Dat is niet eerlijk, natuurlijk wil (moet!) een bedrijf winst maken, maar je kunt dat eerlijk doen of niet. De bakker verkoopt jou een brood als je een brood hebben wilt. Dat is simpel en eerlijk zaken doen.
Wat nou als elke bakker in Nederland jou alleen een brood wil verkopen als je -ook- een dure reep chocolade koopt.
Dan zal de bakker dus meer winst maken, want hij zet nu meer om. Maar is dit een eerlijke manier van zaken doen? Ik denk het niet.
Zo is het ook met UPC. UPC verkoopt je niet wat je wilt, maar dringt je allerlei zaken op die je helemaal niet wilt en alleen voor hen interessant zijn om nog meer winst te kunnen maken. Voorbeelden genoeg; wil je alleen een TV abonnement afnemen, MOET je ook hun apparatuur er bij nemen. Wil je vervolgens een mediabox met HDMI uitgang, dan MOET je ook zenders erbij afnemen die je helemaal niet wilt, dit terwijl er geen enkele noodzakelijke koppeling tussen die zaken is.
Natuurlijk kun je ook je eigen apparatuur gebruiken, maar UPC verbied je dat en wil dat je hun mediabox gebruikt. De reden is niet dat die eigen apparatuur niet goed zou werken of mogelijk schadelijk zou kunnen zijn. Nee, verre van dat; met die mediabox van hun hopen ze dat mensen oa die lamme spellen van ze gaan afnemen. Uit pure hebberigheid verbieden ze mij om mijn eigen apparatuur te gebruiken, maar die games van hun ga ik toch niet afnemen. Totaal zinloos dus.
Voor de box met HDMI geldt hetzelfde. Die werkt natuurlijk net zo goed met de standaard zenders als met de extra zenders. Uit pure hebberigheid denken ze weer dat als iemand geld genoeg heeft voor een duurdere box, hij of zij ook wel geld genoeg heeft om meteen een zooi extra zenders te nemen (mensen met geld genoeg voor brood hebben immers ook wel geld genoeg voor chocolade?)
-dat- is de schijnheiligheid van UPC. Dat een bedrijf winst wil maken is ok, maar het gaat wel om de manier waarop.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.