Maxx schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 22:27:
De topic is nu wat verder gegroeit dan alleen mij helpen bij keuzes voor een energie zuinige server,
niet in de laatste plaats omdat ik het even op de langere baan heb geschoven, daarom heb ik ook deze start post maar even aangepast.
Dit topic is begonnen omdat ik graag hulp wou bij keuzes voor een thuis server die 24/7 werk aan moest kunnen en dat bij een laag verbruiks niveau deed. Van wege de interssante info die er langs kwam is het topic wat meer uit gegroeit andere kanten op, en dat is naar mijn mening niet erg, zo kunnen er meer mensen hun vragen kwijt, en kunnen er meer mensen geholpen worden.
Mijn kennis op dit gebied is erg beperkt, maar er zijn genoeg nuttige posts gemaakt over verschillende onderwerpen, en er zijn genoeg topics op GoT te vinden over verschillende aanverwante onderwerpen. Ik hoop dat er veel mensen wat aan de informatie in het topic hebben, en ik zal binnenkort proberen wat linkjes hier naar de start post te halen voor wat overzicht.
(als de mods het niet eens zijn met deze verandering laat het mij weten en ik haal het origineel weer terug en zal mijn mond verder houden

)
Let niet op sommige reacties, ik ken het gevoel dat je iets wilt en niet weet hoe je dat exact aan moet pakken. Over specificaties (zie warning) kunnen we het niet hebben want in dat opzicht heeft de moderator gelijk en weten we niet voor wélk doeleinde het apparaat geschikt moet zijn, dus ik doe het zo:
Je zegt er zelf niet bar veel van te weten, maar een beetje server opzetten valt eigenlijk best wel heel erg mee. We hebben het niet over een bedrijf (neem ik aan) en over een thuisserver.
Ik kan zonder specificaties al een aanrader van de hand doen en dat is zoals mijn maat het aanpakt. Energiezuiniger kan bijna niet, maar ik weet niet of mijn suggesties doel halen, want ik ken je budget niet.
->Zet een laptop met signal-up in als server. Het voordeel van een laptop als server (draadloos ook nog) is dat het ten eerste heel zuinig is en ten tweede het geheel makkelijk te verplaatsen is mocht dat ooit nodig zijn. Zet je een tower in dan heb je sowiezo al 200 euro extra stroomkosten erbij per jaar bij een gemiddelde opname van 24*7*100 watt. 23 cent per kilowatt klinkt goedkoop, maar een kilowatt is niet zoveel.
Een droger doet er 30 minuten mee en een wasmachine die verwarmt (hoofdwas) doet er ook maar een half uur mee, maar die staan niet 24*7 aan. Dus neem mee in je begroting de stroomkosten en dat gaf je al aan en dat is al de grootste stap die je onbewust gemaakt hebt.
Als je een laptop inzet als server kun je alles delen via de openbare mappen in Vista. Alle items daarin kunnen gebruikers gebruiken en ook hier kun je selectief in zijn. Bestanden in jouw documenten kunnen ze niet aan.
Zet een WPA2 verbinding op en schakel ICS in (in de wizard van ad-hoc netwerk maken)
Deze laptop kan continue op energiesavings staan tenzij je per se 54 mbps wilt halen (mits je internetabbo dat ondersteund) Als 11 mbps ook genoeg is bespaar je weer de helft aan energie en om daar achter te komen heeft Vista schitterende performancecounters (lang leve de NT structuur).
Ook neemt een server als laptop weinig ruimte in beslag (het boekenwerk in de ban van de ring kost meer ruimte)
Zet er een goede firwall op en je kunt nog steeds bestanden delen met elkaar of als je zusje ( noem maar wat ) die giga goeie film op de shared mappen zet kun jij hem ook zo bekijken.
Voor LANparties is mijn oplossing minder geschikt, maar een snelle ping hangt helaas nog vaak samen met een hoge energieopname en elektra wordt volgens Essent elk jaar 6% duurder, dus als die server 5 jaar on-line is betaal je geen 200 euro per jaar meer, maar richting 400 euro per jaar. 106% over 106% over 106% en ga zo maar door.
Wist je dat alle computers in Nederland alleen al meer energie consumeren dan heel de inboedel van KLM?!
*Voordat er users zijn die mijn reactie afwijzen; TS vraagt om een energiezuinige oplossing en mijner zijds is dit een oplossing