Time is an illusion, Lunchtime doubly so
M20 blokken tikken altijd wel jaDuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 11:35:
Ok, roest is sowieso een puntje waar ik op zou letten.. Maar verder met betrekking tot geluiden tijdens het rijden? Ik heb wel eens gehoord dat het blok van een 325i altijd wat tikt, klopt dat?
En het schijnt dat zo'n LSD ook standaard wat meer geluid maakt dan een open diff, is er een manier om te controleren of het diff versleten is?
Ik heb inmiddels al wat meer info gezocht over de werking van zo'n diff en er zitten dus koppelingsplaatjes in. Die lijken mij aan slijtage onderhevig.. Is er iemand die hierover uitsluitsel kan geven?
Overlaatst trouwens in een E30 gezeten met een kapot diff (geen sper, maar olie was eruit) en dat hoor je echt wel.
Na 6 jaar Alfa rijden is dit m'n eerste BMW!
Eerste indrukken:
- 19" + normale banden (Goodyear F1 Asymetric) = comfortabel ... ik dacht echt een harde wagen te hebben, niets is minder waar ... erg onder de indruk!
- iDrive lijkt moeilijk, maar het begint te wennen. Het enige wat ik niet kan vinden (ook niet in de handleiding), is hoe de rechterkant (splitscreen) van het scherm te gebruiken.
- de USB aansluiting met bijhorende iPod Y-kabel is een godgift. Perfecte geluidskwaliteit ... al kan je wel ettelijke seconden soms op een nummer wachten wanneer je je er een nieuw selecteert ... kan ook aan de iPod liggen
- Kracht in overvloed ... ik kom van 7 maanden opel corsa rijden ... ik ga +226pk vooruit. Ook een nadeel van die corsa ... nu lijk ik net met een 3 meter brede auto te rijden.
- Ik ben verliefd!
Veel fijne kilometers met je beemertje
[ Voor 51% gewijzigd door MikeyMan op 01-06-2007 16:37 ]
Als je in een submenu zit (entertainment ofzo) de iDrive-knop naar rechts klikken. Dan verspringt de 'cursor' naar het rechterdeel van het scherm. Als je dan vervolgens de knop indrukt kun je kiezen wat je in het scherm wilt zien. Ik heb hem meestal op kaartweergave staan.Catscratch schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 16:29:
- iDrive lijkt moeilijk, maar het begint te wennen. Het enige wat ik niet kan vinden (ook niet in de handleiding), is hoe de rechterkant (splitscreen) van het scherm te gebruiken.
Zo'n 5G 60gbMikeyMan schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 16:37:
Wat voor ipod heb je?
Veel fijne kilometers met je beemertje
Maar normaal gezien wordt vanaf de 3e generatie ondersteund
Aha dank je! Straks eens proberenDaniel schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 16:42:
[...]
Als je in een submenu zit (entertainment ofzo) de iDrive-knop naar rechts klikken. Dan verspringt de 'cursor' naar het rechterdeel van het scherm. Als je dan vervolgens de knop indrukt kun je kiezen wat je in het scherm wilt zien. Ik heb hem meestal op kaartweergave staan.
Ja, daar zit een harde schijf in... Wil nog weleens wat trager zijn, als ie 'van buiten' wordt aangestuurd...Catscratch schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 17:16:
[...]
Zo'n 5G 60gb
Maar normaal gezien wordt vanaf de 3e generatie ondersteund
Reinier schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 20:00:
Ik zag van de week een Z8 rijden, leuk dingDie zijn toch best zeldzaam?

Ben benieuwd naar de rijeigenschappen zeg
Ioniq 5 P45
En dat werkt dus perfect! ThanksDaniel schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 16:42:
[...]
Als je in een submenu zit (entertainment ofzo) de iDrive-knop naar rechts klikken. Dan verspringt de 'cursor' naar het rechterdeel van het scherm. Als je dan vervolgens de knop indrukt kun je kiezen wat je in het scherm wilt zien. Ik heb hem meestal op kaartweergave staan.
Nog een vraagje ... heb er nu ondertussen een 200km's opzitten. Er is één ding waar ik mij zorgen om maak. Na vele klachten gelezen te hebben, en ervaringen van mensen in m'n omgeving heb ik de run flats vervangen door normale banden (Goodyear F1 Asymetric's). Nu zijn er hier mensen die hun run flats ook hebben vervangen door gewone banden? Ik dacht Daniel en Femme?
Nu met de nieuwe coupé lijkt BMW (ook met M-sportophaning) een gulden middenweg te zijn ingegaan tussen comfort en sportief rijden. Ik nam gisteren een scherpe bocht (voor de mensen die bekend zijn in België ... van de ring van Antwerpen (komende van Breda) naar de E313 richting Hasselt) tegen een 100km/h. De auto ging nogal hangen in de bocht en ik leek net op de rand van m'n velg te rijden. Misschien voelde ik met wat onzeker (ik had toen nog maar 60km), ging ik wat tegensturen en ik had echt de indruk dat de auto zwemde.
Nu is m'n grootste schrik ... dit is toch niet omdat ik m'n run flats heb vervangen door normale banden? Ik heb nog altijd m'n run flats in m'n garage, dus ik nog altijd terug gaan; maar als ik van andere mensen hoor hoe oncomfortabel run flats op 19"

Waarschijnlijk moet ik nog wat wennen aan de ophanging, manier van sturen (groot verschil persoonlijk tussen BMW en Alfa), hadden de banden nog te weinig km's, etc etc
Voor de rest niets dan lof! Eens kijken of ik vandaag wat tijd vind om foto's te nemen
[ Voor 4% gewijzigd door Catscratch op 02-06-2007 09:10 ]
Het is natuurlijk logisch, de wang van een runflat-band is veel harder dan van een gewone band. Bij hoge belasting zal een gewone band dus meer 'inveren' en helt de auto wat meer over. Dat is niet te voorkomen.Catscratch schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 09:09:
Nu is m'n grootste schrik ... dit is toch niet omdat ik m'n run flats heb vervangen door normale banden? Ik heb nog altijd m'n run flats in m'n garage, dus ik nog altijd terug gaan; maar als ik van andere mensen hoor hoe oncomfortabel run flats op 19"
Ik heb inderdaad nu ook gewone banden onder mijn 6 liggen (Michelin Pilot Sport ipv. Bridgestone Potenza) en dat is een stuk comfortabeler. Daarbij geldt wel dat de banden onder een 3-serie een stuk platter zijn dan onder een 6-serie, omdat de wielkast een stuk kleiner is.
19" onder een 3-serie levert banden 225/35R19 voor en 255/30R19 achter op, oftewel een wanghoogte van 78 mm voor en 77 mm achter. Onder een 6-serie (althans de mijne) ligt 245/40R19 voor en 275/35R19 achter: wanghoogte 98 mm voor en 96 mm achter. Mijn banden zijn 2 cm dikker dan de jouwe, dus het doorhang-effect is een stuk minder voelbaar. Sowieso heb ik actieve dempers dus overhangen is zeer beperkt.
Check ook je bandenspanning, bij gewone banden heeft dat logischerwijze een veel groter effect dan bij runflats.
De combi 19" + runflat + sportonderstel heeft Femme ook gehad op zijn 330i en dat was wel heel erg hard. Hij heeft er nu gewone banden onder liggen en Koni FSD-dempers, waardoor er goed mee te leven is.
Alleszins ... wat meer foto's:
http://www.mirrorshades.be/335d/
[ Voor 29% gewijzigd door Catscratch op 02-06-2007 15:36 ]

Maaruh mooie auto!
*empty*
Veel rijplezier en veile kilometers gewenst
Ioniq 5 P45
Veel rijplezier ermee
[ Voor 10% gewijzigd door D. Ninjai op 02-06-2007 18:08 ]
Catscratch schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 15:35:
In bochtgedrag mag er toch niet zoveel verschil inzitten .... de druk eens controleren ja. Moet die bandenspanning hoger zijn dan bij run flats? Kan ik op het boekje verder gaan?
Alleen... Ik denk dat de auto nóg mooier wordt als je het kunststof gedeelte op de achterbumper in de carrosseriekleur laat spuiten.
Verwijderd
Super vette velgen ook!
En een automaat zie ik
Het is gewoon een 6 pitter toch?
3liter 6 cilinderVerwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 18:38:
Hele mooie wagen!
Super vette velgen ook!
En een automaat zie ik...dat trapt wel lekker door!
Het is gewoon een 6 pitter toch?
Catscratch schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 15:35:
In bochtgedrag mag er toch niet zoveel verschil inzitten .... de druk eens controleren ja. Moet die bandenspanning hoger zijn dan bij run flats? Kan ik op het boekje verder gaan?
Ik heb mijn auto nooit met andere banden dan de normale Pirelli P-Zero Nero's gereden, dus ik weet niet wat het verschil is met runflats. Ik heb wel eens met een 325i gereden die 17 inch velgen met runflats had. Bepaalde korte oneffenheden werden minstens zo hard doorgegeven als in mijn auto met veel plattere banden (toen nog zonder Koni FSD). Op normaal wegdek waren deze banden wel comfortabeler, maar ook een minder communicatief.Catscratch schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 09:09:
[...]
En dat werkt dus perfect! Thanks
Nog een vraagje ... heb er nu ondertussen een 200km's opzitten. Er is één ding waar ik mij zorgen om maak. Na vele klachten gelezen te hebben, en ervaringen van mensen in m'n omgeving heb ik de run flats vervangen door normale banden (Goodyear F1 Asymetric's). Nu zijn er hier mensen die hun run flats ook hebben vervangen door gewone banden? Ik dacht Daniel en Femme?
Nu met de nieuwe coupé lijkt BMW (ook met M-sportophaning) een gulden middenweg te zijn ingegaan tussen comfort en sportief rijden. Ik nam gisteren een scherpe bocht (voor de mensen die bekend zijn in België ... van de ring van Antwerpen (komende van Breda) naar de E313 richting Hasselt) tegen een 100km/h. De auto ging nogal hangen in de bocht en ik leek net op de rand van m'n velg te rijden. Misschien voelde ik met wat onzeker (ik had toen nog maar 60km), ging ik wat tegensturen en ik had echt de indruk dat de auto zwemde.
Het gevoel dat de auto op de velg rijdt of sterk gaat overhellen in bochten heb ik nooit gehad. Die van mij (330i met sportonderstel) blijft tamelijk vlak in bochten.
Z8 een pracht van een auto, met een wegliging van een LadaReinier schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 20:00:
Ik zag van de week een Z8 rijden, leuk dingDie zijn toch best zeldzaam?
Ik heb er in gereden, en het is echt echt echt niet best. Het feit dat Alpina zijn Z8 uitvoering minder vermogen gaf dan de standaard zegt genoeg.
De afstelling van de auto is compleet verkeerd, niks klopt.
Maar, hij is wel heeeel mooi
Ik bedoel dit overigens erg relatief natuurlijk
Het is een prima wagen, die beter is dan ik ooit zal bezitten. Echter, vergeleken met de competitie was het geen goede auto.
De 270pk Z4 3.0 rijd rondjes om de 400pk Z8.
EDIT:
Top Gear heeft de Alpina Z8 een keer gereden:
http://www.youtube.com/watch?v=8wBFEWJSu5s
[ Voor 25% gewijzigd door PWM op 03-06-2007 00:23 ]
De type die je moet vervangen voor de corona's zijn:
H8, 35 watt. Als je een andere type neemt, bv 55 watt, dan geeft het systeem een fout.
Nou zijn er verschillende lampjes (mtec superwhite, GP Thunder, etc) op de markt te koop, in verschillende kleuren. Er loopt op E90 een hele lange thread hierover. De thread bevat ook foto's van verschillende lampen en een handleiding hoe je de lampen moet verwisselen.
Ik heb uiteindelijk GP thunder 8500K H8 35W besteld bij http://www.hid-lights.com/. Geen idee of ze overseas shippen aangezien ik toevallig in de U.S. afgelopen weken was en ze vorige maand heb laten bezorgen bij een kennis.
En wat betreft je banden, je kan niet je run flats er onder zetten (aangezien ze in je garage zitten) en nog een keer de bocht nemen? Kan je zelf bepalen wat je beter vindt.
Op de velours vloermatten zie je elk vuiltje. Aan de andere kant: lekker belangrijk, hadden ze geen vloermatten moeten worden.MR_VIPER schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 15:58:
Nah net nieuw en nu al modderschuiten op de vloerbedekking
Vergeet de twin turbo niet
De 335D is alleen leverbaar met automaat.Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 18:38:
En een automaat zie ik...dat trapt wel lekker door!
Nouja, zo gewoontjes is die 3ltr 6 in lijn twin turbo niet hoor..Het is gewoon een 6 pitter toch?
Bedankt voor de info!!!80000 schreef op zondag 03 juni 2007 @ 06:55:
[...]
De type die je moet vervangen voor de corona's zijn:
H8, 35 watt. Als je een andere type neemt, bv 55 watt, dan geeft het systeem een fout.
Nou zijn er verschillende lampjes (mtec superwhite, GP Thunder, etc) op de markt te koop, in verschillende kleuren. Er loopt op E90 een hele lange thread hierover. De thread bevat ook foto's van verschillende lampen en een handleiding hoe je de lampen moet verwisselen.
Ik heb uiteindelijk GP thunder 8500K H8 35W besteld bij http://www.hid-lights.com/. Geen idee of ze overseas shippen aangezien ik toevallig in de U.S. afgelopen weken was en ze vorige maand heb laten bezorgen bij een kennis.
En wat betreft je banden, je kan niet je run flats er onder zetten (aangezien ze in je garage zitten) en nog een keer de bocht nemen? Kan je zelf bepalen wat je beter vindt.
Wat betreft de banden ... ik denk niet de garage er mee kan lachen om even te veranderen
Nou ja qua ophanging heb ik nu precies de indruk dat de ophanging tussen Alfa en Mercedes inligt.
Weet iemand trouwens hoe je velours matten goed schoon kunt maken?_Arthur schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:17:
[...]
Op de velours vloermatten zie je elk vuiltje. Aan de andere kant: lekker belangrijk, hadden ze geen vloermatten moeten worden.
De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !
http://www.mirrorshades.be/junk/b.jpg
Kan dit zijn dat m'n banden verkeerd zijn gemonteerd?
Kijk naar het profiel ... links en rechts ... en van voor is het identiek hetzelfde
http://www.mirrorshades.be/junk/banden.jpg
Dat op die laatste foto klopt zeker niet. Profiel moet voor beide banden identiek ogen. Dus 1 van de banden zit zeker verkeerd gemonteerd kwa rij richting.Catscratch schreef op zondag 03 juni 2007 @ 20:38:
Mijn auto trekt bij beetjes scheef in de bochten .... zoals:
Kijk naar het profiel ... links en rechts ... en van voor is het identiek hetzelfde
Op de kanten van de banden staat deze rij richting vaak aangegeven, vaak dmv een pijl.
Zitten je voorbanden trouwens wel goed?
[ Voor 3% gewijzigd door _Arthur op 03-06-2007 22:22 ]
En als het goed is is de linkerachter band goed , rechtsachter zou ook een linkerband moeten zijn.
Maar die is dus op de rechterkant gemonteerd, zodoende heb je een verkeerde wegligging en voer je het water anders af dan de overige banden wat dus een raar weggedrag kan opleveren.

[ Voor 27% gewijzigd door GaMeOvEr op 03-06-2007 22:49 ]
Aannames zijn fataal.
Maar je had Goodyear F1 Assymetric eronder gelegd, dus ik neem aan dat het profiel toch assymetrisch is? Ik google en vind dit plaatje http://eu.goodyear.com/nl...tory/Eagle_F1AS/index.jsp. Zijn dat je banden?Catscratch schreef op zondag 03 juni 2007 @ 20:38:
Mijn auto trekt bij beetjes scheef in de bochten .... zoals:
De 3 coupe onderstel is trouwens afgesteld voor runflat banden. De een zegt dat het geen probleem is om er non runflat eronder te zetten, de ander roept dat het wel een probleem is. Geen idee wat de waarheid is dan zelf testen (als het kan)

Ik ben trouwens erg benieuwd of je het probleem vind!
Aannames zijn fataal.
Gespiegeld ja, maar geen 180 graden omgedraaid. Kijk nog eens goed naar het profiel: aan de ene kant lopen de "richels" naar boven, aan de andere kant naar beneden. Dat zijn dus inderdaad verkeerd om gemonteerde banden.MikeyMan schreef op zondag 03 juni 2007 @ 23:32:
Nou, mijn banden hebben een binnen en buitenkant... Dus die zien er ook allebei gespiegeld uit...
Terug naar de bandenboer!
Oh en voor de goede orde: links achter zit hij verkeerd.
[ Voor 6% gewijzigd door Plague op 03-06-2007 23:54 ]
Volgens mij is juist linksachter goed, want zo raakt de buitenste afwatering het eerste de weg.Plague schreef op zondag 03 juni 2007 @ 23:53:
[...]
Rechts zou deze goed zijn als je achteruit rijd
KloptPlague schreef op zondag 03 juni 2007 @ 23:53:
[...]
Gespiegeld ja, maar geen 180 graden omgedraaid. Kijk nog eens goed naar het profiel: aan de ene kant lopen de "richels" naar boven, aan de andere kant naar beneden. Dat zijn dus inderdaad verkeerd om gemonteerde banden.
Terug naar de bandenboer!
En zowel van voor als vanachter liggen de banden 180 graden gedraaid. Ik vind ook nergens een rijrichting op de banden, enkel 'face this side outwards' ....
En yep ... het is de dealer die ze besteld en gemonteerd heeft. Ik ga subiet even bellen naar Goodyear zelf. En vanavond naar een bandencentrale zodat ze het zelf eens kunnen bezien, zij dachten ook (na telefonisch contact) dat de banden verkeerd gemonteerd staan.
Het probleem zoals ik het beschreef dachten zij dat ik bv enkel rechts nieuwe banden had vervangen. Toen ik vertelde dat het een nieuwe wagen was ... "ooooooow".
Mja hopelijk kom ik er uit want ik wou volgende week even een weekje naar de Alpen.
De beschermingsfolie op de achterste raamstijlen van m'n voorportieren is nogal beschadigd. Dus heb ik onlangs bij Ekris nieuwe stikkers ervoor besteld (voor die €6,50 ofzo ex btw per stuk durfde ik die gok wel aan), maar nu moeten de oude eraf en de nieuwe erop... Daarvoor moet het raamrubber los, maar dat is weinig uitdagend... gewoon lostrekken, alleen het onderste, horizontale rubber gaat wel een uitdaging worden... Die zit in princiepe ook geklemt, alleen het laatste stukje, precies het stukje wat los moet, zit geplakt/gelijmt... Binnenkort nog maar eens goed op puzzelen...
Maar eerst de uitdaging van de oude stikker eraf krijgen... Voor een redelijk deel laat de lijm al los, maar lang niet overal... En ik wil de lak die erachter zit natuurlijk niet beschadigen ivm bescherming tegen roest...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Als de buitenkant van de band aan de binnenkant wordt gezet voel je het denk ik wel, de looprichting van het profiel heeft veel minder effect.
Als ik je goed begrip 'waggelt' de auto een beetje in bochten? Dit doet denken aan een soort onderstuur, veroorzaakt door een groot, zwaar dieselblok op de voorwielen en zachtere banden dan waar het onderstel op is afgesteld. Is het mogelijk om door de dealer andere 19-inchers met runflats te laten monteren voor een proefrit?
Ik kan het altijd wel eens vragen ... ik heb momenteel de Bridgestones runflats nog. Misschien kan ik ze een week in Oostenrijk proefrijden. Zou meer druk op de Goodyears niet helpen?[b][message=28155819,noline]Als ik je goed begrip 'waggelt' de auto een beetje in bochten? Dit doet denken aan een soort onderstuur, veroorzaakt door een groot, zwaar dieselblok op de voorwielen en zachtere banden dan waar het onderstel op is afgesteld. Is het mogelijk om door de dealer andere 19-inchers met runflats te laten monteren voor een proefrit?
Beetje met een fohn eroverheen moet wel helpen, voor beiden, lijkt me...deepbass909 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 09:56:
Maar eerst de uitdaging van de oude stikker eraf krijgen... Voor een redelijk deel laat de lijm al los, maar lang niet overal... En ik wil de lak die erachter zit natuurlijk niet beschadigen ivm bescherming tegen roest...
Dat lijkt me toch wel heel vreemd: de ene kant voert het water nu totaal anders af dan de andere kant. Lijkt me toch echt niet kloppen hoor. Zoals je zegt: asymetrisch will zeggen dat het profiel aan de binnenkant anders is dan aan de buitenkant, maar niet dat het links anders is dan rechts. Ik zou het niet vertrouwen en alsnog even naar de dealer gaan.Daniel schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:03:
Op zich is het ook wel logisch. Het hele concept van de asymetrische is dat de eigenschappen aan de buitenkant van de band anders zijn dan aan de binnenkant. Tenzij Goodyear specifieke banden voor links en rechts maakt (en dat doen ze niet) zorgt dat er voor dat de banden aan de ene kant gespiegeld geplaatst moeten worden ten opzichte van de andere kant, om ervoor te zorgen dat de buitenzijde ook daadwerkelijk aan de buitenkant zit. Het profiel is daarmee ook omgekeerd.
Als de buitenkant van de band aan de binnenkant wordt gezet voel je het denk ik wel, de looprichting van het profiel heeft veel minder effect.
Als ik je goed begrip 'waggelt' de auto een beetje in bochten? Dit doet denken aan een soort onderstuur, veroorzaakt door een groot, zwaar dieselblok op de voorwielen en zachtere banden dan waar het onderstel op is afgesteld. Is het mogelijk om door de dealer andere 19-inchers met runflats te laten monteren voor een proefrit?
Blijkbaar is dat niet zo'n probleem en nogmaals, tenzij je voor links en rechts verschillende banden gaat maken is dat onvermijdelijk.Plague schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:23:
Dat lijkt me toch wel heel vreemd: de ene kant voert het water nu totaal anders af dan de andere kant. Lijkt me toch echt niet kloppen hoor. Zoals je zegt: asymetrisch will zeggen dat het profiel aan de binnenkant anders is dan aan de buitenkant, maar niet dat het links anders is dan rechts. Ik zou het niet vertrouwen en alsnog even naar de dealer gaan.
Trouwens ... dan wil dit zeggen dat BMW niet bij elke motor een 50/50 verhouding nastreeft?Daniel schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:03:
Dat lijkt me ook niet... Vooral de huidige 3-serie wordt geprezen omdat die bijna altijd 50/50 verhouding heeft... Wellicht probeert hij gewoon de bocht met een te hoge snelheid te nemenCatscratch schreef op maandag 04 juni 2007 @ 11:13:
[...]
Trouwens ... dan wil dit zeggen dat BMW niet bij elke motor een 50/50 verhouding nastreeft?
(mijn 3 heeft ook weleens "gewageld"... maar dat was een binnenbocht van de A12, waar een v-max geldt van 50km/u en ik dat ook wel kon voorstellen nadat ik deze bocht met 90 à 100 km/u op een natte weg had genomen)
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik ga het er ook wel afkrijgen... maar het zal wel een leuk klusje worden... Er is trouwens kans dat het onderste rubber er niet af hoeft (hoop ik)MikeyMan schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:18:
[...]
Beetje met een fohn eroverheen moet wel helpen, voor beiden, lijkt me...
Gister ook een andere kleine reparatie gedaan die die echt zichtbaar is, en ook niet merkbaar, maar wel m'n m-voorbumper zal beschermen tegen stoeprandjes, verkeerde drempels, etc. De nieuwe kappen zitten er namelijk onder... Vooral rechtsvoor bleek dat geen overbodige luxe te zijn en ook niet echt te vroeg... De kap die er zat was namelijk redelijk royaal doorgesleten... En aangezien m'n bumper praktisch schade vrij is (wat kleine steenslag dingen na), hebben die kappen wel degelijk nut...
Het is dus wel een probleem, aangezien z'n auto rare bokkesprongen maakt als je een bocht neemt. Niet verwonderlijk ook met 286pk en 580nm op je achterbanden die niet juist gemonteerd zijn. De ene band heeft het grip zoals het hoort en de andere mischien maar de helft. En een 335D Coupe heeft geen sper om dit op te vangen.Daniel schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:52:
Blijkbaar is dat niet zo'n probleem en nogmaals, tenzij je voor links en rechts verschillende banden gaat maken is dat onvermijdelijk.
Lijkt me onzin... Onder droge omstandigheden zal het profiel weinig bijdragen aan de hoeveelheid grip..._Arthur schreef op maandag 04 juni 2007 @ 13:17:
[...]
Het is dus wel een probleem, aangezien z'n auto rare bokkesprongen maakt als je een bocht neemt. Niet verwonderlijk ook met 286pk en 580nm op je achterbanden die niet juist gemonteerd zijn. De ene band heeft het grip zoals het hoort en de andere mischien maar de helft. En een 335D Coupe heeft geen sper om dit op te vangen.
Ik heb eens onder mijn auto gekeken, en daar is het exact hetzelfde verhaal... Er is maar één type band, en die hebben een binnen en buitenkant...
Voor zover ik weet bestaat er niet zoiets als een linker of een rechter band...
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 04-06-2007 13:25 ]
Zie: http://img480.imageshack....adshow15mays2005632ei.jpgMikeyMan schreef op maandag 04 juni 2007 @ 13:21:
[...]
Lijkt me onzin... Onder droge omstandigheden zal het profiel weinig bijdragen aan de hoeveelheid grip...
Ik heb eens onder mijn auto gekeken, en daar is het exact hetzelfde verhaal... Er is maar één type band, en die hebben een binnen en buitenkant...
Voor zover ik weet bestaat er niet zoiets als een linker of een rechter band...
Ok, dit is formule 1, maar het profiel is aan beide kanten dezelfde kant op. Het lijkt me echt niet normaal hoor, zoals die banden op die BMW zitten.
Niet juist gemonteerd is onzin. We weten één ding zeker en dat is dat de banden een binnen- en een buitenkant hebben: dit staat dan ook duidelijk op de buitenzijde vermeld. Dit omdat water altijd zo veel mogelijk naar buiten, dus van de auto af, moet worden afgevoerd._Arthur schreef op maandag 04 juni 2007 @ 13:17:
Het is dus wel een probleem, aangezien z'n auto rare bokkesprongen maakt als je een bocht neemt. Niet verwonderlijk ook met 286pk en 580nm op je achterbanden die niet juist gemonteerd zijn. De ene band heeft het grip zoals het hoort en de andere mischien maar de helft. En een 335D Coupe heeft geen sper om dit op te vangen.
Wat gebeurt er als je gelijke, asymetrische banden op dezelfde manier monteert:

De buitenkant van de band is de kant met de streep: als je hem dus links goed zet, zit rechts de buitenkant binnen. De pijl geeft de richting van het profiel aan. Die richting is dus goed, maar de band zit wel verkeerd gemonteerd: water wordt naar binnen toe afgevoerd.
Er zijn dan twee oplossingen: óf voor links en rechts afwijkende banden fabriceren, waarbij dus de profielrichting gelijk is maar het profiel gespiegeld is, of de rechterband 180 graden draaien waarbij wat eerst aan de binnenkant zat weer aan de buitenkant komt, maar als bij-effect het profiel de andere kant op draait:

Dit is bij alle auto's met asymetrische banden zo, het zou me hevig verbazen als juist dit exemplaar er merkbare nadelen van zou overvinden. De oorzaak moet dus iets anders zijn.
Belangrijk verschil: dit zijn geen asymetrische banden én het zijn geen massaproducten. Het is in de F1 goed mogelijk dat specifiek banden worden ontwikkeld voor de linker- en rechterzijde van de auto, eventueel zelfs specifiek op de bochtenkarakteristiek van het circuit afgestemd. Dit is niet te vergelijken met een massaproduct waarbij van tevoren niet bekend is op welk model auto ze geschroefd zullen worden.Plague schreef op maandag 04 juni 2007 @ 13:50:
[...]
Zie: http://img480.imageshack....adshow15mays2005632ei.jpg
Ok, dit is formule 1, maar het profiel is aan beide kanten dezelfde kant op. Het lijkt me echt niet normaal hoor, zoals die banden op die BMW zitten.
[ Voor 18% gewijzigd door Daniel op 04-06-2007 14:03 ]
De Citroën C6 heeft 60% gewicht op de vooras met voorwiel tractie als ik me niet vergis en gaat harder de bochten om als een BMW 5 serie. Gewichtsverhouding speelt een rol maar een technisch goed chassis en ditto ophanging (en dat laatste is meer dan oké bij het hydraulisch veersysteem van Citroën)Catscratch schreef op maandag 04 juni 2007 @ 11:13:
Trouwens ... dan wil dit zeggen dat BMW niet bij elke motor een 50/50 verhouding nastreeft?
Wat je zegt over de banden kloptDaniel schreef op maandag 04 juni 2007 @ 14:00:
Er zijn dan twee oplossingen: óf voor links en rechts afwijkende banden fabriceren, waarbij dus de profielrichting gelijk is maar het profiel gespiegeld is, of de rechterband 180 graden draaien waarbij wat eerst aan de binnenkant zat weer aan de buitenkant komt, maar als bij-effect het profiel de andere kant op draait:
[afbeelding]
Dit is bij alle auto's met asymetrische banden zo, het zou me hevig verbazen als juist dit exemplaar er merkbare nadelen van zou overvinden. De oorzaak moet dus iets anders zijn.
Betreffende de oorzaak van het schuiven: waarschijnlijk te weinig ingaande demping.
[ Voor 48% gewijzigd door Chevy454 op 04-06-2007 14:23 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Aannames zijn fataal.
Auto is binnen bij een bandencentrum om de velg te herstellen ... je ziet het nauwelijks, maar ik ben een pietje perfect. Heb hen dan ook maar gevraagd om de banden na te kijken. Volgens hun zou het ook wel een slechte alignering kunnen zijn wat een zweverig gevoel kan geven.
Morgen maar eens terug bekijken, anders de run flats eronder. Ik weet echt niet of de zware neus er iets mee te maken heeft ... ik voel eerder de achterkant wegtrekken. Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat die wagen zogoed geisoleerd is enzo dat je de bochten ook wat harder ingaat.
Omtrent run flats ... in de handleiding staat niets dat run flats verplicht zijn. Ik ga alleszins morgen nog eens testen. En als het hetzelfde is ga ik er eind deze week de run flats terug opleggen. Ik hoop echt dat de wagen niet te hard wordt dermee ...
Daarom moet je ook zorgen dat de banden iets verder uitsteken dan de velg. Het is bijna niet te voorkomen dat je weleens een stoepje gaat pakken met achteruit inparkeren, zeker niet als je ook andere mensen in je auto laat rijden.Catscratch schreef op maandag 04 juni 2007 @ 17:38:
Nou nou laat ik er mijn vriendin even met rijden ... parkeert ze hem te dicht bij de stoep en de eerste borduurschade is een feit.![]()
Auto is binnen bij een bandencentrum om de velg te herstellen ... je ziet het nauwelijks, maar ik ben een pietje perfect. Heb hen dan ook maar gevraagd om de banden na te kijken. Volgens hun zou het ook wel een slechte alignering kunnen zijn wat een zweverig gevoel kan geven.
http://www.alrashedgoodye...es3/passenger_tyres3.html
bij de "P a s s e n g e r T y r e s - Eagle GSC", dan staat in het tabelletje wel degelijk RIGHT en LEFT omdat deze assymetrisch zijn. Dus er worden wel degelijk linker en rechter banden gemaakt.
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Moraal: Met een beetje werk en een paar honderd euro kun je best heel leuk geluid uit een BMW halen
Ik heb een 225 erop liggen, de band steekt inderdaad uit op de velg en dat scheelt bij stoepranden.joepP schreef op maandag 04 juni 2007 @ 17:47:
[...]
Daarom moet je ook zorgen dat de banden iets verder uitsteken dan de velg. Het is bijna niet te voorkomen dat je weleens een stoepje gaat pakken met achteruit inparkeren, zeker niet als je ook andere mensen in je auto laat rijden.
[ Voor 28% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-06-2007 20:35 ]
Das dan ook meteen de enige...Acid_Burn schreef op maandag 04 juni 2007 @ 17:47:
Als ik hier kijk:
http://www.alrashedgoodye...es3/passenger_tyres3.html
bij de "P a s s e n g e r T y r e s - Eagle GSC", dan staat in het tabelletje wel degelijk RIGHT en LEFT omdat deze assymetrisch zijn. Dus er worden wel degelijk linker en rechter banden gemaakt.
En ik ga er voor het gemak maar vanuit dat daar ook gewoon L of R opstaat...

Aan de ene kant van de auto de pijlvorm naar boven wijst en aan de andere kant naar beneden als je de auto van achteren bekijkt. Lijkt me niet anders pers je het water in 1 geval naar buiten en in het andere geval naar binnen. Of maakt het bij dit type weer niet uit welke zijde van de band aan de buitenkant zit
[ Voor 14% gewijzigd door Acid_Burn op 04-06-2007 21:49 ]
Verwijderd
Ik heb zelf ook asymmetrische banden, maar daarmee is het dus hetzelfde verhaal als hierboven...Acid_Burn schreef op maandag 04 juni 2007 @ 21:46:
Ik neem aan dat het voor meer banden geld, dat is alleen de enige asymmetrische band die er op staat. Of is het zo dat bijvoorbeeld bij een band als deze:
[afbeelding]
Aan de ene kant van de auto de pijlvorm naar boven wijst en aan de andere kant naar beneden als je de auto van achteren bekijkt. Lijkt me niet anders pers je het water in 1 geval naar buiten en in het andere geval naar binnen. Of maakt het bij dit type weer niet uit welke zijde van de band aan de buitenkant zit
Alleen "inside" en "outside" en nergens L of R...
Waterloop boeit volgens mij ook geen hol... Als er maar ruimte is om het te laten... Ze doen het iig prima in de regen, en merk ook absoluut geen verschil tussen links en rechts...
[ Voor 21% gewijzigd door Acid_Burn op 04-06-2007 22:05 ]
Mjah, dat is wat ze willen suggereren... Of het daadwerkelijk het geclaimde effect heeft, vraag ik me ten stelligste af...Acid_Burn schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:04:
Nou als je naar die band kijkt die ik gepost hebt kijkt, als je die verkeerd om monteerd, dan forceer je water naar het midden van je band.. halloooo aquaplannig. Waterloop boeit een heleboel, dat is nou net het hele idee achter die fancy designs
ik heb overigens deze:

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 04-06-2007 22:10 ]
Wilde gok, Bridegstone Potenza's? Of hoe die dingen ook mogen heten?
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Ik voel een nieuw topic opkomen:
Raad de band aan de hand van het plaatje!
[ Voor 69% gewijzigd door MikeyMan op 04-06-2007 23:54 ]
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Deze quiz hebben ze al eens op autoblog gedaan.MikeyMan schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:53:
Yepz... RE050A's...
Ik voel een nieuw topic opkomen:
Raad de band aan de hand van het plaatje!
Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!
Ik overweeg toch eens te kijken of er een leuke Mini Cooper S te regelen is. Een 3-coupe die 6 1/2 dag per week voor de deur staat te nietsen is ook wat zonde......
En een Mini die 6 1/2 dag per week voor de deur staat te nietsen is minder zonde?[b][message=28168062,noline]Ik overweeg toch eens te kijken of er een leuke Mini Cooper S te regelen is. Een 3-coupe die 6 1/2 dag per week voor de deur staat te nietsen is ook wat zonde......
Exact expert nodig?
Ik hou dan in ieder geval meer ruimte op mijn oprit overCrazy D schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 05:55:
[...]
En een Mini die 6 1/2 dag per week voor de deur staat te nietsen is minder zonde?
Tjah, geen auto is geen optie, een hutsefluts auto ook niet, dus ik heb geen keuze.... Ik bedoel, ik kan moeilijk een Volkswagen of een Ford gaan kopen na 3 jaar BMW gereden te hebben
Ik zou ook niet meer terugwillen... het is een levensstijl, geen autozneek schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 12:32:
[...]
Ik hou dan in ieder geval meer ruimte op mijn oprit over
Tjah, geen auto is geen optie, een hutsefluts auto ook niet, dus ik heb geen keuze.... Ik bedoel, ik kan moeilijk een Volkswagen of een Ford gaan kopen na 3 jaar BMW gereden te hebben
Mijn idee is eerder dat de rest geen auto's zijnHTT-Thalan schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 12:36:
[...]
Ik zou ook niet meer terugwillen... het is een levensstijl, geen auto
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

bron
Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!
Lijkt een beetje op een 300C wmb:

Hij lijkt iig niet op iets BMW achtigs
[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 06-06-2007 17:13 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Hoop niet dat ie er komt. Wat een gedrocht.Pavla schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 17:08:
Wat een leuk karretje die 1 serie coupe. Veel mensen zullen het niet met mij eens zijn maar toch vind ik het een erg leuke auto.
[afbeelding]
bron

groot deel achterkant en achterlichten zijn afgeplakt, maar goed ook want anders zou het een gedrocht zijn

niet dat het nu veel soeps is imho maargoed
Hey, kleine rotauto, ga eens aan de kant!!!
Dan kan ik de mooie 335 coupe achterop die vrachtwagen beter zien
[ Voor 23% gewijzigd door zneek op 06-06-2007 20:39 ]
Ik vind die lijn aan de zijkant niet echt mooi... de auto lijkt erdoor erg uitgerekt...zneek schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 20:38:
[...]
Hey, kleine rotauto, ga eens aan de kant!!!
Dan kan ik de mooie 335 coupe achterop die vrachtwagen beter zien
En het achterwiel staat een beetje raar... alsof het te klein is en te ver naar voren zit...
De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel
Inderdaad, ik vind de verhoudingen zo veel mooier:deepbass909 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:04:
[...]
Ik vind die lijn aan de zijkant niet echt mooi... de auto lijkt erdoor erg uitgerekt...
En het achterwiel staat een beetje raar... alsof het te klein is en te ver naar voren zit...

Slechte soep natuurlijk maar het gaat om het idee
ik zag vanmiddag nog een leuke M6 met zwitserse platen en een mooie vrouw erin
Dat is zo te zien de bedoeling ook geweest.B-lennium schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:13:
beetje 2002 look lijkt het wel
Jammer alleen dat dit oerlelijk is en een 02 wel een hele mooie auto is om te zien.
mede omdat ik dr nu 1 heb en alles wat ik heb is automatisch mooi
leeg
Ik vind een 130i met M-sportpakket overigens geen lelijke auto. Die wieldop 116i'tjes doen me weinig.

En een ruw shop van de sparkling graphite coupé:

Dat ziet er al meteen een stuk beter uit.
Brr nee, jij maakt er een 3 serie compact van? De hele lijn van de auto is zo vern**ktReinier schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:15:
[...]
Inderdaad, ik vind de verhoudingen zo veel mooier:
[afbeelding]
Slechte soep natuurlijk maar het gaat om het ideeDe wielkast was ook niet echt mooi gevuld.

Verwijderd
Ze hebben alles nagekeken. Geen probleem te vinden met de banden. Ze hebben m'n banden nu op 3.3 bar gezet. De auto rijdt precies op fietsbanden. Ik ga er mijn run flats terug onder leggen. De ophanging van de E92 zou specifiek voor run flats bedoeld zijn.
Verwijderd

Ja ik vind het ook net niet helemaal kloppen... ze hadden beter die dak lijn kunnen doortrekken tot de kofferbak, zoals de huidige Audi A3 .. zonder dat rare en totaal nutteloze "kontje" er in te willen persen. Dat staat op een grotere 3-serie prima maar een 1 is gewoon te klein. (En de 3 Compact ook).Bram77 schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 12:28:
Wel leuk als ze iets meer met de 1 serie neus gaan doen. Die is mooi! Hij lijkt inderdaad wel wat uit balans, optisch...
Wanneer komt er een 1 Cabrio?
[ Voor 3% gewijzigd door tazzman op 07-06-2007 13:56 ]
Dit topic is gesloten.