UPC Mediabox <-> Dell 2007 wfp

Pagina: 1
Acties:
  • 2.445 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189454

Topicstarter
Ik heb op mijn kamer geen vaste TV, nu heb ik onlangs van UPC zo'n mediabox ontvangen en het leek mij een goed idee om deze aan te sluiten op mijn 20" monitor (dell 2007wfp).

Op de monitor zitten verschillende ingangen, (VGA,DVI,S-Video,Composiet). Op de mediabox zit alleen maar een scart uitgang :/.

Ik heb hem nou werkend aangesloten op composiet via dit blokje:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaonline.nl/TV%20en%20Video%20Kabels_bestanden/SCART56G.jpg
De kwaliteit is niet echt om naar huis te schrijven, aardig wat ruis in de randjes en het geheel is onscherp. Als ik hem koppel op de s-video aansluiting werkt het niet, ik krijg het idee dat de s-video alleen maar 'one-way' werkt (s-video -> scart).

Is s-video zoveel beter dan composiet? En bestaat er dan een werkende oplossing?

Ik las ook iets over Scart -> Vga kabels, is dit misschien het proberen waard qua kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:38
Anoniem: 189454 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 12:22:De kwaliteit is niet echt om naar huis te schrijven, aardig wat ruis in de randjes en het geheel is onscherp. Als ik hem koppel op de s-video aansluiting werkt het niet, ik krijg het idee dat de s-video alleen maar 'one-way' werkt (s-video -> scart).

Is s-video zoveel beter dan composiet? En bestaat er dan een werkende oplossing?
Ja , S-Video is een heel stuk beter dan composite.
En voor UPC box is het simpel, deze heeft dus GEEN ondersteuning voor S-Video uit !
Er is alleen composite en/of RGB aanwezig. (Bij de meeste decoders in NL is dat helaas het geval)
Zulke SCART (S-Video) verloop blokjes werken dan ook alleen maar als er een S-Video signaal aanwezig is op de SCART.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 15-09-2006 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lees je idd in over SCART - een SCART aansluiting kan S-Video *of* RGB vervoeren, maar niet beide tegelijk, want ze gebruiken dezelfde pinnen. RGB levert hogere kwaliteit dan S-Video, dus idealiter wil je met RGB aansluiten. Maar als je monitor ook aan een PC zit, is het imho veel beter om gewoon via TV-in op de PC te werken, dan hoef je niet verplicht full-screen te kijken en kun je ook tegelijk op PC werken en TV kijken (wat anders dus niet gaat)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 12:35:
Lees je idd in over SCART - een SCART aansluiting kan S-Video *of* RGB vervoeren, maar niet beide tegelijk, want ze gebruiken dezelfde pinnen. RGB levert hogere kwaliteit dan S-Video, dus idealiter wil je met RGB aansluiten. Maar als je monitor ook aan een PC zit, is het imho veel beter om gewoon via TV-in op de PC te werken, dan hoef je niet verplicht full-screen te kijken en kun je ook tegelijk op PC werken en TV kijken (wat anders dus niet gaat)
Dank voor de info! Ik had er idd niet bij nagedacht dat scart OF s-video of rgb vervoerde.
Ik heb zelf ook over die oplossing nagedacht, het probleem is alleen dat ik op een laptop werk en dus geen directe tv-in heb. Ik zou misschien een externe usb kunnen kopen, maar dan zit ik wel weer aan composiet vast of niet?

VGA is toch ook RGB ? Zou zo'n scart -> vga stekker werken? Afbeeldingslocatie: http://aka.fotovista.com/dev/2/0/46000502/g_46000502.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Anoniem: 189454 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 13:04:
[...]

Dank voor de info! Ik had er idd niet bij nagedacht dat scart OF s-video of rgb vervoerde.
Ik heb zelf ook over die oplossing nagedacht, het probleem is alleen dat ik op een laptop werk en dus geen directe tv-in heb. Ik zou misschien een externe usb kunnen kopen, maar dan zit ik wel weer aan composiet vast of niet?

VGA is toch ook RGB ? Zou zo'n scart -> vga stekker werken? [afbeelding]
VOlgens mij werken die net andersom. Dus van VGA --> Scart, en niet vice versa :) Wat dan op zich ook wel logisch is aangezien je ook met sync's zit enzo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zo'n stekker als je hierboven noemt *kan* werken als je monitor raad weet met de low-res, ultra-low frequency signalen van PAL RGB.

PAL is natuurlijk 720x576 @ 50Hz interlaced - dat zit ver onder wat de meeste monitoren kunnen weergevenn (met name de 50Hz interlaced is het probleem, moderne monitoren beginnen vaak pas op 60Hz non-interlaced te reageren). Het is het proberen waard.

En een TV-kaart/USB dongle met RGB-in zou je probleem kunnen verhelpen :z

Overigens geeft composite niet zulk goed beeld als RGB, maar hoort het toch echt beter te zijn dan wat je aan ruis en onscherpte beschrijft. Het verschil zit'm eigenlijk puur in kleurweergave. Dus die ruis komt waarschijnlijk van slechte converters en/of kabels.

De onscherpte heeft waarschijnlijk een andere oorzaak: ik weet niet uit m'n hoofd wat de native reso van zo'n 20" breedbeeld TFT is, maar het is in ieder geval veel meer dan PAL. Dus moet dat kleine PAL-signaal geupsampled worden naar native als je direct op monitor aansluit wat vanzelf vaag beeld geeft (probeer maar je PC op andere reso in te stellen, dat ziet er ook niet uit). Dat hou je gewoon op iedere non-native resolutie, wat nog een reden is om via je PC te werken, want dan kun je een stuk meer spelen met hoe upscaling gebeurt - of je doet niet aan upscaling en je kijkt TV gewoon in een 720x576 venstertje :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
dion_b schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 13:29:
Overigens geeft composite niet zulk goed beeld als RGB, maar hoort het toch echt beter te zijn dan wat je aan ruis en onscherpte beschrijft. Het verschil zit'm eigenlijk puur in kleurweergave. Dus die ruis komt waarschijnlijk van slechte converters en/of kabels.
Het probleem is ook dat de meeste LCD schermen/monitors nogal slecht omgaan met een composite signaal. Dit uit zich meestal door veel crosscoloring/dotcrawl in de kleurvlakken.
Dit kun je vaak heel goed zien bij de rijen LCD schermen die vaak in de winkels opgesteld staan
Voor een goede verwerking van een composite signaal is een (goed) Combfilter noodzakelijk.
Waarschijnlijk is dat dan ook niet aanwezig in die dell 2007wfp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkseas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-03 22:47

darkseas

Sailing dark seas of internet.

The_Eagle schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 13:28:
[...]

VOlgens mij werken die net andersom. Dus van VGA --> Scart, en niet vice versa :) Wat dan op zich ook wel logisch is aangezien je ook met sync's zit enzo.
http://www.pixmania.nl/nl...er-vga-vrouwtje-scar.html

Hier staat dezelfde kabel afgebeeld met onder meer de volgende begeleidende tekst:
- To connect e.g. a DVD player with scart output to a beamer/projectors with 15 pin HDD IN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
darkseas schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:10:
[...]

http://www.pixmania.nl/nl...er-vga-vrouwtje-scar.html

Hier staat dezelfde kabel afgebeeld met onder meer de volgende begeleidende tekst:

[...]
Ja! Precies die. Maar ik denk dat dion een goed punt had, ik denk dat die beamers PAL sowieso aan kunnen, mijn scherm is een ander verhaal omdat je dan met de syncs zit enzo.

Ik denk dat het met composiet niet veel beter word dan ik het nu heb, ik gebruik goeie kabels (monstercable) maar ik heb inderdaad last vsan crosscoloring/dotcrawl, af en toe voelt het alsof je naar een flink gecompressde jpeg aan t kijken bent. Bij menu's/ondertitels zijn de letters trillerig en onstaan er artifacts rondom, waarschijnlijk dus door het gemis van een goede combfilter. Bij een hoog contrast trekt hij het niet.

Ik heb gister al een tijd lopen zoeken naar een externe (TV) Video dongle die RGB ondersteunt, ik kan alleen niks vinden behalve composiet/s-video. Bestaat dit wel? Ik kan ook gebruik maken van een Scart RGB naar RGBHV signaal converter.
Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/scart_naar_VGA.jpg
Die dingen zijn alleen nogal duur (100EU).

Hopelijk gaat UPC binnenkort over op echte digitale aansluiting zodat ik hem via HDCP/DVI kan aansluiten.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 189454 op 15-09-2006 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hopelijk gaat UPC binnenkort over op echte digitale aansluiting zodat ik hem via HDCP/DVI kan aansluiten.
Tja, zodra die mythische HD box een keer echt live gaat heb je je HDMI uitgang te pakken :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Anoniem: 189454 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:12:
Ik heb gister al een tijd lopen zoeken naar een externe (TV) Video dongle die RGB ondersteunt, ik kan alleen niks vinden behalve composiet/s-video. Bestaat dit wel? Ik kan ook gebruik maken van een Scart RGB naar RGBHV signaal converter.
[afbeelding]
Die dingen zijn alleen nogal duur (100EU).
Gewone consumenten TV/Capture kaarten met RGB input zijn er (vrijwel) niet, het is alleen composite of S-Video inderdaad.
Ook de zogenaamde TV-naar VGA converter kastjes werken meestal alleen met composite/S-Video input.
Ook hier blijf je dan natuurlijk de beperkingen houden van het composite bronsignaal.

Een optie is nog om een converter van RGB naar S-Video te gebruiken (eventueel met behulp van een DVD recorder), maar ook dit wordt al snel behoorlijk duur!

Of die SCART RGB naar RGBHV zal werken op je LCD monitor is gewoon niet met zekerheid te zeggen. Heel misschien kan die LCD overweg met 50Hz interlaced via VGA, maar de kans is erg klein denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:45:
[...]

Tja, zodra die mythische HD box een keer echt live gaat heb je je HDMI uitgang te pakken :z
Inderdaad, UPC heeft aangekondigd dat ze voor de kerst komen..

Zal wel weer een anti-climax worden net als met het WK :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:10

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik kan bevestigen dat de Composite ingang van de 2007WFP niet zo denderend is. Ik heb er m'n Gamecube aan hangen, en dat is ronduit brak, ik zit dus te wachten op de Wii die van een S-Video uitgang is voorzien. :)
(De Gamecube had dat alleen in US-versies om een of andere reden 8)7 Hopelijk heeft de Wii die scheiding niet.)

Ik ben wel benieuwd hoe de kwaliteit is van S-Video op de 2007WFP. :)

Overigens, hoe wil je straks HDMI gaan aansluiten op je monitor, is dat signaal gewoon gelijk aan dat van DVI, zodat je gewoon een HDMI => DVI kabel kunt gebruiken?

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 18:47:
Ik kan bevestigen dat de Composite ingang van de 2007WFP niet zo denderend is. Ik heb er m'n Gamecube aan hangen, en dat is ronduit brak, ik zit dus te wachten op de Wii die van een S-Video uitgang is voorzien. :)
(De Gamecube had dat alleen in US-versies om een of andere reden 8)7 Hopelijk heeft de Wii die scheiding niet.)

Ik ben wel benieuwd hoe de kwaliteit is van S-Video op de 2007WFP. :)

Overigens, hoe wil je straks HDMI gaan aansluiten op je monitor, is dat signaal gewoon gelijk aan dat van DVI, zodat je gewoon een HDMI => DVI kabel kunt gebruiken?
Als ik mijn laptop aansluit op S-video naar de 2007WFP, ziet het er beter uit dan via de composiet. Normaal heb je last van die 'artifacts' rondom contrastrijke dingen, dat is bij s-video verholpen. De resolutie blijft nog steeds laag natuurlijk.

Voor zover ik weet is HDMI: DVI + Audio + Content protection (HDCP). Je kan dit signaal in theorie dus afsplitsen zodat je alleen DVI hebt.
Afbeeldingslocatie: http://aka.fotovista.com/dev/1/7/46000271/g_46000271.jpg
Met zo'n kabeltje.

Overigens, volgens geruchten krijgt de hd box van upc zowel een dvi als hdmi uitgang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overigens, volgens geruchten krijgt de hd box van upc zowel een dvi als hdmi uitgang
Nope, gewoon HDMI-out met ofwel een HDMI - HDMI kabel danwel HDMI - DVI kabel :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1