Hoi,
Ik heb volgende HTPC behuizing in mijn hoofd:
- 1x Antec Fusion 430 Black/Silver
- 2x Nexus 120mm Real Silent Case Fan Black/White
- 1x GigaByte GA-MA78GM-S2H
- 1x AMD Athlon 64 X2 4850E
- 1x Scythe Ninja Mini
- 2x Kingston DDR2 800 MHz (1024 MB)
- 2x Western Digital Caviar GP (750GB)
- 1x Samsung DVD-Writer 20x Super-WriteMaster Black
- 1x OEM Haakse S-ATA voedingsverloop 15cm
- 1x OEM Serial ATA Data Kabel 45 cm
Hierop worden Windows XP Professional Edition (32 bit), K-Lite Codec Pack en MediaPortal geïnstalleerd.
Ik beschik reeds over een Microsoft MCE Remote en Logitech diNovo Edge toetsenbord.
Het volgende ben ik hierbij reeds te weten gekomen:
- De Microsoft MCE Remote kan met de IR Receiver in de Antec Case werken.
(dus geen extra USB IR Receiver meer nodig)
- De IR Receiver & VFD display worden via onboard USB met het moederbord aangesloten. Via een speciale ingang op de voeding van Antec worden ze van stroom voorzien. Als je een andere stille voeding (zoals die van b.v. Seasonic) erin zou willen plaatsen, dient deze
overbrug kabel aangeschaft te worden.
- MediaPortal kan aangepast worden, zodat de IR Receiver + VFD display in de Antec
Case ermee bestuurd kunnen worden. (zie:
link)
- Ik heb een extra Sata kabel en voedingsverloop nodig. Zodat ik via een molex aansluiting, de Sata DVD Drive ook van power (en aansluiting) kan voorzien. De voeding voorziet standaard maar in twee sata power aansluitingen.
- Deze setup zou heel stil moeten zijn (stilste hard disk die er momenteel is, zuinige processor en moederbord, stille koeler en Case Fans, etc)
- Het geheugen kan ik eventueel nog optrekken naar 4x 1GB (aan 800 Mhz). Draait dit dan ook nog in dual channel ? Ik zou dan 1 Gb kunnen toekennen aan de onboard Videokaart en de overige 3 Gb voor Windows XP behouden. Later kan dan Vista geinstalleerd worden (die met 2 Gb me toch wat te krap draait, vind ik)
Tot zo ver, alles goed...
Nu zit ik nog met twee vragen (waar ik momenteel nergens een antwoord op vindt)
1) Ik zou een tv kaart in de HTPC willen steken, waarmee DVB-T afgespeeld kan worden.
- Liefst een kaartje dat door MediaPortal ondersteunt wordt (zoals je kunt nalezen
hier)
- Liefst ook een kaartje zonder extra afstandbediening. Zodat ik de MCE Remote afstandbediening (via de IR Receiver op de Antec kast) kan hergebruiken. Is dit mogelijk ?
- De DVB-T kaart moet in de Antec behuizing passen (dus niet te hoog zijn).
- De DVB-T kaart moet goede digitale DVB-T kwaliteit geven (liefst betrouwbaar merk)
- Het zou ook leuk zijn moest ik het gedecodeerde DVB-T signaal via het netwerk (200 Mbp stroom-adapaters) in huis verder kunnen laten rondsturen. De HTPC fungeert dan als server. Laptops en andere pc's in huis als client.
- Ik heb hiervoor momenteel volgende tv kaarten op het oog:
*
Hauppauge WinTV-HVR-1300 MCE
=> Deze kaart is MCE Remote compatible (en kan ook zonder de afstandbediening geleverd worden). Ze wordt door MediaPortal ondersteunt. Of een teletekst functie voorhanden is, weet ik niet. Analoge TV is er ook mee mogelijk (maar heb ik zelf niet meteen nodig)
*
Hauppauge WinTV-NOVA-T-PCI
=> Een zuiver DVB-T kaartje (die wel de processor iets meer belast). Afstandbediening wordt meegeleverd. Maar is vrees ik niet MCE Remote compatibel. Ondersteuning in MediaPortal is er wel. Teletekst functie wss niet.
De HVR-1300 draagt momenteel mijn voorkeur... Maar echt thuis in deze materie ben ik niet. Totaal niet

Dus als iemand me wat op weg kan helpen. Graag
2) HD-DVD heeft het pleit tov BluRay verloren. Een leuke uitbreiding is dan ook om een BluRay lezer (in combinatie met DVD reader/writer) in de HTPC te steken. Helaas zijn er nog maar weinig modellen hiervan op de markt. Pioneer heeft een
leuke. Die voor onder de 150 euro verkocht zou worden. Echter, werken deze drives al goed ? Zonder al te veel kinderziektes. Misschien wacht ik hier beter nog wat mee. Tot BluRay lezers (en eventueel ook schrijvers) volledig in de pc markt doorgedrongen zijn. Deze stap is misschien dan ook nog wat te vroeg... Wat vinden jullie ?
Graag jullie reacties.