Wat mij betreft maak ik eerst een uitstapje naar de 6
Vanochtend terug gekomen van een bezoekje aan een vriend in Miami. Heb 500 miles in zijn M6 cabrio gereden. Wát een bak zeg. Hoop dat ie (net als de M5) ook te koop wordt met een handbak ipv SMG. Vind ik toch wat te traag reageren.
Vanochtend terug gekomen van een bezoekje aan een vriend in Miami. Heb 500 miles in zijn M6 cabrio gereden. Wát een bak zeg. Hoop dat ie (net als de M5) ook te koop wordt met een handbak ipv SMG. Vind ik toch wat te traag reageren.
Ioniq 5 P45
Zo, toch maar eens wat plaatjes gemaakt van die van mij:

Als ik een statief kan vinden ga ik eens wat meer pics in het donker maken, er zaten best leuke foto's tussen maar helaas onscherp
Die eerste mag je in de startpost zetten trouwens als je wil

Als ik een statief kan vinden ga ik eens wat meer pics in het donker maken, er zaten best leuke foto's tussen maar helaas onscherp
Mooie bak, maar gooi ff een "minder blauw" filter over die eerste fotoStoffel schreef op maandag 21 mei 2007 @ 22:14:
Zo, toch maar eens wat plaatjes gemaakt van die van mij:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb een poging gedaan om er wat mee te Photoshoppen. Echt realistisch ziet het er niet meer uit, ik ben dan ook niet zo'n held met fotobewerking. Sterker nog, ik zou eens moeten beginnen met een andere cameraPlague schreef op maandag 21 mei 2007 @ 22:27:
[...]
Mooie bak, maar gooi ff een "minder blauw" filter over die eerste foto

[ Voor 3% gewijzigd door Stoffel op 21-05-2007 22:36 ]
Heb het maar wat drastischer aangepakt 

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!
Wat mij betreft wel, maar daar past niet zo goed een familie in. Kortom, nood breekt de wens, dus dan voorlopig maar een station.RSP schreef op maandag 21 mei 2007 @ 21:25:
Betekend dat dus ook dat iedereen straks lekker doorschuift naar de dikke 7's?
Ook mijn klein beestje (touring) eens posten. Van de nieuwe Z3 heb ik nog niet eens een foto gemaakt (nu te donker, morgen misschien eens proberen.)
Van de andere Z3 wel wat foto's, maar niet zo mooi
Accidentje op Nurnbergring, de weg terug naar België met een sleepwagen

Van de andere Z3 wel wat foto's, maar niet zo mooi

Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet
Verwijderd
Cool. Ik wist niet dat ze bij Nurnberg óók al een ring hadden gebouwd.
Is ie beter dan die bij Nürburg?
Is ie beter dan die bij Nürburg?
Op de ring en dan alleen de voorkant licht in elkaar gereden?Blackminister schreef op maandag 21 mei 2007 @ 23:06:
Ook mijn klein beestje (touring) eens posten. Van de nieuwe Z3 heb ik nog niet eens een foto gemaakt (nu te donker, morgen misschien eens proberen.)
Van de andere Z3 wel wat foto's, maar niet zo mooiAccidentje op Nurnbergring, de weg terug naar België met een sleepwagen
![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Of stond je in de pits en is er iemand tegenaan geknald bij het fileparkeren
Als ik op de ring een ongeluk zou maken denk ik dat er geen spaan van heel zou blijven
[ Voor 41% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-05-2007 23:12 ]
Geld teveel?Blackminister schreef op maandag 21 mei 2007 @ 23:06:
Van de andere Z3 wel wat foto's, maar niet zo mooiAccidentje op Nurnbergring, de weg terug naar België met een sleepwagen
![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
hehe, ik verwar altijd nurnberg met nurberg...
Anyway, twas een echt accident, niet in de file.
Kostenplaatje 5.000€. Was een bocht die plots naar beneden helde, en ik verschoot van de daling (niet verwacht). Daardoor blokkering van de remmen, een tol als gevolg, voorkant tegen de vangrail, nog eens een tol en de achterkant meegehad (maar licht gelukkig) . Zijn ons moeten komen optakelen (en terwijl nagenoeg in diezelfde bocht) een Porsche die de decor invloog, kon nog net voor de railing stoppen.
Trouwens, een railing kost geld. We moesten 800€ betalen voor de schade aan de railing. En we hadden sjans zeiden ze daar!! De vorige dag moest er iemand 5.000€ betalen
Anyway, twas een echt accident, niet in de file.
Trouwens, een railing kost geld. We moesten 800€ betalen voor de schade aan de railing. En we hadden sjans zeiden ze daar!! De vorige dag moest er iemand 5.000€ betalen
Rofl, I wish. Maar 1 Z3 tegelijkertijd hé, m'n vrouw rijd ermee. De vorige (stukgereden) laten overnemen door de garage (nog maar slechts 2.000 voor gekregenPlague schreef op maandag 21 mei 2007 @ 23:13:
[...]
Geld teveel?een 3-serie en 2 Z3's
En nog gaar rijden op de Ring, zonder 't ook maar echt erg te vinden
En op de ring zal ik niet vlug meer rijden (vooral niet omdat de verzekering NIETS dekt), ze vertelden ons dat het aanzetten tot racen is
Licht vooraan. Op foto niet echt duidelijk te zien (kon niet frontaal foto nemen) maar voorkant moest helemaal vernieuwd worden. Vooral doordat de stootbar ook kapot was, bijna een total-loss volgens de garage. Anyway, wreed sjans gehad op de ring. Voor hetzelfde geld ga je dan overkop, of rijd iemand anders je nog aan.....HTT-Thalan schreef op maandag 21 mei 2007 @ 23:12:
[...]
Op de ring en dan alleen de voorkant licht in elkaar gereden?
Of stond je in de pits en is er iemand tegenaan geknald bij het fileparkeren
Als ik op de ring een ongeluk zou maken denk ik dat er geen spaan van heel zou blijven

Met zo'n Z3, soit. Ik hoef geen sjans te hebben, ik hoef puur te bidden dat er niemand voor mij eindigt, want daar blijf nie veel nie meer van over als ik daar op rij met mijn tankBlackminister schreef op maandag 21 mei 2007 @ 23:21:
[...]
Licht vooraan. Op foto niet echt duidelijk te zien (kon niet frontaal foto nemen) maar voorkant moest helemaal vernieuwd worden. Vooral doordat de stootbar ook kapot was, bijna een total-loss volgens de garage. Anyway, wreed sjans gehad op de ring. Voor hetzelfde geld ga je dan overkop, of rijd iemand anders je nog aan.....
Heb gister voor het eerst met een goed warmgereden motor en op zeer natte steentjes eens voorzichting een burnout geprobeerd, ging goed. Ook even getest tot waar de remmen kunnen zonder te blokkeren, bij een voorzichtige 25 km/h.
Ik heb zo'n idee dat ik de controle hierover liever niet verlies... mijn 205'je was licht genoeg maar deze gaat dwars door 2 vangrails en een bus heen als het moet, dwars

[ Voor 24% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-05-2007 23:31 ]
Herkenbaar allemaalBlackminister schreef op maandag 21 mei 2007 @ 23:18:
[...]
En op de ring zal ik niet vlug meer rijden (vooral niet omdat de verzekering NIETS dekt), ze vertelden ons dat het aanzetten tot racen is(zelfs ons argument dat het een openbare weg is hielp niet)

En zonde van je bak! Denk btw al dat ik weet welke bocht je bedoeld, er is maar 1 punt waar het ineens heel stijl ver naar beneden gaat

Maar, dit moet je verder aanvechten hoor, tenzei je verzekering in de voorwaarden de Nürburgring (en evt andere circuits bij naam genoemd) expliciet uitsluit. In mijn verzekering staat alleen 'deelname aan snelheidswedstrijden en behendeigheidsparcoursen' en zo.
Het is gewoon feit dat het openbare eenrichtings tolweg is waar altijd en alleen de standaard Duitse verkeersregels van toepassing zijn. Hun argument van 'aanzetten tot racen' is niet echt overtuigend he! Op de Ring neem je nergens aan deel (ieder rijdt voor zich), het is al helemaal geen wedstrijd (Touristenfahrten = vrij rijden), en het bijhouden van rondetijden is ten strengste verboden (dus geen snelheids element aanwezig).
Succes er mee! Kan lang duren allemaal met verzekeringen, vooral als ze moeten betalen...
Verzekering geldt voor mij trouwens niet, m'n auto is toch niet all-risk verzekerd en het is een eenzijdig ongeval, dus aan m'n auto zou toch al niks vergoedt worden. Maar da's dus een andere kwestie.
[ Voor 7% gewijzigd door Knightwolf op 22-05-2007 00:49 ]
Een Porsche heeft dan ook een goede vorm voor te remmen alsook een goede reminstallatie. En betreffende dat ongeluk, dat had je hier al een keer gepost. Met de Z3 zonder TC wezen spelen en flink miskeken. Moet je ook niet doen als je het circuit niet kent maar wees niet bang, TC op je nieuwe Z3 zal je de volgende keer ook niet reddenBlackminister schreef op maandag 21 mei 2007 @ 23:16:
een Porsche die de decor invloog, kon nog net voor de railing stoppen.
Lagers kregen zowiezo op hun donder van de verbranding.JRTB schreef op maandag 21 mei 2007 @ 09:01:
Op 3 van de 4 kabouters je auto laten werken zou ik alleen in nootgevallen doen, want dat is echt slecht. Denk alleen al aan de lagers, die alle flink op hun donder krijgen.
En de rotzooi wat er in de olie drijft bij het productieproces en het inrijden dan? Heb je een oliefilter voor, moet maar zijn werk doen. Je moet geen problemen zoeken waar er geen zijn.deepbass909 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 10:56:
Ik denk dat je lagers wel je minste probleem zullen zijn... Wat te denken van je nokkenas... en eventueel metaal gruis/splinters die nu door je blok heen zwerven...
Ik zou er inderdaad niet te lang mee rijden... liever eigenlijk helemaal niet meer...
Betreffende olie en lagers moet je geen zorgen om maken. Ik zou me vooral zorgen maken over de krukas welke nu is gaan "opdraaien". Maar het is een auto en hij heeft het toerental hoog gehouden dus die krukas kan je rustig nog in de nek van een inbreker leggen voordat je die eventueel zou magnafluxen en richten.
@Harrie: gewoon dat hok provisorisch repareren met een andere tuimelaar en kapot rijden die bak
[ Voor 63% gewijzigd door Chevy454 op 22-05-2007 12:47 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
4 andere uitlaattuimelaars, indien nodig beide assen vervangen en een andere ori nokkenas dr in en gaan met die banaanChevy454 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 12:35:
@Harrie: gewoon dat hok provisorisch repareren met een andere tuimelaar en kapot rijden die bak
Die gare nokkenas is ws de reden dat ie in de 1e plaats kapot gelopen is.
leeg
Zou je dat wel doen, dat is bijna een hele cilinderkoprevisie
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Klopt
Eindelijk dan een plaatje van mijn bakkie 

Mag in de startpost.
Het is een 316i

Mag in de startpost.
[ Voor 5% gewijzigd door Naboo op 22-05-2007 22:53 ]
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Waar is de auto? 
Ff serieus, kun je geen betere maken? Je ziet hier amper een auto op.
Aannames zijn fataal.
De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !
Hehe, ja, ik dacht, ik camoufleer m ff. Deze foto is tijdelijk.GaMeOvEr schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 22:55:
Waar is de auto?
Van het weekend ff betere schieten.
Ik upload van het weekend wel ff een nieuwe met dezelfde naam, zodat ie automatisch aangepast wordt in de start post
[ Voor 16% gewijzigd door Naboo op 22-05-2007 23:07 ]
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Done! (beide.
)
[ Voor 56% gewijzigd door GaMeOvEr op 22-05-2007 23:08 ]
Aannames zijn fataal.
Ok, heeft er iemand ervaring met de audio in een E34? Vanwege de gesloten kofferbak.. jullie hebben me al eerder tips gegeven over de speakerkeuze. Nu heb ik daar even aan gesnuffeld, en dat kan ik redelijk simpel zelf doen. Achter is het gewoon erin schroeven, stekker erin en klaar. Voor ook, maar daar moet vrees ik wat stukjes dashbord loskomen.
Echter, ik moet ook een goede sub gaan gebruiken nu. En die bak is zo ongeveer luchtdicht, op de inbouwruimtes voor de achterluidsprekers na.
Hoeveel watt moet ik gebruiken?
Of denk je dat ik een aardig diepe bas kan bereiken met gewoon 4 speakers?
Echter, ik moet ook een goede sub gaan gebruiken nu. En die bak is zo ongeveer luchtdicht, op de inbouwruimtes voor de achterluidsprekers na.
Hoeveel watt moet ik gebruiken?
Nja, heb nogal slechte ervaringen daarBlackminister schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 19:01:
[...]
KloptPas te laat gezien dat ik effe reclame erop zette met mijn foto
Ik heb op een BMW forum gelezen dat dat practisch onmogelijk is... De enige manier om bass uit je kofferbak te krijgen was door of het ski-luikje open te zetten, of ergens gaten te creeëren...HTT-Thalan schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 23:18:
Ok, heeft er iemand ervaring met de audio in een E34? Vanwege de gesloten kofferbak.. jullie hebben me al eerder tips gegeven over de speakerkeuze. Nu heb ik daar even aan gesnuffeld, en dat kan ik redelijk simpel zelf doen. Achter is het gewoon erin schroeven, stekker erin en klaar. Voor ook, maar daar moet vrees ik wat stukjes dashbord loskomen.
Hoeveel watt moet ik gebruiken?Of denk je dat ik een aardig diepe bas kan bereiken met gewoon 4 speakers?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Nee hoor, ik heb twee weken geleden deze Pioneer Sub ingebouwd. Wat een verschil!deepbass909 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 23:34:
[...]
Ik heb op een BMW forum gelezen dat dat practisch onmogelijk is... De enige manier om bass uit je kofferbak te krijgen was door of het ski-luikje open te zetten, of ergens gaten te creeëren...
Ik heb de isolerende plaat tussen de achterbak en het metaal weggehaald, maar het skiluik gewoon laten zitten. 150 Watt active sub, knalt heerlijk. Jongen uit mn klas heeft in zijn Audi 80 dezelfde liggen, zeker weten meer bass in de auto zelf, maar ik mis niks
Inbouwen is een bitch, maar het is het zeker waard.
Ioniq 5 P45
Is idd niet waar. Je moet aardig wat vermogen in je kofferbak gooien om het in de auto goed te horen, maar het klinkt best goed. In een minder goed geisoleerde auto heb je vanzelfsprekend meer rendement, maar dat wil niet zeggen dat het zich niet loont om er wat in te bouwen.
Ik heb zelf een 300 watt RMS woofer in een gesloten kist, met aparte versterker, 2weg speakers in de hoedenplank, 2weg speakers in de kickpanel en nog een 4kanaals versterker om die aan te sturen. Je moet het even goed afstellen, maar dan heb je ook wat(t). Een ieder die het niet gelooft komt maar eens luisteren
Oh en inderdaad, inbouwen is een bitch. Ik ben 3 dagen bezig geweest om alles er netjes in te krijgen.
Ik heb in tig auto's installaties ingebouwd, maar BMW spant de kroon m.b.t. isolatie en bouwkwaliteit. Dat is maar goed ook trouwens, want dan gaat er ook niks trillen.
Ik heb zelf een 300 watt RMS woofer in een gesloten kist, met aparte versterker, 2weg speakers in de hoedenplank, 2weg speakers in de kickpanel en nog een 4kanaals versterker om die aan te sturen. Je moet het even goed afstellen, maar dan heb je ook wat(t). Een ieder die het niet gelooft komt maar eens luisteren
Oh en inderdaad, inbouwen is een bitch. Ik ben 3 dagen bezig geweest om alles er netjes in te krijgen.
Ik heb in tig auto's installaties ingebouwd, maar BMW spant de kroon m.b.t. isolatie en bouwkwaliteit. Dat is maar goed ook trouwens, want dan gaat er ook niks trillen.
[ Voor 18% gewijzigd door Stoffel op 23-05-2007 00:32 ]
Dat bedoel ik dus, je hebt toch isolatie weg moeten halenSpiller schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 23:40:
[...]
Nee hoor, ik heb twee weken geleden deze Pioneer Sub ingebouwd. Wat een verschil!
Ik heb de isolerende plaat tussen de achterbak en het metaal weggehaald, maar het skiluik gewoon laten zitten. 150 Watt active sub, knalt heerlijk. Jongen uit mn klas heeft in zijn Audi 80 dezelfde liggen, zeker weten meer bass in de auto zelf, maar ik mis niks
Inbouwen is een bitch, maar het is het zeker waard.
Bij de meeste sedans gooi je gewoon een kist in de kofferbak en je bass, maar bij een E34 moet je toch wat meer moeite voor doen.
@Stoffel
ok, je hebt de boel niet verbouwd, maar zoals je zelf al zegt, je hebt 300 watt nodig voor een beetje volume... 300 Watt is meer dan ik aan hifi thuis heb staan

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Das natuurlijk nooit een nuttige vergelijking...deepbass909 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 00:39:
[...]
@Stoffel
ok, je hebt de boel niet verbouwd, maar zoals je zelf al zegt, je hebt 300 watt nodig voor een beetje volume... 300 Watt is meer dan ik aan hifi thuis heb staanen daarmee krijg ik ook m'n maag aan het trillen in een veel grotere ruimte (wat dus eigenlijk meer vermogen nodig zou hebben)
Die isolatieplaat stelt niks voor. Zit vast met 4 grote plastic schroeven. Heb je er zo uit. Ik bedoelde dat je geen gaten hoeft te boren om ook van de bass te kunnen genieten
Ioniq 5 P45
Dus het loont misschien om het niet zelf te doen, maar gewoon naar een audiozaak te gaan waar ze ook inbouwen? In Breda zit Polo Autoshop, die hebben een eigen inbouwshop en ik hoor er goede dingen over.
Aan de andere kant, de apparatuur is wel goedkoper bij de Mediamarkt... hmm. decisions decisions.
Aan de andere kant, de apparatuur is wel goedkoper bij de Mediamarkt... hmm. decisions decisions.
[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-05-2007 09:02 ]
DelegerenBram77 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 09:16:
Zelf inbouwen is net zo leuk toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 23-05-2007 09:22 ]
Ik doe eigenlijk alles wat maar kan zelf. Ik doe er misschien wel langer over, maar ik leer ook elke keer weer een hoop wat me op de lange termijn veel tijd en geld scheelt. Bovendien, meer weten kan nooit slecht zijn 
Ik heb b.v. vrijdag nacht van 00:00 tot 05:00 gespeeld met een CO2 lasapparaat (op krachtstroom). Lassen heb ik nooit geleerd, maar ik had wel een einddemper die aan de bovenkant vol met gaten zat en niet door de keuring kwam. Rotte boel er uit geslepen, eerst een paar keer geoefend en dichtlassen maar.
Niet dat ik nu opeens kan lassen en dat een nieuwe einddemper nou zo ontzettend duur is. Maar het iig kunnen dichtlassen van iets vind ik echt een aanwinst. Netjes wordt het nog niet, maar dat zal de tijd me leren.
Uiteraard is tijd (slaap in dit geval) inderdaad voor de een meer waard als voor de ander.
Ik heb b.v. vrijdag nacht van 00:00 tot 05:00 gespeeld met een CO2 lasapparaat (op krachtstroom). Lassen heb ik nooit geleerd, maar ik had wel een einddemper die aan de bovenkant vol met gaten zat en niet door de keuring kwam. Rotte boel er uit geslepen, eerst een paar keer geoefend en dichtlassen maar.
Niet dat ik nu opeens kan lassen en dat een nieuwe einddemper nou zo ontzettend duur is. Maar het iig kunnen dichtlassen van iets vind ik echt een aanwinst. Netjes wordt het nog niet, maar dat zal de tijd me leren.
Uiteraard is tijd (slaap in dit geval) inderdaad voor de een meer waard als voor de ander.
[ Voor 71% gewijzigd door Bram77 op 23-05-2007 09:30 ]
Sinds wanneer is 1 watt aan audio vermogen in een auto anders dan in een huis?MikeyMan schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 00:52:
[...]
Das natuurlijk nooit een nuttige vergelijking...
In mijn compact zit voor 4 x 27 Watt RMS aan audio (standaard Mosfet versterker in m'n autoradio) en dat is op zich meer dan zat, waar het niet door de kleine afmeting van de speakers (13cm) en het ontbreken van een goede klankkast, dat mijn bass ongecontrolleerd geproduceerd wordt, met als gevolg resonantie in speaker en oversturing (de conus heeft te weinig tegendruk).
Ik zit daardoor vast aan een keer een subwoofer inbouwen, maar die wordt niet zwaarder dan 150watt (lichter is er niet te krijgen), maar een subje van 30 tot 50 watt zou echt volstaan gezien het volume van de cabine.
Met je 300watt aan sub in de kofferbak durf ik erom te wedden dat er buiten de auto haast meer bass te horen is dan in de auto. Daarnaast is het nooit echt bevordelijk voor je geluidskwaliteit als de geluidsgolven zich een weg door isolerend materiaal moeten banen. Bassen gaan daar vrij goed doorheen, maar je gaat hoe dan ook detail verliezen in het geluid.
Misschien klink ik nu als een geluidspurist, wat ik niet ben, maar ik vind het een nogal matige oplossing door gewoon meer vermogen te gebruiken om om een bepaalde beperking heen te komen...
Dát is opzich niet het verschil nee...deepbass909 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 10:20:
[...]
Sinds wanneer is 1 watt aan audio vermogen in een auto anders dan in een huis?![]()
In mijn compact zit voor 4 x 27 Watt RMS aan audio (standaard Mosfet versterker in m'n autoradio) en dat is op zich meer dan zat, waar het niet door de kleine afmeting van de speakers (13cm) en het ontbreken van een goede klankkast, dat mijn bass ongecontrolleerd geproduceerd wordt, met als gevolg resonantie in speaker en oversturing (de conus heeft te weinig tegendruk).
Ik zit daardoor vast aan een keer een subwoofer inbouwen, maar die wordt niet zwaarder dan 150watt (lichter is er niet te krijgen), maar een subje van 30 tot 50 watt zou echt volstaan gezien het volume van de cabine.
Met je 300watt aan sub in de kofferbak durf ik erom te wedden dat er buiten de auto haast meer bass te horen is dan in de auto. Daarnaast is het nooit echt bevordelijk voor je geluidskwaliteit als de geluidsgolven zich een weg door isolerend materiaal moeten banen. Bassen gaan daar vrij goed doorheen, maar je gaat hoe dan ook detail verliezen in het geluid.
Misschien klink ik nu als een geluidspurist, wat ik niet ben, maar ik vind het een nogal matige oplossing door gewoon meer vermogen te gebruiken om om een bepaalde beperking heen te komen...
Maar jij moet alleen heel erg veel kunstgrepen uit gaan halen om 300 watt te halen...
Bij 13,6 volt is dat 22 ampere... En dat is uitgaande van 100% rendement...
Logischer is dat het rendement richting de 50% gaat... En dan zit je al aan 44ampere...
Niet onmogelijk, maar dan gaat je met een pioneer subje/versterker niet lukken...
Grote verschil is, dat je speakers thuis al netjes in hun eigen kastje zitten en dus al optimaal afgestemd zijn, en je zelf de plaatsing kunt bepalen.
In de auto zitten je speakers meestal in verre van optimale speakerlocaties, zowel qua klankkast als qua plaatsing, en moet je er stomweg meer vermogen inpompen voor vergelijkbaar geluid, daarbij komt ook nog eens dat je huis lang niet zoveel last heeft van windgeruis en bandenafrolgeluid en motorgeluid.
En je subwoofer staat thuis ook niet in de kelder neem ik aan.
Daarom dus meer vermogen.
Overigens had ik ook geen probleem met de audio in mijn E34 (al had ik wel een nogal dikke amp) kwestie van skiluikje open en gaan.
Overigens lijkt mij 4x27Watt RMS uit de autoradio heel optimistisch. Die metingen worden altijd gedaan @14.4V, iets wat je stomweg nooit hebt in de auto met vervormingspercentages waar je niet blij van wordt. Een goede autoradio haalt denk ik iets van 4x15 RMS ofzo, bij een voltje of 13-13,5. (Dan heb je dus zo'n zogenaamd 4x40 of 4x50 Watt ding van een goed merk.)
In de auto zitten je speakers meestal in verre van optimale speakerlocaties, zowel qua klankkast als qua plaatsing, en moet je er stomweg meer vermogen inpompen voor vergelijkbaar geluid, daarbij komt ook nog eens dat je huis lang niet zoveel last heeft van windgeruis en bandenafrolgeluid en motorgeluid.
Overigens had ik ook geen probleem met de audio in mijn E34 (al had ik wel een nogal dikke amp) kwestie van skiluikje open en gaan.
Overigens lijkt mij 4x27Watt RMS uit de autoradio heel optimistisch. Die metingen worden altijd gedaan @14.4V, iets wat je stomweg nooit hebt in de auto met vervormingspercentages waar je niet blij van wordt. Een goede autoradio haalt denk ik iets van 4x15 RMS ofzo, bij een voltje of 13-13,5. (Dan heb je dus zo'n zogenaamd 4x40 of 4x50 Watt ding van een goed merk.)
[ Voor 20% gewijzigd door GaMeOvEr op 23-05-2007 11:00 ]
Aannames zijn fataal.
Waar zit dat skiluikje? Zit dat achter die middenarmsteun op de achterbank?
Kweenie of die dingen standaard zijn, bij mij zat hij inderdaad achter de middenarmsteun.HTT-Thalan schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 11:00:
[...]
Waar zit dat skiluikje? Zit dat achter die middenarmsteun op de achterbank?
[ Voor 22% gewijzigd door GaMeOvEr op 23-05-2007 11:02 ]
Aannames zijn fataal.
Ik denk sowieso dat wattage maar een kleine invloed heeft op de geluidskwaliteit in een auto. De ruimte is klein en, zoals al gezegd, is de plaatsing van de speakers lang niet altijd ideaal. Ik wil niet doen alsof ik er veel verstand van heb, maar in mijn ervaring zijn de kwaliteit van de speaker zelf (los van het wattage) en de kwaliteit van een eventuele versterker en radio (los van wattage) veel belangrijker.
Ik heb speakers van 100 wat (JBL), die zijn misschien 15 watt RMS. Maar de ophanging van conus is gewoon niet goed genoeg om die 15 watt RMS te kunnen dragen. Ze gaan klapperen bij te veel bas. Terwijl het echt geen slechte speakers zijn.
Doe mij dan maar speakers van 5 tot 10 watt RMS die niet klapperen en mooi geluid geven. Meer dan voldoende voor in een auto, zelfs met m'n dakje d'r af
Ik heb speakers van 100 wat (JBL), die zijn misschien 15 watt RMS. Maar de ophanging van conus is gewoon niet goed genoeg om die 15 watt RMS te kunnen dragen. Ze gaan klapperen bij te veel bas. Terwijl het echt geen slechte speakers zijn.
Doe mij dan maar speakers van 5 tot 10 watt RMS die niet klapperen en mooi geluid geven. Meer dan voldoende voor in een auto, zelfs met m'n dakje d'r af
Yepz... Plus dat dat vermogen bij een bepaalde toon wordt gemeten...GaMeOvEr schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 10:57:
Grote verschil is, dat je speakers thuis al netjes in hun eigen kastje zitten en dus al optimaal afgestemd zijn, en je zelf de plaatsing kunt bepalen.
In de auto zitten je speakers meestal in verre van optimale speakerlocaties, zowel qua klankkast als qua plaatsing, en moet je er stomweg meer vermogen inpompen voor vergelijkbaar geluid, daarbij komt ook nog eens dat je huis lang niet zoveel last heeft van windgeruis en bandenafrolgeluid en motorgeluid.![]()
Dus niet over het gehele bereik...
27/14.4*13.4=25.125 watt...
Doe hier inderdaad een 30% vanaf voor het toonbereik en je zit rond de 17watt...
ehh.... jah... speakers hebben geen wattageBram77 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 11:08:
.
Speakers hebben wel een wattage, naja, een max wattage wat ze op hun donder kunnen krijgen. Maar dat is niet zo boeiend, want je rost echt niet zomaar tijdens "gewoon" een muziekje luisteren 80Watt naar je speaker toe.
Wat hij voor de rest zegt klopt wel, vermogens zijn helemaal niet zo boeiend (behalve voor de sub misschien) maar de kwaliteit van de speaker is veel boeiender, hoe gevoelig is hij, is hij netjes gefilterd, kwaliteit van de onderdelen etc.
als jij 4x25Watt RMS hebt (met bijvoorbeeld een licht 4 kanaals versterkertje) met goeie speakers en een 150Watt RMS voor je sub kun je echt prima geluid hebben, mits je speakers en sub van goede kwaliteit zijn, en je geen 40Hz signaal naar een 13cm speakertje probeert te sturen.
Vermogen heeft een veel lagere prio dan kwaliteit, vooral omdat kwaliteit echt vermogen heeft met realistische waardes en goedkoper spul "patsvermogen" heeft die het in de praktijk gewoon niet haalt.
Wat hij voor de rest zegt klopt wel, vermogens zijn helemaal niet zo boeiend (behalve voor de sub misschien) maar de kwaliteit van de speaker is veel boeiender, hoe gevoelig is hij, is hij netjes gefilterd, kwaliteit van de onderdelen etc.
als jij 4x25Watt RMS hebt (met bijvoorbeeld een licht 4 kanaals versterkertje) met goeie speakers en een 150Watt RMS voor je sub kun je echt prima geluid hebben, mits je speakers en sub van goede kwaliteit zijn, en je geen 40Hz signaal naar een 13cm speakertje probeert te sturen.
Vermogen heeft een veel lagere prio dan kwaliteit, vooral omdat kwaliteit echt vermogen heeft met realistische waardes en goedkoper spul "patsvermogen" heeft die het in de praktijk gewoon niet haalt.
Aannames zijn fataal.
Met een verdubbeling van je vermogen (laten we zeggen van 75 watt continue naar 150 watt continue) schiet je maar 2x zo hard op qua beleving aan je oor. Dan zit je dus allang aan de grenzen van je systeem (en gehoorbeschadiging) 
De zone rond 1-10 watt zal je veel meer aanspreken, dus kwaliteit zit 'm niet zozeer in wattage. Dat is slechts een reserve die je hebt.
De zone rond 1-10 watt zal je veel meer aanspreken, dus kwaliteit zit 'm niet zozeer in wattage. Dat is slechts een reserve die je hebt.
Zo, heb dat skiluikje eruit gemept, heb nu een gat achter de middenarmsteun, naar de kofferbak toe.
Heb gelijk bij de garage 2 speakertjes gehaald, pioneer, 2weg 100w, voor in die montagehouders in de achterkant, kijken of dat een beetje wil klinken. Heb 2 autoradio's om mee te testen.
Heb gelijk bij de garage 2 speakertjes gehaald, pioneer, 2weg 100w, voor in die montagehouders in de achterkant, kijken of dat een beetje wil klinken. Heb 2 autoradio's om mee te testen.
Dat kan ook zo'n berg schelen ja.Mij oude Kenwood radio klinkt qua kwaliteit als 10% van mijn huidige Pioneer 75BT.
Wat ik uit BMW forums heb begrepen waar hetzelfde probleem werd aangehaald, is dat het luikje niet standaard is, maar een optie was.GaMeOvEr schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 11:01:
[...]
Kweenie of die dingen standaard zijn, bij mij zat hij inderdaad achter de middenarmsteun.(Overigens heb ik dus dat hele skiluikje gedemonteerd, anders zit je met die zak in je interieur. Is een plastic ding wat met 4 schroeven/clipdingen in de kofferbak vastzit.)
@GaMeOvEr
Het is inderdaad een 4x50 Watt mosfet Pioneer P75BT. Aangezien die 4x50 Watt sowieso onrealistisch is (10A afgezekerd haalt bij 14,4 Volt maar max 144 Watt aan opgenomen vermogen). Het RMS vermogen is gemeten volgens de DIN45324 norm bij inderdaad 14,4 V.
En aan die 27 Watt per speaker kom ik niet (als ik er tenminste van uit mag gaan dat die 27 Watt gehaald wordt bij de hoogste volume instelling van die radio...), ik kom nooit verder dan half open... daarboven gaan alle 4 de speakers protesteren
Helaas gaat het bij mij dus fout dat ik wel 40Hz door 13cm's wil sturen, bij gebrek aan een sub.
Trouwens, 13cm is op zichzelf niet te klein voor lage tonen, alleen moet er dan wel een goede klankkast aanwezig zijn, en tja... in bijna geen enkele auto is iets dergelijks aanwezig...
Wat betreft de kwaliteit van een versterker... als ik mocht kiezen, geef me dan maar een 10Watt buizen versterker... zowel in kwaliteit van het geluid als volume legt een gemiddelde 50/60 Watt halfgeleideramp het echt af tegen zo'n "lichte" buizenamp.
Heeft iemand hier weleens z'n lak laten polijsten door een profi bedrijf? Ik had gehoopt de meeste krassen kwijt te zijn, maar helaas komen er nu weer steeds meer tevoorschijn...
Ik heb van mijn 15e tot 18e bij een bedrijf gewerkt waar oude auto's optisch gerestaureerd werden. Poleisten was een van de dagelijkse bezigheden waar ik me mee bezig hield.
Ik zou het zelf doen. Zo'n poleistmachine en wat poleistpasta kost bijna niets. In een half uurtje is hij gepoleist en nog een half uur later zit hij in de was. Het volledig laten poetsen (incl. interieur) kost +/- 125 euro en je been één van van de vele wagens die die dag door de handen van de poetsers komt. Een klein beetje onvoorzichtigheid kan vervelende sporen achter laten. Witte vlekken op je kunsstof delen aan de buitenkant die er bijna onmogelijk nog af te krijgen zijn, of plekken waar de lak veel dunner is geworden doordat de poleistmachine te lang op een plek heeft gewerkt.....
Ik zou het mooi zelf doen. Het is een voldoening gevend klusje
Je wordt er vies van, maar dan heb je ook wat!
Ik zou het zelf doen. Zo'n poleistmachine en wat poleistpasta kost bijna niets. In een half uurtje is hij gepoleist en nog een half uur later zit hij in de was. Het volledig laten poetsen (incl. interieur) kost +/- 125 euro en je been één van van de vele wagens die die dag door de handen van de poetsers komt. Een klein beetje onvoorzichtigheid kan vervelende sporen achter laten. Witte vlekken op je kunsstof delen aan de buitenkant die er bijna onmogelijk nog af te krijgen zijn, of plekken waar de lak veel dunner is geworden doordat de poleistmachine te lang op een plek heeft gewerkt.....
Ik zou het mooi zelf doen. Het is een voldoening gevend klusje
Het valt me duidelijk op nu ik BMW rij dat ik allemaal opgefokte gasten achter me heb die willen sporten!
Bij me Mercedes had ik dat nagenoeg niet. Ik vind het niet echt erg, want soms ben ik in een kansloze bui dat ik erop inga, maar dit is me iets te veel van het goede; wat bij me Mercedes dus te weinig was heb ik nu te veel

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !
@Bram77
Wat voor machine en welke pasta zou jij aanraden?
Ik heb nu zo'n machine gebruikt:
Met Valma ScratchX, maar zoals ik al aangaf leken de krassen wel weg te gaan, om na een tijdje gewoon weer terug te komen...
Nu is deze machine overigens ook niet echt aan te bevelen... Hij heeft totaal geen kracht...
Wat voor machine en welke pasta zou jij aanraden?
Ik heb nu zo'n machine gebruikt:

Met Valma ScratchX, maar zoals ik al aangaf leken de krassen wel weg te gaan, om na een tijdje gewoon weer terug te komen...
Nu is deze machine overigens ook niet echt aan te bevelen... Hij heeft totaal geen kracht...
Wij gebruikten inderdaad wel wat zwaardere machines. Zoiets wil ik nog een keer halen alleen dan voor max de helft van de prijs... -> http://www.toolmax.nl/product_info.php/products_id/333
Deze lijkt op wat ik toen gebruikte. Het was alleen geen Makita.
Ik weet niet meer hoe de paste heet die we gebruikten (is alweer een tijdje geleden), maar dat was vrij simpel en goedkoop spul. Ik weet wel waar ze het verkopen in Den Bosch.
In principe kun je denk ik allerlij merken gebruiken en zal het allemaal niet heel veel schelen. Het moet niet te grof of dik zijn want dan zit je met een beetje goede polijstmachine zo door de lak heen.
Hoe dunner de pasta, hoe beter voor je lak eigenlijk. Maar dan heb je inderdaad wel het probleem dat sommige diepere krassen worden opgevult me de lak die je lostpolijst, in plaats van dat je de krassen daadwerkelijk verwijderd. Persoonlijk polijst ik dan liever wat vaker. Anders houd je in no-time geen lak meer over.
Deze lijkt op wat ik toen gebruikte. Het was alleen geen Makita.
Ik weet niet meer hoe de paste heet die we gebruikten (is alweer een tijdje geleden), maar dat was vrij simpel en goedkoop spul. Ik weet wel waar ze het verkopen in Den Bosch.
In principe kun je denk ik allerlij merken gebruiken en zal het allemaal niet heel veel schelen. Het moet niet te grof of dik zijn want dan zit je met een beetje goede polijstmachine zo door de lak heen.
Hoe dunner de pasta, hoe beter voor je lak eigenlijk. Maar dan heb je inderdaad wel het probleem dat sommige diepere krassen worden opgevult me de lak die je lostpolijst, in plaats van dat je de krassen daadwerkelijk verwijderd. Persoonlijk polijst ik dan liever wat vaker. Anders houd je in no-time geen lak meer over.
[ Voor 3% gewijzigd door Bram77 op 23-05-2007 15:35 ]
nog wel meer dan 60 ook...deepbass909 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 14:39:
[...]
Wat betreft de kwaliteit van een versterker... als ik mocht kiezen, geef me dan maar een 10Watt buizen versterker... zowel in kwaliteit van het geluid als volume legt een gemiddelde 50/60 Watt halfgeleideramp het echt af tegen zo'n "lichte" buizenamp.
Je bent wel the man als je een buizenversterker in je dashboard maakt... Paar buizen aan de bovenkant
Op zich zou het ook nog moeten lukken ook... Met een 3-tal EL34 buisjes kan je toch al een leuke stereo versterker maken. Voeding is wat tricky alleen... 800 volt vanuit 12v DC maken is heel goed mogelijk, maar vereist toch wel serieus ontwerpwerk... Die voeding zal hem dan ook duur maken...
* deepbass909 krijgt een flashback naar Back-to-the-Future 3...
* deepbass909 krijgt een flashback naar Back-to-the-Future 3...
Bah. Heb achterin 2x100watt 2weg Pioneer, in die gaten geschroeft. Ten eerste is de speaker niet eens de maat van dat inbouwgat, het gat is ietsje groter, maar het geluid is het meest waardeloze wat ik ooit gehoord hebt 
2x100 watt op een 4x45 watt versterker en bij het minste of geringste volume klinkt het alsof ze in een bak grind liggen
Heb zelfs dat skiluikje eruit gehaald, en die 2x100 watt in serie gezet met de 2x80 watt JVC 'normale' kastluidsprekers die altijd in de hatchback van mijn vorige auto lagen (en daar geweldig geluid gaven) en nog klinkt het zwaar verrot. Ik kan wel een sub plaatsen, maar als die 2x100 watt al niet eens het vermogen van een normale autoradio aankan, ben ik geen steek verder.
Ik weet niet wat ik wel niet moet doen om een beetje muziek te kunnen luisteren

2x100 watt op een 4x45 watt versterker en bij het minste of geringste volume klinkt het alsof ze in een bak grind liggen
Heb zelfs dat skiluikje eruit gehaald, en die 2x100 watt in serie gezet met de 2x80 watt JVC 'normale' kastluidsprekers die altijd in de hatchback van mijn vorige auto lagen (en daar geweldig geluid gaven) en nog klinkt het zwaar verrot. Ik kan wel een sub plaatsen, maar als die 2x100 watt al niet eens het vermogen van een normale autoradio aankan, ben ik geen steek verder.
Ik weet niet wat ik wel niet moet doen om een beetje muziek te kunnen luisteren
Je eerste probleem is dat het gat iets groter is. Ik weet niet welke maat je hebt gekocht, maar vooral rond 16cm speakers is er iets variatie, namelijk 16,0 cm, 16,5cm en 17cm. Als je die maat verkeerd hebt, krijg je waanzinnige lekkage van bassen langs de speaker en zal zelfs de beste speaker nog compleet bagger klinken...
Ik dacht dat er maar 2 maten waren... maar inderdaad, dat zal zo ongeveer de maat zijn waar het om draait. Bovendien kan ik maar 2 van de 4 schroeven vastdraaien, al was het maar omdat er 2 missen, die zitten toch onder het dashboard en ook vlak onder de achterruit, dus daar kom je niet bij.deepbass909 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 22:46:
Je eerste probleem is dat het gat iets groter is. Ik weet niet welke maat je hebt gekocht, maar vooral rond 16cm speakers is er iets variatie, namelijk 16,0 cm, 16,5cm en 17cm. Als je die maat verkeerd hebt, krijg je waanzinnige lekkage van bassen langs de speaker en zal zelfs de beste speaker nog compleet bagger klinken...
Bovendien, omdat het skiluikje nu open is (kan de middenarmsteun nog wel gewoon dichtdoen natuurlijk zit er ook minder compressie in de kofferbak.
Ik zal morgen maar eens gaan informeren bij Polo autoshop. Die zullen wel weten hoe en wat te doen met zo'n auto.
Yepz... 16 en 17 zijn eigenlijk 16 en 16,5...
Twee maten dus...
Maar daar moet je over het algemeen wel redelijk mee uitkomen...
Twee maten dus...
Maar daar moet je over het algemeen wel redelijk mee uitkomen...
Mijn E34 was rondom 13cm, dus voor in de kickpanels 13 cm, tweeter in het dash, en achterin ook 13cm onder de standaard afdekplaten. Ging bij mij prima, voor afgefilterd op 50Hz, achter op 80Hz en sub mee laten spelen tot 65Hz ofzo. Ik had er Boston Acoustics in, klonk echt prima. 
Owh en Wekkel, ik weet dat vermogen niet zaligmakend is hoor, ik refereer alleen een betere versterkers omdat afgezien van hun stabiele vermogen gewoon een beter geluid leveren, dus ipv een Boschmann 3500 Watt PMPO liever een leuke JBL met 4x50 max ofzo.
(ivm signaal/ruisverhouding, demping, gebruikte componenten en stabiel op meerdere loads etc.)
Owh en Wekkel, ik weet dat vermogen niet zaligmakend is hoor, ik refereer alleen een betere versterkers omdat afgezien van hun stabiele vermogen gewoon een beter geluid leveren, dus ipv een Boschmann 3500 Watt PMPO liever een leuke JBL met 4x50 max ofzo.
[ Voor 8% gewijzigd door GaMeOvEr op 24-05-2007 00:19 ]
Aannames zijn fataal.
Word druk avondje. Ik rijd na het werk direct langs een auto-audiozaak, langs de drogist voor de aceton, en gemeente voor mijn parkeervergunning
Uhm. Volgens mij heeft die geen riem maar een ketting? (weet ik niet zeker, maar volgens mij hadden iig alle zespitters een ketting.)HTT-Thalan schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 13:28:
Weet iemand trouwens bij hoeveel kilometers bepaalde onderdelen van zo'n 520 vervangen moeten worden? Distributieriem enzo?
Aannames zijn fataal.
Voor zover ik kan nagaan hebben alleen de M50 Blokken dat, dus alle 520i modellen van 1990 en later .. de 150pk modellen dus. Ik heb een M20 129pk.GaMeOvEr schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 13:31:
[...]
Uhm. Volgens mij heeft die geen riem maar een ketting? (weet ik niet zeker, maar volgens mij hadden iig alle zespitters een ketting.)
In dat geval niet de kilometers afwachten maar het ding rap na laten kijken.
Aannames zijn fataal.
Ik kwam net een leuk verhaaltje tegen over de huidige samenstelling van het aluminium in de BMW motoren van mijn huidige werkgever.
Met als toevoeging: bypass in hemelsnaam het BMW sound system in je e34. Een standaard hi-power autoradio van tegenwoordig doet het een stuk beter.GaMeOvEr schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 00:18:
Mijn E34 was rondom 13cm, dus voor in de kickpanels 13 cm, tweeter in het dash
O ja, 16cm wil alleen passen met veel zagen, geduld en hier en daar wat lompe kracht
Ik zou de laatste zijn om je die wetenschap niet toe te dichten. Een beetje reserve kan geen kwaad. Waar ik op wilde wijzen richting de man met een speakerplan (jij niet dus) is dat die laatste fase in wattage exponentieel oploopt. 150 watt ten opzichte van 300 watt continu is van een andere orde dan de vergelijking tussen 1 watt en 10 watt.Owh en Wekkel, ik weet dat vermogen niet zaligmakend is hoor
Vriendje heeft vandaag zijn 330XD in ontvangst genomen. Vandaag direct even wat kilometers op de teller gezet.
In mijn hele leven, nog nooit zo'n teleurstelling gehad op autogebied.
Het ding is snel, heel snel, maar voelt in acceleratie net zo aan als mijn V50 2.0D. De auto levert zo netjes, zo rustig zijn vermogen (EDIT: Beschaafd is het goede woord), dat je nooit het idee hebt, een snelle auto te rijden. Als je op de kilometerteller kijkt, zie je hoe ongelooflijk snel het ding gaat, maar kijk je er niet naar, dan heb je echt niet het idee dat hij hard gaat.
We waren allebei een beetje teleurgesteld (hij in 325D proefgereden).
Ik heb altijd al in een 330 willen rijden, maar het is helaas een beetje tegengevallen.
In mijn hele leven, nog nooit zo'n teleurstelling gehad op autogebied.

Het ding is snel, heel snel, maar voelt in acceleratie net zo aan als mijn V50 2.0D. De auto levert zo netjes, zo rustig zijn vermogen (EDIT: Beschaafd is het goede woord), dat je nooit het idee hebt, een snelle auto te rijden. Als je op de kilometerteller kijkt, zie je hoe ongelooflijk snel het ding gaat, maar kijk je er niet naar, dan heb je echt niet het idee dat hij hard gaat.
Ik heb altijd al in een 330 willen rijden, maar het is helaas een beetje tegengevallen.
[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 24-05-2007 22:50 ]
Een verhaal dat mij bekend in de oren klinkt, doch je gaat het vanzelf wel waarderen. Gewoon goed in de spiegels kijken om te zien hoe snel je eigenlijk bent
M20 heeft een riem, M30 daarvoor heeft weer een ketting en de M50 erna heeft idd ook weer een ketting.HTT-Thalan schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 14:15:
[...]
Voor zover ik kan nagaan hebben alleen de M50 Blokken dat, dus alle 520i modellen van 1990 en later .. de 150pk modellen dus. Ik heb een M20 129pk.
Logica....
Owja, mn blok is overleden, blijkbaar waren die tuimelaars toch met een reden afgebroken (inlaattuimelaar was ook afgebroken zag ik toen ik thuis het kleppendeksel lostrok).
Naja, jammer dan, op zoek naar een andere auto en ondertussen lekker verder werken aan mn motor.
Kan die auto mooi ff een tijdje een parkeerplaats in beslag nemen
Eigenlijk eens kijken of ik ergens een 320 van 86 of ouder kan vinden voor 2-300 euro
leeg
Wat wil je ... had dan een andere gekozen als je een sportief klinkende bak wil. Chippen dat ding ! 600NM+ en mollen die versnellingsbakPWM schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 22:44:
Vriendje heeft vandaag zijn 330XD in ontvangst genomen. Vandaag direct even wat kilometers op de teller gezet.
In mijn hele leven, nog nooit zo'n teleurstelling gehad op autogebied.![]()

Hij hoeft niet sportief te klinkenWimo. schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 23:22:
[...]
Wat wil je ... had dan een andere gekozen als je een sportief klinkende bak wil. Chippen dat ding ! 600NM+ en mollen die versnellingsbak
Ik had hiervoor een Seat Ibiza met 130pk gechipped. Dat ding gaf je het idee te vliegen. Lang niet zo mooi, lang niet zo geavanceerd, lang niet zo goed, maar je het wel het idee echt vooruit te gaan. Dat idee geeft de 330xD iig niet.
Hij gaat nu kijken bij Hartge.
[ Voor 22% gewijzigd door PWM op 24-05-2007 23:25 ]
Misschien had je dan niet voor een diesel moeten kiezen
Wat wil je er nog aan doen ?
Normaal gesproken, geeft een Diesel je het idee harder te gaan dan je daadwerkelijk gaat. Maar goed, zoals gezegd, hij heeft (na 5 uurWimo. schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 23:26:
Misschien had je dan niet voor een diesel moeten kiezenWat wil je er nog aan doen ?

Neemt trouwens absoluut niet weg, dat hij gewoon in die 330D had moeten proefrijden i.p.v. een 325D.
Serieus? Ik heb in een 535D gereden en voor mijn gevoel was dat ding helemaal niet zo snel ... ik vind de snelheidsbeleving van een benzine wagen vele malen hoger
Maar wat wil ie bij de tuner gaan bestellen om het snelheidsgevoel te verbeteren? Misschien moet je wat isolatie van de motorruimte weghalen
Maar wat wil ie bij de tuner gaan bestellen om het snelheidsgevoel te verbeteren? Misschien moet je wat isolatie van de motorruimte weghalen
Nouja, laat ik het anders stellen.Wimo. schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 23:32:
Serieus? Ik heb in een 535D gereden en voor mijn gevoel was dat ding helemaal niet zo snel ... ik vind de snelheidsbeleving van een benzine wagen vele malen hoger![]()
In de meeste gevallen (bij de meeste merken) heb je de keuze:
Of een Turbo Diesel
Of een Atmosferische Benzine
Doordat de Turbo er in hakt bij 1900-2200 toeren (of eerder) bij de Diesel, heb je het idee dat je veel harder gaat.
Als ik "mijn eigen" merk als voorbeeld neem:
Volvo heeft de 2.4 in de S60 liggen met 170pk, en de D5 met 163pk. Marginale verschillen, maar de acceleratie cijfers van de benzine zijn echt beter (ook door gewicht). Als je echter in die D5 rijd, hebt je het idee iedereen aan te kunnen, terwijl je bij die 2.4i hebt, dat je iets mist.
Dat zie je veel vaker terug.
Mijn schoonzus heeft een 120i. Deze voelt langzamer aan, dan een 118D, terwijl het echt niet het geval is. (heb het hier over de 150pk tegen de 122pk versie, inmiddels is dat veranderd, maar die heb ik niet gereden).
[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 24-05-2007 23:44 ]
Komt door het koppel van een Turbodiesel.
Toerenbereik is kleiner, acceleratie is ook wat minder dan "vergelijkbare" benzinebroertjes, echter tussenacceleratie, daar legt de benzine het hard af, wegens veeeel minder koppel en is een diesel in zijn element.
Aannames zijn fataal.
Totdat de benzinebak terug gaat schakelen
Beide in dezelfde versnelling is janken met de pet op voor de benzine.
Jeps, heb met mijn E39 530d nu het gevoel dat de rest van de wereld traag is, ipv ikke snel. Alleen als je echt zo rond de 1800 toeren in 2de het gaspedaal op de juiste manier helemaal floort, dan....

Wat een geweldige wagen is dit toch.
Gisteren men eerste probleempje gehad: cd speler (6cd wisselaar van BMW Business) was precies gecrasht: aanduiding wélke cd ie aant proberen spelen was (wou niet) bleef blanco en kon niet meer het volume wisselen van de radio waarnaar ik na dat raar gedoe overschakelde. Contact afzetten hielp, tot ik weer naar cd schakelde, dan weer hetzelfde. Toen ik thuis was gewoon even cd wisselaar in achterbak eruit en terug in gedaan, en alles in orde. Raar.
Van 't weekend eens fototjes maken voor in de OP...
Wat een geweldige wagen is dit toch.
Gisteren men eerste probleempje gehad: cd speler (6cd wisselaar van BMW Business) was precies gecrasht: aanduiding wélke cd ie aant proberen spelen was (wou niet) bleef blanco en kon niet meer het volume wisselen van de radio waarnaar ik na dat raar gedoe overschakelde. Contact afzetten hielp, tot ik weer naar cd schakelde, dan weer hetzelfde. Toen ik thuis was gewoon even cd wisselaar in achterbak eruit en terug in gedaan, en alles in orde. Raar.
Van 't weekend eens fototjes maken voor in de OP...
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
vertel... je klep heeft contact gemaakt met je zuiger?4x2 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 22:54:
[...]
M20 heeft een riem, M30 daarvoor heeft weer een ketting en de M50 erna heeft idd ook weer een ketting.
Logica....
Owja, mn blok is overleden, blijkbaar waren die tuimelaars toch met een reden afgebroken (inlaattuimelaar was ook afgebroken zag ik toen ik thuis het kleppendeksel lostrok).
Naja, jammer dan, op zoek naar een andere auto en ondertussen lekker verder werken aan mn motor.
Kan die auto mooi ff een tijdje een parkeerplaats in beslag nemen
Eigenlijk eens kijken of ik ergens een 320 van 86 of ouder kan vinden voor 2-300 euro.
Grappig.. heb 13cm speakers gekocht, en die blijken dus net zo groot als de oude Pioneers die ik erin had geschroefd. De Inbouwgaten (die er standaard door BMW in zijn geleverd, van die plastic houders) zijn ongeveer 14 centimeter... er komt dus lucht langs de speaker, en dat is kut voor het geluid. Misschien dat ik e.e.a. kan afdichten door er een rubberen ring in de schroeven oid.GaMeOvEr schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 00:18:
Mijn E34 was rondom 13cm, dus voor in de kickpanels 13 cm, tweeter in het dash, en achterin ook 13cm onder de standaard afdekplaten. Ging bij mij prima, voor afgefilterd op 50Hz, achter op 80Hz en sub mee laten spelen tot 65Hz ofzo. Ik had er Boston Acoustics in, klonk echt prima.
Er zit nu wel een nieuwe Pioneer Radio in. De radio ontvangst van de Kenwood was kut, de Blaupunkt ontving geweldig, en de nieuwe Pioneer zit er een beetje tussenin. Toch vreemd dat dat zoveel kan schelen. Kan met de Pioneer geen 538 meer ontvangen, SlamFM is kut op de snelweg maar helder in de stad (Breda).
Hoe kan ik dat nog verbeteren?
En heeft er iemand nog een cheapass amp+sub te koop?
Tussen verschillende merken autoradio's zit inderdaad een wereld van verschil in ontvangstkwaliteit... Voor dat ik m'n pioneer monteerde had ik een cheap-ass JVC in bruikleen van een vriend. Die kon Radio538 op de FM-frequentie van regio Utrecht bijna tot in Den Haag ontvangen (deze radio had geen RDS en ik moest dus zelf de frequentie aanpassen als ik een ander zendgebied in reed). M'n Pioneer heeft in Nieuwegein al moeite met Radio538 en er zijn dagen dat ik echt ontvangstproblemen heb. Nu staat JVC erom bekent erg goede ontvangers te bouwen, maar de versterkers van Pioneer zijn weer beter... Ik vond het laatste belangrijker (naast een aantal features die ik eigenlijk alleen bij Pioneer vond), omdat ik toch overwegend m'n iPod en CD's gebruik voor muziek.HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 08:58:
[...]
Grappig.. heb 13cm speakers gekocht, en die blijken dus net zo groot als de oude Pioneers die ik erin had geschroefd. De Inbouwgaten (die er standaard door BMW in zijn geleverd, van die plastic houders) zijn ongeveer 14 centimeter... er komt dus lucht langs de speaker, en dat is kut voor het geluid. Misschien dat ik e.e.a. kan afdichten door er een rubberen ring in de schroeven oid.
Er zit nu wel een nieuwe Pioneer Radio in. De radio ontvangst van de Kenwood was kut, de Blaupunkt ontving geweldig, en de nieuwe Pioneer zit er een beetje tussenin. Toch vreemd dat dat zoveel kan schelen. Kan met de Pioneer geen 538 meer ontvangen, SlamFM is kut op de snelweg maar helder in de stad (Breda).
Hoe kan ik dat nog verbeteren?
En heeft er iemand nog een cheapass amp+sub te koop?
Wel apart dat bij jou 13cm speakers niet lekker passen... BMW is in mijn ogen toch niet een merk dat afwijkende speakers monteert... en als dat wel zo zou zijn, dan zijn er wel speaker adapters op de markt, maar die kan ik voor een E34 niet zo snel vinden (alleen voor de hoedenplank met een 16cm woofer en een losse tweater).
Ik moet bij mij eigenlijk ook nog eens aan de slag met m'n achterspeakers. Er zit een smalle gleuf tussen de speaker en het inbouw gat. Dit kan een bass-reflex reden hebben, maar het kan de bass vernaggelen... Ik heb het gevoel dat het laatste het geval is...
Hij moet gewoon een dikke uitlaat scoren, dat zal al schelen. Uit zo'n 6-in-lijn diesel is nog best een aardig geluid te peuren. Voor de rest is die auto natuurlijk ook niet gemaakt voor enige snelheidsbeleving. Hoe stiller, hoe beter juist. Als je het idee wil hebben hard te gaan moet je een 330i of 335i nemen, of een 130i.PWM schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 23:29:
Normaal gesproken, geeft een Diesel je het idee harder te gaan dan je daadwerkelijk gaat. Maar goed, zoals gezegd, hij heeft (na 5 uur) Hartge al gebeld voor een afspraak. Die kende het verhaal overigens ook heel goed.
Neemt trouwens absoluut niet weg, dat hij gewoon in die 330D had moeten proefrijden i.p.v. een 325D.
Ik vraag me trouwens erg af of 30 pk en 80 Nm meer (of daaromtrent) na chippen veel uitmaakt.
Op de website van Hartge staat dat na de chip, het max koppel piekt bij:Daniel schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 09:56:
Ik vraag me trouwens erg af of 30 pk en 80 Nm meer (of daaromtrent) na chippen veel uitmaakt.
Dat lijkt me de moeite waard19500 tpm
Maar serieus, als de performance grafieken kloppen, ga je het wel merken, en zeker onderin omdat hij niet alleen meer vermogen een koppel heeft, maar ook veel eerder heel veel afgeeft.
Hoe hoog ben je dan niet met dat motorblok gegaan op de Ring? Gevalletje zwevende kleppen door versleten klepveren of heb je een kapot big end?4x2 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 22:54:
(inlaattuimelaar was ook afgebroken zag ik toen ik thuis het kleppendeksel lostrok).
Dunnodeepbass909 schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 08:32:
[...]
vertel... je klep heeft contact gemaakt met je zuiger?
Moet ik m openhalen en daar heb ik momenteel weinig zin in, dat komt vanzelf wel een keer.
leeg
Zou ik niet doen4x2 schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 10:50:
Dunno
Moet ik m openhalen en daar heb ik momenteel weinig zin in, dat komt vanzelf wel een keer.

Heb hem net door de wasstraat gehaald (volledige programma, inclusief wax en onderkant wassen) en kreeg het idee dat het trillen in het stuur bij het remmen weg is. Moet het straks nog even op de snelweg bij hogere snelheden testen. Is dit mogelijk? Dat wassen trillen wegneemt?
En ik heb nog steeds het probleem (de garage beweert dat het niet zo is) dat de auto naar links neigt. Als je het stuur loslaat en het stuur centreert zichzelf, zie je het stuur ietsje naar links zakken en de auto neigt naar de linkerbaan. Dit doet hij zowel bij 50km/h als bij 120km/h. Kan dit alleen maar aan slechte uitlijning liggen, of zijn er meerdere mogelijke oorzaken?
En ik heb nog steeds het probleem (de garage beweert dat het niet zo is) dat de auto naar links neigt. Als je het stuur loslaat en het stuur centreert zichzelf, zie je het stuur ietsje naar links zakken en de auto neigt naar de linkerbaan. Dit doet hij zowel bij 50km/h als bij 120km/h. Kan dit alleen maar aan slechte uitlijning liggen, of zijn er meerdere mogelijke oorzaken?
Bandenspanning linksvoor is wellicht iets lager? Dan trekt hij naar links.HTT-Thalan schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 12:15:
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Woei, klep afgebroken...4x2 schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 10:50:
[...]
Dunno
Was dus maar begonnen om het blok dr onderuit te halen, maar ga nu toch maar een andere auto zoeken...
Misschien wel een 6-cilinder
leeg
Hm, dat kan ik eventueel ook nog proberen ja, straks even alle 4 checken. Ik heb vrij grote banden, volgens mij 17 inch, wat is de aanbevolen spanning?max schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 13:57:
[...]
Bandenspanning linksvoor is wellicht iets lager? Dan trekt hij naar links.
Heb btw net die 13 centimeter Pioneers voorin geplaats, de originele BMW speakers vervangen. Achterin zitten, zo blijkt nu, plastic, demontable 14 centimeter inbouwgaten. Deze heb ik eruit gehaald en even naar Polo gebracbt. Deze hebben nu 16 centimeter ringen besteld waar als het goed is wel normale speakers inpassen. Donderdag zijn ze er
Vandaag het bewijs meegemaakt. Gereden in BMW X5 (nieuwe type) 3.0d (235 pk, 520 Nm) en een Porsche Cayenne (model 2008, 290 pk, 350 Nm)GaMeOvEr schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 00:24:
Komt door het koppel van een Turbodiesel.Toerenbereik is kleiner, acceleratie is ook wat minder dan "vergelijkbare" benzinebroertjes, echter tussenacceleratie, daar legt de benzine het hard af, wegens veeeel minder koppel en is een diesel in zijn element.
X5 voelt veel vlotter en is veel relaxter om te rijden. Op papier is ie ook nog eens sneller, de Cayenne heeft alleen een iets hogere top door het hogere piekvermogen. Bij een hoog gewicht en een gare stroomlijn heb ik toch liever diesel.
Mijn voorstel om die 3.0d een tikje te chippen vond de dealer maar niks, BMW doet dat echt niet onder garantie, in tegenstelling tot bijv. Audi.
Staat normaal op de deurHTT-Thalan schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 15:04:
[...]
Hm, dat kan ik eventueel ook nog proberen ja, straks even alle 4 checken. Ik heb vrij grote banden, volgens mij 17 inch, wat is de aanbevolen spanning?
Dit topic is gesloten.