Nieuwe stille HTPC die op de toekomst is voorbereid

Pagina: 1 ... 36 ... 49 Laatste
Acties:
  • 421.797 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
D-e-n schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 15:25:
[...]

Nog even terugkomend op het Spdif-out verhaal want in mijn situatie is dat wel belangrijk. Stel: je hebt een receiver (of ben die van plan aan te schaffen...) die zowel een HDMI in als uit heeft en die HDMI geluid+beeld door kan geven. Correct me if i am wrong: dan heb je (als je HDMI op je tv hebt) toch geen Spdif-out meer nodig? Tweede vraag is of dat bij een losse (extra) videokaart ook zo werkt?

Als ik de juiste nieuwe apparatuur aanschaf (en die uitgaaf komt er toch aan) dan kan ik me wellicht wat gedoe met uitgangen besparen.
Ligt een beetje aan welke videokaart, maar in principe heb je gelijk....

Een ATi heeft een aparte audio chip onboard. Dit is echt een aparte geluidskaart onder Windows zal ik maar zeggen. Dus als je een ATi kaart neemt/hebt of als je de onboard gewoon gaat gebruiken heb je idd geen aparte S/PDIF uitgang nodig met jouw receiver opstelling.

Als je nVidia zou nemen/hebben gaat de audio via s/pdif van je moederbord naar een s/pdif ingang op de nVidida klaart om het zo aan de HDMI toe te voegen, dan heb je dus wel een s/pdif uitgang nodig.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
kaajee schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 15:34:
[...]

Ligt een beetje aan welke videokaart, maar in principe heb je gelijk....

Een ATi heeft een aparte audio chip onboard. Dit is echt een aparte geluidskaart onder Windows zal ik maar zeggen. Dus als je een ATi kaart neemt/hebt of als je de onboard gewoon gaat gebruiken heb je idd geen aparte S/PDIF uitgang nodig met jouw receiver opstelling.

Als je nVidia zou nemen/hebben gaat de audio via s/pdif van je moederbord naar een s/pdif ingang op de nVidida klaart om het zo aan de HDMI toe te voegen, dan heb je dus wel een s/pdif uitgang nodig.......
Mooi :) Die receiver zal er namelijk sowieso komen (Sony DG710S wellicht, boxen ben ik nog niet uit) voor de tv neem ik liever wat meer tijd.
De reden van de vraag is vooral dat ik niet persé aan die Gigabyte bordjes wil vastzitten. De computerzaak hier bij wie ik het basissysteem wil laten assembleren heeft in principe toch vooral Asus in het assortiment en hoewel apart bestellen altijd kan lijkt het me beter om eerst binnen dat merk te kijken.

Dan heb ik dus een duidelijke keus:
-Nu nog voor de 690G chipset gaan en later eventueel tegelijk met een nieuwe HDMI-tv een (ATI) videokaart bijplaatsen, de Spdif wordt dan overbodig.
-De aanschaf van de tv vooruitschuiven en nu al gewoon voor het 780G-bordje gaan.

Nu nog eens speuren naar een 2e hands mediaplayertje/extender om ook wat op mijn oude beeldbuisje op de slaapkamer te kunnen afspelen en het totaalplaatje van de (nabije) toekomst krijgt al vorm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
catchingfire schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 12:31:
[...]

Ik heb de XXL versie van de FFDshow tryouts geinstalleerd, die zou multi-cores ondersteunen, wel handig voor m'n Phenom 9500. Als ik dan H.264, mpeg1 en 2 disable, powerdvd8 met vmcd.exe selecteer als video decoder dan krijg ik de foutmelding dat de een hd mkv niet kan worden afgespeeld vanwege het ontbreken van een codec.

Als ik in ffdshow alle interne codecs enable (dus ook h.264, mpeg1 en 2), vervolgens met vmcd.exe de microsoft decoder weer als default selecteer, dan kan ik WEL hd mkv's afspelen.. echter.. een en al gestotter: niet naar te kijken dus.

Werkt Powerdvd 8 niet helemaal soepel met VMC? Iemand tips?
Ging zich om de codecs. En als jij die codec nu gewoon volgt zoals het daar staat, dan ben ik er 100% zeker van dat het goed af te spelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Moondust- schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 00:26:
[...]

Dat klinkt als judder. Judder is het verschil in framerate van de bron en de weergever. High definition is vrijwel altijd 24fps. Je videokaart zal hoogstwaarschijnlijk een 50Hz (dus 50fps) uitzenden. Je tv denkt dus dat hij met 50Hz moet weergeven. Je kan dit verhelpen door m.b.v. het programma Powerstrip de videokaart 48Hz (47,96Hz eigenlijk) te laten uitzenden. Voorwaarde is wel dat je tv dat signaal kan verwerken EN ook kan weergeven. Mocht je een tv hebben die alleen 50Hz en 60Hz kan weergeven, dan is het het beste om je videokaart 60Hz te laten uitspugen. 60Hz geeft namelijk minder judder dan 50Hz. Succes!

P.S. Ik zit zelf ook aan een Intel E8400 te denken. Op basis waarvan heb jij voor het Asus mobo gekozen?
Ik heb net Powerstrip gedownload en zal staks (zodra planet earth deel 2 binnen is) eens kijken wat voor resultaten ik krijg met gewijzde frequenties. M’n televisie (panasonic TH-50PY70F) kan 24Hz weergeven dus als ik met powerstrip de frequentie kan aanpassen moet het lukken lijkt me…wordt vervolgd. Kun je me uitleggen waarom het 47,96Hz moet zijn, dus net geen tweevoud van 24Hz?

Goede technische argumenten waarom ik een Asus moederbord heb genomen heb ik niet. Asus leek me wel een goede reputatie te hebben en als je HDMI aansluitmogelijkheden wilt hebben vallen er weer een hoop af. Vervolgens leek me de G35 chipset die directx 10 gaat ondersteunen voor de toekomst misschien nog wel meerwaarde hebben, vraag me nu niet waarom. Ik zat eerst wel te twijfelen i.v.m. de prijs maar toen het bord plotseling in prijs daalde heb ik het maar gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:14
AvanCade schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 16:33:
Ging zich om de codecs. En als jij die codec nu gewoon volgt zoals het daar staat, dan ben ik er 100% zeker van dat het goed af te spelen is.
Ik heb de XXL ffdshow tryout geinstalleerd, helemaal volgens de guide. Resultaat met een HD-mkv (Disney Cars) vanuit Vista Media Center: een en al gestotter, onkijkbare situatie.
Als ik dezelfde mkv met MPC-HC 1.1.0.0 afspeel gaat het prima.
(op een Vista Ultimate 32bit SP1 systeem, aero uit, Gigabyte MA78G mobo, Phenom 9500, 2GB)

edit: ook met de CLSID tryout een en al gestotter :(

[ Voor 4% gewijzigd door catchingfire op 19-04-2008 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
-Moondust- schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 00:26:
[...]

Dat klinkt als judder. Judder is het verschil in framerate van de bron en de weergever. High definition is vrijwel altijd 24fps. Je videokaart zal hoogstwaarschijnlijk een 50Hz (dus 50fps) uitzenden. Je tv denkt dus dat hij met 50Hz moet weergeven. Je kan dit verhelpen door m.b.v. het programma Powerstrip de videokaart 48Hz (47,96Hz eigenlijk) te laten uitzenden. Voorwaarde is wel dat je tv dat signaal kan verwerken EN ook kan weergeven. Mocht je een tv hebben die alleen 50Hz en 60Hz kan weergeven, dan is het het beste om je videokaart 60Hz te laten uitspugen. 60Hz geeft namelijk minder judder dan 50Hz. Succes!

P.S. Ik zit zelf ook aan een Intel E8400 te denken. Op basis waarvan heb jij voor het Asus mobo gekozen?
vind dit een intressant verhaal, mijn tv (th50PY700) kan ook 24Hz weergeven. Hij stond op 60Hz, maar ik kan ook kiezen voor 24Hz geinterlineerd (ook voor 25 en 30) is dit dan beter in mijn/ons geval?

Dit binnen Windows zelf dan.

Offtopic: Heb trouwens nog een E8400 en een bijpassend gigabyte bordje +2600XT silent in de aanbieding, beide 2 maanden oud. MCE is te groot dus moest naar Micro ATX dus ander bord en cpu. Mocht je interesse hebben hoor ik het wel. Media portal en HD films draaien als een tiet hierop.

[ Voor 13% gewijzigd door Operations op 19-04-2008 21:35 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 21:09

jbr

Right back @ ya

Operations schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 21:11:
Offtopic: Heb trouwens nog een E8400 en een bijpassend gigabyte bordje +2600XT silent in de aanbieding, beide 2 maanden oud. MCE is te groot dus moest naar Micro ATX dus ander bord en cpu. Mocht je interesse hebben hoor ik het wel. Media portal en HD films draaien als een tiet hierop.
Sterker nog... dit hoort in V&A thuis...

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:59
Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 20:00:
Ik heb net Powerstrip gedownload en zal staks (zodra planet earth deel 2 binnen is) eens kijken wat voor resultaten ik krijg met gewijzde frequenties. M’n televisie (panasonic TH-50PY70F) kan 24Hz weergeven dus als ik met powerstrip de frequentie kan aanpassen moet het lukken lijkt me…wordt vervolgd. Kun je me uitleggen waarom het 47,96Hz moet zijn, dus net geen tweevoud van 24Hz?
HD heeft een framerate van 23,98, exact geloof ik zelfs 23,976. Maar ik denk niet dat er weergevers zijn die de framerate zo nauwkeurig kunnen weergeven. Een framerate van 24 is prima. Overigens is het soms erg misleidend als gezegd wordt dat een tv 24fps aan kan. In sommige gevallen accepteert de tv inderdaad 24fps, maar kan hij het niet weergeven. Gevolg: judder, omdat in de tv het signaal omgevormd wordt tot 50 of 60Hz. En nogmaals, als je tv geen 24fps of een veelvoud ervan kan weergeven, is 60Hz altijd beter dan 50Hz wat betreft 24fps HD materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Operations schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 21:11:
vind dit een intressant verhaal, mijn tv (th50PY700) kan ook 24Hz weergeven. Hij stond op 60Hz, maar ik kan ook kiezen voor 24Hz geinterlineerd (ook voor 25 en 30) is dit dan beter in mijn/ons geval?
Gewoon uitproberen en zelf beoordelen is denk ik het beste advies. Maar houft er rekening mee dat sommige tv's wel kunnen omgaan met 24fps signalen maar deze niet kunnne weergeven. Het signaal wordt in de tv omgevormd tot 50 of 60Hz. 60Hz is altijd beter dan 50Hz als het om 24fps HD materiaal gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Laatst online: 27-08 14:17

bosaap22

Doing things I'm good at.

Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 20:00:
[...]

Al resultaat geboekt met Powerstrip?? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draait zeer slecht op vista 64, afrader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
-Moondust- schreef op zondag 20 april 2008 @ 07:39:
[...]

Gewoon uitproberen en zelf beoordelen is denk ik het beste advies. Maar houft er rekening mee dat sommige tv's wel kunnen omgaan met 24fps signalen maar deze niet kunnne weergeven. Het signaal wordt in de tv omgevormd tot 50 of 60Hz. 60Hz is altijd beter dan 50Hz als het om 24fps HD materiaal gaat.
Klopt het trouwens dan dat mijn iconen niet meer op het beeld passen op de tv? Resolutie lijkt niet helemaal meer te kloppen op 24hz. Maar zodra Mediaportal opstart is dit probleem er niet meer, dat ziet er prima uit. Films draaien ook nog steeds, zonder resolutie problemen.

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bosaap22 schreef op zondag 20 april 2008 @ 09:49:
[...]

Al resultaat geboekt met Powerstrip?? :P
Ja maar niet het resultaat dat ik wilde.

Mijn tv werkt ook niet echt mee, ik heb geen flauw idee wat ie met het inkomed signaal doet. Ik kan niet zien op hoeveel Hz het beeld wordt weergegeven. Maar de handleiding verzekert mij dat 24p materiaal kan worden weergegeven (lees: niet verwerken). Het menu van deze toch wel prijzige tv behandeld je als een klein kind, vrijwel niks kan worden ingesteld en info krijg je ook al niet. Daarbij komt dat ik ook nog niet eens zeker weet of het bronmateriaal wel een framerate van 24 beelden heeft. Verder is me de werking van Powerstrip ook nog niet helemaal duidelijk.

Kortom te veel variabelen om verder te experimenten met Powerstrip, ik zal eerst eens kijken hoe ik de refresch rate van de tv kan achterhalen. Mocht ik er niet uitkomen dan lijkt het me beter om een nieuw toppic te openen, hier verder discusieren lijkt me niet de juiste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2008 @ 13:26:
[...]

Ja maar niet het resultaat dat ik wilde.

Mijn tv werkt ook niet echt mee, ik heb geen flauw idee wat ie met het inkomed signaal doet. Ik kan niet zien op hoeveel Hz het beeld wordt weergegeven. Maar de handleiding verzekert mij dat 24p materiaal kan worden weergegeven (lees: niet verwerken). Het menu van deze toch wel prijzige tv behandeld je als een klein kind, vrijwel niks kan worden ingesteld en info krijg je ook al niet. Daarbij komt dat ik ook nog niet eens zeker weet of het bronmateriaal wel een framerate van 24 beelden heeft. Verder is me de werking van Powerstrip ook nog niet helemaal duidelijk.

Kortom te veel variabelen om verder te experimenten met Powerstrip, ik zal eerst eens kijken hoe ik de refresch rate van de tv kan achterhalen. Mocht ik er niet uitkomen dan lijkt het me beter om een nieuw toppic te openen, hier verder discusieren lijkt me niet de juiste plek.
Powerstrip kan misschien aanvankelijk wat ingewikkeld overkomen, maar als je weet waar je moet zijn, dan is het een peuleschilletje. Vragen kan je natuurlijk in een apart topic stellen. Op internet zijn overigens genoeg guides te vinden denk ik. De framerate van het bronmateriaal kan je eenvoudig achterhalen door in b.v. MPC-HC tijdens het afspelen in het OSD menu (rechter muisknop) naar properties te gaan. Daar staat ergens het aantal fps vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Ik begin er een beetje simpel van te worden. Naar al het gepruts met problemen heb ik vanmorgen de knoop maar doorgehakt: Vista helemaal van scratch opnieuw installeren.

Dus nu heb ik, een compleet frisse Vista Ultimate 32bit sp1 (aero uitgezet) op een Gigabyte MA78G, met een Phenom 9500 en 2GB ram. Catalyst 8.4, Haali media splitter, AC3filter voor spdif passtrough en de laatste ffdshow tryout van XXL. Met klite heb ik hetzelfde, maar die gebruikt ook ffdshow voor x.264.

Resultaat met het afspelen van een 1080p mkv via media center: een en al gestotter en gehaper.... met SOMMIGE mkv's.. bijvoorbeeld de Disney Cars 1080p. Audiostreams/subs selecteren gaat ook niet vanuit VMC. Moet ik dan toch voor alle video-content MPC-HC gebruiken?

[ Voor 20% gewijzigd door catchingfire op 20-04-2008 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lukt deze wel?

http://www.dvdloc8.com/clip.php?movieid=9153&clipid=3

Lukt op m'n X2 4400+ (s939) met de nieuwste ffdshow-tryout wel, cpu blijft onder de 80%. Is volgens mij wel een relatief simpele 1080p trailer, ziet er nl. ook niet echt goed uit (veel ruis).

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:07
Ik wil dit systeem in elkaar knutselen:

-AMD Phenom X4 9550 (of 9850 BE) + Scythe Ninja Mini
-Gigabyte GA-MA78GM-S2H
-OCZ Platinum OCZ2P10664GK 4GB (2x 2GB)
-Samsung Spinpoint F1 HD103UJ
-Samsung SH-S203D DVD
-Be Quiet! Dark Power PRO 550 Watt

Heb van mezelf al een 500GB Samsung liggen die ik ga gebruiken als primaire harde schijf voor 2 miss 3 boots van ieder 30GB (is voldoende denk ik):
Vista 64Bit Media Center Edition (eigen bedenksel)
Vista 64Bit Game Edition (eigen bedenksel)
XP 32Bit

Ik heb een vrij leuk plan uitgedacht en zet het nu voor het eerst op papier.
Ik wil:
1) Een Stille PC (lees: onhoorbaar bij normaal gebruik)
2) Een Zuinige PC (lees: <65 Watt totaal)
3) Een krachtige PC (HD 1080P x.264 mag geen probleem zijn)
4) Een gamesysteem

Nu zijn deze dingen lastig te combineren maar daar komt mijn ingenieuze plannetje van pas waar later meer over vertel.

Hardware:
Eerst de kast, die wordt zelfgemaakt aangezien ik er alle gereedschap voor tot mn beschikking heb (zandstraalsnijder, buigmachine e.d.) en wordt zo klein mogelijk (HTPC formfactor), ik wil twee verdiepingen maken voor de harde schijven en voor het moederbord, onderin komen de schijven waar ruimte is voor 4 in rijen van 2 allemaal naast elkaar dus niet boven elkaar.

De schijven zitten in elastieken (je hebt aftermarket elastieken die hier voor bedoelt zijn maar kan het nergens terugvinden) in een soort van tray, deze tray is er aan de zijkant uit te schuiven met rails zodat een schijf makkelijk eruit kan worden gehaald om mee te nemen of kan worden verwisseld (volgeladen met HD materiaal). Hoe ik dit precies ga creëren is nog een vraagstuk.

Daarboven komt een backplate voor het moederbord die uit een andere ouwe kast wordt gesloopt (kan nergens iets dergelijks vinden los). De bovenkant van de kast bestaat voor een groot deel uit plexiglas en ligt dus ongeveer 8-10 cm boven het moederbord (zo laag mogelijk iig afhankelijk van de CPU-koeler), Nu een leuk idee:
Ik wil bij het normaal gebruik van de PC geen extra grafische kaart want dat is niet nodig (en verbruikt meer) maar voor games wel, ik wil nu een PCI-e Extender gebruiken die er voor zorgt dat het X16 slot ver boven het moederbord uit komt en maak een net gat door het plexiglas waar de aansluiting op uit komt + ruimte voor stroomconnectoren. Hier kan ik dan een videokaart op aan sluiten die ik gebruik in combinatie met de 2e boot mogelijkheid op deze 2e boot mogelijkheid staan dan de drivers voor die kaart geinstalleerd zodat ik meteen kan spelen, een soort van plug&play videokaart :p (die overigens ook in een plexiglas kastje komt).

Software
Zo dat was het wel voor het hardwarematige deel
Dan nu een stukje over de software aangezien ik twee boots heb die ik het meest ga gebruiken afhankelijk van de manier waarop ik het systeem wil gebruiken kan ik hierop toepassingsspecifieke dingen installeren:

Vista 64Bit Media Center Edition (eigen bedenksel):
-Alle benodigde codecs voor goede HD playback (FFDShow, Haali Media Splitter, Avivo)
-PowerDVD 8 (is nodig als je bepaalde gecomprimeerde films met je videokaart wil decoden)
-RM Clock Waarmee je de processor kunt terugclocken en kunt laten opschakelen in versnellingen (werkt beter dan alleen AMD Cool&Quiet) en daarbij ook voltage kunt verlagen wat enorm scheelt in verbruik. (van plan die quadcore idle rond de 1GHz te laten draaien en opschakelen tot stock).

-Al het voorgaande +
-RM Clock maar dan overclockend gebruiken en dus stock beginnen en opschakelen tot max, wil daarbij hardwarematig ook nog extra fannetje aanslingeren zodra ik die boot opstart.
-Alle games die ik wil spelen

XP 32Bit
-Reserve OS, bedoelt om te kijken waarom bepaalde dingen niet werken in Vista/64bit omdat ik daar al vaker ervaring mee heb gehad.

Vanuit elke boot zijn alle documenten te benaderen.

Volgens mij heb ik zo alles verteld en zo niet dan zet ik dat er later nog bij, zien jullie zo al problemen waar ik tegen aan ga lopen, of miss tips? Weet iemand waar je van die aftermarket rubberen ringen kunt halen waar je je hdd in een 5,25" bay kunt hangen?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
brama schreef op zondag 20 april 2008 @ 18:18:
Lukt deze wel?

http://www.dvdloc8.com/clip.php?movieid=9153&clipid=3

Lukt op m'n X2 4400+ (s939) met de nieuwste ffdshow-tryout wel, cpu blijft onder de 80%. Is volgens mij wel een relatief simpele 1080p trailer, ziet er nl. ook niet echt goed uit (veel ruis).
Die loopt prima ja... maar inderdaad, nogal noisy!

Ik -denk- dat ik deze Cars 1080p sample heb: http://newzleech.com/usenet/?p=4210332
Kun je die eens proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoRz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-02-2024
Ik maak voor me hd films gebruik van vlc player, maar wat ik blijf hebben is als ik een ondertiteling heb geladen naast de film en druk op pauze dan stopt de ondertiteling en gaat de film vrolijk door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr

jbr

Right back @ ya

bokkow schreef op zondag 20 april 2008 @ 18:22:
[...]
Ik snap nooit de behoefte aan een dergelijke voeding. Al mijn systemen (server, gamesysteem, office/internet station) hebben ruim voldoende aan 300W. Efficientie en geluidsdruk lijken mij een stuk belangrijker. Waarom kies je specifiek voor deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bokkow schreef op zondag 20 april 2008 @ 18:22:

-AMD Phenom X4 9550 (of 9850 BE) + Scythe Ninja Mini
-Gigabyte GA-MA78GM-S2H
-OCZ Platinum OCZ2P10664GK 4GB (2x 2GB)
-Samsung Spinpoint F1 HD103UJ
-Samsung SH-S203D DVD

Heb van mezelf al een 500GB Samsung liggen die ik ga gebruiken als primaire harde schijf voor 2 miss 3 boots van ieder 30GB (is voldoende denk ik):
Vista 64Bit Media Center Edition (eigen bedenksel)
XP 32Bit

Ik heb een vrij leuk plan uitgedacht en zet het nu voor het eerst op papier.
Ik wil:
1) Een Stille PC (lees: onhoorbaar bij normaal gebruik)
2) Een Zuinige PC (lees: <65 Watt totaal)
3) Een krachtige PC (HD 1080P x.264 mag geen probleem zijn)
4) Een gamesysteem

Nu zijn deze dingen lastig te combineren maar daar komt mijn ingenieuze plannetje van pas waar later meer over vertel.

Hardware:
Eerst de kast, die wordt zelfgemaakt aangezien ik er alle gereedschap voor tot mn beschikking heb (zandstraalsnijder, buigmachine e.d.) en wordt zo klein mogelijk (HTPC formfactor), ik wil twee verdiepingen maken voor de harde schijven en voor het moederbord, onderin komen de schijven waar ruimte is voor 4 in rijen van 2 allemaal naast elkaar dus niet boven elkaar.

De schijven zitten in elastieken (je hebt aftermarket elastieken die hier voor bedoelt zijn maar kan het nergens terugvinden) in een soort van tray, deze tray is er aan de zijkant uit te schijven met rails zodat een schijf makkelijk eruit kan worden gehaald om mee te nemen of kan worden verwisseld (volgeladen met HD materiaal). Hoe ik dit precies ga creëren is nog een vraagstuk.

Daarboven komt een backplate voor het moederbord die uit een andere ouwe kast wordt gesloopt (kan nergens iets dergelijks vinden los). De bovenkant van de kast bestaat voor een groot deel uit plexiglas en ligt dus ongeveer 8-10 cm boven het moederbord (zo laag mogelijk iig afhankelijk van de CPU-koeler), Nu een leuk idee:
Ik wil bij het normaal gebruik van de PC geen extra grafische kaart want dat is niet nodig (en verbruikt meer) maar voor games wel, ik wil nu een PCI-e Extender gebruiken die er voor zorgt dat het X16 slot ver boven het moederbord uit komt en maak een net gat door het plexiglas waar de aansluiting op uit komt + ruimte voor stroomconnectoren. Hier kan ik dan een videokaart op aan sluiten die ik gebruik in combinatie met de 2e boot mogelijkheid op deze 2e boot mogelijkheid staan dan de drivers voor die kaart geinstalleerd zodat ik meteen kan spelen, een soort van plug&play videokaart :p (die overigens ook in een plexiglas kastje komt).

Software
Zo dat was het wel voor het hardwarematige deel
Dan nu een stukje over de software aangezien ik twee boots heb die ik het meest ga gebruiken afhankelijk van de manier waarop ik het systeem wil gebruiken kan ik hierop toepassingsspecifieke dingen installeren:

Vista 64Bit Media Center Edition (eigen bedenksel):
-Alle benodigde codecs voor goede HD playback (FFDShow, Haali Media Splitter, Avivo)
-PowerDVD 8 (is nodig als je bepaalde gecomprimeerde films met je videokaart wil decoden)
-RM Clock Waarmee je de processor kunt terugclocken en kunt laten opschakelen in versnellingen (werkt beter dan alleen AMD Cool&Quiet) en daarbij ook voltage kunt verlagen wat enorm scheelt in verbruik. (van plan die quadcore idle rond de 1GHz te laten draaien en opschakelen tot stock).

-Al het voorgaande +
-RM Clock maar dan overclockend gebruiken en dus stock beginnen en opschakelen tot max, wil daarbij hardwarematig ook nog extra fannetje aanslingeren zodra ik die boot opstart.
-Alle games die ik wil spelen

XP 32Bit
-Reserve OS, bedoelt om te kijken waarom bepaalde dingen niet werken in Vista/64bit omdat ik daar al vaker ervaring mee heb gehad.

Vanuit elke boot zijn alle documenten te benaderen.

Volgens mij heb ik zo alles verteld en zo niet dan zet ik dat er later nog bij, zien jullie zo al problemen waar ik tegen aan ga lopen, of miss tips? Weet iemand waar je van die aftermarket rubberen ringen kunt halen waar je je hdd in een 5,25" bay kunt hangen?
- leuk projectje!
- VISTA 64bit icm mediacenter is geen goed idee; er is weinig ondersteuning voor 64bits VISTA. Neem dus 32bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
@jbr:
Kwam als beste uit de test bij HWI, is als stilste getest en heeft efficiency van 88% (hopelijk ook hoog op lager wattage) daarnaast is ie gunstig geprijsd en kan ik m makkelijk gebruiken voor mn "Plug&Play"-grafische kaart.

@Justchill:
Bedankt!
Op wat voor manier is Vista 64Bit niet fijn icm met media center? In de zin van dat niet alle codecs lekker lopen of wat? Ik wil namelijk wel 4GB geheugen kunnen gebruiken :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
bokkow schreef op zondag 20 april 2008 @ 23:46:
Op wat voor manier is Vista 64Bit niet fijn icm met media center? In de zin van dat niet alle codecs lekker lopen of wat? Ik wil namelijk wel 4GB geheugen kunnen gebruiken :/ .
Veel plugins en codecs zijn vooral voor 32-bit ontwikkeld, en dat maakt 32-bit nu nog de betere keus. Voor een media center heb je trouwens niet veel geheugen nodig. Ik heb Vista 32 bit draaien met 1 GB, en dat is al prima - je PC draait dan immers niks anders dan Media Center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op zondag 20 april 2008 @ 19:14:
[...]

Ik -denk- dat ik deze Cars 1080p sample heb: http://newzleech.com/usenet/?p=4210332
Stefimke, stel uw vraag anders eens in het AVS-forum ivm hardware - matige codecs. Je weet toch dat sommige 1080p X.264 rips gewoonweg niet kunnen hardware matige gedecodeerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Justchill:
Bedankt!
Ik denk dat; het is alleszinds een gegeven dat er veel minder ondersteuning is voor alles. Bijv voor sommige hardware zijn er geen drivers en dan zal die dus niet werken onder VISTA. VISTA draait perfect met 2GB RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Ok dat is idd een goede ik stop er gewoon 4GB in, dat wordt dan niet ten volste gebruikt bij de Media Center versie (dat dan dus een Vista 32Bit boot wordt waar codec wel netjes op werken) maar wel bij de game config (wat dan dus een 64Bit boot wordt).
Top, mochten jullie afvragen hoeveel mij dit gaat kosten zonder behuizing en software: pak m beet 600 euro (ik vind dat erg netjes voor wat je er voor terug krijgt).
Later doe ik nog een investering in de vorm van een 3850X2 (meeste bang for the buck in mijn opinie) die ik dus Plug&Play ga gebruiken, ik vind het een heerlijk idee hopen op een goede uitvoering haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-09 23:33
Waarom wil je er 3 OS'en naast elkaar op zetten dan? Je kan toch gewoon 1x Vista 32 bit doen? Ik zie niks in je verhaal staan waarom je al deze extra complexiteit nodig zou hebben. Denk alleen al eens aan het updaten van die 3 OS'en. Erg irritant lijkt me, bovendien moet je steeds rebooten als je iets anders wilt gaan doen.

Wat betreft dat geheugen, je houdt van 4 GB ongeveer 3200 MB over in 32 bits Vista. Dat is echt meer dan genoeg voor wat jij wilt doen. Die laatste 800 MB gebruik je nu dan nog niet. Over een jaar of wellicht 2 is 64 bit Vista waarschijnlijk wel goed te doen, en kun je alles gaan gebruiken. Ik vind het overigens geen verspilling om 4 Gb er in te zetten, toch spotgoedkoop momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:21

mphilipp

Romanes eunt domus

Joop schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:05:
Wat betreft dat geheugen, je houdt van 4 GB ongeveer 3200 MB over in 32 bits Vista.
Misschien een offtopic vraag, maar als ik zo'n 780 bordje heb (dus met onboard graphics), dan kan ik bv 512Mb toewijzen aan de graphics. Dan blijft er dus 3500Mb over voor Vista, die maar 3200 kan gebruiken. Klopt dat rekensommetje dan? Die 512Mb gaat toch niet af van de 3200 die Vista ziet?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

[...]

Ga ik vanavond ook eens proberen, ik vind het maar vreemd al die problemen die jij hebt.
@jbr:
Kwam als beste uit de test bij HWI, is als stilste getest en heeft efficiency van 88% (hopelijk ook hoog op lager wattage) daarnaast is ie gunstig geprijsd en kan ik m makkelijk gebruiken voor mn "Plug&Play"-grafische kaart.

@Justchill:
Bedankt!
Voeding is idd te groot, efficienty gaat omlaag als je hem zo weinig gaat belasten.
Ik zou zelf ook nog niet beginnen aan 64 bit Vista. Voordelen zijn nihil voor een htpc. Probeer eerst maar eens 32 bit goed werkend te krijgen. Overigens is 2 GB meer dan zat in de meeste gevallen.

[ Voor 52% gewijzigd door psy op 21-04-2008 13:20 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
mphilipp schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:12:
[...]

Misschien een offtopic vraag, maar als ik zo'n 780 bordje heb (dus met onboard graphics), dan kan ik bv 512Mb toewijzen aan de graphics. Dan blijft er dus 3500Mb over voor Vista, die maar 3200 kan gebruiken. Klopt dat rekensommetje dan? Die 512Mb gaat toch niet af van de 3200 die Vista ziet?
Klopt, dus uiteindelijk 'verspil' je dus maar 300mb als je voor 512 voor je video kiest. 768 voor je video kiezen en je verspilt dus helemaal niets. Niet dat je er veel mee zult opschieten; 256, 512 of 768Mb toewijzen aan je onboard video, maar het voelt wellicht beter, dat je niet voor jan doedel 4gb gekocht hebt........... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr

jbr

Right back @ ya

psy schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:16:
Voeding is idd te groot, efficienty gaat omlaag als je hem zo weinig gaat belasten.
Zou dat ook nog mee gaan tellen? Dan wordt het al helemaal interessant om de Silverstone fanless voeding voor mijn volgende HTPC aan te schaffen. Die is helemaal geruisloos natuurlijk, en dat was eigenlijk de voornaamste reden dat ik deze in overweging zou nemen. Vereiste nr1 is voor mij dat een HTPC niet hoorbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
jbr schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:31:
[...]

Zou dat ook nog mee gaan tellen? Dan wordt het al helemaal interessant om de Silverstone fanless voeding voor mijn volgende HTPC aan te schaffen. Die is helemaal geruisloos natuurlijk, en dat was eigenlijk de voornaamste reden dat ik deze in overweging zou nemen. Vereiste nr1 is voor mij dat een HTPC niet hoorbaar is.
Probleem met fanless voeding is een beetje dat je toch best een aardig airflow moet hebben, die voeding produceren hoe je het went of keert toch warmte. Heb hier toen HTPC nog helemaal niet zo hot waren is mee gespeeld maar hield altijd in de kast een bijzonder warme voeding die dus met de case dicht was dit een probleem voor de overige onderdelen de temperatuur van alle andere onderdelen liep langzaam op namelijk.

Ik zou zelf gaan voor bijvoorbeeld een Seasonic/corsair voeding. Die hoor je ook echt niet als je verder dan 1 meter van je htpc af zit. Zijn echt stille dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Operations schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:39:
[...]

Probleem met fanless voeding is een beetje dat je toch best een aardig airflow moet hebben, die voeding produceren hoe je het went of keert toch warmte. Heb hier toen HTPC nog helemaal niet zo hot waren is mee gespeeld maar hield altijd in de kast een bijzonder warme voeding die dus met de case dicht was dit een probleem voor de overige onderdelen de temperatuur van alle andere onderdelen liep langzaam op namelijk.

Ik zou zelf gaan voor bijvoorbeeld een Seasonic/corsair voeding. Die hoor je ook echt niet als je verder dan 1 meter van je htpc af zit. Zijn echt stille dingen.
Yep ik ben het hier helemaal mee eens. Een goede voeding (bv de S12II serie) hoor je helemaal niet en je hebt toch airflow.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

enermax modu82+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

mphilipp schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:12:
[...]

Waarom zou je maar 3200 mb kunnen gebruiken in vista????

Behoorlijke downgrade vanuit XP is vista dan zeg! 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Pixal op 21-04-2008 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Pixal schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:57:
[...]

Waarom zou je maar 3200 mb kunnen gebruiken in vista????

Behoorlijke downgrade vanuit XP is vista dan zeg! 8)7
XP 32 bit gebruikt toch ook niet de volledige 4 GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

psy schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:58:
[...]

XP 32 bit gebruikt toch ook niet de volledige 4 GB?
We hebben hier een aantal SQL servers met 4 en meer GB op 32bit windows draaien, na installatie zien die ook maar 3.x gb, enige wat je daarna moet doen is in boot.ini de parameter /PAE erachter zetten, google maar op /PAE. PC rebooten en je hebt je 4 of meer GB ram.

Vista heeft zeker geen boot.ini ofzo? Lijkt me dat er wel een andere weg moet zijn hoor. Beetje bs als je het mij vraagt.

[ Voor 5% gewijzigd door Pixal op 21-04-2008 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Joop schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:05:
Waarom wil je er 3 OS'en naast elkaar op zetten dan? Je kan toch gewoon 1x Vista 32 bit doen? Ik zie niks in je verhaal staan waarom je al deze extra complexiteit nodig zou hebben. Denk alleen al eens aan het updaten van die 3 OS'en. Erg irritant lijkt me, bovendien moet je steeds rebooten als je iets anders wilt gaan doen.

Wat betreft dat geheugen, je houdt van 4 GB ongeveer 3200 MB over in 32 bits Vista. Dat is echt meer dan genoeg voor wat jij wilt doen. Die laatste 800 MB gebruik je nu dan nog niet. Over een jaar of wellicht 2 is 64 bit Vista waarschijnlijk wel goed te doen, en kun je alles gaan gebruiken. Ik vind
het overigens geen verspilling om 4 Gb er in te zetten, toch spotgoedkoop momenteel.
Zit iets in maar 2 boots wil ik iig en ze mogen bijna gelijkwaardig zijn, verschil is dan dat ik bij een van de twee die grafischekaart kan gebruiken zonder iedere keer nieuwe drivers te installeren, deinstalleren en optimaliseren daar zit ik niet op te wachten, en als je toch 1,5TB tot je beschikking hebt kan er best 2 x 30GB vanaf

Ik heb nog iets interessant gevonden aansluitend op dit maar dan voor vista:
Pixal schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:04:
[...]

We hebben hier een aantal SQL servers met 4 en meer GB op 32bit windows draaien, enige wat je moet doen is in boot.ini de parameter /PAE erachter zetten, google maar op /PAE. PC rebooten en je hebt je 4 of meer GB ram.

Vista heeft zeker geen boot.ini ofzo? Lijkt me dat er wel een andere weg moet zijn hoor. Beetje bs als je het mij vraagt.
Welnu zelfde trucje maar dan voor Vista 32Bit:

Posted by Watcher on April 2, 2007 - 1:17 PM

Straight Cut and Paste.

You’re probably wondering why I picked a number as horrible as 3.5GB? Why not 4GB? Well, there’s a really technical explanation for this but to make a long explanation short, 32-bit operating systems can only handle up to 4GB of memory. Along with the RAM, you also have other memory-mapped devices such as your video cards. The memory used counts towards the 4GB virtual memory address capacity of a 32-bit operating system. But actually, the world does not end at 4,096 megabytes for 32-bit Windows Vista users anymore because the Arsgeek is here to save the day.

If you’ve accidentally bought 4GB of RAM, this may be a good idea. And I say may because many 32-bit operating systems begin to lose efficiency as they surpass the 4GB mark. For that reason, if you have less than 3GB RAM, it’s not necessarily the best idea to go out and buy some more RAM. If you want to utilize more RAM (between 8GB and 128GB), you can always switch to 64-bit Windows Vista. Alright, enough babbling. Let’s get started.

Steps:

1) Access cmd: Click on the Start Pearl > type cmd in the Search Bar > and press Ctrl + Shift + Enter (this allows you to run cmd in administrative mode)

2) Type BCDEdit /set PAE forceenable

“BCDEdit is a boot configuration editor for the command line. Using the above command you’ve just enabled Physical Address Extension (PAE) which can address memory larger than 4 GB. ”"

Watcher

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Pixal schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:04:
[...]

We hebben hier een aantal SQL servers met 4 en meer GB op 32bit windows draaien, na installatie zien die ook maar 3.x gb, enige wat je daarna moet doen is in boot.ini de parameter /PAE erachter zetten, google maar op /PAE. PC rebooten en je hebt je 4 of meer GB ram.

Ja ok, dat gaat wel een beetje verder als de meeste HTPC gebruikers zullen doen. Dit is niet helemaal zonder risico (volgens Microsoft), je kan een instabiel systeem krijgen.

The system memory that is reported in the System Information dialog box in Windows Vista is less than you expect if 4 GB of RAM is installed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Zeg maar "je" hoor :)
... anders eens in het AVS-forum ivm hardware - matige codecs. Je weet toch dat sommige 1080p X.264 rips gewoonweg niet kunnen hardware matige gedecodeerd worden?
Snap ik, maar ik had gehoopt dat ik vanuit de VMC schil alle media fatsoenlijk zou kunnen afspelen, maar dat gaat dus niet, een AMD Phenom 9500 is blijkbaar nog te krap. Disney Cars, zeer in trek bij m'n kids, kan wel gestart worden, maar resulteert in een en al gestotter en gehaper.
Kijk ik exact dezelfde film buiten de fancy VMC schil om in MPC-HC dan draait ie probleemloos, en kan ik daar verschillende audio/sub-streams selecteren... alleen dan moet 't met een toetsenbord, dat vindt 't vrouwtje des huis niet zo hendig.

PS. het zou fijn zijn als dit topic opgesplitst zou worden in twee nieuwe topics: eentje die gaat over hardware toestandelarijen en eentje die gaat over software configuraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

jbr schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:31:
[...]
Zou dat ook nog mee gaan tellen? Dan wordt het al helemaal interessant om de Silverstone fanless voeding voor mijn volgende HTPC aan te schaffen. Die is helemaal geruisloos natuurlijk, en dat was eigenlijk de voornaamste reden dat ik deze in overweging zou nemen.
Ik kan daar in de loop van deze week/volgende week meer over vertellen. Dan zijn nl de resterende onderdelen in voor mijn fluistersysteem op basis van een CW02 en ST30NF.

En wat betreft airflow: de meeste HTPC cases zijn ruim voorzien van gaten. De CW02 die ik inmiddeld heb heeft 1 12cm fan en ik ga eens kijken of ik het daarmee redt. Ik kan wel gaan vermoeden dat het niet voldoende is, maar ik ga het gewoon proberen. In elkaar schroeven en dan flink de boel opstoken met een burnin tool (primenumber enzo) en dan meten hoe warm ie wordt. Lijkt me ook zeer leerzaam voor iedereen die twijfelt. Ik denk dat het best kan werken, en dat ga ik proberen. Elke fan minder is weer wat minder bijdrage aan geluid, niet?

[ Voor 30% gewijzigd door mphilipp op 21-04-2008 14:57 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje over de Microsoft Media Center Remote Control.
Op de IR ontvanger heb je 2 aansluitingen achteraan waar je 2 bijgeleverde oogjes kan op aansluiten d.m.v. een 3,5mm mono jack ...
Het lijken wel send- of receive led's te zijn ... kan iemand hier uitsluitsel over geven :?

Ik heb mijn remote OEM gekocht ... dus geen doosje of manual bijgeleverd.

edit: net een PDF gevonden ... het blijken IR emitters te zijn ..... zou die ontvanger hierdoor compatible kunnen zijn met ander IR-gestuurde apparaten zoals Digitale TV decoders e.d. ..... zou hier in mijn geval verdomd handig zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2008 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr

jbr

Right back @ ya

mphilipp schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:53:
Ik kan daar in de loop van deze week/volgende week meer over vertellen. Dan zijn nl de resterende onderdelen in voor mijn fluistersysteem op basis van een CW02 en ST30NF.

En wat betreft airflow: de meeste HTPC cases zijn ruim voorzien van gaten. De CW02 die ik inmiddeld heb heeft 1 12cm fan en ik ga eens kijken of ik het daarmee redt.
Is dat even boffen, ik wilde eenzelfde setup maken. Idd met dezelfde kast en één 12cm fan, verder nog een passive 9600GT kaart erin, maar daar twijfel ik nog over (een energiezuiniger kaartje kan misschien ook prima). Ik had al een hele hoopvolle productreview gelezen over de voeding, maar ik ben dus zeeer geinteresseerd in jouw ervaringen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Laatst online: 16-09 16:18
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:27:
Ik heb een vraagje over de Microsoft Media Center Remote Control.
Op de IR ontvanger heb je 2 aansluitingen achteraan waar je 2 bijgeleverde oogjes kan op aansluiten d.m.v. een 3,5mm mono jack ...
Het lijken wel send- of receive led's te zijn ... kan iemand hier uitsluitsel over geven :?

Ik heb mijn remote OEM gekocht ... dus geen doosje of manual bijgeleverd.

edit: net een PDF gevonden ... het blijken IR emitters te zijn ..... zou die ontvanger hierdoor compatible kunnen zijn met ander IR-gestuurde apparaten zoals Digitale TV decoders e.d. ..... zou hier in mijn geval verdomd handig zijn.
Bij mijn weten dienen die inderdaad om andere aparaten dmv de mce remote te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 10:53:
[...]

Ik denk dat; het is alleszinds een gegeven dat er veel minder ondersteuning is voor alles. Bijv voor sommige hardware zijn er geen drivers en dan zal die dus niet werken onder VISTA. VISTA draait perfect met 2GB RAM.
Anders kom je even met achterhaalde informatie. Ja, in het begin waren er zeker minder drivers, maar op dit moment is dat allang niet meer aan de orde en zijn de drivers voor 64 bits Vista prima voorhanden voor redelijk recente hardware. (Voor oudere hardware is er niet altijd nut om er drivers voor te bouwen.) Het argument dat 4GB wat overkill is voor een HTPC blijft natuurlijk wel staan, maar de reden om voor een 32 bits OS te kiezen niet. Sterker nog, met ook op de toekomst zou ik voor een 64 bits OS gaan, zeker als je geen OEM licentie kiest, dan kan het OS voorlopig nog wel even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
DaRKie schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:54:
[...]

Bij mijn weten dienen die inderdaad om andere aparaten dmv de mce remote te bedienen.
Meer specifiek; ze zijn in beginsel bedoeld om ook met set top boxen/decoders te kunnen werken (tv kijken/gids/opnemen etc.). En om bijv. de decoder naar de juiste zender/kanaal te laten gaan als dat moet van de MCE-gebruiker (zappen) of van MCE zelf (om op te nemen)....

Inmiddels zijn er ook trucjes om andere apparatuur bepaalde dingen te kunnen laten doen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

psy schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:27:
[...]

Ja ok, dat gaat wel een beetje verder als de meeste HTPC gebruikers zullen doen. Dit is niet helemaal zonder risico (volgens Microsoft), je kan een instabiel systeem krijgen.

The system memory that is reported in the System Information dialog box in Windows Vista is less than you expect if 4 GB of RAM is installed
Ik ben het daar niet mee eens, het heeft ten eerste niets met htpc te maken maar gewoon met windows installeren en het assembleren van een pc, ik vind het jammer dat computerbouwers hier vaak geen rekening mee houden en talloze MBs werkgeheugen laten liggen.

In windows xp en 2003 is het een stap van letterlijk minder dan een minuut, 4 karakters typen "/PAE" rebooten en je bent klaar. Microsoft moet niet piepen, ik heb er nog nooit een instabiel systeem door verkregen en als je echt iets raars opmerkt zet je de setting weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Ok ff snelle update:

Ik gooi het plannetje gedeeltelijk om: ik ga niet meer van scratch een kast bouwen, simpelweg omdat er teveel bij komt kijken om dat mooi te doen.

Ik ga nu uit van een Antec Fusion Black en ga die fix verbouwen zodat het aan mn wensen voldoet:
-Er komt een plaat voor een moederbord boven de huidige plaat te liggen +/- 5 cm erboven.
-Er komt een window rechtsbovenin zodat het hele moederbord zichtbaar is en een gat voor de grafischekaart in dat raam.
-De huidige ruimte voor HDD wordt leeggehaald en gebruikt om de grafische kaart in te bewaren wann niet gebruikt.
-De nieuw gecreërde ruimte onder het mobo krijgt rails naar de achterkant, in het rails hangt een frame waar 4 HDDs in elastieken kunnen worden gehangen en dit geheel kan dan uit de pc worden geschoven aan de achterkant.
-De kabeltjes van de voeding worden gesleeved.
-De fans worden met rubbertjes vastgemaakt ipv schroeven.
-Indien nodig isolatie materiaal aan de binnenkant maar dit besluit ik wel als ik nog geluid hoor.

En tadah een schitterend systeem naar mijn idee,
Ik vraag me af wat voor aansluitingen die voeding in die kast heeft (m.b.t. grafische kaart) en kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de Fusion Black en de Fusion V2?

Edit:
psy schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:27:
[...]

Ik kan nergens op die site lezen dat Microsoft beweert dat dit instabiliteit tot gevolg heeft. :?

[ Voor 19% gewijzigd door bokkow op 21-04-2008 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
bokkow schreef op maandag 21 april 2008 @ 17:41:
...
- Er komt een plaat voor een moederbord boven de huidige plaat te liggen +/- 5 cm erboven.
...
En welke ultraplatte cpu koeler / grafische kaarten ka je gebruiken om in de overgebleven ruimte te kunnen plaatsen? (of begrijp ik het verkeerd)
Vind het persoonlijk wel wat raar wat je van plan bent, waarom zou je bv je grafische kaart eruit willen halen?

Over het verschil tussen de V2 en de vorige fusion ... ander schermpje en een IR module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Is de nieuwe er ook in het zwart?

Scythe Ninja Mini,.. Hmmm het besef komt net dat ik idd ruimte gebrek ga hebben, mja dan krijgen de HDDs maar wat minder ruimte. Lees voor de rest even mn idee op de vorige pagina ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-09 10:53
kaajee schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:27:
[...]

Klopt, dus uiteindelijk 'verspil' je dus maar 300mb als je voor 512 voor je video kiest. 768 voor je video kiezen en je verspilt dus helemaal niets. Niet dat je er veel mee zult opschieten; 256, 512 of 768Mb toewijzen aan je onboard video, maar het voelt wellicht beter, dat je niet voor jan doedel 4gb gekocht hebt........... :P
Ik heb zo'n Gigabyte bord met 4Gb RAM en bij mij blijft na de 512 Mb van de vga nog maar 2800 Mb over in Windows (wat voorlopig meer dan genoeg is en in ieder geval nog 1300 Mb meer dan 2x1Gb). Volgens mij kan Windows standaard maar met ca. 3200 Mb max omgaan. Los van het trucje hierboven dan, dat heb ik nog niet geprobeerd. Volgens mij vindt Vista 32bit het sowieso niet zo heel erg leuk met 4Gb, want installeren lukte niet met 2x2Gb, ik moet 1x2Gb tijdelijk ff verwijderen.... Nu draait alles wel lekker, maar installatie was een drama dus.

[ Voor 3% gewijzigd door djeejdjeej op 21-04-2008 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

djeejdjeej schreef op maandag 21 april 2008 @ 18:20:
[...]
Ik heb zo'n Gigabyte bord met 4Gb RAM en bij mij blijft na de 512 Mb van de vga nog maar 2800 Mb over in Windows
Gek is dat toch? Je zou verwachten dat het geheugen dat je voor de onboard vga reserveert een soort hardware aangelegenheid is en dat ie dus total_ram-vga_resevering aan het OS doorgeeft. Dat zou dan 3.5Gb moeten zijn, waarna je dus 3.2 overhoudt. Maar het lijkt wel of ie aan het OS vraagt hoeveel geheugen er is en dan 512 aan de kaart toebedeelt.

Uiteindelijk is het academisch want a)is 512Mb voor die onboard vga veel te veel en b)ik geen 4Gb in een HTPC wil (geen nut, voor mij dan).
Volgens SPCR maakte het in video performance (films enzo, geen games) geen bal uit of je 128 of 256 toekende aan de vga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Hmmm ik zit nu eens te kijken maar de Sycthe Ninja Mini past niet eens in die kast zonder enige modificaties laat staan met als je dit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://www.bjorn3d.com/Material/revimages/case/Antec%20Fusion%20Black%20430/heatsink.jpg
En dat is dan een Thermaltake Big Typhoon die al 1cm lager is als de Scythe Ninja Mini hihi, daar moet ik dus even iets op gaan verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
bokkow schreef op maandag 21 april 2008 @ 17:56:
Is de nieuwe er ook in het zwart?

Scythe Ninja Mini,.. Hmmm het besef komt net dat ik idd ruimte gebrek ga hebben, mja dan krijgen de HDDs maar wat minder ruimte. Lees voor de rest even mn idee op de vorige pagina ;) .
Had ik al gelezen, maar ik snap nog altijd niet waarom je je grafische kaart wilt demonteren? :)
Nuja, je zal wel een reden hebben, maar waarom wil je een window maken in je case? De case is super easy en snel te openen door de plaat vanboven eraf te halen (zit vast met 1 vijsje die je met de hand kan losdraaien)

Verder is in de HD bay ruimte voor 3 hd's volgens mij, alleen zitten ze misschien wat krap tegen elkaar, kan ik zo niet zeggen. En dan heb je ook nog ruimte boven de DVD/CD speler voor een hd of 2 als je ze op elkaar legt. Zelfs boven de voeding is nog net een plaatsje voor 1 hd :)

Ik wil maar zeggen, misschien best is kijken wat je standaard met de kast kan doen voor alleer je ze bewerkt?

[ Voor 3% gewijzigd door DaRKie op 21-04-2008 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste,

Ik ben van plan om bij ons thuis beneden alle media te vervangen met een MediaCenter inclusief een nieuw speakersetje.

Nu wil ik graag aan jullie vragen wat jou mening is van deze HTPC.
Onze televisie beschikt nog alleen maar over een resolutie van 768 maar ik wil toch graag de optie open houden om 1080P te kunnen draaien. Is dit tevens ook mogelijk en vlekkeloos met dit systeem?
  • Behuizing: Antec Fusion 430/V2 , 430W
  • Processor: AMD X2 BE-2300/4400
  • ProcessorKoeler: Zalman CNPS 7700 Koper
  • Moederbord: Asus M3A-H/HDMI
  • Geheugen: 3GB Kingston (2/2,5 Voor het systeem, de rest voor onboard)
  • Drive Samsung: SH-S203D
  • HDD: Samsung Spinpoint 750GB
  • Speakerset: Z-5500 (onze woonkamer is niet al te groot 3x9m)
  • Remote: Standaard Microsoft Remote
  • TVKaart: :?
Verder heb ik nog 2 enkele vragen met betrekking op deze configuratie.
  1. Is deze PC Stil genoeg om ook echt als een media center zijn werk te doen?
  2. Welke TV Kaart is op dit moment nog op de markt met een dubbele tuner die tevens ook een erg goede kwaliteit tuner heeft. Hierbij zat ik ook te denken aan 2x een PVR150 maar moet ik dan 2 Kabels trekken om ze beide aan te sluiten?
Alvast bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

bokkow schreef op maandag 21 april 2008 @ 17:41:
Ok ff snelle update:

[...]

Ik kan nergens op die site lezen dat Microsoft beweert dat dit instabiliteit tot gevolg heeft. :?
Er staat ook niet dat het instabiliteit tot gevolg heeft, maar je kán problemen krijgen met stuurprogramma's. Lees het maar eens goed.
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 19:42:
Beste,
  2. Welke TV Kaart is op dit moment nog op de markt met een dubbele tuner die tevens ook een erg goede kwaliteit tuner heeft. Hierbij zat ik ook te denken aan 2x een PVR150 maar moet ik dan 2 Kabels trekken om ze beide aan te sluiten?
Alvast bedankt ;)
Stil zat. Alleen de F1 serie van Samsung is niet de stilste die er is, maar waarschijnlijk stil genoeg.
Neem geen (brakke) hauppage's, maar een Saber VistaView. Deze is ook dual, maar wel pci-e.
Zie ook psy in "Nieuwe stille HTPC die op de toekomst is..."

[ Voor 52% gewijzigd door psy op 21-04-2008 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 19:42:
Beste,

Ik ben van plan om bij ons thuis beneden alle media te vervangen met een MediaCenter inclusief een nieuw speakersetje.

Nu wil ik graag aan jullie vragen wat jou mening is van deze HTPC.
Onze televisie beschikt nog alleen maar over een resolutie van 768 maar ik wil toch graag de optie open houden om 1080P te kunnen draaien. Is dit tevens ook mogelijk en vlekkeloos met dit systeem?
  • Behuizing: Antec Fusion 430/V2 , 430W
  • Processor: AMD X2 BE-2300/4400
  • ProcessorKoeler: Zalman CNPS 7700 Koper
  • Moederbord: Asus M3A-H/HDMI
  • Geheugen: 3GB Kingston (2/2,5 Voor het systeem, de rest voor onboard)
  • Drive Samsung: SH-S203D
  • HDD: Samsung Spinpoint 750GB
  • Speakerset: Z-5500 (onze woonkamer is niet al te groot 3x9m)
  • Remote: Standaard Microsoft Remote
  • TVKaart: :?
Alvast bedankt ;)
Draait dit ook vlekkeloos 1080P Content en dergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ja, 780G chipset dus dat gaat prima.
Heeft trouwens geen optische SP/DIF uitgang, dat bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaRKie schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:54:
[...]

... maar heeft iemand het werkende gekregen.
Ik zou nl. graag weten of de IR receiver die bij de MCE remote hoort gewoon als doorgever kan fungeren voor IR-signalen van ander remotes,.. maakt niet uit welke dus.
Op die manier kan ik mijn BelgacomTV decoder (belgische digitale televisie set-top box) uit het zicht plaatsen en er zo'n IR-transmitter oogje op kleven ... dat zou toch de bedoeling zijn uiteraard ... en er toch nog de originele remote van blijven gebruiken .... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 21:19:
[...]
Probeer het eens met Girder, dat is daar speciaal voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 21:19:
[...]

Ik zou nl. graag weten of de IR receiver die bij de MCE remote hoort gewoon als doorgever kan fungeren voor IR-signalen van ander remotes,.. maakt niet uit welke dus.
Op die manier kan ik mijn BelgacomTV decoder (belgische digitale televisie set-top box) uit het zicht plaatsen en er zo'n IR-transmitter oogje op kleven ... dat zou toch de bedoeling zijn uiteraard ... en er toch nog de originele remote van blijven gebruiken .... ;)
Ja, dat schreef ik toch; daar zijn die IR blasters nou juist voor bedoeld en er zijn duizenden mensen die dat werkend hebben. Of het specifiek ook met jouw BelgacomTV decoder werkt; ik weet niet welke dat is. Merk is vast niet BelgacomTV..........

'T is niet ideaal btw; zappen gaat traag en je hebt er natuurlijk wel een 'extra schakel' tussen, wat ook weer storingen/problemen kan gaan geven.....

Je gebruikt wel MCE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannieboy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-08 17:16
Beste mede-tweakers,

Ben al een tijdje in het bezit van een goedkope dvd-recorder ism met een upc digitale pakket, Nu ga ik over een tijdje verhuizen en wil ik het geheel vervangen met een HTPC.
Met de HTPC wil ik graag digitaal kunnen opnemen, nu heb ik al menigmaal gelezen dat het best een gedoe is via UPC. Heb op dit moment de upc decoder via de dvd-recorder met de tv verbonden, nadeel is echter dat indien ik digitale tv wil opnemen, niet van kanaal kan wisselen.
:/

Maar....ik heb daar eigenlijk geen problemen mee ;). Ik vind het best zo en ik wil eigenlijk mijn HTPC op dezelfde manier aansluiten. Heb geen zin twee CAD kaarten/ tuners aan te schaffen. Echter wil ik wel de hd content, die via film 1 wordt uitgezonden, opnemen op een HTPC, dit daarnaast met zo min mogelijk kwaliteit verlies bij het bekijken van hd programma's op de lcd.

Het volgende zou ik graag willen weten:
• Heb ik een speciale kaart nodig op de HTPC om dit te kunnen realiseren? Dus een tv kaart met tv-in (hdmi-in)? Of volstaat een geintergreerde videokaart met HDMI aansluiting ook voor het gewenste resultaat?
• Indien het niet mogelijk is om de UPC decoder via hdmi aan te sluiten, hoe kan ik deze anders aansluiten op de HTPC? Is er ook scart-aansluiting mogelijk?

Alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Sannieboy op 21-04-2008 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Sannieboy schreef op maandag 21 april 2008 @ 22:05:
Beste mede-tweakers,

Ben al een tijdje in het bezit van een goedkope dvd-recorder ism met een upc digitale pakket, Nu ga ik over een tijdje verhuizen en wil ik het geheel vervangen met een HTPC.
Met de HTPC wil ik graag digitaal kunnen opnemen, nu heb ik al menigmaal gelezen dat het best een gedoe is via UPC. Het volgende zou ik graag willen weten:
Heb op dit moment de upc decoder via de dvd-recorder met de tv verbonden, nadeel is echter dat indien ik digitale tv wil opnemen, niet van kanaal kan wisselen.
:/
Maar....ik heb daar eigenlijk geen problemen mee ;). Ik vind het best zo en ik wil eigenlijk mijn HTPC op dezelfde manier aansluiten. Echter wil ik de hd content, die via film 1 wordt uitgezonden, opnemen op een HTPC en natuurlijk zo min mogelijk kwalieteit verlies bij het bekijken van programma's vanuit de decoder.

Het volgende zou ik graag willen weten:
[list]
• Heb ik een speciale kaart nodig op de HTPC om dit te kunnen realiseren? Dus een tv kaart met tv-in (hdmi-in)? Of volstaat een geintergreerde videokaart met HDMI aansluiting ook voor het gewenste resultaat?
• Indien het niet mogelijk is om de UPC decoder via hdmi aan te sluiten, hoe kan ik deze anders aansluiten op de HTPC? Is er ook scart-aansluiting mogelijk?

Alvast bedankt! _/-\o_
Als je toch gaat verhuizen waarom blijf je in hemelsnaam ín het/een UPC gebied?!?! :P :9

Want.......wat jij wil is kansloos met UPC, gaat gewoon niet werken. Ja alleen zoals je het nu ook al doet; analoog (via scart/s-video/composiet), dus 'slechte' kwaliteit en (dus) al helemaal geen mogelijkheid tot HD......

Enige optie mi. is over op satelliet en dan een FloppyDTV-S oid......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannieboy
kaajee schreef op maandag 21 april 2008 @ 22:10:
[...]

Als je toch gaat verhuizen waarom blijf je in hemelsnaam ín het/een UPC gebied?!?! :P :9

Want.......wat jij wil is kansloos met UPC, gaat gewoon niet werken. Ja alleen zoals je het nu ook al doet; analoog (via scart/s-video/composiet), dus 'slechte' kwaliteit en (dus) al helemaal geen mogelijkheid tot HD......

Enige optie mi. is over op satelliet en dan een FloppyDTV-S oid......
Hey beste gast,

Hehehehe....ja iid,was ik maar naar een andere regio verhuisd >:)

Echter, waarom zou het niet werken dan?, ik heb nu de upc decoder aangesloten aan de dvd-recorder en die weer op zijn beurt met de tv. De tv heb ik weer aangesloten aan de tweede scart van de dvd-recorder, Ik kan nu wel gewoon digitaal zonder kwaliteit verlies opnemen, mits ik niet van kanaal wissel. Dat kan toch ook gewoon met hd content? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannieboy
Sorry, bij mij is het toch net weer anders aangesloten: ik ging net weer ff kijken hoe het zat achter de tv...de UPC decoder is aangesloten aan de SCART van dvd-recoder (tv in) en die weer aangesloten met de SCART tv-out, ook van de dvd-recorder, aan de tv. Als ik nu een film digitaal wil opnemen, zet ik de dvd-recorder op source: EXT. Ok het is geen hdmi aansluiting of dvd of component... O+ ...maar goed ik was nog tot voor kort student.

Dus nu is de vraag, hoe kan ik deze soortgelijke setup voor de HTPC realiseren?

PS: de vorige opstelling die ik beschreven had, moet ook werken :>

[ Voor 13% gewijzigd door Sannieboy op 21-04-2008 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je neemt dan gewoon analoog op hoor. Het is dan misschien wel RGB analoog zodat het kwaliteitsverlies niet zo heel groot is, maar het is absoluut niet digitaal.

Als je zonder gedoe digitaal wilt opnemen, heb je weinig keuze. UPC valt per definitie al af, want dat gaat niet; ze hebben het dichtgespijkerd. Digitaal opnemen gaat alleen via satelliet of digitenne. Maar digitenne is kwalitatief slecht, kun je net zo goed analoog blijven opnemen. Dus satelliet blijft over. Dan is het echter goed te doen, en kun je een digitale tv-tuner in je HTPC opnemen. Kun je mooi kanalen switchen, en zelfs tot 16 zenders *tegelijkertijd* opnemen.

PS: Gebruik de edit-knop als je iets wilt toevoegen aan je eigen bericht ipv 2 keer een bericht te plaatsen. Elkaar groeten hoeft ook niet, op dit forum is het groeten impliciet :)

[ Voor 12% gewijzigd door brama op 21-04-2008 23:03 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannieboy
brama schreef op maandag 21 april 2008 @ 23:03:
Je neemt dan gewoon analoog op hoor. Het is dan misschien wel RGB analoog zodat het kwaliteitsverlies niet zo heel groot is, maar het is absoluut niet digitaal.

Als je zonder gedoe digitaal wilt opnemen, heb je weinig keuze. UPC valt per definitie al af, want dat gaat niet; ze hebben het dichtgespijkerd. Digitaal opnemen gaat alleen via satelliet of digitenne. Maar digitenne is kwalitatief slecht, kun je net zo goed analoog blijven opnemen. Dus satelliet blijft over. Dan is het echter goed te doen, en kun je een digitale tv-tuner in je HTPC opnemen. Kun je mooi kanalen switchen, en zelfs tot 16 zenders *tegelijkertijd* opnemen.

PS: Gebruik de edit-knop als je iets wilt toevoegen aan je eigen bericht ipv 2 keer een bericht te plaatsen. Elkaar groeten hoeft ook niet, op dit forum is het groeten impliciet :)
Ok bedankt voor de tips en ik zal je voortaan ook impliciet groeten. 8) Ok wat jij beweert: Stel dat ik nu via een hdmi aansluiting de decoder zou verbinden met de dvd-recorder en die weer zou verbinden met de lcd, dan komt er geen digitaal beeld of helemaal geen beeld??. |:(
Dat moet toch wel mogelijk zijn? Zo lomp is upc toch ook weer niet? Behalve als ze de content via hdcp gaan versturen, dan moet je volgens mij wel een daarvoor geschikte recorder hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Sannieboy op 21-04-2008 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaajee schreef op maandag 21 april 2008 @ 21:59:
[...]

Ja, dat schreef ik toch; daar zijn die IR blasters nou juist voor bedoeld en er zijn duizenden mensen die dat werkend hebben. Of het specifiek ook met jouw BelgacomTV decoder werkt; ik weet niet welke dat is. Merk is vast niet BelgacomTV..........

'T is niet ideaal btw; zappen gaat traag en je hebt er natuurlijk wel een 'extra schakel' tussen, wat ook weer storingen/problemen kan gaan geven.....

Je gebruikt wel MCE?
Ik had je post over het hoofd gezien kajee 8)7

Het merk is uiteraard geen Belgacom TV,.. het betreft een Tilgin decoder waarmee ik het werkende zou willen krijgen ... niet met MCE maar met Mediaportal die ik op mijn HTPC ga installeren.
Ik wacht wel nog op wat onderdelen om met de bouw van de PC te starten, mobo, cpu en ram ... de rest heb ik al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Sannieboy schreef op maandag 21 april 2008 @ 23:11:
[...]

Ok bedankt voor de tips. 8) Ok wat jij beweert: Stel dat ik nu via een hdmi aansluiting de decoder zou verbinden met de dvd-recorder en die weer zou verbinden met de lcd, dan komt er geen digitaal beeld of helemaal geen beeld??. |:(
Dat moet toch wel mogelijk zijn? OF UPC echt zo lomp?
SCART (en RGB/composiet/s-video/component) is ALLEMAAL ANALOOG!!

En je DVD recorder heeft GEEN HDMI ingang! Dus die kun je niet digitaal verbinden. Een dvd/hd recorder mét HDMI ingang zal er ook wel nooit komen (rechten etc.).
Er is wel een enkele spaarzame capture kaart te krijgen die wél over een digitale (HDMI/DVI) ingang beschikt, maar die is naar alle waarschijnlijkheid niet echt compatibel, niet echt betaalbaar en niet echt goed verkrijgbaar.

Dus neem nou maar aan: digitaal opnemen met een UPC abo. kan niet! Althans niet naar een PC. Als je hun digibox (met harddisk recorder) neemt en die rechtstreeks laat opnemen op z'n eigen harddisk, ja dan neem je digitaal op.
En anders idd alleen satelliet of digitenne......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannieboy
kaajee schreef op maandag 21 april 2008 @ 23:34:
[...]

En je DVD recorder heeft GEEN HDMI ingang! Dus die kun je niet digitaal verbinden. Een dvd/hd recorder mét HDMI ingang zal er ook wel nooit komen (rechten etc.).
Er is wel een enkele spaarzame capture kaart te krijgen die wél over een digitale (HDMI/DVI) ingang beschikt, maar die is naar alle waarschijnlijkheid niet echt compatibel, niet echt betaalbaar en niet echt goed verkrijgbaar.

Dus neem nou maar aan: digitaal opnemen met een UPC abo. kan niet! Althans niet naar een PC. Als je hun digibox (met harddisk recorder) neemt en die rechtstreeks laat opnemen op z'n eigen harddisk, ja dan neem je digitaal op.
Ja dat SCART (= analoog) was ook al duidelijk, maar er zijn dus geen dvd-recorders met hdmi of dvi ingang??....Goed dat wist ik niet... :+

Volgens deze bron:
UPC Digital TV - Deel 5
Kan je wel digitaal opnemen, mits je tijdens het opnemen niet van kanaal wisselt (dat doe ik nu ook)....maar goed de retour-verbinding (via scart of compo) zal waarschijnlijk toch analoog zijn (niet dat de kwaliteit veel minder is, spreek ik uit ervaring).

[ Voor 13% gewijzigd door Sannieboy op 22-04-2008 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

psy schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:16:
[...]
Dat laatste is niet meer van toepassing met de moderne voedingen. Door de 80% efficiency certificering waar ze allemaal aan willen/moeten (?) voldoen, leveren ze hoog rendement over de hele range:
The 80 PLUS performance specification requires power supplies in computers and servers to be 80% or greater energy efficient at 20%, 50% and 100% of rated load with a true power factor of 0.9 or greater.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Michel242186 schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 14:57:
Ook is een dual slot kaart geen oplossing...kheb er al twee floppydtv kaartjes inhangen op een Gigabyte GA-MA78GM-S2H en er is nu enkel maar ruimte voor een single slot kaart.
Ehhh...die FloppyDTV hebben dat slot niet echt nodig. Je kunt ze ook ergens in je kast prutsen als je de ruimte nodig hebt. Desnoods kun je het lepeltje losschroeven zodat je daar de draad door kunt steken (of de draad verlengen als je handig genoeg bent) en de kaart zelf ergens in een drivebay monteren met wat tie wraps oid.

Ze werken puur op firewire; dat slot is puur voor het gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
kaajee schreef op maandag 21 april 2008 @ 23:34:
[...]

Ik zag hier ergens anders op het forum een plaatje van een film die iemand had opgenomen door een analoge Hauppauge tv-kaart aan te sluiten op de SCART (S-video neem ik aan) van de decoder. Dat zag er niet verkeerd uit. En als ik dat doe ga ik er volgens mij in ieder geval op vooruit ten opzichte van een volledig analoge situatie (zonder decoder). Want als ik het goed begrijp gaat het signaal dan nog veel harder achteruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannieboy
D-e-n schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 00:02:
[...]

Ik zag hier ergens anders op het forum een plaatje van een film die iemand had opgenomen door een analoge Hauppauge tv-kaart aan te sluiten op de SCART (S-video neem ik aan) van de decoder. Dat zag er niet verkeerd uit. En als ik dat doe ga ik er volgens mij in ieder geval op vooruit ten opzichte van een volledig analoge situatie (zonder decoder). Want als ik het goed begrijp gaat het signaal dan nog veel harder achteruit
Waarschijnlijk ga ik dat ook zo doen, dus analoog met een decoder...want dat ziet er niet slecht uit.
Misschien een stom idee: De upc -decoder met hdmi poort (die bestaan al) aansluiten op de hdmi poort van de recorder en dan gewoon opnemen? Kan dat? Of is de hdmi poort op zo'n recorder alleen hdmi-out?

[ Voor 4% gewijzigd door Sannieboy op 22-04-2008 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

mphilipp schreef op maandag 21 april 2008 @ 23:45:
[...]

Dat laatste is niet meer van toepassing met de moderne voedingen. Door de 80% efficiency certificering waar ze allemaal aan willen/moeten (?) voldoen, leveren ze hoog rendement over de hele range:

[...]

Bron
Ja maar pas op, die 80% is inderdaad pas vanaf 20% vermogen. Als je dan een 550Watt zou nemen, zal deze pas vanaf 110 Watt zijn 80% waarmaken. Maar zoveel gaat de gemiddelde htpc zeker niet gebruiken. Eerder 60 tot 70 Watt maximaal. Dan kan je veel beter een 330 Watt (vanaf 66 Watt zeker 80% eff.) of een 380 Watt (vanaf 76 Watt).

Zie ook http://www.silentpcreview.com/article753-page4.html of http://www.silentpcreview.com/article742-page5.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag tsndoor voor de mensen die 720p/1080p rips downloaden, x.264 rips dus, waar halen jullie de NL subs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Uhh, ik denk dat de meeste mensen gewoon zonder subs kijken gelijk nadat de aflevering uitgezonden is en niet op subs wachten... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
1) Illegaal, mag dat wel hier?
2) Geluk hebben of op letten dat het bij de download staat dat subs erbij zitten. Ik zweer bij payserver nieuwsgroepen hiervoor kun je ook de uploaders blijven volgen, kijk bijv eens naar visualscumbagz bij binsearch.net; 1080P, VC1, WMV, NL Subs. Ideaal, en anders zoeken op fotzenbikkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

psy schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 00:43:
[...]
Ja maar pas op, die 80% is inderdaad pas vanaf 20% vermogen. Als je dan een 550Watt zou nemen, zal deze pas vanaf 110 Watt zijn 80% waarmaken. Maar zoveel gaat de gemiddelde htpc zeker niet gebruiken.
Snap ik, maar meneer had ook geen gemiddelde HTPC. Bovendien ging het mij hier even niet om het specifieke geval, maar om de generieke uitspraak dat een 'te zware' voeding niet handig zou zijn. Die uitspraak is dus niet altijd waar met die nieuwe voedingen. Dat wilde ik even onder de aandacht brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Een vriend heeft deze sample op zijn PC's ook geprobeerd, conclusie: om deze sample vanuit Vista Media Center op full-HD resolutie af te spelen heb je een MEGA-setup nodig, hij stottert dus bij mij op een MA78G+Phenom9500+2GB (ffdshow-tryout) en bij een vriend op een Intel 2.4 quad+8800GT+2GB (klite) stottert ie ook. In lagere resolutie (HD-ready) afspelen gaat 't zelfs met een duo-core goed.

Met Media Player Classic Home Cinema draait ie dus wel goed op full-HD. vaaaag.

Vogel scene als referentie vervangen door deze? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Sannieboy schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 00:10:
[...]

Waarschijnlijk ga ik dat ook zo doen, dus analoog met een decoder...want dat ziet er niet slecht uit.
Misschien een stom idee: De upc -decoder met hdmi poort (die bestaan al) aansluiten op de hdmi poort van de recorder en dan gewoon opnemen? Kan dat? Of is de hdmi poort op zo'n recorder alleen hdmi-out?
Ja, dat schreef ik toch al? Lezen en begrijpen is nog best moeilijk hè? Of je wilt het niet begrijpen. Er zijn geen dvd/hd recorder die over een digitale (HDMI/DVI) INgang beschikken!! Dus als er al een HDMI poort op zit is dat idd een HDMI-uitgang....

En dat je met UPC best digitaal kan opnemen weet ik ook wel en ook dat schreef ik reeds; dan heb je hun UPC Mediabox - DVR nodig (zoals uit uit die verwijzing van je blijkt) en dan neem je op hun kastje digitaal op, maar vervolgens kun je niets met dat bestand doen, behalve vanaf hun kastje terug kijken.......

En verder: als je een decoder hebt die s-video UIT ondersteund kun je idd hele mooie resultaten krijgen als je die op de s-video INgang van je pc tuner/capture kaart aansluit. Soms idd mooier dan alleen een analoge tuner. Wel goed kijken of de decoder s-video heeft, de meeste/veel hier in NL hebben dat nl. niet!

edit: voor zover ik weet ondersteunen de std. UPC mediaboxen (Thomson & Pace) geen s-video en hebben ze alleen maar RGB uit en composiet uit. Het RGB signaal is niet/(moeilijk) te capturen (vangen) met een PC dus ben je overgeleverd aan composiet en eigenlijk wil je dat liever niet (dat rijmt)
Tenzij de laatste generatie stb's van upc anders zijn en wel s-video hebben.......

[ Voor 13% gewijzigd door kaajee op 22-04-2008 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 23:12:
[...]

Ik had je post over het hoofd gezien kajee 8)7

Het merk is uiteraard geen Belgacom TV,.. het betreft een Tilgin decoder waarmee ik het werkende zou willen krijgen ... niet met MCE maar met Mediaportal die ik op mijn HTPC ga installeren.
Ik wacht wel nog op wat onderdelen om met de bouw van de PC te starten, mobo, cpu en ram ... de rest heb ik al ;)
Kijk wel even of die Tilgin over s-video beschikt, anders zul je hem composiet moeten aansluiten en dat wil je liever niet (voor opnames dan).
Verder staat hier hoe Windows MCE met set top boxen/decoders en IR blasters omgaat/werkt, handig voor het principe....
En binnen MediaPortal moet je eens kijken naar hun IRserver, die kan dit soort dingen ook ahgi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 08:31:
[...]

stefimke schreef op zondag 20 april 2008 @ 19:14:
welke codec heb ik nodig om deze af te spelen op mediaportal?

stottert op mijn quad met 4gb en 8800 gt ook

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Ik ben benieuwd ben m nu aan het downen, mijn PC kon tot nu toe elke film (400GB HD materiaal meeste 1080P) in welke codec dan ook vloeiend aan en ik maak nog gebruik van slechts een X2 @ 2,5GHz, 2GB geheugen en een 8800GT.
Het is wat puzzel werk met codecs maar dan heb je ook wat, alles draait in WMP11.

Edit:
Jullie doen allemaal iets fout, met mijn systeem van bijna 3 jaar oud op de grafische kaart na draai ik het vlot zonder enige hapering in WMP11 (lees het laatste blad van HWI daar staat echt perfect in hoe je je codecs in meot stellen).

[ Voor 33% gewijzigd door bokkow op 22-04-2008 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Draai je 'm dan met WMP11 of echt vanuit Vista Media Center?

Daar zit 'm de clou. Met MPC-HC kan ik 'm ook prima afspelen, maar het idee van een (of althans mijn) mediacenter was dat ik alles met de remote control zou kunnen bedienen... Ik heb exact de stappen in de laatste Hardware.Info gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 15:27
lees het laatste blad van HWI daar staat echt perfect in hoe je je codecs in meot stellen
Dit interesseert me ook wel om eens te lezen (een mens is nooit te oud om te leren :).
Kun je die link hier eens posten ? Thanks...

EDIT: Ah ja, je zal het boekje moeten kopen zeker... Damm, dacht dat dit op het internet stond.

[ Voor 17% gewijzigd door Gent32m op 22-04-2008 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Haha database error atm, maar normaal komen artikelen die in het blad hebben gestaan na twee maanden ook op internet ;) Ik weet niet of het hetzelfde is als wat in het blad staat. Ik dacht dat WMC ook gebruik maakte van WMP11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:40:
Draai je 'm dan met WMP11 of echt vanuit Vista Media Center?

Daar zit 'm de clou. Met MPC-HC kan ik 'm ook prima afspelen, maar het idee van een (of althans mijn) mediacenter was dat ik alles met de remote control zou kunnen bedienen... Ik heb exact de stappen in de laatste Hardware.Info gedaan...
Ik heb precies hetzelfde probleem. Sinds afgelopen vrijdag een HD3450 van Ati in mijn HTPC. Ik kan met MPC-HC (na wat gerommel) alle HD bestanden met hardware ondersteuning perfect afspelen. Mijn processor heeft weinig te doen en dus de processor koeler heerlijk stil!

tot zover perfect!

Maar ja, ik wil eigenlijk met mijn Vista MCE de HD films rechtstreeks bekijken (met hardware ondersteuning van de ATI kaart). Ik heb de stappen gevolgd vanuit Hardware.info en ik heb dan ook na de installatie van Powerdvd 7.3 Ultra de keuze uit 3 Cyberlink codecs om te gebruiken binnen Vista MCE met behulp van de Vista Media Center Decoder Utility. Maar welke ik ook selecteer, mijn processor gaat volop aan de slag!

iemand nog tips, want het moet toch mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 11:56:
Ik heb precies hetzelfde probleem. Sinds afgelopen vrijdag een HD3450 van Ati in mijn HTPC. Ik kan met MPC-HC (na wat gerommel) alle HD bestanden met hardware ondersteuning perfect afspelen. Mijn processor heeft weinig te doen en dus de processor koeler heerlijk stil!
Je doelt op de EVR settings? Misschien leuk om te delen wat je hebt ingesteld!
Heb je niet het probleem dat de gamma te hoog is met het afspelen met MPC-HC? Op mijn LCD is het zwart veel te grijs met MPC-HC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in wmp 11 draait alles vlot, maar momenteel wilt mediaportal het nog niet afspelen.

update:

Na het verwijderen van mediaportal 2, installeren van Haali Media Splitter en de laatste ffdshow (alles codecs aangevinkt) en dan opnieuw mediaportal 0.2.3 installeren en nu speelt men desktop (q6600, 4gb, 8800gt) het vlot af in mediaportal.

Nu hetzelfde ff proberen om men mediacenter

==> op htpc net hetzelfde geinstalleerd, draait perfect

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
kaajee schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 09:01:
[...]

edit: voor zover ik weet ondersteunen de std. UPC mediaboxen (Thomson & Pace) geen s-video en hebben ze alleen maar RGB uit en composiet uit. Het RGB signaal is niet/(moeilijk) te capturen (vangen) met een PC dus ben je overgeleverd aan composiet en eigenlijk wil je dat liever niet (dat rijmt)
Tenzij de laatste generatie stb's van upc anders zijn en wel s-video hebben.......
Een beetje offtopic maar toch van belang voor mij en de vragensteller hier ergens boven:

In de topics die ik nu lees zie ik nu ook dat die boxen geen S-video ondersteunen. Ik ga het nog navragen maar als dat inderdaad zo is dan wordt mijn vooroordeel jegens UPC maar weer eens bevestigd: het zijn gewoon klantonvriendelijke oplichters. Dan heb je een digitale decoder staan maar zodra het signaal op je dvd- of videorecorder aankomt is het gewoon weer de meest waardeloze vorm van analoog.

Bij vele andere kabelaars kun je gewoon je decoder kiezen en dan bepaal je dus zelf hoe je iets aansluit. Helaas zit ik qua gebied dus wel aan die boeven vast (zit ook te internetten via de kabel) dus dan blijft enkel Digitenne en de Satteliet over volgens mij. Want tv via ADSL is nog niet veel soeps volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:45

mvds

Totally awesome!

Zoveel slechter is RGB nou ook weer niet vergeleken met S-Video hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 13:54
obsidian schreef op woensdag 23 april 2008 @ 08:05:
Zoveel slechter is RGB nou ook weer niet vergeleken met S-Video hoor.
RGB is zelfs beter, maar het probleem is zoals kaajee aangeeft dat er nauwelijks capture/tv-kaarten zijn die RGB-in hebben, dus zul je de volgende minst slechte signaal moeten gebruiken, s-video. Helaas hebben dus maar weinig set-top boxen s-video uit, dus blijft alleen het signaal over wat je eigenlijk niet wil gebruiken, composiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Nielson schreef op woensdag 23 april 2008 @ 08:41:
[...]
RGB is zelfs beter, maar het probleem is zoals kaajee aangeeft dat er nauwelijks capture/tv-kaarten zijn die RGB-in hebben, dus zul je de volgende minst slechte signaal moeten gebruiken, s-video. Helaas hebben dus maar weinig set-top boxen s-video uit, dus blijft alleen het signaal over wat je eigenlijk niet wil gebruiken, composiet.
Nauwelijks of helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
D-e-n schreef op woensdag 23 april 2008 @ 09:49:
[...]

Nauwelijks of helemaal niet?
Nou zeg maar gewoon niet! En mocht je er al één vinden dan is het nog maar zeer de vraag of je hem werkend krijgt in MCE e/o MediaPortal.....

Er zijn echter weer wel 'hele' positieven ervaringen van mensen die een RGB_to_S-video converter gebruikt hebben. Iha zijn de s-video ingangen van de meeste tv/tuner kaarten prima! Ook die van de Hauppauges zijn stukken beter dan de tuner cq. composiet ingang (technisch verhaal met comb filter etc., maar is een feit). Dus wellicht kun je je heil daar zoeken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
kaajee schreef op woensdag 23 april 2008 @ 10:28:
[...]

Nou zeg maar gewoon niet! En mocht je er al één vinden dan is het nog maar zeer de vraag of je hem werkend krijgt in MCE e/o MediaPortal.....

Er zijn echter weer wel 'hele' positieven ervaringen van mensen die een RGB_to_S-video converter gebruikt hebben. Iha zijn de s-video ingangen van de meeste tv/tuner kaarten prima! Ook die van de Hauppauges zijn stukken beter dan de tuner cq. composiet ingang (technisch verhaal met comb filter etc., maar is een feit). Dus wellicht kun je je heil daar zoeken......
Prijs is in ieder geval gunstiger dan die converter van 140 euries die ik op een Nederlandse site vond. Dit is wel iets om te overwegen, die Saber-kaart is ook 130 euro tenslotte. Het is dit óf UPC de deur uit kegelen en de gok met ADSL (Tele2 of KPN IPTV) nemen. Dilemma's, dilemma's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoppenSpook
  • Laatst online: 04-09-2023
D-e-n schreef op woensdag 23 april 2008 @ 10:54:
[...]
Prijs is in ieder geval gunstiger dan die converter van 140 euries die ik op een Nederlandse site vond. Dit is wel iets om te overwegen, die Saber-kaart is ook 130 euro tenslotte. Het is dit óf UPC de deur uit kegelen en de gok met ADSL (Tele2 of KPN IPTV) nemen. Dilemma's, dilemma's :)
Die IPTV toepassingen krijg je niet op je PC voor elkaar (KPN weet ik niet zeker, Tele 2 iig) Voor mij de reden geweest om naar Digitenne over te stappen icm een FloppyDTV kaart en MediaPortal.

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
D-e-n schreef op woensdag 23 april 2008 @ 10:54:
[...]

Digitenne of Satelliet?

En met decoders zit je natuurlijk wel enorm te klooien met allerlei kastjes/snoertjes etc. En dual is ook lastig, want dan in beginsel 2 decoders/stb's nodig. En je zegt: "die Saber-kaart is ook 130 euro tenslotte" maar je hebt natuurlijk nog steeds een tv/tuner/capture kaart nodig........

En anders gewoon analoog kijken/opnemen.......

(dat hele IP tv krijg je volgens mij nooit helemaal lekker binnen je HTPC, met name ook gelet op gidsgegevens voor opnames etc.)

[ Voor 7% gewijzigd door kaajee op 23-04-2008 11:03 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet gemaakt voor zogenaamde 'welke moet ik nemen?' vragen (zie CSL Beleid). Ga dus niet een lijstje specs posten met de vraag of het goed is!