![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Indeling: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inleiding: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Allereerst: welkom in dit topic Ondertussen is de concurrentie onder de data abonnementen in alle hevigheid losgebarsten, met uiteindelijke winnaar de consument. Echter is het vaak onduidelijk wat nou het voordeligst is en welke snelheid je precies kan halen. Ook zijn de meningen over de abonnementen verdeeld want is de verbinding nou wel of niet stabiel en hoeveel data genereer je nou op je pda? Het idee is om alle beschikbare data abonnementen in Nederland in dit topic op te nemen en te kijken wat nou als best uit de bus komt en waarom. Ik zal eerst een overzicht plaatsen met de snelheden en en daarna een overzicht met alle kosten. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Algemene informatie: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Als eerst is hier een overzicht van alle snelheden voor gsm netwerken, sommige zijn in Nederland al beschikbaar en sommige niet. Dit zal zo meteen uiteengezet worden: ![]() Als eerst even een korte uitleg wat deze standaarden precies inhouden: GPRS: Zoals bijna iedereen wel weet, kan je met een telefoon internetten. Echter kunnen sommige telefoons/pda`s verschillende internet snelheden aan, vergelijk dit met de internet connectie die je thuis hebt. Bijvoorbeeld GPRS (General Packet Radio Service) heeft een max download snelheid van 54 kb/s, deze snelheid is te vergelijken met een oud computer modem van ongeveer 8 jaar geleden waarop je toen zat te internetten. Het is dus niet zo snel, maar snel genoeg om pda-sites te bekijken en op msn te zitten. UMTS: UMTS (Universal Mobile Telecommunications System) is een snelheid die al veel wordt toegepast in Nederland. Deze snelheid, die een theoretische max heeft van 384 kb/s, kan je al vergelijken met een normale internet snelheid van nu. Je moet dan wel aan een laag pakket denken die uitermate geschikt is voor sites bekijken, e-mailen en beperkt downloaden. UMTS leent zich ook uitermate goed voor video-bellen. Vodafone was degene die UMTS in Nederland heeft geïntroduceerd echter hebben inmiddels KPN, T-Mobile en Orange het ook al. HSDPA: In Nederland is HSDPA (High-Speed Downlink Packet Access) relatief nieuw en erg snel. Er zijn nog weinig telefoons die deze snelheid ondersteunen echter zijn er al veel PDA`s die ermee kunnen werken. De van snelheid van HSDPA heeft een theoretische max van 1.8 mb/s!! op dit moment, dit kan je vergelijken met een volwaardige ADSL lijn die je nu thuis hebt! Echter is dit pas categorie 4 van HSDPA en zit cat 6 er al aan te komen. In de toekomst zal HSDPA zelfs 7.3Mb/s aankunnen! Dit betekent dat je op je telefoon overal in Nederland draadloos kan ADSL`en zonder dat je ergens aan vast zit of in de buurt moet blijven. Je kan razend snel sites bezoeken, e-mails versturen, beeld-bellen en downloaden. Deze snelheid is ook uitermate geschikt voor latops die het World Wide Web op willen. Dus je zou via een Bluetooth connectie je telefoon als modem kunnen gebruiken om op je laptop, waar je maar wilt, te kunnen internetten. Ik heb EDGE niet meegenomen in dit overzicht want EDGE-gebruikers gaan waarschijnlijk over op het UMTS net van KPN, en worden dan gecapped, (waarschijnlijk op de huidige EDGE snelheid.) EDGE zal dus binnenkort niet meer in Nederland bestaan! Hierna breng in even in beeld welke providers welke standaarden ondersteunen met welke klassen. Dit overzicht slaat weer terug op het plaatje van alle standaarden die ik hierboven heb gepost:
Onder HSDPA bestaan dus verschillende snelheden. Alle providers die in Nederland HSDPA ondersteunen beschikken over een categorie 4 HSDPA, dit houdt dus in dat er een netwerk ligt die 1.8 Mb/s aan kan. Echter zitten de providers niet stil want in de zomer is T-Mobile al van plan om op categorie 6 over te stappen en dan wordt een netwerk beschikbaar gesteld van 3.6 Mb/s en dat kan vergeleken worden met een snelle ADSL verbinding thuis. Wat de kosten van Cat. 6 zullen zijn is nog onduidelijk. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hoeveel data genereert mijn PDA?: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voordat het overzicht van alle kosten in beeld wordt gebracht, is het handig om te weten hoeveel data je pda nou zal genereren. Hierdoor kan je een abo het best aan jou eisen afsluiten en alles goed vergelijken. Het spreekt voor zich dat iedereen anders omgaat met zijn PDA. De een surft alleen op het web en de ander checkt om de 5min zijn mail en heeft op de achtergrond een torrent prog lopen dat mp3`s aan het downloaden is. Echter over het algemeen gesproken zal je met een pda niet meer dan 100mb data genereren per maand. Een fair use policy is dus ruim voldoende! Een klein overzicht:
Dit overzicht is puur indicatief. Het is meer om je even bewust te maken wat je kan verbruiken. Mijnn vuist regel is dus gewoon dat je met 100mb erg goed rond kan komen. Maar met grotere snelheden komen ook grotere behoeften en je moet dan dus goed op je Fair Use Policy letten! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overzicht Abonnementen: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Binnenkort moet ik zelf een data-abonnement afsluiten voor mijn HTC P3600. Omdat ik nog amper door de bomen het bos zie, heb ik een overzicht gemaakt van alle abonnementen en de kosten daarvan met de snelheden. Sommige providers doen echter erg hun best om hun site zo onoverzichtelijk mogelijk te maken (Vodafone & Orange) zodat niet duidelijk is hoeveel alles nou precies kost en welke snelheid het nou is. Binnenkort maar eens met dealer support bellen om te kijken hoe de vork in de steel zit. Tot die tijd ben ik met het volgende overzicht gekomen:
* DaannO : Fair Use Policy (Bijv: KPN) * DaannO Ik ben van mening dat KPN op dit moment de beste prijs/kwaliteit verhouding bied om lekker op mijn pda te kunnen surfen. Echter zijn er wel een paar beperkingen: [list=1] • Voice-over-IP en aanverwante toepassingen mag niet. • Applicaties die e-mail automatisch afleveren op je mobiele telefoon, dus pushmail mag niet. • Een bedrijfsnetwerk via een Virtual Private Network verbinding mag niet. • Streaming video en audio wordt apart berekend. Dit kost € 0,25 per minuut. • Ook geld er een soort van datalimiet. je mag namelijk niet meer dan 10x zoveel data verbruikt van het gemiddelde van alle andere gebruikers. Dit zijn een paar forse nadelen en sommige providers hanteren ook van deze instinkers, dus kijk hier goed naar! Verder verschilt het voor iedereen welke eisen je legt aan je data verbinding. Dit is ook allemaal persoonlijk maar we kunnen elkaar wel adviseren om zoveel mogelijk waarde uit je geld te halen! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overzicht Data kosten zonder Abo: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Netwerk dekking van de Providers: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Links: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Disclaimer: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
[ Voor 255% gewijzigd door DaannO op 21-05-2007 10:04 . Reden: Aanpassingen TS ]