If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.
Uh, is WPA2 niet beschikbaar vanaf 802.11i? Jaja, ik weet dat ik de beveiliging er weer op moet zetten, maar dat is op dit moment niet zo belangrijk.Anti-XP schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 22:29:
Reset je router eens en zet eens HEEL gauw WPA2 aan?
Misschien is het ook dat 'ie 2 dezelfde SSID's ziet en niet weet welke hij moet pakken.
De SSID van mijn routertje is uniek, niemand anders in de buurt met die SSID.
Verwijderd
Ik zat nog wat te twijfelen, aangezien het natuurlijk wel een 64-bit processor is.Anti-XP schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 22:29:
Vista moet je niet kopen, zonde van je geld
Maar als je het dan toch doet zou ik voor de 32 bits versie gaan.
x64 wordt sowieso op dit moment nog niet goed genoeg ondersteund afaik.
Je hebt natuurlijk wel gelijk over Vista, maar soms móét je nou eenmaal even over naar windows.
Heb je ook andere kanalen geprobeerd? Eentje die niet of weinig voorkomt bij jou in de buurt...Owentje schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 22:37:
[...]
Uh, is WPA2 niet beschikbaar vanaf 802.11i? Jaja, ik weet dat ik de beveiliging er weer op moet zetten, maar dat is op dit moment niet zo belangrijk.
De SSID van mijn routertje is uniek, niemand anders in de buurt met die SSID.
1. Videokaart. Zodra je veel schermen open hebt draait Expose niet meer soepel, zeker niet als er een grafisch uitdagend programma draait (Google Earth..) of je een tweede scherm hebt aangesloten
2. Harde schijf. Ik heb nu een 10GB partitietje ernaast voor Bootcamp windows, maar die mag er binnenkort aan geloven omdat het schijfje toch vol begint te raken.
3. Geheugen. Gek genoeg dacht ik dat ik eerder last zou krijgen van de wat krappe gigabyte, maar pas als je parallels draait, of echt veel schermen open hebt krijgt hij het moeilijk.
Frustrerend genoeg lijkt de processor dus haast nooit aan het werk gezet te worden.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Onlangs zelf nog wezen rondkijken voor een losse DAC. Kwam een pagina tegen van een of andere hongaar en zijn setup. Wanneer ik zo kijk naar zijn setup, dan denk ik niet dat hij hierop bezuinigd heeft. Het zal dan ook een bewuste keuze zijn geweest om een MacBook in zijn configuratie op te nemen ^_- (Geluid gaat hier wel via FireWire.)klz schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:29:
...
- De geluidskwaliteit?
Als ik bij mijn huidige PC laptop mijn shure hoofdtelefoon gebruik hoor je heel duidelijk ruis. Met de standaard iPod dopjes hoor je deze ruis niet. Waarschijnlijk omdat de ruis buiten het bereik van de dopjes valt. Heeft de macbook een betere chipset?
I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED
yupz, ook geprobeerd. Ik word er een beetje gek van.Flatwhite schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 22:47:
[...]
Heb je ook andere kanalen geprobeerd? Eentje die niet of weinig voorkomt bij jou in de buurt...
Ik denk dat ik maar een nieuwe accesspoint erbij ga nemen. Airport Express ofzo. Maar gewoon stom dat ie het gewoon niet doet!
Ik zit trouwens net op de apple site te kijken, en de macbook is omlaag gegaan in prijs, en omhaag gegaan in specs. En ik heb dat ding gisteren pas ontvangen! Darn!!! hehehehe
[ Voor 18% gewijzigd door iDEOwen op 16-05-2007 23:08 ]
maar goed, ik kreeg gratis verdubbeling van het geheugen, dus dat valt alweer mee
tevens gebruik ik een externe hdd, dus voor die 20 gig hadhet niet uitgemaakt. ik denk niet dat ik het verschil in cpu snelheid echt zal merken
het is jammer, van het geld wat k nu teveel heb betaald
zal s contact op nemen met de winkel en kijken of er niet iets te regelen valt
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
in een kwartiertje was het gepiept en mijn muis klikt nog lekkerder ook
Goed dat mn ranzige toetsenbord ook vervangen is
Kijk 20% belasting bij zo'n gerbruik vind ik een prima vooruitgang. Dat hij flink belast wordt met parallels, 2 visual studio's en nog tig andere vensters vind ik normaal.Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 20:14:
[...]
Je zegt dat je processor gebruik dan zo hoog ligt, dat zal dan zijn bij je huidige laptop; wat waarschijnlijk een trager systeem is. Op de Core2Duo van de MacBook zal dat waarschijnlijk rond de 20% CPU betekenen, wat niet voldoende is om de processor op te warmen.
Mijn huidige laptop heeft een centrino chipset met een Pentium M 1,5 Ghz. De voorloper van de Core Duo geloof ik? Het probleem is dat je het heel slecht kan inschatten. Je moet hem eigenlijk een tijdje kunnen gebruiken.
Verwijderd
Heb inmiddels als 2 mails richting Apple gestuurd hierover en krijg maar geen antwoord. Iemand die hier wat meer over weet?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2007 15:27 ]
Ben zelf student (aan de UU) en heb een MacBook gekocht (vorig jaar mei). Heb toen gewoon op de site mn Universiteit en plaat ingevuld....en dat was het...Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 15:26:
Weet iemand toevallig of je als aankomend student (begin in september) gebruikt kunt maken van de studentenkorting via de apple-website?
Heb inmiddels als 2 mails richting Apple gestuurd hierover en krijg maar geen antwoord. Iemand die hier wat meer over weet?
Er werd/is nooit gevraagd om een bevestiging of een bewijs van inschrijving o.i.d....
Onscherp plaatje (telefoon) op imageshack
Ik heb ook een aardige beschadiging, het kost volgens het Apple Centre zo'n 160 euro voor de nieuwe topcase. Ik vind het alleen zo zonde, voor dat geld kan ik een flinke HD in de MB gooien.DRvDijk schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 16:49:
Wie hoe, ik heb ook een scheur rechts onder in de MacBookMorgen eens achter wat mensen aan gaan bellen (winkel naast het Centraal), misschien maar ff naar Uitgeest knallen als het niet direct geregeld kan worden..
Overigens komt het bij jou door de opstaande richeltjes aan de bovenzijde van het scherm, en bij mij niet, ik neem aan dat dat verschil maakt.
Wazige telefoonfoto op XS.to:
http://xs.to/xs.php?h=xs215&d=07204&f=SP_A0191.jpg
Heb exact hetzelfde probleem gehad, flink wat heen en weer gebeld en uiteindelijk is er kosteloos een nieuwe topcase in geplaatst.DRvDijk schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 16:49:
Wie hoe, ik heb ook een scheur rechts onder in de MacBookMorgen eens achter wat mensen aan gaan bellen (winkel naast het Centraal), misschien maar ff naar Uitgeest knallen als het niet direct geregeld kan worden..
Verwijderd
kan ik de macbook digitaal aansluiten op mijn versterker (toslink ingang),
zoja,
Hoe? (wat heb ik nodig
heb ik dan 5.1 geluid?
bedankt!
Uit de headphone aansluiting kan "optical digital audio" komen...Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 18:24:
ff snel tussendoor vraagje,
kan ik de macbook digitaal aansluiten op mijn versterker (toslink ingang),
zoja,
Hoe? (wat heb ik nodig)
heb ik dan 5.1 geluid?
bedankt!
Dat wil dus zeggen dat je door middel van een 3,5 mm jack naar > toslink adapter en een toslink kabel je MacBook op je versterker kan aansluiten. Aangezien het om een digitale output gaat kan je denk ik wel aannemen dat je dan 5.1 geluid hebt...
5.1 weet ik niet
Hier stond achterhaalde informatie…
Mijn vriendin heeft na lang sparen een MacBook aangeschaft, de middelste met de (toen) 80GB harde schijf en de 2 ghz cpu. Nu precies een maand later is er opeens een nieuwe, kan dit ding nog retour of kan je dat op je buik schrijven? Ik vindt het namelijk knap vervelend dat je eigenlijk nooit weet wanneer er een nieuw apple product op de markt komt.
9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120
Je hebt pech. period. En in het vervolg: let op de buyer's guide van macrumors.Dracoplasm schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 18:58:
Misschien een inkop vraag maar goed.
Mijn vriendin heeft na lang sparen een MacBook aangeschaft, de middelste met de (toen) 80GB harde schijf en de 2 ghz cpu. Nu precies een maand later is er opeens een nieuwe, kan dit ding nog retour of kan je dat op je buik schrijven? Ik vindt het namelijk knap vervelend dat je eigenlijk nooit weet wanneer er een nieuw apple product op de markt komt.
Launching containers into space
Je weet toch ook nooit wanneer een andere fabrikant dat doet? Dit is gewoon zeuren. Er komt altijd een nieuwe versie van een computer. Straks ga je nog huilen dat er 'maar' een half jaar na je aankoop al een nieuwere versie is.Dracoplasm schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 18:58:
Misschien een inkop vraag maar goed.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dat is natuurlijk gelul, bij een normale pc weet je vaak wanneer er nieuwe cpu's ed uit komen, bij apple is dat gewoon amper te vinden. Ik vindt het gewoon sneu omdat het vrij veel geld is en net een maand later een nieuwe uitkomt. Dat is wel even wat anders dan 6 maanden. Een beetje normale toon aanslaan mag ook wel, lijkt me niet teveel gevraagd.CyBeR schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:38:
[...]
Je weet toch ook nooit wanneer een andere fabrikant dat doet? Dit is gewoon zeuren. Er komt altijd een nieuwe versie van een computer. Straks ga je nog huilen dat er 'maar' een half jaar na je aankoop al een nieuwere versie is.
Verder was het een hele normale vraag, wie weet kon er iets mee gedaan worden.
Verwijderd
vind ik ook eigenlijk wel hoor, vragen kan geen kwaad toch? nee heb je, ja kan je krijgenDracoplasm schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:48:
[...]
Dat is natuurlijk gelul, bij een normale pc weet je vaak wanneer er nieuwe cpu's ed uit komen, bij apple is dat gewoon amper te vinden. Ik vindt het gewoon sneu omdat het vrij veel geld is en net een maand later een nieuwe uitkomt. Dat is wel even wat anders dan 6 maanden. Een beetje normale toon aanslaan mag ook wel, lijkt me niet teveel gevraagd.
in dit geval alleen dus helaas niet.
Je weet niet zo goed niet wanneer een andere fabrikant een nieuwe laptop of complete uitbrengt. Dat is iets anders dan zelf bouwen en upgraden.Dracoplasm schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:48:
[...]
Dat is natuurlijk gelul, bij een normale pc weet je vaak wanneer er nieuwe cpu's ed uit komen, bij apple is dat gewoon amper te vinden. Ik vindt het gewoon sneu omdat het vrij veel geld is en net een maand later een nieuwe uitkomt. Dat is wel even wat anders dan 6 maanden. Een beetje normale toon aanslaan mag ook wel, lijkt me niet teveel gevraagd.
Verwijderd
Je hebt je bronnen verkeerd, want deze upgrade kwam er pas toen de vorige generatie Macbook 6 maanden oud was. En die upgrade kwam weer pas toen de Macbook ook al weer 6 maanden oud was (mei 06 > november 06 > mei 07).Dracoplasm schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:48:
[...]
Het verzoek daarom om dit onderwerp te laten rusten en dit topic te gebruiken waarvoor het bedoelt is, nl. het discussieren over de MacBook en het delen van ervaringen.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
wordt gebruikt in de nieuwe serie MacBooks? Dat ze bijvoor-
beeld net even zuiniger zijn dan de vorige serie...
Inderdaad, ik heb mijn MacBook ge-upgrade naar 2 GB geheugen en 160 GB harde schijf, maar de videokaart valt toch erg tegen, programma's zoals Final Cut zijn daardoor traag als stront, en dat is jammer omdat de processor echt wel snel genoeg is.Rapatski schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 22:55:
Om nog even terug te komen op de MacBook en haar specs: de ervaring die ik als 2 maanden jonge MacBook gebruiker heb, is dat juist de processor wat out of balance is. Met mijn C2D 2.0Ghz, 1GB ram en 80 GB hd kom ik aardig wat bottlenecks tegen. Ik gebruik het apparaat redelijk intensief, veel schermen open, veel applicaties waaronder Photoshop en het op rosetta draaiend Office. Ik koppel het ding daarnaast nog aan een extern scherm en de MacBook raakt bekneld in de volgende volgorde:
1. Videokaart. Zodra je veel schermen open hebt draait Expose niet meer soepel, zeker niet als er een grafisch uitdagend programma draait (Google Earth..) of je een tweede scherm hebt aangesloten
2. Harde schijf. Ik heb nu een 10GB partitietje ernaast voor Bootcamp windows, maar die mag er binnenkort aan geloven omdat het schijfje toch vol begint te raken.
3. Geheugen. Gek genoeg dacht ik dat ik eerder last zou krijgen van de wat krappe gigabyte, maar pas als je parallels draait, of echt veel schermen open hebt krijgt hij het moeilijk.
Frustrerend genoeg lijkt de processor dus haast nooit aan het werk gezet te worden.Alleen met de crappy h264 codec moet het ding flink werken. En Photoshop, die zorgt er ook voor dat de ventilatoren toeren gaan draaien.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Verwijderd
Zou ik mogen vragen naar welke harde schijf je geüpgrade hebt? Ik ben namelijk ook al wat aan het rondkijken voor een grotere harde schijf (80GB is echt té weinig voor OS X + Vista op BootCamp + Win XP onder ParallelsJohnny schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 22:09:
[...]
Inderdaad, ik heb mijn MacBook ge-upgrade naar 2 GB geheugen en 160 GB harde schijf, maar de videokaart valt toch erg tegen, programma's zoals Final Cut zijn daardoor traag als stront, en dat is jammer omdat de processor echt wel snel genoeg is.

Enkele bevindingen van de harde schijf zouden ook welkom zijn (geluid, verbetering in snelheid, invloed op accu, ...)
Thx!
Verwijderd
Dit blijkt bij meer mensen voor te komen na de batterij-update... is het dan mogelijk om de oorspronkelijke firmware terug te zetten (ik had namelijk een 'perfecte' batterij)?
Of vergis ik mij toch en komt 't toch niet door de update (het was al een lange tijd geleden dat ik nog een calibratie gedaan had)?
Ik heb een Seagate Momentus 5400.3 160GB 5400rpm S-ATA 8MB Cache er in gezet, omdat die volgens reviews wel goed presteerde en stil was. Ik merk niet echt een prestatieverschil, de geheugen-upgrade had vele malen meer effect. Ik hoor de harde schijf niet, en het stroomverbruik lijkt ook niet veel anders te zijn, maar hij draait natuurlijk ook even snel.Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 23:33:
[...]
Zou ik mogen vragen naar welke harde schijf je geüpgrade hebt? Ik ben namelijk ook al wat aan het rondkijken voor een grotere harde schijf (80GB is echt té weinig voor OS X + Vista op BootCamp + Win XP onder Parallels)
Enkele bevindingen van de harde schijf zouden ook welkom zijn (geluid, verbetering in snelheid, invloed op accu, ...)
Thx!
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Verwijderd
Welk nummer heb je gebeld hiervoor? Mijn Batterij doet het namelijk ook niet echt lekker meer (lees: heeft nog maar 35% van de oorspronkelijke capaciteit na 10 maanden tijd na 28 laadcycles)donaldo schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:15:
[...]
Even een quote van mezelf maar misschien handig als iemand in de toekomst een vergelijkbaar probleem heeft. Batterij viel vandaag weer uit. Apple gebeld en er wordt een nieuwe batterij met retourenvelop voor de oude toegestuurd. Batterijprestaties waren volgens de vriendelijke serviceafdeling van Apple ook onder de maat. Mijn MacBook was trouwens wel online gekocht.
Verwijderd
Je hoeft toch niet altijd op accu te werkenstef-o schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 14:32:
Gebruik je macbook maar 5x per maand ofzo?
Verwijderd
Ik gebruik mijn MacBook als primary PC en heb hem daarom bijna altijd aan de netstroom hangenstef-o schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 14:32:
Gebruik je macbook maar 5x per maand ofzo?
Da's de 'ik ben leeg'-indicator, en die is heel gezond.Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 14:37:
Als ik dan op het knopje op de batterij druk knippert het laatste lampje... dat lijkt me ook niet helemaal gezond...
I don't like facts. They have a liberal bias.
Verwijderd
Het is alleen niet zo gezond als hij knippert terwijl OS X zegt dat hij nog 58% vol zit..burne schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 14:44:
[...]
Da's de 'ik ben leeg'-indicator, en die is heel gezond.
Gewoon Apple Care bellen als je nog garantie hebt. 0900 7777703 ik geloof 10ct per minuutVerwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 14:27:
28 laadcycli in 10 maanden tijd... dan zou ik als batterij ook in slaap vallen.
Verwijderd
Ik ga waarschijnlijk binnenkort een MacBook bestellen. Nu zag ik op de Apple-site dat je kunt kiezen tussen een toetsenbord Internationaal Engels of een toestenbord Nederlands. Ik heb google al geprobeerd, en natuurlijk ook hier gezocht maar het enige (enigzins nuttige) topic wat ik hierover vond was dit. Daar kan ik mijn antwoord ook niet echt vinden, ik vroeg me gewoon af wat is nu het verschil tussen een Internationaal Engels en een Nederlands toetstenbord? Moch iemand foto's o.i.d hebben zou dat ideaal zijn...

Ik ging vanmiddag met mijn scheur in mn topcase naar iCenter CS (Prins Hendrikkade Amsterdam, tegenover het centraal), waar ze zo een nieuwe topcase voor me wouden bestellen (garantie natuurlijk).
Ik had nog een extra vraag, of het ook mogelijk was de "spatiebalk uit mn beeldscherm te halen". Wat? Ja, de spatiebalk uit mn beeldscherm

Maarrr, wat zagen de behulpzame medewerkers daar in mijn scherm nog meer? Een lichtere vlek, een verkleurde vlek. Die had ik zelf ook al wel gezien, maar dacht soit, dat valt toch niet onder garantie en ik stoor me er niet aan. Zij wel dus
Amsterdam CS kon me niet direct vertellen of het onder garantie viel, maar ik kon het in Uitgeest proberen (daar wou ik zelf wel heen, vandaag een auto ter beschikking) en dan zou ik het direct weten. Vroemmm, naar Uitgeest, en inderdaad, dat valt onder garantie. Even een plaatje tussendoor:
Plaatje op ImageShack
Rechts ziet u mijn macje, met een groene sticker waar de verkleuring zich voor deed. Aan uw linkerhand ziet-u een tweede macbook, met daarin mijn harde schijf ingebouwd, checkend of paralllels met Windows ook zonder activatiegezeik zou draaien (nee dus, maar soit). Jawel, een leenlaptop! Omdat ik mn bookje bij CS had gekocht (een van de winkels van MacSupport dus)
Kortom: MacSupport ftw

Dat is echt wel in dit (of het vorige) topic te vinden. Misschien wel leuk om de startpost op te nemen. Het gaat slechts om de enter toets, die anders gepositioneerd is. That's allVerwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 16:16:
even tussendoor..
Ik ga waarschijnlijk binnenkort een MacBook bestellen. Nu zag ik op de Apple-site dat je kunt kiezen tussen een toetsenbord Internationaal Engels of een toestenbord Nederlands. Ik heb google al geprobeerd, en natuurlijk ook hier gezocht maar het enige (enigzins nuttige) topic wat ik hierover vond was dit. Daar kan ik mijn antwoord ook niet echt vinden, ik vroeg me gewoon af wat is nu het verschil tussen een Internationaal Engels en een Nederlands toetstenbord? Moch iemand foto's o.i.d hebben zou dat ideaal zijn...
[ Voor 21% gewijzigd door DRvDijk op 18-05-2007 16:29 ]
Verwijderd
Volgens mij is de indeling hetzelfde, en zit het verschil hem in de "num vergr" toetsVerwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 16:16:
even tussendoor..
Verwijderd
Bedankt, heb kwartier in de wachtrij gezeten en daarna nog een klein halfuur met een helpdeskmedewerker gesproken en ze willen me een nieuwe batterij toesturen.Heb zelf alleen geen creditcard dus moet even wachten op mn ouders en ze straks of morgen even terugbellendonaldo schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 15:51:
[...]
Gewoon Apple Care bellen als je nog garantie hebt. 0900 7777703 ik geloof 10ct per minuut
Hier vind je nog een filmpje waar je een beetje kan zien wat er gebeurd (Is opgenomen met een mobieltje dus verwacht geen goeie kwaliteit)
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 18:05 ]
Beide layouts hebben die enter toets. Het verschil zit hem in de taal: de international English heeft alles in het Engels (num lock ipv num vergr) en heeft tevens geen euroteken op de 2 (links boven onder de F-toetsen).DRvDijk schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 16:26:
[...]
Dat is echt wel in dit (of het vorige) topic te vinden. Misschien wel leuk om de startpost op te nemen. Het gaat slechts om de enter toets, die anders gepositioneerd is. That's all
Tussen deze 2 layouts en de layout die je alleen in de USA kunt verkrijgen zit meer verschil, namelijk het volgende: er zit geen euroteken op de 2 (links boven onder de F-toetsen), er zit geen ~ naast de 1 (links boven onder de F-toetsen), de linker shift is kleiner. Je hebt i.p.v. de tilde een toets met § en ±. De toets met ~ en ` (backtick) vindt je tussen de z en de linker shift toets en is de reden waarom de linker shift toets kleiner is.
Aan dat laatste heb je niets omdat je die alleen in de USA kunt krijgen. Je zult er dan eentje moeten importeren. Hier in Nederland heb je de keuze uit de Nederlandse of de International English layout welke dus een paar toetsen anders hebben. Het verschil tussen de Nederlandse layout en de International English is niet noemenswaardig: het maakt het toetsenbord qua tikken niet anders.
Verwijderd
Mac OS X is multilingual. Als je het installeert kun je kiezen of je het OS in het Nederlands wilt gebruiken, of in het Engels, of in het Chinees enz. Dat kun je zelfs per gebruiker zo instellen. Het enige waar het kiezen van de taal nog invloed op heeft, naast de keyboard layout, is de taal van de documentatie.Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 17:57:
Bedankt voor de reacties allemaal. Heb bij toeval met Google ook nog deze pagina van Apple gevonden waar het allemaal duidelijk staat afgebeeld. Ik denk dat het een International English keyboard word, aangezien ik Tiger ook in het engels ga bestellen, staat allemaal net ff wat netter
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Verwijderd
Maar bedankt voor de tip, dan bestel ik hem gewoon in het Nederlands, documentatie in Nederlands is toch wel fijn en het komt de levertijd ook weer ten goede

Is er iemand die mij kan vertellen wat dit nu precies is, die rode stippen dus? Is dit een vorm van oxidatie? Kan dit uiteindelijke schade veroorzaken? Ik heb zelf echt geen idee wat ik hier van moet denken. Heb geprobeerd dit met doekje te verwijderen, maar dat is niet gelukt.
Verwijderd
Verwijderd
Hmm... ik begin hier ook last van te krijgen zie ik... bij mij zijn alleen die stippen wat minder dik dan bij jou... maar het begint langzaam te komen....r.venema schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 19:18:
Zijn er meer mensen die dit ook hebben met hun MagSafe:
[afbeelding]
Is er iemand die mij kan vertellen wat dit nu precies is, die rode stippen dus? Is dit een vorm van oxidatie? Kan dit uiteindelijke schade veroorzaken? Ik heb zelf echt geen idee wat ik hier van moet denken. Heb geprobeerd dit met doekje te verwijderen, maar dat is niet gelukt.
“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War
Verwijderd
Dat heb ik ook.
Maar het kan me niet schelen.
[ Voor 20% gewijzigd door Romke op 19-05-2007 10:23 ]
If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.
Zoef
bestel gewoon online, geef de nam van je school eerlijk op als je de Studenten Store binnengaat. Je kan toch alles invullen wat je daar wilt. Premium Resellers doen vaak wat moeilijker, die willen een kopie maken van je collegekaart (heb je dat bij MBO? een schoolpas)Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 20:50:
Is het aanschaffen van een Macbook mogelijk met scholierenkorting als MBO leerling met als bewijs van IB Groep dat je staat ingeschreven in een onderwijsinstelling? En kan het op deze manier ook bij een Apple (Premium) Reseller zoals Mac House in Amsterdam of alleen via Internet? Ik heb het hele topic doorgespit maar ik kon daar geen duidelijk antwoord op vinden, excuses als deze vraag al een keer is beantwoord.
Verwijderd
Dat heb ik net geprobeerd. Echter, het bestand localized.strings kan ik nergens vinden.
Hoe kan ik nu alsnog beschikbaar in vrij veranderen?
Zonee, dan moet je Localizable gaan zoeken in de English.lproj folder.
Zoja, dan moet je waarschijnlijk beter gaan kijken..
Dat is de enige manier. Exact doen wat er staat en je kan het veranderen.Gabliboeba schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 16:07:
http://macwereld.nl/index...sk=view&id=212&Itemid=167
Dat heb ik net geprobeerd. Echter, het bestand localized.strings kan ik nergens vinden.
Verwijderd
hmm, heb net gekeken en zo ziet mijn aansluiting er ook uit. Zal morgen even proberen schoon te maken.r.venema schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 19:18:
Zijn er meer mensen die dit ook hebben met hun MagSafe:
[afbeelding]
De file heet "Localizable.strings" en staat in de aangeven locatie.Gabliboeba schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 16:07:
http://macwereld.nl/index...sk=view&id=212&Itemid=167
Haha.. alsof ik en orillion hem dat al niet duidelijk hadden gemaakt...CyBeR schreef op zondag 20 mei 2007 @ 01:49:
De file heet "Localizable.strings" en staat in de aangeven locatie.

Geen van jullie heeft de exacte filenaam aangegeven, en blijkbaar was dat het probleem want die file verdwijnt echt niet zomaar.Kaspers schreef op zondag 20 mei 2007 @ 10:26:
[...]
Haha.. alsof ik en orillion hem dat al niet duidelijk hadden gemaakt...
Ik citeer:
Beetje dubbelop om het nog een 3e keer voor te schotelen, maarfijn als het hem nu niet lukt dan weet ik het ook niet meer...orillion schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 20:12:
Dat is de enige manier. Exact doen wat er staat en je kan het veranderen.
Verwijderd
als je exact doet wat er staat dan klopt het niet omdat, zoals cyber zegt, in de handleiding een bestandsnaam niet klopt. dus exact volgen en je komt vast te zitten, iets wat cyber duidelijk vermeld om problemen te voorkomen.Kaspers schreef op zondag 20 mei 2007 @ 11:51:
Nee omdat hij die filename gewoon had kunnen lezen.
Ik citeer:
[...]
Beetje dubbelop om het nog een 3e keer voor te schotelen, maarfijn als het hem nu niet lukt dan weet ik het ook niet meer...
Juustem.Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 12:00:
[...]
als je exact doet wat er staat dan klopt het niet omdat, zoals cyber zegt, in de handleiding een bestandsnaam niet klopt. dus exact volgen en je komt vast te zitten, iets wat cyber duidelijk vermeld om problemen te voorkomen.
Zie plaatjes op: www.30degrees.nl/macbook
Ze is op 26 juni 2006 besteld via de Apple Store online. Aangezien ik nog gewoon garantie heb lijkt me wil ik het graag laten verhelpen. Kan ik nu gewoon naar een winkel gaan? Of moet dit perse via de Apple Store verlopen?
Als ik naar een winkel ga wil ik graag naar de Machouse op het Stationsplein in Rotterdam (Premium Reseller). Maar zijn ze die niet aan het verbouwen?
En als ik hem ergens achter laat. Hoe lang ben ik hem dan kwijt? En wat doen ze er precies mee? Het is namelijk me hoofd computer.

Hyundai SX2 N-Line (2024)
Dat weten ze bij die winkel zelf toch het beste. Bij mij waren ze een kleine week bezig, maar misschien dat het met een zwarte topcase langer duurt ofzo. Er zijn hier trouwens ook mensen geweest die met de winkel geregeld hebben dat ze hun laptop pas weg hoefden te brengen als de winkel een nieuwe topcase binnen had. Als dat lukt zou het niet zo lang hoeven duren denk ik..Beta schreef op zondag 20 mei 2007 @ 16:06:
Heb ik weer. Mijn MacBook zet uit.
Ze is op 26 juni 2006 besteld via de Apple Store online. Aangezien ik nog gewoon garantie heb lijkt me wil ik het graag laten verhelpen. Kan ik nu gewoon naar een winkel gaan? Of moet dit perse via de Apple Store verlopen?
Als ik naar een winkel ga wil ik graag naar de Machouse op het Stationsplein in Rotterdam (Premium Reseller). Maar zijn ze die niet aan het verbouwen?
En als ik hem ergens achter laat. Hoe lang ben ik hem dan kwijt? En wat doen ze er precies mee? Het is namelijk me hoofd computer.
Mmmkay. Zak morgen is contact opnemen. Wel een vreemde plek trouwens.DocB schreef op zondag 20 mei 2007 @ 16:22:
[...]
Dat weten ze bij die winkel zelf toch het beste. Bij mij waren ze een kleine week bezig, maar misschien dat het met een zwarte topcase langer duurt ofzo. Er zijn hier trouwens ook mensen geweest die met de winkel geregeld hebben dat ze hun laptop pas weg hoefden te brengen als de winkel een nieuwe topcase binnen had. Als dat lukt zou het niet zo lang hoeven duren denk ik..
Is die topcase niet simpelweg losgeklikt? ik heb dit eerder gezien, en toen kon de gebruiker 'm gewoon weer vastklikken. Dus misschien valt het mee en kan iemand dat in de winkel voor je doen, klaar. Maar hier kan niemand inschatten hoe e.e.a. loopt.Beta schreef op zondag 20 mei 2007 @ 16:06:
Heb ik weer. Mijn MacBook zet uit.
Zoef
Follow-up:uruviel359 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 19:14:
Goed mijn horror verhaal met de MacBook
Naar 3,5 week kan ik morgen eindelijk mijn macbook weer ophalen. Dit was dan de derde keer dat hij voor reparatie weg was. Na onderhandelen was in hun ogen nog steeds de enige optie het apparaat weer voor reparatie innemen. Een nieuwe machine of geld terug zat er niet in. Voor het eerst had ik wel een leen machine gekregen, een witte macbook met verder dezelfde configuratie. Het was een schoon systeem, maar gelukkig had ik mijn gegevens op backup.
Ik ben er niet over uit wat ik met mijn macbook doe als ik hem terug krijg. 3maanden kwijt zijn in de 9 maanden dat ik hem heb is gewoon teveel. Over 3 maanden verloopt de garantie, en de 319 euro voor het verlengen van de garantie kan ik gewoon niet ophoesten. Maar ook het risico om hem te houden is veel te groot. Stel dat 'ie weer stuk gaat /buiten/ de garantie, dan is het 1500 euro verloren geld.
Ook dat is me, als student, gewoon veel te veel.
Ik zie het nu als reële optie de machine te verkopen en over te stappen op Dell (icm. Ubuntu-linux). Omdat ook een nieuwe MacBook teveel geld kost (de witte is me net iets te vrouwelijk, en voor de Pro of Zwarte heb ik geen geld).
Daarnaast is misschien een nieuwe kopen toch een optie, omdat je met Surfspot nu >15 % korting krijgt op het middelste (witte) en duurste (zwarte) model Macbook. Bij de goedkoopste uitvoering krijg je iets minder korting.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Ik heb geen telefonisch contact gehad met Apple. Omdat ik er van uit ga dat MacMe een gelijkwaardig beleid voert. Verder geldt de Surfspot actie blijkbaar niet voor de RuG. (Het was even zoeken)Hoedje schreef op zondag 20 mei 2007 @ 20:16:
Heb je nu al contact gehad met de Apple (telefonische) klantenservice? Daar heb ik nog niets over gelezen, terwijl dat volgens mij al een half jaar geleden je was aangeraden.
Daarnaast is misschien een nieuwe kopen toch een optie, omdat je met Surfspot nu >15 % korting krijgt op het middelste (witte) en duurste (zwarte) model Macbook. Bij de goedkoopste uitvoering krijg je iets minder korting.
[ Voor 8% gewijzigd door uruviel359 op 20-05-2007 20:25 ]
"Niet geschoten is altijd mis".uruviel359 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 20:22:
[...]
Ik heb geen telefonisch contact gehad met Apple. Omdat ik er van uit ga dat MacMe een gelijkwaardig beleid voert. Verder geldt de Surfspot actie blijkbaar niet voor de RuG. (Het was even zoeken)
Het zijn twee verschillende bedrijven die alleen iets met elkaar te maken hebben in zoverre dat bedrijf A producten van bedrijf B verkoopt als zijnde een winkel. Dus waarom ga je daar van uit, precies?uruviel359 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 20:22:
[...]
Ik heb geen telefonisch contact gehad met Apple. Omdat ik er van uit ga dat MacMe een gelijkwaardig beleid voert.
Omdat het een authorized reseller is. Dus ik nam aan dat ze niet meer waren dan een frontoffice voor apple, dat ze dezelfde regels hanteren als apple zelf.CyBeR schreef op zondag 20 mei 2007 @ 21:14:
[...]
Het zijn twee verschillende bedrijven die alleen iets met elkaar te maken hebben in zoverre dat bedrijf A producten van bedrijf B verkoopt als zijnde een winkel. Dus waarom ga je daar van uit, precies?
Je moet altijd de leverancier, de winkel in dit geval, de kans gegeven om het product goed werkend te krijgen. Lukt hun dat niet dan was het een schijt product en heb jij dus recht op je geld (deel van) of een nieuw exemplaar.
Zie voor de grap: http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=574
Zo te lezen hoeven hoef je geen nieuwe te accepteren, maar direct je geld. Kan je daarvan een betere kopen bv.Vertoont een product na herhaalde reparatie nog steeds gebreken en/of weigert de verkoper het probleem op te lossen, dan mag u de overeenkomst ontbinden.
U moet de verkoper schriftelijk meedelen dat hij niet heeft gezorgd voor herstel of vervanging van het product en dat u de overeenkomst op die grond wilt ontbinden. U moet dan het product teruggeven, de verkoper geeft u uw geld retour.
.....
ls het product wel een periode heeft gefunctioneerd, moet u rekening houden met economische afschrijving en zult u slechts een deel van het aankoopbedrag terugkrijgen.
Verkopers zullen niet altijd akkoord willen gaan met het ontbinden van de overeenkomst. In dat geval kunt u naar de geschillencommissie gaan of naar de rechter stappen.
Let op; U kunt een overeenkomst alleen ontbinden als:
u de verkoper de gelegenheid hebt geboden het product te repareren of te vervangen;
de verkoper het product niet kan of wil repareren of vervangen binnen een redelijke termijn;
het product na herhaalde reparaties nog steeds niet werkt;
het een niet gering mankement aan het product betreft.
Ik heb dit ook eens gehad met een PDA. koste me wat moeite, maar toch na 3 reparaties een nieuwe gekregen.
Succes!
Verwijderd
Hoe het met de garantie zit weet ik niet precies
Deze korting geven ze vaak ook in de apple winkels alleen verschilt de hoeveelheid per winkel.stef-o schreef op maandag 21 mei 2007 @ 11:47:
Voordeel van de apple store online is dat je studentenkorting kunt krijgen (als je student bent) Deze korting geven ze niet in de winkels.
Hoe het met de garantie zit weet ik niet precies
Verwijderd
Ik heb hem zelf in de Macstore gekocht, puur zodat ik zonder problemen langs kan gaan als er wat aan de hand is. De service vind ik zelf beter dan een 0900 nummer te moeten bellenVerwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 11:44:
Is er een voordeel om je mac in de winkel te kopen of op internet? Of is het zo dat als je, je macbook koopt op internet en er is wat mee dat je dan bij de macstore langs kan voor garantie?
De winkels geven het dus gewoon.
Het voordeel van een winkel is idd: geen andere prijs dan online (!!), uitbreidingen goedkoper (want ze verkopen daar ook gewoon Kingston) en klaar terwijl u wacht. Als er iets is, kan je naar de winkel, da's makkelijker dan telefonisch.
Sowieso is bellen eigenlijk de slechtste methode van garantieclaimen, want je hebt eigenlijk geen mogelijkheid om documentatie van dat gesprek te maken.
[ Voor 4% gewijzigd door pjottum op 21-05-2007 12:31 ]
ping 127.212.23.124
Verwijderd
Ik ben student en kan nu deelnemen aan die korting van surfspot, dan heb ik de de macbook 2.0ghz voor 923 euro inclusief.
Ik woon in amersfoort en daar zit een macstore dus daar ga ik ook nog even heen om te kijken voor hoeveel ik hem kan krijgen.
Is het zo dat er nu een wet is dat je 2 jaar lang garantie krijgt op alle electronica? Zoiets heb ik namelijk wel eens gelezen toen me ipod kapot was. Maar mijn ipod was uit 2004 toen de wet nog niet telde.
Winkels geven verschillende percentage korting. Bij de een krijg je 4%, de ander 2% en bij de ander 8%, het maakt dus weldegelijk uit.pjottum schreef op maandag 21 mei 2007 @ 12:31:
Ik heb mijn iMacje gekocht bij A-Mac in Utrecht, ik kreeg de korting in de winkel. Vorige week stond er iemand voor me, die kreeg ook studenten korting. (en ik kocht een macbook - om even ontopic te zijn)
De winkels geven het dus gewoon.
Het voordeel van een winkel is idd: geen andere prijs dan online (!!), uitbreidingen goedkoper (want ze verkopen daar ook gewoon Kingston) en klaar terwijl u wacht. Als er iets is, kan je naar de winkel, da's makkelijker dan telefonisch.
Sowieso is bellen eigenlijk de slechtste methode van garantieclaimen, want je hebt eigenlijk geen mogelijkheid om documentatie van dat gesprek te maken.
Verder als er iets mis is, kan je bellen naar Apple, en dan alsnog je machine inleveren bij een service provider. Dit allemaal zonder kosten.. Dus ook dat is niet echt een reden.
Garantie verhaal zie je dus wat ik heirboven heb gezegd. Verder dienen de bedrijven zelf een documentatie te hebben van het gevoerde gesprek.
Laat ik het zo stellen, als je meer korting online kan krijgen, zou ik geen goede reden weten om hem dan niet online te kopen.
Er is een wet dat je mag verwachten dat een [product] [zoveel jaar] meegaat, en die hele tijd heb je een vorm van garantie. Als hij na 23 maanden kapot gaat, en je kan verwachten dat hij 2 jaar meegaat minimaal, dan is het normaal dat jij gewoon voor die 23 maanden betaalt, en dat de winkel je 1 maand korting geeft. Het is dus geen volledige garantie als in geld terug of nieuw apparaatVerwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 12:49:
Is het zo dat er nu een wet is dat je 2 jaar lang garantie krijgt op alle electronica? Zoiets heb ik namelijk wel eens gelezen toen me ipod kapot was. Maar mijn ipod was uit 2004 toen de wet nog niet telde.
Het valt me sinds enige tijd op dat ik mijn fan hoor ook al belast ik mijn macbook totaal niet. Het rpm is dan ongeveer 1800.
Zit ik mijzelf nu gek te maken en was het geruis altijd al aanwezig of is dit iets van enkele weken?
[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 16:46 ]
Dit topic is gesloten.