Ik probeer al heel lang te bereiken dat mijn 24/7 server, na enige tijd inactief te zijn, in S3 standby gaat. Zodra er gericht netwerktraffic voor de server is (bijvoorbeeld een file op de server die opgevraagd wordt), moet de server weer wakker worden. Het gaat dus NIET om een WOL packet, maar elk willekeurig aan de server gericht traffic. Het grote voordeel hiervan is dat de server in de praktijk meestal in S3 mode staan en toch direct beschikbaar is. Een wake up uit S3 duurt namelijk maar een paar seconden. De clients van de server hoeven ook niets bijzonders te doen (zoals het sturen van een WOL packet). Ze doen gewoon hetzelfde als ze zouden doen als de server wel permanent aan zou staan.
Een en ander is uitgebreid beschreven op: http://www.exoid.com/?page_id=47.
Nu is mijn probleem dat de server netjes in S3 standby gaat, maar na een korte tijd (maximaal een minuut of zo) weer wakker wordt.
Mijn server heeft ULi PCI Fast Ethernet Controller. In the advanced opties staat de waarde PME op pattern match (by Magic Packet kun je de server met een WOL packet opstarten)
Met wireshark heb ik het verkeer op mijn netwerk bekeken en het valt me op dat de router elke minuut een ARP bericht broadcast met de volgende inhoud:
Broadcast ARP Who has 192.168.1.10? Tell 192.168.1.1.
Ik denk dat mijn server vervolgens door dit packet uit standby wordt gehaald.
Mijn huidige router is een Draytek 2900G. Ik heb ook 2 andere routers geprobeerd (Internetplusbellen Experia boxen) en die vertoonden hetzelfde gedrag.
Kan iemand de volgende vragen beantwoorden:
- Is het mogelijk om die ARP probe van de router te disabelen?
- Zijn er netwerkkaarten die ARP berichten negeren bij wake up from directed traffic?
- Is er iemand die een vergelijkbare situatie aan de praat heeft gekregen en zo ja hoe?
Een en ander is uitgebreid beschreven op: http://www.exoid.com/?page_id=47.
Nu is mijn probleem dat de server netjes in S3 standby gaat, maar na een korte tijd (maximaal een minuut of zo) weer wakker wordt.
Mijn server heeft ULi PCI Fast Ethernet Controller. In the advanced opties staat de waarde PME op pattern match (by Magic Packet kun je de server met een WOL packet opstarten)
Met wireshark heb ik het verkeer op mijn netwerk bekeken en het valt me op dat de router elke minuut een ARP bericht broadcast met de volgende inhoud:
Broadcast ARP Who has 192.168.1.10? Tell 192.168.1.1.
Ik denk dat mijn server vervolgens door dit packet uit standby wordt gehaald.
Mijn huidige router is een Draytek 2900G. Ik heb ook 2 andere routers geprobeerd (Internetplusbellen Experia boxen) en die vertoonden hetzelfde gedrag.
Kan iemand de volgende vragen beantwoorden:
- Is het mogelijk om die ARP probe van de router te disabelen?
- Zijn er netwerkkaarten die ARP berichten negeren bij wake up from directed traffic?
- Is er iemand die een vergelijkbare situatie aan de praat heeft gekregen en zo ja hoe?