[nVidia Legacy GPU] n00b problemen... of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86536

Topicstarter
Eén opmerking vooraf over mijzelf:
volledig Linux n00b, op mijn gloednieuwe systeempje nog niet eens geïstalleerd gekregen vanwege RAID0 problemen. Nu op de ouwe PC van m'n pa doe ik een tweede poging.

De installatie ging prima, maar de resolutie was bagger. Ik kreeg melding van "beperkt ondersteunde videokaartdrivers" en of ik van het stuurprogramma gebruik wilde maken. Ik klik op ja. Maar in de resolutie wil nog steeds niet hoger dan 1024x768! De refreshrate staat op 50 maar de monitor zelf zegt op het OSD dat hij 70 is :?

In de PC zit een videokaart uit het museum van oudheidkundige rariteiten, een Geforce 3 Ti200.

Na wat speurwerk kom ik op nVidia de laatste Nvidia Legacy drivers tegen:
http://www.nvidia.com/obj...isplay_ia32_1.0-9639.html
(Zijn dit de goede?)

Na weer wat speurwerk lijk ik een fatsoenlijke instructie tegen te komen over hoe het nu eigenlijk geïnstalleerd zou moeten worden:
http://ubuntuguide.org/wi...phics_Driver_.28NVIDIA.29
(zie # 11.3 How to install Graphics Driver (NVIDIA))

Een zeer handige handleiding, maar halverwege strand ik bij de volgende instructie:
* Enable XvMC by creating the nVidia XvMC configuration file:
sudo gedit /etc/X11/XvMCConfig
* Insert the following line into the new configuration file, to tell the players the name of the nVidia XvMC shared library:
libXvMCNVIDIA_dynamic.so.1

Ik heb geen flauw idee hoe ik deze kan "inserten", waarschijnlijk basic codes, maar ik kom er gewoon niet uit hoe het moet.

MAAR WACHT nog even met antwoorden, want als het antwoord op de volgende vraag "ja" is, is het probleem misschien al opgelosd (zo niet, dan graag antwoord op mijn bovenstaande probleem)

zit bij de nieuwste Ubuntu de laatste Nvidia legacy drivers ingebakken? Zo ja, waarom kan ik dan maar zo'n lage resolutie/refresh selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Linkje naar een search @ packages.ubuntu.com.

Een package zoeken lijkt mij het eerste wat je doet. Inderdaad een n00b-probleem dus :P

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:39

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Je kan het XvMC gedeelte ook overslaan. Dit is een hardware-matige versnelling van video-decoding (o.a. MPEG2)

[ Voor 23% gewijzigd door Kanarie op 10-08-2007 01:18 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 21:20
Anoniem: 86536 schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 23:18:
Een zeer handige handleiding, maar halverwege strand ik bij de volgende instructie:
* Enable XvMC by creating the nVidia XvMC configuration file:
sudo gedit /etc/X11/XvMCConfig
* Insert the following line into the new configuration file, to tell the players the name of the nVidia XvMC shared library:
libXvMCNVIDIA_dynamic.so.1
Sudo = open de volgende commando's als root
Gedit= Een editor
/etc/X11/XvMCConfig = locatie van een bestand
Je kan gewoon je favoriete editor (vi, emacs, nano, enz) gebruiken om die andere regel toe te voegen aan XvMCConfig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jungian schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 00:39:
Linkje naar een search @ packages.ubuntu.com.

Een package zoeken lijkt mij het eerste wat je doet. Inderdaad een n00b-probleem dus :P
dat zijn er aardig wat :P geen idee waar ik naar zit te kijken :P

maar ik vond ook dat de resolutieproblemen niet zozeer in de drivers zaten, maar meer in de herkenning van de monitor (en de resoluties welke deze wel/niet aankan). kan ik ergens niet aanpassen welke resoluties en refreshrates kunnen worden gekozen?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 86536 op 10-08-2007 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 08:00
Kan je hem niet gewoon uit de repository halen? Dat is namelijk een stuk handiger.
Een repository is een verzamelplaats van software die door je linux distrubutie (ubuntu in jouw geval) ondersteund wordt. Als je iets wil installeren kijk je altijd eerst in die repository. Op internet op zoek gaan naar installers is de "windows-way" ;).

Om die driver te installeren volstaat het van een terminal te openen en volgend commando in te geven:
code:
1
sudo apt-get install nvidia-glx-legacy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mandroid schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:14:
Kan je hem niet gewoon uit de repository halen? Dat is namelijk een stuk handiger.
Een repository is een verzamelplaats van software die door je linux distrubutie (ubuntu in jouw geval) ondersteund wordt. Als je iets wil installeren kijk je altijd eerst in die repository. Op internet op zoek gaan naar installers is de "windows-way" ;).

Om die driver te installeren volstaat het van een terminal te openen en volgend commando in te geven:
code:
1
sudo apt-get install nvidia-glx-legacy
dit ging zonder foutmelding, alleen kan ik mijn resolutie nog steeds niet hoger instellen en de refreshrate staat ook nog op 50Hz (wat heel erg vermoeiend is om ook maar 5 minuten naar te kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op deze site staat een uitleg die volgens mij de oplossing zou moeten bieden, maar als ik
code:
1
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

gebruik, moet ik een verschrikkelijk lange lijst met opties doorwerken, waarvan niet alles betrekking heeft op de videokaart, bovendien heb ik volgens mij al dingen zitten wijzigen die niet gewijzigd hadden moeten worden (kan ik ergens een originele versie downloaden?)

Het is me wel gelukt om hier de beschikbare resoluties te wijzigen! ik kan nu de gewenste resoluties selecteren, maar niet de refreshrates iets te snel gepost, uitleg staat ook op dezelfde site...
EDIT: ik zie trouwens nu dat niet alle resoluties die ik in sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg heb 'aangevinkt' in de lijst staan...

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 86536 op 10-08-2007 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 10:44

killercow

eth0

voor een geforece 3 ti200 heb je de normale drivers nodig volgens mij, niet de legacy, die lopen tot geforce 2. (met uitzondering van de GF2MX reeks wat eigenlijk een gf3 is)

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:44

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 86536 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:54:
Op deze site staat een uitleg die volgens mij de oplossing zou moeten bieden, maar als ik
code:
1
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

gebruik, moet ik een verschrikkelijk lange lijst met opties doorwerken, waarvan niet alles betrekking heeft op de videokaart, bovendien heb ik volgens mij al dingen zitten wijzigen die niet gewijzigd hadden moeten worden (kan ik ergens een originele versie downloaden?)

Het is me wel gelukt om hier de beschikbare resoluties te wijzigen! ik kan nu de gewenste resoluties selecteren, maar niet de refreshrates iets te snel gepost, uitleg staat ook op dezelfde site...
EDIT: ik zie trouwens nu dat niet alle resoluties die ik in sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg heb 'aangevinkt' in de lijst staan...
Als de monitor goed in xorg.conf staat zou ie automatisch de hoogste refreshrate moeten pakken. In Gnome staat dan 50Hz, da's bij mij ook zo, maar hij draait dan in 75 of 85Hz bijvoorbeeld.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
killercow schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:57:
voor een geforece 3 ti200 heb je de normale drivers nodig volgens mij, niet de legacy, die lopen tot geforce 2. (met uitzondering van de GF2MX reeks wat eigenlijk een gf3 is)
Volgens nVidia heb je wel degelijk de legacy drivers nodig.

De tutorial van de site werkte prima. Ik moest in xorg.conf de horizontale en vertical refreshrates van mijn monitor invoeren, daarna liet het 'schermresolutie'-menu netjes alle beschikbare resoluties zien.

Ik vrees alleen dat ik in xorg.conf en xserver-xorg belangrijke gegevens heb zitten wijzigen, dus ik vrees dat ik moet reformatten (windows-mentaliteit, ik weet het).

Hoewel ik het fijn vind dat de resoluties en refreshrates nu instelbaar zijn, moet ik alleen wel kwijt, dat ik het onbegrijpelijk vind dat ik voor zo'n basisfunctionaliteit al in de console aan de slag moet. Dit betekent ook dat ik op papier de horizontal en vertical sync zal moeten gaan opschrijven en bewaren, voor het geval ik in de toekomst een clean install ga doen. Daar hou ik nooit zo van :| maargoed dit soort ongemakken zijn blijkbaar de prijs die je moet betalen om van Linux te kunnen genieten.

Nog een paar lichtelijk off-topic vragen:

1. Wat zijn nu de belangrijkste zaken die ik moet doen om maximale prestaties uit de videokaart te halen, bijvoorbeeld met het afspelen van video's en de normale menu's?

2. Nu ik de basis van mijn systeem draaiende heb, kan ik aan de slag om wat meer over de basis van Linux te weten te komen. Ik vond op deze site een paar tutorials: http://www.nllgg.nl/mogelijkheden
Welke is hiervan aan te raden? Of weten jullie nog een andere en betere up-to-date handleiding? Het liefst met een mogelijkheid tot printen van de gehele handleiding.
Via Google zijn er namelijk veel te vinden, maar veel daarvan zijn te makkelijk, of juist te moeilijk. Ik zoek een handleiding waar de belangrijkste console-codes worden uitgelegd, de belangrijkste algemene Linux-termen en uitleg over wat nu precies packages/kernels/etc. zijn, hoe drivers in linux zijn opgebouwd en hoe je ze kunt aanpassen, wat elke partitie nu precies inhoud (swap,root), wat de verschillende folders in de root-map betekenen, etc, etc, etc. Liefst in opbouwende structuur, van basis naar verdieping.

3. Zit er in Ubuntu een equivalent voor de 'Werkmap' van MS Windows waarin je mappen kunt synchroniseren? (Oejoej, die laatste is wel heel erg off-topic O-) )

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 86536 op 10-08-2007 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 10:44

killercow

eth0

Anoniem: 86536 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 12:30:
[...]

Volgens nVidia heb je wel degelijk de legacy drivers nodig.
Ey, idd, dan zal ik straks ook wel last krijgen op een oude workstation hier. ah well.
De tutorial van de site werkte prima. Ik moest in xorg.conf de horizontale en vertical refreshrates van mijn monitor invoeren, daarna liet het 'schermresolutie'-menu netjes alle beschikbare resoluties zien.

Ik vrees alleen dat ik in xorg.conf en xserver-xorg belangrijke gegevens heb zitten wijzigen, dus ik vrees dat ik moet reformatten (windows-mentaliteit, ik weet het).
wat werkt er niet dan? als t werkt, waarom dan opnieuw proberen te fixen?
Hoewel ik het fijn vind dat de resoluties en refreshrates nu instelbaar zijn, moet ik alleen wel kwijt, dat ik het onbegrijpelijk vind dat ik voor zo'n basisfunctionaliteit al in de console aan de slag moet. Dit betekent ook dat ik op papier de horizontal en vertical sync zal moeten gaan opschrijven en bewaren, voor het geval ik in de toekomst een clean install ga doen. Daar hou ik nooit zo van :| maargoed dit soort ongemakken zijn blijkbaar de prijs die je moet betalen om van Linux te kunnen genieten.
True, nvidia-config kan dit voor je doen volgens mij, maar of die ook met die oude drivers overweg kan, geen clue. mail je xorg.conf gewoon naar jezelf (gmail oid), dan heb je gewoon een backup.
Nog een paar lichtelijk off-topic vragen:

1. Wat zijn nu de belangrijkste zaken die ik moet doen om maximale prestaties uit de videokaart te halen, bijvoorbeeld met het afspelen van video's en de normale menu's?

2. Nu ik de basis van mijn systeem draaiende heb, kan ik aan de slag om wat meer over de basis van Linux te weten te komen. Ik vond op deze site een paar tutorials: http://www.nllgg.nl/mogelijkheden
Welke is hiervan aan te raden? Of weten jullie nog een andere en betere up-to-date handleiding? Het liefst met een mogelijkheid tot printen van de gehele handleiding.
Via Google zijn er namelijk veel te vinden, maar veel daarvan zijn te makkelijk, of juist te moeilijk. Ik zoek een handleiding waar de belangrijkste console-codes worden uitgelegd, de belangrijkste algemene Linux-termen en uitleg over wat nu precies packages/kernels/etc. zijn, hoe drivers in linux zijn opgebouwd en hoe je ze kunt aanpassen, wat elke partitie nu precies inhoud (swap,root), wat de verschillende folders in de root-map betekenen, etc, etc, etc. Liefst in opbouwende structuur, van basis naar verdieping.

3. Zit er in Ubuntu een equivalent voor de 'Werkmap' van MS Windows waarin je mappen kunt synchroniseren? (Oejoej, die laatste is wel heel erg off-topic O-) )
Rsync over ssh doet wel wat je wilt, eventueel met unison als schil hier over heen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat zijn je monitor hsync/vsync ranges? Wat is je monitor?

edit /etc/X11/xorg.conf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:42
Opnieuw installeren hoeft echt niet.

Je kunt je x-server namelijk niet verkloten. Het enige wat je kunt doen is je xorg.conf (configuratie bestand) verneuken. Je kunt dit met de hand ten alle tijd weer herstellen. Je kunt bijvoorbeeld door "nvidia-xconfig" in de CLI in te voeren weer een nieuwe xorg.conf laten creeren. Wat ik wel een ieder aanraad is altijd een backup te maken van je xorg.conf bestand zodat je die kan terugzetten als het fout gaat.

Dit hoort basiskennis te zijn mocht je willen kloten aan je xorg.conf!!!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# om een backup te maken van je huidige xorg.conf
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup
# heb je je xorg.conf verprutst waardoor x-server niet opstart (blauwscherm, waar kennen we dat van :+) dan zet je met de volgende stappen je back-up weer terug 
# verwijder huidige en foute xorg.conf
sudo rm /etc/X11/xorg.conf
# terug plaatsen van je backup
sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf
# herstart je x-server of herstart je pc

Als je vragen hebt over linux in het algemeen neem dan alsjeblieft de handleiding door van je distro. De handleidingen van Ubuntu en OpenSuse zijn heel duidelijk en leggen ook alles uit. D.w.z. hoe de commandline werkt, hoe je software installeerd/verwijderd, enz. enz.

Voor Ubuntu: https://help.ubuntu.com/7.04/
Voor OpenSuse: http://www.novell.com/documentation/opensuse102/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
killercow schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 13:17:
[...]
wat werkt er niet dan? als t werkt, waarom dan opnieuw proberen te fixen?
[...]
Jepz das ook waar, maar ik vind het zonde om m'n hele systeem te optimaliseren terwijl straks blijkt dat ik m'n hele install heb verkloot en ik alsnog opnieuw moet formatten, maar tot nu toe lijkt alles goed te gaan.
Rsync over ssh doet wel wat je wilt, eventueel met unison als schil hier over heen.
Bedankt, hier zal ik binnenkort eens naar gaan kijken maar vanwege een verbouwing van de computerkamer kan ik vandaag ff niet meer computeren. (Lekker moment ook om met Linux aan het experimenteren te gaan :P )
Soldaatje schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 13:26:
Wat zijn je monitor hsync/vsync ranges? Wat is je monitor?

edit /etc/X11/xorg.conf
Ik heb dit via
code:
1
sudo nano /etc/X11/xorg.conf
gedaan en dat gaf (zie mijn post) het gewenste resultaat (ik weet niet precies het verschil is tussen jouw en mijn code)
Miki schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 13:37:
Opnieuw installeren hoeft echt niet.

Je kunt je x-server namelijk niet verkloten. Het enige wat je kunt doen is je xorg.conf (configuratie bestand) verneuken. Je kunt dit met de hand ten alle tijd weer herstellen. Je kunt bijvoorbeeld door "nvidia-xconfig" in de CLI in te voeren weer een nieuwe xorg.conf laten creeren. Wat ik wel een ieder aanraad is altijd een backup te maken van je xorg.conf bestand zodat je die kan terugzetten als het fout gaat.
Het probleem is dat ik totaal geen idee heb wat x-server, xorg.conf, nvidia-xconfig en CLI is en dus wist ik ook niet dat je het niet kon verkloten.
Dit hoort basiskennis te zijn mocht je willen kloten aan je xorg.conf!!!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# om een backup te maken van je huidige xorg.conf
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup
# heb je je xorg.conf verprutst waardoor x-server niet opstart (blauwscherm, waar kennen we dat van :+) dan zet je met de volgende stappen je back-up weer terug 
# verwijder huidige en foute xorg.conf
sudo rm /etc/X11/xorg.conf
# terug plaatsen van je backup
sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf
# herstart je x-server of herstart je pc
blijkbaar heb ik wel een backup gemaakt want de code die jij hebt gegeven heb ik wel eens ingevoerd ;)
Als je vragen hebt over linux in het algemeen neem dan alsjeblieft de handleiding door van je distro. De handleidingen van Ubuntu en OpenSuse zijn heel duidelijk en leggen ook alles uit. D.w.z. hoe de commandline werkt, hoe je software installeerd/verwijderd, enz. enz.

Voor Ubuntu: https://help.ubuntu.com/7.04/
Voor OpenSuse: http://www.novell.com/documentation/opensuse102/index.html
Thanks, daar ga ik me binnenkort in verdiepen, het is alleen lichtelijk frustrerend als je al windows gewend bent sinds het 3.xx tijdperk (1995?) om ineens anders te denken en tot de conclusie komt dat je van een redelijke 'computerman' tot een volledige n00b bent verworden. Alle extensies die anders zijn, andere indeling van de root map (waar de fuk zit Program Files?? :+ ) en de windows-toets die niks meer doet :P (is dat symbolisch?)
Wel erg mooi dat het basissysteempje nu zonder al te veel geknoei netjes draait. Dat was volgens mij een paar jaar geleden met Linux niet mogelijk geweest. Ubuntu is standaard een zeer compleet systeem en het zit zo logisch in elkaar dat ik niet zoals bij windows nog >3 uur bezig ben om alles zo in te delen, tweaken en te installeren zoals ik het wil hebben. Ubuntu doet het gewoon direct (zelfs nog voordat je het daadwerkelijk op de schijf geïnstalleerd hebt met de Live CD)
De snelheid had ik iets meer van verwacht, maar van de andere kant, de pc van me pa is een 800 mhz Piii en installeer daar maar eens Vista op (=OS van dezelfde generatie)...
Zal wel genieten zijn als ie straks op m'n nieuwe dual core systeempje staat :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Nog even wat uitleg over die legacy gpu's van nvidia: nvidia heeft nu 2 generaties van "legacy" gpu's, met 2 verschillende drivers: tot de geforce 2 wordt ondersteund door de 70xx-driverserie, en de geforce 2mx - geforce 4 door de 96xx, zoals hier te zien is (de drivers ondersteunen stiekem trouwens wel nog andere kaarten, de 9xxx bijv. alles t/m geforce 7xxx...). Vergelijken we dit met de versies van de verschillende ubuntu-pakketjes, dan zien we dat nvidia-glx-legacy de oudere legacy-drivers betreft, nvidia-glx de nieuwere "legacy", en nvidia-glx-new zou de nieuwste driver moeten zijn. Jij moet dus nvidia-glx hebben, en NIET nvidia-glx-legacy, die blijkbaar wel werkt, maar intussen zo goed als antiek is.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Pagina: 1