frickY schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:20:
Ik ben aan het rondkijken voor mijn eerste autootje, en houdt daarbij de Opel Astra en Opel Corsa in de gaten. Budgettechnisch kom ik alleen niet erg ver, want heb maar ong €1500 tot mijn beschikking.
Ik heb nu een Astra C1.4NZ gevonden van december 94 met 144k op de klok voor €1700. Volgens mij is dat een nette prijs?
GH45T haalt al een paar punten van aandacht aan, maar dit is een 1.4 (wel 8kleps singplepoint injectie).
Het is een particuliere verkoper dus ben erg huiverig dat ik na een maand niet met een waardeloos koekblik zit. Waar moet ik nu goed op letten?
Ik heb mijn rijbewijs nu 2 weekjes dus er gaat in elk geval iemand anders mee die de proefrit kan doen. Maar ik heb niemand met voldoende autokennis in mijn omgeving. Is het dan uberhaupt verstandig om particulier een auto te kopen? Zijn er, naast de wielkasten en dorpels, andere bijzonderheden waarop ik bij een dergelijke Astra moet letten?
C14NZ is praktisch hetzelfde als de C16NZ, dus wat dat betreft zit je goed. Bij de C16NZ wil de koppakking het soms eens begeven, de C14NZ heeft hier minder last van. Dunnere wandjes tussen de cilinders bij de 1600.
Wat betreft het motorblok, die dingen zijn praktisch onverwoestbaar, maar let op met de carosserie. Je zegt dat hij van december 94 is, dit betekend MEESTAL dat ze veel minder last van roest hebben. Naast de wielkasten en de dorpels zou ik wel nog naar de chassisbalken kijken, die hadden bij de eerdere modellen ook nog wel eens roest.
Eigenlijk zijn dit gewoon erg degelijke auto's, maar deze is inmiddels wel 14 jaar oud. Het ligt natuurlijk per geval verschillend, maar een auto van 14 jaar oud bij een particulier zou ik niet zomaar 1500 euro voor betalen, zeker niet bij een echte basisuitvoering waar we het waarschijnlijk over hebben.
Eigenlijk niet echt specifieke aandachtspunten, gewoon het standaardrijtje,
- lekt/zweet de motor niet?
- komt er vreemde rook uit (blauw of wit)?
- tikt de motor als hij warm is?
- roest controleren volgens bovengenoemde punten
- hoe schakelt hij, slecht schakelen kan een kwestie zijn van afstellen, maar ook een gare versnellingsbak.
- hoor je geen rare geluiden onder het rijden (wiellagers, homokineten enzo)
- rijdt de auto mooi rechtdoor en trekt hij niet als je op de rem gaat?
Ow, en de C16SE is toch wel best verschillend ten opzichte van de monopoint injecties. Ten eerste dus natuurlijk 4 injectoren in plaats van 1, andere kop, andere nokkenas, hogere compressie etc. Deze motoren hebben wel meer vermogen en koppel, maar als je dat ook vaak aanspreekt zijn ze een stuk minder betrouwbaar. Wat dat betreft kun je beter een 1.8 of 2 liter hebben, die motoren hebben weer wat meer marge.
[
Voor 7% gewijzigd door
GH45T op 05-03-2009 12:04
]