Ho ho, ik heb nooit beweerd dat de stelling "twee auto's die met 80 km/u frontaal op elkaar botsen is niet hetzelfde als met 160 km/u tegen een muur" niet correct is. Er zijn in deze discussie twee punten naar voren gekomen waar ik commentaar op had:Caveman schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 20:24:
[...]
Mja, per definitie hebben betonnen muren, bomen en andere obstakels die stevig verankerd zijn in of aan de aarde een zeer grote massa. Ze vervormen ook nauwelijks, maar laten we even voor de discussie dat dan even aannemen. Nogmaals als twee identieke voertuigen met dezelfde snelheid frontaal tegen elkaar aan botsen (in jouw voorbeeld 80 km/uur) is de impact voor ieder voertuig hetzelfde als ze tegen een betonnen muur aan zouden rijden met 80 km/uur en dus niet met 160 km/uur. Witte in "LHC - Large Hadron Collider & zwarte gaten" heeft het met de juiste formules onderbouwd.
"snelheden kun je niet optellen" - jawel, dat kun je wel. Je moet alleen geen appels met peren vergelijken (een andere auto is niet hetzelfde als een muur)
En jouw vorige post waar mijn vorige post een reactie op was:
En dat is dus klinkklare onzin. 80km/u tegen een bewegende muur (met "oneindige" massa) die ook 80km/u in tegengestelde richting beweegt is weldegelijk hetzelfde als 160km/u tegen een stilstaande muur. Jij beweert echter dat de snelheid van de muur hierbij totaal niet relevant is.Caveman schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 16:11:
[Morty: Maar neem nu voor de grap eens een auto die met 80 km/uur frontaal tegen een muur op rijdt die óók met 80 km/uur beweegt (in tegengestelde richting). Denk je nu ook dat de schade aan de auto gelijk zal zijn als bij een stilstaande muur ?]
Ja, die schade is hetzelfde en dat ga ik bewijzen ook (ik moet alleen even de informatie bij elkaar zoeken, maar dat komt !) Alleen zegt bij iedereen het "gevoel" dat de schade groter moet zijn maar dat is dus niet zo.
Een duits schade/onderzoeksbureau heeft duizende botsproeven in hun database zitten ( http://www.crashtest-service.com ) daar kun je zien dat de schade hetzelfde is.
Euh ja idd, je hebt gelijk, als we stellen dat auto's rigide kogels zijn dan geeft de ene auto idd al z'n energie af aan de andere. Máár, in het geval van twee auto's die dan frontaal op elkaar botsen met dezelfde snelheid zullen ook beide hun energie aan de ander overdragen en dus beide in tegengestelde richting verder gaan op die snelheid. Het verschil in snelheid voor elke auto is dus idd niet 80km/u, maar 160km/u. Maar wel in beide gevallen. Mijn punt blijft staan: relatieve snelheid is het enige dat terzake doet. Iets op constante snelheid is 'in rust', dus je kunt het hele systeem een willekeurige snelheid geven tov een vast referentiepunt, dat veranderd niets aan de situatie. Dat wist Newton alDarkX schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:23:
[...]
Huh? Denk je echt dat ze allebei dan met 80 km/h verder bewegen? De rijdende auto staat stil, en de stilstaande gaat rijden, dus het onderlinge verschil is 160km/h minus de energie die je in de overdracht kwijtraakt aan geluid/warmte e.d.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.