Ik ben al een tijdje op zoek naar een HTPC.. en nu onze videorecorder stuk is, gaan we deze opties nog eens af.
Digitale televisie hier in belgië is allemaal wel mooi, maar de extra zenders zouden we toch niet bekijken. De kwaliteitswinst is ook niet belangrijk, aangezien wij geen storing hebben op onze analoge kabel. En digitaal zal toch weer een aantal jaren duren voordat het helemaal ingeburgerd is.
De opname functionaliteit is dan weer wél nuttig, alleen blijft deze opname op de zgn
digicorder staan, en je kan het niet doorgeven aan iemand anders (of eenvoudig op een pc bekijken)
Een andere zaak: wij hebben veel films digitaal op een centrale harde schijf staan, en willen deze ook kunnen afspelen op de tv in de huiskamer.
Een dvd recorder met ingebouwde harde schijf levert dan zeker niet meer functionaliteit dan een digicorder
Een laatste optie is dan een HTPC... maar hier vind ik ook niet echt m'n weg in.
Om te beginnen heb ik al problemen bij het kiezen van een TV kaart... wij hebben hier een Medion pc staan (jaja ééntje van de aldi) waar een tv tuner inzit (god weet wat voor merk). Maar de kwaliteit van het beeld is ondermaats!
De Hauppage kaarten lijken me de marktleiders op dit gebied, maar ik hoor ook zeer veel klachten.
Op de reviews van tweakers.net kwam ik deze kaart tegen: hauppauge wintv hvr 2200
Deze lijkt me goed te zijn voor wat ik wil: 2 tuners, hardware encoding, goede kwaliteit... Maar blijkbaar wordt deze kaart al niet meer gemaakt. Wat zijn dan de andere opties ??
Daarnaast kom je niet ver zonder de rest van de computer

hier stel ik niet zo'n hoge eisen aan.. op vlak van prestaties moet dit gewoon een film kunnen afspelen op een fatsoenlijke kwaliteit.. verder niets. Blu ray is nog niet aan de orde, dus het blijft bij DVD. onze tv heeft alleen een video ingang, dus hd output is ook niet nodig.
Wél een vereiste: moet passen in de huiskamer (geen pc kast, eerder iets wat trekt op een versterker) Dit is dus een kwestie van de juiste kast kiezen.
Een andere vereiste: moet zo min mogelijk stroom verbruiken! Hiervoor had ik die nieuwe EEE desktop pc's gezien, maar ik weet niet of daar iets mee te doen valt (en ze zijn nog niet eens uit).
Zijn er bepaalde moederborden/cpu's/graka's die erom gekend zijn dat ze amper stroom verbruiken ??
Ik vind het raar dat je hier veel zever rond vind op het internet, maar nooit de goede antwoorden!