Als Finder iets niet kan dan is het wel goed omgaan met SMB/CIFS networkshares. Je hebt verrekte mazzel als het bovenstaande je lukt, 9 van de 10x resulteert het hier (en ook bij een collega) in gekloot met Finder die heel soms zelfs dusdanig over de zeik gaat dat rebooten de snelste oplossing is. Wat wij doen is de SMB/CIFS shares via SSHFS mounten. Tegenwoordig doen we dat via Macfusion, dat gaat makkelijker en je kunt je shares aan de favorites toevoegen zodat je heel rap die shares opnieuw kunt mounten. MacFUSE i.c.m. SSHFS en/of Macfusion is zeker een aanrader.
Als je een goedkope laptop wil kopen of je staat in een winkel zoals de Dixons dan heb je de keus uit Acer, Acer, Acer en heel misschien nog iets als Packard Bell. Ergo: er is gewoon amper een ander merk in dat segment die de winkels verkopen. Als klant heb je dus niet zo gek veel keus om voor iets anders dan een Acer te gaan. Niet zo raar dat ze dan veel verkocht worden.
Reind schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 11:46:
Nee men vervangt het scherm en maakt een
notitie van de haarscheurtjes in de casing. Vanochtend dus WEER naar a-mac af kunnen reizen en ook de hoofd technische dienst kon niets anders dan "ik kijk wat ik voor u kan doen meneer" en de macbook daar achter kunnen laten. Komt overigens erg slecht uit aangezien ik volgende week in 1 weekend op 4 plekken moet draaien en dus echt een notebook nodig heb en het nu dus met de handjes op elkaar bidden is dat ik hem dan hopelijk terug heb.
Goh, ik wist niet dat Apple Inc. hier in Nederland haar naam heeft veranderd in A-mac. Sinds wanneer is dat zo? </cynische opmerking>
Denk eens wat meer na: je hebt een product gekocht bij een winkel en je klopt bij die winkel aan voor garantie werk waarop zij je afschepen. Vervolgens schuif jij de schuld van het afschuiven naar de fabrikant vanhet product. Ik snap geen moer waarom je dat doet. Dat A-mac je afscheept is de fout van A-mac en van
niemand anders. Je bent meer bezig met vingertje wijzen en wijst nu dus de verkeerde aan, niet slim. Je moet A-mac hierover op aanspreken en als het antwoord niet bevredigend is kun je Apple hiervan op de hoogte stellen en/of je kunt naar een andere service provider gaan. Ik zocht een losse toets voor mijn Macbook en kreeg wisselende reacties van de diverse service providers die ik heb gebeld. De ene was heel vriendelijk en behulpzaam, de ander weer niet.
Hoe vervelend alles ook is, als je niet vriendelijk wordt behandeld bij een service provider dan moet je dat aankaarten bij die provider of je gaat een stapje hoger en stelt Apple zelf hiervan op de hoogte. Je kunt altijd nog naar een andere service provider voor garantie werk. Je kunt ook contact opnemen met Apple, dan krijg je meteen een casenummer enzo en dan is een winkel vaak ook sneller bereid om je te helpen. Dat geldt overigens ook voor diverse andere zaken.
edit:
Net gebeld door de mensen van a-mac en ze gaan het oplossen. Had naar mijn mening binnen 1 minuut al duidelijk moeten zijn toen ik de mac aan bood voor reparatie maar het word in ieder geval gefixt... Neemt niet weg dat dit voorlopig mijn laatste Apple product was aangezien mijn blindelings vertrouwen in het merk compleet weg is na al het gedonder de laatste tijd
Nogmaals: je hebt een enorme plank voor de kop: je beschuldigd de verkeerde instantie: A-mac heeft je onjuist behandeld en niet Apple: zo te lezen uit je verhaal heb je überhaupt niet eens te maken gehad met Apple!
Ik vind het uiterst merkwaardig dat mensen onvrede over de service van de winkel waar ze een product hebben gekocht projecteren op het product. Omdat de service die de winkelier gaf beneden de verwachtingen was is het product maar klote en moet je het nooit kopen. Ik vind het nogal kinderachtig gedrag ook. Als dingen stuk gaan is dat uiteraard vervelend maar als je daar tegenover een uitstekende service krijgt en het weer snel gerepareerd is dan ben je ook weer erg blij.
Overigens is het vaak ook wel handig om eens achter de deuren van zo'n computerwinkel te kijken. Je wilt niet weten hoeveel problemen door de gebruiker zijn veroorzaakt en daarmee dus niet onder de garantie vallen. Dat percentage gaat al snel richting de 80%.... Hoe een gebruiker ergens mee omgaat zie je niet als servicemedewerker zijnde, je ziet alleen de schade aan het apparaat zelf en dat tezamen met het verhaal van de klant is de basis van je conclusie. Zoals Gert22 zegt: men houdt een slag om de arm. Dan nog: als het je niet bevalt dan kun je je relaas ook wel eens tegen A-mac doen en niet alleen in dit topic.
Bij vloeistoffen die eroverheen gaan zie je dat ook nooit. Ik heb ook wel eens iemand gehad die een gebroken TFT scherm had en daar is toch wel flink wat kracht voor nodig. Op de schade van het scherm na was er ook niets te zien. Dat soort dingen ontstaan niet "zomaar opeens". Ondanks dat je niks ziet valt dit dan weer wel onder userabuse juist omdat het onder normale omstandigheden en met eventuele productiefouten vrijwel onmogelijk is om voor elkaar te krijgen. Pen tussen je scherm of tegen je scherm stoten zijn zaken waarmee je het wel voor elkaar krijgt en dat zijn nou net 2 vormen van userabuse. Ergo: dat je het niet ziet betekent niet dat het er niet is en dat je userabuse maar meteen moet uitsluiten. Er is wat meer onderzoek nodig om de conclusie te trekken of het wel/geen userabuse is. Helaas gooien best wel veel fabrikanten het nogal vaak op "vloeistof in product -> userabuse -> geen garantie, go fix it yourself".
Dat er bij A-mac veel defecte producten liggen is niet raar: ze zijn service provider. Kijk eens in een garage, moet je zien hoeveel kapotte auto's daar wel niet staan. Auto's moeten wel klote producten zijn waar je nog geen 5 kilometer mee kunt rijden. Nogmaals: dingen zijn niet altijd zo zoals ze op het eerste oog lijken. Je bent wel erg van het type dat binnen een halve seconde zijn conclusie heeft, kijk eens wat verder.
Hier OpenOffice.org en NeoOffice. Persoonlijk vind ik OpenOffice.org wat prettiger dan NeoOffice maar doordat OpenOffice.org nog gebruik maakt van X11 gaat het nogal nek aan nek. Ik kijk erg uit naar de versie die Aqua support heeft; denk dat OpenOffice.org dan pas echt lekker gaat werken zoals dat op mijn Ubuntu machine het geval is. Ik gebruik ook aardig vaak TextEdit als het even snel wat moet zijn of ViM wanneer ik toch op de commandline bezig ben (waarvoor ik overigens iTerm gebruik).
osorkon! schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 12:04:
Even een vraagje, kheb zelf nog geen macbook. Ook geen ervaring met de laptops, maar ivm netwerk functies, kan hij goed samenwerken met windows netwerken (ik bedoel daarmee delen van bestanden enzo).
Netwerken zijn vandaag de dag op basis van TCP/IP wat praktisch ieder hedendaags OS onder de knie heeft. Voor filesharing kun je prima SMB/CIFS gebruiken. Het werkt ook prima met Samba mocht je een Linux fileserver hebben waar je Windows clients ook nog bij moeten kunnen.
GoEV6 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 19:55:
Ik heb een Macbook uit de eerste generatie en als ik een filmpje kijk op bijvoorbeeld Youtube schiet het processor gebuik omhoog naar bijna 90%. Is dit normaal? Ik kan er niet aan wennen dat bij elk filmpje de fans op full speed gaan draaien.
Welkom in de wondere wereld van Flash waarbij het wegvreten van je cpu en geheugen de gewoonste zaak van de wereld is. Youtube maakt gebruik van Flash en Flash is niet bepaald vriendelijk voor je processor enzo. Het is vrijwel normaal dat je CPU gebruik enorm kan stijgen. Ik heb het ook al ondervonden op een Ubuntu machine, op mijn Macbook en op een Windows machine (hoewel die het minder had maar daar is ook de beste Flash support voor).