[Ervaringen] Het grote Ubuntu topic deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.733 views sinds 30-01-2008

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:14
Anoniem: 86536 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 15:38:
Ik heb Ubuntu nu een paar daagjes geïnstalleerd op een 800Mhz PIII pc met 512 MB ram en een GF3 Ti200 videokaart. 7200 rondjes maxtor HDD. Maar mijn ervaring tot nu toe is dat:

- Ubuntu trager is met opstarten dan XP
- Firefox en Opera starten langzamer op dan in XP
- oO.org start langzamer op dan in XP
- de menu'tjes reageren langzamer in Ubuntu dan in XP
- simpele instellingen als resolutie moeilijk in te stellen zijn

niet echt tevreden dus
Ubuntu en (dan bedoel ik eigenlijk het desktop gedeelte) is naar mijn mening niet de meest geschikte OS voor oude hardware. Gnome is namelijk een vrij zware DE. Je kunt dan beter een lichtere DE draaien zoals Xfce of openbox.
Ik denk dat je dan beter af bent met Zenwalk linux met Xfce desktop. Xubuntu raad ik je af omdat je dan niet goed het verschilt merkt met ubuntu. Zenwalk is namelijk geoptimaliseerd voor snelheid en xubuntu is dit niet.
Damnsmall linux en Puppy linux zijn ook twee andere alternatieven maar vragen meer kennis als je je desktopomgeving wilt uitbreiden.

Link naar Zenwalk linux: http://www.zenwalk.org

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:19

Cyphax

Moderator LNX
Miki schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 15:47:
Ik denk dat je dan beter af bent met Zenwalk linux met Xfce desktop.
Ik heb op mijn laptop (C850) ook Zenwalk draaien en dat is inderdaad echt snel. Met 320MB RAM al, dus met 512 en een snellere HD zal dat zeker goed gaan. Het enige nadeel ervan vind ik persoonlijk dat je niet de grote repository van Ubuntu tot je beschikking hebt. Als ze daar iets op kunnen vinden zou dat super zijn. Wel heeft Zenwalk een tooltje dat lijkt op Synaptic, en daarmee kun je ook goed software installeren, maar het is gewoon niet zo makkelijk als Ubuntu. Daar moet je wel rekening mee houden. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Idd geen Gnome gebruiken, maar een andere windowmanager, zoals Xfce

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 18:30

jmk

Ik zit nu met dezelfde uitdaging als _Pumba_.

Mensen zitten nu met een Win98 PIII (weet niet hoeveel ram, 256 denk ik) en een inbelmodem.
Ze worden gek van de lange wachttijden en willen sneller internet. Ik heb ze uitgelegd dat win98+breedband=killing spyware.
Een aanschaf van PC met WinXP is een optie, maar liever niet.(200 euro, 2e hands)

Dus ik boot ze aan Linux te installeren, zodat ze, na het nemen van breedband, niet verplicht zijn een nieuwe PC te nemen.
Bevalt Linux ze totaal niet, dan weten ze iig dat ze moeten investeren in een nieuwe PC. (wordt dus een gevalletje dualboot)

Het enige dat de mensen doen is emailen en surfen(google, marktplaats, internet bankieren)

Nou is Zenwalk misschien de beste optie, maar ik ben zelf gewend aan Ubuntu, en heb ook niet heel veel tijd mij te richten op andere LinuxOSsen dan Ubuntu.
Ik ga dus denk ik Xubuntu proberen.

Heeft Xubuntu wel gewoon apt-get(sources.list) en de automatische updates zoals bij Ubuntu? Dat is nou wel het meeste wat ik zo geweldig van Ubuntu vind, hoe goed dat allemaal werkt.

Zaterdag gaat het gebeuren, kijk er wel naar uit!
Is het trouwens mogelijk alle post-7.04 updates te downloaden en offline te installeren? Anders zet ik updates maar even uit.

Yippie kayak, other buckets!

• Miki
jmk schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 19:58:
Nou is Zenwalk misschien de beste optie, maar ik ben zelf gewend aan Ubuntu, en heb ook niet heel veel tijd mij te richten op andere LinuxOSsen dan Ubuntu.
Ik ga dus denk ik Xubuntu proberen.

Heeft Xubuntu wel gewoon apt-get(sources.list) en de automatische updates zoals bij Ubuntu? Dat is nou wel het meeste wat ik zo geweldig van Ubuntu vind, hoe goed dat allemaal werkt.
Apt is gewoon een package-manager en helemaal niet geweldig of uniek. Zenwalk heeft ook gewoon een package manager dus ik snap de vrees niet zo. Plaatje: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Xnetpkg-screenshot.jpg

Probeer gewoon eens Zenwalk of download de live-cd dan kun je zenwalk gebruiken zonder dat je je systeem beschadigd. Hoef je zaterdag bij die mensen ook niet hun computer om te gooien en kunnen kijken of het hun bevalt ;)

Wikipedia info:
Zenwalk aims to be a multi-purpose Linux distribution by focusing on Internet applications, multimedia and programming tools. Additionally, Zenwalk comes with many specialized tools, designed for beginner through advanced users as it offers system configuration via both graphical and command-line operations.

[ Voor 15% gewijzigd door Miki op 16-08-2007 20:23 ]

• jmk

jmk

Miki schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 20:15:
[...]

Apt is gewoon een package-manager en helemaal niet geweldig of uniek. Zenwalk heeft ook gewoon een package manager dus ik snap de vrees niet zo. Plaatje: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Xnetpkg-screenshot.jpg

Probeer gewoon eens Zenwalk of download de live-cd dan kun je zenwalk gebruiken zonder dat je je systeem beschadigd. Hoef je zaterdag bij die mensen ook niet hun computer om te gooien en kunnen kijken of het hun bevalt ;)

Wikipedia info:
Zenwalk aims to be a multi-purpose Linux distribution by focusing on Internet applications, multimedia and programming tools. Additionally, Zenwalk comes with many specialized tools, designed for beginner through advanced users as it offers system configuration via both graphical and command-line operations.
De performance onder zo'n Live CD is toch een stuk minder? Maar je hebt wel gelijk. Probeer ik het eens zo.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Miki schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 20:15:
Apt is gewoon een package-manager en helemaal niet geweldig of uniek.
Het gaat ook niet zozeer om de package-manager (Zenwalk = Slackware, PKG, is ook geweldig) maar meer om de repositories. Dat is 1 van de grootste voordelen van Ubuntu nu: het is vreselijk populair, iedereen maakt packages ervoor en derhalve is alle software makkelijk te installeren. Dat betekent inderdaad niet dat Zenwalk als distro minder is. :)
jmk schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 20:59:
[...]

De performance onder zo'n Live CD is toch een stuk minder? Maar je hebt wel gelijk. Probeer ik het eens zo.
Dat klopt, de performance is minder. Dat wil zeggen: alle schrijfacties. Dus opstarten, programma's starten, dat soort dingen. Geeft toch een goede indruk als je rekening houdt met de lagere snelheid. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Cyphax op 16-08-2007 21:09 ]

• Miki
jmk schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 20:59:
[...]

De opmerking over de live-cd sloeg meer op het feit dat je het zonder enige "schade" op je systeem kunt gebruiken. Ik heb namelijk de indruk dat je niet durft om een andere linux smaak te kiezen zodoende de aanbeveling om dan eens de live-cd te proberen. Bevalt zenwalk je dan kun je alsnog installeren en dan volledig profiteren van de snelheid.

Anoniem: 86536

weet iemand nog een goede info over hoe packages nu precies werken en hoe de softwareinstallatie onder linux nu precies in zijn werk gaat? ik kan veel infosites vinden maar vaak gaan ze te diep, of juist niet diep genoeg.

• Miki
Anoniem: 86536 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 21:38:
weet iemand nog een goede info over hoe packages nu precies werken en hoe de softwareinstallatie onder linux nu precies in zijn werk gaat? ik kan veel infosites vinden maar vaak gaan ze te diep, of juist niet diep genoeg.
Wat wil je precies weten? Wat een packagemanager doet als apt/dkpg/synaptics/ of hoe je vanaf broncode software complieerd en installeerd op je systeem.
Er zijn ook distro's die hun eigen packagemanager hebben, zoals gentoo, OpenSuse, Archlinux.

Info over software installatie met broncode:
http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/softinstall.html

Info over Apt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Packaging_Tool

[ Voor 20% gewijzigd door Miki op 16-08-2007 21:51 ]

• jmk

jmk

Miki schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 21:28:
[...]

De opmerking over de live-cd sloeg meer op het feit dat je het zonder enige "schade" op je systeem kunt gebruiken. Ik heb namelijk de indruk dat je niet durft om een andere linux smaak te kiezen zodoende de aanbeveling om dan eens de live-cd te proberen. Bevalt zenwalk je dan kun je alsnog installeren en dan volledig profiteren van de snelheid.
Het is natuurlijk geen kwestie van durven. Ik merk gewoon dat voor je aan iets nieuws gewend bent, en weet hoe je er efficiënt mee kunt werken, er behoorlijk veel tijd overheen gaat. En DAT heb ik dus niet echt.
Dat is ook de reden waarom ik meer naar (X)Ubuntu neig.

Ik heb bijvoorbeeld (4 maand geleden) al Zenwalk geïnstalleerd op een PIII, en toen wist ik niet zo snel te vinden waar de update-manager zat. En hoe het dan zit met die repository, of dat het de bedoeling is dat je, net als onder Windows, moet kijken welke versie IK heb en welke versie er BESCHIKBAAR is, en vervolgens handmatig moet updaten.(Op enkele programma's na)

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Metro2002 schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 08:37:
Heb ubuntu na eerdere positieve ervaringen op mijn desktop ook op mijn nieuwe laptop gezet. (ubuntu 7.04 feisty)
Werkt allemaal prima, alles wordt herkend, alleen mijn wireless lancard werkt voor geen meter (Ralink rt73 :( ) Hij ziet hem wel, ik kan via iwconfig ook gewoon alles toewijzen aan dat apparaat, hij ziet mijn accespoint maar verbinding maken ho maar.

Dacht eerst dat het aan mijn WEP encryptie lag maar zelfs al stel ik geen encryptie in dan doet ie het niet. :/
Heb al andere gui tools geprobeerd zoals wifiradar en kwlan ed maar niks lijkt het aan de praat te krijgen.
Tevens al geprobeerd de windows XP drivers via Ndiswrapper te installeren maar die weigeren dienst (krijg de melding dat de driver niet goed is). Hierna via de website van serialmonkey (link die op de Ralink site stond) getracht de drivers te installaren die daarop stonden voor mijn kaartje.
Source compilen en in de kernel laden via modprobe ging allemaal vlekkeloos maar geeft helaas nog steeds hetzelfde resultaat. Ziet wel AP maar doet verder niks :( :

Kleine edit: blijkbaar is het meer een ubuntu issue dan een linux issue want heb nu mandriva erop staan, ram mijn WEP code in en heb direct verbinding :o Daar ben je dan een week mee bezig geweest |:(
ik raad je aan wicd eens te proberen, deze heeft ralink support
http://wicd.sourceforge.net/

Als bovenstaande niet direct werkt, compile dan driver van http://rt2x00.serialmonkey.com/
Werkt hier ook met een ralink RT61, succes

• Miki
jmk schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 22:09:
[...]

Het is natuurlijk geen kwestie van durven. Ik merk gewoon dat voor je aan iets nieuws gewend bent, en weet hoe je er efficiënt mee kunt werken, er behoorlijk veel tijd overheen gaat. En DAT heb ik dus niet echt.
Dat is ook de reden waarom ik meer naar (X)Ubuntu neig.

Ik heb bijvoorbeeld (4 maand geleden) al Zenwalk geïnstalleerd op een PIII, en toen wist ik niet zo snel te vinden waar de update-manager zat. En hoe het dan zit met die repository, of dat het de bedoeling is dat je, net als onder Windows, moet kijken welke versie IK heb en welke versie er BESCHIKBAAR is, en vervolgens handmatig moet updaten.(Op enkele programma's na)
Wat wil je precies met repository's? Multi-universe aanvinken ofzo?
Netpkg wat in Zenwalk zit, update automatisch en heeft een dependency checker. Even handleiding lezen op deze pagina: http://manual.zenwalk.org/en/ch03s03.html

Had je nog geen 5 minuten gekost om je update manager te vinden in Zenwalk |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

Zolang er maar 256MB geheugen inzit, en als het even kan een vlotte HD, dan loopt Ubuntu best. Niet zo snel als een nieuwe PC natuurlijk, maar naar mijn mening acceptabel. Ik heb het hier op een Dell Latitude CPt laptop met Celeron 500 en 40GB HD en 256MB, loopt naar mijn mening goed genoeg. Snel genoeg om mijn desktop via VNC over te nemen en te browsen. Ook op een Asus A1300 laptop met 256MB (als ik me goed herinner), P3 850 en oude 6GB HD loopt het voor mij goed genoeg.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 01:12:
Zolang er maar 256MB geheugen inzit, en als het even kan een vlotte HD, dan loopt Ubuntu best. Niet zo snel als een nieuwe PC natuurlijk, maar naar mijn mening acceptabel. Ik heb het hier op een Dell Latitude CPt laptop met Celeron 500 en 40GB HD en 256MB, loopt naar mijn mening goed genoeg. Snel genoeg om mijn desktop via VNC over te nemen en te browsen. Ook op een Asus A1300 laptop met 256MB (als ik me goed herinner), P3 850 en oude 6GB HD loopt het voor mij goed genoeg.
het loopt wel, maar het ging mij om de vergelijking ubuntu<-->xp

Voor alle consessies die ik moet doen (codes leren, uren prutsen, uren ergernis, veel lezen, etc.) wil ik wel iets terugkrijgen, bijvoorbeeld snelheid. De stabiliteit van XP is namelijk prima, voor een gemiddelde thuisgebruiker, en blijkbaar valt het met de snelheid ook wel mee (XP is op dit moment op mijn PC 2x zo snel als Ubuntu en wat betrefd grafische interface zie ik niet veel verschil - iig niet genoeg om het snelheidsverschil te rechtvaardigen). Virussen had ik met XP ook al geen last van (zonder virusscanner!) en ik kon minstens 2 jaar zonder format en dan liep het systeem nog soepel, zolang je alles netjes uninstalled via de juiste weg.
Overigens denk ik dat Ubuntu wel eens groot kan groeien in de toekomst. Hopenlijk wordt er in de komende jaren nog meer hardware ondersteund en moet er nog minder met de terminal/console gebeuren.

Overigens geef ik het nog niet op, een dual install op m'n nieuwe (snelle) pc samen met Vista, zodat ik in m'n vrije tijd Linux een beetje onder de knie kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Anoniem: 86536 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 21:21:
[...]

Voor alle consessies die ik moet doen (codes leren, uren prutsen, uren ergernis, veel lezen, etc.) wil ik wel iets terugkrijgen, bijvoorbeeld snelheid. De stabiliteit van XP is namelijk prima, voor een gemiddelde thuisgebruiker, en blijkbaar valt het met de snelheid ook wel mee (XP is op dit moment op mijn PC 2x zo snel als Ubuntu en wat betrefd grafische interface zie ik niet veel verschil - iig niet genoeg om het snelheidsverschil te rechtvaardigen). Virussen had ik met XP ook al geen last van (zonder virusscanner!) en ik kon minstens 2 jaar zonder format en dan liep het systeem nog soepel, zolang je alles netjes uninstalled via de juiste weg.
Overigens denk ik dat Ubuntu wel eens groot kan groeien in de toekomst. Hopenlijk wordt er in de komende jaren nog meer hardware ondersteund en moet er nog minder met de terminal/console gebeuren.

Overigens geef ik het nog niet op, een dual install op m'n nieuwe (snelle) pc samen met Vista, zodat ik in m'n vrije tijd Linux een beetje onder de knie kan krijgen.
Misschien komt het dat je PC onder windows XP sneller aanvoelt door je grafische kaart-drivers.
Ik weet niet wat voor een kaart jij hebt grafisch, maar een NVidia kaart Gforce 2+ (of 3 of 4 of 5) met binaire drivers van NVIDIA, en de beeldopbouw verbetert aanzienlijk. En dat is nou, subjectief gezien, misschien wel het grootste verschil in snelheid.

Als je straks weer eens gaat knutselen aan je Ubuntu, probeer dan eens binaire drivers van je videokaart te instaleren!

edit:
Oh, een GF3 Ti200! |:(
volgens deze site moet je dan deze drivers installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door jmk op 17-08-2007 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Anoniem: 86536 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 21:21:
[...]

Voor alle consessies die ik moet doen (codes leren, uren prutsen, uren ergernis, veel lezen, etc.) wil ik wel iets terugkrijgen, bijvoorbeeld snelheid.
Dat is de consequentie als je een ander OS wilt gaan gebruiken. Dat met name de desktop omgeving op windows gaat lijken wil nog niet zeggen dat alles er naast en omheen ook op windows lijkt. Overstappen op linux betekent dat je er tijd in moet gaan stoppen net zoals je vroeger windows hebt moeten leren. Ik neem aan dat je ook daar je weg hebt moeten zoeken.
Even overstappen zit er gewoon niet in en zal ook nooit gebeuren. Daarvoor is de opbouw van het OS tussen linux en windows te verschillend. Als voorbeeld te noemen hoe de bestandsstructuur is opgebouwd tussen beide: de bekende c:\ en /
Wil je linux leren dan moet je windows uit je hoofd zetten en gewoon lezen, lezen en nog eens lezen en dan pas prutsen. De documentatie in linux is zo goed dat het eigenlijk onmogelijk is om iets niet gedaan te krijgen. Wil je er geen tijd in stoppen dan moet je gewoon niet aan linux beginnen en lekker windows blijven gebruiken.

Codes leren hoeft trouwens niet, het zijn namelijk geen magische toverwoorden :+ die je in je commandline invoert. Als je eens logisch kijkt wat je invoert zul je het misschien zien, zo is de command "cp" copy en rm = remove. Met een beetje gevoel en logisch nadenken kom je er zo uit.
Misschien omdat ik zelf uit het DOS6.2 tijdperk kom dat ik er wat meer gevoel bij heb maar echt moeilijk is de commandline niet. Soms vindt ik het zelfs prettiger om even snel iets in te tikken dan door nautilus te bladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Miki schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 22:42:
[...]

Dat is de consequentie als je een ander OS wilt gaan gebruiken. Dat met name de desktop omgeving op windows gaat lijken wil nog niet zeggen dat alles er naast en omheen ook op windows lijkt. Overstappen op linux betekent dat je er tijd in moet gaan stoppen net zoals je vroeger windows hebt moeten leren. Ik neem aan dat je ook daar je weg hebt moeten zoeken.
Even overstappen zit er gewoon niet in en zal ook nooit gebeuren. Daarvoor is de opbouw van het OS tussen linux en windows te verschillend. Als voorbeeld te noemen hoe de bestandsstructuur is opgebouwd tussen beide: de bekende c:\ en /
Wil je linux leren dan moet je windows uit je hoofd zetten en gewoon lezen, lezen en nog eens lezen en dan pas prutsen. De documentatie in linux is zo goed dat het eigenlijk onmogelijk is om iets niet gedaan te krijgen. Wil je er geen tijd in stoppen dan moet je gewoon niet aan linux beginnen en lekker windows blijven gebruiken.

Codes leren hoeft trouwens niet, het zijn namelijk geen magische toverwoorden :+ die je in je commandline invoert. Als je eens logisch kijkt wat je invoert zul je het misschien zien, zo is de command "cp" copy en rm = remove. Met een beetje gevoel en logisch nadenken kom je er zo uit.
Misschien omdat ik zelf uit het DOS6.2 tijdperk kom dat ik er wat meer gevoel bij heb maar echt moeilijk is de commandline niet. Soms vindt ik het zelfs prettiger om even snel iets in te tikken dan door nautilus te bladeren.
hm ja het dos tijdperk heb ik net niet meegemaakt, ik ben altijd grafische os'en gewend geweest...

overigens wil ik die tijd er best in steken... eigenlijk vind ik het best leuk om in m'n vrije tijd hier wat uurtjes aan te besteden, maar het 'haleluja' gevoel dat door linux gebruikers (maar mss waren het windows-flamers) werd beloofd is een beetje uitgebleven tot nu toe. Tot nu toe vind ik het na jaren windows gebruik vooral leuk om eens wat anders te zien/gebruiken op m'n pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Anoniem: 86536 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 22:51:
[...]

hm ja het dos tijdperk heb ik net niet meegemaakt, ik ben altijd grafische os'en gewend geweest...

overigens wil ik die tijd er best in steken... eigenlijk vind ik het best leuk om in m'n vrije tijd hier wat uurtjes aan te besteden, maar het 'haleluja' gevoel dat door linux gebruikers (maar mss waren het windows-flamers) werd beloofd is een beetje uitgebleven tot nu toe. Tot nu toe vind ik het na jaren windows gebruik vooral leuk om eens wat anders te zien/gebruiken op m'n pc.
Ik heb het dos-tijdperk meegemaakt, maar toen ik serieus dingen ging doen met computers, stond er een Windows 95-pc in huis. Sindsdien heb ik alleen maar met een grafisch OS gewerkt. Ik kan de basisdingen met de commandline doen (eenvoudig bestandsbeheer, vi starten en via de commandline programma's starten) en dat is meer dan voldoende voor gewone mensen. Je kunt in moderne distro's zo goed als alles met gui's doen. Eenvoudig gezegd: als je een commandline nodig hebt, is er iets mis en dan zou je er in Windows ook de commandline voor nodig hebben. Dit gaat natuurlijk alleen op voor desktopsystemen en zal ongetwijfeld een beetje overdreven zijn, maar het is in ieder geval pure onzin om als Linux-gebruiker alle ins en outs van de commandline te kennen. Als je wat wil aankloten, vooral Linux installeren. Doe dat drie keer en blijf na de derde keer hangen; zoals ik deed ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jmk schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 22:37:
[...]

Misschien komt het dat je PC onder windows XP sneller aanvoelt door je grafische kaart-drivers.
Ik weet niet wat voor een kaart jij hebt grafisch, maar een NVidia kaart Gforce 2+ (of 3 of 4 of 5) met binaire drivers van NVIDIA, en de beeldopbouw verbetert aanzienlijk. En dat is nou, subjectief gezien, misschien wel het grootste verschil in snelheid.

Als je straks weer eens gaat knutselen aan je Ubuntu, probeer dan eens binaire drivers van je videokaart te instaleren!

edit:
deze heb ik al geprobeerd te installeren, maar het was foutmelding na foutmelding... x-server overigens wél afgesloten tijdens installatie.
In dit topic heb ik een soort van oplossing gevonden, maar of ik daarmee de 'echte' nvidia drivers mee heb geinstalleerd weet ik niet.

Dat is trouwens ook een beetje het probleem met je verdiepen in Linux: iedereen die ermee bezig is, is al zo ver dat ik niet meer met simpele vragen aan kan komen. Doe ik dit toch krijg ik (mss wel terecht) reacties in de trend van: dat kun je makkelijk op internet vinden. Maar deze zijn vaak gericht op gevorderde gebruikers. En goede beginnersgidsen zijn best moeilijk te vinden. Veel gidsen gaan te diep, of juist niet diep genoeg en te 'linux algemeen' of te 'distributie specifiek'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Harm schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 22:59:
[...]
Eenvoudig gezegd: als je een commandline nodig hebt, is er iets mis en dan zou je er in Windows ook de commandline voor nodig hebben.
[...]
het eerste waarvoor ik in Ubuntu desktop de command line nodig had was om de resolutie en refreshrate goed in te stellen. Daarna kwam ik (ondanks basiskennis commandline) niet door de installatie van officiële nVidia drivers heen...

overigens heb ik in xp/vista nog nooit de commandline nodig gehad bij problemen (behalve voor ipconfig)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 86536 op 17-08-2007 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Anoniem: 86536 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 23:03:
[...]

het eerste waarvoor ik in Ubuntu desktop de command line nodig had was om de resolutie en refreshrate goed in te stellen. Daarna kwam ik (ondanks basiskennis commandline) niet door de installatie van officiële nVidia drivers heen...
Welke Ubuntu-versie is dat en hoe heb je die drivers geïnstalleerd? De laatste keer dat ik deed (anderhalve week terug op een nieuwe 7.04-installatie) was het zo eenvoudig als het klikken op de Restricted Drivers-managers en het vinkje daar om de driver te installeren. Vervolgens heb ik wel handmatig (maar via gedit) mijn xorg.conf aangepast om de juiste resolutie erbij te zetten, maar dat kon allemaal gewoon terwijl ik was ingelogd. Maarre, als je niet door de installatie heenkwam, dan was er dus iets mis :P , en dat bekrachtigt mijn argument toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Harm schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 23:06:
[...]

Welke Ubuntu-versie is dat en hoe heb je die drivers geïnstalleerd? De laatste keer dat ik deed (anderhalve week terug op een nieuwe 7.04-installatie) was het zo eenvoudig als het klikken op de Restricted Drivers-managers en het vinkje daar om de driver te installeren. Vervolgens heb ik wel handmatig (maar via gedit) mijn xorg.conf aangepast om de juiste resolutie erbij te zetten, maar dat kon allemaal gewoon terwijl ik was ingelogd. Maarre, als je niet door de installatie heenkwam, dan was er dus iets mis :P , en dat bekrachtigt mijn argument toch? ;)
Zijn die 'restricted drivers-manager-drivers' de laatste (up-to-date) drivers van nVidia dan? dat kon ik namelijk niet achterhalen... ik heb het bestand van de nvidia site afgeplukt maar daar kon ik dus weinig mee.
Overigens is de ubuntu documentatie toch beter dan ik gedacht had, vooral https://wiki.ubuntu.com/NlLinuxIsGeenWindows was wel nuttig om mee te beginnen, net als de terminalHowto

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 86536 op 18-08-2007 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Je kan bijvoorbeeld zoeken op packages.ubuntu.com of in Synaptic naar de versie. Bij Feisty is die dus 9631 (en bij Gutsy ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter7
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08-2022

Wouter7

Enjoy every day.

Ik ben nu al een week aan het spelen met ubuntu 6.06 en ik moet toegeven, het is gewoon GEWELDIG
Mijn ubuntu6.06 werkt beter op mijn 750MHZ, 192MB ram dan de windows XP op mijn 1GHZ, 1GB. Heb net de ubuntu7 gedownload, nu nog branden en ik ben weer bezig voor het weekend :P

Echt respect voor die mensen die hun daarmee bezighouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 00:35
Ik ben bezig een ubuntu 7.04 servertje aan het op zetten.
Ik kan deze starten en de jusite resolutie en refreshrates kiezen. (nividia drivers zijn geinstallleerd)
Echter als de server opstart zonder scherm wordt de monitor niet herkent en kan ik niet de juiste resolutie instellen (als ik de server overneem via vnc en dan op de server de instellingen probeer te wijzigen)
Hoe kan ik er voor zorgen dat de oude instellingen behouden blijven ookal zit er geen scherm aan?
Kan ik xorg.conf backuppen en terugplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tijs_a schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 14:44:
Ik ben bezig een ubuntu 7.04 servertje aan het op zetten.
Ik kan deze starten en de jusite resolutie en refreshrates kiezen. (nividia drivers zijn geinstallleerd)
Echter als de server opstart zonder scherm wordt de monitor niet herkent en kan ik niet de juiste resolutie instellen (als ik de server overneem via vnc en dan op de server de instellingen probeer te wijzigen)
Hoe kan ik er voor zorgen dat de oude instellingen behouden blijven ookal zit er geen scherm aan?
Kan ik xorg.conf backuppen en terugplaatsen?
Dan geef je deze settings toch mee aan je vnc client :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:45

MBV

xorg.conf is een tekstbestand, en kan je uiteraard backuppen. Sterker nog: zeker doen! Vraag is alleen: kan je hem terugplaatsen zonder 'windows', dus in een terminal? Als je dat niet kan, dan heb je er niks aan.

Punt twee is afhankelijk van hoe je je xorg hebt ingesteld. Welke driver gebruik je?
offtopic:
zie ook de waarschuwing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74137

Is het beter om de 64 bits versie te nemen dan de 32 bits als je een amd64 hebt?

Bij windows is dit niet het geval, daar is nog niet alle software compatible met windows xp64, maar is dat wel zo bij Ubuntu? Ik ben een beginner, dus zoek naar de makkelijkste oplossing. Kan ik net zo goed de 64 bits versie kiezen als de 32 bits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437

Anoniem: 74137 schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 13:27:
Is het beter om de 64 bits versie te nemen dan de 32 bits als je een amd64 hebt?

Bij windows is dit niet het geval, daar is nog niet alle software compatible met windows xp64, maar is dat wel zo bij Ubuntu? Ik ben een beginner, dus zoek naar de makkelijkste oplossing. Kan ik net zo goed de 64 bits versie kiezen als de 32 bits?
Voor de makkelijkste oplossing zou ik gewoon voor 32bits gaan. Er is maar 1 programma dat ik ken dat beter werkt onder 64bits, en dat is Cinelerra. Met 64bits moet je moeite doen om 32bits closed source software zoals Flash aan de gang te krijgen. Java-applets kan je voorlopig ook wel vergeten. Ook is 32bits populairder, waardoor je vaker een 32bits Deb-package tegen zal komen dan een 64bits package.

Ik draai zelf 64bits, en het werkt net zo goed als 32bits. Maar daarvoor heb ik wel even wat moeite moeten doen om alle plugins in Firefox goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
MBV schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 12:59:
xorg.conf is een tekstbestand, en kan je uiteraard backuppen. Sterker nog: zeker doen! Vraag is alleen: kan je hem terugplaatsen zonder 'windows', dus in een terminal? Als je dat niet kan, dan heb je er niks aan.
Wat dacht je hiervan?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# om een backup te maken van je huidige xorg.conf
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup
# heb je je xorg.conf verprutst waardoor x-server niet opstart (blauwscherm, waar kennen we dat van :+) dan zet je met de volgende stappen je back-up weer terug 
# verwijder huidige en foute xorg.conf
sudo rm /etc/X11/xorg.conf
# terug plaatsen van je backup
sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf
# herstart je x-server of herstart je pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Mierenneuk modus: Allereerst overschrijft cp een bestand als je het kopieert, dus eigenlijk hoef je de destination niet te verwijderen als je cp gebruikt. Daarnaast is de algemene backup suffix "bak", dus om ook andere het goed te laten begrijpen wat je doet (hoewel .backup óók duidelijk is) kan je beter je xorg.conf hernoemen naar /etc/X11/xorg.conf.bak :)

[/mierenneuk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
mithras schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 15:32:
Mierenneuk modus: Allereerst overschrijft cp een bestand als je het kopieert, dus eigenlijk hoef je de destination niet te verwijderen als je cp gebruikt. Daarnaast is de algemene backup suffix "bak", dus om ook andere het goed te laten begrijpen wat je doet (hoewel .backup óók duidelijk is) kan je beter je xorg.conf hernoemen naar /etc/X11/xorg.conf.bak :)

[/mierenneuk]
No shit sherlock :+

Het ging me er meer om zo niet weer overbodige reply's te beantwoorden over wat *.bak betekent en waar de oude xorg.conf is gebleven na het "magische" comando cp. Voor beginners lijkt het me geen slechte gewoonte om bovenstaande stappenplan te hanteren als ze met hun xorg.conf aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Een "algemene backup suffix" bestaat niet. Iedereen staat vrij om z'n eigen extensie te kiezen. Ik twijfel bijvoorbeeld geen moment als ik de .slet- of .lol-extensies voor m´n neus krijg :+

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Jungian schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 19:14:
Een "algemene backup suffix" bestaat niet. Iedereen staat vrij om z'n eigen extensie te kiezen. Ik twijfel bijvoorbeeld geen moment als ik de .slet- of .lol-extensies voor m´n neus krijg :+
offtopic:
De bak extensie is redelijk ingeburgerd; http://filext.com/file-extension/BAK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
Wat er op die pagina staat is natuurlijk onzin. Het ene backup-bestand is het andere niet, aangezien de header en inhoud van een backup-bestand op geen enkele manier vaststaat.Als je er dus mime-types voor gaat bedenken ben je al helemaal een station gepasseerd. :P

.bak is een reliek uit het verleden, meer niet. Ik neem aan dat je prima kunt bedenken wat jij een backup-extensie vind. Misschien vindt je het hele gebruik van extensies overbodig en haal je die er vanaf.

[ Voor 14% gewijzigd door Jungian op 19-08-2007 19:54 . Reden: omdat het kan ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125883

Ik ben verheugd dat mijn Wacom tablet nu eindelijk correct werkt sinds de upgrade naar Feisty Fawn.
Er is zelfs een Tablet Control voor gnome waar je drukcurve mee kunt instellen :)

Nu... om te tekenen vind ik Gimp niet zo leuk. Daarnet heb ik Krita ontdekt. Dat spul is geweldig. Een echte aanrader ^^

Binnenkort zal ik me wel mogen bezighouden met alle curves naar mijn hand in te stellen en me wat verdiepen in Krita. Die is goed op weg om OpenCanvas voor Windows te vervangen :)

Verder werkt Beryl nu met AIGLX icm de opens source ATI drivers. Het werkt volgens mij stukken beter dan met flgrx. Nu nog enkel uitvissen hoe Google Earth deftig aan het werk te krijgen (oooo zo traag)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 125883 op 20-08-2007 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 125883 schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 19:58:
Ik ben verheugd dat mijn Wacom tablet nu eindelijk correct werkt sinds de upgrade naar Feisty Fawn.
Er is zelfs een Tablet Control voor gnome waar je drukcurve mee kunt installen :)

Nu... om te tekenen vind ik Gimp niet zo leuk. Daarnet heb ik Krita ontdekt. Dat spul is geweldig. Een echte aanrader ^^
Inkscape d:)b

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm... eerlijk gezegd heb ik nog nooit een vectorprogramma gebruikt met een tablet.
Als ik me niet vergis moet je toch alles opbouwen uit geometrische figuren en lijnstukken of zit ik er nu helemaal naast? Dus niet zomaar met de losse hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437

Anoniem: 125883 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 09:39:
Hmm... eerlijk gezegd heb ik nog nooit een vectorprogramma gebruikt met een tablet.
Als ik me niet vergis moet je toch alles opbouwen uit geometrische figuren en lijnstukken of zit ik er nu helemaal naast? Dus niet zomaar met de losse hand?
Je kan freehand tekenen, waarbij Inkscape jouw cursor-bewegingen zo goed mogelijk probeert om te zetten naar beziers. Dat gaat met een tablet natuurlijk een stuk minder "hoekig" dan met een muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Inkscape is echt heerlijk om mee te werken als je 'iets' met vormen en kleuren wil doen. Ik heb laatst een aantal grafieken en diagrammen ermee gemaakt en dat was prima te doen. Freehandvormen heb ik geen ervaring mee, hoewel ik wel een Wacom heb.

[edit]
Wat is trouwens de naam van dat programma waarmee je je Wacom-instellingen kan finetunen?

[ Voor 16% gewijzigd door Harm op 20-08-2007 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Net een nieuwe laptop, krijg ik Ubuntu er niet op. :( Alles vanaf 6.06 tot en met 7.10 wil niet installeren, wat erg vervelend is natuurlijk. In de casper.log probeert hij constant /dev/sda1 t/m /dev/sda5 te mounten in /dev/cdrom, wat niet lukt. Als laatste regel bevat casper.log "unable to find a medium containing a live file system". Deze thread op ubuntuforums.org bevat wel wat handige info, maar de alternate install CD failed ook. Schijnbaar is dit een veel voorkomend probleem met de Intel 965 chipset, maar op mijn desktop met een 965P chipset werkt het wel, en nu dus op mijn laptop met een GM965 niet. :( Ik hoop dat het snel gefixt wordt, want Vista HP is leuk, voor eventjes. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Harm: Met dit programma: http://alexmac.cc/tablet-apps/
Let er wel op dat je effectief een /dev/input/wacom hebt.

Bij Ubuntu 6.10 had ik het niet hoewel ik zelf al het nodig had gedaan om de kernel modules en x drivers te compileren. Ik hand toen een /dev/input/event3 waar de tablet op reageerde. Helaas zonder alle functionaliteit die je zou verwachten. Met Gentoo had ik nooit geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Welke hp heb je dan? Heb je toevallig een hp 6710b?

@ Hieronder: Haha sorry, verkeerd gelezen. HP staat hier natuurlijk voor Home Premium 8)7
want Vista HP

[ Voor 25% gewijzigd door Room42 op 20-08-2007 20:11 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Room42 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 17:44:
[...]

Welke hp heb je dan? Heb je toevallig een hp 6710b?
Ik heb geen HP :? Mijn laptop is een Asus A8SC, met een Merom t7100, 1,5GB geheugen (L-shaped DC), 120GB hdd, 8400m grafische kaart en een GM965 chipset. Met die chipset zijn er schijnbaar problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Miki schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 15:24:
[...]

Wat dacht je hiervan?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# om een backup te maken van je huidige xorg.conf
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup
# heb je je xorg.conf verprutst waardoor x-server niet opstart (blauwscherm, waar kennen we dat van :+) dan zet je met de volgende stappen je back-up weer terug 
# verwijder huidige en foute xorg.conf
sudo rm /etc/X11/xorg.conf
# terug plaatsen van je backup
sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf
# herstart je x-server of herstart je pc
Vergeet je niet iets heel belangrijks? Hoe kom je bijv. in de console, als je scherm zwart is?

Dat is dus crtl+alt+F1, en als dat ook niet werkt (soms is even geduld genoeg) opstarten met safe mode, en daar de commando's intikken.

Eerlijk gezegd was het meer de check of de poster daar wel over had nagedacht, want dit is niet zo moeilijk te vinden op internet. Je moet er wel van te voren aan denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
MBV schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 20:14:
[...]

Vergeet je niet iets heel belangrijks? Hoe kom je bijv. in de console, als je scherm zwart is?

Dat is dus crtl+alt+F1, en als dat ook niet werkt (soms is even geduld genoeg) opstarten met safe mode, en daar de commando's intikken.

Eerlijk gezegd was het meer de check of de poster daar wel over had nagedacht, want dit is niet zo moeilijk te vinden op internet. Je moet er wel van te voren aan denken ;)
Hoe ver moet ik gaan? Volgens mij was de vraag of je je xorg.conf kon vervangen of iets in die trant.

Maar bij deze voor jouw: crtl+alt+F1 brengt je naar je eerste console F2 t/m F6 naar console 2 t/m 6. ctrl+alt+F7 brengt je weer terug in je grafische omgeving mits de x-server is gestart.

Moet ik nu ook gaan uitleggen hoe je nano of vi gebruikt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Dat zou opzich even nutteloos zijn als je huidige uitleg (nofi). :P Iemand is erg ver heen als hij/zij niet eens een bestandje kan kopiëren/verwijderen op de command-line en ook geestelijk niet in staat is om man-pages/gezond verstand/zoekmachines te gebruiken om uit te vinden hoe het dan wel werkt (RTFM en UTFG).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Jongens, het was helemaal mijn bedoeling niet om het helemaal uit te leggen. Ik wilde de vraag stellen: weet iemand die vraagt of je xorg.conf kan backuppen wel wat hij met zijn backup kan doen? Lijkt mij een vrij terechte vraag, en dan het handje vasthouden voor de console en niet uitleggen hoe je daarin komt, lijkt me niet echt verstandig :P. En sowieso nogal nutteloos om mijn uitleg over te doen :S

Oh ja, nano en vi heb je hier helemaal niet nodig. Maar als je dan toch een noob-editor zoekt: mcedit FTW! :+ Of natuurlijk vimtutor intikken ipv vim >:)
inmiddels fanatiek VIM-gebruiker O-)

[ Voor 20% gewijzigd door MBV op 21-08-2007 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Jungian schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 23:44:
Dat zou opzich even nutteloos zijn als je huidige uitleg (nofi). :P Iemand is erg ver heen als hij/zij niet eens een bestandje kan kopiëren/verwijderen op de command-line en ook geestelijk niet in staat is om man-pages/gezond verstand/zoekmachines te gebruiken om uit te vinden hoe het dan wel werkt (RTFM en UTFG).
Ik ben het helemaal met je eens maar ik vindt termen als RTFM en UTFG niet zo lief :> Toch neig ik er de laatste tijd wel naar. Zeker als de waarschuwing onderaan het topic geen eens gelezen wordt en dat keer op keer. RTFM for the win *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-06 22:19

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Sinds kort heb ik weer Ubuntu feisty geïnstalleerd. Ik had het een paar weken geleden verwijderd en geen tijd meer gehad om het weer te installeren. Waarom had ik hem in eerste instantie verwijderd vraag je dan af? Vanwege de nieuwe hdd en vga kaart die ik had aangeschaft. Na de schone installatie had ik alleen winxp geïnstalleerd en het voelt net alsof je iets mist als je eenmaal van Linux hebt geproefd. Na het zien van deze thread begon het weer te kriebelen en ik dacht, installeren maar!!

In het verleden had ik feisty gewoon op de zelfde schijf staan als m’n winxp installatie, wat niet altijd geadviseerd wordt :P. Maar dit keer wilde ik het op m’n externe hdd (usb) installeren. Dus de live-cd in m’n systeem geplaatst en installeren maar…althans dacht ik. Maar ik kon het niet installeren omdat ik m’n externe hdd niet had verwijderd uit winxp 8)7. Nou na dat gedaan te hebben kon ik eindelijk feisty installeren en dat verliep lekker snel (in vergelijking met winxp). Toen de installatie succesvol geïnstalleerd was mocht ik m’n systeempje herstarten en..ja hoor ik herstart hem met een Grub error 21…hij kan dus de bootloader niet vinden >_<. Ik op de forums zoeken, maar ondertussen kwam ik met een geniaal plan *kuch* :P, moet ik het niet in de bios aangeven dat ie van de externe hdd moet opstarten en natuurlijk was dat de oplossing. Na deze ‘hik ups’ ging de rest vanzelf en ik had dit keer als compositing window manager geen beryl gekozen maar compiz-fusion. En het werkt gewoon lekker, in het verleden als ik beryl (in combinatie met m’n oude vga kaar)t aan had kon ik geen film kijken alleen als ik beryl had uitgezet. Dit was met compiz-fusion (in combinatie met m’n nieuwe vga kaart) gelukkig verleden tijd. Ik heb helaas niet getest of het met m’n oude vga kaart te maken had of juist beryl, want toen het eenmaal werkte met compiz was ik meer dan blij!! :P

Configuratie beryl:
Mobo: K7S8X
Cpu: AMD Athlon 2800+
Geheugen: 1gig
VGA: ATI 9700 pro 128mb agp
Hdd: 1 x 320 gig seagate intern
Soundcard: Audigy 2 ZS platinum pro
Met deze configuratie kon ik helaas geen video en beryl tegelijkertijd draaien wat helaas wel must is voor mij.

Configuratie compiz-fusion, niet veel veranderd:
Mobo: K7S8X
Cpu: AMD Athlon 2800+
Geheugen: 2gig
VGA: ATI X1950 512mb agp
Hdd: 2 x 320 gig seagate intern
Hdd: 1 x 160 gig wd extern
Soundcard: Audigy 2 ZS platinum pro
Hiermee kon ik gelukkig wel m’n cwm aanzetten en video kijken en dat was het mooie ervan ;). Zoals ik al had aangegeven heb ik niet getest of het aan m’n hardware ligt of aan m’n beryl installatie. Want sommige zijn er toch in geslaagd om video te kunnen kijken in combinatie met beryl en een ATI 9700 pro video kaart.

Hierbij wederom mijn ervaring! :P

En voor de RTFM, kan je gewoon op ubuntuforums.org zoeken. Staan talloze tips en trucs om bepaalde dingen toch aan de gang te krijgen ;).

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
FYI: Het ligt gedeeltelijk aan je videokaart. Eigenlijk aan de manier waarop je de hardwarematige versnelling in laat schakelen. In eerste instantie koos je waarschijnlijk voor Xgl, bij de tweede installatie heb je het met aiglx opgelost. En dat maakt het verschil.

En weet je niet wat beide dingen betekenen? Jaja: UTFG :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

mithras schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:00:
En weet je niet wat beide dingen betekenen? Jaja: UTFG :p
ROFL,

sorry maar kon m'n lach niet inhouden ;D

[ Voor 9% gewijzigd door XTREEMRaGE op 21-08-2007 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
XTREEMRaGE schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 11:44:
En voor de RTFM, kan je gewoon op ubuntuforums.org zoeken. Staan talloze tips en trucs om bepaalde dingen toch aan de gang te krijgen ;).
Zie je wel dat het niet zo moeilijk is om aan je info te komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacer
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-05-2024
Weet iemand een netwerkkaart die gewoon out-of-the-box werkt op ubuntu feisty? Ik heb geen zin in ndiswrapper en commandlines enzo. Ik wilde bij de MyCom een Linksys WMP54G kopen, maar bij sommige werkte deze kaart probleemloos en andere hebben er wel moeite mee en zijn er enorme lange handleidingen nodig om deze aan de praat te krijgen. Nou heb ik geen zin om drivers te downloaden terwijl het internet nog niet werkt en ze dan weer te gaan verplaatsen op usb-stick. Dus wat is de beste draadloze netwerkkaart (PCI) voor feisty die jullie me kunnen aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Phoe, goeie. Ben ik ook naar op zoek geweest. Sitecom, Linksys, en MSI werkten toen iig niet op debian sarge :+

Om op het punt van UTFG en RTFM terug te komen: https://help.ubuntu.com/c...cs/WirelessCardsSupported

Was erg simpel: ubuntu.com, support->documentation->user-contributed->hardware support->wireless. 1 minuut zoeken voor mij, hoelang ben jij bezig geweest?

edit:
* MBV schopt junglian :+

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 21-08-2007 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 04:39

zomertje

Barisax knorretje

Ik heb de laatste 4 berichten verwijderd, het ging even nergens meer over :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb een C54RC van Conceptronic. pricewatch: Conceptronic C54RC (54Mbps, PC Card)
Goedkoop en goed (Ralink 2500). Zelfs de Windowssoftware is prima (behalve het gebrekkige Engels links en rechts :+)
Ik heb daarentegen eindeloos veel geklooi gehad met o.a. Linksys en dat merk dat je veel vindt bij Office Centre (ben het effe kwijt :+) Belkin. Sweex-kaartjes hebben ook vaak Ralink chipjes geloof ik. Ook weer goedkope kaartjes.
Bij Conceptronic op de site staat bij de productinfo van die kaart zelfs een FAQ met de vraag of de kaart in Linux te installeren is, en de uitleg waar je de driver kunt vinden. Klinkt misschien stom maar daar scoor je bij mij toch wel mee. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Cyphax op 21-08-2007 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvcds
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01-2024

basvcds

Multimonitormannetje

Ik heb sinds een aantal weken feisty draaien op mn bedlaptop, en ik vind het heerlijk werken! Ik was een totale newb op het gebied van linux maar dankzij de gebruiksvriendelijkheid van ubuntu begin ik het deze keer zowaar in de vingers te krijgen, na toch wel wat pogingen door de jaren heen met andere distro's.

Er is echter 1 punt waar ik echt niet uitkom, en dat zijn de videodrivers. Ik draai feisty op een Asus M6800n, met daarin een Radeon 9600 mobility. Op de standaardres van 1024X768 is alles prima, maar als ik mijn native res wil draaien (1400x1050) raakt het beeld scrambled.

http://img14.imgspot.com/u/07/233/04/Screenshot.png

Ik heb al een bijhoorlijke tijd gegoogled, wiki'ed en gekloot met commands waarvan ik nog niet helemaal weet waar ze nou voor zijn :P Ik vermoed zelf dat het een driver probleem is, maar ik heb het nog niet voor elkaar gekregen goede drivers te vinden of die te installeren. Zou iemand mij een lijntje kunnen toewerpen, mijn dank zou groot zijn :)

www.baskoole.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
IK heb ook uren lopen zoeken om mijn native resolutie op de laptop werkend te krijgen maar het antwoord is erg eenvoudig eenmaal je het weet :p

In de terminal:

code:
1
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

Helemaal onderaan bij de resoluties even jouw resolutie toevoegen. Opslaan en de x server herstarten (ctrl + alt + backspace).

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:52

zAo

GPLv2 Fanboy

Hacku schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 09:32:
IK heb ook uren lopen zoeken om mijn native resolutie op de laptop werkend te krijgen maar het antwoord is erg eenvoudig eenmaal je het weet :p

In de terminal:

code:
1
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

Helemaal onderaan bij de resoluties even jouw resolutie toevoegen. Opslaan en de x server herstarten (ctrl + alt + backspace).
Let wel even op: Als je de driver "radeon" (opensource driver) of "ati" gebruikt, kan dit aan de driver liggen. Anders ben je genoodzaakt om de "fglrx" driver (closedsource) te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik heb een nVidia kaart (GeForce FX5200) en daarmee werkte het perfect. De driver werd via de restricted driver manager geïnstalleerd. Ik neem aan dat dat een opensource driver is? De driver van nvidia.com wou ik als eerste proberen maar die kreeg ik met geen mogelijkheid geïnstalleerd.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
basvcds schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 09:16:
Ik heb sinds een aantal weken feisty draaien op mn bedlaptop, en ik vind het heerlijk werken! Ik was een totale newb op het gebied van linux maar dankzij de gebruiksvriendelijkheid van ubuntu begin ik het deze keer zowaar in de vingers te krijgen, na toch wel wat pogingen door de jaren heen met andere distro's.

Er is echter 1 punt waar ik echt niet uitkom, en dat zijn de videodrivers. Ik draai feisty op een Asus M6800n, met daarin een Radeon 9600 mobility. Op de standaardres van 1024X768 is alles prima, maar als ik mijn native res wil draaien (1400x1050) raakt het beeld scrambled.

Ik heb al een bijhoorlijke tijd gegoogled, wiki'ed en gekloot met commands waarvan ik nog niet helemaal weet waar ze nou voor zijn :P Ik vermoed zelf dat het een driver probleem is, maar ik heb het nog niet voor elkaar gekregen goede drivers te vinden of die te installeren. Zou iemand mij een lijntje kunnen toewerpen, mijn dank zou groot zijn :)
Welk resultaat geven de restricted drivers? Het is mij nu niet duidelijk welke drivers je gebruikt. daarnaast heb je al gecontroleerd of je verversingswaarde en horizontale + verticale sync goed staan. Dit kan namelijk het beeld niet scherp of flikkerig weergeven.

Als ik zo de ubuntu wiki search gebruik van ubuntu krijg ik twee resultaten voor het gebruik van ATi grafische kaarten en drivers installeren:
Voor de binary driver (door ATi) https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI
Voor de community driver https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver
Informatie genoeg lijkt me niet ;)

Voordat je begint:
Controleer eerst of je je restricted dirvers gebruikt en het gewenste resultaat wordt gegeven. Zo niet ga dan met bovenstaande informatie aan de slag. Check ook je verversingswaarde en h+v sync waarden.

[tip]
Naast google kun je ook de https://help.ubuntu.com/community/ gebruiken. Rechter bovenhoek bevindt zich een zoekoptie.
[/tip]
Hacku schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 11:23:
Ik heb een nVidia kaart (GeForce FX5200) en daarmee werkte het perfect. De driver werd via de restricted driver manager geïnstalleerd. Ik neem aan dat dat een opensource driver is? De driver van nvidia.com wou ik als eerste proberen maar die kreeg ik met geen mogelijkheid geïnstalleerd.
Als je de restricted drivers gebruikt worden er officiele nvidia drivers gebruikt al zijn het wel wat verouderde drivers. De term restricted moet toch al genoeg zeggen lijkt me...
Drivers van nvidia.com installeren is zeer eenvoudig mits je de handleiding leest. Als je dit had gelezen had je waarschijnlijk begrepen dat je eerst je x-server moet afsluiten en dan het script moet runnen met sh blabla-nvidia_drivers in je commandline. Meldingen op het scherm volgen en aangeven dat de driver zelf een kernel module moet maken. Makkelijker kan eigenlijk niet.

Waarschijnlijk staat ook dit in een nvidia binary howto in de community docs van ubuntu.

[ Voor 20% gewijzigd door Miki op 22-08-2007 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Sorry voor de vorige post (Blacer), maar ik was ingelogd in het verkeerde account :+
Cyphax schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 17:10:
Ik heb een C54RC van Conceptronic. pricewatch: Conceptronic C54RC (54Mbps, PC Card)
Goedkoop en goed (Ralink 2500). Zelfs de Windowssoftware is prima (behalve het gebrekkige Engels links en rechts :+)
Ik heb daarentegen eindeloos veel geklooi gehad met o.a. Linksys en dat merk dat je veel vindt bij Office Centre (ben het effe kwijt :+) Belkin. Sweex-kaartjes hebben ook vaak Ralink chipjes geloof ik. Ook weer goedkope kaartjes.
Bij Conceptronic op de site staat bij de productinfo van die kaart zelfs een FAQ met de vraag of de kaart in Linux te installeren is, en de uitleg waar je de driver kunt vinden. Klinkt misschien stom maar daar scoor je bij mij toch wel mee. :)
Bedankt, maar ik durf er zowat geen nieuwe te kopen. ALs ik deze link zie zijn er weer verschillende versies van die netwerkkaart waarbij de ene versie het wel doet en de andere niet. Het zelfde is met de Linksys (WMP54G) en Netgear (WG311) kaartjes die ik op het oog had. Je weet nooit of de andere versie wel gewoon werkt. Dan kun je nog gaan proberen met ndiswrapper, maar dan moet je altijd wat downloaden via het internet. Heb ik gedaan en via usb-stick even gekeken of mijn oude SMC netwerkkaart :X aan de praat kon krijgen. Nou werd de officiële driver (r818x driver) al geblacklist in /etc/modprobe.d/blacklist, maar als ik deze verwijder nog steeds geen resultaat, hoewel de pc wel eindelijk de netwerkkaart ziet. Geprobeerd met ndiswrapper. Zou bij mijn feisty-cd-rom meegeleverd worden, maar ik kan hem echt niet vinden. Dan maar via usb-stick alles ge-untarred en ndiswrapper geprobeerd te installen, maar dan heb je de header-files nodig van de kernel, omdat hij anders de ndiswrapper module niet kan bouwen. Lastig om daaraan te komen zonder internetverbinding. Iedere vorm van logica onbreekt bij mij toch. Een niet werkende netwerkkaart werkend te krijgen zonder internet is voor mij onmogelijk. En dan vinden ze het gek dat de grote massa niet overstapt naar linux terwijl ik toch echt geen computerleek ben en zoiets 'simpels' al niet voor elkaar krijg. Kan iemand mij nog helpen want als de netwerkkaart niet out-of-the-box werkt zal het bij mij nooit gaan werken.

EDIT en nu blijkt die Conceptronic nog een pc card te zijn ook, maar ik zoek een PCI kaart. Wel bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

basvcds schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 09:16:

Detecteert hij soms een verkeerde geheugengrootte? Doet hij het wel met de restricted drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Laatst online: 03-04 19:54
[b][message=28600607,noline]
Bedankt, maar ik durf er zowat geen nieuwe te kopen. ALs ik + veel meer
Dit is heel apart, want zowel ndiswrapper als de kernel headers staan op de Ubuntu CDROM. Ik denk dat je in Synaptic, waar je alles kan installeren, de CDROM repository niet hebt aangeklikt, en de Internet repositories niet tijdelijk hebt uitgeklikt. Dan krijg je standaard de foutmeldingen.

De kernel-headers worden bij een standaard install trouwens ook geinstalleerd, en dat hoef je dus niet nog eens te doen.

Verder heb ik hetzelfde probleem als jij, geen internet zonder wireless + ndiswrapper na een install en dat maakt het gebruik van Ubuntu niet makkelijk in het begin. Ik heb uiteindelijk de windows drivers en werkende ndiswrpper opgeslagen samen met een script om het te installeren in een tarball. Nu dus een kwestie van even uitpakken en op het script klikken en gaan.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
Jouke74 schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 13:08:
[...]

Dit is heel apart, want zowel ndiswrapper als de kernel headers staan op de Ubuntu CDROM. Ik denk dat je in Synaptic, waar je alles kan installeren, de CDROM repository niet hebt aangeklikt, en de Internet repositories niet tijdelijk hebt uitgeklikt. Dan krijg je standaard de foutmeldingen.

De kernel-headers worden bij een standaard install trouwens ook geinstalleerd, en dat hoef je dus niet nog eens te doen.

Verder heb ik hetzelfde probleem als jij, geen internet zonder wireless + ndiswrapper na een install en dat maakt het gebruik van Ubuntu niet makkelijk in het begin. Ik heb uiteindelijk de windows drivers en werkende ndiswrpper opgeslagen samen met een script om het te installeren in een tarball. Nu dus een kwestie van even uitpakken en op het script klikken en gaan.
In die enorme lijst heb ik wel g++ gevonden die ik heb geinstalld van de cd-rom, maar ndiswrapper of iets dat daar ook maar op lijkt staat daar echt niet tussen. Ik heb feisty en gewoon een normale install. Maar weet je of het ook via terminal ofzo kan. Ik heb een hekel aan synaptic. Dus:

sudo apt-get install ndiswrapper

En dat hij dan via de cd-rom installd.
Maar over die header bestanden. Er zou een .config file aanwezig zijn, maar bij mij niet. Als ik dan de installatieprocedure volg, krijg ik alleen heel veel errors en warnings en wordt er verder geen ndiswrapper geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Miki schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 11:36:
[...]
Drivers van nvidia.com installeren is zeer eenvoudig mits je de handleiding leest. Als je dit had gelezen had je waarschijnlijk begrepen dat je eerst je x-server moet afsluiten en dan het script moet runnen met sh blabla-nvidia_drivers in je commandline. Meldingen op het scherm volgen en aangeven dat de driver zelf een kernel module moet maken. Makkelijker kan eigenlijk niet.
Zover was ik ook al ;) ctrl + alt + F1 en dan een commando om de x server af te sluiten wat allemaal goed ging, maar ik kreeg daarna nog een hoop foutmeldingen (één of andere library die ontbrak) en ik was toen niet verder gegaan.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
apt-get install build-essentials linux-headers-generic
Moet voldoende de afhankelijkheden dekken geloof ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Hacku schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 14:12:
[...]

Zover was ik ook al ;) ctrl + alt + F1 en dan een commando om de x server af te sluiten wat allemaal goed ging, maar ik kreeg daarna nog een hoop foutmeldingen (één of andere library die ontbrak) en ik was toen niet verder gegaan.
Heb je die naam van die library eens opgezocht met apt search of in synaptic? Dan had je kunnen zien dat je die niet had geinstalleerd, installeren met apt of aanvinken in synaptic en opnieuw script runnen.

Als je al zover bent waarom geef je het dan op:? Juist met die foutmeldingen kun je achterhalen wat je verkeerd doet. Als je het dan éénmaal draaidende hebt moet het toch een kick geven of niet soms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
mithras schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 14:15:
apt-get install build-essentials linux-headers-generic
Moet voldoende de afhankelijkheden dekken geloof ik :)
Was dit een reactie voor mij? Dan geen oplossing, want zonder internet kan ik de packages niet downloaden en installeren. |:(

Maar ik heb iets gevonden :) Link
Gewoon bij productreview bij tweakers zou de sweex LW052 perfect werken onder feisty en overigens ook onder windows xp. Nou heeft de netwerkkaart een atheros chipset en de module hiervoor (madwifi dacht ik) worden standaard ingeschakeld wanneer feisty een atheros kaart detecteerd. Ik heb ook andere positieve ervaringen op het internet gelezen met deze kaart. Maar ik wil zeker weten dat hier niet verschillende versies (zoals o.a. bij Linksys en Netgear) van deze kaart in omloop zijn waarbij de ene versie een andere chipset heeft die niet wil werken. Anders ben ik eruit na mijn eindeloze zoektocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

Waster schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 16:40:
[...]

Was dit een reactie voor mij? Dan geen oplossing, want zonder internet kan ik de packages niet downloaden en installeren. |:(
http://packages.ubuntu.com/feisty/

Moet je wel een USB memorystick oid hebben natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 22-08-2007 16:46 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Thomastux
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-10-2024
Waster schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 16:40:
[...]

Maar ik heb iets gevonden :) Link
Gewoon bij productreview bij tweakers zou de sweex LW052 perfect werken onder feisty en overigens ook onder windows xp. Nou heeft de netwerkkaart een atheros chipset en de module hiervoor (madwifi dacht ik) worden standaard ingeschakeld wanneer feisty een atheros kaart detecteerd. Ik heb ook andere positieve ervaringen op het internet gelezen met deze kaart. Maar ik wil zeker weten dat hier niet verschillende versies (zoals o.a. bij Linksys en Netgear) van deze kaart in omloop zijn waarbij de ene versie een andere chipset heeft die niet wil werken. Anders ben ik eruit na mijn eindeloze zoektocht :)
heb hier zelf inderdaad erg goede ervaringen mee! Draait zonder problemen en redelijk eenvoudig te beveiligen(normaal ondersteuntie alleen wep, met de network-manager applet is alles grafisch in te stellen).

Edit: ok, iets te voorbarig:) Ubuntu 2.6.15-28-386 blijft ontkennen dat de kaart is ingeprikt. gelukkig hebben 15-27-386 en 15-26-386 dat probleem niet

[ Voor 9% gewijzigd door Thomastux op 23-08-2007 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 21:50

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Heeft iemand het hier voor elkaar gekregen om amr geluidsbestanden af te spelen in ubuntu? ik heb nu een stuk of 4 amr codecs bij elkaar gegoogled maar nog steeds kan ik met geen enkel prog amr afspelen (vlc, totem, xine, wmplayer). Wat doe ik fout?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:29

Gotiniens

Fairly odd Tim

HetWonder schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:03:
Heeft iemand het hier voor elkaar gekregen om amr geluidsbestanden af te spelen in ubuntu? ik heb nu een stuk of 4 amr codecs bij elkaar gegoogled maar nog steeds kan ik met geen enkel prog amr afspelen (vlc, totem, xine, wmplayer). Wat doe ik fout?
zover ik weet zijn er geen losse amr codecs?

in iefer geval heb ik in de link hieronder een kleine beschrijving geschreven over hoe je mplayer met amr support kunt compileren. Dat is zover ik weet de enigste manier om amr support te krijgen.

http://members.home.nl/go...ves/2006/10/22/T19_39_23/

Lees ook even het volgende artikel daar staat ook nog iets in dat je moet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
Thomastux schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:59:
[...]

heb hier zelf inderdaad erg goede ervaringen mee! Draait zonder problemen en redelijk eenvoudig te beveiligen(normaal ondersteuntie alleen wep, met de network-manager applet is alles grafisch in te stellen).

Edit: ok, iets te voorbarig:) Ubuntu 2.6.15-28-386 blijft ontkennen dat de kaart is ingeprikt. gelukkig hebben 15-27-386 en 15-26-386 dat probleem niet
Dat is goed om te weten. Ben je hier uit eigen ervaring achtergekomen? Ik heb 2.6.20-15, dat is een hele andere kernel als jij hebt? Alle Ubuntu feisty's hebben toch 2.6.20 kernel. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de Sweex kaart. Ik hoop hem volgende week bezorgd te krijgen, want Paradigit heeft ze niet meer :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

edit:
toch maar via DM, je weet nooit of Computerland meekijkt ;)

[ Voor 83% gewijzigd door MBV op 25-08-2007 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 11:13
straffe_hendrik schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 13:16:
Even een kort vraagje:

Heeft iemand recentelijk bog deze sticker besteld.
Gratis "powered by Ubuntu" case-sticker
Ik heb een envelop op gestuurd zo'n week of 4 geleden, maar niets meer terug gehoord.
Bestaat deze actie nog?

Zou het wel stoer vinden als ik zo'n mooie case-sticker op mijn laptopje heb. Dan is de inburgering van linux bij mij compleet.
Ik heb van de week ook een enevelop met daarin een aan mezelf geadresseerde envelop met postzegel opgestuurd, ben benieuwd of de case stickers nog gaan arriveren. Kan een tijdje duren begrijp ik, we merken het wel. In het ergste geval heeft het me twee postzegels gekost. :)

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-03 21:30
estorino schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:43:
[...]

Ik heb van de week ook een enevelop met daarin een aan mezelf geadresseerde envelop met postzegel opgestuurd, ben benieuwd of de case stickers nog gaan arriveren. Kan een tijdje duren begrijp ik, we merken het wel. In het ergste geval heeft het me twee postzegels gekost. :)
Of je print ze zelf uit!
http://raro.oreto.inf-cr.uclm.es/apps/stickers/
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Ik heb sinds gisteravond voor het eerst een paar games geïnstalleerd in Ubuntu, dit zijn de games Q3, Q4 en UT2k4 deze games kan je gewoon installeren in Linux zonder wine en/of codega te draaien. Persoonlijk vind ik deze games even lekker draaien als onder Win XP(X1950 pro 512mb AGP).

Ik zal nog een aantal programma’s in wine proberen:
Counterstrik Source
Newsbin

Zo drijf ik telkens meer af van Win XP naar Linux toe!! ;)

Ben nog opzoek naar een goeie Dvd rebuilder + CCE vervanger. Ik heb How to backup gevonden, misschien ff dat doornemen. Btw is de kwaliteit van K9copy gelijk aan dvdshrink? Als dat zo is, is dat helaas geen optie voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:55

Theimon

Snapte!?

Newsbin Pro draaide hier in Wine niet lekker, daarom overgegaan naar Pan Newsreader en hellanzb. Veel functies deden het niet in Newsbin en vaak froze ie gewoon.

Edit: is trouwens wel al ff geleden. Van de Appdb wordt je echter niet veel wijzer

[ Voor 30% gewijzigd door Theimon op 28-08-2007 13:14 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Theimon schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 13:09:
Newsbin Pro draaide hier in Wine niet lekker, daarom overgegaan naar Pan Newsreader en hellanzb. Veel functies deden het niet in Newsbin en vaak froze ie gewoon.

Edit: is trouwens wel al ff geleden. Van de Appdb wordt je echter niet veel wijzer
Dat bedoel ik, voor de 1 werkt ie perfect en voor de ander helaas niet :(.
Jammer dat vele muis frabrikanten linux niet onderstuenen qua drivers. Zo kan ik m'n mx518 niet volledig benutten. Via http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=219894 dit is het wel te doen. Maar niet alles werkt volledig onder de mx518, iemand alles werkend met de mx518? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 21:34

Neo

alt.binz draait prima onder wine. Je zou die eens kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Of je gaat gewoon over op native linux newsreaders. Die werken ondertussen prima, ondersteunen ook nzbs. Je hebt alleen geen supersearch als bij Newsleecher, maar ja, daar is nog wel overheen te komen....

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Alles wat ik van een newsreader wil (ouderwets headeren en nzb's gebruiken) zit ik Pan, dus ik zou die gewoon eens serieus uitproberen. Je hoeft natuurlijk ook geen 1:1 kloon te vinden, een kleine aanpassing in je gebruik kan soms ook geen kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105284

Had weeral wat tijd dus heb ik nog zitten zoeken naar linux alternatieven voor windows programma's. Een van de dingen waarvoor ik nog windows gebruik is het toevoegen van muziek aan mijn collectie. In windows gaan nummers eerst door MP3 Tag tools om de idv3 tags goed te krijgen en daarna door mp3gain om de volumes ggelijk te krijgen met de rest van de colelctie.
Nadat ik geen programma vond dat dezelfde functionaliteit als mp3 tag tools had heb ik dit programma geprobeerd in wine en, nadat ik enkele dll's had gekopiëerd van mijn windows partitie werkte dit programma zonder problemen.
Met MPgain had ik minder succes: dit werkt niet goed onder wine. Alternatieven zijn mp3gain en normalize maar deze werken niet makkelijk genoeg. Waarmee ik bedoel dat het voor mij sneller is om even naar windows te rebooten en mp3gain te gebruiken.
Kent er iemand alternatieven op deze twee na?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Voor tagging (mp4, ogg e.d.) kan je heel makkelijk easytag gebruiken. Het kost misschien even voordat je begrijpt hoe de interface in elkaar steekt, daarna werkt het echt super makkelijk. Hoewel ik de feature niet gebruik, schijnt het ook te werken met Musicbrainz.

Daarnaast heb je ook gewoon mp3gain voor linux hoor, alleen dan met de commandline. Om alle mp3's in een directory te scannen en te normalizen gebruik ik het volgende scriptje:
code:
1
2
#!/bin/bash
find . -type d -exec sh -c "cd \"{}\" && mp3gain -a -p -m 92 -k *.mp3" \;

Dit sla je bijvoorbeeld op in /usr/local/bin/mp3search en dan ga je in de terminal naar de map die je wil normalizen en je typt "mp3gainsearch" en hij zoekt recursief alle mp3'tjes af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

mithras schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:02:
Voor tagging (mp4, ogg e.d.) kan je heel makkelijk easytag gebruiken. Het kost misschien even voordat je begrijpt hoe de interface in elkaar steekt, daarna werkt het echt super makkelijk. Hoewel ik de feature niet gebruik, schijnt het ook te werken met Musicbrainz.

Daarnaast heb je ook gewoon mp3gain voor linux hoor, alleen dan met de commandline. Om alle mp3's in een directory te scannen en te normalizen gebruik ik het volgende scriptje:
code:
1
2
#!/bin/bash

Dit sla je bijvoorbeeld op in /usr/local/bin/mp3search en dan ga je in de terminal naar de map die je wil normalizen en je typt "mp3gainsearch" en hij zoekt recursief alle mp3'tjes af :)
;)

Overigens gebruik ik zelf 'picard' voor het taggen van mijn muziek, een QT project van musicbrainz zelf. Hier ben ik ook erg tevreden over :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Mithras: wat is een beetje "normale" gain waarde? Gewoon wat proberen of zijn er ook standards voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op planet ubuntu staat een bericht over de nieuwe versie van ubuntu: Hardy Heron. Dit word de nieuwe LTS support, ik vrees dat er weinig nieuwe dingen in zullen zitten en dat alle aandacht zal gaan naar stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het probleem zat hem erin dat ik soms per album of soms per track wil normalizen. Omdat er soms gewoon tracks in een album zittten die minder luid zijn. Maar ik had er niet aan gedacht om nautilus scripts te maken, ik zal het eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Whooeps :>
Theimon schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 13:46:
Mithras: wat is een beetje "normale" gain waarde? Gewoon wat proberen of zijn er ook standards voor?
De standaard is 89 (dus zonder -m parameter), maar ik vond dat wat zachtjes, in vergelijking wat je hoort met andere dingen (bijv via radio en dan je mp3 afspelen, of een cd'tje afspelen bijv). Dus heb ik voor 92 gekozen, is +3dB meer, en imho prima te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Hmm toch eens mee gaan spelen, mijn collectie is nogal wisselvallig qua volume. Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

mithras schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:02:

code:
1
2
#!/bin/bash

Voor taggen kan je Ex Falso gebruiken, zit standaard in Quod Libet (mp3-speler die ik meestal gebruik). Werkt best intuitief in Quod, stand-alone heb ik hem nog nooit gebruikt. Als je meerdere bestanden selecteert in Quod kan je er alles aan aanpassen, per stuk of per selectie :)

• mithras
  • Niet online
MBV schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 20:58:
[...]

Voor taggen kan je Ex Falso gebruiken, zit standaard in Quod Libet (mp3-speler die ik meestal gebruik). Werkt best intuitief in Quod, stand-alone heb ik hem nog nooit gebruikt. Als je meerdere bestanden selecteert in Quod kan je er alles aan aanpassen, per stuk of per selectie :)
Op zich kan Banshee het ook, en best redelijk al zeg ik het zelf. Maar toch beheer (en dus: tag) mn muziek liever handmatig, omdat ik er zo de grootste controle op kan uitoefenen. Daarom gebruik ik dus EasyTag, gezien de simpelheid, maar toch de manieren die handmatig beheer mogelijk maken :)

Theimon schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 19:21:
Hmm toch eens mee gaan spelen, mijn collectie is nogal wisselvallig qua volume. Thx.
Ook handig voor mensen waarvan de batterij van hun mp3 speler snel leeg is omdat ze altijd het volume op maximum hebben staan: gewoon de gain hoger zetten.
Verder heb ik Ex Falso uitgeprobeerd en ik vind het de beste tag editor onder linux, hoewel ik toch mp3 tag tools zal blijven gebruiken, omdat ik dit toch net wat makkelijker vind (gewoonte misschien).
Als ik weer wat tijd heb zal ik twee nautilus scriptjes proberen te maken om mijn gain te normaliseren (een voor normalisering per track en een per album). Ik zal ze hier plaatsen als ik ze werkend krijg.

• MBV

MBV

mithras schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 01:29:
[...]

Op zich kan Banshee het ook, en best redelijk al zeg ik het zelf. Maar toch beheer (en dus: tag) mn muziek liever handmatig, omdat ik er zo de grootste controle op kan uitoefenen. Daarom gebruik ik dus EasyTag, gezien de simpelheid, maar toch de manieren die handmatig beheer mogelijk maken :)
Ex Falso kan je ook alles handmatig doen: maar dan wat sneller. Je kan bijv alle tracks van een album selecteren, albumnaam goedzetten, dan de titels 1 voor 1 aanpassen.

@berzoid: je gebruikt in die scriptjes geen nautilus (dat is 'explorer'). Je gebruikt Bash, de shell. Kan makkelijk zijn als je hulp zoekt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MBV op 30-08-2007 11:37 ]

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-06 20:46
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door MilaNL op 30-08-2007 12:27 ]

MBV schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 11:36:
@berzoid: je gebruikt in die scriptjes geen nautilus (dat is 'explorer'). Je gebruikt Bash, de shell. Kan makkelijk zijn als je hulp zoekt ;)
ik bedoel hiermee dat ik ga proberen die scriptjes te maken en dan in /home/user/.gnome2/nautilus-scripts te plaatsen zodat ik vanuit de file manager met rechtermuisknop op een muziek map kan klikken en een script selecteren dat mp3gain draait op deze map.
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic !!!