Dit was mijn HTPC:
Behuizing : OrigenAE H6 aluminium kleurig
Display : VFD Display
Voeding : 480 watt Seasonic
Moederbord : ASUS micro ATX met S/P dif
Processor : AMD Athlon XP 3800+
Processor koeler : Thermalright XP 120
Geheugen : 2 GB Corsair XMS (met leds)
Harddisk : 250 GB Samsung Spinpoint (S-ATA)
HDD Silencer : IkBenStil.nl silencer
DVD/RW : Plextor 712-SA (S-ATA)
Videokaart : XFX 7600 GS Ultra 512 MB (silent edition)
Geluidskaart: Creative XFI extreme music
TV-kaart : Hauppauge WinTV PVR 150 MCE
Bluetooth : Bluetooth dongle (+/- 25 mtr bereik)
Wireless netwerk : Linksys wireless adapter
Kabels : HDMI-kabel / DVI-kabel / Voedingskabel
Afstandsbediening : Microsoft MCE remote
Toetsenbord : Trust (met trackball in het toetsenbord)
Deze heb ik 2de hands kunnen kopen voor 800 euro. Helaas heeft sinds kort de BIOS het begeven (corrupt) Dus ben ik alweer druk bezig met een nieuwe HTPC te bouwen, waarvan ik het nodige overneem uit mijn oude kast natuurlijk (specs):
Case: Silverstone LC16S-MR
Voeding: 480 watt Seasonic (Q80)
Mobo: Asus P5W DH Deluxe
CPU: Intell Q6600
CPU koeler: Thermalright XP 120
Geheugen: 2x 1GB Crossair PC6400 800Mhz cas 4
Videokaart: Asus EN8600GT 512 MB (silent edition)
Aangezien ik binnenkort mogelijk ook (eindelijk) digitale TV ga krijgen, ga ik die Hauppauge 150 vervangen voor een Floppy-DTV kaart.
Het systeem draait op XP Pro
De moeilijkste keuze die over blijft is de geluidskaart. De HTPC komt aan mijn
DENON AVC-A11XVA te hangen via een coaxiale aansluiting (spdif). Met veel pijn en moeite heb ik dit uiteindelijk voor elkaar gekregen met de Creative XFI extreme music in mijn oude HTPC. Maar moest (te) vaak de instellingen resetten zodra ik met PowerDVD een filmpje zat te kijken en het signaal er onjuist uit kwam. Om soms gek van te worden.
Gezien mijn audio set wil ik gewoon het maximaal mogelijke uit de HTPC krijgen, oftewel zeer hoge kwaliteit. Aangezien het mij allemaal niet direct haast heeft, ben ik al een tijdje aan het zoeken voor de juiste kaart. Gewoon zoals tweakers veel lezen; lezen en nog eens lezen. Totdat je een moment komt dat ik denk HELP. En daar ben ik nu beland.
Ja, ik lees:
Dit topic is niet gemaakt voor zogenaamde 'welke moet ik nemen?' vragen (zie CSL Beleid). Ga dus niet een lijstje specs posten met de vraag of het goed is!
Welke het uiteindelijk moet gaan worden, vraag ik ook niet. Maar zoek wel advies om uiteindelijk tot die ultieme keuze te kunnen komen. En wat ik heb gevonden is tot nu toe niks werelds te noemen om gemakkelijk een definitieve keuze te maken. Het zijn sowieso allemaal goeie kaarten en de beste bestaat niet.
Per saldo wordt het een HTPC waarop niet wordt ge-gamed, alleen maar muziek en beeld wordt afgespeeld in vooral Dolby en/of DTS. Daarmee kom ik tot nu toe de volgende mogelijkheden:
- Asus Xonar D2X
- Auzentech Prelude 7.1
- M Audio Revolution 7.1
Geld speelt geen rol bij de keuze. Mijn eerste keuzes waren de Asus of de Auzentech, maar door deze topic heb ik de M audio toegevoegd. Uit ervaring weet ik dat onboard geluid onvoldoende is, dus er zal toch weer kaart in komen. Vooralsnog heeft de Asus een kleine voorsprong, mede omdat Dolby en DTS al op deze kaart zitten, terwijl ik in reviews alleen maar lees over Auzentech dat deze opties er nog moeten komen. Van de M audio kaart weet ik nog bitter weinig.