[Ervaringen] Het grote Ubuntu topic deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.859 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 07:51
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 10:55:
Ik wil dit ubuntu gebeuren ook eens proberen maar hoe zit dat dan met de drivers van de videokaart?
SiS M760GX Graphics and AGP Bus driver for Win2000/XP heb ik maar daar zijn geen linux drivers voor?
Probeer gewoon de live(desktop)-cd eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouke74 schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 09:40:

@mensen die problemen hebben met een ATI X### kaart onder linux. Mijn X1600 pro draait hier prima met Compiz en XGL plus een aantal tweaks die ik van het net heb getrokken. Ik heb een handleiding hiervoor, maar die is wat lang om hier even te posten. (3 pagina's ongeveer).

Op verzoek leverbaar (misschien moet ik hem een keer naar het andere Compiz / Beryl topic mailen).
verzoek! :)

ik ben al een tijdje bezig mn X1600Pro goed aan de praat te krijgen, maar 't lukt maar niet :(

mijn mail:
dit is een forum, geen plek om hulp te vragen via mail

[ Voor 8% gewijzigd door blaataaps op 12-07-2007 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, dan vraag ik hulp op andere manieren dan mail.

mijn rooksignalen-decoder is defect, dus ook liever niet per rooksignaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Wat zou je zeggen van een topic :+

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een topic aanmaken om Jouke74 te vragen of hij mij zijn 3 pagina's tellende handleiding kan geven?

Ook goed hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ubuntu nu geinstalleerd en alles werkt behalve draadloos internet. Ik ben nu bezig met ndiswrapper voor het installeren van de netwerkkaart en moet de terminal gebruiker.
Als ik de terminal opstart zie ik dit:

root@mijnnaam-laptop:/home#

Nu wil ik die map van ndiswrapper open maken en gebruik daarvoor gewoon cd ndiswrapper. Dus cd home/mark/desktop/ndiswrapper

Alleen krijg ik de melding: bash: cd: ndiswrapper: No such file or directory.
Snap er niks van, ik weet zeker dat ik alles goed getypt heb.

Ik heb geen idee wat ik fout doe.....

Ach wat stom van me: bedankt Jungian. :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

cd /home....

Het is ook Desktop.

CaSe SeNsItIvE :)

edit:

@hierboven
Astu ;)
Jungian trouwens :P fixed 8)

[ Voor 108% gewijzigd door Jungian op 12-07-2007 19:45 . Reden: ]=[4X ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.getswiftfox.com/installer.htm

EXACT hetzelfde als firefox, compleet met je bookmarks, addons, preferences, etc. Maar hij is stukken sneller! Behoorlijk zelfs..

En nadat je 'm geopend hebt, typ about:config

1.) Ga naar network.http.pipelining en verander de waarde door te dubbelklikken op True.

2.) Zoek daarna de sleutel network.http.proxy.pipelining op. Dubbelklik erop en verander de waarde naar True.

3.) Dan ga je naar network.http.pipelining.maxrequests. Dubbelklik erop en vul het getal 8 in.

4.) Dan ga je naar nglayout.initialpaint.delay en verander die naar 0, standaard staat die op 250.

Zoek het volgende ook op:

5.) network.http.max-connections en verander die naar 64

6.) network.http.max-connections-per-server en verander die naar 21

7.) network.http.max-persistent-connections-per-server en verander die naar 8

der is nog 1 heel belangrijke bottleneck die je kan uitschakelen: network.dns.disableIP6 op TRUE zetten!

Nu is GoT eerder bij jou nog voordat de server de aanvraag ontvangen heeft :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die pipelining en max-connections instellingen werken ook in Firefox.

Ik zie niet zoveel verschil tussen Swiftfox en Firefox eigenlijk. Pagina's laden ongeveer even snel, en het programma start ongeveer even snel op. Ik gebruik de AMD64-32bit deb-package.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Het grootste verschil zit bij de mensen in hun hoofd. Swiftfox is ricerstuff. :) Een programma compilen voor een bepaald processor zorgt voor een te verwaarlozen snelheidsverbetering. Firefox krijg je alleen sneller door er onderdelen uit te slopen (Pango bijvoorbeeld).

In het forum staat ook een leuk topic over patches, het vrijgeven van source code en de licentie. 8)

[ Voor 16% gewijzigd door Jungian op 13-07-2007 01:49 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, hij geeft dus andere compile-opties mee aan gcc die hij niet publiceert. De patches die hij wel heeft gepubliceerd bestaan slechts uit wat custom preferences, die een tweaker natuurlijk zelf al naar zijn persoonlijke preferenties heeft aangepast.

Dat klinkt niet echt als een project dat ik ga gebruiken. Zulke fratsen ondermijnen het idee van vrijheid van informatie, wat toch wel de reden is van het succes van open source software.

Swiftfox laat zien dat Firefox vanwege de MPL vatbaar is voor malicious forks. Net als de BSDL, staat de MPL het toe dat je veranderingen aan de software onder een andere licentie publiceert. Hoewel het bij de BSDL by design is, komt het (denk ik) bij de MPL door een ongelukkige woordkeus:
Any Modification which You create or to which You contribute must be made available in Source Code form under the terms of this License either on the same media as an Executable version or via an accepted Electronic Distribution Mechanism to anyone to whom you made an Executable version available;
Waarbij Modification is gedefinieerd als:
[quote]When Covered Code is released as a series of files, a Modification is:
  1. Any addition to or deletion from the contents of a file containing Original Code or previous Modifications.
  2. Any new file that contains any part of the Original Code or previous Modifications.
Kortom, ze staan het toe dat nieuwe files een andere licentie hebben, zolang in die nieuwe files geen oude MPL-licenced code staat. Bij de GPL kan dit niet, aangezien die dit zo verwoordt:
You may convey a covered work in object code form under the terms of sections 4 and 5, provided that you also convey the machine-readable Corresponding Source under the terms of this License
Waarbij Corresponding Source zo gedefinieerd wordt:
The “Corresponding Source” for a work in object code form means all the source code needed to generate, install, and (for an executable work) run the object code and to modify the work, including scripts to control those activities.
Zie overigens het essay Fear of Forking waarom forken onder de GPL een Good Thing™ is.

Ik zie Iceweasel overigens niet als een malicious fork, aangezien ze het fair spelen door de code weer onder alle drie de originele (MPL+GPL+LGPL) licenties vrij te geven. Mozilla kan gewoon Debian's security-patches gebruiken als ze dat willen.

Woei, sinds wanneer slaap ik niet meer.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:39

Surkow

$µr|{0w

@Dot - Swiftweasel is een alternatief voor Swiftfox (wel volledig open etc). De enige reden dat ik het niet gebruik is omdat de fontrendering anders is dan die van Fx.

[ Voor 5% gewijzigd door Surkow op 13-07-2007 12:38 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

Voor degenen die de codenaam van de volgende ubuntu release (na Gutsy Gibson) willen raden:

7.10 (Gepland: oktober, 2007) The Gutsy Gibbon De moedige gibbon (GG)
7.04 (Gepland: 19 april, 2007) The Feisty Fawn Het assertieve/strijdlustige hertekalf (FF)
6.10 26 oktober, 2006 The Edgy Eft De prikkelbare/bijdehante salamander (EE)
6.06 1 juni, 2006 The Dapper Drake De goedgeklede woerd/eendagsvlieg (DD)

Het valt op dat ze het alfabet volgen, volgende codenaam word denk ik iets met een H :P

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
de H hebben ze al een keer gehad: Hoary Hedgehog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
https://wiki.ubuntu.com/DevelopmentCodeNames, staan al veel suggesties. Uiteindelijk kiest Mark toch de naam, dus het blijft tot op het laatste moment wel onzeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er al mensen die al gutsy draaien op hun desktop? Zoja, is het al te doen? Geen dependencies die breken enzo? In een VM had ik 2 maanden geleden nog het probleem dat mijn initrd werd vern**qt sindsdien geen gutsy mee geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Ik ben er nog maar niet aan begonnen, maar ik ben daarin ook best voorzichtig. Het is toch mn systeem wat ik dagelijks gebruik :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Gezien deze med: Invulling en behandeling Grote Topics aangepast heb ik de waarschuwing en de titel van het topic aangepast. Het is dus de bedoeling om ervaringen uit te wisselen of dillema's te bespreken. Vragen horen in een apart topic of via Google uiteraard :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 16:07

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Pfff net maar weer eens Ubuntu geïnstalleerd. Ik had het op mijn nieuwe computer (Intel P965, E6600, 8800GTS, 2Gb) nog niet geprobeerd. Bij mijn vorige computer was er nooit een probleem, zelfs de nvidia drivers werkten probleemloos mee.

Zo niet bij deze. Gutsy wilde niet eens opstarten vanwege een buffer overflow ofzo, dus toen heb ik Feisty er maar in gedaan met het idee dat dat bij mijn vorige computer ook probleemloos ging.

De installatie ging op zich prima, er werd ook automatisch een goede dualboot met Vista aangemaakt (grub op zelfde HDD als Vista, Feisty zelf op een andere HDD). Mijn schermresolutie was echter 1024x768, wat ik niet echt wil op mijn 22" breedbeeld TFT. Na een beetje zoeken vond ik verschillende topics op de ubuntuforums over de 8800 GTS, met stappenplannen en al. Ik heb er dus verschillende geprobeerd, en nu heb ik wel een reso van 1680x1050. Ik heb alleen geen idee meer hoe ik het nou uiteindelijk gedaan heb :?

Ik weet wel dat in de topics die ik gezien heb nooit word genoemd dat je opnieuw moet opstarten, en dat ik pas na een volledige herstart 'ineens' goed beeld had (alleen x-server herstarten met /etc/init.d/gdm stop start was niet genoeg).
Volgens mij was het uiteindelijk envy onder de root account die de truc deed, maar dat weet ik dus niet zeker. Ik heb nu wel 'nvidia x server settings', die aangeeft dat het driver versie 100.14.11 is. Volgens mij probeerde envy 100.14.12 te installeren :?.

Mijn Creative X-Fi ExtremeMusic was nog niet aan de praat te krijgen, maar wat rondzoeken leverde op dat dat ook niet gaat gebeuren totdat Creative zelf drivers gaat uitbrengen. Ik heb dus nu mijn speakertjes maar op de onboard uitgang aangesloten, zodat ik in ieder geval iets van geluid heb.

Iets wat al gelijk opvalt is de snelheid. Wat een verschil tov Vista! Voornamelijk bestanden kopieren gaat supersnel, en het installeren van nieuwe software gaat ook supersnel tov mijn oude computer (AMD64 3000+, 6600GT, 2Gb).

Anyway, het werkt weer, dus ik kan weer fijn dualbooten en Ubuntu verder ontdekken.

offtopic:
wow, al 10 dagen sinds de laatste post. Zijn er geen nieuwtjes meer in Ubuntu-land?

[ Voor 8% gewijzigd door gwystyl op 25-07-2007 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHochstenbach
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-02-2021
Ik heb Feisty op een paar PC's staan. Een heeft een Geforce kaart, en daarmee kon ik makkelijk Beryl en onderdelen installeren. In de andere PC zit een ATI kaart, en daarmee ging het erg moeilijk vanwege de beperkte drivers. Ik vind Feisty op zich een van de beste linux distro's van dit moment.

[ Voor 6% gewijzigd door RHochstenbach op 25-07-2007 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Het is me gelukt! Ik heb Ubuntu gecrasht. Nouja ongeveer.

Welke factoren het 'm precies deden weet ik niet, maar ik deed ongeveer dit: mplayer source gedownload (snapshot, geen release) en .deb van gemaakt, die geïnstalleerd, opname van BBC HD (1080i h264) afspelen met framedropping ingeschakeld, en toen het filmpje bijna was afgelopen begon ik de muis naar het kruisje te bewegen. Het beeld was opeens zwart, wat grijze grote blokken, zwart. Ik zag de muisaanwijzer nog en kon die bewegen, maar verder was alles zwart. Ctrl+alt+F1 maakte ook geen licht. Terug met ctrl+alt+F7 leerde dat nu ook de muisaanwijzer niet meer zichtbaar was. Het systeem liep nog wel, maar zonder beeld is het toch moeilijk recoveren.

Dus ook Ubuntu is niet 100% onfeilbaar.. Al heb ik het vermoeden dat dit door de nvidia-drivers kwam, maar het is moeilijk met zekerheid te zeggen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 13:23:
Dat maak ik gemiddeld twee à drie keer per dag mee ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Harm schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 13:28:
[...]
Dat maak ik gemiddeld twee à drie keer per dag mee ;) .
Hoe krijg je dat voor elkaar dan :?. Brakke hardware?

En ik wou het even melden omdat Linux bekend staat als super-betrouwbaar.. Dat is Linux op zich ook, maar het een en ander aan third-party zooi maakt het wel degelijk mogelijk om het systeem vast te laten lopen, dat wou ik even laten weten :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

W3ird_N3rd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 13:31:
[...]

En ik wou het even melden omdat Linux bekend staat als super-betrouwbaar.. Dat is Linux op zich ook, maar het een en ander aan third-party zooi maakt het wel degelijk mogelijk om het systeem vast te laten lopen, dat wou ik even laten weten :P.
Tja, dat geldt ook voor Apple's :).... als je hem maar genoeg op zijn flikker geeft gaatie vanzelf een keer plat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-08 13:32

Welke factoren het 'm precies deden weet ik niet, maar ik deed ongeveer dit: mplayer source gedownload (snapshot, geen release) en .deb van gemaakt, die geïnstalleerd, opname van BBC HD (1080i h264) afspelen met framedropping ingeschakeld, en toen het filmpje bijna was afgelopen begon ik de muis naar het kruisje te bewegen. Het beeld was opeens zwart, wat grijze grote blokken, zwart. Ik zag de muisaanwijzer nog en kon die bewegen, maar verder was alles zwart. Ctrl+alt+F1 maakte ook geen licht. Terug met ctrl+alt+F7 leerde dat nu ook de muisaanwijzer niet meer zichtbaar was. Het systeem liep nog wel, maar zonder beeld is het toch moeilijk recoveren.

Dus ook Ubuntu is niet 100% onfeilbaar.. Al heb ik het vermoeden dat dit door de nvidia-drivers kwam, maar het is moeilijk met zekerheid te zeggen.
ctrl+alt+backspace start de xserver opnieuw op (of sluit hem alleen af?). Dat werkt bij mij vaak nog wel, dan gewoon na alt+f1 even startx intypen en you are good to go 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EquiNox
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Ik zit nu met een irritant probleem op Kubuntu 7.04 Feisty...

Ik _MOET_ beslist op de titelbar van een venster klikken voordat ik focus krijg. Op het onderliggende venster zelf klikken, bijv midden in een browser, doet het venster NIET omhoog komen.

Dit is ineens spontaan gebeurd, waarschijnlijk na een update o.i.d.

Ik heb alle focus opties al geprobeerd en heb nu maar focus-follows-mouse ingesteld, werkt ook niet perfect, maar beter dan zonder...

Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 13:31:
[...]

Brakke hardware inderdaad. Ik heb een van de moederborden met een zeer slechte Linux-support... zie [google=rs480m2 linux]. Maar goed, ik ben aan het overwegen wat nieuwe hardware aan te schaffen om eindelijk een stabiele pc te krijgen.

Mijn eerste ervaring met Linux was zes jaar geleden en dat was ook een vastgelopen computer :P . Destijds was ik nog erg op Windows gefocust en vond ik het erg mooi dat het gebeurde. Inmiddels ben ik wat realistischer ingesteld ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

linux is zo stabiel als een rots. Maarja, aan alleen een kernel heb je niet zoveel natuurlijk. Bij jou is X eruit geknald, wellicht vanwege de gesloten nvidia libraries die X gebruikt, maar het zou ook best aan X zelf kunnen liggen. Je kiest niet voor ubuntu omdat het nooit crasht, je kiest voor ubuntu omdat het hele nieuwe software bevat die toch niet zo heel vaak crasht.

Als je een stabiel systeem wilt neem je debian stable.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EquiNox
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

En spontaan werkt het focussen weer als vanouds, go figure :|

Wat dat betreft nog niet helemaal 'af', maar dat is geen enkele distributie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

EquiNox schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 10:38:
En spontaan werkt het focussen weer als vanouds, go figure :|

Wat dat betreft nog niet helemaal 'af', maar dat is geen enkele distributie.
Dat zijn de leukste problemen; en je dan maar afvragen waar het aan gelegen heeft..... Gnome, xserver, nvidia driver, muisdrivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

gwystyl schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 10:55:
[...]

Dat zijn de leukste problemen; en je dan maar afvragen waar het aan gelegen heeft..... Gnome, xserver, nvidia driver, muisdrivers?
dit kan eigenlijk alleen maar kwin (hij gebruikt kubuntu) zijn, de muisdrivers doen hun werk goed, namelijk zorgen dat er een cursos is die zich goed verplaatst. De videokaart laat alles ook prima zien, en dat is zijn taak. Het zou kunnen dat de Xserver iets raars doet, waardoor kwin simpelweg niet de juist info binnenkrijgt, maar kwin is stuk waarschijnlijker.

Probeer de volgende keer eens of kde met een schoon profiel het wel goed doet: log uit en:
$ mv .kde .kde.BACKUP

en log opnieuw in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

smokalot schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 22:42:
[...]

linux is zo stabiel als een rots. Maarja, aan alleen een kernel heb je niet zoveel natuurlijk. Bij jou is X eruit geknald, wellicht vanwege de gesloten nvidia libraries die X gebruikt, maar het zou ook best aan X zelf kunnen liggen. Je kiest niet voor ubuntu omdat het nooit crasht, je kiest voor ubuntu omdat het hele nieuwe software bevat die toch niet zo heel vaak crasht.

Als je een stabiel systeem wilt neem je debian stable.
Idd, of een Ubuntu LTS versie, dat is nu zo oud dat het vast ook wel stabiel is. Dat is overigens wel iets waar ik in Ubuntu nog wel eens last van heb: outdated software uit de repositories. Bijvoorbeeld ClamAV: staat te zeuren dat ie outdated is, maar er zit niks nieuwers in de repositories. En dan mplayer: screwed AR en iets verouderde libav gewoon omdat het development nog niet zo ver was toen. Oplossing: SVN van source en het werkt prima (nouja afzien van die crash maar dat mag in principe niet aan mplayer gelegen hebben :P). En wine: 0.9.33 nog in de repositories. Nou begrijp ik dat in wine om de haverklap iets breekt en ze dus liever geen updates naar werkende systemen sturen, maarja.. Gelukkig zijn voor wine dan weer gewoon .deb files van de laatste release beschikbaar. En dat is dus allemaal met Ubuntu 7.04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
http://wine.budgetdedicated.com/apt feisty main
Is de Wine-eigen repo voor feisty. Er zal vast wel een aparte tuxfamily repo zijn van iemand die de svn van mplayer bijhoudt, en zo blijf je toch up-to-date.

Door het systeem mag en kan niet iedereen in de repo's van Ubuntu rommelen. Het testen moet grondig gebeuren (toch niet té grondig, anders duurt het te lang maar daardoor breekt er wel af en toe wat). Dus zijn extra repo's toch geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

mithras schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 23:50:
http://wine.budgetdedicated.com/apt feisty main
Is de Wine-eigen repo voor feisty. Er zal vast wel een aparte tuxfamily repo zijn van iemand die de svn van mplayer bijhoudt, en zo blijf je toch up-to-date.
Idd. Al haal ik dan net voor wine juist weer liever handmatig de laatste .deb binnen en upgrade ik alleen wanneer nodig, omdat in wine ook bestaande functionaliteit om de haverklap breekt :P.
Door het systeem mag en kan niet iedereen in de repo's van Ubuntu rommelen. Het testen moet grondig gebeuren (toch niet té grondig, anders duurt het te lang maar daardoor breekt er wel af en toe wat). Dus zijn extra repo's toch geen probleem?
Idd. Alleen krijg je dan wel weer hetzelfde probleem wat ik bij Windows altijd had: is deze executable/repo betrouwbaar :P.

Ik wist trouwens niet dat er ook een repo van mplayer SVN zou zijn. Al trek ik ook daarmee liever een losse .deb binnen omdat het SVN vast wel eens breekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

ik heb jaren gentoo gebruikt, waar je altijd de beschikking hebt over de nieuwste packages in unstable, en over iets langer geteste packages in stable. Allemaal asynchroon, er kwam geen nieuwe versie van de distro zelf, wel voortdurend van de packages. Dat mis ik een beetje bij ubuntu, hoewel je met ieder half jaar een release natuurlijk ook nooit lang hoeft te wachten. Ik heb vroeger nog wel eens geprobeerd de development versie van ubuntu te draaien, maar die is wel erg vaak kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
http://www.canonical.com/landscape

Volgensmij komt Canonical met een concurrent voor windows active directory. Ziet er goed uit! Er is alleen weinig informatie over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dat ziet er echt leuk uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.canonical.com/files/canonical/landscape/graph-small.png
Ziet eruit als een eenvoudige maar krachtige webinterface. Lijkt mij ideaal gereedschap wanneer je een aantal servers beheert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
E-jey schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 14:53:
http://www.canonical.com/landscape

Volgensmij komt Canonical met een concurrent voor windows active directory. Ziet er goed uit! Er is alleen weinig informatie over te vinden.
Ik vraag me af wanneer Canonical ermee komt (als); dat puppet zit vooralsnog alleen in universe.

Configuration Automation & Centralized Management With Puppet On Ubuntu

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Puppet, wat heeft dat er mee te maken? Draait het daarop ofzo? Ik kan geen verband vinden tussen puppet en landscape. Ik snap niet dat landscape meer aandacht krijgt. Dit lijkt de concurrent te worden voor MS AD. Ubuntu is ook bezig met Ebox, een anderen webbased configuratie tool. Ze hebben er nu dus twee, beide met een ander doel. Ik vind dit niet echt van toekomst visie getuige.
Ze zijn ook bezig met het implementeren van Apparmor ( de novell tegenhanger van SElinux). Hierbij is het belangrijkste dat het simpel te configureren is. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:38

Neo

Ebox was al een project was sinds 2004 bezig was. Het is bedoeld om een simpele server op te zetten zonder alles handmatig te moeten configureren. Nu simpel in een mooie frontend. Het systeem is gebaseerd op debian. Ubuntu zat te kijken om zoiets te maken dus hebben ze vergelijkbare projecten bekeken. De één had dat niet en de ander dat en die was gebaseerd op SuSe, dus toen hebben ze Ebox benaderd.

Landscape is niet vergelijkbaar zoals ik het zie, aangezien daar veel geavanceerde functies zoals een soort Active directory in zit. Echter zou dit wel uiteindelijk gecombineerd kunnen worden.

Trouwens over puppet:
f you're not familiar with Puppet, it's a configuration automation tool that allows you to centralize management of the various *nix flavors running on your network. Puppet supports central management of the important aspects of your systems, such as: files, packages, users, services, cron, mounts, etc. For a more complete description visit Reductive Labs.
http://www.howtoforge.com/installing_puppet_on_ubuntu

[ Voor 29% gewijzigd door Neo op 28-07-2007 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07 08:52
Sinds gisteren ook Ubuntu geinstalleerd en ziet er puik uit, alleen jammer dat de ATI driver-ondersteuning zo belabberd is. Lijkt me nu wel gelukt om de ATI drivers te installeren maar XGL draaien lukt dus nog niet. Zowat alles dat ik via google en guides gevonden heb uitgeprobeerd maar niks wilt lukken :'( Na opstarten in XGL ziet het er uit alsof er koffie over m'n monitor gemorsd is, alles draait dus wel maar ik zie een hoop zwartwit streepjes en kan op de tast gaan zoeken naar de restart button.

Heb een X1950pro zitten en las een heel eind terug in dit topic dat iemand er toch in geslaagd was om Beryl draaiend te krijgen, zou wel eens willen weten hoe.

[ Voor 17% gewijzigd door Sfinx- op 28-07-2007 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Toch nog een klein dingetje. Zowel de datum van mailtjes in Thunderbird als de EPG in Kaffeine is in het mm/dd/jjjj formaat.

Voor mij als niet-Amerikaan bijzonder verwarrend en irritant :+. Aangezien zowel Thunderbird als Kaffeine het "fout" doen heb ik een vermoeden dat dit ergens in het systeem system-wide is in te stellen - maar ik kan absoluut niet vinden waar. In Administration - Time and Date kan ik iig geen opties vinden, al staat de timezone wel op Amsterdam, dus het systeem zou moeten weten dat ik geen Amerikaan ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

In kcontrol :

Regional & Accessibility -> Country/Region & Language -> Time & Dates

Schaam je :P

edit:
Maar of Thunderbird zich daar iets van aantrekt ?

Edit 2 :
Wie gebruikt er dan ook Kaffeine in Gnome :+

[ Voor 53% gewijzigd door Jungian op 30-07-2007 13:38 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Waar zit dat in Gnome dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Mhh, sinds ik op mijn laptop met edgy de ati fglrx 8.39.4 heb geinstalleerd wel wat betere performance weer in WoW alleen nu crasht om de haverklap bij het gebruik van xrandr mijn hele ubuntu. Iemand dat toevallig tegen is gekomen en er een oplossing voor heeft?

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Bij de regionale settings kan je instellen hoe je currency en date weer moet geven. Ik weet zo niet meer uit mijn hoofd hoe dat heet, en heb hier alleen OSX en XP tot mijn beschikking :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

gwystyl schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 15:22:
[...]

Bij de regionale settings kan je instellen hoe je currency en date weer moet geven. Ik weet zo niet meer uit mijn hoofd hoe dat heet, en heb hier alleen OSX en XP tot mijn beschikking :(
Dat kan ik dus echt niet vinden. En ik heb al gezocht onder alle onderdelen waar het mogelijk onder zou kunnen vallen. Of ik ben er heel erg overheen aan het kijken of het is per ongeluk niet geïnstalleerd.

De rekenmachine gebruikt idd ook punten ipv. komma's, zou ook fijn zijn als dat is bij te stellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 01-08-2007 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

W3ird_N3rd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 18:14:
[...]

Dat kan ik dus echt niet vinden. En ik heb al gezocht onder alle onderdelen waar het mogelijk onder zou kunnen vallen. Of ik ben er heel erg overheen aan het kijken of het is per ongeluk niet geïnstalleerd.

De rekenmachine gebruikt idd ook punten ipv. komma's, zou ook fijn zijn als dat is bij te stellen.
Misschien is dit waar je op zoek ben. Ik had hetzelfde probleem een tijd geleden. Met de volgende links moet je wel uitkomen denk ik.

http://kb.mozillazine.org/Date_display_format

https://addons.mozilla.or...cation=thunderbird&id=901

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-236791.html

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:58
Sfinx- schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 11:02:
Sinds gisteren ook Ubuntu geinstalleerd en ziet er puik uit, alleen jammer dat de ATI driver-ondersteuning zo belabberd is. Lijkt me nu wel gelukt om de ATI drivers te installeren maar XGL draaien lukt dus nog niet. Zowat alles dat ik via google en guides gevonden heb uitgeprobeerd maar niks wilt lukken :'( Na opstarten in XGL ziet het er uit alsof er koffie over m'n monitor gemorsd is, alles draait dus wel maar ik zie een hoop zwartwit streepjes en kan op de tast gaan zoeken naar de restart button.

Heb een X1950pro zitten en las een heel eind terug in dit topic dat iemand er toch in geslaagd was om Beryl draaiend te krijgen, zou wel eens willen weten hoe.
Ik heb exact hetzelfde probleem, maar dan in combinatie met een Mobility X700... :/ Voor de rest is (K)ubuntu prima. 8-)

/edit:
Ik heb de fglrx-dirvers volgens methode 2 op deze pagina geinstalleerd, en het werkt zowaar :o :
code:
1
2
3
4
5
6
7
sylv@Earth:~$ fglrxinfo
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: ATI MOBILITY RADEON X700
OpenGL version string: 2.0.6474 (8.38.6)

sylv@Earth:~$

Bij nader inzien: ik had niet exact hetzelfde probleem, ik zag namelijk een zwart scherm (met een witte waas aan de onderkant van het scherm)...

[ Voor 22% gewijzigd door Mawlana op 02-08-2007 00:02 . Reden: opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Badtothebone schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 20:18:
[...]

Misschien is dit waar je op zoek ben. Ik had hetzelfde probleem een tijd geleden. Met de volgende links moet je wel uitkomen denk ik.

http://kb.mozillazine.org/Date_display_format

https://addons.mozilla.or...cation=thunderbird&id=901

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-236791.html
Bedankt, het is dus idd een system-wide instelling.. En het is dus niet vanuit Gnome in te stellen. :? :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:41

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Even een vraagje; heeft er hier iemand ervaring met het uitwisselen van gegevens tussen windows mobile 6 (op een smartphone) en ubuntu 7.04? Ik ga binnenkort een smartphone aanschaffen en vraag me af in hoeverre agenda, contactpersonen etc te synchroniseren zijn...

bvd

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Is er echt niemand hier die ervaring heeft met het aansluiten van een pda/smartphone in ubuntu m.b.v. gnome pilot of een ander tooltje?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ja, gpilotd werkt prima voor mijn Palm Tungsten T, maar dat is dan ook al een oud beestje. Maar waarom wacht je niet tot oktober en haal je dan de Neo1973?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Na een heel stuk van dit topic door gelezen te hebben ben ik nog niet uit mijn probleem. Ik heb een VIA pc-tje en daar wil ik 2 versies van linux op installeren. Namelijk Ubuntu en BackTrack.

Ubuntu los installeren is het probleem niet, dat gaat geheel vanzelf. Alleen om backtrack er dan naast te zetten lukt mij niet. Het voornamelijke probleem is het mounten van de schijf. Ik heb 4 partities gemaakt. SDA1 t/m SDA4. SDA2 fungeert als SWAP partitie. Nou had ik bedacht dat de SWAP door beide OS-en gebruikt kan worden, klopt dat?

Ubuntu installeer ik naar partitie SDA1, dat gaat prima en werkt daarna ook. Partitie SDA3 die ik gemaakt heb voor backtrack kan ik niet zien in Ubuntu. Ik zie alleen SDA4, alle overige ruimte. Namelijk 140GB voor bestanden enz.Met linux ben ik geheel nieuw. Het partioneren en formateren is een stuk lastiger dan in Windows moet ik zeggen.

Kan iemand mij vertellen hoe ik beide OS-en werkend kan installeren? Ik heb namelijk geen idee hoe de partities eruit moeten komen te zien voor een dual-boot. Ook weet ik niet of de volgorde uitmaakt. Na 3 dagen prutsen geef ik het een beetje op :( 8)7

Als ik Backtrack installeer op de manier die ze beschrijven krijg ik bij de reboot een error dat het OS neit geladen kan worden. Als standaard locatie voor de partition table (dacht ik) kiest hij /dev/sda. Is dat in Ubuntu ook zo? Of krijgen ze dan conflicten?

Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan verschaffen want ik snap er de ballen niet meer van :+ Mocht ik in iets niet duidelijk zijn geweest gaarna even aangeven, dan verbeter ik dat zsm.

EDIT:

het systeem waar het op komt:
-VIA 1,5GHz C7
-2x 512MB ram
-160GB WD SATA schijf
-SATA DVD lezer

[ Voor 3% gewijzigd door R-O-Y op 08-08-2007 14:31 ]

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
HetWonder schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 12:14:
Is er echt niemand hier die ervaring heeft met het aansluiten van een pda/smartphone in ubuntu m.b.v. gnome pilot of een ander tooltje?
Ik heb opensync in combinatie met multisync aan de praat gekregen. Dat werkt op zich prima, maar volgens de howto's niet voor Windows Mobile 6, wel voor het grootste deel van de Windows Mobile 2003SE en 2005. Als ik jou was zou ik echter wachten op de OpenMoko-telefoon en die kopen; dat doe ik ook ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hm die Neo1973 OpenMoko telefoon ziet er idd ook nog wel leuk uit, de specs zijn top, alleennn... ik wil een pda kopen die echt goed als telefoon te gebruiken is. De Neo 1973 is dan toch net ff te groot en dik. Ik wil denk ik gaan voor de HTC Touch (58x99x14mm), dat is de enige echt volwaardige pda met de afmetingen v.e. telefoon die ik kan vinden...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Harm schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 14:35:
[...]

Als ik jou was zou ik echter wachten op de OpenMoko-telefoon en die kopen; dat doe ik ook ;)
Dat doen er wel meer geloof ik O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Harm schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 14:35:
[...]

Ik heb opensync in combinatie met multisync aan de praat gekregen. Dat werkt op zich prima, maar volgens de howto's niet voor Windows Mobile 6, wel voor het grootste deel van de Windows Mobile 2003SE en 2005. Als ik jou was zou ik echter wachten op de OpenMoko-telefoon en die kopen; dat doe ik ook ;) .
Heb je toevallig nog linkjes naar die howto's? Ik ben er in een grijs verleden al eens mee aan het stoeien geweest (toen nog met een Palm en later een WM5 apparaat), maar ik kreeg het nooit fijn aan de praat.
Gaat die OpenMoko ook windows ondersteunen? Ik moet gelukkig nog anderhalf jaar met mijn telefoon/pda. Tegen die tijd zal het wel verder uitgekristalliseerd zijn. Het klinkt wel hoopgevend in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
gwystyl schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 15:11:
[...]

Gaat die OpenMoko ook windows ondersteunen? Ik moet gelukkig nog anderhalf jaar met mijn telefoon/pda. Tegen die tijd zal het wel verder uitgekristalliseerd zijn. Het klinkt wel hoopgevend in ieder geval.
Het is allemaal open ;)

Oftewel: er zijn genoeg Linux-, Windows- én Mac-developers om voor elk systeem synchronisatiesoftware te schrijven. Wat dus ook geen groot probleem moet zijn, omdat je bijvoorbeeld plugins voor Outlook en Thunderbird kan schrijven, die praten met je sync-spul.
Drgn schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 15:58:
[...]

Je hebt door dat daar nu niets te zien is? ;)
Nu niet meer. Moest even een update draaien :p

[ Voor 27% gewijzigd door mithras op 08-08-2007 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je hebt door dat daar nu niets te zien is? ;)

geen dank

[ Voor 5% gewijzigd door Drgn op 08-08-2007 17:49 ]

Leave the gun, get the canoli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Vandaag Ubuntu geïnstalleerd en dat ging er fijn. De installatie was duidelijk en eenvoudig. Het is mijn eerste ervaring met Linux trouwens. Leuk trouwens dat zowat al je hardware herkend wordt. Geluid, netwerk, printer, alles werkte direct. Alles naar eigen wens instellen ging ook vlekkenloos (screensaver, wallpaper en dat soort dingen). Nu ben ik aan het zoeken wat je allemaal met de terminal kan, hier vond ik handige tutorials.

Wat ik alleen nog niet doorheb, hoe installeer je programma's? Van die rpm packages dus. Ik probeerde via de terminal met volgende commando: sudo rpm -ivh file.rpm
Maar dan krijg ik steeds de melding dat hij het package niet kan vinden (rpm was ook niet geïnstalleerd maar dat kreeg ik dan voor elkaar, je kan die packages gewoon ophalen via de terminal). En ik zit zeker in de goede dir (/home/naam/Desktop). Is er trouwens geen grafische mogelijkheid om die dingen te installeren?

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 08-08-2007 17:11 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

RPM staat afaik voor RedHat Package Manager, en Ubuntu is Debian based. :) Je moet dus .deb packages hebben of gewoon lekker via Apt (apt-get install *pakket*) aan de gang gaan. Een grafische interface daarvoor is ook aanwezig, klik maar eens op Applications->Add/remove.

[ Voor 20% gewijzigd door AtleX op 08-08-2007 17:16 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Hacku schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 17:09:
Wat ik alleen nog niet doorheb, hoe installeer je programma's? Van die rpm packages dus. Ik probeerde via de terminal met volgende commando: sudo rpm -ivh file.rpm
Maar dan krijg ik steeds de melding dat hij het package niet kan vinden (rpm was ook niet geïnstalleerd maar dat kreeg ik dan voor elkaar, je kan die packages gewoon ophalen via de terminal). En ik zit zeker in de goede dir (/home/naam/Desktop). Is er trouwens geen grafische mogelijkheid om die dingen te installeren?
Software beheren in Linux :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

R-O-Y schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 14:30:
Na een heel stuk van dit topic door gelezen te hebben ben ik nog niet uit mijn probleem. Ik heb een VIA pc-tje en daar wil ik 2 versies van linux op installeren. Namelijk Ubuntu en BackTrack.

Ubuntu los installeren is het probleem niet, dat gaat geheel vanzelf. Alleen om backtrack er dan naast te zetten lukt mij niet. Het voornamelijke probleem is het mounten van de schijf. Ik heb 4 partities gemaakt. SDA1 t/m SDA4. SDA2 fungeert als SWAP partitie. Nou had ik bedacht dat de SWAP door beide OS-en gebruikt kan worden, klopt dat?

Ubuntu installeer ik naar partitie SDA1, dat gaat prima en werkt daarna ook. Partitie SDA3 die ik gemaakt heb voor backtrack kan ik niet zien in Ubuntu. Ik zie alleen SDA4, alle overige ruimte. Namelijk 140GB voor bestanden enz.Met linux ben ik geheel nieuw. Het partioneren en formateren is een stuk lastiger dan in Windows moet ik zeggen.

Kan iemand mij vertellen hoe ik beide OS-en werkend kan installeren? Ik heb namelijk geen idee hoe de partities eruit moeten komen te zien voor een dual-boot. Ook weet ik niet of de volgorde uitmaakt. Na 3 dagen prutsen geef ik het een beetje op :( 8)7

Als ik Backtrack installeer op de manier die ze beschrijven krijg ik bij de reboot een error dat het OS neit geladen kan worden. Als standaard locatie voor de partition table (dacht ik) kiest hij /dev/sda. Is dat in Ubuntu ook zo? Of krijgen ze dan conflicten?

Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan verschaffen want ik snap er de ballen niet meer van :+ Mocht ik in iets niet duidelijk zijn geweest gaarna even aangeven, dan verbeter ik dat zsm.

EDIT:

het systeem waar het op komt:
-VIA 1,5GHz C7
-2x 512MB ram
-160GB WD SATA schijf
-SATA DVD lezer
Gewoon met fdisk /dev/hda partitioneren in root (ubuntu), swap, root(backtrack) en /home. Die /home kan je dan onder en backtrack, en ubuntu mounten, heb je altijd je eigen data + instellingen. ben je gelijk van het gezijk af van steeds op iedere linux variant de boel in stellen :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag Ubuntu gepoogd te installeren met een vers gebrande CD. Partitietje gemaakt van 10GB dus ik denk: die gooi ik er zo even op (naast mijn hoofdpartitie waar Vista op staat).

Helaas, helaas was ik helemaal vergeten dat ik RAID drivers nodig zou hebben voor mijn 2x160gb (raid0) samsung hd's.
Ik heb al een topic geopend hierover, maar om tot een oplossing te komen zal ik toch met command lines aan eht werk moeten en eerlijk gezegd heb ik daar niet zo'n zin in. Zeker omdat knoeien met raids volgens mij niet geheel zonder risico is.

Maargoed, ik wilde eigenlijk alleen zeggen dat ik het jammer vind dat ik bij de installatie van Linux toch weer een struikelblok ben tegen gekomen. Ik heb namelijk enkele jaren terug ook eens zo'n poging gedaan, maar toen was het helemaal een drama met slechte driverondersteuning etc.
Dus ik dacht: goh eindelijk een concurrent voor microsoft. Met de live CD zag het er allemaal heel gelikt uit en zelf vanaf de cd draaiend liep het allemaal heerlijk soepel (in vergelijking met Vista) ...maargoed met dit soort problemen zal het voor een n00b als ik (op dit gebied) erg lastig worden om over te stappen, jammer.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2007 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
gwystyl schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 15:11:
[...]

Heb je toevallig nog linkjes naar die howto's? Ik ben er in een grijs verleden al eens mee aan het stoeien geweest (toen nog met een Palm en later een WM5 apparaat), maar ik kreeg het nooit fijn aan de praat.
Ik heb mijn telefoon aan de praat gekregen via http://www.ubuntugeek.com...-evolution-in-ubuntu.html en door te zoeken op 'synce ubuntu' op de Ubuntu Forums vond ik ook nog zinvolle topics, ook http://www.synce.org/index.php/SynCE-Wiki was erg handig en behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Harm schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 19:08:
[...]

Ik heb mijn telefoon aan de praat gekregen via http://www.ubuntugeek.com...-evolution-in-ubuntu.html en door te zoeken op 'synce ubuntu' op de Ubuntu Forums vond ik ook nog zinvolle topics, ook http://www.synce.org/index.php/SynCE-Wiki was erg handig en behulpzaam.
Thx, dan ga ik daar weer eens mee aan het klooien. Ik heb al wel eerder SyncCe geprobeerd, maar niet echt fijn aan de praat gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hacku schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 17:09:
Je hebt heel veel manieren om software te installeren in Ubuntu / Linux in het algemeen.

Synaptic [System > Administration > Synaptic]
Standaardmanier van installeren onder Ubuntu. Maakt onder de motorkap gebruik van Apt. Je kan zoeken naar programma's, met één klik een LAMP-server configureren, repositories toevoegen, versies forceren, updaten, etc.

Add/Remove [Applications > Add/Remove...]
Een overzichtelijker, maar minder functionele versie van Synaptic.

apt-get [sudo apt-get install mypackage]
Commandline frontend voor Apt.

3rd party repository toevoegen in Synaptic (in Synaptic: [Settings > Repositories]) en vervolgens de nieuw beschikbaar gekomen packages installeren.

Deb package (.deb) downloaden en dubbelklikken (geen automatische updates)

RPM (.rpm) package downloaden, omzetten naar Deb-package met Alien, en vervolgens het Deb-package dubbelklikken.

Autopackage (.package) downloaden en installeren met Autopackage

Source code downloaden en de volgende commands uitvoeren:
[list=1]• ./configure
• make
• sudo make install Dit is het beruchte 'compilen'.

Wine installeren en Windows-installer dubbelklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 20:09:
Aanvullend:
aptitude [sudo aptitude install mypackage]

Deze gaat beter om met dependencies en haalt bij het verwijderen ook goed de niet langer in gebruik zijnde dependencies weg. Voor de rest doet het hetzelfde als apt-get.

[edit]
O ja, het is iets makkelijker te typen :P .

code:
1
sudo apti[tab] i[tab] packagenaam

tegen
code:
1
sudo apt-g[tab] i[tab] packagenaam

Aptitude scheelt een teken en je hoeft minder met je hand te reiken of slechts één hand te gebruiken.

[edit2]
Micro-optimalisaties ftw \o/

[ Voor 26% gewijzigd door Harm op 08-08-2007 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

icyx schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 18:21:
[...]

Gewoon met fdisk /dev/hda partitioneren in root (ubuntu), swap, root(backtrack) en /home. Die /home kan je dan onder en backtrack, en ubuntu mounten, heb je altijd je eigen data + instellingen. ben je gelijk van het gezijk af van steeds op iedere linux variant de boel in stellen :)
Dan krijg ik dus 4 partities als ik het goed begrijp? Aangezien er een sata schijf inzit noemt het OS ze SDA. Dan zou ik dit dus moeten maken:

-SDA1 root ubuntu, mounten als / ?
-SDA2 swap, ext3 swap FS erop zetten, mounten als swap?
-SDA3 root backtrack, ook mounten als / ?
-SDA4 bestanden, mounten als /home

Wat adviseer je om te doen. Via de Ubuntu cd partities maken of via Backtrack? Zijn allebei als live-cd te gebruiken. Is het de bedoeling om 2 partities als / te mounten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
R-O-Y schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 13:33:
[...]

Dan krijg ik dus 4 partities als ik het goed begrijp? Aangezien er een sata schijf inzit noemt het OS ze SDA.
Dat klopt ja :)
Dan zou ik dit dus moeten maken:
-SDA1 root ubuntu, mounten als / ?
In Ubuntu wordt dit je root ja
-SDA2 swap, ext3 swap FS erop zetten, mounten als swap?
Swap partities worden geformatted als swap, en hebben (afaik) niet zoveel met ext3 te maken :)
-SDA3 root backtrack, ook mounten als / ?
Ja, maar dan onder backtrack ;)
-SDA4 bestanden, mounten als /home

Wat adviseer je om te doen. Via de Ubuntu cd partities maken of via Backtrack? Zijn allebei als live-cd te gebruiken. Is het de bedoeling om 2 partities als / te mounten?
Welke je eerst doet maakt niet uit, ik ken backtrack niet maar het moet geen probleem zijn.

Je start de (Ubuntu, bijv) live cd op en maakt vier partities, en installeert Ubuntu door sda1 te mounten als / en sda4 als /home. sda2 wordt je swap. Je installeert de boel en start opnieuw op, ditmaal met de backtrack cd. Daar ga je installeren waar je sda3 onder / mount en sda4 onder /home waarbij je aangeeft deze partitie niet te formatteren. En dan een reboot en kan je je systeem kiezen :)

Ik heb alleen geen idee hoe backtrack werkt en of je misschien problemen gaat krijgen door de geshare'de /home. Ik denk dat het wel goed gaat, maar het interessant om te testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Ok bedankt voor de informatie! Ik ga is even wat proberen en dan hopen dat het wil lukken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Harm schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 20:18:
Deze gaat beter om met dependencies
Als je met beter bedoelt dat aptitude als default heel veel overbodige meuk installeert, dan heb je gelijk, anders niet.
en haalt bij het verwijderen ook goed de niet langer in gebruik zijnde dependencies weg.
apt-get autoremove

Is er al een behoorlijke tijd (Ubuntu-only de laatste keer dat ik het checkte) en werkt perfect. :)
De package manager kan niet ruiken dat jij iets bent gaan gebruiken natuurlijk ;) Het bepalen van loze deps werkt perfect.

[ Voor 20% gewijzigd door Jungian op 09-08-2007 20:16 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het werkt bijna perfect. Je moet wel even controleren of je een aantal van die packages intussen niet bent gaan gebruiken. Die packages kan je uit de autoremove-lijst halen door ze nogmaals te apt-getten. Daarna kan je veilig autoremove doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Na erg veel gekloot krijg ik BackTrack niet werkend icm met Ubuntu. Daarna los geprobeerd maar ook dat werkt niet. Bij het rebooten zeurt het OS over ATA1 en ATA2, die worden niet gevonden. De ATA (IDE) poort gebruik ik ook niet omdat ik alleen sata spul heb. Hoe dan ook, gewoon Ubuntu erop gezet. Werkt echt heerlijk :) M'n VIA computertje voelt heerlijk snel aan :D Backtrack draai ik in VMware onder XP, dat is een stuk makkelijker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik draai hier nu Feisty, heerlijk stabiel, werkt keitof enzo :)
Alleen werkt ccsm niet 100%, dus gebruik ik maar Beryl, maar soit, het werkt.

Maar ik zou wat willen kloten met Gutsy, is het wijs om om nu mn sources.list aan te passen en alles up te daten?

Hoe is het qua stabiliteit :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:22

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Snake schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 01:04:
Ik draai hier nu Feisty, heerlijk stabiel, werkt keitof enzo :)
Alleen werkt ccsm niet 100%, dus gebruik ik maar Beryl, maar soit, het werkt.

Maar ik zou wat willen kloten met Gutsy, is het wijs om om nu mn sources.list aan te passen en alles up te daten?

Gutsy zit inmiddels op beta 4 (Tribe 4). Vanaf volgende week is het 'feature freeze' en worden er upgrade tests gedraaid.
Simpel gezegd is het altijd tricky te upgraden voor de final uit is. Dingen zullen bijna altijd stuk gaan.
Ik vind dat altijd wel een leuke uitdaging, zo kom je op plekken van het OS waar je nog niet geweest was bijv. :)

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Snake schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 01:04:

Het is een alpha release en nog geen eens een beta dus verwacht nou niet al te veel van ;)
Sta er dus niet van te kijken dat het misschien op dag 1 fantastisch draait en na een update je systeem compleet of gedeeltelijk omzeep hebt geholpen. Ik raad je aan als je gaat testen met Gutsy dat je het betreffende forum en malinglist(als die er is) in de gaten houdt. Ook moet je weten hoe je je systeem kunt herstellen door met een ubuntu live-cd te chrooten.

Nog even een citaat toevoegen:
"Note: This is still an alpha release. Do not install it on production machines. The final stable version will be released in October 2007."

Bron: http://www.ubuntu.com/testing/tribe4

[ Voor 11% gewijzigd door Miki op 10-08-2007 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 20:09:
[...]

Je hebt heel veel manieren om software te installeren in Ubuntu / Linux in het algemeen.

Synaptic [System > Administration > Synaptic]
Standaardmanier van installeren onder Ubuntu. Maakt onder de motorkap gebruik van Apt. Je kan zoeken naar programma's, met één klik een LAMP-server configureren, repositories toevoegen, versies forceren, updaten, etc.

Add/Remove [Applications > Add/Remove...]
Een overzichtelijker, maar minder functionele versie van Synaptic.

3rd party repository toevoegen in Synaptic (in Synaptic: [Settings > Repositories]) en vervolgens de nieuw beschikbaar gekomen packages installeren.

Deb package (.deb) downloaden en dubbelklikken (geen automatische updates)

RPM (.rpm) package downloaden, omzetten naar Deb-package met Alien, en vervolgens het Deb-package dubbelklikken.

Autopackage (.package) downloaden en installeren met Autopackage

Source code downloaden en de volgende commands uitvoeren:
[list=1]• ./configure
• make
• sudo make install Dit is het beruchte 'compilen'.

Wine installeren en Windows-installer dubbelklikken.
Dank je :)

Hm Ubuntu werkt heerlijk, al die mogelijkheden. Nooit gedacht dat ik ooit de stap naar Linux zou zetten, en het bevalt me nog goed ook. Het fijne is dat je het hele os naar je eigen wensen kan zetten en er enorm veel software beschikbaar is.

Standaard zijn bestand extensions zichtbaar, is dit ook ergens uit te zetten?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hacku schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 02:19:
[...]

Dank je :)

Hm Ubuntu werkt heerlijk, al die mogelijkheden. Nooit gedacht dat ik ooit de stap naar Linux zou zetten, en het bevalt me nog goed ook. Het fijne is dat je het hele os naar je eigen wensen kan zetten en er enorm veel software beschikbaar is.

Standaard zijn bestand extensions zichtbaar, is dit ook ergens uit te zetten?
Ik weet niet of Gnome de mogelijkheid biedt om de tekst na de laatste "." van een bestand te verbergen. Lijkt me niet, aangezien dat gedeelte van de filename in Linux geen speciale betekenis heeft. Wat je kan doen, is een Bulk-rename programma installeren en daarmee de extensies weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 02:42:
[...]

Ik weet niet of Gnome de mogelijkheid biedt om de tekst na de laatste "." van een bestand te verbergen. Lijkt me niet, aangezien dat gedeelte van de filename in Linux geen speciale betekenis heeft. Wat je kan doen, is een Bulk-rename programma installeren en daarmee de extensies weghalen.
Gnome snapt wel dat het een extentie is, want als je op F2 drukt om een file te hernoemen wordt alleen het gedeelte voor de extentie geselecteerd. Of je het kan verbergen weet ik niet, ook nooit naar gezocht, want ik vind dat eigenlijk wel fijn (in Windows altijd een van de eerste dingen die ik aanzet)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 02:52:
[...]

Gnome snapt wel dat het een extentie is, want als je op F2 drukt om een file te hernoemen wordt alleen het gedeelte voor de extentie geselecteerd. Of je het kan verbergen weet ik niet, ook nooit naar gezocht, want ik vind dat eigenlijk wel fijn (in Windows altijd een van de eerste dingen die ik aanzet)
Ja, ik vind het eigenlijk ook wel handig. Het is een extra indicator om te laten zien wat het bestand inhoudt. Maar je zal nauwelijks in de problemen komen als je de extensie weghaalt. In Nautilus zal je altijd het goede icoontje zien, en meestal heb je de files ook logisch geörganiseerd (je verwacht geen configuratiebestand in ~/Music).

Wel grappig trouwens, als ik /usr/lib/libz.so.1.2.3 selecteer en op F2 druk, dan denkt-ie dat ".3" de extensie is.

Het enige waar extensies wel belangrijk voor zijn, zijn tekstbestanden icm webdevelopment. Als je Apache je files wilt laten serveren, dan heb je weinig aan de files "index", "ajax", "dbc" en "style". Je kan ze natuurlijk handmatig een mime-type geven, maar "index.html", "ajax.js", "dbc.php" en "style.css" maken het dan een stuk simpeler.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2007 03:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:50

Metro2002

Memento mori

Heb ubuntu na eerdere positieve ervaringen op mijn desktop ook op mijn nieuwe laptop gezet. (ubuntu 7.04 feisty)
Werkt allemaal prima, alles wordt herkend, alleen mijn wireless lancard werkt voor geen meter (Ralink rt73 :( ) Hij ziet hem wel, ik kan via iwconfig ook gewoon alles toewijzen aan dat apparaat, hij ziet mijn accespoint maar verbinding maken ho maar.

Dacht eerst dat het aan mijn WEP encryptie lag maar zelfs al stel ik geen encryptie in dan doet ie het niet. :/
Heb al andere gui tools geprobeerd zoals wifiradar en kwlan ed maar niks lijkt het aan de praat te krijgen.
Tevens al geprobeerd de windows XP drivers via Ndiswrapper te installeren maar die weigeren dienst (krijg de melding dat de driver niet goed is). Hierna via de website van serialmonkey (link die op de Ralink site stond) getracht de drivers te installaren die daarop stonden voor mijn kaartje.
Source compilen en in de kernel laden via modprobe ging allemaal vlekkeloos maar geeft helaas nog steeds hetzelfde resultaat. Ziet wel AP maar doet verder niks :( :

Kleine edit: blijkbaar is het meer een ubuntu issue dan een linux issue want heb nu mandriva erop staan, ram mijn WEP code in en heb direct verbinding :o Daar ben je dan een week mee bezig geweest |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 11-08-2007 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Na een paar dagen ubuntu gebruikt te hebben heb ik maar besloten om het ook bij de pc van m'n ouders te installeren. Het werkt echt zo makkelijk en die lijsten met software zijn ook echt handig :)

M'n bluetooth dongle werkt onder ubuntu ook beter dan onder XP64bit, allemaal voordelen en het is niet zoveel werk om dingen aan de gang te krijgen. Het enige wat ik nog niet helemaal doorheb is hoe de mappenstructuur werkt. In windows heb je "My Computer" en daar kan je alles zien. Ook kan ik van daaruit mappen ed. maken, hoe zit dat in Ubuntu. Is er ook iets waar je de hele schijf kan zien en dingen kan veranderen? Ik heb het nog niet echt kunnen ontdekken.

Maar over het algemeen, alles wat ik onder XP gebruik werkt onder Ubuntu ook. Het meeste is zelfs standaard meegeleverd of je vindt het in zo'n softwarelijst :D Op het gamen na natuurlijk. Maar daar heb ik dan ook XP nog voor. Denk dat al mijn computertjes of Ubuntu of dualboot gaan worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
R-O-Y schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 14:15:
Het enige wat ik nog niet helemaal doorheb is hoe de mappenstructuur werkt. In windows heb je "My Computer" en daar kan je alles zien. Ook kan ik van daaruit mappen ed. maken, hoe zit dat in Ubuntu. Is er ook iets waar je de hele schijf kan zien en dingen kan veranderen? Ik heb het nog niet echt kunnen ontdekken.
In Windows heb je een root van je bestandssysteem, C:\ genaamd. In Linux is de root op /. Onder / kan je alle mappen vinden. In tegenstelling tot Windows heb je niet voor elk station en/of partitie een nieuwe schijf (A:\, C:\, D:\) maar worden ze een mapje onder je root. Standaard was het altijd onder /mnt (van mount, de methode om een volume onder een map te zetten). In Ubuntu is het /media geworden. Zo kan ik bijvoorbeeld de inhoud van mijn dvd-speler bekijken onder de map /media/cdrom en die van een partitie onder /media/sdb1 (over de naamgeving hda1, sdb1 etc moet je even Google'en of door dit topic zoeken).

Je kan hier heel flexibel mee zijn. Zo zit ik hier op een netwerk, en hoef ik niet de netwerk shares te benaderen via een obscure methode. Ik mount ze gewoon onder een map, bijvoorbeeld ~/netwerk (~ staat voor je home-map, dus ~ is in mijn geval /home/jurian). Door in Nautilus op "netwerk" te klikken in mijn home-map, blader ik dus door het netwerk :)
Daarnaast moet je de functie van een symlink of verwijzing ook even snappen. Op de Windows manier ga je dan naar die locatie toe (je springt er naar toe, verandert van locatie). In Linux is het op een soort van "virtuele" methode gedaan. Stel ik heb een map /var/dump. In /var/dump staat een mapje map1 (/var/dump/map1) en map2 (/var/dump/map2). Nu maak ik een symlink in mijn home (~) naar /var/dump genaamd 'test' (/home/jurian/test/). Dan kan ik dus /var/dump/map1 en /var/dump/map2 benaderen door naar /home/jurian/test/map1/ en /home/jurian/test/map2/ te gaan.
Als je dit trouwens niet bedoeld met filesystem, maar wilt weten wat er in /etc en /usr staat, is a) dit verhaal voor niets getypd :P en b) kan je dit lezen: http://freeos.com/articles/3102/

Verder over mappen aanmaken: je hebt alleen de rechten om in je eigen home-map bestanden (mappen zijn ook bestanden!) aan te maken. Wil je ergens anders mappen aanmaken (en eigenlijk wil je dat helemaal niet), dan moet je root worden, dat is zegmaar de admin gebruiker. Hoe je dat doet (met su, sudo of nautilus als root openen) moet je maar op Google zoeken ;)

[ Voor 18% gewijzigd door mithras op 13-08-2007 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Is er ook iets waar je de hele schijf kan zien en dingen kan veranderen? Ik heb het nog niet echt kunnen ontdekken.
Places > computer > filesystem?

[ Voor 68% gewijzigd door Mentalist op 13-08-2007 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

@Mithras, bedankt voor het verhaal. Maakt een heleboel duidelijker :) Dat netwerk benaderen moet ik binnenkort maar is proberen. Krijg van de week een router met een externe schijf eraan vast :P (edit: ook bedankt voor de link)

@Weird_Nerd, ik dacht dat dat overeen kwam met de windows map. Waar dus alle bestanden ed. van het OS staan. Daar wou ik niet aanzitten ivm het eventueel verpesten van dingen ;) :9

Wordt nu steeds duidelijker in ieder geval :) Nog even lekker googlen en dan kom ik er wel volgens mij :P

[ Voor 10% gewijzigd door R-O-Y op 13-08-2007 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

R-O-Y schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 14:48:
@Weird_Nerd, ik dacht dat dat overeen kwam met de windows map. Waar dus alle bestanden ed. van het OS staan. Daar wou ik niet aanzitten ivm het eventueel verpesten van dingen ;) :9
Nee, zo kom je bij /, en van daaruit kan je dus ook naar je homedir navigeren.

En voor dat verpesten hoef je niet zo bang te zijn, want je hebt toch geen schrijfrechten op de bestanden buiten je homedirectory (tenzij je sudo nautilus hebt ingetikt op een console ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Is het nu zo moeilijk dat iemand de handleiding er is bij pakt als het gaat om hoe de linux filesystem in elkaar steekt :?
Laatste 3 reply's waren compleet overbodig. Ik dacht dat dit topic bedoeld was om ervaringen te delen niet om mensen iets wat zo duidelijk voor hand ligt te vertellen en/of uit te leggen. Zelfs de startpagina van firefox in ubuntu verwijst direct naar de handleiding.

Handleiding hoofdstuk over filesystem: link
Volledige handleiding ubuntu 7.04: link
Kan het nog duidelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Sorry voor die vragen hoor maar ik lees genoeg op internet en alles is echt niet meteen duidelijk. Maar als dat niet de bedoeling van dit topic is vraag ik het wel op het ubuntu forum. Verder is een boel ook in het engels. Nou heb ik daar niet echt moeite mee maar in het nederlands moet ik over sommige dingen al goed nadenken. In het engels kan ik er dan niet altijd kaas van maken ;)

Trouwens al een nadeeltje gevonden. In firefox is kan ik geen homepage ed instellen. De "options" staat niet onder "tools". deze firefox lijkt toch anders dan die ik op XP gebruik.

[ Voor 21% gewijzigd door R-O-Y op 14-08-2007 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:40

Gotiniens

Fairly odd Tim

R-O-Y schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 00:05:
Sorry voor die vragen hoor maar ik lees genoeg op internet en alles is echt niet meteen duidelijk. Maar als dat niet de bedoeling van dit topic is vraag ik het wel op het ubuntu forum. Verder is een boel ook in het engels. Nou heb ik daar niet echt moeite mee maar in het nederlands moet ik over sommige dingen al goed nadenken. In het engels kan ik er dan niet altijd kaas van maken ;)

Trouwens al een nadeeltje gevonden. In firefox is kan ik geen homepage ed instellen. De "options" staat niet onder "tools". deze firefox lijkt toch anders dan die ik op XP gebruik.
in linux zitten de "preferences" vaak onder "edit" ipv onder tools zoals in windows normaal is. Nog zoiets wat imo met een klein beetje zelf zoeken best gevonden had kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Gotiniens schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 00:08:
in linux zitten de "preferences" vaak onder "edit" ipv onder tools zoals in windows normaal is. Nog zoiets wat imo met een klein beetje zelf zoeken best gevonden had kunnen worden.
offtopic:
Had je replies van een hoger niveau verwacht in dit topic ? :P 60% van de replies komen neer op
  • "oei wat is het allemaal toch moeilijk, hulp svp" ,
  • "kan ik ... ? " ,
  • "hoe doe ik ... ? " ,
  • "Ubuntu is vet, want .... , maar ...".
Net alsof ze er vanuitgaan dat degenen die het wel weten de laatste der mohikanen zijn en er absoluut niets op het internet te vinden is. Zelf op onderzoek uitgaan is blijkbaar ook iets dat zo 2004 is.
[message=,noline]Topic warning schreeuwt al een tijdje[/message]:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic !!!
:D

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

Ik ga Ubuntu installeren !
Een 4tal jaar geleden heb ik op school leren werken met RedHat (domein opzetten etc) maar prive heb ik nooit veel met Linux distro's gedaan. Eerst ga ik Ubuntu een kans geven en als het meezit ga ik het proberen voor mn klanten die een internet/email 2e handscomputer willen.
Ben benieuwd wat Ubuntu gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

En als internet niet duidelijk genoeg is voor je vragen over kun je ook eens boeken daarover zoeken, bij de bibliotheek van rotterdam hebben ze al 2 boeken over ubuntu Dapper Drake en een paar linux systeembeheerboeken kan je veel "basiskennis" uit halen ;)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

ubuntu was zeer prettig te installeren !
wel nog wat taal fouten in het Nederlands, maar goed
het duurde ook even voor ik doorhad dat de bootCD geen installatie had uitgevoerd, maar een liveCD is en je op dat 'installeer ubuntu' icoontje op de desktop moet klikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb nu een VM geinstalleerd met Ubuntu na eerst gespeeld te hebben met een LiveCD en install op een test computer. Waar ik tegenaan liep was het ontbreken van basiskennis, maar gelukkig vis er eel informatie te vinden op het internet, maar alles is bijna op meerdere manieren te doen.

Nu kwam ik een distrubutie Ubuntu Ultimate tegen en dat werkt nog makkelijker. Hoef ik niet uit te zoeken welke programma's moet intstalleren voor een bepaalde taak. Alles zit er al in.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
kiddyl schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 13:09:
Nu kwam ik een distrubutie Ubuntu Ultimate tegen en dat werkt nog makkelijker. Hoef ik niet uit te zoeken welke programma's moet intstalleren voor een bepaalde taak. Alles zit er al in.
Helaas ook veel dingen die je eigenlijk niet nodig hebt. Stukken makkelijker is om gewoon via Softwere installeren/verwijderen de dingen op te zoeken. Zo kan je makkelijk op "ftp" zoeken en vind je de ftp client gftp. Of op php en je vind de editor Geany (en nog vele anderen). Heb je veel meer keuze en krijg je alleen maar die programma's die je ook echt nodig hebt :)

offtopic:
Wat een typfout trouwens: "maar gelukkig vis er eel informatie te vinden" :p

Verwijderd

Ik heb Ubuntu nu een paar daagjes geïnstalleerd op een 800Mhz PIII pc met 512 MB ram en een GF3 Ti200 videokaart. 7200 rondjes maxtor HDD. Maar mijn ervaring tot nu toe is dat:

- Ubuntu trager is met opstarten dan XP
- Firefox en Opera starten langzamer op dan in XP
- oO.org start langzamer op dan in XP
- de menu'tjes reageren langzamer in Ubuntu dan in XP
- simpele instellingen als resolutie moeilijk in te stellen zijn

niet echt tevreden dus

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 15:39 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:54

Cyphax

Moderator LNX
Ubuntu is inderdaad geen snelheidsmonster. Hoewel het opstarten langer lijkt dan het is. Als ik hier Windows opstart (is wel op het werk) en ik log in, dan is ie nog een minuutje bezig met allerhande dingen starten die Ubuntu voor het inlogscherm al gestart heeft (alleen enkele DE-services worden na inloggen gestart maar dat gaat vrij vlot doorgaans). Firefox en Opera gaan bij mij niet langzaam, evenals menu's. Moet ik wel bij zeggen dat mijn PC wat vlotter is dan 800MHz. Firefox is tegenwoordig toch niet meer de lightweight browser waar het mee begonnen is: die start bij iedereen vrij traag op de eerste keer. Misschien is v3 wat sneller. :)

Dus, als men je belooft heeft dat Ubuntu veel sneller is, dan kom je bedrogen uit. Wel is XUbuntu bijvoorbeeld een stukje sneller dan Ubuntu vanwege de lichtere DE (Xfce). Dat kun je dus ook proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 16-08-2007 15:42 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 15:38:
Ik heb Ubuntu nu een paar daagjes geïnstalleerd op een 800Mhz PIII pc met 512 MB ram en een GF3 Ti200 videokaart. 7200 rondjes maxtor HDD. Maar mijn ervaring tot nu toe is dat:

- Ubuntu trager is met opstarten dan XP
- Firefox en Opera starten langzamer op dan in XP
- oO.org start langzamer op dan in XP
- de menu'tjes reageren langzamer in Ubuntu dan in XP
- simpele instellingen als resolutie moeilijk in te stellen zijn

niet echt tevreden dus
- Ubuntu ook nieuwer is dan XP ;)
- Ubuntu helemaal niet geschikt is voor jouw pc omdat die ook te oud is

Gnome is namelijk best een heftige grafische desktop omgeving. Probeer eens Xubuntu (met Xfce dus). Dat is stukken lichter en draait beter op PIII's :)

edit:
Grrr Cyphax
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic !!!