Ik heb een vraagje over m'n hypotheek van m'n nieuwbouw woning.
Bouw start ergens in oktober 2007, oplevering ongeveer een jaar later.
Bouwrente zijn we volgens mij vanaf 1 januari 2008 verschuldigd, maar dat is meegefinancierd.
Alleen ik krijg nergens terug wanneer de feitelijke maandlasten starten. Ik had m'n adviseur op de valreep van z'n vakantie nog gevraagd en die had het over 'na oplevering' maar dat krijg ik niet overal terug in de hypotheek documenten.
Ik heb 2 delen in m'n hypotheek, een rente deel en een maatwerkdeel.
Bij het rente deel staat, "Na beeindiging van de bouwperidoe zal het rente bedrag maandelijks van uw rekening worden afgesschreven" Dat lijkt me dus duidelijk.
Maar bij het maatwerk deel vind ik dat nergens terug. Daar spreken ze alleen over de eerste hele maand na passeren, dat zou dan al ergens in September van dit jaar zijn?
Het lijkt me eigenlijk logischer, en ook conform wat m'n adviseur me verteld heeft, na de oplevering (even afgezien van de bouwrente die meegefinancierd is)
Hier lees ik het volgende wat mijn verhaal wat zou bevestigen
Renteverlies
Zodra uw handtekening is geplaatst onder de hypotheekakte, zal de bank aan u rente in rekening gaan brengen. Net als aflossing. Al zal dat uiteraard afhankelijk zijn van de gekozen hypotheekvorm. Het betekent dat er een periode gaat ontstaan met dubbele maandlasten.
Uw huidige (huur-, of eigen-) woning brengt immers maandlasten met zich mee, maar ook de geldgever van uw nieuwe hypotheek zal een maandelijkse rentenota presenteren.
Om die (tijdelijk) dubbele lasten te voorkomen, wordt vaak een extra post "renteverlies" opgevoerd. Uw nieuwe bank zal de rentenota's voor uw nieuwe hypotheek dan afboeken van die rekening. Afhankelijk van de bouwduur zal de post renteverlies kunnen oplopen tot zo'n 4% van de koopsom.
Maar
hier lees ik weer wat anders
Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht die over 1 jaar wordt opgeleverd. Onze oude woning is nog niet verkocht. Welke maandlasten moeten we gedurende de bouwperiode betalen?
Bij de financiering van een nieuwbouw woning kunt u ervoor kiezen om de te betalen hypotheekrente tijdens de bouw mee te financieren in de hypotheek. Vooraf wordt berekend hoeveel rente tijdens de bouwperiode in rekening zal worden gebracht.
Dit bedrag wordt vervolgens in de hypotheek meegefinancierd zodat u geen dubbele lasten heeft. Dit geldt echter alleen voor de rente, dus niet voor premies van levensverzekeringen. Die moet u gedurende de bouwperiode meestal wel betalen.
Bij een nieuwbouw woning wordt er gedurende de bouwperiode steeds een deel van de woning betaald. Dit begint met de grond en de eerste bouwtermijn. Deze termijnen worden vanuit het bouwdepot van de hypotheek rechtstreeks aan de bouwer uitbetaald. Vanaf het moment van uitbetaling bent u hierover ook hypotheekrente verschuldigd. In de meeste gevallen is het zo dat over de nog niet uitbetaalde termijnen geen rente verschuldigd is. U ontvangt namelijk een rente over het bouwdepot die gelijk is aan de hypotheekrente.
Bij sommige geldverstrekkers ontvangt u een rente die 1% lager is dan te betalen hypotheekrente. Indien u de overwaarde van uw oude woning gebruikt voor aanschaf van de nieuwbouwwoning heeft u daar ook een overbruggingshypotheek voor nodig.
De rentelasten hiervan kunt u ook meefinancieren in het bouwdepot. Uiteraard is het ook mogelijk om de rentelasten voor de nieuwe woning direct bij aanvang te betalen, u heeft dan echter wel te maken met dubbele lasten, hetgeen voor de meeste mensen niet is op te brengen. De hypotheekrente die u betaald over het deel van de hypotheek dat bedoeld is voor de betaling van de rente tijdens de bouwperiode, is niet fiscaal aftrekbaar. Dit alles heeft wel tot gevolg dat, nadat uw oude woning is overgedragen en uw nieuwbouw woning is opgeleverd, u een hypotheek heeft die niet volledig aftrekbaar is. Is het de vraag of dit nadeel zwaarder weegt dan de periode van dubbele maandlasten.
[
Voor 66% gewijzigd door
Gunner op 22-07-2007 14:26
]