Toevalligerwijze (ik begin echt kind aan huis te worden daar

) is onze Mini vandaag naar de dealer voor een nieuwe aircopomp en het vastzetten van een strip bij de wielkast...dat die een beetje los zat wist ik wel, maar vanochtend verloor ik hem bijna

Als loaner heb ik het nieuwe type Mini Cooper meegekregen en dus een goede gelegenheid om de verschillen tussen de oude en de nieuwe te bekijken.
En ik moet zeggen, het kwaliteitsgevoel in de nieuwe Mini is een stuk groter dan in de oude. De materialen zijn stevig, het voelt allemaal erg solide aan en het geheel is minder blikkerig. Dit exemplaar heeft ook pas 1000 km gereden dus wat wil je, maar toch. Onze Cooper heeft na 30k al de nodige rammels, zeker op slecht wegdek. Deze zit echt een stuk beter in elkaar.
Het weggedrag is ook wat minder bot geworden, korte oneffenheden voel je een stuk minder. De motor heeft er 5 pk en 10 Nm (jaja) bijgekregen bij een gelijk gewicht. Dat verschil is niet merkbaar. Het geluid is nog wat dikker geworden, hoog in de toeren klinkt het voor een viercilinder eigenlijk best wel stoer. Het rijgedrag is nog steeds scherp en direct, alhoewel voor mijn gevoel wel een tikkeltje minder dan bij het oude type.
Waar ik maar niet aan kan wennen is de gigantische snelheidsmeter in het midden. 't is gewoon een onhandig ding. Bij deze nieuwe uitvoering is dat niet meer te ontlopen door het navigatiesysteem of
een apart sport-pack te bestellen, de meter zit altijd op dezelfde plek. Ook een groot voordeel is de aanwezigheid van een 6e versnelling.
Ik heb in ieder geval het idee dat de vernieuwde nieuwe

Mini het geld een stukje meer waard is dan de oude. Het ding heeft ongelofelijk veel charme maar de kwaliteitsbeleving is soms wat matig, voor zo'n klein en kostbaar autotje. Met de facelift heeft BMW dat in ieder geval voor een flink deel goedgemaakt, ook omdat hij met een betere basisuitrusting maar enkele honderden euro's duurder is geworden.