Cheetah schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 13:30:
[...]
De [H]-review bevestigd het beeld van vele andere reviews, met als extra dat men daar zowel apples 2 apples als m.n. op max ingame IQ per kaart test. Verschil is dat [H] uit hun cijfers inderdaad wel de conclusies trekt die diverse anderen soms (verassend) achterwege laten.
Wat jij vindt, hoeft een reviewsite niet te vinden en ze zijn dan ook niet verplicht om de conclusie die jij er graag in wilt zien te plaatsen. We weten nu wel wat jij er van vindt.... en dit schijnt belangrijker te zijn dan de conclusies van het overgrote deel van de reviews. Komt de conclusie van een review niet overeen met wat jij vindt, dan is het meteen een verrassende conclusie. Niet echt objectief als je het mij vraagt.
Met R580 vs G71 was ATi @[H] duidelijk in het voordeel. Nu dat omgekeerd is wordt [H] hier uyteraard condemned als pro-nV?? Ze zeggen i.m.h.o. gewoon duidelijk waar het op staat...
Als je weet hoe een bepaalde review hier 'veroordeeld' wordt, waarom ga je er dan elke keer weer tegen in? Als je het gevoel hebt dat je continue tegen de wind in piest, dan zou ik het wel weten hoor....
En welke review van [H] geeft de R580 duidelijk het voordeel boven de G71? Volgens mij was dat
absoluut niet het geval. Sterker nog, ze doen niet voor elkaar onder aldus
[H]. [H] heeft in het verleden al bewezen dat ze soms vrij pro NV uit de hoek kunnen komen, door bv de NV30 als king of the hill aan te prijzen, terwijl elke andere site tot een andere conclusie kwam. Maar dit lag vooral aan Kyle. In real life heeft-ie ook z'n elitaire air om 'm heen hangen van 'I know it better'. Geef 'm wat drank en hij is weer pro-AMD. Brent is wat dat betreft een stuk neutraler.
Jammer dat veel sites niet vermelden welke driver ze gebruiken. Zo heb ik ook op [H] niet kunnen vinden welke er gebruikt werd, maar ik kan wel raden welke. Driverheaven gebruikte wel de 8.3742 maar alleen voor Vista en daar is de performancedrop kleiner bij AMD dan bij nVidia als je het vergelijkt met XP.
In vrijwel geen van de reviews waar een groter scala aan games in-depth op hoge IQ settings is getest was men erg positief over de performance van de 2900 op die desbetreffende hoge IQ settings.
Zie voor vergelijkingsmateriaal met [H] ook
Xbit Labs en dan m.n. de 2 grafieken waar de hogere AA modi worden gebruikt:
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Xbit trekt (vooralsnog) geen conclusie, totdat ze hun gebruikelijke brede scala in-depth gametests gedaan hebben.
Xbit Labs trekt wijselijk geen conclusie omdat je op basis van een test in maar 1 game geen conclusies kan trekken. Zie ook de drivers die ze gebruiken: ATI Catalyst HD2900_vista_8-37-4-070419a-046507E for the Radeon HD 2900 XT.
Leg ik Xbit (op dit mmt), Driverheaven en [H] naast elkaar (alle 3 testen hoge IQ) dan weet ik 't wel...
Inderdaad, alleen ben ik volgens mij niet degene die selectief leest.
Er is een verschil tussen selectief lezen en alles lezen. Als je alles gelezen had en objectief was, dan had je ook bepaalde op- en aanmerkingen meegenomen/vermeld zoals wat over de coolers verteld is, welke drivers er gebruikt zijn (vaak 8.3740 voor XP) en welke drivers dus bugs bevatten, hoe de IQ is volgens verschillende sites ipv alleen hetgene er uit te vissen wat het beste in jou straatje past (dus negatief is).
Yup, rationaliseer het probleem maar de wereld uit.
Plus vergeet de extra kosten voor een goede aftermarket VGA silencer mee te rekenen.
Iemand die €400 - €550 over de plank smijt om een high end VGA kaart te kopen en daar waarschijnlijk ook nog eens een nieuwe voeding bij moet kopen, kijkt volgens mij niet echt neer op €30 extra voor een goede aftermarket cooler....
X-bit labs heeft wat harde cijfertjes, beslis maar aan de hand daarvan of 't 'meevalt':
[
afbeelding]
Iedere +3dBa wordt ervaren als 2x zo hard.
Tja, wat ik al zei, probleem is bekend. Het geluid wordt echter niet door de cooler zelf geproduceerd maar door de airflow. Het verlagen van de RPM naar 31% lost het probleem op. 2D staat geloof ik standaard op 25%. Echter bij 31% wordt de kaart best heet (100C om 80C). AMD heeft aangegeven hiervan op de hoogte te zijn. Ben benieuwd wat hun oplossing er voor is. Als die er komt tenminste.
Gezien de resultaten die het tot nu toe oplevert staat 'beslissing' hier vooralsnog synoniem voor 'fout'.
Daar ben ik het dan niet mee eens. Een fout is voor mij pas een fout als het echt niet goed werkt. AA werkt. En de 8.374.2 drivers hebben al aangetoond dat er veel winst te halen is met AA.
Maar ja, dat zal ook wel een fout zijn.
De architectuur vergt veel van het driverteam. De komende tijd zal je dan ook veel shaderoptimalisaties terug vinden in de drivers, maar er zit veel onaangetapt potentieel in. Zie ook Digit Lifes uitgebreide tests:
http://www.digit-life.com/articles2/video/r600-part1.html - Architectuur
http://www.digit-life.com/articles2/video/r600-part2.html - Features + Synthetic Analysis
http://www.digit-life.com/articles2/video/r600-part3.html - Game Performance
http://www.digit-life.com/articles2/video/r600-part4.html - IQ Comparison
Vooral deel 2 laat zien dat de HD2900 serie gebouwd is voor de toekomst. Hier wat dingen die belangrijk zijn in toekomstige games:
Lange pixelshaders:
Geometry throughput:
Het volgende plaatje is leuk, het laat zien wat er in oudere games gebruikt wordt (groen - TMU intensief) en wat er in nieuwere games gebruikt wordt (geel - ALU intensief):
Ga je naar minder pixelshaderintensieve tests, dan wint de G80 weer enorm veel terrein. AMD blijft zich richten op de toekomst en hoe je het went of keert, dat zal niet veranderen. Als je zoals in jouw geval voor het nu en heden gaat, dan is de keuze toch simpel en ga je toch voor een kaart die goed is met pixelshaders? Maar niet iedereen koopt om de zoveel tijd een nieuwe videokaart.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.