"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.
Volgens mij zijn de drivers van de videokaarten prima in orde en hoeft daar niets aan gewijzigd te worden, althans niet wat betreft x264. De software die de videobestanden decodeert, die moet geupdate worden om hardwarematige versnelling mogelijk te maken. Er gaan geruchten dat CoreAVC in de eerste helft van dit jaar met ondersteuning voor hardwarematige acceleratie komt. Daarnaast dient Powerdvd zich te ontdoen van alle bugs in zijn H264 decoder. Indien 1 van beide wordt gerealiseerd kunnen we met zijn alleen x264 hardwarematig versnellen. Ik gok dat het hooguit tot de zomer duurt voordat het zover is.bosaap22 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 15:25:
[...]
Ik verwacht dan ook dat dit jaar, óf het aangeboden x264 formaat anders wordt "gecodeerd" zodat het wel hardwarematig wordt ondersteund, óf dat videokaarten het x264 formaat gaan ondersteunen d.m.v. nieuwe drivers.
Correct me if i'm wrong. Maar hardware acceleratie gaat juist om de videokaart, hardware!! De software moet de hardware alleen de mogelijkheid geven deze te gebruiken. Een switchje in de software aanzetten als het ware. Nu is het zo dat de huidige moderne video kaarten hardwarematig al vele formaten ondersteunen; de laatste versies betreft oa. het hier besproken H.264 (en VC-1), MPEG2 is ook een bekende maar dat kon de generatie hiervoor al.-Moondust- schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 07:25:
[...]
Volgens mij zijn de drivers van de videokaarten prima in orde en hoeft daar niets aan gewijzigd te worden, althans niet wat betreft x264. De software die de videobestanden decodeert, die moet geupdate worden om hardwarematige versnelling mogelijk te maken. Er gaan geruchten dat CoreAVC in de eerste helft van dit jaar met ondersteuning voor hardwarematige acceleratie komt. Daarnaast dient Powerdvd zich te ontdoen van alle bugs in zijn H264 decoder. Indien 1 van beide wordt gerealiseerd kunnen we met zijn alleen x264 hardwarematig versnellen. Ik gok dat het hooguit tot de zomer duurt voordat het zover is.
Hier hoort DUS NIET X.264 bij. Dit is een somewhat gemodificeerde versie van de (officiële) H.264 variant. Eigenlijk een soort hack/tweak omdat 'men' de officiële H versie te duur vond/vindt. Beetje zelfde verhaal als indertijd met MPEG4 icm Divx. (Divx is was/is tenslotte gewoon een hack op de indertijd officiële (dure) Microsoft mpeg4 codec)
Nou we weten allemaal nog wel dat het best enige tijd duurde voordat Divx decodering hardwarematig ondersteund werd (dvd spelers etc.). Aangezien het hier dus ook wederom om (nog) niet officiële/gecerticificeerde/erkende 'software' gaat, verwacht ik ook niet dat videokaart makers heel snel met de ondersteuning voor X.264 komen. Juist omdat het niet officieel is. Straks komt er weer een nieuwe (betere) 'vrije' variant om HD materiaal te decoderen, kunnen ze weer aan de slag. Zij gaan pas aan de slag als iets officieel erkend is of wanneer het inmiddels zo groot is dat ze eigenlijk niet anders kunnen.
Het X.264 gecodeerde materiaal betreft op dit moment natuurlijk ook eigenlijk alleen nog maar illegaal/semi legaal/vaag materiaal. Al het 'officiële' materiaal is met 'officiele' (H.264) software gecodeerd.........nog een reden denk ik........
Conclusie: het heeft idd niet zozeer met de drivers (=software) te maken, die zullen best goed zijn of nog beter worden. Maar alles met de kaart zelf (= hardware), vandaar ook de term hardwarmatige acceleratie (hardware acceleration) ...............
[ Voor 7% gewijzigd door kaajee op 17-01-2008 10:18 ]
Verwijderd
Dit klopt niet helemaal, X264 is gewoon een encoder die de H264 standaard implementeert(gedeeltelijk), het is zeker geen hack oid. Het heeft ook niks met de prijs te maken want de H264 standaard is een open standaard. Volgens mij kan x264 best hardwarematig geaccelereerd worden, maar is dat afhankelijk van de encoder opties die tijdens het encoden zijn meegegeven.kaajee schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 10:07:
[...]
Hier hoort DUS NIET X.264 bij. Dit is een somewhat gemodificeerde versie van de (officiële) H.264 variant. Eigenlijk een soort hack/tweak omdat 'men' de officiële H versie te duur vond/vindt. Beetje zelfde verhaal als indertijd met MPEG4 icm Divx. (Divx is was/is tenslotte gewoon een hack op de indertijd officiële (dure) Microsoft mpeg4 codec)
Het is inmiddels een feit dat x264 720p bestanden probleemloos hardwarematig versneld kunnen worden. Via een truuk wordt een verkeerde interpretatie van de softewaredecoder omzeild. Dit ondersteunt hetgeen Prometheus hierboven reeds heeft gezegd, nl. dat x264 op zijn minst gedeeltelijk hetzelfde is als H264. Het probleem zit um in de momenteel beschikbare softwaredecoders, die herkennen door de iets andere vorm van x264 de H264-encodering erin niet. Zoals hiervoor gezegd inmiddels voor 720p te omzeilen, maar voor 1080p nog niet. Het wachten is daarop of een aanpassing in de H264-softwaredecoders.kaajee schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 10:07:
[...]
Conclusie: het heeft idd niet zozeer met de drivers (=software) te maken, die zullen best goed zijn of nog beter worden. Maar alles met de kaart zelf (= hardware), vandaar ook de term hardwarmatige acceleratie (hardware acceleration) ...............
Dit is volgens mij ook exact wat er momenteel aan de hand. En voor zover ik weet is de wijze waarop geencodeerd dient te worden voor hardwarematige acceleratie alleen voor 720p bekend en is nu het wachten op een oplossing voor 1080p.Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 11:29:
Volgens mij kan x264 best hardwarematig geaccelereerd worden, maar is dat afhankelijk van de encoder opties die tijdens het encoden zijn meegegeven.
[ Voor 20% gewijzigd door -Moondust- op 17-01-2008 12:57 ]
Hier staat ook één en ander reeds helder uitgelegt over 264 en hardware versnelling.....
Iets anders: weet iemand of er ergens ook kleine samples van de verschillende formaten te downloaden zijn? Dus niet die vele gigabytes via torrents/nieuwsgroepen/p2p etc., maar gewoon bescheiden formaatjes (mb's ipv gb's) om eens te kunnen testen.
Ik ken de hd-wmv en apples trailers, maar die zijn allemaal 'officieel' gecodeerd en het zou nou juist zo handig zijn om al die verschillende meuk eens snel te kunnen testen en dat bijv. ook hier op tweakers als een soort maatstaf te kunnen gebruiken......
Anders zouden 'we' zelf enes aan de slag moeten gaan en een flink aantal verschillende encoderings technieken loslaten op 1 en dezelfde bron. Dan weten we ook waar we het over hebben als iemand zegt: bij mij werkt dit of dat niet soepel......
Voorwaarde lijkt me wel dat de bron zo goed en zuiver mogelijk moet zijn en bijv. niet al een gecomprimeerd formaat is.....
Bij veel HD-releases via torrents/nieuwsgroepen zitten samples. Ik heb er net 3 gecontroleerd en deze zijn tussen de 32 en 100 MB. Misschien is dat wat je zoekt.kaajee schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:24:
Ok, daarom schreef ik ook: 'Correct me if i'm wrong'.
Hier staat ook één en ander reeds helder uitgelegt over 264 en hardware versnelling.....
Iets anders: weet iemand of er ergens ook kleine samples van de verschillende formaten te downloaden zijn? Dus niet die vele gigabytes via torrents/nieuwsgroepen/p2p etc., maar gewoon bescheiden formaatjes (mb's ipv gb's) om eens te kunnen testen.
Ik ken de hd-wmv en apples trailers, maar die zijn allemaal 'officieel' gecodeerd en het zou nou juist zo handig zijn om al die verschillende meuk eens snel te kunnen testen en dat bijv. ook hier op tweakers als een soort maatstaf te kunnen gebruiken......
Anders zouden 'we' zelf enes aan de slag moeten gaan en een flink aantal verschillende encoderings technieken loslaten op 1 en dezelfde bron. Dan weten we ook waar we het over hebben als iemand zegt: bij mij werkt dit of dat niet soepel......
Voorwaarde lijkt me wel dat de bron zo goed en zuiver mogelijk moet zijn en bijv. niet al een gecomprimeerd formaat is.....
Dit klopt niet - x264 is een encoder die (in elk probeert) H.264 compliant te zijn. Er zitten een paar bugs in waardoor het in sommige gevallen niet-compliant output levert, waar sommige decoders er hun nek op breken (zo herkent PowerDVD het als non-compliant, en schakelt hardware acceleratie uit). Zodra die bugs in x264 gefixed zijn zijn deze encodes gewoon net zo goed als wat bv Quicktime of Nero Recode produceert.kaajee schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 10:07:
DivX 3 was een van MS gestolengekraakte encoder voor het video formaat MPEG-4 ASP. DivX 4 en 5 zijn orignele zelfgeschreven encoders voor datzelfde formaat, net als XviD en Nero Digital. Er is nauwelijks hardware support voor MPEG4-ASP gekomen omdat het een 'tussenformaat' bleek te zijn tussen MPEG-2 en MPEG-4 AVC (aka H.264). Hardwaremakers hadden niet zoveel zin om veel tijd en moeite in MPEG-4 ASP support te stoppen als de veel breder ondersteunde opvolger al voor de deur stond, en zo gebruikte uiteindelijk alleen de illegale scene dit formaat.
Ja zoiets zoek ik (denk ik) ! En wellicht anderen ook......LuukNouwen schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:53:
[...]
Bij veel HD-releases via torrents/nieuwsgroepen zitten samples. Ik heb er net 3 gecontroleerd en deze zijn tussen de 32 en 100 MB. Misschien is dat wat je zoekt.
Dus kom maar op......waar kan ik ze dl-en?
Ehm, dat mag je niet op GoT vragen, dus ik mag je geen antwoord geven....kaajee schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:46:
[...]
Ja zoiets zoek ik (denk ik) ! En wellicht anderen ook......
Dus kom maar op......waar kan ik ze dl-en?
Verwijderd
Zalman HTPC HD160XT ATX No PSU (zilver) €370.00
be quiet Straight Power 400W ATX 2.2 (E5-400W/BN033) = 55.80 Euro
ABIT AN-M2HD = 72.00 Euro
Samsung SpinPoint T166 500GB 16MB SATA II (HD501LJ) = 88.50 Euro
AMD Athlon 64 X2 5200+ EE 65nm Socket-AM2 tray, 2x 2.70GHz, 2x 512kB Cache (ADO5200IAA5DO) = 87.40 Euro
Scythe Ninja Mini = 29,94 EUR
Samsung DVD-/+/RAM SH-S203D 20x/20x/12x BEBE Bulk (zwart)
De kast moest er gewoon komen omdat een 7" touch screen Uber
Het moederbord was eigenlijk kiezen tussen Asus M2A-VM HDMI,
Gigabyte GA-MA69GM-S2H en ABIT AN-M2HD.
De asus is afgevallen omdat de sp/dif op het uitbreidingskaartje zit en de gigabyte omdat de sata aansluitingen haaks op het bord zitten en ik ben bang dat ik dan met de kast (ook al is hij wat groter dan de Antec) niet weg kom.
De voeding van Be-quiet schijnt heel stil te zijn maar om nu 30 euro meer uit te geven voor een modulaire voeding vond ik net te veel van het goede.
Voor de rest vrij standaard.
Er moet nog wel een analoog tv-kaartje in (heb UPC) daar ga ik me nog wel een keer in verdiepen.
Verwijderd
Dit zou zeker geen verkeerde keus zijn
Verwijderd
iemand een idee waar je dat zou kunnen kopen?
Verwijderd
In de Pricewatch zitten er ook een paar.Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 18:43:
ik was vandaag in de supermarkt en die kassa is gewoon een PC met een scanner en een monitor... maar niet zomaar een monitor maar +/- 9 a 10" en dat lijkt me ideaal om later op aan te sluiten voor muziek only zodat mn (nog aan te schaffen) 40" dan niet aan hoeft te staan.
Waarom niet de Gigabyte GA-MA69G-S3? Full size ATX met HDMI e.d.Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:28:
Ik heb na een aantal weken deze en andere posts doorgespit te hebben het volgende besteld.
Zalman HTPC HD160XT ATX No PSU (zilver) €370.00
be quiet Straight Power 400W ATX 2.2 (E5-400W/BN033) = 55.80 Euro
ABIT AN-M2HD = 72.00 Euro
Samsung SpinPoint T166 500GB 16MB SATA II (HD501LJ) = 88.50 Euro
AMD Athlon 64 X2 5200+ EE 65nm Socket-AM2 tray, 2x 2.70GHz, 2x 512kB Cache (ADO5200IAA5DO) = 87.40 Euro
Scythe Ninja Mini = 29,94 EUR
Samsung DVD-/+/RAM SH-S203D 20x/20x/12x BEBE Bulk (zwart)
De kast moest er gewoon komen omdat een 7" touch screen Uberis
Het moederbord was eigenlijk kiezen tussen Asus M2A-VM HDMI,
Gigabyte GA-MA69GM-S2H en ABIT AN-M2HD.
De asus is afgevallen omdat de sp/dif op het uitbreidingskaartje zit en de gigabyte omdat de sata aansluitingen haaks op het bord zitten en ik ben bang dat ik dan met de kast (ook al is hij wat groter dan de Antec) niet weg kom.
De voeding van Be-quiet schijnt heel stil te zijn maar om nu 30 euro meer uit te geven voor een modulaire voeding vond ik net te veel van het goede.
Voor de rest vrij standaard.
Er moet nog wel een analoog tv-kaartje in (heb UPC) daar ga ik me nog wel een keer in verdiepen.
Het is eigenlijk het grote broertje van de S2H met de sata-poorten recht op het moederbord.
Ik heb dit moederbord in een Zalman HD160 zitten en het past allemaal prima.
Testing, one, two ...
Je had het toch over samples? Daar is toch niets mis mee? Je mag mi. gewoon samples 'aanbieden'. Dat het dan ge-transcodeerde samples betreft maakt niets uit.LuukNouwen schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:25:
[...]
Ehm, dat mag je niet op GoT vragen, dus ik mag je geen antwoord geven....
(en wat is anders de waarde van jou bericht?)
Anders moet ik (en anderen) nog steeds eerst de gehele meuk binnenhalen om de smaples te kunnen testen/proberen. Kan ik net zo goed de gehele 'film' als test gebruiken. Was nou niet de intentie van mijn verzoek........
Kan anders één v/d moderators hier uitsluitsel over geven? Lijkt me geen probleem toch?
http://samenkopen.net/action/443669Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 18:43:
ik was vandaag in de supermarkt en die kassa is gewoon een PC met een scanner en een monitor... maar niet zomaar een monitor maar +/- 9 a 10" en dat lijkt me ideaal om later op aan te sluiten voor muziek only zodat mn (nog aan te schaffen) 40" dan niet aan hoeft te staan.
Ik denk niet dat samples mogen, aangezien dit een gedeelte van een film is en dus beschermd is met copyright. Hoewel het downloaden van een dergelijke film in Nederland legaal is, is het op GoT niet toegestaan ernaar te linken. Maar goed, laat een Mod daarover beslissen. Tot die tijd geef ik geen linkjes.kaajee schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 22:30:
[...]
Je had het toch over samples? Daar is toch niets mis mee? Je mag mi. gewoon samples 'aanbieden'. Dat het dan ge-transcodeerde samples betreft maakt niets uit.
(en wat is anders de waarde van jou bericht?)![]()
Anders moet ik (en anderen) nog steeds eerst de gehele meuk binnenhalen om de smaples te kunnen testen/proberen. Kan ik net zo goed de gehele 'film' als test gebruiken. Was nou niet de intentie van mijn verzoek........
Kan anders één v/d moderators hier uitsluitsel over geven? Lijkt me geen probleem toch?
Ik heb mijn vorige post geschreven als waarschuwing, omdat het linken naar films tot een ban of officiële waarschuwing kan leiden.
Overigens kun je ook alleen de sample downloaden, zonder dat je de gehele film download. Dat is ook eigenlijk wat ik bedoelde....
Ok het is een gedeelte van de film, en ja het is beschermd, echter zo'n gedeelte van een film kan je (en wordt) juridisch beschouwd als een 'citaat' en daarop is de uitzondering van het zg. citaatrecht van toepassing. Een sample is een dusdanig kort stukje van de film, dat staat in geen verhouding tot de totale lengte van de film..... Maw dan mag het dus wel.LuukNouwen schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 08:05:
[...]
Ik denk niet dat samples mogen, aangezien dit een gedeelte van een film is en dus beschermd is met copyright. Hoewel het downloaden van een dergelijke film in Nederland legaal is, is het op GoT niet toegestaan ernaar te linken. Maar goed, laat een Mod daarover beslissen. Tot die tijd geef ik geen linkjes.
Het te bereiken doel is in deze tweeledig: a. 'reclame' maken voor de film en b. ter test (en dit laatste zou je zelfs ook nog als 'wetenschappelijk' en 'onderwijs' kunnen zien dan mag het nog 'eerder'............Een citaat is naar de wet ‘in orde’ als aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan, zonder deze speciale voorwaarden geldt het citaatrecht niet..
- Naamsvermelding: wie citeer je?
- Bronvermelding: waaruit citeer je?
- Het geciteerde werk moet al rechtmatig gepubliceerd zijn.
- Het citaat mag niet te lang zijn.
- Er mag niet geknoeid worden met het citaat, de morele rechten dienen gerespecteerd te worden.
- Het te bereiken doel moet het aantal en de omvang van de geciteerde gedeelten rechtvaardigen.
- Het citeren dient in overeenstemming te zijn met hetgeen naar de regels van het maatschappelijk verkeer redelijk is
[ Voor 6% gewijzigd door kaajee op 18-01-2008 09:28 ]
Verwijderd
Had idd liever atx gehad. Die heb ik gemist, beetje door de bomen het bos niet meer zien denk ik.hardware-lover schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 22:26:
[...]
Waarom niet de Gigabyte GA-MA69G-S3? Full size ATX met HDMI e.d.
Het is eigenlijk het grote broertje van de S2H met de sata-poorten recht op het moederbord.
Ik heb dit moederbord in een Zalman HD160 zitten en het past allemaal prima.
Per saldo maakt het door te maken verzendkosten niet uit.
-msi k9agm3-fih
-amd be2350 x2
-2x 1GB takems ddr2-800
-samsung sh-s203b dvd/rw
- sinds kort een samsung t166 500GB harde schijf
Binnenkort komt er nog een tuner kaartje in waarschijnlijk deze, low profile, niet duur en hybrid, zodat ik nederland 1,2 en 3 digitaal kan bekijken (hoop ik dan)
Ik draai nu xp 64 bits, en alles wat ik nodig heb werkt
Enige probleem waar ik tegenaan liep was dat de audio over hdmi niet werkte.
Video werkte prima, maar als ik de hdmi kabel uit trok en weer terugstak, kreeg ik een berich als:
Dvi to hdmi converter found, audio will not work, please find another way to get audio to your display device.
Of iets van die strekking.
In windows vista gaf de device manager aan dat het ATI HDMI audio wel aanwezig was, maar "not connected", in xp leek alles gewoon te werken, maar kwam er geen geluid.
Omdat ik toch graag de computer met 1 kabel op de tv aansluit, heb ik msi maar eens gemaild en de situatie uitgelegd. Kreeg eerst een mailtje terug met
Hierop heb ik gereageerd dat ik dat naturlijk al gedaan had (had ik ook in mijn originele mail gezet). Kreeg ik de volgende reactie:Beste Michiel,
Selecteer de ATI HDMI output device eens als audiobron wanneer je HDMI
gebruikt. Dan zal het geluid over HDMI worden uitgestuurd.
Met vriendelijke groet,
Support Team
Die bios update loste het audio over HDMI probleem op, zonder verder nieuwe features toe te voegen of weg te halenBeste Michiel,
We zijn eens aan het zoeken gegaan en het blijkt dat het probleem wordt veroorzaakt door de bios. Het probleem is verholpen met bios 1.34, een voorloper van bios 1.30. De bios vind je bijgevoegd. Mocht je deze bios niet willen gebruiken, dan kun je ook wachten totdat bios 1.30 uitkomt. We kunnen op dit moment alleen niet zeggen wanneer dat zal zijn.
De bijgevoegde bios dien je onder DOS (niet dos prompt, maar met een bootflop, cd of usb stick) te flashen met het commando afudos a7367ams.134
Omdat Gmail geen .exe bestanden kan ontvangen dien je afudos.123 te hernoemen naar afudos.exe
Met vriendelijke groet,
Support Team
Dus als je ook het probleem hebt dat audio over hdmi niet werkt, mail msi
alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen
Verwijderd
Wanneer ik een 2600 pro (MSI, club 3D) via hdmi aansluit op de tv krijg ik dan ook geluid over deze hdmi zonder dat ik een sp/dif op de kaart hoef aan te sluiten?
Ik vraag dit omdat ik de sp/dif van het moerderbord wil gebruiken voor de versterker wanneer ik muziek of films afspeel. Nu zul je zeggen dan heb je toch ook geluid wanneer de tv aan staat, klopt maar ik heb er geen zin in om iedere keer wanneer ik tv kijk de versterker aan te moeten zetten en het geluid dan gewoon over de tv wil. Dus is het mogelijk zowel geluid over de hdmi te krijgen als over de sp/dif naar de versterker? Moet ook niet zo wezen dat ik softwarematig steeds de uitvoer moet veranderen van hdmi naar sp/dif en viceversa.
De meeste ATI kaarten, zo niet alle ATI kaarten, hebben een eigen audio codec. Het is niet mogelijk om op die kaarten een extern signaal (S/PDIF) aan te sluiten. Het is derhalve niet mogelijk om geluid via je ATI (HDMI/DVI) weer te geven in combinatie met S/PDIF.Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 18:33:
Heb het hele topic al doorgelezen maar 1 ding wordt ik geen wijs uit:
Wanneer ik een 2600 pro (MSI, club 3D) via hdmi aansluit op de tv krijg ik dan ook geluid over deze hdmi zonder dat ik een sp/dif op de kaart hoef aan te sluiten?
Ik vraag dit omdat ik de sp/dif van het moerderbord wil gebruiken voor de versterker wanneer ik muziek of films afspeel. Nu zul je zeggen dan heb je toch ook geluid wanneer de tv aan staat, klopt maar ik heb er geen zin in om iedere keer wanneer ik tv kijk de versterker aan te moeten zetten en het geluid dan gewoon over de tv wil. Dus is het mogelijk zowel geluid over de hdmi te krijgen als over de sp/dif naar de versterker? Moet ook niet zo wezen dat ik softwarematig steeds de uitvoer moet veranderen van hdmi naar sp/dif en viceversa.
Ik denk precies hetzelfde als jij over het wel of niet aanzetten van de receiver/versterker en heb daarom gekozen voor een NVIDIA kaart waarbij ik wel een S/PDIF signaal kan invoegen. In combinatie met met moederbord wat ik gebruik (Gigabyte P35C-DS3R) werkt dit uitstekend. Voor zover ik weet is dit het enige moederbord wat een interne S/PDIF header heeft en nog een optische en coaxiale aansluiting. De interne S/PDIF header kan direct aangesloten worden op een NVIDIA VGA kaart (mits deze voorzien is van een HDMI aansluiting en geen eigen audio codec bevat, MSI heeft er drie in hun pakket zitten).
"If it ain't broke, don't fix it!"
Die vraag heb mijzelf ook al eens gesteld. Ik heb alleen geen idee hoe ze het S/PDIF signaal bij het HDMI signaal voegen. Als ik bij de MSI kijk naar bijvoorbeeld de NX8500GT-MTD256EH/D2 dan staat daar:obsidian schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 21:24:
Kan je via zo'n kaart (met het juiste prog/codec) ook al DTS HD enzo via de HDMI meesturen?
HDMI - High Definition Multimedia Interface Support
HDMI is a new interface standard for PCs, displays and consumer electronics devices that supports standard, enhanced and high-definition video, plus multi-channel digital audio on a single cable. It enables your PC to transmit all HDTV standards that combine HDCP-protected video at resolutions up to 1080p and 8-channel digital audio with 5 Gbps of bandwidth provided.
Zoals ik die tekst interpreteer dan zou het dus mogelijk moeten zijn. Ook als ik bij Gigabyte kijk naar wat de ALC889A van Realtek zou moeten kunnen:
Blu-ray/HD DVD Full Rate Audio Support
The ALC889A enables high quality Full Rate Lossless Audio for content protected media and support for both Blu-ray and HD DVD formats for an exhilarating home theater entertainment experience.
Echter al dit moois wordt volgens mij pas vanaf HDMI 1.3 ondersteund, voor mij heeft het dus geen toegevoegde waarde omdat ik geen receiver/versterker met HDMI bezit. Mijn receiver kan dacht ik tot 192Khz/24 bits decoderen over 6 kanalen en aangezien ik een 5.1 opstelling heb is dat eigenlijk ruim voldoende. Alleen Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio weet hij geen raad mee (kan misschien door de PC omgezet worden met ziets als AC3Decoder?).
Volgens mij is die 5200 meer dan voldoende. (misschiend at hij bij planet earth de vogelscene beetje hapert maar verder lijkt hij mij goed genoeg)
Garanties kan niemand je geven. De ervaring van veel gebruikers wijst erop dat de 5200+ voldoende is voor de het vloeiend afspelen van de meeste x264 1080p mkv's. Zoals je zelf ook al aangeeft gaat de vogelscene niet lukken, maar dat is tegelijk ook de enig bekende uitzondering momenteel.Dracula schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 10:52:
Ben er nog steeds niet helemaal uit. Kan Ik met de x2 5200+ nu echt alles afspelen ? Of kan ik toch beter voor de intel E6750 (wel meteen een stuk duurder)
Volgens mij is die 5200 meer dan voldoende. (misschiend at hij bij planet earth de vogelscene beetje hapert maar verder lijkt hij mij goed genoeg)
Als je 99% kan afspelen, en alleen die vogels niet, dan zou ik mijn systeem niet gaan upgraden.
Als straks ook nog eventueel hardware acceleratie mogelijk wordt voor x264 ben je volgens mij helemaal klaar met een 5200+. Scheeld mij ruim 150 euro intel of amd.
Verwijderd
Er is momenteel zover ik weet 1 geluidskaart die DTS HD en Dolby True HD aan kan. Dat is de Auzentech X-Fi Prelude 7.1. Pas geleden heeft deze geluidskaart een uitbreiding gekregen in de vorm van HDMI. Deze kaart heeft ook een HDMI input. Hier kan je de HDMI of DVI out van je videokaart op aan kunt sluiten. De geluidskaart voegt dan het audio signaal toe. Op deze manier kan je zowel het audio als video signaal over 1 HDMI kabel laten lopen. Ik geloof alleen dat er nog niet veel software matige ondersteuning is voor True HDobsidian schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 21:24:
Kan je via zo'n kaart (met het juiste prog/codec) ook al DTS HD enzo via de HDMI meesturen?
Buiten deze kaart ben je aangewezen op spdif. Op de meeste HDMI videokaarten zit een spdif in aansluiting, waardoor je het geluid signaal kunt toevoegen aan de HDMI output van de videokaart. Spdif biedt echter niet voldoende bandbreedte om DTS HD en Dolby True HD door te sturen.
HDMI biedt overigens vanaf versie 1.3 pas de ondersteuning op DTS HD en Dolby True HD. Receivers die HDMI 1.3 en DTS HD en Dolby True HD ondersteunen zijn momenteel rond de 1000 euro. Op 1 model van Onkyo na dan, die kost 450 euro.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 12:36 ]
Als je nu 'al' niet bepaalde materiaal kan afspelen, zal dit in de toekomst (en daar is dit topic specifiek voor, toekomst gericht) alleen maar meer voorkomen dat materiaal niet goed afspeelbaar is.Dracula schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 11:57:
Ik hoef geen extra geld uit te geven voor alleen die vogel scene. Ik wil gewoon dat ik verder alles goed af kan spelen.
Als straks ook nog eventueel hardware acceleratie mogelijk wordt voor x264 ben je volgens mij helemaal klaar met een 5200+. Scheeld mij ruim 150 euro intel of amd.
Echter, als je genoegen neemt met dat je af en toe iets niet kan afspelen, dan gewoon die keus maken. Je kan dan over 1jaar ofzo je cpu upgraden naar waar een relatief goedkoop modelletje.
[ Voor 196% gewijzigd door _Arthur op 19-01-2008 13:46 ]
Verwijderd
Ja ok, dat is een antwoord op mijn eerste vraag. Tweede en belangrijkere vraag vind ik, kan ik dan zowel via de hdmi (tv) als via de sp/dif (versterker) audio uitsturen zonder dit in de configuratie te hoeven veranderen?_Arthur schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:20:
[...]
Als je de specs had opgezocht op de MSI site was je er wel uitgekomen, linkje: http://global.msi.com.tw/...aincat_no=130&cat2_no=137
[...]
De bedoeling is dat wanneer ik b.v. smorgens voor ik de deur uit ga even het nieuws wil kijken ik niet de versterker aan hoef te zetten en het geluid gewoon over de tv wil, en wanneer ik een film stream of audio wil luisteren ik de versterker aan kan zetten en daar dan zonder poespas direct geluid over krijg.
Met andere woorden, kan ik tegelijk audio uitsturen van 1 bron over zowel hdmi van de videokaart als over de sp/dif van het moederbord of geluidskaart? Misschien een stomme vraag maar ik zou het echt niet weten
Verwijderd
geen domme vraag! ik heb daar nog niet eens over nagedacht maar wil dat ook.Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:59:
[...]
Ja ok, dat is een antwoord op mijn eerste vraag. Tweede en belangrijkere vraag vind ik, kan ik dan zowel via de hdmi (tv) als via de sp/dif (versterker) audio uitsturen zonder dit in de configuratie te hoeven veranderen?
De bedoeling is dat wanneer ik b.v. smorgens voor ik de deur uit ga even het nieuws wil kijken ik niet de versterker aan hoef te zetten en het geluid gewoon over de tv wil, en wanneer ik een film stream of audio wil luisteren ik de versterker aan kan zetten en daar dan zonder poespas direct geluid over krijg.
Met andere woorden, kan ik tegelijk audio uitsturen van 1 bron over zowel hdmi van de videokaart als over de sp/dif van het moederbord of geluidskaart? Misschien een stomme vraag maar ik zou het echt niet weten
verder weet ik dat -moondust- bezig is met een nieuw topic. (waarvoor mijn dank
-moondust- zou je ook het OS mee kunnen nemen in de OP ? daar er nogal wat mogelijkheden zijn
Windows XP media edition
Windows XP64 media edition
Windows Vista premium
Linux (mogelijk meerdere distros)
MAC ???
zelf twijfel ik tussen de 1e 3
Verwijderd
Ik betwijfel of dat mogelijk is, maar ik zou daar ook mijn HTPC niet voor aanzetten, maar gewoon alleen de TV met een analoge tv kabel.Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:59:
[...]
Ja ok, dat is een antwoord op mijn eerste vraag. Tweede en belangrijkere vraag vind ik, kan ik dan zowel via de hdmi (tv) als via de sp/dif (versterker) audio uitsturen zonder dit in de configuratie te hoeven veranderen?
Er zijn ook receivers die als ze aan staan het geluid uit de HDMI halen en het beeld over HDMI doorsturen naar de TV; Als ze uit staan, zowel beeld als geluid over HDMI doorsturen naar de TV. Maar je zit niet te wachten op een nieuwe receiver denk ik.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 14:55 ]
Volgens mij heb ik dat hierboven al uitgelegd. Met ATI kaarten gaat dat zeker niet, misschien wel als je er nog zo'n Auzentech met HDMI uitbreiding tussen zet. Voor de volledigheid zet ik hier nog een keer mijn bevindingen neer.Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 14:46:
[...]
Ik betwijfel of dat mogelijk is, maar ik zou daar ook mijn HTPC niet voor aanzetten, maar gewoon alleen de TV met een analoge tv kabel.
Er zijn ook receivers die als ze aan staan het geluid uit de HDMI halen en het beeld over HDMI doorsturen naar de TV; Als ze uit staan, zowel beeld als geluid over HDMI doorsturen naar de TV. Maar je zit niet te wachten op een nieuwe receiver denk ik.
De meeste ATI kaarten, zo niet alle ATI kaarten, hebben een eigen audio codec. Het is niet mogelijk om op die kaarten een extern signaal (S/PDIF) aan te sluiten. Het is derhalve niet mogelijk om geluid via je ATI (HDMI/DVI) weer te geven in combinatie met S/PDIF.
Ik denk precies hetzelfde als jij over het wel of niet aanzetten van de receiver/versterker en heb daarom gekozen voor een NVIDIA kaart waarbij ik wel een S/PDIF signaal kan invoegen. In combinatie met met moederbord wat ik gebruik (Gigabyte P35C-DS3R) werkt dit uitstekend. Voor zover ik weet is dit het enige moederbord wat een interne S/PDIF header heeft en nog een optische en coaxiale aansluiting. De interne S/PDIF header kan direct aangesloten worden op een NVIDIA VGA kaart (mits deze voorzien is van een HDMI aansluiting en geen eigen audio codec bevat, MSI heeft er drie in hun pakket zitten).
Verwijderd
Heb het zeker ook gelezen en in overweging genomen maar ben nu al zolang bezig een htpc te configureren en al veel gelezen over de AM2 609G moederborden i.c.m de 2600 videokaart dus was echt benieuwd of het daar ook mogelijk mee zou zijn. De config die jij geeft is weer een heel ander verhaal, intel en nvidia, kan ik me weer opnieuw in gaan lezen
Helaas, ik zou willen dat het anders was en de heren fabrikanten wat dit soort zaken eens wat beter na dachten over wat wij als eindgebruiker graag willen hebben. Ik ben er zelf ook een tijd mee bezig geweest en uiteindelijk deze combinatie gebouwd (moet er bij zeggen dat Intel en NVIDIA een redelijke pre waren bij mijn keuze). Ik volg redelijk alle ontwikkelingen en volg diverse discussies op internet aangaande geluidsproductie, beeldkwaliteit en audio weergave. Dus mocht ik iets tegenkomen dan meld ik me zeker.Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 15:13:
@Klerebak
Heb het zeker ook gelezen en in overweging genomen maar ben nu al zolang bezig een htpc te configureren en al veel gelezen over de AM2 609G moederborden i.c.m de 2600 videokaart dus was echt benieuwd of het daar ook mogelijk mee zou zijn. De config die jij geeft is weer een heel ander verhaal, intel en nvidia, kan ik me weer opnieuw in gaan lezen
Kan me niet zo goed voorstellen dat er op korte termijn zwaardere formaten komen dan dat we nu hebben kwa HDTV._Arthur schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:20:
[...]
Als je nu 'al' niet bepaalde materiaal kan afspelen, zal dit in de toekomst (en daar is dit topic specifiek voor, toekomst gericht) alleen maar meer voorkomen dat materiaal niet goed afspeelbaar is.
Echter, als je genoegen neemt met dat je af en toe iets niet kan afspelen, dan gewoon die keus maken. Je kan dan over 1jaar ofzo je cpu upgraden naar waar een relatief goedkoop modelletje.
Maar goed dat is dus de reden waarom ik twijfel. Of nu al meteen iets duurder gaan en goed zitten voor lange tijd of misschien moeten upgraden over een paar jaar.
HD (720p en 1080p) staat nog in de kinderschoenen. Nu al rekening houden met videoresoluties hoger dan 1080p voor een htpc is gekkenwerk. En 1080p wordt volgend jaar en daarna niet ineens veel zwaarder om te decoderen, althans, ik kan geen reden bedenken. Een 5200+ kan al de bitratestream van een bluray/hddvd behappen, zwaarder kan het onmogelijk worden. En mocht het zo zijn dat je na 2 jaar echt tegen de grenzen aanloopt en x264 nog steeds niet hardwarematig versneld kan worden (zeer kleine kans), dan prik je er t.z.t. toch een snellere proc in? 1080p is de toekomst waar ik het in dit topic over heeft, verder kijken dan 1080p doen we hier niet, want dan heb je het over technologie die pas over jaren (5?) op de markt komt. Het is volslagen idioot om daar nu al bij de configuratie van je htpc rekening mee te houden, zeker gezien het feit dat hardware zo snel veroudert._Arthur schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:20:
[...]
Als je nu 'al' niet bepaalde materiaal kan afspelen, zal dit in de toekomst (en daar is dit topic specifiek voor, toekomst gericht) alleen maar meer voorkomen dat materiaal niet goed afspeelbaar is.
Kortom, het lijkt mij het verstandigste je bij de configuratie van je htpc op 1080p te richten en hardware te kopen die daar goed en adequaat mee overweg kan Meer willen is totaal zinloos en kost bovendien onnodig veel geld.
Verwijderd
100% eens-Moondust- schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 17:24:
[...]
HD (720p en 1080p) staat nog in de kinderschoenen. Nu al rekening houden met videoresoluties hoger dan 1080p voor een htpc is gekkenwerk. En 1080p wordt volgend jaar en daarna niet ineens veel zwaarder om te decoderen, althans, ik kan geen reden bedenken. Een 5200+ kan al de bitratestream van een bluray/hddvd behappen, zwaarder kan het onmogelijk worden. En mocht het zo zijn dat je na 2 jaar echt tegen de grenzen aanloopt en x264 nog steeds niet hardwarematig versneld kan worden (zeer kleine kans), dan prik je er t.z.t. toch een snellere proc in? 1080p is de toekomst waar ik het in dit topic over heeft, verder kijken dan 1080p doen we hier niet, want dan heb je het over technologie die pas over jaren (5?) op de markt komt. Het is volslagen idioot om daar nu al bij de configuratie van je htpc rekening mee te houden, zeker gezien het feit dat hardware zo snel veroudert.
Kortom, het lijkt mij het verstandigste je bij de configuratie van je htpc op 1080p te richten en hardware te kopen die daar goed en adequaat mee overweg kan Meer willen is totaal zinloos en kost bovendien onnodig veel geld.
Ja, ik wil software (zowel OS als afspeelsoftware, codecs, etc.) er wel in betrekken, maar wel redelijk beperkt. Ik neig ernaar Apple en Linux buiten beschouwing te laten daar ik daar nauwelijks posts van heb gezien in dit topic.Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 14:20:
verder weet ik dat -moondust- bezig is met een nieuw topic. (waarvoor mijn dank)
-moondust- zou je ook het OS mee kunnen nemen in de OP ? daar er nogal wat mogelijkheden zijn
Windows XP media edition
Windows XP64 media edition
Windows Vista premium
Linux (mogelijk meerdere distros)
MAC ???
zelf twijfel ik tussen de 1e 3
Ik ben het met je eens qua ontwikkeling.-Moondust- schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 17:24:
[...]
HD (720p en 1080p) staat nog in de kinderschoenen. Nu al rekening houden met videoresoluties hoger dan 1080p voor een htpc is gekkenwerk. En 1080p wordt volgend jaar en daarna niet ineens veel zwaarder om te decoderen, althans, ik kan geen reden bedenken. Een 5200+ kan al de bitratestream van een bluray/hddvd behappen, zwaarder kan het onmogelijk worden. En mocht het zo zijn dat je na 2 jaar echt tegen de grenzen aanloopt en x264 nog steeds niet hardwarematig versneld kan worden (zeer kleine kans), dan prik je er t.z.t. toch een snellere proc in? 1080p is de toekomst waar ik het in dit topic over heeft, verder kijken dan 1080p doen we hier niet, want dan heb je het over technologie die pas over jaren (5?) op de markt komt. Het is volslagen idioot om daar nu al bij de configuratie van je htpc rekening mee te houden, zeker gezien het feit dat hardware zo snel veroudert.
Een aspect dat je vergeet te vermelden en waarom mensen wel kunnen besluiten om een zwaardere cpu (E8200 o.i.d.) erin te zetten is vanwege het feit dat er soms meerdere applicaties naast elkaar draaien op je media center en je op sommige momenten dus CPU kracht te kort komt.
Stel dat je een programma aan het opnemen bent met je TV kaart, ondertussen wat torrents ofzo aan hebt staan en je eigenlijk nu die X264 mkv file wilt bekijken. Dan kom je dus wat tekort processorkracht tekort. Vandaar die "marge" die sommige hier graag willen inbouwen.
Niet vanwege generatie na 1080P (die zeker nog wel wat jaren op zich laat wachten), maar omdat je nu eenmaal meerdere dingen tegelijk wilt doen.
Verwijderd
Welke nvidia kaart heb je zelf in het systeem zitten?Gerritjuh schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 15:24:
[...]
(moet er bij zeggen dat Intel en NVIDIA een redelijke pre waren bij mijn keuze).
Misschien dat je de hele config kan noemen, maakt het mij weer wat makkelijker
Verder staat hier een mooi overzichtje over het verbruik van de E serie en de 6000+, iemand die weet hoe de 5200 hier tussen zou staan?
Vraagje over VGA kaart, Wil dus een 2600XT passief met HDMI tv out (dus zonder dvi-hdmi koppelstukjes had me opzich niks uitgemaakt maar direct HDMI is natuurlijk iets makkelijker dan als het er toch al is). Sapphire zou zoiets hebben maar weet niet of die passief is en bij de webshop salland zie je alleen de doos staan op de afbeelding.
2de vraagje, ik wil mijn media center geluid regelen via een Club3D Agrippa Theatron. Deze cia spdif connecten aan mijn Z-5500. Is er nu nog een mogelijk om het geluid ook uit de tv nog te laten komen als ik iets afspeel wat opgenomen is? Dus via de normale geluidskaart op mijn bordje ofzo?
[ Voor 48% gewijzigd door Operations op 19-01-2008 19:27 ]
PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Mijn huidige setup is als volgt:Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 18:00:
[...]
Welke nvidia kaart heb je zelf in het systeem zitten?
Misschien dat je de hele config kan noemen, maakt het mij weer wat makkelijker
Zalman HD160 (met standaard koelers op 5v)
AOpen 350w PSU (moet nog vervangen worden, maar is redelijk stil)
Gigabyte GA-P35C-DS3R rev. 2.0
Core2Duo E6550 (standaard koeler tot op heden)
2 x 1 Gb DDR-2 667Mhz (geheugen en CPU lopen zo precies 1 op 2)
MSI NX7300GS-MD256EH (wil ik eventueel vervangen door NX8500GT-MTD256EH/D2 of NX8600GT-MTD256E (als deze passief te maken is))
2 x Saber VistaView 2020
Diverse harddisken, nu nog van alles wat, moet ik nog eens goed bekijken maar ik denk aan 2 x 750Gb van WD en één van 160Gb voor besturingssysteem. Uiteraard nog een DVD-RW, gebruik ik nooit alleen voor installeren van OS.
Moederbord is bewust deze omdat hij twee bruikbare PCIe x 1 sloten had (voor de VistaViews´s) en een interne S/PDIF en twee externe S/PDIF´s (optisch en coaxiaal).
Als je nog meer wil weten, hoor ik het wel.
Dat gaat dus niet werken zonder dat je iedere keer om schakelt tussen de audio codecs (tenminste als je Vista als OS gaat gebruiken).Operations schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 18:56:
2de vraagje, ik wil mijn media center geluid regelen via een Club3D Agrippa Theatron. Deze cia spdif connecten aan mijn Z-5500. Is er nu nog een mogelijk om het geluid ook uit de tv nog te laten komen als ik iets afspeel wat opgenomen is? Dus via de normale geluidskaart op mijn bordje ofzo?
[ Voor 19% gewijzigd door Gerritjuh op 19-01-2008 19:43 ]
Mmm wel Vista maar wil niet schakelenGerritjuh schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 19:40:
[...]
Mijn huidige setup is als volgt:
Zalman HD160 (met standaard koelers op 5v)
AOpen 350w PSU (moet nog vervangen worden, maar is redelijk stil)
Gigabyte GA-P35C-DS3R rev. 2.0
Core2Duo E6550 (standaard koeler tot op heden)
2 x 1 Gb DDR-2 667Mhz (geheugen en CPU lopen zo precies 1 op 2)
MSI NX7300GS-MD256EH (wil ik eventueel vervangen door NX8500GT-MTD256EH/D2 of NX8600GT-MTD256E (als deze passief te maken is))
2 x Saber VistaView 2020
Diverse harddisken, nu nog van alles wat, moet ik nog eens goed bekijken maar ik denk aan 2 x 750Gb van WD en één van 160Gb voor besturingssysteem. Uiteraard nog een DVD-RW, gebruik ik nooit alleen voor installeren van OS.
Moederbord is bewust deze omdat hij twee bruikbare PCIe x 1 sloten had (voor de VistaViews´s) en een interne S/PDIF en twee externe S/PDIF´s (optisch en coaxiaal).
Als je nog meer wil weten, hoor ik het wel.
[...]
Dat gaat dus niet werken zonder dat je iedere keer om schakelt tussen de audio codecs (tenminste als je Vista als OS gaat gebruiken).
[ Voor 3% gewijzigd door Operations op 19-01-2008 19:51 ]
PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Verwijderd
Als je de 1080p vogelscene vloeiend wil kunnen afspelen moet je gewoon een 6400+ nemen, die kan het net. Je zit dan wel vast aan actieve koeling. Intel equivalent daarvan is de E8400.Operations schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 18:56:
Goed ik twijfel dus tussen een E8200 en een 5200. Iemand die weet of de 5200 wel de vogelscene aan kan en dan nog iets over heeft (dus zonder haperen en full load), volgens mij wel maar kan niet snel iemand vinden die de 5200+ i.c.m. vogelscene noemt? Die be2400 valt voor mij af, wil liever iets meer marge overhouden. Vandaar ook dat ik eerst ging voor die E8200 maar voor die prijs kan ik een bordje en die 5200 65w halen.
Verder staat hier een mooi overzichtje over het verbruik van de E serie en de 6000+, iemand die weet hoe de 5200 hier tussen zou staan?
Vraagje over VGA kaart, Wil dus een 2600XT passief met HDMI tv out (dus zonder dvi-hdmi koppelstukjes had me opzich niks uitgemaakt maar direct HDMI is natuurlijk iets makkelijker dan als het er toch al is). Sapphire zou zoiets hebben maar weet niet of die passief is en bij de webshop salland zie je alleen de doos staan op de afbeelding.
Ik hoef geen keuze meer te maken, ik heb alles al in gebruik maar wil in de toekomst mogelijk nog wat uitbreiden of opwaarderen. Als je een stukje terug leest weet je waarom ik voor NVIDIA heb gekozen. Ik hoef in ieder geval helemaal niets meer in te stellen als ik gebruik maak van VMC. Opgenomen TV programma´s (en dat is zowat alles wat wij kijken) worden weergegeven via de TV (beeld en geluid). Voor films en muziek zet ik de receiver aan en kan ik ongestoord genieten van 2.0 tot en met 5.1 in diverse formaten. Dit is wat ik wil zonder dat je allerlei omslachtige handelingen moet uitvoeren via geluidsbeheer van Vista of de setup van VMC. Dit is ook wat een aantal mensen hier op het forum graag willen. De discussie Intel/AMD en NVIDIA/AMD(ATI) heeft hier niets mee te maken (hoewel ik persoonlijk neig naar de Intel/NVIDIA oplossingen, ben ik ook zeer serieus bezig geweest met allerlei andere varianten).Operations schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 19:45:
[...]
Mmm wel Vista maar wil niet schakelenWaarom kies je eigenlijk voor Nvidia en niet voor een 2600XT bijvoorbeeld?
Dat zou je laatste zorg zijn door gewoon een FireWire PCI kaartje te plaatsen (mede afhankelijk van de kast en ruimte die je hebt).Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 19:55:
Hmm, loop ik met de P35C-DS3R toch weer tegen een ander pronleem aan, moeten twee floppyDTV's in en die hebben firewire nodig, wordt nog ffies doorzoeken helaas.
[ Voor 14% gewijzigd door Gerritjuh op 19-01-2008 20:22 ]
Op de FloppyDTV zelf zit weer een firewire aansluiting, dus je kunt ze doorlussen.Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 19:55:
Hmm, loop ik met de P35C-DS3R toch weer tegen een ander pronleem aan, moeten twee floppyDTV's in en die hebben firewire nodig, wordt nog ffies doorzoeken helaas.
"- Easy connect more than one FloppyDTV thanks to the integrated FireWire Repeater"
[ Voor 11% gewijzigd door l0rien op 20-01-2008 01:35 ]
Mmm, dan toch maar een 8200/8400-Moondust- schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 20:16:
[...]
Als je de 1080p vogelscene vloeiend wil kunnen afspelen moet je gewoon een 6400+ nemen, die kan het net. Je zit dan wel vast aan actieve koeling. Intel equivalent daarvan is de E8400.
Ja daar lijkt het wel op inderdaad.
Alleen dan nog een moederbord met fatsoenlijke geluidskaart onboard of een losse waar ook drivers voor vista voor zijn. (M-Audio Revolution 7.1 zag ik geen vista drivers voor)
Verwijderd
Aan wat voor moederbord zat je te denken?Dracula schreef op zondag 20 januari 2008 @ 13:04:
[...]
Ja daar lijkt het wel op inderdaad.
Alleen dan nog een moederbord met fatsoenlijke geluidskaart onboard of een losse waar ookd rivers voor vista voor zijn. (M-line zag ik geen vista drivers voor)
Ik zelf zit er aan te denken om een Asus P5E-VM HDMI te kopen met G35 chipset. Ik ben nog steeds op zoek naar andere moederborden met G35 chipset maar kan alleen de Asus nog maar vinden.
Zat zelf te denken aan GA-G33M-S2H, vind die asus nogal duur.Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 13:15:
[...]
Aan wat voor moederbord zat je te denken?
Ik zelf zit er aan te denken om een Asus P5E-VM HDMI te kopen met G35 chipset. Ik ben nog steeds op zoek naar andere moederborden met G35 chipset maar kan alleen de Asus nog maar vinden.
Als het geluid dan tegen valt kan ik er altijd nog een losse kaart in stoppen.
Daarnaast zit ik nog te twijfelen of ik er een keyboard bij zal doen, of dat nou echt nodig is. (als ik er een wil is het de dinovo van logitech alelen nogal duur vandaar)
Als je alles gewoon via mediacenter kan regelen heb je volgens mij geen keyboard nodig namelijk.
[ Voor 29% gewijzigd door Dracula op 20-01-2008 14:03 ]
Volgens mij is zelfs de E8200 een pak sneller/efficiënter dan een 6400+ hoor.-Moondust- schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 20:16:
[...]
Als je de 1080p vogelscene vloeiend wil kunnen afspelen moet je gewoon een 6400+ nemen, die kan het net. Je zit dan wel vast aan actieve koeling. Intel equivalent daarvan is de E8400.
Voorbeeldje op vlak van video encoding:

bron
Je kan best gelijk hebben, maar we hebben het niet niet over encoding maar decoding. Zijn daar ook grafieken van?
[ Voor 60% gewijzigd door -Moondust- op 20-01-2008 16:48 ]
Voor encoding hebben die Intel's een nieuwe SSE-instructie aan boord als ik me niet vergis, en hebben dus een voorsprong. Het gaat hier idd meer om het decodenMantis schreef op zondag 20 januari 2008 @ 15:15:
[...]
Volgens mij is zelfs de E8200 een pak sneller/efficiënter dan een 6400+ hoor.
Voorbeeldje op vlak van video encoding:
[afbeelding]
[afbeelding]
bron
Verwijderd
Bij een aantal webwinkels zie ik steeds staan verwacht 15-02Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 17:09:
Wanneer komt de E8400 beschikbaar? Op meerdere sites verwacht men deze rond 20 januari, zal de E8400 morgen in de winkels liggen?
Neen spijtig genoeg niet maar als je de review bekijkt, is de E8200 superieur in ver elke test.-Moondust- schreef op zondag 20 januari 2008 @ 16:39:Je kan best gelijk hebben, maar we hebben het niet niet over encoding maar decoding. Zijn daar ook grafieken van?
Dus zal ie dat ook wel zijn bij het afspelen van media.
Die nieuwe SSE-instructie werden zo goed als nergens gebruikt omdat de meeste programma's/codecs er nog geen gebruik van maken. Uiteindelijk zal er dus nog een groter verschil zijn in bepaalde gevallen.Crackh34d schreef op zondag 20 januari 2008 @ 17:00:
[...]Voor encoding hebben die Intel's een nieuwe SSE-instructie aan boord als ik me niet vergis, en hebben dus een voorsprong. Het gaat hier idd meer om het decoden
Verwijderd
of welke chipsets je nodig hebt, ik overweeg namelijk een barebone te halen. ik heb al een core 2 duo E6600 maar dat is wat krap die zou ik dus later wel willen upgraden
edit: grrr deze weer geen optische uitgang

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2008 19:37 ]
M'n budget is zo'n beetje 750 euro.
Ik hoef geen HD-content af te spelen, hij moet gewoon mijn Digitenne signaal kunnen verwerken (spelen, opnemen, etc.) Wel wil ik mijn monitor via DVI aansturen.
Daarnaast wil ik ook dingen sochtends opnemen (RTL journaal ofzo) die comprimeren en 'direct' naar m'n Windows Mobile mobiel kopieren.
Verder moet de HTPC eigen gewoon stil zijn. Always om fototjes te tonen enzo.
Dit is wat ik tot nu toe bij elkaar heb gezocht:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Athlon X2 4400+ | € 62,67 | € 62,67 |
1 | Antec Fusion (mATX, 430W, Zilver/Zwart) | € 149,14 | € 149,14 |
1 | Club3D HD 2600PRO Passive | € 61,52 | € 61,52 |
1 | Corsair TWIN2X2048-6400C4 2GB (2x 1GB) DDR2 | € 49,68 | € 49,68 |
1 | Digital Everywhere DVB-T FireDTV External DigitalTV Tuner | € 165,01 | € 165,01 |
1 | Gigabyte GA-MA69GM-S2H | € 57,95 | € 57,95 |
1 | NEC AD-7173S | € 24,20 | € 24,20 |
2 | Noctua NF-P12, 120mm | € 16,90 | € 33,80 |
1 | Scythe Scythe Ninja Mini | € 29,94 | € 29,94 |
Importeren | Totaal | € 633,91 |
+ natuurlijk een Conax CI module ( http://www.multimediapc.nl/product_info.php?products_id=610 ) om m'n digitenne kaartje in te duwen.
Als er verbeteringen mogelijk zijn, dingen overbodig zijn of de htpc stiller kunnen maken, dan hoor ik dat graag.
Ik heb al wel door dat de meegeleverde voeding die in de Antec zit niet de meest stille voeding zal zijn. Die kan ik later altijd nog vervangen.
/me weet geen leuke quote voor in zijn signature
Verwijderd
Ik heb het volgende setje besteld na dit topic te hebben gevolgd en diverse reviews hebben gelezen:
Lian Li PC-C30B
E2160
Gigabyte GA-P35C-DS3R
Asus EN8600GT SILENT
Samsung HD403LJ SpinPoint T166 Series 400Gb
Daar komt nog 2gb geheugen bij. Gebruik voorlopig een oude voeding.
Als het goed is komt morgen de hele handel binnen en kan ik het ophalen
Mijn plan is eerst te kijken hoe de proc het op de standaard snelheid houd met 1080p, en mocht het nodig zijn gaat ie een stukkie harder lopen. Voorlopig staat hier nog een oude ktv dus 1080p is niet rendabel, maar wel wenselijk. Zal mijn bevindingen over deze configuratie natuurlijk ff posten.
Hiermee zou je bijvoorbeeld een TerraTec Aureon 5.1 PCI of een Club3D Theatron DD kunnen gebruiken en het geluid wordt zonder bewerking naar je versterker gestuurd.
Waardoor je dus stereo, DD en DTS gewoon kan afspelen zonder decodering in 44,1 , 48 khz etc.
[ Voor 62% gewijzigd door Dracula op 20-01-2008 21:19 ]
Link
Verwijderd
de Q6600 zijn 2 E6600`s op 1 socket... do the mathjverdeyen schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:28:
Zal een Q6600 meer warmte produceren dan een E6600 ?
Ik ben nog aan het twijfelen om een nieuwe E6600 te kopen of een 2de hands Q6600.
Owh, goed om weten weer.Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:37:
[...]
de Q6600 zijn 2 E6600`s op 1 socket... do the math
En iets waar ik niet aan uit kan is het feit dat een E6600 duurder is dan de E6750.
Waarbij de E6600 maar op 2,4Ghz (1066Mhz) en de E6750 op 2,67Ghz (1333Mhz) draait ...
Verwijderd
dat komt omdat de E6600 niet meer gemaakt wordt. en de E6750 wellicht goedkoper gemaakt wordtjverdeyen schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:47:
[...]
Owh, goed om weten weer.
En iets waar ik niet aan uit kan is het feit dat een E6600 duurder is dan de E6750.
Waarbij de E6600 maar op 2,4Ghz (1066Mhz) en de E6750 op 2,67Ghz (1333Mhz) draait ...
Verwijderd
CPU: AMD X2 Dual-CORE BE-2350
Geheugen: 2x 1024 MB DDR3 800Mhz CL5
Mobo: Gigabyte GA-MA69GM-S2H
Case: Antec Fusion 430 Black Media Center Case
Toetsenbord + Muis: Microsoft Wireless Optical Desktop DT700 Azerty
DVD: Nec DVD Writer 5170 +/-R/RW 18x Bulk Black
HD: Western Digital 1000GB SATA II 7200RPM 16MB GreenPower
TV card: Hauppauge WinTV-PVR 150
TV: Panasonic TX-32LX600F 32" LCD TV
Ongetwijfeld zijn er betere stukken hardware te krijgen. Maar het voldoet aan mijn noden en viel binnen het vooropgestelde budget. Ik heb die fameuze vogelscène nog niet geprobeerd maar "gewone" 1080p films speelt ie zonder problemen. Niks dan lof over de hardware zelfs!
Als je (nog) niet al te veel waarde hecht aan HD materiaal kun je die aparte videokaart (HD 2600PRO) met een gerust hart achterwege laten. De onboard volstaat dan prima!! (eigen ervaring).KnoppenSpook schreef op zondag 20 januari 2008 @ 20:01:
Ik ben ook bezig met een HTPC-tje
M'n budget is zo'n beetje 750 euro.
Ik hoef geen HD-content af te spelen, hij moet gewoon mijn Digitenne signaal kunnen verwerken (spelen, opnemen, etc.) Wel wil ik mijn monitor via DVI aansturen.
Daarnaast wil ik ook dingen sochtends opnemen (RTL journaal ofzo) die comprimeren en 'direct' naar m'n Windows Mobile mobiel kopieren.
Verder moet de HTPC eigen gewoon stil zijn. Always om fototjes te tonen enzo.
Dit is wat ik tot nu toe bij elkaar heb gezocht:
............................
Als er verbeteringen mogelijk zijn, dingen overbodig zijn of de htpc stiller kunnen maken, dan hoor ik dat graag.
Ik heb al wel door dat de meegeleverde voeding die in de Antec zit niet de meest stille voeding zal zijn. Die kan ik later altijd nog vervangen.
Denk nog even na over die NEC optische drive: er zijn veel stillere te krijgen.......
De E6600 is nog steeds niet EOL hoor hoewel de productie wel op een lager pitje zal staan. Feit is dat een FSB 1333 CPU (E6750 bijv.) niet zo lekker draait op een moederbord met max. FSB1066 snelheid en er zijn nog flink wat bordjes in gebruik die niet sneller kunnen.Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:55:
[...]
dat komt omdat de E6600 niet meer gemaakt wordt. en de E6750 wellicht goedkoper gemaakt wordt
Testing, one, two ...
Verwijderd
als de E6600 al wordt gemaakt dan in kleinere oplages, dat is logischerwijs duurder in verhouding. zelfde zie je ook als je ouder geheugen wil kopen dat is ook vaak duurder dan de nieuwere modules.hardware-lover schreef op zondag 20 januari 2008 @ 23:33:
[...]
De E6600 is nog steeds niet EOL hoor hoewel de productie wel op een lager pitje zal staan. Feit is dat een FSB 1333 CPU (E6750 bijv.) niet zo lekker draait op een moederbord met max. FSB1066 snelheid en er zijn nog flink wat bordjes in gebruik die niet sneller kunnen.
Interessante link!Almering schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:10:
Op deze site vind je een overzicht van het verbruik (idle & load) van systemen uitgerust met diverse Intel en AMD CPU's. De verschillen in idle mode zijn minimaal en zoals verwacht bij load is het aantal Ghz de bepalende factor.
Link
Jammer dat ze de nieuwe E8xxx CPU's niet hebben meegenomen...... Daar zit juist iedereen op te wachten.
Hoe zullen die presteren in de praktijk...

En ook niet de in HTPC-land populaire BE-reeks van AMD........bosaap22 schreef op zondag 20 januari 2008 @ 23:49:
[...]
.....
Jammer dat ze de nieuwe E8xxx CPU's niet hebben meegenomen...... Daar zit juist iedereen op te wachten.
.....
Maar DivX encoding was juist ongeveer het eerste programma dat er gebruik van maakt. Maar de E8xxx zal idd sneller zijn dan de BE-2xxx en de X2-xxxx.Mantis schreef op zondag 20 januari 2008 @ 18:05:
[...]
Die nieuwe SSE-instructie werden zo goed als nergens gebruikt omdat de meeste programma's/codecs er nog geen gebruik van maken. Uiteindelijk zal er dus nog een groter verschil zijn in bepaalde gevallen.
[ Voor 10% gewijzigd door -Moondust- op 21-01-2008 11:12 ]
BTW: wat is dan wel een betaalbare stille optische drive? de samsung S203 variant?kaajee schreef op zondag 20 januari 2008 @ 22:24:
[...]
Als je (nog) niet al te veel waarde hecht aan HD materiaal kun je die aparte videokaart (HD 2600PRO) met een gerust hart achterwege laten. De onboard volstaat dan prima!! (eigen ervaring).
Denk nog even na over die NEC optische drive: er zijn veel stillere te krijgen.......
Plextor is wat duurder maar wel stil. de 810SA bijvoorbeeld.Almering schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:10:
[...]
BTW: wat is dan wel een betaalbare stille optische drive? de samsung S203 variant?
Verwijderd
Ik heb de volgende componenten gebruikt.
- Behuizing: Antec NSK2400
- Moederbord: MSI K9AGM3
- Processor: AMD X2 4800+
- Geheugen: Kingston 2 x 1 gigabyte DDR800
- Videokaart: Club3D HD2600PRO
- Hardeschijf: Samsung 500 gb Sata
- Optische drive: LiteOn DVD brander
- TV kaart: Floppydtv DVB/C + Alphacrypt
- Processor koeler: Scythe Mini Ninja (Passief gekoeld)
Voor de rest ben ik heel tevreden met mijn HTPC, die overigens draait op Vista Ultimate.
Dit alles is aangelosten op mijn Samsung 26" lcd tv
Verwijderd
wat doet dat silentmaxx precies? past die het toerental aan ofzo?Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:30:
Ik heb sinds vorige week ook mijn HTPC compleet gemaakt.
Voor de hardeschijf heb ik SilentMaxx HD Silencer gebruikt. Dit is echt een top ding, wat reduceert deze een hoop herrie joh.
Voor de rest ben ik heel tevreden met mijn HTPC, die overigens draait op Vista Ultimate.
Dit alles is aangelosten op mijn Samsung 26" lcd tv
Vista Ultimate ??? wat heeft dat voor toegevoegde waarde tov Vista premium?
FULL HD scherm?

The devil is in the details.
Verwijderd
normaal reageren te moeilijk? nee, nog nooit van gehoord daarom vroeg ik het ookHahn schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:38:
SilentMaxx HD Silencer is een kastje met dempend gedoe erin, heb jij ooit een apparaat gezien die de toerental van je hd's aanpast?En 26" lcd tv's zijn nooit full HD.

en over het TV stukje gelezen monitoren kunnen die resoluties wel aan...
en dat is nog MOD ook
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2008 14:09 ]
Hij is geen mod maar nieuwsposter, dat is wat andersVerwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:09:
[...]
normaal reageren te moeilijk? nee, nog nooit van gehoord daarom vroeg ik het ook![]()
en over het TV stukje gelezen monitoren kunnen die resoluties wel aan...
en dat is nog MOD ook
En monitoren kunnen het inderdaad wel, maar TV's die FullHD aankunnen zijn meestal een stukkie groter. Volgens mij vanaf 32 inch.
Verwijderd
Silentmaxx is een kastje waar je hdd ingaat die vervolgens het geluid enorm dempt.Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:37:
[...]
wat doet dat silentmaxx precies? past die het toerental aan ofzo?
FULL HD scherm?

Ik heb gekozen voor de ultimate omdat daar standaard remote desktop inzit en dat ik hem in het domein kan hangen.
Verwijderd
nieuwsposter, mod whatever... hij had best wat normaler kunnen doen.obsidian schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:07:
[...]
Hij is geen mod maar nieuwsposter, dat is wat andersEn ik vond zijn reactie best normaal hoor
En monitoren kunnen het inderdaad wel, maar TV's die FullHD aankunnen zijn meestal een stukkie groter. Volgens mij vanaf 32 inch.
full hd`s van 32" heb ik nog niet gezien maar die komen eraan heb ik ergens gelezen
Ik heb ook Vista Ultimate op mijn HTPC. Heeft niet echt toegevoegde waarde tegenover Home Premium, maar via Surfspot kon ik er voor minder dan 20 euro legaal aankomen. Als het niets meer kost dan heb ik liever Vista Ultimate dan Home Premium (voor de verkoopwaarde/extra features/etc.). Dus er zijn genoeg redenen om Ultimate op je HTPC te zetten.Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:37:
[...]
wat doet dat silentmaxx precies? past die het toerental aan ofzo?
FULL HD scherm?
En jij had ook wat meer moeite kunnen doen, bijvoorbeeld de naam van dat silentmaxx-ding in Google kunnen stoppen.Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:15:
[...]
nieuwsposter, mod whatever... hij had best wat normaler kunnen doen.
Sharp heeft een 32" full HD, dat is geloof ik de eerste. Maar als je zelfs nog geen 32" full HD had gezien, waarom vraag je dan of die 26" tv full HD is..?full hd`s van 32" heb ik nog niet gezien maar die komen eraan heb ik ergens gelezen
The devil is in the details.
De Sharp LC-32X20E is full HD. Het is volgens mij wel de eerste 32" die dat heeft, maar deze is gewoon te koop.Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:15:
[...]
nieuwsposter, mod whatever... hij had best wat normaler kunnen doen.
full hd`s van 32" heb ik nog niet gezien maar die komen eraan heb ik ergens gelezen
Zelf zou ik bij een wat kleiner scherm zoals deze niet direct de voorkeur geven aan full-hd, maar dat is ook sterk afhankelijk van de content die je gaat bekijken.
De manier waarop jij reageert op de post van mediacenter.nl verdient ook geen schoonheidsprijs hoor. De vriendelijkheid straalt er ook niet vanaf, het zijn niet eens hele zinnen....
Edit: Wat Hahn zegt
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.
Verwijderd
Nu doe ik hier ook filesharing mee wat een absolute ramp is met vista, ik weet dat vista hier niet de beste keuze voor is maar ik heb dat password protected file sharing echt nodig (alla server2003).
Een 2de bak voor enkel filesharing met server 2003 oid is out of the question.
Logischerwijs heb ik mediaportal samen met server 2003 getest maar hierop wil mijn MCE remote spijtig genoeg niet werken.
Heeft iemand al een snelle config/manier gevonden om een mediacenter optimaal te laten filesharen ?
Hmm, als je water van 40° bij water va 30° giet krijg je geen 70° maar misschien iets rond de 35° (hmm).Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:37:
[...]
de Q6600 zijn 2 E6600`s op 1 socket... do the math
Nu heb ik niet veel ervaring met cpu's, maar ik zou graag de cpu van mijn toekomstige htpc passief koelen met een Syncth Mini. Is dit doenbaar voor een Q6600 ? Zal ik er voordeel uithalen als ik een Quadcore in een htpc steek ? Helpt dit bij het afspelen van hd content ? Gaat hij dan in windows xp meerdere cores aanspreken ? Allemaal vragen die ik me stel
Verwijderd
klopt had ik kunnen opzoeken ALS ik niet op mijn werk zat waar ik op nagenoeg geen enkele site kan komen. (nee ook google niet)Hahn schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:44:
[...]
En jij had ook wat meer moeite kunnen doen, bijvoorbeeld de naam van dat silentmaxx-ding in Google kunnen stoppen.
[...]
Sharp heeft een 32" full HD, dat is geloof ik de eerste. Maar als je zelfs nog geen 32" full HD had gezien, waarom vraag je dan of die 26" tv full HD is..?
omdat ik over het TV gedeelte las en dacht dat je een monitor bedoelde.
Verwijderd
ik denk niet dat de Q6600 zich passief laat koelen. TDP van de Q6600 is 130 watt (2x 65) echter is er ook een nieuwere stepping maar die heeft een TDP van 105 watt. lijkt mij iets teveel om passief te koelen. E6600 heeft TDP van 65 wattjverdeyen schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:29:
[...]
Hmm, als je water van 40° bij water va 30° giet krijg je geen 70° maar misschien iets rond de 35° (hmm).
Nu heb ik niet veel ervaring met cpu's, maar ik zou graag de cpu van mijn toekomstige htpc passief koelen met een Syncth Mini. Is dit doenbaar voor een Q6600 ? Zal ik er voordeel uithalen als ik een Quadcore in een htpc steek ? Helpt dit bij het afspelen van hd content ? Gaat hij dan in windows xp meerdere cores aanspreken ? Allemaal vragen die ik me stel
als je echt alle FULL HD met DTS/dolby wil afspelen is een quadcore niet echt overkill (of iig niet heel veel overkill) maar moeilijk te koelen zijn ze zeker in een klein kastjeobsidian schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:31:
ik heb een E4300 icm een 8600GT en die heeft geen problemen met het afspelen van HD content. Ik denk dat een quadcore alleen maar overkill is. Plus dat ze ook nog eens heethoofden zijn, dus moeilijk te koelen.
hoe doet jouw systeem het met de test files? (die vogels enzo)
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2008 16:34 ]
Excuus vraag was niet naar mij gericht.
[ Voor 9% gewijzigd door jverdeyen op 21-01-2008 17:13 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet gemaakt voor zogenaamde 'welke moet ik nemen?' vragen (zie CSL Beleid). Ga dus niet een lijstje specs posten met de vraag of het goed is!