[Ervaringen] Het grote Ubuntu topic deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 9.727 views sinds 30-01-2008

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
MBV schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 11:36:
[...]

Ex Falso kan je ook alles handmatig doen: maar dan wat sneller. Je kan bijv alle tracks van een album selecteren, albumnaam goedzetten, dan de titels 1 voor 1 aanpassen.
Maar dat kan toch elke willekeurige editor? Zelfs de ingebouwde editor van Banshee :z

* mithras knuffelt MBV toch even voor zijn behulpzame post :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Op mijn pc draai ik Ubuntu 7.04 en krijg ik grafisch een melding als er updates zijn. Soms verschijnt er na de update een mededeling dat ik opnieuw moet opstarten (bv na een kernel upgrade).

Op mijn server draai ik de server versie van Ubuntu 7.04. De updates installeer ik dan ook via de command-line. Deze geeft echter nooit aan of ik opnieuw moet opstarten. Ook niet als er een nieuwe kernel (build) uit is. Is het mogelijk deze melding wel te krijgen?

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-06 10:54

MBV

Anoniem: 105284 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:46:
[...]

ik bedoel hiermee dat ik ga proberen die scriptjes te maken en dan in /home/user/.gnome2/nautilus-scripts te plaatsen zodat ik vanuit de file manager met rechtermuisknop op een muziek map kan klikken en een script selecteren dat mp3gain draait op deze map.
Ehm, sorry. Er lopen af en toe ook noobs rond in dit topic, kennelijk had ik jouw verkeerd ingeschat :X
mithras schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 13:06:
[...]
Maar dat kan toch elke willekeurige editor? Zelfs de ingebouwde editor van Banshee :z

* mithras knuffelt MBV toch even voor zijn behulpzame post :>
* MBV slaat mithras van zich af :P. Tja, ik vond hem wel handig werken, handiger dan ik vanuit windows gewend ben. mp3tag pro ofzo werkte ook best aardig, maar Winamp en co kan niet zo handig renamen.
Jeldert schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 13:57:
Op mijn pc draai ik Ubuntu 7.04 en krijg ik grafisch een melding als er updates zijn. Soms verschijnt er na de update een mededeling dat ik opnieuw moet opstarten (bv na een kernel upgrade).

Op mijn server draai ik de server versie van Ubuntu 7.04. De updates installeer ik dan ook via de command-line. Deze geeft echter nooit aan of ik opnieuw moet opstarten. Ook niet als er een nieuwe kernel (build) uit is. Is het mogelijk deze melding wel te krijgen?
Dat zou ik niet weten, op Debian iig nooit gezien.

Ook zoiets: is er een manier om de errors (als die er zijn) tijdens het booten grafisch te krijgen, nadat je bent ingelogd? Zou af en toe toch wel handig zijn. Zoals een FSCK die het halverwege op heeft gegeven enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163846

MBV schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 14:18:

Ook zoiets: is er een manier om de errors (als die er zijn) tijdens het booten grafisch te krijgen, nadat je bent ingelogd? Zou af en toe toch wel handig zijn. Zoals een FSCK die het halverwege op heeft gegeven enzo...
cat /var/log/messages ? :+

eerste wat ik overigens uitzet is splashscreen bij boot

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 163846 op 01-09-2007 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

jaja, grappenmaker. Daar staat ook alles in wat wél gelukt is :P Splashscreen staat uit, maar ik kon alleen maar FAIL lezen, toen schakelde hij over naar grafisch. Ik zou dus gewoon later die foutmelding terug willen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437

cat /var/log/messages | grep FAIL ? :P

Of iets zinvoller: cat /var/log/messages | grep [fF][aA][iI][lL]

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 01-09-2007 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-06 08:25

zAo

GPLv2 Fanboy

Anoniem: 69437 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 16:09:
cat /var/log/messages | grep FAIL ? :P

Of iets zinvoller: cat /var/log/messages | grep [fF][aA][iI][lL]
offtopic:
maak er dan "grep -i fail /var/log/messages" van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@DOT: grep -i does the trick, en die kan zelf zonder cat het bestand doorspitten :P
Die vindt helemaal niks van vandaag in /var/log (behalve dan xorg en wvdailconf :S)

[ Voor 18% gewijzigd door MBV op 01-09-2007 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
MBV schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 14:18:
In Ubuntu (Feisty) is er in /etc/default/rcS een optie ("VERBOSE=YES") om fsck te laten zien dat-ie naar /var/log/fsck/ logged.
"A log will be saved in /var/log/fsck/checkroot if that location is writable."
"A log will be saved in /var/log/fsck/checkfs if that location is writable."
:)

[ Voor 1% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 01-09-2007 20:07 . Reden: typo/verhaspeling ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ja, maar morgen start apache niet, en overmorgen MySQL. Er is dus geen log van de failures die tijdens het initialiseren langskomen? En geen Gnome/KDE-tool die het laat zien?

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 01-09-2007 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
https://help.ubuntu.com/c...a23fe525c16aacc43e599b109 ? Er is vast wel een frontend voor syslog/logfiles ?

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nog niet genoemd hier, maar onder System > Administration > System log zit een log-viewer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Laatst online: 06-11-2024
Nog even 2 tips van mijn kant;

Hier een manier om snel fotos in batch te resizen
Hier nog zo'n script
Als je zelf een beeeeeetje kan programmeren kan je de scriptjes gemakkelijk aanpassen, ze zijn heel simpel opgebouwd.. zo heb ik er een 120px optie bij ingezet waar hij ook automatisch tn_ van thumbnail voor de filename aan zet.

Maar als je niet kan proggen, kan je dit programmaatje gebruiken om batch renames te doen:
GPrename

Kan je wel proggen en kan je ook overweg met Perl expressions, dan is dit misschien ook wel iets voor je als je wilt batch renamen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
#!/bin/sh
# Nautilus script for mass file renaming

set -e

TITLE=`basename "$0"`

# Path to perl's rename
RENAME=/usr/bin/rename

rename_all() {
        IFS=$'\n'
        for FILE in $NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_FILE_PATHS
        do
                cd "`dirname "$FILE"`"
                "$RENAME" "$@" "$EXPR" -- "`basename "$FILE"`"
        done
}

EXPR="s///"
while true
do
        EXPR=`zenity --title "$TITLE - expression" --entry --text "Specify the Perl expression for modifying the filenames." --entry-text "$EXPR"` ||
exit

rename_all -n | sed -e 's/^\(.*\) renamed as \(.*\)$/\2\n\1/' | zenity --list --width 800 --height 600 --title  "$TITLE - Preview" --text ""
--column "New name" --column "Old name" && break
done

rename_all

Ik kan de url even nergens meer vinden, vandaar even de originele file. Noem het MassRename en plaats hem in /home/$naam/.gnome2/nautilus-scripts. Maak hem dan nog even executable maken met 'chmod u+x MassRename' en je bent klaar om te gaan (benaderbaar via rechtermuisklik op een file en dan Scripts)!

Meer van dit soort scripts zijn muchly appreciated!

Weet iemand overigens een manier om met behoud van mijn theme de groottes van de minimaliseer/maximaliseer/sluitknoppen aan te passen? Ik vind ze persoonlijk net iets te groot...

[ Voor 7% gewijzigd door Peedy op 02-09-2007 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:30

jmk

Ubuntu krijgt een X Failsafe Mode, zodat je vanuit een minimale grafische interface je instellingen kan testen, zonder dat je met de commandline hoeft te werken.

Ubuntu wordt steeds volwassener, steeds beter geschikt voor mensen die niet commandlines kunnen omgaan.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231705

Ik zit hier met een probleempje: Ik heb de .iso gedownload, gebrand e.d . Ik dus vrolijk naar boven naar mijn 1.6 GHZ. en 128MB RAM pctje, steek ik er de cd in gebeurt er niet (ook tijdens de reboot geprobeert) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:30

jmk

Anoniem: 231705 schreef op zondag 02 september 2007 @ 09:10:
Ik zit hier met een probleempje: Ik heb de .iso gedownload, gebrand e.d . Ik dus vrolijk naar boven naar mijn 1.6 GHZ. en 128MB RAM pctje, steek ik er de cd in gebeurt er niet (ook tijdens de reboot geprobeert) :(
1. Weet je zeker dat je de goed Bootable is? start de CD op een andere PC wel goed op?
2. Kan je andere Bootable CD's wel starten op je 1.6 Ghz PC? Misschien ligt het aan je boot-order?
3. Heb je gekeken naar de systeemeisen van de Ubuntie-versie die je gaat installeren? 128 MB is te weinig voor Ubuntu, Xubuntu kan wel. Als je de live-CD wil starten van Ubuntu, en hij lijkt niets te doen, kan dat ook komen door te weining RAM, en belachelijk veel swaps

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zorgen dat je hem goed gebrand hebt (dus niet "gewoon" een cd maken met een filesystem en de iso erop), en niet vergeten dat dit topic eigenlijk niet voor vraagjes is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231705

Ok, bedankt voor jullie hulp zal het vanmiddag is gaan proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:15
Weet iemand overigens een manier om met behoud van mijn theme de groottes van de minimaliseer/maximaliseer/sluitknoppen aan te passen? Ik vind ze persoonlijk net iets te groot...
Die worden mee aangepast aan de grootte van het lettertype. Dus System > Preferences > Font > Window Title Font verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105284

Anoniem: 231705 schreef op zondag 02 september 2007 @ 09:10:
Kijk in het bios van de pc of de bootorder correct is (zorgen dat hij eerst van de cd boot).
Als dat goed zit kijk dan of je cd correct is. Probeer met een andere pc ervan te booten, kijk of je niet domweg de .iso op cd hebt gebrand in plaats van ehm als image te gebruiken, en of de cd bootable is.
Ehm, sorry. Er lopen af en toe ook noobs rond in dit topic, kennelijk had ik jouw verkeerd ingeschat :X
Ik ben dan ook nieuw, gebruik sinds december ubuntu in dual boot (dus ik zit nog vaak op windows). Maar waardeer het dat je het operating systemm ook echt kan leren gebruiken. Hierdoor kan je er na een tijdje veel beter mee omgaan dan met windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:56
De Live CD van Ubuntu 7.04 heeft minimaal 256mb nodig (er staat wel 192mb vermeldt, maar dat is in de praktijk niet haalbaar). De alternate install CD kan wel uitkomst bieden :)

edit:
minimaal 256mb en 256mb vermeldt, maar niet haalbaar, sprak elkaar tegen

[ Voor 20% gewijzigd door llevering op 03-09-2007 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-06 23:06

Sebazzz

3dp

Weet iemand hoe je fstab opnieuw kan laten 'detecteren'.
Ik bedoel dus dat fstab opnieuw wordt gegenereerd net zoals na de Ubuntu installatie gebeurt zodat al je partities aangekoppelt zijn die je hebt en in fstab zijn geplaatst.

Heb namelijk wat partities veranderd en ik heb geen zin om handmatig alles opnieuw in fstab te zetten :p

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105284

The Triad schreef op maandag 03 september 2007 @ 16:31:
Weet iemand hoe je fstab opnieuw kan laten 'detecteren'.
Ik bedoel dus dat fstab opnieuw wordt gegenereerd net zoals na de Ubuntu installatie gebeurt zodat al je partities aangekoppelt zijn die je hebt en in fstab zijn geplaatst.

Heb namelijk wat partities veranderd en ik heb geen zin om handmatig alles opnieuw in fstab te zetten :p
ik zit niet op linux dus ik heb even in google "man fstab" gezet, op die paginna doorgeklikt naar [url:http://linux.die.net/man/8/fstab-sync]fstab-sync[/url].
Geen idee of het dat wel is, maar dit lijkt me een vrij simpele zoekvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
jmk schreef op zondag 02 september 2007 @ 09:07:
Ubuntu krijgt een X Failsafe Mode, zodat je vanuit een minimale grafische interface je instellingen kan testen, zonder dat je met de commandline hoeft te werken.

Ubuntu wordt steeds volwassener, steeds beter geschikt voor mensen die niet commandlines kunnen omgaan.
Klopt, dit stond volgensmij al voor Edgy Eft gepland. Het is nog steeds niet zeker of het in Gutsy komt, wel zeer waarschijnlijk. Net als de desktop-effects word dit al een aantal versies vooruit geschoven. Als je de toekomstige features van ubuntu in de gaten wil houden dan moet je eens kijken naar de blueprints op launchpad.net/ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:16

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

E-jey schreef op maandag 03 september 2007 @ 23:11:
Klopt, dit stond volgensmij al voor Edgy Eft gepland. Het is nog steeds niet zeker of het in Gutsy komt, wel zeer waarschijnlijk. Net als de desktop-effects word dit al een aantal versies vooruit geschoven. Als je de toekomstige features van ubuntu in de gaten wil houden dan moet je eens kijken naar de blueprints op launchpad.net/ubuntu.
Als deze feature erin zit is er eigenlijk niets dat mensen nog kan weerhouden over te stappen... dit was de laatste key feature die ubuntu voor mij nog miste :)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HetWonder schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 15:51:
[...]

Als deze feature erin zit is er eigenlijk niets dat mensen nog kan weerhouden over te stappen... dit was de laatste key feature die ubuntu voor mij nog miste :)
Ik denk dat slechte doc(x)-support en weinig games toch wel de key-bugs zijn die veel mensen weerhouden. Ik denk dat Linux opensource in het algemeen eerst volledig compatible moet zijn met Microsoft, voordat een kritieke massa overstapt. Als dat eenmaal gebeurd is (over 50 jaar ofzo ;)) kan er weer een eigen lijn getrokken worden, en zal MS moeten volgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 04-09-2007 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 09:11
Anoniem: 69437 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:10:
[...]

Ik denk dat slechte doc(x)-support en weinig games toch wel de key-bugs zijn die veel mensen weerhouden. Ik denk dat Linux opensource in het algemeen eerst volledig compatible moet zijn met Microsoft, voordat een kritieke massa overstapt. Als dat eenmaal gebeurd is (over 50 jaar ofzo ;)) kan er weer een eigen lijn getrokken worden, en zal MS moeten volgen.
Ik denk dat een groter probleem is dat veel programma's die niet vanuit Ubuntu zelf ondersteund worden vaak totaal niet uniform zijn qua gebruikersinterface. Daarnaast werkt Ubuntu out-of-the-box erg gebruikersvriendelijk, maar als je zelf wat functionaliteit gaat toevoegen is dit vaak veel minder makkelijk te gebruiken.

Kortom: gebruiksvriendelijkheid blijft een probleem :) .

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 04-09-2007 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Vrijwel alle GNOME apps houden zich aan de GNOME HIG, met wellicht een paar kleine wijzigingen. Als dat niet uniformiteit is, dan weet ik het ook niet meer.

@ DOT :
Vijftig jaar is denk ik al veel te krap gekozen. :P Alleen als Microsoft failliet gaat (no chance) of praktisch niets meer verkoopt (ook hier : no chance) zullen ze misschien hun proprietary bestandsformaten vrijgeven. Lastig en vreemd voor iedereen die open source software wil gebruiken (en/of graag werkt met open standaarden), maar het is nu eenmaal niet anders. :)
offtopic:
* Jungian vindt Office 2007 trouwens the next big thing since sliced bread. De enige reden dat hij Windows op zijn werklaptop heeft staan :')

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Ik vind dat ubuntu/canonical nog te weinig naar gebruikers luistert en te weinig bezig is om het hen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Neem alleen al de namen: ubuntu, kubuntu, xubuntu, edubuntu. Voor iemand die ubuntu wil proberen is dit meteen een probleem. Kubuntu en xubuntu moeten ze zo min mogelijk promoten, die hard kde freaks weten kubuntu toch wel te vinden. Beschrijvende namen zoals Ubuntu Server, Ubuntu School Edition etc.. zijn veel duidelijker.
Wat ik ook absoluut niet snap is dat veel oss devs het altijd over keuze hebben. Er word dan geredeneerd dat meerdere projecten goed is voor de concurrentie, open-source concurrenten kunnen meestal gewoon code van elkaar gebruiken. Maar wat ze volledig missen is dat close-source de grote concurrent is. Heel veel open source software kan niet tippen aan closed-source.

Jungian, en QT apps dan? Die zien er compleet anders uit in gnome. Firefox en Thunderbird zijn ook niet HIG compatible. Je kan niet eens fatsoenlijke drag and droppen tussen alle applicaties. Ik kan van fileroller niet drag&droppen naar nautilus of van nautilus naar thunderbird.

[ Voor 14% gewijzigd door E-jey op 04-09-2007 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

E-jey schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:35:
Jungian, en QT apps dan? Die zien er compleet anders uit in gnome. Firefox en Thunderbird zijn ook niet HIG compatible. Je kan niet eens fatsoenlijke drag and droppen tussen alle applicaties. Ik kan van fileroller niet drag&droppen naar nautilus of van nautilus naar thunderbird.
QT-apps hebben niets met GNOME of Ubuntu te maken en hebben dus vanzelfsprekend ook niets met de GNOME HIG te doen. Ik ben daarnaast nog steeds geen onmisbare apps tegengekomen, die een gebruiker met de ene toolkit wel tot zijn beschikking heeft en met de andere toolkit niet.

Thunderbird en Firefox hebben evenmin weinig met GNOME te maken (GNOME gebruikt GTK+, die apps ook, daar houdt de vergelijking op). Het zijn geen GNOME-apps.

[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 04-09-2007 19:47 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

Jungian schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:46:
Ik ben daarnaast nog steeds geen onmisbare apps tegengekomen, die een gebruiker met de ene toolkit wel tot zijn beschikking heeft en met de andere toolkit niet.
Kaffeine?

Draait overigens perfect (afgezien van drag'n'drop) onder Gnome maar ik heb het toch echt nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door Mentalist op 04-09-2007 19:53 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Onmisbaar ? :+ Mogen ze er eerst degelijke subtitle rendering in gaan bouwen. GTK-alternatief met even slechte subtitle rendering : VLC. Scheelt je nog eens Xine en QT ook :)

[ Voor 6% gewijzigd door Jungian op 04-09-2007 19:54 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Hoezo ze hebben niets met elkaar te maken? Gnome en firefox zijn beide default in ubuntu. Je kan via "add/remove software" heel makkelijk QT apps installeren. Vanuit het ontwikkelaars oog is het volkomen logish en acceptabel dat qt/mozilla en gnome apps er anders uit zien en niet goed met elkaar werken. Normale gebruikers vinden het echter heel vreemd en compleet onlogish, het is toch beide ubuntu? Conclusie van gebruiker: ubuntu is slecht. Conclusie devver: ubuntu is beter, je hebt keuze. Zie hier het grote probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jungian schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:54:
[...]

Onmisbaar ? :+ Mogen ze er eerst degelijke subtitle rendering in gaan bouwen. GTK-alternatief met even slechte subtitle rendering : VLC. Scheelt je nog eens Xine en QT ook :)
Ik gebruik niet eens subtitles. DVB kijken met VLC is een regelrechte draak. Buiten de mediacenters (die te moeilijk zijn om op te zetten) is Kaffeine het enige progje waarmee je redelijk kan zappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Jungian schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:46:
Thunderbird en Firefox hebben evenmin weinig met GNOME te maken (GNOME gebruikt GTK+, die apps ook, daar houdt de vergelijking op). Het zijn geen GNOME-apps.
Die Mozilla-applicaties zijn *niet* native. Ze zijn niet native win32/gtk/qt/whatever. Het zijn xul-applicaties die door middel van styling native lijken, maar het niet zijn. Waren ze het maar, dan zou de échte integratie met bijvoorbeeld GTK een stuk makkelijker zijn (doordat ze xul zijn is het bijvoorbeeld onmogelijk om een OS X-like menubar in Gnome te hebben in combinatie met Firefox). Als je dat wil, moet je Epiphany gebruiken in Gnome.
E-jey schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:55:
Hoezo ze hebben niets met elkaar te maken? Gnome en firefox zijn beide default in ubuntu. Je kan via "add/remove software" heel makkelijk QT apps installeren. Vanuit het ontwikkelaars oog is het volkomen logish en acceptabel dat qt/mozilla en gnome apps er anders uit zien en niet goed met elkaar werken. Normale gebruikers vinden het echter heel vreemd en compleet onlogish, het is toch beide ubuntu? Conclusie van gebruiker: ubuntu is slecht. Conclusie devver: ubuntu is beter, je hebt keuze. Zie hier het grote probleem.
Het leuke aan in ieder geval gtk en qt is, dat het perfect stijlbaar is. Er zijn goede gtk-themes beschikbaar voor qt, zodat het verschil vrijwel onzichtbaar is. Daarnaast bevat qt inmiddels ook functionaliteit om qt de gnome-hig te laten volgen, voor zover ik weet. In theorie is het dus weldegelijk mogelijk om zonder noemenswaardige problemen gtk- en qt-apps door elkaar te gebruiken.

Daarnaast, ik vind het vreemd dat binnen de Linux-wereld in eens verwacht wordt (sommigen vinden dat het moet!) dat alle apps binnen een toolkit en zelfs daarbuiten op elkaar zijn afgestemd. Als je dan toch naar Windows kijkt, dan zie ik dat daar enkele stijlen zijn die vaak door elkaar gebruikt worden en dat er weliswaar een globale gelijkenis is, maar dat die ongeveer van hetzelfde niveau is als die van gtk- of qt-apps.
Ik vind dat ubuntu/canonical nog te weinig naar gebruikers luistert en te weinig bezig is om het hen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Neem alleen al de namen: ubuntu, kubuntu, xubuntu, edubuntu. Voor iemand die ubuntu wil proberen is dit meteen een probleem. Kubuntu en xubuntu moeten ze zo min mogelijk promoten, die hard kde freaks weten kubuntu toch wel te vinden. Beschrijvende namen zoals Ubuntu Server, Ubuntu School Edition etc.. zijn veel duidelijker.
Agreed. Een week of wat terug is er op Planet Ubuntu ook wel over gediscussieerd, maar voor zover ik weet is daar geen definitief antwoord op gekomen. Ik zou echter voor de verandering zijn.
Wat ik ook absoluut niet snap is dat veel oss devs het altijd over keuze hebben. Er word dan geredeneerd dat meerdere projecten goed is voor de concurrentie, open-source concurrenten kunnen meestal gewoon code van elkaar gebruiken. Maar wat ze volledig missen is dat close-source de grote concurrent is. Heel veel open source software kan niet tippen aan closed-source.
Als je ervan uitgaat dat alle open-sourcelicenties draaien om de mogelijkheid broncode in te zien, aan te passen en te distribueren, dan is het juist logisch dat het draait om keus: je kan namelijk altijd de broncode pakken en er zelf mee aan de slag gaan en je eigen product maken. Het *kan*. Dat is vrijheid en keuze. Het moet niet, maar het kan. De mogelijkheid bestaat. Zo bezien is closed source geen concurrent, omdat het gewoonweg niet binnen het ecosysteem past. In een groep waar een ideologie van vrijheid bestaat, is geen behoefte (ideologisch gezien) aan een gesloten 'idee'. Kortom, closed-sourcesoftware past niet binnen de pure ideologie van een Stallman of een Raymond. Inmiddels is de wereld echter veranderd en hoor je ook binnen de oss-community weldegelijk steeds meer roepen om goede antwoorden op gesloten software en wordt gesloten software ook weldegelijk als concurrent gezien; het feit dat wij de discussie daar nu over voeren is er het levende bewijs van.

Ergens las ik hier in de reacties ook dat er gepoogd moet worden om Windows na te apen en dat - als dat over 50 jaar klaar is - er begonnen kan worden aan het ontwikkelen van een unieke identiteit. Zo gaat het niet bij mensen, die beginnen al vroeg met de ontwikkeling van een eigen ik, dus waarom zou het wel zo moeten gaan bij samenwerkingen tussen mensen? Mijns inziens een verkeerde insteek. Natuurlijk moet open-sourcesoftware in grote lijnen kunnen wat de concurrenten kunnen (Windows, Mac OS X, Unix-varianten, ...), maar daar hoeft het niet op te houden mijns inziens. De ontwikkeling van 'gekopieerde' features kan prima samengaan met die van vernieuwende functionaliteit; levend voorbeeld: Compiz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

E-jey schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:55:
Firefox is geen GNOME-app, daar kun je dus ook geen verregaande integratie van. Default of niet, daar verandert niets aan. Of verwacht jij ook verregaande integratie van Nautilus in KDE (ook al is dat vanzelfsprekend geen default) ? QT en GTK zijn twee verschillende toolkits en daar kun je niet van verwachten dat ze er precies hetzelfde uitzien (gtk-qt is een uitzondering, die positief uitpakt voor KDE). Gebruikers merken werkelijk waar geen hout van deze verschillen. Mac OS heeft qua GUI-verschillen een veel groter probleem (zie UNO) en Windows is al helemaal een vergaarbak van GUI's en regelloosheid.
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:58:
Ik gebruik niet eens subtitles. DVB kijken met VLC is een regelrechte draak. Buiten de mediacenters (die te moeilijk zijn om op te zetten) is Kaffeine het enige progje waarmee je redelijk kan zappen.
Ik zou dit geen gebruikers-issue noemen (DVB op de pc is meer een niche).
offtopic:
Kaffeïne heeft trouwens wel een erg intuïtieve GUI vind ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Jungian op 04-09-2007 20:15 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:33

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Jungian schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:29:

offtopic:
* Jungian vindt Office 2007 trouwens the next big thing since sliced bread. De enige reden dat hij Windows op zijn werklaptop heeft staan :')
dualboot? ;x

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jungian schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 20:12:
[...]

Ik zou dit geen gebruikers-issue noemen (DVB op de pc is meer een niche).
Dat ben ik niet met je eens. De v4l-dvb kernel modules worden standaard in kernels meegebakken zelfs. USB DVB-T sticks gaan voor een paar tientjes als warme broodjes over de toonbank vandaag de dag. Misschien iets minder in Nederland, maar des te meer in de UK, Frankrijk en Duitsland. Daarmee is het in mijn ogen geen niche meer.

Als je op deze manier gaat beredeneren is alles wat geen browser, chatproggel of officesuite is "optioneel".

Als ik serieus geen Kaffeine meer zou kunnen gebruiken zou ik overwegen terug naar Windows te gaan, en daar zou ik niet blij mee zijn.

Nieuwsgierig: is analoge TV op de PC wat jou betreft ook een niche? Zo ja, dan ben je in ieder geval consequent. Zo nee, dan is je visie heel erg beperkt tot Nederland/België waar analoge TV nog standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 20:44:
Nieuwsgierig: is analoge TV op de PC wat jou betreft ook een niche? Zo ja, dan ben je in ieder geval consequent. Zo nee, dan is je visie heel erg beperkt tot Nederland/België waar analoge TV nog standaard is.
Dat is (wat mij betreft) ook een niche inderdaad. Het zou me niet verbazen als er maar een paar procent van PC-gebruikers wereldwijd tv kijken op hun computer (digitaal en analoog). Veruit de grootste groep gebruikers heeft daar een tv voor (verbazingwekkend, ik weet het :+). De voordelen van tv kijken middels de pc hoef ik jou daarentegen niet uit te leggen natuurlijk. })

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Harm schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 20:12:

[...]
Ergens las ik hier in de reacties ook dat er gepoogd moet worden om Windows na te apen en dat - als dat over 50 jaar klaar is - er begonnen kan worden aan het ontwikkelen van een unieke identiteit. Zo gaat het niet bij mensen, die beginnen al vroeg met de ontwikkeling van een eigen ik, dus waarom zou het wel zo moeten gaan bij samenwerkingen tussen mensen? Mijns inziens een verkeerde insteek. Natuurlijk moet open-sourcesoftware in grote lijnen kunnen wat de concurrenten kunnen (Windows, Mac OS X, Unix-varianten, ...), maar daar hoeft het niet op te houden mijns inziens. De ontwikkeling van 'gekopieerde' features kan prima samengaan met die van vernieuwende functionaliteit; levend voorbeeld: Compiz.
mja ik vind compiz/beryl/whatever juist een voorbeeld van hoe het niet moet. Ze zitten/zaten alleen maar te zeuren over licenties, namen ed. Er zit totaal geen lijn in en de buitenwereld is compleet de weg kwijt. Is het nu XGL, Compiz, Beryl, Opencompositing, AIGLX of toch Compiz Fusion? De ontwikkelaars zijn daar alleen maar bezig geweest met leuke nieuwe plugins/features in plaats van te zorgen dat de software stabiel word. Het gevolg is dat er wel heel veel leuke dingen kunnen, maar dat het een hel is voor elke nieuwe gebruiker. Hopelijk komt daar verandering in met gutsy. Als ze vanaf het begin goed hadden samengewerkt en niet zo kinderachtig hadden gedaan dan was de ontwikkeling veel verder geweest. Windows en OSX leveren een stabiele grafische 3d omgeving en linux loopt daarop achter.

Om nog even terug te komen op het Gtk, Qt etc. verhaal. Het maakt opzich niet uit dat het er allemaal anders uit ziet, dat kan makkelijk opgelost worden met skins ofzo. Waarom dat niet gedaan word is me echt een raadsel. Het grootste probleem zijn zaken als drag&drop. Dat moet toch wel met een mooi standaard of tussenlaag opgelost kunnen worden. Zelfs tussen gtk apps kan je niet fatsoenlijk drag&droppen. Jungian, het verschil dat de gebruiker merkts tussen gtk en qt is dat het allemaal niet lekker samenwerkt. Je kan tussen een qt ftp client niet lekker bestanden slepen met nautilus. Het is opzich prima dat meerdere toolkits zijn, zolang de gebruiker er maar geen last van heeft. Bij windows heb ik er nog nooit last van gehad. Volgensmij is dit een groot probleem wat makkelijk opgelost kan worden door samenwerking en goede communicatie.

Over het uiterlijk van ubuntu gesproken. Mark Shuttleworth kondigde bijna een jaar geleden aan dat ubuntu mooi moest worden. Hij zou een grafische ontwikkelaar gehuurd hebben. In het afgelopen jaar is er echter niets veranderd. Hij lijkt het zo goed te begrijpen maar er gebeurd helemaal niets. Al het community artwork wordt persoonlijk door Shuttleworth afgekeurd. Als je ubuntu, xp, vista en osx vergelijkt dan is ubuntu overduidelijk de lelijkste. Uit usability onderzoek blijkt dat je beter een mooie niet functionele gui kan hebben dan een lelijke die praktisch is. Opnieuw lijken ze niet te weten wat de gebruiker wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Harm schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 20:12:
Ik had het dan ook niet over na-apen. Als men wil dat Opensource zo snel mogelijk de wereld overneemt, moet het eerst compatible zijn met Windows. Dat wil zeggen: je moet .doc en .docx perfect kunnen openen in OpenOffice, je moet alle games kunnen spelen, je moet alle features van het MSN-protocol kunnen gebruiken, etc.

Dat wil niet zeggen dat alles gekopieerd moet worden. Ik wil geen startmenu met een gouden gids aan bedrijfsnamen. Ik wil geen Windows-geluidjes. Ik wil geen Aero-Alt-tab. Compatibiliteit betekent niet dat je je identiteit moet verliezen. Als Linux je gebruikservaring inderdaad niet zou verbeteren, dan zou er geen reden zijn om over te stappen.

Met een eigen lijn trekken bedoel ik ook eigenlijk meer dat een standaard als ODF dan gewoon niet ondermijnd zal worden door Microsoft.
E-jey schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 23:48:
[...]

mja ik vind compiz/beryl/whatever juist een voorbeeld van hoe het niet moet. Ze zitten/zaten alleen maar te zeuren over licenties, namen ed. Er zit totaal geen lijn in en de buitenwereld is compleet de weg kwijt. Is het nu XGL, Compiz, Beryl, Opencompositing, AIGLX of toch Compiz Fusion? De ontwikkelaars zijn daar alleen maar bezig geweest met leuke nieuwe plugins/features in plaats van te zorgen dat de software stabiel word. Het gevolg is dat er wel heel veel leuke dingen kunnen, maar dat het een hel is voor elke nieuwe gebruiker. Hopelijk komt daar verandering in met gutsy. Als ze vanaf het begin goed hadden samengewerkt en niet zo kinderachtig hadden gedaan dan was de ontwikkeling veel verder geweest. Windows en OSX leveren een stabiele grafische 3d omgeving en linux loopt daarop achter.
Wat heeft Windows dan? Ik zie alleen maar dat onbruikbare nieuwe Alt-tab ding en wat blur. Dat noem ik nou niet echt "Wow". Ubuntu Feisty heeft nu een kubus en wobbly. Net zo zinloos, en net zo mager. Bij OSX zie je overal kleine animaties, die niet in de weg zitten. Dat is goed geregeld. OSX loopt voor, Vista en Feisty zijn teleurstellend mager, maar Compiz Fusion is nu al veel indrukwekkender, en zal in Gutsy ook prominent aanwezig zijn.
Om nog even terug te komen op het Gtk, Qt etc. verhaal. Het maakt opzich niet uit dat het er allemaal anders uit ziet, dat kan makkelijk opgelost worden met skins ofzo. Waarom dat niet gedaan word is me echt een raadsel. Het grootste probleem zijn zaken als drag&drop. Dat moet toch wel met een mooi standaard of tussenlaag opgelost kunnen worden. Zelfs tussen gtk apps kan je niet fatsoenlijk drag&droppen. Jungian, het verschil dat de gebruiker merkts tussen gtk en qt is dat het allemaal niet lekker samenwerkt. Je kan tussen een qt ftp client niet lekker bestanden slepen met nautilus. Het is opzich prima dat meerdere toolkits zijn, zolang de gebruiker er maar geen last van heeft. Bij windows heb ik er nog nooit last van gehad. Volgensmij is dit een groot probleem wat makkelijk opgelost kan worden door samenwerking en goede communicatie.
Drag&drop is niet het enige probleem van 2 verschillende widget-sets. Qt-apps geven in Ubuntu vaak problemen, aangezien ze veel teveel afhankelijk zijn van het KDE-framework. Ik krijg vaak de melding dat een Qt-app niet gestart kon worden omdat bijvoorbeeld de dcopserver niet mee wil werken. Andersom zal dat ook wel zijn.

Gelukkig worden in KDE4 (dacht ik) vfs en dbus gebruikt, waardoor de boel al een stuk beter op elkaar zal aansluiten.
Over het uiterlijk van ubuntu gesproken. Mark Shuttleworth kondigde bijna een jaar geleden aan dat ubuntu mooi moest worden. Hij zou een grafische ontwikkelaar gehuurd hebben. In het afgelopen jaar is er echter niets veranderd. Hij lijkt het zo goed te begrijpen maar er gebeurd helemaal niets. Al het community artwork wordt persoonlijk door Shuttleworth afgekeurd. Als je ubuntu, xp, vista en osx vergelijkt dan is ubuntu overduidelijk de lelijkste. Uit usability onderzoek blijkt dat je beter een mooie niet functionele gui kan hebben dan een lelijke die praktisch is. Opnieuw lijken ze niet te weten wat de gebruiker wil.
Tja, "mooi" is geen feit. Ik vind Ubuntu's Tangerine heel erg mooi. Mooier dan XP-Luna, en handiger dan Vista's veel te transparante Aero. OSX's witte apps vind ik ook wel mooi, maar dat brushed metal weer niet.

Bovendien is er voor de fans van blauw altijd nog Clearlooks en Tango.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ik vind het standaard theme van Ubuntu ook prima. Niet mooi of lelijk maar wel functioneel. Niet zo lelijk dat ik me eraan moet ergeren, ook niet zo mooi dat het me af gaat leiden. Wat dat betreft prima..

Maar ik twijfel er niet aan dat wanneer dat serieus aangepakt zal worden er altijd een optie zal blijven voor "classic theme", dus ik vrees ook nergens voor. Als het anders moet moet het maar anders.

Maar nu ben ik iemand die niet zozeer op design let. Zolang het goed werkt en ik me er niet aan erger is het verder prima.

Nee het design van (de hardware) van Apple, daar erger ik me dan weer dood aan. Omdat het naar mijn mening zo lelijk is. Dus je kan het wel fout doen bij mij :P.

Ik vind het prima zo, maar we zullen zien wat de toekomst zal brengen :). En ik vrees dat het waar is dat volledige compatibiliteit met Windows-meuk noodzakelijk is om op grote schaal door te breken. Maar dan zullen b.v. ook .wmv streams/filmpjes out-of-the-box moeten werken, en dat zal nooit gebeuren (misschien in wubuntu - een Ubuntu release met warez erin :+). Het argument van games hoor ik ook vaak, ook een probleem. Het zou al gigantisch helpen als gamedevelopers massaal over zouden stappen op OpenGL.

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 05-09-2007 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:54

Metro2002

Memento mori

W3ird_N3rd schreef op woensdag 05 september 2007 @ 01:32:

Ik vind het prima zo, maar we zullen zien wat de toekomst zal brengen :). En ik vrees dat het waar is dat volledige compatibiliteit met Windows-meuk noodzakelijk is om op grote schaal door te breken. Maar dan zullen b.v. ook .wmv streams/filmpjes out-of-the-box moeten werken, en dat zal nooit gebeuren (misschien in wubuntu - een Ubuntu release met warez erin :+). Het argument van games hoor ik ook vaak, ook een probleem. Het zou al gigantisch helpen als gamedevelopers massaal over zouden stappen op OpenGL.
Dat WMV files niet out of the box werken is eerder een probleem van Ubuntu als van linux an sich.
De makers van Ubuntu willen namelijk geen programma's meeleveren die op de een of andere manier een licentie aan zich hebben hangen of closed source zijn (correct me if i'm wrong).

Als je bv mandriva bekijkt, daarin werkt mp3, wmv direct na installatie. Zelfs de DVDCSS codec wordt meegeinstalleerd en nog beter: je 3D hardware acceleratie werkt standaard al omdat hun niet zo panisch de drivers niet mee willen leveren van ATI en Nvidia.

Games is en blijft een probleem omdat iedereen de games wil spelen die onder windows uitkomen. Er zijn onder linux ook genoeg games te vinden, gister nog Openarena (quake3 kloon) geinstalleerd wat echt best wel een goed spel is en bv de Unrealtournament serie draait eronder en via Cedega is ook best wel het eea aan windows games aan de praat te krijgen.
Het zou inderdaad een heeeele grote stap vooruit zijn als programmeurs openGL gingen gebruiken ipv directX. Dan hebben ze direct 2 markten erbij, Apple en Linux / Unix gebruikers.

Gebruik nu zelf linux een tijdje en eerlijk is eerlijk, het kost tijd om om te schakelen (het is en blijft toch een compleet ander OS dan windows) maar ik zou absoluut niet willen dat het nóg meer op windows ging lijken. Linux is nou eenmaal geen windows en zal dat ook nooit worden en moet naar mijn mening dat ook niet willen worden. Het zijn juist de 'niet-windows' dingen die linux goed maken. Waar ik wel voorstander van ben is dat je in linux bepaalde dingen tegenwoordig gewoon simpel via een GUI kan instellen ipv via allerlei config files.

Linux is echt al heel goed bezig en absoluut al een mooie plaatsvervanger voor windows voor bijna alles (behalve games). Op mijn laptop staat enkel en alleen nog linux, simpelweg omdat ik daar alles mee kan wat ik onder windows ook kon. Op de desktop staat bij mij nog winXP vanwege ... de games. Maar die staat dan ook alleen aan als ik games wil doen, voor de rest ben ik al helemaal over op linux en het bevalt me zeer goed!

Eindelijk zou ik zeggen want ik ben al zo'n 8 jaar lang met linux aan het stoeien maar het was het altijd net niet, dan werkte dit weer niet, dan was dat weer onhandig, maar sinds een paar jaar zit linux echt in een stroomversnelling. De ondersteuning van fabrikanten begint eindelijk fatsoenlijke vormen aan te nemen en ook hardwareleveranciers beginnen in te zien dat linux intussen echt volwassen is geworden.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Anoniem: 69437 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 01:17:

Wat heeft Windows dan? Ik zie alleen maar dat onbruikbare nieuwe Alt-tab ding en wat blur. Dat noem ik nou niet echt "Wow". Ubuntu Feisty heeft nu een kubus en wobbly. Net zo zinloos, en net zo mager. Bij OSX zie je overal kleine animaties, die niet in de weg zitten. Dat is goed geregeld. OSX loopt voor, Vista en Feisty zijn teleurstellend mager, maar Compiz Fusion is nu al veel indrukwekkender, en zal in Gutsy ook prominent aanwezig zijn.
Het gaat niet alleen de OpenGL effectjes. Het gaat ook om kleurgebruik ed. Vergelijk rythmbox en windows media player eens:

Afbeeldingslocatie: http://www.lugatgt.org/articles/win_to_linux2/downloads/rhythmbox.png
Afbeeldingslocatie: http://www.lp-naar-cd.com/images/WMP11MediaBib01.png

Rythmbox is nog net niet egaal grijs. Ik weet zeker dat heel veel normale gebruikers gaan roepen dat wmp mooier is en daaruit de conclusie trekken dat wmp beter is. Er moet dus een goede balans gevonden worden tussen zakelijkheid en bling bling. Apple heeft dat wel goed gedaan naar mij mening. Wie vind rythmbox er mooier uit zien dan wmp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WMP ziet er erg bling bling uit inderdaad. Veel reflectie enzo. Persoonlijk vind ik het niet mooi. Ik vind het zegmaar 'té'. De stijl van deze applicaties is trouwens ook bewust gekozen: Tango schrijft voor dat er met mate gebruik moet worden gemaakt van perspectief en glossyness. Het moet allemaal wat plat zijn.

Als je Rhythmbox vergelijkt met iTunes (ook erg populair), dan is het verschil een stuk minder groot. Niet dat ik wil zeggen dat ik iTunes mooi vind... ik hou niet zo van grijze lijntjes overal.

Er zou qua kleur wel wat meer leven in kunnen komen als ze voor 2 hoofdkleuren kiezen, in plaats van 1 (oranje). Ze zouden bijvoorbeeld wat blauwe highlights kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld de achtergrond van een app licht-oranje zoals het nu is, en scrollbalken lichtblauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Een ander verschil is dat alle applicaties onder Windows er weer anders uitzien.

Zo missen sommige programma's opeens hun menubalk, terwijl die soms plots weer verschijnt, maar weer anders gestyled is dan de rest van het programma.

Kleurgebruik is ook anders tussen alle programma's. Vergelijk alleen eens Explorer, Office en Media Player. Er is geen touw aan vast te knopen. Alles zit ergens anders en ziet er anders uit. En dat met producten van dezelfde fabrikant!

Dan vind ik programma's onder Ubuntu (of in een Linux-omgeving) een stuk prettiger. Bijna alle programma's hebben dezelfde indeling, hetzelfde kleurengebruik en reageren vrijwel hetzelfde op de gebruiker. Daarbij komt dat in mijn ervaring ze beter de grafische voorkeuren van de gebruiker respecteren (door de style toe te passen). Probeer maar eens een blauwe Office 2003 de kleur van je style aan te laten nemen. Om van WMP maar te zwijgen...

Onder andere hierdoor vind ik de gebruiksvriendelijk (en vriendelijkheid voor de gebruikers) onder Windows steeds meer afnemen.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
E-jey schreef op woensdag 05 september 2007 @ 18:01:
[...]

Het gaat niet alleen de OpenGL effectjes. Het gaat ook om kleurgebruik ed. Vergelijk rythmbox en windows media player eens:

[afbeelding]
[afbeelding]

Rythmbox is nog net niet egaal grijs. Ik weet zeker dat heel veel normale gebruikers gaan roepen dat wmp mooier is en daaruit de conclusie trekken dat wmp beter is. Er moet dus een goede balans gevonden worden tussen zakelijkheid en bling bling. Apple heeft dat wel goed gedaan naar mij mening. Wie vind rythmbox er mooier uit zien dan wmp?
Volledig eens met je kritiek. Check daarom dit screenshot eens, ook Rhytmbox (versie die met Gnome 2.20 meekomt) maar met wat meer kleur:
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1103/1323479545_b2e043b928.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Wie vind rythmbox er mooier uit zien dan wmp?
Ik. Ik word helemaal kriegel van die WMP screenshot, drukte drukte drukte. :X

Die screenshot van Harm hierboven vind ik trouwens de beste van de 3. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Mentalist op 05-09-2007 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Wat E-jey beschrijft is gewoon niet te wijten aan gtk of gnome, maar gewoon aan het theme wat Ubuntu zo graag wil gebruiken. Ik schakel altijd asap over naar het industrial gtk theme, en met een rezlook metacity theme krijg je bijvoorbeeld een banshee die er zo uit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://i6.tinypic.com/5yaia2d.png
Ik vind het a) beter dan de default rythmbox en b) heel veel overzichtelijker dan Windows Media Player. Dus het ligt meer aan het afkeuren van het artwork door Shuttleworth dan gtk of tango (want ik gebruik wel icons die volgens tango zijn ontworpen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is er beter aan Banshee eigenlijk? Qua interface ziet het er nogal hetzelfde uit. Ik heb het weleens geinstalleerd, maar ze lijken echt onwijs op elkaar. Dit is mijn Rhythmbox (hoewel ik normaal gesproken de browser aan heb staan):
Afbeeldingslocatie: http://xs219.xs.to/xs219/07363/rhythmbox-bsh-ni.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Banshee is een Mono-applicatie, maakt dat het beter? Verder heeft het geloof ik betere iPod-support dan Rhytmbox. Ik vond de playlistimplementatie van Banshee niet echt geweldig twee Gnome-versies terug, maar dat kan inmiddels verbeterd zijn. Voor de rest ken ik geen opvallende verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86536

Het rippen van CD's gaat met Sound Juicer wel verschrikkelijk beroerd! Veel bugs in het programma. Het wijzigen van de instellingen gaat lastig en de verschillende opties verschijnen niet in het selectievenster zodat ik niet de juiste instellingen kan selecteren.
Grip is wat stabieler/bugvrijer, maar ook ingewikkelder om in te stellen. Toch een beetje een minpuntje zeker omdat Sound Juicer standaard word meegeleverd bij de distro, van die programma's verwacht ik wel stabiliteit.

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:26

Theimon

Snapte!?

Anoniem: 86536 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 23:16:
Het rippen van CD's gaat met Sound Juicer wel verschrikkelijk beroerd! Veel bugs in het programma. Het wijzigen van de instellingen gaat lastig en de verschillende opties verschijnen niet in het selectievenster zodat ik niet de juiste instellingen kan selecteren.
Grip is wat stabieler/bugvrijer, maar ook ingewikkelder om in te stellen. Toch een beetje een minpuntje zeker omdat Sound Juicer standaard word meegeleverd bij de distro, van die programma's verwacht ik wel stabiliteit.
En Gnormalize? Een cdrip/audio-recode/normalize proggie. Ik gebruik het zelf meestal voor het hercoderen van het ene formaat naar het andere, maar cd's rippen gaat prima (op basis van cdparanoia).
De versie van normalize die gebruikt wordt is niet of zeer moeilijk te vinden, maar aangezien ie die niet nodig heeft om te installeren (maar wel die naam he 8)7 ).....je kan na het rippen ook aan de gang met mp3gain.
Er staat op die SF-pagina een lijstje met benodigde deps, qua audioformaten kan je zelf kijken wat je nodig hebt. Die installeer je, daarna ff het install scriptje draaien en we hebben een go :) De formaten die niet geinstalleerd zijn, blijven dan grijs in het proggie.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:54

Metro2002

Memento mori

[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

Mag ik heel eerlijk zijn maar ik zie liever rythmbox dan zo'n afzichtelijk onoverzichtelijke WMP interface. Altijd al een lelijk gedrocht gevonden en ben nooit van Winamp afgestapt.
Onder linux gebruik ik persoonlijk nog het liefst Xmms 8)

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/naamloos-5.png

O+ simpel, strak en handig
alleen het opstarten duurt eeuwen :/

• gwystyl
  • Laatst online: 00:05

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Metro2002 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 16:15:
[...]

Mag ik heel eerlijk zijn maar ik zie liever rythmbox dan zo'n afzichtelijk onoverzichtelijke WMP interface. Altijd al een lelijk gedrocht gevonden en ben nooit van Winamp afgestapt.

[afbeelding]

Ik gebruik ook xmms, en dan zelfs nog met winamp classic skin (standaard zwart/groen/grijze, altijd lastig weer te vinden na een herinstall).
Ik vind het alleen jammer dat playground (applet voor de gnome bar) niet goed samenwerkt met xmms terwijl hij dat wel zou moeten doen. Ik heb ook op een andere manier tray controls proberen te krijgen, maar dat werkte ook niet. Ik kreeg dan een zwevende rij knoppen op mijn desktop. Ik weet niet meer hoe dat programma heet, maar je kan er allerlei applets/widgets mee over je bureaublad pleuren.

• E-jey
  • Niet online
[...]
Mag ik heel eerlijk zijn maar ik zie liever rythmbox dan zo'n afzichtelijk onoverzichtelijke WMP interface.
Ik heb ook een hekel aan wmp. "t werkt niet prettig en is idd onoverzichtelijk. Maar het ziet er wel mooi uit. Mooie knoppen en niet allemaal grijs tinten. De masse kiest liever voor iets moois dan voor iets functioneels. Ik vind itunes er ook heel mooi uit zien maar echt een hell om mee te werken. Mijn ipod vullen met nummers is echt niet handig. Rythmbox en WMP waren slechts een voorbeeld. De hele ubuntu interface ziet er niet uit.

E-jey schreef op donderdag 06 september 2007 @ 16:44:
[...]
De hele ubuntu interface ziet er niet uit.
Ik vind 'm eerlijk gezegd juist erg prettig! De menus zijn veel logischer ingedeeld, met 1 menu kan ik overal in enkele klikken bij komen en mocht het sneller moeten wijs ik een sneltoets toe. De vensters zelf vind ik in de standaard interface ook erg effectief werken. Enige minpuntje is dat het er niet zo gelikt uit ziet als bij Vista, maar aan de andere kant is Ubuntu wel eenvoudig, en eenvoudig=effecient (vind ik tenminste).

Theimon schreef op donderdag 06 september 2007 @ 05:12:
[...]

En Gnormalize? Een cdrip/audio-recode/normalize proggie. Ik gebruik het zelf meestal voor het hercoderen van het ene formaat naar het andere, maar cd's rippen gaat prima (op basis van cdparanoia).
De versie van normalize die gebruikt wordt is niet of zeer moeilijk te vinden, maar aangezien ie die niet nodig heeft om te installeren (maar wel die naam he 8)7 ).....je kan na het rippen ook aan de gang met mp3gain.
Er staat op die SF-pagina een lijstje met benodigde deps, qua audioformaten kan je zelf kijken wat je nodig hebt. Die installeer je, daarna ff het install scriptje draaien en we hebben een go :) De formaten die niet geinstalleerd zijn, blijven dan grijs in het proggie.
Gnormalize vind mijn CDrom speler niet...?
sorry vals alarm ik had hem in gksudo gedraaid...

wel een ander probleem: hij geeft geen geluid bij het afspelen van de cd (in gnormalize)

En zou je een iets gedetaileerdere uitleg kunnen geven van wat je bedoeld met "SF-pagina', 'deps' en 'scriptje draaien', dank u.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 86536 op 06-09-2007 18:17 ]

• E-jey
  • Niet online
Anoniem: 86536 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 17:50:
[...]

Ik vind 'm eerlijk gezegd juist erg prettig! De menus zijn veel logischer ingedeeld, met 1 menu kan ik overal in enkele klikken bij komen en mocht het sneller moeten wijs ik een sneltoets toe. De vensters zelf vind ik in de standaard interface ook erg effectief werken. Enige minpuntje is dat het er niet zo gelikt uit ziet als bij Vista, maar aan de andere kant is Ubuntu wel eenvoudig, en eenvoudig=effecient (vind ik tenminste).
Dan zijn we het mooi met elkaar eens ;) Het werkt prettig maar ziet er niet gelikt uit/weinig bling bling. Menustructuren ed is wat anders dan kleurgebruik.

E-jey schreef op donderdag 06 september 2007 @ 18:22:
[...]

Dan zijn we het mooi met elkaar eens ;) Het werkt prettig maar ziet er niet gelikt uit/weinig bling bling. Menustructuren ed is wat anders dan kleurgebruik.
Ubuntu weet zich iig wel te onderscheiden van Vista wat betrefd gui (en menustructuur). De meeste mensen die bij mij achter de computer zitten, zien meteen dat het anders is.
Degene die niet in computers zijn geïnsteresseerd zijn er positief over, vooral juist omdat ze het zo eenvoudig vinden en overzichtelijk. De computernerds :P kunnen het waarderen omdat het linux is.

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:26

Theimon

Snapte!?

Anoniem: 86536 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 18:06:
[...]

Gnormalize vind mijn CDrom speler niet...?
sorry vals alarm ik had hem in gksudo gedraaid...

wel een ander probleem: hij geeft geen geluid bij het afspelen van de cd (in gnormalize)

En zou je een iets gedetaileerdere uitleg kunnen geven van wat je bedoeld met "SF-pagina', 'deps' en 'scriptje draaien', dank u.
Scriptje = install script. Je compileert het niet, je installeert het.
SF-pagina = Sourceforge pagina (de link ff volgen en je ziet m)
Deps = op genoemde pagina wordt een rijtje dependencies genoemd, stukkie naar beneden scrollen. Zowel om het prog te draaien als de benodigde audioformaten staan erbij. Mocht je er nu voor kiezen dat je bijvoorbeeld geen ogg vorbis en flac wil dan installeer je die dependencies niet. Gnormalize zal gewoon starten en dan in zn statusscherm aangeven dat ie de betreffende bestanden niet kan vinden.
Geen audio bij het afspelen van een cd? Geen idee, ik gebruik het slecht voor encode en rip werk, ik beluister het resultaat met Audacious. De interne player heb ik nooit gebruikt. Heb je die wel tijdens het installeren mee geïnstalleerd?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
[...]

[afbeelding]

Quintessential MediaPlayer draait eigenlijk best goed onder Wine. Over het algemeen draai je natuurlijk het liefst zo veel mogelijk native Linux apps. Maar toch. Het is een goed alternatief voor het eigenlijk onmisbare Winamp.
edit: Ik weet erlijk gezegd niet 100% zeker of Winamp draaiend te krijgen is onder Wine. Mijn eerste en enige poging mislute. Bovendien mis ik onderstaande mogelijkheid sowieso wat Winamp direct al minder interessant maakt.
Het enige wat ik onder Linux mis is de mogelijkheid om op een map rechts te klikken en het commando "Play in *je favoriete mediaspeler*". Voor zover ik heb uitgeprobeert moet je bij alle players de muziekbestanden zelf selecteren en kun je dan pas rechts klikken en afspelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bram77 op 06-09-2007 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Ik wilde toch even wat kwijt in dit topic. Ik heb Xubuntu geinstalleerd en dat ging niet zo goed. De enige stabiele versie is 6.6 die ik al een hele tijd geleden heb gebruikt en daarna is het allemaal klote. 6.10 ging om de 5 minuten opnieuw inloggen, 7.04 heeft mijn bootloader gesloopt en toen ik het had gefixt wilde xubuntu na een verse install niet eens booten en de nieuwste beta van Gutsy zitten nog talloze bugs, zodat die ook niet fijn is om te gebruiken.

Nu een Ubuntu over me oude Xubuntu install en alles werkt in een keer weer als een zonnetje. Maar toch een vraagje. Ik weet hoe ik andere desktop environments moet installeren zoals kde, xfce, maar hoe deinstalleer ik de oude desktops? En een andere vraag. Is het mogelijk om in plaats van de standaard filemanager en agenda van gnome de programma's thunar en orage te installeren en dat deze dus ook standaard worden gestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bram77 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 22:42:
Het enige wat ik onder Linux mis is de mogelijkheid om op een map rechts te klikken en het commando "Play in *je favoriete mediaspeler*". Voor zover ik heb uitgeprobeert moet je bij alle players de muziekbestanden zelf selecteren en kun je dan pas rechts klikken en afspelen.
Als ik een map met Totem (heel handig dat ze het "Movie Player" noemen :/ ) open, dan zettie de inhoud in de playlist en gaat spelen. Bij Rhythmbox doettie dat niet, maar die kan sowieso geen bestanden apart afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Anoniem: 69437 schreef op zondag 09 september 2007 @ 22:00:
[...]
(heel handig dat ze het "Movie Player" noemen :/ )
Dat is zeker heel handig. Elke malloot weet meteen dat je met dat programma films en video bestanden kan afspelen. Als je het woord totem ziet dan heb je geen idee wat het is. Inprinciepe heb je geen anderen spelers nodig, vervelende is alleen dat totem echt zuigt. Ze mogen ook wel eens wat usability testen gaan doen met rythmbox en totem. Het is echt niet logish dat audio bestanden door je movie player geopend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

E-jey schreef op maandag 10 september 2007 @ 14:09:
[...]

Dat is zeker heel handig. Elke malloot weet meteen dat je met dat programma films en video bestanden kan afspelen. Als je het woord totem ziet dan heb je geen idee wat het is. Inprinciepe heb je geen anderen spelers nodig, vervelende is alleen dat totem echt zuigt. Ze mogen ook wel eens wat usability testen gaan doen met rythmbox en totem. Het is echt niet logish dat audio bestanden door je movie player geopend worden.
Wat dacht je van "Totem Media Player"? Ubuntu is voor human beings, niet alleen voor noobs. Eigenlijk kunnen ze beter Totem's unieke functies, individuele files en video afspelen, integreren in Rhythmbox.

Je zou bijvoorbeeld als je een map opent met Rythmbox, deze kunnen weergeven net als een geladen cd: als een extern volume. En video kan net als de visualisatieplugin het library-gedeelte van het venster overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een 'fusie' van totem en rythmbox zou inderdaad geen overbodige luxe zijn. Hoewel het in de praktijk prima gaat met deze 2 losse spelers. Rythmbox gebruik ik puur als muziekdatabase, totem voor de losse bestandjes die je zo nu en dan afspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fusion.fake
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-04-2014
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

Ik vind Rhythmbox echt stukken beter dan wmp, ik kan niet tegen die drukte, ik heb liever rustig links playlists/artists en rechts gewoon de liedjes, een kleine searchbar bovenaan :) simpel en super effectief.

ik gebruikte in windows eerst winamp voor 2 jaar ofzo, toen switchte ik naar foobar2000 omdat die veel overzichtelijk is naar mijn mening, (vanwege playlists, heb nooit begrepen hoe dat in winamp zat) met de switch naar ubuntu maar xmms gebruikt, en sinds gister Rhythmbox dat misschien zelfs beter dan foobar is : ) super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Ik heb met EasyGmx een Vmware VM aangemaakt en vervolgens Ubuntu 7.04 er op geïnstalleerd. Deze draai ik met de freeware Vmware Player. Mijn vraag is, hoe krijg ik nu vmware tools geïnstalleerd op mijn VM. (En waar kan ik deze downloaden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wm_
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-04 21:51
Zo maar eens even een reactie... Heb sinds een weekje Ubuntu Feisty Fawn draaien. Werkt heerlijk, ziet er goed uit, alleen met Beryl wordt de rendering in FireFox wat traag... Das dan wel weer jammer. Met videos ging eerst ook niet super, maar dat gaat nu ook prima (ook binnen Beryl).
K vind windows steeds minder lekker werken nu ik aan Ubuntu aan het wennen ben :)

edit: en om even mee te doen met de mediaspeler-discussie: WMP vind ik érg lelijk... Echt gruwelijk... "Eens kijken, laten we overal reflectie doen, nog wat extra venstertjes erbij proppen, glossy eroverheen. Grote knoppen. Fantastisch." Bleuu.
Itunes is wél weer mooi. Dat is stijl, maar bij WMP is het gewoon een lelijk rommelig ding met veel te veel blingrotzooi eroverheen gegooid...

[ Voor 34% gewijzigd door _wm_ op 11-09-2007 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChuckyDevil
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:16
170074 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 14:31:
Ik heb met EasyGmx een Vmware VM aangemaakt en vervolgens Ubuntu 7.04 er op geïnstalleerd. Deze draai ik met de freeware Vmware Player. Mijn vraag is, hoe krijg ik nu vmware tools geïnstalleerd op mijn VM. (En waar kan ik deze downloaden?)
Ik ken zelf de player niet, maar in de console versie zie je in de menu balk 'VM' staan en dan de optie Install VMWARE tools. Dan wordt als het goed is een setup gestart in je gast (Ubuntu).

Edit: Oh, ik zie EasyVMX staan misschien moet je daar wel in opgeven.

[ Voor 6% gewijzigd door ChuckyDevil op 11-09-2007 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb in ubuntu veel last van horizontale strepen. Een horizontale (zwarte) lijn bijvoorbeeld loopt helemaal uit (naar rechts).
Is dit een (bekend) driverprobleem? Of ligt dit aan het feit dat ik m'n lcd op d-sub heb aangesloten (en dus niet op dvi)? In Vista heb ik er geen last van, of in ieder geval valt het minder op.

laat maar het is een brakke connectie in m'n vga kabel... na wat heen en weer gepruts doet ie het niet meer...toch iets betere kwaliteit vga kabel kopen denk ik

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 86536 op 11-09-2007 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_ko
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:46
Ik heb Ubuntu net vandaag geinstalleerd op mijn oude desktop systeem, en het bevalt opzich wel aardig. Toen ik hem voor het eerst opstarte vond ik de looks alleen wel een beetje tegenvallen.
Had wat meer zoiets verwacht (en dan vooral dat onderste)
http://www.gnome-look.org/CONTENT/content-pre1/57865-1.jpg
Is dat op een beetje een makkelijke manier te installeren?

Hoe installeer je uberhaupt eigenlijk dingen, want .exe bestanden pakt hij niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Tim_ko schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 22:57:
Ik heb Ubuntu net vandaag geinstalleerd op mijn oude desktop systeem, en het bevalt opzich wel aardig. Toen ik hem voor het eerst opstarte vond ik de looks alleen wel een beetje tegenvallen.

Hoe installeer je uberhaupt eigenlijk dingen, want .exe bestanden pakt hij niet?
Wat wil je precies allemaal installeren? De icoontjes? Het dock? De kleurtjes van de widgets?

De dock is Avant Window Navigator en kan je aan de hand van http://awn.wetpaint.com/page/Other+Ubuntu+Feisty+Repository installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8767

170074 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 14:31:
Vmware player heeft standaard geen mogelijkheid om vmware tools te installeren. Wat je moet doen is de trial versie van Vmware workstation voor linux downloaden. Dit is een tar.gz file die je kunt uitpakken en hierin kun je een bestand genaamd linux.iso vinden. Deze cd image bevat de installatie bestanden van Vmware tools. Als je het installatie script runt in je VM dan zou het moeten gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Harm schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 23:07:
[...]

Wat wil je precies allemaal installeren? De icoontjes? Het dock? De kleurtjes van de widgets?

De dock is Avant Window Navigator en kan je aan de hand van http://awn.wetpaint.com/page/Other+Ubuntu+Feisty+Repository installeren.
Zoiets zocht ik al een tijdje, thanks :) Dat ding is alleen redelijk buggy, als je apps toevoegt moet je awn telkens herstarten. Overigens moet ook beryl (oid) draaien, anders krijg je enkel een zwarte balk te zien.

Overigens wil ik beryl graag laten opstarten wanneer Ubuntu geladen wordt, waar ergens kan je dat instellen?

Als laatste zoek ik me rot om het menu transparant te maken. Kan dat, of enkel via themes?

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 11-09-2007 23:38 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Hacku schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 23:38:
[...]
Overigens wil ik beryl graag laten opstarten wanneer Ubuntu geladen wordt, waar ergens kan je dat instellen?
System -> Preferences -> Sessions -> tabblad Startup Programs :)

• MBV

MBV

Tim_ko schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 22:57:

Daarvoor druk je op Alt+F1, ga je naar Add/Remove (helemaal onderaan), en daar staat een hele lijst programma's die in de repository staat. Als het daar niet tussen staat, kan je eens kijken bij System -> Configuration -> Synaptic. En als het daar ook niet tussen staat, kan je op zoek gaan met google naar "Ubuntu Feisty [programmanaam] Howto". Meestal kom je dan op een .deb bestandje uit, zo heten de installatiebestanden van Ubuntu en Debian. mag jij raden wie er eerst was ;)
Sommige leveranciers (Adobe Flash, HP printerdriver, ...) geven een installatiescript ipv een .deb. Dat is eigenlijk een .exe maar heeft meestal geen extentie.

Trouwens: er is al eens eerder iemand geweest die alle mogelijkheden heeft uitgetikt. In dit topic, de vorige, en die daarvoor ook al. Tik eens 'installatie' in bij de quicksearch ;)
edit:
Nou goed, in de Topic Start staat een link, waar je sowieso kan beginnen met zoeken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 12-09-2007 00:59 ]

• Surkow
  • Laatst online: 09-05 12:32

Surkow

$µr|{0w

Waster schreef op zondag 09 september 2007 @ 20:56:
[...]

Nu een Ubuntu over me oude Xubuntu install en alles werkt in een keer weer als een zonnetje. Maar toch een vraagje. Ik weet hoe ik andere desktop environments moet installeren zoals kde, xfce, maar hoe deinstalleer ik de oude desktops? En een andere vraag. Is het mogelijk om in plaats van de standaard filemanager en agenda van gnome de programma's thunar en orage te installeren en dat deze dus ook standaard worden gestart?
Als je andere environments installeert met aptitude zijn ze te verwijderen. Helaas geld dat niet voor apt-get. Zelf heb ik me niet verdiept in het veranderen van de standaard applicaties.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

• Harm
  • Niet online
Hacku schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 23:38:
Zoiets zocht ik al een tijdje, thanks :) Dat ding is alleen redelijk buggy, als je apps toevoegt moet je awn telkens herstarten. Overigens moet ook beryl (oid) draaien, anders krijg je enkel een zwarte balk te zien.
De versie die ik hier draai, de meest recente die netjes iedere week wordt bijgewerkt, heeft daar geen last van. Ik kan rustig applicaties toevoegen en verwijderen zonder awn te herstarten.

• E-jey
  • Niet online
Hier kan je een paar filmpjes vinden over de nieuwe versie van VirtualBox: http://video.google.nl/videosearch?q=VirtualBox+1.5&so=0 Van mij mogen ze VirtualBox wel default mee gaan leveren. Ik ga het iig gebruiken ipv vmware server :)

• Peedy
Ik draai hem nu ook, net bezig XP te installeren :)

Afbeeldingslocatie: http://img260.imageshack.us/img260/6940/screenshoted1.png

Ben benieuwd naar hoe smooth het loopt!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:41
Peedy schreef op woensdag 12 september 2007 @ 17:50:
Ik draai hem nu ook, net bezig XP te installeren :)

[afbeelding]

Ben benieuwd naar hoe smooth het loopt!
Op wat voor specs draai je dat :P ? En loopt dat XP een beetje soepel :P ?

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-03 21:30
De ellende van Virtualbox vind ik het krijgen van een netwerkverbinding met je virtuele machine. Ik heb tig howto's gevolgd, maar ik kan niet internetten met m'n virtuele XP en/of Vista...
Dat gaat bij VMWare eigenlijk vanzelf goed.

Anoniem: 125883

Virtualbox loopt véél soepeler dan VMWare Workstation en Player.
Ik maak er ook gebruik van en draai het op een Intel Centrino 1.6Ghz met 1GB DDR1.

Afbeeldingslocatie: http://xs119.xs.to/xs119/07372/Screenshot.jpg.xs.jpg
Zelfs met Beryl eye candy valt het reuze mee, hetgeen ik bij VMWare moest uitschakelen.

Edit: En internet & networking werken bij mijn guest OS ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 125883 op 12-09-2007 21:59 ]

• Peedy
ThinkPadd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 21:06:
[...]

Op wat voor specs draai je dat :P ? En loopt dat XP een beetje soepel :P ?
Schrik niet, maar ik draai dit op een AMD XP 2000+ met 1gb intern geheugen, een 30gb hard en een GeForce FX5200. M.a.w; hartstikke low-budget, 4 jaar oud en het draait super. Beryl kan ik ook wel draaien, maar dat vertraagt _iets_ meer en ik vind snelheid belangrijker dan uiterlijk. Bij jou kan het andersom zijn en dan nog draait het prima.
w.d schreef op woensdag 12 september 2007 @ 21:55:
De ellende van Virtualbox vind ik het krijgen van een netwerkverbinding met je virtuele machine. Ik heb tig howto's gevolgd, maar ik kan niet internetten met m'n virtuele XP en/of Vista...
Dat gaat bij VMWare eigenlijk vanzelf goed.
Bij mij werkte het in een keer...nergens problemen mee gehad. Ik heb trouwens deze howto gevolgd over hoe ik dat seamless gedoe moest installleren. Best duidelijk geschreven :)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik heb Virtualbox ook maar even geïnstalleerd, ik heb geen ervaring met virtualisatie maar dat ziet er wel leuk uit. Virtualbox zelf is goed geïnstalleerd maar wanneer ik de installatie van windows start stopt hij ermee en wordt ubuntu volledig afgesloten. Er verschijnt net een foutmelding over de netwerk controller bij het afsluiten maar ik kan het niet snel genoeg lezen. Worden die fouten ergens opgeslagen?

March of the Eagles

• mithras
  • Niet online
/var/log/messages al gechecked?

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:56
Verder is mijn ervaring dat versie 1.4.0 wat stabieler is, dus mocht je uit de logs niet wijzer worden dan zou je die versie kunnen proberen. http://www.virtualbox.org/wiki/Download_Old_Builds

• Peedy
Om terug te komen op mijn vorige bericht; ik heb nu Windows helemaal seamless in Ubuntu zitten *O* Zo kan ik met Notepad++ werken zonder het laggy te hebben onde Wine!

Ik heb deze zeer uitgebreide tutorial voor een deel gevolgd en een deel zelf uitgezocht. Het is eigenlijk allemaal niet zo heel moeilijk. Het moeilijkste gedeelte is nog dat je een tap moet aanmaken voor je host-only network in je VM. Het leuke is; alle Beryl effects werken ook op de Windows programma's (alleen heb je voor wobbly slepen nog wel de alt-toets nodig anders gaat RDP zelf het verplaatsen renderen ipv Beryl).

Afbeeldingslocatie: http://img528.imageshack.us/img528/9729/windowsinubuntumb3.th.png

Screenshotje :)

170074

Anoniem: 8767 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 23:09:
[...]

Vmware player heeft standaard geen mogelijkheid om vmware tools te installeren. Wat je moet doen is de trial versie van Vmware workstation voor linux downloaden. Dit is een tar.gz file die je kunt uitpakken en hierin kun je een bestand genaamd linux.iso vinden. Deze cd image bevat de installatie bestanden van Vmware tools. Als je het installatie script runt in je VM dan zou het moeten gaan werken.
dit is gelukt! :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:41
Dat van die specs klinkt allemaal wel goed :)

Als ik het ga installeren komt het op een ThinkPad T40 te staan met deze specs:
Intel Centrino / Pentium M 1.5Ghz
512MB DDR1, binnenkort 1280MB :)
ATi Radeon 7500 Mobility 32MB
40GB HDD

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Hrm, na deze "goedaardige" update ben ik toch wel benieuwd naar VirtualBox.

Op welke manier gebruiken jullie VirtualBox; vanuit sourceball of .deb ?

[ Voor 23% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 13-09-2007 21:53 ]

• Surkow
  • Laatst online: 09-05 12:32

Surkow

$µr|{0w

0xDEADBEEF schreef op donderdag 13 september 2007 @ 20:33:
Hrm, na deze "goedaardige" update ben ik toch wel benieuwd naar VirtualBox; of VMWare
natuurlijk.

Op welke manier gebruiken jullie VirtualBox; vanuit sourceball of .deb ?
Ze geven liever alleen binaries uit welke niet gelijk zijn aan de open source variant. Compileren geeft dus minder features.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

• Creepy
  • Laatst online: 22:16

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Surkow schreef op woensdag 12 september 2007 @ 07:58:
[...]

Als je andere environments installeert met aptitude zijn ze te verwijderen. Helaas geld dat niet voor apt-get. Zelf heb ik me niet verdiept in het veranderen van de standaard applicaties.
apt-get remove --purge <packagenaam> verwijdert alles prima. Zowel aptitude als apt-get gebruiken onderwater allebei dpkg. De ene doet qua mogelijkheden echt niet onder voor de ander wat dat betreft.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Harm
  • Niet online
Voordeel is dat een 'aptitude remove $naampje' uit zichzelf al alles verwijdert en dat een 'apt-get remove $naampje' dat niet doet, om maar te zwijgen over het feit dat de laatstgenoemde optie meer typewerk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:18
Kan het zijn dat ubuntu live-cd niet zoveel snapt van RAID 0 configuraties, lijkt me niet toch? Krijg can' t read errors bij het laden, en hij start bepaald niet door naar een desktop, maar naar een commandscherm... jammer.

• E-jey
  • Niet online
Sjah schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 20:39:
Kan het zijn dat ubuntu live-cd niet zoveel snapt van RAID 0 configuraties, lijkt me niet toch? Krijg can' t read errors bij het laden, en hij start bepaald niet door naar een desktop, maar naar een commandscherm... jammer.
Het ligt er een beetje aan wat voor raid0 je hebt. Waarschijnlijk is het fakeraid en zijn er geen goede drivers voor ubuntu. Welke raid controller heb je? Op ubuntuforums.org zijn er vast wel tutorials te vinden hoe je ubuntu kan installeren dmv dmraid. Ik zou er alleen niet aan beginnen!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:18
ICH5R southbridhe van intel, daarop zit het, en is bepaald niet ongebruikelijk.

ik betwijfel trouwens of dit de reden is dat die niet boot naar de desktop vanaf die cd...

maar goed, ik zal er maar niet aan beginnen dan...

[ Voor 79% gewijzigd door Sjah op 15-09-2007 14:55 ]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Weet niet of het nu anders zou zijn ondertussen, maar volgens mij heeft Linux in het algemeen een gloeiende hekel aan firmware-raid. Je kan dan beter een echte HW-raidcontroller gebruiken of de SW-raidfuncties van Linux.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic !!!