Al een keer of 20 langsgeweestMrJey schreef op zondag 22 november 2009 @ 01:36:
er zijn trouwens live beelden van de vooruitgang van de LHC.

Verwijderd
Al een keer of 20 langsgeweestMrJey schreef op zondag 22 november 2009 @ 01:36:
er zijn trouwens live beelden van de vooruitgang van de LHC.
Ik had ze anders nog niet gezien.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 23-11-2009 00:42 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Verwijderd
En dan te bedenking, dat dat maar een fractie is van de hoeveelheid data die echt gegenereerd wordt. De rest gaat regelrecht de prullenbak in.Met 30Gb per minuut aan data is dit beestje nog best relatief actief ook, lijkt me
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
[ Voor 21% gewijzigd door MistrX op 23-11-2009 15:30 ]
Verwijderd
Het kan een jaar of drie duren voordat ze de benodigde (statistische) zekerheid hebben verkregen. Voor die tijd zouden we wel al andere veel verassendere resultaten kunnen zien. Heel wat aanvullingen op het standaard model doen voorspellingen die we eigenlijk gelijk zouden moeten zien.Spruit 11 schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:17:
Iemand enig idee wanneer ze dat Higgs-deeltje nou eindelijk vinden? Kan dat nog jaren gaan duren?
Zwarte gaten zijn zelf óók theoretisch. Maar voor de zoveelste keer, dat soort botsingen zijn aan de orde van de dag in de hogere regionen van onze atmosfeer. Heb jij daar ooit een stabiel zwart gat zien ontstaan dat de aarde opslokte? Oh nee, natuurlijk niet, want anders zaten we hier niet over te discussieren.Snowwie schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:31:
En straks zitten al die wetenschappers er compleet naast en verschijnt er wel een zwart gat dat niet verdwijnt.![]()
Hawking Straling is nog altijd theoretisch; het is nooit bevestigd.
[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 23-11-2009 18:22 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Het Higgs-boson kan niet direct gemeten worden, we kunnen alleen kijken naar de verval-processen die er plaatsvinden in de detector. Deze vervalprocessen kunnen ook bij andere dingen horen en omdat er (in ieder geval met onze kennis) veel toeval komt kijken in de fundamentele fysica (vooral het kwantummechanica gedeelte), moeten we lang wachten tot er met enige zekerheid gezegd kan worden of het Higgs gevonden is.Spruit 11 schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:17:
Iemand enig idee wanneer ze dat Higgs-deeltje nou eindelijk vinden? Kan dat nog jaren gaan duren?
Boeiend praatje, best wel humor af en toe ookMrAngry schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:43:
Even non related, maar ik kwam laatst dit erg interessante praatje tegen dat zijdelings met Qunatum mechanica te maken heeft (het gewicht dat lege ruimte moet hebben).
http://www.youtube.com/watch?v=7ImvlS8PLIo
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
InderdaadSpecies5618 schreef op maandag 23 november 2009 @ 18:51:
Overigens heb ik zojuist van m'n vrouw (die nog op CERN zit) gehoord dat in de ATLAS en ALICE detectoren de eerste botsingen gezien zijn. Zover is de LHC nog nooit eerder gekomen! Er zullen vast een paar feestjes gevierd worden daar.
Cern's Large Hadron Collider makes first collisions
Engineers working on the Large Hadron Collider (LHC) have smashed together proton beams for the very first time.
The step was described as a "great achievement" for those working on the giant physics experiment.
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
En daar heb je ons antwoord:blobber schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 22:39:
[...]
Daar heb je op zich gelijk in, maar de magneten in de lhc corrigeren voor zwaartekracht, de magneet stuurt het proton ietsje naar boven zodat het exact goed uitkomt bij de volgende magneet etc.
Maar idd erg langzaam gaat onwerkbaar worden
Overigens kom ik hierbij op een snelheid van 299791809.045 m/s (sorry, maar als programmeur ben ik nou eenmaal gewend om de punt als komma te gebruikenSince the start-up, the operators have been circulating beams around the ring alternately in one direction and then the other at the injection energy of 450 GeV
[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 24-11-2009 00:57 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Berekening lijkt te kloppen. Er zal misschien een foutje inzitten (heb er niet uitgebreid naar gekeken), maar het komt er inderdaad op neer dat de protonen in de LHC tot ontzettend dicht bij de lichtsnelheid geaccelereerd worden. Op die snelheden maakt de daadwerkelijke snelheid niet veel meer uit, maar rekent men in energie. Ga voor de gein maar eens na hoeveel sneller de protonen zijn als ze op 7 TeV, de oorspronkelijke streef-waarde van de LHC, zitten..oisyn schreef op maandag 23 november 2009 @ 23:52:
[...]
En daar heb je ons antwoord:
[...]
Overigens kom ik hierbij op een snelheid van 299791809.045 m/s (sorry, maar als programmeur ben ik nou eenmaal gewend om de punt als komma te gebruiken), dus 99.9997835% van de lichtsnelheid, maar dat lijkt me eerlijk gezegd een beetje veel. Ik heb verder ook niet zo'n ervaring met dit soort dingen, dus wellicht dat iemand er een lichtje op kan schijnen?
[ Voor 17% gewijzigd door .oisyn op 24-11-2009 00:00 ]
Serieus?Species5618 schreef op maandag 23 november 2009 @ 23:57:
[...] als ze op 7 TeV, de oorspronkelijke streef-waarde van de LHC, zitten.
[ Voor 56% gewijzigd door .oisyn op 24-11-2009 01:03 ]
"Injection energy" is een betere term.oisyn schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 00:00:
Ja maar er staat "injection speed". Oftewel, met die snelheid gaan ze de ring in, ipv dat ze in de ring naar die snelheid worden geaccelereerd. Of interpreteer ik "injection speed" dan verkeerd? Het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat de protonen op die snelheid de ring in gaan.
Dan heb je ergens (hier of bij de 450 GeV berekening) een rekenfout gemaakt. De precieze snelheden weet ik niet, ze zijn ook niet belangrijk. Ik weet alleen dat ze erg dicht bij c liggen..oisyn schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 00:07:
Ek = 7 TeV = 1.1215235409e-6 J
v = 299772368.101 m/s
Langzamer zelfs. Er klopt dus iets niet.
Ah ok, dat verklaart dan een hoop, thanksSpecies5618 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 00:09:
Maar inderdaad, de 450 GeV is de snelheid waarop ze de ring ingaan vanuit andere, kleinere versnellers.
[ Voor 106% gewijzigd door blobber op 24-11-2009 00:57 ]
Foutje hier idd, v moet 299792455.307 m/s zijn. Oftewel, bij 7 TeV beweegt een proton maar een luttele 624.26 m/s sneller dan bij 450 GeV.oisyn schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 00:07:
v = 299772368.101 m/s
Ter illustratie, schaamteloos gejat:Species5618 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 00:09:
[...]
"Injection energy" is een betere termMaar inderdaad, de 450 GeV is de snelheid waarop ze de ring ingaan vanuit andere, kleinere versnellers.
Bij dat getal moest ome Jejking opeens denken aan de lichtsnelheid. Geen idee waarom maar dat wilde k gewoon even melden. De werkelijke snelheden liggen een stuk lager gezien het commentaar onder .oisyn's post..oisyn schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 00:07:
v = 299772368.101 m/s
Ah idd. v = 299792455.307 m/s.
Het v naarbuiten halen uit de formule voor kinetische energie had ik in eerste instantie goed gedaan, maar fout in de topic gezet. Helaas had ik de versie die in de topic staat gebruikt om het bij 7 TeV uit te rekenen.
't scheelt idd maar 3 m/sJejking schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 11:31:
[...]
Bij dat getal moest ome Jejking opeens denken aan de lichtsnelheid.
Welk commentaar?De werkelijke snelheden liggen een stuk lager gezien het commentaar onder .oisyn's post.
M'n berekening klopt dus gewoon.The protons will each have an energy of 7 TeV, giving a total collision energy of 14 TeV. At this energy the protons have a Lorentz factor of about 7,500 and move at about 99.9999991% of the speed of light.
[ Voor 54% gewijzigd door .oisyn op 24-11-2009 11:43 ]
Ach ja, er zijn alleen geen botsingen geweest op 1.18 TeV. Deze zet is voornamelijk politiek omdat ze nu zeker weten dat ze kunnen claimen in 2009 de krachtigste deeltjesversneller ter wereld te hebben.blobber schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:58:
LHC Sets New World Record
Je let even niet op en ze zitten al op 1,18 TeV
Maar dan wel van een andere 'theoretische orde': er zijn erg veel observaties die alleen kunnen worden verklaard dmv zwarte gaten (zwarte gaten zijn wel bevestigd), en er zijn (nog) geen observaties waaruit blijkt dat Hawking Straling bestaat..oisyn schreef op maandag 23 november 2009 @ 18:21:
Snowwie: "Hawking Straling is nog altijd theoretisch; het is nooit bevestigd."
Zwarte gaten zijn zelf óók theoretisch.
XKCD T-Shirt
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Wheehehe die big smiles ookblobber schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:58:
LHC Sets New World Record
Je let even niet op en ze zitten al op 1,18 TeV
[ Voor 50% gewijzigd door .oisyn op 30-11-2009 15:13 ]
bron: http://press.web.cern.ch/Geneva, 18 December 2009. At its 153rd session today, the CERN1 Council heard that the Large Hadron Collider ended its first full period of operation in style on Wednesday 16 December. Collisions at 2.36TeV recorded since last weekend have set a new world record and brought to a close a successful first run for the world’s most powerful particle accelerator. The LHC has now been put into standby mode, and will restart in February 2010 following a short technical stop to prepare for higher energy collisions and the start of the main research programme.
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
How do you save a random generator ?
Verwijderd
Vond de film ook niet zo geweldig, bevatte te weinig info. Bijvoorbeeld dat grote metalen ding wat geplaatst werd, waarom niet een vraag wat kan men ermee hoe werkt? het etc etc. En dan die opname met Higgs zelf, helemaal geen diepgang, geen vragen, alleen maar een zeer intelligente man die zit te mijmeren over vage oppervlakkige herrineringen. De kans van je leven om zo'n man wat interessants te laten vertellen over zijn theorie, gewoon niets mee gedaan.enchion schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:07:
quote: De film is niet zo geweldig...
Wat een understatement , echt weer typisch nederlandse wetenschappelijke televisie t`is net CNN , je zit een uur te kijken en leert niks , het moet toch mogenlijk zijn om tenminste 1 nieuw dingetje te zeggen.
Het enige wat nog erger is is dat zelfs een programma als Horizon (vooral de uitzending over infinity) die kant op aan het gaan is , er blijft gewoon niks ongeuniviseerds over.
[ Voor 4% gewijzigd door blobber op 09-03-2010 00:58 ]
Ford narrowed his eyes. "This is what you call sarcasm, isn't it?"
[ Voor 12% gewijzigd door AtomicShockwave op 15-03-2010 23:16 ]
[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 15-03-2010 23:19 ]
Ja kijk dat kan dus ook. Dat vraag ik me dus af. Ik denk dat het allemaal terugkomt op het boerenprincipe. Als het niet lukt... HARDER!.oisyn schreef op maandag 15 maart 2010 @ 23:18:
Is die 14 TeV niet simpelweg gewoon puur een weerspiegeling van de huidige stand van de techniek? Zo van "als we de middelen (tijd, geld, ruimte, know-how) hadden gehad om hogere snelheden te halen dan hadden we dat gedaan"?
Verwijderd
Die 14TeV is in de eerste plaats om zeker te weten dat we het Higgs deeltje vinden als het bestaat. Op basis van precisie meting in LEP kan voorspeld worden wat de Higgs massa zou moeten zijn. De LHC ontworpen zodat hij het Higgs deeltje kan vinden zelfs met de hoogst mogelijk massa die consistent is met de LEP metingen.AtomicShockwave schreef op maandag 15 maart 2010 @ 23:14:
Ik volg ook al geruime tijd de vorderingen van dit beestje. Maar een ding vraag ik me nog af. Waarom is die collission energy van 14TeV nodig? Is er berekend dat die nodig is om het higgs deeltje af te beelden? Of hebben ze gewoon geen success gehad met lagere energieen.
Ik probeer me een kans van success van het vinden van het deeltje te bedenken. Maar dat hangt dus af van bovenstaande.
* AtomicShockwave werkt ook met deeltjesversnellers, maar die vallen in het niet bij dit monster
2 hoofd redenen. De eerste, zoals Trias al zei, de massa van het Higgs-boson is door theorie en eerdere experimenten al beperkt een bepaald interval. Met 14 TeV botsingen wordt dit interval zeker afgedekt. Dus als de LHC het Higgs niet vindt, dan is er iets mis met onze theorien.AtomicShockwave schreef op maandag 15 maart 2010 @ 23:14:
Ik volg ook al geruime tijd de vorderingen van dit beestje. Maar een ding vraag ik me nog af. Waarom is die collission energy van 14TeV nodig? Is er berekend dat die nodig is om het higgs deeltje af te beelden? Of hebben ze gewoon geen success gehad met lagere energieen.
[ Voor 20% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 17-03-2010 12:23 ]
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Verwijderd
Het bestaan is voorspeld, maar nog niet bewezen.BeQuietAndDrive schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 12:22:
Welke basis had de ontdekker van het Higgs deeltje eigenlijk? Als het al eerder door iemand is ontdekt, waarom dan nu zo moeilijk doen? En als het alleen maar een verzinsel is, waarom wordt het dan zo makkelijk aangenomen al die jaren?
Er zijn bepaalde verschillen tussen onze huidige theorien en wat we zien in experimenten. Sinds de jaren 60 is er maar 1 theorie die dit verschil kon uitleggen: Het Higgs-mechanisme. Dat is de reden waarom men dit nu zo graag bevestigt ziet worden.BeQuietAndDrive schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 12:22:
Welke basis had de ontdekker van het Higgs deeltje eigenlijk? Als het al eerder door iemand is ontdekt, waarom dan nu zo moeilijk doen? En als het alleen maar een verzinsel is, waarom wordt het dan zo makkelijk aangenomen al die jaren?
Higgs is niet ontdekt, maar theoretisch voorspeldBeQuietAndDrive schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 12:22:
*BeQuietAndDrive is geen scientist
Ik heb wel gezonde interesse in het LHC project trouwens, dat dan weer wel.
[ Voor 13% gewijzigd door lowfi op 17-03-2010 23:25 ]
Verwijderd
Mooie foto's, maar kun je dat allemaal zo fotograferen is er geen geheimhoudingsplicht o.i.d? Zag laatst in die docu dat er een hele strenge toegangscontrole is ook als je al op de CERN site bent (voor diverse sub_afdelingen heb je weer speciale toegang nodig).lowfi schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 23:24:
Ik heb wat fotos kunnen redden van de ondergang… Heb ook een tijdje in genf gebivakkeerd
http://www.dropbox.com/gallery/28951/1/CERN?h=e8fc11
Niet alle fotos zijn zo interessant helaas.
Sommige gebieden hebben een extra niveau aan security. De gewone gebouwen kom je inderdaad zonder problemen binnen als je eenmaal voorbij de slagboom bent, maar voor dingen als de controle-room van de versneller of de individuele experimenten, heb je wel een toegangspasje nodig (meestal). De versneller-tunnel kom je momenteel helemaal niet in, maar voor je eigen gezondheid is dat maar goed ookrapture schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:02:
Tijdens het bezoek konden we ongeveer overal binnenlopen. Of de gids groet eventjes de bewaker en de bus rijdt binnen.
Eenmaal je voorbij een slagboom bent, kan je in veel gebouwen zomaar binnen wandelen.
Verwijderd
Ook een halflife freak, ik zou willen dat ik er geweest was, maar ik heb geen foto's geplaatst hoorenchion schreef op maandag 22 maart 2010 @ 18:08:
@ een_naam
Kan je uitleggen wat er op plaatje DSC00428.JPG.jpg staat , de rest kan ik wel een beetje plaatsen maar die niet. (ziet er heel erg uit als een soort kamer waarin je net zoals in halflife een gravitygun upgrade kan doen , tenminste geeft zo`n gevoel)
Verder erg toffe plaatjes , vooral die brede.
Zo te zien is het een ventilatie-schacht of een van de hijs-schachten. Alle openingen en ruimtes groter dan een deur hebben een gebogen dak om het gewicht van de rotsen erboven te dragen, dus deze ruimte ook.enchion schreef op maandag 22 maart 2010 @ 18:08:
Kan je uitleggen wat er op plaatje DSC00428.JPG.jpg staat , de rest kan ik wel een beetje plaatsen maar die niet. (ziet er heel erg uit als een soort kamer waarin je net zoals in halflife een gravitygun upgrade kan doen , tenminste geeft zo`n gevoel)
[ Voor 9% gewijzigd door burne op 23-03-2010 08:17 ]
I don't like facts. They have a liberal bias.
Verwijderd
misschien toch eens wat minder gamenenchion schreef op maandag 22 maart 2010 @ 18:08:
ziet er heel erg uit als een soort kamer waarin je net zoals in halflife een gravitygun upgrade kan doen , tenminste geeft zo`n gevoel
Bedoel je @lowfi?enchion schreef op maandag 22 maart 2010 @ 18:08:
@ een_naam
Verder erg toffe plaatjes , vooral die brede.
Bedoel je dat plaatje met die ronde dingen? Volgens mij is dat een batterij supergeleidende magneten om de bundel te beinvloeden. Maar dat weet ik niet zeker.enchion schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 19:59:
@ burne Neeeeeee
Dat plaatje bedoel ik niet.
Ik bedoel pagina 3 uit 4 , de middelste van onder
nl (als het werkt copy,paste schijnt te werken) http://photos-1.dropbox.c.../28951/1269456646/bb2eeb5
btw "minder gamen" dit hele project is toch gewoon Half-Life in "Real life".
@lowfi ,sorry ik ga me nu schamen en in een hoekje staan ,niet goed gekeken !
Als jij wel op het goede plaatje gereageerd hebt , in welk gedeelte van de LHC is dit dan en welke magneten om naar beneden te laten ?
-=-
[ Voor 22% gewijzigd door StraightOn.NL op 30-03-2010 12:17 ]
[ Voor 85% gewijzigd door Rannasha op 30-03-2010 13:28 ]
You can't be happy all the time, they will come and break your legs!
[ Voor 9% gewijzigd door silentsnake op 30-03-2010 13:39 ]
[ Voor 18% gewijzigd door Joost.B op 30-03-2010 13:44 ]
[ Voor 35% gewijzigd door Iska op 31-03-2010 11:43 ]
-- All science is either physics or stamp collecting
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Hehe, zo is het wel duidelijk waarom ze het in eV uitdrukkenIska schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:02:
Om dit heugelijke feit te vieren maar even berekend wat de snelheid van die deeltjes wel niet moet zijn:
[afbeelding]
Vp / 3,6BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:24:
En hoeveel km/u is dat dan?
Doh, het is natuurlijk de collision zelf die 7,0 TeV moet zijn. Thanks hiervoor.Joost.B schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:40:
De particle heeft een energie van 3,5 TeV. Maar de deeltjes komen van tegenovergestelde richting wanneer ze op elkaar botsen. Dus samen 7,0 TeV.
Wat niet kan, dat is namelijk sneller dan cJoost.B schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:37:
83.333.333,33 km/u dus als ik Iska mag geloven.
[ Voor 32% gewijzigd door .oisyn op 30-03-2010 15:23 ]
Wat klopt er dan niet?? Hij heeft sterk afgerond maar bij benadering is c = 3*10^8 m/s ->
[ Voor 27% gewijzigd door Iska op 30-03-2010 15:22 ]
[ Voor 32% gewijzigd door mace op 30-03-2010 15:22 ]
Verwijderd
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 15:37 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq