Comb filter

Pagina: 1
Acties:
  • 283 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:32
Ik was op zoek naar een leuk 4:3 tvtje (geen 100hz) van het liefst een redelijk formaat (70cm of zo) en bij Kieskeurig.nl zag ik de (zoek)functie "Comb filter".
Hun uitleg daarvan is: "Filtert kleur- en contrastsignalen los van elkaar. Zorgt voor een meer gedetailleerd, kleurecht beeld. Voorkomt hinderlijke kleurschifting bij de weergave van ondermeer kleding met blok- of streeppatronen."

Nou klinkt dat wel leuk, maar ik vroeg me dus af of dat het in de praktijk ook echt leuk is, of is het iets waar je alleen maar meer voor betaalt en wat je nooit gebruikt of het verschil amper ziet?

Ik heb nog een beetje lopen zoeken naar meer informatie hier over, maar vooralsnog niet echt kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:58

GaMeOvEr

Is een hork.

Comb filter zorgt er onder andere voor, als er bijvoorbeeld een vent op TV is met een streepjes of een ruitjespak, dat het pak herkenbaar blijft en niet een fuzzy kleuroverloop wordt. Wat mij betreft zijn Comb filters nuttig voor de verbetering van je beeldweergave. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:27

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Een comb-filter is er in verschillende soorten en kwaliteiten. De functionaliteit is echter altijd hetzelfde het composite signaal (gele tulp of antenne) omzetten naar een Y/C signaal (S-Video). Een comb filter is dus alleen nuttig als je veel composite of antenne signaal gebruikt.

zie http://members.aol.com/ajaynejr/vidcomb.htm voor informatie over comb filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

-bolio- schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 15:41:
Een comb-filter is er in verschillende soorten en kwaliteiten. De functionaliteit is echter altijd hetzelfde het composite signaal (gele tulp of antenne) omzetten naar een Y/C signaal (S-Video). Een comb filter is dus alleen nuttig als je veel composite of antenne signaal gebruikt.

zie http://members.aol.com/ajaynejr/vidcomb.htm voor informatie over comb filters.
Klopt, dus als jij TV kijkt over een satelietontvanger of voornamelijk DVD's, dan zul je er niet veel aan hebben. :) (Er van uitgaande dat je die dan minimaal S-Video, of beter nog, RGB Scart aansluit)

Kijk je echter veel TV via de ingebouwde tuner, is het een nuttige toevoeging. :) (Mits het een goed filter is)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Thanks for the info!
Uhm... ik kijk gewoon tv via de tuner ja. En ik heb nog wat klassieke consoles die alleen via composiet gaan, dus wellicht is het daar ook leuk voor ;)

Nu we toch bezig zijn, wat vinden jullie van Digital Scan?
Kieskeurig: "Techniek die de zogenaamde 'lijnflikker' tegen gaat. Samen met een 100Hz-techniek zorgt deze techniek voor een beeld dat rustig is voor de ogen."

Ik heb het op mijn Philips breedbeeld bak (100hz.) en ik moet zeggen dat het daar wel fijn is. Is het op een 50hz. tv ook de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Shadow_Zero schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 16:04:
Thanks for the info!
Uhm... ik kijk gewoon tv via de tuner ja. En ik heb nog wat klassieke consoles die alleen via composiet gaan, dus wellicht is het daar ook leuk voor ;)

Nu we toch bezig zijn, wat vinden jullie van Digital Scan?
Kieskeurig: "Techniek die de zogenaamde 'lijnflikker' tegen gaat. Samen met een 100Hz-techniek zorgt deze techniek voor een beeld dat rustig is voor de ogen."

Ik heb het op mijn Philips breedbeeld bak (100hz.) en ik moet zeggen dat het daar wel fijn is. Is het op een 50hz. tv ook de moeite waard?
Volgens mij is Digital Scan een onderdeel van de 100Hz techniek, net zoals Natural Motion enzo. Als in, dat kun je niet kopen op een 50Hz. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Check de Panasonic TX-28LB1 op Kieskeurig.nl, daar staat er een vinkje bij.
Kan natuurlijk een foutje zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Shadow_Zero schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 17:18:
Check de Panasonic TX-28LB1 op Kieskeurig.nl, daar staat er een vinkje bij.
Kan natuurlijk een foutje zijn :+
Mja, ik zie het staan, maar ik vind nergens dat ding op de site van Panasonic zelf. (Vertrouw de specs van kieskeurig niet zo. ;) )

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ja, gek genoeg valt er verder bijna niks te vinden over dat model :?

Wat was ook al weer het voordeel van een platte beeldbuis?
Minder last van lichtinval en geen vervorming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Shadow_Zero schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 23:58:
Ja, gek genoeg valt er verder bijna niks te vinden over dat model :?

Wat was ook al weer het voordeel van een platte beeldbuis?
Minder last van lichtinval en geen vervorming?
Betere kijkhoek, wegens minder vervorming. :) En het staat gewoon strakker in je huis, dat ook. :P

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Nog zelf een tip of voorkeur wat betreft zo'n tv?
Bij Kieskeurig blijven er maar 7 over die een comb filter hebben.
De platte schermen zijn wel weer een stukkie duurder. Philips of JVC zou het dan worden afgaande op de Kieskeurig resultaat en met een vlakke beeldbuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Shadow_Zero schreef op zondag 06 maart 2005 @ 00:23:
Nog zelf een tip of voorkeur wat betreft zo'n tv?
Bij Kieskeurig blijven er maar 7 over die een comb filter hebben.
De platte schermen zijn wel weer een stukkie duurder. Philips of JVC zou het dan worden afgaande op de Kieskeurig resultaat en met een vlakke beeldbuis...
Ik kan niet in jouw budget kijken. ;)

Persoonlijk zou ik gaan voor een overjarig model van Philips, Sony of JVC, afhankelijk van welk beeld je het meest aanspreekt. (Sony staat betiteld als een "hard" beeld, Philips "zacht" en JVC er zo'n beetje tussenin)

Voordeel van overjarige modellen is, dat je wel de features hebt, maar er niet de hoofdprijs voor dokt, omdat ze het spul om de 1-2 jaar in een kastje proppen met nieuwe vormgeving, maar aan de techniek verandert er niet zo veel. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Nou ja, het is 'maar een bij-tvtje voor in de slaapkamer', maar ik wil wel iets wat vooruit kan en waar ik een beetje op kan gamen.
Ik zie dat voor de grote schermen met platte beeldbuis de prijs toch al gauw in de 300 tot 400 euro ligt. Bij die modellen met comb filter en platte beeldbuis heb je dan de JVC AV-29FT1 voor 470 en de Philips Philips 29PT5407 voor 490 op Kieskeurig staan en dat vind ik al meer dan zat (eigenlijk teveel, maar ja, ik heb m'n eisen dus :P ).

Helaas staan er geen reviews van. Ik heb dus al een Philips breedbeeld bak en daar ben ik op zich dik tevreden mee. Misschien als m'n afstandsbediening verrot gaat kan ik die van een andere Philips bak nog gebruiken ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Shadow_Zero op 06-03-2005 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Shadow_Zero schreef op zondag 06 maart 2005 @ 00:42:
Nou ja, het is 'maar een bij-tvtje voor in de slaapkamer', maar ik wil wel iets wat vooruit kan en waar ik een beetje op kan gamen.
Ik zie dat voor de grote schermen met platte beeldbuis de prijs toch al gauw in de 300 tot 400 euro ligt. Bij die modellen met comb filter en platte beeldbuis heb je dan de JVC AV-29FT1 voor 470 en de Philips Philips 29PT5407 voor 490 op Kieskeurig staan en dat vind ik al meer dan zat (eigenlijk teveel, maar ja, ik heb m'n eisen dus :P ).

Helaas staan er geen reviews van. Ik heb dus al een Philips breedbeeld bak en daar ben ik op zich dik tevreden mee. Misschien als m'n afstandsbediening verrot gaat kan ik die van een andere Philips bak nog gebruiken ;)
Nou, prima uitgangspunt lijkt me zo. Nu nog met jezelf de budget-wensen-eisen discussie voeren. :P

(Bij mij verliest budget het altijd. ;) )

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Bij mij in deze gevallen ook vaak :P
Maar ja, dan hoop ik ook wel iets in huis te halen wat 5 tot 10 jaar meegaat ;)
Vanavond bij de Makro eens koekeloeren. Ik ben alleen bang dat geen een verkoper me kan beantwoorden als ik vraag welke tv's allemaal een comb filter hebben heh
Ik zie die philips 29pt5407 zo weinig dat ik denk dat die moeilijk te vinden wordt in de winkel...
Ook raar dat er op kieskeurig geen 25" modellen met comb filter staan, het springt van 21" naar 28". Oh well...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Okaaaaay, net Philips 23 minuten aan de lijn gehad (a 20 cent per minuut), om te vragen welke modellen nu een comb filter hebben. In eerste instantie zei het de beste man niks en na lang zoeken was de conclusie dat alleen, in ieder geval volgens de documentatie, de 100 hz. tv's een comb filter hebben. Maar ja, wel raar, want bij Kieskeurig krijg je een waslijst aan 50hz. tv's die een comb filter hebben. Dus hij gaat het nu voor me uitzoeken.
De zoektocht voor een 28/29" 50hz. 4:3 tv met comb filter en front s-video is begonnen!

Als er nog iemand suggesties of tips heeft, ze zijn welkom! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Is de comb filter trouwens iets wat je aan en/of uit kunt zetten, of je hebt het gewoon and that's it?
Zou toch wel lullig zijn als je een slechte comb filter hebt en je kunt het niet uitzetten...
Of verwachten jullie wel dat tv's van de bekende merken wel goede comb filters hebben?

[ Voor 115% gewijzigd door Shadow_Zero op 11-03-2005 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:16
Als je specificaties van de TV's wilt bekijken, haal dan eens de catalogus van Philips. Daar staat (stond, ik heb ze al een tijd niet meer gehaald) altijd een tabel in van de tv's en hun mogelijkheden.

Of het comb- filter uit te schakelen is weet ik niet, maar ik ga er van uit van wel.

Een site vermeldde er iets over dat het uit/ in te schakelen is via 'Dealer Demo Mode': http://home.tiscali.nl/m....atchline_service_mode.htm

[ Voor 33% gewijzigd door Jaap-Jan op 11-03-2005 18:25 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Die specificaties zijn ook op hun website te vinden, alleen vergt het soms intensieve zoekwerk ;)

Maar dat model van JVC, die AV-29FT1, die kan ik nergens vinden.
Wel het kleinere broertje, de AV-21FT1. Wellicht kan ik er van uitgaan dat de specificaties overeenkomen.
Ik was vandaag nog in Block en ik vroeg het nog aan de medewerker, maar comb filters zei hem uiteraard niks, maar daar stond ook die 21FT1 en op het bijhangende kaartje stond er zelfs "comb filter" op! Hoe bedoel je "Ken uw eigen producten!" ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Is er een verschil tussen "Automatische ruisonderdrukking" en een comb filter?
Pagina: 1