aan de PC. Misschien klinkt dit niet heel slecht voor Microsoft, maar als je je bedenkt dat de PC voor Microsoft het belangerijkste platform is, dan geloof ik toch dat zij liever zouden hebben dat hun OS niet beconcurreert worden door een "'nieuw' product in hun productielijn". Het feit dat je games kunt spelen op Windows is nu eenmaal altijd een belangerijk verkoopsargument geweest voor Windows. Nee dus, ik denk niet dat Microsoft zijn eigen PC-platform in het stof gaat laten bijten.
Hoewel sommigen als tegenargument zullen werpen dat bedrijven zoals NVIDIA toch evengoed kunnen overleven op de verkopen van grafische chips aan consolebouwers, dan stel ik me daar toch 1 sterke vraag bij. Welke videokaartbakker wil er nu afhankelijk zijn van 2 consolebouwers? (3 met Wii). Overgens , het feit dat die bedrijven zich verenigen, wat niet makkelijk kan zijn aangezien velen directe concurrenten zijn, duidt al aan dat die bedrijven veel baat hebben bij de PC als game-platform.
Vanuit dit standpunt: nee PC-gaming gaat niet dood, als het van enkele grote bedrijven afhangt.
Wat zouden mogelijke stappen zijn om de 'PC terug leven in te blazen'? Dat hoeft zelfs niks concreets te zijn, reclamecampanges doen al wonderen. Ik blijf er zelf ook gewoon bij dat de enigste reden van het recente succes van de consoles (vooral Xbox360) simpelweg succesvolle reclamacampagnes zijn. Reclamecampanges worden daarentegen nooit voor de PC gevoerd, maar die PC-gaming Alliance is wel met een reden opgericht...
Nu zullen sommigen tegenwerpen dat consoles X voordel heeft op PC en PC Y nadeel (en zal weer iemand anders zeggen dat PC Z voordeel heeft en console Q nadeel heeft). Nu wel, persoonlijk vind ik dat "onzin". Al die voordelen en nadelen van consoles en PC's hebben al jaren bestaan, zelfs in de 'gloriejaren' van de PC (wat dat ook mogen zijn, ik denk zelf aan de periode 1997-2005 enzo, maar dat is debateerbaar natuurlijk) waarom zouden ze "nu" "plots" wel een rol spelen.