kevertje1977 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 21:20:
taz: ik vind dit toch wel een beetje onzin. of je DSL modem nu direct op de ISRA zit of 2 meter verderop maakt echt niet uit ALS je het maar met goed materiaal aansluit (maar dat is sowieso belangrijk)
De kabel vanaf de centrale naar je huis is al vaak een behoorlijke afstand en of er nou 2 meter bij komt maakt echt niet uit.
Aangezien 95% van de lijn problemen zich voordoen rond het modem tot aan het isra, wordt altijd 2 meter maximaal geadviseerd. Het kan natuurlijk wel langer, maar je geeft hetzelf al aan, dan moet je goed materiaal gebruiken.
De keren dat ik bij mensen hun adsl lijn stabiel moet krijgen kan ik al niet meer tellen. Heel erg vaak is dan het modem een paar verdiepingen hoger dan het isra aangesloten met een kabel die overal en nergens langsloopt en uiteindelijk wel 30 meter kan zijn. Dat is dus niet gunstig met al die storende apparaten in huis.
Ook een paar meter met een 'platte' telefoonkabel (dus niet twisted) is al dramatisch. Kabels die van superkwaliteit zijn, maar door een kelder lopen die onderwater staat of aangevreten zijn door ongedierte helpen ook niet bij een goede line-sync.
Ook als je toekomstgericht kabels trekt is het verstandig om het direct bij het IS/RA te plaatsen. Alle telefoonaansluitingen komen daar bij elkaar, dus mocht er een VOIP modem oid worden gemonteerd, dan is het eenvoudig om te pluggen zodat alle punten in huis direct voorzien zijn van telefoon signaal.
Dus de basis regel maximaal 2 meter van je ISRA kan ik alleen maar aanbevelen. Dat mensen die weten hoe het werkt het anders doen, prima.
@Taz
Je verhaal opzich klopt wel. Het VOIP signaal komt niet aan op het toestel. Maar dat heeft niets te maken met het stukje modem <-> isra. Als je modem sync heeft, heeft ie sync. Als de beller hem hoort overgaan, betekend dat er 1. sync is. 2. er data over de lijn gaat 3. dat de voip client ingelogd is.
Wat veel waarschijnlijk is is dat de VOIP client vastgelopen is of er een kabel probleem is tussen de voip client en het telefoon toestel zelf. (dat laatst is hier wat vreemd omdat de voip client tevens het toestel is S450)
Ik ben benieuwd, als je jezelf belt, en hij overgaat wat er gebeurt als je het toestel opneemt ook al rinkelt hij niet. Is er dan een gesprek mogelijk? Kan je wel uitbellen? Zijn er geen doorschakelingen actief naar willekeurig nummer? Voicemail ingesteld? Doet het probleem zich voor op zowel een vaste lijn (pstn/isdn) als op een mobiel/voip/niet-vast? Als je op je pc een voip client installeert met je xs4all account, werkt het dan wel?
[
Voor 22% gewijzigd door
siepeltjuh op 29-05-2009 00:43
]