Dit klopt maar gedeeltelijkAtomsk schreef op zondag 29 april 2007 @ 13:59:
[...]
Religieuze leiders, zoals een dominee, zijn als het goed is door God geroepen om het evangelie te verkondigen, waarschuwen voor misstanden, bijbeluitleg, etc. Zodra ze echter dingen gaan roepen die in strijd zijn met de bijbel, dan mogen (moeten) ze daarop worden aangesproken. In protestante kerken heeft de bijbel de meeste zeggenschap, niet de predikant. Bij RK kerken is dit de paus, dus zijn ze daar per definitie al fout bezig. Voor andere religies kan ik niet spreken.
Blindelings volgen van een dominee is dus wat overdreven, maar ze verdienen wel een zeker respect: het is geen makkelijk baantje.
Een dominee Paisley is een vreselijk triest voorbeeld van iemand die allang buiten de protestante kerk had moeten worden gezet. Een volksmenner die allang niet meer volgens de geboden van het eigen geloof leeft. Juist daarom is de scheiding van religie en staat zo belangrijk. Autoriteit op het gebied van geloof kwalificeert je op geen enkele wijze voor dingen die buiten het geloof vallen. Ook in Israel en in andere landen van het Midden-oosten zie je religieuze leiders die hun gezag misbruiken en erg bijdragen aan het leed wat daar wordt geleden.
Een religieus leider/voorganger (niet alleen dominees!) die volgens de regels van het eigen geloof leeft verdient zeker respect. Maar hoort geen automatische autoriteit te krijgen buiten de religie, die zal helemaal apart verdiend moeten worden.
Vroeger was het worden van priester een keuze voor een maatschappelijke carriere, voor jongere zonen die niets zouden erven (boerderij etc). Een halve eeuw terug had een dominee of pastoor nog heel veel te zeggen in de dorpen en gemeenschappen, en het was dus zeker niet alleen een roeping. Een deel zal het vanuit roeping hebben gedaan, een deel niet echt.CodeCaster schreef op zondag 29 april 2007 @ 14:01:
"Door God geroepen"?
Dus een stemmetje in hun hoofd, wat "hé, ga jij eens even een studie van 5 jaar volgen en vervolgens op de preekstoel staan" zegt?
Ik kan me toch meer voorstellen dat iemand dominee wordt omdat hij mensen een geloof wil geven zodat ze wat houvast in hun leven hebben.
[ Voor 20% gewijzigd door gambieter op 29-04-2007 14:11 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.