Vandaag bezig geweest met de motor, omdat hij weer niet goed liep (lees; inhouden op snelheden vanaf 110 en erg vanaf 140).
In lage toeren geen problemen en hoe hoger in toeren hoe minder het zin heeft om door te trekken.
De vorige keer (laaste dag garantie) was hij daarvoor bij de dealer geweest en hebben ze de ECU gereset.
Toen trok hij eerst weer goed, maar nadat ik er weer een keer 180 mee gereden had was het weer over... :roll:
Nadenken, nadenken.. wat zou dat toch kunnen zijn.. LMM was goed want ik had er toen even zonder problemen 180+ mee gereden. Ook de lambdasonde is goed want hij gaf geen rare waarden aan.
Daarna komt de ontsteking,. bougie-kabels en bougie's. Vorige keer had ik ze al ontgroend van de aanslag maar daar merkte ik niks van.
Vanavond maar eens wezen meten op weerstand, dan vallen ze vanzelf door de mand.
Op de kabels staat dat hij 2kOhm moet zijn..
Dit meet ik op de 2 korte bougie-kabels;
2.93kOhm bijna 1kOhm teveel maar dat mag het probleem niet zijn lijkt me..
Dit meet ik dan op een lange bougie-kabel;
3.99kOhm hmm, dat begint verkeerd te lijken
En dit op de andere lange bougie-kabel;
6.48kOhm
Hmm, kabels zijn wel aan vervanging dus.. maar zou dat alles zijn ?
Toch maar even 2 setje's bougie's eruit draaien om te kijken wat de staat daarvan is.. (de andere 2 setjes heb ik nog niet bekeken).
En dan kom je dit tegen..
2 bougie's uit 1 cilinder zijn gewoon compleet kapot/brak!!
1 grote bougie is helemaal weggeslagen en de kleine is het dakje van weggebrand.
Oordeel zelf..
Vind je het gek dat hij inhoud op hogere toeren of snelheden!
Er is 1 cilinder die compleet tegenwerkt op hoge snelheid en de brandstof er zo uit gooit. (terug te zien aan het verbruik.. )
En ook waarom hij slecht start en slecht file-rijd..
Dit had natuurlijk de laatste dag door de dealer geconstateerd moeten worden, ipv alleen de computer te resetten met ach er stonden ook wat foutmeldingen in (wat kon hij toen niet vertellen).
Nu moeten dus de kabels/bougie's vervangen worden, dus die ga ik morgen gelijk bestellen.. ook zal ik nog even een telefoontje doen met de dealer om te zien wat daar te regelen valt.