Hier maar eens even een reactie van iemand die gewoon blij kan zijn dat er een nieuwe C&C is, ipv van alle problemen aan EA te koppelen.
Ik speel C&C sinds v1.0 (zelfs lan) en ben er al sinds die dag zeer verslaafd aan (eigenlijk al sinds dune 2). Vooral het multiplayer gedeelte heb ik altijd, en nog steeds, supervet gevonden.
Iedere versie zijn er voor en tegenstanders, spelers en klagers. Altijd hetzelfde verhaal. Zelf probeer ik niet teveel te klagen. Het spel speelt gewoon wel of niet lekker. Klaar. Campaigns doe ik al lang niet meer (ondertussen wat ouder en 'verziekt' door online play) en skirmish / LAN games zijn eigelijk het enigste wat voor mij nog telt.
Mijn bevindingen:
- Na wat gekut met een eigen VPN het LAN gedeelte vervolgens aan de praat gekregen met Hamachi. Gister met 4 man een paar keer 4 BRUTALS aangepakt. De laatste keer is het eindelijk gelukt, en het belangrijkste: Geen ingame vastlopers (aaaaaaargh de beruchte generals-trauma's komen alweer terug). In de lobby ligt het spel idd bij sommige mensen te kutten, sommige mensen kunnen ook maar beter niet het spel hosten ivm vreemde onstabiliteit, maar uiteindelijk werkt het dus wel gewoon zogauw het spel draait. Het gaat weer eens tergend traag lopen als je op je max van productiviteit bent met 4 man (en de 4 BRUTALS ook), maargoed, dat is altijd zo geweest met zoveel units, en eigenlijk kan ik die traagheid wel gebruiken omdat bij 4 BRUTALS elke stap belangrijk is. Verder nix over te klagen dus. Vrijwel alle multiplay spellen die ik speel met zoveel units etc. hebben last van de genoemde problemen. Die een wat meer als de ander. Waar het uiteindelijk om gaat is dat je het spel uit kan spelen als het eenmaal begonnen is, en dat lijkt wel te werken!
- De Graphics zijn top! Toevallig ben ik sinds enkele weken in het bezit van een X1950XTX 512MB, en die doet samen met mijn single core s754 3700+ en 1GB ram een goede zaak. Het gaat een beetje langzamer lopen met AntiAliasing vol open, maar verder draait het prima. De licht/wolk/flits effecten zijn er zeer zeker zeker op vooruit gegaan, en de licht-door-de-wolk effecten op de map ROCKTAGON zijn meesterlijk. Een waar spektakel, en zo moet het.
- Ik had gehoopt dat de maps nieuwe elementen zouden krijgen (groter, andere effecten, beter hoogten etc), maar dit is nagenoeg identiek aan generals
- Het geluid/audio is zoals altijd top, de sfeer is weer prima!
- Veel mensen klagen over de SCRIN, en ik ze doen maar. Ondertussen wordt ik lekker handig ermee en maak ik ze allemaal af. De SCRIN hebben een paar hele vette wapens en interessante rush-tactieken. Ze zijn echter ook zeer kwetsbaar, wat ervoor zorgt dat het toch redelijk gebalanceerd aanvoelt. Ze zijn mooi gemaakt naar mijn mening en maken het spel alleen maar interessanter. Bevalt het je niet? Speel er dan niet mee, want dat is zeker niet verplicht.
- NOD en GDI zijn back in tha house

- Het promoveren ruleert nog steeds (al sinds RA2 ofzo?), en het blijkt maar weer dat je met 3dubbel gepromoveerde units werkelijke monster creeerd die zichzelf healen en aan een stuk door blijven schieten. Ik las ergens dat C&C arcade is, en dat is het, maar dit spelelement maakt het zo dat je in multiplayer toch wel heel tactisch te werk moet gaan wil je je gepromoveerde unites behouden en verder laten promoveren.
- Repair is nog steeds een zeer belangrijk spelelement, en dat moet zo blijven. Mensen die goed en veel repairen hebben uiteindelijk een veel sterker leger.
- CTR-Z ruleert!
- De nieuwe AI instellingen ruleren ook!
Zo, veel te vertellen dus. Ik ben benieuwd of 8 spelers in een LAN ook gaat lukken, dat ging met generals namelijk altijd mis als het spel eenmaal op gang was.
Mijn slotconclusie is gewoon:
Je start het spel op, het voelt als vanouds, je weet wat je moet doen en je vergeet snel de tijd. Daar draait het toch om?
Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.