@ Iska: Daar is een tijdje geleden nog een nieuwbericht van Tweakers over geweest.
Zie:
nieuws: LHC-deeltjesversneller gaat in 2011 een jaar plat
Zie:
nieuws: LHC-deeltjesversneller gaat in 2011 een jaar plat
Er gaat nu eerst 18-24 maanden op 7 TeV gedraaid worden, daarna gaat het ding een jaar uit voor de upgrade naar 14 TeV. De data komt overigens zo snel binnen dat de natuurkundigen het niet kunnen bijhouden, dus die pauze van een jaar is niet zo'n ramp voor het onderzoek, het geeft de onderzoekers kans om de data die er al is goed te bekijken en eventueel de detectoren beter af te stellen.mace schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:21:
En wanneer komen we aan de 14 TeV eigenlijk? Waar het uiteindelijk om te doen was toch?
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Verwijderd
Mooi dat ze zo zeker van hun zaak zijn, hopelijk vinden ze al wat met deze snelheden hoeven we geen jaar te wachten op die upgrade van CERN. Wie weet wat voor andere zaken ze nog gaan vinden met deze botsingsenergie, spannend...Species5618 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:46:
[...]
Er gaat nu eerst 18-24 maanden op 7 TeV gedraaid worden, daarna gaat het ding een jaar uit voor de upgrade naar 14 TeV. De data komt overigens zo snel binnen dat de natuurkundigen het niet kunnen bijhouden, dus die pauze van een jaar is niet zo'n ramp voor het onderzoek, het geeft de onderzoekers kans om de data die er al is goed te bekijken en eventueel de detectoren beter af te stellen.
@een_naam: Er zijn theoretische argumenten en gegevens van andere processen (met lagere energie) die de massa van het Higgs boson beperken. 14 TeV zit ruim boven die grens. Sterker nog, de 7 TeV die we nu hebben is genoeg om het Higgs te produceren en zelfs de 2 TeV versneller op Fermilab in de VS (Tevatron) zou het Higgs kunnen maken. Hoe hoger de energie van de versneller, hoe groter de kans is dat het Higgs geproduceerd wordt in een botsing, dus om genoeg events te verzamelen om een statistisch significante ontdekking te doen is een hoge energie erg wenselijk.
Als de LHC het Higgs boson niet vindt, dan is er iets grondig mis met de huidige theorie van de elementaire deeltjes-fysica.
Die discussie is onlangs nog gevoerdVerwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:35:
Vraag me trouwens af hoe ze dat voorspellen bij welke energie welke deeltjes te ontdekken zijn, dadelijk komt dat Higgs deeltje pas bij 14.2 TeV om de hoek kijken, alles voor niets gebouwd?
[ Voor 88% gewijzigd door .oisyn op 30-03-2010 15:56 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Is het analyseren van de data wat zo lang duurt of de conclusies trekken? Want ik neem aan dat voor het eerste deel een LHC@home achtig project kan worden opgestart?Species5618 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:46:
[...]
Er gaat nu eerst 18-24 maanden op 7 TeV gedraaid worden, daarna gaat het ding een jaar uit voor de upgrade naar 14 TeV. De data komt overigens zo snel binnen dat de natuurkundigen het niet kunnen bijhouden, dus die pauze van een jaar is niet zo'n ramp voor het onderzoek, het geeft de onderzoekers kans om de data die er al is goed te bekijken en eventueel de detectoren beter af te stellen.
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Beetje van beide. De analyses die gedaan worden zullen moeten worden aangepast aan de hand van de data die gevonden wordt, wat betekent dat de boel opnieuw door de rekenmachines moet.BtM909 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:56:
[...]
Is het analyseren van de data wat zo lang duurt of de conclusies trekken? Want ik neem aan dat voor het eerste deel een LHC@home achtig project kan worden opgestart?
Het gaat een eeuwigheid duren als 1 op 100 miljoen botsingen iets interessants laat zien.Species5618 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:02:
De LHC status is overgegaan van "flat top" (= we zitten op gewenste energie, maar zijn nog aan het finetunen) naar "stable beams" (= de beams zijn stabiel en we blijven er nu vanaf). De status van de experimenten is veranderd van "standby" naar "physics", wat betekent dat alle hardware nu aan staat en er daadwerkelijke data verzameld wordt. De verwachting is dat deze beams meerdere uren kunnen blijven circuleren voordat ze gedumpt en vervangen moeten worden. Momenteel zien de experimenten zo'n 50 botsingen per seconde.
De botsings-frequentie gaat nog een aantal ordes van grootte omhoograpture schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:03:
[...]
Het gaat een eeuwigheid duren als 1 op 100 miljoen botsingen iets interessants laat zien.
[ Voor 5% gewijzigd door Rannasha op 30-03-2010 16:11 ]
-- All science is either physics or stamp collecting
Verwijderd
Voor de break zal er in ieder geval geen discovery paper van het Higgs boson zijn. Om een 5 sigma significant signaal te krijgen heeft men een jaar of 3 aan meet data nodig.Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:49:
[...]
Mooi dat ze zo zeker van hun zaak zijn, hopelijk vinden ze al wat met deze snelheden hoeven we geen jaar te wachten op die upgrade van CERN. Wie weet wat voor andere zaken ze nog gaan vinden met deze botsingsenergie, spannend...
Of micro-blackholes. De productie van die dingen heeft namelijk een dusdanig grote werkzame doorsnede, dat als ze ontstaan we vrijwel niets anders zullen zienVerwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:16:
[...]
Voor die tijd, is het wel mogelijk dat we SUSY deeltjes vinden of iets anders exotisch. Als deze bestaan bij deze energie geven deze namelijk een veel sterker signaal dan de Higgs.
Verwijderd
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 16:33 ]
Ah ja, alsof je een oneindige hoeveelheid energie kunt opwekken met antimaterieNiet Anti materie opwekken voor oneindig energie opwekken?
[ Voor 31% gewijzigd door .oisyn op 30-03-2010 17:28 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Niet echt. De doelstelling is om deeltjes met een zo hoog mogelijke energie op elkaar te botsen en op die manier nieuwe, exotische deeltjes en fenomenen te ontdekken. Toevallig komt dit overeen met hoe het heelal er uit zag vlak na de oerknal, maar dat is niet het doel. Het is leuke marketing-praat.Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:31:
De doelstelling is dus enkel,
De oerknal nabootsen?
Nope. Er is niet zoiets als "oneindige energie". Om antimaterie te maken is een gigantische hoeveelheid energie nodig, je haalt er netto geen winst mee. Er zijn projecten die werken aan nieuwe energiebronnen, maar LHC is dat niet (zie bv ITER). Het is natuurlijk mogelijk dat er iets ontdekt wordt dat gebruikt kan worden voor schone energie, maar dat is niet te voorzien.Niet Anti materie opwekken voor oneindig energie opwekken?
Zodat we alle energie en 'groene' energie kunnen boycotten?
6 miljard euro, verspreid over 20 jaar en over iets van 20 landen. Da's een euro per persoon per jaar. Valt wel mee, vind ik. Bovendien hebben dergelijke onderzoeken binnen de deeltjesfysica al genoeg tastbare resultaten gehad: het internet, medische scan-apparatuur, stralings-behandelingen, enz...Geloof er niks van, Miljarden onderzoeksgeld, en dan alleen om te kijken om wat er een paar miljard jaar geleden is gebeurt.
Nee, alle details omtrent de LHC zijn gewoon gepubliceerd. Er zijn geen geheiemen. De enige beperking die er is om de details te weten te komen is dat de materie erg complex is en je het niet zomaar even op een regenachtige zondagmiddag doorleest.De techniek zal wel weer achterhanden worden gehouden, voor de grote maatschappijen
Zit je nu te hengelen of..?Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:31:
De doelstelling is dus enkel,
De oerknal nabootsen?
Niet Anti materie opwekken voor oneindig energie opwekken?
Geloof er niks van, Miljarden onderzoeksgeld, en dan alleen om te kijken om wat er een paar miljard jaar geleden is gebeurt.
De techniek zal wel weer achterhanden worden gehouden, voor de grote maatschappijen
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
Toevallig weet ik iets over de manier van data verwerken daar, want ik ben er geweestBtM909 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:56:
[...]
Is het analyseren van de data wat zo lang duurt of de conclusies trekken? Want ik neem aan dat voor het eerste deel een LHC@home achtig project kan worden opgestart?
Niet teveel luisteren naar Dan Brown, dat van de antimaterie in Angels & Demons is echt onzin.Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:31:
Niet Anti materie opwekken voor oneindig energie opwekken?
Want dat is met eerdere bevindignen van CERN ook gebeurd? Not.Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:31:
De techniek zal wel weer achterhanden worden gehouden, voor de grote maatschappijen
Verwijderd
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 17:34 ]
Verwijderd
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Verwijderd
Ieder experiment bestaat uit een aantal detector-onderdelen, die andere dingen meten. Metingen vinden plaats door deeltjes (uit de botsingen) die reageren met deeltjes in de detector (bijvoorbeeld een specifiek gas) en daardoor makkelijk zichtbare deeltje (fotonen bijvoorbeeld) vrijmaken. Deze worden dan opgepikt door, bijvoorbeeld, lichtgevoelige cellen. Daarnaast kan door een magnetisch veld aan te leggen de baan van geladen deeltjes afgebogen worden, waardoor er onderscheid kan worden gemaakt tussen neutrale, positief geladen en negatief geladen deeltjes. De rauwe data bestaat voornamelijk uit sets coordinaten en intensiteiten.Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 18:42:
sorry als het al een keer gevraagd is maar wat voor data word er precies gegenereerd? Zijn het enorme plaatjes met die spiralen, of zijn het coordinaten van de verschillende botsingen? Over hoeveel GB/TB hebben we het hier en is er een mogelijkheid om als eerste naar de Higgs deeltje te zoeken, of is het gebaseerd op puur toeval?
Verwijderd
Duidelijk dank je, mijn kennis ging tot weten waar botsingen door water(?) die net onder het kookpunt zit en deeltjes werden zichtbaar als belletjes vanwege de plaatselijke kookpunten.Species5618 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 18:52:
[...]
Ieder experiment bestaat uit een aantal detector-onderdelen, die andere dingen meten. Metingen vinden plaats door deeltjes (uit de botsingen) die reageren met deeltjes in de detector (bijvoorbeeld een specifiek gas) en daardoor makkelijk zichtbare deeltje (fotonen bijvoorbeeld) vrijmaken. Deze worden dan opgepikt door, bijvoorbeeld, lichtgevoelige cellen. Daarnaast kan door een magnetisch veld aan te leggen de baan van geladen deeltjes afgebogen worden, waardoor er onderscheid kan worden gemaakt tussen neutrale, positief geladen en negatief geladen deeltjes. De rauwe data bestaat voornamelijk uit sets coordinaten en intensiteiten.
Uit al deze rauwe data wordt vervolgens door computers gereconstrueerd welke deeltjes er nu precies door de detector zijn gevlogen en welke trajecten deze hebben gevolgd. Hiermee kunnen vervolgens de mooie plaatjes worden gemaakt. Deze plaatjes zijn voor het onderzoek niet eens interessant. Het Higgs deeltje (en andere ontdekkingen) wordt namelijk niet gevonden door naar de plaatjes te kijken tot er eentje tussen zit die er gek uitziet. Er wordt gekeken naar de gemeten distributie van dingen als energie, lading van geproduceerde deeltjes, aantal geproduceerde deeltjes van een bepaald type, enz... Deze distrubitie wordt vergeleken met wat er theoretisch vanuit het standaard model verwacht wordt. Als er een afwijking is (die statistisch significant is), dan is er sprake van een ontdekking.
Zoals Trias al eerder zei, gaat het erg lang duren voordat er genoeg data is om de afwijking die het Higgs-deeltje oplevert te kunnen zien.
Aloys schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:49:
[...]
Toevallig weet ik iets over de manier van data verwerken daar, want ik ben er geweest.(...)
@Aloys: ben je ook zo'n man tegengekomen in een zeer geavanceerde elektrische rolstoel?mace schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:54:
[...]
Niet teveel luisteren naar Dan Brown, dat van de antimaterie in Angels & Demons is echt onzin.
[ Voor 3% gewijzigd door Iska op 31-03-2010 00:51 ]
km/u is niet hetzelfde als m/s heIska schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 00:51:
Volgens NOS gingen de deeltjes met 1,7 miljard km/u = 5,7 keer de lichtsnelheid (video 0:42)! Toch knap
http://nos.nl/artikel/147...breekt-energierecord.html
Verwijderd
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2010 09:26 ]
Een van de bijzondere eigenschappen van de speciale relativiteitstheorie is dat je snelheden niet zomaar bij elkaar kunt optellen. Twee deeltjes die met 0.8c op elkaar afvliegen hebben dus niet een snelheid van 1.6c ten opzichte van elkaar. Voor 2 snelheden a en b geldt dat hun "som" is:Marathir schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 09:00:
LHC geeft zelf aan dat deeltjes met "Bijna lichtsnelheid" botsen. 1.6x lichtsnelheid voor twee deeltjes ten opzichte van elkaar klinkt haalbaar. Deeltjes versnellen tot sneller dan het licht, kan iemand uitleggen hoe dat in zijn werk gaat?
Ik wil het electrische? systeem (lager dan lichtsnelheid frequentie) daarachter wel eens zien.
Of kunnen magnetische velden sneller dan het licht aangelegd worden?
Ik bedacht het me toen ik ging slapen dat ik idd niet had omgerekendhugoy schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 08:06:
[...]
km/u is niet hetzelfde als m/s he
het is maar zo'n 1.6x zo snel als de lichtsnelheid
Dat volg ik dus niet, waarom is dat dan niet zo, en bij (zoals aangehaald) auto's wel? En hoeveel km/u is 0.8c?Species5618 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 09:26:
[...]
Een van de bijzondere eigenschappen van de speciale relativiteitstheorie is dat je snelheden niet zomaar bij elkaar kunt optellen. Twee deeltjes die met 0.8c op elkaar afvliegen hebben dus niet een snelheid van 1.6c ten opzichte van elkaar.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Voor details over het "waarom" verwijs ik door naar de volgende 2 Wikipedia pagina's over de speciale relativiteitstheorie en de optel-formule voor snelheden:BeQuietAndDrive schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:23:
[...]
Dat volg ik dus niet, waarom is dat dan niet zo, en bij (zoals aangehaald) auto's wel? En hoeveel km/u is 0.8c?
Dat is te lastig om even in een reactie uit te leggen.BeQuietAndDrive schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:23:
[...]
Dat volg ik dus niet, waarom is dat dan niet zo, en bij (zoals aangehaald) auto's wel? En hoeveel km/u is 0.8c?
Dat komt omdat de lichtsnelheid een constante is en niets sneller dan het licht kan gaan.BeQuietAndDrive schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:23:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door blobber op 31-03-2010 10:50 ]
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
[ Voor 37% gewijzigd door Iska op 31-03-2010 11:46 ]
Als je maar nauwkeurig genoeg meet, is het niet 200km/u, ook al gaan de twee objecten elk met precies 100km/u.BeQuietAndDrive schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:18:
Dat is me allemaal teveel2 objecten, 1 gaat 100 km/u en de andere ook en je knalt ze op elkaar dan is de impactsnelheid wat mij betreft 200 km/u.
Het valt ook niet echt te begrijpen, het begint met accepteren dat uit observaties blijkt dat de werkelijkheid zo in elkaar zit, en de belangrijkste conclusie is dat als je nauwkeurige berekeningen of metingen wil doen waar zeer hoge snelheden aan te pas komen, de uitkomst altijd afhankelijk is van de snelheid vd waarnemer ten opzichte van hetgeen dat wordt waargenomen.Dat dat voor hogere snelheden niet opgaat vanwege relativiteit, begrijp ik niet en dat is ook de reden dat ik dat soort vakken niet heb genomen vroegah
[ Voor 5% gewijzigd door BadRespawn op 31-03-2010 14:36 ]
Mag ik een poging wagen?BeQuietAndDrive schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:18:
Verder geen nadere uitleg nodig hoor.
[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 31-03-2010 14:50 ]
[ Voor 89% gewijzigd door Iska op 31-03-2010 15:40 ]
Inderdaad, de uitleg is geweldig!Iska schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:48:
Waarmee wij op de wel bekende formule komen:
[afbeelding]
Maar goede uitleg .oisyn, ik had het zelf niet beter kunnen uitleggen
Daar las ik laatst wat over, dat het niet zeker is of dat ook daadwerkelijk geobserveerd kan worden. Wikipedia meldt ook zoiets:Iska schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:48:
Niet alleen tijd zal anders zijn wanneer je sneller gaat, maar ook bijv, je lengte.
En zo zijn we weer terug on-topic bij de LHCIn 1959 Roger Penrose and James Terrell published papers saying that the Length contraction cannot be observed. Rather there would be a kind of rotation now called Penrose-Terrell rotation.
The observability, or not, of the Length contraction should be able to be experimentally tested in the LHC.
300MB/s? Dat had makkelijk geweest. Het is iets meer dat we aan infra alleen al in Nederland hebben staan.Species5618 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:02:
[...]
Beetje van beide. De analyses die gedaan worden zullen moeten worden aangepast aan de hand van de data die gevonden wordt, wat betekent dat de boel opnieuw door de rekenmachines moet.
En wat betreft LHC@Home, momenteel wordt de data verwerkt door de zogenaamde "LHC Computing Grid", een netwerk van supercomputers (Wikipedia: LHC Computing Grid) verspreid over de wereld die het rekenwerk afhandelen. In Amsterdam (Nikhef, Science Park, Watergraafsmeer) staat een van de grotere clusterrs in dit netwerk. Het netwerk in z'n geheel moet zo'n 300 MB/sec aan data van de detectors verwerken.
Er bestaat overigens een daadwerkelijk distributed computing project genaamd LHC@Home, dit project liet gebruikers botsingen simuleren om zo de LHC en de detectors te kunnen finetunen. Het wordt niet gebruikt voor daadwerkelijke data.
I've visited the Mothership @ Cupertino
Wil je een zware theorie, of iets wat de normale mens begrijpt? National Geographic heeft een 3-delige serie van The Known Universe. Daar komt veel informatie over naar boven.maikel schreef op donderdag 01 april 2010 @ 15:19:
Zijn er eigenlijk ook goede BBC/Discovery-documentaires over dit soort materie? Waarin het allemaal wat meer op de manier van .oisyn hierboven, wordt uitgelegd?
Laten we maar eens beginnen met 'iets wat de normale mens begrijpt'.Erazzzer schreef op donderdag 01 april 2010 @ 15:54:
[...]
Wil je een zware theorie, of iets wat de normale mens begrijpt? National Geographic heeft een 3-delige serie van The Known Universe. Daar komt veel informatie over naar boven.
The Known Universe begrijpt de normale mensmaikel schreef op donderdag 01 april 2010 @ 15:57:
[...]
Laten we maar eens beginnen met 'iets wat de normale mens begrijpt'.
Al mag iets zwaarder natuurlijk ook wel.
Verwijderd
Verwijderd
Hoe dieper je in een zwartekrachtspotentiaal zit hoe groter de vertraging. De kerkklok loopt dus sneller dan het horloge van iemand op straat..oisyn schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:43:
[...]
De generalealgemene relativiteitstheorie voegt daar overigens nog versnelling aan toe. Het blijkt dat versnelling ook de tijd vertraagt tov een externe waarnemer. Op aarde zijn we feitelijk constant in versnelling door de zwaartekracht, die afneemt hoe verder je van de aarde verwijderd bent. Zo zal de klok op een hele hoge kerktoren langzamersneller lijken te tikken dan een klok op de grond. Het verschil is natuurlijk niet met het blote oog te zien, maar het is weldegelijk een issue voor satellieten die zich op grote hoogte bevinden en dus minder last hebben van "time dilation" dan wij hier op aarde. Zeker bij een toepassing als GPS, waarvoor tijden van belang zijn, moet hiervoor gecompenseerd worden.
Verwijderd
Je kunt 'Het Heelal' van Stephen Hawking eens lezen. Als je het liever in het Engels hebt, is het: 'A Brief History Of Time'. Nu gaat dat niet zozeer in op deeltjesfysica, maar je komt wel in aanraking met, bijvoorbeeld, de relativiteitstheorie en theorien over ontstaan en toekomst van het heelal.maikel schreef op donderdag 01 april 2010 @ 15:57:
[...]
heheblobber schreef op donderdag 01 april 2010 @ 19:01:
London gaat ook een versneller bouwen:
http://www.nzherald.co.nz...?c_id=5&objectid=10635816
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2010 22:52 ]
Het boek "A briefer history of time" van Hawking is ook goed te doenmaikel schreef op donderdag 01 april 2010 @ 15:57:
[...]
Op de bovenste regel zie je de datum en tijd, het meest recente "fill" nummer (gewoon een teller die bijhoudt hoevaak ze al bundels in het ding gedaan hebben, zodat de data goed gecatalogiseerd kan worden), de energie en de intensiteit (het aantal protonen) van beide beams, B1 en B2.Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 18:08:
Dit is een vette live site:
LHC LIVE
Je ziet bijvoorbeeld dat de LHC vannacht best lang op de huidige maximale stand van 3,5 TeV heeft gedraaid. Ik snap niks van de meeste meetwaarden, maar het wel cool dat je dit allemaal zomaar kan bekijken.
IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB
Verwijderd
Toevallig van de week gelezen. De Laser was totaal nutteloos toen hij ontdekt werd. Zegmaar een oplossing voor een probleem dat er niet was. Nu kun je gerust 100 dingen opnoemen die zonder laser niet mogelijk hadden geweest.Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 10:41:
Even afgezien dat het mooi is dat dit soort technologie mogelijk is, wat gaat een eventuele ontdekking van het Higgs boson deel ons opleveren?
Kun je het reproduceren en er nieuwe materie mee maken.
Is het puur een bevestiging van een theorie.
Met andere woorden, dan hebben we een theorie die bevestigd is, en dan?
PSN: DutchTrickle PVoutput
De beauty (een quark) is ook al waargenomen in LHCb.blobber schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 10:18:
LHC boekt nog steeds grote vooruitgang.Door de bundel steeds nauwer te maken is inmiddels is een tien keer grotere intensiteit bereikt.Het W boson en B meson zijn inmiddels herontdekt.
http://cdsweb.cern.ch/jou...%20Articles/1261777?ln=en
Er zijn vele experimenten die gedaan worden. De ontdekking van een Higgs is er slechts 1 (grote) van. Wat hebben we aan de ontdekking van een beauty of W boson? Praktisch vandaag vrij weinig, maar wie weet!Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 10:41:
Even afgezien dat het mooi is dat dit soort technologie mogelijk is, wat gaat een eventuele ontdekking van het Higgs boson deel ons opleveren?
Kun je het reproduceren en er nieuwe materie mee maken.
Is het puur een bevestiging van een theorie.
[ Voor 56% gewijzigd door VisionMaster op 02-05-2010 13:23 ]
Dat zeg ikVisionMaster schreef op zondag 02 mei 2010 @ 12:46:
[...]
De beauty (een quark) is ook al waargenomen in LHCb.
[ Voor 13% gewijzigd door blobber op 02-05-2010 16:14 ]
Inderdaad verwarrend en ja, ik had je tekst wel gelezen, maar niet de indirecte implicatie tot me door laten dringen. Whoops!blobber schreef op zondag 02 mei 2010 @ 16:10:
[...]
Dat zeg ik, het beauty quark is indirect waargenomen als B-meson bestaande uit een up-quark en een anti-beauty quark, losse quarks zijn niet waarneembaar (tenzij in quark-gluon plasma's wellicht)
Erg verwarrend is dat ze het B meson een "beauty particle" noemen wat dus niet hetzelfde is als een beauty quark
In het verleden kregen wiskundigen inspiratie als bv naar artillerie keken en ze stelden theorieën op, maar de theorieën waren niet handig in gebruikt. bv Als elk artilleriestuk anders gedraagd wegens gebrek aan standaardisering. In 1701 ging een pamflet rond met de boodschap dat wiskundigen rekenen om te rekenen, zoals we nu deeltjesversnellers en bijhorende onderzoek zien om te onderzoeken. Destijds gebeurden de belangrijke gebeurtenissen door mensen met weinig wiskundige kennis net zoals nu de grootse dingen door mensen zonder kennis uit de onderzoeken van CERN uitgevoerd wordt. In de 19de eeuw had je theoreten in de artillerie en de standaardisatie deed de artillerie aan de theorie conformeren. De theorie kon gemakkelijk 100 jaar op de toepassingen voorlopen. Wiskunde en artillerieVerwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 10:41:
Hehe, duurde bij mij ook ff voor het kwartje vielVisionMaster schreef op zondag 02 mei 2010 @ 18:22:
[...]
Inderdaad verwarrend en ja, ik had je tekst wel gelezen, maar niet de indirecte implicatie tot me door laten dringen. Whoops!
Stringtheorie wordt hier niet mee getest omdat de energie in de LHC te laag is.Night-Reveller schreef op maandag 03 mei 2010 @ 12:27:
Door dit apparaat testen we o.a. string theorie en wie weet wat voor moois hieruit voortkomt.
[ Voor 6% gewijzigd door Salvatron op 04-05-2010 16:07 ]
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Ik heb het net even nagekeken. Je hebt gelijk, maar met dit ding kan SUSY bewezen worden, toch? En SUSY is een voorwaarde voor string theory.Spruit 11 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 16:07:
[...]
Stringtheorie wordt hier niet mee getest omdat de energie in de LHC te laag is.
Ja, er zijn een heel aantal mensen (waaronder mijn vrouw) die werken aan het vinden van SUSY events in LHC. Maar voor zover ik weet staat SUSY los van string theorie, maw je hebt geen string theorie nodig om SUSY te hebben (misschien andersom wel? Ik weet weinig van string theorie).Night-Reveller schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 17:15:
[...]
Ik heb het net even nagekeken. Je hebt gelijk, maar met dit ding kan SUSY bewezen worden, toch? En SUSY is een voorwaarde voor string theory.Ok, geen bewijs maar wel weer een stapje dichterbij.
Verwijderd
String theorie werkt nier zonder SUSY, echter is het voor string theorie niet noodzakelijk (zover ik weet) dat deze ook bestaat bij lage energie zoals in het MSSM, dus het niet vinden van de SUSY deeltjes in de LHC sluit string theorie niet uit.Species5618 schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 18:08:
[...]
Ja, er zijn een heel aantal mensen (waaronder mijn vrouw) die werken aan het vinden van SUSY events in LHC. Maar voor zover ik weet staat SUSY los van string theorie, maw je hebt geen string theorie nodig om SUSY te hebben (misschien andersom wel? Ik weet weinig van string theorie).
Uiteraard, het niet vinden van iets bewijst nooit dat datgene er ook niet is...Verwijderd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 20:02:
..., dus het niet vinden van de SUSY deeltjes in de LHC sluit string theorie niet uit.
Nee, ik ben GEEN hobbit...
Verwijderd
Gesproken als een waar logicus. Toch gaat het voorbij aan de werkelijkheid van de experimentele fysica.Peregrine schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:45:
[...]
Uiteraard, het niet vinden van iets bewijst nooit dat datgene er ook niet is...![]()
Als je iets niet heb gevonden kan dat namelijk verschillende dingen betekenen:
- Je meet instrument / methode is ongeschikt (er vanuit gaande dat meting / waarneming überhaupt mogelijk is)
- Je monster (onderwerp, sample) is ongeschikt
- Toeval
- Het bestaat inderdaad niet.
Mee eens.Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 10:35:
Het punt is dat je voor een goed opgezet experiment de eerste drie mogelijkheden uit kan sluiten.
Bijna mee eens.Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 10:35:
Bijvoorbeeld, als de LHC het Higgs deeltje niet vindt, dan bestaat het ook niet.
Nee, ik ben GEEN hobbit...
Verwijderd
Dat was precies mijn punt.Peregrine schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 13:51:
[...]
Aan de andere kant, ze hebben een deeltje gedefinieerd met bepaalde eigenschappen. Vinden ze die niet, maar op een andere manier wel een andere met bijna die eigenschappen, dan zullen ze hem waarschijnlijk ook anders noemen... dus klopt je stelling alsnog.
Hier is LHCb o.a. mee bezig in de LHC. Ik blijf benieuwdblobber schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 16:10:
Hier is de pdf: http://www-d0.fnal.gov/Ru...lts/final/B/B10A/B10A.pdf
Als dit klopt, dan is er inderdaad iets aan de hand, want het standaardmodel voorspelt een veel kleinere waarde van de cp assymetrie.Dat kunnen nog mooie tijden worden voor de LHC onderzoekers!
Verwijderd
Sowieso, is het niet een kwestie van een keer iets detecteren. Op basis van 1 event kan je eigenlijk niks zeggen. Dus je zal hoe dan ook over een langere periode data moeten vergaren om daar statistiek op te bedrijven. Die verwerking op zich kost ook weer wat tijd.MistrX schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 13:41:
Stel dat de LHC deze maand nog wat detecteerd, hoeveel tijd gaat er dan normaliter boven op voordat ze gerichte conclussies kunnen trekken en naar de buitenwereld kunnen brengen? Dat grid van ze is wel erg geavanceerd.
pffft, ik begrijp er geen hol van. veel te veel wiskunde...dan kijk ik liever naar cellen aangekleurd met fluorescerende antilichamenblobber schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 16:10:
Hier is de pdf: http://www-d0.fnal.gov/Ru...lts/final/B/B10A/B10A.pdf
Als dit klopt, dan is er inderdaad iets aan de hand, want het standaardmodel voorspelt een veel kleinere waarde van de cp assymetrie.Dat kunnen nog mooie tijden worden voor de LHC onderzoekers!
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Fermilab Experiment Hints At Multiple Higgs Particles
"Recent results from the Dzero experiment at the Tevatron particle accelerator suggest that those looking for a single Higgs boson particle should be looking for five particles, and the data gathered may point to new laws beyond the Standard Model. 'The DZero results showed much more significant "asymmetry" of matter and anti-matter — beyond what could be explained by the Standard Model. Bogdan Dobrescu, Adam Martin and Patrick J Fox from Fermilab say this large asymmetry effect can be accounted for by the existence of multiple Higgs bosons. They say the data point to five Higgs bosons with similar masses but different electric charges. Three would have a neutral charge and one each would have a negative and positive electric charge. This is known as the two-Higgs doublet model.'"
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Verwijderd
Eindelijk wat nieuws, dus Higgs had toch gelijk, alleen zijn er meerdere Higgs soorten.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2010 08:33 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Verwijderd
Je bedoeld dat de Amerikanen mbv Cern data het een en ander hebben ontdekt? Dat is niet wat ik in dat artikel heb gelezen, volgens mij hebben ze de laatste aanwijzingen met hun eigen apparatuur ontdekt.Falcon schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 08:08:
@een_naam
De gegevens worden dan ook wereldwijd verspreid, dus zo gek is dat nog niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2010 08:40 ]
De Amerikaanse versneller (Tevatron) is een stuk minder krachtig dan LHC, maar hij draait al veel langer. Dat betekent dat de botsings-frequentie veel hoger is (men is bij LHC nu bezig om deze langzaam op te krikken) en dat de onderzoekers de eigenaardigheden van de detectoren veel beter begrijpen. En omdat het in dit onderzoek gaat om het meten van hele kleine afwijkingen ten opzichte van het signaal dat je verwacht, zijn beide zaken belangrijk om goede statistiek te krijgen.Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 08:38:
[...]
Je bedoeld dat de Amerikanen mbv Cern data het een en ander hebben ontdekt? Dat is niet wat ik in dat artikel heb gelezen, volgens mij hebben ze de laatste aanwijzingen met hun eigen apparatuur ontdekt.
Begrijp me niet verkeerd ik gun het de Amerikanen van harte en ze zijn al vanaf het begin de leidende pioniers op atomair onderzoek gebied, maar ik had gehoopt en verwacht dat Europa nu eens het voortouw zou nemen, mede door die dure HLC. Alhoewel Higgs is een Engelsman dus zo slecht doen we het niet.
Verwijderd
Dat is natuurlijk mooie rethoriek, maar het slaat nergens op. We zijn niet alleen door Newton in het industriële tijdperk gekomen en Einsteins theorie verklaarde welliswaar een hoop en bleek nog grotendeels waar te zijn ook, maar om in het nucleaire tijdperk te komen was meer nodig. Bovendien zijn dat theoretische sprongen vooruit en geen experimenten.Night-Reveller schreef op maandag 03 mei 2010 @ 12:27:
Als ik vertel over de LHC en mij gevraagd wordt wat het nut is van dergelijk onderzoek, probeer ik altijd op hun fantasie in te spelen. Dat werkt best aardig.
Ik zeg dan dat toen Newton de appel zag vallen en wetten had bedacht en getoetst, leidde dit tot de industriele revolutie, toen Edison elektromagnetisme had ontdekt, was er ineens overal licht en electriciteit en toen Einstein E=MC^2 had bedacht kwamen we in het nucleaire tijdperk; lasers, kernenergie, MRI-scanners etc. Nu staan we op de rand van de volgende evolutie. Door dit apparaat testen we o.a. string theorie en wie weet wat voor moois hieruit voortkomt.
Meestal zie je ze daarna wegkijken en stil vallen.
Verwijderd
Verwijderd
Zo lang nog? Is dat niet eerder in de orde van grootte van een femtoseconde oid?The problem is that the Higgs Boson is thought to exist at extremely high energy levels - so high that only the newly built Large Hadron Collider is thought to be capable of achieving them. And then it only survives for a few seconds before decaying into other particles.
Verwijderd
Een beter historisch experiment om mee te vergelijking is de poging van Michelson en Morley om etherwind the detecteren. Het verschijnsel was puur van fundamenteel theoretisch belang op dat moment. Het (negatieve) resulataat van dat experiment maakte echter de wereld gereed voor een nieuwe theorie (SRT), die een halve eeuwe later van groot technologisch belang zou blijken.Verwijderd schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 13:26:
[...]
Dat is natuurlijk mooie rethoriek, maar het slaat nergens op. We zijn niet alleen door Newton in het industriële tijdperk gekomen en Einsteins theorie verklaarde welliswaar een hoop en bleek nog grotendeels waar te zijn ook, maar om in het nucleaire tijdperk te komen was meer nodig. Bovendien zijn dat theoretische sprongen vooruit en geen experimenten.
Edisons experiment met de eerste gloeilamp lijkt er al wat meer om, maar nadat je ziet dat een draad waar stroom doorheen gaat warm wordt en licht uit gaat zenden, is de toepassing daarvan meteen evident.
Dat is geen nieuws. De eerste plannen waren er al voordat de eerste LHC botsingen plaatsvonden. Op het Nikhef (het Nederlandse deeltjes fysica instituut) hangt een klok die oorspronkelijk aftelde tot de start van de LHC, maar die telt inmiddels al af naar de (verwachte) start-datum van de opvolger.BeQuietAndDrive schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 11:07:
En ze willen alweer een nieuw speeltje, dit keer recht:
http://www.trouw.nl/nieuw...e_deeltjesversneller.html
[ Voor 4% gewijzigd door Rannasha op 28-07-2010 12:28 ]
De precieze massa en verval-trajecten van het deeltje. Als we ooit in de verre toekomst nut willen halen uit iets als het Higgs boson moeten we wel iets meer weten dan "hij bestaat en heeft een massa ergens tussen de 100 en 200 MeV".BeQuietAndDrive schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 13:52:
Tja, ik vind het miljarden verslindende projecten eigenlijk. Met deze LHC willen ze dat ontbrekende Higs deeltje aantonen, ik begreep dat je met dat bewijs het laatste missing linkje in handen hebt wat ze zochten. Wat wil je nog meer gaan zoeken dan?
[ Voor 15% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 28-07-2010 14:14 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq