Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 17:50
MisterE schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 21:30:
[...]

voor een bedrijf is dat zuinige helemaal niet zo belangrijk. Zeker als backup machine is data intergriteit veel belangrijker. Dus ik denk dat je naar hele andere meuk moet kijken. ECC geheugen bijv. en iets van een 3ware of Areca hardware raid kaart.
Prijs en geluidsniveau ( hij staat op de afdeling bij gebrek aan serverruimte) is bij ons wel erg belangrijk en met een budget van max. 1000,- kan ik ook niet zo heel veel kanten op. Het gaat er vooral om dat het stabiel is.

Als je nog tips of aanvulling hebt hoor ik dat uiteraard graag.

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koopmans schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 21:24:
Ik heb de onderstaande setup nu thuis draaien:
  • Asus M3N78-CM
  • Amd 4850e met stock koeler
  • Kingston KVR667D2N5/2G, 2048 MB
  • Seagate momentus 5400.4 120 GB
  • WD green power 1 TB
  • Seasonic S12II-330,330Watt
Heb Ubuntu server geinstalleerd op de seagate schijf en gebruik de wd als data schijf. De setup verbuikt idle zo'n 32,8 Watt de WD staat dan in standby mode. Standby verbruikt het systeem nog zo'n 3,5 Watt.

Het moederbord heeft helaas niet de mogelijkheid om de vcore lager te zetten.
Ik heb onlangs de Asus M3A78-EHM en deze heeft in het bios ook zeer beperkte mogelijkheid om instellingen te veranderen. FSB staat standaard op 200 en kan alleen tussen de 200 en 400 gezet worden. Vcore kan alleen iets verhoogd worden, niet verlaagd. Multiplier kan geloof ik maar terug gezet worden tot 8 in plaats van de 4 en 5 waar ik nu op draai met behulp van RightMark CPU Clock Utility (RMClock). Wat een geweldig programma is dat _/-\o_ Ik draai nu dus op performance on demand switchend tussen de 800 en 1000 MHz waarbij 800 MHz op 0,725 vcore en 1000 MHz op 0,825 vcore draait. Ik heb de performance absoluut niet nodig zeker nu nog niet aangezien ik er een IRC bot op draai en van plan ben een eigen kleine website te draaien.
Ik zie dat je Ubuntu server draait en als het goed is zijn daar ook wel enigszins tooltjes voor te vinden. Ik heb tevergeefs geprobeerd met Debian maar met mijn zeer beperkte kennis is het mij gewoon weg niet gelukt om alles in te stellen. Misschien dat jij meer kennis/geluk hebt maar dan weet je in ieder geval dat het wel mogelijk is zodat je weer uren zoet kunt zijn om alles werkend te krijgen :9

@Marmot84 hierboven: Met een budget van 1.000 euro zou je makkelijk zelfs 2 servers neer kunnen zetten die zuiniger en veiliger voor data is. (2 is altijd veiliger dan 1, maar wel op verschillende locaties zetten uiteraard) Volgens mij heb jij voor die taken de performance ook niet nodig dus ik zou persoonlijk gaan voor een Sempron LE-1xxx of iets dergelijks met een 780G moederbord. (ik heb zelf de Sempron LE-1200)
Ook als je al uitgaat van een budget moet je ook rekening houden met het energieverbruik omdat dit ook een beste kostenpost kan worden op jaarbasis.

Voor een stil systeem kan ik je namelijk deze setup zeker aanraden:
  • Sempron LE-1xxx
  • 780G of vergelijkbaar moederbord welke ook erg zuinig is
  • Pico-PSU (heeft geen fan nodig en vergeet er geen adapter bij te kopen)
  • Koop een goedkope kast liefst ATX en ga lekker met de kast aan de slag met een dremel voor 2x 120mm fans (ik heb nu 2x Scythe SlipStream SL 120 Mm en die zijn heerlijk stil, draaien rond de 500RPM maar zijn genoeg voor dit systeem wanneer underclocked en undervolted, heb de amd fan van de boxed heatsink afgesloopt :Y))

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2008 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koopmans
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-09 13:58
@Skeweyed
Helaas heb ik nog geen tooltje (zoals RMClock) kunnen vinden welke onder Ubuntu werkt.
Als iemand hiervoor nog iets weet, dan hou ik me zeker aanbevolen.

Het installeren was overigen een fluitje van een cent. De server installatie geeft je gelijk al de mogelijkheid om een samba en ssh server te installeren, daarna via tasksel de desktop erbij geinstalleerd, zodat ik met freenx remote de mogelijkheid tot een grafische desktop heb. Simpel directories delen gaat dan gewoon d.m.v. een rechtermuis klik en dan de sharing opties instellen.
De grafische inlogmanager heb ik op de server zelf overigens wel uit gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:47
Undervolten in ubuntu: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=786402
Werkt gewoon met kernel modules, zijn wel tooltjes voor, alleen niet zo simpel als in windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:14
Marmot84 schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 08:43:
[...]

Prijs en geluidsniveau ( hij staat op de afdeling bij gebrek aan serverruimte) is bij ons wel erg belangrijk en met een budget van max. 1000,- kan ik ook niet zo heel veel kanten op. Het gaat er vooral om dat het stabiel is.

Als je nog tips of aanvulling hebt hoor ik dat uiteraard graag.
Misschien is het dan wel wijs om je baas te informeren? Jij zoekt nu bepaalde dingen uit neem ik aan, en wie krijgt de schuld als straks blijkt alle bestanden corrupt te zijn? juist...
Tenzij je op een eenmansbedrijfje werkt ofzo, dan kan ik me voorstellen dat je compromisen moet maken, maar dan nog. Overweeg iets meer uit te geven.

Niet dat ik weet of alle onderdelen van je setup slecht zijn, maar bij een bedrijf zou ik toch niet zo snel softraid en dergelijke gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 17:50
MisterE schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 22:54:
[...]

Misschien is het dan wel wijs om je baas te informeren? Jij zoekt nu bepaalde dingen uit neem ik aan, en wie krijgt de schuld als straks blijkt alle bestanden corrupt te zijn? juist...
Tenzij je op een eenmansbedrijfje werkt ofzo, dan kan ik me voorstellen dat je compromisen moet maken, maar dan nog. Overweeg iets meer uit te geven.

Niet dat ik weet of alle onderdelen van je setup slecht zijn, maar bij een bedrijf zou ik toch niet zo snel softraid en dergelijke gebruiken.
Heb ondertussen wel een wat andere setup, maar ik ben met jullie eens dat het een beetje hobyen blijft. Wat eigenlijk niet gewenst is. Gebrek aan serverruimte is het grootste probleem. En bij de colocating de tapes laten vervangen kost bijna 280 euro in de maand. Alternatief is dat we het zelf doen, maar op deze manier hebben we toch een backup op tape.

Misschien dat ik voor the time being, maar een simpel desktopje neerzet en het via die pc laat lopen.

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:06
Autoreply schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 04:22:
Mijn vragen
*Is 1 GB geheugen genoeg om HD af te spelen?
*Is een 4850e icm een 690 mobo ook genoeg om Full HD af te spelen?
Die hardwarematige versnelling is leuk, maar een deel van de films ondersteund dat nog niet. Ik ga sowieso vooral normale DVD's kijken, dus als ik twee tientjes kan besparen met een goedkoper mobo, graag.
*Ik kijk TV via scart. Hoe krijg ik dit doorgelust, is er een verloopstuk van D-sub naar Scart oid of heb je een TV-out nodig?
And again. Ik wil niet zeuren, maar veel mensen plempen hun vragen neer zonder die van anderen op te lossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-08 23:46
Ik heb hier inmiddels de volgende hardware om mijn huidige server te vervangen. Doel is VMware ESX 3.5 of VMware ESXi. Voordeel van ESX is dat ik mijn raid controller nog kan beheren met een programma, daarnaast mogelijk een UPS aan te sluiten op serieel.

Kingston 4GB DDR2 (2x2GB) PC6400 800Mhz CL5 Dual Channel Kit (KVR800D2N5K2⁄4G)
AMD 4850e (AM2, 2,5 GHz True Dual Core, 1MB, 45W) Boxed
Samsung 1TB HD103UJ
Asus M3A78-EMH HDMI

Ik krijg met VMware ESX3.5 geen stabiel systeem. Acpi/apic errors, vast lopers, etc. bios al geupdate (staat zelfs bij nieuwe revisie acpi) maar helpt niet. Dus ik zit eigenlijk te overwegen deze hardware in mijn gewone pc te stoppen en wat anders voor de server namelijk een Intel variant, beter ondersteund in VMware ESX3.5

Wat zijn de ervaringen hier met Intel systemen en zuinig? Ik heb eigenlijk altijd zuinige AMD processors gehad, dus dit is wat nieuws voor mij. Intel P45 chipset? Eisen zijn zuinig, beetje gelijkwaardige performance, minimaal 1x pcie 8/16(raid kaart & 1 pci) (intel lan) & onboard vga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Autoreply schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 04:22:

Mijn vragen
*Is 1 GB geheugen genoeg om HD af te spelen?
Ja, geheugen is nauwelijks een factor voor het afspelen van mediabestanden.
*Is een 4850e icm een 690 mobo ook genoeg om Full HD af te spelen?
Geen idee..mijn intel dual-core @ 2.6Ghz is snel genoeg zonder hardware acceleratie indien gebruik gemaakt wordt van een player/codec die beide cores gebruikt.
Die hardwarematige versnelling is leuk, maar een deel van de films ondersteund dat nog niet. Ik ga sowieso vooral normale DVD's kijken, dus als ik twee tientjes kan besparen met een goedkoper mobo, graag.
*Wat is handiger, een externe router of een netwerkkaart+wlankaart inbouwen?
? Dat moet je zelf beslissen.
*Ik kijk TV via scart. Hoe krijg ik dit doorgelust, is er een verloopstuk van D-sub naar Scart oid of heb je een TV-out nodig?
Sommige videokaarten kunnen zonder extra logica van d-sub naar scart werken, maar handiger is een tv-out. Moet je even op googelen welke videokaarten werkbaar zijn met scart.
*Draait dit alles onder Ubuntu?
Ja. VLC en mplayer werken prima onder ubuntu. Ik weet zo niet of ze inmiddels ook al dual-core decoding doen voor de populaire codecs. Ik zou denken van wel, maar zelf gebruik ik als die-hard linux gebruiker toch windows op mijn htpc. Ik gebruik mplayer voor alles behalve 1080p h264 videos, dus dat zal onder linux precies net zo goed werken. Voor 1080p h264 videos gebruik ik mediaplayer classic, omdat die beide cores gebruikt voor het decoden. Dat zal onder linux wat meer gepruts zijn om dat aan de praat te krijgen vermoed ik.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 23:25:
[...]

Toch niet de ASUS A- 45GA 450W voeding?
Die is bij lage belasting helemaal niet zo efficient,ik heb hem namelijk zelf gehad.
Yep... dat was deze voeding.
Ik heb nu toch ook de pricewatch: Antec NSK1380 erbij besteld.

En het scheelt 8 watt bij belasting van ongeveer 70 watt. Als de ASUS 76 watt doet, doet de Antec het met 67 watt.

Meer metingen volgen als ik mijn andere onderdelen binnen heb.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:24
Autoreply schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 10:29:
[...]

And again. Ik wil niet zeuren, maar veel mensen plempen hun vragen neer zonder die van anderen op te lossen ;)
Zoals jij zelf bedoel je??? Ik heb jou geen enkele vraag zien beantwoorden in dit topic en de vragen die je zelf stelt zijn allemaal al eerder beantwoord. Het is bijna jammer dat iemand je vragen ondertussen al beantwoord heeft, doe zelf eens een beetje moeite!
Sorry, maar bij het zien van jouw post kon ik dit niet voor me houden hoor...

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
ik wil een thuisserver hebben en zit te denken aan het deluxesysteem van hardware.info de concurrent :P

even schaamteloos gecopy pasted:

Ik heb geen tijd meer om uitgebreid alles te installeren dus kies voor gemakzucht wbt serverversie: Microsoft home edition ipv 2008. Gewoon hup ff alles erin stoppen en gaan met de banaan. Zelfs Exchange schijnt dmv een tool te werken dus ik ben gelukkig,

Mijn vragen: Is dit het beste systeem voor mijn situatie:

1 mainstation (zwaar systeem, 8 gb intern, 2 tb).
1 Hp pavillion 9890eg (500 gb schijfruimte).
1 xbox 160 gb intern

verder: Nokia 6500 slide. QTEK 9090 PDA, HTC Ted Baker
2 oude systemen die ik voor mediaplayer en gamestation gebruikte. Denk dat ik ze weg ga geven zodra alles klaar is hier.

Verder wil ik nog een xbox 360 kopen en een playstation 3 (Wii staat hier al).

Ik wil de server vooral gebruiken voor databackup & datastorage + remotedownload (newsgroepen, torrents).

De oude xbox gebruik ik nu om xvid etc op m'n tv te showen. Ik wil de server nu gaan gebruiken om alles centraal te regelen.

Ik denk dat het met dit systeem hieronder perfect gaat. Hoeveel schijven raden jullie aan? ik zit zelf aan 4 tb te denken.

Heeft iemand suggesties?

----

AMD Athlon 64 X2 4050e Processors
De Athlon X2 4050e is een dual-core processor uit AMD's recente 45W reeks. Dat betekent een zeer laag energieverbruik, maar dankzij de twee kernen voldoende rekenkracht voor wie z'n Home Server zeer intensief wil gaan inzetten.
Klik hier voor de detailpagina van dit product.

2 GB DDR2-667 SODIMM Geheugenmodules
Het gekozen moederbord vereist het gebruik van SODIMM modules. Wij kiezen voor de luxe thuisserver voor 2 GB geheugen van het DDR2-667 type.

Geleverd bij behuizing CPU-koelers
Bij de Chenbro ES340 wordt een passende CPU-koeler meegeleverd. Deze hoeft dus niet los aangeschaft te worden.

Albatron KI690-AM2 Moederborden
De gekozen Chenbro behuizing biedt ruimte aan een klein Mini-ITX of DTX moederbord. Wij kiezen voor het Albatron KI690-AM2 bord, gebaseerd op de energiezuinige AMD 690G chipset. Dit bord heeft tevens de benodigde vier SATA-poorten aan boord.

4x Western Digital Caviar RE2-GP 1 TB Harddisks/SSD's
Aangezien een thuisserver 24 uur per dag aan staat, wil je natuurlijk harddisks met een zo laag mogelijk energieverbruik. Western Digital speelt daar handig op in met de Caviar GP (Green Power) reeks. Wij kiezen voor vier exemplaren van 1 TB. Bij Windows Home Server maak je gebruik van Microsofts Drive Extender technologie, anders raden we aan de schijven in RAID 1 te gebruiken.

Chenbro ES34069 120W Behuizingen
De Chenbro ES340 is zonder enige twijfel het ultieme kastje voor een thuisserver. De behuizing is piepklein, maar biedt desalniettemin ruimte aan vier hot-swappable SATA-harddisks. Voor de liefhebbers zou er zelfs nog een vijfde 2.5" harddisk en een slimline optische drive in passen. Qua moederbord is het mini-kastje voorbereid voor Mini-ITX en DTX. De behuizing wordt verder geleverd met een externe voeding. De prijs is hoog, de leverbaarheid zeer matig, maar voor de ultieme thuisserver zul je echt naar dit kastje op zoek moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ook aan het kijken om een nieuwe server te bouwen.
Draai nu debian op een gewone pentium 4.

Mooie van dit topic is dat het vol staat met tips, echter het jammere is om steeds alles door te lezen. Een aantal van jullie zijjn perfect in het achterhalen van verbuik van de diverse onderdelen. Mooi zou zijn als van de meest essentiele onderdelen (proc, mobo, hdd's) een eenvoudig en eenduidig overzich zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RricK
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 18:33
beste mede tweakers,

Ik volg al een tijdje dit topic en wil mijn huidige server ook vervangen voor een zuinig klein home servertje. Heb nog niet alle onderdelen bij elkaar maar twijfel nog over een aantal keuzes. hieronder de setup tot nu toe.

Moederbord.
Intel DG45FC
Geheugen
4 Gb DDRII
CPU
Intel Core 2 Duo E5200
(Ergens in dit topic las ik dat deze redelijk zuinig was mocht er een betere zijn voel vrij om dit te melden)
Opslag
2x 1 tb hdd in raid 1

En ik denk dat ik het wel moet redden met een 150 watt voeding.

Wat er in iedergeval op moet komen is windows 2008 64 bit en exchange 2007.
Maar nu dus het gene waar ik over twijfel.
Ik wou er een VMware ESXI server van maken en daarop win 2008 draaien. Maar hoe kan ik er dan achter komen als er dan een schijf defect is.
Is het mogelijk om dit in vmware uit te lezen. Want ik heb al even geprobeerd of je ook echt op de console van de ESXI server wat kan uitvoeren maar daar zag ik niet echt een optie toe ook niet met telnet.

Iemand van jullie misschien een suggestie ?

Wat ik natuurlijk wel zou kunnen doen is aan de virtuele machines twee evengrote virtuele hdd's toekennen en dan op de virtuele machine een softwarematige raid aanmaken maar ja dat gaat allemaal wel een beetje ten koste van de snelheid denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user888
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-01-2021
Ik had beloofd om mijn bevindingen met de AMD 4850e hier nog te plaatsen. In het kort: idle 53 watt. Inclusief een RAID5 met 6 harddisks (1 spare) verwacht ik onder de 90 watt idle uit te kunnen komen.

Op mijn eigen site houdt ik er een log er over bij: http://www.ruwebit.net/article/301

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10
user888 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 08:31:
Ik had beloofd om mijn bevindingen met de AMD 4850e hier nog te plaatsen. In het kort: idle 53 watt. Inclusief een RAID5 met 6 harddisks (1 spare) verwacht ik onder de 90 watt idle uit te kunnen komen.

Op mijn eigen site houdt ik er een log er over bij: http://www.ruwebit.net/article/301
Als je idle 53 Watt is zonder hdd's dan vind ik dat wel hoog voor zo'n setup. Zie een vorige post van me: klik. Ik weet zo niet wat voor voeding je hebt, maar die van mij zou (op basis van het resultaat van Koopmans) ongeveer net zoals die van hem ~33 Watt verbruiken (ik heb geen meter om het te meten). Wellicht dat je huidige voeding niet erg efficient is. Dat moet echt wel omlaag kunnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Oguz286 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 16:07:
[...]

Als je idle 53 Watt is zonder hdd's dan vind ik dat wel hoog voor zo'n setup. Zie een vorige post van me: klik. Ik weet zo niet wat voor voeding je hebt, maar die van mij zou (op basis van het resultaat van Koopmans) ongeveer net zoals die van hem ~33 Watt verbruiken (ik heb geen meter om het te meten). Wellicht dat je huidige voeding niet erg efficient is. Dat moet echt wel omlaag kunnen denk ik.
Yep zeker... Mijn setup trekt 37 watt idle:

4850e
2 reepjes geheugen
2 hdd
Gigabyte GA-MA78GM-DS2H

Dus dat moet een stuk lager kennen. (sorry ik heb niet meer gemeten. Geen tijd).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:34
Ik volg dit topic al een tijdje en wat me opvalt is dat er veel over idle power gepraat wordt, uiteraard is dit belangrijk in een 24/7 systeem.
Maar wat volgens mij nog belangrijker is (en daar lees ik weinig over) hoe goed (en betrouwbaar) gaat je systeem in en uit suspend/hibernate. Daarmee kun je nl echt energie besparen want hoeveel uur per dag wordt je systeem niet gebruikt? Al die uren kun je je idle power nog veel verder terugdringen.

Ik ben geinteresseerd in een zuinig systeem, maar ook een waarvan het in en uit suspend/hibernate gaan zonder problemen werkt. Wat is jullie ervaring hiermee? Welke moederborden/bios/operating systems zijn hier goed in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
raven22 schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 16:41:
Ik volg dit topic al een tijdje en wat me opvalt is dat er veel over idle power gepraat wordt, uiteraard is dit belangrijk in een 24/7 systeem.
Maar wat volgens mij nog belangrijker is (en daar lees ik weinig over) hoe goed (en betrouwbaar) gaat je systeem in en uit suspend/hibernate. Daarmee kun je nl echt energie besparen want hoeveel uur per dag wordt je systeem niet gebruikt? Al die uren kun je je idle power nog veel verder terugdringen.

Ik ben geinteresseerd in een zuinig systeem, maar ook een waarvan het in en uit suspend/hibernate gaan zonder problemen werkt. Wat is jullie ervaring hiermee? Welke moederborden/bios/operating systems zijn hier goed in?
Bij een server is het volstrekt onlogisch om die uit te schakelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Autoreply schreef op zondag 16 november 2008 @ 17:18:
[...]

Bij een server is het volstrekt onlogisch om die uit te schakelen ;)
Dat snap ik, maar hoevaak wordt een thuisserver nu werkelijk benaderd? Zal bij mij niet zo heel veel zijn, ik gebruik hem voor muziek en film streamen, en als centrale opslag voor foto's en documenten. Het merendeel van de dag wordt hij niet gebruikt en kan dus goed in suspend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
raven22 schreef op zondag 16 november 2008 @ 22:19:
[...]

Dat snap ik, maar hoevaak wordt een thuisserver nu werkelijk benaderd? Zal bij mij niet zo heel veel zijn, ik gebruik hem voor muziek en film streamen, en als centrale opslag voor foto's en documenten. Het merendeel van de dag wordt hij niet gebruikt en kan dus goed in suspend.
In mijn ervaring gebruiken de meeste particulieren met servers ze als torrent bakken, die staan dus nooit idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

raven22 schreef op zondag 16 november 2008 @ 22:19:
[...]
Die van mij start op als die benaderd word via het LAN. Duurt allemaal misschien iets langer, maar wat maakt dat uit? Ik gebruik hem alleen als 2de backup server (backups ouder dan een maand worden hierop weggescheven) en streaming bak. Staat die 15 minuten niets te doen? suspend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
Dreamvoid schreef op zondag 16 november 2008 @ 23:09:
[...]
In mijn ervaring gebruiken de meeste particulieren met servers ze als torrent bakken, die staan dus nooit idle.
Mijn server zit anders wel uit z'n neus te vreten wanneer die torrents aan het binnenhalen is, dus 99,x% idle.

Ik heb mijn server ook niet 24/7 aanstaan, alleen wanneer het nodig is. Als hij niks doet gaat ie vanzelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voor dat soort simpele zaken is een gespecialiseerd ARM of MIPS gebaseerd systeem ook zeker toereikend natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 23:20:
[...]

Die van mij start op als die benaderd word via het LAN. Duurt allemaal misschien iets langer, maar wat maakt dat uit? Ik gebruik hem alleen als 2de backup server (backups ouder dan een maand worden hierop weggescheven) en streaming bak. Staat die 15 minuten niets te doen? suspend..
Nu was dus mijn vraag. welke moederborden / operating systemen zijn betrouwbaar in het in en uit suspend gaan. Waar moet ik op letten, de netwerkkaart moet wol ondersteunen, en in de de bios? Is daar de mogelijkheid om S3 of S4 in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
raven22 schreef op maandag 17 november 2008 @ 08:13:
[...]

Nu was dus mijn vraag. welke moederborden / operating systemen zijn betrouwbaar in het in en uit suspend gaan. Waar moet ik op letten, de netwerkkaart moet wol ondersteunen, en in de de bios? Is daar de mogelijkheid om S3 of S4 in te stellen?
Hmm, naar aanleiding van bovenstaande opmerkingen ben ik ook aan het denken gezet. Hoe lang duurt WOL typisch ongeveer bij - bijvoorbeeld - XP, Vista of Ubuntu, seconden, of toch een stuk langer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user888
Cyberpope schreef op donderdag 06 november 2008 @ 20:26:
[...]
Yep zeker... Mijn setup trekt 37 watt idle:

4850e
2 reepjes geheugen
2 hdd
Gigabyte GA-MA78GM-DS2H

Dus dat moet een stuk lager kennen. (sorry ik heb niet meer gemeten. Geen tijd).
Het merk van mijn voeding is iets in de trant van: Tronics, Tronix, Xtronic (heb het niet helemaal meer onthouden), maar lijkt me niet echt een A-merk ;-) Wat voor voeding gebruik jij? Hoe zie ik aan (de specs van) een voeding of deze zuinig is? En hoe meet ik dat (zonder mobo aan het net hangen en aanzetten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

user888 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 10:46:
Hoe zie ik aan (de specs van) een voeding of deze zuinig is? En hoe meet ik dat (zonder mobo aan het net hangen en aanzetten)?
PSU nemen met 80+ Rating en een wattagemeter aan het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

user888 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 10:46:
[...]

Het merk van mijn voeding is iets in de trant van: Tronics, Tronix, Xtronic (heb het niet helemaal meer onthouden), maar lijkt me niet echt een A-merk ;-) Wat voor voeding gebruik jij? Hoe zie ik aan (de specs van) een voeding of deze zuinig is? En hoe meet ik dat (zonder mobo aan het net hangen en aanzetten)?
Ik heb er een 80% voeding aanhangen die in mijn kast zat: http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-023078

Dat is dus een antec voeding. Ik denk dat je met je voeding nog veel winst kunt halen.
Dit is niet te meten zonder mobo. Maar er zijn wel lijsten met zuinige voedingen. Kijk vooral naar 80+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user888
Yapser schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 12:13:
[...]

PSU nemen met 80+ Rating en een wattagemeter aan het stopcontact.
Bedankt voor alle antwoorden. Heb me een beetje zitten oriënteren, maar vindt het lastig een goede voeding te vinden: ze zijn allemaal overpowered. Ik heb meer dan genoeg aan een voeding van 220 watt denk ik, maar de 80+ voedingen beginnen bij de 300 watt. En de efficiëntie is het best bij 50%-80% belasting... Maar goed, altijd beter dan wat ik nu heb waarschijnlijk.

Ik zag de HIPRO HP-D2551AO O1LF wel zitten, maar die wordt nergens verkocht, hetzelfde geldt voor de Delta DPS-255EB A (zie http://www.80plus.org/manu/psu/psu_join.aspx). Als je dan kijkt wat er in de Nederlandse webwinkels te koop is, kom ik op de Seasonic S12II-330 terecht. Iemand ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

Mwa, die Seasonics zijn behoorlijk OK hoor. Het is gewoon een A-merk tov. al die Sweex/q-tec/enz troep ;)

Op die hele lage wattages zijn ze ook wel wat beter dan een gemiddelde low-budget PSU hoor. Waar denk je dat die 32 ~ 40 watt idle power draws uitkomen? juist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zelf ervaring met de Seasonic S12II-330HB en de Seasonic S12II-380HB. Allebei goede voedingen die tegelijk erg stil zijn. Vergeet daarbij niet dat Seasonic voor Antec en Corsair voedingen maakt, dus als je aan 330 of 380 voldoende hebt kun je die gerust nemen. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:47

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik heb een server met daarin een Sempron 2600+ op een Asrock nForce4 bordje. 1x HD en normale (niet efficiente) voeding.

De server gebruikt zo'n 50-55W.

De sempron 2600+ ondersteunt geen Cool-n-Quiet. Zodat ik ook niet met RMClock oid aan de gang kan gaan. Een Sempron 3000+ die wel Cool-n-Quiet ondersteunt kost EUR 20.

Iemand enig idee wat het verschil is tussen met/zonder CnQ?? Al browsend door de topics zou het best maar 5W (10%) kunnen zijn en dan heeft het natuurlijk weinig zin.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Verwijderd

Mijn ervaringen:

* AMD Sempron LE-1200
* Kingston 1GB PC6400
* Samsung Spinpoint F1 HE103UJ, 1TB 2x
* Be Quiet Straight Power E6 350watt
* Sharkoon Rebel9 Economy Edition

en een Seagate Momentus 5400.3. Op een Asus M3N78-CM(zou dat bordje nu niet weer kopen :P)

Idle met alleen de Seagate draaiend: 33 watt!!!! Load met 3 hardeschijven draaiend 61 watt. Ik draai windows home server. Voordeel is dat ik dan RMClock kan draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2008 16:02 ]

• wazzup105
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-09 22:10
5 watt is toch 10 euro per jaar bij continu gebruik, dus zelfs dat zou je er in 2 jaar uit hebben (niet interessant genoeg waarschijnlijk, maar toch)

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

wazzup105 schreef op donderdag 20 november 2008 @ 15:53:
5 watt is toch 10 euro per jaar bij continu gebruik, dus zelfs dat zou je er in 2 jaar uit hebben (niet interessant genoeg waarschijnlijk, maar toch)
Afgezien van het feit dat je dus wel extra power hebt op het moment dat je het nodig hebt. Niet dat het verschil wereldsgroot zal zijn, maar misschien net dat kleine beetje wat je nodig hebt :)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:09
RricK schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 14:11:
beste mede tweakers,

Ik volg al een tijdje dit topic en wil mijn huidige server ook vervangen voor een zuinig klein home servertje. Heb nog niet alle onderdelen bij elkaar maar twijfel nog over een aantal keuzes. hieronder de setup tot nu toe.

Moederbord.
Intel DG45FC
Geheugen
4 Gb DDRII
CPU
Intel Core 2 Duo E5200
(Ergens in dit topic las ik dat deze redelijk zuinig was mocht er een betere zijn voel vrij om dit te melden)
Opslag
2x 1 tb hdd in raid 1

Ik wil eigenlijk ook voor zoiets gaan, maar aan welke kast zit jij te denken? En welke voeding? Ik ga er SME server op installeren en VMWARE server. Is snel genoeg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
RricK schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 14:11:
beste mede tweakers,

Moederbord.
Intel DG45FC
Geheugen
4 Gb DDRII
CPU
Intel Core 2 Duo E5200
Opslag
2x 1 tb hdd in raid 1

Wat er in iedergeval op moet komen is windows 2008 64 bit en exchange 2007.
Maar nu dus het gene waar ik over twijfel.
Ik wou er een VMware ESXI server van maken en daarop win 2008 draaien. Maar hoe kan ik er dan achter komen als er dan een schijf defect is.
Is het mogelijk om dit in vmware uit te lezen. Want ik heb al even geprobeerd of je ook echt op de console van de ESXI server wat kan uitvoeren maar daar zag ik niet echt een optie toe ook niet met telnet.

Iemand van jullie misschien een suggestie ?

Wat ik natuurlijk wel zou kunnen doen is aan de virtuele machines twee evengrote virtuele hdd's toekennen en dan op de virtuele machine een softwarematige raid aanmaken maar ja dat gaat allemaal wel een beetje ten koste van de snelheid denk ik.
euhms.... win2008 + hyper-v/???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Ik heb jullie advies nodig. Ik heb het volgende systeem uitgezocht:Er komt een linux SME server distro op te draaien die de (100 mbit) internetverbinding gaat routeren. Verder gaat hij mijn muziekcollectie zowel online als op het lokale netwerk aanbieden, mysql, apache, etc. Ook wil ik er twee vmware images op draaien. Gaat dit allemaal lukken?

Als kast twijfel ik tussen de Noah CRS3988B-80 en de Silverstone LC06. Beide hebben een externe voeding. Trekt deze voeding mijn componentjes? En hoe zou het verbruik dan zijn?

[ Voor 22% gewijzigd door smeerbartje op 22-11-2008 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Goedenmiddag!

Om, zoals vele andere, ook maar even om advies te vragen hier betreffende een home servertje alsvolgt de situatie.

Run momenteel ( niet 24/7 ) een oud beestje, p3 500mhz, 20gig hdd, 2/3 x 128mb geheugen, 2000Professional.
Deze word momenteel gebruikt als torrent downloader, maar voornamelijk om belangrijke gegevens van mij & de rest van het gezin. ( denk aan outlook + foto's + documenten eens per week, manual ( Cobian backup etc. )

Het probleem is dat de locatie ( kast van een groot bureau , ongeveer 50 x 50 cm ) vereist dat hij betrekkelijk stil is. de meterkast is helaas niet groot genoeg en zou hem liever niet op mijn eigen kamer willen.

Na het een en ander gelezen te hebben ben ik tot het volgende gekomen:
11315 AMD 4850e (AM2, 2,5 GHz True Dual Core, 1MB, 45W) € 58,95

7300 Aopen (component pro serie) ES45B (ATX, 350W, Zilver⁄Zwart) € 37,95

12585 Gigabyte GA-MA78GM-S2H (AM2+, 780G, mATX, 4x DDR2, PCI-e) € 80,95

8910 Kingston 2GB DDR2 PC5300 667Mhz CL5 (KVR667D2N5⁄2G) € 20,80

12481 LiteOn DH-16D3S DVD-ROM speler, 16x, Serial ATA, zwart € 15,95

11745 Samsung 320GB HD322HJ (SATA II 7200RPM 16MB) x 2 € 93,90

Exclusief € 259,24
BTW € 49,26
Totaalprijs € 308,50 Bij cool-prices.nl
De bedoeling is windows server 2003 erop te plempen,

waarmee ik de functionaliteit wil verhogen op de volgende manier:

- Windows exchange server, zodat ik niet manual mijn vader zijn email hoef te backuppen.
- Gebruik maken van OWA, pa reist het een en ander af en zou makkelijk zijn als hij met zijn laptop bijvoorbeeld met de outlook zijn werk email kan bekijken, en via OWA prive email bekijken.
- 2 hardeschijven van 320gig in mirror draaien ( RAID1 ), veiligheid boven alles en verwacht zeker deze schijven niet snel vol te krijgen.
- handig backuppen

Gezien de server 24/7 moet draaien, maar naar verwachting een redelijk hoge IDLE-time zal hebben vraag ik mij het volgende af:

- Zijn er extra dingen waar ik met deze setup & het algehele 24/7 gebeuren op moet letten?
- ik mis nog een videokaart, en het mobo heeft geen geintegreerde. wat raden jullie aan? het goedkoopste wat ik kon vinden was 30/40euro ( pci-e ) en pci kaartjes kon ik al helemaal niet vinden.
- aan wat voor wattage moet ik denken?

Begrijp dat ik weinig behulpzaam ben, en dat dit wellicht het 1000ste " is dit wel goed en wat voor wattage gaat deze setup op lopen " maar ik ben echt benieuwd naar jullie imput, en hoop andere ook verder te kunnen helpen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28
@ bleedstar

citaat:"..
- ik mis nog een videokaart, en het mobo heeft geen geintegreerde. wat raden jullie aan? het goedkoopste wat ik kon vinden was 30/40euro ( pci-e ) en pci kaartjes kon ik al helemaal niet vinden.

.."

Nou volgens mij heeft het Gigabyte GA-MA78GM-S2H wel degelijk onboard graphics!
waarom zou het anders zo'n veelgenoemd board in dit topic zijn.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
bleedstar schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 17:32:
Goedenmiddag!

Om, zoals vele andere, ook maar even om advies te vragen hier betreffende een home servertje alsvolgt de situatie.

Run momenteel ( niet 24/7 ) een oud beestje, p3 500mhz, 20gig hdd, 2/3 x 128mb geheugen, 2000Professional.
Deze word momenteel gebruikt als torrent downloader, maar voornamelijk om belangrijke gegevens van mij & de rest van het gezin. ( denk aan outlook + foto's + documenten eens per week, manual ( Cobian backup etc. )

Het probleem is dat de locatie ( kast van een groot bureau , ongeveer 50 x 50 cm ) vereist dat hij betrekkelijk stil is. de meterkast is helaas niet groot genoeg en zou hem liever niet op mijn eigen kamer willen.

Na het een en ander gelezen te hebben ben ik tot het volgende gekomen:

[...]

De bedoeling is windows server 2003 erop te plempen,

waarmee ik de functionaliteit wil verhogen op de volgende manier:

- Windows exchange server, zodat ik niet manual mijn vader zijn email hoef te backuppen.
- Gebruik maken van OWA, pa reist het een en ander af en zou makkelijk zijn als hij met zijn laptop bijvoorbeeld met de outlook zijn werk email kan bekijken, en via OWA prive email bekijken.
- 2 hardeschijven van 320gig in mirror draaien ( RAID1 ), veiligheid boven alles en verwacht zeker deze schijven niet snel vol te krijgen.
- handig backuppen

Gezien de server 24/7 moet draaien, maar naar verwachting een redelijk hoge IDLE-time zal hebben vraag ik mij het volgende af:

- Zijn er extra dingen waar ik met deze setup & het algehele 24/7 gebeuren op moet letten?

Begrijp dat ik weinig behulpzaam ben, en dat dit wellicht het 1000ste " is dit wel goed en wat voor wattage gaat deze setup op lopen " maar ik ben echt benieuwd naar jullie imput, en hoop andere ook verder te kunnen helpen :) .
Waarom pak je geen SBS server. Kost minder dan de software die je zelf noemt en heeft wat goede features om POP mailboxen leeg te halen en die naar je Exchange account door te sturen.

Verder Atom bordje en een Pico PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
mountainbiker schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 20:58:
@ bleedstar

citaat:"..

.."

Nou volgens mij heeft het Gigabyte GA-MA78GM-S2H wel degelijk onboard graphics!
waarom zou het anders zo'n veelgenoemd board in dit topic zijn.
Woei, inderdaad. mijn excuses, de site waarop ik het mobo'tje bekeek gaf dit vreemderwijs niet aan!
jantje.vlaam schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 21:04:
[...]

Waarom pak je geen SBS server. Kost minder dan de software die je zelf noemt en heeft wat goede features om POP mailboxen leeg te halen en die naar je Exchange account door te sturen.

Verder Atom bordje en een Pico PSU.
Had me nog niet op de versie gericht, maar neem aan dat je met SBS ( small business server ) ook gewoon doelt op 2003, wat ik dus ook van plan ben ( aangegeven in me post :) )

Wat voor extra mogelijkheden brengt Atom ?

Zal een pico PSU wel genoeg W geven? De kast die ik geselecteerd heb heeft al een voeding ook namelijk :)

bedankt alvast!

[ Voor 35% gewijzigd door thijszor op 22-11-2008 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 09:13
Oguz286 schreef op maandag 17 november 2008 @ 01:11:
[...]

Mijn server zit anders wel uit z'n neus te vreten wanneer die torrents aan het binnenhalen is, dus 99,x% idle.

Ik heb mijn server ook niet 24/7 aanstaan, alleen wanneer het nodig is. Als hij niks doet gaat ie vanzelf uit.
Geheel mee eens met die suspend discussie- dat zoek ik ook.
Welk moederbord heb je, dat het betrouwbaar uit suspend komt?

Mijn VIA PC2500 heeft er moeite mee.

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
secoh schreef op zondag 23 november 2008 @ 11:02:
[...]
Geheel mee eens met die suspend discussie- dat zoek ik ook.
Welk moederbord heb je, dat het betrouwbaar uit suspend komt?

Mijn VIA PC2500 heeft er moeite mee.
Het stomme is dat ik Wake On Lan niet aan de praat krijg onder Ubuntu Server. Ik heb alles ingesteld zoals in how-to's wordt uitgelegd en het zou moeten werken, maar dat doet ie helaas niet.

Dat voor het uit zichzelf uitgaan, daar had ik een script maar ik heb het opnieuw geinstalleerd en weet zo niet meer waar ik die script vandaan heb. Moet het eens opzoeken. Meestal zet ik het gewoon met de hand uit.

EDIT: O ja, ik heb een Abit S78-H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
smeerbartje schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 11:10:
Ik heb jullie advies nodig. Ik heb het volgende systeem uitgezocht:Er komt een linux SME server distro op te draaien die de (100 mbit) internetverbinding gaat routeren. Verder gaat hij mijn muziekcollectie zowel online als op het lokale netwerk aanbieden, mysql, apache, etc. Ook wil ik er twee vmware images op draaien. Gaat dit allemaal lukken?

Als kast twijfel ik tussen de Noah CRS3988B-80 en de Silverstone LC06. Beide hebben een externe voeding. Trekt deze voeding mijn componentjes? En hoe zou het verbruik dan zijn?
Ik heb zojuist ontdekt dat ik beter voor een Intel DQ35JO kan gaan. Deze is Redhat certified.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Even een random vraag,
gezien de processor die ik van plan ben te gebruiken ( AMD Athlon X2 4850e ) Dual-Core , dus 32 / 64 bit ondersteund. is dit ook echt de moeite waard als extra investering om 64bit server OS te halen?

de 64-bit versies zijn bijna 200euro duurder dan hun 32bit versie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja echt voordeel levert 64bit niet als je software dat niet is en je geen gebruik maakt van 4GB geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

bleedstar schreef op maandag 24 november 2008 @ 18:17:
Even een random vraag,
gezien de processor die ik van plan ben te gebruiken ( AMD Athlon X2 4850e ) Dual-Core , dus 32 / 64 bit ondersteund. is dit ook echt de moeite waard als extra investering om 64bit server OS te halen?

de 64-bit versies zijn bijna 200euro duurder dan hun 32bit versie :/
Ik lees de woorden 'OS', 'server' en '64 bits', volgens mij hoeft dat helemaal niet duurder te zijn: Linux ;)
Of je idd voordeel haalt uit 64 bits OS' (al dan niet met minder dan 3GB geheugen) vraag ik me ook nog steeds af, als je geoptimaliseerde (native 64 bits) software gebruikt kan het wellicht best wat schelen, maar ik zie er nog niet direct heil in. Zeker niet als het om Windows OS' gaat :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
jeroen__online schreef op maandag 24 november 2008 @ 19:29:
[...]

Ik lees de woorden 'OS', 'server' en '64 bits', volgens mij hoeft dat helemaal niet duurder te zijn: Linux ;)
Of je idd voordeel haalt uit 64 bits OS' (al dan niet met minder dan 3GB geheugen) vraag ik me ook nog steeds af, als je geoptimaliseerde (native 64 bits) software gebruikt kan het wellicht best wat schelen, maar ik zie er nog niet direct heil in. Zeker niet als het om Windows OS' gaat :Y)
Het gebruiksgemak en de bekendheid met windh00s duwen mij de richting van sbs 2003 in,
Met name exchange , owa, en andere dergelijke programma's vind ik gewoon lekker werken.

Wellicht ook een tikkeltje luiheid dat ik mij niet wil verdiepen in Linux, maar dat terzijde ;)

Maar bedankt voor jullie reacties iniedergeval, die 200euro extra heb ik er duidelijk niet voor over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Laatst online: 16:46
bleedstar schreef op maandag 24 november 2008 @ 19:34:
[...]

Het gebruiksgemak en de bekendheid met windh00s duwen mij de richting van sbs 2003 in,
Met name exchange , owa, en andere dergelijke programma's vind ik gewoon lekker werken.

Wellicht ook een tikkeltje luiheid dat ik mij niet wil verdiepen in Linux, maar dat terzijde ;)

Maar bedankt voor jullie reacties iniedergeval, die 200euro extra heb ik er duidelijk niet voor over!
Als je Exchange 2007 wilt draaien heb je wel een 64 bits os nodig! Exchange 2003 is ook 32 bits.
Ik moet zeggen dat webaccess van Exchange 2007 veel verbeteringen bied ten opzichte van Exchange 2003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Exchange is toch al een best prijzig pakket, dan kunnen die paar extra knaken er niet vanaf?

Zie net dat je het over SBS hebt, dat is natuurlijk wel wat goedkoper.

[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 25-11-2008 06:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso, als je 2003 gaat draaien is 64-bit echt af te raden, vrijwel niets werkt erop waaronder Exchange 2003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Flappie schreef op maandag 24 november 2008 @ 23:25:
[...]

Als je Exchange 2007 wilt draaien heb je wel een 64 bits os nodig! Exchange 2003 is ook 32 bits.
Ik moet zeggen dat webaccess van Exchange 2007 veel verbeteringen bied ten opzichte van Exchange 2003.
Kan je mogelijk enkele noemenswaardige dingen zeggen dan?
Ik wil energiezuinig / prijstechnisch handelen, maar als het echt een duidelijke verbetering is ( voor gebruik als homeserver, zullen niet meer dan 2/3 mail accounts bijgehouden worden hoor :) ) dan wil ik er wellicht nog naar kijken.

Maar vooralsnog lijkt 2003 sbs 32bit de beste keuze voor me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user888
[b][message=31073415,noline]Ik zag de HIPRO HP-D2551AO O1LF wel zitten, maar die wordt nergens verkocht, hetzelfde geldt voor de Delta DPS-255EB A (zie http://www.80plus.org/manu/psu/psu_join.aspx). Als je dan kijkt wat er in de Nederlandse webwinkels te koop is, kom ik op de Seasonic S12II-330 terecht. Iemand ervaringen mee?
Ik ben voor de Be Quiet Straight Power E6 van 350 watt gegaan en het scheelt 9 watt idle. 94 watt met oude Tronje ATX-550 voeding tov 85 watt na de swap. Let wel: dit is inclusief een RAID5 met 6 harddisks (waarvan 1 harddisk in standby). Ik ben tevreden ;-)

• user888
user888 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:33:
[...]
Ik ben voor de Be Quiet Straight Power E6 van 350 watt gegaan en het scheelt 9 watt idle. 94 watt met oude Tronje ATX-550 voeding tov 85 watt na de swap. Let wel: dit is inclusief een RAID5 met 6 harddisks (waarvan 1 harddisk in standby). Ik ben tevreden ;-)
Voor de geintresseerden, de 85 watt is met deze specs:
AMD Athlon X2 4850e
Asus M3A78 PRO moederbord
Twee reepjes van 2 GB PC2-6400 ECC geheugen
Geen PCI-kaarten (on-board Gigabit netwerk)
1x IDE 2.5" harddisk (systeem en swap)
5x SATA 3.5" harddisks (RAID5 data)
1x SATA 3.5" harddisk in standby (RAID5 spare)
1x DVD brander
2x 8cm case fans waarvan 1 temperatuur-gestuurd
1x 8cm cpu fan (temp gestuurd)
2x Chieftec HDD rack met 8 cm fans
En natuurlijk de Be Quiet voeding

Mijn bevindingen met de Be Quiet voeding heb ik hier beschreven.

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 19:30
Ik ga ook een home servertje maken :) die gaat dienen als web/ftp, file/backup en voor mijn torrents.
In dit topic zie ik een aantal mensen die een CF of 2,5" IDE als OS schijf gebruiken. Is dit wel verstandig in mijn geval als ik de opslag schijf de hele tijd draait ivm binnen halen van je torrents? Daar moet namelijk toch steeds alle data naar worden verplaatst.

Over het OS ben ik al uit, dit wordt Windows Home Server. Hiermee kan ik ook RMclock etc gaan gebruiken.
Omdat ik niet zon hele hoge eisen stel aan het systeem is een Sempron LE-1200 perfect voor mij die ik ga undervolten. Samen met een Gigabyte 740G bordje en 1GB geheugen. Ik ben alleen nog niet uit over de voeding. Nu kwam ik de Nexus NX-3000 tegen die stil moest zijn maar is deze een beetje zuinig? Of kan ik beter 7 euro meer erbij leggen en een Be Quiet Straight Power 350W halen? En ik neem aan dat deze CPU wel passief te koelen is?

Verwijderd

Ik moet zeggen dat de LE-1200 bij mij wel wat last heeft met het helemaal vol trekken van de GBIT netwerk, maar dit word niet zon probleem als de schijven voller raken(die kunnen die 100MB/s vol toch niet halen). Ik durf niet te zeggen of de LE passief kan met de stock koeler. Ik heb er een scythe 80cm fan op gemod, die op 7 volt draait. Zelf heb ik de Be Quiet Straight Power 350 genomen, die doet het gewoon goed, erg stil en mooi zwart(niet dat je het ziet).

Ik gebruik ook een laptopschijf voor mijn torrents. Als deze klaar zijn, kopieert hij deze automagisch naar een grotere HD.

Lees hier mijn ervaring maar.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2008 23:02 ]

• timskiej
Nice mooie review :)
Ik denk dat ik gewoon een Samsung Spinpoint T166 500GB ga gebruiken. Want als ik mijn torrents ga seeden moet er toch weer naar deze harde schijven worden gegrepen.
Dan ga ik toch voor die Be Quiet.

[ Voor 8% gewijzigd door timskiej op 27-11-2008 23:24 ]

Verwijderd

Sja met klaar is hij bij mij of 24 uur geseed of 100% geseed. Daarna word ie dus gecopieerd. Maar de voeding is echt top! Ook erg zwaar vond ik hem :o.

• timskiej
Klopt maar ik heb een aantal HD packs die in totaal rond de 60GB per stuk innemen en die moeten ook geseed worden ;) en ik heb hier geen grote 2,5" HDD liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door timskiej op 27-11-2008 23:42 ]

Verwijderd

Geh, jah, ik kan me het ook wel voor stellen, ik heb zelf een 120GB gekocht, zo doende :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Laatst online: 16:46
Mja. Mijn P3 700 MHz is ook aan vervanging toe.
Ik zie dat Intel nu ook een Intel Celeron E1200 levert. Dit is een goedkope Dual Core processor.

Heeft iemand al ervaring met deze processor? Of kan ik toch beter een Sempron nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ timskiej:

Nee, ik betwijfel of je de LE-1200 passief kunt koelen met de standaard meegeleverde heatsink, iniedergeval niet wanneer je niet underclockt/undervolt. Ik heb ook de LE-1200 en ik heb hem momenteel ook zonder de fan gemonteerd met standaard heatsink maar er blaast wel een Scythe 120mm fan op 500RPM op, hangt er vrij recht boven aangezien daar een intake hole in de kast zit, ruimte: ongeveer 3 cm tussen heatsink en fan. heb ook nog dezelfde fan in de voorkant om de lucht er door te blazen (is maar kleine kast dus doet ook gelijk dienst als outtake in principe)
CPU op 800MHz op 0,775 vcore (voor zuinige idle stand) en schakelend naar 1GHz op 0,850 vcore voor wat meer pit. Dit alles met RMClock 2.35
CPU blijft hiermee idle op 35 graden Celsius en de chipset rond de 40 graden Celsius. Onder load blijven de temperaturen wel binnen de perken, kan momenteel niet meer voor de geest halen welke temps dit waren maar mocht je hogere clocks willen zul je de CPU toch actief moeten blijven koelen of echt een grotere heatsink erop plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Ik sta op het punt om de volgende onderdelen aan te schaffen voor gebruik als thuisserver.
  • Antec Piano Black Slimline Micro ATX PC Case 350 Watt 80PLUS certified power supply (€91,35, link)
  • Intel Johannesburg S775 Q35 MATX (DQ35JO) (€98,31, Link)
  • Intel Core2Duo E7300 2,66Ghz / 1066FSB (€95,70, Link)
  • Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATAII 3.5I" 7200RPM 16MB 0A35415 (€50,03, Link)
  • Kingston 2GB 800MHZ DDR2 NON-ECC CL6 DIMM (€30,45)
  • Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter - PCI (€22,62, Link)
In totaal kom ik dan uit op 462 euro, inclusief. Ik ga er SME server 7.3 op draaien en het beestje moet dienen als router (NAT)/ftp/apache/mp3-server/torrent/newsgroupdownload en ook nog eens twee virtual machines (vmware) draaien. Moet kunnen toch? Iemand enig idee wat het stroomverbruik zal zijn? Verder nog op- of aanmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Flappie schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 09:21:
Mja. Mijn P3 700 MHz is ook aan vervanging toe.
Ik zie dat Intel nu ook een Intel Celeron E1200 levert. Dit is een goedkope Dual Core processor.

Heeft iemand al ervaring met deze processor? Of kan ik toch beter een Sempron nemen?
Ik denk te kunnen zeggen dat de Intel Celeron geen speedstep technologie heeft (het "is" er wel, maar het is disabled door Intel) en zal dus constant aan maximale kloksnelheid en maximaal voltage blijven werken, ongeacht de belasting. Dit komt de temperatuur maar zeker ook het verbruik niet ten goede. Ik zou dus gaan voor de goedkoopste processor die alle zuinigheidsfeatures wel aanbiedt.

[ Voor 3% gewijzigd door RuddyMysterious op 01-12-2008 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Mijn zus heeft onlangs een MSI laptop met daarin een Intel Celeron Dual-Core T1400 gekocht. Volgens diens specsheet ondersteunt die Speedstepping, maar ik heb het daarop niet aan de praat gekregen. Misschien dat Intel een kleine revisie heeft doorgevoerd in zijn processorlijn en die features ook heeft geactiveerd in de Celeron-reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgensmij doe je dan toch wat verkeerd. Ik heb gegoogled maar ik kan alleen het tegenovergestelde probleem vinden ;)

http://forum.lowyat.net/topic/638691

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09
Heeft er al iemand een setup die compatible is met ESXi (local storage ;) )?

Die 33W setup die hier vaak langs komt, of eigenlijk al die AMD setups, gebruiken de SB700 die niet ondersteund wordt ;( en de NIC is ook problematisch.

Ik heb net een Pro/1000 MT in een bordje met een C2D waar al ESXi op staat gefrot, en idle ging van 86.4 naar 88.1, dus dat valt op zich best mee (wat dat kaartje extra kost dus, 86W is niet leuk als je weet dat 33W haalbaar is :P)

Ik kan kijken of ik die baggertrage Dell SAS/5i die op mijn werk ongebruikt in de lade ligt (vervangen door een Areca, en ineens kwam er niemand meer klagen dat de server zo traag was) mag gebruiken en hoeveel stroom die trekt, maar hoe minder componenten hoe beter. 3W extra is al 10% :P

Over de combinatie zuinig en ESXi valt niet heel veel te vinden. Westereen gebruikt een andere raidcontroller en heeft stabiliteitsproblemen, RRick gebruikt een Intel-bord met een C2D, beiden zonder aan te geven wat hun verbruik nu precies is :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Ik heb sinds het vernemen dat een Asus EEE 701 nog rond de €200 kost het idee om een dergelijk apparaat in te zetten als vpn router en ip masquerader, met eventueel nog wat extra functionaliteit. Aangezien ik weet dat laptops gigantisch zuinig zijn (mijn Dell Latitude D610 kan idlen met scherm op minimum brightness aan 12W volgens Notebook Hardware Control, wat ook overeen komt met de verwachtingen hoe lang mijn batterij van een gekende capaciteit meegaat) lijkt het mij beter om zoiets te gebruiken als lightweight server dan een desktopje dat is samengegooid met losse desktoponderdelen die samen toch wel een pak meer verbruiken dan wat ik verwacht van een EEE. Ook is een kost van €200 zeker niet onaardig denk ik zo. Iemand die mijn mening deelt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ligt er aan wat je er mee gaat doen. Nadeel is: Veel minder power dan de 33 watt AMD setups, 100mbit nic. Zo veel minder verbruikt hij ook weer niet, wat vooral komt door de chipset+celleron(GM910+Dothan 512 ULV cpu). Prijs is niet veel lager. Voor lichte taken zou het voldoende moeten zijn. Imho, zou ik kijken of je hem 2e hands kan scoren voor nog minder. Veel mensen zijn vaak toch niet te vreden met zon kleine laptop(zie ze in iedergeval redelijk vaak op VA voorbij komen).

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2008 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 10:54
Mijn ervaringen met de volgende componenten:

Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Athlon X2 5050e / 2.6 GHz (maar 5 euro duurder als 4850e dus waarom niet?)
2 x Kingston 512MB DDR2-533
Antec EarthWatts, 380 Watt
OS Schijf is WD 80gig SATA
Dump schijf is WD Caviar Green WD10EADS

Ik had nog een 10 gig 4200 rpm laptop schijf liggen maar wilde eigenlijk geen performance verliezen. Met alleen de 80 gig SATA erin neemt alles 46 watt zonder speedstepping (draai onder linux) als je speedstepping enabled is, klokt ie netjes terug naar 1 Ghz en trekt ie idle 38.5 watt. Heb nog geen downspin truukjes uitgehaald met de dumpschijf, maar met een niksende WD erin trekt hij ~42 watt, misschien nog wat lager als ie met hdparm niet meer draait. Heb nog aan undervolten gedacht, maar dan werkt je Cool 'n QUiet niet meer? (correct me if I'm wrong) en die paar watts die je daarmee wint zijn mij de prestatieverliezen niet waard.

OS is nu Ubuntu Server 8.10 met Gnome apart erbij geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 20:25:
Dat ligt er aan wat je er mee gaat doen. Nadeel is: Veel minder power dan de 33 watt AMD setups, 100mbit nic. Zo veel minder verbruikt hij ook weer niet, wat vooral komt door de chipset+celleron(GM915+Dothan 512 ULV cpu). Prijs is niet veel lager. Voor lichte taken zou het voldoende moeten zijn. Imho, zou ik kijken of je hem 2e hands kan scoren voor nog minder. Veel mensen zijn vaak toch niet te vreden met zon kleine laptop(zie ze in iedergeval redelijk vaak op VA voorbij komen).
How maar, mijn Dell Latitude D610 heeft ook een intel915 chipset en een dothan cpu. Als die tegen amper 10W kan idlen zonder dat het scherm aan staat, dan zal een EEE 701 dat ook wel kunnen. Of er moest iets fundamenteel fout zijn met het ontwerp van Asus natuurlijk.

Tweedehands is inderdaad een nog beter idee. Als je het nieuw koopt om het voor de rest van z'n leven dichtgeklapt in een hoekje of kast achter te laten lijkt dat zo zielig.

Maar voor mij maakt ~10W veel verschil vergeleken met ~30W. Dat is verdorie maar een derde van het vermogen van zo'n desktop! :) Dat zo'n deskop sterker is, dat is inderdaad niet tegen te spreken. Maar momenteel heb ik geen nood aan kracht. Routen kan immers op een licht bakje gebeuren. Enig idee welke eisen ik in de toekomst zou kunnen beginnen stellen aan dat servertje waarbij een EEE uit de boot dreigt te vallen door het tekort aan rauwe kracht?

[ Voor 12% gewijzigd door RuddyMysterious op 08-12-2008 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fileopslag met gbit performance, HD content streamen, games server voor 64 spelers draaien, veel meer dingen tegelijk laten doen(router, webserver met database, torrent leecher en fileserver bijvoorbeeld), :P. Voor routen zou het voldoende moeten zijn, maar dat zeg ik. Ligt er aan wat je gaat doen.

Voor zo ver ik weet verbruikt de EEE iets meer dan 10 watt, maar dat kan ook met het scherm aan zijn en in gewone gebruiks mode. Je moet ook bedenken dat de processor geen speed step oid heeft en zich dus niet nog verder terug klokt. Wat de pentium m dothan wel heeft. Maar de TDP is maar 5 watt, waar ik van uit ga, dat ie dat niet eens haalt onder load. Rest zit dus in de chipset en randapperatuur(!!!).

Nah niet alleen dat, tis gewoon zonde om er meer aan uit te geven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 11:44
Ik heb dit topic vaak gelezen, en altijd ben ik verbaasd dat men veel geld uitgeeft aan een harde schijf die iets minder stroom verbruikt, terwijl je via energiebeheer van je OS een schijf na 15 min idle kan uitschakelen. Dat is pas goedkoop!

Ik heb zoiets, maar dan in een minitoren.

http://www.mr-at.nl/hp-dc...z512mb40gbdvd-p-4243.html

en ja, dat is een P4. Onboard VGA en gigabit ethernet. Deze heeft nog een PCI express x1 poort alwaar ik een sata controllertje in heb gestopt.

Deze setup gebruikt ongeveer 55 watt. Dat is behoorlijk weinig. Merendeel van de tijd is 'ie toch idle en staan de harde schijven uit.

Wat dan nog erg praktisch is, is dat deze PC via de BIOS automatisch op te starten is.
Aangezien ik midden in de nacht en 's morgens thuis echt geen server nodig heb, staat de server dan ook uit op deze momenten (uitschakelen via programmaatje poweroff of een shutdown script via taakbeheer). 's MIddags rond 16.00 start de server auotmatisch op. Downloaden gaat via SABNZB en dankzij een snelle lijn vlot genoeg. Daarvoor hoeft de server echt geen 24/7 aan te staan. Windows home server is een prima OS voor deze pc.

Enkele posts hierboven wordt een nieuwe pc met een verbruik van 42 watt genoemd. Dat verschilt 13 watt met mijn setup. Bij 24/7 gebruik is dit zo'n 7 euro per jaar voordeel voor de nieuwe pc. Dat wordt dus echt niet terugverdiend tov de goedkope pc die ik heb, zeker niet met het aan/uit schema.

Probeer 't maar eens.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Speedstep werkt niet omdat ie al op zijn minimale multiplier werkt, dacht ik. :p

Het machien moet eigenlijk dienen om linux te draaien om IP Masquerade te kunnen gebruiken wegens een PPTP vpn verbinding die vereist is om internet te hebben hier op kot pér computer. Momenteel zitten ik en vriendin elk met een eigen verbinding, waar maandelijks €10 af kan als we maar 1 verbinding gebruiken. Het moet dus infeite gewoon routen, maar het moet meer kunnen (IP Masquerade) dan een standaard routertje dat je koopt in de winkel. Downloaden doe ik thuis wel, daar hebben we een vette internet verbinding, hier op kot niet. Thuis staat dus ook de downloadbak. Files serven is onnodig, ik wil mijn belangrijke bestanden overal kunnen bereiken, dus staan ze op mijn laptop met geupgradede hardeschijf.

Soit, mij leek het dat een EEE701 het dichtst in de buurt komt van zo'n dedicated router bakje, met een hogere prijs, maar ook veel meer mogelijkheden.

Is het eigenlijk mogelijk om zo'n stand alone router te "hacken" zodat ik er IP Masquerade kan opzetten? Want dat zou mij nog goedkoper uitkomen. :p

[ Voor 7% gewijzigd door RuddyMysterious op 08-12-2008 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zeggen, probeer het!....... en laat het ons dan weten zeg maar :9. Ik meen dat er routers zijn waar je je eigen firmware op kan zetten, ik weet niet of precies IP Masquerade op kan.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2008 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Jan Smit schreef op maandag 08 december 2008 @ 21:45:
Ik heb dit topic vaak gelezen, en altijd ben ik verbaasd dat men veel geld uitgeeft aan een harde schijf die iets minder stroom verbruikt, terwijl je via energiebeheer van je OS een schijf na 15 min idle kan uitschakelen. Dat is pas goedkoop!
Nou, de grap is dat die energiezuinige harde schijven helemaal niet duurder zijn :). Dus je hebt voor hetzelfde bedrag een normale of energiezuinige.
Ik ben het verder helemaal eens met je aanpak en heb dit ook heel lang gedaan met oude pctjes. Ik liep nu echter tegen de volgende beperkingen aan:

1) oude pctjes hebben vaak alleen IDE aansluitingen.

Dat is leuk en aardig als je weinig download maar als je veel download is het erg onhandig. Daarbij wil je nu niet meer investeren IDE harde schijven dus je blijft alleen oude meuk erin stoppen.

2) echt oude pctjes, tenminste de oude energiezuinige (bijv p3s), zijn minder geschikt voor unparren/unrarren van grote bestanden. Als je dan een p4 of socketA neemt, dan zit je zo op min 100 a 110 watt. Jouw pc is daarop echt een grote uitzondering (heb je wel goed gemeten? :P).

Nu heb ik voor niet al te veel geld een razendsnelle doch energiezuinige bak. Met een beetje gepruts kun je er later nog een hybride HTPC van maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
Red devil schreef op maandag 08 december 2008 @ 22:19:
[...]

Nou, de grap is dat die energiezuinige harde schijven helemaal niet duurder zijn :). Dus je hebt voor hetzelfde bedrag een normale of energiezuinige.
Ik ben het verder helemaal eens met je aanpak en heb dit ook heel lang gedaan met oude pctjes. Ik liep nu echter tegen de volgende beperkingen aan:

1) oude pctjes hebben vaak alleen IDE aansluitingen.
deze heeft natuurlijk 2x sata en nog wat ide.
Dat is leuk en aardig als je weinig download maar als je veel download is het erg onhandig. Daarbij wil je nu niet meer investeren IDE harde schijven dus je blijft alleen oude meuk erin stoppen.
Dat valt in dit geval dus erg mee. Ik heb er 3x sata schijven in zitten (met dat genoemde Pci-E x1 kaartje)
2) echt oude pctjes, tenminste de oude energiezuinige (bijv p3s), zijn minder geschikt voor unparren/unrarren van grote bestanden. Als je dan een p4 of socketA neemt, dan zit je zo op min 100 a 110 watt. Jouw pc is daarop echt een grote uitzondering (heb je wel goed gemeten? :P).
Met zo'n digitale stroommeter ja.... Is inderdaad een zuinige pc. Ik had op mijn werk nog een stapeltje van die pctje staan (hp dc5100) en ook nog een hp met een amd athlon 3200. Deze gebruikte nog iets minder maar de kast was niet geschikt voor uitbreiding van de harde schijven. De HP kantoor pctjes gebruiken gewoon erg weinig.

Wat ik ook eens geprobeerd heb is mijn gare laptop, dell m510, 1.6gz pentium M. Verbruikt nog geen 20 watt (zonder externe harde schijven). Zo'n ding heeft dan ook een ingebouwde UPS. Dat is nog veel zuiniger. En zelfs met zo'n machien kan je prima unrarren en parren. Maakt het uit dat ie er 15 minuten over doet ipv 5 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb dit topic vaak gelezen, en altijd ben ik verbaasd dat men veel geld uitgeeft aan een harde schijf die iets minder stroom verbruikt, terwijl je via energiebeheer van je OS een schijf na 15 min idle kan uitschakelen.
De grap bij een download+fileserver is nou juist dat de HD bijna nooit idle is, die torrents komen volcontinu binnen. Bij bv een HTPC is het weer anders - die staat ofwel in S3 te slapen ofwel werk te verrichten (TV/film/muziek/etc afspelen) en is dus ook nooit idle. Verschillende taken, verschillende hardware eisen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
DevilsProphet schreef op maandag 08 december 2008 @ 21:49:
Is het eigenlijk mogelijk om zo'n stand alone router te "hacken" zodat ik er IP Masquerade kan opzetten? Want dat zou mij nog goedkoper uitkomen. :p
Dat kan zeker! Kijk hier maar eens: http://openwrt.org/

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Jan Smit schreef op maandag 08 december 2008 @ 22:28:
[...]

deze heeft natuurlijk 2x sata en nog wat ide.

[...]

Dat valt in dit geval dus erg mee. Ik heb er 3x sata schijven in zitten (met dat genoemde Pci-E x1 kaartje)
[...]

Met zo'n digitale stroommeter ja.... Is inderdaad een zuinige pc. Ik had op mijn werk nog een stapeltje van die pctje staan (hp dc5100) en ook nog een hp met een amd athlon 3200. Deze gebruikte nog iets minder maar de kast was niet geschikt voor uitbreiding van de harde schijven. De HP kantoor pctjes gebruiken gewoon erg weinig.
Handig ja, maar de meeste pcs die geschikt zijn om als server te dienen hebben die niet, dus je hebt echt een uitzondering te pakken.
Wat ik ook eens geprobeerd heb is mijn gare laptop, dell m510, 1.6gz pentium M. Verbruikt nog geen 20 watt (zonder externe harde schijven). Zo'n ding heeft dan ook een ingebouwde UPS. Dat is nog veel zuiniger. En zelfs met zo'n machien kan je prima unrarren en parren. Maakt het uit dat ie er 15 minuten over doet ipv 5 minuten?
Niet echt, maar wel als je HDs wilt uitbreiden, dan zit je weer met USB schijven die lastig down te spinnen zijn en minder snel. Je moet maar net een zuinige p4 treffen, die kans is erg klein.
En op zich is er niks mis met een nieuwe snelle bak, tis ook wel gaaf om alles eens lekker snel te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:24
Enkele posts hierboven wordt een nieuwe pc met een verbruik van 42 watt genoemd. Dat verschilt 13 watt met mijn setup. Bij 24/7 gebruik is dit zo'n 7 euro per jaar voordeel voor de nieuwe pc. Dat wordt dus echt niet terugverdiend tov de goedkope pc die ik heb, zeker niet met het aan/uit schema.
Hoe kom je van 13 watt naar 7 euro op jaarbasis? Dat klopt niet. Bij een kwh prijs van zo'n 17 a 18 cent kom je uit op grofweg €1,50 per watt bij 24/7 gebruik (365*24*0,18/1000 = €1,58). Dan kom je dus al uit op zo'n 20 euro per jaar verschil. Niet dat dat jouw opstelling ineens niet meer zuinig is, maar het maakt het verschil toch kleiner en kan een nieuwe setup interessanter maken, vooral als je niet 42W neemt als voorbeeld maar bv het weet te beperken tot maar 30W (en dus al op bijna 40 euro besparing per jaar uit komt).

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Laatst online: 09-04 12:25
Dit ziet er anders ook niet slecht uit:
http://www.via.com.tw/en/...ed/artigo/a2000/index.jsp

Eens kijken wat dat gaat kosten in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
finraziel schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 13:32:
[...]

Hoe kom je van 13 watt naar 7 euro op jaarbasis? Dat klopt niet. Bij een kwh prijs van zo'n 17 a 18 cent kom je uit op grofweg €1,50 per watt bij 24/7 gebruik (365*24*0,18/1000 = €1,58). Dan kom je dus al uit op zo'n 20 euro per jaar verschil. Niet dat dat jouw opstelling ineens niet meer zuinig is, maar het maakt het verschil toch kleiner en kan een nieuwe setup interessanter maken, vooral als je niet 42W neemt als voorbeeld maar bv het weet te beperken tot maar 30W (en dus al op bijna 40 euro besparing per jaar uit komt).
Ja je hebt gelijk, ik heb de factor 2 verkeerd om gebruikt (delen ipv vermenigvuldigen). Overigens draai ik dus 8 van de 24 uur per dag. Dat scheelt nogal. Wil ik toch eerder bij mijn server dan stuur ik een WOL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Goedeavond! om het hier toch maar enigszins levend te houden plemp ik maar weer wat leuks!

Na enig overleg met pa lief en het opmeten van de meterkast heb ik de volgende setup op het oog,

Winkelwagen
Artnr. Artikel Aantal Prijs
10642 Antec Minuet 350 (350W, Zwart) € 82,45

12924 Lite-on IHDS118-18 (18x48xDVD, Zwart, OEM) € 14,95

11315 AMD athlon X2 4850e (AM2, 2,5 GHz True Dual Core, 1MB, 45W) € 54,30

11745 Samsung 320GB HD322HJ (SATA II 7200RPM 16MB) X2 in raid1 € 93,90

12585 Gigabyte GA-MA78GM-S2H (AM2+, 780G, mATX, 4x DDR2, PCI-e) € 78,95

8910 Kingston 2GB DDR2 PC5300 667Mhz CL5 (KVR667D2N5⁄2G) € 19,95

Exclusief € 289,50
BTW € 55,00
Totaalprijs € 344,50
Zal dit prima samenwerken? :)

Vooral de kast die enkele posts boven mij geplaatst is ben ik erg dankbaar voor ;)
Ik ga ervan uit, maar zijn die voetjes die op enkele plaatjes zitten gewoon verwijderbaar?

Ik moet namelijk de server kwijt in dus de meterkast, welke op het ( voor zover bekeken, de meterkast is helaas erg "breed" en alles loopt overal, dus moeilijk een plekje te vinden! ) een ruimte heeft voor de server van 32,5+- CM bij "ongelimiteerde" hoogte en 25+- CM breed.

Dus mijn idee was de server met de "bovenkant" naar boven te laten steken hangend aan de zijkant van de meterkast met ( hopelijk dat de fabriek specificaties ook echt correct zijn! ) 0,6CM +- spelling met hopelijk wat hout/ander materiaal ter opvulling.

Heeft toevallig iemand anders ook een praktische oplossing gevonden voor zijn of haar meterkast waarin de server (mogelijk) ingebouwd is? ik hoor het graag!

• smeerbartje
Ikzelf heb de kast sinds enkele dagen in gebruik; prima ding en de pootjes zijn inderdaad afneembaar. De pootjes gebruik je alleen om de kast vertckaal iets stabieler te plaatsen; dus ze zijn optioneel.

Verwijderd

Waarom nog een DVD speler er in? Kan je die niet tijdelijk met de kast open er een oude aan hangen? Na dat je het OS geïnstalleerd hebt, heb je hem niet meer nodig.

• thijszor
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 09:55:
Waarom nog een DVD speler er in? Kan je die niet tijdelijk met de kast open er een oude aan hangen? Na dat je het OS geïnstalleerd hebt, heb je hem niet meer nodig.
Klopt, zo heb ik er nog niet eens over nagedacht :) .
Goed om te horen dat de pootjes afneembaar zijn.

Wellicht vraag ik nu heel wat behoorlijks, maar zou je voor mij die 31,9CM breedte ( bij horizontaal gebruik dus :) ) willen controleren? Beetje vreemd om de fabrieksgegevens in de wind te slaan, maar ik moet er 100% zeker van zijn dat het gaat passen want ik heb minder dan 1 cm spelling ;) .

Je zou me er erg mee van dienst zijn :) O+

• Red devil
thijszor schreef op woensdag 10 december 2008 @ 23:44:
Goedeavond! om het hier toch maar enigszins levend te houden plemp ik maar weer wat leuks!

Na enig overleg met pa lief en het opmeten van de meterkast heb ik de volgende setup op het oog,
knip
Ik zag bij mijn shop de 5050e voor 5 euro extra. Is even zuinig, en misschien heb je later wat aan de power.

• remmelt
  • Laatst online: 09-04 12:25
Antec Minuet 350: daar past de Scythe Ninja Mini zeker niet in? Hoogte kast: 94mm, hoogte Ninja: 110mm.

http://www.antec.com/usa/...tails.php?lan=us&id=15301
http://www.scythe-usa.com...032/scmnj1000_detail.html
(en de normale Ninja)
http://www.scythe-eu.com/en/products/cpu-cooler/ninja-2.html

Jammer, dat leek me nou een goede passieve koeler.

• thijszor
Red devil schreef op donderdag 11 december 2008 @ 12:49:
[...]

Ik zag bij mijn shop de 5050e voor 5 euro extra. Is even zuinig, en misschien heb je later wat aan de power.
Is het niet gewoon precies hetzelfde maar dan anders? :P
Als in clocksnelheid... , en verwacht niet dat dat kleine verschil hetgeen is wat het verschil zal maken.

Bedoeling-> SBS 2003 R2 , Exchange server, Backup progseltjes en wellicht een torrent downloader. :)

• Red devil
thijszor schreef op donderdag 11 december 2008 @ 18:17:
[...]

Is het niet gewoon precies hetzelfde maar dan anders? :P
Als in clocksnelheid... , en verwacht niet dat dat kleine verschil hetgeen is wat het verschil zal maken.

Bedoeling-> SBS 2003 R2 , Exchange server, Backup progseltjes en wellicht een torrent downloader. :)
Nee is 100Mhz sneller. Trend is vaak bij CPUs dat je bij veel extra moet betalen voor een upgrade, vind dat nu wel meevallen. Heb ook ergens gelezen dat bijv XBMC voor Linux met pure CPU decoding het beste 3.0Ghz zou willen hebben. Vind het persoonlijk wel de moeite waard, als je dat niet vindt, waarom dan niet de goedkoopste e cpu en alsnog de 4850e?

• thijszor
Red devil schreef op donderdag 11 december 2008 @ 20:12:
[...]

Nee is 100Mhz sneller. Trend is vaak bij CPUs dat je bij veel extra moet betalen voor een upgrade, vind dat nu wel meevallen. Heb ook ergens gelezen dat bijv XBMC voor Linux met pure CPU decoding het beste 3.0Ghz zou willen hebben. Vind het persoonlijk wel de moeite waard, als je dat niet vindt, waarom dan niet de goedkoopste e cpu en alsnog de 4850e?
Dat bedoelde ik ook :) , dat het precies hetzelfde is maar 100mhz meer. zelfde cache etc etc.
Ik zie mezelf eerder underclocken dan overclocken, en die 100mhz zullen vast een paar watt extra vragen. :)

• thijszor
Nog iets toe te voegen, wellicht niet totaal relevant aan de discussie maar om er een nieuw threadje voor te openen ging me ook weer wat ver.

De bedoeling is dus 11745 Samsung 320GB HD322HJ (SATA II 7200RPM 16MB) X2 in raid1 te draaien.

Máár, ik had her en der wat gelezen dat die samsung spinpoints (F1) niet echt gek zijn op raid1?
Heb eigenlijk nog nooit RAID1 gebruikt, dus zal er eens wat how-to's op naslaan.

Nog een domme vraag, Wat is nou slim. 1 schijf je OS op installeren en dan 2de schijf toevoegen en mirroren? Kan me voorstellen als je je OS gaat mirroren dat je dan problemen krijgt?

Truste! :z

• Red devil
thijszor schreef op donderdag 11 december 2008 @ 22:22:
[...]

Dat bedoelde ik ook :) , dat het precies hetzelfde is maar 100mhz meer. zelfde cache etc etc.
Ik zie mezelf eerder underclocken dan overclocken, en die 100mhz zullen vast een paar watt extra vragen. :)
Weet ik eigenlijk niet, ze zijn beide 45watt. De 5050e heeft zijn taakjes die wel zwaar zijn nl wel iets sneller klaar zodat ie snel kan gaan slapen. Ben wel fan van wat power als het nodig is, undervolten zorgt ook maar voor paar watt winst, heb ik liever wat meer performance voor terug. Maar goed, das persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:19
We hebben hier voor het huis een zuinig/stil systeem aangeschaft.

Huidige Setup:
Oracle
Functie: Router/IRC/Firewall/MySql/DHCP
  • P!!! - 700Mhz
  • 384 MB DDR1 Ram
  • 2 Losse 3com 100mbit nicjes (1 netwerk, 1 modem)
  • 60GB IDE (Ubuntu Server 8.10, met wat custom instellingen)
Ghost
Functie: Fileserver/HTPC
  • Amd x2 3800+ Venice
  • 2 GB DDR1 Ram dual dual channel
  • Ati Radeon HD 2600PRO
  • RocketRAID 230X Sata controller
  • 4X Seagate 500GB in RAID 5
  • 1X Maxtor 120GB (Windows Server 2005)
  • Dualtune TV-kaartje
  • Onboard Gigabit-Nic voor netwerk
Deze setup heeft een paar nadelen namenlijk:
  1. 2 Systemen dag en nacht aan
  2. Files serveren + opnemen + TV kijken = zware lag
  3. Energieverbruik
We willen overschakelen naar 1 systeem wat 24/7 aanstaat, dus het fileserver gedeelte uit de HTPC en in de Router. Aangemoedigd door het feit dat er linux-drivers lijken te bestaan voor ons RAID kaartje en de lage kosten voor hardware dezer dagen besloten wij te gaan upgraden.

Nieuwe setup:
Oracle
Functie: Router/IRC/Firewall/MySql/DHCP/Fileserver
  • AMD Athlon X2 4450e
  • Cooler Master Elite 333 Zwart
  • Gigabyte GA-MA78G-DS3H
  • Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/1G
  • Western Digital RE2 WD1601ABYS, 160GB
  • Zalman ZM360B-APS, 360W
  • RocketRAID 230X Sata controller
  • 4X Seagate 500GB in RAID 5
  • 3com 100mbit nic voor modem
  • Onboard gigabit-Nic voor netwerk
(Link naar winkelwagentje voor alles behalve Nicje, RAIDkaart en HDD's, huidige pricewatch winkelwagentje wordt overschreven)

Ghost

Functie: HTPC
  • Amd x2 3800+ Venice
  • 2 GB DDR1 Ram dual dual channel
  • Ati Radeon HD 2600PRO
  • 1X Maxtor 120GB
  • Dualtune TV-kaartje
  • Onboard Gigabit-Nic voor netwerk
Nog een redenatie achter de individuele componenten:

AMD Athlon X2 4450e
We wilden eerst een AMD Athlon 64 LE-1640, maar besloten toch voor een dualcore. Het verbruik zal niet heel erg veel hoger liggen en ons RAID-kaartje maakt gebruik van de CPU. Nu hopen we dat we 1 core kunnen deticaten aan Ubuntu/MySql/Etcetera en 1 core aan de RocketRAID, om ervoor te zorgen dat de files altijd rap doorkomen.
Cooler Master Elite 333 Zwart
Ruime, enigzins stille kast (7 keer 3.5" Drive Bay, 2 exposed en 5 hidden en 4 keer 5.25" Drive Bay, exposed), zodat we het oude systeem in tact kunnen laten voor backup/andere doeleinden.
Gigabyte GA-MA78G-DS3H
Eisen aan het moederbord waren: Onboard video, pci-e en lang meegaan, daarom dit goed uitgeruste moederbord met "Ultra Durable" zegel van de mensen bij Gigabyte.
Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/1G
Geheugen kost niet zoveel meer, daarom 1GB DDR2-800 met een cas van 4, om als het dan toch ooit moet snel te kunnen lezen/schrijven.
Western Digital RE2 WD1601ABYS, 160GB
Het belangrijkste aan de OS-schijf was dat hij lang mee zou gaan, Ubuntu weer aan de praat krijgen zoals men dat hier graag heeft kost namelijk nogal wat instel werk en gepiel met config files, dus de keuze viel op deze Western Digital met 5 jaar garantie en 1.2 million hours MTBF.
Zalman ZM360B-APS, 360W
Goedkope, bescheiden voeding met 80%+ rating om het geheel met weinig lawaai van prik te voorzien.

Al met al denk ik dat deze setup veel sneller gaat zijn kwa performance onder load (Load zijnde gebruik HTPC functies en files serven naar 1 of 2 systemen in het netwerk) en minder verbruik tijdens idle (Nieuwe systeem valt mee kwa energiebehoefte en HTPC kan standby/uit). Nog een voordeel van deze nieuwe setup is dat we weer naar Vista Mediacenter gaan, wat de voorkeur geniet boven XP mediacenter, MediaPortal, XBMC en MythTV in termen van gemak. De nieuwe onderdelen hebben we voor ongeveer 300 euro besteld, hopenlijk hebben we een beetje de gulden middenweg tussen prijs/performance/energieverbruik kunnen vinden.

Hopenlijk hebben andere mensen ook wat aan onze zoektocht/dit relaas :) en ik post nog wel hoe het allemaal bevalt als het allemaal geïnstalleerd is.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:30
Je Tuner-kaart zit nu nog in je HTPC. Wel goed om Tv te kijken, maar hoe doe je het om op te nemen? Daarvoor moet je HTPC dan toch ook blijven aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is maar een kleine besparing, maar de valueRAMs van kingston op 800mhz doen ook makkelijk cas 4 hoor. Daar hoef je niet het dubbele voor neer te leggen.
Pagina: 1 ... 11 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.