PC gaming uiteindelijk toch dood?

Pagina: 1 ... 12 ... 15 Laatste
Acties:
  • 39.032 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-09 08:23

Armada

-Wat wil je weten?-

DaMorpheus schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 00:36:
[...]
Je mist iets ZEER belangrijks: Games met ranking.

Nu is ranking nog voor de fun, maar de uitgevers gooien de markt over 3 jaar dicht: er wordt alleen online gespeeld op ranked servers, servers gehost door een selecte groep bedrijven met stevige contracten. Heb je een gecrackt spel of geen goede serial? Helaas, dan weigert de server je, en speel je het spel dus niet mee. De perfecte anti-piracy methode voor veel uitgevers.
Volgens mij mis ik niets, want ranking in spellen is al aanwezig. Ik zou niet weten waarom spellen met rankings een ander genre zou zijn....
En spelers die niet op de officiële servers komen, die gaan eigen servers draaien, dat zie je al jaren. Het enige genre waar dit niet (of niet naar voldoening) mogelijk is, is een MMOG, omdat je daar het interactieaspect van veel participanten mist.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

defiant schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 00:03:
[...]

Of dat degene die een console heeft, hem heeft laten ombouwen. Je vraagt je wel eens af waarom je altijd hoort over piraterij op de PC, maar nooit op consoles. De reden daarvoor is simpel, de console fabrikant heeft er zijn naam aan verbonden. En zal, ook is meer dan de helft van zijn consoles opgebouwd, nooit gaan beweren dat piracy een groot probleem is voor hun eigen console. Want dan schrik je alle publishers af die je console als platform willen gebruiken, wat een directe inkomstenbron is.

Op de PC heb je dat probleem niet, Intel/AMD of Nvidia zou het heel bot gezegd niks uitmaken of spellen legaal of illegaal zijn, het raakt hun inkomsten niet (althans niet op korte termijn).

Ik durf zelfs te beweren dat de piraat op de console er het beste afkomt, eenmaal omgebouwd geen cracks/fixes/etc meer nodig, de nieuwste spellen altijd beschikbaar, een goedkope console omdat alle legitieme gamers indirect jouw console meebetalen. En desondanks, zeker na deze thread, niet het stigma hebben van piraat. Wat wil je nog meer? :)
Pfoe, in die tekst zitten zoveel fouten en onderwerpen... Schieten met hagel is niet altijd goed, he? ;)

1) Wie hoort er niets over piraterij op de consoles? Twee dagen geleden nog op Editie NL geweest met GTA en de 360
2) Je hoort er niets van, want iemand heeft zijn goede naam er aan verbonden. Kom nou toch, de developers weten dit, maar zien in hun portemonnee dat er verhoudingsgewijs vele malen minder gedownload wordt, dan origineel gekocht. Anders was het toch na een eerste spel direct afgelopen als we het met zijn allen geheim hielden?
3) Intel/AMD en nvidia zijn bedrijven met een lange termijnvisie. Hun roadmaps gaan vele jaren vooruit. En ze zouden de impact van een afnemende spelmarkt niet op waarde schatten? Tuurlijk wel, de echt waarheid is dat de simpele zielen die de turbo gfx-kaart van vandaag kopen, slechts een druppel op een gloeiende plaat zijn. Het echte geld zit in de mainstream, niet in de gamemarkt.
4) Na het ombouwen van een console zou er geen cracks of fixes meer nodig zijn, en zit je gebakken? Je weet werkelijk waar niet waar je over praat, lijkt het wel. Firmware updates van Sony gezien, bans op Live, etc etc?
5) En desondanks, zeker na deze thread, niet het stigma hebben van piraat. Wat wil je nog meer? :) Werkelijk waar geen idee wat je met deze zin bedoelt? Laat me raden, je wilde graag het woord 'stigma' gebruiken, of zo? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

SniperFox schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 12:05:
Wel grappig dat ze gelijk de schuld van slechte verkopen bij piraterij leggen. Crysis was een groot gehypte game met torenhoge systeem eisen. De gemiddelde consument kon dit niet normaal op hun computer spelen, en wat nou als daar juist de grootste winst ligt?
Ook in dat opzicht is een console aantrekkelijker voor een developper: vaste systeemspecs, dus je hoeft geen rekening te houden met mensen die op 'achterhaalde' PC's je game willen spelen.

Je kunt Crysis 'gehyped' noemen, maar het was i.m.o. zonder meer de meest innovatieve shooter die in tijden langs is geweest. Als we het over overhyped gaan hebben, dan is HalfLife2 i.m.o. een veel betere kandidaat: naast de gravity gun voegt die game letterlijk niets toe aan 't genre, en doet op diverse fronten zelfs een aantal stappen terug in vergelijk met wat we al jaren van bijv. FarCry gewend waren.
Daarnaast heeft Crysis een behoorlijke tijd de piracy lijsten aangevoerd, dus hun conclusie dat de tegenvallende verkopen voor een behoorlijk deel aan piracy liggen komt echt niet zomaar uit de lucht vallen.

Het zou me niet veel verbazen als de volgende generatie consoles zich standaard via VGA of DVI laat aansluiten, waardoor ze rechtstreeks ook op computermonitors kunnen worden aangesloten, en out of the box ondersteuning voor keyboard en muis bieden. Op dat moment wordt het ook voor veel PC gamers aantrekkelijker om zo'n ding in huis te halen in plaats van de allernieuwste high-end videokaart.

Simpel feit is dat zich onder PC gamers nou eenmaal duidelijk veel meer piraten bevinden dan onder console gamers, wat niet vreemd is omdat het op de PC nou eenmaal veel eenvoudiger piraten is.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheetah op 02-05-2008 01:47 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 23:57
Armada schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 00:53:
[...]

Zoals al door jou aangehaald is er een platform opgericht dat gaming op PC moet promoten. Tot nu toe zie je daar heel weinig van en ook de initiatieven van het gaming for windows zijn slecht van de grond gekomen. Het grote nadeel van PC gaming is het ontbreken van een beheerder van het platform, en ook de eenheid tussen de marktpartijen is ver te zoeken. Ik zou er weinig van verwachten.
Ik verwacht toch vrij concrete dingen eigenlijk, ik zie namelijk niet in dat bedrijven samen iets zouden oprichten (een soort van joint-venture laten we zeggen) waar ze uiteindelijk niets mee zouden doen? In bedrijven is men meestal toch iets efficiënter als dat. Overgens zijn de belangen vrij groot voor de desbetreffende bedrijven. Hoewel dit natuurlijk eerder "speculatie" is...

Gaming For Windows géén supersucces? Wel, dat is betwistbaar natuurlijk , als ik even terugdenk welke games vorig jaar zijn gereleased met dat label, dan waren velen daarvan 'grote' titels die goed verkochten. Dit jaar hebben zelfs zowat alle 'belangerijke' toekomstige games dat label gekregen.(uitgezonderd Starcraft 2). Het zou natuurlijk nog beter zijn dat ook meer 'middelmatige' games dat label krijgen (dus niet alleen de 'big releases'), maar meestal kopen de consumenten ook alleen maar de 'populaire' games en die hebben wel dat label...
Het is natuurlijk wel zo dat Microsoft nog niets concreet heeft gedaan met dat label, maar vele van zulke 'investeringen' zijn ook niet op korte-termijn bedoeld, dus ik denk dat dat een gevalletje 'afwachten' is.(wat ook voor m'n vorige punt geldt.)
Geen idee wat je hiermee bedoelt? Bedoel je voorbij gaan aan? En ga ik dan voorbij aan de argumenten die het eens zijn met mijn samenvatting? (want dat is de betekenis van 'stroken met' ? )
Ik had 2 ideëen in m'n hoofd hoe het te schrijven, blijkbaar mixte ik ze tot iets zeer onmogelijk :P
Wat ik wou zeggen is dat je in je samenvatting nogal 'negatief' bent en het tot in het extreme trekt en teweinig rekening houden met de dingen die 'de dood van PC-gaming' tegenspreken. (niet dat je samenvatting compleet fout is)
Als iemand beroofd werd en zich daar over beklaagde, dan is het inderdaad het beste om hem voor een grote sukkel uit te maken en hem er op te wijzen dat hij een nog groter slot had moeten kopen. En volgens mij ging de communicatie uit van Crytek, de ontwikkelaar. Niet van EA, de publisher.
Ja en nee. Je hebt gelijk dat vb. het niet hebben van een fietsslot andere mensen nog niet het recht geeft om je fiets te stelen, maar dit is een andere situatie.
Je hebt gelijk dat het fout is om te zeggen 'het is niet beveiligd, dus is het is hun eigen fout dat het gedownload wordt' en misschien drukte ik me dan ook fout uit in m'n vorige post, maar ik wil dan ook niet zeggen dat de piraterij hun schuld is. Ik bedoel dat men bij EA/Crytek toch onderhand moet weten dat als het niet beveiligd is, de kans groot is het een 'mooie illegale download' wordt. En ja, die realiteit is er en je bent als bedrijf toch een beetje een 'sukkel' als je je spel dan niet degelijk beveiligd terwijl je er wel de mogelijkheid voor hebt. Dus ook al is hun schuld niet dat het gedownload wordt, toch moet je als bedrijf realistisch zijn en je spel beveiligen. Je zegt niet als bedrijf 'Ooooh, maar die lieve gamers zullen dit prachtige spel allemaal kopen hoor!', elk normaal bedrijf dat piraterij serieus neemt zegt 'beveiligen die handel'. Daarom heb ik eerder het vermoeden dat EA/Crytek hun mindere verkopen proberen af te schuiven op piraterij terwijl dat dat niet volledig waar(het zal natuurlijk wel een gedeeltelijke rol spelen, maar ik geloof niet dat het 'the whole story' is), mochten ze het dus wel serieus nemen, dan had men het wel beveiligd. (overgens 1 millioen verkopen wereldwijd noem ik niet slecht voor een saai verhaal, ongeïnspireerde setting, de zware systeem-slurper die zelfs niet degelijk met dual-core kan omgaan, enz.. Dat neemt natuurlijk niet weg da een vb. meer orgineel spel zoals Bioshock relatief slecht verkorcht, hoewel ik daar ook géén recente verkoopscijfers meer van heb gezien eigenlijk)

(ik gebruikte over EA in m'n orginele post omdat het meestal de publishers zijn die voor de beveiliging zorgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheetah schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 01:42:

Het zou me niet veel verbazen als de volgende generatie consoles zich standaard via VGA of DVI laat aansluiten, waardoor ze rechtstreeks ook op computermonitors kunnen worden aangesloten, en out of the box ondersteuning voor keyboard en muis bieden. Op dat moment wordt het ook voor veel PC gamers aantrekkelijker om zo'n ding in huis te halen in plaats van de allernieuwste high-end videokaart.
Dat is al het geval hoor. De 360 met hdmi (dvi dus als je een verloopstukje gebruikt) en vga, de ps3 met hdmi (dvi). Ik zie trouwens steeds vaker dat de console gewoon naast de pc setup staat bij veel tweakers. Ze hebben al een goed scherm, en als je de console via vga/dvi kan aansluiten moet je niet meer zoals vroeger met een tv kaart/capture kaart via de computer met de console op je pc scherm spelen. Stuk gemakkelijker zo.

Alleen de Wii biedt dit niet aan (wegens SD console met analoge uitgangen, hoewel het eigenlijk perfect zou kunnen) De Wii is anderzijds ook geen console om alleen mee achter het pc scherm te zitten. Ik game veel op mijn pc met een controller, icm een goede stoel zit dat even relax en rustig als op de bank voor de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Docho schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 02:01:
Ik bedoel dat men bij EA/Crytek toch onderhand moet weten dat als het niet beveiligd is, de kans groot is het een 'mooie illegale download' wordt. En ja, die realiteit is er en je bent als bedrijf toch een beetje een 'sukkel' als je je spel dan niet degelijk beveiligd terwijl je er wel de mogelijkheid voor hebt. Dus ook al is hun schuld niet dat het gedownload wordt, toch moet je als bedrijf realistisch zijn en je spel beveiligen.
Dergelijke beveiliging is vaak binnen no-time - regelmatig al voor de officiele release - gekraakt.
Het enige wat beveiliging op dergelijke high-level games doet is - at best - voor minimaal oponthoud zorgen voordat de game alsnog op de nieuwsgroepen verschijnt, al dan niet met behulp van een hacked mini-boot-ISO dat in Daemon-tools of Alcohol of dergelijks gemount kan worden.
Enige manier om dit redelijk effectief tegen te gaan is een systeem als STEAM (en zelfs dan), maar dit is toch aardig minder gebruikersvriendelijk en toegankelijk dan een disc (CD/DVD) release in de winkels.
Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 02:30:
Dat is al het geval hoor. De 360 met hdmi (dvi dus als je een verloopstukje gebruikt) en vga, de ps3 met hdmi (dvi).
Klopt, maar veel mensen weten niet dat HDMI met een verloopje naar DVI om te zetten is ;)
Alleen de nieuwste 360's hebben trouwens HDMI. Voor de oudere moet je een verloopstuk aanschaffen voor VGA. Ik verwacht dat dit soort functionaliteit in een volgende gen. geintegreerd is :)

[ Voor 18% gewijzigd door Cheetah op 02-05-2008 02:42 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheetah schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 02:37:

Klopt, maar veel mensen weten niet dat HDMI met een verloopje naar DVI om te zetten is ;)
Alleen de nieuwste 360's hebben trouwens HDMI. Voor de oudere moet je een verloopstuk aanschaffen voor VGA. Ik verwacht dat dit soort functionaliteit in een volgende gen. geintegreerd is :)
VGA is nog gemakkelijker, dat kent iedereen. VGA moet je trouwens niet proberen om te zetten naar dvi want dat is een extra kastje met logica. Meeste schermen hebben nog beide inputs, dus dat is geen probleem.

En je kan het ook nog omdraaien, er zijn tegenwoordig al steeds meer pc schermen met hdmi.

Nee, aansluitmogelijkheden op een pc scherm is deze generatie echt geen punt meer (behalve met de Wii) en wordt dus ook veelvuldig toegepast. Zeker door jongeren en studenten. En idd, voor de prijs van een gpu en extra investering in cpu/mem, zet je gewoon een ps3 op je bureau.

Vroeger wou men ook regelmatig zo een opstelling, zoek maar eens op ps2+vga. Heb het zelf nog gedaan (ps2 via capture kaart op de pc) maar dat is echt geen doen. Extra hardware in de pc/pc altijd aan/gebrekkige analoge output...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2008 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Laatst online: 20:32
En piraterij op de film markt dan? Ik ken stukken meer mensen die dvd's Kopieëren/downloaden dan mensen die games downloaden/kopieëren. Bij ons in de stad gaat zelfs een bios weg omdat er gewoon niemand meer komt, en de andere bios is tegenwoordig ook zo leeg als wat. En daar blijven ze mooi doorgaan met produceren he...
Daar geld imho hetzelfde als op de pc markt, weinig kwaliteit en toegevoegde waarde van de producten op die markt, lijkt alsof piraterij daarvoor verantwoordelijk is terwijl er veel andere factoren invloed hebben.

De console markt is nog lang niet verzadigd, veel consolegebruikers hebben daarnaast de pc niet echt als gamesmachine gebruikt, veel gametypen (mmorpg/rts en fps) spelen beduidend minder op de console maar verkopen prima, het feit dat die games op de console goed verkopen geeft al wel aan dat het publiek niet gelijk is.

Pas op t moment dat de consoles iets gaan toevoegen tov de pc wordt het interessant, dat er een paar uitgevers zijn die voor de easy cash gaan op de consoles zal de pc markt alleen maar gezonder maken.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Ook in dat opzicht is een console aantrekkelijker voor een developper: vaste systeemspecs, dus je hoeft geen rekening te houden met mensen die op 'achterhaalde' PC's je game willen spelen.
Anderzijds is ook een nadeel voor developers. Je hoort vrij regelmatig developers voor de console (Xbox,PS2, Xbox360,PS3, Wii) klagen dat ze zoveel tijd en moeite hebben moeten doen om het maximale uit de console te laten persen.

De beperkte specs zijn dus ook weer gelijk een nadeel waar PC-developers minder rekening mee hoeven te houden. Dus of ik vaste specs 'aantrekkelijk' zou willen noemen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:09
1 ding dat vaak over het hoofd gezien wordt is dat er gewoon steeds meer consoles verkocht worden en de mensen die een console hebben kopen het spel dan eerder voor de console dan voor de pc. -> omdat:

1 makkelijker met installeren. -> dvd erin en gaan
2 geen shit metof je pc het wel aankan.

mijn inziens ligt het helemaal NIET aan piracy maar een spel wordt aan een gamer maar 1x verkocht. vroeger moest hij dit spel kopen op de pc. nu kan hij kiezen of hij het voor zijn xbox/ps3 of pc koopt.

Volgens mij heeft een groot aantal van de gamers in nederland een console thuis staan dus lijkt het me logisch dat daar dan eerder spellen voor worden gekocht als voor de pc. Ikzelf ben nog echt een pc gamer. heb hier alleen een wii staan voor wat party gaming met vrienden.

wat ook een ding is dat sinds de consoles zo hip zijn er meer mensen spellen spelen als daarvoor. oftewel er zijn mensen die wel op consoles gamen die dit nooit op de pc gedaan hebben waardoor spellen ook meer verkopen op de console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

THE_CR0SS schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 08:33:

Volgens mij heeft een groot aantal van de gamers in nederland een console thuis staan dus lijkt het me logisch dat daar dan eerder spellen voor worden gekocht als voor de pc. Ikzelf ben nog echt een pc gamer. heb hier alleen een wii staan voor wat party gaming met vrienden.

wat ook een ding is dat sinds de consoles zo hip zijn er meer mensen spellen spelen als daarvoor. oftewel er zijn mensen die wel op consoles gamen die dit nooit op de pc gedaan hebben waardoor spellen ook meer verkopen op de console.
Klopt, maar het is niet helemaal waar. Als je bijvoorbeeld kijkt naar COD4 en UT3, dan is duidelijk dat de mensen die het spel spelen op de console het ook daadwerkelijk gekocht hebben. Op de PC zijn er veel mensen die het spel spelen maar er zijn maar weinig die het gekocht hebben.

Je redenering zou opgaan als er in totaal minder gespeeld wordt op de PC - dat is niet zo blijkt uit de online gaming sessies van bijv. COD4. Dus er wordt nog steeds veel op de PC gespeeld zonder dat ze ook daadwerkelijk allemaal gekocht zijn - en zonder dat deze op de console zijn gaan spelen (want nog altijd super veel PC sessies illegaal).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2008 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:22

Vrijdag

De Zwarte

Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 07:47:
[...]

Anderzijds is ook een nadeel voor developers. Je hoort vrij regelmatig developers voor de console (Xbox,PS2, Xbox360,PS3, Wii) klagen dat ze zoveel tijd en moeite hebben moeten doen om het maximale uit de console te laten persen.

De beperkte specs zijn dus ook weer gelijk een nadeel waar PC-developers minder rekening mee hoeven te houden. Dus of ik vaste specs 'aantrekkelijk' zou willen noemen weet ik niet.
Het mooie daarvan is, is dat hoe langer een console op de markt is, hoe beter ze er voor leren programmere/schrijven/ontwikkelen.

Dat vind ik één van de grootste voordelen van consoles, spellen worden alleen maar beter/mooier.
Kijk voor de vergelijking eens naar het ontwikkelen van de games voor de PS2. Toen dat ding net uit was vond men het moeilijk om er voor te werken, spellen zagen er vrij gemiddeld uit etc. En de laatste twee jaar zijn er toch hele mooie spellen voor uitgekomen, Soul Calibur 3, Shadow of the Colossus, God of War 1 & 2, Black...
Mijn PS2 (die hele grote versie) kan nog steeds zonder problemen die spellen draaien, terwijl ik met mijn pc (P4, 2.8Ghz, 1gb ram, X1950GT) met de recente games (Hellgate London, World in Conflict, The Witcher, UT3 (Assassins Creed en CoD4 begin ik niet eens aan)) toch aardig moeite heb om het te draaien. Maar die PS2 die nog ouder is heeft geen probleem met recente spellen.

Voor pc developen lijkt me een nachtmerrie trouwens, die miljoenen verschillende configs... :X

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
TroonStaal schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 10:43:
[...]

Voor pc developen lijkt me een nachtmerrie trouwens, die miljoenen verschillende configs... :X
Voor PC's is het relatief eenvoudig. Je neme de instructieset van DX en/of OpenGL en coden maar. Als je de standaarden goed hanteerd, dan zal je spel op het gross van de hardware waarvoor je aan het coden bent moeten kunnen werken zonder noemenswaardige problemen.

Die developerkits voor de consoles zijn niet veel anders dan de instructie-sets voor 3d op de PC. Je hoeft echt niet specifiek te coden voor een Ati kaart en dan nog een keertje speciaal voor een Nvidia kaart (tenzij je natuurlijk gebruik wil maken van speciale instructies die alleen die kaart kan afhandelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 07:47:
Wat denk je dat het aan tijd en moeite kost om voor een bizar uitgebreide verzameling (tientallen miljoenen) verschillende configs te ontwikkelen? Vaste specificaties zijn altijd aantrekkelijker voor een developper.
PC-developpers moeten juist veel meer rekening houden met veel meer variabelen.
Daarnaast zijn de specs van de 360 en PS3 beter dan van de gemiddelde huidige midrange PC en dus minder 'beperkt' dan dat van pak 'm beet 80% van de PC gamers (er even optimistisch van uit gaande dat ~20% een toprange of high-end machine heeft staan).

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou die 'tientallen miljoenen' toch wel even willen nuanceren... Beetje overdreven lijkt mij.

Sowieso zijn er op een gegeven moment maar een aantal modellen van grafische kaarten op de markt (op dit ogenblik, zeg, nvidia 6xxx-9xxx) en maar twee courante 'application frameworks' (dx9-dx10)

Progammeurs nemen dus gewoon de bibliotheken van die API's er bij en beginnen te coden. Op zich maken ze abstractie van de hardware en boeit het ook niet wat de onderliggende configs zijn. Echte optimalisatie gebeurt door de teams die de API's maken, die zijn namelijk verantwoordelijk voor de communicatie met de hardware.

En zolang iedereen zich aan de standaarden houdt is er geen probleem, lijkt me. Maar dat is dan wel weer belangrijk: standaarden! Om zich te onderscheiden zullen nvidia/ati speciale features inbouwen, waardoor actie x sneller verwerkt kan worden, wat meer een marketingmachine in gang zet om zoveel mogelijk studios te binden aan het 'nvidia, the way it's meant to be played' en de ati tegenhanger daarvan. Dat is niet meer dan wat marketing, maar in de basis is alles gestandaardiseerd.

De meeste problemen komen gewoon omdat users zelf hun pc softwarematig steeds finaal om zeep helpen. Mijn xp is clean, virusscanner, ik ben voorzichtig... Alle games doen het dan gewoon ook prima. Ik ben eigenlijk nog nooit serieuze problemen tegen gekomen, of het moeten zware tekortkomingen zijn van de game zelf die niets te maken hebben met de hardware (ondersteunen breedbeeld bvb, crappy programmeerwerk...)

Met CoD2 had ik bvb wel problemen. In MP liep de pc telkens vast bij het laden van de nieuwe map. Telkens opnieuw!! Erg jammer want wat een goede game was dat! Cleane xp, verse installatie van alles, standaard hardware, en toch... En dat soort momenten geeft mij een grote deuk in het pc gaming gevoel, terwijl de console gamende collega's nergens last van hebben. Ik was toen ook redelijk pissed (omdat CoD2 prachtig speelde). Heb toen ook maar de game weggegeven... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheetah schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:41:
[...]
Wat denk je dat het aan tijd en moeite kost om voor een bizar uitgebreide verzameling (tientallen miljoenen) verschillende configs te ontwikkelen? Vaste specificaties zijn altijd aantrekkelijker voor een developper.
Zie ook de post al boven mij. Overdrijven is ook een vak. Natuurlijk is het gemakkelijker voor één vaste configuratie te programmeren, maar te stellen dat er voor tientallen miljoenen verschillende configs te moeten ontwikkelen is natuurlijk onzin. De meeste developers maken gebruik van API's en dus kunnen volstaan met queries als check_sound5.1_support() en hoeven op die manier geen rekening te houden met tientallen verschillende merken van soundcards etc.

En vergeet niet dat zoals bij de PS3 die WEER een geheel nieuwe architectuur gebruikt (CELL) ongelovelijk veel tijd kost om goed te kunnen doorgronden? Daarnaast zie je dat in het begin de meegeleverde compilers nog lang niet geoptimaliseerd zijn waardoor developers ook allemaal truuks moeten uithalen om meer performance te kweken en beperkingen van de compiler (omdat die niet alle featuresets in het begin nog ondersteunt) te omzeilen? WEER nieuwe devkits etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 23:57
Dergelijke beveiliging is vaak binnen no-time - regelmatig al voor de officiele release - gekraakt.
Het enige wat beveiliging op dergelijke high-level games doet is - at best - voor minimaal oponthoud zorgen voordat de game alsnog op de nieuwsgroepen verschijnt, al dan niet met behulp van een hacked mini-boot-ISO dat in Daemon-tools of Alcohol of dergelijks gemount kan worden.
Enige manier om dit redelijk effectief tegen te gaan is een systeem als STEAM (en zelfs dan), maar dit is toch aardig minder gebruikersvriendelijk en toegankelijk dan een disc (CD/DVD) release in de winkels
Bij Half-Life 2 (en andere games van Valve) werkt steam goed als beveiliging en volgens mij nu bij The Orange Box ook?
Ik begrijp trouwens ook niet echt goed wat je bedoelt met "maar dit is toch aardig minder gebruikersvriendelijk en toegankelijk dan een disc (CD/DVD) release in de winkels". Je kan HL2 en The Orange Box toch echt wel kopen in de winkels hoor... Als je vervolgens The Orange Box installeert via de DVD installeert die automatisch Steam en kan je op een zeer 'intuïtieve' wijze je Steam-account aanmaken. Ik zie zelf eigenlijk niet echt wat het probleem is, zeker en vast omdat iedereen die PC-games speelt tegenwoordig wel een internet-connectie heeft.

Ik zie daarom toch echt niet in waarom EA géén beveiliging als Steam zou proberen als EA piraterij echt serieus zou nemen.
Je kunt Crysis 'gehyped' noemen, maar het was i.m.o. zonder meer de meest innovatieve shooter die in tijden langs is geweest. Als we het over overhyped gaan hebben, dan is HalfLife2
Sommigen hechten meer belang aan verhaal en sfeer, overgens was HL2 in zijn tijd veel innovatiever dan je vermoedt. Je onderschat wat voor vernieuwing de 'gravity gun' was in zijn tijd, het feit dat bijna elke 'grote titel' daarna plots Havoc moest hebben toont in mijn ogen toch aan dat HL2 voor een duidelijk vernieuwing heeft gezorgd in z'n genre. Natuurlijk is HL2 strikt linair, maar ik heb toch echt liever een linaire game met verhaal en sfeer ipv. een 'free roaming' waar géén echt memorabel verhaal inzit en de sfeer ook niet 'het van het'. Crysis had een goede game kunnen zijn, maar bij mij komt het eerder over als 'kijk eens wat wij kunnen van graphics en physics'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:54:
Ik zou die 'tientallen miljoenen' toch wel even willen nuanceren... Beetje overdreven lijkt mij.
Variabelen, alleen al softwarematig:
- Windows: 2000 / XP SP1/SP2/SP3 / Vista / SP1 (even Linux buiten beschouwing)
- DirectX: 9.0/9a/9b/9c /10 /10.1

Als je alleen al daarnaar (software) kijkt is er erg veel te testen, moeten ook de fallbackpaths onder DirectX gedefinieerd en getest worden, niet alleen voor videokaarten (SM2.0 / 2.0b / 3.0 / 4.0 / 4.1) maar ook voor audio. Hebben we het nog niet eens gehad over allerhande driverversies en combinaties daarvan die eindgebruikers op hun machine kunnen hebben staan.

Verder moet rekening gehouden worden met verouderde configs, variaties in processors en processorspeed (bijv. ivm physicscalculatie) en variaties in grafische kaarten etc.

Waarom denk je dat er voor PC games zoveel afgepatched wordt, terwijl dit voor consolegames over het algemeen nauwelijks nodig is? Dat is voor een belangrijk deel omdat men na release bij PC games veel reports krijgt van glitches en incompatibilities met specifieke hardware / software configuraties bij eindgebruikers.
Bij een console gelft: 1 ontwikkelplatform, 1 testplatform. Werkt het daarop dan werkt het gewoon.
Voor de PC kan een gamedev daar alleen maar van dromen. 'Als je je als gamedev aan de MS DX standaarden houdt dan moet het gewoon werken op alle PC's' is toch echt een grondige illusie.
Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 12:12:
En vergeet niet dat zoals bij de PS3 die WEER een geheel nieuwe architectuur gebruikt (CELL) ongelovelijk veel tijd kost om goed te kunnen doorgronden?
Een dev is echt niet verplicht om CELL te gebruiken hoor.
Sterker nog, ik denk dat bij veel multiplatform titels CELL ondersteuning weggelaten zal worden door devs. Sony had vrm beter multi-core kunnen gaan zoals MS bij de 360, maar dat is een andere discussie. Naast CELL lijkt de PS3 verassend veel op de 360 en lijken beide verassend veel op een PC.
Daarnaast zie je dat in het begin de meegeleverde compilers nog lang niet geoptimaliseerd zijn waardoor developers ook allemaal truuks moeten uithalen om meer performance te kweken en beperkingen van de compiler (omdat die niet alle featuresets in het begin nog ondersteunt) te omzeilen? WEER nieuwe devkits etc?
Bovenstaand geldt bijna niet voor de 360 en Wii devkits. Die van de 360 zijn gewoon ge-ent op DX/D3D, en die van de Wii zijn ge-ent op die van de Cube.
Bij Sony geldt dit enigzins met betrekking tot CELL... maar zoals gezegd ben je als dev niet verplicht daar gebruik van te maken en velen doen dat vooralsnog dan ook niet of nauwelijks.

[ Voor 29% gewijzigd door Cheetah op 02-05-2008 12:55 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheetah schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 12:44:
[...]
Variabelen, alleen al softwarematig:
- Windows: 2000 / XP SP1/SP2/SP3 / Vista / SP1 (even Linux buiten beschouwing)
- DirectX: 9.0/9a/9b/9c /10 /10.1

Als je alleen al daarnaar (software) kijkt is er erg veel te testen, moeten ook de fallbackpaths onder DirectX gedefinieerd en getest worden, niet alleen voor videokaarten (SM2.0 / 2.0b / 3.0 / 4.0 / 4.1) maar ook voor audio. Hebben we het nog niet eens gehad over allerhande driverversies en combinaties daarvan die eindgebruikers op hun machine kunnen hebben staan.
Eerst spreek je over het moeten ontwikkelen voor tienmiljoen configuraties - nu spreek je van testen.
(...)
Dat zei ik toch al: één vaste specsconfig is inderdaad makkelijker. MAAR dat wil niet zeggen dat daarmee het developen voor consoles ook gemakkelijker is. Developen voor consoles heeft weer een boel andere nadelen wat juist weer VEEL tijd en moeite kost in vergelijking met de PC. Denk aan harde memory limits (op = op; geen swaps), geen snelle HD (dus allemaal truuks nodig om lange laadtijden vanaf een trager medium te voorkomen), beperkte APIs (op consoles vooral aan het begin moet er veel low-level zelf worden gedaan om performance te behalen), niet optimale compilers die vaak in het begin ook nog niet alle C/C++ features ondersteunen, in het begin slechts beperkte ontwikkelingstools enz.

En zo hadden vroeger de GC en PS2 geen hardeschijf, waardoor het testen nog veel uitgebreider moest worden op crashes en glitches wat veel meer tijd dan op de PC kostte (die kon achteraf altijd gepatched worden).

Bovendien hebben Sony,Nintendo en Microsoft mierenneukende checklijstjes met allemaal hun eigen eisen waaraan de game moet voldoen voordat ie voordat platform mag worden uitgebracht. Dat moet ook allemaal gechecked worden anders wordt je game geweigerd en duurt het allemaal weer maanden langer voor een nieuwe submit (en tijd is geld). Op de PC heb je niet van die knullige eisen (van taalgebruik in het spel tot en met technische eisen). Daar hebben developers veel meer vrijheid en dus minder gezeur.

Ik denk dat het uiteindelijk even om even draait.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2008 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Docho schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 12:35:
Bij Half-Life 2 (en andere games van Valve) werkt steam goed als beveiliging en volgens mij nu bij The Orange Box ook?
Ik begrijp trouwens ook niet echt goed wat je bedoelt met "maar dit is toch aardig minder gebruikersvriendelijk en toegankelijk dan een disc (CD/DVD) release in de winkels". Je kan HL2 en The Orange Box toch echt wel kopen in de winkels hoor... Als je vervolgens The Orange Box installeert via de DVD installeert die automatisch Steam en kan je op een zeer 'intuïtieve' wijze je Steam-account aanmaken. Ik zie zelf eigenlijk niet echt wat het probleem is, zeker en vast omdat iedereen die PC-games speelt tegenwoordig wel een internet-connectie heeft.

Ik zie daarom toch echt niet in waarom EA géén beveiliging als Steam zou proberen als EA piraterij echt serieus zou nemen.
Zoals gezegd: eens, als uitgever zou ik 't ook doen, maar in lang niet alle landen is internet thuis gebruikelijk. Daarnaast heeft het ook een aardige tijd gekost voordat steam goed voet aan de grond kreeg. Een dergelijk systeem heb je niet ff snel uit de grond gestampt (bovendien zit ik als eindgebruiker niet bepaald te wachten op tig steam-achtige home-calling gameclients op m'n PC).
Sommigen hechten meer belang aan verhaal en sfeer, overgens was HL2 in zijn tijd veel innovatiever dan je vermoedt. Je onderschat wat voor vernieuwing de 'gravity gun' was in zijn tijd, het feit dat bijna elke 'grote titel' daarna plots Havoc moest hebben toont in mijn ogen toch aan dat HL2 voor een duidelijk vernieuwing heeft gezorgd in z'n genre.
:?
Havok was al lang voor HL2 in gebruik, onder andere bij Max Payne 2 (oktober 2003). De grotere titels die met Havoc uitkwamen kort na HL2 waren al lang voor release daarvan in ontwikkeling. Ik denk dat je HL2 toch echt veel te veel credit geeft op gebied van 'vernieuwing'.
Natuurlijk is HL2 strikt linair, maar ik heb toch echt liever een linaire game met verhaal en sfeer ipv. een 'free roaming' waar géén echt memorabel verhaal inzit en de sfeer ook niet 'het van het'. Crysis had een goede game kunnen zijn, maar bij mij komt het eerder over als 'kijk eens wat wij kunnen van graphics en physics'.
Tsja, kwestie van smaak, maar ik kreeg bij HL2 toch echt een heel erg "been there, done that 5 years ago" gevoel. Ben dan ook al bij het 2e level gekapt.

Bij Crysis had ik vanaf het begin het idee met een genre-trendsetter bezig te zijn... alleen al gekeken naar de vele mogelijk strategieen die je kunt hanteren om je doel te bereiken, niet alleen qua roaming, maar ook met de mogelijkheden die het suit bied. Ook qua verhaal en sfeer zou ik direct voor Crysis kiezen... maar goed, da's persoonlijk.
Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 13:11:
Eerst spreek je over het moeten ontwikkelen voor tienmiljoen configuraties - nu spreek je van testen.
Ontwikkelen en testen ligt in het direct verlengde van elkaar...
Sterker nog, bij ons wordt testen gezien als integraal onderdeel van ontwikkelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Cheetah op 02-05-2008 13:31 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:13

Stewie!

Keen must die!

Armada schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 00:59:
[...]

Volgens mij mis ik niets, want ranking in spellen is al aanwezig. Ik zou niet weten waarom spellen met rankings een ander genre zou zijn....
Dan is jouw zogenaamde 4 soorten overzicht poep. Die 4 is duidelijk vanuit een doembeeld geschetst.
En spelers die niet op de officiële servers komen, die gaan eigen servers draaien, dat zie je al jaren. Het enige genre waar dit niet (of niet naar voldoening) mogelijk is, is een MMOG, omdat je daar het interactieaspect van veel participanten mist.
Ga je alweer de mist in.

1) De serverside moet geheel geprogrammeerd worden. Hartstikke leuk voor WoW of andere games die jarenlang draaien, niet te doen voor shooters met een levensduur van 2-4 jaar
2) Je limiteerd je gedachtengang tot MMOG. Onzin. Alles online, alles multiplayer is betrokken in dit verhaal.
3) De realiteit is dat er al tig shooters komen, online spelen met 4 tot 24 man, gratis of als abonnement en met omvangrijke portals voor extra inkomsten. Voorbeelden: Quake Live, Battlefield Heroes. Komen beide dit jaar al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Cheetah schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 13:18:
Daarnaast heeft het ook een aardige tijd gekost voordat steam goed voet aan de grond kreeg. Een dergelijk systeem heb je niet ff snel uit de grond gestampt (bovendien zit ik als eindgebruiker niet bepaald te wachten op tig steam-achtige home-calling gameclients op m'n PC).
Nou, bij Valve lezen ze gelukkig ook mee :P
nieuws: Valve geeft sdk van Steamworks vrij

[ Voor 9% gewijzigd door Cheetah op 02-05-2008 14:58 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Ze proberen de markt naar zich toe te trekken, feit is dat EA groot genoeg is om een eigen steam te maken, daar zijn ze dan ook mee bezig. Andere uitgevers zijn vaak te klein of verdeeld hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

Cheetah schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 12:44:
[...]
Sterker nog, ik denk dat bij veel multiplatform titels CELL ondersteuning weggelaten zal worden door devs. Sony had vrm beter multi-core kunnen gaan zoals MS bij de 360, maar dat is een andere discussie. Naast CELL lijkt de PS3 verassend veel op de 360 en lijken beide verassend veel op een PC.
d:)b
Mijn dag heb je weer goed gemaakt, ik kwam niet bij van het lachen... :')
DaMorpheus schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 13:33:
Dan is jouw zogenaamde 4 soorten overzicht poep. Die 4 is duidelijk vanuit een doembeeld geschetst.
Als ik ranked games geen apart genre vind, dan is mijn lijstje poep. Wow, the mind boggles....
Ga je alweer de mist in.

1) De serverside moet geheel geprogrammeerd worden. Hartstikke leuk voor WoW of andere games die jarenlang draaien, niet te doen voor shooters met een levensduur van 2-4 jaar
2) Je limiteerd je gedachtengang tot MMOG. Onzin. Alles online, alles multiplayer is betrokken in dit verhaal.
3) De realiteit is dat er al tig shooters komen, online spelen met 4 tot 24 man, gratis of als abonnement en met omvangrijke portals voor extra inkomsten. Voorbeelden: Quake Live, Battlefield Heroes. Komen beide dit jaar al uit.
Ik heb werkelijk waar geen idee welke discussie je met me aan het voeren bent, maar het lijkt wel alsof je je gewoon niets aantrekt van wat ik zeg en er hele andere dingen bij betrekt. _/-\o_
Ik mis elk verband met wat ik zeg... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Armada schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 15:14:
Wellicht dat Uwer Grootse Wijsheid ons ook een toelichting kan geven van diens hilariteit?
Ik ben namelijk zeer benieuwd naar wat er zo humoristisch is aan de opmerking dat:
1. Gamedevs de CELL in de PS3 niet hoeven te gebruiken
2. De Xbox360 en de PS3 (afgezien van CELL) behoorlijk veel op een PC lijken

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Armada schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 15:14:
[...]

[...]

Als ik ranked games geen apart genre vind, dan is mijn lijstje poep. Wow, the mind boggles....

[...]

Ik heb werkelijk waar geen idee welke discussie je met me aan het voeren bent, maar het lijkt wel alsof je je gewoon niets aantrekt van wat ik zeg en er hele andere dingen bij betrekt. _/-\o_
Ik mis elk verband met wat ik zeg... :?
Goh, je dumpt een boute statement in een topic als dit, ruziet met iedereen en je snapt het maar niet. Ach en wee! We praten over technieken die piracy tegengaan en jij komt aanzetten met "sommige ontwikkelaars hebben daar geen geld voor dus zullen zij in de toekomst nog bestaan". Hilarisch <+:)

Jij maakt een lijstje met "genres" (jouw woorden):
Armada schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 23:00:
[...]

Samengevat, blijven er voor de PC nog maar vier spelgebieden over:
- Spellen die in on-line werelden gespeeld worden en de servers nodig hebben voor de integrale spelbeleving (lees MMOGs)
- Spellen gemaakt door indie-developers, die de investering niet aandurven of kunnen of bang zijn voor de strikte certificeringseisen van platformhouders van de consoles.
- Spelmakers die nog een specifieke focus hebben op de PC (waarvan Blizzard nog de laatste banner carrier lijkt te zijn). Een duidelijk afbrokkelende markt, die langzaam verschuift naar de laatste markt;
- De ports van spellen die een primaire consoleorientatie hebben en waarbij de PC versie wordt gemaakt als een laatste melkpoging van het reeds verouderde spel. En daarbij maar op de koop toe nemen dat er 80% van ge-pirate wordt.
Gek, maar 2,3 en 4 zijn helemaal geen "genre". Snap je waarom je lijstje totaal geen samenhang heeft? Vooral niet inhoudelijk reageren :')

[ Voor 7% gewijzigd door Stewie! op 02-05-2008 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

Cheetah schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 15:48:
[...]
Wellicht dat Uwer Grootse Wijsheid ons ook een toelichting kan geven van diens hilariteit?
Ik ben namelijk zeer benieuwd naar wat er zo humoristisch is aan de opmerking dat:
Er komt bijzonder weinig wijsheid bij kijken, wat het des te stuitender maakt wat je verklaart. De CELL-processor van de PS3 is de CPU. Ik zou niet weten hoe je die uberhaupt zou kunnen omzeilen en ook maar het opstarten van de console op enige andere wijze zou kunnen faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

DaMorpheus schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 15:57:
[...]

We praten over technieken die piracy tegengaan en jij komt aanzetten met "sommige ontwikkelaars hebben daar geen geld voor dus zullen zij in de toekomst nog bestaan". Hilarisch <+:)
Even voor de duidelijkheid, dat het hier over piracy gaat is jouw interpretatie, ik vind dat één onderdeel van het probleem met PC gaming.
Ben benieuwd waar jij de quote van mij gelezen hebt?
Jij maakt een lijstje met "genres" (jouw woorden):

[...]
Gek, maar 2,3 en 4 zijn helemaal geen "genre". Snap je waarom je lijstje totaal geen samenhang heeft? Vooral niet inhoudelijk reageren :')
Nee, spelgebieden, dat was de term die ik in eerste instantie gebruikte. En die term had ik waarschijnlijk moeten blijven gebruiken. maar dat maakt je reactie over ranked games niet minder onsamenhangend. Want ranked games zijn al onderdeel van elk van de vier gebieden die ik noem.

En omdat het ranking van spellenspelers in ieder van de vier categorieën al te vinden is, snap ik niet wat je nou bedoelt. Vervolgens ga jij antwoorden met programmeerwerk, dat ik me limiteer tot MMOG (alleen bij de eerste bullet) en dat er gratis spellen komen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Armada schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:06:
[...]

Er komt bijzonder weinig wijsheid bij kijken, wat het des te stuitender maakt wat je verklaart. De CELL-processor van de PS3 is de CPU. Ik zou niet weten hoe je die uberhaupt zou kunnen omzeilen en ook maar het opstarten van de console op enige andere wijze zou kunnen faciliteren.
Ik denk dat hij op de volledige functionaliteit doelt, dus alle instructies, alle cores en alle stoere trucjes die op een Cell beter gaan dan op een andere CPU.
Armada schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:20:
[...]

Even voor de duidelijkheid, dat het hier over piracy gaat is jouw interpretatie, ik vind dat één onderdeel van het probleem met PC gaming.
* laat maar, fout gelezen.
[...]
Nee, spelgebieden, dat was de term die ik in eerste instantie gebruikte.
Kun je het verschil tussen een genre en een spelgebied dan uitleggen? :P

Ranks geven inderdaad veel voordelen, maar dan moeten ze het wel doen als WoW, en niet zoals bij CoD4, waar je zelf een of ander maf klein bestandje op je PC hebt met je keycode, naam en XP erin. Houd er wel rekening mee dat velen ranks uitermate vervelend vinden (meer hoe ermee omgegaan wordt), en er na een aantal weken gewoon servers verschijnen waar iedereen 1 of 100 is :P

[ Voor 49% gewijzigd door TheZeroorez op 02-05-2008 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

[...]

Ik heb em gewoon op m'n Dell 24 inch scherm via een component-kabel, kan in 1080i spelen.
Kan de input kiezen via zo'n knopje, pc hangt gewoon aan de DVI.

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/2d2asep.jpg

Zo'n scherm kost volgens mij niet zoveel meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Tom op 02-05-2008 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

TheZeroorez schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:25:
[...]

Ik denk dat hij op de volledige functionaliteit doelt, dus alle instructies, alle cores en alle stoere trucjes die op een Cell beter gaan dan op een andere CPU.
Tuurlijk niet, hij reageert op Holoris, die stelt dat er voor de PS3 weer een hele nieuwe architectuur geleerd moet worden. Als hij daar op antwoordt dat dat niet hoeft, omdat je de Cell niet hoeft te gebruiken, dan lijkt het me duidelijk dat hij de cell als geheel bedoeld.
[...]
En bij de Xbox 360, de Wii, de Playstation Portable en de Nintendo DS is dat probleem er niet? Wees niet zo ignorant :z
Als moderator kan je beter eerst leren begrijpend te lezen en niet iemand direct voor ignorant uitmaken. Ik zeg dat PC Gaming met meer problemen dan alleen piracy kampt en jij denkt dat ik dan denk dat piracy niet speelt bij consoles?
[...]
Kun je het verschil tussen een genre en een spelgebied dan uitleggen? :P
Holoris gaf een samenvatting van het topic tot nu toe, dat er niets aan de hand is en ik ga een samenvatting waarin ik denk dat alleen deze vier deelgebieden voor de PC over zullen blijven in de commerciële markt. DaMorpheus wil ranked games toevoegen, maar dat zit al in deze vier gebieden.
Ranks geven inderdaad veel voordelen, maar dan moeten ze het wel doen als WoW, en niet zoals bij CoD4, waar je zelf een of ander maf klein bestandje op je PC hebt met je keycode, naam en XP erin. Houd er wel rekening mee dat velen ranks uitermate vervelend vinden (meer hoe ermee omgegaan wordt), en er na een aantal weken gewoon servers verschijnen waar iedereen 1 of 100 is :P
Echt geen idee wat dit met de toekomst van PC gaming te maken zou kunnen hebben. :?

[ Voor 4% gewijzigd door Armada op 02-05-2008 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Als je over game-gebieden wilt spreken om een punt te maken, kun je beter OF over games praten, OF over uitgevers, OF over onwikkelaars, OF over technische aspecten. Wanneer je namelijk een lijstje van 4 punten maakt die allemaal een geheel ander aspect behandelen komt het meer over alsof je niet de moeite wilt doen om er echt over na te denken.

Er zijn meer dan genoeg mogelijkheden voor de PC in ieder geval om als games-platform te blijven functioneren. Grote bedrijven die piracy als reden opgeven om zich 'ook' op consoles te richten, gebruiken het over het algemeen als excuus. Als je wilt voorkomen dat mensen je spel online spelen op de officiele servers zonder dat te doen met een 'illegale' copie, dan hebben meerdere bedrijven al aangetoond dat zoiets helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn.

Dat Crysis niet verkocht naar verwachting heeft minder te maken met de copieeen die gemaakt worden, maar meer met de onrealistische verwachtingen die bedrijven soms hebben. Ja, natuurlijk ziet Crysis er uit om af te likken, maar schijnbaar verkoopt dat niet zo goed. Als er verder weinig bijzonders is, dan komen mensen daar snel achter en zullen ze de 50 euro liever aan iets anders uitgeven. Daarbij komt ook kijken dat mensen zich al te zeer beseffen dat hun wat 'oudere' pc al die pracht en glorie van Crysis toch niet kunnen aanschouwen op hun eigen PC als ze het fatsoenlijk willen kunnen spelen. Dus wat heb je aan dat spul als je het toch niet kunt zien.

Belangrijk zal zijn dat ontwikkelaars zich gaan beseffen dat speelbaarheid toch net iets belangrijker is dan een slideshow showcase. WoW toont aan dat een 'simpele' look erg goed verkoopt, zolang die look maar 'af' is, 1 geheel is. Een spel als de Sims blinkt nou ook niet echt uit in 'realistische beelden', toch verkoopt het als een trein. Gaming is in de eerste plaats entertainment, maar zolang de grote studio's zich dat niet meer willen realiseren, zullen ze moeten toezien hoe hun games niet zullen worden gekocht. Dit is ook niet alleen zo bij de PC, maar ook bij een welke console. Wanneer men maar vaak genoeg een 'kat in de zak' gekocht heeft, gaat men vanzelf kijken naar andere mogelijkheden.

Overigens blijven de grote uitgevers als EA nog steeds doodleuk spellen maken voor de PC, waarbij er geen enkele reden is om aan te nemen dat dat opeens stopt. En dat heb ik het niet puur en alleen over MMORPG's. Er zullen wel meer overlappende speltypes ontstaan door het breedband internet, zoals BF:Heroes, wat een shooter is met een lichte MMO hang. Dit soort concepten heeft nog altijd een grote toekomst op PC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

dahakon schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:56:
Als je over game-gebieden wilt spreken om een punt te maken, kun je beter OF over games praten, OF over uitgevers, OF over onwikkelaars, OF over technische aspecten. Wanneer je namelijk een lijstje van 4 punten maakt die allemaal een geheel ander aspect behandelen komt het meer over alsof je niet de moeite wilt doen om er echt over na te denken.
- Spellen die in on-line werelden gespeeld worden en de servers nodig hebben voor de integrale spelbeleving (lees MMOGs)
- Spellen gemaakt door indie-developers, die de investering niet aandurven of kunnen of bang zijn voor de strikte certificeringseisen van platformhouders van de consoles.
- Spelmakers die nog een specifieke focus hebben op de PC (waarvan Blizzard nog de laatste banner carrier lijkt te zijn). Een duidelijk afbrokkelende markt, die langzaam verschuift naar de laatste markt;
- De ports van spellen die een primaire consoleorientatie hebben en waarbij de PC versie wordt gemaakt als een laatste melkpoging van het reeds verouderde spel. En daarbij maar op de koop toe nemen dat er 80% van ge-pirate wordt.

Ja, ik weet niet, maar is echt heel moeilijk te bevatten dat het om type ontwikkelaars gaat?
Als het echt heel moeilijk is, dan moet je voor de eerste en laatste bullet maar 'makers van' toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Armada schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:06:
For your info bestaat de CELL uit 1 PPE (een two-thread 64 bit PowerPC processorcore, waarvan de X360 er 3 heeft) en 8 SPE's. De SPE's zijn het enige werkelijk bijzondere aan de CELL betreffende een 'afwijkende architectuur' die 'speciale coding' zou vereisen.

De PPE betreft gewoon een good old general purpose PowerPC CPU architectuur (a la Gamecube, Wii en Xbox360(3x)) die prima luistert naar standaard PowerPC instructies. Als ik aangeef dat een gamedev niet speciaal voor CELL hoeft te coden bedoel ik dus logischerwijs dat er niet speciaal voor CELL's SPE's gecode hoeft te worden.

offtopic:
never mind, het sop is de kool niet waard
Tom schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:31:
Ik heb em gewoon op m'n Dell 24 inch scherm via een component-kabel, kan in 1080i spelen.

[afbeelding]

Klopt, ik heb hier een 2407 staan (en heb eerder de 2405 gehad), maar er zijn niet veel PC schermen met een component ingang. Om acceptatie van consoles als letterlijk naast de PC staant alternatief te versnellen zou out of the box VGA/DVI support dus wel handig zijn (met op de doos: "Tevens direct aan te sluiten op PC beeldscherm"). Dat was m'n punt ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Cheetah op 02-05-2008 17:15 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

Cheetah schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 17:06:
[...]
For your info bestaat de CELL uit 1 PPE (een two-thread 64 bit PowerPC processorcore, waarvan de X360 er 3 heeft) en 8 SPE's. De 8 SPE's zijn het enige werkelijk bijzondere aan de CELL betreffende een 'afwijkende architectuur' die 'speciale coding' zou vereisen.

De PPE betreft gewoon een good old general purpose PowerPC CPU architectuur (a la Gamecube, Wii en Xbox360(3x)) die prima luistert naar standaard PowerPC instructies.
Heel goed, alleen het aantal (werkende) SPE's is fout. Maar alles wat je richting de PPE geslingerd wordt als workflow-balancer wordt bijzonder ineffectief uitgevoerd en betekent dat multiplatform-titels die op die manier werken een uitermate treurige performance zullen laten zien. Je zal de SPE's rechtstreeks aan moeten aanspreken. En dus is Holoris' argument nog steeds van toepassing: de PS3 is een geheel nieuw platform om mee te werken.
Als ik aangeef dat een gamedev niet speciaal voor CELL hoeft te coden bedoel ik dus logischerwijs dat er niet speciaal voor CELL's SPE's gecode hoeft te worden.
Dat is niet hetzelfde als:
Sterker nog, ik denk dat bij veel multiplatform titels CELL ondersteuning weggelaten zal worden door devs.
En daar refereerde ik aan en die uitspraak maakte me aan het lachen. Erg, he?
offtopic:
BTW: Als men je ignorance optelt bij je arrogantie en dat weer optelt bij je betweterigheid dan komen we al heel aardig in de richting van de onaangename kant die discussies waaraan je hier deelneemt opgaan :/
Alsjeblieft, doe niet zo dramatisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:13
Tom schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:31:
[...]

[afbeelding]

mooi setje :) en ik maar denken dat console gamers niet achter een bureau wilden zitten :)

over Crytek, ik denk nogsteeds dat het piracy echt een excuus is. het spel verkocht gewoon behoorlijk, zeker voor een game die lang niet iedereen kan spelen en waar nauwelijks reclame voor is gemaakt, toen Crysis net uit was zag ik een hele enkele keer een commerciel, maar zelfs in die week zag zag ik die veel vaker voor console (games). en tja, lets face it, zo goed is hij nou ook weer niet, gewoon een aardige fps, leuk voor de fans van het genre. ik betwijfel enorm of het zoveel beter zou verkopen op een console, volgens mij hebben ze gewoon een zak geld van ms/sony gehad :P

trouwens, niemand nog iets gezegd over de problemen met GTAIV? het grote voordeel van een console: stop het spel erin en spelen maar, zonder gezeur :P

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Armada schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 17:04:
[...]

Ja, ik weet niet, maar is echt heel moeilijk te bevatten dat het om type ontwikkelaars gaat?
Als het echt heel moeilijk is, dan moet je voor de eerste en laatste bullet maar 'makers van' toevoegen.
Dus spellen binnen het RTS-genre hebben dus of geen bestaansrecht meer op de PC, of ze worden door PC-georienteerde ontwikkelaars, of door indie-ontwikkelaars gemaakt. Dan moet je me toch eens vertellen onder welke van deze laatste 2 EA valt, aangezien ze nog steeds RTS-games maken die niet als port op de PC verschijnen, maar er speciaal voor ontwikkeld worden. Aangezien men graag zegt dat zelfs EA opeens liever naar de console gaat.

Zo zijn er natuurlijk vele 'uitzonderingen' op te noemen, maar goed, het lijstje lijkt zo langzaamaan wel heilig voor sommige mensen, dus zal ik de moeite nu maar niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

dahakon schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 17:22:
[...]

Dus spellen binnen het RTS-genre hebben dus of geen bestaansrecht meer op de PC, of ze worden door PC-georienteerde ontwikkelaars, of door indie-ontwikkelaars gemaakt. Dan moet je me toch eens vertellen onder welke van deze laatste 2 EA valt, aangezien ze nog steeds RTS-games maken die niet als port op de PC verschijnen, maar er speciaal voor ontwikkeld worden. Aangezien men graag zegt dat zelfs EA opeens liever naar de console gaat.

Zo zijn er natuurlijk vele 'uitzonderingen' op te noemen, maar goed, het lijstje lijkt zo langzaamaan wel heilig voor sommige mensen, dus zal ik de moeite nu maar niet nemen.
Ik zeg nergens dat RTS-spellen geen bestaansrecht meer hebben op de PC? Ik denk dat dat wel onder de PC specifieke ontwikkelaars valt. Ik noem hier Blizzard als voorbeeld, omdat het nog de laatste high-profile ontwikkelaar lijkt die PC-only bezig is. De rest is aan het kijken hoe ze de sprong naar de consoles kunnen maken, dat zie je met een C&C 3 die ook op de 360 uitkomt, een Supreme Commander die nu ook geport wordt en Ensemble studio die obv Halo een RTS aan het bouwen is. Zodra die genres 'lekker' werken op de consoles (denk aan de eerste lachwekkende stapjes van de eerste shooters op consoles), zullen er meer ontwikkelaars volgen.
En dat is geen wens van mij persoonlijk en ik heb het liever ook niet (C&C 3 niet geprobeerd op de 360, maar lijkt me verschrikkelijk), maar ik denk wel dat het grote geld lokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Armada schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 17:14:
Heel goed, alleen het aantal (werkende) SPE's is fout.
Nope, het aantal SPE's op CELL is gewoon 8, waarvan 1 niet in gebruik ivm yields en 1 gereserveerd voor het systeem.
Maar alles wat je richting de PPE geslingerd wordt als workflow-balancer wordt bijzonder ineffectief uitgevoerd en betekent dat multiplatform-titels die op die manier werken een uitermate treurige performance zullen laten zien. Je zal de SPE's rechtstreeks aan moeten aanspreken. En dus is Holoris' argument nog steeds van toepassing: de PS3 is een geheel nieuw platform om mee te werken.
Ik zou graag wat onderbouwing zien voor je statement dat de PPE 'ineffectief' zou zijn onder general purpose coding. Voor zover ik weet is dit gewoon onzin. Er zijn behoorlijk wat PS3 games die de SPE's niet of nauwelijks gebruiken, met name geportte multiplatformgames.
SPE's worden (logischerwijs trouwens) meer gebruikt in de exclusives.

Zie ook hier:
According to IBM the bulk of the PS3’s processing power is located in Cell’s SPEs. Without using them games development is very similar to developing a game on a decent specced single processor PC or Mac (so not really difficult at all like some developers claim, funnily those who do not even use the SPEs the porting process should then actually be pretty straight foward (with of course the advantage of being able to optimize for a single uniform configuration).
PS3 exclusive devs who are using the SPEs claim it’s not more difficult to develop for and that it’s much easier to develop for than for the PS2.

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

Cheetah schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 17:37:
[...]
Nope, het aantal SPE's op CELL is gewoon 8, waarvan 1 niet in gebruik ivm yields en 1 gereserveerd voor het systeem.
Precies, er zijn 7 werkende SPE's dus.
Ik zou graag wat onderbouwing zien voor je statement dat de PPE 'ineffectief' zou zijn onder general purpose coding. Voor zover ik weet is dit gewoon onzin. Er zijn behoorlijk wat PS3 games die de SPE's niet of nauwelijks gebruiken, met name geportte multiplatformgames.
SPE's worden (logischerwijs trouwens) meer gebruikt in de exclusives.

Zie ook hier:
[...]
Ik weet niet of je nu denkt dat de SPE's niet aangesproken worden, want dat wordt wel gedaan. Je hebt alleen twee manieren, 1 is door de PPE aan te spreken en die neemt de communicatie met de SPE's voor zijn rekening en 2 door de SPE's direct aan te spreken, waardoor je kan optimaliseren. Ik zal later even zoeken om je een link te geven.

http://www.gamepro.com/sony/ps3/games/features/158468.shtml
JM: Basically, the Cell's SPEs are "accelerator processors" that function in addition to the primary processors. [To take advantage of the SPEs], we look for tasks that don't require insane CPU power but could be done in the background, in parallel. There are some threads in our multi-threaded code that we can dedicate to a single SPE, and the process will run happily in background while the main CPUs are dealing with AI and game play. If you program the Cell CPU the correct way, it is like having all these simple things in parallel. That's the thing about regular PCs; computers are really dumb, but incredibly fast. PCs can perform one little logical thing like crazy [makes rapid, back-and-forth ping-pong motion], and so we need to find those little logic checks that we can kick out to the SPEs. Doing so frees up the primary CPUs from having to do those mindless, but necessary, tasks.
http://www.developmag.com...omniacs-Mike-Acton-Part-2
Insomniac is now on its third-generation PS3 game - what lessons have you learnt during the development of Resistance and Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction that you're now applying on Resistance 2?

It's a lot of little things, right. I mean, we had an idea of what to expect with the Cell before, but there were definitely some hard-learnt lessons. One that I can think of is to not treat the SPU as a co-processor. It's not a way to take work off of the PPU, that's a wrong-headed view of the SPU - it's all about programming for the SPUs first and putting stuff on the PPU only when necessary. You don't use the SPUs to optimise the PPU.

[ Voor 50% gewijzigd door Armada op 02-05-2008 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Armada schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 17:35:
[...]

Ik zeg nergens dat RTS-spellen geen bestaansrecht meer hebben op de PC? Ik denk dat dat wel onder de PC specifieke ontwikkelaars valt. Ik noem hier Blizzard als voorbeeld, omdat het nog de laatste high-profile ontwikkelaar lijkt die PC-only bezig is. De rest is aan het kijken hoe ze de sprong naar de consoles kunnen maken, dat zie je met een C&C 3 die ook op de 360 uitkomt, een Supreme Commander die nu ook geport wordt en Ensemble studio die obv Halo een RTS aan het bouwen is. Zodra die genres 'lekker' werken op de consoles (denk aan de eerste lachwekkende stapjes van de eerste shooters op consoles), zullen er meer ontwikkelaars volgen.
En dat is geen wens van mij persoonlijk en ik heb het liever ook niet (C&C 3 niet geprobeerd op de 360, maar lijkt me verschrikkelijk), maar ik denk wel dat het grote geld lokt.
In jou hele lijstje komt het woord RTS nergens voor. Het is evenmin logisch om dat genre maar gemakshalve onder de PC specifieke ontwikkelaars te scharen. EA is bijvoorbeeld een andere uitgever dan die in die groep zou passen. Feitenlijk begin je nu dingen aan te vullen die dus duidelijk al ontbraken in de lijst.
Verder zeg je zelf nu dat bepaalde RTS games ook voor consoles geport worden, alsof het HET bewijs is dat PC-gaming ten einde is met kleine uitzonderingen. Desalniettemin doe je over games die ook naar de PC geport worden alsof het minderwaardige ports zijn om nog een klein beetje extra geld te verdienen. Het geeft geen blijk van een objectieve blik op de zaken zoals ze gaan.

Om terug te komen op een eerder door mij genoemd spel. Mass Effect zou een Xbox360 exlusive zijn. Waarom, als PC-gaming echt zo dood aan het gaan is, doet EA er dan alles aan om het zo snel als maar kan op de PC gereleased te krijgen, eigenlijk direct al na overname van Bioware? Het geeft overigens ook weer eens aan dat het klaar maken van games voor de PC blijkbaar niet echt veel moeilijker is dan voor een console (als het al moeilijker is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even tussendoor:
quote: Cheetah
Tsja, kwestie van smaak, maar ik kreeg bij HL2 toch echt een heel erg "been there, done that 5 years ago" gevoel. Ben dan ook al bij het 2e level gekapt.
Dan heb je een héle grote fout begaan ;) Doe jezelf een hele grote lol, en ga verder spelen :D Het spel werkt een fantastische sfeer op (je voelt het echt veranderen, van de hunted naar de hunter) die ik veel andere games nog niet heb zien evenaren. Waarom zou het erg zijn dat HL2 nog steeds hetzelfde spelprincipe heeft als HL1 bijvoorbeeld, wat is daar erg aan? Voor dergelijke bijna filmische verhalen is een lineaire game úitermate geschikt en een free-roaming game wat minder (Crysis is trouwens niet echt free-roaming, ja je kan vanaf verschillende manieren een basis in gaan, maar that's it). Beide doen verschillende dingen, HL2 wilt ook geen free-roaming game zijn, die kun je daar dus ook niet op aanspreken.
Waarom zou iets trouwens vernieuwend moeten zijn? Zolang de game maar pwnt, téveel developers geilen tegenwoordig op het woord "vernieuwing" of een variant daarop om games aan de man te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2008 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

dahakon schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 19:08:
[...]

In jou hele lijstje komt het woord RTS nergens voor. Het is evenmin logisch om dat genre maar gemakshalve onder de PC specifieke ontwikkelaars te scharen. EA is bijvoorbeeld een andere uitgever dan die in die groep zou passen. Feitenlijk begin je nu dingen aan te vullen die dus duidelijk al ontbraken in de lijst.
Als het lijstje niet over spelgenres gaat, dan hoort RTS ook niet in dat lijstje thuis. Mijn lijstje gaat over ontwikkelaars. En dus heb ik het niet over de uitgever EA, ik heb het over de ontwikkelaar EA. Geen aanvulling dus, maar voorbeelden van het gestelde.
Verder zeg je zelf nu dat bepaalde RTS games ook voor consoles geport worden, alsof het HET bewijs is dat PC-gaming ten einde is met kleine uitzonderingen. Desalniettemin doe je over games die ook naar de PC geport worden alsof het minderwaardige ports zijn om nog een klein beetje extra geld te verdienen. Het geeft geen blijk van een objectieve blik op de zaken zoals ze gaan.
Het is geen bewijs, het is een voorspelling van mij. In veel gevallen zie je dat spellen die later geport worden, niet kwalitatief de standaard halen die het zou halen als het een PC-only, of een PC-primair produkt was. Waarschijnlijk ben je het daar ook niet mee eens? ;)
Om terug te komen op een eerder door mij genoemd spel. Mass Effect zou een Xbox360 exlusive zijn. Waarom, als PC-gaming echt zo dood aan het gaan is, doet EA er dan alles aan om het zo snel als maar kan op de PC gereleased te krijgen, eigenlijk direct al na overname van Bioware? Het geeft overigens ook weer eens aan dat het klaar maken van games voor de PC blijkbaar niet echt veel moeilijker is dan voor een console (als het al moeilijker is).
Dit is allemaal al eerder behandeld in deze thread. Bioware had de beslissing al genomen om het spel op de PC uit te brengen, niet EA. Wat ook al eerder in deze thread behandeld werd, was dat de development-omgeving van de 360 er op gericht is om juist ook snel naar Windows over te kunnen zetten, omdat Microsoft hier baat bij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Armada schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 20:02:
[...]

Als het lijstje niet over spelgenres gaat, dan hoort RTS ook niet in dat lijstje thuis. Mijn lijstje gaat over ontwikkelaars. En dus heb ik het niet over de uitgever EA, ik heb het over de ontwikkelaar EA. Geen aanvulling dus, maar voorbeelden van het gestelde.
Punt was dat RTS-ontwikkelende studio's niet zozeer in 1 van je vier groepjes past. Met andere woorden, het lijstje was niet compleet. Dat een studio die onderdeel van EA is C&C 3 heeft ontwikkeld maakt het in dit geval nog steeds zeer zeker een EA game (EA LA in dit geval).

De persoonlijke opinie over of iets al dan niet goed geport is of goed geschreven is voor een console danwel de PC valt feitenlijk buiten de discussie. Er zijn namelijk meer dan genoeg exlusieve titels die zeer beroerd gemaakt zijn, zonder dat dat door eventuele porting in de toekomst te maken heeft.

Je punt dat de XBox360 juist bedoeld is zodat ook gemakkelijk naar de PC 'geport' kan worden is eigenlijk op te vatten dat de verschillen dermate klein zijn dat, met uitzondering dat de pc een toetsenbord en muis als extra bedieningsmogelijkheden heeft, dat er niet zozeer sprake kan zijn van porten. Als het inderdaad echt zo simpel is, dan is het punt dat het voor PC's zoveel moeilijker is om games te coden ook gelijk ongegrond, iets wat sommige mensen graag aandragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

dahakon schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 20:13:
[...]
Je punt dat de XBox360 juist bedoeld is zodat ook gemakkelijk naar de PC 'geport' kan worden is eigenlijk op te vatten dat de verschillen dermate klein zijn dat, met uitzondering dat de pc een toetsenbord en muis als extra bedieningsmogelijkheden heeft, dat er niet zozeer sprake kan zijn van porten. Als het inderdaad echt zo simpel is, dan is het punt dat het voor PC's zoveel moeilijker is om games te coden ook gelijk ongegrond, iets wat sommige mensen graag aandragen.
De development-omgeving is zo in elkaar gezet dat je iets compiled voor 360 of voor PC, even afgezien van optimalisaties. Of dat de targetsystems hetzelfde maakt, nee. Er zit nogal een verschil tussen Power PC architectuur en x86 architectuur. Het is meer een mooie integratie die MS softwarematig voor elkaar heeft gekregen. Ik heb overigens nog geen enkele reactie gezien waarin gesteld werd dat het moeilijk coden voor de PC is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

nieuws: Valve geeft sdk van Steamworks vrij

Ik ben benieuwd of het uitbrengen van de SDK van Steamworks een nieuwe impuls geeft aan het PC gaming. Als ik de folder doorlees van de SDK, dan zie ik niet echt direct waarom een ontwikkelaar niet voor deze gratis versie zou kiezen ipv een publicatie via de normale Steam. Normale publicatie via Steam kost een ontwikkelaar geld per continent (de reden dat Ubisoft Assassins Creed niet in EU heeft gereleased via Steam).
Theoretisch zou een developer nu toch ook combinaties kunnen maken zoals Valve dat zelf doet? Dus DVD in de winkel ook mogen toevoegen aan Steam (ja ja, enkele titels hebben dit wel, meeste niet), zodat niemand eigenlijk meer een excuus/noodzaak heeft om no-DVD cracks te gebruiken? Plus dat er nu een PC tegenhanger van achievements geimplementeerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Armada schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:38:
[...]

Tuurlijk niet, hij reageert op Holoris, die stelt dat er voor de PS3 weer een hele nieuwe architectuur geleerd moet worden. Als hij daar op antwoordt dat dat niet hoeft, omdat je de Cell niet hoeft te gebruiken, dan lijkt het me duidelijk dat hij de cell als geheel bedoeld.
Juist dan niet zou ik zeggen. Maar als hij stelt dat je de Cell in z'n geheel niet hoeft te gebruiken zit hij aardig scheef ja.
[...]

Als moderator kan je beter eerst leren begrijpend te lezen en niet iemand direct voor ignorant uitmaken. Ik zeg dat PC Gaming met meer problemen dan alleen piracy kampt en jij denkt dat ik dan denk dat piracy niet speelt bij consoles?
Hmz. Ik weet niet wat ik ophad voordat ik dat las en schreef, maar vergeet het maar.. Ik las quotes en originelen daarvan tegelijk, en reageerde op een combinatie daarvan. Solly 8)7
[...]

Echt geen idee wat dit met de toekomst van PC gaming te maken zou kunnen hebben. :?
Ranking zal best veel uitmaken denk ik. Niet alleen op de PC, maar het kan er wel prima op toegepast worden om het weer gelijker te trekken.

Ranks zorgen ervoor dat:
  • Mensen geneigd zijn langer te blijven spelen, en weer verder te gaan.. Ze moeten 'bij' blijven.
  • Spelers, ookal hebben ze in de game op zich even geen zin, vaak toch even blijven spelen 'voor de rank' (ja, je hebt er verassend veel die zo denken)
  • Alles met ranks on-line gaat, en dan vooral via de producer. Iedereen die 'echt' ranked wil spelen zal het spel echt moeten kopen, met een illegale kopie kun je weinig meer dan zonder ranks spelen of een crappy eigen ranking-ladder opzetten.
...En ik denk dat die dingen er weer voor zorgen dat er minder piraterij zal zijn en mensen eerder geneigd zijn een game te kopen. Als ze het spel eenmaal hebben zullen ze er misschien ook nog iets langer tevreden mee zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 15:58

Wmm

TheZeroorez schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 21:49:
Ranks zorgen ervoor dat:
  • Mensen geneigd zijn langer te blijven spelen, en weer verder te gaan.. Ze moeten 'bij' blijven.
  • Spelers, ookal hebben ze in de game op zich even geen zin, vaak toch even blijven spelen 'voor de rank' (ja, je hebt er verassend veel die zo denken)
  • Alles met ranks on-line gaat, en dan vooral via de producer. Iedereen die 'echt' ranked wil spelen zal het spel echt moeten kopen, met een illegale kopie kun je weinig meer dan zonder ranks spelen of een crappy eigen ranking-ladder opzetten.
...En ik denk dat die dingen er weer voor zorgen dat er minder piraterij zal zijn en mensen eerder geneigd zijn een game te kopen. Als ze het spel eenmaal hebben zullen ze er misschien ook nog iets langer tevreden mee zijn :)
Meh, ben ik het uit ervaring niet echt mee is. Ik vat rankings hier op als een iets waar er een ladder is waar je punten voor kunt halen en hoe meer punten hoe hoger je op de ladder staat. Als ik hier zo lees wat er over het onderwerp gezegd is heeft CoD4 ofzo ook andere rankings (:?) dus misschien zit ik er wel compleet naast ;).

Anyway, waar ik het over heb is niet echt zo bijzonder dat het mensen naar een game gaat lokken. 90% van de spelers van een game zijn casual spelers die echt nooit genoeg tijd in het spel steken om een redelijke ranking te verkrijgen. Neem Trackmania Nations United, gratis game met 300k mensen op de ladder (als het al niet meer is). Voor iemand die af en toe een uurtje dat spel speelt is het al zeer lastig om boven de 10k te komen, en wat stelt 10k nou voor.

Daarnaast is het helaas zo dat er toch nog grote jaloezie is op dat vlak. Heb je een hoge ranking dan ben je per definitie een nerd zonder leven. Ook kan zo'n ranking een spel in twee kampen verdelen wat je vooral ziet bij RTS. Om in RTS een top ranking te krijgen moet je alle mogelijkheden van het spel gebruiken, dus ook rushen. Iets wat voor ontzettend veel casuals not done is. Op de EA fora lopen er mbt CNC3 threads of de top gamers het spel niet verpesten omdat EA gameplay en balance voor competitive topgaming aanpast.

Dus niet dat rankings moeten verdwijnen (zeker niet), maar ze bestaan al en zijn zeker geen redding voor pc gaming ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheetah schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 15:48:
[...]
De hele CELL architectuur bestaat juist uit het idee van de PPE + SPE(s). Ik heb nergens enkel over de PPE gesproken, toch? Je kunt simpelweg niet ontkennen dat CELL de nodige problemen meebrengt voor developers, althans zeker in het begin, waardoor ontwikkeling van games meer tijd en moeite kost dan voor developers voor games van de PC. De compilers optimizen zeker niet goed in het begin je code voor CELL.

Natuurlijk ga je CELL wel willen gebruiken, waarvoor heb je anders die 7 SPE? De PPE is goed in veel dingen, maar niet voor alles daarom hebben we de SPE. Dit is hetzelfde als zeggen: Gamedevs hoeven de externe videokaart niet te gebruiken want het kan ook softwarematig / door de CPU ipv GPU.

De Xbox360 en PS3 lijken niet veel op een PC - kijk alleen al naar de CELL architectuur. Dat je volwaardige Linux-desktop kan draaien op de PS3 maakt het nog niet hetzelfde als de x86-architectuur. Op de iPhone draait ook (een variant van) MacOS X daarmee is het nog geen Mac PC. Ik kan m'n Nokia N95 ook wel een PC noemen: het heeft een beeldscherm, een CPU, 3D hardware acceleratie, geheugen, een toetsenbord en geluid, netwerk etc. Maar een spelletje ontwikkelen voor een mobiele telefoon is toch wel weer heel iets anders dan voor een PC of een console (kleine resoluties, tragere processor, weinig geheugen etc.).

Maar misschien bedoel je ontwikkelen: maar dan zijn eigenlijk alle systemen waarvoor een C-compiler al is geport hetzelfde. Je schrijft je programma in C en compileert het en het draait. De ontwikkeling is hetzelfde ! Maar onderhuids zijn de systemen wel degelijk heel verschillend.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2008 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Armada schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 17:04:
[...]

Goed, je gaat van genres naar spelgebieden naar type ontwikkelaars. Laten we het erop houden dat dat lijstje nergens op slaat. De game is per uitgever, per ontwikkelaar, per project anders. Elke ontwikkelaar probeert een serie op te zetten, velen slagen daar niet in.
Je kan beter praten over de projecten die de nadruk hebben op de online gameplay en de ouderwetse singleplayer games. Die laatste is een niche en je moet erin uitblinken om veel te verkopen. Veel serious games vallen hieronder.
De online features worden STERK uitgebreid, dat is al met Battlefield 2 ingezet.
Laten we jouw punten bespreken:
Lijkt me duidelijk, vele games gaan hier naartoe, dit is NIET ontwikkelaar specifiek.

- Spellen gemaakt door indie-developers, die de investering niet aandurven of kunnen of bang zijn voor de strikte certificeringseisen van platformhouders van de consoles.[/quote]
Waarom zou een independent developer geen games kunnen maken die onder de MMOG vallen (jouw punt 1). De kosten zijn er vrijwel niet. En de kosten om een console game te maken zijn simpel: een tonnetje certificering voor MS, een ton aan devkits en voor de testing en je bent er. Als je als ontwikkelaar geen 2 ton hebt te besteden, dan is je budget sowieso al veels te laag, hoe betaal je dan je team? Daarnaast maken independent ontelbaar veel soorten games en kan je ze niet onder een noemer plaatsen.
Blizzard gaat juist richting jouw punt 1: zie WoW, zie SC2, zie Diablo 3 en de geruchten van de nieuwe MMORPGs in deze werelden. Het blijft een PC ontwikkelaar, maar voor hoe lang? Ze gaan samen met ATVI, het geld stroomt binnen. De verlokking naar het grote geld is groot, en ze zullen hier ook achteraan gaan. EA haalt al 80% van de omzet uit de consoles, Activision is vergelijkbaar in cijfers.
Daarnaast: uit jouw 4 typen overzicht: waarom zou Blizzard een eigen type zijn en niet bij type 1?
Wake up! Elke grote engine is volledig cross platform. U3, de nieuwe ID engine, Frostbite, Crytek/Crysis, etc etc. Dit is totaal geen melkpoging en totaal geen "type ontwikkelaar". Dit is de realiteit waarin je als ontwikkelaar je assets over 3 titles/platforms kan delen ipv 1. Dit kan elke ontwikkelaar doen.
Cheetah schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 17:06:
[...]

offtopic:
BTW: Als men je ignorance optelt bij je arrogantie en dat weer optelt bij je betweterigheid dan komen we al heel aardig in de richting van de onaangename kant die discussies waaraan je hier deelneemt opgaan
Mee eens, maakt het nogal onplezierig.
TheZeroorez schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 21:49:
[...]
Juist dan niet zou ik zeggen. Maar als hij stelt dat je de Cell in z'n geheel niet hoeft te gebruiken zit hij aardig scheef ja.

[...]
Hmz. Ik weet niet wat ik ophad voordat ik dat las en schreef, maar vergeet het maar.. Ik las quotes en originelen daarvan tegelijk, en reageerde op een combinatie daarvan. Solly 8)7

[...]
Ranking zal best veel uitmaken denk ik. Niet alleen op de PC, maar het kan er wel prima op toegepast worden om het weer gelijker te trekken.

Ranks zorgen ervoor dat:
Met ranking bedoelde ik vooral de achterliggende databases die de ontwikkelaar opzet en beheert. Alle spelers zitten erin, spelervaring wordt omhoog getild (van potje naar de volledige scope van de game en wereldwijd) en de social features maken het dat je terugkomt. Piracy is vrijwel onmogelijk gezien alles online gebeurd. CoD4 is keihard onderuit gegaan met de ranking. Meeliften op de hype, maar uiteindelijk is het een slechte zet gebleken. En dan gaat de uitgever klagen dat 50% van de pc spelers de game illegaal heeft.
Armada schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 20:23:
[...]

De development-omgeving is zo in elkaar gezet dat je iets compiled voor 360 of voor PC, even afgezien van optimalisaties. Of dat de targetsystems hetzelfde maakt, nee. Er zit nogal een verschil tussen Power PC architectuur en x86 architectuur. Het is meer een mooie integratie die MS softwarematig voor elkaar heeft gekregen. Ik heb overigens nog geen enkele reactie gezien waarin gesteld werd dat het moeilijk coden voor de PC is.
Ik weet uit eigen ervaring dat dat wel zo is. Op het PC platform zijn er tig variabelen en bugs treden velen malen sneller op. Grootste ergernis van developers: de clientside drivers.
Wmm schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 22:09:
[...]

Meh, ben ik het uit ervaring niet echt mee is. Ik vat rankings hier op als een iets waar er een ladder is waar je punten voor kunt halen en hoe meer punten hoe hoger je op de ladder staat. Als ik hier zo lees wat er over het onderwerp gezegd is heeft CoD4 ofzo ook andere rankings (:?) dus misschien zit ik er wel compleet naast ;).
Maar het is veel meer; vooral social features komen erin. Zie BF Heroes, Quake Live, etc.
Anyway, waar ik het over heb is niet echt zo bijzonder dat het mensen naar een game gaat lokken. 90% van de spelers van een game zijn casual spelers die echt nooit genoeg tijd in het spel steken om een redelijke ranking te verkrijgen. Neem Trackmania Nations United, gratis game met 300k mensen op de ladder (als het al niet meer is). Voor iemand die af en toe een uurtje dat spel speelt is het al zeer lastig om boven de 10k te komen, en wat stelt 10k nou voor.
Dat is een verkeerd opgezette ranking. Doel zou moeten zijn dan newbies en ervaren spelers beide een leuke ervaring hebben.
Daarnaast is het helaas zo dat er toch nog grote jaloezie is op dat vlak. Heb je een hoge ranking dan ben je per definitie een nerd zonder leven. Ook kan zo'n ranking een spel in twee kampen verdelen wat je vooral ziet bij RTS. Om in RTS een top ranking te krijgen moet je alle mogelijkheden van het spel gebruiken, dus ook rushen. Iets wat voor ontzettend veel casuals not done is. Op de EA fora lopen er mbt CNC3 threads of de top gamers het spel niet verpesten omdat EA gameplay en balance voor competitive topgaming aanpast.

Dus niet dat rankings moeten verdwijnen (zeker niet), maar ze bestaan al en zijn zeker geen redding voor pc gaming ofzo.
Maar dit is slechts ingame en fase 1. Zodra de nieuwe games uitkomen zal je zien waarop ik doel. De gameplay wordt veel verder doorgetrokken.
Bij C&C3 zitten vele gaten in het systeem: je kan zo nieuwe accounts aanmaken, er is geen toezicht, en je kan je ranking boosten door niet te verliezen (disconnect geintjes).

Let ook op de tot nu toe mislukte integratie tussen Vista en Xbox360. De volgende generatie Xbox en Windows zullen nog verder samen geintegreerd worden. Het serverplatform is kei en keihard in ontwikkeling. Wij hebben dit al live staan in Parijs en London, dit draait super. Technisch kan ik nu al Xbox360 spelers, PC spelers (en zelfs PS3 spelers) samenvoegen in 1 online omgeving. Ook dit zal van invloed zijn op de PC games die uit gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaMorpheus schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 23:14:

Wake up! Elke grote engine is volledig cross platform. Crytek/Crysis, etc etc.
beetje ongelukkig voorbeeld: "De Crysis die iedereen gezien heeft is onmogelijk te draaien op een console. We zouden het spel grondig aan moeten passen om het op de Xbox 360 of de Playstation 3 uit te brengen, omdat het spel exclusief voor de pc is ontwikkeld.", zie FP tweakers van gisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 23:26:
[...]

beetje ongelukkig voorbeeld: "De Crysis die iedereen gezien heeft is onmogelijk te draaien op een console. We zouden het spel grondig aan moeten passen om het op de Xbox 360 of de Playstation 3 uit te brengen, omdat het spel exclusief voor de pc is ontwikkeld.", zie FP tweakers van gisteren
Dat is de game. Ik praat over de engine die al tientallen malen gelicensed is aan andere ontwikkelaars. ;)
Crysis is een showcase, veel geld zit in die licensing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaMorpheus schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 23:29:

Dat is de game. Ik praat over de engine die al tientallen malen gelicensed is aan andere ontwikkelaars. ;)
Crysis is een showcase, veel geld zit in die licensing.
Okay :p maar omdat je expliciet Crysis noemde dacht ik dat je game zelf bedoelde als zijnde multiplatform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geemfriek
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07 12:35
Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 19:00:
[...]

ja en opnieuw en opnieuw..... op de consels wordt ook niet echt veel vernieuwends geintroduceerd. dus zal wel marktverzadiging komen wat dus met de pc markt ook hebben.

been there done that ;(. er zijn zo veel genres of gameplay elementen die ze kunnen toevoegen maar het gebeurd niet.
Little Big Planet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

[...]

Goed, je gaat van genres naar spelgebieden naar type ontwikkelaars. Laten we het erop houden dat dat lijstje nergens op slaat.
Het is onzin, om dit dan een zwalkend lijstje te noemen, de term spelmakers en indie-developers zat al in het lijstje en was oorspronkelijk bedoeld als ontwikkelaars-type dat bepaalde genres maakt. Als je het lijstje niet juist of volledig vindt, dan maak je fijn een eigen lijstje.
Maar als het dan toch een onzinlijstje is, dan hoef je het ook niet onderdeel voor onderdeel nog te gaan behandelen.
[offtopic:
BTW: Als men je ignorance optelt bij je arrogantie en dat weer optelt bij je betweterigheid dan komen we al heel aardig in de richting van de onaangename kant die discussies waaraan je hier deelneemt opgaan]

Mee eens, maakt het nogal onplezierig.
Als het op deze manier moet, omdat ik het niet met je eens bent... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 15:58

Wmm

Maar het is veel meer; vooral social features komen erin. Zie BF Heroes, Quake Live, etc.
Tsja, ik weet niet zo goed wat voor features dat dan moeten zijn aangezien ik die games nog nooit aangeraakt heb. Buiten dat ik niet echt weet wat het moet inhouden zit ik niet op versocialicing (is dat een woord?) van online gaming te wachten. Kan hier een heel verhaal op gaan hangen maar dat gaat lichtelijk offtopic.
Dat is een verkeerd opgezette ranking. Doel zou moeten zijn dan newbies en ervaren spelers beide een leuke ervaring hebben.
Iedereen heeft ook wel een leuke ervaring, of je nou laag of hoog gerankt bent. Dat is het probleem niet. Jij ziet rankings (maar ik begrijp dat je eigenlijk andere dingen bedoelt) als een toevoeging die het gameplezier verhogen. Maar voor die casuals waar ik het dus over had is het echt totaal niet interessant. Speler is rank 10k, hij / zij speelt een avondje 2 uurtjes en is rank 9k (speler kan best goed racen), maar heeft dan 2 dagen geen tijd en is de volgende keer weer rank 10k. Voor dat soort spelers heeft zo'n ladder weinig meerwaarde, tegen de tijd dat ie weer kan spelen is ie weer flink gezakt. En dan nog, wat stelt rank 9k nou voor. Ik ben nu rank 4k ong, puur omdat ik de laatste tijd redelijk veel kon spelen, maar dat boeit mij geen donder. 4k Stelt niets voor en ik moet m'n leven eraan wijden om onder de 1k te komen. Ik kijk dus niet eens naar de ranglijsten als ik inlog om te kijken waar ik sta, who cares anyway?
Maar dit is slechts ingame en fase 1. Zodra de nieuwe games uitkomen zal je zien waarop ik doel. De gameplay wordt veel verder doorgetrokken.
Bij C&C3 zitten vele gaten in het systeem: je kan zo nieuwe accounts aanmaken, er is geen toezicht, en je kan je ranking boosten door niet te verliezen (disconnect geintjes).
Je kunt je ranking niet echt boosten, met teveel disconnects wordt je van de ladder gesmeten. Je kunt idd nieuwe accounts aanmaken, maar om dat te gaan misbruiken moet je rank 50+ zijn anders is het niet echt zinvol. Maar buiten dat: hoe wil je b.v. in een RTS (of race) game de gameplay door gaan trekken zodat het online "beter" wordt? Ik zit iig niet te wachten op sociale features in Starcraft 2 ofzo. Wat moet dat ook inhouden, na de match ff gezellig met een virtueel kopje thee babbelen over het bloedvergieten dat zich net op onze beeldschermen voltrok? Niet lullig bedoelt natuurlijk, maar ik kan echt niets bedenken wat een toevoeging zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Na de release van Quake Live en BF Heroes wordt dat wel duidelijk Wmm. Beide zijn nu volop in beta aan het experimenteren, dit is een veelbelovende ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Armada schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 00:14:
[...]

Als het op deze manier moet, omdat ik het niet met je eens bent... :/
Je zet wel de toon he? :?
Maar reageer eens inhoudelijk op mijn respons op jouw 4 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankNLD
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-09 19:25
Dacht ook even dat ik de ondergang van PC gamen aan zag komen, maar ben de laatste dagen tot andere gedachten gekomen.
Stiekem hoopte ik dat ik wel moest overstappen op een console vanwege het eeuwige upgraden en aanpassen van onstellingen van games en pc. Ook mijn pols begaf het ondanks ergonomische houding en vele anti-RSI-maatregelen.

Als ik kijk naar recente ontwikkelingen vermoed ik dat PC gamen nu in een dipje zit en niet "dood" gaat. Ik denk dit vawege de volgende ontwikkelingen.

-Steam-achtige platformen kunnen verkoopcijfers hoog houden en piraterij tegengaan.

-Met de éénwording van CPU en GPU zal de gemiddelde computerbezitter in staat zijn om te gamen. Een aparte videokaart aanschaffen zal verdwijnen. Integratie van 3d in vele aplicaties zal de aanwezigheid van 3d mogelijkheden standaard maken. Bovendien maakt de internetdistributie (+installatie) het toegankelijker voor deze groep (nieuwe) gamers.

-Inputapparaten a la Wii zullen er ook voor PC's komen, dit zijn de plannen voor de nieuwe Windows.

- gratis games met ingame advertanties

Mijn 2 ct. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Frank76NL schreef op zondag 04 mei 2008 @ 21:51:
-Met de éénwording van CPU en GPU zal de gemiddelde computerbezitter in staat zijn om te gamen. Een aparte videokaart aanschaffen zal verdwijnen. Integratie van 3d in vele aplicaties zal de aanwezigheid van 3d mogelijkheden standaard maken. Bovendien maakt de internetdistributie (+installatie) het toegankelijker voor deze groep (nieuwe) gamers.
Welke eenwording? Die eenwording was er vroeger: voor er 3D kaarten op de markt waren. Tegenwoordig wil men alleen nog maar verder opsplitsen (aparte physics processor, anyone?)

en je lijkt niet te beseffen hoeveel mensen er hard gekant zijn tegen het hele steam concept. Je controllerverhaal is nog een heel stuk vager.

Kom eens af met feiten ipv heel vage persoonlijke veronderstellingen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankNLD
Boeboe schreef op zondag 04 mei 2008 @ 22:07:
[...]

Welke eenwording? Die eenwording was er vroeger: voor er 3D kaarten op de markt waren. Tegenwoordig wil men alleen nog maar verder opsplitsen (aparte physics processor, anyone?)

en je lijkt niet te beseffen hoeveel mensen er hard gekant zijn tegen het hele steam concept. Je controllerverhaal is nog een heel stuk vager.

Lekker toontje!

nieuws: 'Windows 7 is zonder muis en toetsenbord te besturen'

nieuws: Intel beschrijft Nehalem en andere toekomstige chips

p.s. Stoot je hoofd niet wanneer je terugkruipt onder die steen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Boeboe schreef op zondag 04 mei 2008 @ 22:07:
[...]

Zowel AMD als Intel ontwerpen tegenwoordig Gfx oplossingen die geintegreerd worden in de CPU of op het mobo.
'men' wil niets met physics, want het Ageia PPU project mag je gerust als mislukt beschouwen. 'men' is steeds meer opzoek naar software oplossingen, of gebruik van standaard hardware.

MS is druk bezig een Wi-achtige controller te ontwikkelen. Daarnaast zijn er mee bedrijven mee bezig. Sony schijnt iets voor de PS2 te ontwikkelen, die ze tegenover de Wii marketen.

Niks vage veronderstellingen, dit heeft allemaal op Tnet en GoT gestaan.

[ Voor 0% gewijzigd door Edmin op 04-05-2008 23:29 . Reden: typo's. De batterijen van mijn tobo zijn leeg... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Hoe je van multitouch interface (wat absoluut niet voor games bedoeld is) naar "wii besturing" kan gaan is me een groot raadsel. Dat intel artikel heeft al helemaal NIETS met "integratie" van meerdere processoren te maken.
GFX op het moederbord (NIET op de CPU, dat is onzin) bestaat inderdaad al jaren, maar vervangt daarmee niet de aparte grafische kaart voor hardcore gamers en dat zal ook niet snel gebeuren.

Je post "bronnen", maar je lijkt zelf geen idee te hebben waar de artikels over gaan. Dan besluit je dat ik onder een steen leef terwijl het duidelijk is dat je zomaar wat blaat. Dat is ECHT geen manier van discussie voeren...

[ Voor 21% gewijzigd door boe2 op 05-05-2008 08:49 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
TroonStaal schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 10:43:
[...]

Het mooie daarvan is, is dat hoe langer een console op de markt is, hoe beter ze er voor leren programmere/schrijven/ontwikkelen.

Dat vind ik één van de grootste voordelen van consoles, spellen worden alleen maar beter/mooier.
Kijk voor de vergelijking eens naar het ontwikkelen van de games voor de PS2. Toen dat ding net uit was vond men het moeilijk om er voor te werken, spellen zagen er vrij gemiddeld uit etc. En de laatste twee jaar zijn er toch hele mooie spellen voor uitgekomen, Soul Calibur 3, Shadow of the Colossus, God of War 1 & 2, Black...
Mijn PS2 (die hele grote versie) kan nog steeds zonder problemen die spellen draaien, terwijl ik met mijn pc (P4, 2.8Ghz, 1gb ram, X1950GT) met de recente games (Hellgate London, World in Conflict, The Witcher, UT3 (Assassins Creed en CoD4 begin ik niet eens aan)) toch aardig moeite heb om het te draaien. Maar die PS2 die nog ouder is heeft geen probleem met recente spellen.

cod4 zou iig prima draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 14:30

The Zep Man

🏴‍☠️

DaMorpheus schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 00:52:
[...]

Je zet wel de toon he? :?
Maar reageer eens inhoudelijk op mijn respons op jouw 4 punten.
En gebruik jij eens edits in plaats van elke keer nieuwe posts aan te maken.
DarkShadow schreef op maandag 05 mei 2008 @ 08:49:
[...]

cod4 zou iig prima draaien
TroonStaal heeft wel een punt. Spellen worden na een aantal jaar steeds mooier op consoles. 2004 was bijvoorbeeld het beste jaar voor de Xbox, gekeken naar welke spellen eruit kwamen en met wat voor grafische kwaliteit in verhouding met eerdere jaren.

Over PC programmeren: programmeurs laten hier vaak tekenen van luiheid zien. Bijvoorbeeld: Crysis zou perfect kunnen draaien op mindere systemen, mits je de grafische kwaliteit maar voldoende naar beneden zou kunnen trekken. Ultra-low textures toevoegen zou hiervoor een oplossing zijn. Als een paar hobbyisten dit kunnen doen om Doom III aan de praat te helpen op twee Voodoo2-kaarten, dan moet dit zeker mogelijk zijn voor andere spellen. Hetzelfde voor initiatieven zoals Oldblivion. Dat het grafisch allemaal wat minder wordt maakt niet uit: het gaat erom dat een spel in ieder geval speelbaar is op mindere hardware. Dit is één van de punten waar spelprogrammeurs voor de PC zich op zouden moeten concentreren.

Gameplay > Graphics

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 05-05-2008 09:08 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Boeboe schreef op maandag 05 mei 2008 @ 08:45:

GFX op het moederbord (NIET op de CPU, dat is onzin) bestaat inderdaad al jaren, maar vervangt daarmee niet de aparte grafische kaart voor hardcore gamers en dat zal ook niet snel gebeuren.
Een CPU met geintegreerde GPU is al een tijdje met regelmaat in het nieuws Boeboe. Hoe het Intel vergaat op het moment weet ik niet, maar AMD is, juist met hun hele architectuur en het droppen van de FSB meer en meer bezig in de richting van integratie van de CPU en GPU. Op Tweakers.net kun je rustig wat artikels erover terugvinden, mocht je die om wat voor reden dan ook gemist hebben

Een helpend handje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Blijft het natuurlijk een feit dat Frank76NL compleet irrelevante artikels linkte, hier kunnen we tenminste wat mee :).

Je kan trouwens gerust GPU instructies in een CPU steken, maar:
- Je zal nog altijd een aparte chip nodighebben op je moederbord (de RAMDAC komt al in me op, alsook videogeheugen).
- Dit is geschikt voor budgetcomputers en draagbare apparaten, niet voor de hardcore gamer die een krachtige, upgradebare kaart wil. Hetzelfde verhaal als de huidige onboard videochips dus.

De wiimote ondersteuning is....schattig, maar dat doet XP nu ook al mits je de juiste bluetooth drivers gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Ramdac's kun je prima op het moederbord onderbrengen voor dergelijke chips. Geheugen is op een dergelijke manier op te lossen. Een voorbeeld zou zijn de 780G chipset waarbij de HD3200 videocore normaal gebruik maakt van het normale geheugen, maar ook met 64 mb dedicated geheugen uitgerust kan worden voor extra performance. Dit staat momenteel misschien nog een beetje in de kinderschoenen, maar kijkend naar hoe AMD het momenteel onder controle heeft, zou het me niets verbazen als ze binnen een paar jaar probleemloos een midden-segment videocore kunnen plaatsen op de IGP of op een Fusion processor. Zeker op de Fusion processor die toch al actief gekoeld wordt, kun je uiteindelijk videocores kwijt met de prestaties van bv een HD3850.

Het systeem zal wellicht geen top of the line prestaties leveren, zoals sommige die-hard gamers graag hebben, maar voor het gros van de pc-gamers is het meer dan genoeg en vaak meer dan ze nu hebben met de goedkope kaartjes die vaak in kant en klare systemen zitten.

Mocht AMD het voor elkaar krijgen om bv een HD3650 op de IGP te krijgen (al dan niet actief gekoeld) en op een fusion processor, dan zou dat wellicht zelfs hele interessante crossfire-oplossingen kunnen brengen, zoals nu met de HD3200+HD34xx. Met een PCIe 16x slot zou zelfs triple crossfire voor een 'kleine' prijs mogelijk zijn, terwijl prestaties goed genoeg zouden zijn voor de doorsnee pc-gebruiker.

[ Voor 6% gewijzigd door dahakon op 05-05-2008 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankNLD
Boeboe schreef op maandag 05 mei 2008 @ 09:54:
Blijft het natuurlijk een feit dat Frank76NL compleet irrelevante artikels linkte, hier kunnen we tenminste wat mee :).
Kan zijn, heb ze niet eens gelezen. :O
Ik moest er naar zoeken terwijl ik ze in de afgelopen periode gelezen had en ze dus ergens gepubliceerd waren. Zoek in het vervolg zelf maar lekker de feiten op. Ik ga niet elk stukje nieuws dat dat bijna iedereen kent weer opnieuw opzoeken.
Nee, zo blijven we lekker on-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Frank76NL schreef op maandag 05 mei 2008 @ 20:35:
[...]
Zoek in het vervolg zelf maar lekker de feiten op. Ik ga niet elk stukje nieuws dat dat bijna iedereen kent weer opnieuw opzoeken.
Nee, zo blijven we lekker on-topic.
anders doe je even normaal :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:08
Vervelend vind ik dan wel dat de uitgever van Crysis in een interview laat weten teleurgesteld te zijn in de verkoopcijfers. Dat is toch niet vreemd als de game maar door een zeer selecte groep (goed) te spelen is, en de gameplay is niet bovengemiddeld? Nee, dan wordt de schuld meteen bij de downloader neergelegd. Makkelijk..

Verder zou ik het als fervente pc-gamer erg jammer vinden als GTA4 echt niet naar de PC zou komen. Dat zou ik een slecht teken vinden..

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

cheiron schreef op maandag 05 mei 2008 @ 22:01:
[...]

Vervelend vind ik dan wel dat de uitgever van Crysis in een interview laat weten teleurgesteld te zijn in de verkoopcijfers. Dat is toch niet vreemd als de game maar door een zeer selecte groep (goed) te spelen is, en de gameplay is niet bovengemiddeld?
Je omschrijft het precies goed. Dit zijn eigenlijk de twee punten waarmee PC gaming zoveel beter zou kunnen zijn: de gameplay en de systeemeisen. Mijn eerdere post ging alleen in op het laatste, maar ook de gameplay-ervaring wordt steeds minder. We hebben het allemaal wel al eens gezien in elk genre. Het strand oplopen van Omaha Beach terwijl je medesoldaten om je heen sneuvelen? Te vaak gedaan. Met je massale leger de vijand in zijn basis vernietigen? Deed ik tien jaar geleden al. Zo valt wel iets op te merken uit elk 'regulier' genre.

Om dit te compenseren proberen spelontwikkelaars de graphics steeds meer op te poetsen. Hierdoor schieten ze zichzelf vaak in de voet: het spel is onspeelbaar voor het gemiddelde computersysteem van een gamer.

Geloof me: de eerste keer dat ik uit het riool van de gevangenis in Oblivion kroop, viel mijn mond open van verbazing. Niet zozeer vanwege de graphics (alles stond op low, overwoog nog om Oldblivion te installeren) maar meer vanwege het gevoel van vrijheid: de vrijheid om de opdracht van de keizer aan je laars te lappen en om lekker op avontuur te gaan, de vrijheid om naar de overkant van dat meertje te zwemmen. De vrijheid om te dwalen door de bossen en om maar te zien wat je tegenkomt. De vrijheid om een willekeurige stad in het spel op te zoeken en de (overigens zeer nuttige) geruchten af te luisteren. Zelfs een stuk roleplaying vanuit jezelf kan je leuk verwerken in het spel. Neem bijvoorbeeld de uitbreiding Knights of the Nine: ik had de complete quest met een foeilelijke half-orc uitgespeeld, welke besloot om na zijn quest niet meer bekend te staan als 'die ridder die Umaril zijn butt heeft gekicked'. Hij stopte alle relics van de Crusader veilig weg. Toch kon je op straat de geruchten hierom nog steeds horen. Hierdoor krijg je het gevoel dat je in een wereld zit die leeft: iets waar supergelikte graphics totaal niet mee te maken hebben. Juist door dit soort dingen gaat de gameplay-ervaring sterk omhoog. En daarvoor hoef je als ontwikkelaar heus niet aan te nemen dat de gemiddelde gamer een videokaart heeft van 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerox
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 16:39
uiteindelijk draait het allemaal om de userbase. Dit is ook heel duidelijk te zien bij alle console wars door de jaren heen.
Het gaat om het aantal pc, playstation, wii's etc. in de huizen van mensen staan. Degene de het meest verkocht wordt, krijgt ook het meest aandacht van games makers/verspreiders. Nu doet de Wii het heel goed en je ziet developers als een malle games uitbrengen op de wii of aankondingen dat te gaan doen.
Dat het overigens vaak matige games zijn maakt niet uit, die verkopen vaak nog het beste ook.
Tuurlijk hebben heel veel mensen een pc, maar niet een echte game pc, want die zijn duur.

Ik heb jaren een pc en besteed er best veel geld aan om hem up-to-date te houden, maar de laatste tijd vraag ik me ook af waarom. Er is gewoon weinig wat me aandacht trekt, ook niet echt aan de horzion.
Ik vermaak me daarin tegen wel met GTA 4. Misschien komt hij nog eens uit om de PC, maar ik ga daar echt niet op wachten voor een mogelijk hogere resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
En deze game speelde ik dus wel op high met zelfs nog 2xAA erbij en een hele lading mods om het er beter te laten uitzien.

Ben helaas me char kwijt anders had ik zeker de addon ook uitgespeeld.
Geweldig, alhoewel ik er na morrowind meer van had verwacht

[ Voor 8% gewijzigd door evilpin0 op 06-05-2008 09:30 ]

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
evilpin0 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 09:28:
[...]

En deze game speelde ik dus wel op high met zelfs nog 2xAA erbij en een hele lading mods om het er beter te laten uitzien.

Ben helaas me char kwijt anders had ik zeker de addon ook uitgespeeld.
Geweldig, alhoewel ik er na morrowind meer van had verwacht
Ik denk dat het moraal van het verhaal was dat, ondanks dat The Zep Man het spel speelde op relatief lage settings, zonder al te veel eye-candy, het spel juist leuk was wegens de gameplay, om aan te geven dat gameplay nog altijd de bepalende factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Laatst online: 20-05-2024
Bij is het moraal een beetje dat het er wel goed uit moet zien wil ik ervan genieten :)
Ik vindt er persoonlijk gewoon niks aan in low setings te spelen en dan de hele tijd lopen te denken hoeveel mooier het wel niet kon zijn. Ben ook beetje een graphic whore

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Consule gaming uiteindelijk toch dood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Na jaren van gek worden van het upgraden van mijn pc om alles op ultra te kunnen spelen ben ik overstag gegaan, ben naar de Dixons geholt en heb een xbox360 met GTA4 gekocht. Ik was het zat om constant maar weer nieuwe hardware aan te schaffen en het werd me allemaal een beetje te duur. Zoals al eerder in dit topic is gezegd is het jammer dat er geen goede singleplayers worden gemaakt. Toch zie ik er een paar aankomen op de xbox; Indiana Jones, Conan the Barbarian (is er al)... Zoals men ze vroeger maakten...

Toch zullen er een paar games zijn die ik altijd op de pc zal blijven spelen hoe mooi de console ook is:
1. Age of Empires (nee niet 3 ofzo... 1!!!)
2. Unreal Tournament 2004
3. Worms Armageddon
4. Indiana Jones and the Emperor's Tomb
5. Serious Sam II
6. Last but not least: Counter-Strike

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R420R schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 15:42:
Na jaren van gek worden van het upgraden van mijn pc om alles op ultra te kunnen spelen ben ik overstag gegaan, ben naar de Dixons geholt en heb een xbox360 met GTA4 gekocht.
En die liep direct 40x vast |:( ?? of wel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 15:45:
[...]

En die liep direct 40x vast |:( ?? of wel 8)7
Eigenlijk niet. Geen last gehad van die zogenaamde bug waar iedereen het steeds over heeft. Ook geen last van hitteproblemen omdat ik niet zo dom ben om het apparaatje in een dichte kast ofzo te zetten. Mijn ervaring met PC's heeft me geleerd dat koeling essentieel is :).

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha is de PC gaming experience toch nog ergens goed voor!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Na jaren van gek worden van het upgraden van mijn pc om alles op ultra te kunnen spelen ben ik overstag gegaan,
En als ik je spec zie in je sig, had je met deze pc nog wel meer dan een jaar op de hoogste setting kunnen spelen.

Gefeliciteerd, je hebt nu dus echt geld weggegooid. (niet dat je dat niet zelf moet weten overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
R420R schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 15:50:
[...]

Eigenlijk niet. Geen last gehad van die zogenaamde bug waar iedereen het steeds over heeft. Ook geen last van hitteproblemen omdat ik niet zo dom ben om het apparaatje in een dichte kast ofzo te zetten. Mijn ervaring met PC's heeft me geleerd dat koeling essentieel is :).
Ach of dat nou dom is of niet ik heb hem 5x moeten laten repareren daarna was ik het goed zat en ging die het raam uit en stond nergens in een kastje of iets....

En met de Ps3 nergens last van ook niet van de "bug"

heel misschien kom ik die nog tegen maar denk het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Toch zullen er een paar games zijn die ik altijd op de pc zal blijven spelen hoe mooi de console ook is:
3. Worms Armageddon
die ene zal snel uit je lijst verdwijnen als je Worms HD online speelt met voicecommunicatie O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat dacht je van..

Need for speed.. << Ik weet zeker dat veel mensen dit nog steeds spelen.. en dan alle versies.... Speel nog steeds most wanted. Vind dat zelf de beste van alle ^^
Oude C&C Games..
En anders download je gewoon een emulator voor console's :P,, Dan blijf je ze toch op de pc spelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Edmin schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:10:
[...]

En als ik je spec zie in je sig, had je met deze pc nog wel meer dan een jaar op de hoogste setting kunnen spelen.

Gefeliciteerd, je hebt nu dus echt geld weggegooid. (niet dat je dat niet zelf moet weten overigens)
Dat denk ik niet want dat wil toch niet zeggen dat alle PC games die ik nu heb dan opeens onbruikbaar zijn? Kan ze nog net zo goed spelen hoor! Er komen alleen geen nieuwe games meer bij net als nieuwe hardware.
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:30:
Wat dacht je van..

Need for speed.. << Ik weet zeker dat veel mensen dit nog steeds spelen.. en dan alle versies.... Speel nog steeds most wanted. Vind dat zelf de beste van alle ^^
Oude C&C Games..
En anders download je gewoon een emulator voor console's :P,, Dan blijf je ze toch op de pc spelen :P
En inderdaad, je hebt gelijk. NFS zal altijd bij de toppers blijven zitten, die was ik vergeten. Hoewel NFS er ook op de console zal zijn. Ik vond Need for Speed High Stakes het fijnste. Dat was een zeer geïnspireerd spel.
Boeboe schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:15:
[...]

die ene zal snel uit je lijst verdwijnen als je Worms HD online speelt met voicecommunicatie O+
:o daar moest ik dan toch maar eens naar gaan zoeken. Als er maar wel een kostbare ming vaas en een bananenbom in zit ;).

[ Voor 48% gewijzigd door Blaat op 07-05-2008 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R420R schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:35:

-verhaal-

:o daar moest ik dan toch maar eens naar gaan zoeken. Als er maar wel een kostbare ming vaas en een bananenbom in zit ;).
Bananenbom zit er in maar al die extravagante dingen zoals de ezel en patsy's toverkogel niet. Wel jammer maar het is een goede game.

Persoonlijk denk ik dat er een verandering plaatsvindt onder de gamers. Mensen vinden het makkelijker met een console te gamen dan met een pc. Men denkt tevens dat dit goedkoper is maar in de praktijk valt dit tegen. Voor de console's wordt je bijna gedwongen de games legaal te kopen maar voor de pc hoeft dat niet omdat er hier en daar toch een online crack verschijnt. hardware is duur, maar in de praktijk zulle de kosten opwegen tegen de spellen en bijv de xbox live kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriveSand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11-2024

DriveSand

Transform and roll out!

Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 16:49:
Persoonlijk denk ik dat er een verandering plaatsvindt onder de gamers. Mensen vinden het makkelijker met een console te gamen dan met een pc. Men denkt tevens dat dit goedkoper is maar in de praktijk valt dit tegen. Voor de console's wordt je bijna gedwongen de games legaal te kopen maar voor de pc hoeft dat niet omdat er hier en daar toch een online crack verschijnt. hardware is duur, maar in de praktijk zulle de kosten opwegen tegen de spellen en bijv de xbox live kosten.
En dat is dan ook de reden waarom de markt voor PC-games ontzettend aan het verschralen is, er komt een moment waarop developers de moeite niet meer nemen omdat het geld bij de consolegamers zit. Als je de 100 meest verkochte games van vorig jaar bekijkt dan zie je dat je zelfs met een matig product op de console nog kunt scoren. Dat is dan ook meteen de makke van games op consoles, er zit een lading peopspellen bij dat het niet meer leuk is :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Zep Man schreef op maandag 05 mei 2008 @ 09:06:
[...]
En gebruik jij eens edits in plaats van elke keer nieuwe posts aan te maken.

[...]
TroonStaal heeft wel een punt. Spellen worden na een aantal jaar steeds mooier op consoles. 2004 was bijvoorbeeld het beste jaar voor de Xbox, gekeken naar welke spellen eruit kwamen en met wat voor grafische kwaliteit in verhouding met eerdere jaren.

Over PC programmeren: programmeurs laten hier vaak tekenen van luiheid zien. Bijvoorbeeld: Crysis zou perfect kunnen draaien op mindere systemen, mits je de grafische kwaliteit maar voldoende naar beneden zou kunnen trekken. Ultra-low textures toevoegen zou hiervoor een oplossing zijn. Als een paar hobbyisten dit kunnen doen om Doom III aan de praat te helpen op twee Voodoo2-kaarten, dan moet dit zeker mogelijk zijn voor andere spellen. Hetzelfde voor initiatieven zoals Oldblivion. Dat het grafisch allemaal wat minder wordt maakt niet uit: het gaat erom dat een spel in ieder geval speelbaar is op mindere hardware. Dit is één van de punten waar spelprogrammeurs voor de PC zich op zouden moeten concentreren.

Gameplay > Graphics
Besturing > Gemak

Daarom blijf ik voor de weinige games die ik speel vrolijk bij mijn PC.
Gisteren liet ik een vriend de nieuwe Rainbow Six zien op de PC, zei hij: "Wel jammer dat je dit niet kunt spelen met de xbox controller nu"

Dat is precies het verschil, ik wil voor geen goud mijn tb + muis omwisselen voor die vervelende controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik merk aan mezelf ook wel een beetje dat ik de 'toppers' mis op de pc. Had het er in het nVidia topic nog over ... ik mis de games die me echt weer meenemen op de pc. Laatste games waren Fahrenheit (omg wat vond ik die gaaf, zo enorm underrated), BioShock en HL2/ep1/ep2. Nu vind ik CoD4 en CoH ook echt supergames - maar meer voor de lol.

Ik ben zo'n gamer die een experience zoekt - mooie graphics, goeie voice acting, prachtig verhaal, lange single player (30 uur+), sterke characters + development en lasting appeal; zowel in de vorm van herspeelbaarheid als herinnering "wat was dat gaaf zeg". Dat mis ik in PC games echt heel erg terwijl ik het makkelijk overal vind, Golden Sun / Chrono Trigger & Cross / Final Fantasy 7-8-9-10-12 . En ik kan juist weer NIET overweg met games als Oblivion of GTA4 :( ... ik weet niet waarom - maar ik verlang altijd naar een stukje lineairiteit met een duidelijk doel of select aantal doelen. In GTA4 / Oblivion voel ik me altijd zo doelloos rond huppelen juist OMDAT ik overal naartoe kan, dingen kan doen.

Ik hoop echt dat Alan Wake geweldig wordt en me weer meeneemt naar de PC. Ik wacht ook met enorme smart op Heavy Rain (opvolger Fahrenheit) en FF13.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:26
Racesims zullen altijd op de pc blijven.
Dus voor mij is de pc de enige oplossing :).

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 16:49:
[...]
Euh? Legaal je spullen kopen is hardstikke normaal. Dus goedkoper blijft een console ook. Maar je hobby mag toch geld kosten :? en niet alleen de hardware ;)

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 13:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

En waar baseer je die voorspelling op :?
JuliettPapa schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 18:04:[/b]
Euh? Legaal je spullen kopen is hardstikke normaal. Dus goedkoper blijft een console ook. Maar je hobby mag toch geld kosten :? en niet alleen de hardware ;)
Erger me ook wel aan dat altijd kopieeren is goedkoper onzin. op de lange termijn vernaggelt dat gewoon de gehele industrie.

Ben +- een jaar geleden uit principe gestopt met zwaar downloaden van software, en spellen gaan kopen. En dan merk toch dat er een groot verschil in prijzen zit.
Nieuw loopt dat algauw op 10 tot 20 euro uit.
Maar als je niet meteen een spel wil, maar pak em beet een half jaar wacht, dan zitten pc spellen al gauw rond de 20 tot 30 euro. terwijl spellen voor mijn PS3 gewoon stikduur blijven, en voor mijn ps2 werden ze ook niet goedkoper. alleen VEEEEL later komen ze als platinum editie uit, en dan zijn ze nog steeds duurder.

En voor mijn pc kan ik uit de budget bakken vaak hele leuke aanbiedingen vinden van onder de 10E per spel, terwijl voor de ps2 alleen de hele erge crap ooit wel eens onder de 10E komt.

[ Voor 85% gewijzigd door heuveltje op 08-05-2008 18:38 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

GAIAjohan schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:58:
De beste racegames zijn toch juist op console? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Cassius schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:52:
Ik merk aan mezelf ook wel een beetje dat ik de 'toppers' mis op de pc. Had het er in het nVidia topic nog over ... ik mis de games die me echt weer meenemen op de pc. Laatste games waren Fahrenheit (omg wat vond ik die gaaf, zo enorm underrated), BioShock en HL2/ep1/ep2. Nu vind ik CoD4 en CoH ook echt supergames - maar meer voor de lol.

Ik ben zo'n gamer die een experience zoekt - mooie graphics, goeie voice acting, prachtig verhaal, lange single player (30 uur+), sterke characters + development en lasting appeal; zowel in de vorm van herspeelbaarheid als herinnering "wat was dat gaaf zeg". Dat mis ik in PC games echt heel erg terwijl ik het makkelijk overal vind, Golden Sun / Chrono Trigger & Cross / Final Fantasy 7-8-9-10-12 . En ik kan juist weer NIET overweg met games als Oblivion of GTA4 :( ... ik weet niet waarom - maar ik verlang altijd naar een stukje lineairiteit met een duidelijk doel of select aantal doelen. In GTA4 / Oblivion voel ik me altijd zo doelloos rond huppelen juist OMDAT ik overal naartoe kan, dingen kan doen.

Ik hoop echt dat Alan Wake geweldig wordt en me weer meeneemt naar de PC. Ik wacht ook met enorme smart op Heavy Rain (opvolger Fahrenheit) en FF13.
gta is toch wel verbeterd qua verhaal imho. Verder moet je natuurlijk Mass Effect gaan aanschaffen, vrij lineair, mooie RPG en episch verhaal. Helemaal iets voor jou!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

DarkShadow schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 18:45:
[...]

gta is toch wel verbeterd qua verhaal imho. Verder moet je natuurlijk Mass Effect gaan aanschaffen, vrij lineair, mooie RPG en episch verhaal. Helemaal iets voor jou!
Staat al gereserveerd :) !

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Cassius schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:52:
Volgens mij zijn alle genoemde spellen ook beschikbaar op spelconsoles (weet even niet waarvoor CoH staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:32
Company of Heroes denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel spellen zijn voor console's te krijgen.. Dit is natuurlijk helemaal top maar toch vind ik allespellen over het algemeen beter spelen op een PC. Ik ben eerlijk hierin want ik kan gewoon niet richten.. mikken dus gewoon niet overweg met een PS controler xbox(360) of zo iets.. Alleen old school muis toetsenbord :P
Pagina: 1 ... 12 ... 15 Laatste