Wake up uit S3 standby bij directed traffic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 15:31
Ik probeer al heel lang te bereiken dat mijn 24/7 server, na enige tijd inactief te zijn, in S3 standby gaat. Zodra er gericht netwerktraffic voor de server is (bijvoorbeeld een file op de server die opgevraagd wordt), moet de server weer wakker worden. Het gaat dus NIET om een WOL packet, maar elk willekeurig aan de server gericht traffic. Het grote voordeel hiervan is dat de server in de praktijk meestal in S3 mode staan en toch direct beschikbaar is. Een wake up uit S3 duurt namelijk maar een paar seconden. De clients van de server hoeven ook niets bijzonders te doen (zoals het sturen van een WOL packet). Ze doen gewoon hetzelfde als ze zouden doen als de server wel permanent aan zou staan.

Een en ander is uitgebreid beschreven op: http://www.exoid.com/?page_id=47.

Nu is mijn probleem dat de server netjes in S3 standby gaat, maar na een korte tijd (maximaal een minuut of zo) weer wakker wordt.

Mijn server heeft ULi PCI Fast Ethernet Controller. In the advanced opties staat de waarde PME op pattern match (by Magic Packet kun je de server met een WOL packet opstarten)

Met wireshark heb ik het verkeer op mijn netwerk bekeken en het valt me op dat de router elke minuut een ARP bericht broadcast met de volgende inhoud:

Broadcast ARP Who has 192.168.1.10? Tell 192.168.1.1.

Ik denk dat mijn server vervolgens door dit packet uit standby wordt gehaald.

Mijn huidige router is een Draytek 2900G. Ik heb ook 2 andere routers geprobeerd (Internetplusbellen Experia boxen) en die vertoonden hetzelfde gedrag.

Kan iemand de volgende vragen beantwoorden:
- Is het mogelijk om die ARP probe van de router te disabelen?
- Zijn er netwerkkaarten die ARP berichten negeren bij wake up from directed traffic?
- Is er iemand die een vergelijkbare situatie aan de praat heeft gekregen en zo ja hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Ik kan intussen een van mijn eigen vragen beantwoorden:

Ja, er zijn ethernet controllers die een ARP kunnen negeren:

http://support.dell.com/s...twork/P46150/en/index.htm

Helaas kan ik de genoemde controller niet vinden als netwerkkaart en de fabrikanten van netwerkkaarten zijn niet erg scheutig met documentatie. Mijn vraag wordt nu dus:

Heeft iemand een netwerk kaart waar je "wake on ARP" uit kunt zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:11
Die ARP is nu net een broadcast in principe zou die dus niet wakker moeten worden van een ARP probe. Gebruikt je router niet een of ander snmp protocol of syslog of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
redfox314 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 16:38:
Die ARP is nu net een broadcast in principe zou die dus niet wakker moeten worden van een ARP probe. Gebruikt je router niet een of ander snmp protocol of syslog of iets anders?
Nee, syslog staat uit en in Wireshark zie ik alleen ARP traffic (als ik verder niets doe natuurlijk). Bovendien klopt de frequentie van de ARP broadcast (eens per minuut) erg goed met het wake up gedrag: de PC start weer na enkele seconden tot een minuut (dat heb ik niet precies getimed).

Verder zie ik dat de ethernet controller in de onderstaande link een optie heeft om ARP te negeren voor wake ups. Dat zal niet voor niets zijn lijkt me.

http://support.dell.com/s...twork/P46150/en/index.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Niemand heeft een netwerk kaart die ARP kan negeren bij wake on lan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:11
Zoals ik al zij hoort eenders de welke kaart ARP te negeren vermits alleen ARP replies directed zijn en als je pc in S3 staat kan je natuurlijk geen requests doen om op te antwoorden.
Waarschijnlijk is het feit dat jou kaart reageert op arp ofwel een fout in de kaart ofwel een foute conclusie.
Mijn Intel PRO/1000 PT reageert in elk geval niet op ARP noch op enig ander gebroadcast signaal.
Welke computer heeft trouwens 192.168.1.10?
Ik heb wel gemerkt dat mijn computer vanzelf uit standby komt als ik in mijn router aan port forwarding doe naar mijn computer. Wanneer je met wireshark meet op je server,heb je dan een firewall aanstaan op je server zelf? Het is niet onrealistisch om te denken dar wireshark achter je firewall zit. Misschien is er zo een discrepantie tussen wat je in wireshark ziet en wat je kaart effectief aangeboden krijgt.

Net even een test gedaan. Ik zie geblokkeerde requests gewoon in wireshark...

[ Voor 43% gewijzigd door redfox314 op 26-08-2008 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
redfox314 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 17:19:
Zoals ik al zij hoort eenders de welke kaart ARP te negeren vermits alleen ARP replies directed zijn en als je pc in S3 staat kan je natuurlijk geen requests doen om op te antwoorden.
Waarschijnlijk is het feit dat jou kaart reageert op arp ofwel een fout in de kaart ofwel een foute conclusie.
Mijn Intel PRO/1000 PT reageert in elk geval niet op ARP noch op enig ander gebroadcast signaal.
Welke computer heeft trouwens 192.168.1.10?
Ik heb wel gemerkt dat mijn computer vanzelf uit standby komt als ik in mijn router aan port forwarding doe naar mijn computer. Wanneer je met wireshark meet op je server,heb je dan een firewall aanstaan op je server zelf? Het is niet onrealistisch om te denken dar wireshark achter je firewall zit. Misschien is er zo een discrepantie tussen wat je in wireshark ziet en wat je kaart effectief aangeboden krijgt.

Net even een test gedaan. Ik zie geblokkeerde requests gewoon in wireshark...
192.168.1.10 is het adres van de server. Wireshark heb ik ook gedraaid op de server. Op dat moment was het de enige machine in het netwerk die aan stond. Op de server draaide inderdaad een firewall. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik de uitzet, hoewel ik denk dat wireshark direct op de kaart luistert. Wel een goeie tip, ik had daar nog niet aan gedacht.

Als het uitschakelen van de firewall geen extra traffic in wireshark oplevert, kan ik toch alleen maar concluderen dat het de arp broadcasts zijn die de computer wekken. Die broadcasts zijn namelijk het enige traffic op het netwerk en bovendien klopt de frequentie precies met het wake up gedrag van de server. Als ik de test uitvoer is de server de enige computer op het netwerk. Bovendien werd in de link die ik eerder plaatste een netwerkkaart beschreven, waar je wol op ARP traffic expliciet uit kon zetten. Wel een vreemde optie trouwens. Je hebt gelijk dat het helemaal niet logisch is om in welke situatie dan ook een wol te doen op ARP. Ik heb in mijn router trouwens (nog) geen port forwards gedefinieerd naar de server. Overigens vind ik het logisch en gewenst dat de computer daardoor gewekt wordt. Op die manier kun je je computer zelfs over het internet permanent beschikbaar laten zijn en toch meestal in stand by staan.

Bedankt voor je vermelding van je netwerkkaart en dat die niet reageert op arp traffic. Dit soort informatie over netwerkkaarten is heel lastig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Met de Netgear GA311 Gbit kaart kan je 'WakeUp on ARP/PING' aan- of uitzetten. ;)
Of dit dan ook de WOL beïnvloed weet ik niet. Lijkt mij van wel helaas. Zal eens testen straks.
Pagina: 1