[Ervaringen] Partyfotografie deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 10.340 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[Ervaringen] Hoe en wat over partyfotografie deel 7

In deze startpost worden veelgestelde vragen beantwoorden over het hoe en wat van partyfotografie, en worden er tips gegeven :) Met dank aan Jumpstart voor de recente uitbreidingen aan de huidige tekst.

De vorige delen:Lees voordat je post eerst deze TS door en dan met name de volgende drie onderdelen!

Beginners opgelet!

Voordat je hier vragen begint te stellen: lees jezelf alsjeblieft goed in, ken je camera en gebruik in godsnaam de zoekfunctie goed. De posters in deze draad vormen een vrij hechte club en er wordt op een behoorlijk hoog niveau gediscussieerd, althans, dat proberen we :Y)

Ga alsjeblieft geen open deuren in lopen trappen, dan voorkom je een hoop ergernis en dan blijft de sfeer ook goed :) Zie ook de twee kopjes hieronder!

Het belangrijkste:

Partyfotografie, fotografie van uitgaansleven (en ook het broertje concertfotografie) is een tak van fotografie voor gevorderden. Je komt als fotograaf in situaties waarbij er maar weinig licht beschikbaar is en je geregeld tegen de limiet van je apparatuur aanloopt. Dit vereist kennis van de basisprincipes van fotografie. Als je die niet bezit, dan heeft vragen stellen hier géén zin.

Heel kort door de bocht is Partyfotografie als volgt samen te vatten:

Vaak werk je met weinig licht, dus neig je al snel naar hoge ISO settings.
Vaak werk je met weinig licht, dus neig je al snel naar diafragma ver open.
Vaak werk je met weinig licht... Goh, wat zou je nou toch moeten doen met je sluitertijd?

En natuurlijk de no-brainer: Weinig licht betekent (mogelijk) flitsen. Flitsen op de Autostand is niet moeilijk, maar goed flitsen is een kunst. De engelse term voor de veel gebruikte techniek is "Dragging the shutter". Verder kun je googlen :)

De principes voor fotograferen in weinig licht zijn simpel. Met wat hierboven staat heb je, op wat exotischer truukjes na, in grote lijnen de informatie die je nodig hebt. De uitvoering is een kwestie van uitproberen. De juiste balans vinden voor sfeervolle platen die toch nog scherp genoeg zijn (hier kan een flitser zeer nuttig zijn) lukt je beter naarmate je meer ervaring hebt.

Oefen, experimenteer en probeer!

Stel hier géén beginnersvragen

Een simpel antwoord als "Schiet op ISO zoveel, f/zoveel, sluitertijd zoveel" BESTAAT NIET!

Iedere situatie is toch weer even anders, niet iedereen heeft exact dezelfde apparatuur, en nog belangrijker: iedere fotograaf houdt er weer een andere invulling op na. Vraag hier dus niet "Welke instellingen moet ik gebruiken?" Geef op z'n minst aan welke instellingen je zelf gebruikt, welke je geprobeerd hebt en tegen welke problemen je aanloopt. Laat dus zien dat je er zelf al mee geworsteld hebt, geef blijk van je eigen inzet.

Hetzelfde geldt voor de vraag "Wat kan ik het beste kopen?" Zonder extra informatie zal deze vraag worden afgeschoten. Geef dus zoveel mogelijk informatie, niet alleen maar wat je op het oog hebt, denk ook aan bijvoorbeeld dingen als hieronder::
  • Hoeveel wil je eraan uitgeven, zowel nu direct als latere bijkomende investeringen?
  • Doe je aan andere takken van fotografie waarbij nut van glas of body ook meespeelt?
  • Wil op korte afstand kunnen werken of juist ook van veraf?
  • Hoeveel waarde hecht je aan soliditeit/bouwkwaliteit?
  • Mag '3rd party' glaswerk of moet het eigen camera merk zijn?
  • enz. enz.
Verdere Policy

Voor dit topic geldt dezelfde policy als die van de gehele FG, dus geen thumbnails breder dan 600 pixels en al helemaal geen fullsize platen. De bedoeling is dat hier alleen partyfotografie-platen verschijnen, voor concerten en festivals kan je dus bij de buren terecht. Doe ook iedereen een plezier, en gebruik de check images knop wanneer je foto's post. Dit scheelt een hoop scrollwerk.

Ah cool, ik koop een vette camera en ik ga ook eens even...

Helaas, zo werkt het niet. Hoewel je bij de kleinere clubs wel binnen komt met de camera, en ze er daar vaak ook nog blij mee zijn vanwege de extra exposure, gaat je dit niet lukken bij de grotere partyorganisaties. De controles aan de deur zijn erg streng, met een dSLR wordt je normaal gesproken tegen gehouden.

Hoe kom je dan binnen? Netwerken, leer veel mensen kennen en onderhoudt véél contacten. Wees punctueel, laat wat van je horen als je dat hebt afgesproken en stuur je resultaten zo snel mogelijk naar je opdrachtgever.

Er zijn veel handige mensen met een fotocamera, dus je zult er op wat voor gebied dan ook met je hoofd boven het maaiveld uit moeten komen. Persaccredities worden niet zomaar weggegeven, je moet jezelf kunnen verkopen.

Welke camera moet ik kopen?

Hoewel je soms fotografen tegenkomt met prosumercamera's is het bijna standaard dat er DSLR's worden gebruikt. De reden hiervoor is de flexibiliteit van de DSLR qua lenzen en accessoires én de ruisvrijheid van de gemiddelde DSLR. Daarbij zijn de flitsers die voor de DSLR's verkrijgbaar zijn over het algemeen geavanceerder en degelijker.

Welke flitser moet ik kopen?

Dit is uiteraard afhankelijk van het merk, maar zorg dat je een flitser koopt die van het TTL-systeem van je camera gebruik maakt. Voor Canon (E-TTL) zijn dit bijvoorbeeld de 420EX, 430EX, 550EX en de 580EX. Voor Nikon (I-TTL) zijn dit onder andere de SB-600 en de SB-800. Het is erg prettig om over Flash Exposure Compensation te beschikken, en het liefste op de flitser vanwege de bereikbaarheid van de functie. Ook kan het handig zijn om manueel je instellingen op de flitser in te kunnen stellen.

Welke lenzen moet ik kopen?

Dat ligt heel sterk aan je budget en wat je precies wil doen. Lichtsterk glas is natuurlijk prachtig, maar het kost een vermogen om het allemaal op te bouwen. Wat ook erg prettig kan zijn in dit soort omstandigheden zijn lenzen met beeldstabilisatie dat ervoor zorgen dat je met langere sluitertijden kunt werken zonder dat je bewegingsonscherpte krijgt.

Alles wat je moet weten om tot een keuze te komen staat bovenaan: Je werkt vaak met weinig licht. De rest volgt hier op logische wijze uit: Lichtsterk glas niét essentieel, maar zorgt vaak wel voor prettiger werken. Koppel dit aan Goedkoop is Duurkoop, en je eigen te besteden budget, en dan zit je een heel eind in de goede richting van wat voor jou de betere keuze is.

Do's en dont's

Natuurlijk heeft ieder wereldje z'n eigen regels. Partyfotografie is geen uitzondering. Denk hierbij aan dingen als: Niet met je tengels op de DJ tafel leunen. Of: Niet blijven hangen op het podium na het maken van je foto's. Het meeste is gezond verstand, als je niet als kneus/prutser wil overkomen.

Eén regel is er puur voor jezelf: Draag gehoorbescherming!

Doe het voor je eigen bestwil. Gehoorbeschadiging, als je het eenmaal oploopt, heb je voor de rest van je leven. De bekende gele schuimdoppen kosten je bij de drogist ongeveer €2,50 en nog veel minder in de grootverpakkingen. De wat betere herbruikbare doppen, die een fijner draagcomfort hebben, kosten wat meer, en voor op-maat-gemaakte doppen ben je al snel richting €150-170 kwijt, afhankelijk van het soort en de gebruikte filters.

Voor een uitgebreide uitleg over de verschillende soorten doppen die verkrijgbaar zijn kun je terecht in een post uit deel 2 waarin de werking en de kosten van een aantal verschillende soorten doppen worden beschreven.

Hieronder een lijst met aanbieders van zogenaamde "otoplasten", de doppen op maat.
Gallery's van partyfotografen hier op GoT en anderen

Mocht je een toevoeging hebben voor deze lijst, post die er dan bij als je toch al ging posten. Ga er niet speciaal een post voor neerzetten aub :)

[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 12-04-2007 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

first! :P j/k

[ Voor 4% gewijzigd door J3roen op 10-04-2007 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:09

YellowCube

Wait...what?

wat een prutsmoderator is die Zoefff zeg...vergeet ie bijna de topicwaarschuwing.
:P

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

YellowCube schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 14:16:
wat een prutsmoderator is die Zoefff zeg...vergeet ie bijna de topicwaarschuwing.
Geen firstposters? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Hij's nu iig wel in één keer goed overgenomen :P
Die haten we hier :P

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 20:55

Zoefff

❤ 

Dat deed ik natuurlijk expres om jou scherp te houden. Doel bereikt :P :+

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

Paxlie

chaos en inslag

en nou is het afgelopen met die onzin en gaan jullie het gewoon weer hebben over partyfotografie :(

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:22
Paxlie schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 14:41:
en nou is het afgelopen met die onzin en gaan jullie het gewoon weer hebben over partyfotografie :(
.. en als jij dan eens een camera gaat kopen dan kan je weer eens gezellig meelullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

GerardHenninger schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 14:55:
[...]

.. en als jij dan eens een camera gaat kopen dan kan je weer eens gezellig meelullen :)
Touché. :+ Oh, en dan moet ik ook maar weer eens met partypics op de proppen komen, dat is ook alweer te lang geleden... 30 April mogelijk weer.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

En wederom ook nog steeds niet opgenomen in gallerys van partyfotografen, maar ja zomaar tussen de echte fotografen staan is misschien ook wel te hoog gegrepen voor mij :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 167065 op 10-04-2007 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
F5 :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Paxlie schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 14:41:
Oke, laat ik dan voor de verandering eens wat fototjes posten :P

Afgelopen zondag even langsgehopt bij Gerard @ Bloomingdale. Leuk feestje, alleen overvol met 2500 man in een strandtent :X

Merk ook wel dat partyfotografie iets is wat je moet blijven doen en je best wel even aan moet wennen als je het lang niet meer gedaan hebt. Ben (ook vanwege de drukte) niet veel verder gekomen dan een paar mensen-shotjes, maargoed :P

Afbeeldingslocatie: http://www.kraagjes.nl/pictures/2007-04-09_Sundale/DSC_2205_600.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.kraagjes.nl/pictures/2007-04-09_Sundale/DSC_2220_600.jpg

Canon
Afbeeldingslocatie: http://www.kraagjes.nl/pictures/2007-04-09_Sundale/DSC_2237_600.jpg

Een warmte- en vochtproductie waar een gemiddelde kas-boer jaloers op is :P
Afbeeldingslocatie: http://www.kraagjes.nl/pictures/2007-04-09_Sundale/DSC_2269_600.jpg

Vrouwen en camera's d:)b
Afbeeldingslocatie: http://www.kraagjes.nl/pictures/2007-04-09_Sundale/DSC_2238_600.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.kraagjes.nl/pictures/2007-04-09_Sundale/DSC_2250_600.jpg

En wat curves-geklooi:
Afbeeldingslocatie: http://www.kraagjes.nl/pictures/2007-04-09_Sundale/DSC_2216_600.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.kraagjes.nl/pictures/2007-04-09_Sundale/DSC_2276_600.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

had je dan niet dat je lens snel besloeg toen je weer naar binnen ging ? of was het niet zo koud daar aan het strand dat het problemen gaf ?

snif ik zie opeens dat ik er tussen sta, ik ben ontroerd ;(

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 167065 op 10-04-2007 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Jawel, enorme haat. Ik heb ieder keer dat ik naar binnen ging minimaal 10 minuten moeten wachten totdat m'n lens weer op temperatuur was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Een kenner herkent de prisma bobbel toch wel, evenals de 17-40 aanduiding ;)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206663

Mooi werk Zoef, wat voor feestjes zijn dat?
Hier in België heb je dat weer niet vrees ik :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206663 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 16:51:
Mooi werk Zoef, wat voor feestjes zijn dat?
Hier in België heb je dat weer niet vrees ik :s
staat er toch bij, bloomingdale. oftewel amsterdam aan zee maar dan bij bloemendaal :+

is dacht ik de strandtent van ID&T als ik het correct heb onthouden :P

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 167065 op 10-04-2007 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 20:10

Floor-is

5.2

Dat heb je correct onthouden hosje ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-06 10:12
Vrijdag een gratis cylindrische constructie* van een vriendin, zaterdag weer de normale toko :)
Heb er al zin in :)
offtopic:
*:naam op vraag van Simon

[ Voor 46% gewijzigd door Arrigi op 10-04-2007 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Nogmaals, als er mensen naar Bloomingdale willen dan hoef je alleen maar een DM naar mij te sturen met daarbij een motivatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
GerardHenninger schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 18:47:
Nogmaals, als er mensen naar Bloomingdale willen dan hoef je alleen maar een DM naar mij te sturen met daarbij een motivatie :P
Je bedoelt als fotograaf of sowieso :D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GerardHenninger schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 18:47:
ik wil naar bloomingdale want............ :? het is zo lekker druk daar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Anoniem: 167065 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 19:36:
[...]

ik wil naar bloomingdale want............ :? het is zo lekker druk daar :P
Keertje meeten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65494

What's this new trend of using curves all over the place ? Do we all need to copycat ;-) ?

It's been a while I posted here, I feel we are all doing the same kind of work. There is great stuff out there, don't get me wrong. But after we all seem stuck (including myself) in the same kind of pictures.

Time to shake the house and be creative..... (damned, where to start ???)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Anoniem: 65494 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 21:56:
What's this new trend of using curves all over the place ? Do we all need to copycat ;-) ?

It's been a while I posted here, I feel we are all doing the same kind of work. There is great stuff out there, don't get me wrong. But after we all seem stuck (including myself) in the same kind of pictures.

Don't be creative for the sake of being creative!

It's a simple fact that a lot of this kind of photography is more about the moment than about the execution. And a fleeting moment at that. There is little in technical creativity we haven't seen. Most of us know how to drag the shutter, so there is little advantage to gain in that department.

What's more, there's a lot against you in the typical surroundings. Lasers are standard at big parties.
Everyone out here will be able to do hands-in-the-air against a green laser backdrop, optionally with 15 mm fish.

So :? I don't see any problem with that. I just catch the atmosphere as good as I can. I want to be able to show my shots and convey what it was like. If I do find new or alternative ways to get this done, then it's great. But I've got no pressing urge to do evolve. That will happen at its own pace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 20:10

Floor-is

5.2

Dude, Ralph kan prima nederlands lezen ;)

Ik ben het creatieve even best wel kwijt, eens kijken of ik iets nieuws kan verzinnen binnenkort, maarja dat komt op dat moment wel ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

haha, een fotografen meet @ Bloomingdale :Y). Dat Bloomingdale is wel een stijlvolle zaak trouwens, maar d'r zijn er meerderen in Bloemendaal. Wel wat anders dan in Scheveningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Floris schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:23:
Dude, Ralph kan prima nederlands lezen ;)

[...]
Sorry, beroepsdeformatie, ik ben overdag @ universiteit ook praktisch tweetalig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hela ik ben niet aan het curven hier hoor ralph :w (dat kan volgens mij ook niet met irfanview }:O )

ben laatste tijd wel veel jouw tips aan het gebruiken die op je site staat, maar dat had je zelf denk ik ook wel gezien :+

en het is wel zo, dat je met een standaard dslr en flitser toch aardig wat kan maar naar het lijkt toch niet echt genoeg om echt elke week met iets compleet nieuws op de proppen te kunnen komen ;(

de double exposures die ik soms schiet begin ik nu ook al redelijk moe van te worden qua creatieve uiting, maar soms kan ik het toch niet laten om er toch een paar te maken ter afwisseling }:O

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 167065 op 10-04-2007 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Anoniem: 65494 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 21:56:

Het was niet de bedoeling om de "copycat" uit te hangen hoor, ik trek wel vaker wat aan de curves :P

Was alleen misschien wel wat geïnspireerd door Gerard's nabewerkings stijl, mede omdat hij daar ook aanwezig was. Niet de bedoeling om dat te kopiëren ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-06 20:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

en als jullie het echt niet meer weten, dan moet je maar aan de bel trekken, gaan we een macro shoot meeting doen, iig wat anders :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik weet wel wat nieuws, al een ideetje waar ik wat langer mee rondloop maar nog niet uitgevoerd heb. Ik ga er ook nog niks over vertellen. Alleen nog een opdrachtgever vinden waar ik het kan uitvoeren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Okay mensen, voor "m'n" feest van aanstaande zaterdag, Cocktailz, heb ik neo ingehuurd om plaatjes te schieten. Niet omdat ik lui ben (alhoewel), maar omdat ik met de backoffice bezig ben. Anyway, als er mensen zijn die willen kijken hoe dat partyfotografie nou werkt of als jullie een bakkie willen doen met de geweldige-partyslut-neo, dan moet je het maar laten weten en dan zet ik je op de gastenlijst.

Pff... ik blijf iedereen uitnodigen... :P

En voor de mods : nee, dit is geen oproep voor een meet, en nee hier hoef ik geen apart topic voor te maken, ik probeer wat meer saamhorigheid te creëren :P

[ Voor 4% gewijzigd door GerardHenninger op 11-04-2007 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik wil ook graag een keer komen en kennismaken met wat luitjes hier (ken alleen Floris en Neo), goed initiatief dus. Alleen zaterdag kan ik helaas niet :{ maarja, volgende keer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:09

YellowCube

Wait...what?

GerardHenninger schreef op woensdag 11 april 2007 @ 01:55:

En voor de mods : nee, dit is geen oproep voor een meet, en nee hier hoef ik geen apart topic voor te maken, ik probeer wat meer saamhorigheid te creëren :P
offtopic:
ik leer snel en heb een goed geheugen :P

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YellowCube schreef op woensdag 11 april 2007 @ 09:56:
[...]

offtopic:
ik leer snel en heb een goed geheugen :P
Een strijd tegen overijverige modjes is meestal ook wel goed voor de saamhorigheid :+

ps gerard nu mijn geheugen ook weer terugkomt, het ging toen om een post over een workshop met Gtoiletcurvemaster himself 8) sindsdien niks meer van gehoord :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Anoniem: 167065 schreef op woensdag 11 april 2007 @ 10:23:
[...]

Een strijd tegen overijverige modjes is meestal ook wel goed voor de saamhorigheid :+

ps gerard nu mijn geheugen ook weer terugkomt, het ging toen om een post over een workshop met Gtoiletcurvemaster himself 8) sindsdien niks meer van gehoord :'(
Nee klopt, beetje druk enzo. Maar daarnaast kost iedere optie/workshop mij teveel geld en daar zit ik een beetje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Grrrrr :(

Kom er nu achter dat, ondanks de bewering "dat het gisteren is overgemaakt" (2 weken geleden inmiddels) ik nog steeds geen centen heb van een opdrachtgever. En ik was al heel schappelijk met langer wachten. Tering |:(

Nou moet ik kiezen... Ga ik op m'n strepen staan en eis ik die centen NU GODS(@(*@^#(&*^% METEEN? Daarmee zal ik die klant wel tegen me in het harnas jagen. Is dat wenselijk? Nouwww, dat moet ik dus afwegen tegen mogelijk nieuwe opdrachten.

Een goede reden is nog geen goed excuus, maar ik snap wel waarom de centen er nog niet zijn. Een groot restaurant openen in A'dam gaat niet van een leien dakje, klant heeft ook weer afnemers en leveranciers, dus er is een begrijpelijke, niet-gelogen, reden dat ik nog zit te wachten. Maar zeg dan verdomme niet dat je al overgemaakt hèbt...

Als ik m'n geduld behoud, dan gaat de volgende opdracht in ieder geval op 50% voordat de foto's geleverd worden. Als ik besluit m'n spreekwoordelijke bruggen achter me niet te verbranden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittnick
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-01 15:59
JumpStart schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:51:

..Als ik m'n geduld behoud, dan gaat de volgende opdracht in ieder geval op 50% voordat de foto's geleverd worden. Als ik besluit m'n spreekwoordelijke bruggen achter me niet te verbranden. :X
50% bij opdracht, 50% bij levering is niet eens zo'n heel gek idee; echter denk ik bij party-fotografie niet dat het heel handig is..

Stuur gewoon vooraf een bevestiging; met daarin de opdracht/afspraken, laat hem desnoods getekend terugsturen via mail/fax/post en achteraf het factuur wat - binnen de wettelijke - 30 dagen voldaan moet worden...

Het is natuurlijk ook niet leuk om een klant te verliezen, maar wil je dit soort mensen als klant? 'Onbetrouwbaar' / Laks..Gewoon nog een keer bellen en vertellen hoe het ervoor staat, en benadrukken dat je wel begip hebt voor zijn/haar situatie maar jij ook gewoon je geld wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

JumpStart schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:51:

Kom er nu achter dat, ondanks de bewering "dat het gisteren is overgemaakt" (2 weken geleden inmiddels) ik nog steeds geen centen heb van een opdrachtgever. En ik was al heel schappelijk met langer wachten. Tering |:(

Nou moet ik kiezen... Ga ik op m'n strepen staan en eis ik die centen NU GODS(@(*@^#(&*^% METEEN? Daarmee zal ik die klant wel tegen me in het harnas jagen. Is dat wenselijk? Nouwww, dat moet ik dus afwegen tegen mogelijk nieuwe opdrachten.

Een goede reden is nog geen goed excuus, maar ik snap wel waarom de centen er nog niet zijn. Een groot restaurant openen in A'dam gaat niet van een leien dakje, klant heeft ook weer afnemers en leveranciers, dus er is een begrijpelijke, niet-gelogen, reden dat ik nog zit te wachten. Maar zeg dan verdomme niet dat je al overgemaakt hèbt...

Als ik m'n geduld behoud, dan gaat de volgende opdracht in ieder geval op 50% voordat de foto's geleverd worden. Als ik besluit m'n spreekwoordelijke bruggen achter me niet te verbranden. :X
Bij een normale reportage is aan te raden om direct na de shoot factuur te overhandigen en het geld te innen. Zeker als het eenmalige/niet vaste opdrachtgevers zijn. Bij regelmatig terugkerende opdrachtgevers kun je wel meer op vertrouwensbasis gaan werken. Horeca is nu eenmaal een grillige maatschappij.

Vooruitbetalingen moet je gaan doen als je er zelf kosten voor moet gaan maken voor een shoot, of je hebt met een opdrachtgever te maken die nog wel eens wat opdrachten op het laatste moment afzegt. Dan kun je op den duur ook bookingskosten in rekening brengen, zeker als je andere opdrachtgevers afzegt en dus ook op een andere avond had kunnen staan.

Zeker als je nog geen bekende naam hebt moet je wel eens water bij de wijn doen. Pas bij meer bekendheid kun je je wat meer gaan eisen.

In deze situatie zou ik je opdrachtgever een herinnering sturen met een max week speling. Geef daarbij ook aan dat je daarna bijv extra administratie kosten in rekening gaat brengen. Mocht opdrachtgever binnen die tijd niet betaald hebben dan stuur je opnieuw een herinnering met factuur verhoogd met administratie kosten.

En ja, bij kennissen/vaste opdrachtgevers is dit nu eenmaal rot... Maar zoals Mittnick het zegt, liever een goed/netjes betalende opdrachtgever dan werk voor niks zitten te doen terwijl je wel wat beloofd word...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleWan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-06 14:23
Nu we er zo toch een beetje over bezig zijn. Iemand die ik ken (via school) die start binnenkort een partywebsite. Deze is vollop in ontwikkeling nu. Ze gaan het wel serieus aanpakken met een klein team. Ze zullen zelf ook fuiven en zo organiseren.
Nu om naambekendheid te maken mag ik (nog niet bevestigd, maar wel al over gesproken), foto's maken op bassleader. Aan iedeen die op de foto gaat zullen ze dan een kaartje uitdelen met hun nieuwe website, waar de foto's ook zullen komen.
Nu de eerste keer zouden ze willen dat ik het voor niets doe (voor mij ook ok). Maar in de toekomst willen ze mij wel gaan betalen voor mijn diensten. (ik dacht dat ze ook gingen onderhandelen voor tiesto). In de toekomst zou ik ook op al hun evenementen mogen aanwezig zijn om voor foto's te zorgen. Mijn vraag is nu hoeveel moet ik vragen als beginner voor zo een avonden? Wat zijn zo de normale prijzen? en hoe gaat dit meestal in zijn werk? wordt er betaald per avond, per uur of per foto?
Ik wil gewoon wat wegwijs raken in het administratieve deel van de zaak.

alvast bedankt

http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik kan je een ding 200% garanderen; ze gaan je nooit genoeg kunnen betalen, dus de rest is niet zo interessant. De vraag is of jij het ervoor gaat doen ja of nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

neographikal schreef op woensdag 11 april 2007 @ 14:06:
Ik kan je een ding 200% garanderen; ze gaan je nooit genoeg kunnen betalen, dus de rest is niet zo interessant. De vraag is of jij het ervoor gaat doen ja of nee.
Je kan beter zeggen; kijk naar wat je kosten zijn, wat voor apparatuur je gebruikt, wat de afschrijving daarvan is, software, verzekeringen, administratieve kosten/handelingen, tijdsbestedingen etc, en andere overhead, kijk dan naar wat je kosten zijn per shoot, gooi er je uren bij wat je wilt verdienen en daar nog eens een winstmarge overheen. Die winstmarge klinkt misschien luxe, maar als jij een opdracht verneukt-pest, heb je wel nog speelruimte om es te zeggen dat je garantie levert.

En dan gaan we verder bij het stukje wat neo neerzette boven mij... Aan de andere kant, je kan het natuurlijk altijd proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dat is het lange verhaal, de conclusie staat al in mijn bericht :P Wil je realistisch aan de gang: not gonna happen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

zeker niet als beginner :Y)

Maar goed, aan de site te zien hebben ze wel geld, dus wellicht valt het te proberen :)

[ Voor 62% gewijzigd door jules op 11-04-2007 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dat is de site van het feest, niet van de partij die LittleWan zou willen betalen als ik het goed begrijp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

LittleWan:
Op gebied van fotografie zul je moeten luisteren naar bovenstaande posters, die weten er veel meer van. Ik ben daar ook nog niet zo in thuis (doe het zelf maar voor één discotheek waar ik op de loonlijst sta). Anyway, dat soort verhaaltjes heb ik al wel vaker gehoord maar dan meer op mijn eigen vakgebied.

Grote plannen, paar namen/dingen noemen die geweldig klinken (leuk om anderen te overtuigen, maar hoe groot is de kans dat Tiesto interesse heeft in een nog-niet-bestaand projectje van een paar scholieren? ;)).Feitelijk hebben ze nog niets behalve praatjes.

Het moet op het begin ook altijd gratis. En betaling is geen probleem, maar wel eerst gratis. Natuurlijk is iedereen erg enthousiast als ze een eigen projectje op poten willen zetten, maar kijk wel door die leuke beloftes heen. Als ze echt in hun concept geloven dan durven ze daar ook wel wat prive-geld in te steken, zodat je in ieder geval uit de onkosten bent en een magere vergoeding krijgt. Dan kun je er nog over denken of dat voor jou voldoende is, soms moet je met minder genoegen nemen om er in de toekomst meer uit te slepen.

Ik doe aan dat soort dingen niet mee. Of het moet een hele goede kennis zijn van wie ik weet dat ie mij niet loopt te naaien en die mij op een andere iets terug kan doen (middels contacten of whatever). Bijvoorbeeld dat het goed is voor m'n eigen naam/bekendheid. Voor niets werken terwijl anderen er mogelijk beter op worden, nee dankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Tom schreef op woensdag 11 april 2007 @ 14:41:
Grote plannen, paar namen/dingen noemen die geweldig klinken (leuk om anderen te overtuigen, maar hoe groot is de kans dat Tiesto interesse heeft in een nog-niet-bestaand projectje van een paar scholieren? ;)).Feitelijk hebben ze nog niets behalve praatjes.
Buiten bovenstaande opmerkingen heb je hierin ook helemaal gelijk. Ik heb zeker in mijn begin periode van alles over me heen gehad. Van mensen die een stapgids wilden maken (een gedrukte variant) tot aan stappen om ergens in Azië te gaan schieten op verschillende feesten. Momenteel hoor ik verhalen over Ukraïne die wat serieuzer lijken. Maar eerst zien en dan pas geloven... Daarnaast hebben grote jongens als Tiësto ook vaker van dit soort projectjes voorgesteld gekregen. Je moet wel een erg goed businessplan hebben opgezet en overtuigend zijn dat dit soort mensen zaken met je gaan doen. En dan nog is je kans klein te achten. Je moet je sporen veelal verdiend hebben, je businessplan onderstreept dan alleen maar je manier van werken.
Ik doe aan dat soort dingen niet mee. Of het moet een hele goede kennis zijn van wie ik weet dat ie mij niet loopt te naaien en die mij op een andere iets terug kan doen (middels contacten of whatever). Bijvoorbeeld dat het goed is voor m'n eigen naam/bekendheid. Voor niets werken terwijl anderen er mogelijk beter op worden, nee dankje.
Dit is in principe al een relaxte benadering. Zij verdienen er waarschijnlijk wat aan, dus jij mag er ook wel wat van krijgen. Maar geloof mij, een partysite opzetten kost heel, heel veel energie. Niet alleen de zut bouwen, maar ook de site gevuld krijgen met shots. Daarnaast is een partysite niks zonder views. En die views krijg je door foto's te maken van bezoekers op feesten. Als je voldoende views hebt, incl terugkerende bezoekers en een bekende naam hebt opgebouwd, kun je eens gaan nadenken over sponsoring. Maar voor je zover bent, ben je al snel een jaar verder. De gouden tijden van een partysite oprichten en runnen zijn voorbij, iig hier in nederland. Door het oerwoud aan partysites weet je na een weekendje stevig stappen in verschillende steden/clubs al niet meer wie je op de foto gezet heeft en uberhaubt waar je je foto terug kan vinden.

Maar goed, dit is het verhaal in NL, ik weet niet hoe dat in BE is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleWan
Bedankt voor de reacties, maar ik mis nog het antwoord een beetje.
Ik zal mijn situatie nog eens anders formuleren.

Ik ken iemand die met een klein team een partywebsite gaat starten. Ze hebben mij gevraagd of ik voor hen geen foto's wil maken in de toekomst. Eerst om hun site te promoten, en later op hun eigen events. Nu doe ik de eerst keer(en) gratis, maar in de toekomst zullen ze mij verlonen. Nu heb ik geen idee wat ik moet vragen, en hoe ik mijn prijs moet opstellen. Dus vraag ik hoe ik nu het beste een prijs opmaak. Enkele concrete waarden kunnen helpen, maar hoe kom ja dan aan die waarde?

Ok, ik vermelde eerder dat ik die persoon ken van school, maar daar houd het bij op. Hij heeft me leren kennen door de bouwfuif waar hij mee in de organisatie zat. Ik had mij vrijwillig aangeboden om foto's te maken en zo kennen we elkaar. We zijn ook al 23 en dus geen schoolse pubers met een ideetje om iets te doen. Ik weet dat ze het serieus zullen aanpakken, ze zijn al enkele maanden bezig met een professionele webdesigner om de site te bouwen.
Ze hebben al enkele plannen om een paar evenementen te organiseren. Maar ik heb verder niets met hen te maken dus veel meer weet ik er niet over.

Nu ja van mijn kant zou ik het wel graag doen. En als het mogelijk is zou ik er graag iets aan bijverdienen, vind ik dat mooi meegenomen. Ik denk dat ze mij wel goed kunnen gebruiken om hun site te lanceren. Veel verwacht ik er ook niet van. Af en toe eens een avond foto's maken lijkt me gewoon leuk.

[ Voor 3% gewijzigd door LittleWan op 11-04-2007 17:32 ]

http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Je weet zelf het beste wat de afschrijving is aan je spullen (afhankelijk hoe duur je spul is en hoelang je ermee denkt te doen, bijv. drie jaar), hoeveel reiskosten je moet maken (afhankelijk van de afstand) en wat je aan het eind van de rit zelf wilt overhouden (wij weten niet voor hoeveel geld jij je bed uitkomt) :)
Excel is je vriend hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en ik weet niet hoor maar professioneel aanpakken en daarmee een paar maanden bezig zijn met een website en nog geen 1 feesie gehouden ?

als je begint kan je prima met een gratis CMS je website in elkaar zetten en een gratis photogallery installeren. als de feesies aanslaan en je krijgt centjes binnen dan kan je alsnog je website gaan pimpen. beetje vreemde volgorde wordt hier gevolgd als ik het mag zeggen :X

en ik zou afspreken 1 trial voor nop doen en als de fotos hun bevallen dat de volgende keer dan uitbetaald wordt naar gelang wat jij denkt er voor te willen hebben ?

dit moet je van te voren vastleggen en afspreken anders blijven ze je aan het lijntje houden
en juist met kennissen moet je waterdichte afspraken maken }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nooit een trial voor noppes, je bent het waard of niet. Ze laten je vaa de keer erop links liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Weet je hoeveel een professionele webdesigner kost als je die maanden aan het werk zet?
Als die professionele webdesigner ook gratis klust dan heb ik nog wel wat werk voor hem liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleWan
Nu ja hoe ze het doen, daar gaat het niet om, en dat trek ik mij ook niet aan. Ik wilde gewoon aangeven dat het niet om één of andere fuif van een jeugdbeweging of middelbare school gaat, maar om iets waar ik regelmatig een opdracht zou van kunnen krijgen.

Een trail is niet persé nodig, alhoewel het de eerste keer gratis zal zijn (ik krijg wel mijn toegang gratis), weten zal al wat ik waard ben. Ze zouden het mij anders niet vragen en iemand van jullie inhuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Je weet het zelf nog niet eens, hoe moeten zij het dan weten? En als ze het goed willen doen, waarom dan niet ook gewoon een paar goede gasten van hier inhuren om het hele concept een duw te geven? Die paar centen kunnen er na een dergelijk webdesign ook nog wel vanaf.

Sorry, ik zie hier niks in en ook weinig initiatief van jouw kant om achter de nodige informatie te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleWan
Ok, dan laat ik het maar, en ga ik maar terug wat foto's trekken op familiefeestjes :)
toch bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

veel plezier :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

LittleWan schreef op woensdag 11 april 2007 @ 17:26:
Ok, dan laat ik het maar, en ga ik maar terug wat foto's trekken op familiefeestjes :)
toch bedankt
Hey, het is wellicht een nogal harde reality check voor je, maar de simpele waarheid is dat hetgeen je hier beschrijft gewoon weinig onderbouwd is. "Een paar scholieren hebben grootse plannen". Die scholieren kunnen het ver schoppen, maar moeten nog steeds wel gewoon onderaan de ladder beginnen, kleine feestjes, lokale DJ's, enzovoorts. Dromen van Tiësto is leuk, maar niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Vrijdag Benny Rodrigues ( O+ ) en zaterdag o.a. La Ona bij Gerard ( supermeid, al een paar keer meegemaakt ) :9 :9

* neographikal gaat een leuk dance-weekendje tegemoet. La Ona draaide de vier keer dat ik haar heb gezien érg vet namelijk _/-\o_

[ Voor 35% gewijzigd door neographikal op 11-04-2007 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hela zit ik hier nog in het partyFOTOgrafie topic ? ik zie alleen maar tekstjes :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Joh, na het weekend heb ik weer een paar honderd platen erbij, komt goed komt goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
LittleWan schreef op woensdag 11 april 2007 @ 17:26:
toch bedankt
dat lijkt me verstandig ja.

Begrijp het wel dat we hier iets minder vriendelijk zijn dan op BD..... maar ach, Nederlanders heh....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleWan
JumpStart schreef op woensdag 11 april 2007 @ 17:32:
[...]

Hey, het is wellicht een nogal harde reality check voor je, maar de simpele waarheid is dat hetgeen je hier beschrijft gewoon weinig onderbouwd is. "Een paar scholieren hebben grootse plannen". Die scholieren kunnen het ver schoppen, maar moeten nog steeds wel gewoon onderaan de ladder beginnen, kleine feestjes, lokale DJ's, enzovoorts. Dromen van Tiësto is leuk, maar niet realistisch.
Das mijn probleem toch niet. Ik heb niets met hun te maken. Ze hebben mij enkel gevraagd foto's te maken voor hun.
Maar blijkbaar is er niet veel plaats tussen de grote. Er wordt niet gereageerd op de vraag, enkel op de bijkomende info die ik erbij zette om de situatie in beeld te zetten.

Dit is hier echt niet geschikt om als beginnende een vraag te stellen, met alle respect, maar ik vind dat er hier zijn die vergeten zijn dat ze ook ooit moeten beginnen zijn.

Men zou beter vertellen welke info ze wensen ipv te zeggen dat gaat niet, te weinig info...
GerardHenninger schreef op woensdag 11 april 2007 @ 17:39:
dat lijkt me verstandig ja.

Begrijp het wel dat we hier iets minder vriendelijk zijn dan op BD..... maar ach, Nederlanders heh....
Ik ben veel gewoon op GOT

[ Voor 16% gewijzigd door LittleWan op 11-04-2007 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
LittleWan schreef op woensdag 11 april 2007 @ 17:42:
Men zou beter vertellen welke info ze wensen ipv te zeggen dat gaat niet, te weinig info...
Je vraag is al zo vaak gesteld ("wat moet ik vragen??") dat het vermoeiend wordt. Men geeft hier al meteen de nodige feedback op het hele concept (gebrek aan ervaring, 99% zeker gebrek aan solvabiliteit en een gebrek aan een gezond stuk realisme).

Ik denk dat je hier heel veel aan kunt hebben. Zoals Jumpstart al riep: wakeup call!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Das mijn probleem toch niet. Ik heb niets met hun te maken. Ze hebben mij enkel gevraagd foto's te maken voor hun.
Maar blijkbaar is er niet veel plaats tussen de grote. Er wordt niet gereageerd op de vraag, enkel op de bijkomende info die ik erbij zette om de situatie in beeld te zetten.

Dit is hier echt niet geschikt om als beginnende een vraag te stellen, met alle respect, maar ik vind dat er hier zijn die vergeten zijn dat ze ook ooit moeten beginnen zijn.
yep en jij gaat hier alleen hun organisatie goed praten en gaat voorbij aan je eigen probleem en dat is wat je er nu eigenlijk zelf aan wil verdienen en overhouden. Niemand hier kan dat toch voor je bedenken ? of bedenk je in belgie nooit wat je zelf minimaal wil en laat dat dan aan anderen over ?
je hebt al genoeg hints gekregen hoe je het zou kunnen berekenen en waar je aan zou moeten denken mbt afspraken. De invulling ervan wat je zelf billijk vind en hoe je de afspraken met zo'n 'opkomende' organisatie wil maken moet je toch echt zelf doen of is dat teveel gevraagd ?

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[...]

Soms zijn er geen antwoorden.

Vraag je een bedrag per uur? Vraag je een bedrag per avond? Vraag je een bedrag per foto? Het kan allemaal. Bij die eerste twee is het meestal of/of, maar als je afspreekt dat uitloop extra kost, dan is het zowel een bedrag per avond als per uur...

En om het nog even wat ingewikkelder te maken: Betaling per foto kan nog van toepassing zijn bovenop de eerste twee, als je foto's weet te slijten aan bijvoorbeeld een artiest. Of een andere partij (tijdschrift, website) wil naderhand nog een licentie nemen op foto's.

Hoeveel moet jij vragen als beginner? Hoeveel heeft je opdrachtgever voor je over? Hoe groot is de concurrentie? Hoe goed is het werk dat je levert? Weer: Hier is geen antwoord op te geven. Ik weet van een aantal mensen hier wat ze ongeveer verdienen, maar daar heb je, als beginner, niets aan.

Je moet uiteindelijk zelf, net zoals de rest hier ook gedaan heeft, de sprong in het diepe wagen. Er bestaat geen kant-en-klaar antwoord wat in iedere situatie geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
[...]

[...]

Ik ben veel gewoon op GOT
Okay, jij wilt antwoorden op je vraag :
Ik vind niet dat je geld mag/kan vragen, ik heb zo het gevoel dat je zelf ook nog maar net komt kijken in het hele wereldje. Gebruik die nieuwe partysite #2342215 als platform om te groeien; jij mag gratis naar binnen op bepaalde feesten en je hebt dus een medium om je foto's op te publiceren, prima toch? Wat ik al aangaf op BD, waarom meteen geld? Geeft het gratis feest + de ervaringen niet genoeg voldoening? Tis alsof je een Lada hebt gekocht en binnen een jaar in de Formule 1 wilt rijden met de bijbehorende vergoedingen.

[arrogant]
Ik vind dat als je digitalfrog, neo, floris of mij eruitschiet qua kwaliteit er dan pas geld voor mag vragen. [/arrogant]

Daarnaasst, los van de prijzen/het uurloon, besef je je wel wat voor administratie daarbij komt kijken? Leuk dat je 10 euro contant krijgt na afloop van de avond, maar wat nou als een organisatie een factuur wilt?

Oftewel, pruts nog even lekker door en vraag het over 5 jaar nog eens (na het posten van wat portfoliowerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

[...]

Als je aan komt zetten met een Canon Ixus (sorry Gerard :+) dan lachen ze je uit als je een hoge prijs vraagt. Je prijs is afhankelijk van je fotospullen (want je wilt na een jaar of drie toch een nieuwe cam kunnen betalen, accu's gaan niet eeuwig mee etc.), ervaring, populariteit, reiskosten en wat marge. Wij weten niet wat voor fotoapparatuur je hebt, hoeveel je moet ervoor reizen en hoeveel ervaring je hebt. Dat kun je zelf toch berekenen?
Wat wil je dan, dat we zomaar een prijs roepen die nergens op slaat? Dat is hetzelfde als vragen wat een auto kost. Is ook afhankelijk van model/motor/uitrusting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

GerardHenninger schreef op woensdag 11 april 2007 @ 17:52:
[...]

[arrogant]
Ik vind dat als je digitalfrog, neo, floris of mij eruitschiet qua kwaliteit er dan pas geld voor mag vragen. [/arrogant]

[...]
Dus ik schiet jullie eruit, want ik heb opdrachtgevers die akkoord gaan met betaling voor mijn diensten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
JumpStart schreef op woensdag 11 april 2007 @ 17:59:
[...]

Dus ik schiet jullie eruit, want ik heb opdrachtgevers die akkoord gaan met betaling voor mijn diensten? :+
Nee, jij hebt opdrachtgevers die het werk van ons nog niet hebben gezien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

GerardHenninger schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:00:
[...]

Nee, jij hebt opdrachtgevers die het werk van ons nog niet hebben gezien.....
Not true, er komt werk aan waarbij Neo, ik (en Jaymz ook nog) eerder samengewerkt hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleWan
neographikal schreef op woensdag 11 april 2007 @ 17:48:

Je vraag is al zo vaak gesteld ("wat moet ik vragen??") dat het vermoeiend wordt. Men geeft hier al meteen de nodige feedback op het hele concept (gebrek aan ervaring, 99% zeker gebrek aan solvabiliteit en een gebrek aan een gezond stuk realisme).
Ok, als de vraag al gesteld is waarom zeg je dan niet waar ik dat kan vinden? Je maakt het je zelf zo al minder vermoeiend.

Gebrek aan ervaring.... ik probeer ervaring op te doen, maar blijkbaar is dit niet voor me weggelegd omdat ik geen ervaring heb...

gebrek aan realisme. Ik ben gewoon realistisch door me af te vragen hoe het in zijn werk gaat. Stel dat ik zelf mijn eisen zou stellen, dat zou pas onrealistisch zijn.

Blijkbaar is het niet mogelijk om van nul te beginnen in partyfotografie. Een centje bijverdienen met je hobby blijkt al helemaal onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
JumpStart schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:00:
[...]

Not true, er komt werk aan waarbij Neo, ik (en Jaymz ook nog) eerder samengewerkt hebben :+
*kuch slowchat*

neo schiet en jij en jaymz halen het bier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

GerardHenninger schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:02:
[...]

*kuch slowchat*

neo schiet en jij en jaymz halen het bier?
Alcohol tijdens een shoot ... Not Done :X ( ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleWan
JumpStart schreef op woensdag 11 april 2007 @ 17:52:
[...]

Soms zijn er geen antwoorden.

Vraag je een bedrag per uur? Vraag je een bedrag per avond? Vraag je een bedrag per foto? Het kan allemaal. Bij die eerste twee is het meestal of/of, maar als je afspreekt dat uitloop extra kost, dan is het zowel een bedrag per avond als per uur...

En om het nog even wat ingewikkelder te maken: Betaling per foto kan nog van toepassing zijn bovenop de eerste twee, als je foto's weet te slijten aan bijvoorbeeld een artiest. Of een andere partij (tijdschrift, website) wil naderhand nog een licentie nemen op foto's.

Hoeveel moet jij vragen als beginner? Hoeveel heeft je opdrachtgever voor je over? Hoe groot is de concurrentie? Hoe goed is het werk dat je levert? Weer: Hier is geen antwoord op te geven. Ik weet van een aantal mensen hier wat ze ongeveer verdienen, maar daar heb je, als beginner, niets aan.

Je moet uiteindelijk zelf, net zoals de rest hier ook gedaan heeft, de sprong in het diepe wagen. Er bestaat geen kant-en-klaar antwoord wat in iedere situatie geldig is.
Voila, dit is een antwoord waar ik iets aan heb. daarmee weet je tenminste waar je staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
LittleWan schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:02:
[...]

Ok, als de vraag al gesteld is waarom zeg je dan niet waar ik dat kan vinden? Je maakt het je zelf zo al minder vermoeiend.
Goed zoeken in de voorgaande delen helpt :) Ik heb deze vraag namelijk ook gesteld ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Timo op 11-04-2007 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleWan
GerardHenninger schreef op woensdag 11 april 2007 @ 17:52:
Wat ik al aangaf op BD, waarom meteen geld? Geeft het gratis feest + de ervaringen niet genoeg voldoening? Tis alsof je een Lada hebt gekocht en binnen een jaar in de Formule 1 wilt rijden met de bijbehorende vergoedingen.
Ik vraag het omdat zei mij aangeboden hebben er in de toekomst voor te betalen, niet omdat ik het gevraagd heb. En je zou nu toch wel dom moeten zijn om dan te zeggen, van nee, ik hoef niets.
maar wat nou als een organisatie een factuur wilt?
Via Randstad kan ik een factuur leveren, daar heb ik mij al in verdiepd en geinformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[...]

Gebrek aan ervaring.... ik probeer ervaring op te doen, maar blijkbaar is dit niet voor me weggelegd omdat ik geen ervaring heb...

gebrek aan realisme. Ik ben gewoon realistisch door me af te vragen hoe het in zijn werk gaat. Stel dat ik zelf mijn eisen zou stellen, dat zou pas onrealistisch zijn.

Blijkbaar is het niet mogelijk om van nul te beginnen in partyfotografie. Een centje bijverdienen met je hobby blijkt al helemaal onmogelijk.
Onzin. Gerard gaf het al aan: Je hebt kennelijk genoeg middelen om te beginnen, je hebt je ingang tot feesten. Gebruik die. Al doe je het in het begin voor nop. Je hebt je gratis toegang, vaak ook nog wel gratis consumpties en je hebt je eigen foto apparatuur. Ga gewoon lekker (meer) ervaring opdoen, bouw een portfolio op.

Je komt vanzelf op een punt aan dat je het idee hebt dat je ervaring solide genoeg is om er geld voor te vragen. Die aanloop zonder inkomsten moet je gewoon zien als een investering. Op het moment dat je, sans gêne, kan zeggen dat je goede foto's maakt, ongeveer in de buurt van wat hier nog meer langs komt, dan is de stap naar betaald werk gemakkelijk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
[...]

Bij de zoekfunctie, sorry, dit is héél bot, maar je zegt veel op GoT te zitten. Dan weet je ook dat initiatief vereist is en als je de boel hier een beetje volgt dan verwacht men gewoon dat je goed beslagen ten ijs komt. Je valt hier in een redelijke slachtpartij, maar dit is al vaker voorgekomen wanneer men binnenkwam met het idee wel eens eventjes te gaan scoren op flinke feesten en het liefst nog betaald ook.
Je businessmodel rammelt en daar wordt op gereageerd, terecht.
Zoals in de TS al staat: tak van sport voor gevorderden. Als ik je partyshots zo zie, dan zou ik eerst nog wat oefenen voordat je een prijsstelling gaat bepalen. Omlaag met prijzen is makkelijk, omhoog moeilijk en je krijgt snel een naam.
LittleWan schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:10:
Via Randstad kan ik een factuur leveren, daar heb ik mij al in verdiepd en geinformeerd.
Je weet ook de tarieven van Randstad? 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door neographikal op 11-04-2007 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
[...]

Ik vraag het omdat zei mij aangeboden hebben er in de toekomst voor te betalen, niet omdat ik het gevraagd heb. En je zou nu toch wel dom moeten zijn om dan te zeggen, van nee, ik hoef niets.
[...]

Dan zeg je heel simpel "geef maar wat je me waard vindt".
Daar gaat je marge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

tada hos2 to the rescue, al jaren bezig met partyfotografie als HOBBY en gewoon op nul begonnen en nog steeds met stip op nul aanwezig *O* *O* *O*

Oftewel het is mijn HOBBY en niet mijn verdiensten. maar ook dan moet je duidelijke afspraken maken. eerste en enige afspraak die ik maak is dat er met mij GEEN afspraken te maken zijn over wat , hoe , wanneer en waar ik naar toe ga en kom en wat ik fotografeer :+

dit maakt het ook makkelijk als een organisatie opeens wel wensen en eisen heeft, dan kan je daar ook meteen een prijskaartje hangen :Y) (wat bij mij gelukkig niet gebeurd :) ) en je loopt de mensen die er echt van moeten leven niet in de weg aangezien als je als organisatie zekerheid wil dan HUUR je gewoon iemand in.

hmmm met deze reply begin ik nu wel opeens een dejavu te krijgen , zou het dan toch eerder gevraagd zijn :?

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 167065 op 11-04-2007 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[...]

Goed, dan ga je, om een beetje perspectief te krijgen, eens kijken op www.richtprijzen.org, dat geeft je een beetje houvast voor tarieven.
[...] Het nut van richtprijzen is niet om iedereen te dwingen om die prijzen te hanteren, maar om iedereen een handreiking te geven over de orde van grootte waar je eerst eens aan moet denken, vooral wanneer je gevraagd wordt iets te doen wat je nog niet eerder hebt gedaan. [...]
Jij mag vervolgens geheel zelf bepalen wat je een comfortabele gedachte vindt qua loon, rekening houdend met het feit dat je beginner bent. Een kwart van het richtbedrag voor full-time professional uurloon? Een zesde misschien? Een achtste? Een tiende dan?

Maar dan nog, het bedrag waar jij achter staat, waarvan je vindt dat je het waard bent, dat weet alleen jij, dat kunnen wij niet voor jou bepalen.
[...]

Hoe het in België zit weet ik niet, maar hier in NL mag je gewoon zelf een factuur schrijven. Het enige is dat je absoluut géén melding van BTW mag maken als je geen BTW nummer hebt. En je moet zelf de inkomsten opgeven uit "incidenteel loon" bij de belasting, die dan nog 20% terugvorderen.

Wat minstens zo belangrijk is is het contract met voorwaarden waar beide partijen zich aan te houden hebben. Wat mag er wel en niet met de foto's, enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleWan
fooker schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:06:

Goed zoeken in de voorgaande delen helpt :) Ik heb deze vraag namelijk ook gesteld ;)
gevonden.... gelukkig heb jij de lading niet over je gekregen zoals ik.
Blijkbaar was het toch zo moeilijk niet om op jouw zelfde vraag te antwoorden....

En ik begin eindelijk antwoorden te krijgen, waarvoor dank !
Ik zal wel mijn indruk nagelaten hebben op sommige, misschien was mijn vraagstelling niet ideaal, maar ben toch blij met de antwoorden.

[ Voor 22% gewijzigd door LittleWan op 11-04-2007 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LittleWan schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:23:
[...]

gevonden.... gelukkig heb jij de lading niet over je gekregen zoals ik.
Blijkbaar was het toch zo moeilijk niet om op jouw zelfde vraag te antwoorden....
aleh maar fooker komt ook gewoon uit nederland :+ (alhoewel sommige hollanders vinden dat belgie dat stuk wel mag hebben :Y :Y )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Anoniem: 167065 schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:12:
[...]

hmmm met deze reply begin ik nu wel opeens een dejavu te krijgen , zou het dan toch eerder gevraagd zijn :?
Zucht, heb ook zo'n deja vu gevoel...
Wellicht zou je je zoekresultaten hier willen plaatsen? Dan hoeven we daar een volgende keer weer minder naar te wijzen en is er meer kans dat het gewoon via de search gevonden word ;)

Overigens nog een aardige noot; ik kan me herinneren dat je je in België niet zo maar fotograaf mag noemen. In Nederland is het een vrij beroep, dat wil zeggen dat iedereen zich kan laten inhuren als fotograaf, zonder daarvoor een opleiding gevolgd te hebben. Dacht dat dat in Belgique niet zo was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

* JumpStart heeft het nodige aan topicstart tekst richting Neo gestuurd zodat het nodige toegevoegd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
* neographikal had al het een en ander toegevoegd en zal straks de rest doen. Eerst eens kijken of ik Arnhem wat vriendjes kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleWan
De posters in deze draad vormen een vrij hechte club en er wordt op een behoorlijk hoog niveau gediscussieerd, althans, dat proberen we
Past dit hier wel? Ik vind dat je hiermee aanduid dat het moeilijk is voor nieuwelingen om zich in de groep te kunnen/mogen mengen. Je kan anders ook een partyfotografietopic openen voor beginners...
Ga alsjeblieft geen open deuren in lopen trappen, dan voorkom je dit soort afslachtingen en dan blijft de sfeer ook goed Zie ook de twee kopjes hieronder!
Is het nodig om naar mijn post te refereren. Ik denk dat dit zonder doorverwijzing ook wel duidelijk is. Danku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
LittleWan schreef op woensdag 11 april 2007 @ 19:32:
[...]
Past dit hier wel? Ik vind dat je hiermee aanduid dat het moeilijk is voor nieuwelingen om zich in de groep te kunnen/mogen mengen. Ik denk dat GOT voor iedereen is. Je kan anders ook een partyfotografietopic openen voor beginners...
Daarvoor wordt al in de TS gewaarschuwd. Het is een tak van de fotografie voor gevorderden.
Nu, ik ben meer dan 5 jaar geleden begonnen met een onnozel compactje, en sinds 'n jaar overgestapt naar DSLR. De heren hier weten echt wel waarover ze 't hebben, en als je hun raad een beetje volgt, sta je over 'n paar maanden op partygebied echt wel heel wat verder (een evolutie die ik zelf ook heb doorgemaakt, en die fotografische kennis heb je ook echt nodig in bepaalde gevallen)
Net zoals je eerst moet leren lopen voor je wilt gaan sprinten, zal je ook je cam moeten leren kennen onder 'moelijke' omstandigheden, en dan is het net ff makkelijker werken als je weet waar je mee bezig bent, in tegenstelling tot wat random settings gaan uitproberen en zo je moment te missen.

[ Voor 7% gewijzigd door dodge_911 op 11-04-2007 20:30 . Reden: un-verkloot de kwoot ]

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pfff die ts is wel een lap tekst hoor, je denkt toch niet dat ik dat allemaal ga doorlezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

Laat maar, spuit 11, ik moet sneller typen...

[ Voor 92% gewijzigd door Anoniem: 63942 op 11-04-2007 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Anoniem: 167065 schreef op woensdag 11 april 2007 @ 20:34:
pfff die ts is wel een lap tekst hoor, je denkt toch niet dat ik dat allemaal ga doorlezen :+
Jij bent dan ook net als ik pro-n00b :)
(en boven de replydingus staat het nog eens kort 'voor luie honden' >:) )

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is het nodig om naar mijn post te refereren. Ik denk dat dit zonder doorverwijzing ook wel duidelijk is. Danku
[x] eens , nergens voor nodig in een TS :N :N :N

(toch per ongeluk doorgelezen, jeetje wat een handige tips staan daar zeg d:)b )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

[...]

Past dit hier wel? Ik vind dat je hiermee aanduid dat het moeilijk is voor nieuwelingen om zich in de groep te kunnen/mogen mengen. Je kan anders ook een partyfotografietopic openen voor beginners...
Er word op niveau geantwoord. Helaas stel je het in het gros van je reply's niet op prijs, terwijl er een schat aan informatie in te vinden is. Wat ik nu zonde vind, is dat er weer dik 50 reply's gegeven worden aan een nieuweling die het nauwelijks waardeert, althans, zo lijkt het nu in eerste instantie. Deze wereld lijkt soms de omgedraaide wereld. Op fotografisch gebied, maar ook als je kijkt naar de antwoorden die we hier geven op sommige vragen. Hoe goed we je ook willen helpen, op een groot deel van je vragen kunnen we gewoon geen concreet antwoord geven. Dit komt omdat op iedere lokatie, zelfs iedere seconde de omstandigheden anders zijn. En zoals Pauluzzz aangeeft, ook iedere opdrachtgever is anders. We hebben je hier een leidraad gegeven, maar je zult je eigen wiel moeten uitvinden. Klinkt hard, is hard, maar zo is de realiteit. Beter dat je zelf leert hoe je het moet aanpakken, dan dat wij je alles proberen voor te kauwen terwijl ook wij het niet bij het rechte eind hoeven te hebben. Vandaar, dit is een aparte tak van fotografie waar je je eigen wiel voor een groot deel moet uitvinden :). Globale antwoorden kunnen we geven, maar niet specifiek :). Daarnaast heeft ieder weer z'n eigen oplossing/benadering. Ontwikkel je eigen weg... Dan leren wij er wellicht ook weer wat van :).

Bovendien nog even een herinnering;
jules schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:41:

[...]

Wellicht zou je het linkje naar je gevonden zoekresultaten hier willen plaatsen? Dan hoeven we daar een volgende keer weer minder naar te wijzen en is er meer kans dat het gewoon via de search gevonden word ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleWan
jules schreef op woensdag 11 april 2007 @ 20:51:
Er word op niveau geantwoord. Helaas stel je het in het gros van je reply's niet op prijs, terwijl er een schat aan informatie in te vinden is. Wat ik nu zonde vind, is dat er weer dik 50 reply's gegeven worden aan een nieuweling die het nauwelijks waardeert, althans, zo lijkt het nu in eerste instantie.
Ik heb alle antwoorden doorlezen. Niet alle dingen die gezegd geweest zijn waren een direct antwoord op mijn vraag, maar indirect zal ik evenveel waarde aan hechten, want ik ben er van overtuigd dat er niet veel betere zijn waarvan ik iets kan leren.
Bovendien nog even een herinnering;
Omdat jullie blijkbaar zelf de zoekfunctie niet zo graag gebruiken: :)
fooker in "[Ervaringen] partyfotografie deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94923

LittleWan, misschien heb je hier wat aan: http://rapidshare.com/files/25512741/rp-2006.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Moet wel gezegd worden dat die prijzen nogal aan de hoge kant zijn en sowieso niet gelden voor de eerste de beste beginner. Stel je hebt je foac* gedaan, dan kun je richting die prijzen gaan kijken. :) :) Imo dan.

*fotoacademie/fotovakschool/andere fotoopleiding

[ Voor 7% gewijzigd door Timo op 12-04-2007 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206663

Nie zievere, mo speile! zou Raymond Goethals gezegd hebben...

The Oh - Gavere ( B )
21 Year Dj Pedroh @ The Oh!

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/171/455589967_7d7ec866ec_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/218/455590203_ad74f05d7e_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/205/455590033_647eecfa32_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/236/455592111_35f3870e8e_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/254/455577726_d47da76c05_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/246/455578616_425d1b953f_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/181/455579834_615ea6ffd1_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/236/455593607_226059065e_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/242/455578838_f2c4ac98e1_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/170/455594847_c70b4c032a_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/205/455594729_e288cac87f_o.jpg

Opdracht was sfeer pics, geen portretjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat een vreemde verhouding hebben de pics ?? voor de rest wel mooi lasertje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

LittleWan schreef op woensdag 11 april 2007 @ 21:06:

Omdat jullie blijkbaar zelf de zoekfunctie niet zo graag gebruiken: :)
fooker in "[Ervaringen] partyfotografie deel 5"
Lees ook wat verder dan je neus lang is.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
* Lees de topicstart, daar staat alles eigenlijk al wel in :)

Voor luie honden:
* Gebruik de [check images] knop voordat je een bericht met foto's post.
* Plaats band- en concertfoto's niet hier maar in dit topic.
* Stel hier géén open Welke-instellingen-moet-ik-gebruiken vragen. Wij kennen de exacte situatie niet en er is niet zo iets als een "met-deze-instelling-ga-je-het-redden" setting. ;)
* Voor vragen over welke gear je als starter het beste kan kopen is dit ook niet de juiste plek. Het is volledig afhankelijk van je budget, je wensen, je kunnen en de plekken waar je je gear wilt gaan gebruiken. Meer info vind je o.a. hier hier en in de startpost.

Informatie over "Dragging the shutter"

NIEUW!! Nu ook zonder wallpaper-verzoeken.