Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 24 Laatste
Acties:
  • 196.850 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Alle 47 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Righteye
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 09:55

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Matched: camera, dig, de
Na heeeeel lang twijfelen de knoop doorgehakt, ik ga voor de Canon Powershot SX100 IS (€ 222,- bij digi2u.nl). Heb hem gereserveerd en ga hem zaterdag a.s. halen daar.

Eigenlijk is hij daar € 247,-, maar ze zijn zo aardig om de bon op 29 november te dateren met als gevolg dat ik binnen de volgende cashback actie van Canon val :D

Zodra ik hem heb zal ik hier wat foto's en ervaringen posten.

De reden dat ik uiteindelijk voor deze gekozen heb:
- kwam goed tot zeer goed uit de testen
- compact, past dus in mijn jaszak/tas van mijn vrouwtje en toch 10x zoom
- 10 x zoom :D
- genoeg handmatige instellingen in tegenstelling tot de TZ3
- normale batterijen in tegenstelling tot de TZ3

De sites die ik erbij gebruikt heb voor info en vergelijking:
www.alatest.nl
www.kieskeurig.nl
www.dpreview.com
www.dcresource.com
www.digitalcamerainfo.com
www.cnet.com

[ Voor 37% gewijzigd door Righteye op 20-11-2007 21:52 ]

Weblog van Righteye's gezinnetje - De grote grappige plaatjes website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-05 09:41
Matched: 250, de
Kijk eens naar de Panasonic Lumix TZ 3 heeft de Tapa Award gewonnen.
7,2 pixels en 10 x zoom en kost nog geen 250 euries moet je wel even kijken op het internet.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-05 15:47
Matched: camera, euro, dig, de
Ik zou graag advies willen, ik zoek voor mijn vader een makkelijk te gebruiken digitale camera die ik voor kerst kan geven. Het gaat dus om een cadeautje van rond de 100 Euro.

Belangrijke punten:
- makkelijk in gebruik
- goede autostand
- redelijk snelle focuss
- minimaal 3MP
- zo min mogelijk ruis voor die prijsklasse
- redelijk natuurgetrouwe kleuren
- liefst met accu en lader die niet al te snel leeg raakt

Ik zelf had tot nu toe deze camera's gevonden die mij enigszins interessant lijken:

http://www.dpreview.com/r...ns.asp?prodkey=canon_a460

pricewatch: Samsung S630

pricewatch: Olympus FE-210 (7MP, 3x zoom, 38-114mm, f/3.1-5.9)

pricewatch: Kodak EasyShare C743, 7.1MP (3x zoom, 37-111mm, f/2.7-4.8)

pricewatch: Nikon Coolpix 7900 (7MP, 3x zoom, 38-114mm, f/2.8-4.9)

pricewatch: Fuji FinePix A820

Als iemand mij kan verlossen van deze zoektocht :) ?

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Kodak, de Fuji vanwege zijn grote CCD of de Nikon (http://www.dpreview.com/reviews/NikonCP7900/page9.asp).

<update>
Ik zie dat de Nikon nergens meer te krijgen is... dus dat houdt op.

[ Voor 8% gewijzigd door n00bs op 12-12-2007 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-04 22:17
n00bs schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 23:51:
Ik zou graag advies willen, ik zoek voor mijn vader een makkelijk te gebruiken digitale camera die ik voor kerst kan geven. Het gaat dus om een cadeautje van rond de 100 Euro.

Belangrijke punten:
- makkelijk in gebruik
- goede autostand
- redelijk snelle focuss
- minimaal 3MP
- zo min mogelijk ruis voor die prijsklasse
- redelijk natuurgetrouwe kleuren

Ik zelf had tot nu toe deze camera's gevonden die mij enigszins interessant lijken:

http://www.dpreview.com/r...ns.asp?prodkey=canon_a460

pricewatch: Samsung S630

pricewatch: Olympus FE-210 (7MP, 3x zoom, 38-114mm, f/3.1-5.9)

pricewatch: Kodak EasyShare C743, 7.1MP (3x zoom, 37-111mm, f/2.7-4.8)

pricewatch: Nikon Coolpix 7900 (7MP, 3x zoom, 38-114mm, f/2.8-4.9)

pricewatch: Fuji FinePix A820

Als iemand mij kan verlossen van deze zoektocht :) ?
Dan zou ik uit dat rijtje de Kodak pakken. Qua specs heeft die het beste objectief (lichtsterk) en uit eigen ervaring van vorige camera's, heeft die ook een zeer gebruiksvriendelijk menu.

Misschien nog een tip: zoek er een uit met een SD-slot (goedkope kaartjes als hij uitbreiding zou willen). Zou immers niet leuk zijn als hij er veel geld voor zou moeten uitgeven..

[ Voor 5% gewijzigd door flo_ op 12-12-2007 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Laatst online: 02-05 15:47
Matched: de
Die Kodak, heeft helaas wel een kleiner CCD. Ik kan verder ook geen review er van vinden enkel dat de batterijen snel leeg zijn. Eigenlijk zoek ik toch iets met een accu erbij en lader. Desnoods wordt het dan maar wat duurder ;) Anders moet ik er namelijk ook nog een lader en batterijen bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80716

Matched: camera, euro, 250, dig, de
Ook ik heb erg lang getwijfeld en diverse topics van voor tot achter en weer terug gelezen voordat ik de beslissing nam mijn camera aan te schaffen. Oficieel is ie net te duur voor dit topic maar wilde hem toch even aanraden voor de mensen een camera zoeken in deze hoek.

Het is uiteindelijk de Fuji Finepix S6500fd geworden. Mijn eisen waren een camera met flinke zoom en een goede kwaliteit bij minder licht bij een beperkt budget. Met name het fotograferen van de kleine binnen en buiten.

mijn pro's:
- ruim voldoende zoom (10,4x)
- voldoende MP (6MP)
- goed kwaliteit met weinig licht
- zoomring op de lens waardoor zoomen accurater en sneller gaat
- snelle respons
- lekker veel manuele mogelijkheden
- mogelijkheid om RAW te schieten
- werkt op 4 AA baterijen

nadelen:
- geen optical image stabiliser (wel een softwarematige oplossing maar die is niet geweldig)
- Niet mogelijk RAW en Jpeg tegelijkertijd te schieten
- XD kaarten (tegenwoordig ook niet duur meer maar nergens anders bruikbaar voor)
- scherm en EVF hadden scherper mogen zijn

Op dit moment gaan de laatste camera's de deur uit net boven de 250 euro. Wat mij betreft een superaanbieding voor een camera die met gemak bv een Canon PowerShot SX100 IS verslaat. En dat voor een prijsverschil van 3 tientjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 80716 op 12-12-2007 22:41 . Reden: RAW toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 240577

Matched: camera, welke, euro, 250, dig, de
Sinds een tijdje ben ik wat aan 't rondklooien met m'n vaders fototoestel (Olympus SP 510 UZ) en dat bevalt me wel goed en omdat mijn old faithful Sony Cybershot (met 3x digitale zoom!) ook redelijk de geest gegeven heeft, wil ik eigenlijk voor mezelf een nette camera aanschaffen waar ik voorlopig mee uit de voeten kan. Daarom wil ik dus ook niet zo'n compact cameraatje met weinig instelmogelijkheden, maar liever een SLR-like apparaat waarbij je volledig los kunt gaan met zoveel als mogelijk instellingen (natuurlijk niet per se allemaal tegelijk, maar zodat ik mijn kundigheid een beetje langzaam uit kan breiden :)). Ik wil de camera meenemen op korte tripjes en vakanties, maar ik wil er ook een beetje mee experimenteren, architectuur mee vastleggen, macrofoto's maken van kleine diertjes/planten, nachtfoto's, de hele reutemeteut.

Mijn vereisten zijn dan:
» Nette zoom: liefst 10x optisch minimaal
» Aardig wat Mpx: 5 zou in principe genoeg moeten zijn, posters afdrukken zal toch niet zo vaak geschieden
» Veel instelmogelijkheden
» Goede macro-functie
» Lange sluitertijden (ivm nachtfoto's)
» En natuurlijk goede kwaliteit lens, CCD, etc... Wat eigenlijk voor zich spreekt.

En mijn budget is 250 euro. Ik weet dat ik hiervoor niet de crème de la crème krijg van de gevoelige platen, maar ik ben ook maar een arme student en voor mijn doeleinden (volledig amateuristisch) kan ik hiervoor volgens mij wel iets degelijks aanschaffen.

Ik heb nu m'n oog op twee modellen: bovengenoemde Fuji Finepix S6500fd (erg fijn vanwege de zoomring, idd), welke net rond de 250 euro ligt en de Panasonic DMC-FZ8, die rond de 230 ligt. Qua specs rockt de FZ8 duidelijk, met een maximale sluitertijd van 60 seconden tov 4 van de 6500; maximaal F8.0 tov F4.9; groter zoombereik; kleiner macrobereik en SD- ipv xD-kaartjes, maar mijn vraag is of iemand ervaring heeft met beide modellen en welke nu beter presteert, mooiere plaatjes levert en fijner is in gebruik. Redelijk subjectief allemaal, weet ik, maar any feedback is welcome feedback. :)
Ik heb al wat op dpreview.com e.d. gekeken en daar waren ze wel redelijk positief over beide modellen.

Vooralsnog staan mijn zinnen duidelijk op de FZ8, lijkt me geweldig om ermee aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

flo_ schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 23:57:
[...]

Dan zou ik uit dat rijtje de Kodak pakken. Qua specs heeft die het beste objectief (lichtsterk)
Nu net niet interessant, 2.7 , 2.8 of 3.1 maakt echt geen ene mallemoer uit en 4.8 of 4.9 ook niet echt.....
Daar moet je geen keuze op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
Matched: camera, de
Anoniem: 89521 schreef op zondag 16 december 2007 @ 17:18:
[...]

Nu net niet interessant, 2.7 , 2.8 of 3.1 maakt echt geen ene mallemoer uit en 4.8 of 4.9 ook niet echt.....
Daar moet je geen keuze op maken.
Iets vriendelijker taalgebruik mag ook wel hoor. Als pa hem op kerstavond krijgt, dan gaat hij er meteen mee fotograferen. Dat is dus 's avonds. Nu maakt het wel degelijk uit of je een 2.8 of 5.6 lens hebt hoor. Dat jij nu flits flits bent, wil niet zeggen dat die goedkope camera's ook een goede flits hebben ;)

Edit: doe nou niet alsof ik alleen maar naar een zo lichtsterk mogelijk objectief neig,
ik vind dit Kodak gewoon de beste keuze.

[ Voor 10% gewijzigd door flo_ op 16-12-2007 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitisKees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-04 18:42
Matched: welke, euro, 250, dig, de
Anoniem: 240577 schreef op zondag 16 december 2007 @ 16:22:
[...]

Mijn vereisten zijn dan:
» Nette zoom: liefst 10x optisch minimaal
» Aardig wat Mpx: 5 zou in principe genoeg moeten zijn, posters afdrukken zal toch niet zo vaak geschieden
» Veel instelmogelijkheden
» Goede macro-functie
» Lange sluitertijden (ivm nachtfoto's)
» En natuurlijk goede kwaliteit lens, CCD, etc... Wat eigenlijk voor zich spreekt.

En mijn budget is 250 euro. Ik weet dat ik hiervoor niet de crème de la crème krijg van de gevoelige platen, maar ik ben ook maar een arme student en voor mijn doeleinden (volledig amateuristisch) kan ik hiervoor volgens mij wel iets degelijks aanschaffen.

Ik heb nu m'n oog op twee modellen: bovengenoemde Fuji Finepix S6500fd (erg fijn vanwege de zoomring, idd), welke net rond de 250 euro ligt en de Panasonic DMC-FZ8, die rond de 230 ligt. Qua specs rockt de FZ8 duidelijk, met een maximale sluitertijd van 60 seconden tov 4 van de 6500; maximaal F8.0 tov F4.9; groter zoombereik; kleiner macrobereik en SD- ipv xD-kaartjes, maar mijn vraag is of iemand ervaring heeft met beide modellen en welke nu beter presteert, mooiere plaatjes levert en fijner is in gebruik. Redelijk subjectief allemaal, weet ik, maar any feedback is welcome feedback. :)
Ik heb al wat op dpreview.com e.d. gekeken en daar waren ze wel redelijk positief over beide modellen.

Vooralsnog staan mijn zinnen duidelijk op de FZ8, lijkt me geweldig om ermee aan de slag te gaan.
Volgens klik heeft de Fuji een maximale sluitertijd van 30 seconden. Volgens mij is die F4.9 van de Fuji het minimum diafragma op tele, niet het maximum diafragma. Dat zal ws F8 of F11 zijn. Verder heeft de Fuji betere prestaties bij weinig licht, de Panasonic schijnt overdag wat beter te zijn. De Panasonic heeft meer tele, de Fuji meer groothoek, dus net wat je zelf het belangrijkste vind. Voor het echte macro werk kan je ook voor een paar tientjes een voorzetlens kopen.

Dell E6420 | Sony Cybershot WX220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burlapp
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-11-2024
Ik sta op het punt om een nieuwe camera aan te schaffen, maar zie door het bomen het bos niet meer.

Ik zit te twijfelen tussen vier camera's. Dit zijn:

Olympus stylus 790 SW
+Waterproof tot 3 m
+stootvast tot 1,5 meter
+kou en stof proof
+interne zoom
-acuu duur
- iets langzamere reactietijden dan de andere camera's
- ik heb mijn twijfels over de image quality van deze camera t.o.v. de anderen

Canon Ixus 75
+uiterlijk
+Face recognition

Casio Exilim 1080
+10 MP

Panasonic FX 30
+groothoek lens

qua kosten liggen ze allemaar in dezelfde range: 180-250 euro. Dit is ook mijn budget. Allemaal hebben ze ongeveer 3x zoom. Het aantal MPs wisselt. De casio heeft 10,1. De rest 7.1.

Het grote voordeel van de Olympus is dat hij wat "hufter proof" is. Deze camera ga ik vooral voor point en shoot activiteiten gebruiken. Meenemen naar de kroeg, vakantie, strand etc. Daarom lijkt mij de olympus de beste keus. Het is alleen ook de duurste van allemaal, maar ook de langzaamste (paar tienden van een sec. langzamer om op te starten of de flits te herladen) Daarnaast vind ik bij de panasonic de groothoek lens erg fijn, maar die had weer geen face recognition. De casio heeft veel MPs, en Canon heb ik nu ook. Dat is een powershot, en ben daar tot op heden (op de afmetingen na dan ) erg tevreden over.

Ik ben erg benieuwd of jullie adviezen hebben om voor een van de andere camera's te gaan, of jullie gebruikservaringen met een van deze apparaten. Verschillende sites zoals steve's digicams geven allemaal het beeld dat ze "goed" zijn, maar dit helpt dus ook niet in het maken van een beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DitisKees schreef op maandag 17 december 2007 @ 10:26:
[...]

Volgens klik heeft de Fuji een maximale sluitertijd van 30 seconden. Volgens mij is die F4.9 van de Fuji het minimum diafragma op tele, niet het maximum diafragma. Dat zal ws F8 of F11 zijn. Verder heeft de Fuji betere prestaties bij weinig licht, de Panasonic schijnt overdag wat beter te zijn. De Panasonic heeft meer tele, de Fuji meer groothoek, dus net wat je zelf het belangrijkste vind. Voor het echte macro werk kan je ook voor een paar tientjes een voorzetlens kopen.
Ah ok, dan had ik dat even verkeerd gelezen. De 6500 weegt ook het dubbele van de FZ8, maar de FZ8 heeft dan weer een losse accu ipv 4 AA's. Keuzes, keuzes.
Over dat soort lenzen had ik ook al wat gelezen, een Raynox schijnt een goede deal te zijn.
Wel bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

flo_ schreef op zondag 16 december 2007 @ 17:28:
[...]

Iets vriendelijker taalgebruik mag ook wel hoor. Als pa hem op kerstavond krijgt, dan gaat hij er meteen mee fotograferen. Dat is dus 's avonds. Nu maakt het wel degelijk uit of je een 2.8 of 5.6 lens hebt hoor. Dat jij nu flits flits bent, wil niet zeggen dat die goedkope camera's ook een goede flits hebben ;)

Edit: doe nou niet alsof ik alleen maar naar een zo lichtsterk mogelijk objectief neig,
ik vind dit Kodak gewoon de beste keuze.
Lezen blijft moeilijk...
De lensjes van de dingen die je voorstelt zijn qua specs vrijwel identiek.
Ze starten allemaal op 2.8 of 3.1 en eindigen rond de F5
DAT was en blijft mijn punt

Ik ben geen beginnertje vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 245336

Matched: camera, onder, euro, dig, de
hallo,ik ben al een tijdje op zoek naar een digitale camera.
ga hem voornamelijk gebruiken voor mijn hobby: sieraden maken. ik wil de sieraden mooi op de foto krijgen.en de foto's moeten goed scherp zijn en de kleuren weergeven zoals ze zijn..
waar moet ik dan op letten als ik een camera ga aanschaffen?

heb er zelf al een aantal op het oog die in mijn budget vallen( +/- 150 euro)

Casio Exilim Ex-Z75 - Zilver

Kodak Easyshare M753 - Zilver

Fujifilm Finepix A820

de onderste spreekt mij het meeste aan..

iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Ik ben ook opzoek naar een digitale camera. :) Heb al ruime tijd ervaring met SLR's, maar ik zou graag een simpel compact camera willen hebben. Voor foto's bij concerten en gewone foto's binnen en op vakantie.

Mijn eisen pakket:
- Klein, moet makkelijk in mijn broekzak passen
- Instelbare ISO/sluitertijd
- Moet redelijk goed zijn met mindere lichtomstandigheden
- Niet te duur
- Gemakkelijk in gebruik
- Groot scherm heeft een plus

En mijn voorkeur gaat uit naar de Samsung NV10/NV15. Omdat die aan mijn eisen lijken te voldoen, en ik vind ze er ook heel tof uitzien. Dat vind ik ook niet onbelangrijk

Ow ja, en hij moet snel leverbaar zijn, want 28 december ga ik op vakantie :Y)

Denken jullie dat een van die 2 een goede keuze is of hebben jullie nog alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
Zo, en wat wil je daarmee zeggen ;) ? Maargoed, als f/5.9 (Olympus) f/4.8 (Kodak) op ~110mm hetzelfde voor jou is, dan maak je wel erg goede keuzes. De f/2.8 en f/2.9 maakt idd niet veel uit, maar zoals ik al eerder zei (lezen blijft moeilijk`..) ben ik in mijn mening niet alleen uitgegaan van het verschil tussen deze twee, maar ook mijn mening over de merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-03 13:54

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Anoniem: 245336 schreef op maandag 17 december 2007 @ 20:30:
hallo,ik ben al een tijdje op zoek naar een digitale camera.
ga hem voornamelijk gebruiken voor mijn hobby: sieraden maken. ik wil de sieraden mooi op de foto krijgen.en de foto's moeten goed scherp zijn en de kleuren weergeven zoals ze zijn..
waar moet ik dan op letten als ik een camera ga aanschaffen?

heb er zelf al een aantal op het oog die in mijn budget vallen( +/- 150 euro)

Casio Exilim Ex-Z75 - Zilver

Kodak Easyshare M753 - Zilver

Fujifilm Finepix A820

de onderste spreekt mij het meeste aan..

iemand tips?
Ik ben zelf ook op zoek naar een camera voor m'n meisje in diezelfde prijsklasse. Ik heb, naar aanleiding van reviews, het idee dat de Casio en de Kodak binnen vrij slechte foto's maken. De Fuji vind ik er eigenlijk niet uitzien. Waarschijnlijk ga ik morgen een Sony DSC-W55 kopen. Ziet er gelikt uit en de fotokwaliteit is naar mijn idee beter. Voor 150 euro kun je die in huis hebben.

Zelf heb ik al een poosje een Sony DSC-W30 en die bevalt me wel goed, hoewel ik 'm niet vaak gebruik. Foto's buiten vind ik qua kleur vooral erg goed, binnen zijn ze aardig. Voor een camera in deze prijsklasse is het denk ik erg acceptabel.

Heeft iemand hier toevallig ervaring met de Samsung NV3?

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46521

Ik ben momenteel ook op zoek naar een camera rond de 200 euro.

Waar gebruik ik de camera voor?
- actiefoto's (wintersport, windsurfen)
- vakantiefoto's
- uitgaansfoto's

Minimale eisen:
- moet tegen een stootje kunnen
- klein formaat, want moet overal gemakkelijk mee naartoe te nemen zijn
- filmpjes kunnen maken met geluid en redelijke kwaliteit (dus min 30fps)
- gemakkelijk te bedienen
- snel foto's kunnen maken (in sportsituaties), dus een goede burstmode en gewoon snel foto's kunnen maken
- goede 'auto-shoot' stand
- goede nachtfoto's maken

Wensen
- optische stabilisatie lijkt me wel handig, maar geen idee of dat nou echt iets toevoegt.
- viewfinder (op wintersport en surfvakanties schijnt de zon continu op je schermpje en zie je volgens mij weinig meer)
- kunnen inzoomen tijdens het filmen

Er zijn echt belachelijk veel camera's tegenwoorden, de volgende overweg ik, maar ik kom er toch nog niet uit.

- Pentax optio v10 (geen optische stabilisatie)
- canon ixus 70
- canon ixus 75 (geen viewfinder)
- panasonic dmc-fx30 (of 33 of 55) (geen viewfinder)
- casio exilim ex z75 (slecht lcd-scherm en volgens mij beetje traag)
- nikon s500 / s510 (wel optische stabilisatie, geen viewfinder)
- fuji finepix f50fd (slechte batterij, image stabilisatie niet geweldig, geen viewfinder, volgens mij slechte burstmode)

En dan heb ik er dus al een heleboel afgeschreven. Heb al aardig wat gelezen over bovenstaande camera's (alleen over de pentax is niet veel te vinden), maar kom er nog niet uit. Kunnen jullie me van advies voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

Matched: camera, onder, euro, de
Anoniem: 46521 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 18:19:
Ik ben momenteel ook op zoek naar een camera rond de 200 euro.
[...]
Ik ben ook naar hetzelfde (nu voor mezelf) op zoek gegaan en kwam uit bij de Ricoh Caplio R6. Niet een camera die je bij de meeste winkels tegen zult komen. Hij onderscheidt zich vooral door een compacte body, maar wel een 28-200mm lens. Je kunt (onder andere) dus net even wat verder zoomen dan de meeste andere compacts. Ik kan je alvast vertellen dat de menustructuur duidelijk is.

Heb je deze toevallig ook bekeken? Ik vond het iig de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

Matched: camera, onder, euro, 250, dig, de
Ik blijf er bij, voor mensen die in de <250euro range zoeken:

Canon A720IS (of A570IS)

Smaken verschillen natuurlijk, maar voor mij is het op alle belangrijke punten de perfecte camera. (behalve groothoek, maar daar kan je eventueel een convertor voor kopen).

Dit was mijn mening een aantal maanden geleden, en dat is ze na wat recent onderzoek nog steeds. Daarom ga ik eind deze maand of begin volgende maand deze camera halen (na m'n examens).

De A serie van canon is al bovengemiddeld goed, maar de A720IS kan gewoon niet beter zijn. En dat voor om en bij de 200 euro.

Kort de voordelen (voor mij, voor iedereen anders natuurlijk)

+ formaat. Voor mij geen creditcard size cameraatjes, of heel platte, dunne modellen. Iets wat ik vast kan houden en waarbij ik de knopjes normaal kan bedienen. Ik heb grote handen. Toch is de camera niet te groot zodat hij gemakkelijk ergens weggeborgen kan worden
+ gewone AA batterijen (voorwaarde voor mij. Ben je ergens waar je niet de beschikking hebt over een lader, en de batterijen zijn op. Dan kan je gemakkelijk een extra paar AA's kopen om de dag mee door te komen)
+ Optische viewfinder. Niet veel zaaks, maar beter wel dan niet. Bij low battery kan het scherm af (batterij sparen), en objecten volgen in burst gaat makkelijker
+ IS (optische stabilizer, geen fancy software truukjes of iso omhoog zetten) !!
+ Excellente macro !!
+ SD kaartjes (goedkoopste en best te verkrijgen kaartjes)
+ 6x zoom. Iets meer dan gemiddeld, maar ook geen bulky superzoom. Geeft net iets meer flexibiliteit zonder een grote superzoom te moeten halen. (en je kan nog steeds een tandje verder zoomen met digitale zoom)

+ 200 euro !!
+ Erg veel instelmogelijkheden (typisch voor de A serie)

- 35mm equivalent groothoek. Maar dat heb je bij bijna elke compact camera, spijtig genoeg. Tegenover de voordelen kan ik dit ene nadeel wel hebben.

Ik weet dat dit ding niet bij iedereen in de smaak zal vallen, maar ga het voor jezelf na. Overal de meest uitstekende reviews, en overal above average.

Wie mij op korte termijn voor aankoop nog een alternatief kan aanraden, graag. Ik heb voorlopig nog niets gevonden.

Na enkele DSLR nog steeds de camera die de meeste interesse krijgt of het beste verkoopt:
klik
klik

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 06-01-2008 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 240441

Ik ben op zoek naar een digitale camera. Mijn budget is +/- €200,-

Ik heb al diverse tests gelezen, maar het aanbod is zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer.

Ik zoek een camera die redelijk wat optische zoom heeft (liefst zoveel mogelijk), maar toch ook compact is, zodat ik 'm in m'n (grote) jaszak mee kan nemen.
Daarnaast wil ik dat de camera op de "automatische piloot" / voorgeprogrammeerde scenes al kwalitatief goede foto's maakt.

Wat raden jullie mij aan?

Zat zelf te denken aan de Panasonic TZ2 of TZ3. Is dat wat als je naar m'n eisen kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 240441

Heeft iemand toevallig een scan van het overzicht van de grote digitale fotocameratest in de consumentenbond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Matched: camera, onder, welke, de
Positron schreef op zondag 06 januari 2008 @ 18:42:
[...]

Ik ben ook naar hetzelfde (nu voor mezelf) op zoek gegaan en kwam uit bij de Ricoh Caplio R6. Niet een camera die je bij de meeste winkels tegen zult komen. Hij onderscheidt zich vooral door een compacte body, maar wel een 28-200mm lens. Je kunt (onder andere) dus net even wat verder zoomen dan de meeste andere compacts. Ik kan je alvast vertellen dat de menustructuur duidelijk is.

Heb je deze toevallig ook bekeken? Ik vond het iig de moeite waard.
Deze heb ik nog niet bekeken, dat zal ik eens doen.

@alvi: Die camera vind ik toch echt te groot, hij moet in m'n broekzak passen namelijk.

Iemand anders nog een tip welke ik moet nemen uit mijn lijstje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Matched: camera, onder, de
Ik heb overigens mijn lijstje teruggebracht naar de volgende camera'a:

Canon Ixus 70
- burstsnelheid: 1.6fps continu, volgens een andere site 0.75fps continu en volgens weer een andere site 10 foto's in 5sec
- ook filmpjes met 320x240 @60fps
- rode ogen probleem
- heeft wel een viewfinder
- schermpje 2.5"

Canon Ixus 75
- schermpje 3"
- volgens review minder goede kwaliteit foto's dan de 70 (klopt dat?)
- geen viewfinder
- volgens een website minder snel met foto's maken dan de 70 (klopt dat?)

Panasonic Lumix DMC -FX55
- Binnen 1.7sec de eerste foto, Shot-to-shot 1.5-2.5sec (afh. van flits). Burstmode: 1.8fps continu
- Quicktimeformaat film, maar ook 16:9 verhouding (848x400)
- heeft een optische stabilisator
- geen viewfinder
- 3" scherm
- rode ogen probleem
- erg goede batterijduur

Nikon Coolpix S500
- binnen 2.5 sec de eerste foto, shot-to-shot is 2.4sec zonder flits, met flits 2.6-3.5sec, burst: 3 foto's in 1.1sec, 16 foto's in 7.7sec
- optische stabilisator
- geen viewfinder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 19:35
Ik ben dus ook op zoek naar een camera van rond de 200euro. Liefst lekker klein! En aanzetten, klik, en goede foto. Vakanties, feestjes, verjaardagen. Je kent het wel :)
Ik heb dit topic eens door zitten bladeren, maar het valt me op dat er weinig mensen praten over de sony series. Ik vind zelf de w100 erg goede foto's maken. Deze is helaas iets te duur, dus zit ik nu erg te kijken naar de w90. Wat vinden jullie dr van? Voor dit geld betere alternatieven?
Steve Digicams Sample Page W90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Matched: camera, 250, de
Anoniem: 46521 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 12:07:
[...]

@alvi: Die camera vind ik toch echt te groot, hij moet in m'n broekzak passen namelijk.
Was ook niet specifiek naar jou bedoeld, eerder een algemene tip in de <250 prijsklasse, en een vraagje naar alternatieven.

Ik begrijp wel dat de voorkeuren qua grootte voor iedereen anders zijn. (wat ik ook al aangeef). Jij zoekt met goede reden specifiek in de subcompact, ik in de compact, het is maar net wat je eisen zijn he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

Anoniem: 46521 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 14:09:
De Ixus 70 leek mij aanvankelijk ook een mooie camera, maar als je het apparaat vast hebt mogen houden weet je beter. Het doet erg goedkoop aan, vooral details zoals het plastic batterijklepje zorgen hiervoor. Verder ben ik geen zeikerd als het gaat om slechte ergonomie, maar voor de Ixus 70 moet je echt kinderhandjes hebben om 'm fatsoenlijk vast te kunnen houden. Hij is te klein en te vierkant, vind ik.

Mag ik je trouwens nog even vragen waarom de Caplio R6 voor jou afvalt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Matched: camera, onder, welke, euro, 250, dig, de
mad_dog schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 15:56:
Ik ben dus ook op zoek naar een camera van rond de 200euro. Liefst lekker klein!
En aanzetten, klik, en goede foto. Vakanties, feestjes, verjaardagen. Je kent het wel :)
Dat wilde ik ook en kwam uit op:
CLB in "Welke dig. camera onder de 250 euro? Dee..."
Ik heb dit topic eens door zitten bladeren, maar het valt me op dat er weinig mensen praten over de sony series. Ik vind zelf de w100 erg goede foto's maken.
Dit vind ik ook niet al te onaardig: CLB in "Welke dig. camera onder de 250 euro? Dee..."
Deze is helaas iets te duur [/url]
Koop je een leuke Sony camera.. Kun je er memorystick in gaan doen die allemenselijk duur zijn :X

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 19:35
CLB schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 19:52:
[...]

Dat wilde ik ook en kwam uit op:
CLB in "Welke dig. camera onder de 250 euro? Dee..."

[...]

Dit vind ik ook niet al te onaardig: CLB in "Welke dig. camera onder de 250 euro? Dee..."

[...]

Koop je een leuke Sony camera.. Kun je er memorystick in gaan doen die allemenselijk duur zijn :X
Nouja, 2gig Memory Stick Pro Duo heb je voor 25euro (Sandisk, zie pricewatch), dus dit vind ik nog redelijk meevallen. Niet een reden om het niet te doen.
Wat me meer intresseert is hoe snel de autofocus werkt, en de tijd van het klikken tot dat de foto daadwerkelijk genomen wordt. Dit schijnt bij bovengenoemde W90 wel goed te zitten.
Iemand die dit apparaat heeft (gebruikt) en er meer over kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-05 09:15

Canon Ixus 70
- burstsnelheid: 1.6fps continu, volgens een andere site 0.75fps continu en volgens weer een andere site 10 foto's in 5sec
- ook filmpjes met 320x240 @60fps
- rode ogen probleem
- heeft wel een viewfinder
- schermpje 2.5"

Canon Ixus 75
- schermpje 3"
- volgens review minder goede kwaliteit foto's dan de 70 (klopt dat?)
- geen viewfinder
- volgens een website minder snel met foto's maken dan de 70 (klopt dat?)

Panasonic Lumix DMC -FX55
- Binnen 1.7sec de eerste foto, Shot-to-shot 1.5-2.5sec (afh. van flits). Burstmode: 1.8fps continu
- Quicktimeformaat film, maar ook 16:9 verhouding (848x400)
- heeft een optische stabilisator
- geen viewfinder
- 3" scherm
- rode ogen probleem
- erg goede batterijduur

Nikon Coolpix S500
- binnen 2.5 sec de eerste foto, shot-to-shot is 2.4sec zonder flits, met flits 2.6-3.5sec, burst: 3 foto's in 1.1sec, 16 foto's in 7.7sec
- optische stabilisator
- geen viewfinder
Mijn ene zus heeft de 70, mijn andere zus de 75. Zelf heb ik een 60.
Ik merk niet veel verschil tussen de 70 en 75. Ik heb er ook nog wel niet veel mee gespeeld. Beiden zijn goede toestelletjes, maar geven best wel wat ruis. iso 200 is nog net bruikbaar, maar hoger moet je echt niet gaan. Ze voelen beide stevig aan, de 70 al wat steviger dan de 75. De bouwkwaliteit vind ik uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Wat denk je van de Fuji F40fd?
Voelt snel aan, bruikbaar tot en met ISO 800 en het schermpje is zeer helder en vloeiend.
Heeft geen IS, maar het flitsje is kennelijk beter dan gemiddeld.
Hier een review
Ding is perfect voor kroegfoto's. Dan heb je weinig aan IS omdat je onderwerp toch als een malle beweegt en dichtbij staat.

Is ook nog een stuk goedkoper dan je andere opties. 160e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248635

Matched: camera, welke, euro, dig, de
pfff, tegenwoordig is het als leek echt wel moeilijk er de juiste camera uit te halen. Na wat rondsurfen op het internet dacht ik dat de canon ixus 70/75 goed waren, maar nu kom ik hier en lees ik hier weer tegenstrijdige berichten.

ok, waar ben ik nu juist naar op zoek. De lens van mijn oude camera Sony DSC-P72 heeft het begeven en ik denk dat een nieuwe me goedkoper gaat uitkomen dan herstellen. Ik zoek dus een waardige vervanger (was best wel tevreden van de deze) Herbruiken van de geheugenkaart kan ik wel vergeten (stomme memorysticks die op de koop toe verschrikkelijk duur waren) Ik heb liever dus geen sony meer wegens het nadeel van de geheugenkaarten.

Het grote doel is dit fototoestel te kunnen meenemen op een trektocht door zuidoost azië, dus daarom:

* mag het niet te duur zijn, wegens het risico op kwijt spelen van het ding (liefst niet natuurlijk) Rond de 200euro
* absoluut: broekzakfromaat! Heb geen moeite met kleine dingen en wil het echt wel veilig in mijn broekzak kunnen bewaren
* goeie kwaliteit van foto's. Wil iedereen natuurlijk wel... ik snap wel dat je voor die prijs niet het beste kunt krijgen, maar wil liefst niet terugkomen van de reis met allemaal wazige foto's
* Liefst snelle reacties van de camera
* Liefst lang meegaan van de batterij (vermits ik niet weet of ik het kan opladen)

Zoals ik al zei, ik besef dat ik voor deze prijs geen kwaliteiten van een reflexcamera kan verwachten maar zelfs dan is het moeilijk om uit te zoeken welke de beste keuze is...

Iemand tips? Toch voor de canon gaan?
Eeuwige dank voor diegene die me kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fuji F40fd zou ik zo zeggen.
Is goedkoop, heeft goede ISO prestaties (alleen de f30 is beter) is snel, werkt fijn.

Mist groothoek en IS, maar als je daar mee kan leven is er in die prijsklasse niet veel beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248635

Anoniem: 156750 schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 16:26:
Is goedkoop, heeft goede ISO prestaties (alleen de f30 is beter) is snel, werkt fijn.

Mist groothoek en IS, maar als je daar mee kan leven is er in die prijsklasse niet veel beters.
ok, ik zal hem zeker in overweging nemen. Op de review die je hierboven gepost hebt, ziet het er redelijk goed uit, maar er stond wel dat hij een teleurstellende sluitertijd had. Hmm... er zal wel altijd iets minder goed zijn zeker?
Eventueel nog tips? zo kan ik eens doelgericht de winkels aflopen volgende week. Heb altijd graag het ding eerst eens in mijn handen voor ik het koop (en ben deze precies nog niet echt tegen gekomen in de winkel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnoootje
  • Laatst online: 25-04-2024
Sind een tijdje ben ik me bezig gaan houden met het aanschaffen van een nieuwe (voor mij de eerste) digitale camera. Echter er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Om nou een mediamarkt persoon te vragen vind ik wat te ver gaan, aangezien die er over het algemeen geen bal verstand van hebben, dus vandaar mijn vraag maar aan jullie

Mijn vereisten zijn dan:
» Nette zoom, hoeft niet extreem veel maar een beetje zoomen is altijd leuk
» Aardig wat Mpx, ben van plan om zo nu en dan wat foto's groot af te laten drukken dus ook vergrotingen moeten goed zijn.
» Veel instelmogelijkheden omdat ik me er wat meer in wil gaan verdiepen
» Sport modus moet goed werken aangezien ik graag foto's maak van bewegende dingen (ben zelf schaatser en daar wil ik mooie foto's van kunnen maken)
» Goede kwaliteit lens, heb er zelf eigenlijk geen verstand van daarom ben ik ook hier

Mijn budget is ongeveer 350 euro, dit is exclusief eventuele extra's als geheugenkaarten, tasjes en dergelijke pruttel.
Ik wil geen spiegelreflect, simpelweg omdat ik deze te groot vind.

De camera zal voornamelijk in de vakantie gebruikt gan worden om de mooiste plekjes op de gevoellige plaat vast te leggen.

Zoals ik al zij, ik ben een echte leek wat het aangaat kwa merken, types en kwaliteit. Dus vraag ik jullie om mij op weg te helpen naar een paar types waar ik naar kan kijken. Waar modig zal ik mijn eisen nog aan gaan passen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 01:16
Volgens mij bestaat op dit moment geen compacte -bijna-broekzak-maar-hoeft-ook-geen-creditcard-te-zijn camera (dus niet Canon A serie) tot 200 euro die echt goede foto's maakt en features heeft die je nu ook wel mag verwachten zoals beeldstabilisatie en mooie foto's binnenshuis! Dus niet teveel ruis. Ik zie dit bij de Panasonic FX03 (vorig jaar gekocht) dus wel. Eerst vond ik het niet zo erg maar na een paar avonden merk ik nu wel dat het erg jammer is als zoveel van je foto's zo'n lelijke ruis hebben.

Dus wat blijft over? Tis leuk dat de huidige Fujifilm modellen SD kaartjes lezen, maar ik heb nog geen enkele positieve review gelezen over hun huidige modellen.
Sony... zonde van mijn SD kaartjes..

Canon Ixus 70/75 geen beeldstabilisatie! Over dat gemis hoor ik niemand hier, terwijl dit wel direbct wordt genoemd bij andere fabrikanten. En daarnaast vind ik de 70/75 persoonlijk de lelijkste in deze gewichtsklasse.

Casio heeft erg leuke modellen! Kan echter nauwelijks reviews vinden... Wel over iets oudere modellen en die zijn ook niet zo positief.

De review van tweakers.net over de Benq was ok maar dat was ook geen winnaar.En hoe zit het met Samsung?

Dan heb je nog Nikon, als je de test op de FP leest van de 200 zie je dat dit ook geen winnaar kan zijn, de conclusie is best mild over dit model vind ik.
Volgens mij zijn de nieuwe S510/700 erg goed. De S510 is toch weer over de 200 maar ok. Ik ben erg benieuwd naar een review over de S51 (dus niet de S510). De prijs is maar 207 euro terwijl deze net zo nieuw is als de S510/700. Misschien is dit dan de winnaar....

[ Voor 17% gewijzigd door Jazco2nd op 22-01-2008 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:07

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Jarnoootje schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:53:
Sind een tijdje ben ik me bezig gaan houden met het aanschaffen van een nieuwe (voor mij de eerste) digitale camera. Echter er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Om nou een mediamarkt persoon te vragen vind ik wat te ver gaan, aangezien die er over het algemeen geen bal verstand van hebben, dus vandaar mijn vraag maar aan jullie

Mijn vereisten zijn dan:
» Nette zoom, hoeft niet extreem veel maar een beetje zoomen is altijd leuk
» Aardig wat Mpx, ben van plan om zo nu en dan wat foto's groot af te laten drukken dus ook vergrotingen moeten goed zijn.
» Veel instelmogelijkheden omdat ik me er wat meer in wil gaan verdiepen
» Sport modus moet goed werken aangezien ik graag foto's maak van bewegende dingen (ben zelf schaatser en daar wil ik mooie foto's van kunnen maken)
» Goede kwaliteit lens, heb er zelf eigenlijk geen verstand van daarom ben ik ook hier

Mijn budget is ongeveer 350 euro, dit is exclusief eventuele extra's als geheugenkaarten, tasjes en dergelijke pruttel.
Ik wil geen spiegelreflect, simpelweg omdat ik deze te groot vind.

De camera zal voornamelijk in de vakantie gebruikt gan worden om de mooiste plekjes op de gevoellige plaat vast te leggen.

Zoals ik al zij, ik ben een echte leek wat het aangaat kwa merken, types en kwaliteit. Dus vraag ik jullie om mij op weg te helpen naar een paar types waar ik naar kan kijken. Waar modig zal ik mijn eisen nog aan gaan passen.

Alvast bedankt!
Misschien is de panasonic Fz18 iets voor je? Link

(en nog even een review van de camera)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Het blijft erg lastig. Op zich lijkt mij de Canon ixus 70 en 75 wel iets. Maar na al die problemen die ik met mijn powershot A70 heb gehad (E18 error en uitvallen lcd/ccd sensor) ben ik mijn vertrouwen in Canon wel kwijt als kwaliteitsmerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 09:11
Anoniem: 156750 schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 16:26:

De A900 beetje te vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Don3k schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 09:13:
[...]

De A900 beetje te vergelijken?
Nah, denk het niet.
Minder lensje, mindere sensor (hoogste ISO is lager, dus de ruisprestaties zijn waarschijnlijk minder, maar pin me er niet op vast), minder schermpje achterop (115.000 vs 230.000 pixels), zwakker flitsje (f40 flits is best sterk voor compact), de filmmodussen zijn minder...
Eigenlijk alles is op de F40 beter, maar daar betaal je dan ook voor.

Maar pin me er niet op vast, heb de A900 nog nooit aangeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Daarnaast is de A900 een veel grotere camera dan de F40. Geen idee of je de camera in je broekzak wilt kunnen dragen, maar in het geval van de A900 mag je wel XXXXL broekzakken hebben.

@mad_manic: wat is je vraag? ;)
In die prijscategorie vind ik de Panasonic FX-12, Nikon S200 en Casio Z1080 prima alternatieven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnoootje
Matched: camera, welke, de
Ben weer even in de materie gedoken en heb nog drie camera's over die mij bevallen kwa formaat en wat ik in reviews lees ook best goede camera's zijn om mee te beginnen.

Het zijn;
Canon A720 IS
Canon SX100 IS
Panasonic TZ3

ben er zelf nog niet helemaal uit welke het moet worden, dus graag een beetje hulp van jullie.

Kwa foto's komen ze redelijk dicht bij elkaar in de buurt denk ik, al schijn de TZ3 wat doffer te zijn.
De SX100 is duidelijk het toestel wat het meest in de buurt komt van een Spiegelreflect waar ik over een tijdje misschien wel op over wil stappen.

De a720 is, voor zover ik het snap, een iets minder uitgebreide verse van de SX100, correct me if i'm wrong.

Ik ben nu een beginnende fotograaf die tijdens vakantie en uitstapjes graag mooie kiekjes wil maken, ook wil ik me een beetje gaan inlezen in het handmatig afstellen van toestellen om nog mooiere kiekjes te maken.

De bedoeling is om sommige foto's wat groter af te laten drukken, zo niet pooster formaat.

Welke is denken jullie de beste keuzen voor mij? al zou ik denk ik aan geen van beiden een buil vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184739

Jarnoootje schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 14:04:
Ben weer even in de materie gedoken en heb nog drie camera's over die mij bevallen kwa formaat en wat ik in reviews lees ook best goede camera's zijn om mee te beginnen.

Het zijn;
Canon A720 IS
Canon SX100 IS
Panasonic TZ3

ben er zelf nog niet helemaal uit welke het moet worden, dus graag een beetje hulp van jullie.
Niet om het je moeilijk te maken ;) maar had je de Canon A650IS nog bekeken? Ongeveer hetzelfde als de G9, alleen in een wat bescheidener jasje. Het ding schijnt wat last te hebben gehad van kinderziektes maar ik neem aan dat die inmiddels verholpen zijn.

De TZ3 en SX100IS hebben trouwens geen zoeker, alleen een schermpje. 't Is maar dat je het weet (voor veel mensen geen probleem, ik vind het onwerkbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z500
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-04 08:48
Hoi iedereen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe camera, omdat mijn huidige Pentax Optio A10 overleden is, gevallen.
Omdat ik niet zoveel verstand heb van camera's dacht ik vraag het even aan mensen die dat wel hebben :P.

Ik twijfel tussen deze camera's;
Panasonic DMC-TZ3 en Pentax Optio A30

Ik heb op zich wel goede ervaringen met de a10 vandaar dat ik gekeken heb naar een opvolger.

Nou heb ik her en der gelezen dat een camera met een hoog aantal megapixel, (de A30 heeft 10megapixel), alleen maar ruis geeft?

Wat ik mooi vind aan de panasonic is de 10x optische zoom, en het grote beeldscherm, maar is de 7,2mp niet te weinig?
De A30 is weer kleiner, meer mp en heeft een videofunctie die weer beter is (?).

Welke bevelen jullie aan? En is er nog een alternatief voor dezelfde prijs als de T23 (rond de 230 euro)?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Z500 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 16:13:
Hoi iedereen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe camera, omdat mijn huidige Pentax Optio A10 overleden is, gevallen.
Omdat ik niet zoveel verstand heb van camera's dacht ik vraag het even aan mensen die dat wel hebben :P.

Ik twijfel tussen deze camera's;
Panasonic DMC-TZ3 en Pentax Optio A30

Ik heb op zich wel goede ervaringen met de a10 vandaar dat ik gekeken heb naar een opvolger.

Nou heb ik her en der gelezen dat een camera met een hoog aantal megapixel, (de A30 heeft 10megapixel), alleen maar ruis geeft?

Wat ik mooi vind aan de panasonic is de 10x optische zoom, en het grote beeldscherm, maar is de 7,2mp niet te weinig?
De A30 is weer kleiner, meer mp en heeft een videofunctie die weer beter is (?).

Welke bevelen jullie aan? En is er nog een alternatief voor dezelfde prijs als de T23 (rond de 230 euro)?

Alvast bedankt.
7.2 Megapixel is meer dan genoeg, zelfs 5MP is genoeg voor bijna iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitisKees
Anoniem: 156750 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 16:40:
[...]

7.2 Megapixel is meer dan genoeg, zelfs 5MP is genoeg voor bijna iedereen.
Inderdaad, ik heb zelf wel eens 30x40 afdrukken gemaakt van 5MP foto's, prima kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Invincible
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-04-2022
Matched: camera, welke, dig, de
Mijn vriendin is op zoek naar een digitale camera. Ze wil graag een kleine camera die ze overal mee naar toe kan nemen, daarom liefst met metalen behuizing. Verder vindt ze het belangrijk dat de camera goede foto's in het donker (met flits) maakt (bijvoorbeeld in de kroeg). Een optische zoeker zou ook fijn zijn, maar is geen vereiste. We hebben zelf al gekeken naar de volgende camera's, maar komen er toch niet helemaal uit welke ze nu zou moeten kopen.. dus vandaar hier ff een berichtje :)

Canon IXUS 75
  • + Goede camera overall
  • + Metalen behuizing
  • + Carl Zeiss lens
  • - Geen optische zoeker
Fujifilm f47fd
  • + Goede prestaties bij weinig licht
  • + Metalen behuizing
  • + Goed LCD scherm
  • - Redelijk veel ruis reductie, waardoor zelfs bij ISO100 al zichtbaar
  • - Relatief iets mindere foto's bij veel licht
  • - Geen optische zoeker
Panasonic Lumix FX12
  • + Beeld stabilisatie
  • + Leica lens
  • + Erg nette foto's en goede reviews
  • - Plastic behuizing
  • - Lage resolutie scherm vergeleken met de andere modellen
  • - Geen optische zoeker
Het is ons opgevallen dat er bijna geen camera's zijn welke een optische zoeker hebben. De Sony W80 heeft wel een zoeker, echter vallen de prestaties van dit model ons tegen en is dus geen mogelijke winnaar :)

Hopelijk kan iemand hier soelaas bieden in deze situatie.. wij hebben tot nu toe nog niet echt een model dat er uitspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik ben op zoek naar een compromis tussen een DSLR en een compact.

Bij voorkeur zo lichtgevoelig mogelijk.

Voorkeur gaan uit naar een exemplaar die op "normale" batterijen werkt.

Verhaal:

Ik fotografeer vanalles, van vakantiekiekjes, landschappen, plaatjes voor artikelen die ik op marktplaats zet, op feestjes (vrienden onderling, dus geen prof. fotografie), 112 inzetten zowel 's nachts als overdag.

Mijn eerste camera was een Sony P92, hiermee heb ik hele mooie plaatjes gemaakt, in alle bovenstaande situaties, maar deze camera ging na 3 jaar trouwens dienst steeds meer gebreken vertonen.

Toen een Panasonic LS2 gekocht, overdag mooie scherpe foto's maar 's nachts kreeg ik niks op de plaat op een berg ruis na.

Daarna heb ik een Canon 350D gekocht bij MM, maar na 3 keer ruilen wegens gebreken (loszittende CF klepjes, hot pixels, enz) was ik dat ding zat en waren ze mij ook zat, dus gelukkig geld terug gekregen.

Toen een Sony H3 gekocht, helemaal met de hand instelbaar, 8.1 megapixel, Carl Zeiss lens met 10x vergrotingsfactor, etc. Maar dit was de miskoop van de eeuw. Extreme compressie (leek wel geklieder van verf) en veel ruis, ook bij ISO100, de foto's leken wel uit een crappy telefooncamera te komen.

De Panasonic heb ik al cadeau gegeven aan iemand en ik ben momenteel cameraloos.

Ik ben daarom op zoek naar een nieuwe camera, een allrounder die lichtgevoelig is.

Van specificaties op internet en verkooppraatjes ben ik nooit gecharmeerd geweest, mijn voorkeur gaat uit naar echte gebruikerservaringen.

De camera moet wel nieuw te koop zijn. Bij voorkeur geen Sony meer (crappy compressie) en geen Panasonic (ruis) meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
  • Laatst online: 23-04 22:51
Ik zit ook te kijken naar een camera tussen de 150-250 euro. Ik zoek een broekformaat camera, die ook goede foto's maakt in omstandigheden met weinig licht.Het liefst in een metalen behuizing.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Canon digital ixus 950 is.
http://www.kieskeurig.nl/...30DE8C12572D600345522.htm
http://alatest.nl/canon_p..._Reviews/pe-48088795,147/
Maar deze is zoveel duurder in vergelijking tot de volgende toestellen:

Canon Digital IXUS 70
Panasonic DMC-FX12
Nikon S200

[ Voor 9% gewijzigd door Striker2k2 op 24-01-2008 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitisKees
F4T4L_3RR0R schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 00:34:

Bij voorkeur zo lichtgevoelig mogelijk.

Voorkeur gaan uit naar een exemplaar die op "normale" batterijen werkt.

Verhaal:
[...]
Kijk eens naar de Fuji S6500, betere iso prestaties krijg je niet in een bridge camera volgens mij. Werkt op normale AA batterijen.

[ Voor 3% gewijzigd door DitisKees op 24-01-2008 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Striker2k2 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 02:20:
Ik zit ook te kijken naar een camera tussen de 150-250 euro. Ik zoek een broekformaat camera, die ook goede foto's maakt in omstandigheden met weinig licht.Het liefst in een metalen behuizing.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Canon digital ixus 950 is.
http://www.kieskeurig.nl/...30DE8C12572D600345522.htm
http://alatest.nl/canon_p..._Reviews/pe-48088795,147/
Maar deze is zoveel duurder in vergelijking tot de volgende toestellen:

Canon Digital IXUS 70
Panasonic DMC-FX12
Nikon S200
Die Canon zit niet in deze prijsklasse en is dus ook niet vergelijkbaar.
Daarnaast heeft het geen beeldstabilisatie (de 800/850 wel).

Ik zit nu echt aan de Nikon 510 te denken maar kan geen review vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Matched: onder, euro, 250, de
F4T4L_3RR0R schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 00:34:
Ik weet niet hoeveel haast je hebt maar lees ook even http://www.dpreview.com/news/0801/08012410fujifS100FS.asp

Het toestel zal wel boven de 250 Euro gaan kosten, maar afgaande op de specs is het zeker de aandacht waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189171

Matched: dig, de
Vinden julllie ook niet dat bij een compacte digicam standaard een docking station meegeleverd moet worden? Die klepjes zijn kwetsbaar en het is veel handiger in gebruik, je kan die cradle gewoon op je bureau laten staan.

F4T4L, jammer dat die Sony H3 je niet bevallen is, het lijkt een mooi handzaam model. Ik heb er ook naar gekeken. Bij Bol krijg je er nu nl. ook een tas bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

Matched: camera, onder, dig, de
Anoniem: 189171 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 16:03:
Vinden julllie ook niet dat bij een compacte digicam standaard een docking station meegeleverd moet worden? Die klepjes zijn kwetsbaar en het is veel handiger in gebruik, je kan die cradle gewoon op je bureau laten staan.

F4T4L, jammer dat die Sony H3 je niet bevallen is, het lijkt een mooi handzaam model. Ik heb er ook naar gekeken. Bij Bol krijg je er nu nl. ook een tas bij.
Veel mensen (ik onder andere ;)) zitten niet te wachten op extra bureau-opvulling. Het zou de prijs van de camera verhogen en over het algemeen is zo'n docking-station camera-specifiek. Ik ben juist hartstikke blij met de mini-usb op m'n Caplio R6, die ook op m'n telefoon, MP3spelers, externe harddisk en m'n andere camera past. De kabel verstop ik weer achter m'n computerkast als ik er klaar mee ben.

Wat ik typisch vind is dat vooral Kruidvat-Kodak/Tchibo/Aldi/Lidl-camera's wel standaard met docking-station worden geleverd.

Ik ben overigens wel met je eens dat de kwaliteit van klepjes op veel compacts te wensen overlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Matched: camera, onder, welke, dig, de
The_Invincible schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 00:21:
Mijn vriendin is op zoek naar een digitale camera. Ze wil graag een kleine camera die ze overal mee naar toe kan nemen, daarom liefst met metalen behuizing. Verder vindt ze het belangrijk dat de camera goede foto's in het donker (met flits) maakt (bijvoorbeeld in de kroeg). Een optische zoeker zou ook fijn zijn, maar is geen vereiste. We hebben zelf al gekeken naar de volgende camera's, maar komen er toch niet helemaal uit welke ze nu zou moeten kopen.. dus vandaar hier ff een berichtje :)

Canon IXUS 75
  • + Goede camera overall
  • + Metalen behuizing
  • + Carl Zeiss lens
  • - Geen optische zoeker
Fujifilm f47fd
  • + Goede prestaties bij weinig licht
  • + Metalen behuizing
  • + Goed LCD scherm
  • - Redelijk veel ruis reductie, waardoor zelfs bij ISO100 al zichtbaar
  • - Relatief iets mindere foto's bij veel licht
  • - Geen optische zoeker
Panasonic Lumix FX12
  • + Beeld stabilisatie
  • + Leica lens
  • + Erg nette foto's en goede reviews
  • - Plastic behuizing
  • - Lage resolutie scherm vergeleken met de andere modellen
  • - Geen optische zoeker
Het is ons opgevallen dat er bijna geen camera's zijn welke een optische zoeker hebben. De Sony W80 heeft wel een zoeker, echter vallen de prestaties van dit model ons tegen en is dus geen mogelijke winnaar :)

Hopelijk kan iemand hier soelaas bieden in deze situatie.. wij hebben tot nu toe nog niet echt een model dat er uitspringt.
In jouw gebied is het 't meest moeilijk om een goed toestel tussen het oerwoud te vinden. Ik wil je allereerst van dat optische zoekerverhaal af proberen te halen,waarom hecht je daar zoveel waarde aan? Geloof me, in het gebied waar jij zoekt (compact, niet prosumer en zeker niet dSLR) zijn optische zoekers slecht. Alles wat uberhaupt een zoeker heeft, is rond, wazig, niet realistisch en bovendien zijn ze altijd parallel en daardoor zie je dus nooit goed wat je fotografeerd. De illusie dat je door een optische zoeker beter kan mikken is wat het is: een illusie.

Je hebt alle puntjes netjes op een rij zie ik, je weet ook goed waar je voorkeur ligt, namelijk bij die beheuizing. Ik zou eigenlijk voor de Canon gaan want die behuizingen zijn oerdegelijk, ik heb hele goede ervaringen met hun aluminium behuizingen. Bovendien hebben ze denk ik toch wel de beste ruisprestaties van het rijtje.

Nog een klein dingetje, Carl Zeiss lenzen, dat is verkooponzin. Mobieltjes met een 'Carl Zeiss' lens klinken ook heel fancy maar ze maken nog steeds prutfoto's. Dat is dus géén pluspunt om op het lijstje te schrijven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Matched: onder, dig, de
Josh schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 16:38:
Ik wil je allereerst van dat optische zoekerverhaal af proberen te halen,waarom hecht je daar zoveel waarde aan? Geloof me, in het gebied waar jij zoekt (compact, niet prosumer en zeker niet dSLR) zijn optische zoekers slecht. Alles wat uberhaupt een zoeker heeft, is rond, wazig, niet realistisch en bovendien zijn ze altijd parallel en daardoor zie je dus nooit goed wat je fotografeerd. De illusie dat je door een optische zoeker beter kan mikken is wat het is: een illusie.
't Is maar net hoe je het bekijkt: voor de één is de afwezigheid van een optische zoeker geen probleem, de ander kan of wil niet zonder. Voor mij is de slechtste optische zoeker nog altijd te verkiezen boven het beste LCD-schermpje, ook en vooral vanuit puur fototechnisch oogpunt. Nog los daarvan ziet het er natuurlijk volstrekt bespottelijk uit, kieken vanaf zo'n schermpie: buik naarvoren, armen in de lucht....alleen Nordic Walking wint het daarvan wat betreft lachwekkendheid. Ik zou iedere aspirant-fotograaf dan ook willen adviseren af te gaan op wat ie zelf prettig en nodig vindt, met 'illusie' heeft dat hoegenaamd niets te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
@DitisKees:
De Fuji S6500 is een gedateerd model en nergens meer nieuw te krijgen. De verkoopprijs waar ik hem voor het laatst heb gezien was 300 euro en dus al buiten mijn budget.

@Drom:
De Fuji S100 lijkt mij een waardige opvolger van de S6500, maar ik ben bang dat de verkoopprijs twee keer mijn maximale budget gaat bedragen.

@jan321
Niet kopen! Had 'm al geruild dus is geen exemplarisch euvel. Op andere fora lees ik ook veel klachten over de nieuwe Sony H serie.

Ik zoek niet persé een bridge-camera, mag best een stukje kleiner zijn zodat ik 'm ook in mijn binnenzak kan meenemen.

Er zijn zoveel modellen op de markt waar ook een hoop crap/zooi tussen zit. Daar wil ik mij deze keer voor behoeden omdat ik al twee keer in de fout ben gegaan door blind op de specs te staren.

Edit:
Ik moet toegeven dat ik erg gecharmeerd ben van de vormgeving van de Canon Ixus 75.

[ Voor 5% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 24-01-2008 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189171

Matched: onder, dig, de
Positron, dan hebben die merken beter dan anderen door wat veel consumenten willen.
En wat kost het voor de fabrikant nou zo`n plastic cradle, heel weinig en daar tegenover veel gemak voor de fotograaf.
Vooral als je pc onder je bureau staat is het handig. Een keer inpluggen en klaar.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77710

Anoniem: 240441 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 09:13:
Heeft iemand toevallig een scan van het overzicht van de grote digitale fotocameratest in de consumentenbond?
hopelijk niet TE off-topic, maar is er al zo'n test geweest dan? ik ben lid van de reguliere gids maar kwam hem nog niet tegen, de laatste test is al uit februari 2007, en dat is ook de enige die ik op de website kan inzien momenteel. weet iemand of er al een nieuwe test is geweest, wellicht in de digitale editie?

pfff, er zijn simpelweg teveel toestellen om netjes een 'top 5' samen te stellen en deze hier te posten voor verder advies door jullie. en ik heb nog maar een maand voor ik hem moet hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

Anoniem: 189171 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 17:38:
Positron, dan hebben die merken beter dan anderen door wat veel consumenten willen.
En wat kost het voor de fabrikant nou zo`n plastic cradle, heel weinig en daar tegenover veel gemak voor de fotograaf.
Vooral als je pc onder je bureau staat is het handig. Een keer inpluggen en klaar.
:)
Tsja, andere fabrikanten begrijpen weer wat veel andere consumenten willen. Het is natuurlijk een kwestie van voorkeur. :) Ik ben in ieder geval blij met dat ik niet voor iedere camera 15 euro extra hoef te betalen voor een cradle die ik eigenlijk niet wil.

Wat je beschrijft is trouwens dat een cradle handig is, omdat je anders met klepjes (van veelal slechte kwaliteit) moet prutsen. Mij lijkt dat je, ook met een cradle, toch je contacten moet beschermen. Waarschijnlijk met een kl....epje. :)

Maargoed, kwestie van voorkeur. Overigens haal ik meestal gewoon de kaart eruit en stop die in m'n interne cardreader. Eigenlijk is dat natuurlijk een nog nettere optie; geen kabels meer en het bureau is leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Matched: onder, euro, 250, de
goed nieuws: consumentenbond heeft de testresultaten bijgewerkt tot januari 2008.. beste toestel onder de 250 euro:

1:fuji finepix s5700
2:canon ixus 70
3:sony cybershot dsc-w50

wie meer wil weten roept maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad is dat goed nieuws. Immers, de 5700 heet nu de 5800 en de W50 is een model van vorig jaar. Weet je zeker dat dat niet de W55 moet zijn (hoewel die binnen twee weken ook niet meer bestelbaar is).

BTW alleen de consumentenbond kan een 3x zoom met accu vergelijken met een grote 10x zoom met batterijen. Mijn advies: laat de CB volledig links liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 10:03:
Inderdaad is dat goed nieuws. Immers, de 5700 heet nu de 5800 en de W50 is een model van vorig jaar. Weet je zeker dat dat niet de W55 moet zijn (hoewel die binnen twee weken ook niet meer bestelbaar is).

BTW alleen de consumentenbond kan een 3x zoom met accu vergelijken met een grote 10x zoom met batterijen. Mijn advies: laat de CB volledig links liggen.
uiteraard bestaat die vergelijking uit allerlei reviews en tests van het afgelopen jaar, wellicht zelfs afgelopen jaren. dus nee, de allernieuwste toestellen zijn er niet in meegenomen. maar dat maakt voor mensen die waarde hechten aan het oordeel van de consumentenbond niet veel uit. zo iemand ben ik, waar het aankomt op digitale camera's. het aanbod is te groot, mijn ervaring, kennis en vooral tijd te beperkt.

btw, de hier alom geprezen canon ixus 70 behaalt de 2e plaats in de categorie tot 200 euro, dus zo verouderd zijn ze nu ook weer niet. immers wordt dit toestel bovenin deze pagina nog aangeraden. maar goed, gewoon omdat ik benieuwd ben naar jouw oordeel, vertel mij dan eens:

fuji s5700/s5800 of canon ixus 70?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die twee durf ik niet eens te vergelijken, omdat iemand die op zoek is naar een broekzakcamera nooit tevreden kan zijn met een model wat zelfs niet in de grootste broekzak past. Het hangt dus helemaal af van wat voor type camera je zoekt. Wil je klein en compact of wat groter, wil je een accu of wil je batterijen, welk zoombereik wil je, welke instellingen wil je op de camera, etc etc.

Hte probleem met de CB vind ik met name de waardering van de camera's. Hierbij is zelfs een oordeel meegenomen over de leesbaarheid van de gebruiksaanwijzing (en deze heeft ca de helft van het gewicht van de beeldkwaliteit). Voor mij geldt voor 50% van de waardering van de camera de beeldkwaliteit en die kun je niet in 1 hokje vangen. Alleen de kwaliteit van objectieven kun je al op iets van 15 punten beoordelen (scherpte, contrast, AF snelheid, vervormingen, chromatische abberaties, kleurverzadiging, kleurtemperatuur, vignettering, etc) en daarnaast heb je te maken met de kwaliteit van de sensor en de manier waarop de camera de foto omzet naar een JPEG. De consumentenbond probeert dit in 1 vakje te vangen. Wil je een goed oordeel over de camera, lees dan reviews op internet van sites die camera's stelselmatig op dezelfde wijze testen en kijk ook naar de testfoto's. Goede startpunten hiervoor zijn dpreview, steves-digicams, dcresource, etc. Slechte bronnen van info zijn kieskeurig en CB.

Daarnaast staat er op de frontpage momenteel een aardige test (moet een beetje positief blijven want Grrrrrrrene loopt hier ook rond :P ) van camera's rond de 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77710 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 10:00:
goed nieuws: consumentenbond heeft de testresultaten bijgewerkt tot januari 2008.. beste toestel onder de 250 euro:
Consumentenbond??? Of het nu gaat om computerbeveiliging, hardware, software of digitale fotografie, ik heb nog nooit een test van die club gelezen die boven het niveau van een karikatuur uitstijgt, dat niveau hálen ze eerlijk gezegd niet eens. Laat dat theekransje zich maar houden bij wasmachines, kinderzitjes en pindakaas, daar zijn ze goed in en dat past binnen hun denkkader :+

Wil je iets weten over digitale fotografie in het algemeen of compactcamera's in het bijzonder, kijk dan b.v. eens op http://www.dcviews.com/ of voor mijn part
http://alatest.nl/digitale_compact_cameras/c-147/
dat zijn bruikbare uitgangspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Matched: camera, onder, euro, de
Zo, zal ik eens even positief uitpakken over mijn camera? De Panasonic DMC FZ8, onlangs voor 228 euro aangeschaft, heeft 12x optische (2-speed) zoom, 7.1 Mpix, RAW-ondersteuning, manual focus, Leica lens, en MEGA O.I.S, die niét werkt met hogere ISO-waarden, maar met gyroscopen die beweging detecteren en compenseren.
Van wat heb ik gelezen over vergelijkbare camera's, dus de Fuji s5800, Sony DSC H-5, is de FZ8 significant beter, terwijl de andere camera's nog eens wat duurder zijn - lees dpreview.com er maar op na: http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz8/.
Hier is ook nog een mooie video review te vinden: http://www.cameralabs.com/reviews/PanasonicFZ8/.
Ben er zeer tevreden mee, knipt erg snel plaatjes en is erg licht! Bekijk anders ook even m'n flickr om te zien waartoe hij in staat is qua scherpheid (de foto's vanaf 'Fireworks').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat een gebash op mijn opmerking over de consumentenbond zeg. voor sommige mensen is het gewoon wel nuttig, je moet alleen wel de info er uit halen die je nodig hebt. niet iedereen heeft zoveel energie en tijd om rustig van alle mogelijk geschikte cameras reviews en vergelijkingen op internet op te zoeken. prima dat jullie je er 'boven' voelen staan, omdat jullie fotografie tot hobby, tijdsverdrijf of levensfilosofie hebben verheven, dit gaat nou eenmaal niet voor iedereen op. en wat is er in godsnaam mis met mn conclusie dat de canon ixus 75 en de finepix s5700 goede toestellen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Matched: camera, onder, dig, de
Geen gebash, alleen relatievering! Je kunt de test van de CB prima gebruiken om je zoekcriteria te forumuleren en een eerste indruk te krijgen van de toestellen die zich binnen dat segment bevinden. Vervolgens kun je deze toestellen opzoeken bij een bron die meer kennis heeft dan de CB om een beter oordeel over de camera te kunnen vellen. Ik neem aan dat je wel bereid bent iets onderzoek te doen. In dat geval moet je nooit 1 bron vertrouwen maar altijd opzoek naar bevestiging of juist ontkrachting van deze bron. Je mag weleens met iets meer nuance mijn posts lezen. Je zou aan mijn uitgebreide uiteenzetting zelfs kunnen destilleren dat ik juist niet bash, maar een overwogen mening heb.

Verder zal ik je nogmaals proberen uit te leggen dat je naar mijn mening de 5700 en de ixus70 niet met elkaar kunt vergelijken. Als je puur kijkt naar de fotografische mogelijkheden van de camera dan is de keuze snel gemaakt. De Fuji verslaat de Canon op alle fronten, zowel qua mogelijkheden (sluitertijden, diafragma instellingen, etc) als qua objectief (veelzijdig 10x zoom objectief ivm de 3x van de Canon). Echter, in de praktijk spelen er nog meer zaken mee, zoals het gebruik van batterijen of een accu (ligt er maar net aan wat je handig vind) of het formaat van de camera (ik weet niet of je hem altijd bij je wilt hebben of dat ie altijd in een rugzak wordt meegenomen). Zoals je ziet zijn het geen fotografische verschillen tussen de twee camera's die de doorslag zullen geven, maar eerder praktische zaken. Derhalve vind ik dat je deze camera's moeilijk met elkaar kunt vergelijken. Als je van tevoren je randvoorwaarden goede definieert (zoals bijv broekzakformaat), dan zul je een van de twee allang hebben uitgesloten als potentiele kandidaat.

Tot slot heb ik nooit beweerd dat slechts een van deze camera's een goede camera is; sterker nog ik heb helemaal nog geen waardeoordeel over deze modellen gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
  • Laatst online: 10:54
Sinds woensdag heb ik mijn camera verkocht en ben nu dus op zoek naar een geschikte camera voor mij. Mijn voorgaande camera was een Sony DSC-P72, waarmee ik één en het andere van heb geleerd. Nou ben ik dus op zoek naar een camera waarmee ik verder kan leren. Mijn budget is onder 250 euro en mijn wens is dat de camera voldoende instel mogelijkheden moet bieden in combinatie met grootte zoom. (Wil nu eens goede macro foto's kunnen maken.) Verder zou ik ook graag in wat donkere omgevingen foto's willen maken, zoals binnenhuis of buiten.

Na enige dagen te hebben rondgestruint op internet ben ik een aantal camera's tegengekomen die ik mogelijk als ideale camera kan beschouwen.

De camera's die heb gevonden.

Canon A720
Voordelen:
- Stabilisatie
- Goede beeldkwaliteit
- Instel mogelijkheden

Nadelen:
- Geen superzoom.
- Geen RAW mogelijkheid.

Panasonic Lumix FZ-8
Voordelen:
- Volgens vele reviews, een waardige opvolger van de Panasonic Lumix FZ-7, welke een DIWA Platium Award had gewonnen.
- Instelmogelijkheden
- Superzoom
- Volgens vele review, bruikbare RAW.
- LEICA lens.
- stabilisatie
- Werkt lang op één accu lading.

Nadelen:
- Te sterke ruisonderdrukking, waardoor foto's boven ISO 400 als aquarel uit kan zien. (Bij RAW functie is de ruisonderdrukking uit.)
- Levert voornamelijk alleen mooie foto's onder ISO 200, hierboven is veel ruis zichtbaar.

Fujifilm S5800
Voordelen:
- Superzoom
- Instelmogelijkheden

Nadelen:
- Opvolger van S5700 (meer een update versie), lijdt dus ook aan kleurshifting, (paarse gloed)
- Geen stabilisatie
- Geen RAW

Mijn vraag is of ik ergens nog een camera over het hoofd heb gezien, dus er nog betere zijn in deze categorie. Mijn gevoel gaat eigenlijk uit van de Canon en de Panasonic. Ik weet dat de Canon mooie foto;s kan maken, maar als ik deze zou kiezen, dan lever ik weer wat in op de zoom vermogen, dus uiteindelijk ook marco foto's.

Wat betreft de Panasonic, deze voldoet bijna aan al mijn wensen, maar ik maak mij toch druk over de hoeveelheid ruis en schieten op ISO 100/200. Niet echt een camera, voor als je geen zin hebt snel point en shoot foto's te maken. Kan iemand dit bevestigen?

Kunnen jullie mij een beetje deskundig advies geven? Het hinderd mij namelijk niet om accu of batterij te gebruiken.. Ik wil er gewoon van leren en als ik geen zin heb of uitleen er gewoon point en shoot foto's gemaakt kunnen worden. Of weten jullie misschien nog alternatieven?
Anoniem: 240577 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:10:
Zo, zal ik eens even positief uitpakken over mijn camera? De Panasonic DMC FZ8, onlangs voor 228 euro aangeschaft, heeft 12x optische (2-speed) zoom, 7.1 Mpix, RAW-ondersteuning, manual focus, Leica lens, en MEGA O.I.S, die niét werkt met hogere ISO-waarden, maar met gyroscopen die beweging detecteren en compenseren.
Van wat heb ik gelezen over vergelijkbare camera's, dus de Fuji s5800, Sony DSC H-5, is de FZ8 significant beter, terwijl de andere camera's nog eens wat duurder zijn - lees dpreview.com er maar op na: http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz8/.
Hier is ook nog een mooie video review te vinden: http://www.cameralabs.com/reviews/PanasonicFZ8/.
Ben er zeer tevreden mee, knipt erg snel plaatjes en is erg licht! Bekijk anders ook even m'n flickr om te zien waartoe hij in staat is qua scherpheid (de foto's vanaf 'Fireworks').
Kan jij mij vertellen hoe de kwaliteit van de opnames zijn, dus ruis vs beeldkwaliteit? Hoe zijn de opnames binnen huis en in donkere omgevingen?

[ Voor 20% gewijzigd door PCMedic op 25-01-2008 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog 1 reply dan, voor dat dit slowchatting wordt; natuurlijk baseer ik mijn mening niet alleen op een testje van de CB. Ik ben nu 2 weken aan het zoeken en vergelijken, begonnen met dpreview icm pricewatch, kijken wat voor kwaliteit fotos ik in m'n prijsklasse kan verwachten, wat de common flaws zijn etc. Ik heb daarna randvoorwaarden opgesteld en deze topic doorgespit, en kwam tot de conclusie dat de Canon ixus 75 best een aardig toestel was, zag dat meer sites (idd, waaronder kieskeurig, consumentenreviews) dat ook vonden, zag toen dat de CB test geupdate was en dat de canon daar plaats 2 innam, net na de fuji 5700. Dat bevestigde voor mij alleen maar dat dat gewoon 2 goede toestellen waren. Ik ben toen pas de verschillen gaan opmerken, heb nogmaals fotos vergeleken en besloten dat de 5700 het zou worden. (van de opvolger 5800 weinig gezien en de 5700 is daardoor erg goed geprijst nu)

Ik heb hier bewust nooit laten weten wat mijn eisen waren, simpelweg omdat ik deze topic niet wilde verzieken met WEER dezelfde 'newbie' vraag (welke camera moet ik kopen, budget 200, mag compact, hoeft niet, goeie flitz0r etc) maar ik geloof dat m'n opmerking juist meer vervuiling heeft opgeleverd nu! Ik begrijp jullie best hoor, als ik me al jarenlang verdiept had in fotografie zou ik waarschijnlijk hetzelfde hebben gedacht. Maar hier komen niet alleen pro's man, ik vond tot voor kort de camera in m'n telefoon zelfs voldoen (n82, 5mp, xenon). Maar ik verwacht binnenkort m'n eerste kind, dan wil ik toch net even iets meer. Geloof dat ik me met een s5700 geen buil zal vallen, dus dank voor je advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuur!!!
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-05-2022
Matched: onder, euro, de
F4T4L_3RR0R schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 17:32:
@DitisKees:
De Fuji S6500 is een gedateerd model en nergens meer nieuw te krijgen. De verkoopprijs waar ik hem voor het laatst heb gezien was 300 euro en dus al buiten mijn budget.
Euh.........hier?

nog 7 stuks, voor €. 249,00.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Matched: onder, de
Ik haal mijn fotoapparatuur liever niet bij een winkel waar ze onderbroeken en rookworsten verkopen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
Anoniem: 77710 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 20:27:
[...]

Ik heb hier bewust nooit laten weten wat mijn eisen waren, simpelweg omdat ik deze topic niet wilde verzieken met WEER dezelfde 'newbie' vraag (welke camera moet ik kopen, budget 200, mag compact, hoeft niet, goeie flitz0r etc) maar ik geloof dat m'n opmerking juist meer vervuiling heeft opgeleverd nu! Ik begrijp jullie best hoor, als ik me al jarenlang verdiept had in fotografie zou ik waarschijnlijk hetzelfde hebben gedacht. Maar hier komen niet alleen pro's man, ik vond tot voor kort de camera in m'n telefoon zelfs voldoen (n82, 5mp, xenon). Maar ik verwacht binnenkort m'n eerste kind, dan wil ik toch net even iets meer. Geloof dat ik me met een s5700 geen buil zal vallen, dus dank voor je advies.
Uhm, ik weet niet wat eraan de hand is, maar ik wil hier even op reageren. :)
Door je wensen te plaatsen verziek je echt niet deze topic. Er staat niks voor niks in de titel "Welke dig. camera onder de 250 euro?". Indien je je eigen wensen niet neerzet, hoe kan men je dan helpen om te kijken of die camera uberhaupt geschikt voor je is. Het blijft natuurlijk een persoonlijk iets. De ene persoon vindt die foto mooier dan de andere. Maar wanneer jezelf voldoende research hebt gedaan, (ik lees dat je twee weken lang hebt gezocht, lijkt dus meer dan voldoende) is het toch niet erg om even wat wensen neer te zetten, plus welke camera's die als mogelijke ideale camera hebt gevonden. Je hoeft hiervoor niet veel kennis voor te hebben, door alleen al deze topic te hebben gevonden, bewijs het al dat je niet simpelweg de gewone consument bent die de eerste beste Dynabite/Dixons/Expert megapixel verhaal geloofd.

Probeer eens reviews te lezen, op http://www.dcviews.com/cameras.htm staan veel camera's met alle reviews die beschikbaar zijn. Je hoeft hiervoor vaak geen fotograaf te zijn om het verhaal te begrijpen. Lees eenvoudig de conclusie, waar vaak ook de conclusie van de testpersoon is in verwerkt.

Om even terug te komen op je verhaal, ik lees dat je binnenkort je eerste kind verwacht. (Alvast gefeliciteerd en ik wens je kind alvast alle vreugde toe.) Ik verwacht dus dat je leuke foto's wil maken van de kleine. Vaak is dit binnenshuis en af en toe buiten wanneer ie ouder is. De Canon Ixus is een compacte camera, echt voor point and shoot, maar hierbij moet je jezelf even afvragen of je hiernaast nog andere dingen wilt fotograferen. Is dit ja, dan zal de S5700 een goede alternatief zijn. Zelf zal een Powershot A720 willen aanraden, deze zit in dezelfde prijs klasse als de S5700. Voordeel van de A720 is de stabiliteit systeem, goed te gebruiken als point and shoot (handig als die kleine van jouw later zijn/haar eerste stapjes maakt) of wanneer je verveelt kan je ook nog een beetje gaan spelen met de vele instel mogelijkheden.

Hopelijk heb je voldoende aan mijn verhaal.

Succes met je eind keuze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi PCMedic, dank voor je uitgebreide antwoord. Inderdaad ben ik geneigd voor de fuji te gaan, point-and-click lijkt dan wel logisch gezien mijn wens, maar hiervoor heb ik mn telefoon, die heb ik ook altijd op zak tenslotte. Ik wil echt iets meer uit mn camera (leren) halen en daarom vond ik de 5700 juist zo interessant. Ben na de bovenstaande links wel bang dat ie in 'auto' modus geen goede afbeeldingen gaat schieten, maar met wat moeite moet er een hoop uit te halen zijn. Ik hoop vooral dat de ruisproductie meevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnoootje
Jarnoootje schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 14:04:

Het zijn;
Canon A720 IS
Canon SX100 IS
Panasonic TZ3

Kwa foto's komen ze redelijk dicht bij elkaar in de buurt denk ik, al schijn de TZ3 wat doffer te zijn.
De SX100 is duidelijk het toestel wat het meest in de buurt komt van een Spiegelreflect waar ik over een tijdje misschien wel op over wil stappen.

De a720 is, voor zover ik het snap, een iets minder uitgebreide verse van de SX100, correct me if i'm wrong.

Ik ben nu een beginnende fotograaf die tijdens vakantie en uitstapjes graag mooie kiekjes wil maken, ook wil ik me een beetje gaan inlezen in het handmatig afstellen van toestellen om nog mooiere kiekjes te maken.

Vakanties in Londen en zuid-Frankrijk daar wil ik mooie plaatjes kunnen maken van de omgeving, gebouwen, lichteffecten op gebouwen en dat soort ongein.

De bedoeling is om sommige foto's wat groter af te laten drukken, zo niet pooster formaat.

Welke is denken jullie de beste keuzen voor mij? al zou ik denk ik aan geen van beiden een buil vallen.
*Kick* kan er nog niet echt uitkomen, veel reviews gelezen die allemaal wel positief zijn. Elke camera heeft zijn voor en na delen maar ze zijn allemaal goed voor de prijs die je er voor betaald.

Iemand een tip of ervarign wat mij de doorslag kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De camera's zijn op het gebied van de beeldkwaliteit zeer aan elkaar gewaagd. Derhalve is het heel erg moeilijk om een doorslaggevend advies aan je te geven. Zelf zou ik op basis van de opties op de camera voor de Panasonic gaan. Deze heeft drie voordelen tov de twee Canons:
-groothoek (dit voordeel kan ik niet voldoende benadrukken, ideaal voor binnenshuis)
-accu (persoonlijk)
-groter LCD

Zoals je ziet, geen van de voordelen hebben betrekking op de kwaliteit van de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PCMedic schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 19:03:[...]

Kan jij mij vertellen hoe de kwaliteit van de opnames zijn, dus ruis vs beeldkwaliteit? Hoe zijn de opnames binnen huis en in donkere omgevingen?
Er is inderdaad ruis bij hogere ISO-waarden, maar niet specifiek meer dan bij andere modellen in deze klasse. Ik schiet altijd op ISO 100, het stabilisatiesysteem werkt immers goed, zelfs met een sluitertijd van 1/30 seconde kan ik nog scherpe foto's maken met 5x zoom op 20 meter. Ruisonderdrukking valt in te stellen en naderhand kun je natuurlijk nog altijd softwarematig ruis onderdrukken.
Binnenshuis kun je makkelijk flitsen, ook in verschillende standen, dus dat zou geen probleem op moeten leveren. Wat nachtshots - na bewerking: #1, #2.

Als ik zo vrij mag zijn om een aanbeveling te doen: vergeet die andere twee camera's, met de FZ8 kun je echt veel meer. Gegarandeerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25065

Ik ben opzoek naar een digitale camera voor mijn moeder. Heb zelf nauwelijks verstand hiervan, vandaar deze post...
Ze zal de camera veel gebruiken om foto's van kinderen te maken zowel binnenshuis als buiten (Ze heeft een kinderopvang). Maar ook voor vakantie's en stedentripjes.
Belangrijk is dat de camera niet al te moeilijk in gebruik is en je zonder veel in te stellen mooie foto's maakt. Beeldstabilisatie oid. lijkt me ook handig.
Formaat is niet zo belangrijk, hoeft niet in broekzak te passen. Hij moet wel een beetje lekker in de hand liggen natuurlijk.

- Gebruiksvriendelijk
- Mooie foto's met standaard instellingen
- Beeldstabilisator
- Voor binnen en buiten
- Moeten gewone penlites inkunnen
- Inclusief 2gb geheugen niet meer dan €200

Ik vond zelf de specs van de Canon PowerShot A570 IS er wel aardig uitzien, maar weet niet zit met gebruikersgemak?
Welke andere toestellen voldoen aan mijn eisen?
edit: liever geen kodak (slechte ervaringen mee)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 25065 op 26-01-2008 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
Anoniem: 240577 schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 17:05:
[...]

Er is inderdaad ruis bij hogere ISO-waarden, maar niet specifiek meer dan bij andere modellen in deze klasse. Ik schiet altijd op ISO 100, het stabilisatiesysteem werkt immers goed, zelfs met een sluitertijd van 1/30 seconde kan ik nog scherpe foto's maken met 5x zoom op 20 meter. Ruisonderdrukking valt in te stellen en naderhand kun je natuurlijk nog altijd softwarematig ruis onderdrukken.
Binnenshuis kun je makkelijk flitsen, ook in verschillende standen, dus dat zou geen probleem op moeten leveren. Wat nachtshots - na bewerking: #1, #2.

Als ik zo vrij mag zijn om een aanbeveling te doen: vergeet die andere twee camera's, met de FZ8 kun je echt veel meer. Gegarandeerd. :)
Ok, bedankt voor je advies.
Zijn er nog Tweakers die dit kunnen bevestigen? Ben van plan om de camera aanstaande maandag/dinsdag aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PCMedic schreef op zondag 27 januari 2008 @ 00:05:
[...]
Ok, bedankt voor je advies.
Zijn er nog Tweakers die dit kunnen bevestigen?
Ik in ieder geval niet: ik zou me wel 10 keer bedenken voor ik die Panasonic zou kopen, ga dan liever aquarelleren, zou ik zeggen. Wat ik van die camera gezien heb ziet er in mijn ogen belabberd uit, en dat boven de 100 ISO al. Wat je moet vergeten zijn niet die andere twee camera's, maar die LEICA-lens, heeft met Leica helemaal niets te maken. Ik zou veel eerder voor die A720IS gaan: betere optische prestaties, betere ruisverhoudingen, handzamer. 'Garanties' bestaan soewieso niet, die krijg je alleen van goedgebekte verkopers òf van lieden die de camera zelf hebben. Niet op letten, gewoon je eigen keuze maken op grond van reële argumenten. En eventueel nog eens lezen http://www.dpreview.com/reviews/canona720is/
Ben van plan om de camera aanstaande maandag/dinsdag aan te schaffen.
Succes ermee :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 184739 op 27-01-2008 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn garantie ging vooral over de functies van de FZ8, die toch groter in aantal zijn dan die van de andere twee camera's. En dpreview.com heeft toch een net iets hogere waardering over voor deze dan voor die Canon. Als je niet wilt aquarelleren: noise reductie op laag en naderhand op je pc met een fijn programma eroverheen, zoals ik al zei.
Maar soit, jouw keus, PCMedic. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 240577 op 29-01-2008 17:23 . Reden: Spelling. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind de keus tussen de Ixus 70 en 75 erg lastig. Een aantal sites zeggen dat de fotokwaliteit van de 70 beter is dan die van de 75, een aantal anderen zeggen dat er geen verschil is. Ook schijnen deze toestellen erg slecht te zijn in het maken van nachtfoto's met flits. Verder heeft de 75 een aantal extra opties. Een ander ding waar ik mee zit is dat dat 3"schermpje wel erg aantrekkelijk is, maar dat mij een optische zoeker wel erg handig lijkt. Vooral omdat ik ook veel foto's maak tijdens wintersporten en tijdens het surfen in zonnige landen. Ik ben dan bang dat ik in mijn schermpje weinig zie met de volle zon daarin. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
@Mostmaster:

Of even wachten op de Ixus 80IS, deze heeft een beeldstabiliator.

http://www.letsgodigital.org/nl/18113/canon-ixus-80is/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klinkt goed, maar hij moet toch echt mee met m'n wintersporttrip in de eerste week van maart. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Anoniem: 46521 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 18:42:
Klinkt goed, maar hij moet toch echt mee met m'n wintersporttrip in de eerste week van maart. :(
Misschien lukt het nèt:
Digital IXUS 80 IS - Verkrijgbaar vanaf maart 2008
http://www.canon.nl/For_H...tal_Camera/IXUS/index.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Hmm ik had een veeeel hogere prijs verwacht voor de ixus 80. Ben benieuwd hoe deze presteert ivg Nikon S510, maar qua prijs past de Nikon S700 er beter bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
Anoniem: 240577 schreef op zondag 27 januari 2008 @ 12:32:
Mijn garantie ging vooral over de functies van de FZ8, die toch groter in aantal zijn dan die van de andere twee camera's. En dpreview.com heeft toch een net iets hogere waardering over voor deze dan voor die Canon. Als je niet wilt aquuarelleren: noise reductie op laag en naderhand op je pc met een fijn programma eroverheen, zoals ik al zei.
Maar soit, jouw keus, PCMedic. :)
Anoniem: 184739 schreef op zondag 27 januari 2008 @ 10:11:
[...]

Ik in ieder geval niet: ik zou me wel 10 keer bedenken voor ik die Panasonic zou kopen, ga dan liever aquarelleren, zou ik zeggen. Wat ik van die camera gezien heb ziet er in mijn ogen belabberd uit, en dat boven de 100 ISO al. Wat je moet vergeten zijn niet die andere twee camera's, maar die LEICA-lens, heeft met Leica helemaal niets te maken. Ik zou veel eerder voor die A720IS gaan: betere optische prestaties, betere ruisverhoudingen, handzamer. 'Garanties' bestaan soewieso niet, die krijg je alleen van goedgebekte verkopers òf van lieden die de camera zelf hebben. Niet op letten, gewoon je eigen keuze maken op grond van reële argumenten. En eventueel nog eens lezen http://www.dpreview.com/reviews/canona720is/

[...]

Succes ermee :)
Nou, zoals het altijd weer bij me gaat, heb ik nog steeds geen camera gekocht. Terwijl ik deze aanstaande vrijdag moet gebruiken :P

Gisteren heb ik anderhalf uur lang met verschillende camera's wezen spelen bij Mediamarkt.
Ik ben tot conclusie gekomen dat de Fz8 toch niet bij mij past. De A720 was lekker klein en handzaam, enige nadeel was de flitser welke na het maken een paar sec (5a6) duurt voordat je de volgende kan maken.

Mijn lijstje is sinds gisteren een stuk korter geworden, het gaat denk ik of de A720 of Fujifilm S6500f worden. De laatste heeft alleen geen stabilisator.. wat overigens mijn enige twijfelpunt nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Matched: camera, onder, welke, 250, dig, de
Anoniem: 25065 schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 17:10:
Ik ben opzoek naar een digitale camera voor mijn moeder. Heb zelf nauwelijks verstand hiervan, vandaar deze post...
Ze zal de camera veel gebruiken om foto's van kinderen te maken zowel binnenshuis als buiten (Ze heeft een kinderopvang). Maar ook voor vakantie's en stedentripjes.
Belangrijk is dat de camera niet al te moeilijk in gebruik is en je zonder veel in te stellen mooie foto's maakt. Beeldstabilisatie oid. lijkt me ook handig.
Formaat is niet zo belangrijk, hoeft niet in broekzak te passen. Hij moet wel een beetje lekker in de hand liggen natuurlijk.

- Gebruiksvriendelijk
- Mooie foto's met standaard instellingen
- Beeldstabilisator
- Voor binnen en buiten
- Moeten gewone penlites inkunnen
- Inclusief 2gb geheugen niet meer dan €200

Ik vond zelf de specs van de Canon PowerShot A570 IS er wel aardig uitzien, maar weet niet zit met gebruikersgemak?
Welke andere toestellen voldoen aan mijn eisen?
edit: liever geen kodak (slechte ervaringen mee)
linkje

Ik heb zelf de voorganger hiervan. Een enorm gebruiksvriendelijk ding(aanzetten en je kan foto's schieten, druk op een knopje om ze te bekijken). Iedereen die hem ooit in z'n handen heeft gehad wist eigenlijk meteen hoe het werkte. Je hebt verschillende modussen voor verschillende omstandigheden (met duidelijke iconen en tekst aangegeven, dus je hoeft niet met ISO waarden enz tte stoeien, wat uiteraard wél kan), maar de standaard modus schiet in 99% van de gevallen mooie plaatjes.

Enige 'nadeel' voor jou is dat er geen penlites ingaan. Ik kreeg bij mijn Limited Edition pack echter een tweede batterij en een leren hoesje(als je die los moet kopen ben je normaal gesproken vrij prijzig uit). Kortom, als de ene batterij in de lader zit, kan je de andere nog gebruiken. Lijkt me gemakkelijker dan penlites. Ik ga ervanuit dat je bij deze 'limited edition' dezelfde dingen meegeleverd krijgt.

Hij pakt gewoon SD kaartjes, dus voor een 2 gig kaartje ben je misschien nog een tientje meer kwijt.

Voor de rest denk ik dat de A570 toch een tikkie ingewikkelder is. Heb ervaring met soortgelijke(oudere) modellen van Canon en er zitten toch een flink wat (draai-)knopjes waarbij je toch ff moet spelen om het onder de knie te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door BarôZZa op 29-01-2008 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chili
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-04 09:31
Jarnoootje schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 12:04:
[...]

*Kick* kan er nog niet echt uitkomen, veel reviews gelezen die allemaal wel positief zijn. Elke camera heeft zijn voor en na delen maar ze zijn allemaal goed voor de prijs die je er voor betaald.

Iemand een tip of ervarign wat mij de doorslag kan geven?
Ik denk dat je, als je je wat meer in fotografie wilt verdiepen, de Panasonic beter links kunt laten liggen. De groothoeklens is zeker een voordeel, maar je kunt op dit toestel erg weinig handmatig instellen.
De 2 Canons zijn erg aan elkaar gewaagd, ik heb voor dezelfde keuze gestaan en uiteindelijk voor de A720Is gekozen. De voordelen hiervan zijn voor mij dat je er eventueel een groothoek (of zoom) voorzetlens op kunt zetten, en dat hij toch net wat handzamer is dan de SX100. Verder zijn ze kwa fotokwaliteit en instelmogelijkheden voor zover ik het gelezen heb zo goed als identiek.
De SX100 heeft daarentegen meer optische zoom (10x i.p.v. 6x).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Chili schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 20:51:
[...]

De 2 Canons zijn erg aan elkaar gewaagd, ik heb voor dezelfde keuze gestaan en uiteindelijk voor de A720Is gekozen. De voordelen hiervan zijn voor mij dat je er eventueel een groothoek (of zoom) voorzetlens op kunt zetten, en dat hij toch net wat handzamer is dan de SX100.
Absoluut, die A720IS blijft top notch, zeker voor die prijs. Ik ga de mijne een dezer dagen halen.
Tal van voordelen trouwens. 6x zoom is best netjes (niet te veel, niet te weinig). Nog altijd vrij compact, penlites, optische zoeker, SD kaartjes, noem maar op.

De SX100 komt meestal toch beduiden minder uit de reviews dan een normale Canon A serie

Te veel compromis en net niet op heel wat fronten. Qua formaat ook niet te vergelijken. De A720IS heeft toch óók al een respectabele 6x zoom, maar dan wel in een 'normaal' formaat. Of je nu voor dat beetje meer zoombereik per se een SX100 nodig hebt, ik weet het niet. Als 6x niet genoeg is, kan je in die zeldzame gevallen dat het nodig zou zijn, nog wel even doorzoomen met digitale zoom. Kwaliteit zal best nog wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb net m'n Canon A720IS opgehaald, en ben helemaal in de wolken :)

Exact wat een camera voor mij zou moeten zijn. (bij een eerste kennismaking, uiteraard moet ik nog veel uittesten en uitzoeken, maar het is alvast veelbelovend)

Ik heb er wel helaas te veel voor betaald, maar ik had het ding voor dinsdag nodig en heb het bij één of ander speciaalzaakje gehaald. Je wil niet weten hoeveel duurder het was :p Maar goed, in de pricewatch dus duidelijk te krijgen voor <250 euro. (200-210 daaromtrent). En voor die price point is het nog extra indrukwekkend!!

Meteen een simpel tasje en een SD kaartje van 1 GB bij gehaald, dus ik er voorlopig wel even tegenaan.

Ook dpreview heeft deze camera onlangs gereviewed (alhoewel de opvolger al aangekondigd is, dacht ik) En ook daar scoort het apparaat op alle fronten bijzonder goed. (evenals op imaging-resource en steves-digicam). Niet per se een uitblinker op één front, maar wel erg overtuigend als 'package'.

De Nikon P50 zit ongeveer in dezelfde prijscategorie, maar scoort overal redelijk slecht (traag, slechte iso performance, geen IS) Verder kan ik niet echt een camera opnoemen voor die prijs die naast deze canon kan staan. Het gebeurt zelden dat één van mijn aankopen een absolute 'no brainer' is, maar dit was er zo één. Meteen naar de A720 gevraagd, ik heb er zelfs geen andere bekeken.

Als je je niet kan storen aan het formaat en het gewicht dan is dit jouw camera. (ok, voor wie specifiek subcompact zoekt zal deze niet geschikt zijn). Voor mij echter ideaal. Ik heb grote handen, en dan heb ik ook graag 'iets' vast. Die A serie kan je lekker vastnemen waar de batterijen zitten. Verder is een beetje gewicht altijd goed om de camera stabiel te kunnen houden, en gezien m'n grote handen zit ik niet graag te pielen op zo een mini camera.

Optisch oculair (ok, heel matig natuurlijk, maar je kan tenminste zonder schermpje foto's nemen als de batterijen op raken. Kan handig zijn). En verder optische IS, voor die prijs.... Wat mij betreft is er geen concurrentie.

Ook de snelheid is meer dan behoorlijk, shot to shot, focussen, noem maar op. Zoals ik al zei scoort deze camera over de volledige lijn bovengemiddeld goed.

Anyway, ik ga verder m'n nieuwe aanwinst uitproberen. Bij deze warm aanbevolen!!

btw: Thuis hebben we nog een S7000 (al vrij oud dus) en deze heeft ook 6x zoom en geen IS uiteraard. Wel enorm bulky en zwaar. Kan je alleen maar meenemen in een tas rond de schouder of in een rugzak. De canon heeft eveneens 6x zoom en kan gewoon in een jaszak. (de lens van de fuji is misschien lichtsterker en beter, maar dat ding wordt bijna nooit ergens meegenomen wegens te zwaar en te groot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij past je verhaal beter in het topic waar je kunt pronken met je nieuwe aankoop. Het lijkt wel of ik een verkoper hoor. Daarnaast is je post nogal suggestief, omdat het moeilijk is om voor anderen waarderingen te geven aan subjectieve zaken. Daarnaast behandel je een tegenhanger (de P50) alleen op zijn mindere punten en is deze camera niet hetzelfde segment (aangezien geen IS en slechts 3x zoom). Tot slot moet ik zeggen dat ik en dcresource nu niet heel erg te spreken zijn over de iso-perfomance van de A720. Kort gezegd, ik hecht niet veel waarde aan jouw post in een advies-topic.

:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Matched: camera, onder, welke, euro, dig, de
Anoniem: 22659 schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 13:55:
Volgens mij past je verhaal beter in het topic waar je kunt pronken met je nieuwe aankoop. Het lijkt wel of ik een verkoper hoor. Daarnaast is je post nogal suggestief, omdat het moeilijk is om voor anderen waarderingen te geven aan subjectieve zaken. Daarnaast behandel je een tegenhanger (de P50) alleen op zijn mindere punten en is deze camera niet hetzelfde segment (aangezien geen IS en slechts 3x zoom). Tot slot moet ik zeggen dat ik en dcresource nu niet heel erg te spreken zijn over de iso-perfomance van de A720. Kort gezegd, ik hecht niet veel waarde aan jouw post in een advies-topic.

:>
:( Kerel, serieus...
Anoniem: 131051 schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 12:47:
...
De Nikon P50 zit ongeveer in dezelfde prijscategorie, maar scoort overal redelijk slecht
...
Klopt zonder meer, leer lezen. De consument zoekt een camera in bepaalde prijs brackets, en kijkt dan hoeveel specs je voor een bepaald bedrag kan krijgen. (zo gaat het overal op GoT, en hier zou het ineens anders zijn?)

En sorry, maar voor ongeveer dezelfde prijs legt nikon het zwaar af tegen de canon wat betreft specs (en kwaliteit)

Verder bevinden ze zich alletwee wél in dezelfde categorie. Ze hebben namelijk ongeveer dezelfde formfactor, size, gewicht en doelgroep. Niemand gaat categoriën opdelen op basis van heel concrete specs zoals IS. Dan zou de canon en een panasonic superzoom ook in dezelfde categorie zitten 8)7
Daarnaast behandel je een tegenhanger (de P50) alleen op zijn mindere punten
Nikon fanboy? Die mindere punten zitten in dermate kritische toepassingen dat positieve punten niet meer ter zake doen. Zoals zeggen: "deze fiets is helemaal geweldig, carbon frame, licht, super deluxe versnellingen, maar het heeft vierkante wielen". En dan iemand aanpakken omdat hij alleen de vierkante wielen aanhaalt.

Ik neem even de review van de P5100 bij de hand (die duidelijk hoger gepositioneerd is, want minstens 120 euro duurder dan de A720IS)
• User interface somewhere between 'quirky' and 'frustrating'
Very slow focus and rather sluggish performance overall
• Frustrating manual control mode

Als een hoger gepositioneerde camera hier al last van heeft, wat verwacht je dan van de P50, die qua manual control nog beperkter is. Van al deze puntjes hierboven heeft de canon geen last, dus mag je mij eens uitleggen waarom ik wél de nikon zou overwegen? Omdat ik per se meer wil betalen voor de mindere camera? :?

En dan haal ik value for money aan. Redelijke iso performance en optische IS voor 200 euro is gewoon een goede deal, dat kan niemand ontkennen. (plus full manual control, optische zoeker, AA batterijen, enz...). Dat nikon voor dat bedrag geen IS kan voorleggen is jammer, maar sorry hoor, dan is dat gewoon geen alternatief. (meer voor dezelfde prijs, zou iedere Nederlander toch als muziek in de oren moeten klinken? Jullie leven gewoon volgens dat credo)

Verder verkoop ik helemaal niets en het kan me ook geen bal schelen wat iemand anders koopt. :/ Ik kom hier mijn ervaringen en advies neerschrijven in het geval iemand anders er iets aan zou hebben.

Iedereen heeft specifieke wensen voor een bepaalde camera, dat heb ik zelf al veelvuldig aangehaald. Tuurlijk is deze canon geen alternatief voor iemand die een ixus zoekt, wat dacht je nu? :| Ik wil alleen maar aangeven dat indien je een eisenpakket hebt welke dat van mij dicht benadert, dat je dan niet rond deze camera heen kan. En dat je op zijn minst deze camera in de winkel eens zou moeten vastnemen en bekijken als je in dit segment zoekt. Het is een advies, je kan er alleen maar je voordeel mee doen. Een tip, zodat je achteraf geen spijt hebt van je keuze. Is het niets, dan is het niets, fine by me, maar dan heb je op zijn minst dit alternatief overwogen.

En idd, als een camera op zowat elke eis uit m'n 'lastenboek' een voldoende scoort, dan ben ik enthousiast. Ik heb lang gezocht naar een goede camera met AA batterijen, optische viewfinder, enz... Allemaal specs die ik per se wou hebben. (en iemand anders misschien ook?)

En om het nog eens over die iso performance te hebben. Het is goed mogelijk dat dcresource ontevreden was. Daarentegen stel ik vast dat de andere drie grote reviewsites de performance normaal vonden (voor deze klasse), maw zeker niet slecht. Dus gemiddeld tot licht bovengemiddeld. En dpreview, imaging-resource en steves-digicam hebben een grote reputatie op te houden.

We zullen het maar niet hebben over de iso performance van die andere consumer camera's met IS zeker? De panasonics dus? Minstens 100-150 euro duurder voor de gelijkaardige modellen en een ruisbak van hier tot in tokyo. Tja, waarom koos ik alweer voor de canon?

Anyway, een korte ervaring verder kan ik toevoegen dat de user interface erg makkelijk en vlot werkt. Ik had geen moeite om alles te vinden en aan te passen. Veel en goed getunede voorgeprogrammeerde settings (dus gemakkelijk te gebruiken, OOK voor andere, minder technische mensen die deze camera wel af en toe zullen gebruiken)
Kort gezegd, ik hecht niet veel waarde aan jouw post in een advies-topic.
Tja, dat moet jij weten. Het is mijn overtuiging dat de A serie in deze prijscategorie een absolute winner is. En ik mag mijn mening hier neerplempen, net zoals anderen dat doen.

Maar maak je niet ongerust, vanaf nu blijf ik hier weg (mijn camera is immers gekocht) en je zal mijn goedbedoelde advies niet meer hoeven lezen. Ik blijf bij wat ik eerder gesteld heb, het is hierboven gewoon na te lezen. Wat anderen kopen zal me namelijk worst wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
Ben het ook eens met Alvi over de voordelen etc.

Ik heb mijn Canon Powershot A720 sinds donderdag en had hem ook gewoon in de winkel moeten kopen, omdat ik de camera vrijdag al nodig had. Had direct een Sandisk II 1GB bij aangeschaft en was totaal 210 euro kwijt. Geen slechte prijs wanneer je deze in de winkel koopt.

Maar goed, mijn ervaringen met deze camera zijn ook positief en ik had een overweging moeten maken tussen de Panasonic Lumix FZ8, Panasonic Lumix Tz3, Fujifilm S6500f en de Powershot A720. I know, twee categorieen camera's waren dit, maar ik heb toch de lef genomen om ze allemaal te overwegen met de eisen die ik voor mijn nieuwe camera had.

Uiteindelijk is hieruit de Powershot A720 uitgekomen.

Maar waarom had ik de andere niet gekozen? De Panasonic Lumix FZ8 heeft gewoon een serieus probleem met ruis, stel deze hoger in dan ISO 200, dan wordt dit al goed zichtbaar. Plus het feit dat de camera inmiddels is ingehaald door de Fz18 met betere performance. Neem daarbij dat de XD kaarten niet in een laptop kaart reader past en het medium vrij fors geprijst is tegenover de SD kaartjes, is deze van mijn lijstje afgevallen. De voornamelijke probleem waarmee ik zat was de ruis, tenslotte is je eindproduct de foto en heb ik niet altijd de tijd om alle foto's na te bewerken.

De Panasonic Lumix Tz3, Suprieur kwaliteit die behuizing, ik heb in Mediamarkt hiermee 30 min zitten te spelen, ruis is minder dan bij de Fz8. Maar toch wel opvallend. In dit geval was de ruis niet de bottleneck waarom ik deze niet had aangeschaft, maar de accu tijdsduur en instel mogelijkheden. Overigens hadden de Panasonics een zeer goede stabilisator en ruim voldoende optische zoom vermogen.

De Fujifilm S6500f had ik niet gekocht omdat deze geen stabilisator heeft. Ik had lang overwogen om mischien toch erop te wagen. Maar gezien mijn ervaring met foto's maken in schemerige omgevingen met veel mensen zonder stabilisator. Is deze uiteindelijk afgevallen. Mocht deze een stabilisator hebben gehad, dan had ik voor deze camera gekozen.

Dan komen we automatisch op mijn laatste camera in mijn lijstje. Camera voelt plastic en goedkoop aan in vergelijking met de Panasonic Lumix Tz3, welke een metale behuizing heeft. De Panasonic Fz8 (zwarte versie) en Fujifilm S6500f zagen erg gelikt uit, ze hadden beide een iets betere plastic behuizing. LCD schermpje heeft ook een lagere resolutie in ver gelijking met Panasonics (/Fujifilm) en dit geldt ook met de hoeveelheid zoom. Maar waarom heb ik deze toch aangeschaft?

De camera werkt op 2 AA penlites, welk met oplaadbare varianten van 2500 mAh zo 400 foto kan maken. Ruis was veel minder dan de Panasonics en de camera bevat voldoende instel mogelijkheden. Hij mag misschien goedkoop uitzien, maar bied meer functies en geeft een betere beeldkwaliteit dan de twee Panasonic camera's die ik eerder noemde. Omdat het uiteindelijk om het eindproduct gaat, dus de foto. Was dit mijn persoonlijke reden geweest om deze camera te kopen.

Persoonlijk durf ik te zeggen, dat het moeilijk zal zijn voor iemand om een ander camera te vinden die qua prijs/instelmogelijkheden/beeldkwaliteit in de buurt komt van de Powershot A720. Met uitzondering van A500 serie welke iets minder zoom vermogen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Na een tijdje dit topic gevolgd te hebben en reacties doorgenomen te hebben, rond te kijken bij de bekende merken wat ze te bieden hebben en bovendien reviews doorgelezen te hebben van dpreview/dcresource/godigital, ben ik uitgekomen bij twee camera's. Wat ik namelijk wil hebben is een camera:

- met goede optische zoom
- die compact is
- beeldstabilistatie heeft
- en waarbij ik zonder handmatig diafragma/sluitertijd te moeten bepalen ook mooie foto's kan maken

Nu ben ik uitgekomen bij:

- Canon Powershot A720 IS
- Panasonic DMC TZ3

Maar ik kan maar geen uiteindelijke beslissing erover nemen.

Mijn eigen plus/minpunten voor beide:

Canon Powershot A720 IS:

Plus:

1) goedkoopst
2) compact
3) scoort beter in de review van dpreview op het punt van ruis

Min:

1) AA batterijen
2) klein scherm
3) minste optische zoom
4) plastic omhulsel

Panasonic DMC TZ3

Plus:

1) groot scherm
2) stevig metalen omhulsel
3) li-ion accu
4) grotere optische zoom

Min:

1) ruis is (als ik de reviews/reacties mag geloven) zichtbaarder
2) duurder

Bovendien heb je bij de Canon de mogelijkheid tot handmatig instellen van diafragma/sluitertijd, mocht ik daar behoefte aan hebben. De Panasonic heeft het niet en dus zou ik nooit iets handmatig in kunnen stellen, mocht ik daar behoefte aan hebben. Ze hebben allebei zo hun voor en nadelen. Waarom ik AA batterijen een minpunt vind is omdat mijn ervaring met die i.c.m. een digitale compacte fotocamera ronduit slecht zijn.

Ik was doorgaans nog geen 4 uur bezig of ik kon al batterijen wisselen. Met mijn FZ50, die een accu heeft, kon ik tijdens mijn stedentrip door Zweden de hele dag inclusief steden op de foto zetten overbruggen alvorens ik moest herladen. Maar als op je vakantiefoto's dadelijk vrij gemakkelijk ruis zichtbaar op word, heb je er weinig aan. Je wilt natuurlijk wel dat je mooie momenten er ook daadwerkelijk mooi op staan.

Het jammere is dat ik ze allebei niet kan kopen, want dat gaat mijn budget dan weer te boven. Heb 325 euro maximaal als budget, maar vond beide camera's voor respectievelijk elk hun prijs wel een goede prijs/kwaliteit verhouding. Sterker nog, ik verbaas me erover dat zo'n topnotch camera als de A720 IS zoals ie hier genoemd wordt ;) slechts 168 euro kost! :o Maar die TZ3 is ook niet duur anders, 232 euro en ik kan hem halen bij ditigal street.

Enfin, als ik de berichten in dit topic er zo op na sla wordt de A720 boven de TZ3 aangeraden. Voor mij is handmatig instellen van dingen geen prè noch een must. Waarom niet? Als ik het wel handmatig kon instellen, is de kans dat ik een mooi fotomoment verprutst aanzienlijk groter. Hoe meer jezelf kunt instellen, hoe sneller je iets kunt verklooien. Bovendien heb ik ten tijde van mijn FZ50 wel gemerkt dat ik me voornamelijk bezig hield met de automatische stand, die zowel diafragma/sluitertijd "ïntelligent" regelt en de keren dat ik het gebruikte, was de sluitertijd mode de meest gebruikte.

Hetgeen wat ik gewoon is foto's maken van landschappen/gebouwen/omgevingen. Zonder dat ik me moet bekommeren om tig instellingen. Point & shoot dus, maar dan geen simpel ding met simpele specificaties. Ik heb zo'n het idee dat qua uitkomst/output, de uiteindelijke foto, dat de A720 daar beter in is dan de TZ3. Maar al het andere, daar is, mijn inziens, de TZ3 de betere. Afwerking van het toestel, meer optische zoom e.d. Liefst heb ik beide in 1 toestel. Een stevig, compact toestel die zonder handmatige poespas mooie foto's weet weer te geven.

Of zijn er nog andere modellen die aan te raden vallen die aan de zin hierboven voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
@Joosie2000

Laat het nou net zo zijn, dat ik deze twee met elkaar heb vergeleken.
Ik zal heel eerlijk zijn, de Tz3 heeft een hele mooie behuizing en meer zoom. Dit is dan ook echt een fun point to shoot camera. Echter de nadeel hiervan is dat de ruis wel meer aanwezig is dan de A720. Plus het feit dat de accu minder lang meegaat dan de batterijen. Ik heb sinds donderdag mijn A720 in gebruik. Ik gebruik de camera in combinatie met Varta AA 2500 mAh oplaadbare batterijen welke met LCD aan gerust 350 a 400 foto's gemaakt kunnen worden. Om de tijdsduur te bevestigen, raad ik je aan om de reviews door te lezen. Bijv. Steves Digicams of Dpreview.

Ik wil de Panasonic Tz3 niet afkraken, het is juist een geweldige camera, maar vraag jezelf eens even af of je die 50 euro verschil wilt bijbetalen om extra zoom te krijgen en in te leveren op beeldkwaliteit.

De A720 is gewoon goedkoop, ziet ook goedkoper uit maar is wel stevig. Maar als je de prijs en de beeldkwaliteit nou realistisch bekijkt en beoordeeld. Je beschrijft zelf dat hij nu te koop is voor €168 euro. tel hierbij een SD kaart van 10 euro erbij op met een nieuwe set batterijen. Ik neem dan weer de Varta als voorbeeld 15 euro. Dan is je totale prijs nog maar 193 euro. Met deze prijs ben je dan ook klaar en heb je een goede point to shoot camera welke in automatische stand goede foto's maakt en niet onder doet qua beeldkwaliteit in vergelijking met de Tz3. De A720 heeft iets minder zoom maar wanneer je er tijd voor hebt kan je dan ook spelen met de instellingen, wat bij de Tz3 niet kan.

Voor mij, was dit de reden geweest om niet voor de Panasonic te kiezen maar voor de A720. Prijs en kwaliteit verhouding is gewoon weg beter, maar dat is mijn persoonlijke mening. Vergeet niet dat je waarschijnlijk nog moet investeren in een tweede accu. Een el cheapo accu kost iets van 10 euro, maar el cheapo oplaadbare batterijen zijn er ook.

[ Voor 5% gewijzigd door PCMedic op 03-02-2008 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

168 euro lijkt me wel zwaar overdreven. Ik heb er in België 250 voor betaald :( (ja, klein particulier handelszaakje, maar ik had geen tijd meer om verder rond te kijken of te wachten op een internetbestelling, gezien ik de camera voor dinsdag nodig had. Ik kan begrijpen dat de kleine middenstander duurdere prijzen hanteert, maar dit vond ik toch wel overdreven. Anyway...).

200-210 lijkt me zeker realistisch in een gewone camerazaak.

Vergis je niet over de realiteit van penlites. In deze camera haal je met twee penlites gemakkelijk 350-400 foto's. Dat haal je met de Fuji S7000 (enige referentie voor mij) met vier penlites al bijna niet.

Als je bij de fuji ook het schermpje afzet, dan heb je niets meer aan de camera. Als je bij de A720 het schermpje afzet kan je je nog behelpen met de optische zoeker (die niet precies is, maar je hebt tenminste een idee van waar je naar aan het kijken bent) Veel camera's hebben al helemaal geen optische zoeker meer, dus dit is een mooi pluspunt. Je kan dus batterij sparen door het scherm niet te gebruiken.

Met vier batterijtjes (op vakantie, twee in de camera, twee in het tasje) haal je 800 foto's. Lijkt me wel voldoende? En toch niet echt een onoverkomelijk probleem te noemen :)

Daarbij komt dat officiële proprietary interne accu's vaak erg duur zijn, je moet ze bestellen, ... Wat gebeurt er als over drie jaar de accu kapot is? Worden ze nog gemaakt? Je zal maar net een niet erg populair model hebben waarvan het bedrijf de productie van die accu's gestaakt heeft. AA penlites zullen er altijd zijn.

Stel, je hebt op vakantie niet altijd de tijd of de plaats om de camera even aan de lader te hangen. (ander stopcontact zonder adapter bvb). Geen probleem, ga in het dichtsbijzijnde pompstation een paar cheap ass penlites halen.

Eventueel vul ik later m'n A720IS nog aan met een subcompact. En daar ga ik uiteraard de AA penlites eis laten vallen, dat past gewoon niet. (ik ben ook niet zo onredelijk natuurlijk). Maar voor een erg complete camera als deze canon, die ik toch voornamelijk zou gebruiken, heb ik de voorkeur voor penlites. Daarom ook dat ik erg blij ben dat de voor mij perfecte camera ook op dit punt aan m'n wensen voldoet. Ideaal dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
@PCmedic:

Ik heb ook je berichten doorgenomen waarin je de TZ3 en A720 vergeleek. Maar zelfs na het lezen was ik er nog niet uit welk toestel nu het beste voor me is. Ik ben wel bereid meer te moeten betalen als ik daarmee een groter zoombereik krijg en een stevige metalen case erom heen.

Je kunt als je wil inderdaad spelen met instellingen bij de A720. Bij de TZ3 kun je alleen zo creatief mogelijk de tal aanwezige scene mogelijkheden gebruiken. In een 2de accu heb ik nog geen enkele keer geinvesteerd, ook niet toen ik mijn FZ50 gebruikte gedurende mijn vakantie. Omdat ik daarmee een dag lang kon fotograferen en reizen naar mijn nieuwe bestemming om hem al daar weer aan de oplader te leggen. Dus was ik niet genoodzaakt een 2de accu paraat te hebben.

In geval van AA batterijen ga ik inderdaad er 4 stuks regelen, 2 voor gebruik, 2 voor reserve. Maar mijn ervaring met batterijen is dat ze juist sneller opraken dan li-ion accu's. Is misschien een vooroordeel die ik er over heb, maar die heb ik dan wel gekregen doordat ik wel een tijd lang een Olympus C135 gebruikte eveneens met oplaadbare batterijen. En destijds kon ik echt na nauwelijks wat foto's schieten op de Elf Fantasy Fair alweer wisselen.

Digital Street verkoopt de A720 voor 179 euro en de TZ 3 voor 229 euro. Scheelt precies 50 euro. Mocht ik besluiten voor de A720 te gaan, dan kan ik voor 50 euro wel goede oplaadbare batterijen inclusief oplader vinden. Want die zijn vereist bij een camera die op AA batterijen loopt vind ik. In beide gevallen koop ik een SD Ultra II kaartje à 2 GB (lang leve de wisselkoers van de dollar/euro. Kost me 15 euro op ebay waar de winkeliers 40 euro vragen :S) plus natuurlijk een stevige tas waar alles in past. Ik ga denk ik sowieso maar eens de Mediamarkt binnenlopen, kijken of ze beide toestellen hebben. Beetje uitproberen met die demo modellen.

Want voor als nog heeft de TZ3 bij mij een streepje voor (komt doordat ik goede ervaringen heb met de DMC FZ50 (stevig, degelijk, lomp) en minder goede met de Olympus C135 (niet stevig, wel lekker klein maar batterijen waren in no time op)) Het zijn natuurlijk 2 uitersten, 1 die aanhikt tegen een digitale spiegelreflex en 1 die tegen een budget automatisch camera'tje aanhikt. Canon is voor mij nieuw wat dat betreft en ik geef de A720 daarom voorlopig nog de voordeel van de twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Matched: camera, welke, euro, 250, dig, de
Een oplader en 4 batterijen is idd een must voor een camera op AA batterijen. Ik bedoelde ook niet dat ik telkens wegwerpbare penlites zou gebruiken. Het is voor mij een voordeel dat het kan.

180 euro... :s Is wel hard als je hierboven kijkt wat ik er voor betaald heb :p Maar goed, ik wist het wel dus ik kan het mezelf moeilijk kwalijk nemen. Ik had het ding alleen wel dringend nodig, zodus...

Voor 180 euro zou ik zeker niet twijfelen. 50 euro is 50 euro, toch niet bepaald weinig. (ongeveer 25% van het totaalbedrag). Voor die prijs koop je zeker een lader, batterijen en een leuk tasje.

Het extra zoombereik gebruik ik zelf persoonlijk niet veel. 6x is al heel aardig, en indien je een lagere resolutie niet erg vindt kan je best nog wel wat digitaal doorzoomen.

De camera is idd hoofdzakelijk plastiek, maar het valt op zich wel mee. Plastiek is niet per se minderwaardig als het goed is uitgevoerd (denk aan de macbook). De body is in elk geval degelijk genoeg. Wat een beetje 'flimsy' is, is het batterijklepje, maar daar hebben veel camera's last van. Het blijft een camera natuurlijk, en geen voetbal of zo. Qua feeling 'kraakt' het niet (als je wat torsie op de camera uitoefent) dus het voelt niet goedkoop of slecht afgewerkt aan.

Zelf heb ik een normaal SD kaartje, misschien koop ik daar later nog wel kaartje met hogere snelheid bij, maar voorlopig voldoet het zo.

Qua beeldkwaliteit verkies ik zelf de canon. En daar draait het uiteindelijk toch om bij een camera. Bij nagenoeg elke 'auto' shot ben ik tevreden over de kleuren. (als gewone consumer, ik ben geen 'pro') Maar gevoelsmatig vind ik de plaatjes er goed uitkomen. (typische warme volle 'canon' kleuren). Ook de reviews benadrukken die kwaliteit, welke je terugvindt bij elke canon camera. Aan de bovengemiddelde ruis van zowat elke panasonic zou ik me zeker storen. (Of toch in elk geval aan de voorzorgen die je moet nemen om die ruis te beperken. Dus iso in de gaten houden, sluitertijd, enz... De canon is wat dat betreft relaxer. Auto stand kiezen, of één van de vele nuttige pre-settings, en schieten maar).

(persoonlijk, maar jij moet natuurlijk voor jezelf beslissen, zou ik zelfs aan de prijs die ik betaald heb voor de canon, nl 250, de canon nog verkiezen boven de panasonic aan 230. Aan 180 is het helemaal een 'no brainer'. Enige noemenswaardige consumerfeature die verschilt is het iets grotere zoombereik. En daar heb ik weinig boodschap aan. De panasonic heeft wél een interessante groothoek!!, en om die reden zou ik zelf ook twijfelen. Groothoek is vele malen belangrijker dan telezoom)

Hier zie je ze nog eens 'side by side' => klik

Staar je niet al te hard blind op dat budget olympus camera'tje dat je had. (ook al aardig oud lijkt mij?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
@alvi:

Digitaal zoomen ga ik me nooit aan wagen. Simpelweg, in de reviews werd dit vele malen ook benadrukt, dat de camera met digitale zoom in feite je foto gaat lopen croppen. Nou, als ik een crop wil maken uit een foto, doe ik dat naderhand met Photoshop wel. Verder heeft de Panasonic groothoek dat ik zeker een prè vind, aangezien het erg handig is. Zowel voor wijde landschappen als hoge gebouwen fotograferen, als een groep mensen op de foto krijgen.

Ik heb die side by side bekeken maar dit klinkt raar als ik terugkijk wat DPreview in hun eigen review zei.

Aperture priority No No
Shutter priority No No

Dit heb ik uit die "side by side" vergelijking. Dus hier zeggen ze dat zowel de A720 als TZ3 géén handmatige voorkeuze hebben voor diafragma en sluitertijd. Dit terwijl ik in elke review wel gelezen heb dat de A720 dat wel heeft. Foutief in die side by side gezet denk ik dan maar. Maar het viel me wel op ;)

Verder ben ik er nog eens over na gaan denken. Mijn maximale budget is 325 euro. Nu kost de A720 180 euro en de TZ3 230 euro. Bij elkaar 410 euro. Kom ik dus 85 euro tekort. Want om er echt definitief uitsluitsel over te geven, moet ik ze allebei eens een tijd gebruikt hebben. Om zo mijn eigen voorkeur na gebruik erover te kunnen geven. En als ik dan de A720 bijvoorbeeld beter vind als de TZ3, verkoop ik de TZ3. Vice versa, zet ik de A720 gewoon te koop. Moet ik weliswaar even wat meer geld opzij zetten, maar alleen zo voorkom ik gevoel "had ik toch maar die ander gekocht" omdat ik anders nooit erachter kom hoe 1 van de 2 nu daadwerkelijk in gebruik is.
Pagina: 1 ... 5 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.