Sinds kort heb ik weer Ubuntu feisty geïnstalleerd. Ik had het een paar weken geleden verwijderd en geen tijd meer gehad om het weer te installeren. Waarom had ik hem in eerste instantie verwijderd vraag je dan af? Vanwege de nieuwe hdd en vga kaart die ik had aangeschaft. Na de schone installatie had ik alleen winxp geïnstalleerd en het voelt net alsof je iets mist als je eenmaal van Linux hebt geproefd. Na het zien van deze
thread begon het weer te kriebelen en ik dacht, installeren maar!!
In het verleden had ik feisty gewoon op de zelfde schijf staan als m’n winxp installatie, wat niet altijd geadviseerd wordt

. Maar dit keer wilde ik het op m’n externe hdd (usb) installeren. Dus de live-cd in m’n systeem geplaatst en installeren maar…althans dacht ik. Maar ik kon het niet installeren omdat ik m’n externe hdd niet had verwijderd uit winxp

. Nou na dat gedaan te hebben kon ik eindelijk feisty installeren en dat verliep lekker snel (in vergelijking met winxp). Toen de installatie succesvol geïnstalleerd was mocht ik m’n systeempje herstarten en..ja hoor ik herstart hem met een Grub error 21…hij kan dus de bootloader niet vinden >_<. Ik op de forums zoeken, maar ondertussen kwam ik met een geniaal plan *kuch*

, moet ik het niet in de bios aangeven dat ie van de externe hdd moet opstarten en natuurlijk was dat de oplossing. Na deze ‘hik ups’ ging de rest vanzelf en ik had dit keer als compositing window manager geen beryl gekozen maar compiz-fusion. En het werkt gewoon lekker, in het verleden als ik beryl (in combinatie met m’n oude vga kaar)t aan had kon ik geen film kijken alleen als ik beryl had uitgezet. Dit was met compiz-fusion (in combinatie met m’n nieuwe vga kaart) gelukkig verleden tijd. Ik heb helaas niet getest of het met m’n oude vga kaart te maken had of juist beryl, want toen het eenmaal werkte met compiz was ik meer dan blij!!
Configuratie beryl:
Mobo: K7S8X
Cpu: AMD Athlon 2800+
Geheugen: 1gig
VGA: ATI 9700 pro 128mb agp
Hdd: 1 x 320 gig seagate intern
Soundcard: Audigy 2 ZS platinum pro
Met deze configuratie kon ik helaas geen video en beryl tegelijkertijd draaien wat helaas wel must is voor mij.
Configuratie compiz-fusion, niet veel veranderd:
Mobo: K7S8X
Cpu: AMD Athlon 2800+
Geheugen: 2gig
VGA: ATI X1950 512mb agp
Hdd: 2 x 320 gig seagate intern
Hdd: 1 x 160 gig wd extern
Soundcard: Audigy 2 ZS platinum pro
Hiermee kon ik gelukkig wel m’n cwm aanzetten en video kijken en dat was het mooie ervan

. Zoals ik al had aangegeven heb ik niet getest of het aan m’n hardware ligt of aan m’n beryl installatie. Want sommige zijn er toch in geslaagd om video te kunnen kijken in combinatie met beryl en een ATI 9700 pro video kaart.
Hierbij wederom mijn ervaring!
En voor de RTFM, kan je gewoon op ubuntuforums.org zoeken. Staan talloze tips en trucs om bepaalde dingen toch aan de gang te krijgen

.